[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:
  • 614.591 views
Zit upload snelheid ook in de Umlaut metingen?

Mijn Odido download is behoorlijk hoger, maar upload erg veel lager…

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 15:00
ernstoud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:48:
Zit upload snelheid ook in de Umlaut metingen?

Mijn Odido download is behoorlijk hoger, maar upload erg veel lager…
Ja. Ze testen op upload en download, latency, dekking. Maar er is ook een stuk wat user tests inhoudt. Die lopen het hele jaar door en zitten verborgen in allerlei populaire apps

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 22:54
Inmidels zijn mijn problemen met Vodafone wat betreft 5G die wegvalt weer opgelost. Kan al tijden verlengen maar betaal dan meer dan nu met mijn Start L :/

Heeft iemand misschien een F&F code voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:00
XoReP schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:36:
Inmidels zijn mijn problemen met Vodafone wat betreft 5G die wegvalt weer opgelost. Kan al tijden verlengen maar betaal dan meer dan nu met mijn Start L :/

Heeft iemand misschien een F&F code voor mij?
Stuur maar een DM met je gegevens zoals e-mailadres, dan stuur ik je een F&F code. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:05
Blackfriday deals staan online, elke bundel heeft wel wat korting. Behalve onbeperkt.

Friends and family is er nog geen korting?

[ Voor 21% gewijzigd door dutchnltweaker op 20-11-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:58
dutchnltweaker schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:59:
Blackfriday deals staan online, elke bundel heeft wel wat korting. Behalve onbeperkt.

Friends and family is er nog geen korting?
Daar zijn volgens mij ook de kortingen nu verwerkt. Nu nog een code…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Mister_GJ schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:39:
[...]

Daar zijn volgens mij ook de kortingen nu verwerkt. Nu nog een code…
Behalve bij red unlimited, Die was gister ook net zo duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Stuur maar een DM met jouw emailadres.Geldt ook voor anderen (geen idee of er een limiet op zit, kan max. 24 uur duren van mijn kant). Tipje voor mensen die al eens een code gemaild hebben gekregen: je kunt ook een code naar jezelf (ook op hetzelfde emailadres) sturen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bastien op 20-11-2023 20:11 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:48
Wij zijn beide toe aan een nieuwe telefoon en abo. De Black Friday aanbiedingen zijn prima, valt er echter nog meer uit te halen als je ze belt en in 1x twee abo's afsluit?

Heb in het verleden de nodige tijd gestoken in het tig keer bellen voor een goede deal, maar heb daar nu niet echt de tijd voor noch de zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
@B-Real Als het om een goede aanbieding gaat dan zou ik nooit bij een provider een telefoon met abonnement afsluiten. Zo goed als altijd zijn mobiel.nl, gsmweb, gsmshop of een andere (web)winkel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
jongetje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:24:
@B-Real Als het om een goede aanbieding gaat dan zou ik nooit bij een provider een telefoon met abonnement afsluiten. Zo goed als altijd zijn mobiel.nl, gsmweb, gsmshop of een andere (web)winkel goedkoper.
Niet helemaal, vorige keer heb ik bijvoorbeeld bij de KPN zelf een toestel gehaald met cashback en inruil van oude telefoon. Dit scheelde met toen wel 150 euro winst meer dan de andere resellers. Maar vaak is idd een mobiel of belsimpel etc etc goedkoper. Maar altijd even goed checken.

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
Weet iemand hoe dit nou zit met die actiecodes. Klopt dit dat deze alleen gegenereerd kunnen worden als je een zakelijk abonnement? Er staat op de site ook door een medewerker van Vodafone, maar dat laatste was niet mogelijk kreeg ik te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
6killer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:41:
Weet iemand hoe dit nou zit met die actiecodes. Klopt dit dat deze alleen gegenereerd kunnen worden als je een zakelijk abonnement? Er staat op de site ook door een medewerker van Vodafone, maar dat laatste was niet mogelijk kreeg ik te horen.
Nee, ik kan ze genereren en ik heb niets met VF te maken en ben ook niet zakelijk qua abo bij hun. Stuur mij naar een dm met je mailadres als je er eentje wil.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
Bastien schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:45:
[...]

Nee, ik kan ze genereren en ik heb niets met VF te maken en ben ook niet zakelijk qua abo bij hun. Stuur mij naar een dm met je mailadres als je er eentje wil.
Ja las je post en heb ik gedaan. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Na 12 jaar is het tijd om het Vodafone kamp te gaan verlaten. Ons Red together abonnement is de afgelopen 14 maanden 3 x in prijs omhoog gegaan, waarvan 2 keer de inflatie (begrijpelijk), en nog een keer een random prijsverhoging ''want de korting zou eerder verkeerd in rekening zijn gebracht''. Hierdoor komen we nu per maand een stuk duurder uit dan in eerste instantie de intentie was voor 5 personen.

Dat gezegd hebbende, is het mogelijk om gewoon bijv. een Simyo abonnement aan te gaan met nummerbehoud en hen dit te laten regelen met Vodafone? Gezien het Together een zakelijk abonnement is, en ik weet hoe administratief ingewikkeld Vodafone dingen heeft gemaakt met Red Together, betwijfel ik of dit echt zo gemakkelijk is. Het laatste wat ik wil is dat per ongeluk het gehele Together abonnement in één keer wordt opgezegd, immers wil niet iedereen van de groep weg bij Vodafone. Ik zelf sta bijv. nog tot januari 2025 onder contract bij ze omdat ik in januari een nieuw toestel heb aangeschaft. Via de klantenservice heb ik voor mijn (Together Extra) abbo een StartXL gekregen voor 16 euro per maand, waardoor ik nu weer 5 euro per maand goedkoper uit ben dus voor mij is het geregeld. Maar voor 3 andere leden nog niet.

Het aangaan van het Together abonnement heeft ook al 4 maanden fouten opgeleverd (elke 1e van de maand hadden de extra leden geen MB's meer), dit is pas opgelost na 5 telefoontjes richting VF. Inmiddels zijn alle nieuwe aanbiedingen gewoon laag geprijsd, maar door de prijsverhogingen is ons abonnement echt een stuk duurder geworden. Tijd om afscheid te nemen dus. :9

[ Voor 11% gewijzigd door Royeboi op 18-12-2023 22:32 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:54

JB

Cédric roelt!

Dekking gaat me steeds meer opbreken. Het valt gewoon op met zakelijke toestel ernaast van Odido. Altijd snel(ler) en/of beter bereik/dekking tegenover Vodafone.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Royeboi schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:30:
Dat gezegd hebbende, is het mogelijk om gewoon bijv. een Simyo abonnement aan te gaan met nummerbehoud en hen dit te laten regelen met Vodafone?
Waarom zou dit niet kunnen? je kan 120 dagen voor je contract verloopt al een overstap indienen en afsluiten bij een andere provider. Het is super makkelijk, je doorloopt alle stappen bij simyo en je krijgt vanzelf de vraag wil je je huidige nummer behouden, klik je op ja en vul je je 06 nummer in en krijg je 3 opties:
Wanneer wil je dat het nummerbehoud in gaat
  • Zodra je contract bij je huidige provider afloopt (met een opzegtermijn van minimaal 30 dagen)
  • Het contract bij je huidige provider laten doorlopen en je nummer zo snel mogelijk naar Simyo overzetten
  • Het contract bij je huidige provider afkopen en je nummer zo snel mogelijk naar Simyo overzetten
En de rest gaat vanzelf (gegevens invullen etc..) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
JB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:59:
Dekking gaat me steeds meer opbreken. Het valt gewoon op met zakelijke toestel ernaast van Odido. Altijd snel(ler) en/of beter bereik/dekking tegenover Vodafone.
Ja maar beter bereik hoe? 2 streepjes hoeft niet slechter dan 5 streepjes te zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:52:
[...]

Ja maar beter bereik hoe? 2 streepjes hoeft niet slechter dan 5 streepjes te zijn natuurlijk.
Nee snap ik, maar veel panden waar ik kom heeft Vodafone gewoonweg geen netwerk, KPN en Odido wel. En dan hangen er geen speciale "brandmelders" aan het plafond om in huis goede dekking te generen voor KPN/Odido.

Ook snelheid is vaak gewoon slecht. Het laden van foto's/filmpjes tov WiFi; het blijft vaak hangen, zie je 5G naar 4G springen enz. Gebruik van hotspot en dan merk ik ook gewoon dat ik daar al snel tegen beperkingen aanloop ikv streamen. Telefoon zegt 5G maar je haalt nog geen 35 Mbit...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
JB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:02:
[...]

Nee snap ik, maar veel panden waar ik kom heeft Vodafone gewoonweg geen netwerk, KPN en Odido wel. En dan hangen er geen speciale "brandmelders" aan het plafond om in huis goede dekking te generen voor KPN/Odido.

Ook snelheid is vaak gewoon slecht. Het laden van foto's/filmpjes tov WiFi; het blijft vaak hangen, zie je 5G naar 4G springen enz. Gebruik van hotspot en dan merk ik ook gewoon dat ik daar al snel tegen beperkingen aanloop ikv streamen. Telefoon zegt 5G maar je haalt nog geen 35 Mbit...
Welke regio is dit? En 35 Mbit is al genoeg om 4K te kijken. 500mbps is lekker, maar dat gebruik je eigenlijk niet vaak denk ik?

Wat ik wel weet is dat Vodafone sinds de laatste maand weer bezig is met ombouwen van hun masten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:11:
[...]

Welke regio is dit? En 35 Mbit is al genoeg om 4K te kijken. 500mbps is lekker, maar dat gebruik je eigenlijk niet vaak denk ik?

Wat ik wel weet is dat Vodafone sinds de laatste maand weer bezig is met ombouwen van hun masten.
Brabant, Noord Limburg met name.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
JB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:18:
[...]

Brabant, Noord Limburg met name.
https://antennekaart.nl/k...oom=11&providers=vodafone Veel masten zijn hier nog niet omgebouwd, als je op 5G zoekt en hij toont alleen band 3 aan is het in alle waarschijnlijke nog een oude mast. De masten die op 5G band 3 en 28 uitzenden zijn omgebouwd, dus ze Vodafone heeft nog genoeg te doen inderdaad. Al zitten ze ook soms op locaties waar dan kpn of odido niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:06:
[...]

https://antennekaart.nl/k...oom=11&providers=vodafone Veel masten zijn hier nog niet omgebouwd, als je op 5G zoekt en hij toont alleen band 3 aan is het in alle waarschijnlijke nog een oude mast. De masten die op 5G band 3 en 28 uitzenden zijn omgebouwd, dus ze Vodafone heeft nog genoeg te doen inderdaad. Al zitten ze ook soms op locaties waar dan kpn of odido niet is.
Jup allemaal 1 3 en 20.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ja dat is op 4G, maar je moet even op 5G kijken. Als er daar maar 1 frequentie band actief is zoals band 3, dan is het nog een oude mast. Zitten er 2 frequentie banden is zoals 3 en 28 dan is het een nieuwe mast. Dat zou al best een verschil moeten maken, dit geeft ook een verbetering op het huidige 4G spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:22:
[...]

Ja dat is op 4G, maar je moet even op 5G kijken. Als er daar maar 1 frequentie band actief is zoals band 3, dan is het nog een oude mast. Zitten er 2 frequentie banden is zoals 3 en 28 dan is het een nieuwe mast. Dat zou al best een verschil moeten maken, dit geeft ook een verbetering op het huidige 4G spectrum.
Oh ja sorry. Dan is alles 3 inderdaad :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:06:
[...]

In de meest recente antennekaart update staat 5G op band 28 nog maar op een paar sites aan. De grootschalige uitrol hiervan is gedaan sinds deze update. Hieraan kun je dus niet zien of een site 'oud' of 'nieuw' is. Komt ook nog bij dat op sommige 'nieuwe' sites 5G700 niet aangezet wordt om achterliggende basebandcapaciteit. Je kunt dit dus niet makkelijk herkennen.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:12
dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:13:
[...]

Waarom zou dit niet kunnen? je kan 120 dagen voor je contract verloopt al een overstap indienen en afsluiten bij een andere provider. Het is super makkelijk, je doorloopt alle stappen bij simyo en je krijgt vanzelf de vraag wil je je huidige nummer behouden, klik je op ja en vul je je 06 nummer in en krijg je 3 opties:
Wanneer wil je dat het nummerbehoud in gaat
  • Zodra je contract bij je huidige provider afloopt (met een opzegtermijn van minimaal 30 dagen)
  • Het contract bij je huidige provider laten doorlopen en je nummer zo snel mogelijk naar Simyo overzetten
  • Het contract bij je huidige provider afkopen en je nummer zo snel mogelijk naar Simyo overzetten
En de rest gaat vanzelf (gegevens invullen etc..) ;)
Helaas gaat dat bij de tweede optie vaak (zo niet altijd) fout als Vodafone hier bij betrokken is. In ieder geval het uitporteren vanaf Vodafone naar een nieuwe provider. Je nieuwe provider kan zich nog zo mooi zich aan alle ACM/EU regels houden mbt nummerportering.. (klik) en (klik)

Volgens die regels mag een klant op ieder gewenst moment een portering aanvragen, en een lopend contract loopt gewoon door met een nieuw numme. Helaas kunnen de Vodafone systemen niet het contract door laten lopen, maar worden porteringsaanvragen van je nieuwe provider waarbij ‘Continuation’ wordt aangevraagd (optie 2 in de lijst hierboven) ofwel afgewezen of omgezet naar stopzetting/afkoop.

Heel bizar dat Vodafone hier na bijna 2 jaar ACM regelgeving nog steeds niet zijn systemen op heeft kunnen inrichten, bij hun klantenservice lijkt ook 9 vd 10 medewerkers totaal geen idee te hebben dat zoiets als continuation überhaupt bestaat en vragen jou doodleuk waarom je zoiets zou willen.
Vodafone is ongetwijfeld de beste voor internationaal opererende klanten, op het gebied van VoLTE roaming, seamless roaming handovers en ook HD voice interconnect, maar hun backoffice and administratie is echt een drama en is met de fusie met Ziggo daar ook niet beter op geworden lijkt het.

[ Voor 7% gewijzigd door AlesT op 20-12-2023 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
ericafterdark schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:18:
Zo. Ik ben nu een maand online met Vodafone. Conclusie: fantastisch.

Overal goed bereik en alles werkt als een zonnetje.

Ik woon/werk in Noord-Brabant maar heb inmiddels ook al getest op wat meer exotische plaatsen zoals in een uitverkochte Paradiso en een uitverkochte Ziggo Dome. Ook op de snelwegen A2 en A50 geen klachten.

Al met al erg blij.
Ik quote mezelf om het overzichtelijk te houden. Dit was 8 november en het is nu 25 december, ik ben overal en nergens geweest en de kwaliteit van Vodafone is en blijft top. Ik merk eigenlijk geen verschil met KPN.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767041

ericafterdark schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:01:
[...]

Ik quote mezelf om het overzichtelijk te houden. Dit was 8 november en het is nu 25 december, ik ben overal en nergens geweest en de kwaliteit van Vodafone is en blijft top. Ik merk eigenlijk geen verschil met KPN.
Dat komt omdat je met de dagelijkse apps helemaal niet zoveel snelheid nodig heb, maar stabiliteit doet alles al
Ik zelf ook van odido naar Vodafone en werkt overal gewoon prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:11
ericafterdark schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:01:
[...]

Misschien een heel klein beetje offtopic, maar ik heb 4 jaar een abonnement bij Vodafone gehad, altijd zeer tevreden geweest, overal prima bereik en goede snelheid, met misschien een enkele uitzondering daar gelaten.

Sinds 5 december ben ik over op hollandsnieuwe (dochtermerk van Vodafone) waarbij ik alleen toegang heb tot het 4G netwerk, en nog steeds zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Jeffrey87 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:28:
[...]
Sinds 5 december ben ik over op hollandsnieuwe (dochtermerk van Vodafone) waarbij ik alleen toegang heb tot het 4G netwerk, en nog steeds zeer tevreden.
Je gebruikt exact dezelfde masten dus zo vreemd zijn als je bereik opeens anders zou zijn. En omdat de frequenties die voor 5G het verschil gaan maken nog niet in gebruik zijn is hier ook nog minimaal aan te merken :). Dus het klopt wat je zegt (Ik heb daarom om batterij te sparen 5G uitstaan want 4G is snel genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik heb mijn iPhone op 4G gezet, een speedtest gaat dan zelfs sneller (ja ik weet het, dat is niet de graadmeter om goede userexperience te hebben) :o Zolang die masten hier "niets doen" ikv 5G, ook benieuwd of mijn accu dan langer mee gaat :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55
@jk-5 review: Nederland krijgt eindelijk écht 5G - 3,5GHz-frequenties worden in 202...

Heb jij een lijstje van welke providers hier nu al “ready” voor zijn? Bijvoorbeeld dat ze alleen nog maar een schakelaar hoeven om te halen?

Of gaan ze pas bouwen als ze de frequenties hebben bemachtigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

stormfly schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:36:
@jk-5 review: Nederland krijgt eindelijk écht 5G - 3,5GHz-frequenties worden in 202...

Heb jij een lijstje van welke providers hier nu al “ready” voor zijn? Bijvoorbeeld dat ze alleen nog maar een schakelaar hoeven om te halen?

In het artikel staat alleen Odido al veel masten bij drukke plekken en routes klaar heeft, de rest nog nul.

Hoi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
stormfly schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:36:

Het getal nul in dat artikel klopt helaas niet helemaal voor KPN en VF. Maar Odido is zo netjes ze alvast door te melden in Antenneregister, zodat duidelijk is wat waar staat. KPN heeft op vrijwel alle high-capacity cites de 2600MHz TDD massive mino antennes al vervangen door een 3500MHz massive mimo antenne. Ze zijn sinds kort ook bezig op medium-capacity sites waar 2600MHz TDD hing met een 8T8R RRU. Dat brengt het totaal voor KPN tussen de 400 en 500. Vodafone heeft er minder. Die hebben een hele aparte strategie waarbij het lijkt dat ze voor zoveel mogelijk dekking gaan, zonder echt aansluitende gebieden te doen. Ik gok dat ze nu rond de 100 sites hebben waar een 32x32 massive mimo antenne hangt voor 3500MHz. Maar je ziet deze nog meer in het buitengebied dan echt in de steden.

Odido is zonder twijfel het verste. Het is onvoorstelbaar hoeveel zij investeren in het overal ophangen van massive mini antennes. Mijn verwachting is dat Odido eind 2024 bij elke site 3500MHz heeft hangen, iets wat KPN en vooral Vodafone vast niet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
EWK schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:50:
[...]

In het artikel staat alleen Odido al veel masten bij drukke plekken en routes klaar heeft, de rest nog nul.
Deze info moet je bij de bron halen en dat is verreweg de beste bron ever @jk-5 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jk-5 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:49:
[...]

Het getal nul in dat artikel klopt helaas niet helemaal voor KPN en VF. Maar Odido is zo netjes ze alvast door te melden in Antenneregister, zodat duidelijk is wat waar staat. KPN heeft op vrijwel alle high-capacity cites de 2600MHz TDD massive mino antennes al vervangen door een 3500MHz massive mimo antenne. Ze zijn sinds kort ook bezig op medium-capacity sites waar 2600MHz TDD hing met een 8T8R RRU. Dat brengt het totaal voor KPN tussen de 400 en 500. Vodafone heeft er minder. Die hebben een hele aparte strategie waarbij het lijkt dat ze voor zoveel mogelijk dekking gaan, zonder echt aansluitende gebieden te doen. Ik gok dat ze nu rond de 100 sites hebben waar een 32x32 massive mimo antenne hangt voor 3500MHz. Maar je ziet deze nog meer in het buitengebied dan echt in de steden.

Odido is zonder twijfel het verste. Het is onvoorstelbaar hoeveel zij investeren in het overal ophangen van massive mini antennes. Mijn verwachting is dat Odido eind 2024 bij elke site 3500MHz heeft hangen, iets wat KPN en vooral Vodafone vast niet gaan doen.
Dank! Die euro’s/gelden bij Odido die gaan dus naar mobiel en niet naar vast, gezien de klachten regen op vast internet.

Eindelijk heeft mijn werkgever een dualsim beleid toegestaan. Binnenkort een iPhone 15 pro met Odido unlimited zakelijk. Kijk er naar uit om wat te gaan speedtesten op dat innovatieve netwerk. Privé nu een hollandnieuwe Vodafone sim, dat is niet de moeite waard van het testen op 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:49:
[...]

Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om elke site naar 3500 MHz te upgraden. Als je overal een Gbps wil kunnen bieden dan wellicht wel.

En trouwens, je zegt bij KPN is het 400-500, dus niet alle 2600TDD-sites denk je? Is daarop te filteren op antennekaart.nl?

Alle band 38-sites zouden er rond de 2500 zijn, en lijkt me uiteindelijk ook logisch, alleen wellicht een stap later dan.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:43:
[...]

Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om elke site naar 3500 MHz te upgraden. Als je overal een Gbps wil kunnen bieden dan wellicht wel.

En trouwens, je zegt bij KPN is het 400-500, dus niet alle 2600TDD-sites denk je? Is daarop te filteren op antennekaart.nl?

Alle band 38-sites zouden er rond de 2500 zijn, en lijkt me uiteindelijk ook logisch, alleen wellicht een stap later dan.
Wel vrijwel alle massive mimo 2600TDD sites van KPN zijn al om. Kijk maar eens hoe weinig er overblijven als je daarop filtert: https://antennekaart.nl/k...m=8&kpn-massive-mimo=true. Alleen dit al waren voor de start van de 3500MHz uitrol zo'n 350 sites.

Maar zoals je zegt zijn de meeste 2600TDD sites nog steeds live op b38. Dat zijn dan de sites waar het geen massive mimo is (met een extra antenne), maar met een 8x8 RRU. Daar zijn ze nu ook langzaam aan begonnen. Dit zijn ongeveer de sites waar nu 3500MHz hangt (eigenlijk alles waar b38 al is verdwenen): https://antennekaart.nl/k...-combinations=429,468,474

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okay! En zijn al die 2600TDD-sites 8x8? Want dan las ik je vorige post verkeerd: er zijn er nu 400-500 omgebouwd, maar het totaal wordt dan dus circa 2500, als ze dit patroon volgen?

Dit kan bij deze antennes zonder antenna swap, toch?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:57:
Okay! En zijn al die 2600TDD-sites 8x8? Want dan las ik je vorige post verkeerd: er zijn er nu 400-500 omgebouwd, maar het totaal wordt dan dus circa 2500, als ze dit patroon volgen?

Dit kan bij deze antennes zonder antenna swap, toch?
Yes correct. Het eerste plukje wat massive mimo 64x64 2600TDD had heeft 64x64 3500 gekregen, dat zijn dus die eerste ~350. De rest wat allemaal 8x8 2600TDD had (circa 2500) gaan 8x8 3500 krijgen. De clusterpoorten in die antennes ondersteunen 8x8 2300MHz-3800MHz. Dus daar kan het zonder antenne swap. Alleen de bestaande RRU weghalen en een nieuwe ophangen. KPN heeft hierdoor wel wat minder beamforming mogelijkheden dan wat Odido heeft, maar om heel eerlijk te zijn is dat meer dan voldoende voor de meeste plekken. Met 8x8 kun je horizontaal ook gewoon beamformen. Met massive mimo heb je daarin iets meer stuurruimte en ook verticale ruimte om te sturen. Maar Odido heeft nu 64x64 antennes op plekken hangen waar deze amper tot zijn recht komt. Het is niet voor niks dat sommige buitenlandse providers om die reden 32x32 ophangen, wat Vodafone ook doet.

Odido wil gewoon klaar zijn voor de toekomst, en dat gaan ze ook zeker zijn met wat ze nu overal ophangen. Snelheden rond de 2Gbps zijn niet ondenkbaar na de inschakeling op 1 Augustus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
@jk-5 heb jij inzicht in of 2G inderdaad na 31-12-2024 uitgeschakeld zal worden (bron) of dat dit pas veel later zal gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
herrieschopper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:10:
@jk-5 heb jij inzicht in of 2G inderdaad na 31-12-2024 uitgeschakeld zal worden (bron) of dat dit pas veel later zal gebeuren?
Ik lees dat zelf een beetje alsof ze het in elk geval garanderen tot eind 2024, maar nog geen concrete plannen hebben om het uit te gaan zetten. Mij is verder ook niks bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nou, ik heb het ondertussen maar opgegeven met 2G en neem het vaker moeten opladen van m'n feature phone maar voor lief. Er is, tenminste hier in A'frt noord, toch echt e.e.a. verslechterd aan Vodafone 2G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gwaihir schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:48:
Nou, ik heb het ondertussen maar opgegeven met 2G en neem het vaker moeten opladen van m'n feature phone maar voor lief. Er is, tenminste hier in A'frt noord, toch echt e.e.a. verslechterd aan Vodafone 2G.
get over it, en gebruik gewoon 4g.. zuinigste van de 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Anoniem: 767041 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:13:
get over it, en gebruik gewoon 4g.. zuinigste van de 3
Oh? Volgens de spec van m'n telefoon is hij een stuk zuiniger met 2G. Ik heb me ook laten vertellen dat vanwege de 4G accu en antennes groter zijn en daarmee het hele toestel..

Wellicht is het zuiniger dan 3G (was) en 5G is? Zuiniger dan 2G kan ik me moeilijk voorstellen.

(Overigens doet die Nokia dan wel 2+3+4G als je 4G aanzet en maakt hij de beloofde maand op slechts 2G ook totaal niet waar, maar ik merk wel duidelijk verschil.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gwaihir schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:56:
[...]

Oh? Volgens de spec van m'n telefoon is hij een stuk zuiniger met 2G. Ik heb me ook laten vertellen dat vanwege de 4G accu en antennes groter zijn en daarmee het hele toestel..

Wellicht is het zuiniger dan 3G (was) en 5G is? Zuiniger dan 2G kan ik me moeilijk voorstellen.

(Overigens doet die Nokia dan wel 2+3+4G als je 4G aanzet en maakt hij de beloofde maand op slechts 2G ook totaal niet waar, maar ik merk wel duidelijk verschil.)
een maand? hier ligt telefoon gewoon prima elke avond aan de lader:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Anoniem: 767041 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:05:
een maand? hier ligt telefoon gewoon prima elke avond aan de lader:)
Is maar wat je 'prima' vindt. Ik was met mijn vorige, 2G only toestel gewend zo om de week op te laden en dat was ruim op tijd, ondanks de al best oude accu. De Nokia 225 eiste helaas al vrijwel wekelijks een lading en nu, met 4G aan, is het zeker binnen de week en da's nog met een nieuwe accu.

Dit was voor mij wel één van de redenen om niet met een smartphone rond te lopen. Nu dus ietsje minder. (Ik moest over i.v.m. trips naar buitenland waar 2G al uit staat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
De OP stamt van 2013 en het was wel tijd om een vervolg topic aan te maken na bijna 11 jaar :) .
Na overleg met @rens-br en de originele topic poster @CLB, heb ik de goedkeuring gekregen voor een vervolg topic.

Om het nieuwe jaar goed in te luiden, is er bij deze: [Vodafone] Ervaringen & Discussie - Deel 2 het vervolg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verder in bovengenoemde topic :)
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.