Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55

Vodafone Libertel B.V. is de officiële handelsnaam in Nederland. De Vodafone Group heeft de Nederlandse markt betreden via een aandeel, vanaf de oprichting samen met Nationale-Nederlanden, in de Nederlandse mobiele operator Libertel. In september 1995 ging het netwerk van Libertel 'live' in Nederland. Het hoofdkantoor bevindt zich in Maastricht, en is een van de belangrijkere werkgevers in die stad. Sinds 1 september 2008 heeft Vodafone een tweede hoofdkantoor in Amsterdam dat in 2018 naar Utrecht verhuisde. Sinds 2017 is het moederbedrijf VodafoneZiggo, het bedrijf is ontstaan na een fusie tussen de Nederlandse activiteiten van Liberty Global en Vodafone.

Terug naar Inhoudsopgave

Op dit moment biedt Vodafone 2 soorten abonnementen (Diensten) aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OauOtOMqGEX5XVn9atVZVZqOc8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dv6HQUxkDSoR5MeVV9V3MfP7.png?f=user_large

Voor een overzicht van aanbod van de mobiele diensten kan gekeken worden op de website van Vodafone.

Vodafone biedt 2 sim only contracten aan, 1 jarig en 2 jarig.
Omdat prijzen van sim only op dit moment constant veranderen, is er besloten deze tijdelijk hier niet te plaatsen. Dus wil je de actuele prijzen van Sim only hebben, ga naar Vodafone sim only.

Middels Vodafone in combinatie met een Ziggo abonnement, kun je verschillende voordelen krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2efQ1TGgORjIuwldEX2u5tEuLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B5lq5eHt4EIkqfaU4bbHt4xd.png?f=user_large
Wil je meer informatie over Extra Voordeel ga naar Vodafone Voordeel.

Klanten van Vodafone mogen op dit moment max 40GB in de EU verbruiken, indien hun een abonnement hebben voor red together of unlimited. Alle abonnementen lager, kunnen de volle bundel in de EU verbruiken. Leuke bijkomstigheid, is dat bij Vodafone je EU verbruik ook in Albanië en Turkije geldt.

Voor meer informatie over de EU ga naar de website van Vodafone.

Vodafone heeft tot de beschikking een 2G-netwerken op 900 en 1800 MHz, 4G (LTE) Vodafone op de 800, 1800, 1400, 2100, 2600 MHz frequenties. Op het 5G Netwerk wordt er op dit moment uitgezonden op het 1800Mhz frequentie en sinds kort ook op het 700Mhz frequentie.

Standaard heeft het 8700MHz band het beste bereik, terwijl de 1800 MHz, 2100 MHz en 2600 MHz band zorgt voor de extra snelheid (capaciteit).

Hier is een kleine overzicht van de frequenties/banden die worden uitgezonden op het KPN netwerk:
2G4G5G
Band8 / 320 / 32 / 3 / 1 / 728 / 3
Frequentie900 / 1800 Mhz800 / 1400 / 1800 / 2100 / 2600 Mhz700 / 1800 Mhz

Voor meer algemene informatie over frequenties ga naar de website van antennekaart.nl.

Terug naar Inhoudsopgave

Sinds 21 november 2016 is Vodafone begonnen met het aanbieden van Voice over LTE voor haar klanten, ook wel VoLTE genoemd wat niks minder betekend dan bellen over het 4G netwerk van Vodafone.
In 2016/2017 kon je nog alleen 4G bellen van Vodafone klant naar KPN klant. Sinds de zomer van 2017 kun je nu ook naar klanten van Vodafone bellen over het 4G netwerk, dit betekend dat de gesprekskwaliteit beter is dan van 4G naar 3G te bellen.

Sinds 2016/11 ondersteunt Vodafone VoWIFI (bellen over wifi), mobiel via wifi is een aanvulling op 4G Bellen, ook wel VoLTE (Voice over LTE) genoemd. Met 4G bellen schakelt je toestel niet meer terug naar 2G om te kunnen bellen, maar blijft op het 4G netwerk. Mobiel via wifi zorgt ervoor dat je toch kunt bellen en sms'en ook al heb je geen mobiele (4G) dekking. Het toestel schakelt automatisch over naar wifi wanneer de mobiele dekking onvoldoende/afwezig is.

Let op! 4G bellen wordt nog niet overal ondersteund in het buitenland. Wil je meer informatie over VoLTE roamingI, ga dan naar de website van Vodafone

Wil je meer informatie over VoLTE en VoWIFI, ga dan naar de website van Vodafone

Terug naar Inhoudsopgave

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri2jnXrnH2V2vg9iL4bRevjOho0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PdPWs7BXId9dkvBYF8jFKMxy.png?f=user_large

Wil je de live dekkingskaart zien, ga dan naar de dekkingskaart van Vodafone.

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Alle prijzen genoemd in deze OP zijn aan veranderingen onderhevig, helaas is het voor mij niet mogelijk om de prijzen real-time aan te passen, als er iets verandert wordt er geprobeerd dit zo snel mogelijk te veranderen (datum van de laatst gecheckt prijs staat vermeld). Voor de meest actuele prijs raadpleeg altijd even op de website van Vodafone. Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur mij dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.005-01-2024Topic aangemaakt

Terug naar Inhoudsopgave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Indien er nog suggesties zijn om wat toe te voegen, hoor ik het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
Dank voor het nieuwe topic!

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Heb vorige maand weer voor een jaar verlengd via Friends & Family. Wel een prijzige provider (aan het worden) vind ik, maar veel alternatieven zijn er ook niet echt. Inmiddels ook huisadres aangepast ivm een Ziggo-lijntje. Dat moet nog verwerkt worden denk ik, want ik zie nog geen dubbele databundel in de app. Daarna betaal ik een jaar lang 18 euro per maand voor 40GB / onbeperkt bellen en sms, dat is dikke prima.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:45
CLB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:08:
Wel een prijzige provider (aan het worden) vind ik, maar veel alternatieven zijn er ook niet echt.
Ik ben het daar niet geheel mee eens. De afgelopen 4 jaar ben ik klant geweest bij Vodafone en is de prijs van het Red abonnement via F&F vrijwel altijd stabiel rond de €19,00 geweest (exclusief inflatiecorrectie).

Inmiddels ben ik overgestapt naar hollandsnieuwe vanwege een "offer you can't refuse" namelijk 20 GB voor €5,00 per maand, maar anders had ik mijn abonnement bij Vodafone gewoon verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:00:
Leuke bijkomstigheid, is dat bij Vodafone je EU verbruik ook in Albanië en Turkije geldt.
Albanië ligt ook gewoon volledig in Europa. Wil je de non-EU landen in Europa noemen die toch in je EU verbruik zitten, dan lijken me Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk de meest relevante. En wil je ze allemaal, dan heb je nog wat (dwerg)staatjes te gaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Gwaihir schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Albanië ligt ook gewoon volledig in Europa. Wil je de non-EU landen in Europa noemen die toch in je EU verbruik zitten, dan lijken me Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk de meest relevante. En wil je ze allemaal, dan heb je nog wat (dwerg)staatjes te gaan ook.
Het gaat over verbruik uit het EU roaming. Beide landen zoals Turkije en Albanië zijn geen eu landen of hebben geen verdragen die het mogelijk maken. Zwitserland zit eigenlijk bij elke provider erbij behalve odido (alleen hoogste bundel zit die erbij), voor de rest overal. VK zit er ook nog overal bij, omdat die afspraken niet zijn verandert tot nu toe. Daarom verwijs ik verder ook naar de website voor meer info.

Vermoedelijke reden dat Turkije en Albanië erbij zitten, is omdat er een Vodafone in beide landen actief is als telecom provider.

Ik heb dit beschreven, omdat eigenlijk geen een provider dit doet. Behalve odido (Turkije) voor hun duurste sim only €40+.

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-01-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@dutchnltweaker Geinig je logica te horen, maar.. dat moet je dan allemaal maar net weten.

Lijkt mij, zoals gezegd, handig om die twee grote landen er ook gelijk even bij te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Jeffrey87 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:21:
Ik ben het daar niet geheel mee eens. De afgelopen 4 jaar ben ik klant geweest bij Vodafone en is de prijs van het Red abonnement via F&F vrijwel altijd stabiel rond de €19,00 (exclusief inflatiecorrectie).
Die prijzen heb ik niet gezien afgelopen jaren direct bij F&F, misschien met korting icm een Ziggo-abonnement.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
CLB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Die prijzen heb ik niet gezien afgelopen jaren direct bij F&F, misschien met korting icm een Ziggo-abonnement.
Inderdaad, vergeten een sidenote er bij te zetten dat dit icm een Ziggo abonnement is. Echter zijn zowel KPN als Odido abonnementen ook vrij prijzig zonder een combinatie met een internet abonnement.

Zelfs veel MVNO's zijn niet zo erg aantrekkelijk meer als je geen combinatie deal afneemt.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeffrey87 op 05-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Wel belangrijk om te benoemen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Het gaat over verbruik uit het EU roaming. Beide landen zoals Turkije en Albanië zijn geen eu landen of hebben geen verdragen die het mogelijk maken. Zwitserland zit eigenlijk bij elke provider erbij behalve odido (alleen hoogste bundel zit die erbij), voor de rest overal. VK zit er ook nog overal bij, omdat die afspraken niet zijn verandert tot nu toe. Daarom verwijs ik verder ook naar de website voor meer info.

Vermoedelijke reden dat Turkije en Albanië erbij zitten, is omdat er een Vodafone in beide landen actief is als telecom provider.

Ik heb dit beschreven, omdat eigenlijk geen een provider dit doet. Behalve odido (Turkije) voor hun duurste sim only €40+.
Vroeger kon je de EU-bundels ook in Japan, Australië en Nieuw-Zeeland gebruiken. Bij Vodafone Duitsland kon je in Egypte je bundel gebruiken. Jammer dat ze daar toch niet iets mee doen voor bepaalde landen zoals ook Zuid-Afrika, nu zijn ze juist in veel gevallen het duurst qua roamen. Tenzij je vaak naar Turkije of Albanië gaat dus. Of Frans-Polynesië in de Stille Zuidzee :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:25
Vodafone heeft vanmorgen een hele interessante Antenneregister upload gedaan. 4G700 is nu overal uit, en 5G700 is nu overal aan waar een 700MHz RRU hangt. Daarnaast is 4G2100 op alle sites ingeschakeld waar dit mogelijk is, én hebben ze nu op de 5G laag een aantal 3500MHz uploads gedaan. Net als bij Odido zijn dit sites waar 3500MHz antennes hangen, het is nog niet live, en zal ook niet eerder live gaan dan op 1 Augustus, na de veiling.

2G1800 is nu overal uitgeschakeld. 2G op 900MHz blijft wel. 2G1800 werd vrij zeldzaam ingezet op sites waar geen laag spectrum aanwezig is.

Zie: https://antennekaart.nl/k...10-40b9-8626-2acac00823f6

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
jk-5 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:58:
Vodafone heeft vanmorgen een hele interessante Antenneregister upload gedaan. 4G700 is nu overal uit, en 5G700 is nu overal aan waar een 700MHz RRU hangt.
Hebben ze dan nu gelijkwaardig 5G zoals andere Nederlandse provider? Nog geen volledige 5G core infra is er actief, wel nu échte 5G op de 700Mhz band en niet meer de mix van 4G/5G met die bepaalde feature?

nieuws: VodafoneZiggo: 5G via Dynamic Spectrum Sharing is wel echte 5G

EDIT: 4G 700Mhz uitschakelen heeft voor mij als Hollandsnieuwe (4G only abonnement) mogelijk wel een negatieve impact qua bereik in mijn moderne iPhone 15 Pro. Toch?

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 09-01-2024 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
stormfly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Hebben ze dan nu gelijkwaardig 5G zoals andere Nederlandse provider? Nog geen volledige 5G core infra is er actief, wel nu échte 5G op de 700Mhz band en niet meer de mix van 4G/5G met die bepaalde feature?

nieuws: VodafoneZiggo: 5G via Dynamic Spectrum Sharing is wel echte 5G

EDIT: 4G 700Mhz uitschakelen heeft voor mij als Hollandsnieuwe (4G only abonnement) mogelijk wel een negatieve impact qua bereik in mijn moderne iPhone 15 Pro. Toch?
Yes precies, ze hebben nu net als Odido en KPN dedicated 5G spectrum, en zijn niet meer afhankelijk van DSS. Het zou een kleine negatieve impact voor je kunnen hebben op 4G, maar in de praktijk liggen de frequenties van de 700MHz band (bovenin de band) bijna tegen de 800MHz aan (onderin de band). Het is meer een theoretisch probleem dan dat je er in de praktijk last van hebt.

Het is nu juist mooi bij Vodafone dat ze twee 5G banden hebben. Want als je relatief dicht bij de mast bent zit je primair op 4G1800 (waar je signalling dus over loopt) met 5G700 ernaast. Ben je verder weg zit je primair op 4G800, met 5G1800 ernaast. Zo heb je altijd wat bruikbaar 5G spectrum.

Ik heb zelf nog geen 5GCA gezien bij Vodafone, maar wel bij KPN (3500MHz testgebied in Breda). Daarmee zou je theoretisch op het Vodafone netwerk primair op b1 kunnen zitten, en daarnaast n3 én n28 kunnen koppelen. Nu maakt het natuurlijk voor de snelheid niet veel uit of 1800MHz als 4G of 5G wordt gekoppeld, maar Vodafone kan hiermee wel al ervaring opdoen met het koppelen van 5G spectrum. Om deze reden zal het me ook helemaal niet verbazen als we dit jaar bij KPN en Odido extra 5G spectrum gaan zien. Er zit nu al flink wat verkeer op 5G, dus het is helemaal niet gek als ze bijvoorbeeld 1800MHz of 2100MHz om gaan zetten naar 5G, DSS of niet.

En als dat gebeurd is ben je klaar voor standalone 5G. Dan heb je n28 + (n1 of n3) + n78. De frequentie voor n78 is hoog dus de dekking zal niet overal heel goed zijn (hoewel ik al heb gehoord dat beamforming dat probleem redelijk oplost). Maar n28 alleen is natuurlijk veel te traag. Met een extra mid-band erbij kun je dat gat mooi vullen.

Interessante tijden!

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
jk-5 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Het is nu juist mooi bij Vodafone dat ze twee 5G banden hebben. Want als je relatief dicht bij de mast bent zit je primair op 4G1800 (waar je signalling dus over loopt) met 5G700 ernaast. Ben je verder weg zit je primair op 4G800, met 5G1800 ernaast. Zo heb je altijd wat bruikbaar 5G spectrum.

Interessante tijden!
Dank voor je post, korte reactie van mij. Waarom zou je telefoon als je ver weg bent niet de laagste frequentie kiezen voor 5G700 en benoem jij 4G800. In feite is de laagste frequentie het meest verreikende signaal toch?

Kan je hier nog wat details toelichten waarom je specifiek deze combinaties beschreef? Als ik ze onder elkaar zet dan is het beter zichtbaar: blijkbaar zit signaling op 4G? Mogelijk totdat er een native 5G core netwerk is?

Dichtbij 4G1800 + 5G700
Verweg 4G800 + 5G1800

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
stormfly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Dank voor je post, korte reactie van mij. Waarom zou je telefoon als je ver weg bent niet de laagste frequentie kiezen voor 5G700 en benoem jij 4G800. In feite is de laagste frequentie het meest verreikende signaal toch?

Kan je hier nog wat details toelichten waarom je specifiek deze combinaties beschreef? Als ik ze onder elkaar zet dan is het beter zichtbaar: blijkbaar zit signaling op 4G? Mogelijk totdat er een native 5G core netwerk is?

Dichtbij 4G1800 + 5G700
Verweg 4G800 + 5G1800
Het punt zit hem in de signalling (de telefoon kiest zelf overigens helemaal niks, dat doet het netwerk, maar dat is niet interessant voor dit punt). Het netwerk zal je altijd primair op een mid-band zetten, dus 1800 of 2100. Maar als het signaal daarvan zo slecht is kan dat van invloed zijn op je signalling. Daarom dus primair naar een lage band toe, 4G800. Voorheen was het dan ook echt 800-only, maar sinds een tijdje koppelen de netwerken nog gerust een secundaire band ernaast, in dit geval dan dus 5G1800. Het signaal is erg slecht, maar elk bitje die ze erover krijgen helpt weer. Plus ze kunnen dan het 5G logo tonen. 4G1800+5G700 zal nog steeds de voorkeur hebben. Maar als je dicht genoeg bij de mast zit maakt het niet uit welke je hebt. 4G1800+5G700 gaat je niet lukken als je signaal heel slecht is, omdat je signallingverkeer dan ook gewoon wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:17
CLB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Hoe kan ik een F&F code aanvragen? In een heel verre verleden ooit gedaan via een kennis, maar die heeft het tegenwoordig niet meer.

Zit nu bij KPN, maar nu we Ziggo hebben wil ik denk ik o verstappen i.v.m. de prijzen van KPN mobiel.

Edit: is al gelutk :)

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 19:49
zijn er hier meer mensen met problemen met vodafone?

ik heb helemaal geen bereik, ben niet aangemeld bij netwerk. en probeerde net mijn vrouw te bellen als test, gebeurde niets en 5 minuten later gaat bij haar de telefoon over terwijl ik mijn telefoon op lock heb staan :O

onze zoon zit bij 50+ en hij is oon niet aangemeld bij netwerk. volgens mij zit 50+ ook op vodafone

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
huntedjohan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:41:
zijn er hier meer mensen met problemen met vodafone?

ik heb helemaal geen bereik, ben niet aangemeld bij netwerk. en probeerde net mijn vrouw te bellen als test, gebeurde niets en 5 minuten later gaat bij haar de telefoon over terwijl ik mijn telefoon op lock heb staan :O

onze zoon zit bij 50+ en hij is oon niet aangemeld bij netwerk. volgens mij zit 50+ ook op vodafone
"Welkom bij Vodafone Voicemail"

En ook mijn eigen andere nummer gaat direct over. (Vodafone > KPN)

Maar dat is Vodafone zelf, dus vast iets fout bij 50+ mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
Vorkie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:59:
[...]

"Welkom bij Vodafone Voicemail"

En ook mijn eigen andere nummer gaat direct over. (Vodafone > KPN)

Maar dat is Vodafone zelf, dus vast iets fout bij 50+ mobiel?
ik heb zelf vodafone. dus het is niet 50+ alleen.

volgens de website van storingen bij vodafone zou er geen storing zjin op onze postcode, maar volgens de chat van vodafone is er vanaf 15-1 onderhoud op onze postcode en is er nog gene update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
huntedjohan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:01:
[...]

ik heb zelf vodafone. dus het is niet 50+ alleen.

volgens de website van storingen bij vodafone zou er geen storing zjin op onze postcode, maar volgens de chat van vodafone is er vanaf 15-1 onderhoud op onze postcode en is er nog gene update.
Dan ligt er vast iets fout in de regio/mast waar je zit.

Belletje naar helpdesk?

Hier in ieder geval geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
helpdesk is er volgens mij maar tot 20 uur bereikbaar. kijken morgen wel hoe het zit. op zich wel lekker rustig, maar is toch niet wat je wil. ben zelf chauffeur en hele dag gewoon bereikbaar geweest en kunnen bellen. dus het lijkt inderdaad gewoon regionaal te zijn.

bedankt voor het mee denken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

Hebben jullie deze al gezien? https://www.vodafone.nl/abonnement/young

Komt er op neer dat als je tussen de 18 en 30 bent, geen Ziggo internet op je adres hebt, dat je dan wel dezelfde maandelijkse korting krijgt zoals bij de volop extra voordelen regeling.

In de marketing staat 18-28 jaar maar in de veel gestelde vragen staat "De korting vervalt automatisch op je 30e verjaardag". Waarschijnlijk zodat je op je 28e een 2 jarig contract kunt nemen met de volle periode deze korting.

[ Voor 39% gewijzigd door robertwebbe op 12-02-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 21:44
Heeft iemand hier recent een vodafone zakelijk abonnement ontvangen met esim?
In MKB formaat bedrijf waar ik nu werk proberen we een nieuwe iphone 15 pro in te stellen, maar esim laden lukt niet. Volgens de klantendienst activeert de sim automatisch zodra postnl het pakket markeert als 'bezorgd'. We zijn ondertussen echter 4 werkdagen verder en ik heb nog steeds geen zakelijk abonnement actief. Heb ondertussen mijn eigen private fysieke sim in gebruik genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vodafone had mij gebeld om te verlengen, maar dat wilde ik niet want ik was prima tevreden en wilde geen jaar vastzitten aan een contract. Maar nu ben ik van +/- 19 euro per maand voor 40GB en onbeperkt bellen naar bijna 22 euro in de maand gegaan.. Zijn ze daar toch wakker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:06
Tja, ze hebben mij ook al drie keer gebeld maar dat doen ze elke keer als ik onderweg naar huis ben.
Dan zeg ik, bel morgen om twee uur even, dan heb ik nog alle tijd....
Ben al tijdje contractvrij, maar echt goedkoper gaat het m niet worden met een verlenging.

Sowieso klote dat je hun niet kan bellen, de afdeling die belt voor die verlengingen kunnen alleen uit-bellen blijkbaar.

Zit ook een beetje vast nu, want ik vermoed dat er binnenkort wel eens glas gaat komen dan wil ik naar Odido voor thuis + mobiel.
Maar misschien sluit ik nu eerst wel een 1-jaar abonnement af bij Vodafone of Odido. Want de graafwerkzaamheden zijn nog niet eens begonnen dus zal de vezel niet binnen een jaar binnen hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:48
Wie heeft er ervaring met MyVodafone profielen binnen Red Together?

Ik ben hoofdcontractant en heb het contract overgenomen van mijn vrouw om data te kunnen delen, in MyVodafone kun je profielen aanmaken, naar mijn idee zodat een andere Red Together afnemer binnen jouw groep met een eigen MyVF account de hem toegekende nummers, facturen en verbruik kan inzien.

Hiervoor kun je onder profielen gebruikers aanmaken, dan wordt er ook een uitnodiging verstuurd naar die nieuwe gebruiker, echter loop ik tegen het issue aan dat het aanmaken van dat MyVF account faalt. 'Er is iets misgegaan, probeer het later opnieuw'

Vandaag in totaal bijna 2 uur met Vodafone klantenservice gesproken, de eerste bleef na herhaaldelijk de gebruiker aanmaken en proberen volhouden dat het te maken had met 'doorlooptijd'.

De andere geeft aan dat het niet mogelijk is en dat de 2e gebruiker met mijn MyVF account moet inloggen.

Lijken mij beide gewoon onzin antwoorden.

Snap ik het nou niet of? ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:07
Net als huntedjohan problemen met Vodafone en Hollandsenieuwe problemen met niet aangemeld te zijn op netwerk. Dit begon vanaf zaterdag en erg vervelend.
Is hierover al een oplossing over bekend?

Even op vliegtuig stand en weer uit helpt

[ Voor 10% gewijzigd door amiaima op 14-02-2024 19:43 . Reden: Work around ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jk-5
Vodafone heeft net weer een update in het Antenneregister gezet. Ze gaan lekker door met ombouw om 5G700 te ondersteunen. Hier en daar ook wat nieuwe 5G3500 sites erbij, hoewel de uitrol daarvan in mijn ogen nog vrij traag gaat. Veel nieuwe uitrol van 2600MHz. Verder weinig spannends.

https://antennekaart.nl/k...8d-4ad1-a92e-819edcabbbe5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
jk-5 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:37:
Vodafone heeft net weer een update in het Antenneregister gezet. Ze gaan lekker door met ombouw om 5G700 te ondersteunen. Hier en daar ook wat nieuwe 5G3500 sites erbij, hoewel de uitrol daarvan in mijn ogen nog vrij traag gaat. Veel nieuwe uitrol van 2600MHz. Verder weinig spannends.

https://antennekaart.nl/k...8d-4ad1-a92e-819edcabbbe5
Indoor haal ik op mijn thuisadres sinds enige tijd wel een flink hogere snelheid in het centrum van Utrecht. Voorheen 60-100 Mbps, tegenwoordig is dit 300-350 Mbps, dus ik merk duidelijk dat er gewerkt wordt.

Het gaat dan om de mast aan de Arthur van Schendelstraat.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeffrey87 op 02-03-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Jeffrey87 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Indoor haal ik op mijn thuisadres sinds enige tijd wel een flink hogere snelheid in het centrum van Utrecht. Voorheen 60-100 Mbps, tegenwoordig is dit 300-350 Mbps, dus ik merk duidelijk dat er gewerkt wordt.
Ik denk dat dat vooral komt door de toevoeging van 5G700, maar ze lijken ook de snelheidslimieten te hebben verhoogd. Ik heb ook al een goedgekeurde vergunning gezien voor de ombouw van de 1+3+7 site bij de Viebrug over de Oudegracht (Potterstraat). Dat wordt ook een volwaardige site met laag spectrum erbij, en 3500MHz. Op dit soort plekken doet Vodafone zeker niet onder voor de andere twee providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 21:49
Hier sinds half 1 in Oost Nederland alleen nog maar EDGE. Ben ik de enige of hebben er meer mensen last van?

Belangrijk detail: Hollandsnieuwe, dus geen direct Vodafone SIM.

Edit: We zijn weer in de lucht. Al met al dus ruim 1,5 uur op EDGE gezeten.

[ Voor 41% gewijzigd door Jassy op 04-03-2024 14:04 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:07
Zijn er nog meer mensen hier die ervaren geen connectie te hebben met het netwerk? Recent dit probleem gehad, heel even goed gegaan maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
In de week van 12-18 februari erg slechte verbinding gehad. Gewoon geen netwerk, geen internet. Op verschillende locaties. Zowel thuis als werk.

Met beide toestellen (beide Vodafone).

Heeft zichzelf opgelost.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 21:58
Heeft iemand ervaring met het volgende:

Ik werd net en afgelopen vrijdag gebeld door 2 verschillende mensen met zichtbaar 06 nr die vertelden dat ze door mij gebeld waren en dus terug belden. Ik heb niemand gebeld en ken deze mensen ken niet.
Het lijkt erop dat mijn nr gespoofed is. Ik zal Vodafone ook even bellen later, maar mogelijk speelt dit bij een van jullie ook.

extra info over Spoofing op de site van Vodafone: https://community.vodafon...fone/Spoofing/ba-p/208244

[ Voor 14% gewijzigd door nadroJ op 18-03-2024 10:23 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ipv het op te lossen schrijven ze er een blogpost over :+

In de VS zijn hier systemen voor zodat je zeker weet dat de caller ID de echte caller is. Het heet STIR/SHAKEN.

Een beetje zoals DKIM voor e-mail. Helaas is men hier in NL nog niet aan toegekomen omdat het probleem hier kleiner was. Maar het nalaten dit te implementeren anno 2024 vind ik wel erg slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
@jk-5 ik heb al jaren Vodafone via Hollandsnieuwe en zakelijk een iPhone SE met Odido, jarenlang dacht ik dat het netwerk van Odido ruimschoots beter was dan Vodafone. Nu sinds januari zijn deze twee abonnementen in een iPhone 15 Pro gecombineerd met dualsim, beide met een 4G only restrictie vanuit de provider.

Het valt mij op dat als je bereik hebt, dat is geheel plaats afhankelijk. Maar als je bereik hebt met beide sims dan heb ik met Vodafone een betere browse ervaring heb, een website verzoek stagneert minder vaak. Bij Odido heb ik vaak het effect dat het lijkt alsof mijn telefoon de mast niet kan bereiken en de mast mijn telefoon wel.

Op basis van de antennekaart.nl en de "magere" bandbreedte per site dacht ik lang dat Vodafone een matig netwerk had. Toch als je ze beide tegelijk gebruikt zie je dat de gebruikerservaring eigenlijk een ander beeld geeft.

Iemand schreef dat ooit in één van de mobiele provider topics, Vodafone heeft een hoger getal voor de netto verbindings kwaliteit? De technische naam van deze waarde is mijn ontschoten, volgens mij gaf het aan dat er minder ruis was op de verbinding tov andere providers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
Grappig, ik was gisteren juist helemaal klaar met Vodafone en ga vanmiddag m'n Odido e-sim ophalen.
Uiteindelijk blijkt bij elke test/vergelijking weer dat de drie grote partijen in NL zó dicht bij elkaar liggen, dat het eigenlijk weinig uit maakt als je naar het grote plaatje kijkt -> nieuws: Netwerktest: alle drie de Nederlandse providers scoren iets beter, KP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
stormfly schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:56:
@jk-5
Iemand schreef dat ooit in één van de mobiele provider topics, Vodafone heeft een hoger getal voor de netto verbindings kwaliteit? De technische naam van deze waarde is mijn ontschoten, volgens mij gaf het aan dat er minder ruis was op de verbinding tov andere providers?
De term is "SNR", signal to noise ratio.
Wel een hele belangrijke waarde, want die geeft de verhouding tussen bruikbaar signaal en ruis aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ruben279 schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:29:
[...]

De term is "SNR", signal to noise ratio.
Wel een hele belangrijke waarde, want die geeft de verhouding tussen bruikbaar signaal en ruis aan.
Er is bij LTE/5GNR nog een andere term: RSRQ. Dit gaat nog een stapje verder en gaat over bruikbaarheid van het signaal. Hoe hoger hoe beter (m.a.w. -3 dB is beter dan -6 dB). Bij Vodafone is dit meestal laag, maar volgens mij zien we daarbij alleen de signaalkwaliteit van de zendmast, niet andersom. Bij gebruik van meerdere lagen MIMO of als er veel zendmasten dicht bij elkaar staan (en je telefoon hoort ze allemaal) wordt deze waarde ook iets hoger.

Maar het kan ook gewoon te maken hebben met dat Vodafone minder druk is dan de rest, zowel de oorzaak van lagere RSRQ als oorzaak van de betere ervaring met Vodafone.

Overigens had ik die betere ervaring ook. De gemiddelde snelheid is duidelijk lager maar de ervaring is meestal gewoon goed bij Vodafone. In het buitenland is deze ook duidelijk beter, hoewel de tarieven buiten Europa dan weer niet meer van deze tijd zijn, wat voor mij deel van de reden was om er weg te gaan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 13:56
Een zakenrelatie van mij heeft een bijzonder probleem met zijn Vodafone abonnement.
Zijn simkaart in de auto werkte niet meer. De helpdesk zou de instelling controleren en daar ging het mis. Het nummer van zijn telefoon en de auto werd verwijderd. De helpdesk gaf aan niet te weten hoe dit probleem opgelost kan worden. - Sorry wat? -
We zijn een aantal dagen verder en blijkbaar geen enkele deskundige weet zich raad. Ondertussen is de zaak telefonisch niet bereikbaar.
Heeft iemand een idee hoe een nummer "kwijt" kan zijn en hoe dit opgelost kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 13:56
Hijdaar95 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:28:
Een zakenrelatie van mij heeft een bijzonder probleem met zijn Vodafone abonnement.
Zijn simkaart in de auto werkte niet meer. De helpdesk zou de instelling controleren en daar ging het mis. Het nummer van zijn telefoon en de auto werd verwijderd. De helpdesk gaf aan niet te weten hoe dit probleem opgelost kan worden. - Sorry wat? -
We zijn een aantal dagen verder en blijkbaar geen enkele deskundige weet zich raad. Ondertussen is de zaak telefonisch niet bereikbaar.
Heeft iemand een idee hoe een nummer "kwijt" kan zijn en hoe dit opgelost kan worden?
Vodafone heeft het vandaag hersteld, maar kon niet uitleggen wat er gebeurd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
@jk-5 ik heb al jaren Vodafone via Hollandsnieuwe en zakelijk een iPhone SE met Odido, jarenlang dacht ik dat het netwerk van Odido ruimschoots beter was dan Vodafone. Nu sinds januari zijn deze twee abonnementen in een iPhone 15 Pro gecombineerd met dualsim, beide met een 4G only restrictie vanuit de provider.

Het valt mij op dat als je bereik hebt, dat is geheel plaats afhankelijk. Maar als je bereik hebt met beide sims dan heb ik met Vodafone een betere browse ervaring heb, een website verzoek stagneert minder vaak. Bij Odido heb ik vaak het effect dat het lijkt alsof mijn telefoon de mast niet kan bereiken en de mast mijn telefoon wel.

Op basis van de antennekaart.nl en de "magere" bandbreedte per site dacht ik lang dat Vodafone een matig netwerk had. Toch als je ze beide tegelijk gebruikt zie je dat de gebruikerservaring eigenlijk een ander beeld geeft.

Dat zou zomaar ik geweest kunnen zijn: herrieschopper in "[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Odido is nog erger dan KPN is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87

Privé heb ik hollandsnieuwe en vanuit de zaak heb ik Odido, allebei op 4G, en ook ik merk dat hollandsnieuwe (Vodafone) vaak vlotter reageert dan Odido. Zelfs met beperkt signaal heb ik nog een zeer goede ervaring.

Nu Vodafone ook de 700 MHz band aan het inzetten is voor 5G, merk ik dat 4G met de dag beter wordt.

De verschillen tussen de 3 providers worden zo steeds kleiner.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey87 op 13-04-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Jeffrey87 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:48:
[...]

Privé heb ik hollandsnieuwe en vanuit de zaak heb ik Odido, allebei op 4G, en ook ik merk dat hollandsnieuwe (Vodafone) vaak vlotter reageert dan Odido. Zelfs met beperkt signaal heb ik nog een zeer goede ervaring.

Nu Vodafone ook de 700 MHz band aan het inzetten is voor 5G, merk ik dat 4G met de dag beter wordt.

De verschillen tussen de 3 providers worden zo steeds kleiner.
Je raakt wel een onderwerp wat niet helemaal duidelijk is voor mij. Als men spreekt over 5G is dat dan het controle signaal of ook de frequentie banden? Met een Hollandsnieuwe 4G only abonnement. Mag ik dan op de “5G” 700Mhz band joinen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
stormfly schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:53:
[...]

Je raakt wel een onderwerp wat niet helemaal duidelijk is voor mij. Als men spreekt over 5G is dat dan het controle signaal of ook de frequentie banden? Met een Hollandsnieuwe 4G only abonnement. Mag ik dan op de “5G” 700Mhz band joinen?
Voorheen deelde Vodafone de 1800 MHz band op in een stukje 4G én een stukje 5G door middel van een techniek genaamd DSS. Daarbij wordt de frequentie opgesplitst in 2 (on)gelijke delen op basis van vraag en aanbod.

Nu Vodafone een dedicated 5G frequentie heeft ingezet op 700 MHz, is er weer meer 4G capaciteit beschikbaar op de 1800 MHz band.

Om jouw vraag te beantwoorden: nee, je mag met een 4G-only abonnement geen gebruik maken van de 5G 700 MHz band.

4G wordt bij Vodafone aangeboden op 800, 1800, 2100 én 2600 MHz (ook op 1400 MHz als "ondersteunende band" @jk-5?).

[ Voor 13% gewijzigd door Jeffrey87 op 13-04-2024 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melkuier
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 13:15
En hop. Weer een nieuwe antenne in sassenheimAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Liq3H_g1743Rh0CD4ZJjXHVcIGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLI1VNgxtS1Pk2FSQwDfUeeF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkousbroek
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-03 13:40
Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraag uitstaan zie topic NSG B32 in de uplink

Ik gebruik regelmatig Network Signal Guru op mijn Motorola Edge 30 Neo
Nu kwam ik echter bij Vodafone een paar keer B32 in de uplink tegen!
Dat kan toch helemaal niet? B32 is toch een downlink only band? SDL = supplemental downlink

Groeten,
Robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:02

The Wizard

Moderator Mobile
rkousbroek schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:14:
Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraag uitstaan zie topic NSG B32 in de uplink

Ik gebruik regelmatig Network Signal Guru op mijn Motorola Edge 30 Neo
Nu kwam ik echter bij Vodafone een paar keer B32 in de uplink tegen!
Dat kan toch helemaal niet? B32 is toch een downlink only band? SDL = supplemental downlink

Groeten,
Robert
Klopt, is alleen een downlink band. De apps die de telefoonstatus uitlezen zijn niet altijd betrouwbaar (lees: niet de juiste info wordt doorgegeven door de telefoon). Zo kan Netmonster ook OD locaties als KPN zien bijv.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Nieuwe update van de Vodafone App is uit, de vodafone App is samengevoegd met de mijn ziggo App.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-06 22:38
De zomer komt er weer aan! 😊

Zouden jullie de roaminginformatie kunnen delen? We willen graag weten welk netwerk beschikbaar is (4G of 5G), of 4G bellen werkt, en welke netwerken mogelijk niet werken. Mocht je al op vakantie geweest zijn alle data is welkom.

Inputformulier: Google Formulier

Data: Google Spreadsheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophomore
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-04 12:14
Vandaag bericht gekregen dat ik ook een abonnement bij Ziggo zou hebben en daardoor (o.a.) dubbele data krijg. Mooi nieuws natuurlijk, al heb ik zelf geen abonnement bij Ziggo. Sterker nog, Ziggo levert geen eens TV/Internet op mijn adres.

Nu zag ik dat bij mijn Vodafone account nog een oud adres staat. Hierdoor heb ik het vermoeden dat de huidige bewoners van mijn oude adres een Ziggo account hebben afgesloten en ik nu profiteer van de dubbele data.

Doe er uw voordeel met deze kennis, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
Heeft iemand een idee wanneer we 5G SA bij Vodafone kunnen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik wilde mijn Vodafone abonnement pauzeren omdat ik langere tijd naar het buitenland ga. Mijn abonnement kan ik al lang verlengen, maar dit geintje kost bij Vodafone gewoon 21 euro. Dus dan zeggen we de hele mik mak maar op ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:47
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:18:
Ik wilde mijn Vodafone abonnement pauzeren omdat ik langere tijd naar het buitenland ga. Mijn abonnement kan ik al lang verlengen, maar dit geintje kost bij Vodafone gewoon 21 euro. Dus dan zeggen we de hele mik mak maar op ;w
Mijn advies: vraag Vodafone prepaid met nummerbehoud aan. Je kan je nummer dan gewoon via prepaid behouden en later als je terug bent in Nederland, vraag je simpelweg weer een nieuw abonnement met nummerbehoud vanuit prepaid aan. ;-)

https://sim.vodafone.nl/prepaid/details/25754

Daarna (na ontvangen simkaart):
https://www.vodafone.nl/m...d/abonnement-naar-prepaid

[ Voor 12% gewijzigd door NLM1K op 11-06-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

NLM1K schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:43:
[...]

Mijn advies: vraag Vodafone prepaid met nummerbehoud aan. Je kan je nummer dan gewoon via prepaid behouden en later als je terug bent in Nederland, vraag je simpelweg weer een nieuw abonnement met nummerbehoud vanuit prepaid aan. ;-)

https://sim.vodafone.nl/prepaid/details/25754

Daarna (na ontvangen simkaart):
https://www.vodafone.nl/m...d/abonnement-naar-prepaid
Exact mijn plan want ik wil mijn telefoonnummer niet verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
herrieschopper schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:35:
Heeft iemand een idee wanneer we 5G SA bij Vodafone kunnen verwachten?
Geen idee. Dat zal vast nog even duren. Maar opzich heeft het niet heel veel functioneel voordeel. 3500MHz doet het ook perfect naast NSA 5G, en je kunt zelfs 5GCA doen. Ik heb wel al wat screenshots gezien in Nederland waar naast een paar LTE banden meer dan één 5G band wordt gebruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jk-5 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Geen idee. Dat zal vast nog even duren. Maar opzich heeft het niet heel veel functioneel voordeel. 3500MHz doet het ook perfect naast NSA 5G, en je kunt zelfs 5GCA doen. Ik heb wel al wat screenshots gezien in Nederland waar naast een paar LTE banden meer dan één 5G band wordt gebruikt
Band 28 als hoofdband pakken ipv voor de meeste telefoons band 3 LTE ervoor nodig hebben is een groot voordeel imo. Ook is het efficiënter en is de latency beduidend lager.

Bij veel indoor scenario's heeft het ws meer voordelen dan 3500 MHz inschakelen, zeker nu Vodafone band 28 niet meer voor LTE gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
jk-5 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Sorcerer8472 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:49:
[...]

Band 28 als hoofdband pakken ipv voor de meeste telefoons band 3 LTE ervoor nodig hebben is een groot voordeel imo. Ook is het efficiënter en is de latency beduidend lager.

Bij veel indoor scenario's heeft het ws meer voordelen dan 3500 MHz inschakelen, zeker nu Vodafone band 28 niet meer voor LTE gebruikt.
Ben erg benieuwd hoe de hoeveelheid signalling zich verhoudt ten opzichte van 4G, daar verwacht ik veel verbetering namelijk. Voorbeeld: TAU bij Vodafone op 4G is elke 50-100 minuten, bij 5G zou dit anders moeten verlopen (enkel bij het verlaten van een TA).

Daarnaast inderdaad het kunnen idlen/bellen op 700MHz kan net een belangrijk stukje dekking geven in sommige supermarkten (toen LTE700 was aangezet in mijn omgeving was het duidelijk stabieler in bepaalde situaties).

@jk-5 enig idee trouwens waarom Vodafone deze TAU-frequentie heeft gekozen? Bij Odido heb ik binnen 8 uur nog geen enkele TAU kunnen ontdekken wanneer op dezelfde plek werd verbleven, ik begrijp niet goed waarom dit zo frequent is bij Vodafone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet niet of dit soort kleine updates nou een grote impact heeft op netwerkperformance. Maar zo weet je het iig als een device ineens verdwenen is vanwege lege batterij oid. Of door slechte software/bug zich in een andere TA bevindt maar dat niet heeft aangekondigd. Dat zijn van die gevallen van "staat aan maar gesprek ging naar voicemail". Wellicht zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:46
Vodafone 5G is niet vooruit te branden vandaag in Rotterdam Centrum. Met de KPN simkaart alles vlot en 100+Mbit down en up, Vodafone geeft 12,9/5,26 op 5G en met 4CC volgens Netmonster. Is dit een gevalletje storing of is het gewoon te druk voor het netwerk op maandagmiddag?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
Ik weet dat KPN al sinds 2019 IPv6 aanbiedt via hun mobiele netwerk, alleen vanuit Vodafone blijft het al jaren erg stil en ontwijken ze iedere vraag hierover op hun forum.

Weet iemand wellicht (al) iets meer over een mogelijke implementatie in de nabije toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44

JB

Cédric roelt!

Jammer... ik zou graag een ander 06 nummer willen koppelen aan mijn huidige abbo. Die heb ik nog liggen en is erg makkelijk te onthouden + na al die jaren een frisse is wel eens lekker zodat ze niet overal meer je gegevens hebben of weer hun best moeten doen om eea te verzamelen :+

Dit gaat dus niet bij Vodafone... Je kunt alleen obv stalking etc direct een ander nummer hangen aan je huidige abbo, maar die is willekeurig. Snap niet dat het in deze tijd niet kan om zoiets aan te passen op verzoek van de klant ipv eerst je contract uit te moeten dienen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vodafone heeft in alle stilte wat abo-wijzigingen gedaan.

In het buitenland kun je als particulier nu meer data/minuten gebruiken:
Alles-in-1 Wereld: 5 euro voor 50MB+min+sms (was 35)
Alles-in-1 Wereld XL: 8,50 euro voor 150MB+min+sms (was 100)
Alles-in-1 Wereld XXL: 15 euro voor 500MB + 150min+sms (nieuw)

Blijft heel duur vergeleken met een esim, met geen mogelijkheid om tegen een zachtere prijs een maandbundel oid aan te schaffen...

Kleinzakelijke abonnees kunnen bij abo's van na 1 juli nu ook 9,50 per dag betalen om hun hele bundel in het buitenland te gebruiken. Prijzig (een maand is zo'n 300 euro 8)7) maar kan een goede deal zijn voor mensen die heel veel moeten bellen. Voor 64.39 euro per maand kun je je NL bundel altijd buiten NL gebruiken (behalve uitzonderingslanden). Wel afsluiten bij de start van je abo.

Ze hebben ook een lijstje landen met 4G en 5G-ondersteuning online staan:
https://www.vodafone.nl/zakelijk/buitenland/buiten-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 21:12
Mijn partner gaat in goed overleg weg bij haar werkgever (grote international). Ze mag haar Vodafone nummer meenemen en kreeg bericht van IT van de werkgever dat het nummer is vrijgegeven door Vodafone om te porteren. De aanvraag nummerbehoud vanuit 50plus is alleen nu al 3x afgewezen (volgens mij door Vodafone). Ik vermoed dat t iets met de tenaamstelling te maken kan hebben, maar is er iemand die meer inzicht kan verschaffen in het proces en waar het fout gaat en hoe dit in beweging te krijgen? Dank bij voorbaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
nihilissimis schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:26:
Mijn partner gaat in goed overleg weg bij haar werkgever (grote international). Ze mag haar Vodafone nummer meenemen en kreeg bericht van IT van de werkgever dat het nummer is vrijgegeven door Vodafone om te porteren. De aanvraag nummerbehoud vanuit 50plus is alleen nu al 3x afgewezen (volgens mij door Vodafone). Ik vermoed dat t iets met de tenaamstelling te maken kan hebben, maar is er iemand die meer inzicht kan verschaffen in het proces en waar het fout gaat en hoe dit in beweging te krijgen? Dank bij voorbaat!
Omdat het zakelijke abonnement is moet je bij nummerbehoud ook klantnummer meegeven soms samen met een SMS verificatie. Als je zakelijk wilt omzetten naar particulier moet de provider dit handmatig doen anders moet je het eerst omzetten naar prepaid van vodafone en vervolgens naar 50plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 21:12
ikbenjoeri schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:02:
[...]

Omdat het zakelijke abonnement is moet je bij nummerbehoud ook klantnummer meegeven soms samen met een SMS verificatie. Als je zakelijk wilt omzetten naar particulier moet de provider dit handmatig doen anders moet je het eerst omzetten naar prepaid van vodafone en vervolgens naar 50plus.
Ja het klantnummer moest ze erbij doorgeven.

De vraag is nu: hoe kom je in het handmatige proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pffff portering gaat hier voor geen meter. Gisteren om 17:31 smsje dat om 18:30 uur portering naar Vodafone (van KPN) uitgevoerd wordt. Om 18:30 uur een smsje (op de KPN simkaart) met Welkom bij Vodafone, maar ik zit nog steeds op het KPN netwerk...

Bel je met VF, krijg je de gekste verhalen. Van "je moet eerst de esim activeren" naar "u moet naar de winkel" naar "geduld hebben, het nummer gaat vanzelf over" maar hoe lang het duurt? Kerstmis? 2024? 2025? 8)7

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
JB schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:37:
Pffff portering gaat hier voor geen meter. Gisteren om 17:31 smsje dat om 18:30 uur portering naar Vodafone (van KPN) uitgevoerd wordt. Om 18:30 uur een smsje (op de KPN simkaart) met Welkom bij Vodafone, maar ik zit nog steeds op het KPN netwerk...

Bel je met VF, krijg je de gekste verhalen. Van "je moet eerst de esim activeren" naar "u moet naar de winkel" naar "geduld hebben, het nummer gaat vanzelf over" maar hoe lang het duurt? Kerstmis? 2024? 2025? 8)7
Volgens mij moet je wel een actieve sim hebben bij je nieuwe provider, heb je een simkaart met signaal in je telefoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
JB schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:37:

Dit is mij ook overkomen, ik vermoed dat je een simkaart hebt gekregen die niet gekoppeld is aan je nummer.

Zie: [Vodafone] Ervaringen & Discussie

Klinkt heel erg 1996, maar even langs de winkel gaan is het snelst dat je geholpen kunt worden. De telefonische helpdesk is kansloos, die hebben mij in een week tijd van alles wijs gemaakt wat er aan de hand was maar nooit kunnen helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 03-07-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Het gaat om fysieke sim —> esim. Lege QR code ontvangen via de mail. Fysieke sim (oude kaart) nog steeds online, dat lijkt me stap 1 :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
JB schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:00:
Het gaat om fysieke sim —> esim. Lege QR code ontvangen via de mail. Fysieke sim (oude kaart) nog steeds online, dat lijkt me stap 1 :?
Sim of esim maakt niet zoveel uit, bij aanschaf kun je kiezen tussen 1 van de twee opties en daarmee kun je onafhankelijk van elkaar je "installatie" doorlopen. Alleen binnen Vodafone van sim naar esim heb je wel je oorspronkelijke (fysieke) simkaart nodig.

Daarom denk ik dat je nummerportatie niet goed lijkt te zijn gegaan en dat de esim voucher die je hebt gekregen lijkt niet gekoppeld te zijn aan je huidige nummer. Het probleem komt me bekend voor namelijk. Als alles was goed gegaan had je namelijk na de aankondiging van je overstap niet veel later gemerkt dat je geen bereik/ verbinding met het KPN netwerk zou hebben en dat is het moment dat je je sim of esim moet installeren. Afgelopen maand is mijn zoon ook overgezet naar Vodafone en dat ging toen gelukkig wel in één keer goed.

Je kunt bellen naar Vodafone klantenservice maar ik vermoed dat ze je gewoon aan het lijntje houden met niets zeggende oplossingen over wachten. Ik raad je aan als je belt om door te vragen en te verifiëren of je afgegeven sim nummer correspondeert met wat zij in het scherm zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Je berichtgeving klopt helemaal. Ik ben inmiddels tig verschillende versies aan uitleg verder incl het voorstel om naar de winkel te gaan.

Ik had de een na laatste keer een capabele dame aan de lijn die niet snapte waarom ik nog steeds bereik had op KPN maar mij wel een smsje kon sturen met handmatige config esim. Die kon ik alsnog niet inlezen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMmjfO6wFOI9RmUDjtq4GwlUNAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iB9RHHONQ7EIN0KeAYTVt34w.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna nog een keer gebeld, kreeg ik een man aan de lijn die al _15 jaar_ daar werkte en precies wist hoe het zit. Ik moest geduld hebben. Geïrriteerd dat ik was, reactie met “tot Kerst?” want inderdaad gisteravond precies dezelfde sms’jes gehad zoals jij linkt. Maar ik moest terug bellen uiterlijk morgen 14:00. Naar de winkel sloeg nergens op volgens hem. Maar na het ophangen was ineens mijn oude simkaart offline met “geen service” 8)7

Daarna kon ik mijn eSIM wel inladen… en werkte alles.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mijn abbo (Vodafone Red Together Extra) is klaarblijkelijk voor "1 maand", want ik zie nu de optie "verlengen" in MyVodafone. Nu hoef ik geen verlenging (vooralsnog) maar gaat dit gewoon doorlopen alsin maandelijks opzegbaar? Niet dat straks mijn portering _met al die effort_ alsnog voor niks was :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
JB schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:32:
Mijn abbo (Vodafone Red Together Extra) is klaarblijkelijk voor "1 maand", want ik zie nu de optie "verlengen" in MyVodafone. Nu hoef ik geen verlenging (vooralsnog) maar gaat dit gewoon doorlopen alsin maandelijks opzegbaar? Niet dat straks mijn portering _met al die effort_ alsnog voor niks was :X
Het klopt, Het Red Together hoofdabonnement heeft een looptijd van 1 of 2 jaar en alle aanvullende Extra abonnementen lopen per maand en worden doorlopend verlengd totdat je opzegt.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 05-07-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:56
Wat is de ervaring met het opzeggen van de Red Together Extra abonnementen?
We hebben in huis normaal een Red Together en 2 extras, nu komt er familie over van ver voor deze vakantie, en is heb ik voor hen nog een paar extras besteld. Die heb ik maar ruim drie weken nodig.
Als ik ze na activatie direct weer op zeg, werken ze dan wel de hele 3 weken in Europa?
En betaal ik dan maximaal een maand?
Of kan ik pas beter opzeggen als ik ze niet meer gebruik en dan betaal ik neem ik aan vanaf dan nog een maand extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Miki schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Het klopt, Het Red Together hoofdabonnement heeft een looptijd van 1 of 2 jaar en alle aanvullende Extra abonnementen lopen per maand en worden doorlopend verlengd totdat je opzegt.
Hmm dan had ik mijn vrouw haar abbo ook helemaal niet hoeven verlengen toentertijd :o

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 23:38
Vraag over roaming snelheid bij Vodafone:
Op dit moment ben ik in Oostenrijk. De 5G dekking is hier prima, en met een KPN sim haal ik goede snelheden en heb ik een stabiele verbinding. Met de Vodafone Sim heb ik ook 5G, maar de verbinding valt vaak weg en de snelheid in een speedtest zakt dan helemaal in, om daarna weer op te komen tot zo'n 300 mbps. Door de steeds inzakkende verbinding is internetten vrijwel onmogelijk.
De beide simkaarten verbinden met hetzelfde netwerk (A1). Is er iemand met een vergelijkbare ervaring, of tips hoe dit te debuggen? Ik werk met een iPhone, en dit probleem ervaar ik zowel op de hotspot als direct op de telefoon zelf.
Ik zou aannemen dat zelfde telefoon op zelfde netwerk grofweg dezelfde ervaring zou moeten geven, maar dat is hier dus niet het geval.

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@draak42 kan een capaciteitsprobleem zijn op de route die A1 naar Vodafone aflegt. Het probleem kan alsnog ook bij A1 zelf liggen, maar het zou ook Vodafone kunnen zijn.

Evt. zou je andere netwerken kunnen proberen? Het zou zomaar kunnen dat het probleem daar niet speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:54
Nog steeds geen 5G 3500 MHz. hier naast gloednieuwe mast. Waarom is Vodafone altijd met alles de laatste?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
ernstoud schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:28:
Nog steeds geen 5G 3500 MHz. hier naast gloednieuwe mast. Waarom is Vodafone altijd met alles de laatste?
Dat zit een beetje in het DNA van het bedrijf, VodafoneZiggo heeft in 2021 al de analoge radio van het coaxnetwerk verwijderd. Nu in zomer 2024 komen er langzaam aan nieuwe upload frequenties bij, ik had dat net als jij met 5G wel sneller verwacht. Ergens gaat hun tijd aan op, maar waar aan :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
ernstoud schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:28:
Hangt er überhaupt wel 3500MHz? Als de mast in een stad of dorp staat is die kans klein. Staat hij in een bos midden op de Veluwe of in een ander vrijwel onbewoond gebied dan is de kans groot dat het er wel hangt. Mooi de dekkingskaart inkleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:15:
[...]

Hangt er überhaupt wel 3500MHz? Als de mast in een stad of dorp staat is die kans klein. Staat hij in een bos midden op de Veluwe of in een ander vrijwel onbewoond gebied dan is de kans groot dat het er wel hangt. Mooi de dekkingskaart inkleuren :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6GkFwlTtIoto1mRq4eGSKgoAUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BkjdqdpKUS8add2rAYBkMvDe.jpg?f=user_large

Staat in buitengebied, 2 km. buiten de kern van een dorp. Hoe zie ik of er 5G 3500 op zit? Hij staat op een gebouw, drie langwerpige antennes verticaal. Op de mast zit alleen VF.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 18-07-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
jk-5 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:15:
[...]

Bestaat er een kans dat Vodafone al veel masten heeft voorzien van een 3500 MHz antenne maar dat ze deze pas uploaden naar het antenneregister als ze aan gaan, of ligt dat bij Vodafone niet in de lijn der verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
ernstoud schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]

Staat in buitengebied, 2 km. buiten de kern van een dorp. Hoe zie ik of er 5G 3500 op zit? Hij staat op een gebouw, drie langwerpige antennes verticaal. Op de mast zit alleen VF.
Vodafone hangt altijd een extra antenne naast de antenne voor 3500MHz, dus hier hangt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Jeffrey87 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Bestaat er een kans dat Vodafone al veel masten heeft voorzien van een 3500 MHz antenne maar dat ze deze pas uploaden naar het antenneregister als ze aan gaan, of ligt dat bij Vodafone niet in de lijn der verwachting?
Niet echt. Ze hebben op dit moment zo'n 100 tot 150 sites met 3500MHz. Dat zijn sites die we (niet alleen ik, een aantal andere fanatiekelingen in de community) hebben gevonden, en doorgegeven. (Kom je er ook een tegen? Laat het me weten!)

Op dit moment is dit wat ik heb staan, waar 3500MHz hangt: https://antennekaart.nl/k...5443,S15524,S16376,S16545

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Vodafone hangt altijd een extra antenne naast de antenne voor 3500MHz, dus hier hangt het niet.
Bijzonder. Dus VF zet een eigen nieuwe (april dit jaar geactiveerd) mast neer (hoewel er in een cirkel van 2 km. nog twee staan) en die bereiden ze dan niet voor op het “echte” 5G. Gevolg is dat een 5G router (zowel een Oppo T1a als een Huawei H122) een behoorlijk lagere up/down heeft op deze mast dan een oude Huawei b618s 4G router. Alleen latency is iets beter. Vol signaal, afstand is iets van 250 meter, vrij zicht.

Nou ja, weet ik dat ik mijn VF abonnement niet hoef te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
ernstoud schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Bijzonder. Dus VF zet een eigen nieuwe (april dit jaar geactiveerd) mast neer (hoewel er in een cirkel van 2 km. nog twee staan) en die bereiden ze dan niet voor op het “echte” 5G. Gevolg is dat een 5G router (zowel een Oppo T1a als een Huawei H122) een behoorlijk lagere up/down heeft op deze mast dan een oude Huawei b618s 4G router. Alleen latency is iets beter. Vol signaal, afstand is iets van 250 meter, vrij zicht.

Ter info: Oppo T1a 5G router werkt nog niet met 3.5GHz, dit moet middels een OTA update geactiveerd worden. Heb iemand binnen Odido hierover gesproken en OPPO rechtstreeks een email gestuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door ikbenjoeri op 18-07-2024 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
ernstoud schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Ja voor realistische 5G blijf je echt niet bij Vodafone. Het is zo zonde. In de steden hangen wat sites. Een aantal leden uit de Antennekaart community hebben al meerdere sites bezocht. We hebben inmiddels zo'n 50 sites bezocht en nergens is 3500MHz live.

Het enige teken van een actieve 3500MHz carrier op het Vodafone netwerk wat ik heb gezien is in een comment van @RANknowledge onder een artikel op de frontpage. Heb je daar toevallig een screenshot van, en ook een exacte site ID waar dit aan stond? Ik ben erg benieuwd.

Tot die tijd blaast Odido hier en daar vrolijk 1.5Gbps naar je telefoon toe, en lijkt KPN deze week ook het probleem te hebben verholpen dat 5G niet boven de gigabit uit kwam. Erg vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.A.477
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:02
jk-5 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Ja voor realistische 5G blijf je echt niet bij Vodafone. Het is zo zonde. In de steden hangen wat sites. Een aantal leden uit de Antennekaart community hebben al meerdere sites bezocht. We hebben inmiddels zo'n 50 sites bezocht en nergens is 3500MHz live.

Het enige teken van een actieve 3500MHz carrier op het Vodafone netwerk wat ik heb gezien is in een comment van @RANknowledge onder een artikel op de frontpage. Heb je daar toevallig een screenshot van, en ook een exacte site ID waar dit aan stond? Ik ben erg benieuwd.

Tot die tijd blaast Odido hier en daar vrolijk 1.5Gbps naar je telefoon toe, en lijkt KPN deze week ook het probleem te hebben verholpen dat 5G niet boven de gigabit uit kwam. Erg vet!
Maar wat missen wij daar effectief aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
J.A.477 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Daar gaat het niet om.

Vodafone heeft vorige week 40 miljoen besteed aan vergunningen in de nieuwe 5G band, 3500MHz. De belangrijkste band voor 5G waarmee ze de capaciteit van het netwerk flink kunnen vergroten. Ze moeten hiervoor binnen afzienbare tijd aan een dekkingsverplichting voldoen. De andere twee providers zijn flink aan het uitrollen op deze nieuwe band en hebben het inmiddels live staan. De achterstand die Vodafone's netwerk had wordt hierdoor alleen nog maar groter.

En nee, jijzelf hebt niks aan snelheden op het mobiele netwerk boven de gigabit. Dat heeft niemand. Dat is het punt ook niet. Het gaat om het vergroten van de capaciteit van het netwerk, en om ervoor te zorgen dat het netwerk bij een klein evenement in een stad niet meteen helemaal overbelast is. Dat er dus een beetje overcapaciteit is, en dat de markt kan spelen met nieuwe toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Dank voor de reactie. Jammer is dat de masten hier om mij heen ook voor KPN en Odido nog geen 3500 MHz. geïnstalleerd of enabled hebben. Zoek een snelle 5G als fall back voor mijn gigabit glasvezel. Op zich is dan 120/35 bij VF 4G prima maar meer is altijd welkom. Om te testen die 2 merken 5G routers gekocht, totnutoe vrij teleurstellend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
J.A.477 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Zoals @jk-5 hierboven aangaf gaat het met name om capaciteit, niet zo zeer om snelheid.

Met name in een drukke trein merk ik het verschil duidelijk tussen Vodafone en Odido. Waar Odido zonder problemen blijft doorwerken, merk je dat Vodafone nogal begint de sputteren doordat ze te weinig capaciteit op masten hebben.

Als je ook kijkt naar de Antennekaart, dan zie je dat Vodafone op de meeste masten "slechts" 2 of 3 banden gebruikt, en alleen op de drukkere plekken 4, 5 of soms 6 banden. KPN en Odido zetten op bijna al hun sites minimaal 4 of 5 banden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.A.477
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:02
jk-5 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Daar gaat het niet om.

Vodafone heeft vorige week 40 miljoen besteed aan vergunningen in de nieuwe 5G band, 3500MHz. De belangrijkste band voor 5G waarmee ze de capaciteit van het netwerk flink kunnen vergroten. Ze moeten hiervoor binnen afzienbare tijd aan een dekkingsverplichting voldoen. De andere twee providers zijn flink aan het uitrollen op deze nieuwe band en hebben het inmiddels live staan. De achterstand die Vodafone's netwerk had wordt hierdoor alleen nog maar groter.

En nee, jijzelf hebt niks aan snelheden op het mobiele netwerk boven de gigabit. Dat heeft niemand. Dat is het punt ook niet. Het gaat om het vergroten van de capaciteit van het netwerk, en om ervoor te zorgen dat het netwerk bij een klein evenement in een stad niet meteen helemaal overbelast is. Dat er dus een beetje overcapaciteit is, en dat de markt kan spelen met nieuwe toepassingen.
Was geen aanval maar gewoon een vraag, zouden ze dit dan ook ineens wel allemaal kunnen updaten of zitten deze antennes überhaupt niet in de masten?

Ben zelf ook wel benieuwd wanneer ze lte smartwatches gaan ondersteunen voor Samsung want dat kan bij KPN en odido ook al jaren

[ Voor 5% gewijzigd door J.A.477 op 19-07-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
J.A.477 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 00:00:
[...]

Was geen aanval maar gewoon een vraag, zouden ze dit dan ook ineens wel allemaal kunnen updaten of zitten deze antennes überhaupt niet in de masten?

Ben zelf ook wel benieuwd wanneer ze lte smartwatches gaan ondersteunen voor Samsung want dat kan bij KPN en odido ook al jaren
Ja, ik kwam misschien onnodig een beetje zuur over, excuus. O-)

Voor 3500MHz plaatsen ze een extra antenne. Zie foto. Dat doen ze vrijwel nergens. Het eerder gedeelde linkje is waar we het al hebben gevonden. Als we daar dan even de rest van het land bij optellen waar we niet zijn geweest ligt de schatting rond zo’n 150 sites.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpkBkcTNJQJM3HnMyil908fkWEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpJ0okvb8KKLinKp8hCAfrgt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
jk-5 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:36:
[...]

Ja, ik kwam misschien onnodig een beetje zuur over, excuus. O-)

Voor 3500MHz plaatsen ze een extra antenne. Zie foto. Dat doen ze vrijwel nergens. Het eerder gedeelde linkje is waar we het al hebben gevonden. Als we daar dan even de rest van het land bij optellen waar we niet zijn geweest ligt de schatting rond zo’n 150 sites.

[Afbeelding]
Wat natuurlijk kan zijn is dat Vodafone nu pas gaat uitrollen omdat er zoveel onzekerheid was over de veiling destijds, en dat KPN en Odido het risico wél aandurfden.

Gewoon een aanname dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Wellicht had ik eerst dit topic moeten lezen voordat ik begin deze maand een abbo-simonly heb besteld bij Vodafone via Belsimpel.

Het abbo is een Red Unlimited. Theoretisch zou een down/up 1Gbps mogelijk zijn, ben mij er zeker van bewust dat dat 2 bruggen tever is. Na vele testen kom ik zelden hoger dan 20Mbps down en zo'n 15Mbps aan upstream. Dat is dus om te huilen. Er staan bij mij [postcode 1068] een 3-tal masten op ongeveer 300 meter. Vodafone geeft aan dat in mijn postcode gemiddeld de down/up 80/60 zou moeten halen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat ik mijn contract [1 jaar] wil ontbinden vanwege deze wanprestatie. Heb hierover 2x contact met ze gehad en zij zeggen dat ik dat moet doen bij de winkel waar ik het contract/bestelling heb gedaan [in dit geval Belsimpel] Is dat correct? Of is dat kluitje in het riet sturen. Iemand die daar opheldering over kan geven? Ik weet het namelijk niet en kon het ook niet vinden. Inmiddels wel al contact met Belsimpel opgenomen over wat de mogelijkheden zijn [nog geen antwoord]

Nu heb ik begrepen dat Vodafone hun nieuwe 5G frequenties nog niet in bedrijf heeft- althans hier in 1068- Vraag mij af of dat een significante verbetering gaat opleveren en of ik daar op moet gaan wachten. Weet natuurlijk niet wanneer ze daarmee aan de gang gaan.

Dat de problemen in mijn telefoon zitten kan ik uitsluiten. Heb nog eeen unlimited bij Odido en die gaf na het in gebruik nemen van de nieuwe 5G frequenties een regelmatige 600/100Mbps down-upstream. [upstream zou nog beter kunnen, maar kan daar mee leven]

Aan de ene kant denk ik: Ik wacht nog op het ingebruiknemen van de nieuwe frquenties bij Vodafone of ontbindt mijn contract z.s.m.. Tja wat is wijsheid.

2 screenshotjes van de speedtests:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZj0v5BaIYPQEZ5sPeVA05b4Vs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIzWSttLoJ6mOcHHGsvYxLUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2aZe7kF_Ay_zicrXdLdM6U5PFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvKbF95YWWikVi1JwekzHMp1.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hieronder laat de test bij Odido zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxQ3x8NkuXh_MXXMGRK-NhsWM3Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/txn80gY60w9nzCCrKDu6tdPY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:51
RCBL schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:33:
Wellicht had ik eerst dit topic moeten lezen voordat ik begin deze maand een abbo-simonly heb besteld bij Vodafone via Belsimpel.

Het abbo is een Red Unlimited. Theoretisch zou een down/up 1Gbps mogelijk zijn, ben mij er zeker van bewust dat dat 2 bruggen tever is. Na vele testen kom ik zelden hoger dan 20Mbps down en zo'n 15Mbps aan upstream. Dat is dus om te huilen. Er staan bij mij [postcode 1068] een 3-tal masten op ongeveer 300 meter. Vodafone geeft aan dat in mijn postcode gemiddeld de down/up 80/60 zou moeten halen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat ik mijn contract [1 jaar] wil ontbinden vanwege deze wanprestatie. Heb hierover 2x contact met ze gehad en zij zeggen dat ik dat moet doen bij de winkel waar ik het contract/bestelling heb gedaan [in dit geval Belsimpel] Is dat correct? Of is dat kluitje in het riet sturen. Iemand die daar opheldering over kan geven? Ik weet het namelijk niet en kon het ook niet vinden. Inmiddels wel al contact met Belsimpel opgenomen over wat de mogelijkheden zijn [nog geen antwoord]

Nu heb ik begrepen dat Vodafone hun nieuwe 5G frequenties nog niet in bedrijf heeft- althans hier in 1068- Vraag mij af of dat een significante verbetering gaat opleveren en of ik daar op moet gaan wachten. Weet natuurlijk niet wanneer ze daarmee aan de gang gaan.

Dat de problemen in mijn telefoon zitten kan ik uitsluiten. Heb nog eeen unlimited bij Odido en die gaf na het in gebruik nemen van de nieuwe 5G frequenties een regelmatige 600/100Mbps down-upstream. [upstream zou nog beter kunnen, maar kan daar mee leven]

Aan de ene kant denk ik: Ik wacht nog op het ingebruiknemen van de nieuwe frquenties bij Vodafone of ontbindt mijn contract z.s.m.. Tja wat is wijsheid.

2 screenshotjes van de speedtests:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze hieronder laat de test bij Odido zien:

[Afbeelding]
Probeer eens je toestel op 4G in te stellen of schakel je 2e simkaart tijdelijk uit. Misschien dat je iets hogere snelheden kunt halen daarmee in je postcodegebied. Die 1Gbit is vrijwel nergens aan te tikken, zeker niet bij VF

Ik acht overigens de kans klein dat VF je contract zal laten ontbinden; die komen met de opmerking "het werkt gewoon, deal er maar mee". En kans bestaat dat als je buiten je regio bent de snelheden wel goed kunnen zijn.

Vodafone is de partij waar je contact mee dient te zoeken voor vragen over je contract.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste