Die 60-80 geeft hij overal aan waar 5G beschikbaar is voor VF zo te zien.RCBL schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:33:toon volledige bericht
Wellicht had ik eerst dit topic moeten lezen voordat ik begin deze maand een abbo-simonly heb besteld bij Vodafone via Belsimpel.
Het abbo is een Red Unlimited. Theoretisch zou een down/up 1Gbps mogelijk zijn, ben mij er zeker van bewust dat dat 2 bruggen tever is. Na vele testen kom ik zelden hoger dan 20Mbps down en zo'n 15Mbps aan upstream. Dat is dus om te huilen. Er staan bij mij [postcode 1068] een 3-tal masten op ongeveer 300 meter. Vodafone geeft aan dat in mijn postcode gemiddeld de down/up 80/60 zou moeten halen.
Uiteindelijk komt het er op neer dat ik mijn contract [1 jaar] wil ontbinden vanwege deze wanprestatie. Heb hierover 2x contact met ze gehad en zij zeggen dat ik dat moet doen bij de winkel waar ik het contract/bestelling heb gedaan [in dit geval Belsimpel] Is dat correct? Of is dat kluitje in het riet sturen. Iemand die daar opheldering over kan geven? Ik weet het namelijk niet en kon het ook niet vinden. Inmiddels wel al contact met Belsimpel opgenomen over wat de mogelijkheden zijn [nog geen antwoord]
Nu heb ik begrepen dat Vodafone hun nieuwe 5G frequenties nog niet in bedrijf heeft- althans hier in 1068- Vraag mij af of dat een significante verbetering gaat opleveren en of ik daar op moet gaan wachten. Weet natuurlijk niet wanneer ze daarmee aan de gang gaan.
Dat de problemen in mijn telefoon zitten kan ik uitsluiten. Heb nog eeen unlimited bij Odido en die gaf na het in gebruik nemen van de nieuwe 5G frequenties een regelmatige 600/100Mbps down-upstream. [upstream zou nog beter kunnen, maar kan daar mee leven]
Aan de ene kant denk ik: Ik wacht nog op het ingebruiknemen van de nieuwe frquenties bij Vodafone of ontbindt mijn contract z.s.m.. Tja wat is wijsheid.
Het feit is gewoon dat je als provider niet kan opboksen met een provider die n78 aan heeft staan qua snelheid.
VF is stabiel, maar niet heel snel. Pieksnelheden zijn hooguit 300-350 in mijn ervaring, maar er zijn veel sites waar ik maar 100-150 haal, zelfs als ik recht in de sector sta en de mast zie. (en dan praat ik niet over de antieke B20 sites, hier in de buurt is er een en die altijd zo overbelast dat meer dan 2Mbps halen niet mogelijk is)
1Gbps is écht, maar dan ook écht, onzin. Ik heb nog nooit een speedtest gezien van VF die uberhaupt over de helft van die snelheid gaat. Heb ook nooit begrepen dat ze daar mee adverteren, het zogenaamde ''giganet'', best wel kwalijk ook.
KPN en Odido zijn gewoon een stuk beter qua snelheid, maar dat neemt niet weg dat VF ook niet prima is. Ze zijn echter niet snel. VF heeft de strategie: het werkt, er is dekking en je kan alles doen. Beetje zelfde als Ziggo dan denk ik.
+Zo te zien heeft Odido veel meer sites in jouw omgeving, plus dan met n78 erbij zal er geen andere provider in de buurt komen van de performance van Odido