Ik heb een keer ervaren dat ik 112 niet kon bereiken via mijn eigen netwerk (destijds Vodafone). Dit was wel nog in de 3G-tijd. Elk gesprek bleef continu falen. Ik vraag me daarom af of dit wel in de praktijk wordt getest.Raindeer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:14:
[...]
Ik weet ook niet alles, maar er lijken zowel in het artikel van RTV Noord-Oost Friesland als in jouw reactie foutjes te zitten.
Het artikel zegt dat als een netwerk vol zit, dat er dan automatisch wordt overgeschakeld naar een ander netwerk:
[...]
Dat zou niet moeten gebeuren. Als een gebruiker verbonden is met het netwerk, dan zou er bij een noodoproep altijd capaciteit vrijgemaakt moeten worden voor een gesprek met 112. Desnoods door een ander gesprek te droppen. Dat kan op 2G of op 4G zijn, waarbij de regel is in Nederland dat een noodoproep ook via VoLTE moet kunnen werken. Dus als Voda of Odido vol zaten, dan gaat het gesprek niet magisch via KPN.
Dat betekent dat jouw opmerking niet zou moeten kloppen:
Als het netwerk zodanig verstoord is dat signaling lokaal stuk of overbelast is, of de lokale cel niet meer verbonden is (bijv. falende straalverbinding) dan is er volgens mij niet zomaar een fallback toch? De telefoon geeft een failed call aan en that's it.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
:strip_exif()/f/image/tp7BehmFtiUGYq2Qm018ppKI.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ICRvAUmbtvypGhpMKEBxPKlp.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/2TGBJJypjI6S8EqzveLxA7d4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CbVLbWXy3BfvgRfJ3uYOM6AW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8hgQQ3JbhSBwWMMoYMm8QVjE.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/77F1lFjmXKsIjlGpY9fbULoi.jpg?f=user_large)