Ja uiteraard waar aanwezig wordt het uitgeschakeld.ernstoud schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:33:
[...]
Ik begrijp je niet. VF heeft hier helemaal geen N78.
Dit dus. Ik ben letterlijk maar 100 meter ver weg van een mast met 3500MHz en alsnog laten zij mij verbinden naar een band van 800MHz (n28ernstoud schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:29:
[...]
Mijn abonnementen zijn zakelijk. En dus bagger hier in Veluwe Oost. Ik zit 250 meter van een mast. 20 uur van de dag op 4G dan 19 Mbps. download en 12 Mbps upload omdat alleen B20 dan aanstaat. VDSL was hier sneller.
Op 5G is dat gedurende 4 uur per dag 300/50 en daarbuiten 150/50.
Odido met mast op ruim 2.5 km. geeft 280/20 Mbps. Met N78, zoals het hoort.
Vodafone betaalde voor de 5G N78 licentie maar het is weggegooid geld.
Nee, Vodafone raad ik niemand aan.
Ze doen er ook erg lang over om de nieuwe 5G-band te activeren. Tja jammer dan..
Kleine correctie, n28 is 700 MHzdtn.370 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Dit dus. Ik ben letterlijk maar 100 meter ver weg van een mast met 3500MHz en alsnog laten zij mij verbinden naar een band van 800MHz (n28), echt onacceptabel.
Ze doen er ook erg lang over om de nieuwe 5G-band te activeren. Tja jammer dan..
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Site A: connect je mee, zonder N78.
Site B: N78 komt er dan bij vanaf deze andere site, waardoor het alsnog een stuk sneller gaat.
KPN en Odido hadden dit al, Vodafone sinds kort dus ook!
Let op:
Bijna alle KPN sites hebben een 10 Gbps glas aansluiting, waardoor je altijd 1 Gbps kunt halen met N78.
Veel sites van Odido zitten op een 10 Gbps glas aansluiting of een 4 Gbps link verbonden met een 10 Gbps glas aansluiting, waardoor je zeer vaak 1 Gbps kunt halen met N78.
Odido heeft een harde limiet van ~ 1000 Mbps.
Vodafone heeft sommige sites op een 10 Gbps glas aansluiting, maar vele nog op een 1 Gbps glas aansluiting, waardoor je zo'n 700-800 Mbps max kunt halen in de praktijk, met N78.
Helaas heeft de Odido mast hier een straal verbinding uplink van 300 Mbps. Hopelijk wordt dat een keer glas. Op dezelfde mast zit KPN op glas, dus dat ligt er wel al.neeecht schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 03:06:
Vodafone doet in de regio Zaanstad nu NRCA N78.
Site A: connect je mee, zonder N78.
Site B: N78 komt er dan bij vanaf deze andere site, waardoor het alsnog een stuk sneller gaat.
KPN en Odido hadden dit al, Vodafone sinds kort dus ook!
Let op:
Bijna alle KPN sites hebben een 10 Gbps glas aansluiting, waardoor je altijd 1 Gbps kunt halen met N78.
Veel sites van Odido zitten op een 10 Gbps glas aansluiting of een 4 Gbps link verbonden met een 10 Gbps glas aansluiting, waardoor je zeer vaak 1 Gbps kunt halen met N78.
Odido heeft een harde limiet van ~ 1000 Mbps.
Vodafone heeft sommige sites op een 10 Gbps glas aansluiting, maar vele nog op een 1 Gbps glas aansluiting, waardoor je zo'n 700-800 Mbps max kunt halen in de praktijk, met N78.
Welke is dat? Ik kan eens kijken of ik toevallig al iets weet. Ik heb diverse publieke bronnen voor aangelegd glasernstoud schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:33:
[...]
Helaas heeft de Odido mast hier een straal verbinding uplink van 300 Mbps. Hopelijk wordt dat een keer glas. Op dezelfde mast zit KPN op glas, dus dat ligt er wel al.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
PB met gegevens verzonden.jk-5 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:17:
[...]
Welke is dat? Ik kan eens kijken of ik toevallig al iets weet. Ik heb diverse publieke bronnen voor aangelegd glas
nieuws: Vodafone vertraagt mobiel netwerk tijdens dalmomenten om energie te b...
Ik vraag me eigenlijk af of het huidige afschakelen van banden dat ik met Vodafone ervaar wellicht een configuratie fout van Vodafone is.
Banden B1 en B32 afschakelen gebeurt dus nu tussen 18:00 en 14:00 uur de volgende dag.
Echter, als de netwerk configuratie software AM en PM kent is dat van 6:00 PM - 2:00 AM.
Maar zou het soms dan fout ingevoerd zijn en had het 2:00 AM - 6:00 AM moeten zijn? Dus afschakelen van 02:00 - 06:00 in de nacht? Veel logischer, zo doen KPN en Odido dat ook.
Want banden afschakelen in de ochtend spits en tijdens kantoortijd is waanzinnig.
Zou me niet verbazen als ik het met bovenstaande juist zie.
[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 10-03-2026 21:55 ]
Het is niks noemenswaardig. Blijkbaar identieke data geüpload en de aanpassingen die je ziet zijn gewoon een paar aanpassingen in de volgorde. Ik begin bijna te vermoeden dat iets een beetje stuk is bij het Antenneregister. Nu al meerdere updates met zo weinig data erinPilovali schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:21:
Er is weer een nieuwe Antennekaart update voor VF. Ik zie alleen maar één update en op het eerste gezicht geen wijzigingen. Alleen 4G.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Lijkt er haast wel op, want de mast vlakbij mijn huis is begin dit jaar door VF geupgraded. Tot nu toe is die nog niet in de wijzingen op antennekaart.nl naar voren gekomen.jk-5 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:27:
[...]
Het is niks noemenswaardig. Blijkbaar identieke data geüpload en de aanpassingen die je ziet zijn gewoon een paar aanpassingen in de volgorde. Ik begin bijna te vermoeden dat iets een beetje stuk is bij het Antenneregister. Nu al meerdere updates met zo weinig data erin
En een stukje correctie van data. Voor 5g ontbraken er in het zuiden van Limburg allemaal sectoren in de data. Die zijn nu weer terugjk-5 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:27:
[...]Het is niks noemenswaardig. Blijkbaar identieke data geüpload en de aanpassingen die je ziet zijn gewoon een paar aanpassingen in de volgorde.
Update:ernstoud schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:44:
[...]
nieuws: Vodafone vertraagt mobiel netwerk tijdens dalmomenten om energie te b...
Ik vraag me eigenlijk af of het huidige afschakelen van banden dat ik met Vodafone ervaar wellicht een configuratie fout van Vodafone is.
Banden B1 en B32 afschakelen gebeurt dus nu tussen 18:00 en 14:00 uur de volgende dag.
Echter, als de netwerk configuratie software AM en PM kent is dat van 6:00 PM - 2:00 AM.
Maar zou het soms dan fout ingevoerd zijn en had het 2:00 AM - 6:00 AM moeten zijn? Dus afschakelen van 02:00 - 06:00 in de nacht? Veel logischer, zo doen KPN en Odido dat ook.
Want banden afschakelen in de ochtend spits en tijdens kantoortijd is waanzinnig.
Zou me niet verbazen als ik het met bovenstaande juist zie.
Het lijkt er op dat een paar dagen geleden VF de energiebesparing (lees: banden uitschakelen gedurende 20 uur van de dag) aangepast heeft.
Van 20:00 tot 08:00 alleen B20 en n3.
Van 08:00 tot 20:00 komt daar B1 nu weer bij.
Van 15:00 tot 19:00 komt B32 er ook nog bij.
In ieder geval is nu tijdens kantoortijd de snelheid enigszins acceptabel.
Ik snap de strategie niet helemaal van Vodafone, reclame maken over hun 1gbps 5G netwerk en dan besparen op hun energie?ernstoud schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:24:
[...]
Update:
Het lijkt er op dat een paar dagen geleden VF de energiebesparing (lees: banden uitschakelen gedurende 20 uur van de dag) aangepast heeft.
Welke snelheden haal je nu met deze banden ingeschakeld?ernstoud schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:24:
[...]
Update:
Dat heet marketingdutchnltweaker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:52:
[...]
Ik snap de strategie niet helemaal van Vodafone, reclame maken over hun 1gbps 5G netwerk en dan besparen op hun energie?
En de meeste mensen boeit het niet als het maar werkt en responsive is. Maar wij zijn natuurlijk tweakers
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Dat heet de winst maximaliseren. Energiebesparing scheelt in de onkosten, dus verhoogt de winst. Vodafone NL wordt binnenkort voor 1 miljard verkocht aan Liberty Global. Ze betalen 1 miljard omdat ze een zekere verwachting hebben dit terug te verdienen gezien de winst die het bedrijf maakt. Was de winst lager geweest, was de overnameprijs ook lager uitgevallen.dutchnltweaker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:52:
[...]
Ik snap de strategie niet helemaal van Vodafone, reclame maken over hun 1gbps 5G netwerk en dan besparen op hun energie?
In de nacht 180-200 Mbps. Overdag 200-250 Mbps. en als B32 in de middag erbij komt richting de 300 Mbps.henk26 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:02:
[...]
Welke snelheden haal je nu met deze banden ingeschakeld?
Op 250 meter van een mast, maar ongunstig gezien de sectoren van de antennes.
Niemand begrijpt de strategie van Vodafone. De aandeelhouders ook niet.dutchnltweaker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:52:
[...]
De toekomst is 5G, met 6G om de hoek. En dan koop je een dure 5G N78 licentie en doe je er weinig mee. In grote delen van NL is er geen fatsoenlijke dekking. N78 heeft 100 MHz. spectrum, op N3 20 MHz. en op N28 maar 10 MHz.
De marketeers van VF leven in hun eigen roze bubbel.
De schuld is hoger dan de beurswaarde. Dus de nieuwe eigenaar zal echt aan de bak moeten met investeringen, kostenbesparingen e.d.swhnld schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:32:
[...]
Dat heet de winst maximaliseren. Energiebesparing scheelt in de onkosten, dus verhoogt de winst. Vodafone NL wordt binnenkort voor 1 miljard verkocht aan Liberty Global. Ze betalen 1 miljard omdat ze een zekere verwachting hebben dit terug te verdienen gezien de winst die het bedrijf maakt. Was de winst lager geweest, was de overnameprijs ook lager uitgevallen.
Maar hoe komt het dat Vodafone, die eens van de eerste met 4G in Nederland was zo slecht draait. Ziggo daarbuiten gehouden.ernstoud schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:22:
[...]
De schuld is hoger dan de beurswaarde. Dus de nieuwe eigenaar zal echt aan de bak moeten met investeringen, kostenbesparingen e.d.
Te hoge kosten structuur? Te weinig geïnvesteerd?dutchnltweaker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:50:
[...]
Maar hoe komt het dat Vodafone, die eens van de eerste met 4G in Nederland was zo slecht draait. Ziggo daarbuiten gehouden.
https://www.ad.nl/tech/vo...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Ze betalen er 1 miljard voor, dus er zal wel een plan achter zitten om de klanten beter uit te wringen of anderszins de winstmarges verder mee op te kriken.ernstoud schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:22:
[...]
De schuld is hoger dan de beurswaarde. Dus de nieuwe eigenaar zal echt aan de bak moeten met investeringen, kostenbesparingen e.d.
Ook zijn ze vgm de enige die in de vele spoortunnels (Schiphol + alle HSL tunnels) nog op matig 4G zitten.
Het kan ze echt niet schelen blijkbaar.
Volgend abo wordt iig geen VF meer.
Ik vind het echt een misleidend verhaal, misschien wat minder uitgeven aan commercie en wat meer aan je netwerk?
[ Voor 12% gewijzigd door netblade op 23-04-2026 09:35 ]
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Ik vraag mij af of dit niet misleiding van de klant is. Zou de reclame code commissie (met uiteraard onderbouwing van een tweaker) hier iets mee kunnen?netblade schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:30:
Ik hoor nu zo'n reclame van Vodafone op de radio met hun 'supersnelle' netwerk zonder snelheidslimiet, nou mensen om mij heen die daar toevallig zitten zijn een stuk minder te spreken over Vodafone, traag netwerk, minder opstelpunten dan de andere providers, amper n78, en dan ook nog eens die malle energysaving.
Ik vind het echt een misleidend verhaal, misschien wat minder uitgeven aan commercie en wat meer aan je netwerk?
Overigens, die energy saving... ik sliep vannacht slecht en zonder een speedtest uit te voeren eens gecontroleerd op welke banden ik zat met een 50+ simmetje. Zag ik tot mijn verbazing toch N78 voorbij komen... die staat 's nachts blijkbaar toch (deels) aan.
Inderdaad, van 1 in mijn stad naar 9 nu (Odido heeft iets meer, 10 namelijk)Pilovali schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:54:
Mooie update in Antennekaart! Veel N78 erbij gekomen.

Upload is in feite hetzelfde, ping ook.
Download is wel meer natuurlijk (het was consistent net onder 200 ervoor).
Leuk dat het er is voor wie het nodig heeft.
Ze moeten wel met die nieuwe (wat misleidende) reclame van ze.Mizgala28 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:06:
[...]
Leuk dat het er is voor wie het nodig heeft.
[ Voor 39% gewijzigd door Megapaul op 29-04-2026 18:33 ]
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
In mijn ogen kunnen alle 3 grote jongens er wat van, zonder uitzonderingen.Megapaul schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:32:
[...]
Ze moeten wel met die nieuwe (wat misleidende) reclame van ze.
Meer mensen die verbetering merken?
:strip_exif()/f/image/7MoYxuNwo9Vxu0fYgDXTupPt.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/uVyglYTRQK2me5hWxzeF5JlE.png?f=user_large)
En net over de grens ging KPN overigens keurig vlot naar Telekom. Geen superbereik, maar voldoende voor normale doeleinden. Heerlijk.
[ Voor 32% gewijzigd door CreativeS op 03-05-2026 17:42 ]
Homeservertje: Ryzen 5 8600G (AM5 B650) / 16GB / 24TB
Je kunt beter even in het service menu kijken: *#0011#. Daar staat daadwerkelijke informatie uit je modem. Android geeft apps wel inzicht in het modem maar dat klopt over het algemeen alleen maar voor je primaire bandhenk26 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:25:
Ik ben een paar dagen aan het testen met de app net monitor of ik ergens op n78 kom. Sinds de laatste update op antennekaart.nl zouden veel masten waaronder de mast vlak naast mijn woning n78 moeten hebben. Echter zie ik deze frequentie zowel op mijn Galaxy s25 als mijn s26 nergens terug. Wel b1, b20, b1, etc maar geen n78. Het kan natuurlijk aan de app liggen. Wat zijn jullie ervaringen?
Ook: Als je verbonden bent met Wifi is je modem idle en laat hij n78 vallen
Dat helpt inderdaad, dan zie ik N78 wel voorbij komen. Die band is dus actief.jk-5 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Je kunt beter even in het service menu kijken: *#0011#. Daar staat daadwerkelijke informatie uit je modem. Android geeft apps wel inzicht in het modem maar dat klopt over het algemeen alleen maar voor je primaire band
Is dat alleen voor het service menu van Samsung?jk-5 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Je kunt beter even in het service menu kijken: *#0011#. Daar staat daadwerkelijke informatie uit je modem. Android geeft apps wel inzicht in het modem maar dat klopt over het algemeen alleen maar voor je primaire band
Ja helaas wel, Samsung is vrijwel de enige fabrikant die zo'n capabel service menu levert. Bepaalde andere merken geven juist weer meer data vrij aan andere apps zodat die het uit kunnen lezen. Maar niet zo veel als je in dit menu kan zienSir_Killalot schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:11:
[...]
Is dat alleen voor het service menu van Samsung?
Dit hoor ik zo vaak en ik vraag mij af waarom ik er zelf nooit van had.CreativeS schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:44:
Met Vodafone is het niet mogelijk om na het tanken even vlug te bellen om eten te bestellen en in de tussentijd daar alvast naartoe te rijden. Of even de gegevens van je tankbeurt in een app zetten. Geen verbinding en het switchen naar een Duits netwerk duurt zo tergend lang.
Als ik weleens bij mijn ouders op bezoek ben ga ik met hun mee boodschappen doen in Duitsland (hun wonen in de buurt, ik absoluut niet).
Elke keer wisselt mijn telefoon, of het nou iOS of Android is binnen 5 minuten van het Nederlandse netwerk naar de Duitse, met voldoende snel internet en al.
Of ligt dat meer aan omdat ik vaak in de auto (als passagier) op mijn telefoon bezig ben en deze daardoor sneller wisselt? Want iets anders dan dat kan ik niet verzinnen, mijn ervaring is hetzelfde met 4 verschillende toestellen (1x iOS en 3x Android).
Mijn moeder heeft hetzelfde ervaring met KPN als ik met Vodafone overigens, haar man echter heeft Odido en zijn toestel wisselde nooit, tot hij vorig jaar toevallig een nieuwe kreeg (hij ging van een A32 5G naar een A26, beide Samsung).
Op haar overeenkomst staat "Mijn online korting" voor €1,50 per maand. Die staat er bij mij niet. Zie toevoegde screenshots.
Iemand die een verklaring heeft voor deze extra 1,50 online korting die bij mijn vriendin wel op de overeenkomst staat maar bij mij ontbreekt?
:strip_exif()/f/image/y7c8tReUJFQT7o8TKRwrZDYm.jpg?f=fotoalbum_large)
Haar abonnement gaat eind juli in en die van mij al begin juni, zou dat die 1,50 online korting kunnen verklaren?
[ Voor 23% gewijzigd door outlandos op 14-05-2026 22:07 ]
Ik heb een eSIM van KPN ernaast gehad... wat een verademing. Spijt dat ik Vodafone heb verlengd, maar goed... er zijn belangrijkere dingen. Komt wel weer goed, maar momenteel heb ik ook een (door Vodafone bevestigd) probleem met trage data. Ik heb nu alle irritaties op hun bord gelegd en succes ermee. Spotify draait keurig en radio apps zoals Radio NED+- en Qmusic-app haperen om de zoveel tijd. Dezelfde apps leveren op Vodafone DE en wifi thuis geen problemen op. Uiteraard weer geen zicht op een duidelijke termijn wanneer het opgelost is. Zoveelste ding waar geen duidelijkheid over komt.Mizgala28 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 01:20:
Dit hoor ik zo vaak en ik vraag mij af waarom ik er zelf nooit van had.
Homeservertje: Ryzen 5 8600G (AM5 B650) / 16GB / 24TB
De online korting geldt willekeurig als je de vodafone.nl website bezoekt (targeting). Daarmee krijg je voor die order een "extra korting", die geldt niet standaard. Weet niet of je nog in je bedenktijd zit, maar anders kun je wellicht een poging wagen om het via de sales-afdeling te laten toevoegen door morgen even te bellen met 0800-0560.outlandos schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:47:
Mijn vriendin en ik hebben vandaag via Vodafone een abonnement Unlimited Max aangevraagd via de website van Vodafone.
Op haar overeenkomst staat "Mijn online korting" voor €1,50 per maand. Die staat er bij mij niet. Zie toevoegde screenshots.
Iemand die een verklaring heeft voor deze extra 1,50 online korting die bij mijn vriendin wel op de overeenkomst staat maar bij mij ontbreekt?
[Afbeelding]
Haar abonnement gaat eind juli in en die van mij al begin juni, zou dat die 1,50 online korting kunnen verklaren?
Zit zeker nog in de bedenktijd. Zal ze morgen bellen, thanks.NLM1K schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:35:
[...]
De online korting geldt willekeurig als je de vodafone.nl website bezoekt (targeting). Daarmee krijg je voor die order een "extra korting", die geldt niet standaard. Weet niet of je nog in je bedenktijd zit, maar anders kun je wellicht een poging wagen om het via de sales-afdeling te laten toevoegen door morgen even te bellen met 0800-0560.
Mijn eerste indruk van Vodafone is tot nu toe helaas niet al te best.NLM1K schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:35:
[...]
De online korting geldt willekeurig als je de vodafone.nl website bezoekt (targeting). Daarmee krijg je voor die order een "extra korting", die geldt niet standaard. Weet niet of je nog in je bedenktijd zit, maar anders kun je wellicht een poging wagen om het via de sales-afdeling te laten toevoegen door morgen even te bellen met 0800-0560.
Gisteren (op een feestdag) was de helpdesk volledig gesloten. Dat kan ik tot op zekere hoogte nog begrijpen, maar ter vergelijking: de helpdesk van KPN was op diezelfde dag gewoon prima bereikbaar.
Vandaag besloot ik het opnieuw te proberen. Na 20 minuten in de telefonische wachtrij te hebben gestaan, kreeg ik eindelijk een medewerker te spreken. Ik deed mijn verhaal en de medewerker stelde voor om de bestelling opnieuw te plaatsen, waarbij ik zelfs een extra korting van € 2,50 zou krijgen. Maar net op dat moment werd de verbinding verbroken.
In plaats van dat de medewerker even terugbelt — mijn gegevens liggen immers voor zijn neus — gebeurt er helemaal niets. Het resultaat? Ik kan weer helemaal achteraan aansluiten in de wachtrij.
[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 15-05-2026 10:38 ]
Als ik de Ziggo korting en extra zenders niet had zat ik allang bij Odido of KPNturkeyhakan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:41:
Ik wilde deze week van KPN naar Vodafone overstappen, maar als ik jullie reacties zo lees, kan ik dat beter niet doen?
Ik kom van Vodafone en ben naar Odido verhuisd, maar ik zou graag weer terug willen.Sir_Killalot schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:36:
[...]
Als ik de Ziggo korting en extra zenders niet had zat ik allang bij Odido of KPN
Welke provider waar werkt is heel erg afhankelijk van je omgeving. Je kunt je regio is bekijken welke providers welke masten hebben hangen. Nog steeds geen garanties, maar het geeft een indicatie.turkeyhakan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:41:
Ik wilde deze week van KPN naar Vodafone overstappen, maar als ik jullie reacties zo lees, kan ik dat beter niet doen?
KPN scoort het beste in mijn omgeving. Ik wil graag vrij naar Turkije kunnen bellen, maar dat gaat niet met KPN. Vandaar dat ik naar Vodafone aan het kijken ben, maar om daar nou gelijk een jaar aan vast te zitten... (maandelijks opzegbaar doen ze niet meer)Hegeman schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:40:
[...]
Ik kom van Vodafone en ben naar Odido verhuisd, maar ik zou graag weer terug willen.
[...]
Welke provider waar werkt is heel erg afhankelijk van je omgeving. Je kunt je regio is bekijken welke providers welke masten hebben hangen. Nog steeds geen garanties, maar het geeft een indicatie.
Misschien dat je een prepaid kaartje kunt nemen? om het eens te testen?turkeyhakan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:59:
[...]
KPN scoort het beste in mijn omgeving. Ik wil graag vrij naar Turkije kunnen bellen, maar dat gaat niet met KPN. Vandaar dat ik naar Vodafone aan het kijken ben, maar om daar nou gelijk een jaar aan vast te zitten... (maandelijks opzegbaar doen ze niet meer)
Je zou een prepaid simkaartje kunnen gebruiken om te testen of dekking/snelheid goed zijn. Met prepaid valt Turkije trouwens buiten de EU, dus puur om te testen.turkeyhakan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:59:
[...]
KPN scoort het beste in mijn omgeving. Ik wil graag vrij naar Turkije kunnen bellen, maar dat gaat niet met KPN. Vandaar dat ik naar Vodafone aan het kijken ben, maar om daar nou gelijk een jaar aan vast te zitten... (maandelijks opzegbaar doen ze niet meer)
Over het algemeen is mijn ervaring met Vodafone iig goed. Ik vind het belangrijker dat ik altijd data heb, dan dat het per se 250+ Mbps moet zijn, en dan scoort Vodafone prima. Klantenservice was ook prima maar wij hadden een zakelijk abo lopen en alles werkte altijd gewoon.
@Sorcerer8472 ik heb iets in dit topic voorbij zien komen over dat Vodafone bepaalde banden op het netwerk uitschakelt om energie te besparen. Klopt dat? Zo ja, dan houdt het voor mij al wel redelijk snel op moet ik zeggen. Het komt wel eens voor dat mijn thuisnetwerk niet stabiel genoeg is of dat ik even geen wifi bereik heb (want in tuin), dan wil ik niet geknepen worden in mijn snelheid.
Dat klopt, alle providers doen dit.turkeyhakan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:25:
@Hegeman je bedoelt dan met een ander nummer, gewoon om te testen? Is de internetsnelheid die je dan krijgt wel hetzelfde als bij de abonnementen?
@Sorcerer8472 ik heb iets in dit topic voorbij zien komen over dat Vodafone bepaalde banden op het netwerk uitschakelt om energie te besparen. Klopt dat? Zo ja, dan houdt het voor mij al wel redelijk snel op moet ik zeggen. Het komt wel eens voor dat mijn thuisnetwerk niet stabiel genoeg is of dat ik even geen wifi bereik heb (want in tuin), dan wil ik niet geknepen worden in mijn snelheid.
Frustrerende voor mij is dat Vodafone het ook overdag doet. Odido alleen in de nacht. Geen ervaring met KPN.
Vodafone heeft nog weinig masten met n78. Dus vooral buiten de steden is het trager dan Odido.
Ik zie die n78 band helemaal niet terug in mijn woonplaats. Hmm... jammer. Dan houdt het op. Met KPN haal ik echt fantastische snelheden (500/600 Mbps, als het niet hoger is)... maar wilde graag na jaren ook wel een keer iets anders proberen.ernstoud schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:54:
[...]
Dat klopt, alle providers doen dit.
Frustrerende voor mij is dat Vodafone het ook overdag doet. Odido alleen in de nacht. Geen ervaring met KPN.
Vodafone heeft nog weinig masten met n78. Dus vooral buiten de steden is het trager dan Odido.
Dan zeker bij KPN blijven. Als Odido met een mast met n78 in de buurt zit zou dat nog te proberen zijn. Maar gezien je huidige snelheid zou ik niet snel wisselen als de prijs redelijk is.turkeyhakan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:01:
[...]
Ik zie die n78 band helemaal niet terug in mijn woonplaats. Hmm... jammer. Dan houdt het op. Met KPN haal ik echt fantastische snelheden (500/600 Mbps, als het niet hoger is)... maar wilde graag na jaren ook wel een keer iets anders proberen.
€ 27,26 :-) Prima prijs denk ik voor een onbeperkt abonnement. Odido is by far geen optie, dan gebruik ik nog liever geen telefoonernstoud schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:21:
[...]
Dan zeker bij KPN blijven. Als Odido met een mast met n78 in de buurt zit zou dat nog te proberen zijn. Maar gezien je huidige snelheid zou ik niet snel wisselen als de prijs redelijk is.
Denk ook dat we maar bij KPN moeten blijven. Thanks!
Goed extra site ingeschakeld dus.
[ Voor 20% gewijzigd door rlsikosek op 25-05-2026 22:41 ]
Super cool! Vodafone had daar een tijdelijke mast staan met 3500MHz erop. Dat werkt lekker dusrlsikosek schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:40:
Dit weekend in Enschede op Freshtival met ca 19.000 mensen, toch een behoorlijke snelheid op 5G met Vodafone.
Goed extra site ingeschakeld dus.
[Afbeelding]
Ook een idee hoe Odido en KPN het deden? Die hebben daar een vaste mast met permanente capaciteit
Zie de post waar je onder reageert ;)Pilovali schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:39:
Zijn een flink aantal nieuwe N78 locaties bijgekomen bij VF. Paar dagen geleden is weer een nieuwe update op Antennekaart geweest
Maar ja, Vodafone is heel goed bezig. En dan moeten die 3000 AIR3255 sites nog komen die ze begin dit jaar in de pers hebben aangekondigd
Nu wilt ze graag gebruik gaan maken van Vodafone One icm een Apple watch.
Alleen bied haar werkgever dit niet aan. Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit toch voor elkaar te krijgen?
Nee, dat kan niet. Bij een zakelijk abonnement zijn de gebruikers niet de contracthouder maar het bedrijf. De gebruikers kunnen niet zelfstandig iets aan het abonnement veranderen. Uiteraard niet zou ik zeggen, want dat word natuurlijk voor de werkgever een niet controleerbare situatie. Ook spelen fiscale aspecten een rol. De belastingdienst kijkt mee en allerlei extra voorzieningen, anders dan de zakelijk gebruikte, worden dan belastbaar.Michieas schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:57:
Mijn vrouw heeft via haar werkgever een zakelijk abonnement.
Nu wilt ze graag gebruik gaan maken van Vodafone One icm een Apple watch.
Alleen bied haar werkgever dit niet aan. Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit toch voor elkaar te krijgen?
Heb je recent in het buitenland geroamd en weet je op welke netwerken je terechtkwam? Deel dan vooral je ervaringen, bijvoorbeeld per provider, land en netwerk.
Ook handig voor iedereen die vooraf wil weten op welke netwerken je kunt roamen tijdens vakantie of zakenreis.
Alle aanvullingen, correcties en ervaringen zijn welkom!
Sheet: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nHsAW6RtqFPpiVTEqYL-bVdE-d1Yyb4HB8SQBLGv_x8/edit?usp=sharing
Input: https://forms.gle/XyVBzJe9WZNdvmyt7
https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Archief/Geen-roaming-meer-in-Australi%C3%AB/td-p/1677447/page/2
Weet iemand of dit soort dingen nog steeds speelt en of het anders is als je een "critical connector" abo hebt? Toen ik eerder in Australië was kon ik ook al niet op Telstra, met een zakelijk abonnement.
Klinkt alsof het nu wel kan maar alleen als je uren/dagen niet op een ander netwerk hebt gezeten?
Goed initiatief. Tip: bij de invoer ook type SIM en device informatie meenemen. Na 4G worden roaming instellingen per device geconfigureerd. Het is dus mogelijk dat roaming niet lukt met bepaald toestel.ikbenjoeri schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:01:
De zomer komt er weer aan, dus veel mensen gaan weer op reis. Om de roaminglijst actueel te houden, is jullie input van harte welkom.
Heb je recent in het buitenland geroamd en weet je op welke netwerken je terechtkwam? Deel dan vooral je ervaringen, bijvoorbeeld per provider, land en netwerk.
Ook handig voor iedereen die vooraf wil weten op welke netwerken je kunt roamen tijdens vakantie of zakenreis.
Alle aanvullingen, correcties en ervaringen zijn welkom!
Sheet: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nHsAW6RtqFPpiVTEqYL-bVdE-d1Yyb4HB8SQBLGv_x8/edit?usp=sharing
Input: https://forms.gle/XyVBzJe9WZNdvmyt7
Ik ga er binnenkort een portal/dashboard van maken wat overzichtelijker maakt en meer mogelijkheden bied. Ik zal deze info ook toevoegen.desmond schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Goed initiatief. Tip: bij de invoer ook type SIM en device informatie meenemen. Na 4G worden roaming instellingen per device geconfigureerd. Het is dus mogelijk dat roaming niet lukt met bepaald toestel.
Critical Connector werkt alleen op het Nederlandse Vodafone-netwerk, dus heeft verder geen invloed op je werking bij roaming. Ik heb even gecheckt en roamingovereenkomsten zijn er inmiddels met Vodafone AU, Telstra Limited en SingTel Opus voor 5G en VoLTE. Zou dus geen issues moeten opleveren.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:46:
Zit naar een zakelijk abo van Vodafone te kijken waarmee je voor €50/mnd je bundel in vrijwel de hele wereld kunt gebruiken. Alleen heb je daar dus dit soort praktijken:
https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Archief/Geen-roaming-meer-in-Australi%C3%AB/td-p/1677447/page/2
Weet iemand of dit soort dingen nog steeds speelt en of het anders is als je een "critical connector" abo hebt? Toen ik eerder in Australië was kon ik ook al niet op Telstra, met een zakelijk abonnement.
Klinkt alsof het nu wel kan maar alleen als je uren/dagen niet op een ander netwerk hebt gezeten?
Ik heb helaas nog geen informatie voorbij zien komen over Australië. Business Mobile is zeker interessant, ik heb deze ook dat je onbeperkt roaming in NL+EU hebt. Eventueel is handig. Alleen aantal roaming netwerken is beperkt met Vodafone tegenover KPN en Odido.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:46:
Zit naar een zakelijk abo van Vodafone te kijken waarmee je voor €50/mnd je bundel in vrijwel de hele wereld kunt gebruiken. Alleen heb je daar dus dit soort praktijken:
https://www.vodafone.nl/zakelijk/buitenland/buiten-eu#faq
Volgens de website zou je 5G moeten kunnen gebruiken.
NvmNLM1K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Critical Connector werkt alleen op het Nederlandse Vodafone-netwerk, dus heeft verder geen invloed op je werking bij roaming. Ik heb even gecheckt en roamingovereenkomsten zijn er inmiddels met Vodafone AU, Telstra Limited en SingTel Opus voor 5G en VoLTE. Zou dus geen issues moeten opleveren.
[ Voor 10% gewijzigd door ikbenjoeri op 23-06-2026 14:00 ]
Het probleem hiermee is dat ze wel een roamingovereenkomst hebben, maar dat je ze alsnog niet mag gebruiken, of pas als je meer dan X uur niet met een ander netwerk contact hebt gemaakt, omdat het een stuk duurder voor ze is.NLM1K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Critical Connector werkt alleen op het Nederlandse Vodafone-netwerk, dus heeft verder geen invloed op je werking bij roaming. Ik heb even gecheckt en roamingovereenkomsten zijn er inmiddels met Vodafone AU, Telstra Limited en SingTel Opus voor 5G en VoLTE. Zou dus geen issues moeten opleveren.
Ik weet dat er manieren zijn om dit te overriden, had gedacht dat Critical Connector hier wellicht aanspraak op zou maken. Bij KPN kun je met zakelijke abo's meer dan met privé-abo's, dus was niet vreemd geweest dacht ik, maar jammer als het niet zo is.
[ Voor 16% gewijzigd door Sorcerer8472 op 23-06-2026 17:05 ]
Vraag me af wat de impact gaat zijn voor roaming in België. Voortaan wellicht standaard op Base (Telenet) in plaats van Proximus?
[ Voor 25% gewijzigd door zwaargeschapen op 25-06-2026 20:37 ]
Ik zie nu waarschijnlijk ook wat sites waar de nieuwe Baseband 6655 is gebruikt, die dus meer rekenkracht heeft. Hierdoor kunnen ze alle 4G FDD banden en 3500MHz samen inzetten op een enkele baseband. Dit was de limiterende factor waardoor bij veel sites met 2600MHz en 3500MHz de 1400MHz band uit staat. Vanaf nu zal dat waarschijnlijk geen probleem meer zijn
Zie hier: https://antennekaart.nl/kaart/4g?lng=5.29466196&lat=52.20643125&zoom=7&providers=vodafone&scan=0bcc1ab1-792e-4c42-b6a2-5ed9d8a33a6c
Puur uit interesse omdat je er aardig verstand van lijkt te hebben: wat zijn je bevindingen als je KPN met Vodafone vergelijkt (omdat je voor KPN nog Vodafone had als ik het me goed herinner)? Waar is de ene beter in dan de ander en waar ben je tegenaan gelopen?Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:46:
Achteraf gezien maakt het niet zo heel enorm veel uit eigenlijk, allebei hebben ze voor- en nadelen.zwaargeschapen schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:07:
[...]
Puur uit interesse omdat je er aardig verstand van lijkt te hebben: wat zijn je bevindingen als je KPN met Vodafone vergelijkt (omdat je voor KPN nog Vodafone had als ik het me goed herinner)? Waar is de ene beter in dan de ander en waar ben je tegenaan gelopen?
Netwerken zijn inmiddels heel anders. KPN had in het begin nog 3G actief wat soms heel vervelend was met VOIP calls onder het rijden (terugval 4G naar 3G). KPN was een stuk sneller, maar er waren ook plekken met capaciteitsproblemen waar je niets kon, soms ook niet bellen. Bij Vodafone waren die er eigenlijk niet. Maar inmiddels hebben ze allebei 3500 MHz en bij KPN heb ik al tijden lang geen capaciteitsprobleem meer meegemaakt.
Buiten de EU hebben ze ook allebei een specifiek aanbod waarbij het erg afhangt van wat je wil. Vodafone is meer op zakelijke reizigers toegespitst, biedt ook minuten in bundels. KPN is daar voor een groot deel mee gestopt en biedt alleen data.
Heb je specifieke vragen of specifiek gebruikspatroon wat je wil checken?
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ben op zoek naar algehele betrouwbaarheid van de verbinding, dus het niet kunnen bellen bij KPN vanwege capaciteitsproblemen vind ik zorgelijk. Heb je dat vaak ervaren? En hoe was de kwaliteit van voice?Sorcerer8472 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 01:44:
[...]
Achteraf gezien maakt het niet zo heel enorm veel uit eigenlijk, allebei hebben ze voor- en nadelen.
Netwerken zijn inmiddels heel anders. KPN had in het begin nog 3G actief wat soms heel vervelend was met VOIP calls onder het rijden (terugval 4G naar 3G). KPN was een stuk sneller, maar er waren ook plekken met capaciteitsproblemen waar je niets kon, soms ook niet bellen. Bij Vodafone waren die er eigenlijk niet. Maar inmiddels hebben ze allebei 3500 MHz en bij KPN heb ik al tijden lang geen capaciteitsprobleem meer meegemaakt.
Buiten de EU hebben ze ook allebei een specifiek aanbod waarbij het erg afhangt van wat je wil. Vodafone is meer op zakelijke reizigers toegespitst, biedt ook minuten in bundels. KPN is daar voor een groot deel mee gestopt en biedt alleen data.
Heb je specifieke vragen of specifiek gebruikspatroon wat je wil checken?
Hoe was je ervaring in het buitenland, kwam je altijd zonder problemen op andere netwerken en werkte alles dan naar behoren?
En verder nog andere rare fratsen met wellicht de klantenservice meegemaakt?
In het buitenland verschilt het per land maar over het algemeen goed bij beide. Bij KPN kom je in mijn ervaring alleen niet altijd op het beste netwerk: in Argentinië kom je niet op Personal, in Costa Rica (tijdje geleden weer) niet op Kolbi/ICE. Maar goed, dus wel op Telstra maar bij Vodafone kom je daar weer minder makkelijk op.
Verder momenteel geen opmerkingen. Werkte altijd rap, had niet het idee dat er geknepen werd bijvoorbeeld bij beide...
Klantenservice prima tot nu toe ook bij beide maar volgens mij is dat een aflopende zaak overal
nieuws: KPN lijkt roamingproblemen in Duitse grensgebieden te hebben opgelostSorcerer8472 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:15:
Bellen bij KPN ging vaak wel op die momenten, maar data niet. Alleen dus ook alweer een hele tijd niet meegemaakt. Kwaliteit van voice is bij zowel KPN en Vodafone uitstekend.
In het buitenland verschilt het per land maar over het algemeen goed bij beide. Bij KPN kom je in mijn ervaring alleen niet altijd op het beste netwerk: in Argentinië kom je niet op Personal, in Costa Rica (tijdje geleden weer) niet op Kolbi/ICE. Maar goed, dus wel op Telstra maar bij Vodafone kom je daar weer minder makkelijk op.
Verder momenteel geen opmerkingen. Werkte altijd rap, had niet het idee dat er geknepen werd bijvoorbeeld bij beide...
Klantenservice prima tot nu toe ook bij beide maar volgens mij is dat een aflopende zaak overal
Dus hier heb je geen last van gehad?
Als KPN gebruiker kan ik zeggen dat ik (en m'n vriend, en m'n datasim) geen problemen meer hebben gehad.zwaargeschapen schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:26:
[...]
nieuws: KPN lijkt roamingproblemen in Duitse grensgebieden te hebben opgelost
Dus hier heb je geen last van gehad?
Wel ervaar ik zelf dat Vodafone op veel plekken nog minder capaciteit heeft dan KPN of Odido. Vooral op plekken waar het erg druk is (zoals evenementen) dan mag je blij zijn dat je kan appen. Bij Walibi haalde m'n vriend met VF een paar honderd kbit/s terwijl ik met KPN zo'n 10-20 Mbps haalde.
"Vodafone bevestigt aan het Noordhollands Dagblad dat klanten in de gemeente Opmeer 'momenteel hinder kunnen ondervinden doordat een zendmast is verwijderd'. Dat was 'noodzakelijk omdat de verhuurder het contract heeft beëindigd vanwege de sloop van het gebouw', aldus de verklaring van het telecombedrijf. Volgens de gemeente wist Vodafone al sinds 2022 dat de zendmast op het Koenis-gebouw wegging."
Vraag is wat er nu intern bij Vodafone aan het gebeuren is. Is dit beleid, of een medewerker/afdeling die zijn/haar werk niet goed gedaan heeft, of komt het door derden afspraken? In het artikel staat immers dat de gebruikte mast van KPN was en gedeeld werd. Was de afwachting van Vodafone dat ze weer mee gingen liften bij KPN? Eigenlijk jammer dat je geen WoB verzoek kan doen bij zoiets aangezien we allemaal wel nieuwsgierig zijn. nu is het puur speculeren op basis van de aanwezige informatie en de rest is fantasie.Sir_Killalot schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:51:
nieuws: Vodafone wist al jaren dat mast wegging, toch hebben klanten nu slecht bereik
"Vodafone bevestigt aan het Noordhollands Dagblad dat klanten in de gemeente Opmeer 'momenteel hinder kunnen ondervinden doordat een zendmast is verwijderd'. Dat was 'noodzakelijk omdat de verhuurder het contract heeft beëindigd vanwege de sloop van het gebouw', aldus de verklaring van het telecombedrijf. Volgens de gemeente wist Vodafone al sinds 2022 dat de zendmast op het Koenis-gebouw wegging."
Zal waarschijnlijk een combinatie van factoren zijn, inclusief alles wat je hierboven benoemt.swhnld schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Vraag is wat er nu intern bij Vodafone aan het gebeuren is. Is dit beleid, of een medewerker/afdeling die zijn/haar werk niet goed gedaan heeft, of komt het door derden afspraken? In het artikel staat immers dat de gebruikte mast van KPN was en gedeeld werd. Was de afwachting van Vodafone dat ze weer mee gingen liften bij KPN? Eigenlijk jammer dat je geen WoB verzoek kan doen bij zoiets aangezien we allemaal wel nieuwsgierig zijn. nu is het puur speculeren op basis van de aanwezige informatie en de rest is fantasie.
Zal me ook niet verbazen als blijkt dat er (een) overijverige gemeente medewerker(s) in de mix is. Verantwoordelijk voor dit soort vergunningen, maar toevallig geen flauw benul hoe een mobiele telefoon werkt. Maar kan een foute aanname van mij zijn.
Tuurlijk gaat het 19 van de 20 keer goed (dan lees je er niets over). Maar bij situaties zoals deze vraag ik me echt af of alle betrokken partijen (buiten de providers zelf) het belang van mobiele communicatie, en de gevolgen van het ontbreken hiervan, voldoende begrijpen.
Wellicht een idee om bij vergunningen voor kritieke infrastructuur een coördinerende overheidsdienst boven de gemeente te zetten, zeker aangezien het signaal van een zendmast meestal niet stopt bij de gemeentegrens.
Want zou een mobiele provider per ongeluk verzuimen, dan is een proactieve houding van de andere betrokken partijen wel heel wenselijk. Ben benieuwd of dat hier gebeurd is, je mag een provider prima wijzen op hun dekkingsverplichting die in de wet staat.
[ Voor 6% gewijzigd door AlesT op 08-07-2026 21:02 ]
Je deelt een specifiek stukje tekst alsof het alleen Vodafone hun schuld is.Sir_Killalot schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:51:
nieuws: Vodafone wist al jaren dat mast wegging, toch hebben klanten nu slecht bereik
Zelfde artikel vermeld ook dat KPN hun mast verwijderd is van hetzelfde gebouw en dat aanvragen voor tijdelijke masten zijn afgewezen.
Trouwens, we weten bijna allemaal wel hoe achterlijk traag vergunningen worden uitgegeven.
[ Voor 4% gewijzigd door Mizgala28 op 08-07-2026 12:02 ]
Ja, alleen bij KPN is het probleem er niet (of minder), want die hebben blijkbaar nog een alternatieve mast in de buurt die het op kan vangen, volgens hetzelfde artikel.Mizgala28 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:00:
[...]
Je deelt een specifiek stukje tekst alsof het alleen Vodafone hun schuld is.
Zelfde artikel vermeld ook dat KPN hun mast verwijderd is van hetzelfde gebouw en dat aanvragen voor tijdelijke masten zijn afgewezen.
Trouwens, we weten bijna allemaal wel hoe achterlijk traag vergunningen worden uitgegeven.
Feit is, Vodafone had 4 jaar de tijd, en zijn er desondanks niet in geslaagd iets te regelen.
Of mis ik iets? De verste huizen in dat dorp staan op 2km afstand van de antennes, dat valt wel mee toch
[ Voor 29% gewijzigd door zwaargeschapen op 08-07-2026 20:07 ]
In zo'n tijdelijke mast gaan providers vaak gezamenlijk zitten, in dit geval was KPN leidend (en verantwoordelijk voor de aanvraag/plaatsing). VF wacht dat af.swhnld schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:37:
[...]
Ja, alleen bij KPN is het probleem er niet (of minder), want die hebben blijkbaar nog een alternatieve mast in de buurt die het op kan vangen, volgens hetzelfde artikel.
Feit is, Vodafone had 4 jaar de tijd, en zijn er desondanks niet in geslaagd iets te regelen.
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
In mijn dorp heb je na één km bijna geen bereik meer. Dan mag je blij zijn dat je überhaupt een bericht kunt sturen.zwaargeschapen schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:03:
Wat is überhaupt precies het probleem. Er wordt gezegd dat het bereik "slecht" is, niet dat het afwezig is. Ik gok dat band 20 indoor wat harder gebruikt wordt maar dat is toch overkomelijk als er zicht is op verbetering? Lijkt me sowieso een gezonde gewoonte om thuis (voor internet) gewoon wifi te gebruiken in plaats van mobiele data.
Of mis ik iets? De verste huizen in dat dorp staan op 2km afstand van de antennes, dat valt wel mee toch
Ik weet niet of SMS werkt via VoWifi, maar als je indoor goede wifi hebt, dan kun je beter wifi icm VoWifi gebruiken.
Zijn er toevallig meer mensen die hier weleens last van hebben gehad en/of mensen die een goede ingang hebben bij VF om dit aan te kaarten?
Ervaringsdeskundige hier. Precies de split-brain situatie zoals je beschrijft. Bij mij is dit destijds gekomen uit een mislukte portering van Odido naar Vodafone waardoor ik opeens, zonder enige vooraankondiging, alsnog na een maand een nieuw nummer kreeg van Vodafone. Bleek ook meteen dat ze Odido niet voor mij hadden opgezegd.theblindman schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:15:
Een collega van mij heeft iets bijzonders met zijn telefoonnummer deze week. We zijn vorig jaar met het hele bedrijf overgestapt van Vodafone naar KPN, maar nu heeft Vodafone zijn nummer blijkbaar opnieuw aan iemand uitgedeeld. Dus als hij zijn eigen nummer belt, krijgt hij een vreemde aan de lijn. Collega's die hem proberen te bellen vanaf Odido of KPN krijgen hem wel te pakken, maar mensen met Vodafone krijgen dus iemand anders aan de lijn.
Zijn er toevallig meer mensen die hier weleens last van hebben gehad en/of mensen die een goede ingang hebben bij VF om dit aan te kaarten?
Vodafone weigerde verder de nummerportering alsnog op te lossen en heb toen noodgedwongen bijna 2 jaar met een ander nummer moeten bellen. Ik had toen zelf maar het nummer dat nog bij Odido liep maar omgezet naar prepaid zodat ik na twee jaar het nummer weer kon gebruiken. Wat schetste mijn verbazing? Één jaar na de mislukte nummerportering werd mijn nummer dat inmiddels was omgezet naar prepaid uitgegeven aan een nieuwe Vodafone klant. Die had natuurlijk het probleem dat ze niet gebeld konden worden vanuit KPN of Odido, Whatsapp niet konden registreren en al het SMS verkeer kwam ook op mijn prepaid sim binnen.
Lang verhaal kort, ik heb ze aangeschreven op X (Twitter) en de situatie uitgelegd. Probleem was met een week verholpen. Toen gebeurde het na exact een jaar nog eens en toen was het met 2 dagen verholpen. Oude conversatie met Vodafone er bij gehaald en daar aangegeven dat het issue opnieuw speelde.
Al met al, veel sterkte en succes!
Heb je gekozen voor nummerbehoud einde contractperiode of per direct (bij per direct krijgt bestaande abonnement nieuwe nummer, maar kan zijn dat de routing daarvan dus naar nieuwe vodafone nummer gaat ipv naar KPN)theblindman schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:15:
Een collega van mij heeft iets bijzonders met zijn telefoonnummer deze week. We zijn vorig jaar met het hele bedrijf overgestapt van Vodafone naar KPN, maar nu heeft Vodafone zijn nummer blijkbaar opnieuw aan iemand uitgedeeld. Dus als hij zijn eigen nummer belt, krijgt hij een vreemde aan de lijn. Collega's die hem proberen te bellen vanaf Odido of KPN krijgen hem wel te pakken, maar mensen met Vodafone krijgen dus iemand anders aan de lijn.
Ik ben even in mijn mail gedoken en dit nummer is al in oktober 2024 geporteerd van Vodafone naar KPN. Daarna heeft het altijd goed gewerkt, tot nu dusikbenjoeri schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:38:
[...]
Heb je gekozen voor nummerbehoud einde contractperiode of per direct (bij per direct krijgt bestaande abonnement nieuwe nummer, maar kan zijn dat de routing daarvan dus naar nieuwe vodafone nummer gaat ipv naar KPN)
Toevoeging: Het contract bij VF liep ook in die maand af.
edit 2:
Contact opgenomen met een corporate support emailadres, ben benieuwd
edit 3:
Inmiddels een terugkoppeling ontvangen van onze KPN partner dat er meer klanten zijn met dit probleem en dat VF op de hoogte is gebracht.
[ Voor 23% gewijzigd door theblindman op 15-07-2026 14:43 ]
Je zou via de volgende link kunnen kijken wat er staat als laatste portering en provider. Ben benieuwd wat er staat. Gaat om het 2e tabje.theblindman schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:48:
[...]
Ik ben even in mijn mail gedoken en dit nummer is al in oktober 2024 geporteerd van Vodafone naar KPN. Daarna heeft het altijd goed gewerkt, tot nu dusedit:
Toevoeging: Het contract bij VF liep ook in die maand af.
edit 2:
Contact opgenomen met een corporate support emailadres, ben benieuwd
edit 3:
Inmiddels een terugkoppeling ontvangen van onze KPN partner dat er meer klanten zijn met dit probleem en dat VF op de hoogte is gebracht.
https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers-zoeken
[ Voor 20% gewijzigd door ikbenjoeri op 15-07-2026 15:08 ]
ikbenjoeri schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:07:
[...]
Je zou via de volgende link kunnen kijken wat er staat als laatste portering en provider. Ben benieuwd wat er staat. Gaat om het 2e tabje.
https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers-zoeken
[Afbeelding]
- 06111xxxxxx Toegekend
Nummer
0611xxxxxx
Porteringdatum
10-10-2025
Aanbieder
KPN B.V.
Prepaid met een unlimited bundel geen optie?torretje2012 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:42:
Hebben we ook tweakers uit het mooie groningen die mij kunnen vertellen wat voor snelheden ze halen in de omgeving paddpoel? Helaas bieden ze geen maand contracten aan om het zelf te kunnen testen.
Je hebt in Paddepoel en in Selwerd 2 sites met ongeveer de dikste configuratie die ze hebben (met 3500MHz en met een glasvezelverbinding). Dus als je signaal een beetje oké is denk ik dat de snelheid zeker prima is. Maar geen garantietorretje2012 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:42:
Hebben we ook tweakers uit het mooie groningen die mij kunnen vertellen wat voor snelheden ze halen in de omgeving paddpoel? Helaas bieden ze geen maand contracten aan om het zelf te kunnen testen.
dat heeft de odido ook, maar toch is die zooi daar zou ver naar de ***** dat ik al maanden amper wat door de lijn heen krijg. Nu volgens hun de mast weer zo goed als klaar is blijf ik ook maar op 120-140mbit hangen...jk-5 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:18:
[...]
Je hebt in Paddepoel en in Selwerd 2 sites met ongeveer de dikste configuratie die ze hebben (met 3500MHz en met een glasvezelverbinding). Dus als je signaal een beetje oké is denk ik dat de snelheid zeker prima is. Maar geen garantie
Waar test je dan? Als je binnen bent is dat een prima snelheid (zelfs aan de hoge kant). Hier in de woonwijk is de snelheid ook heel wisselend in de ene straat 30 mbps een straat verderop 400mbps.torretje2012 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:50:
[...]
dat heeft de odido ook, maar toch is die zooi daar zou ver naar de ***** dat ik al maanden amper wat door de lijn heen krijg. Nu volgens hun de mast weer zo goed als klaar is blijf ik ook maar op 120-140mbit hangen...
op een NR7305 buitenmodem, voordat de odidomast hier kuren vertoonde hield ik zo rond de 800mbit (mast locatie moestraat 8 ) toen nog via een NR5307 welke binnen stond(Klik&Klaar standaard modem). Mast aan de anataresstraat staat verder weg en heeft helaas te veel panden er tussen zitten.Roy Tollenaar schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:08:
[...]
Waar test je dan? Als je binnen bent is dat een prima snelheid (zelfs aan de hoge kant). Hier in de woonwijk is de snelheid ook heel wisselend in de ene straat 30 mbps een straat verderop 400mbps.