Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:52
Ben nu al een aantal jaar abonnee bij Vodafone en is me al vaker opgevallen dat ik binnenshuis heel slecht bereik heb. Nou valt dat normaal niet op met wifi thuis, maar net viel de stroom uit en wilde ik een mobiele hotspot maken voor de iPad zodat m’n dochter Woezel en Pip af kon kijken maar ik had 1 streepje bereik. Zie het nu ook qua bereik voor netwerk, ook een streepje.

Heb ook even de snelheden getest net.
5G: 20mbps download, 1mbps upload.
4G: 50mbps download, 2mbps upload

Is het zo dat Vodafone bepaalde frequentie niet gebruikt waardoor je binnen wel beter bereik zou kunnen hebben? En zijn er providers die dit wel anders doen? Zo onhandig dat je thuis gewoon niet goed van het netwerk gebruik kunt maken, op werk heb ik geen problemen

[ Voor 7% gewijzigd door HansAnders07 op 10-10-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:22
@HansAnders07
https://antennekaart.nl/kaart/4g

Ligt aan de lokatie. Type mast en Layout > Sectorlayout, of je goed in de antenne 'kijkt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
neeecht schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:17:
@HansAnders07
https://antennekaart.nl/kaart/4g

Ligt aan de lokatie. Type mast en Layout > Sectorlayout, of je goed in de antenne 'kijkt'.
Als ik die kaart bekijk op mijn directe omgeving dan zie ik echt maar 2 Vodafone masten om me heen. Verder is het voornamelijk blauw (Odido) met echt een heel groot aantal en daarna KPN.

Vodafone is echt heel mager vertegenwoordigd dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:09
HansAnders07 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:32:
Ben nu al een aantal jaar abonnee bij Vodafone en is me al vaker opgevallen dat ik binnenshuis heel slecht bereik heb. Nou valt dat normaal niet op met wifi thuis, maar net viel de stroom uit en wilde ik een mobiele hotspot maken voor de iPad zodat m’n dochter Woezel en Pip af kon kijken maar ik had 1 streepje bereik. Zie het nu ook qua bereik voor netwerk, ook een streepje.

Heb ook even de snelheden getest net.
5G: 20mbps download, 1mbps upload.
4G: 50mbps download, 2mbps upload

Is het zo dat Vodafone bepaalde frequentie niet gebruikt waardoor je binnen wel beter bereik zou kunnen hebben? En zijn er providers die dit wel anders doen? Zo onhandig dat je thuis gewoon niet goed van het netwerk gebruik kunt maken, op werk heb ik geen problemen
Dit verschil in snelheden op locaties met slecht bereik (waarbij dan 5G700 wordt bijgeschakeld) valt mij ook op. Ook geeft 5G veel meer packet loss en hogere pingtijden dan 4G in zulke gevallen.

Dit zou toch niet zo moeten zijn? Ik woon in een gebied met slechte indoordekking (thuis, winkelcentrum, etc) en merk dat het overall beter werkt als ik 5G uitschakel, ondanks dat band 28 in theorie veel zou kunnen toevoegen hier.

[ Voor 8% gewijzigd door zwaargeschapen op 11-10-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
zwaargeschapen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

Dit verschil in snelheden op locaties met slecht bereik (waarbij dan 5G700 wordt bijgeschakeld) valt mij ook op. Ook geeft 5G veel meer packet loss en hogere pingtijden dan 4G in zulke gevallen.

Dit zou toch niet zo moeten zijn? Ik woon in een gebied met slechte indoordekking (thuis, winkelcentrum, etc) en merk dat het overall beter werkt als ik 5G uitschakel, ondanks dat band 28 in theorie veel zou kunnen toevoegen hier.
Heb net tijdens een wandeling in en om m’n woonplaats wat getest met speedtests op 4g en 5G. 4G is iedere keer sneller, met 3/4 streepjes bereik pakt die altijd 150/200mbps, 5G is met hetzelfde bereik geen een keer boven de 80mbps uitgekomen..

Mijn conclusie is dat Vodafone hier in ieder geval een vrij matige 5G verbinding heeft. Ik heb hem iig nu standaard op 4G staan, scheelt volgens mij ook enorm in de batterij van m’n iPhone 16 pro max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:44
HansAnders07 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Heb net tijdens een wandeling in en om m’n woonplaats wat getest met speedtests op 4g en 5G. 4G is iedere keer sneller, met 3/4 streepjes bereik pakt die altijd 150/200mbps, 5G is met hetzelfde bereik geen een keer boven de 80mbps uitgekomen..

Mijn conclusie is dat Vodafone hier in ieder geval een vrij matige 5G verbinding heeft. Ik heb hem iig nu standaard op 4G staan, scheelt volgens mij ook enorm in de batterij van m’n iPhone 16 pro max
Uit interesse, welke site/mast is dat? (Stuur gerust een PM als je de locatie hier liever niet wil delen) Als er geen 3500MHz hangt is het natuurlijk logisch, maar ik zou ook op andere frequenties wel verwachten dat 5G je iets van voordeel geeft.

Dit is echt hét nadeel van DSS. Door 1800MHz in te zetten op 4G en 5G doe je al je winsten van 5G teniet door overhead voor DSS. En vaak is 700MHz zo druk dat 800MHz op 4G sneller is. Dit laatste hebben we bij Odido ook lang gezien voor de introductie van 3500MHz

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:12
HansAnders07 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Mijn conclusie is dat Vodafone hier in ieder geval een vrij matige 5G verbinding heeft.
Vodafone heeft in heel NL de allerslechtste dekking. Voorbeeldje:

ernstoud in "[Vodafone] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:44
Vodafone heeft vanmorgen weer een update geplaatst. Ze breiden hun test met 5G1800 in Limburg uit, waardoor 4G op 1800MHz nu ook uit is in het zuidelijke deel in Limburg. Geen DSS meer, de 1800MHz band wordt daar volledig ingezet voor 5G.

Ook zoals gebruikelijk weer wat upgrades aan sites en de uitrol van 3500MHz

https://antennekaart.nl/k...2.03897658&lng=5.21850585

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:55
jk-5 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:00:
Vodafone heeft vanmorgen weer een update geplaatst. Ze breiden hun test met 5G1800 in Limburg uit, waardoor 4G op 1800MHz nu ook uit is in het zuidelijke deel in Limburg. Geen DSS meer, de 1800MHz band wordt daar volledig ingezet voor 5G.

Ook zoals gebruikelijk weer wat upgrades aan sites en de uitrol van 3500MHz

https://antennekaart.nl/k...2.03897658&lng=5.21850585
Er was volgens mij vroeger ook een mogelijkheid (of misschien via een andere site) om op de kaart zichtbaar te maken waar de diverse zenders naar toe uitzenden. Ik zie wel hoek in de beschrijving staan met graden. Kan ik ergens zien of berekenen bij een mast of daar een zender hangt die naar mijn huis toe zend?

Ik denk dat ik het al weet. die graden is gewoon 360 rondom en als er dan 150 staat straalt hij uit naar 150 graden kant. Neem aan dat 0 graden dan altijd het noorden is?

[ Voor 9% gewijzigd door Bart1983 op 13-10-2025 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:12
Bart1983 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Er was volgens mij vroeger ook een mogelijkheid (of misschien via een andere site) om op de kaart zichtbaar te maken waar de diverse zenders naar toe uitzenden. Ik zie wel hoek in de beschrijving staan met graden. Kan ik ergens zien of berekenen bij een mast of daar een zender hangt die naar mijn huis toe zend?

Ik denk dat ik het al weet. die graden is gewoon 360 rondom en als er dan 150 staat straalt hij uit naar 150 graden kant. Neem aan dat 0 graden dan altijd het noorden is?
Noord is altijd 0 graden.

En als je op antennekaart.nl bij layout kijkt kun je de sectorlayout aanzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUoUdQKsP19ZDRtqqlwi3ynYrB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tp7BehmFtiUGYq2Qm018ppKI.jpg?f=fotoalbum_large

Succes!

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:55
ernstoud schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Noord is altijd 0 graden.

En als je op antennekaart.nl bij layout kijkt kun je de sectorlayout aanzetten:

[Afbeelding]

Succes!
ja top sector layout bedoelde ik. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SK-61
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21-10 12:34
Hi ik zit vanaf januari 2023 volgens mij bij vodafone en red together abbonement met mijn zus en moeder samen. Zus = hoofdpersoon van Red together. Contract loopt januari 2026 af. Mijn iphone is ondertussen kapot en wil graag apart een abbo nemen en een toestel.
Ik wil graag uit de red together abbonement uitstappen en een persoonlijke abbo bij Vodafone hebben met unlimited data.
Ik probeer nu met hoofdpersoon langs de winkel te gaan en wil uit red together te gaan (allebei hebben het druk werk/prive) Ik ben nu al 2x geweest naar een vodafone winkel maar helaas is het elke keer zo druk en is er tijd tekort.. Kwam erachter na Vodafone gebeld te hebben dat je ook een formulier kan invullen. Ik heb een online formulier ingevuld maar na 1 week en 2 dagen nog niks gehoord..
Zou dat zo lang duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:20
SK-61 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:59:
Hi ik zit vanaf januari 2023 volgens mij bij vodafone en red together abbonement met mijn zus en moeder samen. Zus = hoofdpersoon van Red together. Contract loopt januari 2026 af. Mijn iphone is ondertussen kapot en wil graag apart een abbo nemen en een toestel.
Ik wil graag uit de red together abbonement uitstappen en een persoonlijke abbo bij Vodafone hebben met unlimited data.
Ik probeer nu met hoofdpersoon langs de winkel te gaan en wil uit red together te gaan (allebei hebben het druk werk/prive) Ik ben nu al 2x geweest naar een vodafone winkel maar helaas is het elke keer zo druk en is er tijd tekort.. Kwam erachter na Vodafone gebeld te hebben dat je ook een formulier kan invullen. Ik heb een online formulier ingevuld maar na 1 week en 2 dagen nog niks gehoord..
Zou dat zo lang duren?
Dat wordt handmatig opgepakt inderdaad, dus kan een paar werkdagen over heen gaan. Je krijgt vanzelf bericht dat het verwerkt is en er voor jou een apart klantnummer is aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SK-61
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21-10 12:34
NLM1K schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:58:
[...]

Dat wordt handmatig opgepakt inderdaad, dus kan een paar werkdagen over heen gaan. Je krijgt vanzelf bericht dat het verwerkt is en er voor jou een apart klantnummer is aangemaakt.
Bedankt voor je reply! ik ben gisteren weer langsgeweest om dit na te vragen. Hij zei dat er waarschijnlijk iets niet goed is gegaan maar daarover heb ik dan geen bericht over gekregen. Hij zei dat ik het formulier opnieuw moet indienen of toch moet langskomen met hoofdpersoon in de winkel.. jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:45
Hi all. Ik word er zo langzamerhand kierewiet van: op mijn Samsung S25 krijg ik bij Vodafone telkens van die push-meldingen, flash-berichten, herinneringen voor voicemails. Van o.a. de app “telefoonservices”. Terwijl bij mijn vorige provider (Odido) ik gewoon een sms kreeg en het klaar was.

Ik stoor me er kapot aan en Ik wil alle meldingen van de voicemaildienst uitschakelen: geen flash-bericht, geen push, geen herinnering, gewoon helemaal niks. Hooguit een smsje. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste