Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11

The Wizard

Moderator Mobile
zwaargeschapen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Ik wist niet dat KPN tegenwoordig gele antennes gebruikt :X
Alle providers hebben tegenwoordig last van verkleurende antennes, er zal wel een verf/kunststof soort worden gebruikt die milieuvriendelijker is. Ziet er niet uit maar gelukkig beïnvloedt dat niet de werking.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 14:52
Misschien kan iemand mij hiermee helpen. Een kennis met Vodafone NL zakelijk heeft een Huawei 4G-router staan in Duitsland (dicht bij de NL grens).
De router staat ruim 30 meter hoog en heeft ook vrij zicht op een Vodafone NL mast, dus je hebt keuze uit alle DE providers en NL providers.

Achter de router zit een Gl.inet travelrouter voor een VPN verbinding. Dit werkt erg goed... echter!

- Als er verbonden is met Vodafone DE of Telekom (dus roaming), dan is de VPN snelheid zeer traag.
Zonder VPN haal je -voor Duitse begrippen- prima snelheid.

- Als er verbonden is met Vodafone NL (dus géén roaming), dan is de VPN snelheid 50+ Mbps. Dus ruim voldoende.
Alleen gaat 's nachts waarschijnlijk een paar 4G banden uit en verliest de 4G-router verbinding met de Vodafone NL mast.

Weet iemand waarom de VPN verbinding extreem langzaam is de 4G router op een roaming-netwerk zit? Er wordt gebruik gemaakt van Wireguard.
Ik zit te denken aan QoS... maar dat mag toch niet ivm net neutraliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pilovali schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:01:
Weet iemand waarom de VPN verbinding extreem langzaam is de 4G router op een roaming-netwerk zit? Er wordt gebruik gemaakt van Wireguard.
Educated guess: MTU?

[ Voor 4% gewijzigd door jant op 22-07-2025 21:34 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
MTU hebben we niet aangezeten, dus die zal wel standaard staan.
Het probleem doet zich alleen voor met roaming.

Volgens mij is het niet mogelijk om makkelijk de MTU aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 16:50
Pilovali schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:01:
Ik zit te denken aan QoS... maar dat mag toch niet ivm net neutraliteit?
Kan het niet zijn dat dit door VPN over VPN(Nested VPN) komt? Volgens mij brengt de lokale provider(Vodafone DE/Deutsche Telekom) een VPN verbinding naar het netwerk van de roamende provider(in dit geval Vodafone NL) tot stand, waarna alle verkeer het internet opgaat via het netwerk van Vodafone Nederland met een ip-adres van hen, weer naar die andere VPN server van die kennis toe. Een VPN verbinding over een andere VPN verbinding werkt over het algemeen wel(Afhankelijk van de gebruikte VPN protocollen van beide VPN verbindingen), maar de snelheid van dataoverdracht is meestal wel sterk vertraagd.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
timmie1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:19:
[...]

Kan het niet zijn dat dit door VPN over VPN(Nested VPN) komt? Volgens mij brengt de lokale provider(Vodafone DE/Deutsche Telekom) een VPN verbinding naar het netwerk van de roamende provider(in dit geval Vodafone NL) tot stand, waarna alle verkeer het internet opgaat via het netwerk van Vodafone Nederland met een ip-adres van hen, weer naar die andere VPN server van die kennis toe. Een VPN verbinding over een andere VPN verbinding werkt over het algemeen wel(Afhankelijk van de gebruikte VPN protocollen van beide VPN verbindingen), maar de snelheid van dataoverdracht is meestal wel sterk vertraagd.
Ik heb zelf geen problemen met Wireguard als ik ga roamen, maar ik heb ook geen Vodafone abonnement.
De 4G router staat een metertje of 25 hoog en er is vrij zicht naar Nederland, dus er kan verbinding gemaakt worden met Vodafone NL, dan gaat het prima.

Vreemd is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14
timmie1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:19:
[...]

Dit zou meestal geen issue moeten zijn. Kan zijn dat het een netwerkconfiguratiefout is, of een bedoelde of onbedoelde snelheidslimiet die bij bepaalde protocollen/poorten enkel bij roaming geldt (mag niet maar kan onbedoelde configuratiefout zijn).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pilovali schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:14:
[...]

MTU hebben we niet aangezeten, dus die zal wel standaard staan.
Het probleem doet zich alleen voor met roaming.

Volgens mij is het niet mogelijk om makkelijk de MTU aan te passen.
Zie dit bericht:
Strontvlieg in "[Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland"

[ Voor 5% gewijzigd door jant op 23-07-2025 16:20 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Ah, bedankt. Ik zal eens kijken of het helpt als ik de MTU verlaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pilovali
Held! Bedankt voor de duw in de goeie richting.
MTU verlagen heeft inderdaad geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:44
Ik wil mijn eSim van vodafoon (prepaid) verhuizing van mijn iPhone naar mijn Androidtelefoon.

Volgens de site is het dan eerst eSim verwijderen op de iPhone en dan via de Vodafoon app weer toevoegen.

Maar nergens in de app kan vinden waar dat zou moeten zitten, of komt de optie pas als ik de eSim verwijder op de iPhone? Ben een beetje bang dat als ik dat doe ik straks zonder zit.

Volgens:https://www.vodafone.nl/support/toestel-en-sim/esim
is het:
Open de Vodafone & Ziggo app
Ga naar Producten in het menu
Kies het goede 06-nummer
Klik op Toestel & Sim

mijn menu heeft geen optie voor Producten.

Volgens de support ook:
Je vindt de QR-code en ePIN in My Vodafone of op de voucher die je per post of e-mail hebt ontvangen.
De voucher die ik per post heb ontvangen heb ik helaas niet meer. Maar de QR code kan ik ook niet mijn My Vodafoon vinden.

Iemand iedeeen?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:06
ymoona schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:02:
Ik wil mijn eSim van vodafoon (prepaid) verhuizing van mijn iPhone naar mijn Androidtelefoon.

Volgens de site is het dan eerst eSim verwijderen op de iPhone en dan via de Vodafoon app weer toevoegen.

Maar nergens in de app kan vinden waar dat zou moeten zitten, of komt de optie pas als ik de eSim verwijder op de iPhone? Ben een beetje bang dat als ik dat doe ik straks zonder zit.

Volgens:https://www.vodafone.nl/support/toestel-en-sim/esim
is het:
Open de Vodafone & Ziggo app
Ga naar Producten in het menu
Kies het goede 06-nummer
Klik op Toestel & Sim

mijn menu heeft geen optie voor Producten.

Volgens de support ook:

[...]

De voucher die ik per post heb ontvangen heb ik helaas niet meer. Maar de QR code kan ik ook niet mijn My Vodafoon vinden.

Iemand iedeeen?
je moet de sim eerst verwijderen via de app op je oude toestel

wel zorgen dat je ingelogd bent in de app in je nieuwe toestel

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 24-07-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
boyette schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:11:
[...]

je moet de sim eerst verwijderen via de app op je oude toestel

wel zorgen dat je ingelogd bent in de app in je nieuwe toestel
Ik heb geen uitlogoptie op mijn oude toestel. Ik gok dat deze ook onder het (niet bestaande) Producten menu zou moeten zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door ymoona op 24-07-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ymoona schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:26:
[...]

Ik heb geen uitlogoptie op mijn oude toestel. Ik gok dat deze ook onder het (niet bestaande) Producten menu zou moeten zitten.
je hoeft niet uit te loggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
@boyette Sorry, ik bedoel dat ik geen verwijder optie heb in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ymoona schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:31:
@boyette Sorry, ik bedoel dat ik geen verwijder optie heb in de app.
dat moet je via instellingen doen
niet via de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Vandaag naar de Vodafone winkel geweest, ook daar konden ze de eSIM niet overzetten naar mijn nieuwe toestel. Gelukkig kan in het nieuwe toestel twee keer een echte sim. Dus nu maar weer over naar een echte sim.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:37
Moet niet gekker worden met de besparingswoede van Vodafone. Nu zetten ze zelfs het hele weekend B1 uit om een paar euro te besparen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HZa-K5RNcUcGDs-PFHkFjAfOJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKPoAORUZibAzXwzhV50syY4.jpg?f=fotoalbum_large

Op 300 meter van een mast. Wel ongunstig t.o.v. de antenne sectoren. En maar 90 Mbps. in de nacht :'( want dan staan B3 en B32 ook uit. Alleen nog B20 en N28 actief.

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 28-07-2025 12:23 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:59
ernstoud schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:20:
Moet niet gekker worden met de besparingswoede van Vodafone. Nu zetten ze zelfs het hele weekend B1 uit om een paar euro te besparen:

[Afbeelding]

Op 300 meter van een mast. Wel ongunstig t.o.v. de antenne sectoren. En maar 90 Mbps. in de nacht :'( want dan staan B3 en B32 ook uit. Alleen nog B20 en N28 actief.
Het blijft een bijzonder bedrijf met vreemde besparingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Roy Tollenaar schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Het blijft een bijzonder bedrijf met vreemde besparingen.
Inderdaad. Zeker gezien deze marketing leugen op hun website: “Ons netwerk wordt steeds sneller, slimmer en stabieler.”

Ja, nou dat valt nogal tegen t.o.v. de concurrentie zonder de N78 band. En zeker niet in de nacht. En ook niet in het weekend. Van de 168 uur in een week is de snelheid 83 uur, dat is 50% (!) nog slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:59
ernstoud schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:53:
[...]

Inderdaad. Zeker gezien deze marketing leugen op hun website: “Ons netwerk wordt steeds sneller, slimmer en stabieler.”

Ja, nou dat valt nogal tegen t.o.v. de concurrentie zonder de N78 band. En zeker niet in de nacht. En ook niet in het weekend. Van de 168 uur in een week is de snelheid 83 uur, dat is 50% (!) nog slechter.
Ben ook benieuwd hoe dat gaat uitpakken nu ze zo erg aan het promoten zijn met Unlimited data, er is hier natuurlijk al een keer iemand afgesloten door 800GB in 1 maand te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:15
ernstoud schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:53:
[...]

"Steeds slimmere software" om stroom en geld te besparen? 8)7

Maar ja, waar je bij Odido vaak met een enkele speedtest uitgeschakelde banden wel weer aan kunt krijgen is dat hier niet zo. Het verbaast me eigenlijk dat ze geen enkele hoge band aanhouden en volledig op laag draaien. Het zal wel volledig dynamisch zijn (op elke site trouwens) met een lang genomen gemiddelde aan belasting van de site. Enig idee of Vodafone n78 ook uitzet in de nacht? Bij Odido blijft n78 dag en nacht aan.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:43:
[...]

"Steeds slimmere software" om stroom en geld te besparen? 8)7

Maar ja, waar je bij Odido vaak met een enkele speedtest uitgeschakelde banden wel weer aan kunt krijgen is dat hier niet zo.
Ik heb dat geprobeerd met het oude 4GvT maar kreeg de uitgeschakelde banden ook bij Odido niet aan. Nu K&K unlimited is zal ik dat nog eens proberen.
Het verbaast me eigenlijk dat ze geen enkele hoge band aanhouden en volledig op laag draaien. Het zal wel volledig dynamisch zijn (op elke site trouwens) met een lang genomen gemiddelde aan belasting van de site. Enig idee of Vodafone n78 ook uitzet in de nacht? Bij Odido blijft n78 dag en nacht aan.
De mast voor Odido is ruim 2 km. weg dus n78 kan ik met de NR7302 binnen wel vergeten. Buiten heeft niet zo heel veel zin nu omdat de mast een 300 Mbps. uplink heeft. Is nog Huawei dus wellicht dat het na de ombouw beter wordt.

En die mooie heel nieuwe Vodafone mast op 300 meter heeft geen n78. Je weet wel, Vodafone. De provider die jarenlang nauwelijks investeerde _O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:15
ernstoud schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:20:

[Afbeelding]

Hoeveel scheelt dit ze nou eigenlijk aan geld/stroombesparing, iemand enig idee?

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
zwaargeschapen schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Hoeveel scheelt dit ze nou eigenlijk aan geld/stroombesparing, iemand enig idee?
Dat gaat best hard. Ik zag laatst in een vergunningaanvraag van Odido een tabel met stroomverbruik per band. Op vol vermogen en sterke drukte (waardoor weinig subcarriers ongebruikt zijn) rekenen ze 160W constant voor een 20MHz carrier. Even uitgaande dat dit bij Vodafone net zo is, wanneer ze b1 en b3 uitzetten scheelt dat 160W+160W maal drie sectoren = 960W continu vermogen voor 1 enkele site. Als je dat op 1000 sites doet wordt dat 960kW, wat gerekend over een uur al 960kWh bespaart. Reken zo'n 10 uur voor de nachtelijke uren en je hebt het over 9.6MWh. Dat wek jij op een dag niet op met je zonnepanelen ;)

Ik reken hier nog erg conservatief. Je hebt natuurlijk ook nog b7, n78 en b32 die uit kunnen. En er zijn vast meer dan 1000 sites waar in de nacht veel spectrum uit is. Dat loopt in een maand flink in de papieren.

Odido rekent in die tabel overigens met 240W voor een n78 sector

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:47:
[...]
Als je dat op 1000 sites doet wordt dat 960kW, wat gerekend over een uur al 960kWh bespaart.
Een grootverbruiker betaalt ongeveer 25 eurocent voor een kWh. Dus per uur zou dat € 240 zijn.

Best wel fors maar anderzijds heb ik daar als zakelijke gebruiker van Vodafone wel last van. Ze bieden dus gewoon 50% van de tijd een slechtere performance.

Zoiets als HAK die de helft van de potten appelmoes maar voor de helft vult want dat scheelt productiekosten. Dat zou niemand normaal vinden.

En dit - 50% van de tijd een slechtere performance - eerlijk vermelden op de website doen Odido en Vodafone ook nog eens nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:15
ernstoud schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Een grootverbruiker betaalt ongeveer 25 eurocent voor een kWh. Dus per uur zou dat € 240 zijn.

Best wel fors maar anderzijds heb ik daar als zakelijke gebruiker van Vodafone wel last van. Ze bieden dus gewoon 50% van de tijd een slechtere performance.

Zoiets als HAK die de helft van de potten appelmoes maar voor de helft vult want dat scheelt productiekosten. Dat zou niemand normaal vinden.

En dit - 50% van de tijd een slechtere performance - eerlijk vermelden op de website doen Odido en Vodafone ook nog eens nergens.
Zakelijk zijn dit soort bedragen echt peanuts. En ik geloof niet dat ze €0,25/kWh betalen, dat zal eerder een kwart van dat bedrag zijn.

Kan het iets met licenties van de apparatuur te maken hebben (pay per use)?

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrics
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 13:12
Hm, als ik dat zo lees gaan we daar niet écht vrolijk van worden. Organisatie en omgeving zit al jaren om een mast te vragen en nu heeft Vodafone eindelijk wat neergezet. Activatie duurt eeuwig, maar het fysieke ding staat. Directie wil z.s.m. overstappen naar Vodafone, maar als ik die bespaarzucht zo hoor... KPN zal er t.z.t. ook wel wat in gaan hangen, maar die hebben niet echt haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-09 13:51
Lyrics schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:49:
Hm, als ik dat zo lees gaan we daar niet écht vrolijk van worden. Organisatie en omgeving zit al jaren om een mast te vragen en nu heeft Vodafone eindelijk wat neergezet. Activatie duurt eeuwig, maar het fysieke ding staat. Directie wil z.s.m. overstappen naar Vodafone, maar als ik die bespaarzucht zo hoor... KPN zal er t.z.t. ook wel wat in gaan hangen, maar die hebben niet echt haast.
Als er gewoon WiFi op locatie is, zal je daarvan weinig merken bellen werkt gewoon. Als je op mobiele data zit werkt gewoon gebruik ook prima.

Wat is de locatie van de mast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Lyrics schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:49:
In je dagelijkse gebruik ga je dat niet merken, en als het zakelijk is dan is het voornamelijk overdag en dan heb je normaal gesproken geen uitschakeling van banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Anderen die slechte performance ervaren met Vodafone en veel packet loss? Op zowel iPhone als Samsung. Zit ook flink verschil tussen 4G only en 5G auto. (In Voorthuizen) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDa83XsTryWK6nG5x3Y-JWakzK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAQ6Ol5XRtWBFyaRImusudrB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zybmD69gJkfOjFPxWNqVNbcSArY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4SR0MtIDG1Fq6u9nPMHfacm8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Hier (Delfzijl) ook last van veel packetloss, en stroperige ervaring met mobiel internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzPEDaWq2wy9tyPUkJcLJXj-trY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plLM4QfBiUVNZiorexdj3XfD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJgm-hqpOI0oXC0RlXDWgb4Uwog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41Rh1vv5y9n50qK7JY8sHwJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:44
Weet iemand hoe dit werkt?
Naar mijn weten hebben de meeste telefoons toch geen mogelijkheid tot satellietbellen?

https://www.telegraaf.nl/...ferral&utm_campaign=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:04
richard1074 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:58:
Weet iemand hoe dit werkt?
Naar mijn weten hebben de meeste telefoons toch geen mogelijkheid tot satellietbellen?

https://www.telegraaf.nl/...ferral&utm_campaign=share
Ik denk dat ze Maritiem Netwerk bedoelen, dat zie je op schepen. Uiteindelijk loopt dat dan weer via de satelliet, maar daar maak je zelf niet direct verbinding mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Het kan trouwens wel, ik geloof zelfs bij alledrie de providers, als je een Thuraya-toestel haalt en daar je SIM in doet :)

Gewoon bij bol kopen ;)
https://www.bol.com/nl/nl...ro-dual/9200000112282828/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:44
Ik heb me een beetje ingelezen. Ik wist niet van het bestaan af. :-)
Op de open zee zijn ook 4G/5G aanbieders actief. Nooit geweten.
O.a. tampnet.
Dan kan de prijs snel oplopen dus.
Uitkijken dus met een dagje strand bij Bergen of Egmond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:35
Bereik in noord Denemarken echt dramatisch ook bij mijn vrouw. Nooit bereik in nationale parken nul komma nul geen internet totaal afgesloten. Ergens lekker tijdens vakantie, maar als je premium betaalt, verwacht je dit niet. Tesla in hetzelfde gebied perfect bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
el flaco schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:02:
Bereik in noord Denemarken echt dramatisch ook bij mijn vrouw. Nooit bereik in nationale parken nul komma nul geen internet totaal afgesloten. Ergens lekker tijdens vakantie, maar als je premium betaalt, verwacht je dit niet. Tesla in hetzelfde gebied perfect bereik.
Ik was toevallig ook in Noord Denemarken en hadden precies hetzelfde ervaren. Wat uiteindelijk hielp was een paar keer vliegtuigmodus in en uit te schakelen waardoor je opeens wel 5G kreeg. Het leek erop dat Vodafone geen prioriteit kreeg om een connectie te mogen maken op het 5G netwerk. Mijn zoon met een iPhone 11 die max 4G aankan, had weinig tot geen connectie problemen. Terwijl mijn vrouw en ik regelmatig geen bereik hadden of afgescheept werden met Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
el flaco schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:02:
Bij Vodafone moet je geen premium verwachten op roaming. Ze hebben de minste roaming partners tegenover KPN en Odido.

Met Odido kan je op de volgende netwerken
Nuuday 5G
Telenor 5G
Telia 5G
Tre 5G

En KPN, kan zijn dat ze op meer netwerken roaming bieden maar volgens mijn gegevens zouden de volgende 2 netwerken moeten werken.
Telenor 5G
Telia 5G

[ Voor 19% gewijzigd door ikbenjoeri op 18-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:35
ikbenjoeri schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Bij Vodafone moet je geen premium verwachten op roaming. Ze hebben de minste roaming partners tegenover KPN en Odido.

Nuuday 5G
Telenor 5G
Telia 5G
Tre 5G

En KPN, kan zijn dat ze op meer netwerken roaming bieden maar volgens mijn gegevens zouden de volgende 2 netwerken moeten werken.
Telenor 5G
Telia 5G
Ik verwacht slechts dat mijn internet het doet snelheid doet er geeneens toe. Voor mij reden om t.z.t. te gaan overstappen. Dit kan niet. 0 internet en echt grote gebieden hebben we het over.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jk-5
Voor de mensen hier die naar de Formule 1 gaan dit weekend, Vodafone heeft daar wat leuks staan. Odido en KPN hebben nu al ruim een jaar 3500MHz op alle tijdelijke masten bij festivals (COWs) maar Vodafone bleef hierin heel erg achter. Op de Formule 1 hebben ze nu in twee van de tijdelijke masten wat 3500MHz antennes hangen. Dit is redelijk nieuw. Ik heb bij Solar Weekend in Roermond ook iets gezien wat op 3500MHz leek maar verder dan dat hebben ze het eigenlijk nog niet ingezet op COWs.

Het lijkt erop deze twee gemoderniseerde COWs nu beide twee AIR3258 antennes hebben, dus 32x32 massive mimo. Dezelfde antenne als ze nu op nieuwere sites uitrollen. Daarnaast een kleine Commscope antenne die ze alleen in lijken te zetten voor het lage spectrum, met nu ook voor het eerst n28 op de COW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ-tAMs58S73MURZUnc_tprExSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6m9Zu5fFwg8poQMwFIELr1P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsVCuxf2jDFsCy0JFqdXcPtCANc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Src3XidLBpwNQL83ycVnCJU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
ikbenjoeri schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Nuuday 5G
Telenor 5G
Telia 5G
Tre 5G

Telenor 5G
Telia 5G
Bij Vodafone kun je na een paar keer proberen vaak alsnog op andere netwerken. In gebieden met slechte dekking zou dat ook zo moeten zijn. Zakelijke abo's hebben wel (zviw) iets meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:51:
Bij Vodafone kun je na een paar keer proberen vaak alsnog op andere netwerken. In gebieden met slechte dekking zou dat ook zo moeten zijn. Zakelijke abo's hebben wel (zviw) iets meer mogelijkheden.
Maar als je onderweg bent in de auto (en dan doel ik niet op de sim van de auto zelf) is dat vaak geen optie. Je gaat niet bij elke wissel weer handmatig selecteren.

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 27-08-2025 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15

JB

Cédric roelt!

Iemand nog addertjes gevonden? Veranderd echt alleen de naam? Wellicht kun je je abbo openbreken maar zal wel niet.

Als er zoiets bestaat bij KPN, denk ik er serieus over om echt weg te gaan. Buitenland geen data herken ik ook. In NL ook vaak traagheid/niet laden van zaken. Ben er wel klaar mee inmiddels maar goed voor 48,50 een data pot van 200GB met drie 06 nummers. Aan de andere kant krijg ik er amper GB uitgetrokken door belabberde experience.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEwhnrFltuRPs_RpdaVwuJtOols=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s14ue3zkD3wQ3dhpVRE0b3cl.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlsikosek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:45
Toch ook even een positief geluid. Ik moet zeggen dat ik enorm veel negatieve verhalen lees over Vodafone in dit topic. Ik ben veel onderweg voor werk, maar heb afgelopen twee jaar echt goed bereik en snelheid gehad met Vodafone. Ook als ik wel problemen ervaar, heb ik eigenlijk altijd prettige ervaringen met de helpdesk.

Ik heb mijn moeder vorige maand over laten stappen naar Odido, maar dat bevalt haar echt een stuk minder. Ook qua verstaanbaarheid tijdens bellen.

Ik kan zelf verlengen en ben eigenlijk van plan om gewoon 2 jaar bij Vodafone te blijven, maar als je de berichten hier leest, begin je daar bijna aan te twijfelen.

• J.A.477
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:23
rlsikosek schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:35:
Toch ook even een positief geluid. Ik moet zeggen dat ik enorm veel negatieve verhalen lees over Vodafone in dit topic. Ik ben veel onderweg voor werk, maar heb afgelopen twee jaar echt goed bereik en snelheid gehad met Vodafone. Ook als ik wel problemen ervaar, heb ik eigenlijk altijd prettige ervaringen met de helpdesk.

Ik heb mijn moeder vorige maand over laten stappen naar Odido, maar dat bevalt haar echt een stuk minder. Ook qua verstaanbaarheid tijdens bellen.

Ik kan zelf verlengen en ben eigenlijk van plan om gewoon 2 jaar bij Vodafone te blijven, maar als je de berichten hier leest, begin je daar bijna aan te twijfelen.
Bellen bij Odido is echt een stuk minder inderdaad, ben zelf ook veel in het hele land en heb overal eigenlijk prima dekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
rlsikosek schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:35:

Hier ook een positief geluid. Ik heb een jaartje bij Odido gezeten (zakelijk). Beviel mij totaal niet. Vooral het bellen, waar ik het juist voor nodig heb, is bij Odido duidelijk minder dan bij VF of KPN. Veel afgebroken gesprekken of slechte kwaliteit, whitespots in de buitengebieden (geen dekking), gekke voicemail (bel je om bericht te beluisteren moet je 3x opnieuw bellen om alle berichten te beluisteren), smsjes die niet aankomen en de storingen die regelmatig bij Odido optreden hebben mij doen besluiten naar VF over te stappen. Bij VF geen last meer van, Gesprekskwaliteit en stabiliteit van de dekking vooral in de buitengebieden is een stuk beter. Internetsnelheid is wel wat langzamer, maar met 100 mbits red ik mij prima op mijn mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Hier ook een tevreden klant. Ben sinds eind 2019 klant, en heb eigenlijk, op wat kleine dingetjes na, niets te klagen.

Vanuit de zaak heb in een Odido abonnement, en wat anderen terecht opmerken is dat de telefoniekwaliteit nogal slecht is in vergelijking met Vodafone en KPN. Daarnaast heb ik sterk het gevoel dat Odido niet meer is dan een budget provider welke zich als premium naar buiten wil brengen.

De enige klacht die ik heb is dat de klantenservice totaal niet skilled is, en er voor iedere vraag, incident of klacht een ticket moet worden aangemaakt welke dan ruim 2 weken open staat. Op het moment dat je dan een reactie geeft op dat ticket (via de telefonische klantenservice), dan moet je wéér een lange tijd wachten op antwoord. Totaal niet efficiënt.

Volgend jaar loopt het contract af, en wat mij betreft wordt dat gewoon weer met 2 jaar verlengd.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeffrey87 op 30-08-2025 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ja, leuk, maar nu lijkt het net alsof de klanten die wel problemen hebben niets meer mogen zeggen... het maakt hun problemen niet minder hoor. Maar okè, ik zal het in mijn achterhoofd houden dat het voor velen wel goed werkt. Wat een geruststelling :9B

April loopt het contract van beide abonnementen af... ik kan niet wachten tot ik de abonnementen bij KPN kan bevestigen :)

[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 30-08-2025 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:28
CreativeS schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:57:
Ja, leuk, maar nu lijkt het net alsof de klanten die wel problemen hebben niets meer mogen zeggen... het maakt hun problemen niet minder hoor. Maar okè, ik zal het in mijn achterhoofd houden dat het voor velen wel goed werkt. Wat een geruststelling :9B

April loopt het contract van beide abonnementen af... ik kan niet wachten tot ik de abonnementen bij KPN kan bevestigen :)
Dat is te begrijpen maar dat gaat beide kanten op, nu kan iemand die wel tevreden is het gevoel krijgen dat hun mond maar beter dicht moet blijven als ze iets positiefs te zeggen hebben over Vodafone.

In mijn ogen hebben alle 3 providers voor en nadelen, ik heb nooit wat te klagen gehad over Vodafone wat mij zou overhalen tot een overstap, mijn moeder was altijd tevreden met Vodafone tot ze ging verhuizen (haar probleem was best vaag, omdat ze in combinatie met Vodafone EN een iPhone slecht bereik had in de nieuwe woning, terwijl ik met een Samsung nergens last van had, maar haar probleem is een geldige omdat het niet zo zou moeten zijn).

Dus nu heeft ze KPN en is hartstikke tevreden, en ik ook (want als ze nu belt verbreekt ze niet om de paar tellen als ze binnen staat).

Haar man heeft Odido en is ook tevreden, ik heb wel 1 klacht daarover en dat is dat als ik hem aan de lijn heb, de hele gesprek klinkt alsof ik 20 jaar terug in de tijd ben qua mobiel bellen, een issue die ik niet heb met andere Vodafone of KPN gebruikers.

Maar verder moet men vooral kiezen wat hij of zij wil en fijn vindt, en ik vind dat beide positieve en negatieve ervaringen gezegd moeten kunnen worden hier.

Maar, en dat valt mij persoonlijk op is dat het in deze topic soms overkomt alsof je niks positiefs mag zeggen over Vodafone (bijna hetzelfde als positieve dingen over Ziggo zeggen op de frontpage waar bepaalde gebruikers totaal negeren dat er genoeg mensen zijn waar nog geen glasvezel ligt).

Vodafone is de mindere van de 3, daar komt het op neer.

Maar dat betekend niet dat iedereen daar terecht last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik volg het sowieso al een héél stuk minder hier… dus je hebt gelijk… ik zal de bookmark zo meteen verwijderen en het topic van KPN alvast toevoegen. Overigens járen bij KPN gezeten hoor, pas anderhalf haar geleden naar Vodafone en op de locaties waar ik verblijf is het gewoon knudde. Es könnte so schön sein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
CreativeS schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:57:
Ja, leuk, maar nu lijkt het net alsof de klanten die wel problemen hebben niets meer mogen zeggen... het maakt hun problemen niet minder hoor.
Dat vind jij.

En daarna hoeven we het niet op de man te gaan spelen

[ Voor 19% gewijzigd door PaT op 30-08-2025 17:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jk-5
We hebben weer een Vodafone update! Best een flinke lading n78 uitrol deze maand.
https://antennekaart.nl/k...84-4a62-9433-e4920ad56b2f

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzVJjEEVhcw6PV0lVhbQ9UHbk9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sui7V9y3p2S3unjBaVCnaaFy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Voor de volledigheid hierbij een n78 kaart ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG2jYoJo13Ol0in3QJLXWp_eMgo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vmCjRNeOUuXvowgbDfeZnBzy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.A.477
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:23
One number werkt nu ook met Samsung watches

• ernstoud
Dekking blijft wat echter :N .

Vodafone waar ben je (niet) mee bezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
ernstoud schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:29:
[...]

Dekking blijft wat echter :N .

Vodafone waar ben je (niet) mee bezig
Volgens antennekaart heeft VF meer masten met 5g dan Odido:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TWgFGWIADx1Wvrrw7eVx1LznUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/clvj4uluZrn6IA1fkCHQfOd5.png?f=user_large

Pleksgewijs kan de dekking natuurlijk verschillen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
henk26 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]

Masten. Maar er zit dus heel weinig n78 in die masten, Veluwe Oost:

Odido:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuiwZag0PrwPOSQqUJsBSxrDZ98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjaF7Ne9j80HPvWSv1HeRTqd.jpg?f=fotoalbum_large

Vodafone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFdKFeWvz9dax6PDUT0AkfVA1eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baLPwaZ4Z9aFV9EKp22keZ9t.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, voor 5G snelheid moet je niet bij VF zijn. Voorlopig niet dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
henk26 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]

Dat is voornamelijk n28, n78 is wat je wil. n3 heb je niet veel aan, dat is DSS.

[ Voor 3% gewijzigd door The Wizard op 04-09-2025 17:24 ]

• minimensje
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42
J.A.477 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:59:
One number werkt nu ook met Samsung watches
Ja, maar blijkbaar enkel met Watch 7 of nieuwer
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste