Mooi haakje waar ik mijn verhaal aan kan ophangen :-)
Ik ben al jaren lang klant bij Vodafone, nog uit de periode Libertel.
Op hoofdlijnen altijd tevreden geweest.
In februari 2016 heb ik mijn abonnement met 2 jaar verlengd, op dat moment had ik nog geen problemen met de ontvangst op mijn huisadres, geen 4g, maar dat heb je niet echt nodig als je wifi hebt.
De laatste maanden echter is de ontvangst zienderogen achteruit gegaan, in 75% van de telefoontjes kunnen mensen mij niet verstaan of vice-versa, telefoongesprekken worden beeindigd of komen niet tot stand etc.
Heb hierover een melding gemaakt bij Vodafone, enige reactie die je krijgt is "Wij garanderen geen ontvangst binnenshuis".
Daarop heb ik gezocht naar oplossingen, ik leek die gevonden te hebben in de vorm van een Femtocel (SignaalPlus noemt Vodafone dit), maar die levert men niet meer omdat ze "volledig overbodig zijn door de geweldige binnenshuisdekking van 4G".
Nogmaals contact opgenomen, weer hetzelfde standaard riedeltje...
Heb voorgesteld om dan mijn contract eerder te laten verlopen dan februari 2018, echter wilde men dat niet met verwijzing naar de algemene voorwaarden.
Uiteindelijk ben ik verzand in volgende mailwisseling:
Eerste mail nav telefoontjes en onwil:
LS,
Ik maak al jaren gebruik van de mobiele diensten van Vodafone. Het laatste jaar is de ontvangst binnenshuis sterk verslechterd, waarbij het de laatste maanden onder het minimum is gedoken. Mensen kunnen mij slecht verstaan en vice-versa, ook vallen gesprekken vaak weg en soms komen gesprekken uberhaupt niet meer tot stand.
Klachten die ik hierover indien worden afgehandeld met "Wij garanderen geen ontvangst binnenhuis". Alhoewel ik begrijp dat jullie dat niet kunnen garanderen is het wel een feit dat ik, toen ik het abonnement verlengd heb, gewoon kon bellen en nu niet meer. Dit is de primaire dienst die u aanbiedt.
Ik heb gepoogd dit samen met u op te lossen, echter heeft dit geen resultaat gehad.
Daardoor resteert mij slechts een mogelijkheid tot bellen: Gebruik maken van een ander netwerk, die hier overigens wel prima ontvangst biedt.
Nu loopt mijn abonnement nog tot februari 2018, het is echter onacceptabel dat ik nog 4 maanden niet kan bellen. Zowel de klantenservice als de afdeling netwerken geven aan niet bij machte te zijn deze looptijd te verkorten, zodat ik onmiddelijk kan overstappen.
Ik heb geen begrip voor het feit dat u mij en niet de dienstverlening kan bieden die ik afneem, noch de coulance heeft om het mij dan mogelijk te maken om over te stappen. Dit is geen nette wijze om klanten, die al jarenlang diensten van jullie afnemen, te bejegenen.
Ik verzoek u bij deze vriendelijk, doch dringend, om de looptijd met ingang van 1 november 2017 te laten beeindigen, zodat ik kan overstappen naar een netwerk wat mij wel de mogelijkheid geeft tot bellen. Dit geldt voor beide abonnementen, behorende bij telefoonnummer: 06-xxxxxxxx en 06-xxxxxxxx.
Ik beroep me hierbij op het burgerlijk wetboek, boek 7, artikel 17, lid 2, welke luidt:
================================================
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
================================================
Klantvriendelijkheid betreft niet alleen het accepteren van klanten, maar het ook op vriendelijke wijze afscheid kunnen nemen als de dienst niet goed geleverd kan worden. Ik ben altijd tevreden geweest over Vodafone, maar het niet kunnen gebruiken van de dienst, waarbij geen oplossing wordt geboden door Vodafone, is mijns inziens een uitstekende reden om onze abonnementen te beeindigen.
Met vriendelijke groet,
Peter
Daarop kwam volgende response:
Beste Peter,
Bedankt voor je feedback.
Jammer om te horen dat je bereik binnenshuis niet naar tevredenheid werkt!
Ik kan begrijpen dat dit alles behalve fijn is.
Echter heeft onze Netwerk Crew het probleem ook onderzocht.
Zoals eerder aangegeven is een binnenshuis dekking niet te garanderen. We bieden hier 4G/Wi-Fi bellen voor als oplossing.
Ik begrijp je verzoek, echter kunnen wij hier niet aan voldoen.
In onze algemene voorwaarden staat dit ook vermeld.
Ik verzoek je vriendelijk om eens te kijken naar onze uitleg over Wi-Fi bellen via deze pagina.
Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waar je op had gehoopt, echter is dit wel het antwoord dat ik voor je heb. Ik wil graag eerlijk met je zijn, ook dat zijn we als provider aan jou verplicht.
Met vriendelijke groet,
<medewerker>
Vodafone Online Feedback
WiFi-bellen heb ik ingeschakeld, zowel op een iPhone 6 als 7, maar dit werkt in praktijk niet, of dat komt doordat er geen hand-off plaatsvindt of een andere oorzaak weet ik verder niet.
Hierop kwam de volgende response:
Beste <medewerker>,
Wij hebben helaas ook geen 4G, maar slechts GPRS binnen.
De Wi-Fi bellen functie staat aan, maar lijkt niet te functioneren. (Blijkbaar schakelt de telefoon niet over op WiFi, terwijl het gesprek niet goed loopt)
Dit geldt voor beide telefoons (iPhone 6, iPhone 7).
Ik heb altijd kunnen bellen met Vodafone, onder die presumptie heb ik ook altijd mijn abonnement verlengd.
Sindsdien is de ontvangst achteruitgegaan tot een niveau dat ik niet/nauwelijks meer kan bellen, dat is dus een wezenlijk andere situatie dan toen ik mijn abonnement verlengde, daarmee heb ik ruimschoots voldaan aan mijn eigen onderzoeksplicht op het moment dat ik dit deed.
En u beroept zich simpelweg op de algemene voorwaarden en de klant heeft pech en kan geen gebruik maken van de dienst.
Deze opstelling is absurd en het is een bedrijf als Vodafone onwaardig om simpelweg naar de algemene voorwaarden te wijzen (die overigens nooit boven de wet gaan) en daarmee de case simpelweg te sluiten.
Ik stel ik Vodafone bij deze formeel in gebreke, waarbij ik twee weken een redelijke termijn acht waarbinnen zaken opgelost kunnen worden.
Ik hoop dat het niet nodig is om in allerlei procedures te gaan verzanden, terwijl een klein beetje coulance gezien de problematiek op zijn plaats is, ik verlang slechts dat u mij toestaat de contracten 4 maanden eerder te beeindigen omdat ik niet kan bellen.
Met vriendelijke groet,
Peter
Hierop kwam het alleszeggende antwoord:
Beste Peter,
Bedankt voor je reactie.
Ik vind het natuurlijk jammer dat je het niet eens bent met deze en eerdere antwoorden van onze Netwerk Crew. Met goede bedoelingen heb ik je voorzien van een in mijn ogen passende reactie. Beide partijen hebben in deze kwestie hun eigen mening en blijven beiden bij hun standpunt. Verdere e-mails over je klacht worden ter kennisgeving aangenomen. Als je vragen hebt over andere onderwerpen, dan helpen wij je graag.
Met vriendelijke groet,
<medewerker>
Vodafone Online Feedback
Ik ben nog aan het onderzoeken of er mogelijkheden zijn om Vodafone alsnog te bewegen/dwingen om het abonnement te beeindigen. Iemand nog een goed idee? (of nog beter jurispredentie, of het nu positief of negatief is)
Echter vind ik de manier waarop men een klant, die reeds 15 jaar diensten afneemt en 1x een serieus probleem heeft, bejegend bizar. Men wist bij mij precies de juiste open zenuwen te vinden waardoor mijn ontevredenheid is omgeslagen in regelrechte boosheid.
Het enige wat ze hiermee bereiken is een klant die niet alleen voor "the time being" naar een ander netwerk switched (die hier overigens prima indoor bereik heeft), maar ook nooit meer zaken met Vodafone wil doen.