[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.524 views

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-10 11:16
Ah oké. Had het niet daadwerkelijk aangezet.
Bij de 20 GB van dit abbo maak ik mij er ook niet zo druk om maar op het abbo voor mijn dochter ga ik het wel ff activeren. ;)

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 20:10
aex351 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:00:
[...]

Dus zonder Ziggo korting (werkelijke prijs) 19 euro? Vind het wel een mooi aanbod. Via https://directsales.vodaf...ails/14647?filter=simonly betaal je 19 euro (met Ziggo Korting) voor een 2 jaar contract. Terwijl 1 jaar 20 euro is (met Ziggo Korting). Hoe heb je ze 6 euro extra omlaag gekregen?
Door met ze te bellen en aan te geven dat ik al jarenlang klant ben en andere concurrenten een beter aanbod hebben qua prijs en abonnement.

"That's what I do. I drink and I know things."

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-11 00:46
Langleve Vodafone en dat roaming in Turkije ook mag uit het pakket vanwege de aanwezigheid van Vodafone in Turkije.

Eindelijk kunnen genieten van mijn abonnement op een normale manier en niet te hoeven klooien met Turkse simkaarten.

[ Voor 12% gewijzigd door beezjeh op 14-08-2017 09:59 ]

Ze zouden Japan, Australië en Nieuw-Zeeland er ook weer bij moeten doen, maar blijkbaar is dat duurder dan wat die publiciteit waard is. Three roam like at home is ook hier in NL heel bekend bijvoorbeeld...

De wereldbundel die ze nu bieden is toch nog iets prijzig voor niet-zakelijk gebruik..

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• GHDpro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 15:26
Sorcerer8472 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:07:
Ze zouden Japan, Australië en Nieuw-Zeeland er ook weer bij moeten doen, maar blijkbaar is dat duurder dan wat die publiciteit waard is. Three roam like at home is ook hier in NL heel bekend bijvoorbeeld...
Vodafone zit niet meer in Japan. Tien jaar geleden hebben ze alles verkocht aan Softbank.

Wikipedia: Vodafone

Het is wel jammer want dit zou voor mij fantastisch zijn, Japan is mijn favoriete vakantieland.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-11 22:59
Sorcerer8472 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:07:

De wereldbundel die ze nu bieden is toch nog iets prijzig voor niet-zakelijk gebruik..
Japan is jammer. Voor Australie en Nieuwzeeland is voor dataverkeer een lokale prepaid een goed alternatief. Niet al te duur, vlottere verbindingen dan met een NL sim, met verschillen de bundels en in Australie ook binnenlandse roaming mogelijk als jouw provider ergens in de "rural area's" geen dekking biedt.
ucsdcom schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:58:
[...]

Japan is jammer. Voor Australie en Nieuwzeeland is voor dataverkeer een lokale prepaid een goed alternatief. Niet al te duur, vlottere verbindingen dan met een NL sim, met verschillen de bundels en in Australie ook binnenlandse roaming mogelijk als jouw provider ergens in de "rural area's" geen dekking biedt.
Volgens mij is dat in Nieuw-Zeeland niet mogelijk en in Australië alleen met Optus bij Telstra (niet met Vodafone bij Telstra).. En wat betreft Japan, ten tijde van Passport was dat ook al verkocht aan Softbank. Dat was ook de roamingpartner (terwijl KPN juist heel close was met NTT).

Wat betreft Vodafone: inmiddels 4G in de Schipholtunnel (15 MHz LTE1800). Dit is dus één van de nieuwtjes naast het feit dat ze nu 3CA aan het inzetten zijn op de drukste plekken (zoals 3511CV Utrecht middels LTE2600, nog niet te zien in Antenneregister). Daarmee heeft Vodafone op deze plek de meeste spectrumruimte in gebruik voor breedband (3G+4G) van alle providers. Ben benieuwd welke plekken er nog volgen.

Tele2 zet z'n LTE2600 uit in de nacht. Ik vraag me af of Vodafone het niet gewoon helemaal uit laat staan op plekken waar het gewoon nog niet nodig is om bijv. een minimumsnelheid van 15 Mbps te kunnen leveren? Had begrepen dat er op sommige plekken wel 2CA met LTE1800 is gebouwd maar bewust uit staat bijvoorbeeld (3513EL).

Als je 't over de duivel hebt... ze hebben een update doorgevoerd, 3511SB staat er nu ook als 3CA in! :)

Misschien kunnen de heren van 4gmasten.nl nog een update draaien?

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:05

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:44:
Als je 't over de duivel hebt... ze hebben een update doorgevoerd, 3511SB staat er nu ook als 3CA in! :)

Misschien kunnen de heren van 4gmasten.nl nog een update draaien?
We zullen eens kijken, de vakantie komt er aan, eens kijken of er tijd is vrij te maken.

Antenne en masten malloot

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:22
De 4G update heeft mijn collega inmiddels online gezet. www.4gmasten.nl
Ah, en deze 3CA-locatie is ook meteen de enige nieuwe, okee!

Overigens is deze locatie geen AIR-locatie. Op AIR-locaties kunnen ze dit niet zomaar doen omdat de 2600-band gewoon niet ondersteund wordt op die panelen. Op gemixte locaties met 2 panelen waaschijnlijk ook (meestal) niet maar weet ik niet zeker.

Ik gok dat de norm straks ook LTE800+LTE1800+LTE2100 gaat worden. Pas als ze de Ziggo-frequenties ook zouden inzetten (als dat mag, waarschijnlijk niet zomaar) dan heeft het echt zin om aan LTE2600 te gaan doen.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Valt me op dat het in het buitenland verschilt per telefoon op welke netwerken je kunt. Heb twee Vodafone simkaarten waarbij de ene in een oude nokia zit en op bijna ieder netwerk mag terwijl m'n Android telefoon met moeite van het voorkeursnetwerk af komt. Meer mensen met deze ervaring? :)

Goedkoop bellen via VoIP

MensionXL schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:18:
Valt me op dat het in het buitenland verschilt per telefoon op welke netwerken je kunt. Heb twee Vodafone simkaarten waarbij de ene in een oude nokia zit en op bijna ieder netwerk mag terwijl m'n Android telefoon met moeite van het voorkeursnetwerk af komt. Meer mensen met deze ervaring? :)
Met handmatig switchen bedoel je?

Er kan nog een verschil zijn bij prepaid/abo/zakelijk verder evt.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:11

swv

Wellicht is ook nog 2g, 3g en 4g van belang dat dat het switchen lastiger maakt? Een oude Nokia zit alleen op 2g. Dan kan je bij bijna elke provider wel terecht. Voor 3g en met name 4g hebben providers onderling niet altijd afspraken gemaakt. T-Mobile heeft dat per land bijvoorbeeld mooi op haar site staan https://www.t-mobile.nl/m...enland/dekking-buitenland
Vodafone zal zoiets ook wel hebben. Zichtbaar voor de klant of niet.

• ucsdcom
swv schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:54:
Wellicht is ook nog 2g, 3g en 4g van belang dat dat het switchen lastiger maakt? Een oude Nokia zit alleen op 2g. Dan kan je bij bijna elke provider wel terecht. Voor 3g en met name 4g hebben providers onderling niet altijd afspraken gemaakt. T-Mobile heeft dat per land bijvoorbeeld mooi op haar site staan https://www.t-mobile.nl/m...enland/dekking-buitenland
Vodafone heeft zo'n overzicht niet. Ook de klantenservice weet dat niet te vertellen. KPN ook niet al kan de klantenservice je daar wel informeren.

• BobbLeeSwaggr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 11:41
ZIt nu ook één dag op vodafone

Toch ook maar gezicht voor de gratis extra's i.c.m. met Ziggo.
Moet toch zeggen dat mijn eerste ervaring met de snelheid een beetje tegenvalt.

heb nu op willikeurige momenten in Den Haag wat speedtests gedaan
Heb een S7 met Vodafone RED, dus technisch gezien zou hem Max op 225 moeten halen.
Ik ben ook verbonden met 4G+

haal meestal rond de 50 Mb, 1x 20Mb, en 1 x 90 Mb.
Vooral de verschillen verbazen me.
Maarja ik begrijp dat er binnenkort dus verbeteringen komen :>

Met T Mobile zat ik toch overal in Den Haag net boven de 100 Mb.

Steam/Origin: BobbLeeSwaggr BF V stats

• vw23a
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 16:53
BobbLeeSwaggr schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:11:
ZIt nu ook één dag op Vodafone ------- Met T Mobile zat ik toch overal in Den Haag net boven de 100 Mb.
Je bent geswitched naar Vodafone? Waarom?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
vw23a schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Dat schreef ie; gezwicht voor de combinatie deals.

• BobbLeeSwaggr
vw23a schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Jup precies wat Chris.nl zegt.

T.o.v. van me T Mobile heb ik nu 20 GB en onbeperkt bellen.
Waar ik daar 6 GB en 120 min. had.

+ HBO pakket,

voor 3 euro per maand extra

gewoon van het is een grote speler, zal verder wel goed zijn. Niet echt verdiept verder in de prestaties.
maar de netto snelheid valt dus wel wat tegen.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

BobbLeeSwaggr schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:42:
[...]

Jup precies wat Chris.nl zegt.

T.o.v. van me T Mobile heb ik nu 20 GB en onbeperkt bellen.
Waar ik daar 6 GB en 120 min. had.

+ HBO pakket,

voor 3 euro per maand extra

gewoon van het is een grote speler, zal verder wel goed zijn. Niet echt verdiept verder in de prestaties.
maar de netto snelheid valt dus wel wat tegen.
Welke dingen kun je nu dan niet doen met deze snelheid? Heel de dag Speedtesten is niet de meest nuttige activiteit denk ik :+

Goedkoop bellen via VoIP

• BobbLeeSwaggr
MensionXL schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:18:
[...]

Welke dingen kun je nu dan niet doen met deze snelheid? Heel de dag Speedtesten is niet de meest nuttige activiteit denk ik :+
nee dat klopt zeker, 20Mb is in princiepen genoeg voor een 4k filmpje.
was meer gewoon testen hoe het netwerk presteerde t.o.v T Mobile.
Omdat ik daar eigenlijk erg tevreden over was en vrijwel nooit meer op Wifi zat.

maar zoals gezegd, gezwicht voor de gratis extra's

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-11 23:21
Dus jullie zeggen, als je kunt switchen ga dan voor Tele2 of T-Mobile?
Ik ben zelf aan het orienteren of ik over moet gaan naar 20 GB Vodafone F&F 23 euro of Tele2 Onbeperkt 25 euro. T-mobile is voor mij te duur.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-11 20:50
Negaiido schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:37:
Ik ben zelf aan het orienteren of ik over moet gaan naar 20 GB Vodafone F&F 23 euro of Tele2 Onbeperkt 25 euro. T-mobile is voor mij te duur.
Tele2 voor de prijs, tmobile voor als je 4g roaming (eu) en dus daar betere kwaliteit wilt. (Meer eu georiënteerd).

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-11 23:21
dutchnltweaker schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:20:
[...]

Tele2 voor de prijs, tmobile voor als je 4g roaming (eu) en dus daar betere kwaliteit wilt. (Meer eu georiënteerd).
Je bent dus niet tevreden met Vodafone ? Denkt ook niet dat in de nabije toekomst ivm de samenwerking Vodafone en Ziggo dat de kwaliteit omhoog gaat?

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-11 20:50
Negaiido schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:48:
[...]

Je bent dus niet tevreden met Vodafone ? Denkt ook niet dat in de nabije toekomst ivm de samenwerking Vodafone en Ziggo dat de kwaliteit omhoog gaat?
dat zeg ik niet, maar jij vraagt:

Tmobile heeft wel de beste en meeste capaciteit van heel nederland.

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-11 19:13
dutchnltweaker schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 20:19:
[...]

dat zeg ik niet, maar jij vraagt:

Tmobile heeft wel de beste en meeste capaciteit van heel nederland.
Wachten tot maandag bij Tmobile? Ze krijgen dan acties :)

• ucsdcom
Negaiido schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:48:
[...]

Vodafone investeert in de meeste gebieden waar ze actief zijn matig in het netwerk. Maar in andere landen investeert de rest zeker niet meer. In Nederland bouwen alle anderen harder aan hun netwerk dan Vodafone. Zelfs de prijsvechter Tele2 gaat al gelijk op of beter.....

Dus echt vertrouwen dat Vodafone nog gaat versnellen heb ik niet. De snelheden blijven dalen is mijn ervaring.

Dat betekent trouwens niet dat het een slecht of onbruikbaar netwerk is. Zeker niet! Voor dampende prestaties hoef je echter bijna nooit bij Vodafone aan te kloppen. Geil je vooral op de hoogste snelheids records, dan raak je teleurgesteld bij Vodafone.

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-11 23:08
Vodafone is absoluut met stip de slechtste provider van allemaal. Op mijn postcode 7141 nog steeds geen 4g+. Alle andere providers wel. Een zeer slechte dekking met 4g en soms helemaal niets. Ook nu is Vodafone weer de slechte hierin. Laatst gebeld met de klantenservice om een klacht achter te laten over de slechte dekking. Klantenservice was niet eens bereid om de klacht op te nemen. Volgens hun gegevens zal er voor wat betreft de dekking niets veranderen. Er liggen geen plannen voor extra masten. Derhalve vonden zij dat het geen zin had om een klacht op te nemen. Situatie gaat daarmee niet veranderen volgens de klantenservice. Echt waardeloos om zo met hun klanten om te gaan. Het interesseert ze kennelijk geen bal.

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 12:51

KDL

Even een vraagje:
Zijn er meer mensen hier gebeld door vodafone? Voor reclame.
Heb 2 abo's lopen, 2x gebeld.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-11 19:24
KDL schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:33:
Even een vraagje:
Zijn er meer mensen hier gebeld door vodafone? Voor reclame.
Heb 2 abo's lopen, 2x gebeld.
Nog niet, mijn abonnement loopt nog een klein halfjaar...

Heb meerdere abonnementen op mijn adres staan (4 stuks) en allemaal nog niet gebeld.

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
mavical schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:25:
Vodafone is absoluut met stip de slechtste provider van allemaal. Op mijn postcode 7141 nog steeds geen 4g+. Alle andere providers wel. Een zeer slechte dekking met 4g en soms helemaal niets. Ook nu is Vodafone weer de slechte hierin. Laatst gebeld met de klantenservice om een klacht achter te laten over de slechte dekking. Klantenservice was niet eens bereid om de klacht op te nemen. Volgens hun gegevens zal er voor wat betreft de dekking niets veranderen. Er liggen geen plannen voor extra masten. Derhalve vonden zij dat het geen zin had om een klacht op te nemen. Situatie gaat daarmee niet veranderen volgens de klantenservice. Echt waardeloos om zo met hun klanten om te gaan. Het interesseert ze kennelijk geen bal.
Ik begrijp dat Vodafone sentiment wel, het klopt dat de investeringen van Vodafone in het netwerk heel erg laag liggen en dat er amper beweging te constateren valt als het gaat om verbeteringen of uitbouw.

Vodafone heeft meer 4G masten (locaties) dan KPN in Nederland; uit het Libertel tijdperk hebben ze vaak ook nog hele mooie mastlocaties (hoog in vakwerkmasten, de daken van de hogere gebouwen) weten te bemachtigen. In potentie hebben ze dus een prima dekkend 4G800 netwerk.

Vodafone heeft de juiste licenties in handen; op 800 Mhz, 900 Mhz, 1800 Mhz, 2100 Mhz en 2600 Mhz. Dus dat is ook geen enkele beperking om op termijn een goed netwerk neer te zetten met lekker veel bandbreedte.

De huidige staat van het netwerk is echter deplorabel; Vodafone werkt nog steeds heel veel met straalverbindingen om masten aan de backbone te koppelen. Het heeft dus niet heel veel zin om op veel plekken 4G+ te gaan uitrollen (dat doen ze dan ook totaal niet, ze hebben gewoon minder dan 50% masten met 4G+ vergeleken met KPN (die op de 3e plek staat qua 4G+ van de providers), dus ze lopen daar echt heel erg achter op de rest. Echter, het toevoegen van 4G+ zonder snelle verbinding met de backbone levert niets op qua snelheid.

Het Vodafone netwerk is een allegaartje van apparatuur; met inconsistente keuzes voor 4G opstelpunten, waar soms met AIR apparatuur werkt (die de aangekochte 2600 Mhz frequenties niet ondersteunen) en dan weer apparatuur van andere merken. Dit is niet perse een probleem; maar het staat een snelle uitrol van nieuwe technieken in de weg.

Als klant die af en toe wat op de nieuws websites surft en wat social media checkt, is er denk ik niet zoveel aan te merken op Vodafone. Als je een iets intensievere gebruiker bent, zit je er inderdaad helemaal verkeerd qua netwerk beleving. De potentie van het Vodafone netwerk is goed - maar door gebrek aan investeringen raken ze elke maand weer verder achterop de concurrentie, die namelijk wel gewoon hard door bouwt aan landelijk 4G+ (KPN) en verbeteringen van de backbone (alle masten op glasvezel, T-Mobile).

Edit:

Vergelijk:

- Aantal 4G masten in NL
1) T-Mo - 4700
2) VF - 4300
3) KPN - 4100
4) Tele2 - 3100

- Aantal 4G+ masten (totaal)
1) T-Mo - 4600
2) Tele2 - 2800
3) KPN - 2740
4) VF - 1415

- Aantal 4G+ masten met 2CA in NL
1) Tele2 - 2800
2) KPN - 2700
3) VF - 1400
4) T-Mo - 1000

- Aantal 4G+ masten 3CA in NL
1) T-Mo - 3600
2) KPN - 40
3) VF - 15
4) Tele2 - NVT (heeft maar 2 licenties (800/2600))

[ Voor 6% gewijzigd door PWA777 op 19-08-2017 11:14 ]

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 12:51

KDL

Jordyz schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:14:
[...]

Nog niet, mijn abonnement loopt nog een klein halfjaar...

Heb meerdere abonnementen op mijn adres staan (4 stuks) en allemaal nog niet gebeld.
Ah bedankt voor de uitleg, ik had 1 abo al op overstappen gezet voor over 2 maanden..
Andere moet helaad nog een jaar..

Heb wel recht van verzet aangetekend sinds mij abo loopt, dus eigenlijk moet ik ze aanklagen voor deze smerige praktijken, zeker ziggo geïnspireerd

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:58
Vodafone is voor mij absoluut met stip de slechtste provider van allemaal. Op mijn postcode 7141 nog steeds geen 4g+. Alle andere providers wel. Een zeer slechte dekking met 4g en soms helemaal niets. Ook nu is Vodafone weer de slechte hierin. Laatst gebeld met de klantenservice om een klacht achter te laten over de slechte dekking. Klantenservice was niet eens bereid om de klacht op te nemen. Volgens hun gegevens zal er voor wat betreft de dekking niets veranderen. Er liggen geen plannen voor extra masten. Derhalve vonden zij dat het geen zin had om een klacht op te nemen. Situatie gaat daarmee niet veranderen volgens de klantenservice. Echt waardeloos om zo met hun klanten om te gaan. Het interesseert ze kennelijk geen bal.
Tja, en op mijn postbode werkt alles super snel en heb ik 4G+ waar KPN weer slechter bereik heeft (oke ik woon echt direct naast een Vodafone mast, dat wel). Ik heb daarom even je tekst aangepast, het is daarom ook jouw ervaring en jouw mening. En dat maakt niet dat Vodafone ineens de slechtste provider is ;)

Zucht...

• PWA777
SgtElPotato schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Tja, en op mijn postbode werkt alles super snel en heb ik 4G+ waar KPN weer slechter bereik heeft (oke ik woon echt direct naast een Vodafone mast, dat wel). Ik heb daarom even je tekst aangepast, het is daarom ook jouw ervaring en jouw mening. En dat maakt niet dat Vodafone ineens de slechtste provider is ;)
Ze hebben wel veruit het minste 4G+ locaties dus er is echt wel een feitelijk statement te maken dat het netwerk van VF het minst ontwikkeld is.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:58
PWA777 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:15:
[...]

Ze hebben wel veruit het minste 4G+ locaties dus er is echt wel een feitelijk statement te maken dat het netwerk van VF het minst ontwikkeld is.
Zeker waar, maar dat maakt het niet de meest slechte provider ooit :P

Zucht...

• PWA777
SgtElPotato schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:18:
[...]
Zeker waar, maar dat maakt het niet de meest slechte provider ooit :P
Haha - nou ja dat beweer ik ook niet.

Paar interessante plaatjes gedokterd - absolute aantal masten doen ze eigenlijk nog beter mee dan ik in gedachten had, maar qua 4G+ is het wel behoorlijk stilstand bij VF.
1e plaatje is 4G, 2e plaatje is 4G+ (negeer Excel titels dus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EoIiyyugItfgekbVFwfvoG98/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H4wbyB8r4qXjheNVhxYtzAc2/full.png

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
PWA777 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:44:
De huidige staat van het netwerk is echter deplorabel; Vodafone werkt nog steeds heel veel met straalverbindingen om masten aan de backbone te koppelen. Het heeft dus niet heel veel zin om op veel plekken 4G+ te gaan uitrollen (dat doen ze dan ook totaal niet, ze hebben gewoon minder dan 50% masten met 4G+ vergeleken met KPN (die op de 3e plek staat qua 4G+ van de providers), dus ze lopen daar echt heel erg achter op de rest. Echter, het toevoegen van 4G+ zonder snelle verbinding met de backbone levert niets op qua snelheid.
Er zijn de afgelopen jaren echt heel veel straalverbindingen afgekoppeld. Dat is van buiten wellicht niet altijd zichtbaar, aangezien veel nog hangende straalverbindingen niet meer gebruikt wordt en op termijn verwijderd zal worden. Daarnaast; jij weet blijkbaar exact hoeveel GB er over een straalverbinding kan? Die techniek staat ook niet stil en is niet te vergelijken met straalverbindingen van 10 jaar geleden.
PWA777 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:44:
Het Vodafone netwerk is een allegaartje van apparatuur; met inconsistente keuzes voor 4G opstelpunten, waar soms met AIR apparatuur werkt (die de aangekochte 2600 Mhz frequenties niet ondersteunen) en dan weer apparatuur van andere merken. Dit is niet perse een probleem; maar het staat een snelle uitrol van nieuwe technieken in de weg.
Oh? Misschien kun je dat eens uitleggen :)

• PWA777
Raider095 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 00:57:
[...]

Er zijn de afgelopen jaren echt heel veel straalverbindingen afgekoppeld. Dat is van buiten wellicht niet altijd zichtbaar, aangezien veel nog hangende straalverbindingen niet meer gebruikt wordt en op termijn verwijderd zal worden. Daarnaast; jij weet blijkbaar exact hoeveel GB er over een straalverbinding kan? Die techniek staat ook niet stil en is niet te vergelijken met straalverbindingen van 10 jaar geleden.

[...]

Oh? Misschien kun je dat eens uitleggen :)
1) 600 mbit pak m beet - het kan technisch nog veel rapper op korte afstand met helder weer
2) er kan geen 4G op 2600 uitgerold worden op AIR locaties zonder dat daar apparatuur vervangen moet worden (antenne moet uitgewisseld worden) - dit staat snelle ontwikkelingen in de weg (meer kosten aspect dan technisch dat klopt)

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:11

swv

PWA777 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 00:44:
[...]

Haha - nou ja dat beweer ik ook niet.

Paar interessante plaatjes gedokterd - absolute aantal masten doen ze eigenlijk nog beter mee dan ik in gedachten had, maar qua 4G+ is het wel behoorlijk stilstand bij VF.
1e plaatje is 4G, 2e plaatje is 4G+ (negeer Excel titels dus)

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuk om zo even te zien. Al geeft Vodafone wel een vertekend beeld. Ze hebben natuurlijk onwijs veel small cells (even aangeduid als 'capaciteitsmasten'). Als de cijfers kloppen zou dat al richting die 450 stuks moeten gaan, waar KPN er meer dan 70 geregistreerd heeft. Trek je dat van het totaal af waardoor in feite de 'dekkingsmasten' overblijven, dan krijg je weer een ander beeld. En spreken we dan ook nog van 'ze doen eigenlijk beter mee dan ik dacht' ;)? Het is net welk verhaal je wilt vertellen. Waar we het volgens mij wel allemaal over eens kunnen zijn is dat het aantal 'dekkingsmasten' van T-Mobile nog steeds bizar veel is, maar - zo blijkt weer uit het T-Mobile topic - ook niet altijd voldoende en ideaal opgesteld.

Het gaat natuurlijk nergens over als we het vergelijken met andere landen @SgtElPotato, dat is zeker waar :) Maar ik begin Nederland steeds meer als een grote stad te zien. We wonen zo dicht op elkaar en percentueel gezien hebben wij als welvarend volk veel mobiele devices met abonnementen. Een beetje meer capaciteit is niet verkeerd. Als ik in Berlijn zou wonen zou ik ook voor een provider gaan die mij in de hele stad snel internet kan bieden. Gelukkig heeft Vodafone straks 1 Gbit. Toch? Toch? Eerst zien... :>

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
swv schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:54:
Kijk eens op Opensignalmap, dat is geen officiële site van een provider, maar van crowdsource gebruikers. }:O

• Raider095
PWA777 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 01:27:
[...]
2) er kan geen 4G op 2600 uitgerold worden op AIR locaties zonder dat daar apparatuur vervangen moet worden (antenne moet uitgewisseld worden) - dit staat snelle ontwikkelingen in de weg (meer kosten aspect dan technisch dat klopt)
Dat moet toch wel gebeuren, ik zie de vergelijking niet helemaal. Apparatuur zal ook bijgeplaatst moeten worden inclusief coax kabels en vaak ook de nodige filters. Het lijkt soms alsof 2600 met 1 druk op de knop te activeren is maar er zal altijd "gebouwd" moeten worden in geval van uitbreiding.

• PWA777
swv schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:34:
[...]

Leuk om zo even te zien. Al geeft Vodafone wel een vertekend beeld. Ze hebben natuurlijk onwijs veel small cells (even aangeduid als 'capaciteitsmasten'). Als de cijfers kloppen zou dat al richting die 450 stuks moeten gaan, waar KPN er meer dan 70 geregistreerd heeft. Trek je dat van het totaal af waardoor in feite de 'dekkingsmasten' overblijven, dan krijg je weer een ander beeld. En spreken we dan ook nog van 'ze doen eigenlijk beter mee dan ik dacht' ;)? Het is net welk verhaal je wilt vertellen. Waar we het volgens mij wel allemaal over eens kunnen zijn is dat het aantal 'dekkingsmasten' van T-Mobile nog steeds bizar veel is, maar - zo blijkt weer uit het T-Mobile topic - ook niet altijd voldoende en ideaal opgesteld.
Dank. Nou ik wilde me niet op glad ijs gaan begeven en VF verder in diskrediet gaan brengen door die small-cells er af te trekken. Feit is dat die small cells er zijn en de logica dicteert toch ook een beetje dat die juist staan op plekken waar veel gebruikers er profijt van hebben - ze dragen dus misschien niet bij aan de dekking, maar wel aan de snelheid en dat is toch de invalshoek die ik gekozen heb in de posts hierboven (omdat ik van mening ben dat VF een prima vlakdekking heeft nl).
Aan de andere kant heeft T-Mobile bizar veel masten (en ook nog steeds beter worderende vlakdekking uit eigen ervaring), maar hebben die ook veel masten staan om capaciteit aan te vullen - kijk eens naar de centra van de grote steden en T-Mobile heeft dan enorm veel opstelpunten opeengepakt staan, dat is natuurlijk beetje hetzelfde als het VF principe maar dan met macro sites ipv micro sites.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Meer mensen waarbij mobiel internet niet meer werkt in het buitenland? Zit nu in Italië en kan enkel bellen en smsen sinds vandaag :)

Goedkoop bellen via VoIP

Vodafone heeft op een aantal plekken bewust geen of verminderd 4G+ actief omdat het netwerk zonder sneller is dan met (gok ik tenminste :+). Op een aantal plekken waar je voorheen 4G+ had hebben ze het nu uitgeschakeld en is het los LTE1800 + LTE800. Soms heb je alleen 4G+ als je op LTE800 zit (dan pakt hij LTE1800 erbij), maar niet andersom.

Overigens worden bovenstaande situaties wel gewoon als 2CA geteld door 4gmasten omdat zij alleen kijken naar frequenties en niet naar of daadwerkelijk CA actief is.

Daarnaast heeft Vodafone een groeiend aantal small cells die soms wel en soms niet 4G+ ondersteunen. In Amsterdam hele ladingen die ervoor zorgen dat je niet altijd 4G+ in je display hebt maar wel dat je op een relatief rustige cel zit waar je veel snelheid kunt behalen en waarbij je het macronetwerk ontlast houdt.

Verder is het mogelijk dat je bij Vodafone (o.a. door SON) bewust een lagere downloadsnelheid krijgt op het moment dat het netwerk ietsje drukker is of als er gebruikers met slechtere ontvangst op de cel zitten. Dat betekent dat het netwerk lagere topsnelheden geeft maar een betere gemiddelde ervaring. Dus als het straks heel erg druk wordt zou Vodafone het langer volhouden. Tot nu toe heb ik dat in de praktijk ook zien gebeuren, bijvoorbeeld toen KPN een paar jaar terug (vóórdat ze met 2CA begonnen) toch flink inkakkende snelheden begon te krijgen. Bij Vodafone heb ik dat nog niet zien gebeuren.

Wat betreft antennes en apparatuur over Vodafone: als ze inderdaad LTE2100 straks volop gaan omarmen (en de nu ongebruikte SignaalPlus-frequentie ook gaan gebruiken) dan kunnen ze volgens mij vrij rap gaan. De noodzaak voor LTE2600 kan dan in ieder geval nog een tijdje worden uitgesteld, en wellicht kan het later worden toegevoegd als er ook nieuwe apparatuur nodig is voor LTE700 wat er langzaam aan zit te komen (2020).

• ucsdcom
Sorcerer8472 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:29:
[...]

Vodafone heeft op een aantal plekken bewust geen of verminderd 4G+ actief omdat het netwerk zonder sneller is dan met (gok ik tenminste :+). Op een aantal plekken waar je voorheen 4G+ had hebben ze het nu uitgeschakeld en is het los LTE1800 + LTE800. Soms heb je alleen 4G+ als je op LTE800 zit (dan pakt hij LTE1800 erbij), maar niet andersom.

Overigens worden bovenstaande situaties wel gewoon als 2CA geteld door 4gmasten omdat zij alleen kijken naar frequenties en niet naar of daadwerkelijk CA actief is.

Daarnaast heeft Vodafone een groeiend aantal small cells die soms wel en soms niet 4G+ ondersteunen. In Amsterdam hele ladingen die ervoor zorgen dat je niet altijd 4G+ in je display hebt maar wel dat je op een relatief rustige cel zit waar je veel snelheid kunt behalen en waarbij je het macronetwerk ontlast houdt.

Verder is het mogelijk dat je bij Vodafone (o.a. door SON) bewust een lagere downloadsnelheid krijgt op het moment dat het netwerk ietsje drukker is of als er gebruikers met slechtere ontvangst op de cel zitten. Dat betekent dat het netwerk lagere topsnelheden geeft maar een betere gemiddelde ervaring. Dus als het straks heel erg druk wordt zou Vodafone het langer volhouden. Tot nu toe heb ik dat in de praktijk ook zien gebeuren, bijvoorbeeld toen KPN een paar jaar terug (vóórdat ze met 2CA begonnen) toch flink inkakkende snelheden begon te krijgen. Bij Vodafone heb ik dat nog niet zien gebeuren.

Wat betreft antennes en apparatuur over Vodafone: als ze inderdaad LTE2100 straks volop gaan omarmen (en de nu ongebruikte SignaalPlus-frequentie ook gaan gebruiken) dan kunnen ze volgens mij vrij rap gaan. De noodzaak voor LTE2600 kan dan in ieder geval nog een tijdje worden uitgesteld, en wellicht kan het later worden toegevoegd als er ook nieuwe apparatuur nodig is voor LTE700 wat er langzaam aan zit te komen (2020).
Dat inkakken van de snelheid ervaar ik juist bij Vodafone. Haalde ik bij mijn werk eerder zo'n 40 Mbp/s, het laatste jaar kom ik niet meer boven de 20 o.a. met een S7, S8 Lumia 950XL en HTC M9. De laatste maand daalt dit door naar 8 tot 10 Mbp/s. Ik dacht de klantenservice er eens over te gaan benaderen. Ik heb wel 4G+ trouwens. Het lijkt er nu op of er teveel straalverbindingen aan de mast zijn gehangen of gewoon toenemende belasting.

En de femtocell/signaal plus is nog steeds nodig bij afwezigheid van 3G. 4G is gelukkig wel goede ontvangst. Maar niet iedereen die langs komt heeft een 4G toestel en edge/2G is hier onbruikbaar voor internet.
Bij KPN ging het destijds om 1 Mbps ofzo vlak voordat ze 4G+ toevoegden, was goed merkbaar in A'dam. Nu overigens totaal verleden tijd, ik heb het over 2014 ofzo.

En wat Raider095 zegt: er zijn veel straalverbindingen vervangen door glasvezel. Vodafone doet best wel flink wat onderhoud hieraan de laatste tijd, da's verder onzichtbaar omdat er geen nieuwe masten bij komen enzo, maar zijn wel belangrijke stappen die worden gezet. Ik geloof dat het ook een officiële doelstelling is dat er in ieder geval in steden bijna alleen nog maar glas gebruikt wordt.

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-11 13:11
Ik zou het graag vanuit het perspectief van de gewone gebruiker willen bekijken. Had tot 6 maanden terug Vodafone,toen is mijn werkgever geswitcht naar kpn. Ik ben denk ik een normale gebruiker, veel browsen/nieuws/sociale media en messenging apps, en luister vaak naar online radio en Spotify , geen gebruik waarvoor je een 4g+ verbinding nodig hebt (sowieso vraag ik me af voor welk smartphone gebruik je wel 225 mbps nodig hebt?). In principe zou 3g voldoende zijn, maar 4g werkt sneller en is beter voor je batterij, dus met een standaard 4g verbinding ben ik tevreden.

Daar zit hem nu voor mij juist het verschil tussen Vodafone en kpn. Bij kpn heb ik bijna overal waar ik kom een stabiele 4g verbinding, ook binnen. Bij Vodafone is in mijn ervaring (kom niet vaak in de grote steden) de verbinding een heel stuk minder, kwam erg vaak voor dat ik op 2g of maximaal edge zat, wat icm een smartphone simpelweg onbruikbaar is.

Voor mij is een goed netwerk een netwerk waarbij je vrijwel overal een stabiele verbinding hebt, wat Vodafone dus niet heeft . Ik weet dat het in de grote steden anders is (onder meer door de reeds genoemde small cells), maar als je daar weinig komt is de gebruikers ervaring die je dagelijks hebt nog steeds niet prettig, en dat zie je denk ik terug in bovenstaande berichten.

• ucsdcom
stijnec1 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:18:
Ik zou het graag vanuit het perspectief van de gewone gebruiker willen bekijken. Had tot 6 maanden terug Vodafone,toen is mijn werkgever geswitcht naar kpn. Ik ben denk ik een normale gebruiker, veel browsen/nieuws/sociale media en messenging apps, en luister vaak naar online radio en Spotify , geen gebruik waarvoor je een 4g+ verbinding nodig hebt (sowieso vraag ik me af voor welk smartphone gebruik je wel 225 mbps nodig hebt?). In principe zou 3g voldoende zijn, maar 4g werkt sneller en is beter voor je batterij, dus met een standaard 4g verbinding ben ik tevreden.

Daar zit hem nu voor mij juist het verschil tussen Vodafone en kpn. Bij kpn heb ik bijna overal waar ik kom een stabiele 4g verbinding, ook binnen. Bij Vodafone is in mijn ervaring (kom niet vaak in de grote steden) de verbinding een heel stuk minder, kwam erg vaak voor dat ik op 2g of maximaal edge zat, wat icm een smartphone simpelweg onbruikbaar is.

Voor mij is een goed netwerk een netwerk waarbij je vrijwel overal een stabiele verbinding hebt, wat Vodafone dus niet heeft . Ik weet dat het in de grote steden anders is (onder meer door de reeds genoemde small cells), maar als je daar weinig komt is de gebruikers ervaring die je dagelijks hebt nog steeds niet prettig, en dat zie je denk ik terug in bovenstaande berichten.
Vodafone heeft juist in mijn beleving de afgelopen 10 maanden flinke stappen gezet in de 4G dekking op het platte land. Juist op het platte land vind ik nu 4G daar waar ik tot een jaar terug zelfs nog geen 3G had. Tele2 liep toetertijd in 4G dekking buiten, voor op Vodafone. Dat is nu duidelijk weer ingehaald.

Neemt niet weg, dat het in mijn beleving nog steeds traag vooruit gaat bij Vodafone.

Maar toch wel goed te horen dat Vodafone flink investeert in glasvezel naar de masten. Dat hoeft echter geen belemmering te zijn voor het aanbrengen van 4G. Ik heb dan toch namelijk nog steeds liever nog 1 Mbp/s 4G dan 3G (of in geval van Vodafone dan alleen 2G of edge).

Waar ik Vodafone te traag vind met 8 Mbp/s zijn de plaatsen waar ik bij concurrenten met gemak 100 Mbp/s of meer weet te halen. Dus geen "moeilijke" gebieden, maar gebrek aan investering. Er staat hier een T-Mobile mast aangesloten via Eurofiber, met daarnaast een Vodafone 2G mastje die op zijn best onbruikbaar edge afgeeft. Dat is het verschil wat ik probeer aan te geven tussen Vodafone en anderen. Tele2 is ook aanwezig, aangesloten via Eurofiber. Of het moet zijn dat Vodafone niet op Eurofiber aangesloten mag worden. Dan heeft KPN fiber liggen naar zijn mast 200 meter verderop. Of mag Vodafone daar ook niet op?

[ Voor 7% gewijzigd door ucsdcom op 21-08-2017 15:37 ]

• AMD and INTEL
Hoe is het nu bij de snelheid van Vodafone?

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-11 12:08
lekker drama van ziggo mobiel naar Vodafone
2 x mobiel nummer op 1 adres

niks mis mee opzich maar 1 nummer had al een andere rek nummer en stond al op een andere naam

maar wat doet vodafone 2 nummers op 1 rek nummer en naam

order was gecanceld vanmorgen eindelijk na 4 dagen bellen dan kon ik het dan vanmiddag weer goed zetten via ziggo dacht ik dan ...
kom ik thuis krijg ik al weer een bericht dat ik al weer 2 nieuwe simkaarten toegestuurd krijg ... wat nog niet de bedoeling was

blijkbaar is het erg lastig voor ze

morgen maar naar de winkel hoop dat meer gaat helpen

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik probeer ook al een week lang een bestelling te plaatsen bij Vodafone Friends & Family maar dat lukt totaal niet. Omdat ik gebruik wil maken van Vodafone Next, moet het via de klantenservice maar elke keer als ze een order inschieten dan krijg ik geen orderbevestiging en is er gewoon weer niks besteld 8)7 Dit bestelproces heeft zich nu al drie keer afgespeeld. Mijn order wordt telkens naar de back-office gestuurd maar die afdeling doet er niks mee. De klantenservice (inclusief safe desk) heeft ook niet de mogelijkheid om daar contact mee op te nemen dus ze hopen maar op het beste.

Meer mensen met deze ervaring? Ik wil geld bij ze uitgeven maar blijkbaar moet ik eerst bewijzen hoe lang ik vol kan houden 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door MensionXL op 28-08-2017 19:07 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Wij hadden zakelijk een bestelling geplaatst die gewoon geannuleerd werd zonder dat ze er iets van zeiden. Na een week niets horen/ontvangen bellen en dan horen dat het geannuleerd is.

Hun verkoopafdeling wil liever niets verkopen ofzo blijkbaar :+

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:25:
Wij hadden zakelijk een bestelling geplaatst die gewoon geannuleerd werd zonder dat ze er iets van zeiden. Na een week niets horen/ontvangen bellen en dan horen dat het geannuleerd is.

Hun verkoopafdeling wil liever niets verkopen ofzo blijkbaar :+
Bizar, alsnog een bestelling geplaatst daarna? Ik overweeg sterk om een andere provider te zoeken, dit voelt echt aan als KPN in 1990 :X

Goedkoop bellen via VoIP

Het lijkt erop dat Vodafone HD voice ook heeft geactiveerd op het GSM-netwerk! :o

Vandaag even gedoublecheckt, maar inderdaad: WB-AMR als je via GSM belt. Neem ik nu 2x zo veel timeslots in als ik bel? Weten jullie er meer van @SafariFlow en @robertwebbe ?

[ Voor 52% gewijzigd door Sorcerer8472 op 30-08-2017 12:57 ]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

robertwebbe

Robert Webbe

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:52:
Het lijkt erop dat Vodafone HD voice ook heeft geactiveerd op het GSM-netwerk! :o
Is al een tijdje zo. Of het dubbel zoveel tijdslots inneemt weet ik niet, ik vermoed van niet, het zal denk ik een kwestie van een efficiënter algoritme zijn. Er is geen ruchtbaarheid aan gegeven gezien er maar relatief een klein deel van het toestellen dit ondersteunt.

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 30-08-2017 16:46 ]

robertwebbe schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:45:
[...]

Is al een tijdje zo. Of het dubbel zoveel tijdslots inneemt weet ik niet, ik vermoed van niet, het zal denk ik een kwestie van een efficiënter algoritme zijn. Er is geen ruchtbaarheid aan gegeven gezien er maar relatief een klein deel van het toestellen dit ondersteunt.
Hoe lang al dan? Het is iig erg prettig niet halverwege een gesprek terug te vallen op vaag/blikkerig geluid! Aangezien ik door VoLTE bijna nooit meer op 2G terechtkom kwam ik er nu pas achter.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-11 19:24
Ze moeten bij Vodafone niet alleen investeren in de masten maar ook intern bij de afdelingen.. de communicatie gaat daar ook echt heel vaak fout.

Voor de rest een tevreden gebruiker maar foutieve facturen sturen, extra kosten terwijl dit afgesproken is dat dit niet gerekend zou worden dat soort dingentjes, wordt telkens netjes opgelost maar het gebeurd te vaak..

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-11 09:58
Waar blijft de ESIM-ondersteuning in Nederland? We wachten hier al veel te lang op. Vodafone-Duitsland heeft eind vorig jaar ESIM support gekregen i.c.m. de S3-GEAR. Gaat dit ook nog naar Nederland komen? En gaat de provider dan ook de LTE- S3-Gear smartwatch aanbieden (zowel de Frontier als Classic).
Buiten europa is er al ESIM support vollop :(

• ucsdcom
Lootbox schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:45:
Waar blijft de ESIM-ondersteuning in Nederland? We wachten hier al veel te lang op. Vodafone-Duitsland heeft eind vorig jaar ESIM support gekregen i.c.m. de S3-GEAR. Gaat dit ook nog naar Nederland komen? En gaat de provider dan ook de LTE- S3-Gear smartwatch aanbieden (zowel de Frontier als Classic).
Buiten europa is er al ESIM support vollop :(
Ja! Hier nog iemand die graag support zou zien hiervan. Juist Vodafone Nederland kan putten uit de ervaring van collega Vodafone netwerken en er een extra reden bij bieden om een abonnement bij Vodafone te hebben, Zo'n LTE ESIM connected smartwatch is een mooie showcase van de vooruitgang in mobiele technologie. De LTE dekking van Vodafone is intussen zeker voldoende om dit overal te kunnen gebruiken.

• robertwebbe
  • Nu online

robertwebbe

Robert Webbe

Afgelopen vrijdag heeft Matthias Sauder (directeur netwerk) wat speedtests gedaan op een van de 3CA sites met MiMo en 256QAM:

Afbeeldingslocatie: https://image-store.slidesharecdn.com/36ab60b7-4cf2-461f-ac61-3619fc852c9d-original.jpeg

bron: https://www.linkedin.com/...ivity:6308673552157675520

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 05-09-2017 12:09 ]

• SooK
  • Laatst online: 10:35
robertwebbe schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:01:
Afgelopen vrijdag heeft Matthias Sauder (directeur netwerk) wat speedtests gedaan op een van de 3CA sites met MiMo en 256QAM:

[afbeelding]

In internationale context zal het Nederlandse netwerk van Vodafone vast ontzettend goed zijn, maar in de Nederlandse context blijft het ondanks dit soort verbeteringen toch wel erg achter bij KPN en T-Mobile. Dit soort berichten irriteert me meer dan dat het imo de reputatie van Vodafone goed doet. Laat ze toch eerst nog wat meer masten plaatsen + base stations direct van glasvezel voorzien....

Anecdotisch:
  • - vorige week op twee plekken in NL geweest waar familie/vrienden met KPN én T-Mobile wel bereik hadden, maar Vodafone niet.
  • - Mijn bereik in-huis is het afgelopen halfjaar verslechterd tot max 1 bolletje op de iPhone waar bellen onmogelijk wordt gemaakt en wifi-bellen nog niet goed werkt. KPN + T-Mobile werken prima
  • - In de auto valt Vodafone tijdens gesprekken steeds vaker terug op 2G waardoor apps zoals Mpass niet meer geüpdate worden. Hier heb ik echter geen vergelijking met KPN/TMob
'Harder' bewijs:
- Vodafone heeft minder masten dan KPN/T-Mobile op 800/900MHz aldus 4Gmasten.nl
- P3 onderzoek

Wat Vodafone overigens wel goed voor elkaar is is internationale roaming. Ontzettend veel landen waar je al sinds lange tijd 'gewoon' op 4G zit. Enige nadeel is dat hun wereldbundel maar 30MB per dag bevat :+

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 11:30

carnager

AmsterdamVideo

robertwebbe schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:01:

[afbeelding]

Plaatje is niet chronologisch: eerste meting om 12.56 en volgende meting om 12.55.
Geeft mij voldoende alarmbellen om te denken dat dit plaatje bij elkaar gephotoshopt is (en kennelijk door iemand die het grafische aspect beter ontwikkeld heeft dan het logisch nadenken, want dit is wel een grove fout m.i.)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• robertwebbe
  • Nu online

robertwebbe

Robert Webbe

@carnager Het lijstje is gesorteerd op ping (hoogste bovenaan).

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 05-09-2017 15:04 ]

• ucsdcom
robertwebbe schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:04:
Dat is wel een bijzondere sortering. Waarom zou je dat zo doen? Oftewel:

Betekent dat dan ook meteen dat als het lijstje op datum gesorteerd wordt dit beeld dat het lijstje geeft er veel onstabieler uit ziet?

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 11:30

carnager

AmsterdamVideo

Ah okay. Dan heb ik niets gezegd. 8)7

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Wat een zure reacties zeg. Okee, Vodafone maakt wel een paar rare netwerkkeuzes met bijv. veel minder 4G+-uitrol dan KPN (zelfs op locaties die in juli nog zijn gebouwd), maar verder is het zeker vergeleken met buitenlandse netwerken gewoon een prima netwerk.

Ook heb ik juist een paar ervaringen waarbij Vodafone de enige was die een beetje dekking nog biedt, KPN en T-Mobile zo goed als nul op meerdere plekken. Dit soort n=1-ervaringen heb je vrij weinig aan dus.

Verder is ondanks de rare netwerkstrategie er nergens echt een probleem qua capaciteit (zover ik meemaak dan), ze breiden nu ook locaties naar 3CA uit om de snelheid erin te houden en door VoLTE zit ik eigenlijk continu op 4G, ook tijdens het rijden. Toevallig zag ik laatst in een kelder nog een E'tje, dat wel!

Overigens heb je ook een 100 MB wereldbundel met ook 100 minuten bellen + gebeld worden erbij, da's echt vele malen voordeliger dan bij de concurrentie, met name veelverbruikers zijn enorm veel goedkoper uit. Enige nadeel is dat je in sommige landen handmatig van netwerk moet switchen om 4G te kunnen gebruiken.

Dat overdreven afkraken hier slaat verder echt nergens op, net als overdreven ophemelen ook nergens op zou slaan.

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Objectief gezien doet Vodafone het het minst van alle providers. Bezien voor de klanten. Het netwerk is het minst van alle providers en de tarieven zijn vrij stevig.

Het is duidelijk de strategie om mensen te binden middels Ziggo en Vodafone combi. Dan krijg je een voordeel dat feitelijk een sigaar uit eigen doos is. Aangezien de abonnementen aan elkaar gekoppeld worden (middels eerder genoemde sigaar) en de verschillende abonementen verschillende einddata hebben wordt de drempel om over te stappen erg hoog gelegd.

Dat deze strategie werkt blijkt wel uit het feit dat zowel KPN als Vodafone de prijsoorlog met Tele2 en Tmobile niet aangaan.

Je kunt dus concluderen dat deze twee bedrijven het best zijn. Voor de aandeelhouders wel te verstaan.

Verwijderd

Willy84 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:10:
Objectief gezien doet Vodafone het het minst van alle providers. Bezien voor de klanten. Het netwerk is het minst van alle providers en de tarieven zijn vrij stevig.

Het is duidelijk de strategie om mensen te binden middels Ziggo en Vodafone combi. Dan krijg je een voordeel dat feitelijk een sigaar uit eigen doos is. Aangezien de abonnementen aan elkaar gekoppeld worden (middels eerder genoemde sigaar) en de verschillende abonementen verschillende einddata hebben wordt de drempel om over te stappen erg hoog gelegd.

Dat deze strategie werkt blijkt wel uit het feit dat zowel KPN als Vodafone de prijsoorlog met Tele2 en Tmobile niet aangaan.

Je kunt dus concluderen dat deze twee bedrijven het best zijn. Voor de aandeelhouders wel te verstaan.
Ik ben aan het kijken naar een overstap door mijn enorm slechte klantenservice ervaring bij Vodafone. Maar ik moet toegeven dat ik niet echt een geschikt alternatief zie qua prijs.. Dit komt denk ik voornamelijk door mijn requirement dat ik 4g in het buitenland wil.

Beetje een knullig excel sheet gemaakt om het voor mezelf te vergelijken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8nRIE1P.png

Ik ben eigenlijk overal meer kwijt en lever ik wel iets in ten opzichte van Vodafone. Dit komt voornamelijk door mijn Ziggo abonnement. Daar zie ik ook niet snel een overstap in aangezien de alternatieven op dat gebied in mijn regio helemaal verschrikkelijk zijn.. Ik moet toegeven dat ik qua netwerk nooit problemen heb in mijn regio. Mocht dat wel zo zijn geweest dan was ik denk ik geneigd om over te stappen naar T-mobile.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2017 09:47 ]

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:10
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:42:
[...]

Ik ben aan het kijken naar een overstap door mijn enorm slechte klantenservice ervaring bij Vodafone. Maar ik moet toegeven dat ik niet echt een geschikt alternatief zie qua prijs.. Dit komt denk ik voornamelijk door mijn requirement dat ik 4g in het buitenland wil.

[afbeelding]

Ik ben eigenlijk overal meer kwijt en lever ik wel iets in ten opzichte van Vodafone. Ik moet toegeven dat ik qua netwerk nooit problemen heb in mijn regio. Mocht dat wel zo zijn geweest dan was ik denk ik geneigd om over te stappen naar T-mobile.
De korting met T-Mobile Samen is vrij snel € 5 in plaats van € 2,50. Dat zou het voordeel kunnen laten omslaan, maar het is inderdaad tientjeswerk.

• ucsdcom
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:42:
[...]

[afbeelding]

Ik ben eigenlijk overal meer kwijt en lever ik wel iets in ten opzichte van Vodafone. Dit komt voornamelijk door mijn Ziggo abonnement. Daar zie ik ook niet snel een overstap in aangezien de alternatieven op dat gebied in mijn regio helemaal verschrikkelijk zijn.. Ik moet toegeven dat ik qua netwerk nooit problemen heb in mijn regio. Mocht dat wel zo zijn geweest dan was ik denk ik geneigd om over te stappen naar T-mobile.
Leuke vergelijking.

Een provider die mij 2 maanden zonder verbinding zou laten zitten, zou ik nooit belonen met een verlenging. Wat het ook kost.

Met T-Mobile samen op maximale korting krijg je per 12 maanden nog 30,- euro extra korting ten opzichte van Vodafone. Dus is uiteindelijk onder de streep toch nog goedkoper. Dat dan zonder binding aan Ziggo. Een 24 maanden contract is nog 1 of 2 euro per maand voordeliger bij T-Mobile. Maar misschien is 1 jaar wel zo veilig.

Ik weet niet of het nog steeds werkt: als je een T-Mobile prepaid naar een abonnement overzette hoefde je geen aansluitkosten te betalen. (of bel T-Mobile voor een overstap aanbod en vraag wat zij nog extra voor je kunnen doen.)

Ook kan je na aansluiting bij T-Mobile ook achteraf alsnog nummerbehoud doen. Heb laatst mijn nummer overgezet op een 24 maanden abonnement wat al meer dan 12 maanden liep. Dat was geen probleem en ging vlekkeloos.

NB. Bij T-Mobile Go mag je maandelijks je bundel verhogen en verlagen. Dit doe je in my-T-Mobile, dus zelf en direct. Heb je meerdere maanden dat je weinig verbruikt in een jaar, dan kan je daar eens over nadenken. Bij Vodafone kan het volgens mij ook, maar moet het via de klantenservice = wespennest met mogelijk weer rare onoplosbare facturen tot gevolg.

[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 06-09-2017 10:06 ]

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:20

knakworst

Get more sats!

Met T-Mobile is mijn ping rond de 17 ms. Is de ping door MIMO/QAM-256 zo hoog of zijn er andere oorzaken?

Verwijderd

ucsdcom schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:03:
[...]

Leuke vergelijking.

Een provider die mij 2 maanden zonder verbinding zou laten zitten, zou ik nooit belonen met een verlenging. Wat het ook kost.
Daar heb je ook zeker gelijk en dat is ook eigenlijk de enige factor die mij weerhoudt om daar te blijven. Ik moet daarbij wel toegeven dat ik van de 7 weken zonder verbinding, ik 4 maanden compensatie gekregen heb. Maar dit ging niet zonder slag of stoot.
ucsdcom schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:03:
[...]
NB. Bij T-Mobile Go mag je maandelijks je bundel verhogen en verlagen. Dit doe je in my-T-Mobile, dus zelf en direct. Heb je meerdere maanden dat je weinig verbruikt in een jaar, dan kan je daar eens over nadenken. Bij Vodafone kan het volgens mij ook, maar moet het via de klantenservice = wespennest met mogelijk weer rare onoplosbare facturen tot gevolg.
Dit klinkt dan wel weer interessant en ik zie het geheid misgaan bij Vodafone op dat gebied. Misschien moet ik iets meer onderzoek gaan doen of ik er wat meer uit kan halen bij T-Mobile.
Willy84 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:10:

Da's echt onzin over het netwerk en al veelvuldig besproken. Tele2/T-Mobile gewoon no service in het buitengebied en Vodafone/KPN gewoon 4G. T-Mobile doet het dan wel weer beter in de stad met name deep indoor. Tele2 is pas nieuw, indrukwekkend waar ze nu staan maar Vodafone staat toch wel voor hoor.

Kunnen we ook ophouden met antenneposities tellen? Als Vodafone 35 locaties heeft op 30 meter hoogte en T-Mobile heeft er 40 op 20 meter hoogte dan weet ik wel wat ik liever heb... Vooral Tele2 hangt soms echt best wel laag hoor en dat merk je.
knakworst schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:09:
[...]

Met T-Mobile is mijn ping rond de 17 ms. Is de ping door MIMO/QAM-256 zo hoog of zijn er andere oorzaken?
Ligt niet aan die technieken, maar kan aan vanalles liggen incl. meetmethode, gebruikte speedtest-server of QoS-technieken. Ook kan het zijn dat de latency inherent wat hoger is door de netwerkstructuur bij Vodafone.

[ Voor 13% gewijzigd door Sorcerer8472 op 06-09-2017 11:43 ]

• SooK
  • Laatst online: 10:35
Sorcerer8472 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:40:
Da's echt onzin over het netwerk en al veelvuldig besproken. Tele2/T-Mobile gewoon no service in het buitengebied en Vodafone/KPN gewoon 4G. T-Mobile doet het dan wel weer beter in de stad met name deep indoor. Tele2 is pas nieuw, indrukwekkend waar ze nu staan maar Vodafone staat toch wel voor hoor.
In je eerdere reactie vind je dat anecdotal evidence gelijk staat aan N=1. Fair enough, maar kom dan zelf ook niet met beweringen die niet alleen anecdotisch maar ook middels onderzoek grote vraagtekens oproepen.
  1. Nogmaals de P3 test geeft TMob meer Voice punten in Cities, Towns, en Roads.
  2. 4gdekking is geüpdate tot 13 september 2016. Daarin hebben TMob en KPN 97.6% en 96% oppervlakte dekking vs. 90% voor Vodafone. Toegeven dat is een jaar geleden, maar het lijkt me sterk dat de voorsprong van KPN/TMob volledig is ingehaald door Vodafone.

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-11 13:11
Sorcerer8472 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:40:
[...]

in mijn ervaring is Tmobile echt een stuk beter dan vodafone, ook of misschien wel zeker in het buitengebied.
Het is duidelijk dat het vodafone netwerk qua kwaliteit het 3e netwerk van NL is, weliswaar voor Tele2, maar duidelijk achter KPN en T-Mobile.
Als ik nu mocht overstappen zou ik zeker voor T-Mobile kiezen, met afstand de beste prijs/kwaliteitsverhouding van alle providers.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

stijnec1 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:06:
[...]

in mijn ervaring is Tmobile echt een stuk beter dan vodafone, ook of misschien wel zeker in het buitengebied.
Het is duidelijk dat het vodafone netwerk qua kwaliteit het 3e netwerk van NL is, weliswaar voor Tele2, maar duidelijk achter KPN en T-Mobile.
Als ik nu mocht overstappen zou ik zeker voor T-Mobile kiezen, met afstand de beste prijs/kwaliteitsverhouding van alle providers.
Ligt wel erg aan welk abonnement je hebt, bij T-Mobile zou ik 27 euro kwijt zijn met 2GB minder, maar wel 25 euro aansluit (dus 29 euro), bij Vodafone zit ik op 28 euro maar krijg ik nu alsnog 5 euro korting vanwege dat ziggo verhaal.

Het is ook maar net waar je zit, T-Mobile had voor mij minder bereik rond reeuwijk, in Gouda had ik weer in bloemendaal slecht bereik bij vodafone.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11 20:23
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben:

Ik heb mijn telefoon ter reparatie bij Vodafone ingeleverd, echter duurt het wel 4 volle dagen voor ze het versturen?

Service-aanmelding - Volledig ingevoerd     3-9-2017    
Service-aanmelding - Bevestigd     3-9-2017    
Logistiek - Product verstuurd (Klant -> Vodafone Service Center)     6-9-2017  

Toevallig had ik Webcare vandaag een bericht gedaan met hoe het er voor staat, en hij gaf aan dat het allang verstuurd was. Een uur later zag ik de status veranderen.

Als dit echt zolang moet duren dan kan ik het voortaan beter zelf via Postnl versturen :+

[ Voor 8% gewijzigd door SirMemeAlot op 06-09-2017 18:28 ]

• Raider095
Ik lees inderdaad steeds meer appel/peren vergelijkingen. Wat wil je eigenlijk vergelijken??? Of je nu voor BMW, Mercedes, Opel of Volkswagen kiest, de basis is hetzelfde maar in de praktijk zijn er wel wat verschillen die per klant simpelweg anders worden ervaren.

Meer of minder sites, wel of geen 3CA, waar gaat het over... Vodafone richt zich meer en meer (al dan niet zichtbaar) op small cells. Enerzijds op openbare plekken (stadscentra, stranden, etc) maar ook veel bij bedrijven (indoor).

Zelf heb ik van bedrijfswege een Vodafone abonnement en de keren dat ik niet kan wat ik wil zijn op 1 hand te tellen. We moeten niet stil blijven zitten en de lat innovation-wise hoger blijven leggen maar als je op elke slak zout wilt leggen dan ben je bij een andere provider soms simpelweg beter af hoor, al is het maar om van het gemopper verlost te zijn....
Ik ben het helemaal eens met @Raider095!

Daarnaast verder wel benieuwd @robertwebbe of jij meer weet, in theorie kan Vodafone al op een flink aantal locaties 4G op de 2100 MHz-band activeren op korte termijn. De pilot frequency van 3G is daarvoor laatst al verhuisd en door die + de SignaalPlus-frequentie te gebruiken voor 3G kan er nu al 4G2100 worden geactiveerd 5 MHz breed landelijk zonder dat het 3G-spectrum kost. 10 MHz kan ook op plekken waar nu slechts 2 kanalen van 5 MHz 3G actief zijn.

Ben benieuwd wanneer hier werk van wordt gemaakt, en of we dan ook 800+2100 gaan zien op rustigere locaties en 800+1800+2100 op drukkere locaties, want dan zouden al die (nu nog) LTE800-only locaties ineens veel logischer zijn :)

• AMD and INTEL
Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:17:

Daarnaast verder wel benieuwd @robertwebbe of jij meer weet, in theorie kan Vodafone al op een flink aantal locaties 4G op de 2100 MHz-band activeren op korte termijn. De pilot frequency van 3G is daarvoor laatst al verhuisd en door die + de SignaalPlus-frequentie te gebruiken voor 3G kan er nu al 4G2100 worden geactiveerd 5 MHz breed landelijk zonder dat het 3G-spectrum kost. 10 MHz kan ook op plekken waar nu slechts 2 kanalen van 5 MHz 3G actief zijn.

Ben benieuwd wanneer hier werk van wordt gemaakt, en of we dan ook 800+2100 gaan zien op rustigere locaties en 800+1800+2100 op drukkere locaties, want dan zouden al die (nu nog) LTE800-only locaties ineens veel logischer zijn :)
Vodafone loopt nu wel hopeloos achter hoor, buitengebieden en steden. Eigen ervaringen.

Als ze 2100 4g activeren lopen ze de achterstand qua snelheid miss een beetje in.

• ucsdcom
Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:17:

En hoe kan je dan toch je Vodafone SignaalPlus femtocell blijven gebruiken, dus omdat je bij Vodafone geen 3G dekking in je buurt hebt?
ucsdcom schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:03:
[...]

En hoe kan je dan toch je Vodafone SignaalPlus femtocell blijven gebruiken, dus omdat je bij Vodafone geen 3G dekking in je buurt hebt?
Ja, als het goed is gebruik je die toch op een plek zonder dekking. Er zijn wellicht wel situaties waar het problemen oplevert anders zouden ze de frequentie nu al gebruiken gok ik :p

• AMD and INTEL
Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:28:
[...]

Ja, als het goed is gebruik je die toch op een plek zonder dekking. Er zijn wellicht wel situaties waar het problemen oplevert anders zouden ze de frequentie nu al gebruiken gok ik :p
Nu er wifi bellen is denk ik dat de femtocell overbodig word gezien.
AMD and INTEL schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:54:
[...]

Hij wordt nu wel nog ondersteund, voor iets oudere mobieltjes is het ook nog relevant, dus toch nog even wachten denk ik. In 2019 wordt de boel pas weer geveild (samen met de 700-band).

Vodafone heeft nu een blok van 15 MHz en een blok van 5 MHz. Dat losse blok is nu SignaalPlus, de basisfrequentie voor 3G zit nu bovenin het 15 MHz-blok, m.a.w. op oude en rustige locaties wordt alleen die frequentie gebruikt en is er verder nog 10 MHz leeg. Op de wat drukkere zijn er 2 in gebruik en is 5 MHz leeg, en op de drukste is alles in gebruik. SignaalPlus is echter in ieder geval leeg (behalve in mensen hun kelder etc. :+)

Het meest logische pre-veiling eindscenario is dat straks nog een klein beetje 3G over is in dat losse blok, en er een blok van 15 MHz is voor 4G. Dan pas zie je ook 4G+ in beeld op je Android-telefoon, aangezien daar pas sprake van is boven de 20 MHz aan bandbreedte. Goede kans dat Vodafone daarna weer dik gaat in zetten op de 700 MHz-frequenties in de veiling in 2019 aangezien dat bij hun strategie past. Dat kan nog best een interessante veiling worden!

Kijken wat ze hier nou nog mee gaan doen, ook KPN trouwens, want intussen beginnen er wel meer locaties te ontstaan waar zelfs het huidige 4G+ niet genoeg is. Zie de locatie bij Utrecht CS waar nu LTE2600 is toegevoegd. Benieuwd of ze dat op meerdere plekken gaan doen of toch LTE2100 gaan starten.

• ucsdcom
AMD and INTEL schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:54:
[...]

Even advocaat van de duivel: Stuurt Vodafone Signaal plus gebruikers dan ook een voor WiFi bellen geschikt toestel :)

Mijn ervaring met 4G bellen bij Vodafone is onbruikbaar. Robotstem op verschillende testtoestellen. Zeker nog geen alternatief. Uitgaand bellen doe ik bij voorkeur via Tele2 VoLTE. Dat klinkt het beste.

Er zijn hier ook regelmatig mensen met 2G/3G only toestellen. Of die wel een 4G geschikt toestel hebben, maar bijvoorbeeld via een virtuele provider geen 4G toegang hebben. Bijvoorbeeld op een ouder Hollandsnieuwe tarief zonder 4G blijven zitten =goedkoper). Helaas heeft nog lang niet iedereen een 4G geschikt toestel, juist omdat de providers in het verleden nog zo lang vasthielden aan de verkoop van goedkopere niet 4G toestellen.

• Chris.nl
  • Niet online
ucsdcom schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:24:
[...]

Even advocaat van de duivel: Stuurt Vodafone Signaal plus gebruikers dan ook een voor WiFi bellen geschikt toestel :)

Mijn ervaring met 4G bellen bij Vodafone is onbruikbaar. Robotstem op verschillende testtoestellen. Zeker nog geen alternatief. Uitgaand bellen doe ik bij voorkeur via Tele2 VoLTE. Dat klinkt het beste.
Jou ervaring is niet de mijne. Ik heb geen verschil tussen Tele2 & Vodafone VoLTE gehoord, beiden klinken prima. Ik heb bij Vodafone nooit een robotstem gehoord, ook niet als ik naadloos overschakel tussen VoLTE en VoWiFi (mijn SignaalPlus ligt al stof te happen ipv stroom te vreten).

Uitgaand bellen (richting een KPN of Vodafone abonnement) zou in theorie bij KPN of Vodafone het best kunnen klinken ivm hun hd-voice koppeling. Dus mijn theoretische voorkeur ligt qua belkwaliteit niet bij Tele2. Praktisch gezien ben ik dik tevreden met Vodafone's VoLTE en VoWiFi.
Er zijn hier ook regelmatig mensen met 2G/3G only toestellen. Of die wel een 4G geschikt toestel hebben, maar bijvoorbeeld via een virtuele provider geen 4G toegang hebben. Bijvoorbeeld op een ouder Hollandsnieuwe tarief zonder 4G blijven zitten =goedkoper). Helaas heeft nog lang niet iedereen een 4G geschikt toestel, juist omdat de providers in het verleden nog zo lang vasthielden aan de verkoop van goedkopere niet 4G toestellen.
Ik weet niet of dat juist is omdat de providers lang vasthielden aan goedkope niet 4G toestellen. 't Lijkt me logisch dat de voorraden opgemaakt worden, maar verder lopen de providers meestal de pronken met de nieuwste toestellen.
Ik heb wel een paar keer issues gehad met VoLTE, maar dat kan ook aan de andere kant liggen.

• ucsdcom
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:29:
Ik heb wel een paar keer issues gehad met VoLTE, maar dat kan ook aan de andere kant liggen.
Juist met 4G bellen is Vodafone goed. In de minder bedekte gebieden is het een uitkomst. Ook de snelle introductie van WiFi bellen is een pré. Bij Vodafone hebben vooral 2g/3G klanten nog altijd een mindere verbinding dan zij bij de concurrentie zouden hebben. Goed te horen dat ze nu HD voice op 2G hebben geactiveerd. Dat maakt het gemis van 3G op enkle plekken goed. Wel ben ik nieuwsgierig welke toestellen dat op 2G ondersteunen. Ter vergelijking: KPN en T-Mobile hebben dat niet nodig: KPN heeft 3G-900 met grote dekking en HD voice, en voor internet al een tijdje een verhoogde 3G snelheid. T-Mobile heeft ook 3G-900 met veel masten. Bij Tele2 bel je al over 4G of via 3G met HD voice van T-Mobile.

Over 4G van Vodafone inclusief VoLTE 4G bellen is weinig op te merken. De internetsnelheden ervaar ik als relatief laag in vergelijking met de concurrentie, maar zeker goed bruikbaar en veel responsiever dan 2G en 3G bij Vodafone. 4G bellen werkt bij mij juist vanaf het begin al erg goed via Vodafone 4G. Niet alleen de verbinding is stabieler, ook komt het gesprek vlotter op gang en is je internet nog te gebruiken terwijl je belt. Heel prettig. Een verbetering van de klank heb ik echter bij 4G bellen alleen bij Tele2 gemerkt. Niet bij KPN, niet bij Vodafone. Ook heeft in mijn geval Tele2 4G bellen minder last van echo's of klankafwijkingen. Daarbij moet ik opmerken dat ik in de Tele2 testgroep zat en dat ook daar de klank en spraakkwaliteit pas verbeterde na klachten van de testgroep en nadat er in het netwerk een instelling was aangepast. Ik heb geen idee wat het was, de bandbreedte voor spraak via 4G neemt al minieme ruimte in, mogelijk hebben ze die ruimte iets vergroot? Met de aangepaste setting was Tele2 in eerste instantie bang dat er meer gesprekken zouden wegvallen dan eerder het geval was, maar dat bleek niet zo te zijn na enkele weken testen.

Meer duiding kan ik er niet aan geven. Maar mogelijk hebben Vodafone en KPN ook nog mogelijkheden.

Tele2 heeft wel een enorme voorsprong met het geschikt maken van toestellen voor 4G bellen. Vodafone zou daar ook alle belang bij hebben lijkt mij. Helaas blijft het lijstje bij Vodafone nog steeds beperkt door een rijtje Samsungs, wat Iphones een Huawei en de Nokia 3. Nog altijd uitgebreider dan het lijstje van KPN (of T-Mobile die het helemaal niet aanbiedt). Maar wat meer supporten mag natuurlijk. Tele2 toont aan dat de Nokia Lumia serie, een General Mobile, Sonyericssons en de HTC U11 ook voor 4G bellen werken.

[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 09-09-2017 15:48 ]

Vodafone VoLTE lijkt soms hikjes te hebben die niet met de dekking samenhangen, of die iig ook plaatsvinden als je vlak langs de mast rijdt. Kan ook aan mijn toestel liggen ofzo hoor, maar de laatste tijd heb ik er weer minder last van.

In het begin was het nog zo dat je in een conference call terugviel naar lage kwaliteit, maar da's nu ook gefixt, conference calls met HD Voice zijn echt extreem veel beter dan zonder. Wel huilen als je dan een T-Mobile-beller eraan toevoegt, die is dan als enige superdof :+

En doordat Vodafone iPhone en Samsungs ondersteunt hebben ze al een heel groot deel van de gebruikers te pakken hoor :)

Overigens is de 2G-dekking van Vodafone erg goed, wellicht de beste van Nederland, aangezien ze daar écht veel locaties van hebben (ook de nog niet omgebouwde).

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11 20:23
Hoe kan Vodafone nog zaken doen met Dynafix? Er zullen vast heel goede ervaringen zijn hoor, maar die heb ik op dit moment helaas niet. Ik laat mijn telefoon repareren via Vodafone en waar ze het eerst 4 dagen kost om zelf de telefoon op te sturen, kost het dynafix 5 dagen om de telefoon van de brievenbus naar de reparatie afdeling te krijgen om vervolgens een veel te hoge rekening te sturen voor alleen het vervangen van het scherm (211,75) en als ik akkoord geef weten te melden dat het scherm niet op voorraad is en dan wijzen naar de fabrikant?? Het betreft een Iphone 6S en ik weet dat het scherm daarvan vervangen duurder is, maar hoe kan het dat ze het niet op voorraad hebben? Dat is toch ronduit amateuristisch.

STATUS     DATUM / TIJD    
Service-aanmelding - Volledig ingevoerd   3-9-2017    
Service-aanmelding - Bevestigd     3-9-2017    
Logistiek - Product verstuurd (Klant -> Vodafone Service Center)  6-9-2017    
Logistiek - Product ontvangen door Vodafone Service Center     7-9-2017    
Logistiek - Product verstuurd naar interne reparatiedienst    7-9-2017    
Logistiek - Product ontvangen door reparatieafdeling     8-9-2017    
Reparatie repair center - In behandeling     11-9-2017    
Prijsopgave - Verzonden     11-9-2017    
Prijsopgave - Beantwoord; repareren voor afgesproken bedrag     11-9-2017    
Reparatie repair center - In behandeling     12-9-2017    
Reparatie Intern - Wacht op onderdelen     12-9-2017    

Het kan nu langer dan de verwachte 7 'werk'dagen duren om het te vervangen? Als ik naar een lokale telecom ga is het binnen 30 min gerepareerd.

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-10 11:45
Mijn ervaring is dat het verschil tussen Vodafone en T-mobile vaak niet volgens verwachtingspatroon is.
Bij T-mobile struikel je in de steden over de masten. Vodafone heeft er daar veel minder. In het buitengebied heeft Vodafone vaak hoge plekken in goede masten of hogere gebouwen.
Maar in de steden blijft Vodafone aardig bij. Op het platteland heb je met Vodafone hele stukken met dramasnelheden en terugval naar 2G/3G enzo.
T-mobile doet t gek genoeg daar met die evident lagere masten toch beter. Ik denk omdat ze overal veel banden hebben waardoor ze klanten met slechte dekking een schoon kanaal bieden door veel te offoaden naar andere banden.
Denk dat t vodafonet op die plekken ook veel voller zit.
In steden heeft Vodafone dat ook, en staat nieuwer spul wat blijkbaar heel aardig ingeregeld is.
T-Mobile wint t vaak, maar het is opvallens te zien op hoe veel plekken ze daar toch nog forse snelheden neerleggen.
Bij platteland hangt het dan erg af van de locatie. Delen waar ik kom heb ik gelukkig weinig last.

Uiteindelijk blijf ik erbij dat het lood om oud ijzer is nu iedereen ver genoeg is met uitbreiding. In de praktijk dan voor de gemiddelde smartphonegebruiker.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:52:

Vandaag even gedoublecheckt, maar inderdaad: WB-AMR als je via GSM belt. Neem ik nu 2x zo veel timeslots in als ik bel? Weten jullie er meer van @SafariFlow en @robertwebbe ?
Ik merkte het ook al, echt veel beter dit. Gisteren belde ik met iemand die terugschakelde naar non HD voice en dat was gewoon haast niet te verstaan meer :D

Goedkoop bellen via VoIP

Had laatst alleen wel data nodig tijdens het bellen, maar toen reed ik door de A2-tunnel, en ergens along the way ging ik naar 2G ;(

Jammer dat de optie om van 2G naar 3G te switchen niet actief is, want volgens mij is dat in theorie wel mogelijk? Desnoods alleen als de 3G-signaalkwaliteit heel hoog is. Wordt dat 2G-spectrum ook een beetje meer opgeschoond ;)

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:11:
Had laatst alleen wel data nodig tijdens het bellen, maar toen reed ik door de A2-tunnel, en ergens along the way ging ik naar 2G ;(

Jammer dat de optie om van 2G naar 3G te switchen niet actief is, want volgens mij is dat in theorie wel mogelijk? Desnoods alleen als de 3G-signaalkwaliteit heel hoog is. Wordt dat 2G-spectrum ook een beetje meer opgeschoond ;)
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik reis veel en heb ook regelmatig dat ik tijdens het bellen onderweg naar 2G terugval, dat is dan toch vervelend omdat Google Maps de files niet meer update voordat ik het gesprek beëindig ;) Maar het is wel een hele verademing dat de kwaliteit van het gesprek goed blijft.

Goedkoop bellen via VoIP

• Nick25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 14:56
Ik een tijdje bij mijn schoonouders wonen die hebben ziggo en ik een RED abbo.
Als ik dan in my Vodafone het adres aanpas.

gaat dan de dubbele data & 5 euro korting per maand actief?

bedankt alvast :)

A person who never made a mistake never tried anything new.

• Chris.nl
  • Niet online
Nick25 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:53:
Ik een tijdje bij mijn schoonouders wonen die hebben ziggo en ik een RED abbo.
Als ik dan in my Vodafone het adres aanpas.

gaat dan de dubbele data & 5 euro korting per maand actief?

bedankt alvast :)
Ja (ik ga er even vanuit dat beide abonnementen voldoen aan de voorwaarden)

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-11 23:01
Chris.nl schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:10:
[...]

Ja (ik ga er even vanuit dat beide abonnementen voldoen aan de voorwaarden)
De dubbele data krijg je dan sowieso.
De 5 korting hangt er vanaf wanneer dit abonnement is ingegaan. Ingangsdatum / verlengdatum moet dan op of na 17 april zijn.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 15:32
Nou hop, ik ben klaar met Vodafone :)

Zoals ik eerder aan gaf brachten ze inderdaad gewoon de volle abonnementskosten in rekening, ook al zou m'n telefoon al sinds eind Juni afbetaald moeten zijn. De €5 korting "zolang je abonnement loopt" is vanaf Juli echter wel ineens verdwenen :+

Vandaag dus tot drie maal toe met de klantenservice gebeld. In de eerste twee gevallen wilde ik eerst eens verhaal halen over het bovenstaande. Beide keren snapte de beste man aan de andere kant van de lijn er niets van en gingen ze me door verbinden met de financiële afdeling. En in beide gevallen werd de verbinding verbroken na een minuut of 3, zonder dat er daar iemand op nam.

Dan maar meteen naar optie 4 en daar waren ze ook wel heel erg snel klaar. Geen poging om me als klant te behouden of wat dan ook. Dan ben ik er ook klaar mee. Jammer jongens, ik had best verder willen gaan na onze relatie van 14 jaar, maar dit is gewoon triest en kan ik principieel niet accepteren. Het geld boeit me niet eens zo heel erg, maar de service is toch echt heel waardeloos geworden. Ik wil er dan ook geen energie meer in steken, ik heb wel iets beters te doen. De +- €80-100 die ik te veel betaald zal hebben (los van de roaming kosten die ik heb gemaakt tussen november vorig jaar en juni dit jaar) neem ik wel voor lief.

Inmiddels al een nieuw SIM-only abonnement besteld, bij een prijsvechter (Tele2). Eens kijken hoe dat bevalt. Na alle prijzen vergeleken te hebben viel Vodafone eigenlijk heel snel af; ze lopen echt achter op de concurrentie. Als je geen Ziggo hebt zijn ze sowieso al niet interessant; met Ziggo komen ze maar net aan de prijzen van T-Mobile.

• Nick25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 14:56
iemand ervaring met Vodafone NEXT?
Ik was afgelopen weekend in de winkel toen zeiden ze nog dat ik 129 euro moest betalen.
Voor afbetaling van me toestel of net aan de lijn 176 euro moet betalen :?

A person who never made a mistake never tried anything new.

Pagina: 1 ... 54 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.