Met mijn Note 4 heb ik het na even zoeken gevonden. *#0011# dan in menu back klikken en dan via Key input Q0211214 intoetsen en kom je in het band selectie menu (duurt ff voor hij reageert op mijn Note 4). Hier kan je specifieke technologien en banden aan en uit zetten. Je kan ook Q0 als eerste input geven en dan stap voor stap door het menu navigeren. Weet niet of het op S6 ook zo werkt maar zou me niet verbazen.MensionXL schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:56:
[...]
Kun je eigenlijk op je S6 ook via *#*#0011#*#* (het Service menu) bepaalde frequenties forceren (WCDMA900 etc)? Dat kon namelijk wel op S2's vroeger maar heb ik later nooit meer gezien
[...]
Oke mooi, want het valt me op dat als ik dat op een Galaxy S4 probeer ik enkel in *#0011# kom en als ik op back klik dan gebeurt er niks. Komt iemand dit bekend voor?wonderwout schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:00:
[...]
Met mijn Note 4 heb ik het na even zoeken gevonden. *#0011# dan in menu back klikken en dan via Key input Q0211214 intoetsen en kom je in het band selectie menu (duurt ff voor hij reageert op mijn Note 4). Hier kan je specifieke technologien en banden aan en uit zetten. Je kan ook Q0 als eerste input geven en dan stap voor stap door het menu navigeren. Weet niet of het op S6 ook zo werkt maar zou me niet verbazen.
Laat dat nou exact zijn wat ik bedoelMensionXL schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:56:
Een macroantenne kan beter ontvangen (hogere gevoeligheid) dan een smartphone lijkt me. Als deze dus schreeuwt tegen de smartphone en de smartphone praat zachter terug dan kan het basisstation toch nog de telefoon ontvangen. Het wordt pas een ander verhaal als je precies twee dezelfde antennes gebruikt en dan met verschillende vermogens gaat lopen spelenCorrect me if I'm wrong
Nooit eerder van gehoord, maar het klinkt logisch. Puur theoretisch zou GSM1800 ook als een soort extension van GSM900 kunnen werken, maar dan zouden 1800-only toestellen dus niet werken. Een van de systemen moet leidend zijn. Maar dan nog, de UE praat dan helemaal niet terug en ben het nog steeds niet eens met :Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:48:
Wat ik bedoel: hij gebruikt een LTE1800-signaal in carrier aggregation nog als het -135 dBm RSRP heeft terwijl hij qua zenden LTE800 blijft gebruiken in deze omstandigheden, LTE1800 is dus eenrichtingsverkeer naar de telefoon toe.
[quote]Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:04:
Op 4G+ kun je een 1800 MHz-signaal langer gebruiken dan met gewoon 4G; de zendmast kan harder zenden dan het mobieltje en daarom kun je het 1800-signaal ongeveer net zo lang gebruiken voor ontvangen dan het 800-signaal voor zenden op je mobieltje bij de huidige Vodafone-settings.
Het vermogen van 1800 verandert niet. Het enige verschil is dat de UE niet meer terug praat. Dat doet hij via 800 en aangezien 800 sowieso verder draagt dan 1800 zal 1800 eerder wegvallen en zal de UE uiteindelijk dus terugvallen op enkel LTE800. 4G+ is zo sterk als de zwakste schakel en dat is 1800 ivm de frequentie/golflengte.
Dus waarom zou het exact verder moeten dragen als 1800 als eerste wegvalt?
Met *#0011# kom je in ServiceMode als het goed is. Hier moet je eerst 'back' optie in menu gebruiken (dat doet ogenschijnlijk niets maar anders werkt het voor mij niet) en daarna met 'key input' optie in menu naar gewenste scherm gaan. Met key input 'Q0211214' krijg ik op mijn Note 4 band selectie scherm, duur bij mij 10 seconden voor hij op die key input reageert. Let op want verkeerde instellingen in deze menu's kunnen je telefoon deels onbruikbaar maken, ben wel eens nat gegaan door niet ondersteunde band aan te zetten en moest met ODIN recoverenMensionXL schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:07:
[...]
Oke mooi, want het valt me op dat als ik dat op een Galaxy S4 probeer ik enkel in *#0011# kom en als ik op back klik dan gebeurt er niks. Komt iemand dit bekend voor?
Even update, sinds maandag heb ik ineens wel 4G op mijn DuoSimTomba schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:27:
[...]
Ik vond het ook heel raar, maar komt schijnbaar omdat ik al te lang klant ben ofzo(lees sinds 1997) waardoor het niet goed gaat. Ik vind het een minor issue want 3G is op zich snel zat, had liever een werkende My Vodafone app
(Ben overigens niet de enige)
Qua webcare moet je ook altijd geluk hebben dat je iemand die bij webCARE en niet Web/care werkt denk ik. Bellen heb ik opgegeven want wachttijd was echt absurd
Als ze nu ook eindelijk de Windows Phone app fixen zodat ik niet steeds op My Vodafone hoef in te loggen ben ik weer helemaal tevreden
In LTE kunnen beide banden leidend zijn; de UE kiest initieel een band uit (net als bij GSM in idle modus met pilot channels op 900 en 1800), en in connected modus kiest het netwerk (ook net als bij GSM). De tweede carrier wordt er dan bij geaggregeerd (downlink only). Juist omdat alleen de downlink erbij wordt geaggregeerd kan deze ook gebruikt worden als de UE zelf niet meer de cel zou kunnen bereiken (bijv. om cell breathing / interferentie-achtige redenen). Vandaar dat deze nog bruikbaar is bij -135 dBm RSRP terwijl in single modus het verhaal al ophoudt rondom de -123 dBm.Raider095 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:02:
[...]
Nooit eerder van gehoord, maar het klinkt logisch. Puur theoretisch zou GSM1800 ook als een soort extension van GSM900 kunnen werken, maar dan zouden 1800-only toestellen dus niet werken. Een van de systemen moet leidend zijn. Maar dan nog, de UE praat dan helemaal niet terug en ben het nog steeds niet eens met :
Helaas is er vrij weinig te vinden over bijvoorbeeld de consequentie van het gebruiken van 20 MHz kanaalbreedte ipv 10 MHz (in theorie heb je 3 dB meer nodig om 20 MHz te vullen dan bij 10 MHz, maar ik weet niet of de UE ook een beperkte bandbreedte binnen de totale bandbreedte kan gebruiken bij een slechte verbinding bijvoorbeeld). In theorie is het ook mogelijk om een netwerk zo in te richten dat het operator-gedeelte juist harder uitzendt om deze reden. De operator kan er met settings voor zorgen dat de UE niet probeert te connecten als het signaal te zwak wordt ontvangen waardoor er ook geen problemen ontstaan. Het lijkt erop dat mijn telefoon door dat soort settings soms ook terugvalt naar GPRS bij Vodafone; 4G werkt prima, responsive en snel en dan ineens GPRS.
Vodafone geeft in het Antenneregister overigens aan circa 3 dB harder te zenden op 1800 dan op 800. KPN lijkt juist haast het tegenovergestelde te doen. T-Mobile gebruikt ongeveer dezelfde vermogens (obv Utrecht-oost waar ze nu een cluster live hebben). Als de gegevens daar kloppen tenminste.
Jammer dat er niet meer te vinden is over high-level werking van LTE in dit soort situaties, of cases over uitrol / best practices etc.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Wellicht een poging tot Circuit Switched Fall Back omdat iemand je per ongeluk belt en snel weer verbreekt?Sorcerer8472 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:53:
[...]
Het lijkt erop dat mijn telefoon door dat soort settings soms ook terugvalt naar GPRS bij Vodafone; 4G werkt prima, responsive en snel en dan ineens GPRS.
[...]
Nee, het gebeurt op andere momenten nooit, alleen op momenten dat de verbinding slecht is volgens m'n telefoon. Telefoon óf netwerk kiezen er dan voor om terug te switchen terwijl de verbinding volgens mij nog wel bruikbaar zou zijn (het blijft echt responsive tot vlak voordat je eraf wordt geknikkerd). Eraf knikkeren lijkt sneller te gebeuren met slechte RSRQ icm lage RSRP. Bij hogere RSRQ mag de RSRP lager zijn voordat het misgaat. M.a.w. in stedelijke gebieden word je er sneller af gegooid.robertwebbe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 18:05:
[...]
Wellicht een poging tot Circuit Switched Fall Back omdat iemand je per ongeluk belt en snel weer verbreekt?
Wat ik eerder zei klopt trouwens niet: als je vlakbij een LTE800-only mast staat dan kan hij wel 4G+ oppikken van verderop, maar dat doet hij dan op LTE1800 waarbij hij zendt op LTE1800 en alleen ontvangt op LTE800. Dat ontvangen op LTE800 gebeurt dan wel met een RSRQ van -20 ofzo, wat aangeeft dat de ontvangstkwaliteit zeer laag is. De telefoon zendt echter niet zelf ook op LTE800; dat wordt voorkomen doordat hij nooit die LTE800-cel zal selecteren als primaire cel omdat er een andere veel dichterbij is.
Verder nu ook bij Vodafone/Belcompany-winkels gezien wat daar hangt in Utrecht. Het is vaak een donkergrijs kastje dat buiten aan de muur is bevestigd (geen zichtbare kabels e.d.); er komt een LTE1800-signaal uit met 15 MHz kanaalbreedte (dus niet 20 zoals de macrocellen in dezelfde buurt), en de maximaal haalbare snelheid ligt rond de 75/25. Latency volgens Speedtest was 30 ms. Zeker niet verkeerd dus
Op de dekkingskaart staat nu bij 4G+-planning juli/oktober, maar dat is nog steeds met verouderde data waar zelfs huidige 4G+-dekking niet op is meegenomen. Een site die half april is geupdate naar 4G+ in Heerlen (Putgraaf, was nog 2G/3G daarvoor) staat er bijvoorbeeld nog niet op, noch in huidige dekking noch in planning. Hopelijk binnenkort inhoudelijke update
Hopelijk kan The Wizard binnenkort ook nog een kaartje niet-geupdate locaties regelen, ben ik benieuwd naar. Dan kunnen we een beetje zien hoe lang het nog gaat duren voordat de laatste locaties om zijn.
Verder nu ook bij Vodafone/Belcompany-winkels gezien wat daar hangt in Utrecht. Het is vaak een donkergrijs kastje dat buiten aan de muur is bevestigd (geen zichtbare kabels e.d.); er komt een LTE1800-signaal uit met 15 MHz kanaalbreedte (dus niet 20 zoals de macrocellen in dezelfde buurt), en de maximaal haalbare snelheid ligt rond de 75/25. Latency volgens Speedtest was 30 ms. Zeker niet verkeerd dus
Op de dekkingskaart staat nu bij 4G+-planning juli/oktober, maar dat is nog steeds met verouderde data waar zelfs huidige 4G+-dekking niet op is meegenomen. Een site die half april is geupdate naar 4G+ in Heerlen (Putgraaf, was nog 2G/3G daarvoor) staat er bijvoorbeeld nog niet op, noch in huidige dekking noch in planning. Hopelijk binnenkort inhoudelijke update
Hopelijk kan The Wizard binnenkort ook nog een kaartje niet-geupdate locaties regelen, ben ik benieuwd naar. Dan kunnen we een beetje zien hoe lang het nog gaat duren voordat de laatste locaties om zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 30-05-2015 16:50 ]
Hmm dat werkt ook niet, hij blijft enkel op het scherm staan van *#0011#wonderwout schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 23:17:
[...]
Met *#0011# kom je in ServiceMode als het goed is. Hier moet je eerst 'back' optie in menu gebruiken (dat doet ogenschijnlijk niets maar anders werkt het voor mij niet) en daarna met 'key input' optie in menu naar gewenste scherm gaan. Met key input 'Q0211214' krijg ik op mijn Note 4 band selectie scherm, duur bij mij 10 seconden voor hij op die key input reageert. Let op want verkeerde instellingen in deze menu's kunnen je telefoon deels onbruikbaar maken, ben wel eens nat gegaan door niet ondersteunde band aan te zetten en moest met ODIN recoveren
Op een S3 kan ik ook de TX power uitlezen, deze komt vaak niet hoger dan 7 als het bereik echt slecht is en als ik buiten ben dan haalt hij regelmatig waardes tussen de -50 en -30.
7dBm lijkt me alleen een beetje weinig voor als het bereik slecht is (5mW), zou het dBW zijn? Dan moet je er 20 bij optellen en kom je op dBm uit: 500mW, het maximum voor een power class 2 UMTS-telefoon. Maar hebben we hier niet alleen class 3 (250mW) telefoons?
Binnen hangt er meestal een Ericsson RBS6401, soms zichtbaar maar vaak ergens verdekt opgesteld.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:06:
[...]
[...]
Is dat bij UMTS-ontvangst of bij LTE-ontvangst? Bij een S6 bij LTE is het sowieso dBm; het maximum is dan 23 bij LTE (250 mW).MensionXL schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:32:
[...]
Hmm dat werkt ook niet, hij blijft enkel op het scherm staan van *#0011#![]()
Op een S3 kan ik ook de TX power uitlezen, deze komt vaak niet hoger dan 7 als het bereik echt slecht is en als ik buiten ben dan haalt hij regelmatig waardes tussen de -50 en -30.
7dBm lijkt me alleen een beetje weinig voor als het bereik slecht is (5mW), zou het dBW zijn? Dan moet je er 20 bij optellen en kom je op dBm uit: 500mW, het maximum voor een power class 2 UMTS-telefoon. Maar hebben we hier niet alleen class 3 (250mW) telefoons?
Maar dan hangt er buiten én binnen iets? Of is dat buiten alleen een antenne voor het kastje binnen?robertwebbe schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:51:
[...]
Binnen hangt er meestal een Ericsson RBS6401, soms zichtbaar maar vaak ergens verdekt opgesteld.
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is bij UMTS-ontvangstSorcerer8472 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:03:
[...]
Is dat bij UMTS-ontvangst of bij LTE-ontvangst? Bij een S6 bij LTE is het sowieso dBm; het maximum is dan 23 bij LTE (250 mW).
[...]
Maar dan hangt er buiten én binnen iets? Of is dat buiten alleen een antenne voor het kastje binnen?
Engeland: Vodafone test vogelnest antenne
Een late 1 april grap of niet? Vandaag komt het bericht uit Engeland dat operator Vodafone daar een proef met een nieuwe mobiele telefoon antenne doet. De antenne is ‘verstopt’ in een vogelhuisje. Het doel is om hiermee de antenne visueel minder storend te maken. Eigenlijk is het geen normale gsm-antenne maar een steunzender, die het signaal alleen versterkt. Een soort super 'repeater'.

Volgens Vodafone kan een gewone antenne storend zijn in het landschap en is het bedrijf met deze oplossing gekomen. Voorlopig nog een proef. Of dit moderne vogelnestje ook in ons land binnenkort te zien valt, is niet bekend.
Bron: Connexie
Een late 1 april grap of niet? Vandaag komt het bericht uit Engeland dat operator Vodafone daar een proef met een nieuwe mobiele telefoon antenne doet. De antenne is ‘verstopt’ in een vogelhuisje. Het doel is om hiermee de antenne visueel minder storend te maken. Eigenlijk is het geen normale gsm-antenne maar een steunzender, die het signaal alleen versterkt. Een soort super 'repeater'.

Volgens Vodafone kan een gewone antenne storend zijn in het landschap en is het bedrijf met deze oplossing gekomen. Voorlopig nog een proef. Of dit moderne vogelnestje ook in ons land binnenkort te zien valt, is niet bekend.
Bron: Connexie
De operators in Groot-Brittannië hebben wel de opdracht gekregen kleine gehuchten meer van mobiele dekking te voorzien (da's daar duidelijk minder goed geregeld dan in Nederland). Vodafone UK heeft laten weten dit o.a. met small cells te willen doen. Hier wat meer info:
http://www.theregister.co...verage_vodafone_villages/
In Nederland hebben we alleen de Vodafone-naaldboom langs de A2 waar nu een 2G en 3G-signaal vandaan komt. Hij valt op omdat hij boven de andere bomen uit torent en niet echt in het landschap lijkt te passen verder. Maar als je er niet op let dan valt hij niet op
Foto in deze post: Sorcerer8472 in "[Ervaringen] Vodafone 4G netwerk"
http://www.theregister.co...verage_vodafone_villages/
In Nederland hebben we alleen de Vodafone-naaldboom langs de A2 waar nu een 2G en 3G-signaal vandaan komt. Hij valt op omdat hij boven de andere bomen uit torent en niet echt in het landschap lijkt te passen verder. Maar als je er niet op let dan valt hij niet op
Foto in deze post: Sorcerer8472 in "[Ervaringen] Vodafone 4G netwerk"
Nou er staan wel meer bomen verspreid door het land hoor. Weet ze niet allemaal te vinden, maar onder andere in Bloemendaal staat er eentje.
Die in Bloemendaal is van T-Mobile volgens mij. In het Verenigd Koninkrijk heb je er veel meer staan volgens mij. In Nederland zijn het eerder prestige objecten volgens mij.
Ik zie ook dat sommige als schoorsteen of als vlaggemast vermomde antennes nu opeens vervangen worden door gewone sites. In het ombouwen van gecamoufleerde sites gaat toch meer geld zitten bij ombouw.
Ik zie ook dat sommige als schoorsteen of als vlaggemast vermomde antennes nu opeens vervangen worden door gewone sites. In het ombouwen van gecamoufleerde sites gaat toch meer geld zitten bij ombouw.
[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 05-06-2015 20:16 ]
Verwijderd
Klopt. In de Kennemmerduinen staat idd een T-Mobile dennenboom. Hij valt erg op omdat hij anders is dan de andere bomen en ook er ver boven uit torent.
Hier in de omgeving staat ook nog een kleine nepboom in Aerdenhout. Met T-Mobile en KPN erin.
Vodafone heeft in Aerdenhout ook een locatie met enkel UMTS. Ik hoop dat ze die locatie gaan upgraden.
Hier in de omgeving staat ook nog een kleine nepboom in Aerdenhout. Met T-Mobile en KPN erin.
Vodafone heeft in Aerdenhout ook een locatie met enkel UMTS. Ik hoop dat ze die locatie gaan upgraden.
Ben benieuwd wat Vodafone gaat doen deze en volgende maand. Volgens de 4G+-planningskaart zal er in juli een enorme dekking van 4G+ zijn terwijl er nu nog bijna niets ks.
Mooi, die Vodacom-boom. Ik heb in en rond Dubai en Abu Dhabi ook allerlei leuke sites gezien, ook palmbomen met vanalles en nog wat erin. En bij vrijwel alle grote sites langs snelwegen grote borden waarop je ziet of er Du of Etisalat in zit 
Een aantal plekken waar nu wel al 4G+ is, zoals de Putgraaf in Heerlen, die staan totaal niet op de kaart. Een nieuwe mast vlak naast de A27 bij Nieuwegein ook niet. Dus er klopt vrij weinig van.
De kaarten van juli en oktober zijn ook nagenoeg gelijk.
De dekking die ze nu hebben is veel groter dan nu aangegeven. Op de planning die er nu staat zijn ze echter heel erg optimistisch. Je kunt op die plekken buitenshuis nu wel 4G+ krijgen, maar de snelheid op de rand van het dekkingsgebied is niet je van het.MarcoC schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:08:
Ben benieuwd wat Vodafone gaat doen deze en volgende maand. Volgens de 4G+-planningskaart zal er in juli een enorme dekking van 4G+ zijn terwijl er nu nog bijna niets ks.
Een aantal plekken waar nu wel al 4G+ is, zoals de Putgraaf in Heerlen, die staan totaal niet op de kaart. Een nieuwe mast vlak naast de A27 bij Nieuwegein ook niet. Dus er klopt vrij weinig van.
De kaarten van juli en oktober zijn ook nagenoeg gelijk.
Vodafone heeft net weken de dekkingskaart down gehad omdat er een nieuwe tool gebouwd werd. Wel bijzonder als dit juist gebeurt in een periode waarop dekkingskaarten hetmeeste bekeken worden. 4G is relatief nieuw. Na de trage nooit landelijk dekkende 3G uitrol gaan klanten juist dekkingskaartjes zoeken om te kijken of Vodafone nog wel de goede provider is.
Historisch gezien is Vodafone de provider die zich sterk profileert als kwaliteitsprovider, maar die wel het minste investeert in het netwerk. Internationaal doet Vodafone dat ook zo. Dat gaat zeker op nu N en T-Mobie gekozen hebben voor een aggressieve 4G uitrol.
Erg jammer dat Vodafone er nu niet alles aan doet om het tegendeel te bewijzen en een bug rijke niet reeel overkomende nieuwe kaart online zet.
Buitenshuis is er inmiddels ook bij Vodafone wel sprake van grote sprongen voorwaarts. De landelijke dekking hebben ze zo echt wel. Met het aantal opstelpunten verliezen ze het. Binnenshuis moet dit een andere beleving geven verwacht ik.
Historisch gezien is Vodafone de provider die zich sterk profileert als kwaliteitsprovider, maar die wel het minste investeert in het netwerk. Internationaal doet Vodafone dat ook zo. Dat gaat zeker op nu N en T-Mobie gekozen hebben voor een aggressieve 4G uitrol.
Erg jammer dat Vodafone er nu niet alles aan doet om het tegendeel te bewijzen en een bug rijke niet reeel overkomende nieuwe kaart online zet.
Buitenshuis is er inmiddels ook bij Vodafone wel sprake van grote sprongen voorwaarts. De landelijke dekking hebben ze zo echt wel. Met het aantal opstelpunten verliezen ze het. Binnenshuis moet dit een andere beleving geven verwacht ik.
Heb je de jaarstukken nageplozen wat betreft uitgaven aan netwerk dan? Bij meerdere internationale Vodafone-bedrijven?
Ik vind de dekkingskaart wel redelijk realistisch nu, ook zeker bij 3G, alleen die voorspelling 4G+ is erg raar en kunnen ze beter aanpassen aan buitenshuis denk ik.
Verder heeft Vodafone net als T-Mobile ook vaak alle 3G-apparatuur vernieuwd. KPN vaak nog niet begreep ik. Vodafone kan daardoor bijvoorbeeld waarschijnlijk vrij eenvoudig LTE2100 uitrollen straks, KPN niet. 3G bij Vodafone was verder ook al vrij snel H+; in dat soort nieuwe technieken hebben ze wel altijd geïnvesteerd.
In kleinere steden heeft Vodafone vaak ongeveer evenveel antennes als KPN (zie 4gmasten over Amstelveen), en bij KPN zitten er regelmatig capaciteitssites bij in grotere steden. Ik zit eigenlijk bijna nooit meer op iets anders dan 4G nu, ook binnen niet. Maar misschien kom ik dan nooit op al die plekken waar het niet goed zou zijn?
Ik vind de dekkingskaart wel redelijk realistisch nu, ook zeker bij 3G, alleen die voorspelling 4G+ is erg raar en kunnen ze beter aanpassen aan buitenshuis denk ik.
Verder heeft Vodafone net als T-Mobile ook vaak alle 3G-apparatuur vernieuwd. KPN vaak nog niet begreep ik. Vodafone kan daardoor bijvoorbeeld waarschijnlijk vrij eenvoudig LTE2100 uitrollen straks, KPN niet. 3G bij Vodafone was verder ook al vrij snel H+; in dat soort nieuwe technieken hebben ze wel altijd geïnvesteerd.
In kleinere steden heeft Vodafone vaak ongeveer evenveel antennes als KPN (zie 4gmasten over Amstelveen), en bij KPN zitten er regelmatig capaciteitssites bij in grotere steden. Ik zit eigenlijk bijna nooit meer op iets anders dan 4G nu, ook binnen niet. Maar misschien kom ik dan nooit op al die plekken waar het niet goed zou zijn?
Ik heb Vodafone voor werk mobiel, en T-mobile privé, helaas kan ik mij aansluiten bij ucsdcom. Op veel plaatsen is de ontvangst van Vodafone belabberd. Ik woon midden in Den Haag Benoordenhout en daar heeft Vodafone amper bereik, 1 streepje 4G (- 115 dBm)en regelmatig terugval op GPRS met in de tussentijd GEEN ontvangst. Terwijl ik met T-mobile alle streepjes vol bereik heb. Dit ervaar ik op veel meer plaatsen, dat Vodafone net één streepje heeft en T-mobile vol bereik.
Gister in de Efteling geweest, maar wat is het bereik daar belabberd zeg.
4G amper, soms 3G, maar meestal was het Edge en binnen vaak niets.
[ Voor 26% gewijzigd door Arjant2 op 08-06-2015 11:09 ]
De zendmast van Vodafone naast de Efteling heeft nog geen 4G. Alle andere providers inclusief Tele2 trouwens wel. Ik vermoed dat ze niet enorm veel rekening houden met zaken als "ligt er een pretpark", wat wel een beetje bijzonder is.
precies de reden waarom ik geen vf abbo wil, in onze regio is het bereik overal zo belabberd, alleen in de steden gaat het nog enigszinsArjant2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:06:
toch dom want je staat er vaak minimaal half uur in de rij, als je dan ziet hoeveel mensen er ff met mobieltje in hun hand staan... en staan te vloeken vervolgens...Sorcerer8472 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:46:
De zendmast van Vodafone naast de Efteling heeft nog geen 4G. Alle andere providers inclusief Tele2 trouwens wel. Ik vermoed dat ze niet enorm veel rekening houden met zaken als "ligt er een pretpark", wat wel een beetje bijzonder is.
Overigens is die 3G mast dan ook niet erg best.
Want ook daar is de ontvangst belabberd van.
[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 08-06-2015 12:35 ]
Geen enkele provider richt precies op de Efteling, wat ik op zich wel bijzonder vind. Ik weet niet of het bij de andere providers ook zo bagger is op 3G dan? (kan me herinneren geklaag te hebben gehoord over T-Mobile daar, KPN weet ik niet)
Ik vind het zeker wel bijzonder.
Als je bedenkt dat er in grote stadions wel allerlei extra zendmasten zijn, en daar is maar 1x in de 2 weken een wedstrijd.
Als je bedenkt dat er in grote stadions wel allerlei extra zendmasten zijn, en daar is maar 1x in de 2 weken een wedstrijd.
t mobile gaf vorige week bijna geen data op 3g, wel volle bak bereik. Lijkt issuetje met een mast, want werkt nu weer welSorcerer8472 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:15:
Geen enkele provider richt precies op de Efteling, wat ik op zich wel bijzonder vind. Ik weet niet of het bij de andere providers ook zo bagger is op 3G dan? (kan me herinneren geklaag te hebben gehoord over T-Mobile daar, KPN weet ik niet)
Hoe bedoel je exact? Alle operators staan op het Efteling Hotel (ten oosten van de Efteling). KPN heeft nog een extra mast staan ten noordwesten van de Efteling. Er kijkt altijd wel een sector de juiste kant op en als je tussen twee sectoren in zit dan is er in elk geval meer capaciteit beschikbaar. Dekking moet er zeker zijn, capaciteit durf ik niet over te oordelen.Sorcerer8472 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:15:
Ik bedoel dat de ene sector direct naar het zuiden gericht staat (180 gr) en de ander naar west-noordwest (300 gr). Maar op zich is het zo hoog en zo dichtbij dat het niet echt een probleem zou moeten zijn als je ergens op het terrein buiten staat. Verste punt is richting het zuidwesten (Fata Morgana), en da's nog geen km terwijl de antennes op ruim 30 meter hoogte staan.Raider095 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:34:
[...]
Hoe bedoel je exact? Alle operators staan op het Efteling Hotel (ten oosten van de Efteling). KPN heeft nog een extra mast staan ten noordwesten van de Efteling. Er kijkt altijd wel een sector de juiste kant op en als je tussen twee sectoren in zit dan is er in elk geval meer capaciteit beschikbaar. Dekking moet er zeker zijn, capaciteit durf ik niet over te oordelen.
Dus waarom 3G het dan zo slecht doet daar, geen idee
Bovendien werkt 4G daar ook prima, alleen in het zuid-westen niet. 
Toevallig Choozze? Die hadden storing vrijdag/zaterdag?
Toevallig Choozze? Die hadden storing vrijdag/zaterdag?
[ Voor 29% gewijzigd door knakworst op 08-06-2015 16:20 ]
Ik had het onderstaande vanochtend in het verkeerde topic gepost:
"In principe is Kaatsheuvel/de Efteling voor providers een dorpje in een moeilijker te dekken bosgebied. Je hebt er niet de hele infrastructuur van de randstad liggen met vanaf alle kanten glasvezel in de buurt etc. Dus zal je flink moeten investeren. Vodafone zal er straks ook vast prima 4G dekking hebben. Het is niet de eenvoudigste locatie voor 4G volgens mij, dus staat het net even iets lager op het prioriteitenlijstje. In de netwerkbelasting zouden de providers moeten kunnen zien dat de Efteling geen seizoenspark meer is, maar dat het nu het gehele jaar open is. Er zijn voortdurend evenementen. T-Mobile had juist daar al vrij snel 4G, terwijl de regio er omheen nog onbedekt was. De weg onder de efteling is nog steeds onbedekt. Vermoedelijk een dealtje met Eurofiber kunnen maken om daar snel glasvezel te krijgen. T-Mobile was natuurlijk het netwerk met de grootste overbelasting. KPN en Vodafone trokken het daar nog met de huidige 2G en 3G techniek met optimalisaties. Vodafone heb ik op stations wel half rate codecs voor spraakverkeer zien gebruiken om voldoende piekcapaciteit voor spraak te houden.
Dat pretparken door providers gezien worden als niet bijzondere locaties lijkt mij sterk. Je hebt daar niet alleen de Efteling en een redelijk uitgegroeid dorp met uitbreiding, ook heb je een hotel, bungalowparken en ook de N-Weg wordt nu omgebouwd naar een snelweg. Wel reden om snel uit te bouwen."
Gelukkig wordt hierboven al het een en ander toegelicht.
"In principe is Kaatsheuvel/de Efteling voor providers een dorpje in een moeilijker te dekken bosgebied. Je hebt er niet de hele infrastructuur van de randstad liggen met vanaf alle kanten glasvezel in de buurt etc. Dus zal je flink moeten investeren. Vodafone zal er straks ook vast prima 4G dekking hebben. Het is niet de eenvoudigste locatie voor 4G volgens mij, dus staat het net even iets lager op het prioriteitenlijstje. In de netwerkbelasting zouden de providers moeten kunnen zien dat de Efteling geen seizoenspark meer is, maar dat het nu het gehele jaar open is. Er zijn voortdurend evenementen. T-Mobile had juist daar al vrij snel 4G, terwijl de regio er omheen nog onbedekt was. De weg onder de efteling is nog steeds onbedekt. Vermoedelijk een dealtje met Eurofiber kunnen maken om daar snel glasvezel te krijgen. T-Mobile was natuurlijk het netwerk met de grootste overbelasting. KPN en Vodafone trokken het daar nog met de huidige 2G en 3G techniek met optimalisaties. Vodafone heb ik op stations wel half rate codecs voor spraakverkeer zien gebruiken om voldoende piekcapaciteit voor spraak te houden.
Dat pretparken door providers gezien worden als niet bijzondere locaties lijkt mij sterk. Je hebt daar niet alleen de Efteling en een redelijk uitgegroeid dorp met uitbreiding, ook heb je een hotel, bungalowparken en ook de N-Weg wordt nu omgebouwd naar een snelweg. Wel reden om snel uit te bouwen."
Gelukkig wordt hierboven al het een en ander toegelicht.
Enerzijds snap ik niet waarom Kaatsheuvel/de Efteling anders zou zijn dan andere "buitengebieden" in het land (en dat zijn er genoeg), in welk opzicht er dan "flink" geinvesteerd zou moeten worden en bovendien; ze staan dus allemaal op het hotel. Kan me bijna niet voorstellen dat daar geen glaspijp naartoe looptucsdcom schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:48:
In principe is Kaatsheuvel/de Efteling voor providers een dorpje in een moeilijker te dekken bosgebied. Je hebt er niet de hele infrastructuur van de randstad liggen met vanaf alle kanten glasvezel in de buurt etc. Dus zal je flink moeten investeren.
Vodafone gebruikt daar inderdaad glas. Verwacht dat de andere dat ook hebben.
Misschien niet heel relevant m.b.t. 4G, maar als het goed is is heel de Efteling voorzien van WiFi.Arjant2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:06:
Niks van wifi gezien, dan staat het in ieder geval niet best aangegeven 
Niet dat ik vaak gebruik maak van openbare wifi. Hou daar niet zo van...
Edit:
Maar je hebt gelijk, even gecheckt ze schijnen het wel te hebben
Echter alleen bij de restaurants zie ik. Heb je nog weinig aan als je in de rij bij attractie staat.
Maar goed, gebruik het eigenlijk nooit openbare wifi's.
Doet ook niets af aan het feit dat ik verwacht dat Vodafone daar gewoon fatsoenlijk bereik heeft.
Niet dat ik vaak gebruik maak van openbare wifi. Hou daar niet zo van...
Edit:
Maar je hebt gelijk, even gecheckt ze schijnen het wel te hebben
Echter alleen bij de restaurants zie ik. Heb je nog weinig aan als je in de rij bij attractie staat.
Maar goed, gebruik het eigenlijk nooit openbare wifi's.
Doet ook niets af aan het feit dat ik verwacht dat Vodafone daar gewoon fatsoenlijk bereik heeft.
[ Voor 55% gewijzigd door Arjant2 op 09-06-2015 10:36 ]
Deed toevallig een test toen ik langs station Hilversum Mediapark kwam (in bus):
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Netjes, met wat voor een toestel heb je dit gehaald?
Leuk, een LTE1800-only (macro!) antenne ontdekt bij Vodafone, aan de zuidkant van Nijmegen @ 6537AH. Ook UMTS2100 is te vinden op die locatie, maar geen GSM en geen LTE800. Deze is op hun eigen dekkingskaart standaard niet terug te vinden, waarschijnlijk omdat daar alleen LTE800-dekking wordt gerenderd. Als je iPhone 5 aanvinkt dan vind je hem wel terug 
Verder leuke bug bij Zeewolde @ 3896LS: daar is een klein dekkingsgat te zien op de Vodafone-dekkingskaart, waarschijnlijk vanwege een integer overflow (bug in dekkingskaart-software of -algoritme dus). Het is namelijk precies op de plek waar een antenne van Vodafone staat
Een korte zoekactie levert meerdere locaties op met exact hetzelfde probleem. Lijkt trouwens alleen voor 2G op te treden
Verder leuke bug bij Zeewolde @ 3896LS: daar is een klein dekkingsgat te zien op de Vodafone-dekkingskaart, waarschijnlijk vanwege een integer overflow (bug in dekkingskaart-software of -algoritme dus). Het is namelijk precies op de plek waar een antenne van Vodafone staat
Een korte zoekactie levert meerdere locaties op met exact hetzelfde probleem. Lijkt trouwens alleen voor 2G op te treden
Dat klop wel, ja. Naar aanleiding van jouw post ook 1 speedtestrun ergens op het mediapark gedaan, results 38ms, 97,52 down, 45,52 up. Signaal is daar niet verkeerd.ArcticWolf schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:15:
Deed toevallig een test toen ik langs station Hilversum Mediapark kwam (in bus):
[afbeelding]
'k Woon zelf in het centrum van HilversumYvesss schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:05:
[...]
Dat klop wel, ja. Naar aanleiding van jouw post ook 1 speedtestrun ergens op het mediapark gedaan, results 38ms, 97,52 down, 45,52 up. Signaal is daar niet verkeerd.

23:11 was over 3G
23.10 was over 4G
3G wint het qua downloadsnelheid
Op basis van... één meting?Chris.nl schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:25:
[...]
'k Woon zelf in het centrum van Hilversum
[afbeelding]
23.10 was over 4G
Op basis van meerdere metingen sinds ik er woon (oktober 2014)
4G is in het centrum van Hilversum simpelweg niet zo vlot als op het mediapark.
4G is in het centrum van Hilversum simpelweg niet zo vlot als op het mediapark.
[ Voor 39% gewijzigd door Chris.nl op 17-06-2015 16:07 ]
Ik zou in theorie ook 225mbit thuis kunnen halen, maar maakt niet uit waar of wanneer ik in de wijk een test doe... het is altijd rond de 25 down /10 up, dus hoe VF bij die 225 komt is me een raadsel, ik zou op z'n minst dan die 100 zoals bij mediapark verwachten.
Ik heb thuis in Zaandam een bagger down (nog geen 0,40) en een veel snellere up (rond de 20)
Sowieso heb ik altijd een hogere up dan down. Overal. Beetje gek of niet? S5 Plus op 4G+ aldus het icoontje in beeld.
edit: dat was dus gisteravond thuis. Net even getest en zit nu op 36 down, 23 up. Dat lijkt er al meer op.
Sowieso heb ik altijd een hogere up dan down. Overal. Beetje gek of niet? S5 Plus op 4G+ aldus het icoontje in beeld.
edit: dat was dus gisteravond thuis. Net even getest en zit nu op 36 down, 23 up. Dat lijkt er al meer op.
[ Voor 20% gewijzigd door nadroJ op 17-06-2015 21:26 ]
Sowieso schrijf je zo!
Die 4G meting voor downtown Hilversum van je is inderdaad vrij schraal. Zelfs in het nabijgelegen Soest haal ik veel meer. Ik ben morgen waarschijnlijk nog wel een keertje in H'sum, even checken.Chris.nl schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:25:
[...]
'k Woon zelf in het centrum van Hilversum
[afbeelding]
23.10 was over 4G
In andere steden haal ik ook veel meer, dus aan mijn toestel ligt het niet. Niet dat ik klaag over H'sum hoor, browsen en streamen gaat nog steeds prima. 't Is puur een observatie van me.Yvesss schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:53:
[...]
Die 4G meting voor downtown Hilversum van je is inderdaad vrij schraal. Zelfs in het nabijgelegen Soest haal ik veel meer. Ik ben morgen waarschijnlijk nog wel een keertje in H'sum, even checken.
Vandaag even vergeten, al was ik wel in Hilversum vandaag. Laat niet onverlet dat je eerder geposte 3G scores eigenlijk verdomd goed zijn. Dan hoef je haast geen 4G meer.
Haha... Tja, meestal pakt ie toch 4G ondanks dat die ontvangst een stukje minder is als 3G. Gevoelsmatig zien mensen ook het liefst 4G op hun schermpje staan denk ik.Yvesss schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 19:24:
Vandaag even vergeten, al was ik wel in Hilversum vandaag. Laat niet onverlet dat je eerder geposte 3G scores eigenlijk verdomd goed zijn. Dan hoef je haast geen 4G meer.
Ontvangst sterkte zegt weinig bij 4G, 1 bolletje/streepje kan stabieler zijn dan 3 streepjes 3G.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Vodafone heeft een beetje een raar net in Hilversum. Hun celgrootte is veel groter dan bij T-mobile en vergelijkbaar met KPN. Die hadden wegens hun 1800 altijd al fijnmazige netten. Maar nu wel 3g 900 en meer naar 4g omgebouwde sites. Op de paar plekken van Vodafonr staan zware zenders met meer carriers, als je UMTS hebt is het megasnel, 30 heb ik vaker gezien in Hilversum. Maar hele stukken hebben net niet genoeg ontvangst. Ze hebben minder cellen en geen 3g 900. En dan heb je ook nog veel heuvels en dichte wijken, de vodafonesites steken met hun antenne daar onvoldoende boven uit om alles te dekken, niet heel hoge gebouwen op lage grond.
Er is ook nog een paraplu 2G 900site op het hoogste punt van de heuvel om telefonie te borgen. Jammer genoeg heeft die geen andere banden dus 800 m van mediapark is het bal. Mediapark ligt heel laag.Daar staat wel een zeer snelle site. Heel dichtbij staat ook nog langs het spoor een minicel op 3 g, ik denk in een JC Decauxreclamebord. Misschien ook wel 4G, want die 3dBw van 3G had ook niet in het antennergister gehoeven, onder de 10.
Er is ook nog een paraplu 2G 900site op het hoogste punt van de heuvel om telefonie te borgen. Jammer genoeg heeft die geen andere banden dus 800 m van mediapark is het bal. Mediapark ligt heel laag.Daar staat wel een zeer snelle site. Heel dichtbij staat ook nog langs het spoor een minicel op 3 g, ik denk in een JC Decauxreclamebord. Misschien ook wel 4G, want die 3dBw van 3G had ook niet in het antennergister gehoeven, onder de 10.
[ Voor 3% gewijzigd door Schrudde op 19-06-2015 10:54 ]
Oh, nu ik even kijk op het kaartje in Hilversum... ze hebben inderdaad die 2G-only paraplu (1217HR), en ten zuiden daarvan nog een GSM/UMTS-site die nog niet is omgebouwd (1217JR). En dan heb je nog eens 1211GE (volgens mij die hoge zichtbare mast in het centrum) die ook nog niet is omgebouwd.
Dus een paar sites moeten heel Hilversum doen. Niet raar dat je dan vaak terugvalt naar 3G of zelfs GPRS, en dat ook de snelheden niet heel gigantisch hoog zijn. En het feit dat de site bij Maartensdijk nog niet is omgebouwd verklaart ook waarom je op het spoor ook lekker terugvalt naar 2G of als je geluk hebt 3G als je met de trein richting Hilversum reist vanuit Utrecht. Het schiet niet heel erg op met de ombouw van Vodafone wat dit betreft. Op het tempo van openstaande sites zal het nog tot ver in 2016 duren voordat alles is omgebouwd.
De microcell die je ziet bij het Mediapark kan ook een indoor cell voor een bedrijf zijn van Vodafone (als de kaart klopt kan het Talpa zijn). Zeker bij grote gebouwen zie je dat vaker. Die cellen staan eigenlijk altijd in het register als 3 dBW-cellen. 4G zetten ze er bij zulke cellen trouwens niet in (zie Belcompany-winkels: daar staat ook alleen de 3G-component online).
Dus een paar sites moeten heel Hilversum doen. Niet raar dat je dan vaak terugvalt naar 3G of zelfs GPRS, en dat ook de snelheden niet heel gigantisch hoog zijn. En het feit dat de site bij Maartensdijk nog niet is omgebouwd verklaart ook waarom je op het spoor ook lekker terugvalt naar 2G of als je geluk hebt 3G als je met de trein richting Hilversum reist vanuit Utrecht. Het schiet niet heel erg op met de ombouw van Vodafone wat dit betreft. Op het tempo van openstaande sites zal het nog tot ver in 2016 duren voordat alles is omgebouwd.
De microcell die je ziet bij het Mediapark kan ook een indoor cell voor een bedrijf zijn van Vodafone (als de kaart klopt kan het Talpa zijn). Zeker bij grote gebouwen zie je dat vaker. Die cellen staan eigenlijk altijd in het register als 3 dBW-cellen. 4G zetten ze er bij zulke cellen trouwens niet in (zie Belcompany-winkels: daar staat ook alleen de 3G-component online).
Hebben meer mensen last van onstabiel 4G verbinding de laatste tijd? Laatste tijd heb ik steeds vaker last dat 4G uitvalt.. beetje balen!
Oh, is in regio Drachten.
Oh, is in regio Drachten.
Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15
Microcell bevindt zich op ~7m diep, is een microcell in een kelder van het Studiocentrum.
Mijn vriendin en ik hebben beide Vodafone samen met een iPhone. Bij het overzicht van de contacten van mijn vriendin staat bij mijn naam en foto een Vodafone logo, hetzelfde voor andere contactpersonen met een Vodafone nummer, zowel op de ipad als iPhone!
Hoe kan je dit instellen op de iPhone en ipad? Voor ons handig want we bellen gratis naar Vodafone met onze bundel!
Hoe kan je dit instellen op de iPhone en ipad? Voor ons handig want we bellen gratis naar Vodafone met onze bundel!
American Express vraagbaak
@Stinger_Ventura
Vroeger zorgde de Vodafone contacten backup app daarvoor. Alle telefoonnummers van Vodafone werden voorzien van het Vodafone logooje. De reden was dat je met de abonnementen van toen gratis en onbeperkt naar alle Vodafone abonnees mocht bellen. Maar sinds Red, waarbij je onbeperkt naar alle Nederlandse nummers mag bellen, is die functionaliteit verwijderd. Het zal je dus niet meer lukken.
Vroeger zorgde de Vodafone contacten backup app daarvoor. Alle telefoonnummers van Vodafone werden voorzien van het Vodafone logooje. De reden was dat je met de abonnementen van toen gratis en onbeperkt naar alle Vodafone abonnees mocht bellen. Maar sinds Red, waarbij je onbeperkt naar alle Nederlandse nummers mag bellen, is die functionaliteit verwijderd. Het zal je dus niet meer lukken.
Mede Vodafone gebruikers, sinds een paar dagen heb ik last van de 4G verbinding die geen DNS server vind en daardoor alles heel traag gaat. Is daar een simpele verklaring voor? Of het is beste dat ik contact opneem met Vodafone?
Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15
De allersimpelste verklaring is de vraag "Heb je de laatste dagen je telefoon al eens opnieuw opgestart?" Voor de rest kan ik je alleen melden dat je volgens mij een vrij uniek geval bent omdat het hier niet niet stormloopt met die 'klacht'. Hoop dat je een positieve ervaring met de klantenservice hebt.Tammesp schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:29:
Mede Vodafone gebruikers, sinds een paar dagen heb ik last van de 4G verbinding die geen DNS server vind en daardoor alles heel traag gaat. Is daar een simpele verklaring voor? Of het is beste dat ik contact opneem met Vodafone?
Ik heb gisteren een nieuw snelheidsrecord gehaald met mijn iPhone:
[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 27-06-2015 09:11 ]
Per begin augustus loopt mijn abonnement af bij tele2. Ook ik kan dan eindelijk gebruik maken van 4G want ik ben van plan over te stappen naar Vodafone of KPN. Wat is op dit moment de beste provider wanneer je een iphone 6 hebt en 4G wilt? (ik weet dat providers verschillende frequenties gebruiken, en de iphone niet alles ondersteunt.)
Ik zie trouwens dat je bij vodafone maar 1 euro per maand meer betaalt als je een 1jarig contract afsluit (bij de red abonnementen). Bij KPN is dit 5 euro per maand meer.
Ik zie trouwens dat je bij vodafone maar 1 euro per maand meer betaalt als je een 1jarig contract afsluit (bij de red abonnementen). Bij KPN is dit 5 euro per maand meer.
Bij de iPhone 6 hoef je je geen zorgen te maken over ondersteuning, dat was alleen bij de iPhone 5 een issue. Wel is het zo dat de iPhone 6 niet de 4G+ techniek (tot 225Mbit/s) ondersteund die KPN en Vodafone nu aan het uitrollen zijn. Geen ramp daar een iPhone 6 alsnog gebruik kan maken van de snelheden tot 150 Mbit/s.Stvn21 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:04:
Wat is op dit moment de beste provider wanneer je een iphone 6 hebt en 4G wilt? (ik weet dat providers verschillende frequenties gebruiken, en de iphone niet alles ondersteunt.)
Dat gezegd hebbende kun je voor jezelf nagaan welke provider het beste voor jou is omdat jij het beste weet waar je woont en werkt. Kijken we op het Antenneregister/4Gmasten.nl naar heel Nederland, dan heeft KPN (volgens de telling van 18 juni) zo'n ±3500 masten op de 800MHz band actief en Vodafone (volgens de telling van 27 mei) ±2650 masten op de 800MHz band. Dat zal nu ±2750 kunnen zijn als we het doortrekken naar deze maand maar die update heb ik nog niet gezien.
Overall heeft KPN dus de beste dekkingsgraad, maar waar jij woont kan het totaal anders zijn. In de grote steden heeft/had Vodafone een streepje voor door al vroeg te zijn begonnen met 4G op de 1800MHz band waardoor hoge snelheden mogelijk zijn. KPN is echter bezig met een inhaalslag op dit gebied en staat op het punt om Vodafone te overtreffen. T-Mobile is ook nog een optie als je in een omgebouwd gebied woont. Je ervaring bij Tele2 op het T-Mobile netwerk kan anders zijn dan als je zelf klant bent bij T-Mobile omdat je dan simpel gezegd op de eerste rang zit. T-Mobile vervangt voor de uitrol van 4G het hele netwerk zodat je bij hun momenteel de beste ervaring kunt hebben als je in een omgebouwd gebied woont.
Er is dus afhankelijk van waar je woont moeilijk een beste aan te wijzen. Ze doen het allemaal goed op 4G. Bij KPN heb je landelijk gezien de beste dekking, bij T-Mobile nog niet maar waar het al omgebouwd is heb je wel de snelste ervaring, Vodafone zit daar een beetje tussenin. Eigenlijk zijn alle drie de providers nog bezig met het uitbreiden van het netwerk. De een (T-Mobile en ½ Vodafone) om nog de landelijke dekking voor elkaar te krijgen, de ander (KPN en Vodafone) voor het uitbreiden van de capaciteit met 4G+. Aan het einde van de rit hebben alle providers een kwalitatief hoogwaardig 4G netwerk en dan hoef je voortaan alleen nog maar te kiezen voor de laagste prijs in plaats van beste dekking, hoewel dat lokaal nog kan verschillen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik woon in Enschede en straks een half jaar in Arnhem. Beide steden worden goed gedekt door zowel KPN alsook door Vodafone volgens de dekkingskaarten. T-mobile heeft inderdaad qua overall dekking wat achterstand lijkt het alhoewel het op die twee plekken wel goed bereik heeft. Toch heb ik liever een provider die overall een goede dekking heeft. Vodafone lijkt abonnementen te hebben die beter bij mijn gebruik passen, dus ik denk daar maar naartoe te gaan. Nogmaals bedanktsww89 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:05:
[...]
Bij de iPhone 6 hoef je je geen zorgen te maken over ondersteuning, dat was alleen bij de iPhone 5 een issue. Wel is het zo dat de iPhone 6 niet de 4G+ techniek (tot 225Mbit/s) ondersteund die KPN en Vodafone nu aan het uitrollen zijn. Geen ramp daar een iPhone 6 alsnog gebruik kan maken van de snelheden tot 150 Mbit/s.
Dat gezegd hebbende kun je voor jezelf nagaan welke provider het beste voor jou is omdat jij het beste weet waar je woont en werkt. Kijken we op het Antenneregister/4Gmasten.nl naar heel Nederland, dan heeft KPN (volgens de telling van 18 juni) zo'n ±3500 masten op de 800MHz band actief en Vodafone (volgens de telling van 27 mei) ±2650 masten op de 800MHz band. Dat zal nu ±2750 kunnen zijn als we het doortrekken naar deze maand maar die update heb ik nog niet gezien.
Overall heeft KPN dus de beste dekkingsgraad, maar waar jij woont kan het totaal anders zijn. In de grote steden heeft/had Vodafone een streepje voor door al vroeg te zijn begonnen met 4G op de 1800MHz band waardoor hoge snelheden mogelijk zijn. KPN is echter bezig met een inhaalslag op dit gebied en staat op het punt om Vodafone te overtreffen. T-Mobile is ook nog een optie als je in een omgebouwd gebied woont. Je ervaring bij Tele2 op het T-Mobile netwerk kan anders zijn dan als je zelf klant bent bij T-Mobile omdat je dan simpel gezegd op de eerste rang zit. T-Mobile vervangt voor de uitrol van 4G het hele netwerk zodat je bij hun momenteel de beste ervaring kunt hebben als je in een omgebouwd gebied woont.
Er is dus afhankelijk van waar je woont moeilijk een beste aan te wijzen. Ze doen het allemaal goed op 4G. Bij KPN heb je landelijk gezien de beste dekking, bij T-Mobile nog niet maar waar het al omgebouwd is heb je wel de snelste ervaring, Vodafone zit daar een beetje tussenin. Eigenlijk zijn alle drie de providers nog bezig met het uitbreiden van het netwerk. De een (T-Mobile en ½ Vodafone) om nog de landelijke dekking voor elkaar te krijgen, de ander (KPN en Vodafone) voor het uitbreiden van de capaciteit met 4G+. Aan het einde van de rit hebben alle providers een kwalitatief hoogwaardig 4G netwerk en dan hoef je voortaan alleen nog maar te kiezen voor de laagste prijs in plaats van beste dekking, hoewel dat lokaal nog kan verschillen.
Nou net terug uit Arnhem.Stvn21 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:26:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik woon in Enschede en straks een half jaar in Arnhem. Beide steden worden goed gedekt door zowel KPN alsook door Vodafone volgens de dekkingskaarten. T-mobile heeft inderdaad qua overall dekking wat achterstand lijkt het alhoewel het op die twee plekken wel goed bereik heeft. Toch heb ik liever een provider die overall een goede dekking heeft. Vodafone lijkt abonnementen te hebben die beter bij mijn gebruik passen, dus ik denk daar maar naartoe te gaan. Nogmaals bedankt
Lekker een BBQ gehad in de Schuytgraaf....
Heerlijk buiten mooi zonnetje en Vodafone gprs😡
Nou gaat mijn abonnement niet verder dan 3G maar mijn gesprekspartner met dezelfde iPhone6 inclusief 4g kwam ook niet verder dan gprs.
Gelukkig had mijn vrouw haar mobiel mee, maximale ontvangst op KPN 4g!
Dit gebeurt mij dus echt te vaak dat ik geen fatsoenlijke dekking heb, de oplossing is vaak nabij van KPN!
Tja en dan zat je net in het deel van Arnhem dat niet goed gedekt wordt door Vodafone op 4G voor zover ik achter mijn computer kan beoordelen.mb1 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:18:
[...]
Nou net terug uit Arnhem.
Lekker een BBQ gehad in de Schuytgraaf....
Heerlijk buiten mooi zonnetje en Vodafone gprs😡
Nou gaat mijn abonnement niet verder dan 3G maar mijn gesprekspartner met dezelfde iPhone6 inclusief 4g kwam ook niet verder dan gprs.
Gelukkig had mijn vrouw haar mobiel mee, maximale ontvangst op KPN 4g!
Dit gebeurt mij dus echt te vaak dat ik geen fatsoenlijke dekking heb, de oplossing is vaak nabij van KPN!
Ten oosten van Schuytgraaf staat slechts één 4G800 + 4G1800 combinatie van Vodafone op 16m hoogte.
De wijk wordt echter door vier 4G800 masten van KPN omringt, waarvan de dichtstbijzijnde pal naast de wijk op 29m hoogte. Dan is de kans inderdaad veel groter dat je (maximaal) ontvangst hebt bij KPN.
Het is gewoon nog een kwestie van gaten vullen bij Vodafone. Zie bijvoorbeeld de regio Arnhem met de links uit mijn vorige reactie. Vodafone heeft strategisch masten staan langs belangrijke wegen, steden en dorpen, terwijl KPN daartussenin ook al dekking heeft. Dat zit 'm gewoon in die respectievelijk 2750 vs 3500 masten en dus dat het gras bij de buren net die 25% groener is
Het is natuurlijk wel goed dat dit soort ervaringen gedeeld worden en meestal zit daar dan een verklaring achter, logisch of niet logisch. Ik ben bij Vodafone weggegaan ruim een jaar geleden omdat KPN toen verder was met de 4G uitrol en ik het verschil in de trein echt kon merken in de randstad. Toen heb ik tegen mijzelf gezegd dat ik misschien wel weer terugkom als de netwerken een gelijkwaardige dekking bieden met aantrekkelijke abonnementen. Ik heb bij KPN nu 10GB en KPN Compleet korting en zo'n deal kan ik bij Vodafone niet krijgen momenteel, want zij blijven nou al jaren steken bij 6GB (+1GB actie) voor een voor mij niet-concurrerende prijs. Het 4G netwerk van Vodafone komt echter al aardig op niveau en ik zou ze al weer voorzichtig willen aanraden als je een Vodafone abonnement vindt die bij je past. Als Stvn21 dat vindt en hij heeft bereik op plekken waar hij vaak komt dan moet hij dat ook zeker doen
Je kunt overigens ook op safe spelen door vrienden en kennissen uit je omgeving naar ervaringen te vragen of met een €5,- prepaid kaartje te beginnen om de 4G dekking te checken. Dan kan je van het 'gratis' beltegoed de 4G-Blox activeren en wellicht nog een eurootje of wat voor een beetje data als dat nodig is. Weet niet precies hoe dat werkt om een actieve/zichtbare 4G verbinding te krijgen in dit geval.
Tip: Ik heb zowel Vodafone als T-Mobile prepaid en gebruik die om buiten de EU van de gunstigere internetbundels t.o.v. KPN gebruik te maken dus dan komen ze nog eens extra van pas.
Die screendump van de speedtest die ik enkele posts terug plaatste is ook in Arnhem gemaakt. Op die locatie haalde ik dus 120 Mbps download en 42 Mbps upload. Dit was ter hoogte van de Overmaat. Zoals SWW89 al zegt, Arnhem is groter dan alleen Schutgraaf. Kijk maar eens op de RootMetrics kaart, ik heb Arnhem aardig gemeten. Je tikt bij Search 'Arnhem, Nederland' in, dan kies je bij Network 'Vodafone NL' en vervolgens bij Layer 'Fastest speed found' of 'Best technology found'.
Helaas registreert RootMetrics geen snelheden boven de 100 Mbps, je zult dus slechts snelheden tot en met 99 Mbps zien.
Helaas registreert RootMetrics geen snelheden boven de 100 Mbps, je zult dus slechts snelheden tot en met 99 Mbps zien.
[ Voor 47% gewijzigd door robertwebbe op 28-06-2015 11:30 ]
Robert, Arnhem is idd groter dan de Schuytgraaf.robertwebbe schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:25:
Die screendump van de speedtest die ik enkele posts terug plaatste is ook in Arnhem gemaakt. Op die locatie haalde ik dus 120 Mbps download en 42 Mbps upload. Dit was ter hoogte van de Overmaat. Zoals SWW89 al zegt, Arnhem is groter dan alleen Schutgraaf. Kijk maar eens op de RootMetrics kaart, ik heb Arnhem aardig gemeten. Je tikt bij Search 'Arnhem, Nederland' in, dan kies je bij Network 'Vodafone NL' en vervolgens bij Layer 'Fastest speed found' of 'Best technology found'.
Persoonlijk ben ik echter van mening dat ik niets heb aan een netwerk dat op vele plekken in staat is tot snelheden boven de 100 Mbps en vervolgens "een paar straten verder" het signaal niveau fluctueert tussen gprs en no service.
En ja Robert daar kan ik je in de omgeving Arnhem Apeldoorn nog wel wat plekken opnoemen waar ik BUITEN amper gprs heb!
Het vervelende is dat ik veel op die plaatsen kom of deze passeer waar dit het geval is.
Nu heb ik thuis een signaal plus van Vodafone waarmee het probleem is "opgelost" de buren rechts van mij zijn hier ook erg content mee!
Links van mijn woning dan wel wanneer ik richting mijn garage loop zullen we het dan maar niet over hebben.
Dus wat mij betreft doe mij maar 10 Mbit maximaal maar dan ook OVERAL!
Met name in de omgeving hierboven reeds benoemd lijkt KPN daar prima in te slagen.
Ik loop niet de hele dag met in de ene hand mijn telefoon met Vodafone en in de andere die van m'n vrouw met KPN.
Echter in echt ALLE situaties waar ik het laatste half jaar met m'n telefoon hoog in de lucht heb staan priemen en het mij niet lukte een fatsoenlijke verbinding op te pikken had mijn vrouw maximale ontvangst op haar KPN toestel!
Moraal van het verhaal, als iemand zegt in de omgeving van Arnhem te gaan wonen/verkeren dan denk ik dat het ook de functie van een topic als deze is om mijn ervaringen te delen.
Vandaag tijdens de Tour de France deed Vodafone het nog redelijk goed, hoewel het op veel plekken nog mogelijk was om fotootjes/video's binnen te halen (met vertraging vaak) was het niet te doen om NPO te streamen op de plekken waar je alleen op LTE800 komt in de stad (Oost; maliebaan / lange nieuwstraat). Precies plekken die nu wel druk zijn. Dus geen goeie keuze om niet overal LTE1800 uit te rollen.
KPN had op die plekken trouwens exact hetzelfde probleem, want ook zij lijken daar geen LTE1800 te hebben nog. Op plekken met 4G+ werkte het wel redelijk en was NPO streamen ook wel enigszins mogelijk, hoewel het een enkele keer haperde en de beeldkwaliteit regelmatig terugliep.
Jammer dat Vodafone geen showcase heeft gemaakt met small cells in Utrecht, en ook niet voldoende capaciteit heeft om alles vlekkeloos te laten lopen (wat volgens mij wel had gekund door wat meer LTE1800 uit te rollen en bijv. de zeer drukke site op de Nobelstraat te ontlasten met LTE op de UMTS-only site op Lepelenburg...
Ik gok dat alleen T-Mobile helemaal vlekkeloos heeft gewerkt in Utrecht trouwens, want KPN kampte dus met hetzelfde (vermijdbare) probleem als Vodafone.
KPN had op die plekken trouwens exact hetzelfde probleem, want ook zij lijken daar geen LTE1800 te hebben nog. Op plekken met 4G+ werkte het wel redelijk en was NPO streamen ook wel enigszins mogelijk, hoewel het een enkele keer haperde en de beeldkwaliteit regelmatig terugliep.
Jammer dat Vodafone geen showcase heeft gemaakt met small cells in Utrecht, en ook niet voldoende capaciteit heeft om alles vlekkeloos te laten lopen (wat volgens mij wel had gekund door wat meer LTE1800 uit te rollen en bijv. de zeer drukke site op de Nobelstraat te ontlasten met LTE op de UMTS-only site op Lepelenburg...
Ik gok dat alleen T-Mobile helemaal vlekkeloos heeft gewerkt in Utrecht trouwens, want KPN kampte dus met hetzelfde (vermijdbare) probleem als Vodafone.
Heb een topic aan gemaakt zo dat deze on topic blijft, Vodafone Ervaringen Utrecht op de Tour de France kunt delen
[Ervaringen] prestatievergelijking providers tijdens drukte
[Ervaringen] prestatievergelijking providers tijdens drukte
[ Voor 46% gewijzigd door Blids op 05-07-2015 02:42 ]
Vodafone heeft haar dekkingskaart geupdate vorige week, maar dan alleen de iPhone5-dekking, en de voorspellingen voor 4G+ voor juli en oktober (die lijken per ongeluk omgewisseld te zijn ofzo).
De huidige dekking loopt nog achter en wijzigingen vanaf ergens in april zitten er al niet meer in; de dekking is dus beter dan hun kaart aangeeft.
De huidige dekking loopt nog achter en wijzigingen vanaf ergens in april zitten er al niet meer in; de dekking is dus beter dan hun kaart aangeeft.
Bijzonder: het is een update, met dekking nu die niet klopt, dekkingsprognose voor juli wat het al is en een dekkingsprognose voor oktober die voor mij hetzelfde eruit ziet als de prognose voor juli. Dat zou betekenen dat de komende 3 weken nog een aantal opstelpunten in mijn omgeving vervangen gaan worden. Ik ben benieuwd!
Bijzonder:
Ik heb in Utrecht altijd bizar goede ontvangst op 4G. Ook met evenementen als Koningsdag en Bevrijdingsfestival of andere festivals, altijd volle bak bereik en ook 4G.
In tegenstelling tot bij mijn pa bijvoorbeeld. Daar heb ik altijd alleen maar een E. En ik was afgelopen weekend op Texel, daar had ik ook bijna iedere keer een E.
Een E staat dus voor absoluut geen bereik volgens mij, zelfs whatsapp doet het dan niet. Slecht hoor.
Ik heb in Utrecht altijd bizar goede ontvangst op 4G. Ook met evenementen als Koningsdag en Bevrijdingsfestival of andere festivals, altijd volle bak bereik en ook 4G.
In tegenstelling tot bij mijn pa bijvoorbeeld. Daar heb ik altijd alleen maar een E. En ik was afgelopen weekend op Texel, daar had ik ook bijna iedere keer een E.
Een E staat dus voor absoluut geen bereik volgens mij, zelfs whatsapp doet het dan niet. Slecht hoor.
Ik blijf er nog steeds bij dat de dekkingsprognose eruit ziet alsof elke mast een factor 2 meer dekking geeft ten opzichte van nu.
Ik heb tussen Haarlem en Leiden (met de trein) geregeld hele stukken geen signaal, en als het signaal is dan alleen GPRS.
Overigens word ik er helemaal gek van dat wanneer je belt met 4G het internet niet werkt, even wat opzoeken tussendoor kan dus niet.
Overigens word ik er helemaal gek van dat wanneer je belt met 4G het internet niet werkt, even wat opzoeken tussendoor kan dus niet.
[ Voor 35% gewijzigd door Kapitein187 op 06-07-2015 15:52 ]
"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"
Hier een YouTube video van Matthias Sauder, Head of Network Vodafone. Op 25 juni jl. sprak hij in de RAI voor het LTE World Summit over het Vodafone 4G van Nederland. Allemaal intressante informatie!
[ Voor 78% gewijzigd door robertwebbe op 09-07-2015 19:28 ]
Huh? Vreemd... Ik heb sinds een tijdje altijd een G(PRS) als ik hem op 2G forceer.KaiseRRuby schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:01:
LTE is er ook, maar EDGE is ineens nergens meer te vinden. Wel jammer want ik doe veel langer met een volle batterij als ik 2G aanzet. Maar met GPRS heb ik helemaal geen verbinding dus dat is geen optie meer.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Alle plekken met EDGE die ik ken zijn er nog. Ik heb ook het idee dat de performance op 2G langzaam aan het verbeteren is. Net bovenstaande video gezien en ik bedenk inderdaad dat ik al een tijd lang geen dropped call heb gehad bij Vodafonetimmie1 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 23:33:
[...]
Huh? Vreemd... Ik heb sinds een tijdje altijd een G(PRS) als ik hem op 2G forceer.
LTE is er ook, maar EDGE is ineens nergens meer te vinden. Wel jammer want ik doe veel langer met een volle batterij als ik 2G aanzet. Maar met GPRS heb ik helemaal geen verbinding dus dat is geen optie meer.
Het zou nog best kunnen dat de voor ons onbegrijpelijke uitrolstrategie ook te maken heeft met zulke factoren; een omgebouwde site zou bijvoorbeeld ook gelijk meer 2G-capaciteit kunnen krijgen wat resulteert in minder dropped calls. Dat kan een reden zijn om een regio voorrang te geven, en een ideale mix van voice-verbeteringen + data-verbeteringen te krijgen.
Helaas nog steeds niets te zien van waar we buiten Amsterdam nog meer small cells kunnen vinden, ben benieuwd daarnaar! En ook benieuwd naar de plannen met 3CA waar hij het kort over had
Dat heeft te maken met het feit dat je nog niet kan bellen over 4G. Je telefoon schakelt dan terug naar of 2G of 3G.Kapitein187 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:05:
Gaat dit ooit wel komen?SebasFM schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:45:
[...]
Dat heeft te maken met het feit dat je nog niet kan bellen over 4G. Je telefoon schakelt dan terug naar of 2G of 3G.
KPN is al bezig met het testen van bellen over 4G. VoLTE noemen ze dat. Vodafone (en T-Mobile) zal ongetwijfeld ook er mee komen.
[ Voor 16% gewijzigd door SebasFM op 10-07-2015 09:51 ]
Goed nieuws. Zou mooi zijn dat er dan wel data en voice tegelijk over heen kan.SebasFM schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:49:
[...]
KPN is al bezig met het testen van bellen over 4G. Vodafone (en T-Mobile) zal ongetwijfeld ook er mee komen..
Vreemde dekkingskaart. Waar ik woon is volgens de dekkingskaart nu wel 4G+ maar in de planning voor juli en oktober niet.
Vodafone test er ook al mee hoor, en blijkbaar ook met 3CA (zie praatje YouTube-video, hij zei het wel heel snel en kortSebasFM schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:49:
[...]
KPN is al bezig met het testen van bellen over 4G. VoLTE noemen ze dat. Vodafone (en T-Mobile) zal ongetwijfeld ook er mee komen.
En voor @WCDMA nog een paper van Nokia waarin staat beschreven dat de hoge band alsnog kan worden gebruikt voor downlinkcapaciteit, ook als de mobiel zelf niet meer kan terugzenden naar die hoge band:
http://networks.nokia.com...gregation_white_paper.pdf (pagina 9)
Staat leuke info in voor enthousiastelingen
Overigens doet Vodafone NL dit wel, maar Vodafone ES bijvoorbeeld niet: daar gebruiken ze 2x 20 MHz op LTE1800 en LTE2600. Zit je echter op LTE1800, dan wordt LTE2600 niet erbij geaggregeerd. Er lijken daar minimum RSRQ-niveaus te gelden voor de aggregatie, heb ik hier nog niet gezien. Als je daar rekening mee houdt dan klopt het kaartje wat betreft 4G+ dekking bij Vodafone wel degelijk, hoewel je nu wel nog op een LTE800-cel moet zitten waar ook LTE1800 op zit. In de praktijk wordt de dekking beperkt doordat er LTE800-cellen in de buurt zitten zonder LTE1800. Daarom klopt de voorspelling in Utrecht ook niet bijvoorbeeld, vanwege een aantal locaties zonder LTE1800 waar eigenlijk witte vlekken zouden moeten zijn. Verder klopt de voorspelling wel redelijk als ik kijk naar de huidige situatie (oktober lijkt het meest overeen te komen met de huidige werkelijkheid, juli heeft meer dekking dan oktober namelijk
Verder trouwens ook iets leuks dat ik laatst zag bij Vodafone ES: ze hebben daar LTE2100 in de metro in Barcelona! Waarschijnlijk kan het signaal meeliften met dezelfde kabels die ook UMTS2100 doen. Er wordt maar 5 MHz gebruikt voor LTE in de metro (max. 30 Mbps), maar het voelt hartstikke snel/snappy aan allemaal en handovers van/naar macro gaan soepel. Maar goed, elk voorjaar is in Barcelona het Mobile World Congress dus als operator moet je wel zorgen dat je netwerk het een klein beetje goed doet daar
Momenteel met Vodafone in Ridderkerk geen bereik. 0 bolletjes bereik. 90% van m'n collega's hetzelfde.
23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp
Je komt standaard op LTE2600 vlakbij het Vodafonegebouw op de John F Kennedysingel in Maastricht. Bij slechte ontvangst terugval naar LTE800. In Eindhoven hebben ze de boel andersom ingesteld waardoor je eigenlijk nooit op LTE2600 komt, tenzij je bij één van die antennes in de buurt zit waar alleen LTE2600 op zit en daar geen LTE800 ontvangt. Vraag me af waarom ze dat doen daar. De snelheid in de richting van het centrum is een stuk lager (~20M) dan die als je aan de kant van de A2 zit op de John F Kennedysingel (~50M), beide op LTE2600. Lekker druk dus op de late avond.
Vodafone is intussen lekker bezig met gaten vullen, maar dat zal al met al nog wel duren tot in 2016 verwacht ik. De meeste gaten die ik tegenkom zitten langs de snelweg, nooit bij m'n tussenbestemming of eindbestemming eigenlijk. En anders dan KPN (iig in het begin) bouwen ze nu ook redelijk veel 3G-only locaties om naar 3G+4G, met name op plekken waar veel mensen komen, zie Maarsseveense Plassen in Utrecht voor een voorbeeld, met aparte combinatie van erg smalle sectoren trouwens, als er iemand in de buurt woont: foto is welkom!
Vodafone is intussen lekker bezig met gaten vullen, maar dat zal al met al nog wel duren tot in 2016 verwacht ik. De meeste gaten die ik tegenkom zitten langs de snelweg, nooit bij m'n tussenbestemming of eindbestemming eigenlijk. En anders dan KPN (iig in het begin) bouwen ze nu ook redelijk veel 3G-only locaties om naar 3G+4G, met name op plekken waar veel mensen komen, zie Maarsseveense Plassen in Utrecht voor een voorbeeld, met aparte combinatie van erg smalle sectoren trouwens, als er iemand in de buurt woont: foto is welkom!
Met Android heb ik ooit sneller gehaald in Eindhoven maar die screendump kan ik even niet vinden.
[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 20-07-2015 17:38 ]
Mijn max. upload ooit was 137 Mbps (Mediapark geloof ik). Maximale upload was toen 46 Mbps. Waar is jouw test gedaan? En die van @Untouchablezz20 ?
Arnhem, Marga Klompelaan (kruispunt Willem Dreessingel).
Test is gedaan in Sittard thv het station.Sorcerer8472 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 18:03:
Mijn max. upload ooit was 137 Mbps (Mediapark geloof ik). Maximale upload was toen 46 Mbps. Waar is jouw test gedaan? En die van @Untouchablezz20 ?
Die 2600 in Eindhoven is denk ik vooral vanwege de minimumeisen van de vergunning. Het is natuurlijk een band met klein bereik. Ze zullen wel nu al met 1800 zien dat klanten en freaks meteen zeuren over een streepje minder ontvangst. Op 2600 heb je dat al snel. Als je nog genoeg capaciteir hebt en je laat telefoons gewoon de sterkste kiezen dan is dat zelden 2600..
Is dat zo, LTE900 is ook het sterkste signaal bij T-Mobile bijvoorbeeld, toch zit je daar nagenoeg nooit op LTE900 tenzij LTE1800 weg valt. Is dat bij Vodafone ook niet het geval (indien je natuurlijk een 'normaal' LTE toestel hebt, geen LTE CA toestel)Schrudde schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:28:
Die 2600 in Eindhoven is denk ik vooral vanwege de minimumeisen van de vergunning. Het is natuurlijk een band met klein bereik. Ze zullen wel nu al met 1800 zien dat klanten en freaks meteen zeuren over een streepje minder ontvangst. Op 2600 heb je dat al snel. Als je nog genoeg capaciteir hebt en je laat telefoons gewoon de sterkste kiezen dan is dat zelden 2600..
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Bij Vodafone zit je ook op 1800 ipv 800, maar 2600 heeft de laagste prio en dus zul je in de praktijk eerder op 800 zitten ipv 2600. Let wel op dat dit de absolute prio is en je ook rekening moet houden met drukte op de cel en de kwaliteit van het signaal.netblade schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:33:
[...]
Is dat zo, LTE900 is ook het sterkste signaal bij T-Mobile bijvoorbeeld, toch zit je daar nagenoeg nooit op LTE900 tenzij LTE1800 weg valt. Is dat bij Vodafone ook niet het geval (indien je natuurlijk een 'normaal' LTE toestel hebt, geen LTE CA toestel)
Idem hier, zit eigenlijk altijd op LTE800 echter heeft de mast hier ook LTE1800 en op 1 of andere manier werkt LTE-A hier niet echt goed... ding staat "maar" 500 meter hier vandaan.netblade schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:33:
[...]
Is dat zo, LTE900 is ook het sterkste signaal bij T-Mobile bijvoorbeeld, toch zit je daar nagenoeg nooit op LTE900 tenzij LTE1800 weg valt. Is dat bij Vodafone ook niet het geval (indien je natuurlijk een 'normaal' LTE toestel hebt, geen LTE CA toestel)
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.