P3 Group: Vodafone netwerk beste van Nederland en behoort tot internationale top
24-08-2015
- Vodafone behaalt meeste punten in eerste grootschalige onafhankelijke netwerkvergelijking
Het netwerk van Vodafone is uitgeroepen tot
het beste van Nederland en behoort tot de internationale top. Dat maakt onderzoeksbureau P3 Group vandaag bekend. Gedurende 14 dagen heeft P3 Group in heel Nederland 200.000 telefoongesprekken en bijna 30.000 datasessies vergeleken. P3 onderzocht stedelijke en landelijke gebieden en de tussenliggende verbindingsroutes. Vodafone scoorde 881 van de 1.000 punten en scoorde daarmee net iets hoger dan KPN. Het onderzoek van P3 is de eerste onafhankelijke netwerkvergelijking op grote schaal in Nederland en onderdeel van een internationale reeks. Afgelopen jaren onderzocht P3 netwerken in onder andere het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.
P3 Group heeft naar zowel dekking, capaciteit als netwerkkwaliteit gekeken vanuit het perspectief van een klant. Wat kan een klant doen met de mobiele verbinding op diverse tijdstippen en locaties? Er is daarbij rekening gehouden met gebruikte toestellen, veelgebruikte apps en andere mobiele toepassingen. Providers konden tijdelijke of lokale verstoringen doorgeven, zodat deze het resultaat niet vervuilden.
Rob Shuter, CEO Vodafone Nederland: “Geweldig om te zien dat onze investeringen en het harde werk van collega’s, partners en leveranciers zich vertalen in goede onderzoeksresultaten. Maar, onderzoek naar de kwaliteit van mobiele netwerken blijft altijd een momentopname. Daarnaast zijn de verschillen erg klein, ook andere Nederlandse netwerken scoren hoog op het wereldtoneel: waar een klein land toch groot in kan zijn! We gaan daarom niet achterover leunen, maar juist keihard werken om ons netwerk nog beter te maken.
Bron: http://over.vodafone.nl/n...rt-tot-internationale-top
Vodafone netwerk ‘beste jongetje van de klas’
Mallik Rao
24 augustus 2015
Onderzoek naar de kwaliteit van mobiele netwerken; ik schreef er enige tijd geleden al een blog over. Een ingewikkelde opgave, omdat ik van mening ben dat er bij vergelijkingen meer gekeken zou moeten worden naar de totale klantervaring bij regulier gebruik van apps en andere toepassingen via het mobiele netwerk, dan alleen naar losse netwerkelementen zoals bijvoorbeeld dekking of snelheid.
P3 netwerk benchmark
De afgelopen weken heeft het in Aken gevestigde netwerkconsultancybureau P3 Group, dat eerder vele internationale benchmarks heeft uitgevoerd in onder andere de Verenigde Staten, Spanje, Australië, Engeland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, ook de Nederlandse netwerken onder de loep gelegd. Het is voor het eerst in Nederland dat een vergelijking op deze schaal gedaan wordt door een onafhankelijk bureau.
Met behulp van speciaal uitgeruste meetauto’s heeft P3 Group 14 dagen lang, aan de hand van 200.000 testgesprekken en bijna 30.000 datasessies, de kwaliteit in stedelijk en landelijk gebied en de tussenliggende verbindingsroutes in kaart gebracht. Een testgebied, goed voor ruwweg 30-40 procent van de Nederlandse bevolking.
De belangrijkste doelstelling van de benchmark was het verkrijgen van een duidelijk en onafhankelijk overzicht van enerzijds de technische prestaties van de mobiele netwerken in Nederland, zoals beschikbare dekking en capaciteit, kwaliteit van het signaal en beschikbare technologieën, maar anderzijds ook de netwerkprestaties vanuit het perspectief van de klant, waarbij onder andere rekening werd gehouden met gebruikte toestellen, veelgebruikte apps en andere mobiele toepassingen die bepalend zijn voor de klantervaring. Een methodiek die aansluit bij waar ik in mijn eerdere blog voor pleitte: een voor klanten relevante aanpak in het meten van netwerkprestaties.
Hoogste score
De P3 benchmarkresultaten per categorie zijn hier terug te lezen, maar kortgezegd heeft Vodafone de hoogste overall-score in Nederland behaald! Een score waarmee we zelfs tot de internationale top behoren. Project Spring, het project dat voorziet in forse investeringen in zowel het mobiele als het vaste netwerk van Vodafone, begint overduidelijk vruchten af te werpen! Maar met alleen geld ben je er niet. Ik wil dan ook alle collega’s, partners en leveranciers die hebben bijgedragen aan dit fantastische resultaat bedanken voor al hun inspanningen. Dit is een prestatie van formaat waar we ontzettend trots op mogen zijn!
En niet alleen ons netwerk, maar ook de andere netwerken scoren hoog. T-Mobile wilde weliswaar niet meegenomen worden, maar dat betekent niet dat ze een slecht netwerk hebben. De benchmarkresultaten onderstrepen het feit dat de Nederlandse mobiele netwerken tot de beste telecominfrastructuren van Europa, ja zelfs de wereld, behoren. Maar het gegeven dat we het al erg goed doen, betekent niet dat we dit resultaat in onze broekzak steken en achterover gaan leunen. Benchmarking stimuleert nog betere prestaties. Het is een extra aanmoediging om te blijven zoeken naar nieuwe ideeën, deze te testen en implementeren. We moeten dus blijven investeren. Een mobiel netwerk is namelijk nooit af en beweegt mee met het continu veranderende landschap om ons heen. Onze netwerk engineers zijn daarom 24 uur per dag bezig met het uitbreiden, moderniseren, herinrichten en ‘fine-tunen’ van het netwerk. Onderzoek naar de prestaties van een mobiel netwerk blijft daarom altijd een momentopname. We zijn natuurlijk heel blij met dit resultaat, maar met zulke kleine verschillen moeten we ook realistisch blijven en niet naast onze schoenen gaan lopen.
Afscheid
Met dit als afsluiter, kan ik heel tevreden het stokje overdragen aan Eben Albertyn, die vanwege mijn overstap naar Vodafone Turkije, per 1 oktober mijn taken in Nederland zal overnemen. Eben komt van MTN, een Zuid-Afrikaanse multinational telecomprovider, waar hij sinds 2013 Chief Technology Officer (CTO). Daarvoor was hij CTO bij Airtel Africa en verantwoordelijk voor Technology in 17 Afrikaanse landen. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij blijft sturen op de beste netwerkervaring voor klanten.
Mallik Rao
Bron: http://blog.vodafone.nl/b...etje-van-de-klas%E2%80%99