[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.468 views

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-10 11:45
Het is landafhankelijk. Sommige voordeellanden Ijn niet te kloppen. Maar in Europa is Vodafone niet bijzonder.
T-Mobilebelminuten zijn nu Europees en 60 mb voor 72 uur is 5e. Of 250mb voor 15e een week lang.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 23:12
ucsdcom schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:58:
Nou, wat is je voordeel. Ik ga juist weg bij Vodafone omdat hun voordelige buitenlandbundels slechte alternatieven hebben gekregen. Je hebt nu slechts een beperkt alles in 1 bundeltje waar je dagelijks voor moet betalen ook als je 1sms stuurt of 1 MB gebruikt. En zelfs als je een inkomende belpoging krijgt met een seconde voicemail. Daarbuiten betaal je de losse minuut sms en MB prijs.

KPN en T-Mobile zijn de beste keus binnen Europa. Buiten Europa is dat niet Vodafone, maar een lokaal prepaidje. De alles in 1 bundel van de wereld is zo klein dat je met angst en beven moet internetten daarmee.
Hiervoor hadden ze passport met 79 ct/gesprek (inkomend/uitgaand). Dan vind ik die 2 euro beter. Tenzij je er bijna niks mee doet ja, en die ene rustige dag niet compenseert met drukkere dagen. Maar vergelijk die 2 euro per dag anders eens met het KPN-tarief voor bellen in Turkije ofzo, of de 5 euro per MB die je er anders betaalt...

Inkomende belpoging + voicemail wordt niet gerekend trouwens. Wel alle inkomende dingen die je actief opneemt.

Wel is het jammer dat de kosten over een langere vakantie wel oplopen. 2 weken = 28 euro (of 56 voor de XL-bundel). Maar goed, je kunt ook Red Business nemen... :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-11 20:31
Wel is het jammer dat de kosten over een langere vakantie wel oplopen. 2 weken = 28 euro (of 56 voor de XL-bundel). Maar goed, je kunt ook Red Business nemen... :+
En dat is dus het hele punt.. Ik ben in augustus en september voor elk 10 euro een hele maand online geweest met 200MB per maand. Bij Vodafone had mij dit een fortuin gekost, ik heb het zeker 30 dagen gebruikt.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Joh, ik zit nu 8 dagen in Turkije en voor 16 euro wat foto's kunnen WhatsApp'n vind ik prima te doen. 2 euro per dag is vrijwel niets vergeleken bij wat 'vakantie' kost. Rond 22.00uur heb ik de laatste dagen mijn 80% waarschuwingsSMS gehad dan redt ik het nog prima met enkel appen.

Maar goed, ik heb dan ook nog zo'n 11GB abonnement voor 21.40 per maand, denk er nog niet over om ergens anders heen te gaan.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:55
Iemand toevallig ergens een goede aanbieding gezien bij Vodafone voor ongeveer 300 belminuten en 3GB internet? :)

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Voor Turkye neem ik wel een Vodafone prepaidje mee. Daarop kan je ook de dagbundel activeren ;) Scheelt weer een behoorlijk bedrag per maand. Je krijgt in de alles in 1 dagbundel 20 belminuten en 35 MB. Daarna betaal je de reguliere tarieven. Inclusief 4G in het buitenland mits je dit (betaald) hebt geactiveerd voor Nederland. Ook bij Vodafone betaal je in Turkije dan 1,98 per minuut, 1,52 voor een minuut gebeld worden, 56 cent per SMS en 24 cent per MB. Dat kan als je het vergeet of niet weet toch behoorlijk in de papieren lopen. Dan betaal ik liever 79 cent van het afgeschafte Vodafone passport voor onbeperkt gesprekken gratis ontvangen of bij uitbellen (met een starttarief)

Het is super dat je op Vodafone prepaid ook snel 4G kan activeren, het is onbegrijpelijk dat KPN nog geen 4G aanbied voor prepaid. Dat doet Vodafone beter. Helaas was 4G prepaid activeren een crime. Geen enkele verandering dagen na het aanzetten via my Vodafone. Handmatig 4G kiezen en opnieuw opstarten hielp niet. Storing blijkbaar. Prima 4G op mijn abo, dat wel. De klantenservice heeft het opgelost...NOT, hielp niet. De chat lag eruit wegens een storing/overbelasting. Via de online klantenservice na een week 4G. De ervaring van een B-provider. Dat kan toch niet zo zijn voor zo'n groot merk met zo'n prima reputatie?

Ik heb laatst nummerbehoud van Voda abo naar Vodafone prepaid aangevraagd. Er gebeurt echt helemaal niets mee, officiele procedure gevolgd en ook bevestigings sms gehad. Verder gebeurt er niets mee. De aanvraag wordt niet opgepakt. De 2e poging maar een wedstrijdje ervan gemaakt: tegelijk nummerbehoud naar Vodafone en naar T-Mobile prepaid aangevraagd. Bij T-Mobile snel goedgekeurd, van Vodafone niets gehoord. Op de Vodafone forums wordt gesproken van een storing bij nummerbehoud, waardoor je zonder communicatie nog lang door blijft betalen. Nee dank je. Het gaat bergafwaarts zo, wanneer wordt Vodafone Nederland verkocht?

Misschien reageer ik nu een beetje te negatief vanuit pure frustratie. Maar ik vind de bovenstaande ervaringen samen met de soms tegenvallende binnenhuisdekking op 4G echt jammer voor Vodafone. Waar is die grenzeloze innovatiedrang gebleven?

[ Voor 101% gewijzigd door ucsdcom op 14-10-2015 23:26 ]

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-11 19:46
ucsdcom schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:52:
Voor Turkye neem ik wel een Vodafone prepaidje mee. Daarop kan je ook de dagbundel activeren ;) Scheelt weer een behoorlijk bedrag per maand. Je krijgt in de alles in 1 dagbundel 20 belminuten en 35 MB. Daarna betaal je de reguliere tarieven. Inclusief 4G in het buitenland mits je dit (betaald) hebt geactiveerd voor Nederland. Ook bij Vodafone betaal je in Turkije dan 1,98 per minuut, 1,52 voor een minuut gebeld worden, 56 cent per SMS en 24 cent per MB. Dat kan als je het vergeet of niet weet toch behoorlijk in de papieren lopen. Dan betaal ik liever 79 cent van het afgeschafte Vodafone passport voor onbeperkt gesprekken gratis ontvangen of bij uitbellen (met een starttarief)

Het is super dat je op Vodafone prepaid ook snel 4G kan activeren, het is onbegrijpelijk dat KPN nog geen 4G aanbied voor prepaid. Dat doet Vodafone beter. Helaas was 4G prepaid activeren een crime. Geen enkele verandering dagen na het aanzetten via my Vodafone. Handmatig 4G kiezen en opnieuw opstarten hielp niet. Storing blijkbaar. Prima 4G op mijn abo, dat wel. De klantenservice heeft het opgelost...NOT, hielp niet. De chat lag eruit wegens een storing/overbelasting. Via de online klantenservice na een week 4G. De ervaring van een B-provider. Dat kan toch niet zo zijn voor zo'n groot merk met zo'n prima reputatie?

Ik heb laatst nummerbehoud van Voda abo naar Vodafone prepaid aangevraagd. Er gebeurt echt helemaal niets mee, officiele procedure gevolgd en ook bevestigings sms gehad. Verder gebeurt er niets mee. De aanvraag wordt niet opgepakt. De 2e poging maar een wedstrijdje ervan gemaakt: tegelijk nummerbehoud naar Vodafone en naar T-Mobile prepaid aangevraagd. Bij T-Mobile snel goedgekeurd, van Vodafone niets gehoord. Op de Vodafone forums wordt gesproken van een storing bij nummerbehoud, waardoor je zonder communicatie nog lang door blijft betalen. Nee dank je. Het gaat bergafwaarts zo, wanneer wordt Vodafone Nederland verkocht?

Misschien reageer ik nu een beetje te negatief vanuit pure frustratie. Maar ik vind de bovenstaande ervaringen samen met de soms tegenvallende binnenhuisdekking op 4G echt jammer voor Vodafone. Waar is die grenzeloze innovatiedrang gebleven?
Ja dat is ook het voordeel van Vodafone, helaas is bellen bij iedere provider nogal prijzig maar bij Vodafone kun je dit het beste regelen. Bij een goedkopere provider betaal je al gauw 5 euro per MB in het buitenland. Dan gaat dat ook aardig in de papieren lopen. En bij Vodafone zet je gewoon een box aan (natuurlijk betaal je er wel wat extra voor) maar toch. Het gemak is daar gewoon wat makkelijker en groter.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:59

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb gisteren een nieuw snelheids record gehaald met 4G, wie verslaat mij?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/751/21971512060_bd8473c538_z.jpg

• ucsdcom
Zo, dat is behoorlijk indrukwekkend! Op wat voor een locatie haal je dit? Het lijkt mij niet dat dit een mast in het centrum van de stad is of wel? En met welk toestel? Een Samsung S6+?

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15
ucsdcom schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:31:
Zo, dat is behoorlijk indrukwekkend! Op wat voor een locatie haal je dit? Het lijkt mij niet dat dit een mast in het centrum van de stad is of wel? En met welk toestel? Een Samsung S6+?
Aan de bolletjes te zien een iPhone en het is een 6plus
Wel grappig dat het een KPN server is.

[ Voor 19% gewijzigd door Megapaul op 15-10-2015 23:22 ]

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• ucsdcom
Nou, zonder KPN server was de speedtest niet zo snel uitgevallen. De Vodafone server geeft namelijk bijna altijd minder goede resultaten.

• Schrudde
Hopen dat de softwarelui van VW niet de telecom in gaan want het zou een eitje zijn om verkeer naar de IPs van speedtests illegaal enorm prioriteit te geven op het netwerk.

• Sorcerer8472
ucsdcom schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:52:
Voor Turkye neem ik wel een Vodafone prepaidje mee. Daarop kan je ook de dagbundel activeren ;) Scheelt weer een behoorlijk bedrag per maand.
Wel telkens prepaidkaart actief houden, opwaarderen, etc. Kost allemaal tijd en gedoe; tijd die beter besteed kan worden aan het schrijven van reacties op GoT :+

Dus liever een wat duurder abo met buitenlandbundel erbij, da's echt superfijn met altijd meerdere operators in het buitenland en meestal gewoon 4G. Ik kan niet wachten totdat er meer voordeellanden bij komen zodat ik niet nog lokale simkaartjes hoef te kopen voor data buiten de EU (Vodafone, voeg de VS eens toe, en andere Vodafone-landen zoals Qatar, Egypte en Zuid-Afrika, onderscheid je van de andere operators!).

De Vodafone wereldbundel (30 MB voor 5 euro) heeft nu trouwens een buitenbundeltarief van 1 euro per MB, buiten de EU dus. Flinke vooruitgang weer, maar ik wacht toch echt op het moment dat ik geen 150 euro kwijt ben in een hele maand buitenland buiten een voordeelland (minder dan 1,80 per minuut om te bellen is trouwens ook wel fijn, KPN is laatst weer omlaag gegaan), want dan ga ik dus wel voor een lokaal simkaartje :P

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De VS en Canada gaan echt nooit toegevoegd worden, je betaald daar zelfs per staat een ander tarief.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Sorcerer8472
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:22:
De VS en Canada gaan echt nooit toegevoegd worden, je betaald daar zelfs per staat een ander tarief.
Dat komt door BTW die per staat verschilt. Vodafone biedt nu al een Favorite Country-addon voor bedrijven. Voor 30 euro per maand bellen/sms'en voor 12 ct / minuut/bericht in de VS. Volgens mij moet het best kunnen, alleen verdienen ze nu waarschijnlijk lekker op de hoge tarieven daar, terwijl ze volgens mij meer zouden kunnen verdienen als ze de VS ook in die bundel trekken.

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:29:
[...]

Dat komt door BTW die per staat verschilt. Vodafone biedt nu al een Favorite Country-addon voor bedrijven. Voor 30 euro per maand bellen/sms'en voor 12 ct / minuut/bericht in de VS. Volgens mij moet het best kunnen, alleen verdienen ze nu waarschijnlijk lekker op de hoge tarieven daar, terwijl ze volgens mij meer zouden kunnen verdienen als ze de VS ook in die bundel trekken.
In Canada werkte een bundel in de ene staat wel en in de andere niet (met dezelfde carrier) dat soort grapjes heb je dus ook nog.

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Schrudde schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 08:00:
Hopen dat de softwarelui van VW niet de telecom in gaan want het zou een eitje zijn om verkeer naar de IPs van speedtests illegaal enorm prioriteit te geven op het netwerk.
Pas op wat je zegt, want VW staat in de telecomwereld voor Volker Wessels ;)

• Sorcerer8472
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:45:
[...]

In Canada werkte een bundel in de ene staat wel en in de andere niet (met dezelfde carrier) dat soort grapjes heb je dus ook nog.
In de VS heb je ook gedoe met roaming in dunbevolkte gebieden hoor. AT&T vindt het niet leuk als je teveel roamt op andere providers (Commnet + een paar regionale kleine providers).

Bepaalde bundels kunnen inderdaad dan soms niet geldig zijn als je roamt, maar dat hangt af van het abonnement geloof ik. Soms is roaming data niet inbegrepen (binnenlands in de VS dus). In Canada heb je dezelfde verschijnselen met kleine providers (die vaak alleen een netwerk hebben in/rond steden en voor de rest roamen op andere netwerken).

Ik heb echter nog nooit gehoord van verschillen binnen één netwerk. Je betaalt meestal in de staat waar je woont en de BTW is daarvan afhankelijk.

Hoe dan ook: Vodafone zou dat volgens mij gewoon voor elkaar moeten krigjen. Roam je dan echter binnenlands op bijvoorbeeld Commnet, dan kan het wel duurder worden; zij rekenen gewoonweg hogere kosten, maar normaliter wordt dat ingecalculeerd lijkt me.

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 22:26
Inmiddels is oktober al aardig opgeschoten. In de 4G+ planning van Vodafone is te zien dat in oktober 2015 de 4G+-dekking aardig uitgebreid zou worden. De gewone dekkingskaart is volgens mij al in geen tijden meer bijgewerkt. De huidige dekking bij de 4G+-planning lijkt wel aardig te kloppen met de huidige situatie, voor zover ik dat kan beoordelen.

Zou het nog goedkomen met 4G+ deze maand, of denken jullie dat het om een kaartfout gaat?

• MNTN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10 15:53
Het zou inmiddels een keer mooi zijn als vodafone wat zou gaan doen aan het ontvangst in leidschenveen de velden. Zowel met 4g als 3g telefoons komen wij niet verder dan 90% van de tijd gprs. Buurman van een paar huizen verderop mag naar buiten om zelfs gewoon te kunnen bellen.

Uiteraard ontkent vodafone alles, want het ontvangst moet goed zijn. Wel grappig dat een medewerker van een vodafone winkel die ook in *knip* woont ook alleen gprs thuis heeft en dat wij dit als klant hebben gehoord.

Wij zijn sinds 2001 abonnee en het is altijd goed gegaan. Dit tot de brand in *knip* icm de flinke groei van abonnee's. Op een of andere manier is sindsdien de capaciteit niet voldoende. Daarnaast is te zien op 4gmasten.nl dat *knip* bij vodafone wel erg onderbezet is. Jammer.

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk op 16-05-2020 18:23 ]

• Sorcerer8472
Vodafone werkt in de planningskaarten met andere waarden dan bij de "huidge" kaarten. De 4G+-ontvangst bij planning komt nu al redelijk overeen met de werkelijkheid vind ik, behalve op plekken waar antennes dichtbij staan die geen 4G+ hebben, daar vallen eigenlijk witte plekken die op de planningskaart niet te zien zijn.

In het huidige tempo (van de afgelopen paar maanden) duurt het nog zo'n 2 jaar voordat alle Vodafone-locaties zijn vervangen (incl. stokoude 2G-only locaties), ze nemen de tijd dus :P

Wat de strategie met 4G+ is, is niet helemaal duidelijk. Vooralsnog rollen ze het uit waar er behoefte aan is. Een paar keer hebben ze ook een bestaande locatie uitgebreid. Mijn ervaring met het Vodafone 4G-netwerk is dat ik hoe dan ook altijd boven de 20 Mbps zit qua snelheid, dus dat lijkt goed onder controle te zijn allemaal.

@MNTN: noem eens een postcode? (met letters)

[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 21-05-2020 01:43 . Reden: Naam op verzoek verwijderd ]

• MNTN
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:16:
@MNTN: noem eens een postcode? (met letters)
*knip* is mijn postcode. Om ons heen hebben ook de mensen in *knip* dezelfde problemen. DIt zijn achterburen. Verder heb ik niet gevraagd in nabije omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door Dirk op 16-05-2020 18:07 ]

• Sorcerer8472
MNTN schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:22:
[...]

*knip* is mijn postcode. Om ons heen hebben ook de mensen in *knip* dezelfde problemen. DIt zijn achterburen. Verder heb ik niet gevraagd in nabije omgeving.
Denk niet dat het te maken heeft met de brand. Wel zit je vlakbij een niet-omgebouwde antenne (*knip*). Daar zit dan ook nog eens een snelweg tussen wat niet bepaald meehelpt, ook niet qua capaciteit.

Een antenne op het Imtech-hoofdgebouw (waar ze wel een indoor solution hebben) zou het probleem kunnen oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirk op 16-05-2020 18:22 ]

• MNTN
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:42:
[...]

Denk niet dat het te maken heeft met de brand. Wel zit je vlakbij een niet-omgebouwde antenne (*knip*). Daar zit dan ook nog eens een snelweg tussen wat niet bepaald meehelpt, ook niet qua capaciteit.

Een antenne op het Imtech-hoofdgebouw (waar ze wel een indoor solution hebben) zou het probleem kunnen oplossen.
Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn en misschien dan in combinatie met een sterkere antenne in het winkelcentrum waar nu een 3dbw staat. Wel apart dat ze het ado stadion helemaal volgooien met antennes, maar de hele wijk erachter al jaren negeren.

[ Voor 0% gewijzigd door Dirk op 17-05-2020 10:58 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:53
Kan je met lte cat 4 nou ook profiteren van 4G+ of niet?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:01

The Wizard

Moderator Mobile
MarcoC schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:52:
Kan je met lte cat 4 nou ook profiteren van 4G+ of niet?
Nee, cat 4 kan alleen maar 10 + 10 MHz aan voor LTE-CA, de providers werken allemaal met 10 + 20 MHz.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Verwijderd

Zijn er hier anderen die regelmatig in de trein tussen Breda en Rotterdam zitten? Ik ben net overgestapt naar Vodaphone en vanaf Breda tot aan Dordrecht is het huilen met de pet op qua verbinding. Zelfs 3G is niet mogelijk en de gewone telefoonverbinding knalt er zelfs uit. Op het KPN netwerk had ik dit niet. Ik had niet overal een 4G dekking verwacht, maar dit is wel het andere uiterste...

Als dit normaal is ben ik blij dat ik maar een jaar abo heb genomen, kan ik weer snel terug naar KPN.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 10:12 ]

• Chris.nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:10:
Zijn er hier anderen die regelmatig in de trein tussen Breda en Rotterdam zitten? Ik ben net overgestapt naar Vodaphone en vanaf Breda tot aan Dordrecht is het huilen met de pet op qua verbinding. Zelfs 3G is niet mogelijk en de gewone telefoonverbinding knalt er zelfs uit. Op het KPN netwerk had ik dit niet. Ik had niet overal een 4G dekking verwacht, maar dit is wel het andere uiterste...

Als dit normaal is ben ik blij dat ik maar een jaar abo heb genomen, kan ik weer snel terug naar KPN.
Joh, er zijn wel meer trajecten prut. Maar kan je niet heel snel nog je koop/abonnement ongedaan maken, of zijn die 14 dagen al verstreken?

• ucsdcom
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:10:

In de pas verbouwde treinen is de ontvangst er volgens mij niet beter op geworden. Je kan het dus niet volledig op het konto van Vodafone schuiven. Aan de andere kant: Vodafone heeft geen 3G op de beter binnen doordringende 900 mHz frequentie. KPN en T-Mobile hebben dat wel. Ook heeft Vodafone een 4G netwerk dat veel landoppervlak dekt met een vleugje 4G. Binnenhuisdekking is er op heel veel plaatsen niet of deze is slecht. Op 4G is dit niet meer zo spannend, omdat je met 1 blokje 4G nog een prima vlotte verbinding hebt, waarvan je in de praktijk prima gebruik kan maken.

In jouw geval is Vodafone denk ik precies de verkeerde keus. In auto en bus gaat Vodafone veel beter dan in de trein. Vodafone zal langzaam verbeteren. Te langzaam voor jouw situatie. Ik zou inderdaad eens informeren of je terug kan naar KPN of zelfs gebruik maken van het T-Mobile proefabonnement van 1 jaar. Hoewel ik ook daarbij niet weet hoe T-Mobile zich op jouw traject houdt. KPN maar weer doen dan?

Verwijderd

Na Dordrecht is het prima, op de paar tunnels na maar daar heb je ook met KPN geen ontvangst, dus het is gewoon puur de dekking ben ik bang. Te weinig masten om zelfs 3G dekking te krijgen. Na mijn contract snel weer terug naar KPN/Telfort. Ik had in 2015 toch wat anders verwacht.

• MarcoC
Kan iemand uitleggen wat die planning van 4G+ volgens de dekkingskaart precies betekent? Voor 4G+ is toch de aanwezigheid van 1800MHz vereist? Als dat zo is, dan zouden er tussen nu en januari 2016 enorm veel 1800MHz-masten geactiveerd moeten worden om de planning van de dekkingskaart te halen toch?

Vragen, vragen.

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:05:
Na Dordrecht is het prima, op de paar tunnels na maar daar heb je ook met KPN geen ontvangst, dus het is gewoon puur de dekking ben ik bang. Te weinig masten om zelfs 3G dekking te krijgen. Na mijn contract snel weer terug naar KPN/Telfort. Ik had in 2015 toch wat anders verwacht.
Over het algemeen is de dekking overal prima, alleen zijn er punten waar het signaal net te zwak is omdat Vodafone op sommige drukke plekken nog steeds niet-geupgrade masten heeft staan, soms ook plekken waar straks 4G+ komt aan de planningskaart te zien. Waarom die locaties niet al gedaan zijn is me een groot raadsel. Als Vodafone straks alle oude 2G-locaties heeft omgebouwd dan is hun netwerk minstens even goed als dat van KPN. Vodafone heeft zelfs iets meer opstelpunten dan KPN geloof ik en zij bouwen nu al net als KPN 3G-punten om naar 3G+4G (met soms nog 2G erbij).

3G-dekking is er op zich ook wel overal (mits je je telefoon in de trein niet in je broekzak laat zitten), maar regelmatig kom ik van 4G terecht op 2G en blijf ik daar plakken terwijl ik zeker weet dat er goede 3G-dekking op die plek is. Kan toestel-afhankelijk zijn maar ook aan de netwerkconfiguratie liggen.

Op het moment dat ik wil bellen ga ik vaak direct van 4G naar 2G (eigenlijk bijna overal waar er geen 4G+ is in mijn ervaring), ik vraag me af of het diezelfde instelling is die ook bij data terugval naar 3G veroorzaakt?

Overigens zie ik dat ik nu in Eindhoven ook vaker op band 7 kom, zo lang dat signaal sterk genoeg is. Lijkt nu dus eindelijk zo te zijn ingesteld dat de 2600 MHz-band ook daadwerkelijk gebruikt kan worden op plekken waar hij actief is :) (geen LTE-Advanced op die plekken helaas trouwens)

• ucsdcom
Die 2600 band was toch het 4G testnetwerk van Vodafone dat zij enkele jaren terug in Eindhoven neergezet hebben. Of zijn er inmiddels meer plaatsen waar Vodafone al 4G-2600 inzet?

Met Vodafone 3G is mijn ervaring dat ze met de 2100 mHz frequenties in de op veel plaatsen voldoen, maar in de praktijk net te weinig bereik hebben op 3G om overal snel internet te hebben. In de stad gaat het prima en hebben ze vaak het snelste 3G netwerk. Buiten de stad gaat het prima langs snelwegen, maar duidelijk minder binnenshuis en in de trein op 3G. Omdat Vodafone geen 3G-900 heeft zit je dan meteen op 2G of super traag EDGE. Op de wat moeilijkere plaatsen heb je dus alleen 2G en dunne 4G dekking.

Tegelijkertijd snap ik ook wel dat Vodafone zijn 4G inktvlek strategie snel heeft losgelaten toen bleek dat KPN vrij onverwacht aan een 4G-800 uitrol op de turbostand begon. Om in de marketing mee te kunnen hebben ze eerst de masten prioriteit gegeven die een snelle landelijke dekking buitenshuis gaven. Tijdens de inktvlek fase leek het of Vodafone juist de masten pakte met het meeste verkeer. Door opeens vlakdekkend te moeten gaan werken is wat mij betreft de logica in de uitrol bij Vodafone even zoek geraakt. Volgens de dekkingskaart is er landelijke dekking, maar juist in de landelijke gebieden willen toestellen vaak pas traag naar het 4G netwerk terug wisselen. Dan inderdaad 2G in plaats van 4G. Blijf je langer op 1 plaats hangen, dan krijg je opeens wel 4G in beeld die dan ook nog eens prima bruikbaar lijkt te zijn. Ik denk echt aan netwerksettings hierdoor. Misschien komt daarom de 4G weergave bij Vodafone in de Sensorly app zo langzaam in beeld tov. KPN en T-Mobile. De eerste maand na de ombouw in mijn regio had ik dezelfde ervaring hier, terwijl ik daar nu na een gesprek binnen seconden teruggezet wordt naar 4G.

Ben je Vodafone klant en wil je snel internet, dan is een 4G toestel zeker een aanrader. 2G is voor data inmiddels onbruikbaar geworden. Van Vodafone 3G hoef je niets meer te verwachten bij gebrek aan extra 900 mHz frequenties na de veiling. Vodafone data moet het dus gaan hebben van goede 4G-800 dekking.

Als ze nu de 4G dekking gaan verdichten dan wordt Vodafone hierop in de toekomst weer een prima netwerk, zeker als bellen over 4G wordt ingevoerd. T-Mobile en KPN hebben aangegeven hiermee snel te willen starten. Vodafone laat niets van zich horen. Dat zal dus wel betekenen dat Vodafone proveert om 2 weken eerder te starten met bellen over 4 G als de data van start van de concurrenten bekend zijn. Ik zou dus eerder juist nu nog een jaartje naar KPN terug gaan en tegen de tijd dat dat contract afloopt eens verder kijken of overstap naar Vodafone al loont.

En in de trein heeft de NS dan ook de T-Mobile wifi modems omgebouwd naar 4G modems. Heb je dan toch nog gaten in Vodafone 4G dan werkt de wifi in de trein in ieder geval al een stuk betrouwbaarder en sneller.

[ Voor 62% gewijzigd door ucsdcom op 04-11-2015 12:26 ]

• MarcoC
Het enige wat mij zorgen baart is dat er de laatste tijd nauwelijks masten omgebouwd worden. T-Mobile is heel rap 4G op 900MHz aan het uitrollen (volgens mij op elke 4G-mast), en ze hebben al een enorm fijnmazig netwerk op 1800MHz. KPN is anderzijds hard bezig met 4G op 1800MHz. Vodafone lijkt wat dat betreft stil te staan. Mijn vorige vraag blijft dan ook staan, hoe denkt Vodafone die enorme 4G+-dekking te gaan behalen in twee maanden tijd? Komt er een grote eindsprint aan?

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
Mbt 2G/3G dekking: waar ik toenemend irritant vind is dat je data connectie wegvalt bij Vodafone op het moment dat je belt. Dwz: met bellen op 3G (2100Mhz) werkt alles, maar als je belt vanuit de auto of trein dan schakel je altijd wel een keer terug op 2G (900Mhz). Hierbij valt de data connectie weg én mijn ervaring is dat je dan voor de rest van het gesprek op 2G blijft hangen.

Dit zal bij zowel KPN als T-Mobile beter moeten zijn, omdat zij wel 5Mhz 3G (900Mhz) hebben.

• Schrudde
Bij T-Mobile zit nog lang niet overal ook 4g 900 op de masten, maar in de helft van het 4G gebied. Zal nog wel rap veranderen. De 3G 900 is heel prettig. In auto, binnen of treinen is het meestal te gebruiken.
Qua settings zitten er enorme verschillen. T-Mobile switcht heel snel en voortdurend naar de snelste frequentie. Als je op een plek met minder signaal of tussen twee masten zit kost je dat echt meer batterij. Maar je hebt wel eigenlijk altijd 3G. En in 900gebieden is 4G niet minder dan 3G of 2G. Dat zie je dus ook niet vaak, en als hij terugvalt is het op 3G.
Vodafone heeft juist een heel erg laat omschakelen, zeker op 2G. Meermalen meegemaakt dat je zelfs minuten onder een 3G mast gewoon op 2G blijft hangen odat die nog goed is. Maar ook wel eens onwerkbaar 3G onder eeen 2 G mast. Leuk voor je batterij en je gesprek zal niet snel wegvallen, maar handig is anders.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik zat op mijn werk in Apeldoorn wat te klooien met onze Fritzbox 6840 router en tot mijn grote verbazing kwamen er ineens 3 LTE2600 masten van Vodafone in de netwerklijst te staan, naast LTE800 en LTE1800. Ik kon er niet op verbinden, maar het waren 10MHz kanalen (net zoals LTE800). Misschien dat ze her en der toch steunzenders op LTE2600 plaatsen tbv capaciteit?

• Sorcerer8472
RadioAir schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:48:
Ik zat op mijn werk in Apeldoorn wat te klooien met onze Fritzbox 6840 router en tot mijn grote verbazing kwamen er ineens 3 LTE2600 masten van Vodafone in de netwerklijst te staan, naast LTE800 en LTE1800. Ik kon er niet op verbinden, maar het waren 10MHz kanalen (net zoals LTE800). Misschien dat ze her en der toch steunzenders op LTE2600 plaatsen tbv capaciteit?
Da's spannend. Ze hebben idd maar 10 MHz op de 2600-band (alleen Tele2 en Ziggo hebben 20 MHz). Op dit moment is er in of rond Amersfoort geen 2600 MHz-locatie opgenomen in het Antenneregister. De nieuwe update zal er snel aankomen dus wie weet zien we daar wat. Op welke postcode zit je werk (ongeveer)?

In Eindhoven is het ooit begonnen als test maar inmiddels draaien deze cellen mee in het 4G-netwerk ter extra ondersteuning. Mogelijk test Vodafone nu ook 3CA, dus 4G+ met 3 ipv 2 kanalen. KPN test hier ook al mee in Delft.
SooK schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:26:
Mbt 2G/3G dekking: waar ik toenemend irritant vind is dat je data connectie wegvalt bij Vodafone op het moment dat je belt. Dwz: met bellen op 3G (2100Mhz) werkt alles, maar als je belt vanuit de auto of trein dan schakel je altijd wel een keer terug op 2G (900Mhz). Hierbij valt de data connectie weg én mijn ervaring is dat je dan voor de rest van het gesprek op 2G blijft hangen.

Dit zal bij zowel KPN als T-Mobile beter moeten zijn, omdat zij wel 5Mhz 3G (900Mhz) hebben.
Wordt tijd dat er snel VoLTE komt bij Vodafone ja, bijkomend nadeel van terugvallen naar 2G is dat de HD Voice-kwaliteit direct verdwijnt. Daarom bel ik regelmatig liever via Whatsapp dat vlekkeloos werkt via 4G van Vodafone.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:23
Hou het maar op vlak naast de Apenheul ;) De mast is ook in die zin nog niet actief dat er op ingelogd kan worden, en een dag later was het signaal weer weg (net zoals met 4G800 indertijd bij Vodafone toen ze aan het testen waren).

• ucsdcom
De Apenheul lijkt mij voldoende reden op zichzelf om 4G-2600 kanalen beschikbaar te gaan maken daar. Dan zijn de 4G-800 frequenties voor de rest van het gebied beschikbaar.

Met een beetje meer 4G is het Whatsapp bellen de vervanger van gewoon bellen nog voordat de providers hun VoLTE spraakaanbod over 4G kunnen lanceren. En het is nog interoperator compatible ook. Dat kan je van VoLTE niet zeggen volgens mij. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat providers bij hun grotere databundels meestal al standaard onbeperkt bellen aanbieden.

[ Voor 51% gewijzigd door ucsdcom op 04-11-2015 20:00 ]

• MarcoC
Schrudde schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:00:
Bij T-Mobile zit nog lang niet overal ook 4g 900 op de masten, maar in de helft van het 4G gebied. Zal nog wel rap veranderen. De 3G 900 is heel prettig. In auto, binnen of treinen is het meestal te gebruiken.
Qua settings zitten er enorme verschillen. T-Mobile switcht heel snel en voortdurend naar de snelste frequentie. Als je op een plek met minder signaal of tussen twee masten zit kost je dat echt meer batterij. Maar je hebt wel eigenlijk altijd 3G. En in 900gebieden is 4G niet minder dan 3G of 2G. Dat zie je dus ook niet vaak, en als hij terugvalt is het op 3G.
Vodafone heeft juist een heel erg laat omschakelen, zeker op 2G. Meermalen meegemaakt dat je zelfs minuten onder een 3G mast gewoon op 2G blijft hangen odat die nog goed is. Maar ook wel eens onwerkbaar 3G onder eeen 2 G mast. Leuk voor je batterij en je gesprek zal niet snel wegvallen, maar handig is anders.
T-Mobile is pas sinds een eind mei bezig! Vodafone al meer dan 2 jaar. T-Mobile activeert elke maand honderden masten (gemiddeld 400 per maand ofzo). Over 2 maanden hebben ze Vodafone ingehaald.

• ucsdcom
Volgens mij is zelfs Tele 2 over 2 maanden verder als Vodafone niet snel weer de draad oppakt, ze zullen dus echt wel flink aan de gang gaan bij Vodafone verwacht ik.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:57

mb1

RadioAir schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:01:
Hou het maar op vlak naast de Apenheul ;)
Jij bent toch hoop ik niet diegene dan die de hele dag van die blauwe enveloppen zit dicht te likken ;)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ucsdcom schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:32:
Volgens mij is zelfs Tele 2 over 2 maanden verder als Vodafone niet snel weer de draad oppakt, ze zullen dus echt wel flink aan de gang gaan bij Vodafone verwacht ik.
Klopt... Vandaag wordt de Tele2 update geplaatst. Ze zitten niet ver meer van Vodafone af.

• Sorcerer8472
ucsdcom schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:55:
De Apenheul lijkt mij voldoende reden op zichzelf om 4G-2600 kanalen beschikbaar te gaan maken daar. Dan zijn de 4G-800 frequenties voor de rest van het gebied beschikbaar.

Met een beetje meer 4G is het Whatsapp bellen de vervanger van gewoon bellen nog voordat de providers hun VoLTE spraakaanbod over 4G kunnen lanceren. En het is nog interoperator compatible ook. Dat kan je van VoLTE niet zeggen volgens mij. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat providers bij hun grotere databundels meestal al standaard onbeperkt bellen aanbieden.
De Apenheul zal meevallen qua drukte hoor, het is geen festivalterrein. Zo te zien staat er een LTE800-antenne vlakbij.

Iets verder weg staat al een (iets oudere) combinatie met LTE800+LTE1800, wellicht dat daar nu LTE2600 aan is toegevoegd maar nog inactief is gelaten totdat het nodig is? Het is een hoge locatie, dus zou me niets verbazen. Ook is er nog een niet-omgebouwde locatie zonder LTE die nu misschien geschikt is gemaakt waarbij er gelijk LTE2600 is toegevoegd. Wellicht zit Vodafone nu in stilte heel breed LTE2600 uit te rollen om straks als enige in een groot aantal steden ineens 3CA uit te rollen. Zou me niks verbazen en past bij hun strategie om zo veel mogelijk uit een enkele antennelocatie te persen.

Afhankelijk van de locatie kan het ook gewoon een test met een small cell zijn trouwens, die draaien ook op 2600 MHz (en soms op 1800 MHz).

• ucsdcom
Met een paar locaties HSPA+ adverteerde Vodafone al dat ze het snelste 4G netwerk van Nederland hadden. Met de Samsung S6EDGE+ met ingebouwd cat 9 modem en op 3 locaties 4G-2600 3CA kunnen ze ook weer claimen het snelste 4G netwerk van Nederland te hebben. Als je het op dekking niet haalt, zal je toch andere dingen moeten zoeken om jezelf op de borst te kunnen kloppen ;)

Of ben ik nu te negatief...;) Dit soort acties nodigen wel de concurrenten uit om snel mee te schakelen. Zo moest KPN wat mij betreft door Vodafones 1800 dekkings aanvulling snel 4G-1800 bij gaan bouwen om in drukker bevolkte gebieden ookacceptabel snel 4G te houden. En zo moet T-Mobile sneller landelijke dekking roepen en 4G-900 uitrollen + cat 6 modems gaan ondersteunen door 4G+ aan te bieden.

[ Voor 35% gewijzigd door ucsdcom op 05-11-2015 11:13 ]

• Raider095
MarcoC schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:16:
Kan iemand uitleggen wat die planning van 4G+ volgens de dekkingskaart precies betekent? Voor 4G+ is toch de aanwezigheid van 1800MHz vereist? Als dat zo is, dan zouden er tussen nu en januari 2016 enorm veel 1800MHz-masten geactiveerd moeten worden om de planning van de dekkingskaart te halen toch?
Enorm veel is dan weer een groot woord, maar er gaat inderdaad meer 4G1800 bij komen de komende tijd...

• MarcoC
Raider095 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:33:
[...]

Enorm veel is dan weer een groot woord, maar er gaat inderdaad meer 4G1800 bij komen de komende tijd...
Dat is goed om te horen. Enorm zal inderdaad wel meevallen, alleen in de afgelopen twee jaar er is heel weinig op het 1800MHz-vlak gebeurd (voornamelijk 800MHz), dus in die zin zou het wel opvallend zijn als er ineens een sterke groei in 1800MHz komt.

• Sorcerer8472
Er komt eigenlijk iedere keer ongeveer hetzelfde percentage 1800 t.o.v. 800 bij. Op de kaart wordt vooral gespeeld met drempelwaarden waarbij de voorspelling te rooskleurig is en het huidige beeld juist een tikje negatief in mijn ervaring.

• MarcoC
MarcoC schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:13:
[...]

T-Mobile is pas sinds een eind mei bezig! Vodafone al meer dan 2 jaar. T-Mobile activeert elke maand honderden masten (gemiddeld 400 per maand ofzo). Over 2 maanden hebben ze Vodafone ingehaald.
Ik zat er helemaal naast, T-Mobile heeft Vodafone sinds vandaag al ingehaald.

• Schrudde
Maar de manier van rekenen is ook net ongunstig voor Vodafone. Als een ander een site heeft met 3g 900 en 3G 2100 telt die dubbel, als Vodafone een 3G site heeft hebben ze vaak 3 carriers er op en telt die maar 1 keer. Maar dat is wel net de reden waarom 3g het bij Vodafone ondanks de moeilijke frequentie vaak toch heel behoorlijk doet en ze in zo'n test het nof van het drukke KPN net kunnen winnen. 3G snelheid hangt namelijk ook sterk van het aantal users per cel af.

• tcf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024

tcf

Vorige maand, na meer dan 12 jaar privé klant te zijn geweest bij Vodafone, overgestapt naar KPN. Niet zozeer vanwege serieuze klachten over de dekking maar door de waardeloze klantenservice. Ik merk echt een duidelijk verschil met een paar jaar terug: nu is geen enkele vorm van korting bespreekbaar zelfs niet voor trouwe, vaste klanten. Vroeger wel mooie aanbiedingen gehad. Voor mij nu de hoofdreden om op/over te stappen.

Ervaring met KPN ( dekking op mijn zakelijke telefoon met 4G vanaf start 4G netwerk ) zijn eerlijk gezegd ook niet altijd zaligmakend maar over het algemeen wel beter dan Vodafone. Vooral 3G is stukken beter op heel veel plekken, 4G al meerdere plekken gehad dat Vodafone toch echt betere binnenhuisdekking heeft. Wat je wel ziet is dat de er meer langdurige 'dipjes' in het bereik zitten. Bij KPN neemt een andere mast het merkbaar erg snel over, bij Vodafone duurt dat lang(er).

Qua snelheid wel dik tevreden over Vodafone, daar kan KPN niet aan tippen.

Hoop dat Vodafone meegaat met de ontwikkelingen want de andere providers zijn goed bezig!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nou op dit moment is het hier in huis weer feest.. alleen 2G dekking :/ en ga ik buitenstaan.. -103dB voor LTE..

lijkt er op dat 4G op 800mhz er uit ligt en 3G het ook niet lekker doet op de site hier..
hopelijk fixen ze het snel :)

404 Signature not found

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
Geen zorgen, Vodafone gaat nu wifi inzetten om het 4G netwerk te ontlasten... http://www.rtlz.nl/tech/v...-voor-sneller-en-beter-4g 8)7 8)7 8)7

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
PWA777 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:52:
Geen zorgen, Vodafone gaat nu wifi inzetten om het 4G netwerk te ontlasten... http://www.rtlz.nl/tech/v...-voor-sneller-en-beter-4g 8)7 8)7 8)7
Nee dat doen ze niet, het staat verkeerd in het artikel. Ze gebruiken LTE-U, een techniek waarbij LTE op unlicensed frequenties (in dit geval dus 5 GHz) gebruikt wordt als aanvulling op de licensed/geveilde frequenties. De standaard en regelgeving hiervoor is nog niet helemaal afgerond, en dit wordt nu op deze manier getest. De 5 GHz band is al best breed, sterker nog toen Neelie Kroes nog regeerde pleitte zij voor het toevoegen van unlicense kanalen.

Wikipedia: LTE in unlicensed spectrum

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28

netblade

Sunrise

Vinnienerd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:28:
[...]

Nee dat doen ze niet, het staat verkeerd in het artikel. Ze gebruiken LTE-U, een techniek waarbij LTE op unlicensed frequenties (in dit geval dus 5 GHz) gebruikt wordt als aanvulling op de licensed/geveilde frequenties. De standaard en regelgeving hiervoor is nog niet helemaal afgerond, en dit wordt nu op deze manier getest. De 5 GHz band is al best breed, sterker nog toen Neelie Kroes nog regeerde pleitte zij voor het toevoegen van unlicense kanalen.

Wikipedia: LTE in unlicensed spectrum
Deze is best breed maar als je naast een Vodafone mast woont bij een winkelcentrum zie ik de kans nog wel in dat deze op termijn gaat storen. Daarnaast heeft Vodafone nu al capaciteitsproblemen dat deze optie noodzakelijk wordt?
Laat de 5ghz lekker voor wifi netwerken gelden, de 2,4 ghz band is al helemaal verziekt door al die netwerken en hotspots.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Vodafone implementeert eerste live LTE demo ter wereld met gebruikmaking van eigen en vergunningvrij spectrum

Bron: http://blog.vodafone.nl/b...erbetert-4g-klantervaring

Door Dr. Li Lin, specialist Mobile Access Centre of Excellence, Vodafone Group

De afgelopen drie maanden heeft het dataverbruik van Vodafone klanten met hun mobiele telefoon voor het eerst de grens bereikt van 400 petabyte. Dat is genoeg om non-stop naar Spotify te kunnen luisteren vanaf de prehistorie tot nu. In onze Europese markten is deze toename in dataverbruik toe te schrijven aan het feit dat klanten op het 4G netwerk gemiddeld dubbel zoveel data verbruiken dan op het 3G netwerk.

Een hoger dataverbruik zet de bestaande spectrumruimte die Vodafone heeft verworven onder druk en we zijn dan ook zeer verheugd te kunnen melden dat wij als eerste netwerk ter wereld erin geslaagd zijn om LTE op een commercieel netwerk te testen waarbij zowel onze eigen bandbreedte als vrije spectrumruimte werd ingezet. Met deze technologie kunnen we onze 4G capaciteit verder uitbreiden en de klantervaring van mobiel breedband verbeteren.

De proef is samen met Vodafone Nederland uitgevoerd en vond op 17 november plaats met ondersteuning van Ericsson en Qualcomm INC Technologies. Bij de test werd een Ericsson RBS 6402 small cell gebruikt en een testtoestel voorzien van een Qualcomm Snapdragon X12 modem. De downloadsnelheid die bereikt werd, bedroeg maar liefst 274 Mbps door 20MHz van ons eigen spectrum in de 1800 band te combineren met 20MHz in de vrije 5GHz band.

De vrije spectrumruimte kan door verschillende technologieën worden gebruikt (bijv. Wifi). Tijdens de test bleek een goede match mogelijk tussen LTE en het bestaande Wifi-systeem.

Door bandbreedte in het vrije spectrum toe te voegen aan ons eigen spectrum zijn we in staat om spectrum efficiënter te gebruiken en de capaciteit van de Vodafone netwerken te verhogen. De 5GHz band in het vrije spectrum, dat voor deze License Assisted Access (LAA) techniek wordt gebruikt, is minder druk dan de bandbreedten die via vergunningen zijn uitgegeven, en heeft tot 600 MHz spectrumruimte beschikbaar. Dit houdt in dat klanten data sneller kunnen downloaden, wat vooral voordelen biedt bij veeleisende online bezigheden zoals gamen of het kijken naar video’s.

Vodafone zou graag zien dat LAA wordt opgenomen in de 3GPP standaard en zal de technologie in Europa pas gaan uitrollen als dat proces is afgerond. Grote operators, mobiele netwerkfabrikanten en mobiele chipsetfabrikanten werken samen aan deze standaard om eerlijk gebruik door de diverse gebruikers en technologieën, zoals Wifi, van de vrije bandbreedten tot stand te brengen. De LAA standaard staat gepland voor de 3GPP Release13 in 2016.

Vodafone zal na deze succesvolle test haar pioniersrol blijven vervullen in de telecomsector om LAA wereldwijd commercieel uit te rollen. Vodafone werkt daarnaast nauw samen met Huawei aan een tweede live demo en moedigt andere netwerkapparatuur-/chipsetpartijen en mobiele toestelfabrikanten aan om een sterk LAA ecosysteem te bouwen waar de mobiele klant van kan profiteren.
Vergunningvrij spectrum verbetert 4G klantervaring

Dr. Li Lin is expert op het gebied van Single RAN en TSO-Access. Hij is verantwoordelijk voor indoor oplossingen, LAA en LTE en Wifi Aggregatie binnen Vodafone Group. Li heeft 18 jaar werkervaring bij tier 1-telecommunicatie operators in zowel het oosten als het westen en hield zich bezig met netwerkstrategie en technologie. Hij heeft een doctoraat in ICT Convergence van de Universiteit van Cambridge.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
http://www.telecompaper.c...nlicensed-lte-ca--1114148

Als jullie nou eindelijk even lezen, het gaat hier om een test met een indoor Picocell. Deze tref je dus aan in winkelcentra, station etc. Allemaal openbare ruimtes waar de 5 GHz spectrum eigenlijk alleen maar benut wordt door huurders, niet door particulieren. Hier is sowieso de afstemming met zendende basisstation al een stuk beter geregeld dan laten we zeggen een woonwijk. Het enige probleem zou ik zien als deze techniek ook wordt ingezet op bushokjes zoals Vodafone nu doet in Amsterdam met picocellen in de gelicenseerde band, maar aangezien per apparaat maar 20 MHz benut wordt (dat is één kanaal) zou de interferentie hier minimaal zijn. APs op 5 GHz sturen van elkaar weg als ze een ander AP of een radarstation detecteren. Jullie mogen je eerder drukker maken om 802.11ac waarin 80 en 160 MHz brede kanalen zijn toegestaan, alhoewel deze ook terug zouden moeten vallen naar 40 of zelfs 20 MHz indien andere gebruikers hier last van hebben.

• ucsdcom
Interessante techniek. Zo verbetert Vodafone hun capaciteit aanzienlijk. Dit is echt voorsorteren op de toekomst. Het netwerk van Vodafone presteert nog steeds goed, dus op dit moment is er geen of zeer weinig sprake van overbelasting.

5GHz dekking bij indoor gebruik is zeer beperkt. Ik zie dus wel heel nuttige inzet in de blindspots in gebouwen. En daar zit je andere technologieen ook niet in de weg.

• Sorcerer8472
Dit zal vooral gebruikt kunnen worden op festivals en zeer drukke publieke ruimten. Daarbuiten zal de noodzaak minder zijn en is één 1800 MHz-kanaal voorlopig nog wel genoeg.

Verder is 3CA eerder haalbaar, met in Nederland 800+1800+2600 waar je ongeveer dezelfde snelheid mee kunt halen maar dan met een groter bereik.

In Eindhoven zit ik nu ook vaker op LTE2600 trouwens. Op plekken met 800+2600 is er nu een hogere voorkeur voor 2600 dan vroeger. Ik heb nog geen CA gezien met 800+2600. Geen idee hoe het is met de paar locaties met 800+1800+2600 maar ik gok dat de volgorde daar 1800, 2600, 800 is waardoor je in feite nooit op 2600 terechtkomt, maar wie weet als 3CA geactiveerd wordt... Bij extreme drukte zal de voorkeur voor 2600 ook automatisch hoger worden als door de drukte de RSRP-waarde slechter wordt, als ik de werking goed begrijp tenminste.

Leuk en nuttig dat er wordt getest, maar verwacht dit niet voor 2017 in het wild... :)

• SMSfreakie
  • Niet online
nou ik vind de 272 mbits niet zo schokkend over 20mhz in de 5ghz + 20mhz in hun eigen band

404 Signature not found

• ReneX
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 18:10
Ter info:
Er is een probleem bij Vodafone met nieuwe abonnementen (of wijzigingen) waardoor je wel 2G of 3G hebt, maar geen 4G.
Men weet van het probleem af, en mogelijk dat het dit weekend (met een grote systeem update) wordt opgelost.

Loop je hier tegenaan, meld het dan bij de klantenservice (1201, keuze 2 en daarna 3) en laat een case aanmaken. Dan is het in ieder geval bekend (en wordt de omvang van het probleem duidelijker).

• PWA777
ReneX schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:05:
Ter info:
Er is een probleem bij Vodafone met nieuwe abonnementen (of wijzigingen) waardoor je wel 2G of 3G hebt, maar geen 4G.
Men weet van het probleem af, en mogelijk dat het dit weekend (met een grote systeem update) wordt opgelost.

Loop je hier tegenaan, meld het dan bij de klantenservice (1201, keuze 2 en daarna 3) en laat een case aanmaken. Dan is het in ieder geval bekend (en wordt de omvang van het probleem duidelijker).
Komend weekend ligt het hele Vodafone systeem plat; je kunt ook geen nieuwe Blox aansluiten op Prepaid nummers. Waardeloos, aangezien ik in het buitenland zit. :(

• ReneX
PWA777 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:15:
[...]
Komend weekend ligt het hele Vodafone systeem plat; je kunt ook geen nieuwe Blox aansluiten op Prepaid nummers. Waardeloos, aangezien ik in het buitenland zit. :(
Klopt, aan de andere kant is het mss mogelijk dit van te voren te doen?

• PWA777
ReneX schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:20:
[...]

Klopt, aan de andere kant is het mss mogelijk dit van te voren te doen?
Een Blox op reis is maar geldig tot middernacht NL-tijd en kan dus niet van te voren erop gezet worden 8)7

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:39
Die blox blijft gewoon aanstaan als hij aan staat.
Het is niet een blox die je elke dag moet activeren, alleen de kosten zijn dagelijks als je de data verbruikt in het buitenland.

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-11 09:08

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik ben zojuist overgestapt van T-Mobile naar Vodafone. De reden is heel simpel: de kosten.
Destijds ben ik nog in de Ben periode van Libertel naar T-Mobile gegaan vanwege dezelfde reden. Ik wilde geen achterlijk duur toestel met dito maanbedrag en bijbetaling en helaas is T-Mobile dan geen optie meer tegenwoordig. Ik heb nu via Vodafone F&F een 1 jarig abbo met een Huawei p8 genomen. Ik betaal eenmalig 59,95 voor het toestel en 37 p/mnd voor onbeperkt bellen en 3GB data, erg netjes vind ik zelf.
Niet veel meer op jaarbasis als het toestel los kopen op dit moment. Bij de roze club moest ik bij deze combinatie nog bijna 300 euro bijleggen 8)7 , mja Ali B moet ook betaald worden heh! :+

Ik ben natuurlijk wel een beetje bang dat het netwerk me gaat tegen vallen maar een jaartje is zo om dus ik zie het als een leuke test :)

• PWA777
Arjant2 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:41:
Die blox blijft gewoon aanstaan als hij aan staat.
Het is niet een blox die je elke dag moet activeren, alleen de kosten zijn dagelijks als je de data verbruikt in het buitenland.
Op prepaid vervalt de blox elke dag om 23h59 Nederlandse tijd en moet dan opnieuw aangezet worden. Dat kan dus niet komend weekend door "systeem onderhoud" wat tot maandag ochtend 10h00 duurt. |:(

• ReneX
Mss is de Blox 'Online Only' nog een optie? 1GB voor 30 dagen (10 euro).

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

PWA777 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:18:
[...]

Op prepaid vervalt de blox elke dag om 23h59 Nederlandse tijd en moet dan opnieuw aangezet worden. Dat kan dus niet komend weekend door "systeem onderhoud" wat tot maandag ochtend 10h00 duurt. |:(
Kan je ook niet smsen om de blox te activeren dan? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Arjant2
PWA777 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:18:
[...]

damned wat een dom systeem. Dat is dus anders bij prepaid als bij abo.

• Arjant2
Tweakriez schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:09:
Ik ben zojuist overgestapt van T-Mobile naar Vodafone. De reden is heel simpel: de kosten.
Destijds ben ik nog in de Ben periode van Libertel naar T-Mobile gegaan vanwege dezelfde reden. Ik wilde geen achterlijk duur toestel met dito maanbedrag en bijbetaling en helaas is T-Mobile dan geen optie meer tegenwoordig. Ik heb nu via Vodafone F&F een 1 jarig abbo met een Huawei p8 genomen. Ik betaal eenmalig 59,95 voor het toestel en 37 p/mnd voor onbeperkt bellen en 3GB data, erg netjes vind ik zelf.
Niet veel meer op jaarbasis als het toestel los kopen op dit moment. Bij de roze club moest ik bij deze combinatie nog bijna 300 euro bijleggen 8)7 , mja Ali B moet ook betaald worden heh! :+

Ik ben natuurlijk wel een beetje bang dat het netwerk me gaat tegen vallen maar een jaartje is zo om dus ik zie het als een leuke test :)
Denk dat het netwerk je niet zo tegen zal vallen. T-Mobile of Vodafone zal niet veel schelen, eerder in voordeel van Vodafone.

• ReneX
Ik ben ook deze week van het T-Mobile netwerk over naar Vodafone. Mijn reden was juist het netwerk :-)

Afgelopen jaar de kat uit de boom gekeken ivm de ombouw van het T-Mobile netwerk. En hoewel het netwerk sterk is verbeterd zitten er nog te veel zwakke plekken in (juist waar ik mij regelmatig bevind).
Voorbeelden; Driel, Nijmegen-Noord (wel veel T-Mobile masten om de wijk heen, maar op ongunstige plekken/hoogtes), High Tech Campus (Eindhoven) en Vodafone heeft extra capaciteit in voetbalstadions waar ik ook nog wel eens kom. Op al deze plaatsen heeft Vodafone een betere dekking (en heeft T-Mobile zelfs soms 0 bereik).
In totaal heeft het T-Mobile netwerk zeker een hogere capaciteit, maar het begint toch bij dekking. (En dan bevalt dekking met extra capaciteit op hot-spots mij toch beter).

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik vind ook het gebrek aan keuze erg slecht bij T-Mobile en dat is nog een reden dat ik ben vertrokken.
Mooie Anjovis reclames over keuzes destijds maar nu is het of 120 min of onbeperkt, niks er tussen in, zelfde bij i-net bundels; of 1GB of 3GB. En wie willen ze eigenlijk aanspreken met hun reclames? Naar mijn idee slaan ze de plank volledig mis, wat heeft het huidige publiek met Ali B en zijn vriendjes? Het lijkt mij dat dit onnodig veel geld qua marketing. Zal vast een aardige gozer zijn enzo maar ik erger me rot aan die reclames, krijg hetzelfde kriebilige gevoel als destijds met de Hi reclames, geforceerd hip voor de jeugd willen zijn ofzo :S Al waren die reclames nog tenminste een beetje grappig te noemen.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Tsja, het is maar wat je irritant noemt, elke keer als die Vodafone radio reclames voorbij komen kan ik de radio wel door het raam gooien. :P

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

The Wizard schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:58:
Tsja, het is maar wat je irritant noemt, elke keer als die Vodafone radio reclames voorbij komen kan ik de radio wel door het raam gooien. :P
Daar heb je gelijk in natuurlijk, het is gewoon een stukje frustratie van mijn kant.
Ik vond de kosten gewoon veel te hoog worden met wat je er voor terug kreeg.

[ Voor 0% gewijzigd door Tweakriez op 20-11-2015 13:22 . Reden: Spelfoutje ]

• SMSfreakie
  • Niet online
ReneX schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:05:
Ter info:

aparte storing.. nouja.. mischien heeft dit ook wel indirect te maken met de 4G problemen die ik op dit moment ervaar..

mn S5 schakelt continu terug naar 2G als 4G weg valt.. ook met een behoorlijk lage signaal waarde.. terwijl mn vriendin nog geen 4G capable toestel heeft en daar gewoon een volle bak 3G heeft :S
forceer ik handmatig 3G dan pakt die hem wel op..

als of VF denk dat er wel genoeg 4G dekking zou moeten zijn op die "cell" en hem daarom terug gooit naar 2G bij geen data activiteit..
hij springt wel vaker naar 2G.. maar zodra er data uitgewisseld moet worden springt die direct weer op 4G..

maar dan is er schijnbaar geen 4G dekking en wordt er niet goed geschakeld :/

[ Voor 17% gewijzigd door SMSfreakie op 20-11-2015 13:40 ]

404 Signature not found

• ucsdcom
Technisch is het een rommeltje de laatste tijd bij Vodafone. Ook de klantenservice kan niet zo veel goed doen of oplossen lijkt het. Zelfs als je als klant wilt vertrekken kan dit volgens het Vodafone forum door storingen nog mis gaan, waardoor de klant gewoon doorbetaalt. Best bijzonder dat het zo kan rommelen in telecomland

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Tja het eerste telefonische contact wat ik vandaag moest hebben ivm mijn naam die niet goed was doorgezet in het systeem was ook niet bepaald vlekkeloos. Mja dat krijg je als ie via webhelp je klantenservice laat doen met werknemers die voor 8,50 per uur aan de telefoon zitten. Maar goed ik ben bang dat dit meer regel dan uitzondering is tegenwoordig. Laten we hopen dat er in de toekomst weer goed geïnvesteerd wordt in service, kwaliteit van netwerk en concurerende prijzen bij de providers. Met die reden ben ik nu ook weg bij T-mobile, veel te duur geworden. Als je dan als een mak schaap blijft hangen veranderd de markt ook niet. Wanneer providers klanten zien vertrekken zullen ze uiteindelijk hopelijk weer gaan concureren.

• ReneX
Hopelijk zorgen de wijzigingen van dit weekend voor wat betere bedrijfsprocessen, want er schort idd nog wel eea aan het oplossen van problemen (en eigenlijk aan het voorkomen daarvan).

• SMSfreakie
  • Niet online
nou t gaat lekker.. de temperatuur omlaag, winterse neerslag en meteen op veel plekken totaal geen dekking :|

404 Signature not found

• Raider095
Ik moet zeggen dat ze wel iets beter worden. In het begin waren ze inderdaad str*ntvervelend :)

• Raider095
SMSfreakie schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:52:
nou t gaat lekker.. de temperatuur omlaag, winterse neerslag en meteen op veel plekken totaal geen dekking :|
Natte sneeuw doet niet veel goed nee. Vorig jaar "3e kerstdag" was het ook een bende in delen van het land na natte/plaksneeuw :)

• ArcticWolf
  • Niet online
Haha jij ook al? In de auto ging ie gerust ff naar een andere zender... damn wat waren die reclames irritant.

• SMSfreakie
  • Niet online
Raider095 schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:54:
[...]

Natte sneeuw doet niet veel goed nee. Vorig jaar "3e kerstdag" was het ook een bende in delen van het land na natte/plaksneeuw :)
vorig jaar met ons onbeperkt data kadootje geen enkel probleem gehad :/

404 Signature not found

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-11 17:45
Sinds gister heb ik in Leiden 0,5 Mbps download op 4G terwijl de upload rond de 20 Mbps zit (Red Super, 6Gb dus datalimiet is niet overschreden of whatever).
Gisteravond de klantenservice gebeld maar daar kwam ik niet verder. Er zouden 'misschien wel meer signalen zijn dat het niet goed werkt'. Dus, even checken, heeft iemand ook problemen?

Update: Net weer contact gehad, er zou inderdaad een storing op 4G zijn dus voorlopig moest ik 3G instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jason X op 27-11-2015 16:46 ]

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Yep, in het VF abonnementen-topic wordt er ook over geklaagd. Hier zelfde problemen. Lijkt door het hele land te spelen sinds een week ongeveer.

• Chris.nl
  • Niet online
Juist, met browsen valt het niet op, maar een stream afspelen geeft problemen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb hier thuis wel problemen met de 4G snelheid, gaat echt dramatisch traag... batterij gaat ook een heel stuk korter mee.
Op m'n werk valt het enigszins mee.

• Sorcerer8472
Voor de zoveelste keer gezeur met die proxy?

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:38
Dan zou je, in geval van een proxy issue, op 3G hetzelfde ervaren.

• Sorcerer8472
Goed punt, aangenomen dat die proxy zich hetzelfde gedraagt op beide netwerken.

Ik heb er in ieder geval geen last van gehad in NL noch in DE waar ik nu ben, beide op 4G :7

• SMSfreakie
  • Niet online
VF timmert iig weer aan de verkeerde weg op dit moment :|

de concurrentie wordt op dit moment toch echt aantrekkelijker.

404 Signature not found

• ArcticWolf
  • Niet online
Kan het zijn dat een deel van het netwerk plat is (dus maar 1 frequentie beschikbaar... geen idee of dat zomaar kan)? Het is echt tergend traag overal en had vandaag opeens G > 4G > G > 4G in het centrum toen ik even bleef staan 8)7

• Sorcerer8472
Vodafone heeft eindelijk de locatie op de Atlasdreef in Utrecht voorzien van 4G (alleen op 800 MHz, 10 MHz dus, KPN en T-Mobile hebben er 30 MHz in gebruik). Gaat heel spannend worden of de Stroyenbochdreef wel 4G+ gaat krijgen als die straks wordt omgebouwd :P

Verder heb ik geen wijzigingen kunnen vinden bij de meerdere oude locaties dat ik nog ken bij Vodafone. De locatie in een reclamebord langs de A2 bij Waardenburg die al in oktober voor 4G+-dekking had moeten zorgen is nog steeds niet omgebouwd. Wel lijkt er veel te gebeuren met nieuwe/gewijzigde microwaves...

Ook gemerkt: een wijziging in netwerkinstellingen. Je blijft nu langer hangen op LTE1800 sinds een weekje ofzo. Zowel in idle als connected modus. En ik moet zeggen dat het netwerk nog steeds gewoon lekker snel is en ik bijna nooit meer op iets anders dan 4G zit.

Grootste ergernis is het terugschakelen naar 2G bij het bellen op plekken waar er prima 3G-dekking is. Via Whatsapp bellen werkt vaak beter. Tijd voor VoLTE dus!

• ReneX
Sorcerer8472 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:34:
Vodafone heeft eindelijk de locatie op de Atlasdreef in Utrecht voorzien van 4G (alleen op 800 MHz, 10 MHz dus, KPN en T-Mobile hebben er 30 MHz in gebruik). Gaat heel spannend worden of de Stroyenbochdreef wel 4G+ gaat krijgen als die straks wordt omgebouwd :P
Als ik naar de 4G+ verwachting kijk (januari) dan zou deze locatie m.i. ook 4G+ moeten krijgen. Men moet de komende weken aardig wat 4G+ locaties activeren om de aangegeven dekking te halen.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:34:

Verder heb ik geen wijzigingen kunnen vinden bij de meerdere oude locaties dat ik nog ken bij Vodafone. De locatie in een reclamebord langs de A2 bij Waardenburg die al in oktober voor 4G+-dekking had moeten zorgen is nog steeds niet omgebouwd. Wel lijkt er veel te gebeuren met nieuwe/gewijzigde microwaves...

Ook gemerkt: een wijziging in netwerkinstellingen. Je blijft nu langer hangen op LTE1800 sinds een weekje ofzo. Zowel in idle als connected modus. En ik moet zeggen dat het netwerk nog steeds gewoon lekker snel is en ik bijna nooit meer op iets anders dan 4G zit.

Grootste ergernis is het terugschakelen naar 2G bij het bellen op plekken waar er prima 3G-dekking is. Via Whatsapp bellen werkt vaak beter. Tijd voor VoLTE dus!
Ik blijf ook echt lang hangen op LTE1800 merk ik. Echt tegen -120dBm aan pas voordat hij direct en zonder onderbreking overschiet naar LTE800, met 10 tot 12dBm extra erbij weer :)

Als ik mijn telefoon aanmeld op het netwerk dan verbind hij eerst op 800MHz valt me op (aan de dBm en cell ID te zien), na 20 seconden schiet hij over op 1800MHz en daar blijft hij dan op staan (signaal wordt zwakker en de laatste twee cijfers veranderen van het cell ID). Is hij dan direct al klaar voor 4G+ op dat moment of hangt hij voor de capaciteit gewoon lekker op 1800MHz?

Goedkoop bellen via VoIP

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Vodafone voorziet gastgemeente Serious Request van extra 2G/3G en 4G-netwerkcapaciteit

Vodafone Nederland voorziet de binnenstad van de gemeente Heerlen van extra netwerkcapaciteit tijdens 3FM Serious Request 2015. Vodafone schaalt daarvoor de capaciteit van het bestaande mobiele netwerk op, zet een mobiele zendmast in en hangt op verschillende locaties in de binnenstad mini-zendmasten op (small cells). Hierdoor kunnen meer mensen tegelijkertijd gebruik maken van het Vodafone-netwerk tijdens het evenement in Heerlen, zonder in te boeten aan snelheid en stabiliteit. Serious Request verwacht circa een half miljoen bezoekers.

Op het Pancratiusplein, de locatie van het glazen huis, installeert Vodafone small cells, kleine zendmasten met een bereik van tientallen tot enkele honderden meters, waarmee Vodafone de capaciteit en snelheid van zijn netwerk op het plein gericht opschaalt. Het burgemeester van Grunsvenplein, het plein waar de 3FM Serious Request-finale wordt georganiseerd, wordt voorzien van een extra mobiele zendmast.

Eben Albertyn, CTO Vodafone Nederland: “De binnenstad van Heerlen verwacht een toestroom van naar schatting gemiddeld 70.000 bezoekers per dag, waarvan verwacht wordt dat er 3.000 tot 6.000 bezoekers continu op en rond het Pancratiusplein zullen zijn. Tijdens de finale op het Burgemeester van Grunsvenplein worden zelfs 10.000 tot 12.000 bezoekers verwacht. Om ervoor te zorgen dat we klanten de netwerkervaring kunnen bieden die ze van ons verwachten, moeten we ons netwerk daarop voorbereiden. Alle uitbreidingen zijn inmiddels in de lucht, wij zijn klaar voor Serious Request 2015!”

Bron: http://over.vodafone.nl/n...ra-2g3g-en-4g-netwerkcapa

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 16-12-2015 10:05 ]

• Sorcerer8472
MensionXL schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:46:
[...]

Ik blijf ook echt lang hangen op LTE1800 merk ik. Echt tegen -120dBm aan pas voordat hij direct en zonder onderbreking overschiet naar LTE800, met 10 tot 12dBm extra erbij weer :)

Als ik mijn telefoon aanmeld op het netwerk dan verbind hij eerst op 800MHz valt me op (aan de dBm en cell ID te zien), na 20 seconden schiet hij over op 1800MHz en daar blijft hij dan op staan (signaal wordt zwakker en de laatste twee cijfers veranderen van het cell ID). Is hij dan direct al klaar voor 4G+ op dat moment of hangt hij voor de capaciteit gewoon lekker op 1800MHz?
Wat ik wel zo nu en dan meemaak is dat hij van LTE1800 direct naar GSM900 schiet, zonder naar LTE800 te gaan. Ik weet niet of dat een netwerkfout is of een softwarefout in mijn telefoon. Hij is in beide gevallen "klaar" voor 4G+; daarvoor pakt hij altijd het andere kanaal waar je niet mee bent verbonden erbij en gebruikt hij dat als een stukje extra downlink.
robertwebbe schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:01:
Vodafone voorziet gastgemeente Serious Request van extra 2G/3G en 4G-netwerkcapaciteit

Vodafone Nederland voorziet de binnenstad van de gemeente Heerlen van extra netwerkcapaciteit tijdens 3FM Serious Request 2015. Vodafone schaalt daarvoor de capaciteit van het bestaande mobiele netwerk op, zet een mobiele zendmast in en hangt op verschillende locaties in de binnenstad mini-zendmasten op (small cells). Hierdoor kunnen meer mensen tegelijkertijd gebruik maken van het Vodafone-netwerk tijdens het evenement in Heerlen, zonder in te boeten aan snelheid en stabiliteit. Serious Request verwacht circa een half miljoen bezoekers.
Ik ben eind deze week nog in de buurt daar, zal kijken of ik foto's kan maken als er spannende dingen te zien zijn :)

Op het dak van de Q-Park bij het Pancratiusplein staat sinds een tijdje een nieuwe AIR-installatie met 4G+. Die is eind 2013 al een keer verplaatst en nu halverwege dit jaar dus nog een keer omgebouwd. Ben benieuwd, ook of ik bijv. CA zie tussen small cells + mijn mobiel :)

Pagina: 1 ... 42 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.