[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.478 views

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:33:
[...]

Wat ik wel zo nu en dan meemaak is dat hij van LTE1800 direct naar GSM900 schiet, zonder naar LTE800 te gaan. Ik weet niet of dat een netwerkfout is of een softwarefout in mijn telefoon. Hij is in beide gevallen "klaar" voor 4G+; daarvoor pakt hij altijd het andere kanaal waar je niet mee bent verbonden erbij en gebruikt hij dat als een stukje extra downlink.

[...]
Is dat gewoon niet een kwesite van capaciteit? Ik zie die van mij wel verspringen tussen 1800 of 800 en tegelijkertijd... (masten staan even ver uit elkaar :+ )

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:33:
[...]

Wat ik wel zo nu en dan meemaak is dat hij van LTE1800 direct naar GSM900 schiet, zonder naar LTE800 te gaan. Ik weet niet of dat een netwerkfout is of een softwarefout in mijn telefoon. Hij is in beide gevallen "klaar" voor 4G+; daarvoor pakt hij altijd het andere kanaal waar je niet mee bent verbonden erbij en gebruikt hij dat als een stukje extra downlink.

[...]

Ik ben eind deze week nog in de buurt daar, zal kijken of ik foto's kan maken als er spannende dingen te zien zijn :)
En anders loop ik wel ff langs :)
ArcticWolf schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:37:
[...]

Is dat gewoon niet een kwesite van capaciteit? Ik zie die van mij wel verspringen tussen 1800 of 800 en tegelijkertijd... (masten staan even ver uit elkaar :+ )
Als hij naar GSM verspringt terwijl er wel LTE800 is (vanaf meerdere locaties) dan is dat niet handig :P
En het heen en weer springen tussen 800/1800 is van allerlei factoren afhankelijk. Het netwerk bepaalt dat o.a. op basis van hoe sterk het jouw mobieltje ontvangt (itt non-connected modus waarbij alleen ontvangststerkte op het toestel wordt bekeken).

Door de mix van 4G en 4G+ bij Vodafone performt het netwerk toch echt wat minder als je op de grens van 4G+-bereik bent maar wel dichtbij een gewone 4G800-locatie zit. Je toestel wil dan heel graag alsnog met 1800 MHz verbonden worden (CA met 800 MHz met een cell met bizar slechte RSRQ krijg je dan). Snelheden zijn dan slechter dan wanneer je met die gewone 4G800-locatie verbonden bent. Ik vraag me af of dat ook nog wordt opgelost door CA te doen met meerdere locaties zodat hij de 1800 van ver weg combineert met de 800 van dichtbij. Ze doen het nu ook met 2600 MHz in Amsterdam dus het zou moeten kunnen in theorie. Als ze dat realiseren dan zou de verwachte netwerkdekking in januari wél kunnen kloppen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

Mobiele mast op het Burgermeester Grunsvenplein Heerlen:
https://koenmeijers.stack...dex.php/s/TOVuiNreT2CpIlz

https://koenmeijers.stack...dex.php/s/TznPv8O1YwJjpvU

Small Cells Pancratiusplein (Kan ook KPN zijn!):
https://koenmeijers.stack...dex.php/s/tKQb90Exkak3CTH

Small Cells Markt:
https://koenmeijers.stack...dex.php/s/DWOH62o4kYwkM74

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2015 15:33 ]

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
Dit lijkt op een T-Mobile COW; maar ik kan er natuurlijk naast zitten op basis van foto's alleen.
Zodra ik er langs ben geweest zal ik even laten weten wat mijn bevindingen zijn en wat er verder te ontvangen is qua signaal bij in ieder geval Vodafone, KPN/T-Mo is lastiger checken voor mij, geen zin om telkens simkaarten te wisselen :+

Vind het allemaal niet bekend voorkomen, enkel de mast bij het Burg. Grunsveldplein. Small cells in Amsterdam zijn haaienvinnetjes die in GVB-bordjes verwerkt zitten bij bushokjes (te herkennen aan dat ze een kubusvorm hebben ipv 'plat' zijn) en die haaienvinnetjes zijn nergens te zien nu. Maar goed, misschien wordt er weer een heel ander type gebruikt hier :)

[ Voor 46% gewijzigd door Sorcerer8472 op 17-12-2015 16:44 ]

Verwijderd

Eerlijk gezegd heb ik niet naar haaienvinnentjes gekeken. Maar ik kom er nog wel deze dagen. Dekking van T-mobile is op beide locaties goed. Alleen op het burgemeester van Grunsvenplein hebben zij alleen 1800mhz, daar verwacht ik bij topdrukte wel problemen. Op het Pancratiusplein trouwens alleen 1800/900 vanuit 1 mast. Ook kritiek. Maar we zullen zien.

• PWA777
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:19:
Eerlijk gezegd heb ik niet naar haaienvinnentjes gekeken. Maar ik kom er nog wel deze dagen. Dekking van T-mobile is op beide locaties goed. Alleen op het burgemeester van Grunsvenplein hebben zij alleen 1800mhz, daar verwacht ik bij topdrukte wel problemen. Op het Pancratiusplein trouwens alleen 1800/900 vanuit 1 mast. Ook kritiek. Maar we zullen zien.
Volgens mij zijn de plaatjes die je stuurde dus o.a. van T-Mobile COW's, die zouden voor extra capaciteit moeten zorgen.

Verwijderd

COW's van T-mobile zien heel anders uit. En T-mobile heeft aangegeven geen extra capaciteit te plaatsen daar ze vertrouwen op hun netwerk.
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:34:
COW's van T-mobile zien heel anders uit. En T-mobile heeft aangegeven geen extra capaciteit te plaatsen daar ze vertrouwen op hun netwerk.
Denk dat dat ook wel gaat lukken, alleen 4G is niet supersterk op plekken in het centrum in Heerlen. T-Mobile heeft niet de allerbeste locaties in Heerlen-centrum.

Burg. v. Grunsveldplein kan wel spannend worden qua capaciteit op de laatste dag (tenzij ze die nog heel snel gaan ombouwen nu; er draait zelfs nog GSM900 nu zie ik), dat geldt zowel voor KPN als T-Mobile. Vodafone met een aparte COW zal het wel redelijk blijven doen.

Tijdens de week zelf is het allemaal niet zo spannend, voor alle providers niet gok ik.

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-11 01:38
De Vodafone smallcells zijn makkelijk te herkennen; Vodafone Logo staat inmiddels op de panelen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door SafariFlow op 18-12-2015 15:16 ]

SafariFlow schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:15:
De Vodafone smallcells zijn makkelijk te herkennen; Vodafone Logo staat inmiddels op de panelen. :)
Overal? Want ik zag het alleen op het grote plein bij de schouwburg duidelijk de logo's erop. Daar komt een LTE1800-signaal vandaan en kon ik 44/44 down/up halen bij zeer beperkte drukte op het plein; speciale settings die goed performen bij grote menigten? Ik weet ook niet of ik zo'n grote mast nog small zou noemen :+ (straalzender staat gericht op de grote KPN-mast in het centrum?)

De 44/44 is niet eens zo veel meer dan de 42/20 die ik haalde op het Pancratiusplein op LTE2600. Ik kon de antenne(s) daarvoor niet vinden. Er hangt overal heel veel meuk voor broadcastdingen e.d. dus het is niet zo makkelijk als normaal om de juiste antenne te vinden :+

Snelheden zijn trouwens minder dan het LTE1800-signaal van Q-Park de Putgraaf: dat was 85/29. 4G+ is uitgeschakeld voor de gelegenheid, is hier wel actief geweest. Op één van de sectoren gebruiken ze 15 MHz ipv 20 als ik het goed zie (of dat is toch een small cell, heb geen cell-id's bijgehouden).

Ander spannend nieuws: de Vodafone-boom langs de A2 vlakbij Weert is eindelijk omgebouwd. Hier viel het signaal altijd terug naar 3G of 2G (geen idee waarvan het afhankelijk is naar welke tech je terugvalt, maar ik heb soms het idee dat het samenhangt met het wel of niet terugvallen naar 2G bij gesprekken).

Ook een 3G-only locatie in Landgraaf (6373AS) is omgebouwd tot 2G/3G/4G (4G nog niet zichtbaar op Antenneregister maar is wel live op LTE800). De 2G-only camouflage schoorsteen-site die ernaast ligt (6373AX) leek ook nog aan te staan, maar die zal opgedoekt kunnen worden binnenkort gok ik; naast de nieuwe site heeft ook 6371LD 2 nieuwe GSM-sectoren gekregen waardoor de dekking verdicht is (had er alleen eentje op 60gr + 3x UMTS).

Tot zover de spannende bevindingen. Interessant vind ik vooral dat Vodafone GSM nog steeds aan het verdichten is: UMTS-only krijgt heel vaak naast LTE ook GSM erbij. Zou goed kunnen dat zij straks ook net als KPN synchronized frequency hopping willen gaan doen. Dat heeft allerlei voordelen en kan op termijn ervoor zorgen dat ze wellicht nog 5 MHz overhouden voor iets anders in de 900-band... (om dat te gebruiken moeten ze wel alle masten weer langs dus het zal niet snel gaan, Vodafone kennende :+)

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:14

robertwebbe

Robert Webbe

Bij mij in de wijk is er van de week ook een nieuwe Vodafone mast bijgekomen. Dinsdag werd de hele handel op het dak gehesen en vastgezet. Vrijdag werd het door een ander team aangesloten. Eind van de dag zag ik een van die mannen naar hun bus lopen en sprak hem even aan. De mast zou eind deze maand in dienst gesteld moeten worden, dat werd door iemand van Ericsson gedaan. Deze mast gaat 2G900, 3G2100 en 4G800 uitzenden. Daar ben ik heel blij mee want het enige dat ik nu oppik is een beetje 2G en een beetje 4G. Gelukkig heb ik een Vodafone SignaalPlus femtocel maar die kan er dus binnenkort uit.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 19-12-2015 17:26 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Bij mij is het Vodafone (beide telefoons op 4G) netwerk op beide masten /alweer/ verrot. Is typisch hier... gebeurt wel vaker de laatste tijd maar je zou denken dat ze het een keer goed zouden fixen?
Komt wel enige response van het netwerk maar daar blijft het bij, een 56k6 modem is sneller.

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 11:30

carnager

AmsterdamVideo

(In de Pathé bioscoop, vanmiddag) adverteerde Vodafone dat dit jaar tijdens de beide kerstdagen dataverkeer weer unmetered, unlimited is.
Lijkt me dan ook een goed moment om uitgebreid Sensorly en Rootmetrics (ja, beide!) mee te laten draaien onderweg van/naar familie, vrienden of de ikea? Hahahaha..
Maar serieus, goed moment om dus eens lekker wat metingen te doen zonder dat het uit de bundel gaat!
Wel je lader of powerpack meenemen maar dan.. :P

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

carnager schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:27:
(In de Pathé bioscoop, vanmiddag) adverteerde Vodafone dat dit jaar tijdens de beide kerstdagen dataverkeer weer unmetered, unlimited is.
Lijkt me dan ook een goed moment om uitgebreid Sensorly en Rootmetrics (ja, beide!) mee te laten draaien onderweg van/naar familie, vrienden of de ikea? Hahahaha..
Maar serieus, goed moment om dus eens lekker wat metingen te doen zonder dat het uit de bundel gaat!
Wel je lader of powerpack meenemen maar dan.. :P
Absoluut, even flink speedtesten :9

Goedkoop bellen via VoIP

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gister in de binnenstad van deventer een speedtest die volgens mij niet kloppen kan..

5 testen, D / U / Ping in ms
124,09 / 31,11 / 23
39,13 / 16,65 / 38
32,07 / 18,34 / 30
62,20 / 11,33 / 28
52,03 / 12,23 / 32

de metingen zijn achter elkaar genomen, zonder verplaatsing van het toestel ( Galaxy S5 )
vooral de eerste meting heb ik erg mn twijfels over of die wel klopt ;)

404 Signature not found

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-10 11:45
Waarom? Ik ben zelf T-mobile klant en heb een telefoon zonder 4G+ en haal geregeld 100 op 20 MHz 1800. Wetede dat Vodafone ook her en der 20 MHz 1800 heeft staan en als je wel Carrier Aggregation/4G+ hebt in je telefoon zodat de 10 MHz 800 mee kan doen dan kan het prima.

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-10 11:45
[b][message=45454899,noline]Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:38[/me
[...]

Denk dat dat ook wel gaat lukken, alleen 4G is niet supersterk op plekken in het centrum in Heerlen. T-Mobile heeft niet de allerbeste locaties in Heerlen-centrum.

Burg. v. Grunsveldplein kan wel spannend worden qua capaciteit op de laatste dag (tenzij ze die nog heel snel gaan ombouwen nu; er draait zelfs nog GSM900 nu zie ik), dat geldt zowel voor KPN als T-Mobile. Vodafone met een aparte COW zal het wel redelijk blijven doen.

Tijdens de week zelf is het allemaal niet zo spannend, voor alle providers niet gok ik.
Henk_dh postte in de T-mobilethread dit testje van Mobile Cowboys:
http://www.mobilecowboys....erious-request-in-heerlen

KPN bleek superstrak, T-Mobile heel goed en Vodafone bleef achter, maar niet slecht. Zouden ze die tijdelijke cellen misschien per gebruiker afknijpen ofzo? Hangt natuurlijk niet aan glasvezel.
MobileCowboys heeft ook zitten testen:
http://www.mobilecowboys....erious-request-in-heerlen

Afhankelijk van of je wel of niet op macro terechtkomt kan het nogal verschillen bij Vodafone. De small cells zijn minder snel dus daar zit je sowieso maximaal op ~60 Mbps (in mijn tests 44 Mbps). De mast aan het Pancratiusplein haalde voorheen met 4G+ tegen de 150 Mbps, maar 4G+ staat nu uit (en bij KPN nog aan gok ik), dus minder hoge snelheden met Vodafone daar. Als het nog aan zou staan dan zou je bij Vodafone als je niet op een small cell zat hoger uitkomen gok ik.

Doordat Vodafone niet overal 1800 MHz heeft uitgerold kom je ook verder van die mast nog op hun LTE1800-netwerk, ook vlakbij het station in Heerlen (6412AA), waar een LTE800-only-locatie staat en waar nog een niet-omgebouwde locatie vlakbij staat. Als die was omgebouwd zou de locatie op de Q-Park meer capaciteit over hebben. Ik snap dat 1800 MHz-beleid nog steeds niet. Op plekken waar ze 3 carriers UMTS inzetten (de max voor Vodafone) bouwen ze ook doorleuk een LTE800-only-site, terwijl dat juist een drukke plekken zijn.

Aan de andere kant: KPN heeft daar ook nog niet overal LTE1800, maar zij hebben alleen een macronetwerk dat met 4G+ hoge snelheden blijft geven vanuit één locatie in het midden van de stad. T-Mobile heeft 2 locaties die samen met LTE1800 de last een beetje verdelen.

Ik ben benieuwd hoe het bij Vodafone zou performen als je de small cells uit zou zetten en 4G+ weer aan zou zetten.
Schrudde schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 11:45:
[...]

KPN bleek superstrak, T-Mobile heel goed en Vodafone bleef achter, maar niet slecht. Zouden ze die tijdelijke cellen misschien per gebruiker afknijpen ofzo? Hangt natuurlijk niet aan glasvezel.
Vodafone lijkt wel af te knijpen ja, download- én uploadsnelheid van 44/44 Mbps was toen ik testte heel stabiel op het plein bij de Schouwburg. Ook op Pancratiusplein zoiets via small cells maar dan met gehalveerde upload. Toeval?

[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-12-2015 11:51 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:50:
[...]

Als hij naar GSM verspringt terwijl er wel LTE800 is (vanaf meerdere locaties) dan is dat niet handig :P
En het heen en weer springen tussen 800/1800 is van allerlei factoren afhankelijk. Het netwerk bepaalt dat o.a. op basis van hoe sterk het jouw mobieltje ontvangt (itt non-connected modus waarbij alleen ontvangststerkte op het toestel wordt bekeken).

Door de mix van 4G en 4G+ bij Vodafone performt het netwerk toch echt wat minder als je op de grens van 4G+-bereik bent maar wel dichtbij een gewone 4G800-locatie zit. Je toestel wil dan heel graag alsnog met 1800 MHz verbonden worden (CA met 800 MHz met een cell met bizar slechte RSRQ krijg je dan). Snelheden zijn dan slechter dan wanneer je met die gewone 4G800-locatie verbonden bent. Ik vraag me af of dat ook nog wordt opgelost door CA te doen met meerdere locaties zodat hij de 1800 van ver weg combineert met de 800 van dichtbij. Ze doen het nu ook met 2600 MHz in Amsterdam dus het zou moeten kunnen in theorie. Als ze dat realiseren dan zou de verwachte netwerkdekking in januari wél kunnen kloppen.
Verrek... je hebt gelijk, mijn telefoon sprong ook van 4G > 3G tijdens bellen en na ophangen van 3G naar G en toen terug naar 4G 8)7 zag het nu toevallig zelf ook.

• PWA777
Morgen en overmorgen is er een actie met gratis data bij Vodafone (zoals de meesten wel zullen weten).
Dit geldt ook voor prepaid klanten zonder tegoed (heb ik gevonden in de actievoorwaarden), echter weet iemand of de klanten die normaal alleen 3G toegang hebben morgen ook 4G toegang krijgen?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
PWA777 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:31:
Morgen en overmorgen is er een actie met gratis data bij Vodafone (zoals de meesten wel zullen weten).
Dit geldt ook voor prepaid klanten zonder tegoed (heb ik gevonden in de actievoorwaarden), echter weet iemand of de klanten die normaal alleen 3G toegang hebben morgen ook 4G toegang krijgen?
Daar zou ik niet op rekenen! 't Is technisch gezien een extra verhaal om iedereen (tijdelijk) toegang tot 4G te geven, als Vodafone dit wel zou doen zouden ze daar ook vast mee geadverteerd hebben denk ik.

• PWA777
Chris.nl schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:59:
[...]

Daar zou ik niet op rekenen! 't Is technisch gezien een extra verhaal om iedereen (tijdelijk) toegang tot 4G te geven, als Vodafone dit wel zou doen zouden ze daar ook vast mee geadverteerd hebben denk ik.
Snap ik, aan de andere kant krijg je nu wel drukte op het 3G netwerk, wat de kwaliteit van voice kan beïnvloeden. Anywyay, morgen maar 3G hotspotje aanmaken dan.
Denk dat het wel meevalt. Tijdens de kerst is het netwerk sowieso rustiger omdat veel mensen bij familie zijn ipv dat er veel zakelijk gebruik is, vermoed ik :)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Mocht je morgen en of overmorgen een ritje maken, zet de app Coverage Map (https://appsto.re/nl/wEV0x.i Google Play: Cell Phone Coverage Map) dan even aan en laat een doorlopende speedtest doen. Vooral in de uithoeken van Nederland is nooit getest. En met kerst mag het gratis 😃
En wil je helemaal los, zet je navigatie dan eens op 'vermijd snelwegen'.

[ Voor 57% gewijzigd door robertwebbe op 24-12-2015 16:23 ]

• sjoerdpolder
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-10 11:45
Vast een domme vraag, maar Is de onbeperkt gratis data ook op het 4g netwerk te gebruiken als je prepaid hebt, of is werkt het alleen met 3g?

[ Voor 12% gewijzigd door sjoerdpolder op 24-12-2015 20:56 ]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Lees even even paar berichten omhoog, daar staat het antwoord op je vraag.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:38
sjoerdpolder schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:56:
Vast een domme vraag, maar Is de onbeperkt gratis data ook op het 4g netwerk te gebruiken als je prepaid hebt, of is werkt het alleen met 3g?
Prepaid doet ook mee en heeft blijkbaar ook toegang tot het 4G-netwerk.

Ik heb het zojuist een tijdje uitgeprobeerd. Downloaden gaat met ~5-6Mbit en upload met ~1-2Mbit. Op de een of andere manier word ik steeds van het 4G netwerk afgegooid en blijf ik dus op H+. Smartphone enkele kilometers hiervandaan met 4G heeft met speedtesten gemiddeld 8Mbit down en 12Mbit up met positieve uitschieters naar 19Mbit down/16Mbit up en negatieve uitschieters van 1,5Mbit down en 0,06Mbit up naar de Vodafone server. Ping is erg wisselvallig, van 35ms tot ergens in de 3000. Waarschijnlijk omdat de gebruikers de mast nu extra veel belasten met grote mediabestanden en dergelijke.

Wel ironisch, mijn vaste aansluiting geeft hier(kleine stad, groot dorp zeg maar :P ) veel betere resultaten dan de mobiele verbinding, maar bij een vriend van mij is het veel sneller dan de vaste verbinding. Hij zit vast met 1,5Mbit ADSL tussen de velden, maar haalt met z'n smartphone via Vodafone maar liefst 60Mbit down en ruim 20Mbit up. Daar gaan ze nu dan ook mooi gebruik van maken, een keertje thuis full HD Netflix-series streamen. Dan hebben ze voor het eerst iets aan de apps op hun smarttv... :+

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• PWA777
Het netwerk is het hier beetje aan het begeven. Plaatsje in Overijssel met 7000 inwoners, 1 VF mast met 4G800. Ik kom nu niet verder dan 1 Mbps met speedtests, in feite is m'n internet onbruikbaar muv whatsapp.

Door voor 2,50 euro de 4G blox aan te zetten kun je ook met prepaid onbeperkt op 4G vandaag en morgen.

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:37
Hier in Alphen aan den Rijn 30mbit down en 20mbit up

• PWA777
fredgroes schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 11:08:
Hier in Alphen aan den Rijn 30mbit down en 20mbit up
Ik vermoed eigenlijk dat het hier zo langzaam is door gebrekkige verbinding met de backbone. Ik zal straks in Zwolle eens kijken of het daar beter is, daar zit alles met glasvezel aan het net ipv straalverbindingen.

• timmie1
Ik heb ondertussen al de 10Mbit symmetisch weten aan te tikken door middel van H+ :D
Nog nooit eerder gezien hier.

• ArcticWolf
  • Niet online
Beide antenne's hier zijn weer gemaakt sinds gisteren (jeuj... heeft een week geduurd). Maar snelheid is 20/15mbit gebleven :+

• PWA777
In Zwolle loopt het wat sneller, stuk responsiever en 20 mbit down ongeveer.

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-11 20:45

Fixer

FP ProMod
robertwebbe schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:14:
Mocht je morgen en of overmorgen een ritje maken, zet de app Coverage Map (https://appsto.re/nl/wEV0x.i Google Play: Cell Phone Coverage Map) dan even aan en laat een doorlopende speedtest doen. Vooral in de uithoeken van Nederland is nooit getest. En met kerst mag het gratis 😃
En wil je helemaal los, zet je navigatie dan eens op 'vermijd snelwegen'.
Vannacht als een niet getest stukje Oost-Gron. voor mijn rekening genomen. Zal morgen wederom een stuk doen. o<:)

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zouden USB modems eigenlijk toegestaan zijn in de kerstactie?

• timmie1
W00fer schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:26:
Zouden USB modems eigenlijk toegestaan zijn in de kerstactie?
Ze zullen er niet blij mee zijn maar ik denk niet dat ze dongles en modems actief blokkeren.

• W00fer
  • Niet online
timmie1 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:41:
[...]

Ze zullen er niet blij mee zijn maar ik denk niet dat ze dongles en modems actief blokkeren.
Ik bedacht het meer omdat er mobieltjes zijn die al richting de 40 mbit verstoken en mijn oude stickje 5.

• PWA777
Tethering kan ook gewoon dus modems en dongels is geen issue, zolang je een SIM gebruikt met een aansluiting die mee doet met de gratis data actie.

• W00fer
  • Niet online
PWA777 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:48:
Tethering kan ook gewoon dus modems en dongels is geen issue, zolang je een SIM gebruikt met een aansluiting die mee doet met de gratis data actie.
Helemaal kloppen doet dat niet, want tethering is wat anders dan een USB modem, althans bij Robin Mobile mag tethering (want volgens de wet) maar USB modems niet.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Fixer schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:59:
[...]
Vannacht als een niet getest stukje Oost-Gron. voor mijn rekening genomen. Zal morgen wederom een stuk doen. o<:)
Volgens mij zijn de 2 testjes in Stadskanaal en Veendam dan van jou. d:)b Je kunt ook continu de test laten doorlopen zodat er een heel spoor van testen wordt gemaakt. Zou je misschien ook nog wat zuidelijker en oostelijker van Stadskanaal wat testjes kunnen doen? Daar zijn ook nog grote witte vlaktes en die zijn vlak
bij je.
Ik zat gisteren en vandaag ook in verschillende dorpen en moet wel zeggen dat de snelheden lager zijn dan voorheen (op plekken waar KPN en T-Mo wel al 30 MHz in gebruik hebben, op elke locatie in het dorp, vlakbij een grote stad). Bij speedtests zie je vooral dat uploadtest heel traag tot stand komt en echt even op gang moet komen.

Als dat zo doorgaat kan Vodafone straks echt niet meer achterblijven en moeten zij ook overal aan de slag om 1800 MHz toe te voegen. Kan tuurlijk ook zijn dat het door de kerstactie komt, maar het is toch een soort van voorbode :P

• PWA777
Ik ben ook flink aan het testen en ik merk inderdaad best wel wat stagnatie her en der. In Amsterdam gaat het overigens soepel, ik haal zelfs 28 Mbps down op 3G (H+)!

• SMSfreakie
  • Niet online
wat mij opvalt is dat ze wel aan het knijpen zijn volgens mij.. speedtest haalt gewoon 30/20mbit.. maar een (s)ftp sessie of nttp blijft steken op 5mbit..

404 Signature not found

• W00fer
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 13:03:
wat mij opvalt is dat ze wel aan het knijpen zijn volgens mij.. speedtest haalt gewoon 30/20mbit.. maar een (s)ftp sessie of nttp blijft steken op 5mbit..
Dat mag toch niet? Netneutraliteit? Geen deep packet inspection meer om te knijpen?

• ArcticWolf
  • Niet online
W00fer schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:44:
[...]

Dat mag toch niet? Netneutraliteit? Geen deep packet inspection meer om te knijpen?
Is er DPI nodig om protocollen te kunnen knijpen? Volgens mij kun je met standaard QoS al aangeven welk verkeer meer prio heeft, daar heb je geen DPI voor nodig.

• W00fer
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:35:
[...]

Is er DPI nodig om protocollen te kunnen knijpen? Volgens mij kun je met standaard QoS al aangeven welk verkeer meer prio heeft, daar heb je geen DPI voor nodig.
Los van welke tool gebruikt wordt, officieel mag het niet volgens mij. Ik snap dat er bijvoorbeeld in de nieuwjaarsnacht telefoontjes vs smsjes geprioriseerd worden maar net traffic mag niet.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:15

mb1

Ik heb beide kerstdagen ook een en ander getest.
In eerbeek dit staat op de Vodafone kaart
Ik heb echter vandaag een ritje van eerbeek via Loenen Beekbergen Arnhem naar zevenaar gereden deze is niet op de kaart terug te zien....
Zojuist zevenaar Doesburg dieren eerbeek gedaan deze is ook niet op de kaart terug te vinden, rara hoe kan dat.
Wat ik na beide ritten als averidge zag was ongeveer 5 mb down en 1 mb upload.
Ik Moet er wel bij zeggen dat ik een non 4g abonnement heb in een IPhone 6.

• W00fer
  • Niet online
Het is weer voorbij de gratis data. Blijkt dat ik 3.6 mbps 3G zou moeten halen op mijn locatie. Uitschieters naar de 5 gehad dus prima tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door W00fer op 27-12-2015 00:15 ]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

mb1 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 22:55:
Ik heb beide kerstdagen ook een en ander getest.
In eerbeek dit staat op de Vodafone kaart
Ik heb echter vandaag een ritje van eerbeek via Loenen Beekbergen Arnhem naar zevenaar gereden deze is niet op de kaart terug te zien....
Zojuist zevenaar Doesburg dieren eerbeek gedaan deze is ook niet op de kaart terug te vinden, rara hoe kan dat.
Wat ik na beide ritten als averidge zag was ongeveer 5 mb down en 1 mb upload.
Ik Moet er wel bij zeggen dat ik een non 4g abonnement heb in een IPhone 6.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt bij CoverageMap dat de data dan niet verscheen. In veel gevallen verscheen het alsnog nadat ik de app nog een keer geopend had. Sinds de laatst versie zit er een bug in die de verzamelde data soms niet naar de server verzend. In het hoofdmenu van de app open ik dan ook altijd even op Settings, Report, Map en nogmaals naar Test (zonder opnieuw weer te testen) en dan sluit ik de app. In veel gevallen werd de data dan binnen een half uurtje alsnog op de kaart getoond.

Het is trouwens erg jammer dat meetingen van 100 Mbps en hoger nog steeds worden gefilterd. Een paar maanden geleden had ik via Twitter hier al over geklaagd en kreeg antwoord terug dat dit binnenkort gewijzigd zou worden. Helaas is dat nog steeds niet het geval. In Arnhem bij de Overmaat haal ik snelheden tussen de 175 en 200 Mbps, deze snelheden worden niet op de kaart getoond :(
Het gaat met dit soort snelheden trouwens wel heel hard, 1 speedtestje verbruikt dan gewoon even 250 MB!

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5664/23999116475_a8b05dced1_z.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 27-12-2015 10:05 ]

• PWA777
Ik ben de kerst niet verder gekomen dan zo'n 7Gb. Best prima, alles via een VF hotspot laten verlopen tijdens de familie bezoekjes maar als ik thuis zat gewoon op de huis wifi gezeten, ging me wat ver om dat te gaan tetheren via VF.

[ Voor 3% gewijzigd door PWA777 op 27-12-2015 11:34 ]

ArcticWolf schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:35:
[...]

Kan ook met SPI, shallow packet inspection. Prioriteren van klanten mag wel, prioriteren van protocollen mag niet, alles moet hetzelfde worden behandeld. Wat wel weer zou mogen is alle grote transfers vertragen na 30 seconden. Maar de vraag is of je je netwerk wil instellen voor real life situaties of voor speedtests...

Overigens zie ik heel regelmatig nu dat er wordt teruggevallen van LTE1800 naar GSM, terwijl LTE800 vanaf een andere locatie wel hard binnenkomt. Het gebeurt op momenten dat LTE800 niet het sterkst is vanaf de locatie waar ook de LTE1800 vandaan komt.

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:46:
[...]

Kan ook met SPI, shallow packet inspection. Prioriteren van klanten mag wel, prioriteren van protocollen mag niet, alles moet hetzelfde worden behandeld. Wat wel weer zou mogen is alle grote transfers vertragen na 30 seconden. Maar de vraag is of je je netwerk wil instellen voor real life situaties of voor speedtests...

Overigens zie ik heel regelmatig nu dat er wordt teruggevallen van LTE1800 naar GSM, terwijl LTE800 vanaf een andere locatie wel hard binnenkomt. Het gebeurt op momenten dat LTE800 niet het sterkst is vanaf de locatie waar ook de LTE1800 vandaan komt.
Ah ok.

Gebeurt dat ook als je niet belt?

Ja, juist als ik niet bel, anders gaat hij wel naar 3G hier.

• ArcticWolf
  • Niet online
Mm, die heb ik nog niet eerder gezien. Wel dat hij na een telefoon gesprek naar G gaat en dan pas weer naar 4G.
En ik zie dat m'n telefoon de laatste tijd vaak wisselt tussen zwak en sterk signaal, weet alleen niet of dan de 800 of juist de 1800 wegvalt.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Volgens mij wordt er in gebieden met mindere 3G dekking bewust gekozen om terug te schakelen naar 2G omdat er in deze gebieden ook vaak SignaalPlus femtocellen zijn. Op deze manier komt er dan toch een gesprek tot stand als het toestel op 4G is blijven hangen. Dit was in het begin nog niet zo en aangezien er geen fallback naar een 3G femtocellen kan plaats vinden, mislukte het gesprek.

• PWA777
robertwebbe schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:08:
Volgens mij wordt er in gebieden met mindere 3G dekking bewust gekozen om terug te schakelen naar 2G omdat er in deze gebieden ook vaak SignaalPlus femtocellen zijn. Op deze manier komt er dan toch een gesprek tot stand als het toestel op 4G is blijven hangen. Dit was in het begin nog niet zo en aangezien er geen fallback naar een 3G femtocellen kan plaats vinden, mislukte het gesprek.
Deze logica snap ik niet; als er 4G800 dekking en 4G1800 dekking is dan moet de telefoon terugvallen naar 4G800 bij onvoldoende bereik op 4G1800 - en niet naar 2G900.

De fallback naar 2G is het minst wenselijk; je verliest de data verbinding en 2G is het snelst overbelast.

Een Femtocell is overigens alleen aan te raden op plekken waar het normale netwerk geen bereik heeft; als je dit gaat gebruiken in een omgeving waar ook bereik is met het "normale" netwerk krijg je inderdaad switch issues (dit ligt helemaal niet aan VF deze femto-techniek is er gewoon niet op gemaakt om hand-overs te doen).

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:15

mb1

robertwebbe schreef op zondag 27 december 2015 @ 09:50:
[...]

Ik heb het ook wel eens meegemaakt bij CoverageMap dat de data dan niet verscheen. In veel gevallen verscheen het alsnog nadat ik de app nog een keer geopend had. Sinds de laatst versie zit er een bug in die de verzamelde data soms niet naar de server verzend. In het hoofdmenu van de app open ik dan ook altijd even op Settings, Report, Map en nogmaals naar Test (zonder opnieuw weer te testen) en dan sluit ik de app. In veel gevallen werd de data dan binnen een half uurtje alsnog op de kaart getoond.

Het is trouwens erg jammer dat meetingen van 100 Mbps en hoger nog steeds worden gefilterd. Een paar maanden geleden had ik via Twitter hier al over geklaagd en kreeg antwoord terug dat dit binnenkort gewijzigd zou worden. Helaas is dat nog steeds niet het geval. In Arnhem bij de Overmaat haal ik snelheden tussen de 175 en 200 Mbps, deze snelheden worden niet op de kaart getoond :(
Het gaat met dit soort snelheden trouwens wel heel hard, 1 speedtestje verbruikt dan gewoon even 250 MB!

[afbeelding]
De door jou genoemde workaround werkt inderdaad!
Nu zijn er ineens nogal wat rode stippen te zien op de door mij gereden route.
Vandaag in Arnhem ook nog een rode stip op de kaart gezet helaas blijft het op veel plekken bij 100kB voor een speedtest.
Het Vodafone netwerk is op sommige plekken bloedsnel maar letterlijk twee straten verder is het niet normaal mogelijk een website te laden......
Erg jammer, zeker omdat ik erg vaak op dit soort plekken verkeer.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

PWA777 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:29:
[...]
Deze logica snap ik niet; als er 4G800 dekking en 4G1800 dekking is dan moet de telefoon terugvallen naar 4G800 bij onvoldoende bereik op 4G1800 - en niet naar 2G900.
[...]
Ik bedoelde wanneer je gaat bellen of gebeld wordt. Als reactie op het bericht er boven waar het gaat over de terugval van telefoongesprekken.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 30-12-2015 08:51 ]

PWA777 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:29:
[...]

De fallback naar 2G is het minst wenselijk; je verliest de data verbinding en 2G is het snelst overbelast.

Een Femtocell is overigens alleen aan te raden op plekken waar het normale netwerk geen bereik heeft; als je dit gaat gebruiken in een omgeving waar ook bereik is met het "normale" netwerk krijg je inderdaad switch issues (dit ligt helemaal niet aan VF deze femto-techniek is er gewoon niet op gemaakt om hand-overs te doen).
Dat wat ik ervoer op 4G1800 heeft niks te maken met telefoongesprekken. Overigens schakelt hij vrij snel alsnog naar 4G800 nadat hij naar 2G900 schakelt, maar het blijft raar...

Bij telefoongesprekken in stedelijke gebieden schakelt hij eigenlijk altijd naar 3G, ook bij zwak signaal.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-11 19:46
Ik heb zojuist bij Vodafone een abonnement besteld.
Nu begreep ik dat je kon kiezen wanneer je simkaart wordt afgegeven.

Ik heb echter nog niet de mogelijkheid gehad, in de mail staat namelijk ook;

''Zodra je bestelling klaar is voor verzending, ontvang je een verzendbevestiging met Track & Trace code. Hiermee kan je pakket volgen. Als je hebt gekozen voor nummerbehoud, kan de levering pas plaatsvinden nadat je huidige provider deze aanvraag heeft geaccepteerd. We houden je hierover per sms en/of e-mail op de hoogte.''

Weet iemand hoe dit zit?

Daarnaast heb ik ook nog een vraag, er staat bij dat ik me moet legitimeren bij de bezorging? Is dit nog wel zo? De vorige keer werd de simkaart gewoon in de brievenbus gedaan..? Dit was toen wel van Ziggo..

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:20
Jordyz schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:58:
Ik heb zojuist bij Vodafone een abonnement besteld.
Nu begreep ik dat je kon kiezen wanneer je simkaart wordt afgegeven.

Ik heb echter nog niet de mogelijkheid gehad, in de mail staat namelijk ook;

''Zodra je bestelling klaar is voor verzending, ontvang je een verzendbevestiging met Track & Trace code. Hiermee kan je pakket volgen. Als je hebt gekozen voor nummerbehoud, kan de levering pas plaatsvinden nadat je huidige provider deze aanvraag heeft geaccepteerd. We houden je hierover per sms en/of e-mail op de hoogte.''

Weet iemand hoe dit zit?

Daarnaast heb ik ook nog een vraag, er staat bij dat ik me moet legitimeren bij de bezorging? Is dit nog wel zo? De vorige keer werd de simkaart gewoon in de brievenbus gedaan..? Dit was toen wel van Ziggo..
Als het goed is krijg je een linkje via de mail waarmee je zelf een bezorgmoment kan uitkiezen zodra alles van je nummerbehoud rond is.
Antenneregister-update is erdoor! Opvallend is de extra antenne die op het plein bij Serious Request stond. Daarvan staan GSM+UMTS in het register maar LTE niet. Zoek maar op 6411VA.

140, 160 en 180 graden. En maar één UMTS-carrier in gebruik (kan zijn dat de rest pas is aangezet of wordt aangezet als het heel druk wordt wellicht). Verder niets te zien op het Antenneregister.

Overigens staan een aantal nieuwe LTE-locaties er nog niet in, op in ieder geval één plek is nu alleen GSM extra geactiveerd volgens het register, ook al weet ik dat in werkelijkheid LTE er al wekenlang draaide in december.

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-11 16:13
Valt het meer mensen op dat de 'geplande 4G+ dekking' iedere 3 maanden doorschuift, zonder dat de actuele dekking wijzigt? Ik geloof dat de kaart die momenteel online staat in juli 2015 verschenen is, waarbij de kopjes 'oktober 2015' en 'januari 2016' waren. Die waren eerder al doorgeschoven naar 'januari 2016' en 'april 2016', maar zijn nu weer (zonder wijzigingen aan de huidige dekking) vervangen voor 'april 2016' en 'juli 2016'

https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
henk_dh schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:00:
Valt het meer mensen op dat de 'geplande 4G+ dekking' iedere 3 maanden doorschuift, zonder dat de actuele dekking wijzigt? Ik geloof dat de kaart die momenteel online staat in juli 2015 verschenen is, waarbij de kopjes 'oktober 2015' en 'januari 2016' waren. Die waren eerder al doorgeschoven naar 'januari 2016' en 'april 2016', maar zijn nu weer (zonder wijzigingen aan de huidige dekking) vervangen voor 'april 2016' en 'juli 2016'
Het enige wat ik weet is dat er wel degelijk wordt gebouwd. Misschien minder snel dan gepland, maar het staat in elk geval niet stil :)

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Opvallend: in mijn omgeving is sr geen bruikbaar 3G signaal. Buiten kan je nog een streepje opvangen, binnen komt 3G wel in het lijstje met netwerken, maar inloggen hierop lukt meestal net niet. De 4G dekking is echter goed ook binnen. Wil je bellen of komt er een gesprek binnen, dan schakelde het toestel voorheen meteen naar 2G wat ook prima dekking heeft hier. Nu blijft het toestel echter opeens continu proberen het belverkeer toch op 3G te krijgen, wat dus niet lukt. Tijd dus voor VoLTE zou ik zeggen als oplossing.

• SafariFlow
ucsdcom schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:07:
Opvallend: in mijn omgeving is sr geen bruikbaar 3G signaal. Buiten kan je nog een streepje opvangen, binnen komt 3G wel in het lijstje met netwerken, maar inloggen hierop lukt meestal net niet. De 4G dekking is echter goed ook binnen. Wil je bellen of komt er een gesprek binnen, dan schakelde het toestel voorheen meteen naar 2G wat ook prima dekking heeft hier. Nu blijft het toestel echter opeens continu proberen het belverkeer toch op 3G te krijgen, wat dus niet lukt. Tijd dus voor VoLTE zou ik zeggen als oplossing.
Op welke locatie is dat?

Verwijderd

In Haarlem recent een mast vervangen en nu dus ook 4G+ in grote delen van Haarlem Schalkwijk. Prachtige snelheid! 197 down en tegen de 47 up. Ping zat op 28.
Vodafone heeft een grote aanpassing gedaan aan haar geplande dekkingskaart:
https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml

Het wordt nu op een andere manier berekend allemaal en is wat minder overzichtelijk. Hoe dan ook ziet het eruit alsof er tot april harder dan gebruikelijk wordt doorgewerkt en dat ook bestaande locaties een 4G+-upgrade krijgen. Individuele locaties zijn echter niet meer zo goed herkenbaar nu. Met wat uitzonderingen (zie ten zuiden van Maastricht :P)

• Jordyz
In April 4G plus bij me woonplaats :D

• SMSfreakie
  • Niet online
hier inmiddels ook al een poosje 4G+ dekking.. alleen t gaat niks niet harder hier dan met gewoon 4G :/

gemeten op een S5 en een S5 plus...

echter ergens op de A7 thv leek. haalt de S5+ wel ruim 120/40 mbit daar de S5 op een 50/20 blijft steken...
lijkt me dus echt aan de plaatselijke mast te liggen.. gister waren er werkzaamheden en was het ding de hele dag uit.. kom je nergens verder dan Edge :/

404 Signature not found

Snelheden zijn in het begin lager als een site net is geüpgrade. Na een paar weken kan het dramatisch veel sneller zijn ineens.

En inderdaad upgrades kunnen pijnlijke dip in dekking veroorzaken maar daarna gaat het des te harder.

Mooi aan de dekkingskaart is dat mooi te zien is dat er heel wat 3G-only sites ook een upgrade krijgen. Deze krijgen vaak ook 2G. Gaat de goede kant op allemaal. Laatste keer dat ik niet op 4G zat voor iets anders dan bellen was lang geleden :)

Vodafone heeft een update gedaan, echter niet alle nieuwe locaties lijken erin te staan, bijv. LTE800 op 6373AS ontbreekt. Ook LTE1800-updates lijken er niet in te staan, bijv. 5235DK heeft nu 4G+ maar in het Antenneregister staat alleen LTE800. En dit zijn maar een paar locaties die ik toevallig ken. Ben benieuwd hoeveel meer er zijn die ik niet ken.

Daarnaast gespot: carrier aggregation band 7 + 20 in Maastricht bij hun hoofdkantoor en Eindhoven op verschillende locaties. Telefoon doet daar netjes CA, maar omdat het 'maar' 20 MHz is, of wellicht om andere reden, geeft mijn telefoon geen 4G+-icoontje weer daarbij.

En ook opvallend: op een aantal plekken is 4G+ uitgeschakeld, soms zelfs al een tijdje. In Utrecht en bij Hilversum Mediapark bijvoorbeeld. In Utrecht is de opvallendste plek de zendmast vlakbij het Centraal Station. Die heeft ooit wel 4G+ gedaan maar nu niet meer. Geen idee waarom. Performance op die plekken is nu lager dan voorheen, tenminste voor mijn device, wellicht zit dat anders als je naar het gehele publiek kijkt.

Wat ik me trouwens afvraag, is of Vodafone binnenkort wellicht gaat testen met LTE-CA vanaf meerdere locaties. Bijvoorbeeld geaggregeerd LTE800 vanaf de ene locatie en LTE1800 vanaf de andere locatie. Dat zou performance flink verbeteren op een aantal locaties en iets soortgelijks doen ze blijkbaar ook al met small cells in Amsterdam met 3CA. Het past ook bij hun strategie waarbij zij als enige provider zover ik weet regelmatig hoge frequenties anders uitlijnen dan lage frequenties waardoor bijvoorbeeld bij mij thuis LTE1800 van de ene locatie sterker is en LTE800 van de andere locatie met als gevolg slechte RSRQ van het geaggregeerde kanaal.

• wonderwout
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-10 15:23
Sorcerer8472 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:49:

Daarnaast gespot: carrier aggregation band 7 + 20 in Maastricht bij hun hoofdkantoor en Eindhoven op verschillende locaties. Telefoon doet daar netjes CA, maar omdat het 'maar' 20 MHz is, of wellicht om andere reden, geeft mijn telefoon geen 4G+-icoontje weer daarbij.
4G+ is 25MHz of meer

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-11 19:42

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Nieuwe update van Vodafone op 4gmasten: https://www.4gmasten.nl/2...fone-update-februari-2016

Antenne en masten malloot

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:33

swv

'Een beetje 4G is óók 4G.'
'Een 5,5 is toch een voldoende?!'
'Waarom vandaag iets doen als het morgen ook kan?'
- Vodafone Nederland

'Stilstand is achteruitgang.'
- Tweaker sww89
Het gevoel dat ik krijg bij die kaartupdates :+ Natuurlijk laat het Antenneregister alleen feitelijke, publieke en dus beperkte informatie zien maar ik hoop zo dat ze weten wat ze doen daar in Maastricht en dus goed voorbereid zijn op de toekomst. Zullen er echt op grotere schaal locaties niet doorgegeven/foutief verwerkt zijn? Lijkt mij ook sterk want dan is het een structureel probleem want elke maand zijn de updates mager. Wat mij betreft op deze manier een niet onderscheidend netwerk met niet onderscheidende oude abonnementen wat dus mede zorgt voor een tijdelijke dip in het dataverbruik van klanten? nieuws: Vodafone-klanten verbruiken minder mobiele data

• PWA777
sww89 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:02:
Wat mij betreft op deze manier een niet onderscheidend netwerk met niet onderscheidende oude abonnementen wat dus mede zorgt voor een tijdelijke dip in het dataverbruik van klanten? nieuws: Vodafone-klanten verbruiken minder mobiele data
Het absolute aantal klanten daalt ook (wat logisch is in een markt die van 3 naar 4 spelers gaat). KPN heeft echter een groeiend aantal abonnees, dit lijkt te komen van overstappers vanaf Vodafone en deels T-Mobile.

Tele2 ontwikkelt haar netwerk nog, belangrijkere vergelijkingen in Antenneregister-updates worden KPN en T-Mobile deze maand, die ook volgroeide netwerken hebben.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:33

swv

PWA777 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:41:
[...]

Het absolute aantal klanten daalt ook (wat logisch is in een markt die van 3 naar 4 spelers gaat). KPN heeft echter een groeiend aantal abonnees, dit lijkt te komen van overstappers vanaf Vodafone en deels T-Mobile.
Dat is inderdaad een gedachte die ik ook had maar nog niet had gecommuniceerd. Het is toch bijzonder te noemen dat klanten van KPN in Q3 2015 gemiddeld 1,3GB verstookten! Leg dat maar eens naast de cijfers van Vodafone en ik kom tot de voorzichtige conclusie (jij ook blijkbaar) dat klanten met datahonger het liefst naar KPN overstappen al dan niet zitten. En een enkeling naar Tele2 met voor de 24GB bundel een verplichte toestelafname als drempel. Dan gaat het gemiddelde van het rode kamp weer omlaag ja :o

Nou ja, stay tuned zullen we dan maar zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door swv op 05-02-2016 09:10 ]

Verwijderd

Zou het niet kunnen zijn dat VF al meer weet over een bepaalde overname en dat ze niet meer veel geld willen steken in de vernieuwing van een netwerk waar ze toch van af willen? Is maar een theorie.

• Jordyz
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:20:
Zou het niet kunnen zijn dat VF al meer weet over een bepaalde overname en dat ze niet meer veel geld willen steken in de vernieuwing van een netwerk waar ze toch van af willen? Is maar een theorie.
Dat zou kunnen, ligt er dan maar net aan hoe de overname eruit gaat zien.

Als het personeelsbestand en alles van Vodafone wordt overgenomen lijkt me dat niet. (Dus eigenlijk alleen een naamsverandering)..

Als er echt drastisch dingen gaan veranderen zou dat wel kunnen.

• PWA777
De meest voor de hand liggende overname in Nederland is die van Ziggo en Vodafone, omdat men dan een vast en mobiel netwerk kan combineren. In dat geval lijkt het me wel belangrijk dat het mobiele netwerk goed wordt onderhouden en uitgebreid. Het kan zijn dat Vodafone wacht op die overname omdat er dan cash van Liberty Global binnen kan komen om het netwerk op te lappen; echter in dit tempo zakt Vodafone wel rap weg (mind you, zelfs Tele2 gaat ze inhalen binnen een paar maanden!)

Het is niet heel logisch voor Vodafone om een ander mobiel netwerk in Nederland over te nemen; allereerst zou dit concurrentie verminderend werken en krijg je waarschijnlijk niet eens goedkeuring van de EU en daarnaast heb je dan een hoop dubbele infra waar je niet heel veel mee kunt.
Ik ken meerdere sites die nu live zijn maar er niet in staan, zie ook mijn vorige post, dus ik gok dat er iets niet klopt daar.
Ik acht de kans erg klein dat Vodafone NL verkocht zou worden aan Liberty Global. De kans dat Ziggo verkocht wordt aan Vodafone is veel groter.

Kan iemand van 4gmasten hier achterhalen welke masten er zijn verdwenen en een paar locaties doorgeven? Ben wel heel benieuwd. Mijn indruk is iig dat ik steeds meer 4G+ zie overal, ook op plekken die volgens mij nog niet in het Antenneregister staan zoals de postcode die ik eerder noemde.

Edit: heb al een plek gevonden die ineens ontbreekt: 3439LD. Als ik me niet vergis was dit een hoogspanningsmast-locatie op een bedrijventerrein in Nieuwegein (vlakbij de Hornbach). Dit was vroeger een 3G-only locatie die een paar maanden (een jaartje?) geleden is omgebouwd tot 2G+3G+4G (800-only). Totaal verdwenen in het Antenneregister. Heb niet gecheckt of hij ook echt is verwijderd, maar lijkt me stug en de straalverbindingen staan er wel nog op. In Houten was volgens mij ook meer 4G. In Maastricht op een bepaalde locatie ook een verdwenen iets. Even wachten tot het gecorrigeerd wordt dus.

[ Voor 108% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-02-2016 13:40 ]

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:31:
Ik ken meerdere sites die nu live zijn maar er niet in staan, zie ook mijn vorige post, dus ik gok dat er iets niet klopt daar.

[...]

Ik acht de kans erg klein dat Vodafone NL verkocht zou worden aan Liberty Global. De kans dat Ziggo verkocht wordt aan Vodafone is veel groter.

Kan iemand van 4gmasten hier achterhalen welke masten er zijn verdwenen en een paar locaties doorgeven? Ben wel heel benieuwd. Mijn indruk is iig dat ik steeds meer 4G+ zie overal, ook op plekken die volgens mij nog niet in het Antenneregister staan zoals de postcode die ik eerder noemde.

Edit: heb al een plek gevonden die ineens ontbreekt: 3439LD. Als ik me niet vergis was dit een hoogspanningsmast-locatie op een bedrijventerrein in Nieuwegein (vlakbij de Hornbach). Dit was vroeger een 3G-only locatie die een paar maanden (een jaartje?) geleden is omgebouwd tot 2G+3G+4G (800-only). Totaal verdwenen in het Antenneregister. Heb niet gecheckt of hij ook echt is verwijderd, maar lijkt me stug en de straalverbindingen staan er wel nog op. In Houten was volgens mij ook meer 4G. In Maastricht op een bepaalde locatie ook een verdwenen iets. Even wachten tot het gecorrigeerd wordt dus.
Die site is gewoon nog actief. Vreemd dat hij niet meer in het antenneregister staat.

Het valt me op dat er tientallen nieuwe 1800 sites ook niet in het register staan.
SafariFlow schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:57:
[...]

Die site is gewoon nog actief. Vreemd dat hij niet meer in het antenneregister staat.

Het valt me op dat er tientallen nieuwe 1800 sites ook niet in het register staan.
Kun je deze eens checken? Deze is al maanden weg, geen idee of hij 'echt' weg is of dat het een foutje is: 6468EW.

Dacht trouwens dat 6213KE ook LTE deed (80% zeker), maar daar zie ik nu GSM+UMTS alleen.

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:25:
[...]

Kun je deze eens checken? Deze is al maanden weg, geen idee of hij 'echt' weg is of dat het een foutje is: 6468EW.

Dacht trouwens dat 6213KE ook LTE deed (80% zeker), maar daar zie ik nu GSM+UMTS alleen.
6468EW doet inderdaad al een tijdje geen LTE meer. Weet niet wat hier de reden van is...

6213KE heeft nog geen LTE gedaan.

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 19:32
Ik heb nu al een paar jaar een probleem met mijn bereikbaarheid op het Vodafone netwerk. Met enige regelmaat krijg ik een sms met "oproep gemist van 06- xxxx" zonder dat mijn telefoon ook maar 1 keer is overgegaan. Als ik dan dit nummer bel krijg ik degene die mij net gebeld heeft aan de lijn. Ik heb nooit mijn voicemail ingesteld en gebruik ook geen doorschakelingen.
Volgens mij ligt dit echt aan het vodafone netwerk.
Mijn situatie is dat ik (al zo'n 12 jaar) gebruik maak van een duo-simkaart welke 2 jaar geleden nog zijn vervangen. Hierbij zet ik altijd het ene toestel eerst in de vliegtuigmodus en schakel daarna het andere toestel op het netwerk. Ik gebruik een iPhone 5s en een Samsung met android. Beide toestellen zitten bijna altijd op het 4G netwerk. Het probleem komt op beide telefoons voor, maar alleen als ik door een mobiel nummer gebeld word. En vermoedelijk alleen bij Vodafone nummers.

Weten jullie wat de oorzaak hiervan is, hebben hier meer mensen last van en wat zou de oplossing kunnen zijn?

• PWA777
Dit is vaak het gevolg van een fout in de omschakeling van 4G naar 2G/3G.
Indien je telefoon het signaal van een bepaalde mast op 4G pakt, zal deze bij een binnenkomende oproep moeten schakelen naar 2G of 3G, omdat het 4G netwerk geen gesprekken verwerkt.

Bij een zwak signaal of drukte op dat 2G/3G netwerk lukt dit soms niet, hierdoor mis je de oproep.

Het risico hier op is het grootst bij Vodafone; KPN voorziet in de regel al hun 4G sites ook van 3G op een lage frequentie en T-Mobile heeft standaard werkelijk 100% van hun 4G sites ook voorzien van 3G; toch kan het bij die providers ook wel eens voorkomen.

Je kunt kijken of het hier aan ligt door een tijdje je toestel op 2G/3G te forceren...

• SafariFlow
Hoeft geen fallback issue te zijn. Kan ook een duo sim issue zijn; Locatie die niet bijgewerkt wordt op de MSC, waardoor een onjuiste locatie gepaged wordt bij een inkomende call. Ik acht die kans groter.

Maar goed, allemaal speculatie. Om hier zeker van te zijn kun je het beste contact opnemen met support en A nummer en tijdstip doorgeven waarop dit is gebeurt. Uiteindelijk zal de case terecht komen bij iemand die de call kan tracen...

• Jordyz
Vandaag de hele dag weer gratis data :D

Toch netjes van Vodafone
Over fallback issues: ik heb die in alle tijd dat ik 4G gebruikt op geen enkele provider meegemaakt nog.

Correctie/aanpassing trouwens: op plekken waar 4G+ uit leek te staan, staat het wel nog aan als je bent verbonden met band 20, dan wordt band 3 erbij geaggregeerd. Omgekeerd gebeurt dat niet. Waarschijnlijk om band 20 te ontlasten.

• SMSfreakie
  • Niet online
Jordyz schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:01:
Vandaag de hele dag weer gratis data :D

Toch netjes van Vodafone
yup.. laatste keer "groot verbruiker" zijn :P

404 Signature not found

• Jordyz
SMSfreakie schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:41:
[...]

yup.. laatste keer "groot verbruiker" zijn :P
Hoe bedoel je? Ga je weg bij Vodafone? :P

• SMSfreakie
  • Niet online
Jordyz schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:42:
[...]

Hoe bedoel je? Ga je weg bij Vodafone? :P
Correct :-)

404 Signature not found

• Jordyz
Weet iemand hoe dat eigenlijk gaat?

Hier iemand een nummer die morgen naar Vodafone toegaat.
Als ik de Vodafone simkaart in de iPhone doet zegt hij dat er nog geen service is.

Vanaf wanneer moet ik morgen mijn nieuwe simkaart van Vodafone in de telefoon stoppen? Krijg ik een berichtje wanneer ik over ben?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:20
Of en wanneer je een smsje ontvangt verschilt per provider. Grootste weggever is dat je oude sim ineens geen verbinding meer heeft :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• Jordyz
Hmmbob schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:05:
Of en wanneer je een smsje ontvangt verschilt per provider. Grootste weggever is dat je oude sim ineens geen verbinding meer heeft :)
Oké, maar het is bij Vodafone niet gebruikelijk dat je een smsje kreeg?

Bij een ander nummer kreeg ik het ook niet en was het ook maar gokken tot wanneer je niet bereikbaar was.
Wanneer zal dit live gaan? Nog voor de zomer? Thuis ervaar ik nu wel gedoe doordat 3G soms te zwak is, soms hoort de andere partij me niet omdat hij tegenwoordig minder snel naar 2G lijkt terug te vallen. En als hij wel terugvalt en je belde in HD Voice dan gaat de kwaliteit ineens enorm omlaag.

Dus het is wel gewenst dat 4G-bellen of wifi-calling snel aan wordt gezet. Ik wil wel betatester zijn mocht daar vraag naar zijn.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Het gaat in het najaar live.
Pagina: 1 ... 43 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.