[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.486 views

• antonief
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11 20:24
Heb een abonnement afgesloten bij Vodafone en krijg morgen mijn toestel, uitnodiging gekregen voor My Vodafone en zie dat ik er al bijna 1GB aan data is verbruikt. Iemand enig idee hoe dit kan 8)7

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:22
antonief schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:52:
Heb een abonnement afgesloten bij Vodafone en krijg morgen mijn toestel, uitnodiging gekregen voor My Vodafone en zie dat ik er al bijna 1GB aan data is verbruikt. Iemand enig idee hoe dit kan 8)7
Hoe groot is je abonnement?
Wordt gerekend naar rato, bij 15 maart zou je ongeveer op de helft van de bunde moeten zittem.

• antonief
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11 20:24
RED 2 + 1 GB maar duidelijk, bedankt voor de uitleg

[ Voor 61% gewijzigd door antonief op 10-03-2016 22:06 ]

Het Antenneregister heeft weer een update gehad. Alle LTE lijkt er weer in te staan, maar nu is sommige UMTS weer verdwenen :+

Wat iig te zien is is een flink aantal nieuwe LTE-locaties en ook een flink aantal bestaande dat nu uitgebreid is met 1800 MHz. Hoeveel het precies zijn zullen de heren van 4gmasten.nl vast binnenkort uit kunnen rekenen.

Daarnaast staan de small cells in Amsterdam / Den Haag erop. Dat zijn er nogal wat, een aantal in de 1800 MHz-band, een aantal in de 2600 MHz-band. Ben benieuwd naar de totalen bij 4gmasten.nl! :)

En ook naar de livegang van VoLTE.. Tele2 heeft nu aangekondigd het te gaan uitrollen deze maand, en normaalgesproken wil Vodafone dan niet achterblijven ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:14

robertwebbe

Robert Webbe

Als ik inzoom op de kaart van 4Gmasten dan zie ik de small cells niet staan. Kijk bijvoorbeeld bij het Rembrandtplein in Amsterdam, daar zou je er al 2 moeten zien en die verschijnen bij niet op de kaart.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:44

knakworst

Get more sats!

Ze staan op het antenneregister, nog niet op 4gmasten.

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-11 19:42

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

robertwebbe schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:01:
Als ik inzoom op de kaart van 4Gmasten dan zie ik de small cells niet staan. Kijk bijvoorbeeld bij het Rembrandtplein in Amsterdam, daar zou je er al 2 moeten zien en die verschijnen bij niet op de kaart.
De operators zijn verplicht om alle vast opgestelde antenne-installaties met een zendvermogen groter dan 10 decibel Watt (dBW) in het register op te nemen.

Vodafone zet wel vaker de masten met een kleine vermogen in het antenneregister maar ze zijn het niet verplicht. Bovendien hebben ze 30 dagen de tijd om een installatie aan te melden nadat deze is aangezet.

Ik heb net even in de gegevens van het antenneregister gekeken en vind daar alleen 18 zendlocaties van KPN met een vermogen van minder dan 10dBW waarbij KPN vreemd genoeg het vermogen in een negetaieve waarde heeft opgenomen(bijv een site op het Walibiterrein waarbij als vermogen -15dBW staat).

Ik heb van het antennebureau begrepen dat er wat fouten in de upload van Vodafone zijn onstaan en dat deze maandagavond hersteld zullen zijn
Sorcerer8472 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 01:43:
Het Antenneregister heeft weer een update gehad.
.......
Ik ga de gegevens nu downloaden......

[ Voor 16% gewijzigd door The_Wireless_Guy op 13-03-2016 11:51 . Reden: aanpassing nav bovenstaande items ]

Antenne en masten malloot

Verwijderd

The_Wireless_Guy schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:49:

Ik ga de gegevens u downloaden......
Je was me net voor :)
Vodafone lijkt bij LTE nooit de echte vermogens te melden. 800, 1800 en 2600 hebben altijd dezelfde vermogens (2600 MHz altijd 13 dBW bijvoorbeeld).

-15 dBm is geen negatief vermogen trouwens, maar een zeer laag vermogen (-15 decibel t.o.v. 1 milliWatt). Zou kunnen dat dit betekent dat hij eigenlijk uit staat, want anders is het bereik maar een paar meter gok ik.

@robbertwebbe: die 2 op het Rembrandtplein staan er dan weer niet op. Eentje vlakbij op 1012WR staat er dan wel weer op. Soms staat er ook een datum alsof ze er pas net zijn terwijl ze er al langer zijn.

Hoe dan ook, er zijn nu ineens sites zichtbaar die er al zo'n 4 maanden staan maar nog niet op het register te zien waren. Ben benieuwd naar de update op 4gmasten :)

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Sorcerer8472 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:55:
Vodafone lijkt bij LTE nooit de echte vermogens te melden. 800, 1800 en 2600 hebben altijd dezelfde vermogens (2600 MHz altijd 13 dBW bijvoorbeeld).
Wat versta jij onder het "echte vermogen" ?

• Raider095
The_Wireless_Guy schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:49:
De operators zijn verplicht om alle vast opgestelde antenne-installaties met een zendvermogen groter dan 10 decibel Watt (dBW) in het register op te nemen.
Hoe/waar wordt dit gemeten? Er bestaat ook zoiets als ERP (Effective Radiated Power). Er zijn tal van denkbare situaties meer dan 10dBW wordt uitgezonden, maar minder dan 10dBW de antenne(s) bereikt. De vraag is dan ook, wanneer moet dit wel en wanneer hoeft dit niet gemeld te worden?

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Raider095 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:34:
[...]

Hoe/waar wordt dit gemeten? Er bestaat ook zoiets als ERP (Effective Radiated Power). Er zijn tal van denkbare situaties meer dan 10dBW wordt uitgezonden, maar minder dan 10dBW de antenne(s) bereikt. De vraag is dan ook, wanneer moet dit wel en wanneer hoeft dit niet gemeld te worden?
Op de website van het antenneregister staat letterlijk: "In het register staan vrijwel alle vast opgestelde antenne-installaties met een zendvermogen groter dan 10 decibel Watt (dBW)."

In de handleiding van het Antenneregister staat wat uitleg over begrippen en daar staat over vermogen: "Het vermogen waarmee de antenne het signaal uitzendt. Uitgedrukt in
dBW (decibel Watt). Dit is een logaritmische eenheid waarmee het zendvermogen
wordt uitgedrukt." Dus het gaat om het vermogen wat effectief uit de antenne komt.

• Raider095
The_Wireless_Guy schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:38:
In de handleiding van het Antenneregister staat wat uitleg over begrippen en daar staat over vermogen: "Het vermogen waarmee de antenne het signaal uitzendt. Uitgedrukt in
dBW (decibel Watt). Dit is een logaritmische eenheid waarmee het zendvermogen
wordt uitgedrukt." Dus het gaat om het vermogen wat effectief uit de antenne komt.
Tsja dat kan onmogelijk altijd 13dBW zijn dus geeft Vodafone blijkbaar standaardwaardes door.
Lijkt me persoonlijk ook niet bijster spannend, of een site nu op 20 Watt draait of 25..
Ik zei dBm ipv dBW, dat is wel even een verschil :+
-15 dBW is wel een realistisch vermogen voor bepaalde soorten picocellen lijkt me (toch, Raider095?)

Het lijkt me om ERP te gaan, aangezien het ook per sector licht verschilt in het Antenneregister (na effecten door elektrische tilting?) Gewoon vermogen van de apparatuur meten is niet zo heel zinnig. Bij een radiozendamateur gaat het ook om 400 Watt maximaal ERP dat je mag doen. Daarom moet je ook in staat zijn uit te rekenen hoeveel antenneversterking je installatie heeft.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Sorcerer8472 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:38:
Ik zei dBm ipv dBW, dat is wel even een verschil :+
-15 dBW is wel een realistisch vermogen voor bepaalde soorten picocellen lijkt me (toch, Raider095?)

Het lijkt me om ERP te gaan, aangezien het ook per sector licht verschilt in het Antenneregister (na effecten door elektrische tilting?) Gewoon vermogen van de apparatuur meten is niet zo heel zinnig. Bij een radiozendamateur gaat het ook om 400 Watt maximaal ERP dat je mag doen. Daarom moet je ook in staat zijn uit te rekenen hoeveel antenneversterking je installatie heeft.
In het register staat bij die sites echt -15 dBW

The_Wireless_Guy schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:16:
[...]

In het register staat bij die sites echt -15 dBW
Dat is 32 milliWatt ongeveer. Dus niet raar voor een picocell/small cell.

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:01:
Dat is 32 milliWatt ongeveer. Dus niet raar voor een picocell/small cell.
Lijkt me persoonlijk "watt" weinig, maar eerlijk gezegd weet ik niet exact wat eruit komt, ik zou zeggen +/- 1 Watt per antenne, waar je het hebt over inpandige installaties.
Inmiddels zijn er weer Vodafone UMTS-sites bij gekomen, ook op plekken waar er in werkelijkheid geen staan (allemaal zonder bekende plaatsingsdatum), en er zijn weer andere (small cells, wellicht terecht) verdwenen :+

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Verwijderd

Streamen zonder stress met nieuwe Vodafone-abonnementen
3 maanden onbeperkt data, flexibiliteit bij samenstellen abonnement en all-in abonnement voor grootverbruikers

Amsterdam/Maastricht, 16 maart 2016 – Het mobiele-datagebruik in Nederland neemt elk jaar sterk toe, mede door de grote populariteit van apps om video en muziek te streamen. Toch is het voor veel mensen lastig in te schatten hoeveel MB’s ze gaan gebruiken met hun nieuwe abonnement. Daarom biedt Vodafone als eerste en enige provider in Nederland bij zijn nieuwe Smart-, Red- en Black-abonnementen standaard de eerste 3 maanden onbeperkt data. Daarnaast krijgen klanten meer flexibiliteit bij het samenstellen van hun abonnement. De nieuwe Vodafone-abonnementen zijn verkrijgbaar vanaf 4 april 2016.

Marcel de Groot, directeur consumentenmarkt bij Vodafone Nederland: “Wat is er leuker dan 3 maanden alle mogelijkheden van je nieuwe smartphone uit te proberen zonder na te denken over een datalimiet of extra kosten? Gewoon eens al je favoriete Netflix-series kijken in de trein omdat het kan? En na die 3 maanden kun je je databundel gratis naar boven of beneden bijstellen als je dat wilt. Op deze manier ontdek je wat je allemaal kunt met je nieuwe toestel en ons 4G-netwerk, maar krijg je ook een veel realistischer beeld van het abonnement dat bij jou past.”

De nieuwe Vodafone-abonnementen heten Start, Smart, Red en Black en bieden veel flexibiliteit als het gaat om bundelkeuze en toestel. Zo kunnen klanten binnen de verschillende abonnementsvarianten elke maand gratis hun databundel naar boven en beneden bijstellen. Vanaf Smart krijgen klanten standaard de eerste 3 maanden onbeperkt data. Klanten die kiezen voor een sim-only omdat hun oude toestel bijvoorbeeld nog werkt, kunnen later alsnog besluiten een toestel erbij te nemen. Het toestel mag in alle gevallen ineens of in termijnen betaald worden, zonder extra kosten.

Vodafone Black is het abonnement voor de meest mobile savvy klanten, met een grote databundel voor binnen- én buitenland (respectievelijk 25 GB en 2 GB), onbeperkt bellen en sms’en in Nederland en 43 Voordeellanden en standaard extra’s zoals Napster en TV Anywhere. Bij Smart, Red en Black krijgen klanten extra data en tv-themapakketten als ze hun mobiele abonnement combineren met Vodafone Thuis. Alle varianten profiteren van toegang tot het 4G-netwerk zonder snelheidsbeperkingen, onbeperkt sms’en, gratis 24/7 support van de klantenservice in Nederland én het buitenland en het gebruik van de apps My Vodafone en Vodafone Wallet.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 12:56 ]

• Jordyz
En 20 maart (zondag) mogen we de zendmasten van Vodafone weer belaste. :)

Hele dag onbeperkt data
2 GB in buitenland, da's gelijk een stuk meer. Enige dat nog mist is dat de VS geen Voordeelland is. Voor mensen die veel in het buitenland zijn is een abonnement als dit wel relaxed, maar nu ook andere providers met buitenlandabo's komen (zelfs KPN nu) moet Vodafone zich toch echt weer gaan onderscheiden vind ik!

Aan de technologiekant met 4G doen ze dat: in Frankrijk kun je nu bijvoorbeeld op alle providers met 4G verbinden: SFR, Orange, Bouygues. Ik vermoed dat er nog meer landen zijn met meerdere providers met 4G. Op https://www.vodafone.nl/4g staat nu een lijst met 83 landen waar je op 4G kunt roamen. Stuk meer dan bij KPN en T-Mobile :o

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:35:
Aan de technologiekant met 4G doen ze dat: in Frankrijk kun je nu bijvoorbeeld op alle providers met 4G verbinden: SFR, Orange, Bouygues. Ik vermoed dat er nog meer landen zijn met meerdere providers met 4G. Op https://www.vodafone.nl/4g staat nu een lijst met 83 landen waar je op 4G kunt roamen. Stuk meer dan bij KPN en T-Mobile :o
T-Mobile heeft momenteel 36 roaming landen met 4G. In Frankrijk werkt 4G roaming op Orange en Bouygues. Ze zijn pas Q2-2015 begonnen met 4G roaming, een heel stuk later dan Vodafone.

Er zal zeker een reactie komen van KPN met nieuwe abonnementen, teken aan de wand is dat de huidige buitenland bundels na 1 april niet meer kunnen worden aangesloten. T-Mobile heeft natuurlijk al buitenland (EU) standaard in het abonnement, wellicht dat dit opgerekt gaat worden.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-11 20:31
Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:35:
2 GB in buitenland, da's gelijk een stuk meer. Enige dat nog mist is dat de VS geen Voordeelland is. Voor mensen die veel in het buitenland zijn is een abonnement als dit wel relaxed, maar nu ook andere providers met buitenlandabo's komen (zelfs KPN nu) moet Vodafone zich toch echt weer gaan onderscheiden vind ik!

Waar staan de buitenlandabo's van KPN?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Jassy schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:32:
[...]

Waar staan de buitenlandabo's van KPN?
Zie het zakelijke abo van 20 GB ;)
https://www.kpn.com/zakel...formatie/abonnementen.htm

Kost wel wat en is niet onbeperkt zoals bij Vodafone (+ geen voordeellanden buiten de EU). Wel veel meer GB's in Nederland.

Ben benieuwd naar de nieuwe proposities, hoewel ik verwacht dat niemand durft al te radicaal te zijn.

• Jordyz
Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:44:
[...]

Zie het zakelijke abo van 20 GB ;)
https://www.kpn.com/zakel...formatie/abonnementen.htm

Kost wel wat en is niet onbeperkt zoals bij Vodafone (+ geen voordeellanden buiten de EU). Wel veel meer GB's in Nederland.

Ben benieuwd naar de nieuwe proposities, hoewel ik verwacht dat niemand durft al te radicaal te zijn.
Dat is ook de reden dat wij voor Vodafone hebben gekozen, we willen geen gedoe met Wifi en bij Vodafone is dit het makkelijkst te regelen.

KPN had ook opties maar dat zit meestal niet in de gewone simonlys of het kost een fortuin :+
Nieuws van een paar dagen geleden:
https://www.vodafone.nl/o...t/#/article/Nieuws/261959

Vodafone gaat waarschijnlijk LTE Cat M/0/1 inzetten voor IoT. Daarmee kunnen ze het aanbieden binnen het LTE-spectrum en haar eigen bestaande LTE-netwerk. Deze techniek heeft een zeer groot bereik dat sterker is dan bij gewoon LTE (maar wel trager). Er zou tot 20 dB minder signaal nodig zijn om te werken, en dat is een erg groot verschil.

KPN bouwt een nieuw netwerk op voor IoT, maar de vraag is of dat niet de verkeerde strategie is. Bij Vodafone werkt het straks ook buiten de landsgrenzen (neem aan dat andere Vf-operators/partners het ook gaan uitrollen).

Wat ik me dan weer afvraag: kunnen onze normale mobieltjes straks niet ook via een modus in lage snelheid veel langer indoor bereik hebben? Dan heb je geen gezeur meer met terugval naar 2G/3G omdat je naar een lagere snelheid terugvalt en daarvoor minder dB signaal nodig hebt.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Nee, je hebt hier een ander type modem voor nodig. Het voordeel ten opzichte van de andere standaard is dat het meedraait op de bestaande 4G netwerken welke over het algemeen al een uitstekende dekking hebben.

[ Voor 75% gewijzigd door robertwebbe op 19-03-2016 10:12 ]

• Jordyz
Vandaag is het weer zover, gratis data! :D

Ik heb me laptop verbonden met me telefoon als hotspot en je merkt gewoon dat je 4G verbinding vele malen sneller is als je wifi verbinding waar je altijd op zit.

[ Voor 66% gewijzigd door Jordyz op 20-03-2016 08:10 ]

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-11 21:02
Ik heb hier een nieuwe mast tegenover mijn huis staan en op mijn 6S plus haalde ik gisteren 127Mbit down en 44 up. Snellere upload dan mijn Ziggo :P

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-11 08:44
Oeps... we hebben je per ongeluk 3 maanden onbeperkt nationale data gegeven bij je Vodafone-abonnement. En die mag je houden :-) Deze 3 maanden lopen voor jou van 22 februari tot 22 mei. In die periode zie je een hoger datategoed in de Vodafone App, daarna gaat je normale bundel weer in. Geniet ervan!
_/-\o_

• knakworst

knakworst

Get more sats!

knny schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:01:
Ik heb hier een nieuwe mast tegenover mijn huis staan en op mijn 6S plus haalde ik gisteren 127Mbit down en 44 up. Snellere upload dan mijn Ziggo :P
Laat ze dat bij mij ook eens doen ;)

Bekijk het resultaat van mijn Ookla Speedtest. Hoe snel is uw internet? http://www.speedtest.net/my-result/a/1815032574

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-11 16:41

TRaSH

koffie ?

nou zou inderdaad hier ook niet verkeerd wezen,
ik merk dat mijn Vodafone verbinding hier in huis eigenlijk steeds slechter word.
had ik vroeger 2-3 streepjes in huis waarmee ik nog normaal mee kon bellen en gebeld worden heb ik nu steeds vaker 1 tot 0 streepjes en mijn vrouw heeft nog wel eens dat ze totaal niet bereikbaar is.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Jordyz
Hier ook een aantal testjes gedaan, kom maximaal maar op de 15Mbit uit en 20 upload..

Heb geen idee waar hier de zendmast moet staan maar volgens mij staat hij aan de overkant van de Maas :')

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:23
Ik ben ook uitgebreid aan het testen nu we onbeperkt data hebben.
Vind het eigenlijk wel tegenvallen, zowel binnen als buiten.
Volgens de specs op de website zou de snelheid tot 75Mbit moeten kunnen gaan, maar ik krijg dit maar binnen. Telefoon geeft -90dBm aan qua signaalsterkte.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5183540689.png

Downloads gaan met zo'n 2MB/s.

Met zo'n snelheid zou je denken dat ik verbinding heb dmv H+, maar er staat keurig LTE.

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 20-03-2016 17:06 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Die 75 Mbps is het theoretisch maximum, dat zul je de praktijk dus nooit halen.

Onderstaand is al een heel oud filmpje maar het duidt wel goed aan hoe het werkt:

Dit is overigens mijn record, niet van vandaag maar van een tijdje geleden:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/751/21971512060_bd8473c538.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 20-03-2016 19:05 ]

• Jordyz
Ik durf alleen vandaag te testen, anders ben ik zo door mijn bundel heen.
Ben vandaag eigenlijk ook alleen maar thuis gebleven..

15mbit is nog niet verkeerd hoor voor alleen een mobiele verbinding. In het dagelijks gebruik merk ik nog niks van een trage verbinding.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:23

mb1

Nou ik heb vandaag ook flink lopen testen.
Sinds een tijdje zit nu ook 4G in ons abonnement dus ik was benieuwd!

Nou in één zin, het is een vooruitgang.

Echter nog steeds moet ik de conclusie trekken dat het Vodafone netwerk in mijn omgeving (Veluwe) stukken minder is dan dat van KPN en niet een klein beetje!

Op plekken waar ik voorheen geen 3G had maar alleen gprs of edge heb ik nu in een aantal gevallen 4G!
Das dus goed zou je zeggen maar bij het opzetten van een gesprek schakeld mijn IPhone 6 veelal terug op 2G omdat het 3G signaal niet voldoende is (het Vodafone 3G netwerk is voorzichtig uitgedrukt gewoon heeeel erg matig).

Thuis heb ik een signaal plus en ik merk dat mijn telefoon soms 4G vasthoud als ik vanaf de voorzijde de woning binnenkom.
Krijg ik dan een binnenkomend gesprek schakeld de telefoon niet terug op 3G (signaalplus) maar op 2G van de zendmast en zit ik met een non HD VOICE gesprek en moet ik soms weer naar buiten lopen om verstaanbaar te zijn......
En dat in 2016!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Vandaag aardig wat coveragemap testjes laten lopen. Voor het eerst gezien dat de downloadsnelheid boven de 100Mbit uitkwam :)

• timmie1
Dj-sannieboy schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:14:
Vandaag aardig wat coveragemap testjes laten lopen. Voor het eerst gezien dat de downloadsnelheid boven de 100Mbit uitkwam :)
Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat het in kaart brengen van signaalsterkten zoals wij dat graag doen niet van de databundel afgaat. Het helpt de providers zelf heel erg, dus als er een paar enthousiaste Tweakers klaarstaan om Sensorly of Opensignal te laten draaien tijdens het reizen, is dat toch mooi meegenomen?

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-11 01:38
timmie1 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:57:
[...]

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat het in kaart brengen van signaalsterkten zoals wij dat graag doen niet van de databundel afgaat. Het helpt de providers zelf heel erg, dus als er een paar enthousiaste Tweakers klaarstaan om Sensorly of Opensignal te laten draaien tijdens het reizen, is dat toch mooi meegenomen?
De signaalsterkte wordt al door Vodafone gemapped zonder het gebruik van een app. (:

• timmie1
SafariFlow schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:14:
[...]

De signaalsterkte wordt al door Vodafone gemapped zonder het gebruik van een app. (:
Ik weet het maar er zijn ongetwijfeld dekkingsgaten in Nederland waarvan Vodafone niet weet hoe groot of ernstig ze zijn of die Vodafone niet op hun kaart laat zien maar waar je totaal onbereikbaar bent. Ken er zelf een paar in de buurt, waar je volgens hun kaart goede dekking hebt maar waar je calls in praktijk gewoon droppen of je geen data doorkrijgt. Blijkbaar komen ze daar niet met hun eigen meetapparatuur.

• SafariFlow
timmie1 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:22:
[...]

Ik weet het maar er zijn ongetwijfeld dekkingsgaten in Nederland waarvan Vodafone niet weet hoe groot of ernstig ze zijn of die Vodafone niet op hun kaart laat zien maar waar je totaal onbereikbaar bent. Ken er zelf een paar in de buurt, waar je volgens hun kaart goede dekking hebt maar waar je calls in praktijk gewoon droppen of je geen data doorkrijgt. Blijkbaar komen ze daar niet met hun eigen meetapparatuur.
Ik heb het in dit geval niet over meet apparatuur, maar o.a. jou eigen toestel toestel die signaal sterkte, dropped calls, mislukte handovers etc. doorgeeft aan het netwerk. Ga er dus maar vanuit dat ze bekend zijn.

Of en op welke termijn dergelijke dekkingsgaten worden aangepakt is weer een ander verhaal natuurlijk...

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

mb1 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:32:
[...]
Thuis heb ik een signaal plus en ik merk dat mijn telefoon soms 4G vasthoud als ik vanaf de voorzijde de woning binnenkom.
Krijg ik dan een binnenkomend gesprek schakeld de telefoon niet terug op 3G (signaalplus) maar op 2G van de zendmast en zit ik met een non HD VOICE gesprek en moet ik soms weer naar buiten lopen om verstaanbaar te zijn......
En dat in 2016!
In het najaar gaat Vodafone starten met VoLTE en VoWiFi. Mits je toestel dit ondersteunt zal dekking dan nog nauwelijks een issue zijn. Overal HD Voice :)

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-10 11:45
Sensorly kan je met de "upload via wifi" gebruiken zonder dataverbruik. Mappen dan natuurlijk, speedtests niet.
Rootmetrics ook: background experience en RF aanvinken en niet de test. Of de test snel annuleren voor de speedtest begint.
Ik gebruik Sensorly soms zelfs in een oude telefoo n zonder Sim, voor noodoproepen hangt hij aan een (willekeurig)sterk net. Paar dagen opgeladen meenemen op fiets-en autotochten en ik zie de 3g kaarten groeien van alle drie. Af en toe vliegtuigmodus aan/uir heb je weer ander net vaak.

Timmie: inderdaad. Volgens mij rijden ze veel rondjes op hoofdwegen. Ik heb op een heel stel plekken gezien in Sensorly dat de dekking daar goed op geoptomaliseerd is maar twee straten verder naatje is.

Overigens is het idee dat het wat achterblijft ook goed te zien in P3 dit jaar. Vorig jaar waren ze nog apetrots op de reclame aan het vertellen dat ze wonnen, nu zijn ze de derde.
http://m.p3-group.com/?u=...chmark-nl-2016-96175.html

Mijn ervaring is juist dat ze bij 3g nu weer wat doen, jarenlange slechte plekken worden ineens aangepakt. Dat is nog geen oplossen, maar ik zie soms tinten betere dekking in Sensorly in het gooi.

[ Voor 63% gewijzigd door Schrudde op 21-03-2016 14:45 ]

Klopt wel. Er zijn oude sites die vroeger alleen 2G deden en nu ineens 2G+3G+4G. Dus ook 3G-dekking erbij.

Nadeel van jouw metingen zijn trouwens dat ze bijv. een stuk beter zijn als je op de fiets je telefoon in je rugzak hebt dan in je broekzak. Daarom is het heel lastig om écht betrouwbare data te krijgen uit dit soort metingen, tenzij je heel veel metingen op elke plek hebt.

• Schrudde
Optimaal is het nooit. Ook tussen toestellen zitten verschillen.
Maar we hebben niet iets beters of informatievers. Ik doe beide telefoons allebei aan 1 kant in mijn jas en rijdt hem het liefst later keer in tegengestelde richting.

• Raider095
Schrudde schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:23:
Maar we hebben niet iets beters of informatievers. Ik doe beide telefoons allebei aan 1 kant in mijn jas en rijdt hem het liefst later keer in tegengestelde richting.
En daarnaast is dekking altijd tijdgebonden. Er kan een tijdelijke storing op de route zijn, werkzaamheden, tilt-instellingen die gewijzigd kunnen worden, etc.
Schrudde schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:23:
Klopt, we hebben niks beters, maar tenzij je echt heel veel metingen hebt waardoor al die verschillen (type telefoon, manier van vasthouden, etc) worden uitgemiddeld is het helaas niet echt betrouwbaar, sorry..

Ik heb de kaarten zelf bekeken en zie bijvoorbeeld op de Vodafone-kaart metingen met matige signaalsterkte op plekken waar al eeuwenlang een antenne staat. Maar da's dan misschien in de auto in iemands broekzak met de hand op de broekzak terwijl hij met de andere hand het stuur vasthoudt? Of op een dag gemeten dat er onderhoud was aan die antenne. En als je maar één meting op die plek hebt dan heb je er al gelijk niks aan.

Als je geen actieve verbinding met het netwerk hebt dan gebeuren er ook heel andere dingen dan wanneer je wel een actieve verbinding hebt. Bij Vodafone blijf je veel langer op LTE1800 hangen zonder dataverbinding bijvoorbeeld (dus ook op vliegtuigmodus).

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

• PWA777
De nieuwe iPhone SE zal wél VoLTE maar géén 4G+ ondersteunen.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Schrudde schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:07:

Overigens is het idee dat het wat achterblijft ook goed te zien in P3 dit jaar. Vorig jaar waren ze nog apetrots op de reclame aan het vertellen dat ze wonnen, nu zijn ze de derde.
http://m.p3-group.com/?u=...chmark-nl-2016-96175.html
Achterblijven is relatief. In Nederland scoren alle netwerken prima in vergelijking met UK:

http://www.p3-group.com/d...ile_Benchmark_UK_2015.pdf

• Raider095
knakworst schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:46:
Achterblijven is relatief. In Nederland scoren alle netwerken prima in vergelijking met UK:
Exact. Er wordt helaas teveel geklaagd hier in NL. In verhouding tot veel andere landen is de dekking hier juist uitzonderlijk goed.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Als het binnenshuis niet goed werkt dan is het toch vervelend want daar ben je het merendeel van je tijd. Daarom verwacht ik ook veel van voice over wifi.
Let op: verzoekjes in deze post! :P

Over indoor gesproken, in Utrecht mag er op 3511AL of 3511BK ofzo nog wel een antenne bij . In de directe omgeving daar veel plekken met indoor terugval op 2G. Verder breiden ze Hoog Catharijne nu uit waardoor de dekking in de richting van de nieuwbouw waarschijnlijk een stuk gaat afnemen.

Het valt me ook op dat ik de laatste paar dagen minder snel weer terugstuiter naar 4G als ik op 2G terugval. Voorheen vrijwel direct naar 4G als ik de telefoon uit m'n broekzak haal maar sinds een week geleden niet meer?

3512HL mag trouwens ook wel 4G erbij krijgen, staat zeker niet toevallig al gepland?

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:55:
Let op: verzoekjes in deze post! :P

Over indoor gesproken, in Utrecht mag er op 3511AL of 3511BK ofzo nog wel een antenne bij . In de directe omgeving daar veel plekken met indoor terugval op 2G. Verder breiden ze Hoog Catharijne nu uit waardoor de dekking in de richting van de nieuwbouw waarschijnlijk een stuk gaat afnemen.

Het valt me ook op dat ik de laatste paar dagen minder snel weer terugstuiter naar 4G als ik op 2G terugval. Voorheen vrijwel direct naar 4G als ik de telefoon uit m'n broekzak haal maar sinds een week geleden niet meer?

3512HL mag trouwens ook wel 4G erbij krijgen, staat zeker niet toevallig al gepland?
Voor de site op 3512HL staat momenteel geen LTE gepland, wel voor de buurman (UMTS only) op 3581AN. Aanstaande vrijdag worden de laatste (transmissie) aanpassingen gedaan om hem LTE ready te maken.
SafariFlow schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:03:
[...]

Voor de site op 3512HL staat momenteel geen LTE gepland, wel voor de buurman (UMTS only) op 3581AN. Aanstaande vrijdag worden de laatste (transmissie) aanpassingen gedaan om hem LTE ready te maken.
Oh, da's al best snel, goed bezig! En niet eens een plek met laag signaal. Volgens mij zit die site verstopt onder een plastic koker. Vodafone doet het in die buurt erg goed met 3G en 4G, beter dan de andere 2 vind ik. Ook erg veel 3G-sites, bijvoorbeeld ook op 3584EJ, staat die nog in de planning?

3512HL zou de indoor dekking op de Lange Nieuwstraat / Nieuwegracht wel verbeteren (noordelijke deel daarvan). Maar rondom Neude indoor is eigenlijk de enige plek in Utrecht waar signaalsterkte binnenshuis een beetje een punt is soms. Ik vraag me af of dat op zo'n interne tool nou ook goed te zien is, dat er in zo'n gebied relatief veel telefoons terugvallen op 2G daar?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:44
Sowieso het gebied rond de Dom is binnenshuis erg slecht op het netwerk van de concurrent :P maar ja de straatjes zijn erg erg smal en er zitten nogal veel huisjes op elkaar

• Schrudde
Binnen bij de Servetstraat onder de Dom is heel weinig Vodafone en KPN, T-Mobile doet het wel goed.
Bij Hollandsnieuwe kreeg je er nog geen whatsapp verzonden.

Edit: om te veel offtopic gaan te voorkomen maar even het antwoord boven de vraag, Tele 2 weet ik niet, maar ze hebben (vooralsnog?) een fallback op de 3G van T-Mobile. Die hebben 3G op 900 in een soort long distancemode staan en dat dekt overal nog beter dan T's 4G die daar binnen ook al werkt.
Maar er zijn ook slechte plekken met T in Utrecht, perron 1/2/3 in de trein krijg je anper plaatjes bij nu.nl ofzo.
Rond Neude is T ook ok, KPN iets minder.

[ Voor 59% gewijzigd door Schrudde op 26-03-2016 01:22 ]

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:26
Schrudde schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:53:
Binnen bij de Servetstraat onder de Dom is heel weinig Vodafone en KPN, T-Mobile doet het wel goed.
En tele2?

• Schrudde
knakworst schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:49:
Als het binnenshuis niet goed werkt dan is het toch vervelend want daar ben je het merendeel van je tijd. Daarom verwacht ik ook veel van voice over wifi.
Ik begin eigenlijk juist wifi overal uit te zetten. Vaak stroperige haperende onbetrouwbare toestanden. Nee dan is 4G een uitkomst. Maar eigenlijk snap ik de problemen ook niet goed. Bij T gaat het naadloos tussen 4G en 3G met bellen, zelfde frequentie zelfde mast. Vodafone moet dat ook prima kunnen die hebben een enorm 900 MHz 2G net dat net zo goed of beter is als hun 4G netten. Ik denk als men overal de apparatuur vervangen heeft zodat het softwaretechnisch goed samenwerkt dat er dan geen enkel probleem is. En men is nog volop bezig.
Schrudde schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:53:
T-Mobile heeft een kleine cel die recht de Servetstraat in gericht staat, dus niet gek.

Outdoor trouwens totaal geen probleem met KPN en Vodafone hoor, snel ook, zeker op 4G. Vodafone en KPN zouden er goed aan doen om een small cell op het Domplein te zetten met vrij zicht richting de café's, want binnen val ik wel terug op een karige EDGE-verbinding (iig bij Vodafone). Probleem opgelost aangezien je een small cell meestal prima kunt bereiken als hij uitkijkt op de gevel van het gebouw waar je inpandige dekking nodig hebt.

Zal echter vast niet rendabel zijn (waarom metrohokjes in Amsterdam vlak naast macro-sites dat wel zijn mag Joost weten trouwens :P)

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:37:
[...]

T-Mobile heeft een kleine cel die recht de Servetstraat in gericht staat, dus niet gek.

Outdoor trouwens totaal geen probleem met KPN en Vodafone hoor, snel ook, zeker op 4G. Vodafone en KPN zouden er goed aan doen om een small cell op het Domplein te zetten met vrij zicht richting de café's, want binnen val ik wel terug op een karige EDGE-verbinding (iig bij Vodafone). Probleem opgelost aangezien je een small cell meestal prima kunt bereiken als hij uitkijkt op de gevel van het gebouw waar je inpandige dekking nodig hebt.

Zal echter vast niet rendabel zijn (waarom metrohokjes in Amsterdam vlak naast macro-sites dat wel zijn mag Joost weten trouwens :P)
Je hebt EDGE omdat niet alle Vodafone 2G masten ook 4G hebben, daarnaast heeft Vodafone geen 3G900. Je kunt beter overstappen naar KPN of T-Mobile, met die 2 providers heb je gegarandeerd (!) nooit meer GPRS/EDGE (want elke (oké 99%) mast van KPN en T-Mobile heeft 3G900).

En die Amsterdam situaties - die 2600 cell zal de macro-site wel een beetje ontlasten, daarnaast is het bereik van een macro-cell niet volledig optimaal als je er te dicht onder/nabij staat.
PWA777 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:46:
[...]

Je hebt EDGE omdat niet alle Vodafone 2G masten ook 4G hebben, daarnaast heeft Vodafone geen 3G900. Je kunt beter overstappen naar KPN of T-Mobile, met die 2 providers heb je gegarandeerd (!) nooit meer GPRS/EDGE (want elke (oké 99%) mast van KPN en T-Mobile heeft 3G900).

En die Amsterdam situaties - die 2600 cell zal de macro-site wel een beetje ontlasten, daarnaast is het bereik van een macro-cell niet volledig optimaal als je er te dicht onder/nabij staat.
Bij KPN zie ik ook nog terugval naar EDGE hoor. Soms stuiter je (bijv. indoor in Utrecht) continu heen en weer tussen 2G, 3G en 4G. Zijn alledrie ongeveer even sterk. In theorie blijft vooral 2G ook net wat sterker omdat hier met 2 Watt vermogen ipv 200 milliWatt (4G) gewerkt kan worden door de telefoon. Daarom moeten alle operators hun celdichtheid ook iets verhogen.

Overigens is het heel lastig om 2G met 4G te vergelijken omdat bij 4G veel meer factoren tegelijkertijd meespelen, waaronder ook drukte op de zendmast: hoe drukker hoe minder goed de zendmast jouw telefoon zal horen tussen de ruis van de rest. Bij 2G is dat niet het geval (ten koste van bandbreedte), waardoor het bereik van 2G vaak wat hoger is, zeker bij KPN/Vodafone.

Zowel KPN als Vodafone bouwen vanwege het bereiken van hogere capaciteit en celdichtheid ook hun 3G-locaties om zodat er ook 4G vandaan komt, ook op lage frequenties (zie reactie SafariFlow hierboven, locatie op de Nachtegaalstraat zou vrijdag zijn omgebouwd, da's 1 van de 3 locaties van Vodafone in/rond het centrum van Utrecht die nog UMTS-only zijn/waren nu; Lepelenburg en University College Utrecht zijn nog over).

En nog een verzoekje:
7437RE ... langs de A1. Geen 3G, geen 4G, alleen onbruikbaar traag 2G, waar je telefoon vervolgens op blijft plakken net terwijl je als bijrijder dingen op zit te zoeken. ;(

Volgens antenneregister is er wel Vodafone 3G, maar dat klopt dus niet, en het 3G van de tv-toren van Markelo is blijkbaar te zwak, of hij pakt 2G voor 4G :{

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:54
Een vraagje over roaming: wanneer je in Nederland op het Vodafone netwerk zit (Hollands nieuwe abbo) en je bent in een ander EU land, kun je dan alleen roamen op het plaatselijke Vodafone netwerk, of kun je ook bij andere providers terecht?
ASW1 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:56:
Een vraagje over roaming: wanneer je in Nederland op het Vodafone netwerk zit (Hollands nieuwe abbo) en je bent in een ander EU land, kun je dan alleen roamen op het plaatselijke Vodafone netwerk, of kun je ook bij andere providers terecht?
Kan ook op andere providers, maar soms moet je meerdere keren proberen voordat je erop 'mag' omdat de kosten voor Vodafone op andere Vodafone-netwerken lager zijn en ze je graag daarmee willen laten verbinden.

In België en Duitsland mag je op ieder netwerk bijvoorbeeld. In Frankrijk mag je niet op Free, in het Verenigd Koninkrijk niet op 3.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:54
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:31:
[...]

Kan ook op andere providers, maar soms moet je meerdere keren proberen voordat je erop 'mag' omdat de kosten voor Vodafone op andere Vodafone-netwerken lager zijn en ze je graag daarmee willen laten verbinden.

In België en Duitsland mag je op ieder netwerk bijvoorbeeld. In Frankrijk mag je niet op Free, in het Verenigd Koninkrijk niet op 3.
In dit geval gaat het om Griekenland; ik ga naar een afgelegen gebied waar nauwelijks een Vodafone netwerk is maar wel 1 van concurrent Cosmote. Het gaat me vooral om data via het 3G netwerk.
-Wanneer er geen Vodafone netwerk te vinden zou mijn toestel dan sowieso naar Cosmote moeten springen?
-En wanneer er alleen Vodafone 2G is maar wel Cosmote 3G?
ASW1 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:06:
[...]

In dit geval gaat het om Griekenland; ik ga naar een afgelegen gebied waar nauwelijks een Vodafone netwerk is maar wel 1 van concurrent Cosmote. Het gaat me vooral om data via het 3G netwerk.
-Wanneer er geen Vodafone netwerk te vinden zou mijn toestel dan sowieso naar Cosmote moeten springen?
Misschien kan @SafariFlow hier antwoord op geven?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-11 21:23
Hollandsnieuwe maakt gebruik van de Roaming agreements van Vodafone zelf. In Griekenland kan je zonder problemen op Vodafone (het oude Panafon), Cosmote (van OTE, de KPN van Griekenland) en WIND. Telefoon zal eerst kiezen voor vodafone GR maar je kan hem zelf overzetten naar Cosmote :) Dus als er alleen voda 2G is en wel Cosmote 3G, gewoon overzetten. In Duitsland bijvoorbeeld had ik m'n tel vast staan op T-Mobile D, dat kan prima, ook als Vodafone gewoon dekking heeft!

[ Voor 24% gewijzigd door RadioAir op 29-03-2016 15:33 ]

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:30:
[...]

Oh, da's al best snel, goed bezig! En niet eens een plek met laag signaal. Volgens mij zit die site verstopt onder een plastic koker. Vodafone doet het in die buurt erg goed met 3G en 4G, beter dan de andere 2 vind ik. Ook erg veel 3G-sites, bijvoorbeeld ook op 3584EJ, staat die nog in de planning?

3512HL zou de indoor dekking op de Lange Nieuwstraat / Nieuwegracht wel verbeteren (noordelijke deel daarvan). Maar rondom Neude indoor is eigenlijk de enige plek in Utrecht waar signaalsterkte binnenshuis een beetje een punt is soms. Ik vraag me af of dat op zo'n interne tool nou ook goed te zien is, dat er in zo'n gebied relatief veel telefoons terugvallen op 2G daar?
De site op 3584EJ is al LTE capable, maar nog niet geactiveerd. Ik weet niet wat daar de reden van is.

Dat is inderdaad terug te zien in de gebruikte tooling.

• SafariFlow
ASW1 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:06:
[...]

In Griekenland kun je alle netwerken gebruiken zoals @RadioAir al aangaf. Als er geen VF netwerk beschikbaar is, zal je toestel inderdaad automatisch een registratie uitvoeren op Cosmote of Wind. Als in een buitengebied wel nog Vodafone 2G beschikbaar is, zal hij niet automatisch over gaan op Cosmote/Wind 3G. Dit zul je handmatig moeten doen en houdt dan rekening ermee dat je soms meerdere pogingen moet doen (4+), voordat je wordt toegelaten (zoals @Sorcerer8472 aangaf).

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:11:
En nog een verzoekje:
7437RE ... langs de A1. Geen 3G, geen 4G, alleen onbruikbaar traag 2G, waar je telefoon vervolgens op blijft plakken net terwijl je als bijrijder dingen op zit te zoeken. ;(

Volgens antenneregister is er wel Vodafone 3G, maar dat klopt dus niet, en het 3G van de tv-toren van Markelo is blijkbaar te zwak, of hij pakt 2G voor 4G :{
3G/4G is daar wel gepland, maar nog niet op korte termijn. Kan me goed voorstellen dat de ervaring daar minder is. :|
SafariFlow schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:16:
[...]

3G/4G is daar wel gepland, maar nog niet op korte termijn. Kan me goed voorstellen dat de ervaring daar minder is. :|
Je kunt vast geen reden vinden waarom dat pas op (middel)lange termijn komt? Want het is echt een redelijk gat, met alleen GPRS dus. Waar de telefoon vervolgens kilometerslang op blijft hangen (ook al is er wel al eerder weer signaal). En vrijwel iedereen die erlangs rijdt zal er last van hebben.

3581AN doet nu inderdaad LTE800! Had verwacht dat hij ook wel 1800 zou gaan doen (de dekkingskaart-planning suggereert dat dat er binnenkort aan komt) maar helaas niet of nog in besloten modus.

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:51:
Je kunt vast geen reden vinden waarom dat pas op (middel)lange termijn komt?
Omdat men niet bouwt in de volgorde waarop jij dat het liefst zou willen. Per locatie kunnen daar 1000 redenen voor zijn. Los daarvan; je hebt gaten in de dekking aan de ene kant en gaten qua capaciteit aan de andere kant. Het is toch echt aan Vodafone hoe zijn hun netwerk dekkend maken en je kunt schreeuwen dat er een gat is, maar zo zijn er wel meer hoor. Ze houden het gat echt niet in stand "omdat het kan".

Misschien was er ooit een uitbreiding gepland, maar is die afgeblazen door weersomstandigheden, tekort aan materialen, problemen op een site waar men de dag ervoor was die eerst opgelost moesten worden, er zijn echt zoveel redenen, daar is bijna een telefoonboek mee te vullen. Voorts blijft de bestaande planning bestaan, hij kan niet zomaar even naar volgende week worden geschoven, want je kunt er vanuit gaan dat er wekenlang (misschien wel maanden lang) vooruit is gepland. Dan moet zo'n site dus helemaal achteraan aansluiten.

Ander voorbeeld; in April 2012 was een grote brand in een centrale in Rotterdam, dat zal niemand ontgaan zijn. Om het netwerk niet nog rommeliger te maken dan het al was, zijn destijds alle geplande werkzaamheden voor enkele weken opgeschort. Alles wat toen gepland stond, moest opnieuw ingepland worden. Tsja, daar noem je nu een reden zul je denken, maar ik kan meerdere sites noemen die tot op de dag van vandaag (4 jaar later!) nog steeds niet zijn omgebouwd (en ja, die dus kort na de brand eigenlijk op de planning stonden).

Alles heeft een reden, of misschien soms juist wel niet. Als door het wel uitvoeren van andere werkzaamheden in de periode erna redelijk goede dekking ontstaat in de omgeving dan komt het wellicht op een nog lager pitje (woordspeling) te staan. Voorts kan de gebouweigenaar onbegrip tonen voor uitstel van geplande werkzaamheden (waar hij misschien rekening mee hield) en is het soms juist des te beter om het *nog* verder uit te stellen, zodat de storm weer een beetje kan gaan liggen. En geloof me aub, het kan soms zo hard stormen dat gedurende langere tijd niemand het dak op mag en dus ook storingen blijven liggen.

Weer een voorbeeld; in de tussentijd komt een gebouw leeg te staan, op de nominatie voor sloop, verandert van eigenaar, etc. Een nieuwe eigenaar kan andere inzichten hebben, meer geld willen zien, meer eisen stellen of het spul juist van het dak af willen. Of; een andere operator heeft het de afgelopen tijd zo bont gemaakt met aanpassingen en zaken die mis gingen (wet van Murphy) dat een andere operator daarvoor moet lijden; er mag even helemaal niets aangepast worden want men is klaar met het gehak, gezaag, geboor en wellicht lekkages.

Alles wat ik noem zijn praktijkvoorbeelden en geen theorie.

Moraal van dit verhaal, er speelt soms zoveel dat je niet alles zou moeten willen weten. Ook al weet je het; dan nog gaat het er niet sneller op :)

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Wat wel kwaliijk is is het optimisme van de dekkingskaart. Ik weet dat het indicatief is, maar waar ik woon zou ik 4G+ moeten hebben terwijl ik krap nul streepjes 4G-800 heb of op 2G terugval.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Dat optimisme is inderdaad een groot pijnpunt van de Vodafone dekkingskaart. Op een camping zou ik volle Vodafone dekking hebben, een beetje T-Mobile dekking, geen Tele2 dekking en geen KPN dekking. De praktijk was dat zowel KPN als Tele2 dekking boden, zelfs binnenshuis. T-Mobile had onder gunstige omstandigheden net dekking. Vodafone in de verste verte niet te vinden.

Op het werk bij mij iets soortgelijks: Vodafone zou al een jaar optimale 4G+ dekking hebben. In de praktijk heb je geluk met 2G dekking. KPN en Tele2 hebben goede 4G dekking. T-Mobile biedt 3G en een beetje 4G. Geen dekkingskaart is zo mank als die van Vodafone inclusief onbegrepen veranderingen. NB. De mast tegenover mijn werk is nog steeds niet omgebouwd. Wel is 4G toegevoegd op het dak van een hoger pand verderop. Dat heeft helaas niet tot verbeterde dekking geleid.
Ja, ik snap je opmerkingen @Raider095, maar toch wil ik alles weten, sorry :P

Sowieso lijkt Vodafone voorrang te geven aan capaciteit, maar dat zeiden ze min of meer ook zelf in een video een tijdje terug: popcornstrategie.

Dit is een mast op een parkeerplaats langs de A1 vlakbij Bathmen. Er zijn in de directe nabijheid nog 3 andere niet-omgebouwde locaties: 7437SR, 7437SX, 7475PX. Daarom zou ik ook verwachten dat deze locatie toch wat meer prioriteit zou krijgen.

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:16:
Dit is een mast op een parkeerplaats langs de A1 vlakbij Bathmen. Er zijn in de directe nabijheid nog 3 andere niet-omgebouwde locaties: 7437SR, 7437SX, 7475PX. Daarom zou ik ook verwachten dat deze locatie toch wat meer prioriteit zou krijgen.
Als het gaat om echt afgelegen gebieden dan kan de capaciteit ook een rol spelen. Het is leuk dat er 4G gebouwd wordt maar als de bandbreedte niet afdoende is dan draait zo'n opstelpunt ook niet op volledige kracht. Ook dat kan mee spelen bij de overweging om een site wel/niet om te bouwen. Deze inzichten en overwegingen verschillen natuurlijk per operator.

Voordeel van de brand in Rotterdam-Waalhaven is dat veel sites in deze regio nu versneld op glas worden overgezet. Sommige sites hadden dit al (plus straalverbinding) en nemen dan waar mogelijk de rol over van de toren in de Waalhaven. Details zijn mij niet bekend, maar ook dit soort incidenten kan een operator doen bewegen andere stappen te zetten en dat kan uiteindelijk ook landelijk (positieve) gevolgen hebben. Soms kan sprake zijn van een vastgeroeste visie en een incident kan men wakker schudden. Misschien ook wel niet, maar wie weet...

Verwijderd

De nieuwe kaart, met uitleg over de missende aantallen, staat online:

https://4gmasten.nl/nieuw...odafone-update-maart-2016

• Raider095
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:17:
De nieuwe kaart, met uitleg over de missende aantallen, staat online:

https://4gmasten.nl/nieuw...odafone-update-maart-2016
Wat mij opvalt is dat ik nieuwe 800 en 800/1800 zie, maar geen 1800, terwijl er volgens mij voornamelijk 1800 wordt bijgebouwd de laatste tijd. Misschien zijn dat de missende aantallen?

Verwijderd

Raider095 schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:03:
[...]

Wat mij opvalt is dat ik nieuwe 800 en 800/1800 zie, maar geen 1800, terwijl er volgens mij voornamelijk 1800 wordt bijgebouwd de laatste tijd. Misschien zijn dat de missende aantallen?
Inderdaad, daar ligt het probleem ook. De 1800mhz locaties worden niet allemaal getoond. Exacte reden vooralsnog niet duidelijk. Ik zal mijn 'collega' die contact heeft met Vodafone vragen om hier een korte uitleg te doen.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Wat er mis ging is dat er bij het combineren van meerdere frequenties op dezelfde locatie een verkeerde volgorde werd gepakt waardoor sommige combinaties die wel bestaan niet werden gemaakt. Daardoor werden er best wel veel locaties niet goed in de operator tabel gezet.

Het gaat nu op zich wel goed maar toch gaat er nog iets mis met het combineren en filteren waardoor er nog steeds een x aantal niet in de operator tabel komen.

In de operator tabel staan de gecombineerde frequenties per site en die dient als basis voor de opmaak van de kaart. De aantallen die ik nu toon zijn de aantallen die Vodafone ons heeft opgegeven en komen overeen met wat ik in de algemene tabel zie op een zevental 1800 MHz locaties na. In de operator tabel van Vodafone en dus ook op de kaarten zitten nog wat fouten die ik wel kan vinden maar nog niet kan verklaren. Als ik de verklaring heb gevonden en het heb kunnen herstellen zal ik het artikel aanpassen.

@Raider095: de nieuwe 1800 worden waarschijnlijk als nieuwe 800/1800 combi getoond. 1800 is vrijwel altijd een add-on op een bestaande 800 locatie maar heeft een recente ingebruikname datum.

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-11 20:08
Sorcerer8472 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:11:
En nog een verzoekje:

In deze buurt claimt Vodafone alles, maar meestal komen ze niet verder dan 2G...

• pa2ra
SafariFlow schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:16:
[...]

Nou, hier bij mij in 7443 was Vodafone naar eigen zeggen al tijden met 4G in de lucht, maar iedereen die hier woont weet dat dat pas sinds kort zo is. Al die tijd niet meer dan 2G...

Daarom is hier Tmobile/Ben zo populair :-)

Ik zou niet veel vertrouwen op de berichten van Vodafone...

• pa2ra
ucsdcom schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:38:
Dat optimisme is inderdaad een groot pijnpunt van de Vodafone dekkingskaart. Op een camping zou ik volle Vodafone dekking hebben, een beetje T-Mobile dekking, geen Tele2 dekking en geen KPN dekking. De praktijk was dat zowel KPN als Tele2 dekking boden, zelfs binnenshuis. T-Mobile had onder gunstige omstandigheden net dekking. Vodafone in de verste verte niet te vinden.

Op het werk bij mij iets soortgelijks: Vodafone zou al een jaar optimale 4G+ dekking hebben. In de praktijk heb je geluk met 2G dekking. KPN en Tele2 hebben goede 4G dekking. T-Mobile biedt 3G en een beetje 4G. Geen dekkingskaart is zo mank als die van Vodafone inclusief onbegrepen veranderingen. NB. De mast tegenover mijn werk is nog steeds niet omgebouwd. Wel is 4G toegevoegd op het dak van een hoger pand verderop. Dat heeft helaas niet tot verbeterde dekking geleid.
Dat bedoel ik. Vodafone is gewoon niet eerlijk met hun dekkingskaarten. De masten zullen heus wel omgebouwd zijn, maar ze overschatten de dekking per mast. Als je de dekking zou halveren, kom je redelijker in de buurt denk ik. Hoe zou de Vodafone-dekkingskaart er dan uitzien? Waarschijnlijk niet goed voor de commercie...

• Raider095
The_Wireless_Guy schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:29:
@Raider095: de nieuwe 1800 worden waarschijnlijk als nieuwe 800/1800 combi getoond. 1800 is vrijwel altijd een add-on op een bestaande 800 locatie maar heeft een recente ingebruikname datum.
Klopt, er wordt inderdaad veel 1800 bijgebouwd als CA met 800, soms zelfs met 2600 maar dat is bijzonder. Ik had verwacht dat deze als nieuwe 1800 werden getoond, maar als 800/1800 combi klinkt aan de ene kant wel logisch, maar aan de andere kant wekt het ook de indruk dat er 800 is gebouwd, wat ook nog steeds gebeurt :) Dus wat is wijsheid? Het ligt een beetje in het midden denk ik. Als een site vandaag wordt omgebouwd met 800 dan verschijnt hij als 800 in de lijst. Wordt er over een half jaar 1800 bijgebouwd dan verschijnt dezelfde locatie als 800/1800. Stond er dan al 800? Dat weet je dan niet. Geen ramp, maar ik zou in de lijst met nieuwe sites liever alleen de bijgebouwde frequentie zien en in het totaaloverzicht uiteraard alle frequenties :)

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 08:58

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik woon op een kleine 10 minuten fietsen van het centrum van Groningen, en over het algemeen heb ik een prima 4g verbinding. Maar vandaag is het 4g netwerk op mijn telefoon weg en val ik terug op "H", waarbij die verbinding ook nog eens erg vaak wegvalt. Zojuist bericht gedaan naar Vodafone via Twitter, maar vroeg mij af of er ook anderen zijn met dit probleem. Gister was alles nog prima hier.

Zou het kunnen komen doordat ik ik mijn Nexus 5 als hotspot gebruik waarmee ik mijn PC heb verbonden? Alhoewel ik dat gister en eergisteren ook had en toen geen problemen ervoer.

// edit. Het rebooten van de Nexus5 lijkt het probleem te hebben verholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 05-04-2016 09:58 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

pa2ra schreef op zondag 03 april 2016 @ 19:08:
[...]

Dat bedoel ik. Vodafone is gewoon niet eerlijk met hun dekkingskaarten. De masten zullen heus wel omgebouwd zijn, maar ze overschatten de dekking per mast. Als je de dekking zou halveren, kom je redelijker in de buurt denk ik. Hoe zou de Vodafone-dekkingskaart er dan uitzien? Waarschijnlijk niet goed voor de commercie...
De kaart is weer geüpdate, 4G+ is eindelijk fatsoenlijk bijgewerkt, was in de praktijk al veel beter dan werd weergegeven een tijd lang. In mijn ervaring is de kaart vrij betrouwbaar hoor. Alleen het lichtblauw is wel twijfelachtig soms, donkerblauw en 4G+-dekking klopt gewoon. Iig niet veel minder dan KPN.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Kloosterstraat Muiden.
Kaart zegt: Beste dekking: 4G (binnen en buiten)
Ook beschikbaar: 2G, 3G
Maximaal
75 Mbps
Gemiddeld
10 - 25 Mbps

Ik zit altijd op 2G, ook buiten op straat.

Van Berwaerdeweg Den Haag

Beste dekking: 4G+
Maximaal
225 Mbps
Gemiddeld
50 - 70 Mbps

nul tot 1 streepje 4G, choppy 5 - 10 mbit. Geen verschil binnen of buiten. (Ja ik heb 4G-800 toestel).

Paalbergweg Amsterdam ZO
Beste dekking: 4G+
Maximaal
225 Mbps
Gemiddeld
50 - 70 Mbps
1 streepje 4G, 10 mbit.

[ Voor 16% gewijzigd door knakworst op 05-04-2016 11:34 ]

• pa2ra
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:07:
[...]

De kaart is weer geüpdate, 4G+ is eindelijk fatsoenlijk bijgewerkt, was in de praktijk al veel beter dan werd weergegeven een tijd lang. In mijn ervaring is de kaart vrij betrouwbaar hoor. Alleen het lichtblauw is wel twijfelachtig soms, donkerblauw en 4G+-dekking klopt gewoon. Iig niet veel minder dan KPN.
Doe maar eens echte testen hier in Overijssel. Het is niet voor niets dat bijna iedereen op KPN of T-mobile zit hier...
SafariFlow schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:00:
[...]

De site op 3584EJ is al LTE capable, maar nog niet geactiveerd. Ik weet niet wat daar de reden van is.

Dat is inderdaad terug te zien in de gebruikte tooling.
Nou, ik reed er laatst langs, en het ziet er verdacht veel uit alsof er nog zo'n heel klein UMTS-paneeltje hangt van Vodafone. KPN/T-Mobile hebben er wel hun nieuwe antennes hangen. Kan het zo zijn dat de apparatuur al is vervangen maar het antennepaneel nog niet?

Staat er trouwens nog wat gepland op 3541BA, 3562GJ en 3541BC (A2-tunnel)?

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:31:
Nou, ik reed er laatst langs, en het ziet er verdacht veel uit alsof er nog zo'n heel klein UMTS-paneeltje hangt van Vodafone. KPN/T-Mobile hebben er wel hun nieuwe antennes hangen. Kan het zo zijn dat de apparatuur al is vervangen maar het antennepaneel nog niet?
Dat kan, dat gebeurt vaker. Ik ken meerdere sites waar meer apparatuur staat dan de (oude) antennes aan kunnen. Per site wordt een verschillende werkwijze bepaald en soms kan het zo zijn dat eerst nieuwe apparatuur wordt geplaatst waarbij alleen de hiervoor bestaande systemen live gaan, GSM en/of UMTS. Pas als de antennes (en andere componenten in dat traject) zijn vervangen kunnen de lagere frequenties aan. Dat "aan zetten" komt iets meer bij kijken, dat kan de ene keer op dezelfde dag zijn en in extreme gevallen kan het enkele weken tot zelfs maanden duren.

Ik zal eens kijken of ik iets kan achterhalen over die locatie.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben wel klaar met Vodafone. In mijn supermarkt (6227CS) heb ik totaal geen bereik, wat verdomd lastig is omdat ik nooit iets vooraf opschrijf of uitzoek en dus mijn receptje ter plekke wil kunnen controleren. Geen 4G binnen: sure. Geen 3G binnen: matig. Maar ik eindig met niks, zelfs ff bellen zit er niet in. In de binnenstad in Maastricht: regelmatig terug naar edge wanneer je dieper het gebouw inloopt. En als de stad met het HQ al zo onder de maat bediend wordt, dan heb ik er weinig vertrouwen in voor andere plekken.

Jammer, ik kan me mijn Libertel Personal 30 abo nog goed herinneren :) 30 min/maand, was net aan betaalbaar :D

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Valt me trouwens op dat Vodafone in Duitsland buiten de randstad regelmatig slechter bereik lijkt te hebben dan de andere netwerken. In supermarkten schiet ik regelmatig over naar O2 of Telekom met vol bereik terwijl Vodafone totaal afwezig is. Meer mensen die dit ervaren?

Kost het Vodafone eigenlijk geld als ik gewoon standaard op Telekom roam en niet bel etc? Als ik gebruik maak van m'n verbinding dan zal Vodafone onderling vast een betere deal hebben gesloten, maar hoe zit dat met geen actief gebruik?

Goedkoop bellen via VoIP

Bundin schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:42:
Ik ben wel klaar met Vodafone. In mijn supermarkt (6227CS) heb ik totaal geen bereik, wat verdomd lastig is omdat ik nooit iets vooraf opschrijf of uitzoek en dus mijn receptje ter plekke wil kunnen controleren. Geen 4G binnen: sure. Geen 3G binnen: matig. Maar ik eindig met niks, zelfs ff bellen zit er niet in. In de binnenstad in Maastricht: regelmatig terug naar edge wanneer je dieper het gebouw inloopt. En als de stad met het HQ al zo onder de maat bediend wordt, dan heb ik er weinig vertrouwen in voor andere plekken.

Jammer, ik kan me mijn Libertel Personal 30 abo nog goed herinneren :) 30 min/maand, was net aan betaalbaar :D
Vodafone in Maastricht heeft een redelijk goed netwerk hoor, hebben er erg veel locaties, alleen qua 4G was laatst nog niet alles geüpgrade. Met KPN en T-Mobile heb je die plekken ook, maar wellicht op andere plekken weer. Kan voor alledrie de providers white spots aangeven in meerdere gemeenten. Ben erg benieuwd wat VoLTE straks gaat doen en of 4G dan net wat verder zal doordringen (zou fijn zijn als ik 2G gewoon uit kan zetten op m'n telefoon dan).

En wat Vodafone Duitsland betreft hetzelfde: prestaties van de netwerken in Duitsland zijn erg wisselend maar Vodafone is zeker niet de minste. Als je naar 2G kijkt zijn ze redelijk op gelijk niveau als Telekom. 3G/4G doen ze het wat minder, maar vaak beter dan E-Plus en O2, hoewel er erg grote verschillen zijn in landelijke gebieden.

Was een tijdje terug in Boedapest, en daar presteert Vodafone enorm goed op 4G, echt overal 4G, zelfs in de hele metro 4G800. Kan de London Underground nog wat van leren... daar heb je met geen enkele provider dekking. Vodafone UK valt trouwens ook wel een beetje tegen op allerlei plekken (vaak terugval naar 3G, zelfs in hartje Londen). NL heeft toch echt één van de beste Vodafone-netwerken, en sowieso de beste netwerken ter wereld.

En ja, het kost ze meer geld als je roamt op Telekom, E-Plus of O2. Mogelijk maken ze soms zelfs verlies als je een dagbundel neemt en die helemaal opmaakt op een niet-partnernetwerk, maar daar staan weer andere klanten met winst tegenover.

[ Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 04-05-2016 19:25 ]

Raider095 schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:53:
[...]

Dat kan, dat gebeurt vaker. Ik ken meerdere sites waar meer apparatuur staat dan de (oude) antennes aan kunnen. Per site wordt een verschillende werkwijze bepaald en soms kan het zo zijn dat eerst nieuwe apparatuur wordt geplaatst waarbij alleen de hiervoor bestaande systemen live gaan, GSM en/of UMTS. Pas als de antennes (en andere componenten in dat traject) zijn vervangen kunnen de lagere frequenties aan. Dat "aan zetten" komt iets meer bij kijken, dat kan de ene keer op dezelfde dag zijn en in extreme gevallen kan het enkele weken tot zelfs maanden duren.

Ik zal eens kijken of ik iets kan achterhalen over die locatie.
Nog iets kunnen zien over die locatie? Ben wel benieuwd :)

Wat me verder nog opvalt laatste tijd bij Vodafone is dat 4G+ is uitgeschakeld als je op de hoge frequentie zit. Zit je op 4G1800 dan wordt 4G800 er niet bijgepakt.

Zit je echter op 4G800 op dezelfde mast, dan pakt hij 4G1800 er wel bij. Om een hogere snelheid op 4G800 te kunnen bieden wellicht?

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:44:
Nog iets kunnen zien over die locatie? Ben wel benieuwd :)
Nee, helaas.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Mijn verwachting is dat Vodafone Nederland uiteindelijk uit is op overname. Ze bouwen op capaciteit. Dat betekent dat je nooit klanten aan zal spreken die je links laten liggen omdat je dekking of netwerkprestaties te wensen over laten. Er was een andere provider die dat vroeger ook deed. Nu deze provider een top upgrade heeft uitgevoerd op het netwerk, komen ze toch maar moeilijk af van het vroegere imago.Het zal dus langzamerhand voor Vodafone iets moeilijker gaan worden. Ik adviseer ze een prijsverlaging en een reclame campagne dat ze het beste netwerk hebben. Daar loopt Nederland over het algemeen kritiekloos mee weg mits je het op de overtuigende Vodafone manier doet.

Misschien moeten ze na de samenwerking met Ziggo ook de naam Vodafone laten varen (of eigenlijk zelfs de echte naam: Vodafone-Libertel die het formeel nog steeds is in de boeken). Als het netwerk Ziggo heet met 15,- euro per maand als duurste bundel, dan is het wat mij betreft wel toereikend. Het gaat nog wel jaren duren voorhet Vodafone netwerk weer op niveau is. Als budget provider onder Ziggo label prima. Onder Vodafone Red of business label en prijsstelling is er voor veel klanten in Nederland inmiddels wat beters te kiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door ucsdcom op 19-05-2016 00:35 ]

Geloof ik niet veel van hoor. Ze zijn erg goed bezig met de netwerkuitbouw. Op Antenneregister is weer een update verschenen, wel weer met wat foutjes en ontbrekende plekken: er is op sommige LTE800 verdwenen, of het staat er (nog) niet bij terwijl het er wel al (sinds kort) is. Op veel plekken die GSM-only waren is nu ook LTE toegevoegd, en op erg veel plekken is LTE1800 toegevoegd, ook op veel plekken op de kaart nog niet te zien nu.

Verder lijken er ook geplande GSM-locaties in te staan die nog niet live zijn: bijv. 3584EJ, daar is nu ineens GSM900-dekking op 3 frequenties terwijl er geen datum plaatsing/ingebruikname bij staat. Op een paar plekken die nu UMTS-only zijn is dat te zien.

Wel nog altijd opvallende plekken waar het niet is, zoals langs het spoor van Utrecht naar Hilversum. Daar is toch wel een redelijk dode plek nog steeds halverwege bij Maartensdijk waar je terugvalt naar 3G/2G.

Pagina: 1 ... 44 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.