[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 86 Laatste
Acties:
  • 618.844 views

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-01 18:07
Sorcerer8472 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:28:
Wel nog altijd opvallende plekken waar het niet is, zoals langs het spoor van Utrecht naar Hilversum. Daar is toch wel een redelijk dode plek nog steeds halverwege bij Maartensdijk waar je terugvalt naar 3G/2G.
Zowel KPN als Vodafone hebben daar een vlek in hun dekking. Heeft volgens mij te maken met de gemeente die geen toestemming geeft voor het plaatsen van een mast in dat gebied.
Jeffrey87NL schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:37:
[...]

Zowel KPN als Vodafone hebben daar een vlek in hun dekking. Heeft volgens mij te maken met de gemeente die geen toestemming geeft voor het plaatsen van een mast in dat gebied.
Vodafone heeft er al een locatie (3738TR), gedeeld met KPN, maar die doet alleen 2G/3G. Doordat ze alleen 3G op hoge frequenties doen is er een stukje waar je gemakkelijk terug kunt vallen naar 2G.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

Ok, een vriend van me heeft het volgende probleem. Werkt in Keulen en moet dagelijks op en neer. Wanneer hij vanuit Nederland naar Duitsland, geen probleem. Hij rijdt de grens over en een stukje Duitsland in schakelt de telefoon, na ongeveer 10 sec geen netwerk te hebben over naar de Duitse Vodafone.

Nu komt het vreemde. Wanneer hij terug rijdt en dus vanuit Duitsland, Nederland in rijdt, valt het signaal weg ongeveer 300m na de grens en komt pas enkele km's later terug. Onderweg komt hij toch meerdere masten tegen, maar het bereik is voor ongeveer 2 a 3 km volledig weg.

Onderstaand plaatje (geen hoogstaande photoshop) laat zien dat rechts beneden (Paars) de grens is vanuit Duitsland. De E314 volgend en dan rechts de N281 op. Pas bij het rondje met kruis komt het bereik pas terug.

Waarom schakelt de gsm pas zo laat over, of eigenlijk; Waarom is er van A naar B wel bereik maar andersom van B naar A een stuk niet?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oxjxsxu.png

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Elk netwerk heeft zijn eigen instellingen. Het kan zomaar zijn dat Duitsland de grens lager heeft liggen en je in Nederland dus langer op een Duits netwerk blijft hangen dan in Nederland op een Duits netwerk. Het is helaas niet zo transparant als "het sterkste signaal". Alles hangt af van netwerk specifieke instellingen.
Raider095 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 01:25:
Elk netwerk heeft zijn eigen instellingen. Het kan zomaar zijn dat Duitsland de grens lager heeft liggen en je in Nederland dus langer op een Duits netwerk blijft hangen dan in Nederland op een Duits netwerk. Het is helaas niet zo transparant als "het sterkste signaal". Alles hangt af van netwerk specifieke instellingen.
En bij roaming ook deels de telefoon zelf geloof ik. Ook hangt het nog eens af van welk type netwerk je op zit: zit je op 4G dan schakel je in mijn ervaring sneller terug als je in NL komt en daar ook 4G te vinden is (wellicht omdat LTE in DE en NL op dezelfde frequentie zit en hij het dan sneller vindt zonder te hoeven scannen?)

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-01 22:46

swv

Ja maar die vriend zit toch al in Nederland 2-3km lang zonder netwerk. Dus dan kan de Duitse toch niet in de weg zitten als ie die al niet meer ontvangt? Ik vind het wel een interessante vraag.
Probeer het eens met een andere telefoon zou ik zeggen :)

Verwijderd

Precies. Het netwerk is er totaal niet. Dus ook geen Duitse. Ik ga ervan uit dat hij van 4G afkomt vanuit Duitsland, maar ook dat in deze niks moeten uitmaken. Ik ga eens een ander toestel meegeven.

Edit;
Toevallig! Tnx voor de tip.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2016 10:26 ]

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-12-2025
T-Mobile hangt daar in een hoogspanningsmast, ze bieden alleeen 4G via 1800, antenne niet omgebouwdn ofz9 Dat houdt niet over. Maar je houdt wel een niet denderende 4G verbinding in de trein. Die is echt mager, Net voor de stations Overvecht en net voor Centraal hapert her wat, capaciteitsissues ofzo, soms ga je terug naar 3g met lage reactietijd.

• Schrudde
sww89 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 09:15:
Ja maar die vriend zit toch al in Nederland 2-3km lang zonder netwerk. Dus dan kan de Duitse toch niet in de weg zitten als ie die al niet meer ontvangt? Ik vind het wel een interessante vraag.
Het Duitse net kan nog op een andere manier in de weg zitten, het moet je nummer uit hun HLR overdragen aan Nederland. Alle netten houden grote databases bij welke nummers in hun net zitten en binnen bereik van welke cel.
Hier blijft de telefoon te lang doorgeschakeld naar Duitsland als het ware, en dan gaat het duitse net denken"hmm die ben ik kwijt, even wachtem vast een bos" ofzo. T Mobile NL heeft een nieuw net van 1 leverancier dus misschien reageert dat wat vlotter. Misschirn moet het Duitse net ook nog even wachten op terugkoppeling van de 2G, de 3G en de talloze regionale ondercentrales.
En dan natuurlijk de netwerksettings zoals al aangegeven. Bijvoorbeeld de minimumdrempel. Maar kan ook misschien wel zijn dat dat Duitse net een aanbeveling aan zijn telefoons geeft" graag in NL KPN want voorkeursnet. En je SIM en/of KPN weigert dat.

Het komt wel meer voor, ik hoorde niet heel lang geleden vaak dat KPN heel lang bleef hangen in België, voorbij het stadium van bruikbaarheid.

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 20:39
Schrudde schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:54:
[...]

Het Duitse net kan nog op een andere manier in de weg zitten, het moet je nummer uit hun HLR overdragen aan Nederland. Alle netten houden grote databases bij welke nummers in hun net zitten en binnen bereik van welke cel.
Zo werkt het niet. Een msisdn/imsi staat altijd op 1 HLR (cluster) in het thuis netwerk. Op het moment dat je naar Duitsland gaat zal je toestel een 'location update' gaan doen. Tijdens dit proces wordt het HLR profiel 'gedownload' op de VLR (voor voice/sms) en op de SGSN-MME (voor data) van bijv. Vodafone Duitsland. Tijdens dit proces wordt je profiel op de vorige VLR/SGSN-MME verwijdert (in dit geval Vodafone NL).

Op het moment dat je terug naar NL gaat, hoort/zal je toestel weer een location update doen op de Home PLMN (Vodafone NL = hoogste prio op de SIM) zodra het toestel geen dekking meer heeft van Vodafone DE (Zelfde verhaal weer: HLR profiel wordt op de VF-NL VLR/SGSN-MME 'gedowload' en initieert de HLR een 'cancel location' naar de vorige VLR/SGSN-MME (VF-DE) om het profiel te wissen).

ps. een location update duurt een paar seconden.
Schrudde schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:54:
[...]

Maar kan ook misschien wel zijn dat dat Duitse net een aanbeveling aan zijn telefoons geeft" graag in NL KPN want voorkeursnet. En je SIM en/of KPN weigert dat.
Dit staat gedefinieerd in de SIM. Op een Vodafone NL SIM staan sowieso KPN-NL en andere NL operators in de Forbidden PLMN lijst. Een toestel zal nooit *automatisch* een registratie poging doen op een netwerk in deze lijst.

Ik zou in dit geval een ander toestel testen. Als je wilt weten wat het toestel doet (of juist niet doet :+ ) in de periode van signaal verlies van VF-DE en succesvolle registratie op VF-NL, dan zou je dit al moeten laten tracen door de operator.
Soms heb ik wel als ik van de ene naar de andere Duitse operator switch dat het lang duurt voordat de dataverbinding weer op gang komt. Dat doe ik weleens als data-coverage slecht is ergens. Ligt dat aan een combinatie van timeouts / updates?

Welke netwerken staan er trouwens in de favorietenlijst op de SIM tegenwoordig? Is helaas niet uit te lezen op Android ;(

Vodafone timmert flink hard aan de weg zo te zien :o

Nieuwe masten langs de A2 gebouwd met AIR-antennes erin: eentje bij Vught die nog niet (helemaal) aan lijkt te staan, eentje bij Eindhoven bij afrit Son en Breughel, lijkt wel aan te staan maar nog niet terug te vinden op Antenneregister.

Verder ontzettend veel locaties omgebouwd die voorheen alleen 2G of alleen 3G waren. Bijna niets meer over dat niet omgebouwd is nu, zelfs Schiphol hebben ze eindelijk (deels?) aangepakt (riant snel 4G+ nu), m.u.v. de tunnel (3G).

Ook bij Eindhoven Airport gezien: 800+1800+2600 @ 5657EA. Mijn telefoon pakt band 7 met 20 erbij, of band 20 met 3 erbij, andere combinaties heb ik niet gezien. Wellicht wordt 3CA ondersteund hier, maar dat kan ik helaas niet checken. In Maastricht zelfde bij het Vodafone-hoofdkantoor (6229GJ).

Volgens mij ondersteunt m'n telefoon wel band 7+3 CA (SGS6), dacht dat ik dat in Spanje had gezien, maar ik weet even niet waar ik dat kan checken.

In het jaarverslag geeft Vodafone verder aan rond 2020 heel het 3G-netwerk uit te willen gaan zetten. Da's wel spannend, zeker voor internationale bezoekers met telefoons die niet op Nederlandse 4G-frequenties kunnen. Ik verwacht dat tegen die tijd er toch nog een vlekje 3G beschikbaar zal blijven voor deze doelgroep, maar goed, dat zien we dan wel:
http://www.connexieb2b.nl...aanbieden-3g-in-2020.html

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-01 17:59
Ze moesten ook wel, want Vodafone wilde als het goed is ook bellen via 4G mogelijk maken toch?

• Raider095
Jordyz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 07:45:
Ze moesten ook wel, want Vodafone wilde als het goed is ook bellen via 4G mogelijk maken toch?
Dat wil elke operator...

• Jordyz
Ja maar daarom ook die grote vooruitgang in het 4G netwerk.
Je kan niet iets aanbieden wat nog maar half af is.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51
Ik was recentelijk weer eens positief verrast door Vodafone. Heb nog altijd een of ander oud Bel/sms/web abonnement (wel met 4G BloX en een heerlijke 11GB databundel), maar nu viel me afgelopen weekend bij mijn vriendin op dat de 4G snelheid ineens veel hoger was. Voorheen haalde ik normaal iets van 25-50Mb/s download (afhankelijk van de locatie) en tegen de 10 Mb/s upload. Bij mijn vriendin thuis haalde ik ineens 134Mb/s down en 39Mb/s up :o En ik heb echt een aantal keer gecontroleerd of ik niet op de Wifi zat, maar het vaste internet is bij haar bij lange na niet eens zo snel.

Helaas haal ik thuis deze hoge snelheid nog niet, daar blijf ik nog altijd steken rond de 25-30Mb/s download. Wat wel een "nadeel" is van zulke snelheden: na 3 keer Speedtest te hebben gedraaid had ik daarmee al weer bijna 700Mb van mijn databundel kwijt :P

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Jordyz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:11:
[...]

De kans op dropped calls is inderdaad hoger als er vaak handover nodig is van 4GVoLTE -> 3G/2G enzo. Dus eerst een zo goed mogelijk dekkend 4G-netwerk is wel handig dan.

Zijn ze niet heel ver vandaan hoor! Was laatst toevallig weer in Amsterdam trouwens, en die small cells hebben echt een groot bereik: op sommige punten kom je niet eens meer op de grote cellen en ga je van small cell naar small cell. Downloadsnelheid is ongeveer 55 down 45 up met LTE1800 (20 MHz). Zou zomaar kunnen dat niet T-Mobile maar Vodafone de hoogste capaciteit heeft van alle operators in Amsterdam-centrum hierdoor.

• Raider095
Jordyz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:11:
Het ombouwen staat los van VoLTE. Daarnaast weet ik niet zeker of je bij mindere dekking niet gewoon terugvalt op 2G/3G zoals nu ook het geval is. Als je via 3G belt dan kun je ook gewoon terugvallen op 2G, dus waarom zou dat niet vanaf 4G kunnen?

• Schrudde
Als ik bij de Rootmetrics appkaarten kijk wint Vodafone het in Amsterdam Centrum denk ik wel ja. Wel is het moeilijk vergelijken want bij T zijn een hoop punten nog op 3g gemeten en dan nog door iemand met een oud umlimitedabbonement want het is elke keer rond 2,5 Mb, wel erg toevallig. En 4G is daar echt wel, maar niet gemeten.
Maar op de 4 G punten in Amsterdam C lijkt Vodafone vaak op T uit te lopen.
Volgens mij draait er op de small cells op die plekken ook altijd 3G2100, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:07:
[...]
Zijn ze niet heel ver vandaan hoor! Was laatst toevallig weer in Amsterdam trouwens, en die small cells hebben echt een groot bereik: op sommige punten kom je niet eens meer op de grote cellen en ga je van small cell naar small cell. Downloadsnelheid is ongeveer 55 down 45 up met LTE1800 (20 MHz). Zou zomaar kunnen dat niet T-Mobile maar Vodafone de hoogste capaciteit heeft van alle operators in Amsterdam-centrum hierdoor.
Bedoel je nou dat de small cells van VF op LTE 1800 draaien? Want zover ik weet draaien de small cells op 2600?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik zal blij zijn als ik eind volgende week m'n LTE Cat.6 toestel heb, nu kan ik wel speedtests doen maar zonder 4G+ geen verbluffende resultaten natuurlijk.

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:46:
[...]

Bedoel je nou dat de small cells van VF op LTE 1800 draaien? Want zover ik weet draaien de small cells op 2600?
Verschilt: de meeste schijnen op LTE2600 te draaien maar ik ben er heel wat tegengekomen op LTE1800. Vlak bij een macro site gebruiken ze LTE2600 en verder er vandaan LTE1800.

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:36:
Soms heb ik wel als ik van de ene naar de andere Duitse operator switch dat het lang duurt voordat de dataverbinding weer op gang komt. Dat doe ik weleens als data-coverage slecht is ergens. Ligt dat aan een combinatie van timeouts / updates?

Welke netwerken staan er trouwens in de favorietenlijst op de SIM tegenwoordig? Is helaas niet uit te lezen op Android ;(
Dat kan. Maar dat heeft doorgaans niet met de attach te maken op de SGSN-MME, maar met het vervolgens opzetten van een Data (PDP) Sessie wat iets langer kan duren.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 22:35
Het 4G netwerk is voor providers efficienter dan 2G of 3G. Waarom zou een provider als Vodafone dan 4G niet standaard toestaan bij prepaid bundels? Dan gaat de data er harder door en verdienen ze meer. Ook merkt de klant als het goed is de betere dekking.

Alle nieuwe abonnementen zijn inmiddels om. Maar klopt het dat bij Vodafone prepaid en Vodafone you aansluitingen ook gewoon de maximale 4G snelheid krijgen (= eerder van het netwerk af) vanuit het netwerk of worden deze gecapped. Ik vind hier tegenstrijdige informatie over.book over het al of niet hebben van 4G ondersteuning van You-S stast tegenstrijdige info bij Vodafone. Tot ca 2 maanden terug alleen 4G op You-M en you-L, en 2G/3G op you S. Nu staat er ook bij You Sceen 4G logo, terwijl elders stast dat 4G moet worden bijgekocht.

Vodafones prijsvechter Hollandsnieuwe geeft op zijn abonnementen ook alleen 4G tegen meerprijs. Ter vergelijking geeft T-Mobile 4G aan alle prepaidklanten en alle abonnees. Ook op de prijsvechtersbundels bij Ben.

KPN geeft geen 4G op prepaid. Ook niet tegen meerprijs. Alleen abonnees profiteren.Simyo tegen meerprijs en Telfort abonnementen voor nieuwe klanten 4G standaard en voor bestaande abonnees (raar!) nog bijbetalen.

Is dit niet een laatste stuiptrekking van stoffig oud beleid rondom 4G?

• ReneX
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 22:23
ucsdcom schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:31:
Maar klopt het dat bij Vodafone prepaid en Vodafone you aansluitingen ook gewoon de maximale 4G snelheid krijgen
....
Vodafones prijsvechter Hollandsnieuwe geeft op zijn abonnementen ook alleen 4G tegen meerprijs. Ter vergelijking geeft T-Mobile 4G aan alle prepaidklanten en alle abonnees. Ook op de prijsvechtersbundels bij Ben.
...
Quote van de vodafone site:
Bij YOU S krijg je 200 MB en 20 belminuten of sms'jes. Deze kun je in Nederland én 43 andere Europese landen gebruiken, zonder extra kosten. Internetten doe je op ons snelle 4G netwerk (max 225 Mbps).

Hollandsnieuwe biedt, voorzover ik weet, geen 4G aan (ook niet tegen meerprijs). Ben biedt dat wel aan, maar tegen een meerprijs van 2 euro.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:59
ucsdcom schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:31:
Vodafones prijsvechter Hollandsnieuwe geeft op zijn abonnementen ook alleen 4G tegen meerprijs.
Nope.

• ucsdcom
Waarom zou je je klanten 4G onthouden. Ik kan mij niet voorstellen dat dat de netwerkperformance negatief zal beinvloeden. Juist eerder positief voor het netwerk als die klanten ook 4G krijgen.
In sommige communicatie geeft Vodafone nu ook aan dat ze snelheden van 300 Mbps bieden, wellicht gevolg van de 3CA-zaken waar ze mee bezig zijn en die volgens mij ook live staan? Ik zie nu ook veel meer EDGE in Utrecht trouwens. Geen idee waarom dat ineens veranderd is. @SafariFlow kan er vast niks over zeggen? :P

Hollands Nieuwe is verder een ander bedrijf dan Vodafone, hoewel Vodafone er wel aandelen in heeft. Omdat het een prijsvechter is willen ze tuurlijk zo veel mogelijk omzet maken door extra's tegen geld aan te bieden. Dus bijv. duurdere roaming, meer betalen voor 4G, betaalde klantenservice etc.

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:28:
In sommige communicatie geeft Vodafone nu ook aan dat ze snelheden van 300 Mbps bieden, wellicht gevolg van de 3CA-zaken waar ze mee bezig zijn en die volgens mij ook live staan?
Er zijn inderdaad een aantal 3CA-sites (800/1800/2600) live, maar dat zijn er zo weinig (en dat zal voorlopig ook wel zo blijven) dat het een beetje misleidend zou zijn om daarmee te adverteren. Zeker omdat het ook nog eens afhangt van het type telefoon.
Raider095 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:51:
[...]

Er zijn inderdaad een aantal 3CA-sites (800/1800/2600) live, maar dat zijn er zo weinig (en dat zal voorlopig ook wel zo blijven) dat het een beetje misleidend zou zijn om daarmee te adverteren. Zeker omdat het ook nog eens afhangt van het type telefoon.
Want met 4G voor de iPhone 5 adverteren destijds was niet misleidend, terwijl ze echt alleen op drukke plekken LTE1800 uitrolden? ;)

Het staat op zakelijke prijslijsten trouwens, niet echt in officiële marketing.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:59
Hollands Nieuwe is verder een ander bedrijf dan Vodafone, hoewel Vodafone er wel aandelen in heeft. Omdat het een prijsvechter is willen ze tuurlijk zo veel mogelijk omzet maken door extra's tegen geld aan te bieden. Dus bijv...... meer betalen voor 4G
Nope, 4G wordt überhaupt niet aangeboden.

• SafariFlow
Ik zie nu ook veel meer EDGE in Utrecht trouwens. Geen idee waarom dat ineens veranderd is.
Klopt, Edge is onlangs op zo'n 1500 sites geactiveerd.

• ucsdcom
Ben ik de enige die EDGE bij Vodafone (en trouwens ook bij KPN) onbruikbaar vindt. Er loopt via 2G/EDGE geen of te weinig data om er ook maar iets bruikbaars mee te kunnen doen. Apps sluiten af met de melding "geen internet verbinding" etc.

Alleen op een 2G Blackberry heb ik vlot werkend EDGE ervaren bij Vodafone en KPN. Dan echt liever enorm tot de snelheid van EDGE/2G geknepen 3G of 4G. Bij T-Mobile is 2G/EDGE nog enigsinds bruikbaar, al ben je niet meer gewend zo lang te moeten wachten, er gebeurt wel wat. Bij zowel KPN als T-Mobile land ik bijna niet op 2G. Bij Vodafone inderdaad ook steeds meer 4G. Als je een Hollands nieuwe bundel hebt dan heb je het zwaarder op het Vodafone netwerk zonder de keuze voor 4G.

• Chris.nl
  • Niet online
ucsdcom schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:44:
Ben ik de enige die EDGE bij Vodafone (en trouwens ook bij KPN) onbruikbaar vindt. Er loopt via 2G/EDGE geen of te weinig data om er ook maar iets bruikbaars mee te kunnen doen. Apps sluiten af met de melding "geen internet verbinding" etc.
Klopt, als ik edge ontvangt bij Vodafone heb staat dat eigenlijk gelijk aan: "Geen verbinding, even in de trein om me heen kijken".

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

In sommige communicatie geeft Vodafone nu ook aan dat ze snelheden van 300 Mbps bieden, wellicht gevolg van de 3CA-zaken waar ze mee bezig zijn en die volgens mij ook live staan? Ik zie nu ook veel meer EDGE in Utrecht trouwens. Geen idee waarom dat ineens veranderd is. @SafariFlow kan er vast niks over zeggen? :P

Hollands Nieuwe is verder een ander bedrijf dan Vodafone, hoewel Vodafone er wel aandelen in heeft. Omdat het een prijsvechter is willen ze tuurlijk zo veel mogelijk omzet maken door extra's tegen geld aan te bieden. Dus bijv. duurdere roaming, meer betalen voor 4G, betaalde klantenservice etc.
EDGE is hier ook in Rotterdam en omstreken duidelijk geactiveerd, voorheen was er bijna overal GPRS :)
SafariFlow schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 14:11:
[...]

Klopt, Edge is onlangs op zo'n 1500 sites geactiveerd.
Nice! 2G is merkbaar sneller nu :) Wat is de reden eigenlijk dat het nu pas wordt geactiveerd? En wordt op de rest van de sites ook EDGE geactiveerd?

Het valt me trouwens op dat als ik door het land rij en m'n telefoon staat op 2G ingesteld, hij pas weer even contact maakt met het netwerk na 25-50km. Hoe zit dat precies in elkaar, meldt je telefoon eigenlijk 'aan' op 15 sites tegelijk zodat hij niet bij elke handover contact hoeft te maken? Of zit dat anders in elkaar?

Goedkoop bellen via VoIP

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:04
ucsdcom schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:44:

Alleen op een 2G Blackberry heb ik vlot werkend EDGE ervaren bij Vodafone en KPN. Dan echt liever enorm tot de snelheid van EDGE/2G geknepen 3G of 4G. Bij T-Mobile is 2G/EDGE nog enigsinds bruikbaar, al ben je niet meer gewend zo lang te moeten wachten, er gebeurt wel wat. Bij zowel KPN als T-Mobile land ik bijna niet op 2G. Bij Vodafone inderdaad ook steeds meer 4G. Als je een Hollands nieuwe bundel hebt dan heb je het zwaarder op het Vodafone netwerk zonder de keuze voor 4G.
Ik heb als test nu even edge aangezet bij KPN. Het werkt hier prima, sites laden "snel". Duurt wat langer, maar is zeker niet hinderlijk.
MensionXL schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:50:
[...]

Het valt me trouwens op dat als ik door het land rij en m'n telefoon staat op 2G ingesteld, hij pas weer even contact maakt met het netwerk na 25-50km. Hoe zit dat precies in elkaar, meldt je telefoon eigenlijk 'aan' op 15 sites tegelijk zodat hij niet bij elke handover contact hoeft te maken? Of zit dat anders in elkaar?
Als je geen actieve dataverbinding hebt dan klopt dat. Geldt ook voor 3G en 4G trouwens: je bevindt je in een specifieke Location Area en pas als je naar een andere gaat dan moet je telefoon dat even doorgeven aan het netwerk. Als je gebeld wordt dan geeft elke mast in een Location Area een soort broadcastsignaal dat bedoeld is voor jouw telefoon om aan te geven dat je gebeld wordt, waarna jouw telefoon de verbinding initieert. In grote steden zoals Parijs zie je nog veel meer zones trouwens, en dan om de kilometer ofzo.

Wat betreft de snelheid van 2G/EDGE: voor tekstdingen is het prima en goed ontworpen apps kunnen er wel mee omgaan, echter vaak val je terug op 2G op plekken waar de ontvangst slecht is, en in die gevallen kan het serieus traag worden als er pakketjes verdwijnen, want dan stapel je latency op latency op latency. Mogelijk krijgen devices die geen 3G/4G aankunnen ook voorrang op het netwerk trouwens.

Als je wil vergelijken hoe snel 2G echt is, doe het dan op een plek met enigszins goede ontvangst. Vaak zul je op een paar kByte/s uitkomen. Vodafone en T-Mobile gebruiken allebei 10 MHz aan ruimte voor 2G, KPN 5 MHz (terwijl ze ook nog eens de meeste klanten hebben), in theorie zijn de eerste twee gemiddeld genomen dus sneller, tenminste nu Vodafone eindelijk EDGE heeft geactiveerd op veel plekken. Sommige plekken nog niet terwijl ze wel omgebouwd zijn trouwens, nobody knows why :P

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Mijn ervaringen met Vodafone EDGE zijn teleurstellend: als je 1 à 2 kB/s haalt mag je blij zijn. Bij KPN EDGE haal ik regelmatig ca 25 kB/s!
Even geprobeerd nu:
2G: 13 kB/s down 9 kB/s up 139 ms ping
3G: 2.33 Mbps down 0.29 Mbps up 39 ms ping
4G: 12.84 Mbps down 5.06 Mbps up 29 ms ping

Zit in een lekker druk gebied hier en tevens op een plek vlakbij waar de andere providers wel een antenne hebben maar Vodafone niet, dus ik zit tussen 3 locaties in :+

Op de meeste plekken haal je met Vodafone toch wel 10 down 2 up op 3G is mijn ervaring, en het dubbele van wat je hier ziet bij 4G. Ik merk wel dat m'n oude HTC M8 vaker terugvalt naar EDGE dan m'n SGS6. Gebruikte toestel is dus erg belangrijk bij de dekking die je ervaart, ondanks dat bij beide toestellen in de reviews stond dat ze 'goede ontvangst' hadden :+

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:04
Steven.w schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:48:
Mijn ervaringen met Vodafone EDGE zijn teleurstellend: als je 1 à 2 kB/s haalt mag je blij zijn. Bij KPN EDGE haal ik regelmatig ca 25 kB/s!
Hier ook rond de 25 - 30kBps bij KPN. Prima te doen als je bijvoorbeeld een radiostation online luistert :).

Indien je op 2G ook bijna geen bereik meer hebt, dan is EDGE niet werkbaar. Maar dat is bij 3G ook zo.

[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 03-07-2016 14:12 ]

• Schrudde
Vroeger bij Telfort toen dat nog een eigen net had vond ik Edge heel lekker werken, de migratie naar KPN met 3g vond ik indoor een achteruitgang.

Bij Vodafone had ik vrijwel niks aan E. Maar tot voor kort hadden ze ook alleen E aanstaan op plekken waar heel veel data via GPRS liep. Dan is het al bij voorbaat overbelast natuurlijk.
Edge heeft wel voordelen op zich, omdat het een 2G extensie is heb je vaak een min of meer dedicated eigen kanaal terwijl bij 3g /4G iedereen door elkaar gaat. Bij indoor aan de rand van een cel van je dan weg in de ruis van anderen terwijl het met E nog wel eens lekker wil reageren.
Vodafone EDGE doet het nu beter dan vroeger. Had het idee dat ze het alleen aan hadden staan op plekken waar het echt heel hard nodig is, en nu overal. Werd tijd.

Trouwens, het Antenneregister is weer geüpdate, ik zie een nieuwe locatie in Hilversum en in Utrecht. Benieuwd naar de 4gmasten-update. Ze zitten nu toch redelijk richting de 100%, hoewel er nog steeds plekken zijn die ze moeten.

Ik had ook Telfort EDGE vroeger. Ging snel, vooral omdat ik er al bij was toen de rest van de wereld nog bijna niets deed met mobiel internet en vroeg waarom ik het in godsnaam nodig had. Toen haalde je overal nog wel de maximumsnelheid, tegen de 40 kByte/s. Door de drukte tegenwoordig lukt dat helaas niet. Alle smartphones in broekzakken indoor die op 2G terugvallen enzo ;(

Overigens zie ik dat ik nu met m'n oude HTC One M8 duidelijk slechtere ontvangst heb op 4G, zowel op 800 als op 1800 MHz. Alsof die Snapdragon-chip gewoon minder goed was ofzo, want 2G en 3G zijn wel op peil. Bij 4G1800 valt hij snel terug op 4G800 en daarna snel naar (meestal) 3G. Dus nu zie ik wel weer zo nu en dan EDGE als ik hem uit m'n broekzak haal. Device maakt erg veel uit en de SGS6 leek het erg goed te doen :)

• Chris.nl
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:33:
Vodafone EDGE doet het nu beter dan vroeger. Had het idee dat ze het alleen aan hadden staan op plekken waar het echt heel hard nodig is, en nu overal. Werd tijd.

Trouwens, het Antenneregister is weer geüpdate, ik zie een nieuwe locatie in Hilversum en in Utrecht. Benieuwd naar de 4gmasten-update. Ze zitten nu toch redelijk richting de 100%, hoewel er nog steeds plekken zijn die ze moeten.
Thnx voor de info. Net een speedtest gedaan in centrum Hilversum, nog geen 4G+ ontvangst gehad.

Afbeeldingslocatie: http://1chris.nl/vodafone/Screenshot_20160710-231256.png

• Jordyz
Op mijn werk heb ik bijna geen bereik binnen en buiten. Kan ik dit ergens bij Vodafone aangeven want op de dekkingskaart staat wel dat ik bereik zou moeten hebben.

Iedereen heeft er last van, je kan bijna niet bellen en pas wanneer je naar buiten loopt krijg je alles binnen o je telefoon.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-01 22:46

swv

Jordyz schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:25:
Op mijn werk heb ik bijna geen bereik binnen en buiten. Kan ik dit ergens bij Vodafone aangeven want op de dekkingskaart staat wel dat ik bereik zou moeten hebben.

Iedereen heeft er last van, je kan bijna niet bellen en pas wanneer je naar buiten loopt krijg je alles binnen o je telefoon.
Het gaat dus om allemaal zakelijke aansluitingen zeker? Het kan dan zinvol(ler) zijn als diegene die gaat over de aanbesteding van abonnementen bij jouw werkgever eens contact opneemt met de zakelijke tak van Vodafone. Ik heb geen idee waar je dan terecht kunt dus die vraag laat ik ook even open. Maar dat lijkt mij in ieder geval zinvoller dan dat elke werknemer op eigen houtje gaat klagen bij Vodafone ;)

Ik vind het wel typerend en triest tegelijk dat er bij de aanbesteding voor abonnementen blijkbaar alleen naar het geld wordt gekeken en niet naar iets simpels als dekking. Deze dekkingsklachten lees je maar al te vaak. Misschien wat voorbarig van mijn kant in jouw geval zonder de hele situatie te kennen. Als je trouwens echt een grote werkgever hebt dan zijn providers vaak wel bereid om mobiele netwerkapparatuur aan te brengen in het pand voor goede indoor dekking.

Kortom; aan mijn reactie heb je wellicht niet veel, want ik ben ook maar een simpele ziel wat dit onderwerp betreft. Maar ik wilde mijn mening even kwijt.

• Jordyz
sww89 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:03:
[...]

Het gaat dus om allemaal zakelijke aansluitingen zeker? Het kan dan zinvol(ler) zijn als diegene die gaat over de aanbesteding van abonnementen bij jouw werkgever eens contact opneemt met de zakelijke tak van Vodafone. Ik heb geen idee waar je dan terecht kunt dus die vraag laat ik ook even open. Maar dat lijkt mij in ieder geval zinvoller dan dat elke werknemer op eigen houtje gaat klagen bij Vodafone ;)

Ik vind het wel typerend en triest tegelijk dat er bij de aanbesteding voor abonnementen blijkbaar alleen naar het geld wordt gekeken en niet naar iets simpels als dekking. Deze dekkingsklachten lees je maar al te vaak. Misschien wat voorbarig van mijn kant in jouw geval zonder de hele situatie te kennen. Als je trouwens echt een grote werkgever hebt dan zijn providers vaak wel bereid om mobiele netwerkapparatuur aan te brengen in het pand voor goede indoor dekking.

Kortom; aan mijn reactie heb je wellicht niet veel, want ik ben ook maar een simpele ziel wat dit onderwerp betreft. Maar ik wilde mijn mening even kwijt.
Het zijn allemaal privé abonnementen. Het is een groot uitgaanscomplex, geen abonnementen van de zaak.
Het zou inderdaad triest zijn als dit door de werkgever geregeld zou worden terwijl we geen bereik hebben. Gelukkig gebeuren die miskopen bij ons nauwelijks :)

Maar iedereen die Vodafone heeft er last van, zou het een capaciteit probleem zijn of een te zwakke zender? Dat vraag ik me dus af en ik hoop dat Vodafone er iets mee wil doen.
Jordyz schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:10:
[...]

Het zijn allemaal privé abonnementen. Het is een groot uitgaanscomplex, geen abonnementen van de zaak.
Het zou inderdaad triest zijn als dit door de werkgever geregeld zou worden terwijl we geen bereik hebben. Gelukkig gebeuren die miskopen bij ons nauwelijks :)

Maar iedereen die Vodafone heeft er last van, zou het een capaciteit probleem zijn of een te zwakke zender? Dat vraag ik me dus af en ik hoop dat Vodafone er iets mee wil doen.
Noem eens een postcode? Er lezen mensen vanuit Vodafone mee hier, dus wellicht dat er wat over gezegd kan worden of kan worden gekeken of er werkzaamheden gepland staat.

• Jordyz
Sorcerer8472 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:29:
[...]

Noem eens een postcode? Er lezen mensen vanuit Vodafone mee hier, dus wellicht dat er wat over gezegd kan worden of kan worden gekeken of er werkzaamheden gepland staat.
Dan neem ik contact op met Vodafone, wil liever niet de postcode hier plaatsen.
Ik ga morgen even bellen met Vodafone om te kijken of ze de dekking daar kunnen checken.
Jordyz schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:43:
[...]

Dan neem ik contact op met Vodafone, wil liever niet de postcode hier plaatsen.
Ik ga morgen even bellen met Vodafone om te kijken of ze de dekking daar kunnen checken.
Via hun website kun je de Network Crew inschakelen. Als iedereen bij jullie dat nou doet dan zien ze gelijk dat het wel echt een probleem is ;)

Houdt wel in dat ze dan je locatiegegevens gaan bijhouden een tijdje zodat ze exact kunnen zien wat er gebeurt.

• Jordyz
Sorcerer8472 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:44:
[...]

Via hun website kun je de Network Crew inschakelen. Als iedereen bij jullie dat nou doet dan zien ze gelijk dat het wel echt een probleem is ;)

Houdt wel in dat ze dan je locatiegegevens gaan bijhouden een tijdje zodat ze exact kunnen zien wat er gebeurt.
Ja, dat zocht ik! Ik wist dat Vodafone zoiets had van de reclames maar ik kon niet meer op de naam komen!
Bedankt ga ik dat even doen.

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:33:
100%.... 4G? Ik kom echt nog regelmatig locaties tegen waar alleen 2G en/of 3G staat hoor, ook middenin de grote steden. Ik zou de 90% nog niet eens durven noemen ;)
Raider095 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:50:
[...]

100%.... 4G? Ik kom echt nog regelmatig locaties tegen waar alleen 2G en/of 3G staat hoor, ook middenin de grote steden. Ik zou de 90% nog niet eens durven noemen ;)
50 is ook richting de 100 he? :+ Maar goed, ik denk dat ze de 90 wel halen ongeveer nu.

Verschilt enorm per stad inderdaad. Sommige kleinere steden zijn 100 procent omgebouwd, maar grotere steden met al een redelijk dichte dekking hebben nog onomgebouwde locaties. Redelijk veel te vinden in Maastricht bijvoorbeeld, vooral richting de grens.

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:47
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:59:
Dan is Vodafone wel vooruit gegaan in Italië, paar jaar terug waren er rondom Toscane nog regio's waar je echt alleen ontvangst had (ook 2G) met TIM. Andere providers zo goed als nul.

Weet nog dat er een klooster was met heel erg mooi uitzicht daar, alleen TIM, en daar kon ik toen niet op connecten met Vodafone. Ben je mooi klaar mee, niet bereikbaar :')

Jammer dat ik niet meer weet waar dat klooster is, uitzicht was echt extreem mooi :)
Weet je nog hoe het klooster heet, kan ik hem misschien voor je vinden

Vodafone.it is enorm vooruit gegaan, ze hebben 3.6 miljard euro uit getroken voor het 4G netwerk, hebben nu het beste 4G-netwerk in heel Italië. Dekking van de Vodafone Italië met meer dan 95%, met meer dan 6600
gemeenten bereikt hebben met 4G!, zij weten net wat betere dekking

Nummer 1 4G-netwerk in Italië
Het 4G-netwerk van Vodafone werd verkozen tot beste 4G-netwerk in Italië door de Duitse Kwaliteit en Financiën

http://www.vodafone.it/po...i-Vodafone/rete-veloce-4G
http://istituto-qualita.com/le-reti-mobili-in-italia-2016/

Rode stippen zijn de 4G masten van Vodafone, als je bij google La Copertura Vodafone invult krijg je de dekkingskaart van Vodafone
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/axz01s.jpg
Geen idee meer hoe dat klooster heet, maar het was een hele slingerweg omhoog rijden, best ver omhoog ook geloof ik, en het lag omringd door bossen, niet heel veel bebouwing daar in de buurt. Dacht dat het Toscane was, maar misschien aan de grens met Umbrië.

Dacht even dat het Monastero Di Santa Scolastica was na wat google-werk, maar het was zeker niet zo ver zuidelijk. Eens één van m'n reisgenoten porren.

Goed om te horen dat Vodafone zo hard gaat in Italië. Verschilt echt enorm per land wat ze doen. In Hongarije was er echt overal 4G-dekking bijvoorbeeld, ook in de metro (itt in Londen trouwens :')), in Tsjechië toch nog wel redelijk wat EDGE. Niet echt buiten de hoofdsteden gekomen in die landen trouwens, erbuiten kan het weer totaal anders zijn natuurlijk.

• Gijsj16
  • Laatst online: 23-01 19:40
Weet iemand of Vodafone definitief de 2G/3G mast heeft weggehaald in van het industrieterrein in kesteren? Ik zag op de dekkings kaart dat de hoge snelheid verdwenen is en vanmiddag zag ik dat de mast (op het dak) leeg was.
Gijsj16 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 20:47:
Weet iemand of Vodafone definitief de 2G/3G mast heeft weggehaald in van het industrieterrein in kesteren? Ik zag op de dekkings kaart dat de hoge snelheid verdwenen is en vanmiddag zag ik dat de mast (op het dak) leeg was.
Er staat er eentje vlakbij met 2G/3G/4G hè, dus ik gok dat deze als dubbel is bevonden en ook niet terug komt.

Hadden de heren van 4gmasten.nl al gezien dat Vodafone een update heeft gekregen in het antenneregister?

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:13

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Sorcerer8472 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:15:
[...]
......
Hadden de heren van 4gmasten.nl al gezien dat Vodafone een update heeft gekregen in het antenneregister?
Ja, zie 4gmasten.nl.

Antenne en masten malloot

• Jordyz
Vorige week had ik hier gevraagd hoe je kon aangeven bij Vodafone dat je op een locatie bijna geen bereik hebt. En met succes. Ze hebben de locatie doorgemeten of in ieder geval bekeken en het blijkt inderdaad te kloppen.

Nu mag ik kosteloos mijn abonnement opzeggen of 20%korting. Omdat het alleen op die locatie is en ik met de service van Vodafone gewoon tevreden ben blijf ik mooi bij Vodafone! Maar toch top dat zit dit doen als je op een plek geen goede dekking hebt.
Trouwens, is dat op 6325PE nog steeds een Vodafone macrosite op GSM1800? Sowieso opvallend gebied daar met nog meerdere GSM-only locaties van Vodafone en T-Mobile in Berg en Terblijt.

Btw, nog iets over 4gmasten: de sites met 800+1800+2600 zoals het Vodafone hoofdkantoor en bij Eindhoven airport, staan erin als 800+2600 en onterecht niet als 1800. Is misschien iets om naar te kijken?

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:32:
Btw, nog iets over 4gmasten: de sites met 800+1800+2600 zoals het Vodafone hoofdkantoor en bij Eindhoven airport, staan erin als 800+2600 en onterecht niet als 1800. Is misschien iets om naar te kijken?
Neem ik mee de volgende keer. Heb al foutje gevonden maar weet niet of deze daardoor opgelost is. Wil je volgende keer melden onder het bericht op de site. Die zie ik eerder dan evt melding hier. tnx.

• raffelw
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-05-2025
Ik maak nu enkele dagen gebruik van Vodafone You L waarmee ik gebruik kan maken van het 4G-netwerk.

Vodafone heeft in Enschede Zuid 2 masten staan die zijn uitgerust met 4G, waarvan 1 met 4G+. Ter vergelijking: KPN heeft 4 masten met 4g+ en T-Mobile heeft 7 masten met 4G+. Anyhow: hierbij deel ik ook even mijn ervaringen. De snelheid valt aardig tegen. In Enschede Zuidoost haal ik erg wisselende snelheden, meestal zit ik rond de 15-25 mbit maar soms dipt de snelheid ook in tot 7-8 mbit, opvallend was dat het 3G-netwerk wel lekker snel presteert met snelheden boven de 15 mbit.

Netwerkdekking is prima verder. In het winkelcentrum of in gebouwen is het bereik wel minder en kan het terugvallen naar 3G.

Bellen werkt goed, al had ik wel een keer last van dropped call (toeval?).
Ik zie er meer dan 2 hoor, maar ik zie ook nog 2 niet-omgebouwde 3G-locaties en een niet-omgebouwde 2G-locatie (hoogspanningsmast denk ik, vrij hoog). Als die zijn omgebouwd hebben ze zelfs 1 locatie meer dan KPN.

Op dit tempo nog tot een jaar wachten als je pech hebt :+

[ Voor 12% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-07-2016 13:58 ]

• raffelw
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-05-2025
Met Zuid bedoelen we hier vaak de zuidwijken: alle wijken onder de snelweg.
Vodafone:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3KQzLCD.jpg
T-mobile:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KmnL0NF.jpg
Het klopt dat ze hier hier wel aardig wat masten hebben staan, maar slechts 2 zijn omgebouwd. Het bereik is prima van Vodafone 4g. Ze hebben alleen een stuk minder capaciteit dan de concurrentie.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:47

mb1

We zijn met de caravan een rondje ijselmeer aan het doen zodoende heb ik één en ander aan ervaringen opgedaan die ik wilde delen.
In mijn thuisomgeving (Veluwe) zijn de ervaringen nog al wisselend sommige plekken perfect andere plekken niet eens voldoende dekking om een gesprek te ontvangen of opzetten, laat staan even wat opzoeken op het net.

Zuidwest Friesland zijn we een weekje geweest en hebben vanaf zowel het land alsook het water de wijde omgeving verkend.
Sneek Lemmer Bolsward Workum Hinderlopen en alle plaatjes er tussen. Op echt alle locaties (waar ik gebruik heb gemaakt van m'n telefoon of heb gekeken) maximale 4G ontvangst en een superieure gebruikservaring. Goed gedaan Vodafone!

Nu in Noord-Holland omgeving Callantsoog - Den Helder de dekking is hier over het algemeen wel behoorlijk maar bij lange na niet zo als in zuid west Friesland.
Sommige stukken op het strand is gprs all you get.

Vandaag met een scooter rondje Texel gedaan en daar op het noord - oosterlijk deel op veel plekken enkel gprs......
Hier valt dus nog wel wat te verbeteren.

Ik heb verder geen speeftesten gedaan, dit vind ik verder ook niet zo interessant zolang de gebruikservaring maar ok is en daar is volgens mij een paar Mbps voldoende voor.
raffelw schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:36:
Vodafone:
[afbeelding]
T-mobile:
[afbeelding]
Het klopt dat ze hier hier wel aardig wat masten hebben staan, maar slechts 2 zijn omgebouwd. Het bereik is prima van Vodafone 4g. Ze hebben alleen een stuk minder capaciteit dan de concurrentie.
Er ontbreken 2 masten op dat kaartje die wel al zijn omgebouwd, daarnaast nog 3 die niet zijn omgebouwd waarvan 2x 3G only en 1x 2G only. Je verhaal qua capaciteit klopt sowieso verder ja, echter ik heb nog nooit problemen met snelheid gehad bij Vodafone, kan altijd HD video streamen bijvoorbeeld. En je moet wel behoorlijk grote bestanden versturen wil je er last van hebben toch? In dat geval is T-Mobile trouwens geen gekke keus nee.

En die ervaring in Friesland: Vodafone heeft volgens mij redelijk gefocust op landmassa bedekken en in ieder geval geen grote dekkingsgaten laten liggen. In de stad zijn ze wat minder ambitieus blijkbaar. Maar begin 2017 zouden ze al een flink end moeten zijn :+

Aan het strand is het trouwens kloten met elke provider, zeker als je net achter de duinen zit. Hangt sterk van de locatie af. 2G presteert vaak beter in situaties waarin je telefoon heel veel masten tegelijk ziet, zeker als het signaal verder zwakjes is.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

raffelw schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:36:
Vodafone:
[afbeelding]
T-mobile:
[afbeelding]
4gmasten kaart is bijgewerkt en er staan er daar nu 4 op de kaart. T-Mobile heeft natuurlijk soms erg veel masten staan vooral in stedelijke gebieden maar laten in veel landelijke gebieden grote gaten over met minder bereik.

• WiseDise
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:21
Vanmiddag ben ik - van oorsprong voor T-Mobile - gaan kijken op de shared site in Den Burg (Texel) (postcode 1791).

Het viel me op dat Vodafone nog oude antennes lijkt te gebruiken. Goed te zien aan de (ver)kleur(ing) 4GMasten.nl geeft aan dat deze panelen wel 2G/4G doen (foto 1), en 3G (foto 2).

Klopt dat? En zo ja; waarom zou Vodafone deze panelen niet vervangen? Misschien ruimte te kort, zoals te zien op foto 2?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pTwG7rV.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aGDarV7.jpg
Dit heb ik vaker gezien. Vooral langs snelwegen worden de antennes regelmatig niet vervangen. Zo zijn er ook nog MIMO-locaties waar per cel 2 panelen hangen. Daar komt dan 2G en 4G vanaf. Deze setups hebben in theorie betere ontvangst. Wellicht deels gecompenseerd nu doordat de feitelijke radio vaak als klein kastje (RRH etc.) naast de antenne hangt.

Geen idee of ze wel überhaupt de mast in zijn geklommen om nieuwe kabels bij te prikken of dat 800+900 over dezelfde kabels gaat van enkele tientallen meters lang.

• WiseDise
Is dat dat hele kleine blokje naast de antenne rechts welke je bedoelt?

De twee kastjes die je duidelijker ziet zijn niet van Vodafone.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:47

mb1

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 02:35:

Aan het strand is het trouwens kloten met elke provider, zeker als je net achter de duinen zit. Hangt sterk van de locatie af. 2G presteert vaak beter in situaties waarin je telefoon heel veel masten tegelijk ziet, zeker als het signaal verder zwakjes is.
Vanmiddag wel mooi op precies dezelfde plek via de WiFi hotspot functie van m'n vrouw haar mobiel (KPN) de Formule 1 qualificatie zitten kijken!
Het kan dus wel!

• Raider095
WiseDise schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 15:14:
Het viel me op dat Vodafone nog oude antennes lijkt te gebruiken. Goed te zien aan de (ver)kleur(ing) 4GMasten.nl geeft aan dat deze panelen wel 2G/4G doen (foto 1), en 3G (foto 2).

Klopt dat? En zo ja; waarom zou Vodafone deze panelen niet vervangen? Misschien ruimte te kort, zoals te zien op foto 2?
Apparatuur en antennes zijn soms (maar meestal niet) gescheiden werkzaamheden. Kan zijn dat de antennes nog vervangen worden en dat het spul op de oude antennes 2G+4G doet. Kan prima werken, bandbreedte is meestal voldoende, alleen kunnen 2G en 4G niet afzonderlijk getilt worden, zoals je op de foto ziet hebben de antennes een paar graden uptilt, als ze dat per technologie willen variëren dan moeten de antennes geswapt worden :)

• WiseDise
Raider095 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:03:
[...]

Apparatuur en antennes zijn soms (maar meestal niet) gescheiden werkzaamheden. Kan zijn dat de antennes nog vervangen worden en dat het spul op de oude antennes 2G+4G doet. Kan prima werken, bandbreedte is meestal voldoende, alleen kunnen 2G en 4G niet afzonderlijk getilt worden, zoals je op de foto ziet hebben de antennes een paar graden uptilt, als ze dat per technologie willen variëren dan moeten de antennes geswapt worden :)
Ik ben benieuwd wat de beweegredenen zijn van Vodafone om dit op deze locatie uit te stellen. Andere locaties op Texel zijn reeds voorzien van AIR-antennes. Kan bijv. op de huidige locatie van de 2G/4G cellen hangen, mooi hoog. Vervalt de 3G locatie lager in de mast.

• Raider095
WiseDise schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 23:29:
Ik ben benieuwd wat de beweegredenen zijn van Vodafone om dit op deze locatie uit te stellen. Andere locaties op Texel zijn reeds voorzien van AIR-antennes. Kan bijv. op de huidige locatie van de 2G/4G cellen hangen, mooi hoog. Vervalt de 3G locatie lager in de mast.
Elke site heeft een andere planning. Antennes niet leverbaar op dat moment, een andere site is uitgevallen en deze is er even tussendoor geschoven maar te weinig tijd beschikbaar om tevens de antennes te wisselen (vaak bestaat zo'n klus uit 2 dagen en als er om wat voor reden dan ook maar 1 dag beschikbaar was, dan moet die 2e dag op een ander moment gepland worden).

(het feit dat het om een eiland gaat met pontverbinding kan ook zeker een rol spelen)

Kan echt zoveel zijn en zeker niet (zoals jij over laat komen) bewust uitstellen. Eerder juist de "1e dag" naar voren halen zodat er eerder 4G is. Dat tilten lijkt me minder belangrijk dan 4G dekking op zich.

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:47
Vodafone locatie Oost Nunspeet gebruikt Vodafone vreemde oude antenne's met alleen 2G900, en aparte antenne's met 3G2100
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/246t210.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2vwxr40.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/6ezqbq.jpg
Ah, die heb ik weleens eerder gezien ja. Zijn niet heel erg ontzettend vaak gebruikt. Geen idee of ze LTE800 ondersteunen maar dat zal wel niet dus alles zal wel vervangen moeten worden.

Intussen is de dekkingskaart (en 4G+-planning) bij Vodafone op de website weer aangepast. Nu wordt Maartensdijk niet meer aangepast voor oktober 2016. Plek in Utrecht Overvecht is ook geschrapt. Blijft lang duren allemaal...

Wel blijft het opvallend hoe Vodafone t.o.v. KPN werkt: bij KPN lijkt men 4G+ op alle sites in de gemeente uit te willen rollen bij bepaalde gemeentes, zelfs als ze op 3G maar 1 2100 MHz-kanaal actief hebben. Bij Vodafone lijkt er meer te worden gekeken naar drukte op de site. Pas upgraden als de drukte daar aanleiding toe geeft. Wat op zich nog wel één van de meest logische strategieën is eigenlijk. Of ligt dat aan mij? :+

• Chris.nl
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 18:10:
Wel blijft het opvallend hoe Vodafone t.o.v. KPN werkt: bij KPN lijkt men 4G+ op alle sites in de gemeente uit te willen rollen bij bepaalde gemeentes, zelfs als ze op 3G maar 1 2100 MHz-kanaal actief hebben. Bij Vodafone lijkt er meer te worden gekeken naar drukte op de site. Pas upgraden als de drukte daar aanleiding toe geeft. Wat op zich nog wel één van de meest logische strategieën is eigenlijk. Of ligt dat aan mij? :+
Ik volg het KPN 4G topic niet, maar kan me indenken dat ze daar met dezelfde feiten concluderen dat KPN anticipeert en Vodafone achter de feiten aanloopt. 't Is maar net door welke bril je kijkt. :+

Hoewel ik wel van mening ben dat Vodafone in sommige opzichten achter de feiten aanloopt, vind ik zeker niet dat KPN altijd op de goede manier anticipeert. Ze rollen soms 4G+ uit op plekken waarvan ik toch echt vrij zeker weet dat geen hond het daar gaat gebruiken. En dan bedoel ik dat het grootste deel van de capaciteit continu ongebruikt blijft. Geldt trouwens sowieso voor T-Mobile en dan landelijk :+

In het begin had Vodafone op drukke plekken echter 4G1800 al draaien terwijl KPN wel problemen had met performance in sommige gebieden. Staat tegenover dat je bij Vodafone op sommige plekken nog steeds geen 4G hebt. Ik zelf heb er weinig last van meestal maar soms kom je op zo'n plek... en heb je dus ook geen 3G. Je zal er maar wonen/werken dan :P

• Schrudde
Het is natuurlijk het handigste de drukste plekken eerst te doen. Maar er zijn meer soorten logicas die niet direct in het zicht zijn.
Vodafone lag voor de 4G periode aardig voor. Ze hadden geinvesteerd in het 3G net en boden 42Mb op allerlei plekken.
Daar hoefden ze dus niets aan te doen en 3G 900 konden ze toch al niet met hun frequenties. Dus heeft Vodafone vermoedelijk gewoon een apart 4G net ontwikkeld met dedicated apperatuur, en alleen antennes gedeeld ofzo. Dan doe je de uitrol op drukte en doe je de makkelijkste klappers eerst.
T-Mobile was een een behoorlijke prutsprovider samengeesteld uit 2 netjes. De 3g werkte vaak slecht en handovers matig. Ze waren ook veel te snel gegroeid als partner van Apple.
Men heeft besloten het hele 2g/3g gebeuren af te schrijven en overal nieuwe apperatuur neer te zetten die alle technologien aan kan. Dat is waarschijnlijk een soort modulaire kast van een prijs die ik even normeer op 100 voor de CPU, 30 voor de 4G controller, 10 voor de 2G controller en 15 voor de 3G controller en iedere bandversterker is 10 ofzo.
Dan is het veel logischer om meteen alles te doen. Ze hebben toch een 900 en een 1800 en een 4G deel nodig, 4g+ is dan waarschijnlijk alleen maar een softwaremodule extra van zeg 5.

Beiden methoden hebben natuurlijk voor en nadelen. T-mobile heeft waarschijnlijk zelfs de centrales vernieuwd en kon dus alleen met hele regios tegelijk 4 g uitrollen. Dat ging enorm veel trager dan bij Vodafone die desnoods 1/3 de van de masten in een stad ombouwde. En ze hebben er zoveel geld en energie in gestoken dat ze nog steeds niet hun plattelandsdekking hebben uitgebreid.

Vodafone was snel overal maar had dan wel 3g/4g/2g netten die deels onafhankelijk van elkaar werkten met vermoedelijk merken en generatieverschillen. En verschillende locaties. Je zag dan ook dat het aantal dropped calls van het laagst naar het hoogst ging en dat velen klaagden over lang op 2G of 3G blijven hangen.
Nu is men dan ook zijn energie aan het richten aan het alsnog gelijktrekken van masten en vernieuwen van heel oude sites. Kan dus ook goed dat die dan meteen 4G+hebben en de drukke mast in een centrum niet.

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 22:39
Weet iemand misschien of je met Vodafone 4G bereik hebt in de Rotterdamse metro, voornamelijk de tunnels van Melanchtonweg tot en met Beurs (lijnen D en E) en van Beurs tot en met Kralingse Zoom (lijnen A/B/C)? Ik zit nu bij Ben en zat voorheen bij T-Mobile op 4G en heb nu een perfecte verbinding als ik in de metro zit, maar ik zag wel een interessante aanbieding bij Vodafone Friends and Family en wil er niet op achteruit gaan qua verbinding. Alvast bedankt!

• WiseDise
Wat ik me nou al een tijd af loop te vragen:
Wat is nou de exacte reden voor het ontbreken van 3G900 bij Vodafone?

Willen ze het niet? Kunnen ze het niet ivm frequentieruimte? Is daar een duidelijk antwoord op te geven?

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-10-2025
Volgens mij omdat Vodafone een flink aantal klanten en aansluitingen heeft voor M2M (machine to machine). Denk aan pin apparaten, TomTom's, waterbeheersystemen, etc. Als je 3G op de 900 MHz gaat zetten zal je 2G900 op moeten offeren. En daar zitten nu al die M2M klanten op. De 1800 MHz wordt al gebruikt voor 4G, dat alternatief kan dus ook niet meer.

Daarnaast denk ik ook dat heel veel oude (goedkope) M2M modems alleen maar GPRS en EDGE doen op 900 MHz. Vermoedelijk hebben de grote partijen ook een langdurige overeenkomst gesloten waarin ook bepaald is dat Vodafone dit op deze band moet laten werken. Anders schadevergoedingen omdat alle modems vervangen moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Zxui op 26-07-2016 15:24 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zxui schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:22:
Anders schadevergoedingen omdat alle modems vervangen moeten worden.
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, over twee jaar zijn de eerste LTE M2M modems al afgeschreven.
Ik denk ook niet dat 3G900 nog gaat komen bij Vodafone. Het probleem zal inderdaad drukte zijn. Bij KPN merk ik in stedelijke gebieden nog weleens wat problemen met 2G die waarschijnlijk door drukte komen. Buiten steden heb ik die niet. Dus KPN merkt er volgens mij ook wel wat van.

Doordat VoLTE straks aan gaat wordt het 2G-netwerk waarschijnlijk wel een stuk minder druk. Zou kunnen dat ze het dan alsnog gaan uitrollen, maar het zou ook zomaar kunnen dat een stukje van de band wordt gebruikt voor 4G straks waardoor ze CA kunnen doen met lage frequentiebanden en hogere snelheden binnenshuis kunnen leveren. Eigenlijk vermoed ik dat ze dat gaan doen, zeker als vrijwel alle moderne telefoons inderdaad VoLTE gaan ondersteunen.

Zou echter kunnen dat ze toch nog 3G900 gaan introduceren en daarmee 3G2100 eerder kunnen afbouwen om te vervangen met 4G2100. Blijft nu nog even gissen ;)

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-01 17:13
Waar het ook mee te maken heeft is het feit dat Vodafone E-GSM gebruikt (925-935 MHz). Hier vlak onder zit ProRail met GSM-R, wat volgens mij wel eens hier besproken is in de provider fora op Tweakers, dat een andere techniek in de E-GSM band flink zal gaan storen met GSM-R.
Daarom zal Vodafone dus in ieder geval in het onderste deel (5MHz) van hun 900MHz spectrum geen 3G900 kunnen uitrollen, misschien zelfs wel niet in hun gehele blok van 10MHz. In ieder geval totdat ProRail zijn apparatuur beter afschermt.
Ik denk daarnaast ook eerlijk gezegd dat Vodafone gewoon nog zoveel 2G900 verkeer heeft (M2M en ook internationale Vodafone Global M2M roaming) dat ze gewoon nog niet met minder kunnen.
We moeten denk eerst VoLTE afwachten zoals Sorcerer zegt en wat Vodafone gaat doen met hun 2100MHz spectrum, voordat we écht zullen weten wat Vodafone's plannen verder zijn met 3G.

• Raider095
WiseDise schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:22:
Wat ik me nou al een tijd af loop te vragen:
Wat is nou de exacte reden voor het ontbreken van 3G900 bij Vodafone?
Willen ze het niet? Kunnen ze het niet ivm frequentieruimte? Is daar een duidelijk antwoord op te geven?
Nouja laat ik de vraag anders stellen; waarom zouden ze wel? Alleen maar omdat het kan (om in Tele2 termen te spreken), of omdat anderen het ook doen? Elke operator maakt zijn eigen keuzes, ik denk niet dat ze die aan de buitenwereld hoeven te verantwoorden. Waarom rijdt mijn ene buurman in een Opel en de andere in een Volkswagen?

Als alle operators dezelfde koers zouden varen dan wordt het ook een beetje saai, lijkt mij. Zo plaatst Vodafone weer small cells langs de stranden, waar andere operators dat niet doen en op hun manier weer "achter blijven". Zo heeft Vodafone wel meer keuzes gemaakt waar andere operators niet thuis geven, dat geeft de consument zaken om te vergelijken.

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:30
Ik ben woonachtig in Lochem. In het centrum van Lochem is 3g al niet best en wordt al snel overgeschakeld naar GPRS. 4G is al even slecht. In mijn woning is 4G bijna niet te ontvangen en wordt er overgeschakeld naar 3G. Mijn werkgever maakt gebruik van Vodafone. Ik heb vorenstaande al een paar keer gemeld bij Vodafone. Ze doen er helemaal niets mee. Privé heb ik KPN en is in Lochem overal zeer sterk ook met 4G. Zelfs T-Mobile is stukken beter. Voor mij heeft Vodafone afgedaan.

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 23:29
Sirhc_95 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:51:
Weet iemand misschien of je met Vodafone 4G bereik hebt in de Rotterdamse metro, voornamelijk de tunnels van Melanchtonweg tot en met Beurs (lijnen D en E) en van Beurs tot en met Kralingse Zoom (lijnen A/B/C)? Ik zit nu bij Ben en zat voorheen bij T-Mobile op 4G en heb nu een perfecte verbinding als ik in de metro zit, maar ik zag wel een interessante aanbieding bij Vodafone Friends and Family en wil er niet op achteruit gaan qua verbinding. Alvast bedankt!
Ik reis af en toe met de metro in Rotterdam. Vorige maand had ik nog steeds geen internetverbinding tussen centraal en Wilhelminaplein. Soms op een station een beetje Edge of een bitje 3g/h. Wat dus resulteerde in het lezen van artikelen in de nu.nl app zonder plaatjes ;). M.a.w., bij Vodafone zit je ondergronds in de metro nog niet goed.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 19:55

TMC

Beurs tot Kralingse Zoom heeft 4G, Melanchtonweg tot Beurs niet echt. Metro's hebben echter wel wifi tegenwoordig.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 15:09
Ik had met Vodafone op 2G, 3G en 4G een verschrikkelijk slecht signaal in de tunnels van de Rotterdamse metro. Op de stations gaat het wel, want dan pikt hij het signaal van buiten beter op, plus het schijnt dat ze op de stations ergens small cells hebben hangen. Het stukje van Kralingse zoom (station in de buitenlucht) en dan de tunnel richting Beurs, heb je "Emergency calls only", ongeveer tot het volgende station. Maar ook KPN en T-Mobile doen blijkbaar ook minder op dat stukje...

Met KPN in 95% van de tijd in de metro minstens 2 van de 4 strepen 3G. Héél af en toe wat EDGE.
Ook in de treintunnels bij Blaak. T-Mobile valt daar nog steeds weg wat betreft 2G en 3G gesprekken.
Dat is soms wel geinig om te zien, dan zie je een paar mensen bellen in de trein, je gaat de tunnel in en kan er gelijk de T-Mobile bellers uithalen want die vallen weg xD .
Zxui schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:22:
Volgens mij omdat Vodafone een flink aantal klanten en aansluitingen heeft voor M2M (machine to machine). Denk aan pin apparaten, TomTom's, waterbeheersystemen, etc. Als je 3G op de 900 MHz gaat zetten zal je 2G900 op moeten offeren. En daar zitten nu al die M2M klanten op. De 1800 MHz wordt al gebruikt voor 4G, dat alternatief kan dus ook niet meer.

Daarnaast denk ik ook dat heel veel oude (goedkope) M2M modems alleen maar GPRS en EDGE doen op 900 MHz. Vermoedelijk hebben de grote partijen ook een langdurige overeenkomst gesloten waarin ook bepaald is dat Vodafone dit op deze band moet laten werken. Anders schadevergoedingen omdat alle modems vervangen moeten worden.
Klopt, heb precies hetzelfde gehoord van iemand die hetzelfde vroeg bij de zakelijke, technische desk bij Vodafone. Heel veel M2M apparatuur op 2G. Nu hebben we ook gelijk de reden te pakken waarom 2G bij Vodafone altijd onbruikbaar is voor de gewone klant met de smartphone.

Vind het overigens wel nog steeds vreemd dat er na zoveel tijd nog amper EDGE enabled masten in de omgeving staan...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 22:39
-MD- schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:45:
[...]
Ik reis af en toe met de metro in Rotterdam. Vorige maand had ik nog steeds geen internetverbinding tussen centraal en Wilhelminaplein. Soms op een station een beetje Edge of een bitje 3g/h. Wat dus resulteerde in het lezen van artikelen in de nu.nl app zonder plaatjes ;). M.a.w., bij Vodafone zit je ondergronds in de metro nog niet goed.
TMC schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:00:
[...]
Beurs tot Kralingse Zoom heeft 4G, Melanchtonweg tot Beurs niet echt. Metro's hebben echter wel wifi tegenwoordig.
timmie1 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:05:
[...]
Ik had met Vodafone op 2G, 3G en 4G een verschrikkelijk slecht signaal in de tunnels van de Rotterdamse metro. Op de stations gaat het wel, want dan pikt hij het signaal van buiten beter op, plus het schijnt dat ze op de stations ergens small cells hebben hangen. Het stukje van Kralingse zoom (station in de buitenlucht) en dan de tunnel richting Beurs, heb je "Emergency calls only", ongeveer tot het volgende station. Maar ook KPN en T-Mobile doen blijkbaar ook minder op dat stukje...

Met KPN in 95% van de tijd in de metro minstens 2 van de 4 strepen 3G. Héél af en toe wat EDGE.
Ook in de treintunnels bij Blaak. T-Mobile valt daar nog steeds weg wat betreft 2G en 3G gesprekken.
Dat is soms wel geinig om te zien, dan zie je een paar mensen bellen in de trein, je gaat de tunnel in en kan er gelijk de T-Mobile bellers uithalen want die vallen weg xD .
[...]
Heren dank jullie wel, heb de stap toch maar gewaagd en ga het meemaken, eerste drie maanden zelfs onbeperkte data dus zal eens wat speedtestjes gaan draaien :P T-Mobile heeft als ik me het goed kan herinneren sinds begin 2015 op beide trajecten 4G, meestal 3 tot 5 streepjes, werkt echt subliem. Buiten de spits is de wifi in de metro inderdaad echt prima TMC, maar ik reis helaas meestal in de spits en dan komt er echt geen bit aan data doorheen :|

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 15:09
Sirhc_95 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:53:
[...]

[...]

[...]

Heren dank jullie wel, heb de stap toch maar gewaagd en ga het meemaken, eerste drie maanden zelfs onbeperkte data dus zal eens wat speedtestjes gaan draaien :P T-Mobile heeft als ik me het goed kan herinneren sinds begin 2015 op beide trajecten 4G, meestal 3 tot 5 streepjes, werkt echt subliem. Buiten de spits is de wifi in de metro inderdaad echt prima TMC, maar ik reis helaas meestal in de spits en dan komt er echt geen bit aan data doorheen :|
Je had evt. een prepaidkaartje kunnen kopen/bestellen om te kunnen testen voordat je besloot om over te stappen. Vodafone stuurt ze gratis toe.

Weet iemand of je met een 'old style' prepaid simkaart van Vodafone ook gebruik kunt maken van de 1GB+1,5GB actie? Dus geen Vodafone You simkaart, maar Vodafone met meerwaarderen tarief?

Ik zie nu overigens ook wel een andere leuke prepaid deal staan: ze hebben nu 200mb weekbundel voor €1,00. Dus eigenlijk zou je dan 1GB kunnen verbruiken voor €5,00. :P

[ Voor 18% gewijzigd door timmie1 op 28-07-2016 17:26 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 19:55

TMC

Sirhc_95 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:53:
[...]

[...]

[...]

Binnen en buiten de spits zal wel een groot verschil maken ja, ook voor 4G.
mavical schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:52:
Ik ben woonachtig in Lochem. In het centrum van Lochem is 3g al niet best en wordt al snel overgeschakeld naar GPRS. 4G is al even slecht. In mijn woning is 4G bijna niet te ontvangen en wordt er overgeschakeld naar 3G. Mijn werkgever maakt gebruik van Vodafone. Ik heb vorenstaande al een paar keer gemeld bij Vodafone. Ze doen er helemaal niets mee. Privé heb ik KPN en is in Lochem overal zeer sterk ook met 4G. Zelfs T-Mobile is stukken beter. Voor mij heeft Vodafone afgedaan.
Vodafone heeft pas 1 locatie omgebouwd naar 4G in Lochem. En dan wel de laagste. Aan de oostkant van Lochem is het waarschijnlijk niet heel geweldig.

Overigens is dat weer een afwijking van hun popcorn-tactiek: in het begin werden bijvoorbeeld in Amsterdam en Utrecht met name de meest centrale en hoge locaties opgebouwd (toen vaak gelijk al met LTE1800 erbij) om een soort parapludekking te creëren, en om later aan te vullen met LTE800. Maar die strategie lijkt halverwege te zijn aangepast.

Wel leuk om te zien wat ze nu in Zeeland aan het strand doen. Wat Raider095 zegt klopt trouwens wel: focus van Vodafone is anders. In parkeergarages heb je met Vodafone verreweg de meeste kans op een signaal. In het OV is dat een ander verhaal... Meer zakelijke markt dus.

Hoe dan ook blijf ik van mening dat ze nu al een stuk verder hadden moeten zijn en ook met zaken als Ericssons synchronized frequency hopping hun 2G-netwerk een stuk meer hadden kunnen verbeteren. Nou doen ze wel vanalles om ook 3G en 4G te verbeteren (self-optimimzing networks), maar die upgradesnelheid is zodanig dat begin 2017 nog steeds op allerlei plekken oude 2G en 3G-locaties zijn.

Stel dat providers straks alleen nog maar een veredelde datapijp zijn (dankzij netneutraliteit, roamingregels, etc.), dan is het belangrijk dat je netwerk zo goed mogelijk is, niet alleen in je end game, maar ook in de situatie daar naartoe. Kijk bijvoorbeeld naar Lochem-oost inderdaad, zwakke 3G en zwakke 4G. Maar intussen in Amsterdam wel tientallen small cells, ook op plekken direct naast macrosites op een gebouw. Jeuj :+

NB: bovenstaande is allemaal op het scherpst van de snede. In veel landen in het buitenland is het ontzettend veel slechter geregeld dan in Nederland, bijvoorbeeld in België, Duitsland en het VK. Maar het probleem is dat de lat hier wel erg hoog ligt en dat Vodafone zich daar even niets van aan lijkt te trekken.

Hoe belangrijk de netwerkkwaliteit voor de klant is is lastig om écht goed te bepalen, maar de afgelopen kwartaalcijfers waren niet bemoedigend voor Vodafone. Zou dat anders zijn geweest als het netwerk de vertrekkende klanten nooit in de steek had gelaten?

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:30
Ik heb al een aantal keren een klacht afgegeven bij Vodafone. Ze blijven volharden in die ene paal. Ben je in het centrum in een winkel dan heb je alleen nog maar bereik middels GPRS. Internetten is dan gewoon niet meer mogelijk. KPN heeft een aantal 4G palen staan in Lochem wat gewoon een heel goed bereik geeft. Kennelijk is Vodafone niet zo geïnteresseerd in zijn klanten. Ik had bij Ziggo een familie 4G abo (4 pers). Juist om de beschreven reden overgestapt naar KPN. Jammer.
Sorcerer8472 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 18:17:
[...]

Vodafone heeft pas 1 locatie omgebouwd naar 4G in Lochem. En dan wel de laagste. Aan de oostkant van Lochem is het waarschijnlijk niet heel geweldig.

Overigens is dat weer een afwijking van hun popcorn-tactiek: in het begin werden bijvoorbeeld in Amsterdam en Utrecht met name de meest centrale en hoge locaties opgebouwd (toen vaak gelijk al met LTE1800 erbij) om een soort parapludekking te creëren, en om later aan te vullen met LTE800. Maar die strategie lijkt halverwege te zijn aangepast.

Wel leuk om te zien wat ze nu in Zeeland aan het strand doen. Wat Raider095 zegt klopt trouwens wel: focus van Vodafone is anders. In parkeergarages heb je met Vodafone verreweg de meeste kans op een signaal. In het OV is dat een ander verhaal... Meer zakelijke markt dus.

Hoe dan ook blijf ik van mening dat ze nu al een stuk verder hadden moeten zijn en ook met zaken als Ericssons synchronized frequency hopping hun 2G-netwerk een stuk meer hadden kunnen verbeteren. Nou doen ze wel vanalles om ook 3G en 4G te verbeteren (self-optimimzing networks), maar die upgradesnelheid is zodanig dat begin 2017 nog steeds op allerlei plekken oude 2G en 3G-locaties zijn.

Stel dat providers straks alleen nog maar een veredelde datapijp zijn (dankzij netneutraliteit, roamingregels, etc.), dan is het belangrijk dat je netwerk zo goed mogelijk is, niet alleen in je end game, maar ook in de situatie daar naartoe. Kijk bijvoorbeeld naar Lochem-oost inderdaad, zwakke 3G en zwakke 4G. Maar intussen in Amsterdam wel tientallen small cells, ook op plekken direct naast macrosites op een gebouw. Jeuj :+

NB: bovenstaande is allemaal op het scherpst van de snede. In veel landen in het buitenland is het ontzettend veel slechter geregeld dan in Nederland, bijvoorbeeld in België, Duitsland en het VK. Maar het probleem is dat de lat hier wel erg hoog ligt en dat Vodafone zich daar even niets van aan lijkt te trekken.

Hoe belangrijk de netwerkkwaliteit voor de klant is is lastig om écht goed te bepalen, maar de afgelopen kwartaalcijfers waren niet bemoedigend voor Vodafone. Zou dat anders zijn geweest als het netwerk de vertrekkende klanten nooit in de steek had gelaten?

• ucsdcom
Het small cell avontuur in Walcheren is een mooi project. Vodafone had SBS6 zover om wat te laten zien in het weerbericht van Piet. Ik weet niet wat de andere providers daar bieden, maar dat zal wel matig zijn verwacht ik dan. Met de gereguleerde EU tarieven is het vanaf zomer 2017 overigens geen probleem meer om via de belgische netwerken te bellen. NB. Kan KPN niet even een stuntje uithalen door een KPN 4G800 en 3G-900 zender aan te zetten op een mast van Base? Zal even puzzelen zijn met de frequenties. Of de boel dekken met 1 mastje in 2 richtingen op de hoek van Walcheren. De reflectie op de zee doet dan de rest. Nee, praktisch natuurlijk veel complexer. Ik zie het Walcheren project vooral als een technische showcase.

Dat geneuzel over natuurgebieden neem ik ook al lang niet meer serieus. Met de Nederlandse geografie is overal dekking te krijgen. De investering weegt echter niet op tegen de te verwachten inkomsten.Zeg dat dan ook gewoon en kom niet weer met het natuurgebied blabla verhaal. In Walcheren wegen de kosten vermoedelijk ook niet op tegen de investering, maar nu het een showcase is dan is het de moeite. Met de nieuwe EU tarieven houd het de Nederlandse bundel gebruikers van het Belgische netwerk af. Dat gaat Vodafone vanaf volgend jaar een besparing opleveren. Het is daar nu al zo dat een Nederlandse klant die daar via het belgische netwerk sms't flink minder betaalt per sms dan het binnenlandse Nederland tarief van Vodafone. Misschien voor de andere providers toch een aanleiding om iets te doen.

Ook grappig die opmerking in het 4G masten.nl stukje over de snelheid waarmee Volker Wessels moest bouwen, omdat ze voor het hoogseizoen klaar moesten zijn. Dus in 4 weekjes uit de grond gestampt.........mooie prestatie, maar weer een signaal dat er geen goede planning op lijkt te zitten bij Vodafone. Iemand bedenkt prestige project Walcheren en Volker Wessels moet maar zorgen dat het er nog op tijd staat. Plant Vodafone zelf of is dit volledig uitbesteed aan Ericsson? Dat 27 juli het strand dicht gaat voor werkzaamheden ivm. de start van het hoogseizoen was vorig jaar natuurlijk ook al bekend.

Verder doet het niets af aan de prachtige smalcell technologie bij Vodafone en interessante inzet. Nu moet Vodafone alleen de "large cells" even op orde brengen :)

Wie een keer Vodafone wil testen: bij de meeste AH winkels in Nederland hebben ze gratis Vodafone simkaarten (op de kassa voor 1 cent). Zonder beltegoed, maar bij activeren en online opwaarderen met 10,- of 20 krijg je meteen wat gratis dataverkeer om te testen. De You bundels zijn ook binnen de EU al te gebruiken voor mobiel buitenland internet en bellen. Inclusief 4G/4G+.

[ Voor 17% gewijzigd door ucsdcom op 31-07-2016 11:28 ]

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:36
AlesT schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:26:
Waar het ook mee te maken heeft is het feit dat Vodafone E-GSM gebruikt (925-935 MHz). Hier vlak onder zit ProRail met GSM-R, wat volgens mij wel eens hier besproken is in de provider fora op Tweakers, dat een andere techniek in de E-GSM band flink zal gaan storen met GSM-R.
Daarom zal Vodafone dus in ieder geval in het onderste deel (5MHz) van hun 900MHz spectrum geen 3G900 kunnen uitrollen, misschien zelfs wel niet in hun gehele blok van 10MHz. In ieder geval totdat ProRail zijn apparatuur beter afschermt.
Ik denk daarnaast ook eerlijk gezegd dat Vodafone gewoon nog zoveel 2G900 verkeer heeft (M2M en ook internationale Vodafone Global M2M roaming) dat ze gewoon nog niet met minder kunnen.
We moeten denk eerst VoLTE afwachten zoals Sorcerer zegt en wat Vodafone gaat doen met hun 2100MHz spectrum, voordat we écht zullen weten wat Vodafone's plannen verder zijn met 3G.
Ah dus waarschijnlijk heeft daarom Station Oosterbeek (vlakbij Arnhem) alleen maar E-GSM :(
Verklaart wel een boel.
Pagina: 1 ... 45 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.