Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.503 views
r_buren956 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 15:41:
[...]

Ah dus waarschijnlijk heeft daarom Station Oosterbeek (vlakbij Arnhem) alleen maar E-GSM :(
Verklaart wel een boel.
Uiteraard kunnen ze wel gewoon 4G aanzetten, maar helaas is dat ook nog niet overal gebeurd. KPN heeft ook een locatie zonder 4G nog in Oosterbeek trouwens, hoewel ze daar nu wel 3G900 hebben... helaas heeft Vodafone die uitwijkmogelijkheid dus niet.

In sommige buitenlanden wordt 3G900 alleen in buitengebieden gebruikt en niet in steden (omdat de ruimte daar nodig is voor druk 2G-verkeer wat op het platteland een stuk minder is). Vodafone heeft daar helaas niet voor gekozen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 22:32

vr6-only

Blub Blub

ucsdcom schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:16:

Ook grappig die opmerking in het 4G masten.nl stukje over de snelheid waarmee Volker Wessels moest bouwen, omdat ze voor het hoogseizoen klaar moesten zijn. Dus in 4 weekjes uit de grond gestampt.........mooie prestatie, maar weer een signaal dat er geen goede planning op lijkt te zitten bij Vodafone. Iemand bedenkt prestige project Walcheren en Volker Wessels moet maar zorgen dat het er nog op tijd staat. Plant Vodafone zelf of is dit volledig uitbesteed aan Ericsson? Dat 27 juli het strand dicht gaat voor werkzaamheden ivm. de start van het hoogseizoen was vorig jaar natuurlijk ook al bekend.
Het ontbreekt hen aan visie, met als gevolg dat er geen lange termijn planning voorhanden is. Bouwactiviteiten zijn opnieuw uitbesteed en Ericsson is uitgespeeld. Echter is Ericsson nog altijd verantwoordelijk voor de transmissiepaden.

ps. Het is VolkerWessels Telecom, niet VolkerWessels. Wezenlijk verschil.

It ain't stupid if it works!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-10 11:45
Misschien is een deal met Ericsson wel een bijreden. Dat het hele net uitbesteed is en de planning en prestatie voor lang vastligt tegen een scherp uitonderhandeld tarief. Meer macrosites is dan misschien een ongunstig meerwerktarief.
Microcellen vallen daar misschien niet onder en wellicht hebben ze een offer you can't refuse gehad van eenchinese fabrikant dat ze in ruil voor publiciteit het vrij scherp leveren.
Dan spelen ze er handig op in. Heel dichtbij is het snel beter en op de kust heb je doorgaans vrije zichtlijnen naar strandtenten. Vindt het echt wel handig.
Waarom de andere providers niet? Misschien hebben die het probleem wel minder. Aan de overkant ligt niet alleen België maar ook Zeeuws Vlaanderen. KPN en T-mobile hebben daar net wat meer masten aan de kust, in Nieuwvliet en Breskens.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Misschien weet iemand hier wel uit ervaring hoe het tot nu toe was op die stranden. Straks was Vodafone de enige provider zonder bereikbaarheid. Weet iemand dat?
Via het Antenneregister kun je wel eea te weten komen. Lijkt erop dat zij rondom die stranden gewoon goede locaties hadden die vergelijkbaar zijn met die van KPN en T-Mobile. Die van Vodafone zijn in ieder geval altijd hoger dan die van T-Mobile en rond Oostkapelle ligt KPN zelfs een stuk meer landinwaarts.

Overigens geven ze ook in het persbericht aan dat het nu op een aantal plekken voor het eerst mogelijk is om überhaupt 112 te bellen, nu ook voor mensen op andere netwerken dus.

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-11 10:12
mavical schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:15:
Ik heb al een aantal keren een klacht afgegeven bij Vodafone. Ze blijven volharden in die ene paal. Ben je in het centrum in een winkel dan heb je alleen nog maar bereik middels GPRS. Internetten is dan gewoon niet meer mogelijk. KPN heeft een aantal 4G palen staan in Lochem wat gewoon een heel goed bereik geeft. Kennelijk is Vodafone niet zo geïnteresseerd in zijn klanten. Ik had bij Ziggo een familie 4G abo (4 pers). Juist om de beschreven reden overgestapt naar KPN. Jammer.

[...]
Herkenbaar verhaal, hier in regio midden brabant (buiten de grote steden) binnen vrijwel nergens 4g, behalve als je echt dicht bij een mast zit, maar de laatste tijd vooral edge, waar echt geen druppel data doorheen komt. Weet iemand waarom er zoveel edge is? En nee, ik kan niet wisselen van provider, hoe graag ik dat ook zou willen.

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
vr6-only schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:24:
ps. Het is VolkerWessels Telecom, niet VolkerWessels. Wezenlijk verschil.
In principe heb je gelijk, maar in de telecom spreekt men toch echt over "Volker Wessels", aangezien het dan toch altijd over VWT gaat :D
Schrudde schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 23:13:
wellicht hebben ze een offer you can't refuse gehad van een chinese fabrikant dat ze in ruil voor publiciteit het vrij scherp leveren.
Tsja, alleen 4G is van Huawei. Zowel 3G als de transmissie is van (cq geleverd door) Ericsson. De enige reden dat voor 4G voor Huawei is gekozen is de beschikbaarheid van de door Vodafone gewenste apparatuur. Inmiddels heeft de techniek dat alweer enige tijd ingehaald, maar plannen die al gemaakt zijn worden niet 1,2,3 bijgesteld. Daarom verbaast het me een beetje dat in elk artikel louter over VWT wordt gesproken, ze hebben weliswaar fysiek de meeste meters afgelegd maar hebben de dekking op deze stranden niet alleen gerealiseerd.

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 22:32

vr6-only

Blub Blub

Raider095 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:37:
[...]
Daarom verbaast het me een beetje dat in elk artikel louter over VWT wordt gesproken, ze hebben weliswaar fysiek de meeste meters afgelegd maar hebben de dekking op deze stranden niet alleen gerealiseerd.
Als een timmerman een prachtige bureau maakt. Geef jij dan het bos of de vrachtwagen welk het hout vervoerde een schouderklop? Zwaartepunt binnen dit project heeft ten alle tijde bij VWT gelegen.

Dat zij 4 weken de tijd hadden kwam doordat E// zo lang en moeilijk deed over de transmissie ;)

It ain't stupid if it works!

• Raider095
vr6-only schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:50:
Als een timmerman een prachtige bureau maakt. Geef jij dan het bos of de vrachtwagen welk het hout vervoerde een schouderklop? Zwaartepunt binnen dit project heeft ten alle tijde bij VWT gelegen.
Je mag mijn woorden best uit zijn verband trekken, maar dan ga ik er verder niet meer inhoudelijk op in ;)
stijnec1 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:06:
[...]

Herkenbaar verhaal, hier in regio midden brabant (buiten de grote steden) binnen vrijwel nergens 4g, behalve als je echt dicht bij een mast zit, maar de laatste tijd vooral edge, waar echt geen druppel data doorheen komt. Weet iemand waarom er zoveel edge is? En nee, ik kan niet wisselen van provider, hoe graag ik dat ook zou willen.
Op een HTC One M8 heb je in ieder geval veel minder vaak 4G dan op een Galaxy S6. Ook de iPhone 6 presteert minder. Hangt erg van het toestel af dus.

Waar in Brabant zit je? Want waar ik kom heb ik totaal geen problemen (toegegeven: bijna geen kleine gehuchten :P)

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-11 19:22
Hoevaak heeft Vodafone onderhoud aan My Vodafone..

Sinds dat ik bij Vodafone zit is het echt regelmatig dat ik in het weekend niet kan inloggen. De laatste update van die app is dan wel weer goed :d

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-11 10:12
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

Op een HTC One M8 heb je in ieder geval veel minder vaak 4G dan op een Galaxy S6. Ook de iPhone 6 presteert minder. Hangt erg van het toestel af dus.

Waar in Brabant zit je? Want waar ik kom heb ik totaal geen problemen (toegegeven: bijna geen kleine gehuchten :P)
Regio waalwijk/tilburg, met een s6. Zoals gezegd, in de dorpen is dekking buiten meestal wel ok als telefoon iig niet in je zak zit, binnen meestal niet.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Jordyz schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 13:50:
Hoevaak heeft Vodafone onderhoud aan My Vodafone..

Sinds dat ik bij Vodafone zit is het echt regelmatig dat ik in het weekend niet kan inloggen. De laatste update van die app is dan wel weer goed :d
Hier heb ook last van.
Ik heb bij het bedrijf stage gelopen die volgens wat dingen voor Vodafone doet, maar ik zou er niet teveel van verwachten...

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-11 19:22
Berlinetta schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:38:
[...]

Hier heb ook last van.
Ik heb bij het bedrijf stage gelopen die volgens wat dingen voor Vodafone doet, maar ik zou er niet teveel van verwachten...
Hoe bedoel je er te veel van verwachten?

De app werkt anders heerlijk. Heb bij veel providers gezeten en Vodafone is een van de betere apps als je kijkt naar providers.

• ucsdcom
Juist op het niveau van de IT voor de klanten, website en de app laat Vodafone steken vallen. Regelmatig storingen, bundels die je koopt zie je niet terug, waardoor je de bundel nogmaals koopt. Ook zijn er vaak bepaalde gegevens niet in te zien of zijn bundels etc. niet te activeren. Dit geldt trouwens ook per sms. Je krijgt het bericht dat het aanzetten van de bundel gelukt is waarna een sms volgt dat je bundel niet aagesloten kon worden omdat deze al aan staat. Soms helpt het bellen van 1200 om dan helder te krijgen wat wel en wat niet actief is. Afgelopen weekend geen alles op reis bundel te activeren, wat dus dure roaming is. Ik hoop echt dat er verbetering zit in de nieuwe app zeker nu my Vodafone de inlog per mobiel nummer vervangen heeft door inlog via emailadressen. Ook niet heel handig.

Wat netwerk betreft merk ik verbetering sinds 4G beschikbaar is. Dit wordt inderdaad nu weer verder uitgebouwd. Er is nu op een aantal plekken waar ik voorheen geen 3G had, nu in ieder geval 2G en 4G. Dat maakt het gemis van 3G minder mits je je toestel geforceerd op 4G weet te houden.

In Brabant is de Vodafone dekking vermoedelijk het dunste. Op mijn bezoeken aan die regio in Brabant veelvuldig 2G/EDGE en regelmatig dun 4G. Je toestel wipt continu van net werkend, maar dus ook net voldoende 4G naar onbruikbaar 2G. Op een Samsung S7 gaat het beter dan op andere toestellen, maar ook op een S7 blijft het karig. Weet iemand wat de plannen zijn voor 2G only sites? Ze geven nu over het algemeen wel EDGE, maar dus nog steeds alleen bellen. De 4G paraplu komt in de buurt van die sites nauwelijks binnen. Laatst zag ik nog van die oude Menhir 2G antennes en een 2G koker. Blijft dit het net aanvullen of verdwijnen deze sites met die oude antennes? Niet iedere locatie kan omgebouwd worden vrees ik. Wordt dan toch voor 2G only gekozen, of heeft Vodafone juist bewust deze plaatsen uitgesteld? Juist waar alleen 2G is bel je wel, maar laat je internet wel uit je hoofd! De hoeveelheid vraag naar verkeer kan best groot zijn, maar ik denk dat iedere Vodafone klant bij het zien van 2G of EDGE in zijn scherm liever even wacht. Ik stop dan het dataverkeer in de hoop weer snel naar 3G of 4G te kunnen. Meestal is dat intussen gelukkig 4G. In de dagelijkse praktijk heb ik inmiddels echt flink betere ervaringen met Tele2 dan met Vodafone. Ik weet niet voor welke van de 2 providers dat het meeste zegt. De bundels en acties van Vodafone zijn juist leuk. Ook de ontwikkelingen met de smartcells. Uiteindelijk gaat het wel om de dagelijkse gebruikservaring.
Ik heb ook kokers gezien waar nu 4G vanaf komt. De ouderwetse menhirs echter niet. 2G-only locaties worden soms uitgebreid met 4G en soms met 3G+4G. Als het een dunbevolkte plek is dan wordt 3G vaker overgeslagen.

De planning is nog steeds een beetje chaotisch. Ergens ten noorden van Waardenburg hebben ze nu een lage 2G-only site omgebouwd en 4G -wellicht ook 3G- toegevoegd: 4157JB waar het signaal best goed te doen is van een iets noordelijkere site, maar 4181CH waar je signaal ook werkelijk wegvalt is nog niet omgebouwd, stond eerder een jaar geleden al gepland voor 4G+. Nu staat het weer halverwege 2017 ergens.

5682PD ook zwak signaal tussen Ehv en Den Bosch maar ook nog niet omgebouwd, hangt nog een oude installatie met MIMO 2G-antennes bovenin de mast, die heb ik in 1 geval vervangen zien worden en in een ander geval langs de A1 komt er ineens 4G van de oude panelen.

Maar het lijkt erop dat men hetzelfde tempo aan blijft houden en met dat tempo + het feit dat ze ook veel 3G-only ombouwen, denk ik dat het nog zeker een jaar duurt voordat elke site is omgebouwd, hoewel ik moet zeggen dat ik dus bijna nooit meer tegen problemen aanloop. Het helpt dat hij heel snel teruggaat naar 4G als je op EDGE zit...

• ucsdcom
Inderdaad merk je de verbeteringen nu juist door 4G. Ik heb laatst even een toestel zonder 4G getest en dan merk je hoe problematisch de 3G dekking eigenlijk lijkt nu we aan 4G gewend zijn. Toendertijd heb ik dat nooit als problematisch ervaren. In the middle of nowhere verwachtte je gewoon al geen knallende 3G dekking. 4G en 3G-900 brengt die dekking nu opeens daar wel. Ook bij Vodafone. Echt tojd voor VOLTE. Ga je vanaf bellen op 3G in een flits naar 4G terug, in gebieden waar geen 3G is waardoor je op 2G komt bij bellen gaat het helaas minder vlot terug als de 4G dekking redelijk, maar wel voldoende is.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-11 21:01

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:07:
Ik heb ook kokers gezien waar nu 4G vanaf komt. De ouderwetse menhirs echter niet. 2G-only locaties worden soms uitgebreid met 4G en soms met 3G+4G. Als het een dunbevolkte plek is dan wordt 3G vaker overgeslagen.
Hier in mijn dorp zijn menhirs omgebouwd, deze zenden nu 2G en 4G uit, dus zelfs die :P...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• raffelw
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-05 16:43
The Wizard schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:25:
[...]

Hier in mijn dorp zijn menhirs omgebouwd, deze zenden nu 2G en 4G uit, dus zelfs die :P...
Wat zijn menhir-antennes eigenlijk (foto?)? Ik las ook iets over (antenne)kokers. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig maar grote vriend Google kon mij niet echt verder helpen... |:(

• Raider095
raffelw schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:03:
Wat zijn menhir-antennes eigenlijk (foto?)? Ik las ook iets over (antenne)kokers. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig maar grote vriend Google kon mij niet echt verder helpen... |:(
Google weet ze inderdaad geen van beiden goed te vinden :(

Menhir lijken een soort surfplanken, ze zijn een beetje ovaal. Die kokers zijn vermoedelijk RAF antennes, 3 sectoren in een ronde, grijze paal. Lijkt op een stevige rondstraler, maar is het dus niet. Plaatste Vodafone (Libertel) beiden rond het millennium, daarna eigenlijk nooit meer.

Mijn archief laat me even in de steek, maar misschien kan ik later wat foto's plaatsen.
Ze hebben zowel dunne kokers als dikke kokers. Bij de dunne heb ik er nog nooit 3G af zien komen, bij de dikke wel, maar waarschijnlijk zit daar een ander type antenne onder.

Dun is nog te vinden op 3562GJ, voor alleen 2G met losse 3G-antennetjes erbij. Nog niet omgebouwd.
Dik is te vinden op 6445PA, met 2G/3G/4G.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Centrum Hilversum is Vodafone "bezig geweest". 'k Heb hier sinds vanochtend binnenshuis 4G+ ontvangst, een speedtest was niet sneller dan ik onlangs op 4G haalde, maar dat is ontvangt nu 4G+ is lijkt me een pluspuntje.

• Raider095
Chris.nl schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:20:
Centrum Hilversum is Vodafone "bezig geweest". 'k Heb hier sinds vanochtend binnenshuis 4G+ ontvangst, een speedtest was niet sneller dan ik onlangs op 4G haalde, maar dat is ontvangt nu 4G+ is lijkt me een pluspuntje.
Klopt, de site bij het politiebureau was vandaag aan de beurt (C2000-mast) ;)

• Chris.nl
  • Niet online
Raider095 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:22:
[...]

Klopt, de site bij het politiebureau was vandaag aan de beurt (C2000-mast) ;)
Laat ik daar nou vlakbij wonen, iets dichterbij en de stralen over m'n huis heen :+

• Raider095
Chris.nl schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:28:
Laat ik daar nou vlakbij wonen, iets dichterbij en de stralen over m'n huis heen :+
Je moet alleen nog even geduld hebben, 1800 draaide even als test en komt later pas officieel in dienst.

• Chris.nl
  • Niet online
Raider095 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:57:
[...]

Je moet alleen nog even geduld hebben, 1800 draaide even als test en komt later pas officieel in dienst.
Nu inderdaad geen 4G+ meer, jij bent blijkbaar goed geïnformeerd d:)b

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
raffelw schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:03:
[...]

Hierbij!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/antenne_Vodafone_tharde_2.jpg

Ik had het trouwens fout, die bij mij in het dorp zijn geen menhirs, maar wel oude jongens.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/IMG_4325.JPG
Raider095 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:25:
[...]

Google weet ze inderdaad geen van beiden goed te vinden :(

Menhir lijken een soort surfplanken, ze zijn een beetje ovaal. Die kokers zijn vermoedelijk RAF antennes, 3 sectoren in een ronde, grijze paal. Lijkt op een stevige rondstraler, maar is het dus niet. Plaatste Vodafone (Libertel) beiden rond het millennium, daarna eigenlijk nooit meer.

Mijn archief laat me even in de steek, maar misschien kan ik later wat foto's plaatsen.
Over rondstralers gesproken...
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/IMG_4331.JPG
Nog steeds actief, alleen 2G900.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/antenne_overzicht.png

[ Voor 40% gewijzigd door The Wizard op 10-08-2016 19:57 ]

• Raider095
The Wizard schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:53:
[afbeelding]
[afbeelding]
Waar is dat?
Zeewolde, 3891AS.

KPN heeft ook een aantal van dat soort locaties. Wordt dan vaak 3G900 toegevoegd en that's it dan.

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:51
Het valt mij ook inderdaad op dat KPN nog nooit 4G800 toevoegd heeft aan de rondstralers. Je zou denken dat ze wel singeRAN apparatuur gebruiken aangezien er wel 3G900 vanaf komt (niet altijd).
Ze hebben er nog best wel een aantal en zijn er vaak alleen om dekking te creëeren, dus op die plekken zal het dan denk ik problematisch gaan worden als KPN VoLTE gaat activeren. (Heeft iemand daar nog wat van gehoord?)
Is het misschien überhaupt niet mogelijk om 4G vanaf rondstralers te gebruiken, want zowel Vodafone als KPN gebruiken ze en nergens met 4G.

[ Voor 10% gewijzigd door AlesT op 10-08-2016 22:38 ]

• Raider095
AlesT schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:37:
Het valt mij ook inderdaad op dat KPN nog nooit 4G800 toevoegd heeft aan de rondstralers. Je zou denken dat ze wel singeRAN apparatuur gebruiken aangezien er wel 3G900 vanaf komt (niet altijd).
Ze hebben er nog best wel een aantal en zijn er vaak alleen om dekking te creëeren, dus op die plekken zal het dan denk ik problematisch gaan worden als KPN VoLTE gaat activeren. (Heeft iemand daar nog wat van gehoord?)
Is het misschien überhaupt niet mogelijk om 4G vanaf rondstralers te gebruiken, want zowel Vodafone als KPN gebruiken ze en nergens met 4G.
Technisch kan het wel. Er is ook indoor 4G, mbv rondstralers. Soms zelfs via 1 antenneweg (SISO), soms 2 antennewegen (MIMO). In dit geval zijn er 2 antennes dus kan er MIMO gebruikt worden, maar je moet begrijpen dat het bijbouwen 4G hand-in-hand gaat met het vervangen van 2G. Zeker in dit geval, wat daar op het dak staat is echt oud en enorm beperkt voor uitbreiding. Daar staan maar liefst 2 kasten voor 1 enkele sector. Ik heb sites gekend waar dus 6 kasten stonden om 3 sectoren te kunnen bedienen. Wordt er omgebouwd dan kun je er blindelings vanuit gaan dat de antennes ook worden vervangen en het dus 3 sectoren worden.

Dat is de enige reden waarom je geen 4G zult zien uit een macro rondstraler. Als er al iets verandert dan wordt de hele site aangepakt.

Hoe is de 3G/4G dekking daar eigenlijk? Misschien heeft het bijbouwen/ombouwen van sites in de omgeving deze site overbodig gemaakt?

• Chris.nl
  • Niet online
Vanavond was ie er weer (even?).. Viel me op dat download over 4G+ gaat en upload over 4G(lte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eWQSucEZyTzJU6XL45jMp1Xp/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lJbikrnbTuTVzA3Dxvg33cdE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ec85yVW3pus8qqcbS5vpDkuM/full.jpg

• raffelw
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-05 16:43
Wauwie! Betere foto's kunnen er niet gewenst worden _/-\o_ .
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik vind het opvallend dat ze rondstralers überhaupt hebben uitgerold in een stedelijke omgeving. Omdat ze maar 1 sector hebben, hebben ze een stuk minder capaciteit dan een 3-sector setup. Ik zou ze dus ook veel sneller verwachten op het platteland zodat er op een relatief goedkope manier toch dekking gecreëerd kan worden.

• Berlinetta
  • Niet online
[...]

In ieder geval is in mijn bereik een stuk minder geworden. (Ik woon tussen sportpark en centraal station in.)
De UMTS-only site op 3819EW is inderdaad ook geupgrade met 2G en 4G+, dus goeie kans dat deze rondstralers helemaal gaan verdwijnen, hoewel dat wel een kilometer afstand is en Vodafone in de rest van Nederland ook bezig is met verdichting. Zou niet raar zijn als hij dan toch wordt uitgebreid, wellicht tot 2G/4G-locatie puur voor dekking.

Overigens heeft KPN volgens mij wel een paar rondstralers met 4G in Nederland, kleine macrocellen. En wat betreft VoLTE kan er volgens mij gewoon een fallback worden gedaan naar 3G hoor? En als het goed is blijf je dan ook gewoon op 3G hangen omdat die dekking nog steeds iets beter is dan de 4G-dekking.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Raider095 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:47:
[...]

Hoe is de 3G/4G dekking daar eigenlijk? Misschien heeft het bijbouwen/ombouwen van sites in de omgeving deze site overbodig gemaakt?
Er is idd zoals Sorcerer zegt een 3G2100 site omgebouwd naar 2G900/3G2100/4G800/4G1800 op een kilometer afstand.

Deze rondstraal locatie staat aan het water en in het centrum, en zal voornamelijk dekking verzorgen voor het scheepsverkeer.
raffelw schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 00:27:
[...]
Ik vind het opvallend dat ze rondstralers überhaupt hebben uitgerold in een stedelijke omgeving. Omdat ze maar 1 sector hebben, hebben ze een stuk minder capaciteit dan een 3-sector setup. Ik zou ze dus ook veel sneller verwachten op het platteland zodat er op een relatief goedkope manier toch dekking gecreëerd kan worden.
Het is ook maar een dorp, het zal dus (initieel) puur alleen voor dekking zijn (water/centrum).

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-11 20:31
Sorcerer8472 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:07:
[...]

Zeewolde, 3891AS.

KPN heeft ook een aantal van dat soort locaties. Wordt dan vaak 3G900 toegevoegd en that's it dan.
Klopt, hier vlakbij heeft KPN ook een rondstraler met alleen GSM/UMTS900, dus waarschijnlijk wel nieuwe apparatuur maar geen LTE800. Het bereik is ook niet om over naar huis te schrijven.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Chris.nl
  • Niet online
Berlinetta schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 07:05:
[...]

In ieder geval is in mijn bereik een stuk minder geworden. (Ik woon tussen sportpark en centraal station in.)
Dat heeft een andere reden, op de Noorderweg schijnt de boel nu plat te liggen. Bij 't politiebureau in de buurt nog steeds 4G+, dus ze testen wel erg lang of hebben hem gewoon geactiveerd.

• Raider095
Chris.nl schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:12:
Bij 't politiebureau in de buurt nog steeds 4G+, dus ze testen wel erg lang of hebben hem gewoon geactiveerd.
Ja, er stond al 800/1800 maar die zijn nu carrier aggregated. Kan zijn dat het daardoor wel meteen de lucht in kan, bij nieuwbouw duurt dat vaak wat langer.

• ucsdcom
Onderweg herinnerde ik mij deze locatie in Den Bosch met een Vodafone rondstraler in de dunne uitvoering. Even langs gereden om te kijken of hij er nog stond en een paar foto's geschoten. Als ik het goed heb zijn dit 3 sectoren GSM 900 toch?

Vodafone 900 antenne zoom

Op de achtergrond op het dak zegmaar onder de metalen boog die vanaf het dakje van de rondstraler omlaag loopt zie je nog 2 microwaves. Links op de top van het torentje de "rondstraler"/rondstralende sectorantenne.

Rechts verderop op het lagere dag nog mast van T-Mobile. (mogelijk gedeeld met Tele2?) Ik denk eigelijk dat de microwaves van T-Mobile zijn en niet van Vodafone juist omdat onder deze mast vol Vodafone 2G/EDGE beschikbaar is, 3G bijna niet te ontvangen is en 4G redelijk maar niet heel goed is.

Vodafone 900 straler met dak overzicht T-Mobile

Het is zoals je op de onderstaande foto ziet een hoge locatie in stedelijk gebied. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Het is eerder een paraplu dekking, dan gerichte dekking die capaciteit in de stad genereert. Misschien had dit een mooi 4G opstelpunt kunnen zijn bij de start van de uitrol.Ik weet niet of dit een locatie is die nog van 4G voorzien gaat worden, deze oude antenne zal vast verdwijnen. Misschien straks toch een plaats om wat extra capaciteit bij te kunnen zetten op de 4G-1800 of 4G-2600 band.

Pisastaete 's-Hertogenbosch Vodafone en T-Mobile locatie

Trouwens, kijk ook eens naar de "prachtige" (not!) afwerking van de kabelgoten naar de T-Mobile/Tele2 mast. Pff. Als ik gebouw eigenaar was zou ik daar niet blij mee zijn!

Benieuwd naar jullie aanvullingen over het Vodafone gedeelte.

[ Voor 51% gewijzigd door ucsdcom op 13-08-2016 18:10 ]

• Raider095
ucsdcom schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:49:
Onderweg herinnerde ik mij deze locatie in Den Bosch met een Vodafone rondstraler in de dunne uitvoering. Even langs gereden om te kijken of hij er nog stond en een paar foto's geschoten. Als ik het goed heb zijn dit 3 sectoren GSM 900 toch?
Klopt, dit is een zogenaamde RAF antenne. 3 sectoren. Ik heb situaties gezien (geen idee of ze nog bestaan) waarbij er 2 van die palen op een dak stonden waarbij de ene 2 sectoren diende en de andere de 3e sector. Aparte constructie, maar je ziet ze dan ook steeds minder. Vraag me een beetje af wat de openingshoek is van zo'n ding...
ucsdcom schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:49:
Op de achtergrond op het dak zegmaar onder de metalen boog die vanaf het dakje van de rondstraler omlaag loopt zie je nog 2 microwaves. Links op de top van het torentje de "rondstraler"/rondstralende sectorantenne.

Rechts verderop op het lagere dag nog mast van T-Mobile. (mogelijk gedeeld met Tele2?) Ik denk eigelijk dat de microwaves van T-Mobile zijn en niet van Vodafone juist omdat onder deze mast vol Vodafone 2G/EDGE beschikbaar is, 3G bijna niet te ontvangen is en 4G redelijk maar niet heel goed is.
Microwaves zijn 100% zeker Vodafone, gezien het type.

[ Voor 33% gewijzigd door Raider095 op 13-08-2016 20:45 ]

Raider095 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:43:
[...]

Klopt, dit is een zogenaamde RAF antenne. 3 sectoren. Ik heb situaties gezien (geen idee of ze nog bestaan) waarbij er 2 van die palen op een dak stonden waarbij de ene 2 sectoren diende en de andere de 3e sector. Aparte constructie, maar je ziet ze dan ook steeds minder. Vraag me een beetje af wat de openingshoek is van zo'n ding...
Ja, ik twijfel of die plek in Utrecht er nou ook 1 of 2 had. 3562GJ, staat binnenkort op de planning aan de 4G+-kaart te zien.

En weet niet of hij nog live is nu, maar 6373AX was een paar weken/maanden geleden nog zo'n plek met 2 RAF-antennes op 2 hoeken van een gebouw met 3 sectoren. Wellicht blijft hij nog live totdat 6371EA ook 2G doet.

@Raider095: weet je toevallig of Vodafone al nadenkt over het gebruik van de Ziggo-frequenties op 2600 MHz en hoe dat in de AIR-strategie past? Is dit misschien de reden waarom er in heel veel setups alleen een kleine AIR maar een grote passieve antenne wordt gebruikt? Zodat daar evt. straks 700 + 2600 nog bij kan?

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:01:
weet je toevallig of Vodafone al nadenkt over het gebruik van de Ziggo-frequenties op 2600 MHz en hoe dat in de AIR-strategie past? Is dit misschien de reden waarom er in heel veel setups alleen een kleine AIR maar een grote passieve antenne wordt gebruikt? Zodat daar evt. straks 700 + 2600 nog bij kan?
Ik weet dat Vodafone al 2600 MHz gebruikt, maar dat is vooralsnog minimaal. Volgens mij altijd 3CA, dus 800/1800/2600 zoals bijvoorbeeld bij Knooppunt Gorinchem. Of er AIR antennes beschikbaar zijn voor 2600 MHz weet ik 1,2,3 niet.

Ook begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt met die kleine actieve en grote passieve antenne? Het hangt ook deels af van de cabinet-configuratie en de strategie en inzichten veranderen helaas nogal eens gaandeweg. Eerst wilde men zoveel mogelijk AIR, later is men daar toch deels op terug gekomen en is er een nieuwe, compacte RBS configuratie gekozen waarbij 800/900 in de kast zitten (het radiodeel) en 2100 via het actieve deel van de AIR antenne gaat. Dat is wel de mooiste oplossing vind ik persoonlijk, alles in 1 kast met maar 1 actieve factor. 1800 is dan eventueel toe te voegen mbv RRU's.

Vaak beginnen de lageband antennes bij 790 MHz, dus 700MHz kan er niet zomaar bijgeprikt worden. Hetzelfde geldt voor 2600, dat gaat ook niet via een AIR of passieve hogebander. Tenzij het een triplebander is 1800/2100/2600 maar die is bij mijn weten nog nergens op voorhand geplaatst, dat zal dus ook weer geswapt moeten worden als ze er echt mee aan de slag gaan.
Met passief bedoel ik dat er geen actieve onderdelen in zitten zoals bij de AIRs.

Hebben andere providers wel al voorgestorteerd op de 700 MHz-band (694-790 MHz) of moet echt iedereen dan weer gaan swappen? Want soms moet er alweer een hijskraan aan te pas komen om alleen al LTE1800 toe te voegen. Ik geloof dat de frequenties volgend jaar al beschikbaar komen :o

Er zijn inderdaad meerdere 3CA-locaties bij Vodafone, bijvoorbeeld 5657EA bij Eindhoven Airport. Was 800/2600 en is 1800 aan toegevoegd een tijdje terug. Hier gebruiken ze in ieder geval geen AIR, maar geen idee wat het dan wel is. Een 2CA-telefoon pakt hier altijd de combinatie 800+1800 of 800+2600 zover ik kon zien.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:07
Ik zag hier een foto langskomen van een Vodafone mast met 2 satellietschotels eraan, maakt Vodafone daarvan gebruik als back up of zo? Of gewoon toeval dat ze daar aan hangen?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Ik gok dat het iets anders is, heb satellietcommunicatie vooralsnog alleen in het buitenland gezien in Azië bij verafgelegen sites. Zelfs in Australië bij verre Telstra-sites hingen er (huge-ass) microwaves :P

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:33
Ik lees hier vaker over die AIR antennes, maar waarom zijn die speciaal of zo bijzonder?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Chris.nl
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 22:25:
Ik lees hier vaker over die AIR antennes, maar waarom zijn die speciaal of zo bijzonder?
Zoekopdracht in dit topic gaf me bijvoorbeeld deze informatieve post.

• Raider095
Hmmbob schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 22:25:
Of de afkorting for Antenna Integrated Radio Staat weet ik niet (gokje), maar deze antennes zijn samen door Ericsson (radiodeel) en Katrhrein (antennedeel) ontwikkeld. Voedingskabel en glasvezel naar boven en de radio zit direct aan de antenne. Super efficient natuurlijk, geen feeders meer. Echter die dingen zijn natuurlijk wel een stuk zwaarder dan passieve antennes en als het radiodeel stuk gaat dan moet de gehele antenne vervangen worden, in een kast kun je nog wat schuiven, maar hier wordt het wat kostbaarder, ook weer een kraantje erbij. Het idee is best leuk, maar in de praktijk niet de meest favoriete antennes.

• Raider095
timmie1 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:40:
Ik zag hier een foto langskomen van een Vodafone mast met 2 satellietschotels eraan, maakt Vodafone daarvan gebruik als back up of zo? Of gewoon toeval dat ze daar aan hangen?
Heb je daar een foto van? Ben wel erg benieuwd...

• Hmmbob
Chris.nl schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 22:34:
[...]

Zoekopdracht in dit topic gaf me bijvoorbeeld deze informatieve post.
thanks, daar ben ik dan voorbij gescrolt in mijn zoekslag.
Raider095 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 23:01:
[...]

Of de afkorting for Antenna Integrated Radio Staat weet ik niet (gokje), maar deze antennes zijn samen door Ericsson (radiodeel) en Katrhrein (antennedeel) ontwikkeld. Voedingskabel en glasvezel naar boven en de radio zit direct aan de antenne. Super efficient natuurlijk, geen feeders meer. Echter die dingen zijn natuurlijk wel een stuk zwaarder dan passieve antennes en als het radiodeel stuk gaat dan moet de gehele antenne vervangen worden, in een kast kun je nog wat schuiven, maar hier wordt het wat kostbaarder, ook weer een kraantje erbij. Het idee is best leuk, maar in de praktijk niet de meest favoriete antennes.
Super duidelijke uitleg, gecombineerd met bovenstaande info is het me nu duidelijk :)

Raider095 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 23:02:
[...]

Heb je daar een foto van? Ben wel erg benieuwd...
Deze is het: HcBlids in "[Ervaringen] Vodafone 4G netwerk"

Heeft volgens mij eerder te maken met andere zenders die aan de mast hangen.

• Raider095
Ik zie veel radio/tv antennes hangen, voor zover dat vandaag de dag nog gebruikt wordt. Weet ook niet precies aan welke antenne/schotel gerefereerd werd maar ik zie zo 1,2,3 niets opvallends :)

• Hmmbob
Heel stuk op RTLZ over die small cells op Walcheren: http://www.rtlz.nl/tech/h...rland-mobiel-bereik-kreeg

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Geen idee of het hier hoort, maar sinds de overstap van mijn Xperia SP naar een Samsung Galaxy S6 (flat) krijg ik van Vodafone dubbele info berichten. Als ik bijvoorbeeld 80% van mijn promotie bundel heb gebruikt krijg ik een sms en als deze op is en ik over ga naar mijn "gewone" bundel. Deze SMSjes komen echter altijd dubbel:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/2016-08-15%2016.38.33.png

In de instellingen van mijn toestel kan ik niets terug vinden, hoort dit zo of is dit een foutje vanuit Vodafone?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:35

Oekol

waka waka hey hey

Mrjraider schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:44:
Geen idee of het hier hoort, maar sinds de overstap van mijn Xperia SP naar een Samsung Galaxy S6 (flat) krijg ik van Vodafone dubbele info berichten. Als ik bijvoorbeeld 80% van mijn promotie bundel heb gebruikt krijg ik een sms en als deze op is en ik over ga naar mijn "gewone" bundel. Deze SMSjes komen echter altijd dubbel:

[afbeelding]

In de instellingen van mijn toestel kan ik niets terug vinden, hoort dit zo of is dit een foutje vanuit Vodafone?
Ik heb het even nagekeken, en op mijn OnePlus 3 heb ik ook hetzelfde. Geen idee of ik dit op mijn vorige mobiel ook had. Het is wel apart! Is het een toestel met dual sim toevallig? Bij mij staat namelijk bij 1 van de smsjes dat het naar mijn privé sim is gestuurd en bij het tweede bericht staat geen specifieke simkaart.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Mrjraider
  • Niet online
Nee. Geen dualsim gewoon de normale Galaxy s6.

• ucsdcom
Bijzonder. Normaal gesproken wordt een bericht als dit niet ontvangen lijkt opnieuw naar je toestel gestuurd. Maar als ze tegelijk 2 keer binnenkomen? Anderzijds is sms van actiebundels een rommeltje bij Vodafone. Je krijgt tegelijk sms berichten dat de bundel succesvol geactiveerd is en dat de bundel niet aangesloten kon worden.

Alleen 1200 bellen en via optie 2-4 een sms opvragen met wat actief staat klopt. Al komt die sms vaak ook niet of laat binnen.

Je kan even een medewerker aan de lijn krijgen via 1200 en navragen of er iets geks te zien is in het netwerk. NB. Heb je je toestel al eens uit en weer aan gezet + je simkaart al eens in een ander toestel teruggezet en gekeken wat je dan ziet?

Bij Vodafone valt mij wel op dat het toestel van 4G naar 2G terugschakelt als ik bijvoorbeeld via *101# mijn tegoed opvraag. Dit is blijkbaar voor het toestel en netwerk ook echt een belactie.

[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 16-08-2016 14:10 ]

Ja, of naar 3G inderdaad :)
Is een type circuit switched data. Je kunt ook een hele sessie met keuzemenu's hebben, alleen heeft geen enkele NL provider dat volgens mij. T-Mobile USA bijvoorbeeld wel :)

• PWA777
  • Laatst online: 22-09 14:48
ucsdcom schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:07:

Bij Vodafone valt mij wel op dat het toestel van 4G naar 2G terugschakelt als ik bijvoorbeeld via *101# mijn tegoed opvraag. Dit is blijkbaar voor het toestel en netwerk ook echt een belactie.
USSD commando's (zgn "*# codes") konden tot LTE spec release 3GPP Rel 11 niet uitgevoerd worden via LTE. Hiervoor was dus fallback naar 2G of 3G nodig (blijkbaar heeft Vodafone geen 3G dekking op de plek waar jij dit probeert te doen).

Zowel het netwerk als je telefoon moeten over 3GPP Rel. 11 beschikken om USSD commando's via 4G te laten verlopen. Het kan technisch dus wel.

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
Even een vraagje met betrekking tot de zichtbaarheid van het 4g+ symbool op je telefoon. Ik heb een one+3 maar ik zie zelden een 4g+ symbool (als ik in een gebied waar 4g+ beschikbaar is) op mijn telefoon. Klopt dit of moet dit altijd zichtbaar zijn als je in een 4g+ dekkingsgebied zit.

• ucsdcom
PWA777 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:35:
[...]

USSD commando's (zgn "*# codes") konden tot LTE spec release 3GPP Rel 11 niet uitgevoerd worden via LTE. Hiervoor was dus fallback naar 2G of 3G nodig (blijkbaar heeft Vodafone geen 3G dekking op de plek waar jij dit probeert te doen).

Zowel het netwerk als je telefoon moeten over 3GPP Rel. 11 beschikken om USSD commando's via 4G te laten verlopen. Het kan technisch dus wel.
Natuurlijk meteen even een testje gedaan: zowel bij Vodafone, KPN, T-Mobile en Tele2 nu nog terugschakeling naar 3G. (Of 2G) bij het versturen van USSD commando's. Opvallend: bij vodafone wordt de code verstuurd via 3G als ik de netwerk voorkeuze van het toestel op 2G/3G zet. Zet ik het toestel op LTE voorkeur, dan schakelt hij telkens terug van 4G naar 2G.

SMS geeft trouwens geen terugval naar 2G of 3G maar blijft bij alle netwerken op 4G.
Bij Vodafone verschilt het per antennelocatie of je wel of niet naar 3G wordt gedirigeerd.

• PWA777
ucsdcom schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:23:
[...]

SMS geeft trouwens geen terugval naar 2G of 3G maar blijft bij alle netwerken op 4G.
Bij SMS wordt er geen verbinding open gezet tussen de handset en het netwerk, omdat SMS via een signalling channel werkt. Hiervoor hoeft SMS niet gebruik te maken van CSFB (maw er hoeft niet gewisseld te worden naar 2G/3G). In de nieuwe releases van 3GPP voor LTE wordt ook SMS via IP ondersteund - vergelijkbaar met VoLTE, in dat geval wordt er wel een verbinding opgezet, maar dan in de vorm van data via 4G.

Bij een USSD commando wordt er een open verbinding opgezet tussen de handset en het netwerk; de USSD response van het netwerk is daarom instant. Als je bijvoorbeeld een USSD commando stuurt en daarna verbinding verliest met het netwerk, gaat de response van dat USSD commando verloren.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:56
Ik ben van plan om over te stappen van T-Mobile naar Vodafone. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring zijn aangaande 4G bereik en dan voornamelijk in Friesland.

Alvast bedankt.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Erik1805 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:20:
Ik ben van plan om over te stappen van T-Mobile naar Vodafone. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring zijn aangaande 4G bereik en dan voornamelijk in Friesland.

Alvast bedankt.
Heb je de de dekkingskaart al vergeleken?

Hoi!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:21
Erik1805 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:20:

Alvast bedankt.
Welk gedeelte van Friesland?

• Erik1805
HvanderT schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:18:
[...]

Welk gedeelte van Friesland?
Regio Appelscha / Oosterwolde

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:21
In dat gebied heb ik geen ervaringen met Vodafone.

Ik ben/was zelf woonachtig in Noord Oost Friesland (de wouden) maar daar was het wel redelijk in orde. KPN had wel betere dekking overigens, zeker met 3G.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 17-08-2016 21:20 ]

• PWA777
Erik1805 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

In beide plaatsen hebben zowel T-Mobile als VF een 4G mast. Het bereik zal elkaar niet zo veel ontlopen.

T-Mobile heeft 4G+ in beide, VF alleen in Oosterwolde.
De (piek)snelheid zal op T-Mobile dus iets hoger liggen - of je dat gaat merken in de dagelijkse praktijk hangt van je gebruik af.

Het 3G bereik van T-Mobile is wel stukken beter daar dan VF (T-Mobile op 900 Mhz, VF op 2100 Mhz)
Ik zou bij maken van een nieuwe keuze vooral kijken naar 4G, en in het buitengebied is dat bij Vodafone toch echt net een stukje beter meestal, hoewel het per dorp verschilt.

Als jij net dat dorp hebt met de Vodafone-mast midden erin, en het dorp ernaast heeft de KPN/T-Mobile-mast dan heb je geluk, maar je kunt ook pech hebben... En vaak komt het in het buitengebied toch daarop neer.

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:57:
Ik zou bij maken van een nieuwe keuze vooral kijken naar 4G, en in het buitengebied is dat bij Vodafone toch echt net een stukje beter meestal, hoewel het per dorp verschilt.

Als jij net dat dorp hebt met de Vodafone-mast midden erin, en het dorp ernaast heeft de KPN/T-Mobile-mast dan heb je geluk, maar je kunt ook pech hebben... En vaak komt het in het buitengebied toch daarop neer.
Je kunt natuurlijk altijd even testen met een prepaid SIM van VF waar je 4G aan koppelt. Zo'n SIM is zelfs gratis te bestellen (je moet er wel zelf wat beltegoed op zetten). Kijk op vodafone.nl/gratis-simkaart

• Onobiz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:36
Erik1805 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

In Oosterwolde heb ik prima ervaringen met Vodafone 4G. In het verleden (ongeveer een jaar terug) was het signaal in Appelscha niet toereikend, in de meeste gevallen niet eens 3G.

Het laatste half jaar lijkt 4G echter ook Appelscha bereikt te hebben.

• Erik1805
Bedankt voor alle reacties. Misschien een gratis simkaartje proberen. Een vriend van mij woont in Waskemeer en heeft met VF prima bereik maar als ik op bezoek ben heb ik met TM totaal geen bereik

• PWA777
Erik1805 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:28:
Bedankt voor alle reacties. Misschien een gratis simkaartje proberen. Een vriend van mij woont in Waskemeer en heeft met VF prima bereik maar als ik op bezoek ben heb ik met TM totaal geen bereik
Alleen VF heeft daar een 4G mast, KPN alleen 3G. T-Mobile niet. Heb je al eens een dekkingsklacht doorgegeven?

• Erik1805
PWA777 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:03:
[...]

Alleen VF heeft daar een 4G mast, KPN alleen 3G. T-Mobile niet. Heb je al eens een dekkingsklacht doorgegeven?
Nee niet gedaan. Ik mag nu verlengen en overweeg dus de overstap te maken naar een Sim-only van Vodafone.

• ucsdcom
Ik zou inderdaad even die prepaid optie testen. Dan heb je het precies voor jouw situatie. Bij een eerste activering met een paar euro krijg je tot nu toe 200 MB data kado. Kan je meteen de snelheid testen. Je zou ook een Vodafone you bundel aan kunnen zetten voor 5,- eur, dan wordt ook 4G op de prepaidsimkaart actief gemaakt door Vodafone, zodra je je toestel een keer opnieuw opstart.

De 4G dekking van Vodafone begint nu echt wat te worden. Je moet in het buitengebied bij Vodafone wel een 4G toestel hebben die 4G-800 aan kan om te profiteren van deze verbeterde internet ontvangst via 4G. Vodafone heeft veel masten, maar dekt met zijn hoge 3G zendfrequentie veel gaten nu alleen met 2G en 4G. 3G is in het buitengebied regelmatig matig of niet aanwezig.

[ Voor 32% gewijzigd door ucsdcom op 22-08-2016 01:50 ]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:13

robertwebbe

Robert Webbe

Eindelijk is het zover dat ik het mag delen: ik heb de afgelopen maanden mee mogen doen aan de Vodafone pilot voor Voice over WiFi (VoWiFi) en Voice over LTE (VoLTE). *O* oOo _/-\o_
Tijdens de pilot mocht ik er niets over zeggen maar nu wel. Het werkt echt uitstekend!!

Bij mij thuis was de Vodafone dekking tot voor kort net aan, ik had soms binnenshuis geen dekking en daarom gebruikte ik een Signaal Plus femtocel. Maar met VoWiFi is dat niet meer nodig, als ik van buiten naar binnen loop dan vindt er automatisch een hand-over plaats naar mijn WiFi. En als ik weer naar buiten loop, schakelt die ook weer automatisch keurig terug naar 4G VoLTE.

Enkele weken geleden is er een nieuwe Vodafone mast geplaatst, vlakbij waar ik woon. Sindsdien heb ik een goede 4G dekking binnenshuis. En het toestel blijft bij voorkeur op 4G, alleen als het 4G signaal te zwak wordt, dan schakelt die over naar WiFi bellen. In het begin zat ik er telkens op te letten, tegenwoordig niet meer, het werkt gewoon zorgeloos.

De voordelen voor mij waren:
- telefoongesprekken komen aanzienlijk sneller tot stand
- betere gesprekskwaliteit (volgens mij zelfs nog beter dan 3G HD voice)
- bellen en internetten tegelijk (handig als je iets wil googlen tijdens het bellen)
- bellen en internetten via 4G is zuiniger met energie dan 3G en 2G
- nergens meer een dekkingsprobleem

En er is goed nieuws voor mede tweakers, er is nu een pilot voor iedereen. Je dient wel een particulier Vodafone abonnement te hebben en het werkt op dit moment alleen nog met de Samsung Galaxy S6 en S7 (flat of edge) & Galaxy A5. Je kunt je aanmelden via http://forum.vodafone.nl/...-aan-de-pilot/td-p/268622. In dit forum kun je je aanmelden, je wordt dan benadert door de Network Crew.

Dus, heb je een geschikt toestel en abonnement, meld je aan. Er zijn volgens mij maar 300 beta slots en vol=vol.

Edit: Arnoud heeft er een artikel over geschreven 😃
nieuws: Vodafone start beperkte publieke test bellen via wifi en 4g

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 30-08-2016 15:29 ]

• Mrjraider
  • Niet online
Ik wil dus best meedoen maar ik heb de PHN csc code... dat betekend dus dat ik niet mee kan doen?

• Chris.nl
  • Niet online
Hopen dat Vodafone straks ook niet Vodafone branded toestellen/firmware toelaat.

Zou jammer zijn voor klanten die een toestel los kopen met SimOnly, als ze toch Vodafone firmware moeten flashen om VoLTE en VoWiFi te kunnen gebruiken. Ondersteun dan liever de generieke unbranded firmware.

• Mrjraider
  • Niet online
Op het Vodafone forum wordt expliciet gevraagd om een VF of VDF in de CSC code. Ronduit belachelijk want zo kunnen mensen met andere csc dus fluiten naar VoLTE :( (zoals ik, want ik krijg nooit niet VDF terug op me telefoon)
Chris.nl schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:37:
Hopen dat Vodafone straks ook niet Vodafone branded toestellen/firmware toelaat.

Zou jammer zijn voor klanten die een toestel los kopen met SimOnly, als ze toch Vodafone firmware moeten flashen om VoLTE en VoWiFi te kunnen gebruiken. Ondersteun dan liever de generieke unbranded firmware.
Ja, straks kan dat (iig veel breder), nu zijn er wel nog beperkingen tijdens de pilotfase.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:08

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

robertwebbe schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:14:
Dus, heb je een geschikt toestel en abonnement, meld je aan. Er zijn volgens mij maar 300 beta slots en vol=vol.
Aangemeld, ik doe mee :)

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/llxtyaS.jpg

Extra icon rechtsboven voor wifi bellen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart ® op 29-08-2016 18:05 ]

Cunning linguist.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Mrjraider schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:23:
Op het Vodafone forum wordt expliciet gevraagd om een VF of VDF in de CSC code. Ronduit belachelijk want zo kunnen mensen met andere csc dus fluiten naar VoLTE :( (zoals ik, want ik krijg nooit niet VDF terug op me telefoon)
Dit gaat om een pilot he... Als straks in het najaar de officiële lancering is dan zal er natuurlijk een veel bredere ondersteuning zijn.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:58
Werkt Telegram bij jullie ook niet? Mijn vrouw en ik krijgen allebei geen verbinding met Telegram via Vodafone 4G. Een VPN verbinding naar huis (VF Thuis, glasvezel) verhelpt dit probleem. Wat spoken ze uit daar bij Vodafone mobiel?

Lekker!

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10 08:00

basz

Professioneel prutser

Napsju schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:36:
Werkt Telegram bij jullie ook niet? Mijn vrouw en ik krijgen allebei geen verbinding met Telegram via Vodafone 4G. Een VPN verbinding naar huis (VF Thuis, glasvezel) verhelpt dit probleem. Wat spoken ze uit daar bij Vodafone mobiel?
Ja, ik heb hetzelfde. Op meerdere toestellen (nexus6p, ipad4g) en ook als ik tether en de telegram app op m'n laptop gebruik. Op 3G of 2G overschakelen maakt geen verschil. Hoor net dat een vriend hetzelfde heeft met vodafone en een iphone.

Ik zal het maar even melden aan ze.

[ Voor 3% gewijzigd door basz op 30-08-2016 18:46 ]

Verwijderd

Napsju schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:36:
Al sinds 12 uur niet meer :')
Er zijn al tig meldingen gemaakt, en vodafone + telegram zitten er bovenop al lijkt het erop dat telegram de IP range van vodafone heeft geblokkeerd

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:58
Lijkt verholpen.

Lekker!

• ucsdcom
robertwebbe schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:14:
Eindelijk is het zover dat ik het mag delen: ik heb de afgelopen maanden mee mogen doen aan de Vodafone pilot voor Voice over WiFi (VoWiFi) en Voice over LTE (VoLTE). *O* oOo _/-\o_
Tijdens de pilot mocht ik er niets over zeggen maar nu wel. Het werkt echt uitstekend!!

Bij mij thuis was de Vodafone dekking tot voor kort net aan, ik had soms binnenshuis geen dekking en daarom gebruikte ik een Signaal Plus femtocel. Maar met VoWiFi is dat niet meer nodig, als ik van buiten naar binnen loop dan vindt er automatisch een hand-over plaats naar mijn WiFi. En als ik weer naar buiten loop, schakelt die ook weer automatisch keurig terug naar 4G VoLTE.

Enkele weken geleden is er een nieuwe Vodafone mast geplaatst, vlakbij waar ik woon. Sindsdien heb ik een goede 4G dekking binnenshuis. En het toestel blijft bij voorkeur op 4G, alleen als het 4G signaal te zwak wordt, dan schakelt die over naar WiFi bellen. In het begin zat ik er telkens op te letten, tegenwoordig niet meer, het werkt gewoon zorgeloos.

De voordelen voor mij waren:
- telefoongesprekken komen aanzienlijk sneller tot stand
- betere gesprekskwaliteit (volgens mij zelfs nog beter dan 3G HD voice)
- bellen en internetten tegelijk (handig als je iets wil googlen tijdens het bellen)
- bellen en internetten via 4G is zuiniger met energie dan 3G en 2G
- nergens meer een dekkingsprobleem
Interessante technologie sprong! Prettig dat je het met ons deelt.

Als ik je verhaal zo hoor wordt het 4G bellen over het 4G netwerk en VoLTE achtig bellen via WiFi. Mijn verwachting is dat de deelnemers aan de pilot hier vast prima ervaringen mee gaan hebben. Het ligt al even klaar als technologie, maar heb het lef als operator maar eens om hier vlot bovenop te duiken. En dat is precies wat Vodafone nu doet. Goed hoor.

Je ervaringen zijn goed lees ik. Zeker binnenshuis brengt dit een sprong in dekking en binnen en buitenshuis zal dit een sprong in geluidskwaliteit geven. Heb je ervaring ermee of je iedere wifi verbinding kan gebruiken of alleen je eigen thuisverbinding?

Dus bellen over WiFi bij vrienden en famillie, op het werk, in een hotel of op een betaalde of openbare hotspot? Dus bij wijze van spreken kan ik ook met mijn Vodafone nummer bellen via de WiFi verbinding van een MiFi hotspot of hotspot op een smartphone met bijvoorbeeld een KPN T-Mobile, of Tele2 mobiele simkaart en verbinding?

Hoe zit het verder, kan je er ook voor kiezen wel via VoLTE te gaan bellen, maar als je op de WiFi zit,ntoch gewoon het mobiele netwerk te blijven gebruiken?

Hoe gaat het als je WiFi om wat voor reden dan ook traag wordt, is er een mogelijkheid dat je dan toch automatisch naar het mobiele netwerk terugvalt? Werkt het ook over een WiFi extender als je dit bijvoorbeeld via powerline laat lopen.? Op 4G is de latency top, via powerline niet. Juist voor een gesprek kan dat net het verschil maken. Hoewel 3G over powerline ook al goed gaat.

Wat zijn verder je ervaringen met het wisselen tussen de technologien? Bij VoLTE hoor je in het slechtste geval een kort hikje in je verbinding als je naar 3G terug valt. Verder loopt het soepel en onmerkbaar. Hoe is dat van WiFi naar 4G en van WiFi naar 3G? heb je je toestel wel eens op 2G/3G als voorkeur gezet en ben je toen al bellend weggelopen uit het WiFi bereik?

Je hoort het, ik ben erg nieuwsgierig en vind dit innovatief, lef tonen en een enorm positieve stap vooruit.

Van de andere providers heeft alleen KPN laten doorschemeren dat zij de combi tussen VoLTE en WiFi bellen verkiezen as toekomstige stap. KPN heeft het ongetwijveld intern getest en ook klaar staan. Mogelijk mogen de aankomende 4G-VoLTE testgroep daar onder non disclosurevkan wel aan mee testen. Tele2 rolt VoLTE zonder de WiFi ondersteuning intussen al stilzwijgend uit naar klanten. Ik denk dat zij niet vlot met zo'n WiFi optie gaan komen. En ook T-Mobile zie ik dat nog niet meteen doen aangezien zij juist enorm op de ombouw en eigen netwerkcapaciteit inzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 30-08-2016 23:12 ]

• Hmmbob
Ik begrijp je kritische latency vragen, maar met onze VoIP verbindingen (op kantoor én thuis) merken wij weinig vertraging als we vanuit de VS (westkust) naar NLD bellen - dat is een pingtijd van 180ms. Kan me voorstellen dat de latency met powerline minder hoog is, dus ik verwacht dat de 'schade' mee zal vallen.

Edit: we hebben nog steeds een VF prepaid nummer én we komen weer terug in NLD, vandaar dat ik het topic volg :+

Ik ben overigens wel benieuwd of dit standaard functionaliteit is, of dat je een speciale App moet gebruiken. En in het geval van het eerste: is dit dan bruikbaar vanaf een bepaalde Android versie, of....?

[ Voor 36% gewijzigd door Hmmbob op 31-08-2016 04:10 ]

Latency is wel irritant hoog als je met een gewone telefoonlijn belt naar het buitenland vaak. Via VOIP is mijn ervaring vanuit Azië en de VS ook dat het goed te doen is, maar via een traditionele verbinding kan de latency nog weleens erg hoog worden. Merk je toch wel goed bij een normale verbinding als je van mobiel naar mobiel belt vind ik.

Ook leuk: een Amerikaan bellen die in NL is: doordat je telefoongesprek via de VS wordt geleid (heen+weer) heb je een flinke latency. Daar zou men eens wat aan moeten doen. Zelfde geldt voor data tijdens het roamen. In Australië zat ik op 4G maar was de latency goed merkbaar via Vodafone NL, zeker bij het doorzoeken van Australische websites.

Lokaal bellen werkt dan wel weer prima omdat dat van Vodafone AU naar lokale AU-telefoonlijn ging trouwens, zonder omweg naar NL :)

Zijn er al mensen in de VoLTE-test hier die het terugschakelen naar 2G/3G hebben meegemaakt tijdens een call?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

ucsdcom schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:08:
[...]
Heb je ervaring ermee of je iedere wifi verbinding kan gebruiken of alleen je eigen thuisverbinding?

Dus bellen over WiFi bij vrienden en famillie, op het werk, in een hotel of op een betaalde of openbare hotspot? Dus bij wijze van spreken kan ik ook met mijn Vodafone nummer bellen via de WiFi verbinding van een MiFi hotspot of hotspot op een smartphone met bijvoorbeeld een KPN T-Mobile, of Tele2 mobiele simkaart en verbinding?
Je kunt iedere WiFi verbinding gebruiken, je moet uiteraard wel even hebben ingelogd op dat netwerk (via wachtwoord) om toegang te krijgen. Officieel zegt Vodafone dat publieke netwerken (bijv. WiFi in de trein) niet gegarandeerd worden maar dat zal meer uit voorzichtigheid gecommuniceerd worden. Als je eenmaal verbinding hebt dan werkt het gewoon. Een reden dat het niet kan werken is dat je bij sommige netwerken eerst akkoord moet gaan met voorwaarden, bepaald verkeer of poorten beperkt kunnen zijn of de beschikbare bandbreedte (bijv. volle trein).

Ik heb zelf bij wijze van proef een FON profiel en een Ziggo Hotspots profiel geïnstalleerd. Als ik dan bij vrienden of kennissen kwam dan werd er moeiteloos op deze WiFi netwerken overgeschakeld als er weinig tot geen 4G, 3G of 2G dekking binnenshuis was.

MiFi was ook geen enkel probleem, ook al was deze via 2G verbonden, zolang er maar meer dan 25 kbps down- en upload snelheid was.
Hoe zit het verder, kan je er ook voor kiezen wel via VoLTE te gaan bellen, maar als je op de WiFi zit,toch gewoon het mobiele netwerk te blijven gebruiken?
De software van je toestel bepaalt zelf en automatisch welke drager er gekozen wordt. 4G blijft de voorkeur houden, als het signaal te slecht wordt (ik vermoed slechter dan -120 dBm) dan schakelt die over naar WiFi. Wordt het 4G signaal weer beter, dan schakelt die weer naar 4G.
Ondertussen kan je toestel via WiFi verbonden zijn voor bijvoorbeeld internetverkeer.
Hoe gaat het als je WiFi om wat voor reden dan ook traag wordt, is er een mogelijkheid dat je dan toch automatisch naar het mobiele netwerk terugvalt?
Als de internetsnelheid van WiFi onder de 25 kbps gaat vallen dan krijg je stotteringen in het gesprek. Het toestel blijft constant monitoren of er 4G beschikbaar is en zal altijd naar 4G overschakelen dan. Als dat er niet is zal de verbinding blijven stotteren.
Werkt het ook over een WiFi extender als je dit bijvoorbeeld via powerline laat lopen.? Op 4G is de latency top, via powerline niet. Juist voor een gesprek kan dat net het verschil maken. Hoewel 3G over powerline ook al goed gaat.
Geen enkel probleem mee gehad, werkte prima.
Wat zijn verder je ervaringen met het wisselen tussen de technologien? Bij VoLTE hoor je in het slechtste geval een kort hikje in je verbinding als je naar 3G terug valt. Verder loopt het soepel en onmerkbaar. Hoe is dat van WiFi naar 4G en van WiFi naar 3G?
Precies hetzelfde, een bijna onhoorbaar hikje en dat is het. In de eerste dagen heb ik wel eens 10x heen en weer gelopen tussen 4G en WiFi dekking om te testen of het goed bleef gaan en dat was het geval.
heb je je toestel wel eens op 2G/3G als voorkeur gezet en ben je toen al bellend weggelopen uit het WiFi bereik?
Er is alleen fallback naar 4G VoLTE. Zover ik weet is CSFB naar 3G of 2G nog niet gestandaardiseerd door de 3GPP. Maar in de meeste gevallen loop je dan van binnen, met slechte of geen 4G dekking, naar buiten, met redelijke of goede 4G dekking. In dat geval kan er prima overgeschakeld worden naar 4G.

Edit: Er is gisteren een update geweest. Nu is er een instelling bij gekomen waarin je het toestel op WiFi kunt sturen:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8244/29248083262_02819ff002_z.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 31-08-2016 21:12 ]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb de voorkeur op wifi gezet. Maar ben nog niet aan testen toegekomen. Ben ook nog niet gebeld toevallig :P. Ik wil wel gaan kijken hoe het gaat als ik van zolder naar de woonkamer loop. Dan switch ie van router, en dan ben ik altijd even het internet kwijt (alhoewel hij wel vol bereik zegt te hebben).

Cunning linguist.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik denk dat als je binnenshuis 4G signaal hebt dat die dan tussentijds even overschakelt naar 4G en daarna weer overschakelt naar je WiFi router in je woonkamer.

• ucsdcom
Sorcerer8472 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:11:

Zijn er al mensen in de VoLTE-test hier die het terugschakelen naar 2G/3G hebben meegemaakt tijdens een call?
Daar zou ik mij duidelijk geen zorgen over maken. Ook ik de kans gehad om flink VoLTE-4G te gebruiken en lastige situaties te creeren om VoLTE het vuur aan de schenen te leggen.
Conclusie: ik ben flink onder de indruk en zou iedereen het standaard bellen via VoLTE willen aanraden. Trouwens, dit is het Vodafone topic, juist Vodafone is de provider waar ik niet heb kunnen testen. Ik zie echter geen redenen waarom de gebruikservaring bij Vodafone anders zou zijn. Zeker met de WiFi aanvulling zijn wat mij betreft alle bedenkingen verdwenen voor een snelle publieksuitrol bij Vodafone. Terugschakelen van een 4G VoLTE gesprek naar 2G/3G gaat als je stationair op 1 plek bent met voldoende dekking eigelijk onmerkbaar. Hoogstens een kort tikje/hikje in je verbinding. Voor wie het analoge mobiele NMT tijdperk nog heeft mee gemaakt: het is minder dan het "NMT kwaakje" wat je soms hoorde als je onderweg oversprong naar een volgende mast/frequentie.

In de praktijk zit je echter meestal al zo snel na je gesprek weer op 4G dat je alleen de schakeling naar 3G/2G kan vaststellen als je tijdens het bellen je ogen op de ontvangstindicator houdt. Eerlijk gezegd: terugschakelen naar 3G gaat ongemerkt. Als je gesprek op 2G eindigde, dan durf ik niet eens met zekerheid te zeggen of dit tijdens het gesprek gebeurt of dat het vlak voor de verbindingsopbouw al gebeurd.

Onderweg in de auto op ca. 130-140 Km/h lukt dit op de randstedelijke snelwegen en daarnaast in de stad op lager tempo ook prima. Alleen in heel slecht bedekt gebied nog sporadisch een dropped call maar dat is een uitzondering. Het lijkt dan net of de volgende mast een seconde te laat gevonden is. In de praktijk merk je dat er nog steeds 4G dekking bij komt, dus locaties om dit te testen zijn er steeds minder. Dit omdat in stedelijk gebied de 4G dekking doorgaans wel goed zit. Het gaat dus alleen om gebieden buiten de stad. Voorheen kon je het nog testen op de snelwegen die de Veluwe doorkruisen. Dat lukt intussen ook niet meer daar, aangezien locaties die over blijven zonder 4G dekking, steeds vaker locaties zijn die sowieso geen dekking hebben op welke band dan ook.

Surfen en bellen tegelijk werkt ook perfect via 4G en VoLTE. VoLTE lijkt maar een heel erg beperkte hoeveelheid data te gebruiken. Je 4G speedtest blijft even snel.

Wat ik wel heb gemerkt is dat 4G stukken stabieler is dan 3G. In natuurgebied op de dekkingsgrens had ik dropped calls als het toestel van 4G naar 3G/2G mocht schakelen tijdens een VoLTE gesprek, hoewel het ook daar verbazend vaak goed ging. Als ik het toestel geforceerd op 4G only zette, dan hoorde je af en toe een hapering in je gesprek, maar een dropped call op diezelfde plaats was zeldzaam. Net als bij internet via 4G loopt je voice verbinding over 4G nog steeds prima bij minimale ontvangst.

Ik vind het echt een revolutie. De aanvulling die Vodafone nu doet met WiFi is revolutie 2. Echt indrukwekkend hoe goed bellen gaat bij VoLTE. Ik had gezien alles wat er bij komt kijken niet verwacht dat de overgangen naar de verschillende mobiele technieken zo vlotjes zouden verlopen. Wel moet ik aangeven dat juist in die 4G3G/2G overgangen en de spraakkwaliteit de verbeteringen merkbaar waren gedurende de eerste weken van de pilots.

[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 31-08-2016 18:00 ]

• ucsdcom
@Robertwebbe: bedankt voor je uitgebreide toelichting! je hebt flink getest en zo te horen het netwerk flink tot het randje proberen te brengen. Super om te lezen

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

robertwebbe schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:30:
Ik denk dat als je binnenshuis 4G signaal hebt dat die dan tussentijds even overschakelt naar 4G en daarna weer overschakelt naar je WiFi router in je woonkamer.
Denk het ook. Had vandaag wel een belletje op zolder, hele tijd op dezelfde router via de wifi. Hoorde toch een of twee hickups in het gesprek. Terwijl ik echt goed wifi-bereik heb daar. Heel vreemd. Heb jij dat ook wel eens?

Cunning linguist.

• Erik1805
Ik heb een prepaid kaartje van Vodafone gekregen en een klein tegoed erop gezet om te testen hoe het 4G is. Ik heb het getest (binnen) en zie dat T-Mobile sneller is. :(

Bereik is in beide gevallen wel hetzelfde. Zal nog even verder testen qua bereik.

Tmobile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vDQIF8UtfGzp3Zf3qPkr0r7v/thumb.jpg

(ik heb het getest met een Iphone 6s)

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 02-09-2016 10:09 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:56
Ik vind het verschil eerlijk gezegd niet erg spannend.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

En eigenlijk is de mobiele internetsnelheid bij je thuis niet eens zo belangrijk gezien je toch op WiFi zit. Het is alleen van belang waar je geen WiFi dekking hebt.

Bart ® schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:34:
[...]
Denk het ook. Had vandaag wel een belletje op zolder, hele tijd op dezelfde router via de wifi. Hoorde toch een of twee hickups in het gesprek. Terwijl ik echt goed wifi-bereik heb daar. Heel vreemd. Heb jij dat ook wel eens?
Die hickups zijn dan waarschijnlijk overschakelingen van WiFi naar 4G en weer terug (het zogenaamde ping-pong effect). Bij de telefooninstellingen kun je sinds enkele dagen instellen dat WiFi de voorkeur heeft. De standaard instelling is namelijk het mobiele netwerk.

[ Voor 65% gewijzigd door robertwebbe op 02-09-2016 10:54 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.