ucsdcom schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:08:
[...]
Heb je ervaring ermee of je iedere wifi verbinding kan gebruiken of alleen je eigen thuisverbinding?
Dus bellen over WiFi bij vrienden en famillie, op het werk, in een hotel of op een betaalde of openbare hotspot? Dus bij wijze van spreken kan ik ook met mijn Vodafone nummer bellen via de WiFi verbinding van een MiFi hotspot of hotspot op een smartphone met bijvoorbeeld een KPN T-Mobile, of Tele2 mobiele simkaart en verbinding?
Je kunt iedere WiFi verbinding gebruiken, je moet uiteraard wel even hebben ingelogd op dat netwerk (via wachtwoord) om toegang te krijgen. Officieel zegt Vodafone dat publieke netwerken (bijv. WiFi in de trein) niet gegarandeerd worden maar dat zal meer uit voorzichtigheid gecommuniceerd worden. Als je eenmaal verbinding hebt dan werkt het gewoon. Een reden dat het niet kan werken is dat je bij sommige netwerken eerst akkoord moet gaan met voorwaarden, bepaald verkeer of poorten beperkt kunnen zijn of de beschikbare bandbreedte (bijv. volle trein).
Ik heb zelf bij wijze van proef een FON profiel en een Ziggo Hotspots profiel geïnstalleerd. Als ik dan bij vrienden of kennissen kwam dan werd er moeiteloos op deze WiFi netwerken overgeschakeld als er weinig tot geen 4G, 3G of 2G dekking binnenshuis was.
MiFi was ook geen enkel probleem, ook al was deze via 2G verbonden, zolang er maar meer dan 25 kbps down- en upload snelheid was.
Hoe zit het verder, kan je er ook voor kiezen wel via VoLTE te gaan bellen, maar als je op de WiFi zit,toch gewoon het mobiele netwerk te blijven gebruiken?
De software van je toestel bepaalt zelf en automatisch welke drager er gekozen wordt. 4G blijft de voorkeur houden, als het signaal te slecht wordt (ik vermoed slechter dan -120 dBm) dan schakelt die over naar WiFi. Wordt het 4G signaal weer beter, dan schakelt die weer naar 4G.
Ondertussen kan je toestel via WiFi verbonden zijn voor bijvoorbeeld internetverkeer.
Hoe gaat het als je WiFi om wat voor reden dan ook traag wordt, is er een mogelijkheid dat je dan toch automatisch naar het mobiele netwerk terugvalt?
Als de internetsnelheid van WiFi onder de 25 kbps gaat vallen dan krijg je stotteringen in het gesprek. Het toestel blijft constant monitoren of er 4G beschikbaar is en zal altijd naar 4G overschakelen dan. Als dat er niet is zal de verbinding blijven stotteren.
Werkt het ook over een WiFi extender als je dit bijvoorbeeld via powerline laat lopen.? Op 4G is de latency top, via powerline niet. Juist voor een gesprek kan dat net het verschil maken. Hoewel 3G over powerline ook al goed gaat.
Geen enkel probleem mee gehad, werkte prima.
Wat zijn verder je ervaringen met het wisselen tussen de technologien? Bij VoLTE hoor je in het slechtste geval een kort hikje in je verbinding als je naar 3G terug valt. Verder loopt het soepel en onmerkbaar. Hoe is dat van WiFi naar 4G en van WiFi naar 3G?
Precies hetzelfde, een bijna onhoorbaar hikje en dat is het. In de eerste dagen heb ik wel eens 10x heen en weer gelopen tussen 4G en WiFi dekking om te testen of het goed bleef gaan en dat was het geval.
heb je je toestel wel eens op 2G/3G als voorkeur gezet en ben je toen al bellend weggelopen uit het WiFi bereik?
Er is alleen fallback naar 4G VoLTE. Zover ik weet is CSFB naar 3G of 2G nog niet gestandaardiseerd door de 3GPP. Maar in de meeste gevallen loop je dan van binnen, met slechte of geen 4G dekking, naar buiten, met redelijke of goede 4G dekking. In dat geval kan er prima overgeschakeld worden naar 4G.
Edit: Er is gisteren een update geweest. Nu is er een instelling bij gekomen waarin je het toestel op WiFi kunt sturen:
[
Voor 9% gewijzigd door
robertwebbe op 31-08-2016 21:12
]