[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.462 views

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-11 20:08
mb1 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:48:
Gaat VF binnenkort ook iedereen toegang tot 4G geven net als KPN?
Ik zit hier met een 4G toestel maar brakke 3g ontvangst, heb al een signaalplus van VF, maar 4G zou helemaal beter zijn als ik het zo lees!
Je kunt het toch een keer proberen? Neem een maandje een 4G blox...

• pa2ra
Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:28:
Zou ze sieren als ze ook 4G aanzetten. De andere twee providers bieden nu op 3G in de omgebouwde gebieden vaak een betere 3G-ervaring dan Vodafone. Om een goede klantervaring te bieden zou Vodafone iedereen met een 4G-toestel diezelfde ervaring moeten bieden (ipv terugval op GPRS)...
Het zou ze sieren dat ze gewoon toegeven dat ze niet overal 3G en 4G dekking hebben. Ik heb contact met ze opgenomen en ze zeggen gewoon: "er is dekking, maar die is niet optimaal". Vervoglens zeggen ze dat ik maar een ander toestel moet proberen...

Welnu: met alle toestellen geprobeerd (zelfs met oudere Nokia's zoals de E51): alleen 2G!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pa2ra schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:13:
[...]

In mijn geval kan ik hem niet meer uitschakelen en blijf ik dus 2,50 betalen voor iets dat geen functie heeft voor mij. Tenminste niet in het gebied waar ik vertoef.

Ik denk dat vf er niet onderuit komt deze techniek aan te bieden zoals andere providers dat doen. Anders verliezen ze abonnees.

• pa2ra
Thombias schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:55:
[...]

In mijn geval kan ik hem niet meer uitschakelen en blijf ik dus 2,50 betalen voor iets dat geen functie heeft voor mij. Tenminste niet in het gebied waar ik vertoef.

Ik denk dat vf er niet onderuit komt deze techniek aan te bieden zoals andere providers dat doen. Anders verliezen ze abonnees.
Aha, ik dacht dat je hem uit kon zetten, net als bij prepaid. Heeft prepaid toch zo z'n voordelen :-)
Wat zijn de ervaringen met Koningsdag met Vodafone hier? (4G/3G)

Ze geven aan voorbereid te zijn geweest:
http://blog.vodafone.nl/b...-voorbereid-op-koningsdag

Zelf kon ik ook overal gebruik blijven maken van het netwerk, ook daar waar KPN-gebruikers flinke problemen hadden. Op bepaalde plekken in Amsterdam rolde Vodafone small cells uit. Op drukke momenten zoals Koningsdag zorgen die er mogelijk voor dat het netwerk flink ontlast wordt.

Geef als je problemen of juist hoge snelheden had even aan waar je toen precies was, ben benieuwd! :)

Verder merk ik dat de 4G+-dekking van Vodafone het erg goed doet. Bijna overal in Utrecht ontvang ik 4G+.. het 1800-signaal lijkt hij nog te gebruiken als het zwakker dan -135 dBm is, terwijl hij het al niet meer kan gebruiken als het -120 dBm is als je gewoon 4G (niet +) gebruikt. Dus het komt erop neer dat je op veel plekken óf 4G+ óf niks hebt, geen "gewoon" 4G. Ben benieuwd naar ervaringen hier verder!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:08:
Wat zijn de ervaringen met Koningsdag met Vodafone hier? (4G/3G)

Ze geven aan voorbereid te zijn geweest:
http://blog.vodafone.nl/b...-voorbereid-op-koningsdag

Zelf kon ik ook overal gebruik blijven maken van het netwerk, ook daar waar KPN-gebruikers flinke problemen hadden. Op bepaalde plekken in Amsterdam rolde Vodafone small cells uit. Op drukke momenten zoals Koningsdag zorgen die er mogelijk voor dat het netwerk flink ontlast wordt.

Geef als je problemen of juist hoge snelheden had even aan waar je toen precies was, ben benieuwd! :)

Verder merk ik dat de 4G+-dekking van Vodafone het erg goed doet. Bijna overal in Utrecht ontvang ik 4G+.. het 1800-signaal lijkt hij nog te gebruiken als het zwakker dan -135 dBm is, terwijl hij het al niet meer kan gebruiken als het -120 dBm is als je gewoon 4G (niet +) gebruikt. Dus het komt erop neer dat je op veel plekken óf 4G+ óf niks hebt, geen "gewoon" 4G. Ben benieuwd naar ervaringen hier verder!
Ik was in Amsterdam (RAI), maar de verbinding was niet zoals ik had verwacht. Kon moeilijk verbinding krijgen met 4G en als ik verbinding had dan kon ik niet eens een foto via Whatsapp versturen. Ook bellen is mij niet gelukt.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op zondag 26 april 2015 @ 20:45:
Heb gisteren mijn multisim binnengekregen maar ik kan niet achterhalen waar ik deze kan activeren. De in de meegestuurde brief gemelde URL (http://www.vodafone.nl/multisim) verwijst me door naar My Vodafone maar kan daar geen optie tot activatie ontdekken. De Webcare dienst is ook niet echt behulpzaam aangezien de door hen aangereikte URL (http://www.vodafone.nl/simkaart) ook doorverwijst naar My Vodafone. Heeft iemand hier enig idee hoe ik de kaart kan activeren?
Opgelost door via Twitter contact te zoeken met @vodafonenl. Helaas geen 4G op MultiSIM (Daar is een issue mee schijnbaar)
Implementatie van nieuwe systeem van Vodafone gaat niet echt van een leien dakje. Geen werkende Windowsphone My Vodafone app meer (terwijl ze me wel vrolijk een Windowsphone leveren ;) ), MultiSim niet te activeren en na activatie geen 4G :P
Gelukkig wel heel hulpvaardige mensen op de webcare.
pa2ra schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:13:
[...]

Zou ik niet doen, deze Blox is namelijk niet meer uit te zetten (dus die 2,50 per maand ben je dan tot verlenging kwijt)

[ Voor 13% gewijzigd door Tomba op 29-04-2015 12:12 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 21:00:
[...]

Ik was in Amsterdam (RAI), maar de verbinding was niet zoals ik had verwacht. Kon moeilijk verbinding krijgen met 4G en als ik verbinding had dan kon ik niet eens een foto via Whatsapp versturen. Ook bellen is mij niet gelukt.
In de RAI mogen ze sowieso weleens wat doen aan dekking. KPN heeft er microcellen hangen inclusief 3G. Vodafone alleen 2G, dus als je op 4G of 3G zit dan doet je telefoon niets met die dingen en pak je een signaal van buiten. Bellen kan alsnog misgaan als 4G je naar 3G wil sturen maar dat netwerk te druk is.

Op beurzen waar ik een paar jaar terug was vlak voor de tijd van 4G was het ook al een drama. Leuk als je probeert iemand te bereiken voor een afspraak op een beurs, gewoon niks aan te vallen met je telefoon. Hing trouwens wel af van aan welke kant van de RAI je was :+

-edit-
Even gecheckt, maar ze lijken nu wel microcellen te hebben in in ieder geval een deel van de RAI, voor 2G en 3G. Misschien ook tijd voor 4G small cells daar?

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 29-04-2015 12:27 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:26:
[...]

In de RAI mogen ze sowieso weleens wat doen aan dekking. KPN heeft er microcellen hangen inclusief 3G. Vodafone alleen 2G, dus als je op 4G of 3G zit dan doet je telefoon niets met die dingen en pak je een signaal van buiten. Bellen kan alsnog misgaan als 4G je naar 3G wil sturen maar dat netwerk te druk is.

Op beurzen waar ik een paar jaar terug was vlak voor de tijd van 4G was het ook al een drama. Leuk als je probeert iemand te bereiken voor een afspraak op een beurs, gewoon niks aan te vallen met je telefoon. Hing trouwens wel af van aan welke kant van de RAI je was :+

-edit-
Even gecheckt, maar ze lijken nu wel microcellen te hebben in in ieder geval een deel van de RAI, voor 2G en 3G. Misschien ook tijd voor 4G small cells daar?
Ik was overigens niet in de RAI zelf maar op het voor terrein. Had verwacht dat ik met 4G geen problemen zou ondervinden, maar helaas.

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:13
Tomba schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:03:
[...]

Opgelost door via Twitter contact te zoeken met @vodafonenl. Helaas geen 4G op MultiSIM (Daar is een issue mee schijnbaar)
Gelukkig wel heel hulpvaardige mensen op de webcare.
Raar dat ze geen 4G kunnen activeren op een multisim, bij mij werkt het gelukkig wel.
Het zullen gerust aardige mensen zijn bij de webcare helaas is mijn ervaring met een aantal
van de webcare mensen op het netjes te zeggen "wat minder".
Niet inhoudelijk reageren of vaak ook gewoon geen reactie.
Gelukkig kan ik gratis naar de klantenservice bellen, lang in de wacht staan.
om vervolgens vaak een niet inhoudelijke reactie te krijgen. :(
Gelukkig spreek ik soms ook zeer kundige mensen :)

In Hoorn centrum (Roode Steen) met Vodafone geen enkel probleem gehad met Koningsdag.
Data en bellen ging prima geen mislukte gesprekken of geen of traag internet.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Megapaul schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:23:
[...]

Raar dat ze geen 4G kunnen activeren op een multisim, bij mij werkt het gelukkig wel.
Het zullen gerust aardige mensen zijn bij de webcare helaas is mijn ervaring met een aantal
van de webcare mensen op het netjes te zeggen "wat minder".
Niet inhoudelijk reageren of vaak ook gewoon geen reactie.
Gelukkig kan ik gratis naar de klantenservice bellen, lang in de wacht staan.
om vervolgens vaak een niet inhoudelijke reactie te krijgen. :(
Gelukkig spreek ik soms ook zeer kundige mensen :)

In Hoorn centrum (Roode Steen) met Vodafone geen enkel probleem gehad met Koningsdag.
Data en bellen ging prima geen mislukte gesprekken of geen of traag internet.
Ik vond het ook heel raar, maar komt schijnbaar omdat ik al te lang klant ben ofzo ;) (lees sinds 1997) waardoor het niet goed gaat. Ik vind het een minor issue want 3G is op zich snel zat, had liever een werkende My Vodafone app :)
(Ben overigens niet de enige)
Qua webcare moet je ook altijd geluk hebben dat je iemand die bij webCARE en niet Web/care werkt denk ik. Bellen heb ik opgegeven want wachttijd was echt absurd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 29-04-2015 13:28 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Als Vodafone de klanten blijkbaar niet wil, dan zou ik zeggen: stem met je voeten.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ucsdcom schreef op woensdag 29 april 2015 @ 20:54:
Als Vodafone de klanten blijkbaar niet wil, dan zou ik zeggen: stem met je voeten.
Zeker naar T-Mobile volgens jou? :+

Goedkoop bellen via VoIP

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
inmiddels thuis weer netjes 4G dekking.. tevens is de snelheid op die cell behoorlijk omhoog gegaan. van max 30/20 naar ruim 78/25 mbits

ook in Stadskanaal ( waar ik de nacht voor en koningsdag heb rond gehangen ) was de 4G dekking en snelheid van het 4G netwerk erg goed! laagste wat ik gemeten heb was 8mbit down.. en 15mbit up

metingen gedaan van grofweg 26-4 15:00 tot 27-4 18:00u. elke keer op de zelfde locatie ( hooguit 5 meter afwijking )

404 Signature not found

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-11 10:55

netblade

Sunrise

MensionXL schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:12:
[...]

Daar gaat de administratie iig een stuk beter :+

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Op de Vodafone-dekkingskaart zijn er rare dingen gebeurd met de 4G+-planning.

Als je ver genoeg inzoomt op de planning van april/juli dan is bijvoorbeeld echt 100% van Utrecht donkerblauw (4G+-dekking dus). Nu is het trouwens al zo dat ik bijna overal 4G+ heb, ook op plekken waar de kaart dat niet aangeeft, maar dit gaat nog een stukje verder. :+

Als je verder uitzoomt dan verdwijnt het direct weer en krijg je weer minder te zien.

De strategie van Vodafone rondom 4G+ blijft een beetje vreemd; midden in de stad zendmasten zonder 1800 MHz, en terwijl je naast die mast staat word je op een langzamer 4G+ van honderden meters verderop gegooid; die mast waar je naast staat levert dus een hogere snelheid, maar daar kom je niet op. Als je het mij vraagt moeten ze binnen zo'n gebied gewoon 100% van 1800 MHz voorzien, en in ieder geval tot die tijd andere drempelwaarden hanteren voor selectie van LTE800...

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:46

mb1

Onder de mast zul je altijd een soort van paraplu effect hebben en dus geen dekking van de betreffende mast.
mb1 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:19:
Onder de mast zul je altijd een soort van paraplu effect hebben en dus geen dekking van de betreffende mast.
-70 dBm RSRP en -50 dBm RSSI noem ik niet "geen dekking". Wat je zegt klopt in de praktijk niet omdat de antenne zo dichtbij is, ondanks dat hij verder weg gericht is.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:46

mb1

Sorcerer8472 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:03:
[...]

-70 dBm RSRP en -50 dBm RSSI noem ik niet "geen dekking". Wat je zegt klopt in de praktijk niet omdat de antenne zo dichtbij is, ondanks dat hij verder weg gericht is.
Dat signaal krijg je dus binnen van een verderop gelegen mast zoals je zelf al aangaf in een eerder bericht ;)
mb1 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:46:
[...]

Dat signaal krijg je dus binnen van een verderop gelegen mast zoals je zelf al aangaf in een eerder bericht ;)
Als je gewoon even zou lezen dan zou je zien dat wat je niet zegt niet klopt:
Sorcerer8472 in "[Ervaringen] Vodafone 4G netwerk"

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-11 12:30
Sorcerer8472 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:26:
[...]

-edit-
Ik kan bevestigen dat in de RAI vorige week woensdag er geen 3G/4G signaal was, heel af en toe 4G, maar dat zal van buiten gekomen zijn. 2G signaal was er overigens ook maar zwak.
De dekkingskaart heeft weer een update gehad: meer 4G+, aangepaste 4G+-planning.

De 4G+-planning is helaas een beetje vaag. het lijkt erop alsof de meeste plekken gewoon de huidige 4G+-locaties zijn maar dan met een groter bereik per locatie. Een aantal plekken waar dekking zou komen zijn verdwenen, en een paar plekken waar niets gepland stond is er nu spontaan dekking. Dus tja :+

Doordat er bij 4G+ op plekken met slechte ontvangst alleen wordt uitgezonden op LTE800 maar ook wordt ontvangen op LTE1800, is de dekking van 4G+ in de praktijk nagenoeg gelijk aan die van gewoon 4G. Het dekkingsgebied voor 4G+ dat ik ervaar is nu al een heel stuk groter dan op de Vodafone-kaart. Aan de randen van die dekking is de snelheid vaak wel matigjes, is mijn ervaring, en zou ik liever hebben dat hij naar een gewone 4G-antenne switcht. Het gedrag nu geeft een minder goede user experience, aangezien LTE multiflow (combineren van mast 1 met mast 2) pas in LTE Rel. 12 zal komen waarschijnlijk:
https://www.qualcomm.com/...te-advanced/lte-multiflow

Multiflow maakt het mogelijk om bijv. de Vodafone small cells in Amsterdam (2600) te combineren met de macrocells (800/1800), om zo zeer hoge downloadsnelheden te krijgen en optimaal gebruik te maken van de capaciteit van het hele netwerk.

• ucsdcom
MensionXL schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:12:
[...]

Alle gekheid op een stokje. Nou laat ik daar dan meteen helder over zijn: ik heb geen speciale binding of voorkeur voor T-Mobile. Wel vind ik dat ze het met de bouw van hun nieuwe netwerk erg goed doen en dat hun 4G netwerk goed presteert. Het zou mooi zijn als het lukt de witte en gele vlekken in het huidige dekkingsgebied van de zomer ook nog met 4G-900 grotendeels te vullen. Daarbij hoop ik dus dat de 4G-900 dekking niet alleen wordt ingezet voor capaciteit zoals ooit bij T-Mobile met E-GSM 900 gebeurde, maar dat met 4G-900 ook echt een aanvulling op de dekking geboden gaat worden. Een paar 4G-900 masten op de Veluwe en er is daar ook met T-Mobile een ervaring die T-Mobile klanten daar nog niet eerder gezien hebben! (Of is de dekking daar stiekem al met 4G-900 op proef bereikt?)

Maar wat ik echt wil aankaarten: hier en op het werk heb ik regelmatig te maken met gebruikers die hun huidige provider op alle mogelijke manieren bekritiseren en op alle mogelijke manieren ontevreden zijn over dekking, service en 4G uitrol. Na 2 jaar klagen verlengt men echter zonder 1 moment na te denken bij zijn huidige aanbieder. Is de kritiek dan niet terecht geweest? Hebben we het gez..k te serieus genomen? Of heeft men het lef niet om eens voor een jaartje te wisselen?

Juist T-Mobile biedt gratis 4G aan op prepaid simkaarten, Vodafone biedt prepaid 4G voor 5,- per maand op prepaid. KPN biedt helaas alleen 2G en 3G-900 en 3G-2100 op prepaid. Nog geen 4G. Haal voor die paar euro zo'n kaartje waardeer wat op en pak je registratie beltegoed erbij. Zet een databundeltje aan en test er eens mee! Ook als je geen databundeltje erop zet dan is het nog de moeite om eens naar de dekking van nu te kijken. En kwaak niet zomaar iedereen na die zegt dat KPN, T-Mobile of Vodafone een slecht netwerk heeft. Er zijn gegarandeerd best wat Vodafone klanten die bij KPN en T-Mobile beter uit zijn en omgekeerd, KPN en T-Mobile klanten die Vodafone eens moeten hertesten met de huidige vergevorderde netwerkombouw. Het enige wat ik momenteel op papier mis bij Vodafone is 3G-900 voor als ik mijn Ipad 3G, One plus zou willen gebruiken of mijn dongel in de laptop wil gebruiken.

Edit: ik zie net een staatje van klachtencompas over de klachtenafhandeling door telecomproviders waarvan ik schrik in het geval van Vodafone. Het ondersteunt wat hierboven door anderen beweerd wordt: 1238 klachten ontvangen, waarvan Vodafone er slechts 10 heeft opgelost. Ter vergelijking: T-Mobile 1729 klachten, waarvan 1379 afgehandeld, KPN 4210 klachten, waarvan 4044 afgehandeld. Er wordt niet vermeld of dit over mobiel, of vast verkeer of beide gaat. Ik weet dus deze getallen niet precies te duiden, maar het zegt wel iets over de moeite die Vodafone momenteel heeft om klachten tijdig af te handelen.

[ Voor 59% gewijzigd door ucsdcom op 05-05-2015 20:24 ]

• binja
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03-2022
Sinds maart overgestapt op Vodafone(zakelijk) van KPN. Sinds Vodafone 1 groot drama qua dekking. Gesprekken die weg vallen, geen dekking. Vodafone helpt ons totaal niet met onze klachten. Als dit nog langer aanhoud zeggen we als bedrijf het contract weer op met Vodafone en gaan we weer terug naar KPN.

De dekking is zeer slecht op ons hoofdkantoor maar ook bijvoorbeeld bij mij thuis is het zeer slecht. Directie klaagt over wegvallende gesprekken onderweg. Ons bedrijf zit met 60 vestigingen voornamelijk in de goed dekkings graad volgens Vodafone maar helaas.
ucsdcom schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:36:
[...]

Edit: ik zie net een staatje van klachtencompas over de klachtenafhandeling door telecomproviders waarvan ik schrik in het geval van Vodafone. Het ondersteunt wat hierboven door anderen beweerd wordt: 1238 klachten ontvangen, waarvan Vodafone er slechts 10 heeft opgelost. Ter vergelijking: T-Mobile 1729 klachten, waarvan 1379 afgehandeld, KPN 4210 klachten, waarvan 4044 afgehandeld. Er wordt niet vermeld of dit over mobiel, of vast verkeer of beide gaat. Ik weet dus deze getallen niet precies te duiden, maar het zegt wel iets over de moeite die Vodafone momenteel heeft om klachten tijdig af te handelen.
Volgens mij komt dat doordat Vodafone via dat platform geen klachten oplost, maar alleen via haar eigen wegen.
binja schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:40:
Sinds maart overgestapt op Vodafone(zakelijk) van KPN. Sinds Vodafone 1 groot drama qua dekking. Gesprekken die weg vallen, geen dekking. Vodafone helpt ons totaal niet met onze klachten. Als dit nog langer aanhoud zeggen we als bedrijf het contract weer op met Vodafone en gaan we weer terug naar KPN.

De dekking is zeer slecht op ons hoofdkantoor maar ook bijvoorbeeld bij mij thuis is het zeer slecht. Directie klaagt over wegvallende gesprekken onderweg. Ons bedrijf zit met 60 vestigingen voornamelijk in de goed dekkings graad volgens Vodafone maar helaas.
Toen ik nog een Vodafone-sim in mijn autotelefoon had, had ik die ervaring ook. Gesprekken die wegvallen omdat je buiten het dekkingsgebied van één bepaalde mast komt voordat de volgende het gesprek op kan pakken (omdat die te druk is?) ... Kwam door heel Nederland voor. Na het wegvallen kun je vaak wel vrij snel (of zelfs direct) weer een nieuw gesprek opzetten.

Direct na de switch naar KPN geen last meer van... Overigens kwam het bij Vodafone alleen voor op 2G, maar helaas is de kans dat je tijdens een telefoongesprek ineens terugvalt van 3G naar 2G wel aanwezig. Als je begint te bellen vanaf 4G dan begin je vaak ook al op 2G (dit is nog steeds op veel locaties niet opgelost door Vodafone terwijl het volgens mij het aantal dropped calls flink zou kunnen verminderen!)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hmm VF is volgens mij wel erg druk met werkzaamheden.. regelmatig dat de dekking in noord nederland veranderd op dit moment.. gelukkig wordt het netwerk er wel beter van..

alleen het is wel vervelend dat je van "matige" 4G dekking ineens matige 3G dekking hebt.. of erger 2G ..
maar goed een paar dagen later ( als ik weer in de buurt ben ) ineens uitstekende 4G / 3G dekking op die locaties.. :)

404 Signature not found

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:54:
[...]

Volgens mij komt dat doordat Vodafone via dat platform geen klachten oplost, maar alleen via haar eigen wegen.

[...]

Toen ik nog een Vodafone-sim in mijn autotelefoon had, had ik die ervaring ook. Gesprekken die wegvallen omdat je buiten het dekkingsgebied van één bepaalde mast komt voordat de volgende het gesprek op kan pakken (omdat die te druk is?) ... Kwam door heel Nederland voor. Na het wegvallen kun je vaak wel vrij snel (of zelfs direct) weer een nieuw gesprek opzetten.

Direct na de switch naar KPN geen last meer van... Overigens kwam het bij Vodafone alleen voor op 2G, maar helaas is de kans dat je tijdens een telefoongesprek ineens terugvalt van 3G naar 2G wel aanwezig. Als je begint te bellen vanaf 4G dan begin je vaak ook al op 2G (dit is nog steeds op veel locaties niet opgelost door Vodafone terwijl het volgens mij het aantal dropped calls flink zou kunnen verminderen!)
Apart :) Ik ben benieuwd hoe KPN het nu doet op het 2G-netwerk nu ze een gedeelte van de bandbreedte hebben ingezet voor 3G900 :)

Het terugvallen van 3G naar 2G gebeurt bij Vodafone wel snel volgens mij als je belt via 3G2100. Het is bijna onmogelijk om tijdens het rijden een uur lang een stabiel en bruikbaar 3G signaal te houden.

Goedkoop bellen via VoIP

Ik heb bij KPN nog geen enkel wegvallend gesprek gehad op 2G het afgelopen jaar. Wel een tijdje terug "network busy" reglematig, maar da's ook alweer maanden geleden, dat ik dat heb gezien :)

• ucsdcom
Bij KPN en T-Mobile merk je intussen duidelijk dat ze 3G-900 inzetten. Ook voor bellen is dat DE techniek bij deze providers, al was het maar om de hoge HD spraak te kunnen gebruiken. Zelfs in een bunker in een natuurgebied waar ik hoogstens een spoortje 2G verwachtte had ik met deze providers prima 3G. Gek genoeg dringt 4G dan weer niet door.

Vodafone heeft alleen 3G-2100 wat erg slecht dekt. Buiten de randstad is 3G bij Vodafone de techniek waar het eerste je verbinding verbreekt. Ik snap dus prima dat Vodafone je onderweg op een betrouwbare 2G verbinding zet.

[ Voor 13% gewijzigd door ucsdcom op 09-05-2015 20:13 ]

ucsdcom schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 20:11:
Bij KPN en T-Mobile merk je intussen duidelijk dat ze 3G-900 inzetten. Ook voor bellen is dat DE techniek bij deze providers, al was het maar om de hoge HD spraak te kunnen gebruiken. Zelfs in een bunker in een natuurgebied waar ik hoogstens een spoortje 2G verwachtte had ik met deze providers prima 3G. Gek genoeg dringt 4G dan weer niet door.

Vodafone heeft alleen 3G-2100 wat erg slecht dekt. Buiten de randstad is 3G bij Vodafone de techniek waar het eerste je verbinding verbreekt. Ik snap dus prima dat Vodafone je onderweg op een betrouwbare 2G verbinding zet.
Vergeet niet dat KPN en T-Mobile dit een jaar geleden ook nog niet of maar beperkt hadden hè...

Ooit moet Vodafone ook de 900 MHz-band gaan refarmen. Ik zie het nog wel gebeuren dat straks de 2100 MHz-band wordt gebruikt voor 4G (naast 1800 MHz) en dat er nog een snippertje 3G op de 900 MHz-band overblijft, naast 2G, bij Vodafone. Als het 4G-netwerk af is kan VoLTE (+ HD Voice dus) worden geïntroduceerd waarna veel bellers de 2G-band zullen verlaten.

Het lijkt me heel raar als ze 2G nog jarenlang op een 10 MHz brede band actief laten. Kan in theorie wel, maar is zonde van het spectrum. Als ze nu al voorbereiden op een situatie waarin je nu 5 MHz 3G, 5 MHz 2G hebt, kun je straks switchen naar een situatie met 10 MHz 4G zonder dat er dan nog een hardware swap nodig is. Ook nog mogelijk: ze zetten ook gelijk 5 MHz 4G op de 900 MHz-band voor carrier aggregation, en switchen dit later naar 10 MHz 4G. Door dit te combineren met 4G in de 800 MHz-band kunnen er binnenshuis hogere snelheden worden gehaald en verhoogt de stabiliteit en totale netwerkcapaciteit. Geen idee of dit misschien niet met de huidige hardware-setup al kan? (het component dat ook het signaal op 806 MHz genereert?)

Nu al voorbereiden naar de situatie waarin 2G wordt uitgeschakeld is sowieso slim. T-Mobile is er het meest prominent mee bezig: de 2G-dekking gaat nu ook echt minder worden. KPN wat minder, maar de gebruikte hoeveelheid spectrum voor 2G is nu wel flink teruggeschroefd. Alleen Vodafone blijft nog even achter.

Telstra Australië heeft niet zo heel lang geleden aangekondigd haar 2G-netwerk uit te schakelen eind 2016. Je ziet daar ook dat je (net als binnenkort bij T-Mobile) betere dekking hebt op 3G (850 MHz) dan op 2G:
http://exchange.telstra.c...o-say-goodbye-old-friend/
https://www.telstra.com.au/coverage-networks/our-coverage

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Sorcerer8472 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:15:
[...]

Nu al voorbereiden naar de situatie waarin 2G wordt uitgeschakeld is sowieso slim. T-Mobile is er het meest prominent mee bezig: de 2G-dekking gaat nu ook echt minder worden. KPN wat minder, maar de gebruikte hoeveelheid spectrum voor 2G is nu wel flink teruggeschroefd. Alleen Vodafone blijft nog even achter.
Volgens mij heeft vf ook het meeste m2m aansluitingen en is het daarom (gelukkig) niet bezig met het afbouwen van het 2G netwerk.

Hoi!

• pa2ra
binja schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:40:

En als je ze belt, tweet (of iets dergelijks), verwijst Vodafone altijd naar hun eigen dekkingskaart en zegt erbij: er moet toch echt 4G zijn meneer, dat ligt vast aan uw simkaart of uw telefoon (terwijl ik met dezelfde simkaart of telefoon elders wel 4G heb... dus er is gewoon geen dekking in mijn woonplaats).

Jammer, Vodafone is gewoon niks.

• ucsdcom
Interessant stukje over Australie en het daar stoppen met 2G. Gek genoeg worden er in Nederland nog steeds 2G only toestellen verkocht. Dat heeft men dan in Australie beter gedaan.

Wat bedoelen ze met de 850 frequentie: is dat bij 4G toch gewoon de 4G-800 frequentie zoals Vodafone die ook gebruikt? Ik weet wel dat de 800 band niet op 800 mHz precies zit of kiezen ze daar toch opeens voor ondersteuning van Amerikaanse 4G frequenties? In dat laatste geval zou er voor Nederland nog iets extra aan spectrum te veilen zijn of niet?

• EWK
  • Niet online

EWK

Zolang er nog enorm veel m2m verkeer is over 2G, is de hele discussie over de uitschakeling van 2G toch niet relevant?

Hoi!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
EWK schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:11:
Zolang er nog enorm veel m2m verkeer is over 2G, is de hele discussie over de uitschakeling van 2G toch niet relevant?
Er zijn voorlopig echt nog geen plannen voor het uitschakelen van 2G bij geen van de providers. Sterker nog, het aantal 2G sites neemt alleen maar toe! Leuk al die vergelijkingen met andere landen, maar elk netwerk heeft zijn eigen redenen om bepaalde technieken wel of niet in stand te houden. Je kunt appels niet met peren vergelijken, hoe interessant de argumenten soms misschien ook zijn.
Raider095 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:36:
[...]

Er zijn voorlopig echt nog geen plannen voor het uitschakelen van 2G bij geen van de providers. Sterker nog, het aantal 2G sites neemt alleen maar toe! Leuk al die vergelijkingen met andere landen, maar elk netwerk heeft zijn eigen redenen om bepaalde technieken wel of niet in stand te houden. Je kunt appels niet met peren vergelijken, hoe interessant de argumenten soms misschien ook zijn.
Ik hou van interessante argumenten :+

De extra sites waar je het over hebt zijn waarschijnlijk allemaal sites waarbij het ook relatief eenvoudig zal zijn om naar een andere standaard te switchen, zoals UMTS of LTE. Zoals bij T-Mobile die aangaf GSM1800 te intensiveren ter vervanging van GSM900. Hierna hebben ze alleen nog maar 5 MHz GSM1800 waarbij het lastig is om die 5 MHz voor iets anders nuttig te gebruiken, dus geen spoed meer om het verder snel af te bouwen.
EWK schreef op zondag 10 mei 2015 @ 15:00:
[...]

Volgens mij heeft vf ook het meeste m2m aansluitingen en is het daarom (gelukkig) niet bezig met het afbouwen van het 2G netwerk.
Ja, internationaal maken ze er ook nogal een ding van bij Vodafone Group, dus waarschijnlijk mogen ze contractueel niet eens GSM afschaffen.
ucsdcom schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:40:
Interessant stukje over Australie en het daar stoppen met 2G. Gek genoeg worden er in Nederland nog steeds 2G only toestellen verkocht. Dat heeft men dan in Australie beter gedaan.

Wat bedoelen ze met de 850 frequentie: is dat bij 4G toch gewoon de 4G-800 frequentie zoals Vodafone die ook gebruikt? Ik weet wel dat de 800 band niet op 800 mHz precies zit of kiezen ze daar toch opeens voor ondersteuning van Amerikaanse 4G frequenties? In dat laatste geval zou er voor Nederland nog iets extra aan spectrum te veilen zijn of niet?
In Australië maken ze voor 3G gebruik van de 850 MHz-band wat inderdaad ook een Amerikaanse band is. Verder in gebruik in het land zijn banden in 700, 900, 1800, 2100, 2600 MHz. Geen 800 MHz in Australië dus.

• Raider095
[b]Sorcerer8472 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 08:27:Ja, internationaal maken ze er ook nogal een ding van bij Vodafone Group, dus waarschijnlijk mogen ze contractueel niet eens GSM afschaffen.
Goed, we schaffen 2G af. Stel nu dat opa een hartaanval krijgt en oma kan geen 112 bellen met haar Nokia 3410 uit 2001?

Is er ergens geen dekking, dan heb je geen dekking. Was er vorige week nog wel dekking, maar bezuinigt men op "oude" techniek terwijl dit voor bepaalde personen de enige techniek is? Dan heb je echt wat uit te leggen hoor en maakt men gehakt van jouw argumenten.

De door jou geschetste ideale technische wereld kan men alleen realiseren als ze voor Sinterklaas (wie kent hem niet?) gaan spelen en kosteloos moderne toestellen gaan verschaffen aan personen die om wat voor reden dan ook zijn blijven steken bij een "oud" toestel.

En ja, dan heb je het M2M GPRS verkeer nog. Zou ideaal zijn om dat allemaal naar 3G te verkassen, maar dat is nogal een logistieke operatie.

En waarvoor? Vodafone (KPN ook) heeft al 4G op de (nog gunstigere) 800 MHz. Wat wil je, nog meer carrier aggregation wat vooralsnog lang niet door alle toestellen wordt ondersteund? Voor "iets" sneller internet een complete generatie opdoeken? Goed idee, misschien kunnen ze dan meteen 5G bijbouwen ;)

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 22:26
Ik denk dat de eerste prioriteit van Vodafone zou moeten liggen bij een stabiel netwerk, voordat ze er überhaupt over zouden moeten nadenken om 2G af te schakelen.

Vanmiddag bijvoorbeeld had ik in de trein 4G+ tot vlak voorbij station Almere Muziekwijk, vervolgens viel ik terug naar 3G/H/H+ t/m Amsterdam Centraal, pas nadat ik het station uit was had ik weer 4G+, terwijl normaal gesproken het hele traject 4G of 4G+ is.

Vorige week had ik hetzelfde probleem van de Piet Heintunnel in de auto tot aan de van Limburg Stirumstraat. Het lijkt erop dat de handover van 3G naar 4G met hoge snelheid nog niet helemaal goed gaat. Ook vliegtuigstand in- en uitschakelen helpt dan niet. Wanneer je vervolgens gedurende langere tijd zo goed als stilstaat op dezelfde plek (enkele minuten) schakel je meestal pas weer terug naar 4G.

In principe is het bereik van Vodafone prima te noemen, maar wanneer je door een tunnel rijdt, waar (nog) geen 4G beschikbaar is, zit je vaak de rest van de rit vast aan 3G en ook wanneer er een storing is, of werkzaamheden zijn, waardoor 4G tussendoor even wegvalt.

Dat neemt niet weg, dat zolang ik 4G(+)-verbinding heb, ik meer dan tevreden ben over de stabiliteit van de verbinding en voor het streamen van muziek en verder surfen is het echt een gigantische verbetering t.o.v. 3G, zeker op drukke plekken als Amsterdam Centraal. En in principe is de dekking ook erg goed, ik ben nog weinig plekken tegengekomen, waar structureel geen 4G beschikbaar is, maar dit is echt een storend probleem, wat me steeds vaker begint op te vallen.

Zijn er meer die dit probleem hebben?

• ucsdcom
Raider095 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:32:
[...]

Goed, we schaffen 2G af. Stel nu dat opa een hartaanval krijgt en oma kan geen 112 bellen met haar Nokia 3410 uit 2001?

Is er ergens geen dekking, dan heb je geen dekking. Was er vorige week nog wel dekking, maar bezuinigt men op "oude" techniek terwijl dit voor bepaalde personen de enige techniek is? Dan heb je echt wat uit te leggen hoor en maakt men gehakt van jouw argumenten.

De door jou geschetste ideale technische wereld kan men alleen realiseren als ze voor Sinterklaas (wie kent hem niet?) gaan spelen en kosteloos moderne toestellen gaan verschaffen aan personen die om wat voor reden dan ook zijn blijven steken bij een "oud" toestel.
Vodafone heeft GSM900 al uit moeten schakelen toen ze bij de laatste veiling hun GSM900 frequenties verloren en er slechts E-GSM-900 frequenties voor terug konden krijgen. Aan je Imeinummer was te zien of je een niet compatible toestel bezat. Was dit het geval, dan kreeg je een nieuwe 2G telefoon (19,95 euro) die wel E-GSM900 banden ondersteunt. Wel raar vond ik het toen al dat ze deze klanten een 2G toestel geven en niet een 2G/3G featurephone. Dan zitten ze strakscweer zonder.....het zijn namelijk juist de mensen die nooit een nieuwe kopen en hem over 10 jaar nog hebben.
Ook in dit geval kon je iemand hebben die 112 wilde bellen en opeens geen ontvangst meer had.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Misschien weet iemand er hier wat meer vanaf. Zijn hier nog mensen die nauwelijks bereik hebben in Gouda? Ik kom er dagelijks doorheen met de trein, en het valt me op dat ik altijd in Gouda op 3g of 2g overschakel. Nu begrijp ik dat in de trein 4G nooit erg snel werkt, maar het is overal goed functioneel behalve in Gouda (ook als ik gewoon stil sta). Nu zie ik op de VF dekkingskaart dat het bereik daar niet geweldig is, maar zelfs op punten waar de kaart 4G+ aangeeft laat het altijd te wensen over.

Blijf het altijd vreemd vinden dat het bereik daar zo ontzettend belabberd is.

• Raider095
ucsdcom schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:17:
Vodafone heeft GSM900 al uit moeten schakelen toen ze bij de laatste veiling hun GSM900 frequenties verloren en er slechts E-GSM-900 frequenties voor terug konden krijgen. Aan je Imeinummer was te zien of je een niet compatible toestel bezat. Was dit het geval, dan kreeg je een nieuwe 2G telefoon (19,95 euro) die wel E-GSM900 banden ondersteunt. Wel raar vond ik het toen al dat ze deze klanten een 2G toestel geven en niet een 2G/3G featurephone. Dan zitten ze strakscweer zonder.....het zijn namelijk juist de mensen die nooit een nieuwe kopen en hem over 10 jaar nog hebben.
Ook in dit geval kon je iemand hebben die 112 wilde bellen en opeens geen ontvangst meer had.
Ok daar zit wat in, maar daar is deels de overheid debet aan. Ligt iets ingewikkelder en gaat wat offtopic. Daarnaast noemde ik deels grappend de Nokia 3410, maar deels ook serieus; deze heeft wel EGSM.

Daarnaast spreek jij over "uitschakelen", er is niets uitgeschakeld. EGSM is ook gewoon GSM900, alleen een stukje wat later is toegevoegd. Vandaag de dag wordt er geen onderscheid gemaakt tussen EGSM en het oude GSM900 zonder EGSM. Wel is het zo dat niet alle oude Vodafone sites deze frequenties ondersteunden, maar puur praktisch gezien is het niet meer dan het omprogrammeren van bestaande sites naar nieuwe frequenties. De sites zelf ondersteunden het wel, maar niet de bijbehorende filters (om het maar even simpel te houden).

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-11 17:36
Een vraagje over 2G, ik dacht dat Vodafone met LTE-inschakeling ook gelijk EDGE zou aanzetten? Hierzo volop LTE-bereik maar de oudere telefoons hangen nog steeds aan GPRS in plaats van EDGE(En ja, ze zijn EDGE-compatible).

Overigens moet ik Vodafone een pluim geven wat betreft huidige bereik en netwerk performance. Met Koningsdag, festivals en andere evenementen met veel dataverkeer heb ik tot nu toe ALTIJD werkende internetverbinding gehad. Ping bleef normaal en de laagste snelheid die ik heb meegemaakt was 3Mbit down. Ook overal ruim bereik met alle drie de netwerktechnologieën. KPN-bellers en internetters kregen de hele tijd "Netwerk bezet" of geen dataverkeer, om over T-Mobile nog maar te zwijgen. Van hen zie ik ook nog steeds amper 3G in de omgeving.

Ik krijg trouwens aan het begin van elke datasessie 'gratis' data binnen. De eerste 2 minuten kan ik gewoon internetten terwijl ik er geen recht op heb(wel alleen via 2G). Anderen ook 'last' van? :+

[ Voor 11% gewijzigd door timmie1 op 11-05-2015 22:06 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:25
hallo, misschien hoort deze vraag niet hier thuis......

Maar ik ben op zoek naar een nieuwe provider.
Ik twijfel tussen KPN en Vodafone.

Ik kom zelf uit het westen van Friesland.

Nu kan ik kiezen tussen de volgende abbos:
De prijzen zijn ongeveer hetzelfde.

KPN: 200bel/sms + 5gb
Vodafone: onbeperkt bel/sms en 7gb internet. (3gb kan ook, dan ben ik iets minder kwijt)

Goeie dekking vind ik wel belangrijk, ik rij ook regelmatig de afsluitdijk op, en volgende de website 4gmasten staat er alleen een mast van kpn op de afsluitdijk ....

Maar opzich is dit niet zo'n probleem.... zolang ik voor de rest maar goed bereik heb.

Heeft iemand misschien advies voor mij?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hoewel ik ergens pro-vodafone ben, veronderstel ik dat je de aller-allerbeste ontvangst bij KPN hebt. Al zal je het verschil in de praktijk waarschijnlijk niet merken. Daarom zou ik gewoon kiezen voor het meest voordelige abonnement.

• EWK
  • Niet online

EWK

Aggressor schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:04:
hallo, misschien hoort deze vraag niet hier thuis......

Maar ik ben op zoek naar een nieuwe provider.
Ik twijfel tussen KPN en Vodafone.

Ik kom zelf uit het westen van Friesland.

Nu kan ik kiezen tussen de volgende abbos:
De prijzen zijn ongeveer hetzelfde.

KPN: 200bel/sms + 5gb
Vodafone: onbeperkt bel/sms en 7gb internet. (3gb kan ook, dan ben ik iets minder kwijt)

Goeie dekking vind ik wel belangrijk, ik rij ook regelmatig de afsluitdijk op, en volgende de website 4gmasten staat er alleen een mast van kpn op de afsluitdijk ....

Maar opzich is dit niet zo'n probleem.... zolang ik voor de rest maar goed bereik heb.

Heeft iemand misschien advies voor mij?
Wat zegt de dekkingskaart van vodafone?

Hoi!

timmie1 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:03:
Een vraagje over 2G, ik dacht dat Vodafone met LTE-inschakeling ook gelijk EDGE zou aanzetten? Hierzo volop LTE-bereik maar de oudere telefoons hangen nog steeds aan GPRS in plaats van EDGE(En ja, ze zijn EDGE-compatible).
EDGE lijken ze alleen aan te zetten op masten die een grote hoeveelheid 2G-verkeer doen. Ik kan er verder niet echt een patroon in ontdekken, maar heb ook gehoord dat het wellicht komt doordat EDGE meer ruimte nodig heeft dan GPRS vanwege backward compatibility met GPRS. Kan hier niet echt voldoende documentatie over vinden, om dit te checken.
Raider095 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:15:
[...]

Ok daar zit wat in, maar daar is deels de overheid debet aan. Ligt iets ingewikkelder en gaat wat offtopic. Daarnaast noemde ik deels grappend de Nokia 3410, maar deels ook serieus; deze heeft wel EGSM.
Toch komt er in de toekomst een moment dat het moet gaan gebeuren. Bij Telstra werd er een tijd lang al geen GSM meer gebouwd (focus op UMTS op 850 MHz), en nu kondigen ze dus aan GSM helemaal offline te gooien. In Nederland moet dat straks ook gebeuren, met een ruime aankondiging vantevoren. De vraag is of er dan bij Vodafone nog een tussenperiode zal zijn waarbij GSM al half wordt afgebouwd en wordt aangevuld met een andere technologie (zoals bij KPN en T-Mobile).

• Dave1988
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-11 22:52
Weet er iemand toevallig waarom Vodafone niet in elk dorp cq. stad meteen alle masten van 4G voorziet?
Voorbeeld: Voerendaal (regio Heerlen/Parkstad)

2 masten in de buurt, bij Klimmen en de A76 hebben 4G geactiveerd, maar op de locaties bij t Veolia station Voerendaal en en aan de Heerlerweg zijn alleen met 2G en 3G.
Gevolg: nog steeds geen goede dekking in Voerendaal. 1 streepje buitendekking of terugvallend op 3G, beetje jammer!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:09:
Toch komt er in de toekomst een moment dat het moet gaan gebeuren.
Moet?! Op grond waarvan?
Sorcerer8472 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:09:
De vraag is of er dan bij Vodafone nog een tussenperiode zal zijn waarbij GSM al half wordt afgebouwd en wordt aangevuld met een andere technologie (zoals bij KPN en T-Mobile).
Zoals bij KPN en T-Mobile? Je praat nogal in raadsels. Zijn zij al aan het afbouwen dan? Ze zijn 900 misschien aan het combineren met UMTS, dat is heel wat anders dan afbouwen hoor. Vodafone heeft zijn GSM op 1800 ook uitgeschakeld ten gunste van LTE, wat maakt 900 meer GSM dan 1800?
Raider095 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:16:
[...]

Moet?! Op grond waarvan?

[...]

Zoals bij KPN en T-Mobile? Je praat nogal in raadsels. Zijn zij al aan het afbouwen dan? Ze zijn 900 misschien aan het combineren met UMTS, dat is heel wat anders dan afbouwen hoor. Vodafone heeft zijn GSM op 1800 ook uitgeschakeld ten gunste van LTE, wat maakt 900 meer GSM dan 1800?
Moet? Innovatie, natuurlijk verloop, spectrale efficiëntie, veiligere protocollen? NMT is er nu ook niet meer.
KPN en T-Mobile hebben beide de hoeveelheid spectrum die werd gebruikt voor GSM enorm afgebouwd (KPN en T-Mobile hebben meer dan 2/3e spectrum gerefarmed al). Ook lopen er steeds minder calls over GSM. Dat noem ik afbouwen dus.

Vodafone heeft ook een stukje GSM1800 afgebouwd, maar dat is minimaal en deels hebben ze het nog steeds in gebruik op bepaalde indoor locaties. Zij bouwen het minst af dus.

Overigens nu ook Vodafone small cells in actie gezien: het bereik van zo'n ding is toch wel tegen de 200 meter voordat een macro het weer overneemt. Mensen die direct ernaast wonen en Vodafone hebben zullen er ook gebruik van maken..

Ze zijn vrij makkelijk te herkennen aan dat ze maar 10 MHz kanaalbreedte innemen op LTE1800 (speedtest: 55/18), of dat het LTE2600 is. Mijn telefoon zat dik onder de 1 mW aan vermogen te sturen naar het ding (-18 dBm zelfs). Ze zijn ook te herkennen aan dat je ipv een dun GvB-bordje op een bushalte ineens een dik vierkant ding met GvB-bord erin hebt bovenop de bushalte :P

Ik was in de omgeving van het Westerpark en het macronetwerk had het druk daar. Soms duurde het even voordat ik verbinding had (4G+), een seconde of 5 soms, maar direct daarna een speedtest doen leverde wel 10/3 op. Maar, kun je nagaan: 1800+800 MHz-band gebruiken, 30 MHz in totaal, en een netwerk begint al trager te reageren. Moet wel zeggen dat het echt extreem druk was in het Westerpark, en dat alles dus wel werkte, met wat opstarttijd. Maar dat belooft wat voor de toekomst en uitdagingen van providers met 4G...

Of... moet Vodafone gewoon de antenne op 1014BL ook eens ombouwen, waarmee een deel van de gebruikers op een andere cel had gezeten..? :+

Edit: het is nu mogelijk om van Amsterdam tot Born (Limburg) te rijden zonder 4G kwijt te raken! Alleen bij de Vodafone-nep-denneboom langs de A2 is het signaal wel even zwak, want die boom heeft alleen 2G/3G:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5NEbxid.jpg
(helaas is de oude site gsm-info.tk waar ook foto's van o.a. deze boom stonden, niet meer online)

@Raider095: heb jij ooit een Nokia 6150 tegen een picocell aan gehouden trouwens? (of zegt het je helemaal niks, wat ik nu typ? :P)

[ Voor 49% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-05-2015 18:23 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb sinds vorige week een 4G toestel (Huawei P8 cat6 LTE) nu zie ik eigenlijk alleen maar het 4G icoontje en geen 4G+ (geen idee of het toestel daadwerkelijk 4G+ laat zien). Nu zag ik dat de optie Carrier Aggregatie standaard uitstond, moet deze niet aan staan op het Vodafone netwerk?
Echter haal ik "maar" 40mbit (Amsterdam Sixhaven) en 25mbit in Nieuwegein (meerdere malen getest). Op de coverage kaart is wel te zien dat de antenne's in de buurt zowel 800 als 1800mhz zijn.

Zijn er zo weinig plekken waar je 4G+ kan ontvangen of doe ik iets verkeerd? :P

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:38
ArcticWolf schreef op maandag 18 mei 2015 @ 07:44:
Ik heb sinds vorige week een 4G toestel (Huawei P8 cat6 LTE) nu zie ik eigenlijk alleen maar het 4G icoontje en geen 4G+ (geen idee of het toestel daadwerkelijk 4G+ laat zien). Nu zag ik dat de optie Carrier Aggregatie standaard uitstond, moet deze niet aan staan op het Vodafone netwerk?
Echter haal ik "maar" 40mbit (Amsterdam Sixhaven) en 25mbit in Nieuwegein (meerdere malen getest). Op de coverage kaart is wel te zien dat de antenne's in de buurt zowel 800 als 1800mhz zijn.

Zijn er zo weinig plekken waar je 4G+ kan ontvangen of doe ik iets verkeerd? :P
Carrier Aggregation moet inderdaad aan staan om 4G+ te gebruiken. In de gebieden waar Vodafone 4G+ aanbiedt, wordt gebruik gemaakt van deze techniek om frequentiebanden te bundelen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Kan het zijn dat m'n abonnement het niet toe laat (F&F Sim-only BSW-2 altijd 35)? Ik heb echt het idee dat hij helemaal niet met 4G+ kan verbinden, ik zie trouwens dat ik thuis wel gewoon vol 4G+ (225mbit) zou kunnen ontvangen... maar ik zit daar dus met max 25mbit.

ArcticWolf schreef op maandag 18 mei 2015 @ 08:23:
Kan het zijn dat m'n abonnement het niet toe laat (F&F Sim-only BSW-2 altijd 35)? Ik heb echt het idee dat hij helemaal niet met 4G+ kan verbinden, ik zie trouwens dat ik thuis wel gewoon vol 4G+ (225mbit) zou kunnen ontvangen... maar ik zit daar dus met max 25mbit.
Alle abonnementen kunnen het aan, en je komt het door het hele land op veel plekken tegen, met name stedelijke omgevingen. Op je display zie je 4G+ op het moment dat de verbinding actief data verstuurt/ontvangt. In zowat heel Amsterdam en ook heel Nieuwegein zou het moeten werken.

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 08:48:
[...]

Alle abonnementen kunnen het aan, en je komt het door het hele land op veel plekken tegen, met name stedelijke omgevingen. Op je display zie je 4G+ op het moment dat de verbinding actief data verstuurt/ontvangt. In zowat heel Amsterdam en ook heel Nieuwegein zou het moeten werken.
Ja dat is dus het probleem... ik zie de + niet.
Amsterdam (bij CS in de buurt):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WeFXOBql.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JRmWtQll.png

In Nieuwegein is het nog beroerder terwijl er daar juist minder op het netwerk zitten (lijkt me?)

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 18-05-2015 08:55 ]

Weet je dan nu zeker dat het aan staat in je toestel? (kan me voorstellen dat het uit te schakelen is, in een oude telefoon van me kon ik HSPA uitschakelen op 3G :+)

Kan ook zijn dat je het nu wel al gebruikt, maar er geen weet van hebt omdat hij het niet weergeeft. Qua snelheden kunnen zeer drukke gebieden lager uitvallen dan je verwacht.

• ArcticWolf
  • Niet online
Ja, je moet ook verplicht rebooten als je de optie aan of uitzet...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0UlxzyEl.png

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 18-05-2015 09:00 ]

Tja, je kunt op 1 van de weinige locaties zitten waar je geen 4G+ krijgt, of je krijgt het nu wel en de snelheid valt gewoon een beetje tegen (netwerkgebruik van 4G lijkt bizar hard te groeien!)

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:02:
Tja, je kunt op 1 van de weinige locaties zitten waar je geen 4G+ krijgt, of je krijgt het nu wel en de snelheid valt gewoon een beetje tegen (netwerkgebruik van 4G lijkt bizar hard te groeien!)
Wel heel toevallig dat ik overal precies in de blind-spot zit van het + netwerk :+

Edit:
Zie nu dat het best kan dat ik hier precies in een gat zit waar alleen 4G zit... (Amsterdam Noord)

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 18-05-2015 10:11 ]

• Raider095
Als het goed is zijn alle bestaande, gecombineerde 800/1800 sites inmiddels omgebouwd naar 4G+. Alle nieuw te bouwen combi sites worden al enige tijd standaard als 4G+ gebouwd. Als het goed is (...) zouden er dus geen losse 1800 sites meer mogen zijn. Wel enkele 800 sites.

• ArcticWolf
  • Niet online
Raider095 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:48:
Als het goed is zijn alle bestaande, gecombineerde 800/1800 sites inmiddels omgebouwd naar 4G+. Alle nieuw te bouwen combi sites worden al enige tijd standaard als 4G+ gebouwd. Als het goed is (...) zouden er dus geen losse 1800 sites meer mogen zijn. Wel enkele 800 sites.
Is er een andere manier dan afgaan op het icoontje om te zien of de telefoon 4G+ verbonden is?

edit:
Ah... m'n telefoon heeft geen 4G+ icoontje :+
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-Mq4AuBmIj3c/VVm8cZjAswI/AAAAAAAAC68/XOjukGbzVxg/w894-h614-no/icoontjes.png

Dan zal het wel zoals Sorcerer8472 zijn dat het netwerk gewoon erg druk is.

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 18-05-2015 12:18 ]

• Chris.nl
  • Niet online
In Zwolle tik ik vrijwel altijd de 50mbs aan op 4G maar in Hilversum is 4G niet sneller dan 3G. Ik lig er niet echt wakker van, maar het is een feitje.

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik ook niet, maar had zelf meer verwacht van het netwerk, aangezien deze telefoon een cat6 modem heeft.

• Chris.nl
  • Niet online
Ping van 4G is volgens mij ok. De snelheid van het inladen van een webpagina lijdt volgens mij minder onder een relatief trage 4G dan het bliksemsnel kunnen synchroniseren met dropbox. Ik zit bij Vodafone sinds Libertel, als ik voordeliger ergens anders een abonnement kan krijgen ga ik me meer verdiepen in de verschillen van 4G tussen providers.
Chris.nl schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:31:
In Zwolle tik ik vrijwel altijd de 50mbs aan op 4G maar in Hilversum is 4G niet sneller dan 3G. Ik lig er niet echt wakker van, maar het is een feitje.
Op het Mediapark kun je als het niet te druk is de 150 wel aantikken anders hoor :P

Heb het idee dat de beperkingen bij Vodafone vooral komen door de verbindingen naar de zendmasten, of door andere redenen binnen het netwerk. Zelfs midden in de nacht vind ik de snelheden vaak tegenvallen.

Op een 4G+-locatie in Heerlen (die noch huidige noch geplande 4G+-dekking heeft volgens de dekkingskaart) haalde ik 22 down en 30 up in de nacht op een sector waarvan ik verwacht dat er vrijwel nul verkeer is. Als de backhaul naar die site goed zou zijn dan zou ik volgens mij op die locatie in de nacht 200 down en 50 up moetne kunnen halen op 4G+, maar nu is het vele malen trager dan overdag op het Mediapark...

Ben trouwens (na het verhaal van MobileCowboys en omdat ik toch in de buurt was) ook eind vorige week bij het Pinkpop-terrein geweest. Daar haalde ik 19 down en 21 up op 4G+. Als ze daar niet snel wat aan doen dan gaat het wel mis met Pinkpop gok ik.

Verder zijn in Amsterdam de snelheden op veel plekken behoorlijk goed dankzij de small cells daar. Die hebben een bereik van 100 meter rondom de bushalte normaalgesproken (als de dichtstbijzijnde macro verder weg is is het bereik nog groter), en daar haal je dan wel vrij makkelijk 50/25 of iets in die richting :)

Als ze een wat grotere bandbreedte hadden toegekend aan small cells dan zouden die op 1800 MHz nog 2x zo hard kunnen. Ik dacht eerlijk gezegd toen ik een interview erover las dat dat sowieso de reden was dat ze 1800 ipv 2600 gebruikten op small cells... als ze toch maar 10 MHz bandbreedte gebruiken dan zou ik gewoon overal 2600 doen; het kleinere bereik wordt goedgemaakt door de betere RSRP/RSRQ omdat er geen macro-interference is.

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:22:
[...]

Op het Mediapark kun je als het niet te druk is de 150 wel aantikken anders hoor :P

Heb het idee dat de beperkingen bij Vodafone vooral komen door de verbindingen naar de zendmasten, of door andere redenen binnen het netwerk. Zelfs midden in de nacht vind ik de snelheden vaak tegenvallen.

Op een 4G+-locatie in Heerlen (die noch huidige noch geplande 4G+-dekking heeft volgens de dekkingskaart) haalde ik 22 down en 30 up in de nacht op een sector waarvan ik verwacht dat er vrijwel nul verkeer is. Als de backhaul naar die site goed zou zijn dan zou ik volgens mij op die locatie in de nacht 200 down en 50 up moetne kunnen halen op 4G+, maar nu is het vele malen trager dan overdag op het Mediapark...

Ben trouwens (na het verhaal van MobileCowboys en omdat ik toch in de buurt was) ook eind vorige week bij het Pinkpop-terrein geweest. Daar haalde ik 19 down en 21 up op 4G+. Als ze daar niet snel wat aan doen dan gaat het wel mis met Pinkpop gok ik.

Verder zijn in Amsterdam de snelheden op veel plekken behoorlijk goed dankzij de small cells daar. Die hebben een bereik van 100 meter rondom de bushalte normaalgesproken (als de dichtstbijzijnde macro verder weg is is het bereik nog groter), en daar haal je dan wel vrij makkelijk 50/25 of iets in die richting :)

Als ze een wat grotere bandbreedte hadden toegekend aan small cells dan zouden die op 1800 MHz nog 2x zo hard kunnen. Ik dacht eerlijk gezegd toen ik een interview erover las dat dat sowieso de reden was dat ze 1800 ipv 2600 gebruikten op small cells... als ze toch maar 10 MHz bandbreedte gebruiken dan zou ik gewoon overal 2600 doen; het kleinere bereik wordt goedgemaakt door de betere RSRP/RSRQ omdat er geen macro-interference is.
De meeste small cells zijn 2600. Van de 20 cells die ik net even aanklikte waren er 2 op 1800.

• Raider095
Vodafone's microwave transmissie werkt ongeveer als volgt :

Site-1234 -> Site-3212 (2G/3G/4G+) -> Site-1102 (3G) -> Site-2651 (2G/4G)

Vervolgens kan Site-3212 nog 5 uitgaande links hebben die in totaal misschien wel 20 sites "voeden". Je snapt dat de link tussen 1234 en 3212 de meest drukke en meest kwetsbare is. Alle data van achterliggende sites moet over deze ene link. Dat is de reden waarom Vodafone :

- Het aantal "hops" afbouwt (minder sites achter elkaar)
- Bestaande links "upgraden" (meer capaciteit)
- Meer fiber to the site
- Meer fiber "on site" (interne verbindingen via glas ipv lan)
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:22:
Ik blijf echt niet begrijpen waarom jij vindt dat Vodafone bepaalde dingen anders zou moeten doen. Iedere provider stippelt zijn eigen strategie uit en die hoeft voor de buitenwereld niet altijd even logisch te zijn. Bepaalde keuzes kunnen een gevolg zijn van eerdere keuzes, of wellicht juist afgestemd op toekomstige stappen. Of wellicht gewoon een gebrek aan budget of andere middelen, want alle projecten die nu lopen kosten al meer dan genoeg geld. Dus het is erg makkelijk om te zeggen dat ze het anders zouden moeten doen, maar het is nu eenmaal zoals het is en dat is gewoon een onderdeel van hun strategie.
SafariFlow schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:43:
[...]

De meeste small cells zijn 2600. Van de 20 cells die ik net even aanklikte waren er 2 op 1800.
Ik heb in een interview met iemand van Vodafone gelezen dat ze 1800 gebruiken, tenzij een dichtbijzijnde Vodafone macro-cel ook op 1800 zit; dan zouden ze naar 2600 gaan. Kan het interview niet terugvinden maar dacht dat het in dit topic gepost was. En toevallig dat ik net bij een van die 1800-cellen in de buurt was :)
Raider095 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:48:

[...]

Ik blijf echt niet begrijpen waarom jij vindt dat Vodafone bepaalde dingen anders zou moeten doen. Iedere provider stippelt zijn eigen strategie uit en die hoeft voor de buitenwereld niet altijd even logisch te zijn. Bepaalde keuzes kunnen een gevolg zijn van eerdere keuzes, of wellicht juist afgestemd op toekomstige stappen. Of wellicht gewoon een gebrek aan budget of andere middelen, want alle projecten die nu lopen kosten al meer dan genoeg geld. Dus het is erg makkelijk om te zeggen dat ze het anders zouden moeten doen, maar het is nu eenmaal zoals het is en dat is gewoon een onderdeel van hun strategie.
Dit hele topic gaat daar toch continu over? Tenminste, het is al veel meer dan alleen [Ervaringen] ... maar ik begrijp dat je liever hebt dat het daarbij blijft?

Ik lok graag discussie (en reacties vanuit de provider) uit. Als jij het topic liever op niveau van "foto van zendmast" en "ooh, kijk ik haal 90 Mbps op een speedtest" houdt, prima, maar dan speculeer ik er liever op los, en probeer ik erachter te komen waarom ze bepaalde technische keuzes maken.

Vodafone is juist de provider die met haar uitrol de meeste discussie uitlokt: waarom die popcorn-strategie, waarom op willekeurige plekken in de stad ineens geen LTE1800 op zendmasten waardoor je toestel de zendmast van een kilometer verder weg oppakt met veel lagere snelheden? Waarom geen UMTS900? Dat zijn vragen die de huidige strategie van Vodafone wel oproept en dat zijn ook vragen die direct invloed hebben op de gebruikerservaring van de klant op dit moment.

Hun goed recht om er verder weinig tot niets over te communiceren, maar mijn goed recht om er dan ook vragen over te stellen lijkt me? ;)

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:34:
[...]

Ik heb in een interview met iemand van Vodafone gelezen dat ze 1800 gebruiken, tenzij een dichtbijzijnde Vodafone macro-cel ook op 1800 zit; dan zouden ze naar 2600 gaan. Kan het interview niet terugvinden maar dacht dat het in dit topic gepost was. En toevallig dat ik net bij een van die 1800-cellen in de buurt was :)
Ik heb 3 antenne's in de omgeving en die zijn ook allemaal 800/1800 en geen 2600.

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:34:
[...]

Wellicht iets veranderd in de tussentijd. Dat is in ieder geval de situatie in Amsterdam op het moment.

@ArticWolf. Het gaat in dit geval om smallcells, geen macro sites.
SafariFlow schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:47:
[...]

Wellicht iets veranderd in de tussentijd. Dat is in ieder geval de situatie in Amsterdam op het moment.

Ok, jammer dat die situatie niet openbaar in het Antenneregister staat :)

Kan of mag je trouwens iets zeggen over de situatie van small cells in andere delen van het land? In Utrecht ben ik ze volgens mij bijvoorbeeld nog niet tegengekomen terwijl Utrecht wel op de planning stond.

Volgens mij zijn de andere providers hier niet echt mee bezig. T-Mobile noemt haar netwerk een capaciteitsnetwerk, maar het is de vraag of zij straks net zo veel capaciteit hebben als Vodafone nu realiseert met haar fijnmazige netwerk van small cells in de binnenstad van Amsterdam. Verder las ik ook dat Vodafone haar 200 grootste klanten ook gaat voorzien van indoor 4G. Is daar wat over bekend?

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:21:
[...]

Ok, jammer dat die situatie niet openbaar in het Antenneregister staat :)

Kan of mag je trouwens iets zeggen over de situatie van small cells in andere delen van het land? In Utrecht ben ik ze volgens mij bijvoorbeeld nog niet tegengekomen terwijl Utrecht wel op de planning stond.

Volgens mij zijn de andere providers hier niet echt mee bezig. T-Mobile noemt haar netwerk een capaciteitsnetwerk, maar het is de vraag of zij straks net zo veel capaciteit hebben als Vodafone nu realiseert met haar fijnmazige netwerk van small cells in de binnenstad van Amsterdam. Verder las ik ook dat Vodafone haar 200 grootste klanten ook gaat voorzien van indoor 4G. Is daar wat over bekend?
Ben niet helemaal bekend met de smallcell planning en wanneer ze op grote schaal in andere steden uitgerold worden (á la Amsterdam). Wel weet ik dat er 1 live is in Rotterdam, Alphen aan de rijn en Dordrecht.

Volgens mij bedoel je de SpiderCloud 'sites'. Die kunnen 3G/4G. Zijn in principe gewoon smallcells die gekoppeld zijn op een service node. Op de service node wordt de boel dan beheerd (denk aan handovers en dergelijke). Daar zijn er al heel wat van live ;)

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:29

robertwebbe

Robert Webbe

Zitten daar die Ericsson RBS 6401's op?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7770/17186691903_4302ac3832_z.jpg

• SafariFlow
robertwebbe schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 07:21:
Zitten daar die Ericsson RBS 6401's op?

[afbeelding]
Nee, deze shop versies zijn meer te vergelijken met de smallcells op de bushokjes en lantaarnpalen (Wat betreft de setup).

Spider-cloud/net kun je eigenlijk zien als meerdere smallcells op 1 locatie die verbonden zijn met een service node. De service node is op zijn beurt verbonden met het core netwerk.

Zal straks eens kijken of ik nog ergens een foto heb.

• ArcticWolf
  • Niet online
SafariFlow schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:47:
[...]

Die ben ik nog niet eerder tegen gekomen...

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-10 15:09

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

Mm, als ik zo een beetje lees zie ik iedereen met 30mbps+
Dacht laat ik het ook even testen;

http://www.speedtest.net/my-result/a/1288161027

Had ik alleen beter niet kunnen doen, beetje teleurstellend voor in Haarlem stad...

edit:
Server aangepast van Amsterdam naar Haarlem, iets betere prestatie maar alsnog niet te vergelijken met jullie!! Tips? _/-\o_

http://www.speedtest.net/my-result/a/1288164207

[ Voor 29% gewijzigd door 0stone0 op 19-05-2015 11:01 ]

"~~Linux is only free if your time has no value"

• SafariFlow
Filmpje gevonden:

YouTube: E RAN Installation

• Raider095
Volgens mij verkoopt Ericsson ook zoiets onder de naam "Dot" als ik mij niet vergis, of is dat weer een ander systeem?

• SafariFlow
Raider095 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:16:
Volgens mij verkoopt Ericsson ook zoiets onder de naam "Dot" als ik mij niet vergis, of is dat weer een ander systeem?
Klopt, komt volgens mij op het zelfde neer.

• ArcticWolf
  • Niet online
0stone0 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:58:
Mm, als ik zo een beetje lees zie ik iedereen met 30mbps+
Dacht laat ik het ook even testen;

http://www.speedtest.net/my-result/a/1288161027

Had ik alleen beter niet kunnen doen, beetje teleurstellend voor in Haarlem stad...

edit:
Server aangepast van Amsterdam naar Haarlem, iets betere prestatie maar alsnog niet te vergelijken met jullie!! Tips? _/-\o_

http://www.speedtest.net/my-result/a/1288164207
Ik haal hier in Utrecht op het moment niet veel meer, maar het aanpassen van servers werkt idd.

ArcticWolf schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:19:
[...]

Ik haal hier in Utrecht op het moment niet veel meer, maar het aanpassen van servers werkt idd.
Mja, sommige plekken lijken wat trager te zijn de laatste tijd, ook met 4G+, dus het wordt snel drukker ofzo? Ben sowieso wel heel benieuwd naar de getallen van 3G/4G-gebruik; hoeveel is 3G-gebruik afgenomen en 4G-gebruik toegenomen als je per locatie kijkt?

Hoe dan ook, het Antenneregister is vanmiddag weer geüpdate, dus weer nieuwe LTE-locaties in het Antenneregister :)

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:36:
Mja, sommige plekken lijken wat trager te zijn de laatste tijd, ook met 4G+, dus het wordt snel drukker ofzo?
Hoeft niet perse, ik schreef eerder al :
Raider095 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:48:
Site-1234 -> Site-3212 (2G/3G/4G+) -> Site-1102 (3G) -> Site-2651 (2G/4G)
Stel dat de laatste site (2651) sinds kort 4G heeft, dan krijgt deze hele route meer data te verwerken en bestaat de kans dat 4G op 3212 ook trager wordt.

Let wel, dit is niet iets wat per definitie hoeft te gebeuren, maar *kan* een gevolg zijn van een nieuw geactiveerde site. Tot de routes worden omgelegd en/of de capaciteit wordt verhoogd. Maar het zou inderdaad ook drukker geworden kunnen zijn. De reden ervan is van buitenaf in elk geval lastig waarneembaar.

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Mja, sommige plekken lijken wat trager te zijn de laatste tijd, ook met 4G+, dus het wordt snel drukker ofzo? Ben sowieso wel heel benieuwd naar de getallen van 3G/4G-gebruik; hoeveel is 3G-gebruik afgenomen en 4G-gebruik toegenomen als je per locatie kijkt?

Hoe dan ook, het Antenneregister is vanmiddag weer geüpdate, dus weer nieuwe LTE-locaties in het Antenneregister :)
Geen idee xD ben eigenlijk alleen maar op plekken geweest waar ik 4G+ (tot 225mbit) zou moeten kunnen ontvangen (volgens https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml)
Maar heb nog niet meer dan 50/25mbit gehaald }:O
Heb trouwens wel het verschil tussen 4G en 4G+ op m'n telefoon ontdekt, blijkbaar verbindt deze altijd met 2 antenne's als dat mogelijk is (signal+)
4G is gewoon groen, 4G+ is donker groen @ signaalsterkte overzicht.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 16:18

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Verdorie, net gisteren het script laten lopen... :P. Het script is ongeveer 2,5 uur bezig om alles binnen te halen. Zal hem weer starten. Morgen waarschijnlijk updates op de website.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:41:
Ben trouwens op die locatie in Rimburg geweest op de locatie die tientallen meters van de grens met Duitsland is, en daar hangen 2 sectoren Vodafone, eentje wijst Duitsland in en eentje in de richting van Rimburg. Daar is het signaal van KPN op straat trouwens -110 dBm voor GSM900... Bij Vodafone dankzij die mast -70 dBm UMTS2100.
Ik zie net op de Duitse LTE antennesite dat ze op deze locatie LTE willen activeren. Ik ga er dus vanuit dat de antenne's richting Duitsland wijzend, ook daadwerkelijk van een Duitse provider zijn. Op het kaartje staat de locatie wel iets anders, maar ik ga er ook vanuit dat ze geen eigen, losse site mogen bouwen op Nederlands grondgebied,
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/5gg2kp6up/ltede.jpg

• SafariFlow
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:24:
[...]

Ik zie net op de Duitse LTE antennesite dat ze op deze locatie LTE willen activeren. Ik ga er dus vanuit dat de antenne's richting Duitsland wijzend, ook daadwerkelijk van een Duitse provider zijn. Op het kaartje staat de locatie wel iets anders, maar ik ga er ook vanuit dat ze geen eigen, losse site mogen bouwen op Nederlands grondgebied,
[afbeelding]
De sector die richting Duitsland richt is gewoon van VF-NL.

Verwijderd

Ok. Dan zit ik fout.
Er hangt naast Vodafone nog een andere antenne in die lijkt op de configuratie zoals Tele2 en T-Mobile die beide hebben in NL. Zou evt. ook van een buitenlandse operator kunnen zijn?

Vodafone heeft idd 2 sectoren waarvan er eentje Duitsland in gericht staat (het ding staat echt tientallen meters van de grens en wijst gewoon Duitsland in), de andere staat op Rimburg gericht. Ga daar tussen die gebouwen in maar kijken welke netwerken je een beetje fatsoenlijk kunt ontvangen ;)

Jammer dat Vodafone daar niet gelijk ook 4G van gemaakt heeft, van die locatie, want hij is opgezet toen ze al ruimschoots op weg waren met hun 4G-netwerk.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Hier stond een oud persbericht over small cells

En Vodafone is zelfs genomineerd voor de 2015 Small Cell Forum Small Cell Industry Awards:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5459/17781221829_8a77bc6e17_o.png

http://www.smallcellforum.org/events/awards/shortlist-2015/

[ Voor 85% gewijzigd door robertwebbe op 22-05-2015 17:19 ]

Dat bericht is intussen al een jaar oud. En het lijkt erop alsof er inmiddels buiten Amsterdam nog niet zo heel veel is gebeurd. Heb er in Utrecht nog geen kunnen vinden. Volgens @SafariFlow zijn er nu wel ook een paar uitgerold in Rotterdam, Alphen aan de Rijn en Dordrecht.

Ben benieuwd of er in andere steden nu ook binnenkort geklust gaat worden bij JCDecaux-abri's, want daar hangen ze in Amsterdam.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Inderdaad zeg, dat zie ik nu pas....
Dacht ik even een nieuwtje gespot te hebben. 8)7

• ucsdcom
Ik ben eigenlijk intussen best onder de indruk van de verdere uitrolplannen van 4G+ door Vodafone. Als je de dekkingskaart bekijkt en op de verwachtte dekking van 4G+ in juli 2015 klikt, dan zie je dat ze alle wat grotere steden en de wat meer bebouwde gebieden daaromheen dan met 4G+ willen bedienen.

Het lijkt of het succes van 4G en de komst van Tele2-4G en de hoge dekkingsgraad en snelheid van T-Mobile nu toch KPN en Vodafone dwingen om meer werk van 4G-1800 te maken dan eerder begroot. De bijvangst is dan naast 4G+ dekking dat er ook meer en eerder 4G-1800 dekking volgt. Bezitters van toestellen zoals de One Plus One profiteren hier ook van: in alle steden zullen ook zij in juli 4G kunnen gebruiken. Wat een vooruitgang!

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 24-05-2015 16:02 ]

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:23

swv

ucsdcom schreef op zondag 24 mei 2015 @ 16:02:
Ik ben eigenlijk intussen best onder de indruk van de verdere uitrolplannen van 4G+ door Vodafone. Als je de dekkingskaart bekijkt en op de verwachtte dekking van 4G+ in juli 2015 klikt, dan zie je dat ze alle wat grotere steden en de wat meer bebouwde gebieden daaromheen dan met 4G+ willen bedienen.
Ik weet niet hoe het er bij jou uitziet maar bij mij klopt die 4G+ planning weergave niet helemaal hoor. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar het lijkt net alsof ze de dekking berekenen alsof alles water is. Of anders verwoord: Een blik blauwe verf van 1km hoogte laten vallen cq dat ze een enkele 4G1800 mast een range van 10 km hebben gegeven op land/bebouwd gebied :P Daarbij komt dat een mast over water bij Harlingen bijv. ook 2x zo ver reikt op de planning t.o.v. de huidige situatie.

Ik kan me vergissen maar ik vind het er vreemd uitzien:

4G1800
Vodafone 4G+

4G+ 'April en juli 2015'
Vodafone 4G+3

• ucsdcom
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik ging er vanuit dat Vodafone de uitbouw van 4G-1800 en 4G+ net zo ging aanpakken als KPN: eerst in de steden verdwaalde spotjes 4G-1800 van masten die toevallig al snel omgebouwd kunnen worden op plaatsen waar capaciteitstekorten kunnen ontstaan. En dan uitbreiden naar volledige dekking in die steden.

Kan iemand hier meer over zeggen? Zijn het inderdaad verkeerd berekende dekkingscirkels op de juli kaart?

• ArcticWolf
  • Niet online
Wel grappig, als ik op vandaag klik heb ik geen 4G+ dekking thuis, terwijl als ik op april klik weer wel... kwa snelheid zie ik het iig hier niet.

edit:
Ik denk dat m'n abonnement toch gecapped is.. zag speedtest een paar keer hard naar 100mbit+ schieten in 4G+ gebied en daarna schoot hij meteen weer terug naar 50mbit, zelfde onzin had ik met m'n 3G toestel de afgelopen maanden... van 15mbit meteen terug naar 8mbit.
Maar goed, heb dan ook een redelijk oud abonnement met veel te veel data :P VF wil daar vast van af...

[ Voor 59% gewijzigd door ArcticWolf op 25-05-2015 14:34 ]

Op 4G+ kun je een 1800 MHz-signaal langer gebruiken dan met gewoon 4G; de zendmast kan harder zenden dan het mobieltje en daarom kun je het 1800-signaal ongeveer net zo lang gebruiken voor ontvangen dan het 800-signaal voor zenden op je mobieltje bij de huidige Vodafone-settings. Zie een illustratieve screenshot van mij in dit topic:
Sorcerer8472 in "\[2G/3G/4G Speedtest] Post hier je resultaten!"

De dekking die bij juli staat is hetzelfde als die bij april en in de praktijk is de 4G+-dekking die ik tegenkom al groter. Alleen is de snelheid aan de randen van het gebied niet altijd super, dus de kaart vertelt verder ook niet alles. Ook lijkt de kaart geen rekening te houden met LTE800-only-locaties die ervoor zorgen dat je op sommige plekken geen 4G+ hebt omdat dat wordt 'weggedrukt' door een "gewone" 4G-locatie.

Ik vind trouwens dat ze het erg goed doen in Utrecht op dit moment. Maar KPN is bezig met een inhaalslag geloof ik :P

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:04:
Op 4G+ kun je een 1800 MHz-signaal langer gebruiken dan met gewoon 4G; de zendmast kan harder zenden dan het mobieltje en daarom kun je het 1800-signaal ongeveer net zo lang gebruiken voor ontvangen dan het 800-signaal voor zenden op je mobieltje bij de huidige Vodafone-settings.
Sorry, "de mast kan harder zenden dan het mobieltje"? Als dat niet in verhouding is dan gaat het zeker problemen opleveren. wat bedoel je exact?
Raider095 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:58:
[...]

Sorry, "de mast kan harder zenden dan het mobieltje"? Als dat niet in verhouding is dan gaat het zeker problemen opleveren. wat bedoel je exact?
Wat ik bedoel: hij gebruikt een LTE1800-signaal in carrier aggregation nog als het -135 dBm RSRP heeft terwijl hij qua zenden LTE800 blijft gebruiken in deze omstandigheden, LTE1800 is dus eenrichtingsverkeer naar de telefoon toe.

In LTE is het maximumzendvermogen gesteld op 250 mW (23 dBm). Volgens mij is dat minder dan bij GSM en bij UMTS. Daarnaast zijn er veel mobieltjes die dat niet halen (omdat het erg complex lijkt om miniatuur-breedbandversterkers te bouwen) waardoor ze in MPR-modus gaan en vaak niet hoger dan 125 mW komen. Meer over MPR::
http://www.edn.com/design...-to--half-power-handsets-

Ik heb me laten vertellen dat providers nu LTE zo instellen dat je bij een bepaalde drempel terugvalt naar 3G/2G omdat er anders het risico bestaat dat je calls mist omdat de zendmast het mobieltje niet hoort maar het mobieltje wel op LTE blijft zitten maar de zendmast niet kan bereiken (wat blijkbaar nodig is voordat je naar GSM/UMTS terugschakelt).

Hoe dan ook, mijn Galaxy S6 verliest z'n 4G-verbinding meestal bij een signaal met RSRP rond de -120 dBm. Het lijkt me stug dat het zo agressief is ingesteld dat ik zonder die kunstmatige drempel nog door zou kunnen gaan tot -135 dBm, zeker ook als je ziet dat m'n telefoon al zijn maximumzendvermogen gebruikt vanaf circa -105 dBm RSRP. Dus hij zit al op z'n maximum als de zendmast nog 30 dB harder binnenkomt... (overigens is dit vertekenend omdat hij volgens mij ook bepaalde lagere modulatieklasses kan doen waarbij er minder vermogen nodig is om de zendmast te bereiken)

Weet jij er misschien meer van?

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:04:
Op 4G+ kun je een 1800 MHz-signaal langer gebruiken dan met gewoon 4G; de zendmast kan harder zenden dan het mobieltje en daarom kun je het 1800-signaal ongeveer net zo lang gebruiken voor ontvangen dan het 800-signaal voor zenden op je mobieltje bij de huidige Vodafone-settings. Zie een illustratieve screenshot van mij in dit topic:
Sorcerer8472 in "\[2G/3G/4G Speedtest] Post hier je resultaten!"

De dekking die bij juli staat is hetzelfde als die bij april en in de praktijk is de 4G+-dekking die ik tegenkom al groter. Alleen is de snelheid aan de randen van het gebied niet altijd super, dus de kaart vertelt verder ook niet alles. Ook lijkt de kaart geen rekening te houden met LTE800-only-locaties die ervoor zorgen dat je op sommige plekken geen 4G+ hebt omdat dat wordt 'weggedrukt' door een "gewone" 4G-locatie.

Ik vind trouwens dat ze het erg goed doen in Utrecht op dit moment. Maar KPN is bezig met een inhaalslag geloof ik :P
Kun je eigenlijk op je S6 ook via *#*#0011#*#* (het Service menu) bepaalde frequenties forceren (WCDMA900 etc)? Dat kon namelijk wel op S2's vroeger maar heb ik later nooit meer gezien :)
Raider095 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:58:
[...]

Een macroantenne kan beter ontvangen (hogere gevoeligheid) dan een smartphone lijkt me. Als deze dus schreeuwt tegen de smartphone en de smartphone praat zachter terug dan kan het basisstation toch nog de telefoon ontvangen. Het wordt pas een ander verhaal als je precies twee dezelfde antennes gebruikt en dan met verschillende vermogens gaat lopen spelen :) Correct me if I'm wrong ;)
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:48:
[...]

Wat ik bedoel: hij gebruikt een LTE1800-signaal in carrier aggregation nog als het -135 dBm RSRP heeft terwijl hij qua zenden LTE800 blijft gebruiken in deze omstandigheden, LTE1800 is dus eenrichtingsverkeer naar de telefoon toe.

In LTE is het maximumzendvermogen gesteld op 250 mW (23 dBm). Volgens mij is dat minder dan bij GSM en bij UMTS. Daarnaast zijn er veel mobieltjes die dat niet halen (omdat het erg complex lijkt om miniatuur-breedbandversterkers te bouwen) waardoor ze in MPR-modus gaan en vaak niet hoger dan 125 mW komen. Meer over MPR::
http://www.edn.com/design...-to--half-power-handsets-

Ik heb me laten vertellen dat providers nu LTE zo instellen dat je bij een bepaalde drempel terugvalt naar 3G/2G omdat er anders het risico bestaat dat je calls mist omdat de zendmast het mobieltje niet hoort maar het mobieltje wel op LTE blijft zitten maar de zendmast niet kan bereiken (wat blijkbaar nodig is voordat je naar GSM/UMTS terugschakelt).

Hoe dan ook, mijn Galaxy S6 verliest z'n 4G-verbinding meestal bij een signaal met RSRP rond de -120 dBm. Het lijkt me stug dat het zo agressief is ingesteld dat ik zonder die kunstmatige drempel nog door zou kunnen gaan tot -135 dBm, zeker ook als je ziet dat m'n telefoon al zijn maximumzendvermogen gebruikt vanaf circa -105 dBm RSRP. Dus hij zit al op z'n maximum als de zendmast nog 30 dB harder binnenkomt... (overigens is dit vertekenend omdat hij volgens mij ook bepaalde lagere modulatieklasses kan doen waarbij er minder vermogen nodig is om de zendmast te bereiken)

Weet jij er misschien meer van?
GSM900 tikt 2W aan maximaal maar doordat het 1/8e van de tijd zendt, zit je op 250mW gemiddeld maximaal.
GSM1800 gaat tot 1W en zendt ook 1/8e van de tijd.
UMTS doet 250mW en zendt in principe continu (tenzij de verbinding idle is).

Wel apart om te zien dat LTE met 250mW een stevig stuk bereik weet te creëren (vanaf de telefoon) terwijl hier voor 2G 2W voor nodig is :)

Goedkoop bellen via VoIP

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:48:
Een andere (belangrijke) reden is het voorkomen van ping pongen tussen de verschillende technieken.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-11 17:36
Is Vodafone van plan om 4G+ in het buitengebied uit te bouwen? Ik zie nu enkele stukjes met 4G+ in de omgeving(Het donkerste blauw op de dekkingskaart, toch?) maar die staan vooral in de buurt van het water. Blijkbaar dus voor de scheepvaart, alhoewel ik niet weet wat scheepvaart met de combinatie van 100+Mbit en beperkte databundels zou moeten met 4G+...

Ook raar: Als ik klik op "4G+ planning" en vervolgens "Vandaag" kies, dan zie ik geen vlekken op de kaart. Als ik de normale, huidige kaart kies zie ik wel enkele donkerblauwe vlekken staan. Bugje?

[ Voor 21% gewijzigd door timmie1 op 26-05-2015 15:38 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Pagina: 1 ... 39 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.