UMTS2100 licenties lopen nog maar tot 2017. En dan is er misschien meteen 700 MHz. Lijkt me dat als je er nog paar jaar mee kan doen, dat je dat ook doet.
Ook zat UMTS-only-locaties die Vodafone updatet. Met name locaties die dichtbij GSM-only-locaties liggen. Ik gok dat die worden uitgeschakeld ooit een keer en dat uiteindelijk onder de streep de dekkingsdichtheid van lage frequenties iets verhoogd wordt (meer richting niveau van KPN). Dus dat alle UMTS-locaties ook LTE op lage (en evt hoge) frequenties gaan doen. Maar da's zoals 90% in dit topic weer pure speculatie 
Hoe dan ook vind ik de strategie van Vodafone nog steeds de interessantste en meest complexe van de 3 providers:
- KPN begon met enkel LTE800 landelijk olievlek, enkel vervanging apparatuur lage frequenties, tevens UMTS900, nu bezig met LTE1800 op drukke plekken
- T-Mobile begon met enkel LTE1800 landelijk olievlek, volledige vervanging apparatuur, tevens UMTS900, straks bezig met LTE900 landelijk, ten koste van uitfasering GSM900 en uitbreiding GSM1800
- Tele2 lijkt popcorn te zijn begonnen maar gaat nu olievlek-achtig verder, waarbij hoge snelheid mogelijk is omdat ze al door het hele land flink veel werkzaamheden hebben gericht, zet direct in op LTE800+LTE2600. Wereldwijd enige partij die ik ken die LTE-only is en CSFB op ander netwerk doet vanaf LTE.
- Vodafone begon direct met LTE800 + soms LTE1800 landelijk popcorn, meestal volledige vervanging apparatuur, soms enkel lage frequenties + small cell LTE2600 (lijkt vergevorderd in A'dam, maar weinig info beschikbaar), slaat UMTS900 over, schaft GSM1800 af
Alle strategieën hebben hun eigen nadelen. Ik denk eigenlijk dat elke partij goed bezig is onder de streep. Over een paar jaar zullen we pas écht zien wat de keuzes gebracht heeft op het moment dat UMTS zal inkakken qua gebruik en LTE-netwerken steeds intensiever worden gebruikt; hoe staat het dan met dekking en met capaciteit en snelheden? Zijn er al providers aan het kijken naar LTE2100? Gaan er providers bezig met LTE700? (45 MHz beschikbaar daar als de EU inderdaad band 28 vrijmaakt, genoeg voor 3x10 en 1x15 MHz).
Het is inderdaad slim om even de kat uit de boom te kijken tot 2017 voordat er onnodige investeringen worden gedaan. UMTS2100 kan prima nog een tijdje doordraaien waar het nu al draait, waarbij huidige locaties wellicht ook nog met LTE700 kunnen worden uitgebreid als er daar extra capaciteit nodig is, zonder dat de UMTS-apparatuur wordt aangeraakt.
Na de veiling in 2017 wordt het voor providers waarschijnlijk mogelijk en haalbaar om 20 MHz (of eerst 10 MHz) LTE2100 in te zetten naast hun 20 MHz LTE1800-dekking. Als je dan LTE800 + LTE1800 + LTE2100 combineert kun je redelijk gigantische snelheden aanbieden (450 Mbps geloof ik). Ook door LTE700 + LTE800 te combineren zijn ook indoor hogere snelheden mogelijk, en sowieso meer capaciteit in een regio.
Maar in een paar jaar tijd kan een hoop gebeuren (wellicht toch nog zeer actief 3G-gebruik, wellicht een stagnatie in de groei van mobiel internet, interessante M2M-ontwikkelingen, etc.)
Hoe dan ook vind ik de strategie van Vodafone nog steeds de interessantste en meest complexe van de 3 providers:
- KPN begon met enkel LTE800 landelijk olievlek, enkel vervanging apparatuur lage frequenties, tevens UMTS900, nu bezig met LTE1800 op drukke plekken
- T-Mobile begon met enkel LTE1800 landelijk olievlek, volledige vervanging apparatuur, tevens UMTS900, straks bezig met LTE900 landelijk, ten koste van uitfasering GSM900 en uitbreiding GSM1800
- Tele2 lijkt popcorn te zijn begonnen maar gaat nu olievlek-achtig verder, waarbij hoge snelheid mogelijk is omdat ze al door het hele land flink veel werkzaamheden hebben gericht, zet direct in op LTE800+LTE2600. Wereldwijd enige partij die ik ken die LTE-only is en CSFB op ander netwerk doet vanaf LTE.
- Vodafone begon direct met LTE800 + soms LTE1800 landelijk popcorn, meestal volledige vervanging apparatuur, soms enkel lage frequenties + small cell LTE2600 (lijkt vergevorderd in A'dam, maar weinig info beschikbaar), slaat UMTS900 over, schaft GSM1800 af
Alle strategieën hebben hun eigen nadelen. Ik denk eigenlijk dat elke partij goed bezig is onder de streep. Over een paar jaar zullen we pas écht zien wat de keuzes gebracht heeft op het moment dat UMTS zal inkakken qua gebruik en LTE-netwerken steeds intensiever worden gebruikt; hoe staat het dan met dekking en met capaciteit en snelheden? Zijn er al providers aan het kijken naar LTE2100? Gaan er providers bezig met LTE700? (45 MHz beschikbaar daar als de EU inderdaad band 28 vrijmaakt, genoeg voor 3x10 en 1x15 MHz).
Het is inderdaad slim om even de kat uit de boom te kijken tot 2017 voordat er onnodige investeringen worden gedaan. UMTS2100 kan prima nog een tijdje doordraaien waar het nu al draait, waarbij huidige locaties wellicht ook nog met LTE700 kunnen worden uitgebreid als er daar extra capaciteit nodig is, zonder dat de UMTS-apparatuur wordt aangeraakt.
Na de veiling in 2017 wordt het voor providers waarschijnlijk mogelijk en haalbaar om 20 MHz (of eerst 10 MHz) LTE2100 in te zetten naast hun 20 MHz LTE1800-dekking. Als je dan LTE800 + LTE1800 + LTE2100 combineert kun je redelijk gigantische snelheden aanbieden (450 Mbps geloof ik). Ook door LTE700 + LTE800 te combineren zijn ook indoor hogere snelheden mogelijk, en sowieso meer capaciteit in een regio.
Maar in een paar jaar tijd kan een hoop gebeuren (wellicht toch nog zeer actief 3G-gebruik, wellicht een stagnatie in de groei van mobiel internet, interessante M2M-ontwikkelingen, etc.)
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Zijsprong vanuit het KPN-topic (lantarenpalen).
Vodafone lantarenpaalsite rondstraler (2G+3G) :

Vodafone lantarenpaalsite rondstraler (2G+3G) :

Zo, netjes vormgegeven. Is dat ding serieus in staat tot 2G en 3G?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Waar is die terug te vinden?
Wel grappig, die oude rondstralersites. Hebben vaak nog opvallend veel antenna gain, en als je niet meer dan 1 sector nodig hebt + maar beperkt bereik nodig hebt, waarom dan moeilijk doen hè?
Wel grappig, die oude rondstralersites. Hebben vaak nog opvallend veel antenna gain, en als je niet meer dan 1 sector nodig hebt + maar beperkt bereik nodig hebt, waarom dan moeilijk doen hè?
Waarom zouden die grote bakken dat wel zijn en zo'n ding niet?The Wizard schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 07:12:
Zo, netjes vormgegeven. Is dat ding serieus in staat tot 2G en 3G?
Langs diezelfde N44 bij Wassenaar (KPN-topic lantarenpalen).Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:18:
Waar is die terug te vinden?
[ Voor 16% gewijzigd door Raider095 op 13-03-2015 09:40 ]
Ben trouwens wel benieuwd hoe die dingen er van binnen uitzien. Ook hoe er gericht wordt met de verschillende elementen en hoe ervoor wordt gezorgd dat ze elkaar niet/nauwelijks storen.
Wat betreft frequentiebanden neem ik aan dat er ook wel een soort antennematcher/antennetuner in de apparatuur zit waarmee de SWR zo laag mogelijk wordt gehouden?
Wat betreft frequentiebanden neem ik aan dat er ook wel een soort antennematcher/antennetuner in de apparatuur zit waarmee de SWR zo laag mogelijk wordt gehouden?
In de apparatuur zit niets, ook de antenne is passief. Exact hetzelfde als die grote panelen. Is genoeg over te vinden als je Googelt op "dual band antenna". Ongeacht de frequentieband of het soort gebruik, het principe is altijd hetzelfde. Zolang de antenne (op wat voor manier dan ook) resoneert op de juiste frequenties dan hoeft er niets meer afgestemd te worden, de antenne is dat immers al.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:44:
Dus nooit problemen met SWR, ondanks de grote kabellengtes e.d.? Had wel gedacht dat die apparatuur automatische tuning zou hebben voor gevallen waarin het voorkomt?
Ondanks de lange kabellengtes snap ik niet helemaal, aangezien hoe langer de kabel, hoe meer verlies en hoe lager de SWR automatisch is. Immers, hoe meer verlies, hoe minder er gereflecteerd kan worden. Hetgeen overigens in de praktijk meestal gecompenseerd wordt door de kabeldikte.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:23:
Dus nooit problemen met SWR, ondanks de grote kabellengtes e.d.? Had wel gedacht dat die apparatuur automatische tuning zou hebben voor gevallen waarin het voorkomt?
Tuning is uit den boze. Als je moet tunen, dan is er een misaanpassing in je antennetrace. Een tuner (in de hobbywereld ook wel "matcher" genoemd) herstelt misaanpassingen maar geeft daarmee een dubbel verlies, zowel bij de tuner als op de plek van de misaanpassing. Zulke dingen moeten in 1x goed zijn, dat wil zeggen, goede kabels, goede connectoren en goede antennes die "resoneren" op de gewenste frequenties. Antennes van Kathrein en andere merken zijn uitstekend geschikt voor de betreffende frequenties, er is geen enkele reden om waar dan ook te moeten tunen, tenzij kabels of connectoren (of wat er dan ook tussen BTS en antenne zit) niet goed is. Immers; tunen is symptoombestrijding, er is nog steeds sprake van een probleem (misaanpassing).
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Moet ik toch nog maar eens dat VERON-cursusboek gaan lezen
Nope, de 3G (2100MHz) licenties lopen tot eind 2020! (Zie ook http://www.gsmhelpdesk.nl...en-met-vier-jaar-verlengd)Schrudde schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:52:
UMTS2100 licenties lopen nog maar tot 2017. En dan is er misschien meteen 700 MHz. Lijkt me dat als je er nog paar jaar mee kan doen, dat je dat ook doet.
wat mij opvalt is dat de latency op het 4G netwerk aardig aan het dalen is. ook op de 800mhz.
waar ik eerder op elke 800mhz cell gegarandeerd boven de 60ms zat is dat nu gedaald naar tussen de 40 en 45ms.
snelheid op de meeste 800mhz cells is nog rond de 30mbit down en 20up als ik meet..
waar ik eerder op elke 800mhz cell gegarandeerd boven de 60ms zat is dat nu gedaald naar tussen de 40 en 45ms.
snelheid op de meeste 800mhz cells is nog rond de 30mbit down en 20up als ik meet..
404 Signature not found
Onlangs Lelystad-Steenwijk binnendoor even gemapt in Sensorly en tegelijk deze route voor KPN gemapt in Rootmetrics.
Het valt mij op dat bij Vodafone veel meer provinciale en secundaire wegen worden gemapt dan bij KPN en T-Mobile. Terwij ook deze laatste 2 providers daar doorgaans al prima dekking hebben.
Het valt mij op dat bij Vodafone veel meer provinciale en secundaire wegen worden gemapt dan bij KPN en T-Mobile. Terwij ook deze laatste 2 providers daar doorgaans al prima dekking hebben.
Yes, that's me
Ik kies bewust 'vermijd snelweg' in TomTom en dan kom je inderdaad op veel provinciale wegen. Ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn maar gezien ik al een aantal maanden zeer actief ben met RootMetrics, heb ik mijn "sporen" inmiddels wel nagelaten. Je mag 1x raden waar ik woon. Het juiste antwoord staat in mijn profiel.
[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 21-03-2015 17:48 ]
aan te raden :-)Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:05:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Moet ik toch nog maar eens dat VERON-cursusboek gaan lezen
In regio Meppel-Steenwijk-Giethoorn is overigens nog steeds erg slechte dekking, zowel 2g als 3g en LTE. Hetzelfde met KPN. T-Mobile is er helemaal niet te vinden.ucsdcom schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:04:
Onlangs Lelystad-Steenwijk binnendoor even gemapt in Sensorly en tegelijk deze route voor KPN gemapt in Rootmetrics.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Slechte dekking? Nou, mijn indruk is juist anders: het is een natuurgebied met relatief weinig bewoners er omheen. Zowel in en rond de weerribben als de Wieden is er nagenoeg overal dekking op 1 van de netwerkfrequenties. Er worden voor zover ik ervaar echt stappen gemaakt in die gebieden. Het is nog niet overal snel. Bij Vodafone mis je nog wel eens 3G, maar je merkt dat er nu 4G is bij Vodafone op plaatsen waar nog nooit 3G was.Dat de dekking soms wel erg dun is, dat zie ik ook. Dat een mast daar minder economisch staat te draaien en je daar dus niet je zwaarste geschut inzet snap ik ook.
Kortgezegd zie ik alleen voor T-Mobile nog veel werk daar. Vodafone moet 4G gewoon verder blijven uitrollen en KPN mag nog eens puzzelen of er nog iets meer 4G toegevoegd kan worden rond de woonkernen. Touristisch zijn de gebieden namelijk ook erg interessant met name Giethoorn.
Kortgezegd zie ik alleen voor T-Mobile nog veel werk daar. Vodafone moet 4G gewoon verder blijven uitrollen en KPN mag nog eens puzzelen of er nog iets meer 4G toegevoegd kan worden rond de woonkernen. Touristisch zijn de gebieden namelijk ook erg interessant met name Giethoorn.
En voor goede binnenhuisdekking kun je altijd een SignaalPlus aanvragen. Bij veel Red abonnementen krijg je hem gratis als je dekkingsproblemen hebt.
Maar eigenlijk werkt dat ook niet optimaal, je telefoon pakt als hij 4G kan ontvangen nog net 4G op waardoor hij weer een handover maakt naar 2G als je gebeld wordt (in verband met 3G2100). Of je moet dan weer je telefoon instellen op 3G-only zodat hij enkel de SignaalPlus ziet, maar of je daar iedere keer zin in hebt?robertwebbe schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:23:
En voor goede binnenhuisdekking kun je altijd een SignaalPlus aanvragen. Bij veel Red abonnementen krijg je hem gratis als je dekkingsproblemen hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door MensionXL op 22-03-2015 11:59 ]
In het begin van 4G had ik ook problemen met de SignaalPlus maar sinds een tijdje werkt het weer uitstekend. Ik heb de SignaalPlus puur voor spraak, data gaat via Wi-Fi. En ik kan uitstekend bellen en gebeld worden als ik de SignaalPlus aan heb. Zodra ik hem er uit trek mis ik gesprekken.
Vooral voor de gebieden waar de dekking slecht is, of de huizen super geïsoleerd, dan voegt de SignaalPlus mijns inziens nog waarde toe.
Vooral voor de gebieden waar de dekking slecht is, of de huizen super geïsoleerd, dan voegt de SignaalPlus mijns inziens nog waarde toe.
Kan zo'n signaal plus ook 4G 'produceren'?robertwebbe schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:23:
Nee, alleen 3G. De SignaalPlus is specifiek bedoeld voor spraak (data over WiFi) en op 4G wordt nog geen spraak ondersteund.
[ Voor 120% gewijzigd door robertwebbe op 22-03-2015 14:16 ]
Het grootste "plezier" aan mijn signaal plus is geweest dat de buurman zijn gesprek kwijt was als ik hem eruit trok.....omdat ik ook Hollandsnieuwe erover leidde had ik hem in de open modus. Dat mijn buren meeliften was daarbij een zij effect. Hij botste helaas regelmatig met mijn modem, waardoor internet via WiFi onwerkbaar traag werd. Modem en signaal plus resetten was dan de oplossing. Die oplossing moest regelmatig, waardoor de buurman zijn verbinding verloor. Hier kwam ik pas achter toen we weer eens bij elkaar op de koffie waren en hij zijn beklag deed over de Vodafone dekking. Soms vol 3G en dan opeens weer niets. Hij had inmiddels ook een signaalplus gekregen en 2 daarvan dicht bij elkaar verdraagt elkaar ook niet. Die van mij dus eruit getrokken en inmiddels hebben we beperkt 4G hier. Voor bellen terug naar 2G als dit niet overbelast is. Helaas is 3G er nu ook niet gekomen. Daar is KPN dan weer in het voordeel met 3G-900. Eigenlijk zou 2G bij KPN inmiddels alleen nog voor een verdwaalde beller met antieke telefoon of voor M2M en pinapparaten moeten zijn. NB. Wanneer gaat KPN voor M2M over naar de nieuwe 4G standaard hiervoor? Laten alle aanbieders en providers nu toch snel stoppen met 2G modems in slimme meters en pinapparaten!
Door die keuze van KPN kan KPN weer niet zomaar 4G1800 aanbieden op volle bandbreedte, en is 2G in steden soms erg druk. Maar daardoor is 3G dus wel minder goed indoor bij Vodafone. Maargoed, op die plekken heb je nu 4G800 als je Vodafone hebt, en 3G zal er eerder uit gaan dan 2G waarschijnlijk... dus ik begin een beetje te denken dat ze toch een goede keuze hebben gemaakt hierin 
3G900 is bij Vodafone op dit moment alleen denkbaar en qua capaciteit mogelijk in buitengebieden. Misschien gaan ze dat ooit nog een keer doen...
3G900 is bij Vodafone op dit moment alleen denkbaar en qua capaciteit mogelijk in buitengebieden. Misschien gaan ze dat ooit nog een keer doen...
Bij mij is de grootste factor het toestel.robertwebbe schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:23:
In het begin van 4G had ik ook problemen met de SignaalPlus maar sinds een tijdje werkt het weer uitstekend. Ik heb de SignaalPlus puur voor spraak, data gaat via Wi-Fi. En ik kan uitstekend bellen en gebeld worden als ik de SignaalPlus aan heb. Zodra ik hem er uit trek mis ik gesprekken.
Met mijn Samsung S3 moest ik het toestel telkens op 3g forceren om contact te maken met de signaal+
van buiten de woning komend wist het toestel binnen nog nét contact via 2g te houden met de mast van Vodafone buitenshuis.
Dit resulteerde in gesprekken met een volkomen onverstaanbare persoon aan de andere kant, want nog verbonden via 2g
3g is hier in de omgeving zowiezo slecht via Vodafone
Met de signal+ is dat probleem binnenshuis nu opgelost, dat deze in de garage weer geen bereik weet te genereren zullen we het maar niet over hebben, daar zijnde mis ik dus nog wel eens een oproep!
Nu ik sinds kort van mijn werkgever een Iphone 6
Dit verloopt vlekkeloos, hoe het nu met de 4G ontvangst zit weet ik niet, het zakelijke abonnement wat mijn werkgever heeft schijnt geen 4g uitbreiding te hebben.
Dat is toch wel jammer, zeker omdat de 2g en 3g ontvangst hier op de veluwe bij Vodafone echt op plekken zo slecht is dat mijn gesprekken telkens wegvallen in de auto op weg naar huis....
Nu maar hopen op (binnenkort??) betere 4g tijden, want het is toch belachelijk dat een apparaat als een signaal+ nodig is, terwijl de woning niet het probleem is, want 2,3,en 4G van KPN komt maximaal binnen hier!
Ik heb ondertussen eigenlijk van iemand begrepen dat het niet alleen een capaciteit kwestie betreft, maar ook een storingskwestie met GSM-R (lees: onenigheid met Prorail)
Aangezien de frequentieruimte voor GSM-R precies naast die van Vodafone ligt, kan er storing optreden in de apparatuur van Prorail.
De reden hiervoor schijnt dat de frequentieruimte van Prorail (& NS) haar apparatuur ook geschikt is om frequentie in de E-GSM band te ontvangen.
Nu blijkt het dus dat er dan storingen ontstaan, indien Vodafone een andere techniek dan 2G over hun 900 MHz spectrum laat zenden.
Persoonlijk denk ik dat zoiets in de praktijk vast wel op te lossen & omheen te werken is, indien Prorail en Vodafone goed samenwerken.
Maar laat het nu net zo zijn dat dit niet zo lekker loopt.
Al deze informatie heb ik mij ook laten vertellen door een netwerktechnicus van een van de drie grote providers, toevallig niet van Vodafone;)
Maar of het ook echt zo waar is zoals ik het nu schets durf ik niet te zeggen.
Dat het wel een kwestie is, is wel zeker.
Waarom Vodafone dit niet vanaf alle daken schreeuwt verbaasd mij ook, wellicht omdat het voor Vodafone als een lastig punt zou worden om 3G900 uit te rollen, in verband met hun al aardig volle 2G900 band. (M2M, etc)
Aangezien de frequentieruimte voor GSM-R precies naast die van Vodafone ligt, kan er storing optreden in de apparatuur van Prorail.
De reden hiervoor schijnt dat de frequentieruimte van Prorail (& NS) haar apparatuur ook geschikt is om frequentie in de E-GSM band te ontvangen.
Nu blijkt het dus dat er dan storingen ontstaan, indien Vodafone een andere techniek dan 2G over hun 900 MHz spectrum laat zenden.
Persoonlijk denk ik dat zoiets in de praktijk vast wel op te lossen & omheen te werken is, indien Prorail en Vodafone goed samenwerken.
Maar laat het nu net zo zijn dat dit niet zo lekker loopt.
Al deze informatie heb ik mij ook laten vertellen door een netwerktechnicus van een van de drie grote providers, toevallig niet van Vodafone;)
Maar of het ook echt zo waar is zoals ik het nu schets durf ik niet te zeggen.
Dat het wel een kwestie is, is wel zeker.
Waarom Vodafone dit niet vanaf alle daken schreeuwt verbaasd mij ook, wellicht omdat het voor Vodafone als een lastig punt zou worden om 3G900 uit te rollen, in verband met hun al aardig volle 2G900 band. (M2M, etc)
[ Voor 11% gewijzigd door AlesT op 23-03-2015 14:17 ]
Verwijderd
Ik zie inderdaad dat de frequenties van Prorail en Vodafone op elkaar aansluiten, maar de frequenties van Vodafone, KPN en T-Mobile sluiten ook allemaal op elkaar aan.AlesT schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:13:
Ik heb ondertussen eigenlijk van iemand begrepen dat het niet alleen een capaciteit kwestie betreft, maar ook een storingskwestie met GSM-R (lees: onenigheid met Prorail)
Dat zou betekenen dat deze providers geen ander systeem op deze frequenties zouden mogen uitzenden, zolang de anderen nog GSM zouden gebruiken? Klopt niet helemaal volgens mij..
Prorail zit op 876-880 MHz en 921-925 MHz, en Vodafone zit op 880-890 MHz en 925-935 MHz.
Daarnaast heeft KPN 890-900 MHz en 935-945 MHz, en T-Mobile 900-915 MHz en 945-960 MHz.
Prorail en Vodafone, Vodafone en KPN, en KPN en T-Mobile zouden dan op elkaar storen. Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 15:04 ]
Vreemd verhaal, maar als een "netwerktechnicus" het zegt dan zal het wel......
Vodafone zit sinds de veiling op 880-890 en 925-935 hoor. Dat is direct er naast.
Misschien hebben de providers gewoon een deal niet te miepen. Prorail probeert met veel minder sites gebieden te doen. Daar kunnen ze ook moeilijk een signaal.plus in een sprinter stoppen. Bij ERMTS is de GSM-R deel van het veiligheidsysteem.
Maar je zou denken dat je ook een kleine 4g van 5 MHz kan doen op afstand ofzo. Ik denk dat ze het ook nog niet kunnen missen. Vodafone had vroeger dik 2 MHz meee dan nu, en het net is ook op 900 MHz gepland met grotere celgebieden. KPN had al sneller capaciteitsproblemen dus die hebben veel meer sites. T-Mobile was van meet af aan met kleinere 1800 cellen ontworpen.
Misschien hebben de providers gewoon een deal niet te miepen. Prorail probeert met veel minder sites gebieden te doen. Daar kunnen ze ook moeilijk een signaal.plus in een sprinter stoppen. Bij ERMTS is de GSM-R deel van het veiligheidsysteem.
Maar je zou denken dat je ook een kleine 4g van 5 MHz kan doen op afstand ofzo. Ik denk dat ze het ook nog niet kunnen missen. Vodafone had vroeger dik 2 MHz meee dan nu, en het net is ook op 900 MHz gepland met grotere celgebieden. KPN had al sneller capaciteitsproblemen dus die hebben veel meer sites. T-Mobile was van meet af aan met kleinere 1800 cellen ontworpen.
Alle providers grenzen op de een of andere manier aan elkaar, dat is technologie-onafhankelijk. Daarom snap ik dit allemaal niet zo, Vodafone moet binnen hun bandbreedte blijven, of dat nu met GSM, UMTS of LTE is dat maakt geen fluit uit. Ook snap ik niet waarom ProRail meer storing denkt te krijgen van andere systemen dan GSM, maar de "netwerktechnici" zullen het vast wel weten
Deze 'problemen' waren al verwacht. Relevante info is te vinden in onderstaand document op pagina 15 en 16:
http://www.agentschaptele...en-800-900-en-1800mhz.pdf
http://www.agentschaptele...en-800-900-en-1800mhz.pdf
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Prorail is vooral bang volgens mij. Zie ook dit artikeltje van een tijdje terug:
http://webwereld.nl/netwe...-prorail-komt-uit-door-4g
Vraag me af hoe erg dat nou is als Vodafone het in de bovenste 5 MHz zou uitrollen.
http://webwereld.nl/netwe...-prorail-komt-uit-door-4g
Vraag me af hoe erg dat nou is als Vodafone het in de bovenste 5 MHz zou uitrollen.
Misschien had ik iets genuanceerder moeten zijn, als ik nu mijn reactie teruglees.
Over die "netwerktechnicus" kan ik wel inhoudelijker zijn hoor, dat was iemand van T-Mobile tijdens hun persevent, nu een aantal weken geleden.
Hier werd even kort ingegaan op Prorail met hun GSM-R.
Het ging over het feit dat Prorail heel bezorgd was over technieken anders dan GSM het 900MHz spectrum, om preciezer te zijn, het E-GSM gedeelte.
Waarom specifiek dat stukje ging de technicus niet veel verder op in, behalve dat er iets werd gezegd in de zin van dat de GSM-R apparatuur van Prorail ook in de E-GSM band luisterde, waardoor Prorail bang was dat er storing zou kunnen ontstaan indien daar dus een andere techniek werd gebruikt dan 2G in het E-GSM spectrum.
Daarna werd er even snel gezegd dat een 'andere provider' (Vodafone dus) in de clinch zou liggen met Prorail over dit voorval.
Misschien een beetje een vaag verhaal, maar dit is puur mijn eigen gedachten gang en het lijkt mij tot op een zekere hoogte begrijpelijk.
@Raider095: Dat Vodafone binnen zijn eigen bandbreedte moet blijven begrijp ik ook en volgens mij is dat ook het geval.
Zoals ik het nu interpreteer lijkt het er op alsof juist Prorail niet binnen zijn bandbreedte blijft, maar óók kan zenden, maar vooral ontvangen, in het E-GSM spectrum.
Ik wil mijn lap tekst niet veel langer meer gaan maken, maar om nog even snel in te haken op de radioplanning van alledrie de providers:
Zoals ik tot nu toe ben opgevallen is het zo dat KPN noch T-Mobile hun 3G900 in het begin of einde van hun bandbreedte "plakken".
Bij allebei zit het nagenoeg in het midden van hun beschikbare bandbreedte.
Is daar een reden voor?
Aangezien ze aan elkaar grenzen zou het voor beiden schat ik het efficientst zijn wanneer ze hun 3G900 achter elkaar laten lopen, of maakt dat niets uit?
Over die "netwerktechnicus" kan ik wel inhoudelijker zijn hoor, dat was iemand van T-Mobile tijdens hun persevent, nu een aantal weken geleden.
Hier werd even kort ingegaan op Prorail met hun GSM-R.
Het ging over het feit dat Prorail heel bezorgd was over technieken anders dan GSM het 900MHz spectrum, om preciezer te zijn, het E-GSM gedeelte.
Waarom specifiek dat stukje ging de technicus niet veel verder op in, behalve dat er iets werd gezegd in de zin van dat de GSM-R apparatuur van Prorail ook in de E-GSM band luisterde, waardoor Prorail bang was dat er storing zou kunnen ontstaan indien daar dus een andere techniek werd gebruikt dan 2G in het E-GSM spectrum.
Daarna werd er even snel gezegd dat een 'andere provider' (Vodafone dus) in de clinch zou liggen met Prorail over dit voorval.
Misschien een beetje een vaag verhaal, maar dit is puur mijn eigen gedachten gang en het lijkt mij tot op een zekere hoogte begrijpelijk.
@Raider095: Dat Vodafone binnen zijn eigen bandbreedte moet blijven begrijp ik ook en volgens mij is dat ook het geval.
Zoals ik het nu interpreteer lijkt het er op alsof juist Prorail niet binnen zijn bandbreedte blijft, maar óók kan zenden, maar vooral ontvangen, in het E-GSM spectrum.
Ik wil mijn lap tekst niet veel langer meer gaan maken, maar om nog even snel in te haken op de radioplanning van alledrie de providers:
Zoals ik tot nu toe ben opgevallen is het zo dat KPN noch T-Mobile hun 3G900 in het begin of einde van hun bandbreedte "plakken".
Bij allebei zit het nagenoeg in het midden van hun beschikbare bandbreedte.
Is daar een reden voor?
Aangezien ze aan elkaar grenzen zou het voor beiden schat ik het efficientst zijn wanneer ze hun 3G900 achter elkaar laten lopen, of maakt dat niets uit?
[ Voor 45% gewijzigd door AlesT op 24-03-2015 00:40 ]
Tsja het wordt alleen maar vager. Als men ontvangt buiten het gebied waar ze zelf werken (vraag me af hoe ze dat voor elkaar krijgen) dan kunnen ze ook nooit ergens last van hebben aangezien de signalen die ze *willen* ontvangen niet in dat gebied zitten. Lijkt me een gevalletje klok en klepel, zonder iemand persoonlijk aan te willen vallenAlesT schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 00:17:
Wat ik begreep: het GSM-R-signaal is op een aantal plekken nét sterk genoeg. Op deze plekken zijn ze bang dat een nabijgelegen breedbandig signaal van een zendmast die veel dichterbij staat het ontvangen van deze zwakke GSM-R-signalen onmogelijk maakt en communicatie verstoort.Raider095 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 03:03:
[...]
Tsja het wordt alleen maar vager. Als men ontvangt buiten het gebied waar ze zelf werken (vraag me af hoe ze dat voor elkaar krijgen) dan kunnen ze ook nooit ergens last van hebben aangezien de signalen die ze *willen* ontvangen niet in dat gebied zitten. Lijkt me een gevalletje klok en klepel, zonder iemand persoonlijk aan te willen vallen
En van het eigen (GSM-R) uitgezonden signaal heeft de GSM-R ontvanger geen last? Operators hangen regelmatig naast elkaar. Dit is vooralsnog geen logische verklaring, tenzij men apparatuur gebruikt van 39,95 van de KijkshopSorcerer8472 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:26:
Wat ik begreep: het GSM-R-signaal is op een aantal plekken nét sterk genoeg. Op deze plekken zijn ze bang dat een nabijgelegen breedbandig signaal van een zendmast die veel dichterbij staat het ontvangen van deze zwakke GSM-R-signalen onmogelijk maakt en communicatie verstoort.
Misschien dan toch gewoon een GSM-R mast erbij plaatsen. Die communicatie wordt naast bellen steeds belangrijker voor de signalering dus zwakke dekking kan je je daarbij niet permiteren.
[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 27-03-2015 19:21 ]
[Ervaringen] T-Mobile 4G Netwerk, berichten over vodafone
Ericsson en Nokia Solutions hebben 2 vijfjarige contracten met Vodafone
Vodafone maakt voor 2G 4G en 3G gebruik van Ericsson radio netwerk, Single RAN nokia apparatuur, vaak heeft 3G 2100 een aparte basisstation kast van Ericsson apparatuur, Ericsson basisstations en de air antenne's, ook core netwerk maakt Vodafone gebruik van Ericsson apparatuur, ims core Mavenir Systems voice over ip
hier staat meer informatie op Ericsson site
hier staat meer informatie op Nokia site
nog meer informatie op Nokia site
Ericsson en Nokia Solutions hebben 2 vijfjarige contracten met Vodafone
Vodafone maakt voor 2G 4G en 3G gebruik van Ericsson radio netwerk, Single RAN nokia apparatuur, vaak heeft 3G 2100 een aparte basisstation kast van Ericsson apparatuur, Ericsson basisstations en de air antenne's, ook core netwerk maakt Vodafone gebruik van Ericsson apparatuur, ims core Mavenir Systems voice over ip
hier staat meer informatie op Ericsson site
hier staat meer informatie op Nokia site
nog meer informatie op Nokia site
[ Voor 49% gewijzigd door Blids op 28-03-2015 15:34 ]
Vodafone gebruikt geen Nokia en kan me ook niet herinneren dat ze dat ooit gebruikt hebben. Daarnaast is SIAE het meest gebruikte merk qua straalverbindingen. Overigens worden er nog tal van merken en fabrikanten gebruikt, als je het tot in detail wil uitkristalliseren dan komt elk schroefje en kabeltje wel weer ergens anders vandaan en ik vraag me af of dat niet meer offtopic wordt dan het discussiëren over de verkeerde operator in het verkeerde topic.
Mijn vraag blijft "wat verstaat men hier (op GOT) onder 'Single RAN'"? Het komt op mij over dat men denkt dat dit een soort toverdoos is die elke gewenste frequentie kan maken, maar niets is minder waar. Qua radio (het hoogfrequente deel) heb je *altijd* een specifieke, op die frequentieband afgestemde zend/ontvanger nodig. Elke zendontvanger is mbv filters en versterkers afgeregeld op een specifieke band. Als dit te dynamisch wordt dan ga je op hoogfrequent niveau compromissen maken (breder bereik maar mindere kwaliteit) en dat moet je in een dergelijke, professionele omgeving gewoon niet willen. Soms *moet* je compromissen maken door 4 frequenties in 1 antenne te pompen omdat er geen extra antennes geplaatst kunnen/mogen worden, maar dat is een ander soort -in dergelijke gevallen noodzakelijk en acceptabel- compromis.
Vroeger had elke frequentieband zijn eigen kast of zelfs meerdere kasten. Tegenwoordig is de techniek zo compact dat meerdere (niet allen tegelijk) frequentiebanden/systemen in 1 kast passen. Dan nog steeds heeft elk systeem zijn eigen controller (soort computertje die via IP met het netwerk praat en zijn zendontvangers via GSM/UMTS/LTE laat praten) en eigen zendontvangers. Enige (grote) verschil is dat er steeds meer dual mode wordt toegepast waarbij 1 zendontvanger zowel GSM als UMTS kan maken (bijv KPN op 900) of GSM en LTE (zoals Vodafone op 1800, echter niet meer actief op dit moment).
Het is allemaal wat compacter, maar de manier waarop ik steeds "Single RAN" voorbij zie komen schiet zijn doel volgens mij een beetje voorbij. Het is steeds meer 1 kast, maar niet 1 kast die automatisch elke gewenste frequentieband kan praten, dat moet er wel fysiek in worden geschoven, zowel intern als extern (RRU/RRH). Als je op een site eens de Remote units kunt bekijken dan zul je zien dat die altijd voor 1 specifieke frequentieband geschikt zijn. Komt er binnenkort de mogelijkheid om de 1900 MHz te gaan gebruiken, dan moet elke site daar afzonderlijk geschikt voor gemaakt worden en kan dat dus niet, zoals het soms gesteld lijkt te worden, met 1 druk op de knop op afstand gebeuren omdat een site "Single RAN" zou zijn.
Zo, en nu eerst een Bavaria
Mijn vraag blijft "wat verstaat men hier (op GOT) onder 'Single RAN'"? Het komt op mij over dat men denkt dat dit een soort toverdoos is die elke gewenste frequentie kan maken, maar niets is minder waar. Qua radio (het hoogfrequente deel) heb je *altijd* een specifieke, op die frequentieband afgestemde zend/ontvanger nodig. Elke zendontvanger is mbv filters en versterkers afgeregeld op een specifieke band. Als dit te dynamisch wordt dan ga je op hoogfrequent niveau compromissen maken (breder bereik maar mindere kwaliteit) en dat moet je in een dergelijke, professionele omgeving gewoon niet willen. Soms *moet* je compromissen maken door 4 frequenties in 1 antenne te pompen omdat er geen extra antennes geplaatst kunnen/mogen worden, maar dat is een ander soort -in dergelijke gevallen noodzakelijk en acceptabel- compromis.
Vroeger had elke frequentieband zijn eigen kast of zelfs meerdere kasten. Tegenwoordig is de techniek zo compact dat meerdere (niet allen tegelijk) frequentiebanden/systemen in 1 kast passen. Dan nog steeds heeft elk systeem zijn eigen controller (soort computertje die via IP met het netwerk praat en zijn zendontvangers via GSM/UMTS/LTE laat praten) en eigen zendontvangers. Enige (grote) verschil is dat er steeds meer dual mode wordt toegepast waarbij 1 zendontvanger zowel GSM als UMTS kan maken (bijv KPN op 900) of GSM en LTE (zoals Vodafone op 1800, echter niet meer actief op dit moment).
Het is allemaal wat compacter, maar de manier waarop ik steeds "Single RAN" voorbij zie komen schiet zijn doel volgens mij een beetje voorbij. Het is steeds meer 1 kast, maar niet 1 kast die automatisch elke gewenste frequentieband kan praten, dat moet er wel fysiek in worden geschoven, zowel intern als extern (RRU/RRH). Als je op een site eens de Remote units kunt bekijken dan zul je zien dat die altijd voor 1 specifieke frequentieband geschikt zijn. Komt er binnenkort de mogelijkheid om de 1900 MHz te gaan gebruiken, dan moet elke site daar afzonderlijk geschikt voor gemaakt worden en kan dat dus niet, zoals het soms gesteld lijkt te worden, met 1 druk op de knop op afstand gebeuren omdat een site "Single RAN" zou zijn.
Zo, en nu eerst een Bavaria
Van mij even geen berichten meer
wegens familie omstandigheden
[ Voor 67% gewijzigd door Blids op 29-03-2015 04:16 ]
Het is niet gezegd dat ze storing gaan krijgen, ze zijn er alleen bang voor. Band-pass filters zijn meestal niet perfect namelijk, en het kan zijn dat ze nu geen storing hebben met GSM maar als er een andere techniek ingezet wordt op die frequentie dat ze dat dan wel krijgen omdat de frequentieruimte anders ingevuld wordt waardoor de gebruikte band-pass niet meer klopt.Raider095 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:52:
Alle providers grenzen op de een of andere manier aan elkaar, dat is technologie-onafhankelijk. Daarom snap ik dit allemaal niet zo, Vodafone moet binnen hun bandbreedte blijven, of dat nu met GSM, UMTS of LTE is dat maakt geen fluit uit. Ook snap ik niet waarom ProRail meer storing denkt te krijgen van andere systemen dan GSM, maar de "netwerktechnici" zullen het vast wel weten
En dat is vervolgens bij de meeste toepassingen niet zo'n enorm probleem, maar GSM-R wordt dus letterlijk gebruikt voor treinbeinvloeding (het is een onderdeel van het veiligheidssysteem) dus daar is 't wél een enorm probleem als zoiets gebeurt.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Single RAN is gewoon een marketing term, niet meer en niet minder. Zoals je zelf al aangeeft, het is een flexibele oplossing waarbij zoveel mogelijk apparatuur in 1 kast wordt geplaatst.Raider095 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:18:
Vodafone gebruikt geen Nokia en kan me ook niet herinneren dat ze dat ooit gebruikt hebben. Daarnaast is SIAE het meest gebruikte merk qua straalverbindingen. Overigens worden er nog tal van merken en fabrikanten gebruikt, als je het tot in detail wil uitkristalliseren dan komt elk schroefje en kabeltje wel weer ergens anders vandaan en ik vraag me af of dat niet meer offtopic wordt dan het discussiëren over de verkeerde operator in het verkeerde topic.
Het is allemaal wat compacter, maar de manier waarop ik steeds "Single RAN" voorbij zie komen schiet zijn doel volgens mij een beetje voorbij. Het is steeds meer 1 kast, maar niet 1 kast die automatisch elke gewenste frequentieband kan praten, dat moet er wel fysiek in worden geschoven, zowel intern als extern (RRU/RRH).
Vodafone gebruikt wel NSN, maar niet (meer?) in Nederland, in veel andere landen wel. Het kan wel zijn dat NSN apparatuur verderop in het netwerk levert.
Ik denk dat iedereen ook wel weet dat je voor een andere frequentie een andere module moet plaatsen, het gaat er meer om dat je de techniek gemakkelijker (op afstand) kan aanpassen, wil je 4G op 2100? Dat is softwarematig mogelijk zonder een bezoekje aan de site, kijk maar naar T-Mobile, 4G900 is een kwestie van een softwarewijziging (heel simpel gezegd). Dat wordt ook met Single RAN bedoelt.Als je op een site eens de Remote units kunt bekijken dan zul je zien dat die altijd voor 1 specifieke frequentieband geschikt zijn. Komt er binnenkort de mogelijkheid om de 1900 MHz te gaan gebruiken, dan moet elke site daar afzonderlijk geschikt voor gemaakt worden en kan dat dus niet, zoals het soms gesteld lijkt te worden, met 1 druk op de knop op afstand gebeuren omdat een site "Single RAN" zou zijn.
Een paar voorbeelden, plaatjes zeggen meer dan woorden.
Vodafone RRU/RRH van Erisscon met een Huawei combiner, aan de andere kant staan Huawei RRU's.
De Dual Band combiner.
En van T-Mobile de RRU's van Huawei (1 antenne):
Totaal plaatje van de Vodafone/T-Mobile locatie, 4 antennes, 3x Vodafone en 1x T-Mobile antenne:

En van de andere kant, vooraan de resterende 2 antennes van T-Mobile:
Vodafone maakt in dit geval gebruik van Kathrein antennes.
Sterkte, ik hoop dat je wel weer je bijdragen gaat leveren in de toekomst, dit wordt zeker gewaardeerd, een discussie is niet verkeerd, hou er rekening mee dat iedereen een andere manier van communiceren heeft, de één is veel directer dan de ander.HcBlids schreef op zondag 29 maart 2015 @ 04:11:
Van mij even geen berichten meer
[ Voor 4% gewijzigd door The Wizard op 29-03-2015 10:40 ]
Van T-Mobile weet ik het niet zeker, maar bij de andere operators is het helaas niet zo eenvoudig. De systemen zijn enorm verschillend. Vergelijk het maar met computers, als het eenmaal werkt dan kun je er op afstand bij mbv Remote Desktop, VNC, etc. Je kunt een draaiend Windows systeem op afstand niet even omzetten naar Linux. Dat is ongeveer het verschil waar het om gaat.The Wizard schreef op zondag 29 maart 2015 @ 10:25:
Ik denk dat iedereen ook wel weet dat je voor een andere frequentie een andere module moet plaatsen, het gaat er meer om dat je de techniek gemakkelijker (op afstand) kan aanpassen, wil je 4G op 2100? Dat is softwarematig mogelijk zonder een bezoekje aan de site, kijk maar naar T-Mobile, 4G900 is een kwestie van een softwarewijziging (heel simpel gezegd).
is een combiner een duplexfilter?The Wizard schreef op zondag 29 maart 2015 @ 10:25:
[...]
Single RAN is gewoon een marketing term, niet meer en niet minder. Zoals je zelf al aangeeft, het is een flexibele oplossing waarbij zoveel mogelijk apparatuur in 1 kast wordt geplaatst.
Vodafone gebruikt wel NSN, maar niet (meer?) in Nederland, in veel andere landen wel. Het kan wel zijn dat NSN apparatuur verderop in het netwerk levert.
[...]
Ik denk dat iedereen ook wel weet dat je voor een andere frequentie een andere module moet plaatsen, het gaat er meer om dat je de techniek gemakkelijker (op afstand) kan aanpassen, wil je 4G op 2100? Dat is softwarematig mogelijk zonder een bezoekje aan de site, kijk maar naar T-Mobile, 4G900 is een kwestie van een softwarewijziging (heel simpel gezegd). Dat wordt ook met Single RAN bedoelt.
Een paar voorbeelden, plaatjes zeggen meer dan woorden.
[afbeelding]
Vodafone RRU/RRH van Erisscon met een Huawei combiner, aan de andere kant staan Huawei RRU's.
[afbeelding]
De Dual Band combiner.
Ik denk dat je SingleRAN kunt zien als een platform waarop radioprotocollen niet meer hardware gedefinieerd zijn. Het is een vorm van Software Defined Radio. Er is dan hardwarematig geen verschil tussen 3G of LTE of WiMAX, alleen wanneer je op een andere frequentieband wilt gaan zitten moeten engineers lijnkaarten vervangen. Een nieuwe radiostandaard ondersteunen is dan een kwestie van licenties aanschaffen en nieuwe software uploaden
Dat bedoel ik
Leuk om te zien dat er 2 providers op 1 dak staan. Is die Vodafone mast op het Ricoh gebouw al actief? En zend die 4G uit? Iets verderop stonden enkele maanden terug nog van die oude menhir antennes in de woonwijk. Is deze nieuwe site de vervanging daarvoor?
[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 29-03-2015 21:41 ]
Ik heb al een hele tijd Vodafone inclusief 4G maar eigenlijk vanaf vrijdag ineens problemen.
Kan het zijn daf Vodafone begonnen is met het knijpen van de snelheid als een bepaalde bundel op is?
Ik zal het even extra uitleggen.
Ik had van 2012 tot 2013 9+1GB. Werkte altijd prima nooit problemen, ik betaalde toen € 2,50 bij voor 4G gebruik.
Halverwegen 2013 heb ik mijn contract verlengd met een 3+1 GB bundel en daar is iets fout gegaan.
Sinds dien heb ik 10+3+1GB in mijn bundel. Paar keer met Vodafone gesproken (gesprekken opgenomen) maar ze wisten niet hoe of wat en hebben mij al meerdere keren toegezegd dat ik 14 GB tot mijn beschikking heb.
Nu komt het dus, afgelopen vrijdag kreeg ik een sms'je dat ik door mijn Internet Maximaal bundel was (de 10GB gaat altijd als eerste), als ik de app nu raadpleeg zie ik een lege 10Gb bundel en twee volle (3/1gb).
Toch is mijn 4g/3G snelheid naaf 0,05mbit. Vodafone klantenservice beweert niet te knijpen maar is dit wel zo? Een van jullie hier ervaring hiermee?
Kan het zijn daf Vodafone begonnen is met het knijpen van de snelheid als een bepaalde bundel op is?
Ik had van 2012 tot 2013 9+1GB. Werkte altijd prima nooit problemen, ik betaalde toen € 2,50 bij voor 4G gebruik.
Halverwegen 2013 heb ik mijn contract verlengd met een 3+1 GB bundel en daar is iets fout gegaan.
Sinds dien heb ik 10+3+1GB in mijn bundel. Paar keer met Vodafone gesproken (gesprekken opgenomen) maar ze wisten niet hoe of wat en hebben mij al meerdere keren toegezegd dat ik 14 GB tot mijn beschikking heb.
Nu komt het dus, afgelopen vrijdag kreeg ik een sms'je dat ik door mijn Internet Maximaal bundel was (de 10GB gaat altijd als eerste), als ik de app nu raadpleeg zie ik een lege 10Gb bundel en twee volle (3/1gb).
Toch is mijn 4g/3G snelheid naaf 0,05mbit. Vodafone klantenservice beweert niet te knijpen maar is dit wel zo? Een van jullie hier ervaring hiermee?
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Jouw probleem is dat ze bij VF de bundels omgedraaid hebben een tijd geleden. Hierdoor zijn de 1 en 3gb bundel niet actief en gaat de snelheid conform contract na 10GB omlaag, lullig maar waar
Donstil schreef op maandag 30 maart 2015 @ 00:43:
Ik heb al een hele tijd Vodafone inclusief 4G maar eigenlijk vanaf vrijdag ineens problemen.
1) Het was eigenlijk 10+1 GB dat je eerst had, waarvan die 10GB nu dus nog over is (welk voordeel kreeg je bij het verlengen? Ik heb nog steeds het abo van 2012, met deze 11GB, durf niet te verlengen of wat dan ook, bang dat ik deze bundel kwijt raakRadioAir schreef op maandag 30 maart 2015 @ 08:38:
Jouw probleem is dat ze bij VF de bundels omgedraaid hebben een tijd geleden. Hierdoor zijn de 1 en 3gb bundel niet actief en gaat de snelheid conform contract na 10GB omlaag, lullig maar waar
2) Als ik het goed begrijp heb je nu dus nog steeds 10GB ipv 3+1 (als wat Radioair zegt klopt, en dit een fout is van Vodafone), dus lijkt me dat niet zo'n probleem toch?
Nou, eigenlijk net andersom. Eerst ging je 1GB bundel er aan, daarna je 10GB bundel. Je kon echter onbeperkt door blijven pompen. Later werd het anders en hebben ze prioriteit gegeven aan de 10GB bundel. Vanaf dat moment is dan ook de cap na 10GB ingeschakeld.
Annoyingly kan je dus je extra bundels van 1 en in dit geval 3GB niet meer opmaken...
Annoyingly kan je dus je extra bundels van 1 en in dit geval 3GB niet meer opmaken...
Vodafone heeft haar 4G-dekkingskaart weer een update gegeven. Zowel inhoudelijk als qua functionaliteit (storingen weergeven). Antenneregister is nog steeds niet helemaal geüpdate.
Een paar dingen die opvallen:
- 4G+ in een aantal regio's in juli zwakker dan in april
- 4G+ in juli lijkt geen nieuwe locaties te bevatten (gewoon nog niet geupdate/bekend?)
- dekking blijft gestaag toenemen in het hele land
LTE1800-strategie zover die te ontdekken is lijkt te zijn dat het wordt geactiveerd in gevallen van een grote drukte per zendmast, bij zendmasten die een zeer groot geografisch dunbevolkt gebied verzorgen (waddeneilanden bijv.), kort door de bocht. Een aantal locaties die in een vroeg stadium al zijn omgebouwd lijken ook vaker LTE1800 te hebben, ook als ze niet helemaal aan voorgenoemde criteria voldoen.
Dat is ook hetgeen dat vreemd blijft aan de zeer grootschalige uitrol van LTE1800 in Amsterdam. Die is daar groter dan in de rest van NL. Wellicht heeft Vodafone helemaal in het begin van de uitrol een iets andere (langzamere?) strategie gehanteerd voordat bekend werd dat KPN echt heel snel ging, waarna LTE1800 een lagere prioriteit heeft gekregen.
Nog mensen die mijn speculaties willen aanvullen?
Een paar dingen die opvallen:
- 4G+ in een aantal regio's in juli zwakker dan in april
- 4G+ in juli lijkt geen nieuwe locaties te bevatten (gewoon nog niet geupdate/bekend?)
- dekking blijft gestaag toenemen in het hele land
LTE1800-strategie zover die te ontdekken is lijkt te zijn dat het wordt geactiveerd in gevallen van een grote drukte per zendmast, bij zendmasten die een zeer groot geografisch dunbevolkt gebied verzorgen (waddeneilanden bijv.), kort door de bocht. Een aantal locaties die in een vroeg stadium al zijn omgebouwd lijken ook vaker LTE1800 te hebben, ook als ze niet helemaal aan voorgenoemde criteria voldoen.
Dat is ook hetgeen dat vreemd blijft aan de zeer grootschalige uitrol van LTE1800 in Amsterdam. Die is daar groter dan in de rest van NL. Wellicht heeft Vodafone helemaal in het begin van de uitrol een iets andere (langzamere?) strategie gehanteerd voordat bekend werd dat KPN echt heel snel ging, waarna LTE1800 een lagere prioriteit heeft gekregen.
Nog mensen die mijn speculaties willen aanvullen?
RadioAir schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:19:
Nou, eigenlijk net andersom. Eerst ging je 1GB bundel er aan, daarna je 10GB bundel. Je kon echter onbeperkt door blijven pompen. Later werd het anders en hebben ze prioriteit gegeven aan de 10GB bundel. Vanaf dat moment is dan ook de cap na 10GB ingeschakeld.
Hee shit bekend gegeven dus.JeyJey schreef op maandag 30 maart 2015 @ 08:43:
[...]
[...]
1) Het was eigenlijk 10+1 GB dat je eerst had, waarvan die 10GB nu dus nog over is (welk voordeel kreeg je bij het verlengen? Ik heb nog steeds het abo van 2012, met deze 11GB, durf niet te verlengen of wat dan ook, bang dat ik deze bundel kwijt raak)
2) Als ik het goed begrijp heb je nu dus nog steeds 10GB ipv 3+1 (als wat Radioair zegt klopt, en dit een fout is van Vodafone), dus lijkt me dat niet zo'n probleem toch?
Het was anderhalf jaar al te mooi om waar te zijn. Kennelijk hebben ze het nu dan eindelijk door.
(Ik heb verlengd omdat ik toen een goeie aanbieding kreeg voor een gratis HTC One, dus toch maar overstag gegaan. Toestel maar kort gebruikt trouwens)
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ja, de Vodafone is al een tijdje actief, doet ook 4G800. De T-Mobile staat er ook al een tijdje, vanaf vorig jaar zomer, maar is nog niet actief, was nog niet aangesloten.
ucsdcom schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:41:
Leuk om te zien dat er 2 providers op 1 dak staan. Is die Vodafone mast op het Ricoh gebouw al actief? En zend die 4G uit? Iets verderop stonden enkele maanden terug nog van die oude menhir antennes in de woonwijk. Is deze nieuwe site de vervanging daarvoor?
Ik heb een dump van het Antenneregister gemaakt, er missen behoorlijk veel locaties van Vodafone, is iets niet goed gegaan met de update denk ik. Ik mis 2 MB aan data (normaal 11 MB, nu 9 MB), voornamelijk Vodafone locaties.Sorcerer8472 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:37:
Vodafone heeft haar 4G-dekkingskaart weer een update gegeven. Zowel inhoudelijk als qua functionaliteit (storingen weergeven). Antenneregister is nog steeds niet helemaal geüpdate.
Bijna goed.RadioAir schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:19:
Tot ergens halverwege vorig jaar ging altijd eerst die 10gb eraan en daarna de 1.
Dat is toen omgedraaid (eerst 1 toen 10) waardoor veel van ons elke keer die smsjes kregen zodra de 1gb begon op te raken.
Nu is het weer omgedraaid naar de oude situatie, eerst 10, daarna 1.
idem hier.. alleen wel na afgelopen weekend(?) toen VF met hun systemen bezig ging :-)P.K. schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:37:
[...]
Bijna goed.![]()
Tot ergens halverwege vorig jaar ging altijd eerst die 10gb eraan en daarna de 1.
Dat is toen omgedraaid (eerst 1 toen 10) waardoor veel van ons elke keer die smsjes kregen zodra de 1gb begon op te raken.
Nu is het weer omgedraaid naar de oude situatie, eerst 10, daarna 1.
en de omwisseling van eerst 1GB en dan de 10GB is bij mij gekomen precies na het moment dat ik 4G blox nam...
verder slipt het VF 4G netwerk ook her en der al wat dicht hier in de buurt...
404 Signature not found
Vodafone 4G blijft bij mij ongeveer even snel. Het lijkt erop dat drukte wordt afgevangen door LTE1800 dat al direct is uitgerold, en dat het op minder drukke plekken wordt afgevangen doordat daar nog steeds masten naar LTE800 worden omgebouwd.
Overigens is er weer een update van het Antenneregister doorgevoerd. Misschien kan ons aller Wizard kijken hoeveel opstelpunten er nu bij zijn gekomen voor LTE
Overigens is er weer een update van het Antenneregister doorgevoerd. Misschien kan ons aller Wizard kijken hoeveel opstelpunten er nu bij zijn gekomen voor LTE
Kijk eens op de site
.
Voor de luie mensen: http://4gmasten.nl/2013-0...es-vodafone-31-maart-2015
[ Voor 74% gewijzigd door The Wizard op 01-04-2015 17:20 ]
Da's best wel een grote hoeveelheid nieuwe locaties! Of ligt dat aan mij?The Wizard schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:19:
Kijk eens op de site.
Nog iemand van Vodafone hier die een update heeft over het small cell-project?
Zijn idd veel nieuwe locaties! Veel locaties zijn gaten die gedicht worden, dus een goede zaak
.
Is er een storing bekens rondom den haag??
Een vraag aan de mede tweakers, wanneer ik een stream wil openen vanuit de RTVNH app
Dan kan ik aangeven waarmee ik deze wil afspelen, mx-player, vlc enz.
Vervolgens blijft het beeld zwart, heb meerdere players getest.
Via wifi werkt het prima via 3G/4G niet.
Hebben jullie ook dit probleem?
Het probleem zit hem mijn inziens in Vodafone aangezien het met T-mobile geen enkel probleem is.
Het probleem zit hem mijn inziens in Vodafone aangezien het met T-mobile geen enkel probleem is.
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Verwijderd
Dat is vast die waardeloze transparent proxy die Vodafone gebruikt. Die heeft in mijn geval op mijn werk telefoon ook al voor meerdere problemen gezorgd. Op KPN en T-Mobile heb ik nooit problemen.Megapaul schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:54:
Een vraag aan de mede tweakers, wanneer ik een stream wil openen vanuit de RTVNH app
Ik dacht dat dit was opgelost. Klinkt alsof het exact hetzelfde is als dit probleem:Megapaul schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:54:
https://www.peperzaken.nl/blog/vodafone-debacle/
(Peperzaken is de maker van de RTVNH app)
Misschien kan @SafariFlow dit verklaren?Megapaul schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:54:
Vandaag waren er werkzaamheden aan de Vodafone zendmast in mijn woonplaats:

Van:

Toen kwam er een mannetje:

Naar:

Kan haast niet anders dat men 4G 1800 heeft geactiveerd.
(het is gewoon 4G 800 gebleven)

Van:

Toen kwam er een mannetje:

Naar:

Kan haast niet anders dat men 4G 1800 heeft geactiveerd.
(het is gewoon 4G 800 gebleven)
[ Voor 10% gewijzigd door Megapaul op 21-04-2015 15:29 ]
Of straalverbindings-dingen gedaan die het sneller maken. Die kans is groter denk ik eigenlijk. Heb ze nog nergens 1800 zien toevoegen op een locatie die eerst alleen 800 had.
Ze gaan wel hard trouwens, steeds minder plekken zonder dekking, en de dekking is op omgebouwde plekken gewoon gelijk aan die van KPN. In bepaalde indoor locaties heb ik nu al een paar keer meegemaakt dat iemand met KPN terugviel op 3G terwijl ik op 4G bleef zitten.
Ook zie ik nog steeds regelmatig locaties met 3G+4G zonder 2G, of bijv. maar 1 sector 2G. Bij KPN zie je die bijna nooit. Zal wel nog een paar maanden duren voordat alle locaties omgebouwd zijn. Ze gaan langzamer dan T-Mobile en KPN, maar het lijkt allemaal wel degelijk te gebeuren,
Ze gaan wel hard trouwens, steeds minder plekken zonder dekking, en de dekking is op omgebouwde plekken gewoon gelijk aan die van KPN. In bepaalde indoor locaties heb ik nu al een paar keer meegemaakt dat iemand met KPN terugviel op 3G terwijl ik op 4G bleef zitten.
Ook zie ik nog steeds regelmatig locaties met 3G+4G zonder 2G, of bijv. maar 1 sector 2G. Bij KPN zie je die bijna nooit. Zal wel nog een paar maanden duren voordat alle locaties omgebouwd zijn. Ze gaan langzamer dan T-Mobile en KPN, maar het lijkt allemaal wel degelijk te gebeuren,
Over het algemeen zit er weinig beweging in de Vodafone 4G-1800 dekking. Ze breiden inderdaad wel sterk uit op de 4G-800 band. Thuis nu 4G dekking met daaroverheen 2G dekking. 3G was al jaren onbruikbaar zwak en is sinds de ombouw helemaal verdwenen. Met de nieuwe antennes had ik juist verwacht dat 3G ook nog iets zou verbeteren, maar het omgekeerde lijkt het geval.
[ Voor 19% gewijzigd door ucsdcom op 09-04-2015 13:12 ]
Wat betreft 1800-dekking: ruim 10% van de nieuwe locaties heeft ook LTE1800. Als je kijkt naar de totaalaantallen dan heeft bijna 25% LTE1800. Er wordt dus relatief weinig LTE1800 bijgebouwd, maar dat komt voor een flink deel ook doordat de meest drukke locaties al volledig vervangen zijn.
Het blijft nog even spannend om te zien wat er gaat gebeuren zodra Vodafone eindelijk gans het land heeft omgebouwd. Er zijn nu volgens 4gmasten 2513 locaties met 4G800, terwijl er volgens mij circa 3100 2G900-locaties in Nederland zijn (flink wat picocellen trouwens ook, die laat ik even buiten beschouwing). Dus een paar maanden nog?
Nu al komen zo nu en dan UMTS-only locaties aan bod en wordt daaraan LTE800 toegevoegd. Ik verwacht dat dat straks toeneemt en dat er op z'n minst LTE800 en wellicht ook LTE1800 aan deze locaties wordt toegevoegd. Omdat Vodafone eigenlijk gelijk alles ombouwt (ook 3G-antennes direct ombouwen als ze op een locatie zijn) ligt het in de lijn der verwachting dat de rest van de UMTS-locaties ook nog aan de beurt komt
Vergeet verder niet (in de capaciteitsvergelijking met KPN) dat Vodafone een hoop capaciteit creëert met LTE2600 small cells die in geen enkel publiek overzicht nu voorkomen. Vodafone heeft 160(!) van deze small cells uitgerold bij JCDecaux-bushokjes in Amsterdam. Da's redelijk veel, en die microcells zorgen o.a. voor minder drukte op het macro-netwerk.
Ze gebruiken daarvoor LTE1800 als de locatie ver genoeg van een LTE1800-macrocel verwijderd is, en vallen anders terug op LTE2600. Deze strategie gaan ze ook nog toepassen in Rotterdam, Utrecht en Den Haag en wellicht nog andere grote steden. En dat zijn ook de plekken waar capaciteit het meeste een issue is. Helaas geen enkele update meer vanuit Vodafone wat de status van dit interessante project nu is.
Heb wel gelezen dat een paar maanden geleden er een grote deal tussen Vodafone Group en JCDecaux is gesloten voor zeer brede toepassing van dit soort projecten wereldwijd (Europese Vodafone-netwerken plus Turkije en Zuid-Afrika):
http://www.rcrwireless.co...afone-jcdecaux-deal-tag17
Het blijft nog even spannend om te zien wat er gaat gebeuren zodra Vodafone eindelijk gans het land heeft omgebouwd. Er zijn nu volgens 4gmasten 2513 locaties met 4G800, terwijl er volgens mij circa 3100 2G900-locaties in Nederland zijn (flink wat picocellen trouwens ook, die laat ik even buiten beschouwing). Dus een paar maanden nog?
Nu al komen zo nu en dan UMTS-only locaties aan bod en wordt daaraan LTE800 toegevoegd. Ik verwacht dat dat straks toeneemt en dat er op z'n minst LTE800 en wellicht ook LTE1800 aan deze locaties wordt toegevoegd. Omdat Vodafone eigenlijk gelijk alles ombouwt (ook 3G-antennes direct ombouwen als ze op een locatie zijn) ligt het in de lijn der verwachting dat de rest van de UMTS-locaties ook nog aan de beurt komt
Vergeet verder niet (in de capaciteitsvergelijking met KPN) dat Vodafone een hoop capaciteit creëert met LTE2600 small cells die in geen enkel publiek overzicht nu voorkomen. Vodafone heeft 160(!) van deze small cells uitgerold bij JCDecaux-bushokjes in Amsterdam. Da's redelijk veel, en die microcells zorgen o.a. voor minder drukte op het macro-netwerk.
Ze gebruiken daarvoor LTE1800 als de locatie ver genoeg van een LTE1800-macrocel verwijderd is, en vallen anders terug op LTE2600. Deze strategie gaan ze ook nog toepassen in Rotterdam, Utrecht en Den Haag en wellicht nog andere grote steden. En dat zijn ook de plekken waar capaciteit het meeste een issue is. Helaas geen enkele update meer vanuit Vodafone wat de status van dit interessante project nu is.
Heb wel gelezen dat een paar maanden geleden er een grote deal tussen Vodafone Group en JCDecaux is gesloten voor zeer brede toepassing van dit soort projecten wereldwijd (Europese Vodafone-netwerken plus Turkije en Zuid-Afrika):
http://www.rcrwireless.co...afone-jcdecaux-deal-tag17
Ligt er ook aan hoe die 2600 locaties verbonden zijn. Je hebt small cells die gewoon doorrouteren naar het macronetwerk, het netwerk wordt op die manier niet echt ontlast. Als ze allemaal met glasvezel verbonden zijn is het een heel ander verhaal.
Volgens mij zijn ze allemaal met glasvezel verbonden, iig dat begreep ik. Anders wordt er immers ook niet veel ontlast.
Overigens heeft Vodafone sowieso erg veel microcellen in Nederland, allerlei ondergrondse Q-Parks hebben bijvoorbeeld Vodafone-antennes. In Den Haag (Q-Park bij het station) is er bijvoorbeeld alleen dekking van Vodafone (enkel 2G helaas). De andere netwerken zijn er niet te vinden.
Ik vraag me af of ze al die indoor locaties ook nog met hun nieuwe small cell technologie gaan inrichten straks.
Overigens heeft Vodafone sowieso erg veel microcellen in Nederland, allerlei ondergrondse Q-Parks hebben bijvoorbeeld Vodafone-antennes. In Den Haag (Q-Park bij het station) is er bijvoorbeeld alleen dekking van Vodafone (enkel 2G helaas). De andere netwerken zijn er niet te vinden.
Ik vraag me af of ze al die indoor locaties ook nog met hun nieuwe small cell technologie gaan inrichten straks.
De smallcells zijn inderdaad voorzien van Fiber.
Dat valt mij ook opSorcerer8472 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:31:
Volgens mij zijn ze allemaal met glasvezel verbonden, iig dat begreep ik. Anders wordt er immers ook niet veel ontlast.
Nou, het licht niet aan de optimalisatie. Dat kan ik 100% zeker zeggen. Met de Web APN werkt het nl. bij mij ook niet. Het werkt alleen met de open APN, dus waarschijnlijk iets firewall gerelateerd. Checking...robertwebbe schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 07:33:
[...]
Misschien kan @SafariFlow dit verklaren?
Verder geen nieuws over uitrolplannen voor de rest van Nederland? Of over performance e.d.? Ben erg benieuwdSafariFlow schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:38:
De smallcells zijn inderdaad voorzien van Fiber.
Waarom heeft Vodafone nog steeds zo'n verschikkelijke proxyapn actief eigenlijk? Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand positief horen praten daaroverSafariFlow schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:37:
[...]
Nou, het licht niet aan de optimalisatie. Dat kan ik 100% zeker zeggen. Met de Web APN werkt het nl. bij mij ook niet. Het werkt alleen met de open APN, dus waarschijnlijk iets firewall gerelateerd. Checking...
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Welke provider heeft het niet?netblade schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:36:
[...]
Waarom heeft Vodafone nog steeds zo'n verschikkelijke proxyapn actief eigenlijk? Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand positief horen praten daarover
Dit heeft dus verder niks met de proxy te maken btw.
[ Voor 8% gewijzigd door SafariFlow op 10-04-2015 08:52 ]
Bij KPN en T-Mobile sloopt de transparante proxy geen javascript in websites, bij Vodafone gebeurde (gebeurt?) dit wel waardoor sommige sites het niet doen.SafariFlow schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:51:
[...]
Welke provider heeft het niet?
Dit heeft dus verder niks met de proxy te maken btw.
Ik ken het juist andersom: bedrijf met KPN contracten waar T-Mobile en Vodafone afwezig zijn en de KPN dekking super is door een mast in de tuin + picocellen in de gangen. Deze zijn ook nog alleen 2G. Moet een bedrijf de picocellen zelf upgraden als ze een andere technologie erop of er bij willen hebben?
Verwijderd
T-Mobile had vroeger een transparante proxy, maar tegenwoordig niet meer. Vroeger kon je deze proxy beïnvloeden via http://speed.t-mobile.nl.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:32:
[...]
Bij KPN en T-Mobile sloopt de transparante proxy geen javascript in websites, bij Vodafone gebeurde (gebeurt?) dit wel waardoor sommige sites het niet doen.
Yep, kosten lijken voor het bedrijf zelf te zijn. Het kost ze zelfs extra geld als ze ook nog GPRS willen, voice only is goedkoperucsdcom schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:39:
Ik ken het juist andersom: bedrijf met KPN contracten waar T-Mobile en Vodafone afwezig zijn en de KPN dekking super is door een mast in de tuin + picocellen in de gangen. Deze zijn ook nog alleen 2G. Moet een bedrijf de picocellen zelf upgraden als ze een andere technologie erop of er bij willen hebben?
Interessant trouwens, bij Vodafone komt het dus voor dat je naast een LTE800-only-antenne kunt zitten en dan 4G+ krijgt bij een 800/1800-antenne van veel verder weg... Ook het 800-gedeelte.
Lijkt me niet heel bevorderlijk voor network performance als mijn telefoon vol vermogen staat te blazen naar een kilometer verderop terwijl ik naast een andere mast sta?
Lijkt me niet heel bevorderlijk voor network performance als mijn telefoon vol vermogen staat te blazen naar een kilometer verderop terwijl ik naast een andere mast sta?
Wat een verademing om van een Iphone 5 naar de 5s te gaan. Nu merk ik hoe het netwerk in positieve zin is verbeterd zoals in heel Nederland. Ik was in Zeeland en met een Iphone 5 bijna overal GPRS onderweg en de Iphone 6 had bijna overal 4G. Er zijn nog soms gaten waarbij je dan 3G hebt maar over het algemeen echt top.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Ik lees hier nogal wat aannames. Weet je zeker dat die LTE800-only site actief is? Dat zou je inderdaad kunnen controleren, maar is dat ook zo? Voorts; je telefoon blaast op vol vermogen? Waar baseer je dat op? Heb je dat gemeten, geeft je telefoon dat aan? En in welke mate zou dit niet bevorderlijk voor het netwerk moeten zijn? Stel dat je op 20 hoog op de galerij staat, dan heb je ook een enorm bereik terwijl je misschien met een mast erg dichtbij communiceert. Dat is een realistische, dagelijkse situatie die al lang voor 4G voor kwam. Is dat ook zo slecht voor de netwerkperformance?Sorcerer8472 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:20:
Interessant trouwens, bij Vodafone komt het dus voor dat je naast een LTE800-only-antenne kunt zitten en dan 4G+ krijgt bij een 800/1800-antenne van veel verder weg... Ook het 800-gedeelte.
Ja, die mast staat aan. En mijn telefoon geeft een hoger vermogen aan dan wanneer ik met die mast communiceer, maar niet "vol" inderdaad.Raider095 schreef op maandag 13 april 2015 @ 22:20:
[...]
Ik lees hier nogal wat aannames. Weet je zeker dat die LTE800-only site actief is? Dat zou je inderdaad kunnen controleren, maar is dat ook zo? Voorts; je telefoon blaast op vol vermogen? Waar baseer je dat op? Heb je dat gemeten, geeft je telefoon dat aan? En in welke mate zou dit niet bevorderlijk voor het netwerk moeten zijn? Stel dat je op 20 hoog op de galerij staat, dan heb je ook een enorm bereik terwijl je misschien met een mast erg dichtbij communiceert. Dat is een realistische, dagelijkse situatie die al lang voor 4G voor kwam. Is dat ook zo slecht voor de netwerkperformance?
Wat ik je in ieder geval wel kan vertellen is dat de netwerksnelheid van de 4G+-site op de locatie waar ik het over heb een schamele 15 Mbps is (800+1800 dus), terwijl de LTE800-site waar ik naast sta 30+ Mbps kan leveren.
De 4G+-site waar ik hoogstwaarschijnlijk mee verbind kan als ik dichterbij ben snelheden tot 150+ Mbps leveren, dus ik vermoed dat het niet bevorderlijk is dat ik bij 4G+ verbind met een LTE800-site die bijna een kilometer verderop staat, terwijl op het dak op het gebouw waar ik naast sta op dezelfde frequentie ook een site staat die 40 dB harder binnenkomt en die mijn telefoon ongeacht het precieze vermogen waarschijnlijk ook nogal hard hoort binnenkomen.
Maar zelfs als dat geen enkel probleem zou zijn, dan nog is het zo dat ik verbind met een site waar ik als eindgebruiker minder snelheid uit kan halen dan de site waar ik pal naast sta.
RSRP van LTE800/1800 waar ik mee verbonden ben @ 15 Mbps: -105 dBm @ 800, -110 dBm @ 1800.
RSRP van LTE800 waar ik naast sta @ 30 Mbps: -65 dBm @ 800. RSSI rond de -50 dBm.
Overigens wel leuk om te melden: LTE1800 kan hij blijkbaar nog steeds gebruiken voor 4G+ op het moment dat die op niveau -130 dBm RSRP zit. Dat zijn nette waarden. Vodafone lijkt dit wel goed onder de knie te hebben, hoewel ik vermoed dat hun implementatie van LTE1800/CA nu gewoon echt onhandige bijeffecten geeft vlakbij LTE800-locaties binnenin het gebied.
Verder zie ik ook nog steeds redelijk wat 15 MHz-gebruik bij LTE1800 bij Vodafone. Bijvoorbeeld aan de westkant van Utrecht. Op de DE-fabriek lijkt de oostkant nog 15 MHz te doen en de westkant (richting Leidsche Rijn) 20 MHz. Dus verschillende sectoren op dezelfde locatie doen andere bandbreedtes. Komt wellicht door microcel-locaties die nog GSM1800 doen? In Leiden zag ik soortgelijke dingen in het centrum.
Maar helaas weinig reacties van Vodafone hier!
[ Voor 22% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-04-2015 19:06 ]
Wist je toevallig al iets meer?SafariFlow schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:37:
[...]
Nou, het licht niet aan de optimalisatie. Dat kan ik 100% zeker zeggen. Met de Web APN werkt het nl. bij mij ook niet. Het werkt alleen met de open APN, dus waarschijnlijk iets firewall gerelateerd. Checking...
toch eens iets minder mooi nieuws
gister zijn ze hier aan de antenne installatie bezig geweest.. en nu lijkt het wel of er vanaf die locatie geen enkel signaal meer komt
404 Signature not found
Zo gaat dat soms bij die vervangingen. Zeker bij een locatie die ook redelijk goed gedekt wordt door andere locaties. Gewoon een heel weekend uit tijdens de vervangingSMSfreakie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:17:
toch eens iets minder mooi nieuwsgister zijn ze hier aan de antenne installatie bezig geweest.. en nu lijkt het wel of er vanaf die locatie geen enkel signaal meer komt
Gaat VF binnenkort ook iedereen toegang tot 4G geven net als KPN?
Ik zit hier met een 4G toestel maar brakke 3g ontvangst, heb al een signaalplus van VF, maar 4G zou helemaal beter zijn als ik het zo lees!
Ik zit hier met een 4G toestel maar brakke 3g ontvangst, heb al een signaalplus van VF, maar 4G zou helemaal beter zijn als ik het zo lees!
Nieuw abonnement afsluiten geen optie?mb1 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:48:
Gaat VF binnenkort ook iedereen toegang tot 4G geven net als KPN?
Dekkingskaart-update Vodafone: 4G+ nu op flink wat plekken waar LTE1800 al actief was, ook al stond het op die plekken nog niet op de planning.
Zie bijvoorbeeld Ameland: het is wel op de standaardkaart te zien maar niet op de 4G+-planning, ook niet bij "Vandaag", ook niet bij juli, wat trouwens nog steeds hetzelfde is als april
Overigens is mijn snelheidservaring op 4G+ wel echt hoger dan op gewoon 4G. Latency lijkt nóg lager te zijn, heb al waarden gezien van 27 ms (bij 137 down 46 up trouwens, omgeving Amsterdam).
Zie bijvoorbeeld Ameland: het is wel op de standaardkaart te zien maar niet op de 4G+-planning, ook niet bij "Vandaag", ook niet bij juli, wat trouwens nog steeds hetzelfde is als april
Overigens is mijn snelheidservaring op 4G+ wel echt hoger dan op gewoon 4G. Latency lijkt nóg lager te zijn, heb al waarden gezien van 27 ms (bij 137 down 46 up trouwens, omgeving Amsterdam).
De dekkingskaart is overigens nog steeds niet helemaal up to date. In ieder geval vanaf zaterdag is 4G+ al actief in het centrum van Alkmaar, maar dat is niet zichtbaar op de kaart.
Mooi, die staat ook niet op de planning en die is ook niet te zien als iPhone5-dekking, mooi om te zien dat de dekkingskaart nu gewoon "te weinig" weergeeft
Zou ze sieren als ze ook 4G aanzetten. De andere twee providers bieden nu op 3G in de omgebouwde gebieden vaak een betere 3G-ervaring dan Vodafone. Om een goede klantervaring te bieden zou Vodafone iedereen met een 4G-toestel diezelfde ervaring moeten bieden (ipv terugval op GPRS)...
Heb gisteren mijn multisim binnengekregen maar ik kan niet achterhalen waar ik deze kan activeren. De in de meegestuurde brief gemelde URL (http://www.vodafone.nl/multisim) verwijst me door naar My Vodafone maar kan daar geen optie tot activatie ontdekken. De Webcare dienst is ook niet echt behulpzaam aangezien de door hen aangereikte URL (http://www.vodafone.nl/simkaart) ook doorverwijst naar My Vodafone. Heeft iemand hier enig idee hoe ik de kaart kan activeren?
Ik moest hem telefonisch activeren via de klantenservice op nummer 1201 (in plaats van 1200).
Ik was er al bang voor, bedankt voor je reactie.ucsdcom schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:25:
Ik moest hem telefonisch activeren via de klantenservice op nummer 1201 (in plaats van 1200).
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.