Ja, op LTE1800-locaties kun je mooie snelheden halen. Vroeger haalde ik bijna nergens meer dan 50 Mbps, maar tegenwoordig lijken deze locaties wel een stuk sneller te zijn geworden. Raider095, weet jij toevallig of dat komt door backhaul-upgrades bij Vodafone?
Een mast met LTE1800+800 kan in theorie ruim 650 Mbps aan data verstoken (3 sectoren 800 + 1800), dus als je dan meerdere straalverbindingen op rij gebruikt dan neemt de pieksnelheid hard af als het een beetje druk wordt.
Ik heb trouwens bij masten langs de A1 en A12 gezien dat Vodafone soms hun oude modellen antennes niet lijkt te upgraden. Het lijkt erop dat sommige oude stijl antennes (de antennes met van boven gezien een D-vorm) gewoon zijn blijven hangen, en dat ze nu ook LTE800 uitzenden. Zonder dat er kastjes/versterkers/RRH bij hangen dus. Weet iemand of dat klopt en hoe dat zit? Wellicht is het een paar dB verlies maar nemen ze dat voor lief omdat er niemand de mast in hoeft te klimmen? Bij GSM900 hoefde het vroeger immers ook niet
Ook zie ik in het noorden van Utrecht trouwens nog steeds 2 redelijk drukke locaties bij de Albert Schweizerdreef die niet zijn geüpdate. Eentje is een schoorsteen-stijl antenne met losse UMTS-antennes, een andere is een oude D-stijl antenne met ook weer losse UMTS-antennes. Die laatste is vlakbij de afrit van de A27 waarbij er 3 carriers (het maximum bij Vf) in gebruik zijn op UMTS; drukke locatie dus. Ik snap niet helemaal waarom die nog niet is bijgewerkt. De LTE-dekking in de omgeving is op zich wel sterk op LTE800, dus dat zal wel de reden zijn waarom er nog is uitgesteld.
Overigens zou het best kunnen dat Vodafone er bewust voor heeft gekozen LTE-toegang nog niet heel breed uit te rollen binnen hun klantenbasis omdat er dan ineens meer capaciteit nodig is voor al die mobieltjes die ipv 3G dan 4G gaan gebruiken. Nu kunnen ze nog uitbouwen (meer antennes = meer capaciteit) voordat er nog meer mensen toegang krijgen.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.