[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.453 views

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Er is hier een site in de buurt waar Vodafone (2G900, 3G2100, 4G800) en KPN (2G900, 3G2100, 3G900, 4G800) beide inzitten. Er is hier plotseling een andere KPN site uitgeschakeld die dichterbij staat dus nu zijn goed de signaalsterktes te vergelijken: Vodafone komt op 3G2100 zo'n 3 tot 5dBm harder binnen, gesprekken vallen bij KPN over 3G weg en bij Vodafone blijven ze stabiel (net op het randje van het dekkingsgebied). Ook 2G is sterker van Vodafone van dezelfde mast, beide zenden ze met iets minder dan 23dBw en staan ze op gelijke hoogte, dus het enige verschil is mogelijk de tilting en het type antenne :)

[ Voor 3% gewijzigd door MensionXL op 30-01-2015 15:49 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Staan ze ook precies gelijk uitgericht? Kan veel uitmaken. Ook het type antenne kan uitmaken (andere openingshoek).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:18

The Wizard

Moderator Mobile
Raider095 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:21:
Wordt er hier niets afgesplitst dan? Aangezien we al offtopic zijn...
Done.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:29

robertwebbe

Robert Webbe

Link naar het nieuwe topic: CDMA450 Netwerk

[ Voor 54% gewijzigd door The Wizard op 31-01-2015 16:45 ]

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
Ik heb van de week mijn 2 jarige Vodafone Bel/sms/web vaak abbo verlengd en omgezet naar een Smart 500 abbo met 4g ondersteuning.

De volgende dingen vallen me op:

Ik had direct na plaatsing van nieuwe micro sim in nieuw Samsung Galaxy S4 GT I9515 toestel 4G ontvangst thuis, terwijl mijn abbo pas 1 maart ingaat. Ook had ik met het vorige abbo zelden 3G ontvangst, maakte niet uit waar ik was, hij sprong altijd over naar H.

Wat me ook opvalt is dat de 4G verbinging inconsistent is, vooral thuis. Soms spring hij naar H+ of E of G. Maar als er wel 4G ontvangst is is het wel erg snel. Komende tijd eens verschillende locaties vergelijken qua ontvangst en vraag me ook af of het per 1 maart met omschakeling naar nieuwe abbo beter gaat worden..

To be continued..

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Thanks, vergeten ;)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jovas schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 13:46:
Ik heb van de week mijn 2 jarige Vodafone Bel/sms/web vaak abbo verlengd en omgezet naar een Smart 500 abbo met 4g ondersteuning.

De volgende dingen vallen me op:

Ik had direct na plaatsing van nieuwe micro sim in nieuw Samsung Galaxy S4 GT I9515 toestel 4G ontvangst thuis, terwijl mijn abbo pas 1 maart ingaat. Ook had ik met het vorige abbo zelden 3G ontvangst, maakte niet uit waar ik was, hij sprong altijd over naar H.

Wat me ook opvalt is dat de 4G verbinging inconsistent is, vooral thuis. Soms spring hij naar H+ of E of G. Maar als er wel 4G ontvangst is is het wel erg snel. Komende tijd eens verschillende locaties vergelijken qua ontvangst en vraag me ook af of het per 1 maart met omschakeling naar nieuwe abbo beter gaat worden..

To be continued..
H/H+ is HSDPA, slagje hoger dan 3G.. als je geen 4G gebruikt, en je verbruikt geen data zal er 3G staan. ga je data gebruiken switcht die ineens naar H / H+ :-)

mijn S5 springt vooral op het werk nog wel eens terug naar E(dge). om zodra er actief data uitgewisseld moet worden ineens weer naar 4G springt.. net als of de 4G cell wat "druk" is en clients naar 2G gegooid worden ( 3g dekking is er niet daar :P ), om vervolgens bij data weer op 4G te mogen :P

404 Signature not found

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
SMSfreakie schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:27:
[...]

H/H+ is HSDPA, slagje hoger dan 3G.. als je geen 4G gebruikt, en je verbruikt geen data zal er 3G staan. ga je data gebruiken switcht die ineens naar H / H+ :-)

mijn S5 springt vooral op het werk nog wel eens terug naar E(dge). om zodra er actief data uitgewisseld moet worden ineens weer naar 4G springt.. net als of de 4G cell wat "druk" is en clients naar 2G gegooid worden ( 3g dekking is er niet daar :P ), om vervolgens bij data weer op 4G te mogen :P
Bedankt!
SMSfreakie schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:27:
[...]

Haal je hem dan niet net uit je broekzak? Dan heeft hij vaak nog 2G. De drempel van 2G naar 4G is tegenwoordig heel laag bij Vodafone (wel zo fijn). Bij 3G nog steeds last ervan dat hij soms na een half uur nog niet is teruggesprongen (in gebied dat niet helemaal is omgebouwd).

• SMSfreakie
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:45:
[...]

Haal je hem dan niet net uit je broekzak? Dan heeft hij vaak nog 2G. De drempel van 2G naar 4G is tegenwoordig heel laag bij Vodafone (wel zo fijn). Bij 3G nog steeds last ervan dat hij soms na een half uur nog niet is teruggesprongen (in gebied dat niet helemaal is omgebouwd).
Daar had ik ook al aanzitten denken.. dus toevallig lopen testen vandaag.. telefoon op tafel met scherm aan en unlocked.. na een tijdje geen data uitwisseling springt die van -99 dBm 4G naar -79dBm 2G
zonder het toestel te verplaatsen,( helaas wel aan het scherm komen :+ ) springt die meteen weer op 4G. en weer met -99dBm.

doe ik een speedtestje, dan komt daar nog steeds ruim 10mbit down en 2mbit up uit..

Ga ik buiten op het parkeer terrein staan is het 4G signaal net zo sterk als het 2G signaal :?

en idd.. switch over van 2G -> 3/4G is als een tierelier.. maar van 3G -> 4G duurt soms erg lang..
laatste keer was het meer dan een uur... wel moet ik er bij zeggen dat toen de data verbinding duidelijk gebruikt werdt ( TV stream vanaf mn enigma2 ontvanger thuis )

404 Signature not found

Oh, als je de dataverbinding gebruikt gaat hij sowieso niet zo snel terug. Bij mij blijft hij lang hangen bij zwak 4G en zonder data op 3G.

Verder heb ik wat jij zegt ook weleens gezien ja, maar één keer ooit. Maar heb er geen last van .. :+

• SMSfreakie
  • Niet online
maar van 4G naar 3G tijdens het streamen gaat wel als een tierelier :P

404 Signature not found

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11
“We hebben sinds oktober vorig jaar zeker 700 extra masten bijgeplaatst. In onze metingen kunnen we geen verschil zien tussen de dekking van KPN en Vodafone. En door de plaatsing van small cells (kleine extra antennes, red.) en 4G+ in 55 steden, wordt onze gebruikerservaring op veel plekken alleen maar beter. Zowel buitenshuis als in huis”, zegt Sauder.
Bron.

Apart, dan zou Antenneregister dus zwaar moeten achterlopen. Daar is nauwelijks verschil te zien sinds oktober.

• mdewildt
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-10 18:45
Geen idee of dit in dit topic thuis hoort, maar wij hebben een probleem met de 4G van Vodafone.
Op dit moment zijn wij bezig met de uitrol van een 12 tal Samsung Galaxy Tab 4 met een Vodafone 4G abbo,
Helaas is de dekking nog niet 100% en dus valt 4G zo nu en dan weg.
Geen probleem, echter als we weer in een gebied met 4G komen wordt de connectie niet herstelt....
Het vervolgens uit zetten van de tablet, reset, vliegtuigmodus of zelf verwijderen en opnieuw plaatsen van de SIM kaart helpt niet.
Enige 'oplossing' die we hebben gevonden is het verwijderen van de SIM kaart en deze plaatsen in een andere tablet.
We hebben reeds uitgebreid contact met Vodafone, maar ook zij hebben nog geen idee.
Iemand hier slimmer dan tech boys van Vodafone ?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
MarcoC schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:30:
[...]
Bron.

Apart, dan zou Antenneregister dus zwaar moeten achterlopen. Daar is nauwelijks verschil te zien sinds oktober.
Niet? :). In december zijn er 100 bijgekomen
Afbeeldingslocatie: https://4gmasten.nl/images/Dekking_Vodafone/Nieuwe_locaties_Vodafone_4G_17-12-2014.jpg

En in januari 51
Afbeeldingslocatie: https://4gmasten.nl/images/Antenneregister/23-01-2015/Vodafone_4G_nieuw_22-1-2015.jpg

Dus de terugkoppeling naar het Antenneregister werkt wel. (met dank aan een bepaald iemand met een geschreven scriptje... :P)

• MarcoC
Ja, dat zijn er 150 dus. Die gozer beweert 700.

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Swap naar het juiste topic :
netblade schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:48:
Vodafone kan hier nog flink van leren, ik geloof dat ze net klaar zijn hier in Alphen a/d Rijn, na 12 maanden elke keer maar 1 site per 2 maanden te doen (en zoveel sites hebben ze hier niet, de wijk waar in in woon is dramatisch met Vodafone, diep in de wijk is GPRS het enige wat je kunt krijgen, waar T-Mobile zelfs nog 1 streepje 4G weet te leveren en anders dik 3 strepen 3G900, na vele klachten doet Vodafone er niks mee, blijkbaar is Alphen a/d Rijn geen belangrijk gebied voor Vodafone).
Omdat jij het niet eens bent met hun werkwijze wil niet zeggen dat jouw woonplaats niet belangrijk is voor Vodafone :) Hun uitrolstrategie is niet gebaseerd op regio's maar op individuele sites, verspreid over het land. Of dat in de praktijk erg praktisch is, kun je je afvragen. Het heeft echter niets met het al dan niet belangrijk vinden van een gebied te maken. Ik zie ook in de grote steden nog met regelmaat "oude" sites.

Enerzijds heeft men met 800MHz relatief snel een redelijke dekking, maar capaciteit is natuurlijk een ander verhaal. Nog niet iedereen heeft een telefoon die 4G ondersteunt in combinatie met een 4G abonnement. Hoe meer dat toeneemt, hoe meer zij in dekking en capaciteit moeten voorzien, dus ik vind dat er wel wat voor te zeggen is :)

Ik weet niet wie de bouw van 2G in 1995/1996 heeft meegemaakt en een paar jaar later door de (toen) 3 nieuwen. Dat ging op ongeveer dezelfde manier, druppelsgewijs, overal in het land een beetje dekking. Waarom zou dat nu anders moeten zijn?

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
...ja in vergelijking zijn we nu goede dekking gewend. Landelijke dekking was toen om de paar kilometer een beetje dekking. De dekking van de PTT (het huidige KPN) was toen gebaseerd op autogebonden bellen met buitenantenne en een carkit met zendbooster. Pas bij de komst van een handheld gebaseerd GSM netwerk van Libertel (het huidige Vodafone) werd PTT gedwongen de dekking uit te breiden voor handheld gebruik. Maandelijks kon je een nieuwe papieren dekkingskaart ophalen bij de winkel.

Tegenwoordig moet je als je landelijke 4G dekking zegt te bieden ook wel echt wat 4G uitrollen ;)

Nou ja, eigenlijk gaat het daar niet eens om. Het gaat er nu wel om dat je tegenwoordig de volle 40 tot 60 euro per maand moet betalen voor een nette 4G bundel bij Vodafone. In de tijd dat Dutchtone, Ben en het eerste Telfort het GSM netwerk uitrolde kreeg je zo'n 40% korting op de gangbare prijzen tov. Libertel-Vodafone en PTT-KPN. Een dure Nokia kado krijgen op een Ben-intro soms abonnement van 0 euro per maand doen ze momenteel helaas niet meer. ;) De mooie telefoon was ook belangrijker dan de dekking. Bellen deed je immers toch van en naar de vaste lijn of uit een telefooncel op straat.

Verschil moet er zijn. De uitrol per regio van KPN en T-Mobile vind ik nog steeds een mooie revolutie in uitrolstrategie. Dan kan je als klant behoorlijk goed inschatten of je wel of geen 4G zal hebben. Bij Vodafone blijft het een gok, zeker als je dekkingskaart niet klopt. Ik zou mijn dekkingskaart eerder door de netwerk afdeling laten tekenen dan door de afdeling marketing ;)

[ Voor 26% gewijzigd door ucsdcom op 06-02-2015 23:17 ]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ondanks al het gemopper in dit topic:
reviews: Tweakers Awards 2015: de uitslag

• Raider095
Enige nuancering; die awards zijn voor providers, niet voor netwerken.

"Simyo en Hi, beide merken van KPN, haalden op zichzelf wel de vierde en vijfde plek. Ook Telfort sleepte nog 4,7 procent van de stemmen binnen, waardoor het KPN-concern als geheel meer dan 50 procent van de stemmen kreeg"

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:12

RobertowNL

For your gear!

Moet zeggen dat er dan ook best nog wat verbeteringen zijn doorgevoerd de laatste tijd (naar mijn idee). Poosje geen gebruik gemaakt van 4G en toen ik mijn SIM weer in een (LTE 800) toestel stopte viel het mij positief op.

Gisteren zelfs per ongeluk 700 MB verstookt aan het installeren van apps omdat ik niet doorhad dat ik niet op wifi zat O-)

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wie tweakers het meest geld toeschuift ..... krijgt een award?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Thombias schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:13:
[...]

Wie tweakers het meest geld toeschuift ..... krijgt een award?
Wat is dat nou weer voor ongefundeerde stelling?
http://tweakers.net/info/over_tweakers/verdienmodel

Hoi!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-11 10:55

netblade

Sunrise

Raider095 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:11:
Swap naar het juiste topic :

[...]

Omdat jij het niet eens bent met hun werkwijze wil niet zeggen dat jouw woonplaats niet belangrijk is voor Vodafone :) Hun uitrolstrategie is niet gebaseerd op regio's maar op individuele sites, verspreid over het land. Of dat in de praktijk erg praktisch is, kun je je afvragen. Het heeft echter niets met het al dan niet belangrijk vinden van een gebied te maken. Ik zie ook in de grote steden nog met regelmaat "oude" sites.

Enerzijds heeft men met 800MHz relatief snel een redelijke dekking, maar capaciteit is natuurlijk een ander verhaal. Nog niet iedereen heeft een telefoon die 4G ondersteunt in combinatie met een 4G abonnement. Hoe meer dat toeneemt, hoe meer zij in dekking en capaciteit moeten voorzien, dus ik vind dat er wel wat voor te zeggen is :)

Ik weet niet wie de bouw van 2G in 1995/1996 heeft meegemaakt en een paar jaar later door de (toen) 3 nieuwen. Dat ging op ongeveer dezelfde manier, druppelsgewijs, overal in het land een beetje dekking. Waarom zou dat nu anders moeten zijn?
Ik heb de uitrol van de andere providers bewust meegemaakt, en dat was inderdaad site plaatsen en een paar maanden later weer een site plaatsen in dezelfde stad. Maar tijden zijn veranderd, ik kan me veel meer vinden in de uitrolstrategie van KPN en T-Mobile. Je weet precies waar je dekking kunt verwachten en waar niet. Bovendien liegt Vodafone haar klanten voor in mijn ogen, zeggen dat er landelijke dekking is terwijl er zelfs binnen de randstad in grotere steden witte plekken zijn in de dekking. En dan wel met heel veel schreeuwen beweren dat je 'landelijke' dekking hebt? Als ze dat marketingbudget eens zouden gebruiken voor hun netwerk in plaats van hun conculega's in een zogenaamd zwart daglicht te zetten terwijl hun eigen netwerk helemaal nog niet af is. En waar het 'af' is wordt er in mijn ogen nog veel te veel gebruik gemaakt van een daisychain netwerkverbinding, wat de stabiliteit en snelheid niet veel goeds doet.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Op plekken waar de straalverbinding hikt wordt volgens mij vaak gefallbackt naar een oude koperverbinding ofzo, met als gevolg dat je wel kunt bellen via 2G en 3G, maar dat 4G uit de lucht is, en dataverbinding op 3G niets doet. 3G kan niet helemaal uit de lucht, want dan kunnen er te weinig mensen tegelijkertijd bellen op die locatie omdat 2G het niet aan kan. Niet handig dus :P

• Raider095
Op plekken waar een straalverbinding hikt is *geen* fallback. Het is koper *of* straalverbinding.
Volgens mij zei Wizard dat ooit een keer, maar het kan zijn dat dat op een andere provider betrekking had?

Hoe kan het dan dat soms data op één locatie het niet doet, maar voice wel? 3G geeft dan een "lege" verbinding, 4G is dan helemaal uit de lucht op die plek.

• Raider095
Ik wil er, hier, niet te diep op in gaan, maar een site heeft 2 verschillende soorten dataverbinding. Over de ene gaat het IP (4G en data 3G) en over de ander spraak. Die kunnen onafhankelijk van elkaar plat liggen, als gevolg van de meest uiteenlopende redenen. Heeft niets met koper te maken, beiden gaan door dezelfde straalverbinding.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:48:
Volgens mij zei Wizard dat ooit een keer, maar het kan zijn dat dat op een andere provider betrekking had?

Hoe kan het dan dat soms data op één locatie het niet doet, maar voice wel? 3G geeft dan een "lege" verbinding, 4G is dan helemaal uit de lucht op die plek.
Ik heb het wel een keer gehad over mijn werklocatie waar nog koper gebruikt werd. Een combi heb ik nooit genoemd zover ik weet :).

Raider095, weet je misschien ook of KPN gebruik maakt van daisychain oplossingen? Vodafone wel, en T-Mobile alleen in het oude gebied, volgens de officiele bronnen.

Ok! Ben ook wel benieuwd naar in hoeverre Vodafone het af aan het schaffen is (meer dan één hop via microwave dus).

• Raider095
[b]The Wizard schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:30:weet je misschien ook of KPN gebruik maakt van daisychain oplossingen?
Geen idee eigenlijk :)
Sorcerer8472 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:47:
Ok! Ben ook wel benieuwd naar in hoeverre Vodafone het af aan het schaffen is (meer dan één hop via microwave dus).
Dan ben je wel heel erg optimistisch, op dit moment zijn het soms 4 of zelfs 5 "hops". Als dat teruggebracht wordt naar max 2 of 3 dan ben je al een heel eind verder. Hangt natuurlijk ook sterk af van het soort sites, als een paar van die 5 sites alleen 2G hebben dan valt het qua bandbreedte nog wel mee. 2x alle systemen plus CA is al een flinke aanslag op de beschikbare bandbreedte.

Er wordt overigens hard gewerkt aan extra straalverbindingen, juist om deze knelpunten te ontlasten. Bestaande straalverbindingen worden uitgebreid/vervangen (extra capaciteit) maar alles gaat stapsgewijs dus veranderingen hoeven niet direct zichtbaar te zijn.

• MarcoC
Is dat daisychainen niet een enorm verlies van bandbreedte? Kan me voorstellen dat bij elke hop de snelheid afneemt en latency toeneemt.

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-11 08:39
Sorcerer8472 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:48:

In zo'n geval loopt voice over ATM en Data over IP.

Edit: zie nu Raiders reactie pas

[ Voor 3% gewijzigd door SafariFlow op 09-02-2015 18:12 ]

• ucsdcom
Bij een mast langs de A2 zag ik laatst een behoorlijk grote schotel op de mast zitten. Geen standaard microwave trommel, maar echt een schotel. Zijn dat de modernere schotels met een hogere doorvoersnelheid of lossen die iets anders op? Ik gok trouwens dat het een KPN mast is, geen Vodafone mast. Ik dacht deze grotere schotels ook wel eens bij T-Mobile gezien te hebben.

De dish toont meer als deze: https://www.tessco.com/pr...display.jsp?itemID=210807

[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 09-02-2015 21:38 ]

Grotere microwaves worden gebruikt voor lagere frequenties welke vaak lagere bandbreedtes ondersteunen.

KPN heeft een aantal kleine masten die met name capaciteit op 2g bieden langs de A2, bijvoorbeeld net ten noorden van Den Bosch / Rosmalen. Deze hebben minder capaciteit nodig.

Soms is een lagere frequentie ook noodzakelijk als er net geen goede zichtverbinding is via een hogere frequentie.

• Thombias
  • Niet online
Het kriebelt wel om een 4G Blox te nemen. Het is wel 2,50 extra. Ik twijfel enorm.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Thombias schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:08:
Het kriebelt wel om een 4G Blox te nemen. Het is wel 2,50 extra. Ik twijfel enorm.
Eenmaal aan kan die niet meer uit right? ;)

Ik heb een vreemd probleem met de uploadsnelheid, die komt nooit boven 0,3Mbit/s uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lSnZKoUlroKqgEiqXCf1cqTe/full.png

Dit is bij een Smart500 abonnement, er zou geen beperking moeten zijn in snelheid hierbij :) Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Ook is de chat op de website altijd onbruikbaar (storing of ze zijn te druk) en via Facebook reageren ze niet 8)7 Lekker handig :)

[ Voor 17% gewijzigd door MensionXL op 15-02-2015 10:12 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Thombias
  • Niet online
MensionXL schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:07:
[...]

Precies, anders had ik het allang een keer geprobeerd.
Opzich is het geen wereld bedrag maar als het weinig toegevoegde waarde heeft kan ik die 2,50 beter aan mijn kinderen geven.
Maar als het de dekking van 3g overneemt opplekken waar het ontvangst slecht is dan heeft het weldegelijk meerwaarde. Bijvoorbeeld op de lijn van station Apeldoorn naar Utrecht. Dat stukje veluwe is veelal slecht ontvangst.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Thombias schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:15:
[...]

Precies, anders had ik het allang een keer geprobeerd.
Opzich is het geen wereld bedrag maar als het weinig toegevoegde waarde heeft kan ik die 2,50 beter aan mijn kinderen geven.
Maar als het de dekking van 3g overneemt opplekken waar het ontvangst slecht is dan heeft het weldegelijk meerwaarde. Bijvoorbeeld op de lijn van station Apeldoorn naar Utrecht. Dat stukje veluwe is veelal slecht ontvangst.
Mijn ervaring is zeker dat het meerwaarde heeft, op plekken waar eerst enkel GPRS beschikbaar was (op landelijk gebied) is nu 1 tot 2 strepen 4G aanwezig en heb je echt perfect internet :) 3G was daar niet beschikbaar en dat is het nog steeds niet :)

Goedkoop bellen via VoIP

• ucsdcom
Als internetverbinding hebben belangrijk voor je is en je hebt een 4G toestel, dan is die 2,50 per maand absoluut de moeite. Ondanks mijn onvrede over de misleiding op het moment dat niet werkelijk bestaande landelijke dekking geclaimd werd: ik zie de dekking van 4G wekelijks beter worden. De netwerksettings die mijn toestel voorheen telkens terug leken te pushen naar onwerkbaar 2G lijken nu ook aangepast. Ook indoor heb je nu meestal een prima 4G verbinding.

Juist bij Vodafone levert 4G toegang veel extra op, met name omdat ze weinig aan 3G doen doordat Vodafone in tegenstelling tot KPN en T-Mobile niet kiest voor het toevoegen van 3G-900.

Wel heb ik de verwachting dat Vodafone 4G gratis zal maken zodra Tele2 de markt betreedt. Ik denk dat de bijtende radiospotjes op dit moment alweer worden klaargezet.

Tip: op Vodafone prepaid is het tijdelijk gratis. Je kan het daarmee dus even testen.

[ Voor 16% gewijzigd door ucsdcom op 15-02-2015 14:36 ]

• Thombias
  • Niet online
ucsdcom schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:32:

Tip: op Vodafone prepaid is het tijdelijk gratis. Je kan het daarmee dus even testen.
Top! Bedankt voor de tip.

• SMSfreakie
  • Niet online
toch vandaag maar een klacht ingeleverd bij VF. wel 4G dekking.. internetten als de brandweer.. maar geen 2G/3G spraak mogelijk.. mn S5 weet daar gewoon geen 2G / 3G verbinding op te bouwen.. en over 4G bellen wil nou niet:(

404 Signature not found

SMSfreakie schreef op maandag 16 februari 2015 @ 22:36:
toch vandaag maar een klacht ingeleverd bij VF. wel 4G dekking.. internetten als de brandweer.. maar geen 2G/3G spraak mogelijk.. mn S5 weet daar gewoon geen 2G / 3G verbinding op te bouwen.. en over 4G bellen wil nou niet:(
Als je hem op 2G of op 3G hebt staan, werkt het dan wel, of ook niet?

• SMSfreakie
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 09:32:
[...]

Als je hem op 2G of op 3G hebt staan, werkt het dan wel, of ook niet?
op 2G meld die zich na lang wachten toch aan op het netwerk.. maar zodra je iets wil doen, hetzij spraak / SMS / Data is de verbinding gewoon compleet weg. ( waar er vorige week nog gewoon volle bak bereik was op 2G ) op 3G vind die het hele netwerk niet :')

404 Signature not found

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-11 20:08
SMSfreakie schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:51:
[...]

op 2G meld die zich na lang wachten toch aan op het netwerk.. maar zodra je iets wil doen, hetzij spraak / SMS / Data is de verbinding gewoon compleet weg. ( waar er vorige week nog gewoon volle bak bereik was op 2G ) op 3G vind die het hele netwerk niet :')
Niks aan de hand, denk ik. Dat noemt Vodafone gewoon een 'niet optimale dekking'. Dus er is wel dekking, maar hij is niet optimaal.

Wat is er dan niet optimaal aan? Nou, gewoon, dat je op die frequentie niet kunt bellen, SMS-en, internetten. Verder is de dekking prima.
SMSfreakie schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:51:
[...]

Al eens gecheckt of er een storing is? Klinkt wel zo namelijk... of configuratiefout.

• SMSfreakie
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:41:
[...]

Al eens gecheckt of er een storing is? Klinkt wel zo namelijk... of configuratiefout.
Ze zouden er naar kijken.... zal het morgen wel zien of het weer werkt :-)

404 Signature not found

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:52
Hier op 1015 in Amsterdam klapt sinds maandag 2g data er continu uit. Op overige plekken waar ik kom heb ik hier geen last van. Op 3G (GSM/WCDMA) is er een stabiele dataverbinding. Toch even gebeld met de KS en die geven aan dat het kan zijn dat de mast in dit specifieke postcode gebied alleen nog maar 3/4G+ heeft en dat GSM uitgeschakeld kan zijn.

Heb zelf nog geen 4G, maar het klinkt wel logisch.

Tikkeltje jammer, op 3G gaat m'n batterij erg snel op, maar goed heb gewoon een lader liggen hier dus ik moet ook niet teveel zeuren.

Sowieso schrijf je zo!

• Thombias
  • Niet online
nadroJ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:20:
Hier op 1015 in Amsterdam klapt sinds maandag 2g data er continu uit. Op overige plekken waar ik kom heb ik hier geen last van. Op 3G (GSM/WCDMA) is er een stabiele dataverbinding. Toch even gebeld met de KS en die geven aan dat het kan zijn dat de mast in dit specifieke postcode gebied alleen nog maar 3/4G+ heeft en dat GSM uitgeschakeld kan zijn.

Heb zelf nog geen 4G, maar het klinkt wel logisch.

Tikkeltje jammer, op 3G gaat m'n batterij erg snel op, maar goed heb gewoon een lader liggen hier dus ik moet ook niet teveel zeuren.
Dus op deze manier proberen ze je aan de 4G te krijgen. Ik merkte het ook al afgelopen dinsdag op het traject Apeldoorn - Deventer. Geen 3G/H+ maar ook geen 2G.
nadroJ: ik denk dat dat een storing is of werkzaamheden zijn. Er zijn in die regio geen masten waar Vodafone dat uit kan zetten zonder een groot probleem te krijgen met bijvoorbeeld pinapparaten in die buurt.

Overigens zie ik wel nog 2 masten die geen LTE doen in die buurt. Op antenneregister vrij snel en makkelijk te herkennen omdat ze zwart+blauw zijn. T-Mobile en KPN heeft wel zo goed als alles omgebouwd :+

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:52
Sorcerer8472 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:09:
nadroJ: ik denk dat dat een storing is of werkzaamheden zijn. Er zijn in die regio geen masten waar Vodafone dat uit kan zetten zonder een groot probleem te krijgen met bijvoorbeeld pinapparaten in die buurt.
Daar dacht ik ook aal aan nav de replies op bericht van T-Mobile op de frontpage gisteren. Ik probeer het vrijdag wel weer.

Sowieso schrijf je zo!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:13
Weer eens wat speedtesten gedaan op het Vodafone 4G netwerk omgeving station Sittard;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DNd6eM6m.png?1
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OP0irpcl.png?1

[ Voor 4% gewijzigd door Untouchablezz20 op 22-02-2015 03:17 ]

Verwijderd

MensionXL schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:07:
[...]

Volgens de chat kan die wel weer uit ..
Je moet hem minimaal een maand aanhebben en je moet hem op het einde van de maand uitzetten,,,

Twan: nee idd, ik heb nog een oud abo.
Twan: zonder 4g standaard
Twan: voordat ik iets aanzet waar ik niet meer vanaf kan wil ik eerst zeker weten of het uit kan, ik lees verschillende dingen. De een zegt dat hij niet uit kan vandaar
Sjarinda: Ik controleer het even voor je. Een moment.
Sjarinda: Bedankt voor het wachten.
Twan: geen dank
Sjarinda: De BloX dient minimaal één maand aan te staan en kan alleen aan het eind van de maand verwijderd worden. Stel je zet hem vandaag aan, dan zou je het op zijn vroegst per 31 maart kunnen uitzetten.

In de blox zelf staat idd dat hij tot het einde van je contract aanblijft...
Iemand ervaring hiermee?
Ja, op LTE1800-locaties kun je mooie snelheden halen. Vroeger haalde ik bijna nergens meer dan 50 Mbps, maar tegenwoordig lijken deze locaties wel een stuk sneller te zijn geworden. Raider095, weet jij toevallig of dat komt door backhaul-upgrades bij Vodafone?

Een mast met LTE1800+800 kan in theorie ruim 650 Mbps aan data verstoken (3 sectoren 800 + 1800), dus als je dan meerdere straalverbindingen op rij gebruikt dan neemt de pieksnelheid hard af als het een beetje druk wordt.

Ik heb trouwens bij masten langs de A1 en A12 gezien dat Vodafone soms hun oude modellen antennes niet lijkt te upgraden. Het lijkt erop dat sommige oude stijl antennes (de antennes met van boven gezien een D-vorm) gewoon zijn blijven hangen, en dat ze nu ook LTE800 uitzenden. Zonder dat er kastjes/versterkers/RRH bij hangen dus. Weet iemand of dat klopt en hoe dat zit? Wellicht is het een paar dB verlies maar nemen ze dat voor lief omdat er niemand de mast in hoeft te klimmen? Bij GSM900 hoefde het vroeger immers ook niet :P

Ook zie ik in het noorden van Utrecht trouwens nog steeds 2 redelijk drukke locaties bij de Albert Schweizerdreef die niet zijn geüpdate. Eentje is een schoorsteen-stijl antenne met losse UMTS-antennes, een andere is een oude D-stijl antenne met ook weer losse UMTS-antennes. Die laatste is vlakbij de afrit van de A27 waarbij er 3 carriers (het maximum bij Vf) in gebruik zijn op UMTS; drukke locatie dus. Ik snap niet helemaal waarom die nog niet is bijgewerkt. De LTE-dekking in de omgeving is op zich wel sterk op LTE800, dus dat zal wel de reden zijn waarom er nog is uitgesteld.

Overigens zou het best kunnen dat Vodafone er bewust voor heeft gekozen LTE-toegang nog niet heel breed uit te rollen binnen hun klantenbasis omdat er dan ineens meer capaciteit nodig is voor al die mobieltjes die ipv 3G dan 4G gaan gebruiken. Nu kunnen ze nog uitbouwen (meer antennes = meer capaciteit) voordat er nog meer mensen toegang krijgen.

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-11 22:19
Er zijn ook nog LTE1800 locaties waar de snelheid amper boven die van LTE800 uitkomt... en ook nog nieuwe LTE1800 locaties waar er slechts 15mhz wordt gebruikt. Er valt echt geen peil op te trekken.
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:02:
[...]

Volgens de chat kan die wel weer uit ..
Je moet hem minimaal een maand aanhebben en je moet hem op het einde van de maand uitzetten,,,

Twan: nee idd, ik heb nog een oud abo.
Twan: zonder 4g standaard
Twan: voordat ik iets aanzet waar ik niet meer vanaf kan wil ik eerst zeker weten of het uit kan, ik lees verschillende dingen. De een zegt dat hij niet uit kan vandaar
Sjarinda: Ik controleer het even voor je. Een moment.
Sjarinda: Bedankt voor het wachten.
Twan: geen dank
Sjarinda: De BloX dient minimaal één maand aan te staan en kan alleen aan het eind van de maand verwijderd worden. Stel je zet hem vandaag aan, dan zou je het op zijn vroegst per 31 maart kunnen uitzetten.

In de blox zelf staat idd dat hij tot het einde van je contract aanblijft...
Iemand ervaring hiermee?
Voor m'n gevoel holt de kwaliteit van de helpdesk hard achteruit de laatste maanden. :O
Bij prepaid kan ie uit (logisch), bij abonnementen kan ie niet uit! Probeer 'em maar te activeren, voordat je akkoord gaat krijg je als het goed is een soort van waarschuwing dat de 4G BloX niet gedeactiveerd kan worden.

Voor de duidelijkheid: https://www.dropbox.com/s...5%2013%2054%2015.png?dl=0

Wie had er ook alweer van die schreeuwerige commercials over flexibiliteit? :+

[ Voor 5% gewijzigd door P.K. op 23-02-2015 14:00 ]

Die snelheid kan tuurlijk allerlei redenen hebben, bijvoorbeeld drukte in de regio. Maar het kan ook backhaul zijn.

Volgens Antenneregister is er op allerlei plekken nog GSM1800 in gebruik bij Vodafone (zowel indoor als macro, bijv. Utrecht Rijnkade en Daalsesingel). Op en rond die locaties heeft LTE een lagere bandbreedte. Op termijn wordt dat hopelijk afgebouwd (alle voice naar GSM900 en UMTS), en wordt er overal 20 MHz gebruikt. Ik dacht dat @SafariFlow trouwens al aangaf dat er al bijna geen macro GSM1800 meer draaide nu?

Verwijderd

P.K. schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:32:

Voor m'n gevoel holt de kwaliteit van de helpdesk hard achteruit de laatste maanden. :O
Bij prepaid kan ie uit (logisch), bij abonnementen kan ie niet uit! Probeer 'em maar te activeren, voordat je akkoord gaat krijg je als het goed is een soort van waarschuwing dat de 4G BloX niet gedeactiveerd kan worden.

Wie had er ook alweer van die schreeuwerige commercials over flexibiliteit? :+
Ja, het is een beetje vaag...op hun forum schrijft iemand dat hij mbv de chat de blox had uitgezet...de chat zegt dat dat kan, de app niet..twitter zegt dat het niet kan..
Dan maar niet proberen :/

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:07:
Ja, op LTE1800-locaties kun je mooie snelheden halen. Vroeger haalde ik bijna nergens meer dan 50 Mbps, maar tegenwoordig lijken deze locaties wel een stuk sneller te zijn geworden. Raider095, weet jij toevallig of dat komt door backhaul-upgrades bij Vodafone?
Dat kan, maar ik weet niet om welke site het gaat en wat er eventueel op die site gebeurd zou kunnen zijn. Er lopen tal van projecten om het netwerk sneller te krijgen, dus ja, het zou kunnen. Het zou ook kunnen dat er een site uit de chain is gehaald, bijvoorbeeld site A staat in verbinding met B, C en D maar site D heeft sinds kort een andere (snellere?) route gekregen waardoor er uiteindelijk meer capaciteit is voor B en C. Dat is dus weer een andere variant, er is opzich niets sneller gemaakt, maar wel meer bandbreedte gecreëerd. Daarnaast wordt er steeds meer glas gebruikt en dat kan een eigen glaspijp (naar site) zijn, maar ook uitsluitend glas op site zelf, waardoor het on-site weer wat sneller wordt omdat "oude" LAN verbindingen toch een zwakke schakel zijn. Voorts worden straalverbindingen geupgrade (kan softwarematig) of vervangen door betere/snellere types. En zoals al gezegd; de routes kunnen veranderen. Deze aanpassingen hangen vaak samen met CA, of simpelweg meerdere LTE sites op 1 route en welke oplossing waar wordt gebruikt is soms erg lastig te zeggen. Het gebeurt soms ook dat er glas wordt aangelegd maar dat de straalverbinding erbij blijft hangen. Niet als backup, maar -het werd in een andere discussie al geroepen- dat spraak via de straalverbinding blijft lopen en data via glas. Waarom men hier voor kiest, geen idee.
Wacht, het loopt dus soms toch via fysiek verschillende routes? Da's wel bijzonder...

Wat ik trouwens nog steeds wel vreemd vind: in Utrecht zijn er een paar LTE800-only-antennes die volledig omgeven zijn door locaties met LTE1800.

In de praktijk komt het erop neer dat ik naast de zendmast kan staan maar dan nog steeds het LTE1800-signaal van honderden meters verderop blijf gebruiken. Soms zit ik ook heen en weer te pingpongen tussen LTE800 en LTE1800. Paar sites waar dit gebeurt:
- Lange Nieuwstraat, binnenstad Utrecht
- Voorveldselaan (oprit A27 thv Kardinaal de Jongweg)

De thresholds lijken overal zo ingesteld dat je LTE1800 blijft gebruiken totdat LTE800 iets van 30 dB(?) sterker is, of LTE1800 zwakker is dan circa -116 dBm.

Weet jij of er een redenering zit achter de keuze om een aantal sites LTE800 te houden midden in de stad? Ben benieuwd hoe KPN dit gaat doen trouwens, heb het vermoeden dat zij op alle plekken waar nu ook UMTS te ontvangen is LTE1800 gaan uitrollen, dus fijnmaziger dan Vodafone.

Het Antenneregister heeft een grote update gehad van Vodafone: alle GSM1800-macrocellen waarvan ik het bestaan kende zijn nu weg. Wel nog wat picogebruik op plekken waar LTE1800 wat verder weg is (zoals Rijkswaterstaat-gebouw). Het schijnt ook dat Vodafone rond deze plekken 15 MHz bandbreedte gebruikt om storingen te voorkomen.

Dit sterkt het vermoeden dat Vodafone sterk inzet op LTE en het oudere UMTS sneller achter zich wil laten en heel bewust UMTS900 links laat liggen. Omdat er nog zo veel GSM-voice op het netwerk zit moet je kiezen waar je het wil laten, en Vodafone kiest dan toch voor die hogere capaciteit op LTE, net als T-Mobile eigenlijk.

Op zich is het wel zo dat je geen UMTS900 nodig hebt als je overal LTE800 hebt en je relatief moderne mobieltjes hebt bij al je klanten... Wel nog even VoLTE regelen dan om dezelfde gebruikerservaring te realiseren wat betreft HD Voice.

Ben benieuwd naar de nieuwe dekkingskaart straks, en planningen rondom VoLTE e.d. :)

• SMSfreakie
  • Niet online
Ben benieuwd.. tevens naar VFs plannen mbt tot VoLTE :)

404 Signature not found

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11 20:50
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:31:
Het Antenneregister heeft een grote update gehad van Vodafone: alle GSM1800-macrocellen waarvan ik het bestaan kende zijn nu weg. Wel nog wat picogebruik op plekken waar LTE1800 wat verder weg is (zoals Rijkswaterstaat-gebouw). Het schijnt ook dat Vodafone rond deze plekken 15 MHz bandbreedte gebruikt om storingen te voorkomen.

Dit sterkt het vermoeden dat Vodafone sterk inzet op LTE en het oudere UMTS sneller achter zich wil laten en heel bewust UMTS900 links laat liggen. Omdat er nog zo veel GSM-voice op het netwerk zit moet je kiezen waar je het wil laten, en Vodafone kiest dan toch voor die hogere capaciteit op LTE, net als T-Mobile eigenlijk.

Op zich is het wel zo dat je geen UMTS900 nodig hebt als je overal LTE800 hebt en je relatief moderne mobieltjes hebt bij al je klanten... Wel nog even VoLTE regelen dan om dezelfde gebruikerservaring te realiseren wat betreft HD Voice.

Ben benieuwd naar de nieuwe dekkingskaart straks, en planningen rondom VoLTE e.d. :)
Het is wel echt te merken inderdaad. De kwaliteit van de verbinding van TomTom LIVE gaat enorm achteruit sinds al het GSM1800 spul uit staat :(
RadioAir schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:58:
[...]

Het is wel echt te merken inderdaad. De kwaliteit van de verbinding van TomTom LIVE gaat enorm achteruit sinds al het GSM1800 spul uit staat :(
Het gaat voornamelijk om stadscentra waar het nu uit staat en plekken aan de rand van grote steden. Op normale stukken snelweg is er wat GSM1800 betreft weinig veranderd. Maar jij merkt overal problemen dus? Zelf val ik een enkele keer terug, maar vind ik het niet opvallend langzaam ofzo, misschien juist sneller (in de stad, zowel GPRS als EDGE)

EDGE staat nog steeds op grote delen van het Vodafone-netwerk niet aan, terwijl ze het met een paar kliks kunnen activeren zover ik weet, waardoor de capaciteit zou ver(drie)dubbelen (tenzij het nu zo druk is vanwege signallingverkeer). Het lijkt er echter op dat ze dat niet doen op plekken waar een sector is die minder dan 3 GSM-kanalen heeft. Ofzo. Da's de enige logica die ik kan ontdekken. Volgens mij zou iedereen er blij van worden als het aan wordt gezet overal eigenlijk :+

Weer iets waar Raider095 ons misschien iets over kan vertellen! ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-02-2015 10:01 ]

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:31:
Sorcerer8472 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:00:
Het gaat voornamelijk om stadscentra waar het nu uit staat en plekken aan de rand van grote steden. Op normale stukken snelweg is er wat GSM1800 betreft weinig veranderd.
Dit lijkt elkaar wat tegen te spreken, "alle macro cellen" en vervolgens "alleen op bepaalde plekken".

Voor zover ik weet (maar ik heb het ook maar van zeggen en horen) is dat *alle* DCS uit staat. Dat zou alsnog kunnen betekenen dat infoor DCS nog steeds draait hoor, maar ik ga er inderdaad vanuit dat alle outdoor sites inderdaad uit staan tbv LTE.
Raider095 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:34:
[...]

[...]

Dit lijkt elkaar wat tegen te spreken, "alle macro cellen" en vervolgens "alleen op bepaalde plekken".

Voor zover ik weet (maar ik heb het ook maar van zeggen en horen) is dat *alle* DCS uit staat. Dat zou alsnog kunnen betekenen dat infoor DCS nog steeds draait hoor, maar ik ga er inderdaad vanuit dat alle outdoor sites inderdaad uit staan tbv LTE.
Weinig veranderd omdat het er nooit was :+
Zo heel enorm veel GSM1800 had Vodafone nooit in gebruik toch?

Inmiddels is de nieuwe VF-dekkingskaart live trouwens:
https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml

Met onderscheid binnen-/buitendekking op de kaart. Binnendekking op deze kaart lijkt ongeveer kloppend met mijn ervaring. Dit is ongeveer "telefoon in je hand"-binnendekking. In je broekzak verdwijnt die dekking soms en val je terug op 3G, waarna je niet zomaar snel weer op 4G komt als 4G zwak is.

[ Voor 26% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-02-2015 11:33 ]

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-11 06:12
Vodafone heeft vandaag zijn dekkingskaart een complete make over gegeven met binnendekking en buitendekking. Er is nu ook geplande dekking beschikbaar voor 4G+ in april en juli. Nieuw is daarnaast een kaart waar alle storingen en werkzaamheden op vermeld staan, al vind ik niet dat die soepel werkt vooralsnog.

EDIT:
Het lijkt erop dat de nieuwe dekkingskaart weer offline is gehaald.

[ Voor 40% gewijzigd door Gaston op 25-02-2015 11:37 ]

Als je die kaart mag geloven heeft ongeveer half Nederland een storing waarbij het "waarschijnlijk" niet mogelijk is om te bellen. Er moeten daar dus nog een paar puntjes op de i worden gezet ;)

Wel mooi dat je echt het getroffen gebied bij een storing kunt zien, lijkt uitgerekend te zijn op ongeveer niveau "dekking waar andere masten geen binnendekking bieden". Net zoals 4G+-dekking trouwens. Op plekken waar wel LTE1800 mogelijk is, maar het signaal van een andere LTE800-only-mast sterker is heb je geen 4G+ volgens de kaart.

[ Voor 18% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-02-2015 11:51 ]

• RadioAir
[...]

Het gaat voornamelijk om stadscentra waar het nu uit staat en plekken aan de rand van grote steden. Op normale stukken snelweg is er wat GSM1800 betreft weinig veranderd. Maar jij merkt overal problemen dus? Zelf val ik een enkele keer terug, maar vind ik het niet opvallend langzaam ofzo, misschien juist sneller (in de stad, zowel GPRS als EDGE)

EDGE staat nog steeds op grote delen van het Vodafone-netwerk niet aan, terwijl ze het met een paar kliks kunnen activeren zover ik weet, waardoor de capaciteit zou ver(drie)dubbelen (tenzij het nu zo druk is vanwege signallingverkeer). Het lijkt er echter op dat ze dat niet doen op plekken waar een sector is die minder dan 3 GSM-kanalen heeft. Ofzo. Da's de enige logica die ik kan ontdekken. Volgens mij zou iedereen er blij van worden als het aan wordt gezet overal eigenlijk :+

Weer iets waar Raider095 ons misschien iets over kan vertellen! ;)
Stadscentrum Utrecht duurt het sinds kort gewoon echt langer voordat ik de melding "Verbonden met TomTom services" krijg en vervolgens m'n traffic balk te zien krijg. In Harderwijk als vergelijking is het meestal een seconde of 20, in Utrecht kan het wel eens 1,5 minuut duren. En ja, dan heb ik al GPS signaal en de dekking is uiteraard voldoende ;) In Den Haag duurt het ook wel eens wat langer, maar niet echt storend. 40-50 seconden ongeveer.

[ Voor 3% gewijzigd door RadioAir op 25-02-2015 12:04 ]

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
RadioAir schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:03:
[...]

Stadscentrum Utrecht duurt het sinds kort gewoon echt langer voordat ik de melding "Verbonden met TomTom services" krijg en vervolgens m'n traffic balk te zien krijg. In Harderwijk als vergelijking is het meestal een seconde of 20, in Utrecht kan het wel eens 1,5 minuut duren. En ja, dan heb ik al GPS signaal en de dekking is uiteraard voldoende ;) In Den Haag duurt het ook wel eens wat langer, maar niet echt storend. 40-50 seconden ongeveer.
Heb een GO 6000 en hier in Arnhem duurt het soms ook een minuut.

Verschilt heel erg per regio inderdaad. Verder niets dan lof over dit systeem. Ben er zeer over te spreken. Flitsers zijn ook een aanrader om erbij te nemen :-)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De connectietijd met de TomTom live server zijn echt een verhaal apart. Sowieso gaat een reconnect veel sneller dan een new connect. Hoe lang de time out precies is weet ik niet. Echter lijkt het dan dat als je ergens naar toe gaat (en je vertrekt relatief snel weer) dat het dan sneller gaat. In plaats van een volledige netwerkscan probeert hij dan bij een reconnect eerst de laatst gebruikte waarde wat in veel gevallen zal leiden tot een snellere verbindingstijd.

Daarnaast heb ik in de praktijk geleerd dat de conditie van de interne batterij een belangrijke rol speelt. Naarmate de batterij ouder wordt duurt het ook steeds langer voordat er een verbinding tot stand komt. Als het bij mijn eigen TomTom GO irritant lang wordt naar mijn zin, vervang ik de batterij.

Momenteel ben ik overigens voor een vakantie op Aruba. Er zijn hier 2 netwerken en een daarvan is Digicel, deze lijkt sterk op Vodafone. Ook alles rood, zelfde manier van marketing. Er wordt hier ook geroepen dat er 4G is maar dat roepen ze hier al vanaf 3G+. En de grootste verrassing is wel dat de maximum downloadsnelheid 7,2 Mbps is. Het netwerk zelf is ook redelijk amateuristisch aangelegd. Volgens mij gebruiken ze op heel veel punten WiFi als aanvoer. Zo zie ik regelmatig panelen hangen die gericht zijn op hotels en appartementen en de enige aanvoer die te zien is is stroom. Er onder hangt dan vaak een kleine vierkante antenne, ook gericht op het hotel. Dit geeft dan volle bak 3G ontvangst maar als je een speedtest doet kom je vaak niet hoger dan 1 Mbps.
Al met al hebben we het dus maar goed voor elkaar in Nederland met ons LTE netwerken...
Dat verhaal met batterij klinkt als een sterk verhaal. Lijkt me technisch heel raar als het anders werkt als hij verder leeg is...

Wat betreft Digicel: zij hebben niet echt banden met Vodafone, behalve roamingovereenkomsten waardoor ze over en weer preferred netwerk waren (nu wellicht niet meer, of in ieder geval geen roaming alliance meer). Zie ook:
http://marketmettle.com/k...caribbean-partner-digicel

In theorie kan wifi worden gebruikt als aanvoer, maar ik denk eerder dat er toch nog iets anders is.

• RadioAir
Klinkt sterk maar het klopt wel degelijk. Ik had dat met mijn Go 740 LIVE ook, die batterij werd steeds slechter. Ding vervangen en LIVE werkte weer een jaar prima.

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-10 11:45
Dat kleine cellen uit het register zijn is niet gek. Ze hoeven er pas in boven 10 dbW. Met de koperdieven en de aluhoedjesbeweging van tegenwoordig zou ik ze er niet in zetten als het niet hoeft.

Dat er cellen zijn met 800 only die slecht te pakken zijn zal wel zijn omdat er dan alleen een 900 antenne staat, een hoge lange. Mogelijk wil de gebouweigenaar er dan geen kleine antennes bij. Dan kan je geen 1800 en UMTS doen. Dat zal dan wel van andere daken komen. Mogelijk is zo'n site er voor indoor, en proberen ze door settings iedereen die wel een alternatief heeft naar de andere cellen te sturen om de capaciteit.
Schrudde schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:09:
Dat kleine cellen uit het register zijn is niet gek. Ze hoeven er pas in boven 10 dbW. Met de koperdieven en de aluhoedjesbeweging van tegenwoordig zou ik ze er niet in zetten als het niet hoeft.

Dat er cellen zijn met 800 only die slecht te pakken zijn zal wel zijn omdat er dan alleen een 900 antenne staat, een hoge lange. Mogelijk wil de gebouweigenaar er dan geen kleine antennes bij. Dan kan je geen 1800 en UMTS doen. Dat zal dan wel van andere daken komen. Mogelijk is zo'n site er voor indoor, en proberen ze door settings iedereen die wel een alternatief heeft naar de andere cellen te sturen om de capaciteit.
Alle locaties die ik ken hebben ook antennes voor hoge frequenties en ook UMTS, dus wat jij zegt gaat niet op. Verder is het dus zo dat LTE1800 voorrang krijgt op LTE800. Het maakt verder niet veel uit om welke cel het gaat.

En verder staan er best veel kleine cellen in het register voor UMTS, maar niet voor LTE bij Vodafone. Ook de cellen die nu in Belcompany/Vodafone-winkels zijn uitgerold, die staan er wel in (UMTS 3 dBW) maar niet qua LTE.

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-10 11:45
hmm ik had ook slecht gelezen.
Maar desalniettemin, ook kleine antennes kunnen lang niet altijd zowel 1800 als 2100 aan. Als er alleen een 2100 antenne hangt dan kan je daar niet zomaar ook LTE 1800 op zetten.
En voorrang voor 1800 boven 800 is te rijmen met indoorbeleid. Door zoveel mogelijk naar 1800 te sturen houdt je de capaciteit op 800 vrij voor mensen die alleen die nog ontvangen. Binnen dus.

Ik ken ook nog wel een 900 only site. Hoek Godelindeweg/krugerweg Hilversum.

Als je er onder loopt blijft je telefoon op een matig UMTSsignaal van verder behalve bij gesprekken binnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Schrudde op 26-02-2015 21:40 ]

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:22:
[...]En verder staan er best veel kleine cellen in het register voor UMTS, maar niet voor LTE bij Vodafone. Ook de cellen die nu in Belcompany/Vodafone-winkels zijn uitgerold, die staan er wel in (UMTS 3 dBW) maar niet qua LTE.
Waarschijnlijk staan de oude UMTS ePicos in het antenneregister en de nieuwe smalcells niet. De shops zijn namelijk al jaren voorzien van een 3G ePico.

Ben verder niet bekend met het antenneregister. Nooit gecheckt...

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Er zijn hier in de buurt op twee sites AIRs geplaatst maar ze lijken nog niet actief te zijn, volgens het antenneregister zendt site #1 2G, 3G en 4G uit maar als ik ernaast ga staan dan zit m'n signaal rond de -100dBm, nog niet actief dus :) Site #2 is nog niet opgenomen in het Antenneregister. Hoelang duurt het eigenlijk voordat deze aangezet worden? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Of hij is LTE800 terwijl jij op een LTE1800-site van verderop zit ;)

Site #2 is helemaal niet opgenomen? Of alleen geen LTE? Ik ken namelijk ook een geüpdate plek die al een tijd lang is geüpdate maar waar nog geen 4G vandaan komt. Geen idee waarom niet (backhaul oid gok ik).

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:36:
Geen idee waarom niet (backhaul oid gok ik).
Los van het feit dat ik die term in de telecomwandelgangen minder vaak hoor dan hier, speelt dit in mijn ogen een minder grote rol dan je het doet voorkomen. Dat een LTE site niet in de lucht wordt gebracht omdat er te weinig 'capaciteit' is dat gebeurt nauwelijks. Het uitbreiden/aanpassen van de capaciteit is juist een onderdeel van de ombouw van een site. Dat hoeft niet altijd per definitie te betekenen dat een LTE-site op topsnelheid zal draaien, dat heeft weer te maken met een andere discussie die eerder is gevoerd over het upgraden van de capaciteit.

Dus, als er LTE staat dan zal deze ook gewoon de lucht in kunnen, los van eventuele administratieve handelingen en testen die enkele dagen tot (als gevolg van 1001 redenen) enkele weken kunnen duren. Mits er dus LTE aanwezig is, maar een lage band AIR antenne heeft 800 ingebouwd, dus ja, dan is het altijd aanwezig en zal deze na verloop van tijd (...) on air komen.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:36:
Of hij is LTE800 terwijl jij op een LTE1800-site van verderop zit ;)

Site #2 is helemaal niet opgenomen? Of alleen geen LTE? Ik ken namelijk ook een geüpdate plek die al een tijd lang is geüpdate maar waar nog geen 4G vandaan komt. Geen idee waarom niet (backhaul oid gok ik).
-100 dBm was op 3G :) Site #2 is een vernieuwde site, eerst was dit 3G-only maar nu zit er een AIR voor lage en hoge frequenties op. In het Antenneregister staat momenteel enkel nog 3G vermeld :)

Goedkoop bellen via VoIP

Nieuwe dekkingskaart is weer online. Heel interessant: 2G-datadekking is op sommige plekken duidelijk minder dan 2G-voicedekking? (Soest, Meerssen, omgeving Amersfoort vallen op)

De 4G-binnendekking lijkt overigens iets optimistischer geworden dan in de vorige kaart. 1 a 2 dB gok ik. Steekproef op 2 plekken waarvan ik weet dat ze nét wel/niet binnendekking boden, vorige kaart zei daar nee, huidige zegt ja.

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:13
Sorcerer8472 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:46:
Nieuwe dekkingskaart is weer online.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2pzfiav.jpg

Ook maar ff gekeken naar de nieuwe dekkingskaart.
De 4G dekking wordt in mijn woonplaats (redelijk) juist weergegeven. :)
Mijn ouders hebben namelijk alleen buiten 4G ontvangst, niet binnen.

Alleen de 2G en 3G worden helaas nog steeds niet goed weergegeven. 8)7
3G is niet aanwezig, 2G wel maar vrijwel niet binnen bij mijn ouders.
Zij hebben een femtocel aangeschaft anders is bellen vrijwel niet mogelijk.

Het rare is dat de werkelijke 2G dekking overeen komt met de weergave van de 4G buitendekking. 8)7

Ook de 4G snelheid is veel te optimistisch veel hoger dan 7 a 8 Mbps kom je niet.
rode kruisje rechtsboven is de zendmast.

[ Voor 6% gewijzigd door Megapaul op 02-03-2015 16:35 . Reden: toevoeging ]

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Raider095
Megapaul schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:00:
Alleen de 2G en 3G worden helaas nog steeds niet goed weergegeven. 8)7
3G is niet aanwezig, 2G wel maar vrijwel niet binnen bij mijn ouders.
Zij hebben een femtocel aangeschaft anders is bellen vrijwel niet mogelijk.
Het rare is dat de werkelijke 2G dekking overeen komt met de weergave van de 4G buitendekking. 8)7
Je kunt jezelf zoveel met een hamer op het hoofd slaan als je wilt, maar er staat toch echt onder :

De dekkingsinformatie over het dekkingsgebied van Vodafone is indicatief. Afhankelijk van het gebruikte mobiele toestel, type gebouw en de plaats waar u zich bevindt kan de dekkingskwaliteit verschillen. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Vodafone Libertel B.V. aanvaardt geen aansprakelijkheid voor mogelijke fouten in deze weergave.

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:13
Raider095 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 20:27:
[...]

Je kunt jezelf zoveel met een hamer op het hoofd slaan als je wilt, maar er staat toch echt onder :

[...]
Ik zal nog ff een aanvulling geven men weet dat de dekking daar niet juist wordt weergegeven. Dit was al een tijdje geleden bij hun bekend en het zou worden meegenomen in de nieuwe dekkingskaart.
Vandaar 8)7 8)7

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:30
[...]

ah vandaar dat mijn tomtom pas rond de snelweg de files binnenhaalt de laatste tijd.
Normaliter was dat direct zodra ik hem aan zette. Woon zelf aan de rand van Den Haag.
Ik val bijna nooit meer terug op GPRS/EDGE dus zou het niet weten :+

Heb het idee dat 4G langer wordt vastgehouden in grensgevallen nu, ook op plekken die al lang waren omgebouwd. Dus het tweaken heeft positieve resultaten daar bij VF :)

Ook al meermaals meegemaakt in Utrecht dat anderen terugvallen naar 3G bij KPN, terwijl Vodafone 4G gewoon bereikbaar is. Beetje de omgekeerde wereld :P

Raider095 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:22:
[...]

Los van het feit dat ik die term in de telecomwandelgangen minder vaak hoor dan hier, speelt dit in mijn ogen een minder grote rol dan je het doet voorkomen. Dat een LTE site niet in de lucht wordt gebracht omdat er te weinig 'capaciteit' is dat gebeurt nauwelijks. Het uitbreiden/aanpassen van de capaciteit is juist een onderdeel van de ombouw van een site. Dat hoeft niet altijd per definitie te betekenen dat een LTE-site op topsnelheid zal draaien, dat heeft weer te maken met een andere discussie die eerder is gevoerd over het upgraden van de capaciteit.

Dus, als er LTE staat dan zal deze ook gewoon de lucht in kunnen, los van eventuele administratieve handelingen en testen die enkele dagen tot (als gevolg van 1001 redenen) enkele weken kunnen duren. Mits er dus LTE aanwezig is, maar een lage band AIR antenne heeft 800 ingebouwd, dus ja, dan is het altijd aanwezig en zal deze na verloop van tijd (...) on air komen.
Worden er ook nog sites geupgrade waarbij LTE bewust wordt weggelaten dan? (zoals KPN doet)
Of begrijp ik je laatste zin niet goed?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Vodafone voorziet winkelpanden van Ericsson picocellen

Vodafone voorziet al haar winkels in Nederland van tweede generatie picocell base stations (RBS 6402) van Ericsson. Dat maakt de laatste bekend op het Mobile World Congress in Barcelona. Dit type base station bevat multi-standard, multi-band capabilities en WiFi ondersteuning. Het compacte apparaat biedt LTE snelheden tot 300 Mbps. Vodafone heeft zo’n 400 winkels verspreid over heel Nederland.

In 2014 hebben Vodafone en Ericsson bekend gemaakt gezamenlijk op te trekken in de ontwikkeling, verbetering en uitrol van indoor mobiele oplossingen. De RBS 6402 is specifiek ontwikkeld voor indoor gebruik, zoals in kantoren, restaurants en winkels, ofwel gebouwen tot 5.000 m2. Voor grotere gebouwen zet het in op de Radio Dot, waarmee Vodafone Nederland eveneens bezig is.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=sel_5eqwGy8]

Meer info: http://www.slideshare.net...bs-6402-slide-share-rev-a.

• SMSfreakie
  • Niet online
leuk speelgoed :-)

404 Signature not found

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:45:
Worden er ook nog sites geupgrade waarbij LTE bewust wordt weggelaten dan? (zoals KPN doet)
Of begrijp ik je laatste zin niet goed?
Ik denk dat je het niet goed begrijpt, of ik heb het verkeerd verwoord. Het komt er op neer dat elke site die omgebouwd wordt voorbereid wordt op LTE, of deze al direct na de ombouw krijgt. Dat kun je inderdaad op verschillende manieren interpreteren, ik weet ook niet zeker of het altijd gebeurt, maar wel in 99% van de gevallen.

Echter, het feit dat er na ombouw LTE aanwezig is, betekent niet dat deze ook direct in de lucht staat. Dat kan, zoals ik al zei, om verschillende redenen nog even duren. Dat kunnen een paar dagen zijn, weken, of zelfs maanden. Soms is er alleen 800 aanwezig, soms 800 en 1800 (al dan niet carrier aggregated), maar alleen 1800 gebeurt volgens mij niet of nauwelijks. 800 is dus de basis, 1800 een soort uitbreiding, hoe je het noemen wilt.

• SafariFlow
Raider095 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:28:
[...]
Soms is er alleen 800 aanwezig, soms 800 en 1800 (al dan niet carrier aggregated), maar alleen 1800 gebeurt volgens mij niet of nauwelijks. 800 is dus de basis, 1800 een soort uitbreiding, hoe je het noemen wilt.
1800 only komt ook wel eens voor. Voornamelijk op de huidige UMTS only locaties. In Eindhoven heb je zelfs redelijk wat 2600 only locatie (in combinatie met UMTS).
Ben trouwens op die locatie in Rimburg geweest op de locatie die tientallen meters van de grens met Duitsland is, en daar hangen 2 sectoren Vodafone, eentje wijst Duitsland in en eentje in de richting van Rimburg. Daar is het signaal van KPN op straat trouwens -110 dBm voor GSM900... Bij Vodafone dankzij die mast -70 dBm UMTS2100.

Ook hangen er 3 panelen die lijken op LTE800/2600 van Tele2, maar dat kon ik niet verifiëren. Deze wijzen zowel Duitsland in als 2 richtingen NL. De antenne is niet terug te vinden in het Antenneregister. Overigens heb ik Tele2 en Vodafone wel al vaker locaties zien delen, ook als vlakbij ook een T-Mobile-locatie te vinden is.

Verder in Landgraaf een leuke situatie gespot: de oude situatie was 1 sector GSM900 (menhir) en 3 sectoren UMTS2100. Nu zijn deze antennes vervangen door AIR-antennes (1 groot 1 klein per sector, 1 RRH-achtig apparaatje gespot direct naast de antennes maar maar 2 dunne kabeltjes naar de kleine antenne). Nog geen LTE vanaf deze locatie te ontdekken, is een paar weken geleden omgebouwd.

Da's trouwens ook wel een verschil met KPN: Vodafone neemt in veel gevallen gelijk de UMTS-installatie mee en vervangt deze ook. KPN heeft alleen de lage frequenties vernieuwd in hun operaties.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:55
Zaterdag verlengd via F&F. Iemand enig idee hoelang ze er over doen om dat te verwerken? Geen bevestigingsmail gezien nog.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
AnthonyR schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:04:
Zaterdag verlengd via F&F. Iemand enig idee hoelang ze er over doen om dat te verwerken? Geen bevestigingsmail gezien nog.
Verkeerde topic? :)

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:55
Excuus! :)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Hier een voorbeeld van een locatie waarbij geen AIR antenne opgehangen is, maar gebruik wordt gemaakt van de bestaande, oude, antennes.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/IMG_0280.JPG

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:05
The Wizard schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:15:
Hier een voorbeeld van een locatie waarbij geen AIR antenne opgehangen is, maar gebruik wordt gemaakt van de bestaande, oude, antennes.
[afbeelding]
Die sites zijn er genoeg...

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Maar waarom bepaalde sites wel en anderen niet? Vooral zo'n oude met manuele tilting. Het is wel een locatie waarbij er nauwelijks "storing" is van andere Vodafone locaties. Het is een locatie voor een N-weg dekking, de rest is bos en weiland. Dat kan een reden zijn.

Er hangt ook geen remote unit bij die dingen hè? Tenminste heb ik niet kunnen ontdekken voor een bepaalde site. M.a.w. het signaal wordt onderaf pas opgepikt ipv bovenin al. Inclusief extra kabelverlies.

Mogelijk hebben ze hiervoor gekozen op een aantal locaties omdat in de mast klimmen niet meer nodig is op deze manier en de mast ook met een paar dB verlies nog voldoende dekking biedt. Scheelt nogal wat tijd bij de upgrade van een locatie. Geen kraan nodig, alleen kast onderaan vervangen (evt. ook voor UMTS).

Ik ken een paar plekken zoals dit, en het is altijd langs snelwegen (A1) en N-wegen in dunbevolkte gebieden waar er een relatief grote hoeveelheid masten staat. Heb dit nog niet gezien in dichter bevolkt gebied. Jij?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, rechtstreeks vanaf de kast met de oude bekabeling. In drukkere gebieden en snelwegen heb ik voornamelijk de AIR variant gezien.

In bovenstaande voorbeeld is alleen de kast voor GSM/LTE vervangen, de UMTS kast is nog de oude, deze was nl. nog groen :P.

Pagina: 1 ... 37 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.