[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.451 views

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:02:
In november zijn er weer meer dan 100 800MHz-locaties bijgekomen. Ik gok dat over een half jaar de 4G-dekking van Vodafone en KPN op het zelfde niveau zal zitten.

Jammer dat er nauwelijks 1800MHz-uitbreidingen zijn.
Jammer inderdaad. maar voor 4G+ moeten er toch 1800mhz + 800mhz ingezet worden (?)

404 Signature not found

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 22:39
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:24:
[...]

Jammer inderdaad. maar voor 4G+ moeten er toch 1800mhz + 800mhz ingezet worden (?)
Correct, daarom vind ik het ook jammer. En omdat mijn iPhone 5 alleen maar 1800MHz ondersteunt en ik midden in Rotterdam geen 4G-bereik heb in mijn huis :'( .

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:41

The Wizard

Moderator Mobile
UltraSub schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:00:
Hoe regel ik op een iPhone met de Sensorly app dat coverage wordt gelogd als ik een ritje maak? Zie het niet zo 1-2-3 in de app :?
ik zie het ook niet in de iOS versie. Ook een verschil met Rootmetrics, met iOS wordt automatisch de snelheid getest, terwijl met de Android versie ook alleen signaalsterkte gemeten kan worden, dat scheelt enorm in de data, dat verbruikt niks, behalve het doorsturen naar de server.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• SMSfreakie
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:06:
[...]

Correct, daarom vind ik het ook jammer. En omdat mijn iPhone 5 alleen maar 1800MHz ondersteunt en ik midden in Rotterdam geen 4G-bereik heb in mijn huis :'( .
mja snel die 1800mhz inzetten voor 4G ipv 2/3G :P

en volgens 4gmasten zou VF ook frequentjes in de 900mhz hebben? wat willen ze daar eigenlijk mee?

404 Signature not found

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-11 22:19
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:27:
[...]

mja snel die 1800mhz inzetten voor 4G ipv 2/3G :P

en volgens 4gmasten zou VF ook frequentjes in de 900mhz hebben? wat willen ze daar eigenlijk mee?
Op de 900mhz band zit al eeuwen 2G. :P
Alleen heeft Vodafone veel m2m verkeer op 2G, die kunnen dus niet zomaar de helft opofferen voor 3G900 zoals KPN en TMobile wel doen.
Dat mensen nu speedtests van rond de 100 Mbps halen bij Vodafone 1800, kan erop duiden dat ze nu wel 20 MHz bandbreedte vrij hebben gemaakt en dus geen 2G op 1800 MHz meer gebruiken. Weet iemand hier meer van?

Overigens is dat wel een reden waarom ze nog even rustig aan doen met de 900 MHz-band denk ik; er wordt nu al 2G-ruimte ingeleverd op de 1800-band dus dan wil je niet ook nog eens op 900 ruimte inleveren. Even stap voor stap. Ik verwacht sowieso geen 3G900 voordat VoLTE live is. Op termijn zullen ze de 900-band wel gaan refarmen, dat moet uiteindelijk gewoon, maar de vraag is hoe ze dit gaan doen. Eerst 5 MHz 3G? Of meteen 5 MHz 4G wat voornamelijk bedoeld is voor 4G+-dekking binnenshuis? 2G zal denk ik zeker nog 4 jaar in de lucht blijven, maar waarschijnlijk nog wel tot 2020.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Wat mij betreft is de 4G dekking zo 'gewoon' en 'goed' geworden dat ik topic waarschijnlijk niet meer blijf volgen. En dat bedoel ik dan als compliment voor Vodafone, ik heb bereik en het werkt prima. 't Boeit me niet meer om wekelijks de dekkingskaart te checken of speedstests te draaien.
Er is ook geen wekelijkse update meer. Ik volg het topic om algemene telecom-/techniekinteresse. Zowel vanwege puur de techniek als ook vanwege de strategie die bedrijven toepassen bij uitrol van nieuwe technologieën.

Wat mij nu bijvoorbeeld nog opvalt is dat de terugval van 4G naar 2G/3G per locatie enorm lijkt te verschillen. Op sommige plekken val ik veel sneller terug naar 2G dan op andere, zelfs als het 3G-signaal bijna even sterk is (gewoon -60 dBm maar toch pakt hij 2G!). Gevolg is dat ik minder via HD Voice bel dan mogelijk zou zijn, en ook dat het Vodafone 2G-netwerk zwaarder wordt belast dan noodzakelijk, wat ten koste gaat van 2G datasnelheden en belcapaciteit. Maar misschien is het wel heel lastig om het anders te doen :?

Op andere plekken (in het oosten van het land bijv.) val ik gewoon nooit terug op 3G, altijd 2G. In Amsterdam juist altijd 3G. Lijkt in te stellen te zijn per regio dus... helaas niet veel mensen meer in dit topic die precies weten hoe het werkt, maar wel

• SMSfreakie
  • Niet online
hier switchte ik van de week niet terug naar 4G :) terwijl er wel volle bak 4G dekking aanwezig was op dat moment.
de boel opnieuw laten aanmelden en eerst op 4G tot er daadwerkelijk data uitgewisseld moest worden.. toen viel die terug op 3G :?

zou dit kunnen dat er even "geen" beschikbare capaciteit op de mast beschikbaar was voor 4G?

404 Signature not found

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb de one+ met vodafone 4g. Ik weet dat ik dan alleen op de 1800mhz 4g heb dus alleen in de grote steden. Dit gaat ook goed, op mijn werk in Amstelveen heb ik bijna altijd lte en thuis in houten heel af en toe (ik pak denk ik net wat mee van de mast aan de rand van utrecht).

Gisteren was ik in Utrecht eten in Le Connaisseur en daar had ik totaal geen 4g. Dit had ik niet verwacht, ik dacht dat ik zeker in Utrecht wel gewoon 4g zou hebben.
@SMSfreakie: tijdelijke storing lijkt me?

@SuperKneus: 1800 MHz indoor is niet altijd heel geweldig. De Vodafone-antenne op de V&D (Rijnkade) doet volgens Antenneregister 1800 MHz, maar ik weet niet of dat in de praktijk nu ook al zo is. Die zou je daar moeten kunnen ontvangen. 800 MHz doet het in die omgeving in ieder geval prima vanaf die antenne :)

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-11 14:13
Gister geen of zeer beperkt (2g) bereik gehad in omgeving Huizen.
Vandaag volop bereik en de snelheid is verdubbeld. Waar ik eerder 15/5 haalde (op verschillende momenten), haal ik nu gemiddeld 40/20. Mooi resultaat! De dekkingskaart geeft hier geen 4g1800 aan, wellicht dat ze dit hebben toegevoegd.
Daarnaast had ik in mijn thuisstad Elburg geen bereik binnen met 4g, nu sinds gister en vandaag ~110db.

In ieder geval mooi om te zien dat ze huidige locaties ook verder upgraden.

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-10 16:36
PREPAID KLANTEN VAN VODAFONE KRIJGEN TIJDELIJK GRATIS TOEGANG TOT 4G NETWERK

Prepaid klanten van Vodafone kunnen dit kwartaal gratis gebruik maken van het nieuwe en snelle 4G netwerk van Vodafone. De 4G BloX van Vodafone is in de maanden januari, februari en maart tijdelijk gratis.

Vodafone biedt in de maanden janauri, februari en maart prepaid klanten de mogelijkheid om het nieuwe 4G netwerk gratis 'uit te testen'. Het was al langer mogelijk met Vodafone Prepaid gebruik te maken van het 4G netwerk, maar hiervoor moest wel de '4G BloX' geactiveerd worden, een aanvullende bundel met een prijs van 5 euro per maand.

Vodafone is momenteel bezig om bij alle prepaid klanten deze 4G BloX gratis aan te zetten. Daarmee kunnen alle prepaid klanten die beschikken over een geschikte 4G smartphone van januari tot en met maart gratis gebruik maken van het 4G netwerk en daarmee aanzienlijk snellere mobiele internetverbindingen ervaren. Eind maart stopt de 4G BloX automatisch en kunnen klanten zelf kiezen of zij de BloX in april voor 5 euro per maand weer activeren of uit laten staan.

Vodafone biedt via haar ondertussen landelijk dekkende 4G netwerk in Nederland mobiele internetsnelheden tot 225 Mbps download per seconde. In de praktijk zijn snelheden tot 50 Mbps 'makkelijk' haalbaar met een geschikte smartphone. Het mobiele dataverbruik op het 4G netwerk gaat uit de normale internetbundel. Met Vodafone Prepaid kan gekozen worden voor een 1 GB BloX van 10 euro per maand.

Bron: http://www.gsmhelpdesk.nl...is-toegang-tot-4g-netwerk

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Dat betekent helaas 1GB op 4G voor 15,- per maand bestaande uit 10,- voor je databundel en 5,- voor 4G toegang. Iedereen die je op 4G krijgt ontlast het bestaande netwerk, dus belemmeringen in 4G gebruik of snelheid zijn ten nadele van andere gebruikers. Vodafone houd eens op met het los laten bijbetalen van 4G bovenop je bundel!

• SMSfreakie
  • Niet online
ucsdcom schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:34:
Dat betekent helaas 1GB op 4G voor 15,- per maand bestaande uit 10,- voor je databundel en 5,- voor 4G toegang. Iedereen die je op 4G krijgt ontlast het bestaande netwerk, dus belemmeringen in 4G gebruik of snelheid zijn ten nadele van andere gebruikers. Vodafone houd eens op met het los laten bijbetalen van 4G bovenop je bundel!
Precies.. van mij mogen ze de losse 4G bundel (ala 2,50 pm ) ook wel weer opheffen en het als bonusje geven.. of ik nou 11GB verkachel op 3G of op 4G... :+ op 4G is volgens mij veel meer capaciteit dan op 3G

404 Signature not found

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-11 20:08
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:01:
Er is ook geen wekelijkse update meer. Ik volg het topic om algemene telecom-/techniekinteresse. Zowel vanwege puur de techniek als ook vanwege de strategie die bedrijven toepassen bij uitrol van nieuwe technologieën.

Wat mij nu bijvoorbeeld nog opvalt is dat de terugval van 4G naar 2G/3G per locatie enorm lijkt te verschillen. Op sommige plekken val ik veel sneller terug naar 2G dan op andere, zelfs als het 3G-signaal bijna even sterk is (gewoon -60 dBm maar toch pakt hij 2G!). Gevolg is dat ik minder via HD Voice bel dan mogelijk zou zijn, en ook dat het Vodafone 2G-netwerk zwaarder wordt belast dan noodzakelijk, wat ten koste gaat van 2G datasnelheden en belcapaciteit. Maar misschien is het wel heel lastig om het anders te doen :?

Op andere plekken (in het oosten van het land bijv.) val ik gewoon nooit terug op 3G, altijd 2G. In Amsterdam juist altijd 3G. Lijkt in te stellen te zijn per regio dus... helaas niet veel mensen meer in dit topic die precies weten hoe het werkt, maar wel
Je valt in het oosten terug op 2G omdat er slechte 3G dekking is bij Vodafone in grote delen van Overijssel bijvoorbeeld.

• ucsdcom
Vodafone gebruikt de 3G-900 band niet zoals T-Mobile en KPN dat wel doen. De grote sprong zit bij Vodafone in de ontvangst van 4G-800 en de combinatie met de snelheid van 4G-1800. Bij Vodafone loont het dus enorm om 4G op je abonnement of prepaidkaart te activeren en nu al een 4G toestel te kopen. Bij de andere providers kom je met 3G nog een heel eind.

• pa2ra
ucsdcom schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:16:
Vodafone gebruikt de 3G-900 band niet zoals T-Mobile en KPN dat wel doen. De grote sprong zit bij Vodafone in de ontvangst van 4G-800 en de combinatie met de snelheid van 4G-1800. Bij Vodafone loont het dus enorm om 4G op je abonnement of prepaidkaart te activeren en nu al een 4G toestel te kopen. Bij de andere providers kom je met 3G nog een heel eind.
Dan moet er echter wel Vodafone 4g-dekking zijn in de gebieden waar je veel komt. Hier in Nijverdal is er geen 4G van Vodafone en ook nauwelijks 3G.

KPN 4G is prima hier, Tmobile is het beste hier met 3G.
pa2ra schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:28:
[...]

Je valt in het oosten terug op 2G omdat er slechte 3G dekking is bij Vodafone in grote delen van Overijssel bijvoorbeeld.
Ook op plekken met goede 3G-dekking in het centrum van Enschede bijvoorbeeld...

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-11 17:36
ucsdcom schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:34:
Hoe bedoel je, 10,00 voor 1GB en 5,00 voor 4G? Toen ik het vorig jaar gebruikte was het 14,95 voor 1GB + 5,00 voor 4G. Als ik een maandje 4G met prepaid neem, dan wordt er 19,95 van het tegoed afgeschreven.

Overigens ben ik het ermee eens dat alle gebruikers vrij toegang tot het 4G-netwerk moeten kunnen hebben. Het zou de problemen met overbelasting van 3G op sommige plaatsen enorm verminderen. Er zijn momenteel al enorm veel (prepaid)klanten met een 4G-ready toestel die de weinige 3G-ruimte opzuipen. Bovendien is het een feit dat 4G het grote aantal smartphones véél beter aankan dan 3G.

Er zijn dus voordelen voor netwerk én gebruikservaring van de klant en dat laatste is toch wel verdomd belangrijk. Ik zit momenteel zelf aan het T-mobile 3G-netwerk vast en ik moet zeggen dat dat ergerlijk slecht is vanwege capaciteitsproblemen. Het is dat het goedkoop en er (zo goed als) onbeperkt dataverbruik mogelijk is, anders was ik er allang weggeweest...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• ucsdcom
het klopt dat het inderdaad duurder is de bundel + 4G aan te sluiten. Zou Vodafone na de 3 tijdelijk gratis 4G maanden niet toch beslissen om 4G voor prepaid maar definitief gratis aan te bieden? Mijn sim heeft helaas nog geen gratis 4G, opschieten Vodafone, anders is de eerste maand van de actie straks alweer voorbij...

Hebben jullie al automatisch 4G gekregen op jullie prepaids? Of is het alleen marketing zonder dat er ook echt al iets gebeurt?

NB. Je schrijft dat je nu vast zit op T-Mobile. T-Mobile werkt in de omgebouwde gebieden prima. Nog even doorzetten dus als je in een nog niet omgebouwd gebied zit. Je zal op steeds meer plaatsen 4G terug zien met wel goede dekking, capaciteit en netwerkprestaties. Ook op 3G.
Kijk hoe de Nederlandse(!) CEO van Vodafone UK aangeeft hoe slecht hij de strategie van Vodafone NL vindt ;)

http://www.mobileworldliv...-uk-defends-roll-strategy

Helaas loopt Vodafone UK wel achter. Op het platteland kan het fijn zijn als je aan het roamen bent om toch even een andere provider te selecteren als je iets online wilt doen; zowel O2 als Vodafone hebben in de kleinere plekjes in Schotland e.d. gewoon niks dat sneller is dan EDGE. EE heeft vaak wel 3G (net als Three), en EE heeft zelfs vaak ook 4G.

• SMSfreakie
  • Niet online
VF is hier creatief.. op 1 mast ( 4G-800 ) wordt de verbinding op +- 30mbit afgeknepen, ondanks er genoeg signaal sterkte is.. op de andere mast welke ook alleen 4G op 800mhz gebruikt wordt is die cap er niet?

zou het een beperking zijn in de straal verbinding oid?

404 Signature not found

Geen idee. Heb het idee dat sommige LTE1800-masten ook selectief worden afgeknepen. Op de een haal ik 65/20, op de ander haal ik 30/45 :P
Maar dat kan ook door normaal gebruik komen natuurlijk :)

[ Voor 17% gewijzigd door Sorcerer8472 op 12-01-2015 16:28 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
het is zo lastig dat je je telefoon niet kan vertellen je MOET met deze mast praten :') anders was het wel makkelijk testen :'P

404 Signature not found

• Zxui
Sorcerer8472 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:07:
Kijk hoe de Nederlandse(!) CEO van Vodafone UK aangeeft hoe slecht hij de strategie van Vodafone NL vindt ;)

http://www.mobileworldliv...-uk-defends-roll-strategy
Dat is wel een hele ruime interpretatie, hij zegt zelf werkelijk geen woord over Nederland.
Zxui schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:55:
[...]

Dat is wel een hele ruime interpretatie, hij zegt zelf werkelijk geen woord over Nederland.
Klopt. Maar hij heeft het over de manier waarop EE uitrolt (beetje popcorn-strategie hebben ze). En da's dezelfde strategie als in Nederland.

En ja, ik chargeer, maar da's vooral om extra duidelijk te maken hoe woordvoerders/CEO's een gekozen strategie (die voordelen en nadelen heeft) enkel verdedigt door te wijzen op de nadelen van de strategie van een andere partij. En toevallig hebben EE UK en Vodafone NL heel wat overeenkomsten in netwerkuitrol, als je dit zo leest.

• ucsdcom
Een landelijke dunne dekking is in de eerste bouwfasen geen enkel probleem en misschien wel te verkiezen tussen een beperkte en goede dekking op enkele plaatsen. Voorwaarde is dan wel dat de provider daar eerlijk over is en geen topdekking belooft en dunne spotty dekking levert. Doe dan maar de uitrol per regio van KPN met een bijna alles of niets principe. Wat eigelijk T-Mobile tot nu toe ook deed. Dan kan je tenminste enigsinds voorspellen of je wel of geen dekking zal hebben.

• SMSfreakie
  • Niet online
dekkingskaart van Tmobile is inderdaad heel voorspelbaar :-)

404 Signature not found

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-11 18:34
Vraagje: ik heb binnenhuis echt waardeloos 4g bereik met vodafone. Nu moet ik een nieuw abonnement afsluiten en dacht ik: laat ik eens een andere provider proberen. Ik heb gelezen dat de 800 mhz band, de beste is voor binnenhuis ontvangst. Met de field test mode en de aanwijzingen die ik gevonden heb in dit topic, heb ik weten te achterhalen dat mijn iPhone 5s via vodafone wel op de 800 mhz zit (20). Ontvang is wel echt slecht (schommelt rond de -100 t/m -120).

Nou vroeg ik mij af: als ik nu overstap naar netwerk van KPN (ook op 800 mhz), behoud ik dan hetzelfde probleem. Of is het zo dat ik dan echt met een andere mast ga verbinden, waardoor de kans dat het beter wordt (maar ook slechter) wel aanwezig is..

thanks!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 16:03
Leen een SIM van iemand met een KPN abo. Dat is de makkelijkste manier om te testen lijkt me.

_██_
(ಠ_ృ)

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11 20:50
Kijk even op 4gmasten.nl waar de dichtstbijzijnde KPN mast zit, daar kan je een hoop uit afleiden :)

• EvtK
RadioAir schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:37:
Kijk even op 4gmasten.nl waar de dichtstbijzijnde KPN mast zit, daar kan je een hoop uit afleiden :)
tjezus.. wat een vette site is dat. Die kende ik niet. Vrij duidelijk te zien dat dichtsbijzijnde vodafone 4g 800 mast een flink eind van me afstaat.. KPN staat stuk dichter bij, nog steeds niet om de hoek, maar alla..

de 3g masten van zowel vodafone als KPN staan nog weer veel dichterbij als de 4G mast van KPN. Werkt het toch zo dat mijn telefoon altijd zal proberen om te verbinden met die 4G mast (voor alle type verkeer)?

Edit: ik zie het al staan op 4gmasten.nl
Tevens is LTE veel flexibeler met de toewijzing van bandbreedte waardoor er veel minder opstoppingen plaats vinden. Er kan via 4G (nog) niet gebeld worden. Dit wordt nog niet geimplementeerd door de providers. Voor het bellen schakelt de telefoon terug op 2G of 3G. Het nadeel is dat het langer duurt voordat er een verbinding opgezet kan worden, aangezien de telefoon eerst de 4G verbinding moet afsluiten en de 2G of 3G verbinding op moet bouwen.
edit2: er verder over nadenkend, ik kan dus beter kijken naar het bereik van 3G omdat ik in huis toch altijd op de wifi hang. Interesting...

[ Voor 33% gewijzigd door EvtK op 13-01-2015 17:02 . Reden: zelf antwoord al gevonden ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11 20:50
Als je gaat kijken naar 3G moet je kijken naar KPN en T-Mobile. Landelijk (KPN) en in het 4G-gebied (T-Mobile) hebben die twee 3G900, waardoor je zo goed als overal waar je 2G bereik had, nu ook 3G hebt :)

• EvtK
RadioAir schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:33:
Als je gaat kijken naar 3G moet je kijken naar KPN en T-Mobile. Landelijk (KPN) en in het 4G-gebied (T-Mobile) hebben die twee 3G900, waardoor je zo goed als overal waar je 2G bereik had, nu ook 3G hebt :)
Ik las het al idd, 900 al the way. Er zit een 900 mast in de buurt van KPN.. Nice!

Edit: als je met je telefoon verbonden bent met WiFi, schakelt je mobiele verbinding dan automatisch terug naar 3G? Dit aangezien je dan toch niets hebt aan de 4g verbinding en je bovendien direct van 3G gebruik kan maken als je wilt bellen...

[ Voor 23% gewijzigd door EvtK op 13-01-2015 19:18 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

EvtK schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:39:
[...]

Ik las het al idd, 900 al the way. Er zit een 900 mast in de buurt van KPN.. Nice!

Edit: als je met je telefoon verbonden bent met WiFi, schakelt je mobiele verbinding dan automatisch terug naar 3G? Dit aangezien je dan toch niets hebt aan de 4g verbinding en je bovendien direct van 3G gebruik kan maken als je wilt bellen...
Nee hij blijft op 4G, want daarover kun je ook smsen :)

Goedkoop bellen via VoIP

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-11 18:25
Verkeerd topic.

[ Voor 94% gewijzigd door franssnarf op 13-01-2015 21:38 . Reden: verkeerd topic ]

• timmie1
ucsdcom schreef op zondag 11 januari 2015 @ 23:52:
NB. Je schrijft dat je nu vast zit op T-Mobile. T-Mobile werkt in de omgebouwde gebieden prima. Nog even doorzetten dus als je in een nog niet omgebouwd gebied zit. Je zal op steeds meer plaatsen 4G terug zien met wel goede dekking, capaciteit en netwerkprestaties. Ook op 3G.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in T-Mobile en haar ombouwschema's. We waren hier ook als laatste van Nederland met 3G van T-mobile destijds. Eigenlijk nog steeds, want hun 3G-signaal is nog steeds erg zwak.
Volgens hun plattegrond zouden we eind 2015 LTE moeten kunnen hebben maar volgens topic hier op T.net lopen ze ook weer 2 maanden achter.

Bovendien zit ik niet bij T-Mobile zelf maar bij een MVNO(*Bliep). T-Mobile wil *Bliep voorlopig(sowieso totdat ze grotendeels klaar zijn) niet toestaan op haar 4G-netwerk. Ik heb voorlopig dus niks aan hun ombouw.

• Gijsj16
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-11 16:26
timmie1 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:49:
[...]

Ik heb niet zoveel vertrouwen in T-Mobile en haar ombouwschema's. We waren hier ook als laatste van Nederland met 3G van T-mobile destijds. Eigenlijk nog steeds, want hun 3G-signaal is nog steeds erg zwak.
Volgens hun plattegrond zouden we eind 2015 LTE moeten kunnen hebben maar volgens topic hier op T.net lopen ze ook weer 2 maanden achter.

Bovendien zit ik niet bij T-Mobile zelf maar bij een MVNO(*Bliep). T-Mobile wil *Bliep voorlopig(sowieso totdat ze grotendeels klaar zijn) niet toestaan op haar 4G-netwerk. Ik heb voorlopig dus niks aan hun ombouw.
Uiteraard een verbeterde 3G verbinding mits je telefoon 3G900 ondersteund! :)

• Raider095
  • Laatst online: 02-11-2021
SafariFlow schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:32:
Vodafone gebruikt inmiddles overal 20mhz voor LTE1800. GSM1800 zo goed als overal uit, behalve de indoor GSM installaties.
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:52:
Hoe gaan ze dan om met indoor GSM1800? Stoort het elkaar niet? Alleen actief op locaties die ver verwijderd zijn van LTE1800? Goed om te horen verder :)
Nouja om een landelijk GSM1800 netwerk te kunnen draaien heb je aardig wat kanalen nodig, om interferentie te voorkomen. Als GSM1800 alleen nog indoor gebruikt wordt dan kun je natuurlijk volstaan met een handvol kanalen, zoveel bandbreedte heeft men uiteindelijk niet nodig, vergeleken met een paar jaar geleden. GSM en LTE op dezelfde kanalen gaat storen, ja.
GSM1800 indoor wordt waarschijnlijk gebruikt op plekken die wat verder van het LTE1800-netwerk liggen. Daarnaast is de impact buiten het gebouw op LTE1800 nihil.

Vodafone gebruikt nu de volledige 20 MHz voor LTE1800 (zou je op een Galaxy S of iPhone kunnen zien als het goed is).

Voorbeelden waar Vodafone GSM1800 gebruikt: de A2-tunnel. Direct naast de tunnel aan beide zijden staan wel LTE1800-masten, die dus op dezelfde frequenties werken. Heeft waarschijnlijk als resultaat dat het signaal aan de buitenkant van de tunnel deels wordt weggedrukt.

Het gebouw van Rijkswaterstaat heft ook indoor GSM1800 (niet zo'n beetje ook, hele waslijst aan kanalen, echt niet normaal :P) ... ertegenover bij de IKEA en aan de andere kant bij bedrijventerrein Nieuwegein geen LTE1800, terwijl dat qua drukte wel best zou mogen lijkt me. Ben benieuwd of dat een reden heeft :P

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:02

robertwebbe

Robert Webbe

In december had ik al gemerkt dat veel cellen nu 20 MHz op 1800 MHz (band 3) deden:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7566/15672380383_ecc19ecbc0.jpg

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-11 08:39
Ja, is al halverwege November aangepast. :)

• timmie1
Gijsj16 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:07:
[...]
Uiteraard een verbeterde 3G verbinding mits je telefoon 3G900 ondersteund! :)
Jep, hij ondersteund 3G900 en 3G2100 met HSDPA.

Ik heb overigens vandaag van KS te horen gekregen dat Zeeland eind december 2015 omgebouwd gaat worden. Ik vind dat wel vreemd aangezien daar netwerkperformance en signaal het beroerdst is. Ze kunnen toch alvast wel een paar masten ombouwen en later terugkomen? Slechter dan het nu is kan het toch nooit worden, alleen beter...

• ucsdcom
timmie1 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:35:
[...]

Jep, hij ondersteund 3G900 en 3G2100 met HSDPA.

Ik heb overigens vandaag van KS te horen gekregen dat Zeeland eind december 2015 omgebouwd gaat worden. Ik vind dat wel vreemd aangezien daar netwerkperformance en signaal het beroerdst is. Ze kunnen toch alvast wel een paar masten ombouwen en later terugkomen? Slechter dan het nu is kan het toch nooit worden, alleen beter...
Ik wilde je net antwoorden dat Vodafone in Zeeland ook flink wat 4G had, toen ik mij besefte dat je het nog over T-Mobile had. ;) Je post over T-Mobile wordt uiteindelijk toch verwarrend in het Vodafone topic.

Kijk eens naar het T-Mobile topic als je meer wilt lezen en vragen zou ik zeggen.

[Ervaringen] T-Mobile 4G Netwerk

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 16-01-2015 22:57 ]

• timmie1
ucsdcom schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:20:
[...]

Ik wilde je net antwoorden dat Vodafone in Zeeland ook flink wat 4G had, toen ik mij besefte dat je het nog over T-Mobile had. Je post over T-Mobile wordt uiteindelijk toch verwarrend in het Vodafone topic.

Kijk eens naar het T-Mobile topic als je meer wilt lezen en vragen zou ik zeggen.
In Zeeland heeft Vodafone inderdaad LTE prima werkend. Snelheden van ruim 50Mbit met pings van 60ms zijn geen uitzondering. Zelfs op zee of 'in the middle of nowhere' in een natuurgebied. Met UMTS is er echter niet echt verbetering te merken.

Laten we ophouden met T-Mobile en verder gaan met Vodafone. :+

SafariFlow schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:39:
Ja, is al halverwege November aangepast. :)
In Utrecht nog 15 MHz op LTE1800 zag ik toen ik gisteren de kans had om op een Samsung te kijken.

• P.K.
Sorcerer8472 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 09:48:
[...]

In Utrecht nog 15 MHz op LTE1800 zag ik toen ik gisteren de kans had om op een Samsung te kijken.
Kom ze ook nog tegen, dus het is niet overal 20Mhz LTE1800. :)
P.K. schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:55:
[...]

Kom ze ook nog tegen, dus het is niet overal 20Mhz LTE1800. :)
Waar kom jij dan 20 tegen en waar 15?

• P.K.
Sorcerer8472 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:56:
[...]

Waar kom jij dan 20 tegen en waar 15?
Zit er niet constant op te letten uiteraard, maar de keren dat ik keek heb ik eigenlijk alleen 15Mhz gezien. dat was in Amsterdam en Zwolle.
Overigens heeft de Amsterdam ArenA nu ook LTE1800-dekking van Vodafone via het interne systeem van de ArenA, volgens Antenneregister. Ben benieuwd naar speedtests vanaf daar, want ze hebben er dus 11(?) antennes die allemaal 100% capaciteit hebben als het goed is. Je zou redelijk dicht bij de maximumsnelheid moeten kunnen komen op de wat rustigere momenten daar :)

En op drukke momenten zou het ook nog snel moeten werken.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 09:23
Sinds vandaag eindelijk op mijn zakelijke abonnement ook 4G.

Vind de ping tijden wel vrij hoog, ~50ms. Ligt dat aan mij of hebben meer mensen hier last van? Als ik kijk naar mijn prive TMobile abo dan haal ik ~20ms

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
Sorcerer8472 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:55:
Overigens heeft de Amsterdam ArenA nu ook LTE1800-dekking van Vodafone via het interne systeem van de ArenA, volgens Antenneregister. Ben benieuwd naar speedtests vanaf daar, want ze hebben er dus 11(?) antennes die allemaal 100% capaciteit hebben als het goed is. Je zou redelijk dicht bij de maximumsnelheid moeten kunnen komen op de wat rustigere momenten daar :)

Youtube filmpje

Hierbij wordt apparatuur van KPN gebruikt, die stelt het open aan de rest. Dit is ook al eens uitgetest door een Tweaker in een infomercial?

[ Voor 3% gewijzigd door SooK op 19-01-2015 18:33 ]

@GrooV: hoe meet je? Ik zou eigenlijk alleen gecontroleerde metingen serieus nemen als het gaat om pingtijden onder de pak 'm beet 80 ms. Dus metingen zoals wanneer je vanaf commandline pingt naar een Amsterdamse server. Alle andere metingen hebben geen zin. Verder zegt het ook vrij weinig over daadwerkelijke performance bij bijv. tcp/udp-verkeer met andere packetsizes.

@SooK: KPN Indoor(?) heeft de installatie aangelegd. Apparatuur kan verder door de losse providers worden geïnstalleerd.

Overigens vandaag voor het eerst meer dan 100 Mbps gehaald op het Vodafone 4G-net (dus niet eens 4G+). Ze zijn goed bezig :)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 09:23
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:11:
@GrooV: hoe meet je? Ik zou eigenlijk alleen gecontroleerde metingen serieus nemen als het gaat om pingtijden onder de pak 'm beet 80 ms. Dus metingen zoals wanneer je vanaf commandline pingt naar een Amsterdamse server. Alle andere metingen hebben geen zin. Verder zegt het ook vrij weinig over daadwerkelijke performance bij bijv. tcp/udp-verkeer met andere packetsizes.
Ik test met de speedtest app op de zelfde telefoon beide providers

• SafariFlow
@Sorcerer8472

Heb nog het een en ander gecheckt wat betreft 20Mhz op de 1800 band. Dit geldt inderdaad niet voor alle sites, maar het grootste deel wel (+/- 85%). Het kan ook zo zijn dat een bepaalde sector op een site niet op 20MHz draait. Dit om interferentie op indoor GSM1800 installaties te voorkomen. Sites die nog niet aangepakt of mislukt zijn in de mass change, worden later nog onder handen genomen.
Ah nice, dus dan draaien er soms 2 sectoren op 20 en eentje op 15? Gaat er op termijn nog wat gebeuren met die GSM1800-installaties? Bijv. overgaan naar GSM900 of UMTS2100?

En is er nog nieuws over dat je bij sommige plekken nog terugvalt naar GSM ipv naar UMTS als je wil gaan bellen?

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:50:
Ah nice, dus dan draaien er soms 2 sectoren op 20 en eentje op 15? Gaat er op termijn nog wat gebeuren met die GSM1800-installaties? Bijv. overgaan naar GSM900 of UMTS2100?

En is er nog nieuws over dat je bij sommige plekken nog terugvalt naar GSM ipv naar UMTS als je wil gaan bellen?
Inderdaad.

Ik weet niet wat er gaat gebeuren met de bestaande GSM1800 installaties (verwacht wel dat ze er op ten duur uit gaan). Wel weet ik dat al enige tijd geen nieuwe meer geinstalleerd worden. Nieuwe installaties zijn meestal SpiderCloud oplossingen (UMTS/LTE).

Nope, nog geen nieuws wat betreft de 2G fallback. :)
Draaien er ook al indoor 4G pico-oplossingen? Ik heb wel allerlei nieuwe 3G-cellen gezien, maar nog geen nieuwe 4G in Nederland. Ben ook telkens een beetje verbaasd als ik zie dat er nieuwe 3G picocell is uitgerold maar daar geen 4G bij zit (met het oog op de toekomst). Kun je daar meer over vertellen?

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:12:
Draaien er ook al indoor 4G pico-oplossingen? Ik heb wel allerlei nieuwe 3G-cellen gezien, maar nog geen nieuwe 4G in Nederland. Ben ook telkens een beetje verbaasd als ik zie dat er nieuwe 3G picocell is uitgerold maar daar geen 4G bij zit (met het oog op de toekomst). Kun je daar meer over vertellen?
In de Vodafone en Belcompany shops worden momenteel de 4G smallcells uitgerold.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de behoefte van de betreffende zakelijke klant. Indoors worden zo goed als altijd op hun verzoek geplaatst en zijn dus ook grotendeels voor hun rekening. 4G zal wel extra kosten, denk ik.

• P.K.
Sorcerer8472 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:55:

Zal het zondag eens testen. :)
Werd tijd dat ze daar gebruik van gingen maken, 4G werd bijna onbruikbaar tijdens wedstrijden.

• SMSfreakie
  • Niet online
VF zit hier in elk geval niet stil. waar ik in het verleden op het werk nog echt terug viel naar Edge... blijft het nu een volle bak 4G.. :D

404 Signature not found

• Zxui
SafariFlow schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:40:
[...]
In de Vodafone en Belcompany shops worden momenteel de 4G smallcells uitgerold.
Ik was vorige week bij de Vodafone winkel aan de Achter Clarenburg in Utrecht en zag daar inderdaad een antenne aanwezig in de winkel (als je binnen komt direct links). Toen ik de medewerker vroeg antwoordde hij dat die inderdaad 4G smallcell was.
Volgens het Antenneregister hangt er een 3G-cel bij de Lange Elisabethstraat (ook in de Vodafonewinkel?)
Dus 3G staat er wel op maar 4G niet in het register.

@P.K. doe maar een paar tests, eentje tijdens de rust als er veel mensen tegelijk gaan internetten, en eentje als het rustig is of midden tijdens de wedstrijd. Ben benieuwd! :)

@SafariFlow weet jij hoe het zit met de uitrol van 4G small cells in Nederland nu? Is Amsterdam al "klaar"? :P En is er nieuws over gebruik van LTE-Advanced icm deze small cells, of blijft dat nog even onmogelijk?

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
GrooV schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:00:
Sinds vandaag eindelijk op mijn zakelijke abonnement ook 4G.

Vind de ping tijden wel vrij hoog, ~50ms. Ligt dat aan mij of hebben meer mensen hier last van? Als ik kijk naar mijn prive TMobile abo dan haal ik ~20ms
Hier hetzelfde. Heb van alle 3 de providers een 4G abonnement. Pingtijden zijn hoger bij Vodafone, snelheden vaak wel goed. Ze gebruiken daisychain principe bij veel masten. In plaats van singlepoint microwave of glasvezel.
T-Mobile heeft de hoogste snelheden en de laagste pings. KPN heeft de beste dekking, maar minder snel maar wel goede pings.

Daisy chain is goedkoper maar minder betrouwbaarder en hogere pings..

Ik ben erg benieuwd waar de grote 3 staan tegen de zomer. Tele2 kan nog niet serieus worden genomen denk ik tegen die tijd, maar wie weet.

[ Voor 20% gewijzigd door markiebiboy op 21-01-2015 16:48 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
heb wel het gevoel dat VF het daisy chainen wat aan het uitdunnen is..
Daisy chainen is leuk om snel veel masten aan te kunnen zetten.. alleen voor de hoeveelheden data die 4G met zich mee brengt is het minder geschikt.

nu ze een "acceptabel" netwerk in de lucht hebben kunnen ze de knelpunten er uit halen.
en uiteraard je haalt er één knelpunt uit, en je knelpunt verschuift naar een andere sector, and so on.

404 Signature not found

• markiebiboy
SMSfreakie schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:23:
heb wel het gevoel dat VF het daisy chainen wat aan het uitdunnen is..
Daisy chainen is leuk om snel veel masten aan te kunnen zetten.. alleen voor de hoeveelheden data die 4G met zich mee brengt is het minder geschikt.

nu ze een "acceptabel" netwerk in de lucht hebben kunnen ze de knelpunten er uit halen.
en uiteraard je haalt er één knelpunt uit, en je knelpunt verschuift naar een andere sector, and so on.
Ik hoop dat ze dat wel gaan doen in de toekomst en de handel aansluiten op glasvezel. in de gebieden waar T-Mobile alles heeft omgebouwd is het erg stabiel.

Ben trouwens erg benieuwd of KPN een beetje voort zal maken met de introductie van LTE1800.

Nog een vraagje, heeft Vodafone de mogelijkheid om eventueel 3G 900Mhz actief te maken? Of moeten ze dan weer alle masten af?

• SMSfreakie
  • Niet online
volgens mij is dat voor VF niet zo simpel.. als ik het goed heb begrepen zit er veel Machine 2 Machine verkeer op 2G 900 :P
en als die modems geen 3G ( of 4G ) praten kunnen zal dat eerst vervangen moeten worden dunkt me

404 Signature not found

• markiebiboy
SMSfreakie schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:02:
volgens mij is dat voor VF niet zo simpel.. als ik het goed heb begrepen zit er veel Machine 2 Machine verkeer op 2G 900 :P
en als die modems geen 3G ( of 4G ) praten kunnen zal dat eerst vervangen moeten worden dunkt me
Das waar ook, mijn tomtom GO6000 zit ook op Vodafone . Voor de flitsers en verkeersinfo.

Wie zijn nog meer grote klanten?

• SMSfreakie
  • Niet online
de Trams in utrecht / rotterdam ofzo toch ook ?

404 Signature not found

Bijna alle pinautomaten in de horeca ook. GPS-volgsystemen ook. Veel buitenlands M2M-verkeer (internationaal Vodafone) roamt ook op Vodafone 2G. Het kan niet zomaar uit. Uitdunnen kan wellicht wel, maar dan moeten er eerst meer 4G-telefoons zijn en moet VoLTE in de lucht om alle gesprekken uit te voeren die nu over 2G900 lopen.

Beetje kip- en ei-probleem dat KPN heeft opgelost door álles om te bouwen, gebruik te maken van synchronized frequency hopping en een heel gebied in één keer om te gooien (overigens ook niet zonder tegen 2G-capaciteitsproblemen aan te lopen!)... waarbij moet worden aangetekend dat KPN nu ook nog steeds GSM1800 gebruikt op redelijk grote schaal.

Vodafone zou deze omschakeling pas kunnen doen als meer antennes zijn omgebouwd. In omgeving van de stad Utrecht zijn er nog steeds een paar niet-omgebouwde cellen. Voor synchronized frequency hopping moeten die eerst zijn omgebouwd. Nadat dit ombouwen heeft plaatsgevonden (ergens half 2015?) zijn het uitrollen van VoLTE en synchronized frequency hopping een stuk eenvoudiger. En die laatste is in stedelijke gebieden wel een voorwaarde voor 3G900.

De vraag is waar we half 2015 staan. Hoeveel verkeer is dan al van 3G naar 4G verplaatst en hoe groot is de behoefte aan 3G900 dan nog? Zit je dan niet een oplossing te bouwen waar je maar 2 jaar wat aan hebt? Op de website van Vodafone vind ik in de shop welgeteld één telefoon die nog geen 4G doet. Zegt wel wat denk ik.

• SMSfreakie
  • Niet online
3G 900 zou voor de buiten gebieden mits je geen M2M problemen krijgt een oplossing kunnen bieden voor het gebrek aan VoLTE..

weet ook niet als bestaande toestellen ( 2014 flagships, Galaxy S5, HTC M8 etc ) wel geschikt zijn voor VoLTE, weet niet of VoLTE een specifieke eis is.

404 Signature not found

Het punt is dat een mast moet worden omgebouwd voordat je 3G900 kunt krijgen. En als dat al gebeurd is, dan is er ook 4G800.

Verder moeten die toestellen een update krijgen. VoLTE kan volgens mij vaak wel al in de huidige firmware, maar er moeten carrier settings voor worden geladen (afaik).

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja anders schiet het nog niet op als je pas met de nieuwste modellen voLTE kan bieden :D

weet niet hoeveel efficienter een gesprek over 3G(900) vs 2G(900) is ;) maar iets zegt mij dat je dan meer capaciteit hebt

404 Signature not found

Een gesprek over VoLTE is nog veel efficiënter omdat het bij 3G volgens mij alleen over de lagere datatransfermodi gaat. Verder zijn volgens mij veel oudere telefoons met een update ook gewoon in staat tot VoLTE. Bijna alle 4G-toestellen zelfs. En totdat ze die update binnen hebben bel je met CSFB...

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:32:
...
Vodafone zou deze omschakeling pas kunnen doen als meer antennes zijn omgebouwd. In omgeving van de stad Utrecht zijn er nog steeds een paar niet-omgebouwde cellen. Voor synchronized frequency hopping moeten die eerst zijn omgebouwd. Nadat dit ombouwen heeft plaatsgevonden (ergens half 2015?) zijn het uitrollen van VoLTE en synchronized frequency hopping een stuk eenvoudiger. En die laatste is in stedelijke gebieden wel een voorwaarde voor 3G900.
...
Frequency hopping wordt al vrij lang gebruikt vij Vodafone. :)
SafariFlow schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:54:
[...]

Frequency hopping wordt al vrij lang gebruikt vij Vodafone. :)
Ja, maar da's standaard GSM hopping toch? Niet zoals bij KPN dat meerdere zendmasten op dezelfde frequentie maar in verschillende timeslots kunnen zenden (als ik goed begrijp hoe synchronized frequency hopping werkt) bij KPN.

• ucsdcom
In een ver verleden heb ik bij treinstations wel eens half rate verbindingen gezien op het GSM netwerk van Vodafone. Is dat tegenwoordig nog in gebruik en is het nog zinvol dit te gebruiken om 2G te ontlasten?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 22:39
De laatste dagen heb ik weer zoveel GPRS gezien, vermoeiend. Ik heb een werktelefoon met KPN 4G, en ik heb praktisch altijd een fatsoenlijk werkende internetverbinding. Ook ligt Vodafone nog ver achter op KPN qua 4G-dekking (ook al vinden ze zelf van niet), KPN heeft meer dan 50% meer masten op 800MHz. Het wil nog niet echt vlotten.

• pa2ra
MarcoC schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:07:
De laatste dagen heb ik weer zoveel GPRS gezien, vermoeiend. Ik heb een werktelefoon met KPN 4G, en ik heb praktisch altijd een fatsoenlijk werkende internetverbinding. Ook ligt Vodafone nog ver achter op KPN qua 4G-dekking (ook al vinden ze zelf van niet), KPN heeft meer dan 50% meer masten op 800MHz. Het wil nog niet echt vlotten.
Het verschil: Vodafone zegt dat ze landelijke dekking hebben. KPN heeft het daadwerkelijk.

• markiebiboy
MarcoC schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:07:
Dat is mijn ervaring ook. Vodafone heeft bijna overal de minste masten staan. Ze stellen alles rooskleuriger voor dan het is. Bovendien zijn ze gewoon duur voor wat ze bieden!
Ze kunnen beter gewoon eerlijk zijn zoals T-Mobile..

• P.K.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:04:
@P.K. doe maar een paar tests, eentje tijdens de rust als er veel mensen tegelijk gaan internetten, en eentje als het rustig is of midden tijdens de wedstrijd. Ben benieuwd! :)
De bruikbaarheid van 4G is weer dik in orde in de ArenA. Alleen de downloadsnelheid vind ik een beetje tegenvallen, ongeachte het tijdstip van de tests (voor/tijdens wedstrijd/rust) het zit altijd rond de 15-20mbps, upload zit wel rond de 35-40mbps.

Alles werkt weer vlekkeloos dus het boeit weinig, maar had op rustige momenten iets meer verwacht bij 20mhz LTE1800. Merk op veel meer plekken dat de downloadsnelheid een stuk lager is geworden, wellicht is dat breder probleem...
Ik had juist het idee dat de snelheid hoger wordt. Laatst 100+ Mbps gehaald op een LTE1800-site :P
Downloadsnelheid kan evt. toch tegenvallen door gebruik/drukte soms.

Wat betreft 4G: ik zie bijna nergens meer iets anders. Soms zie ik een G'tje of E'tje staan als ik m'n telefoon uit m'n broekzak haal. Dit verandert daarna vrijwel onmiddellijk naar 4G dan. Ik kom blijkbaar niet vaak op plekken zonder 4G...

Overigens al bijna 2 maanden geen update van de dekkingskaart! Ben benieuwd naar de vorderingen, vooral voor LTE1800 en LTE-Advanced ook!

[ Voor 14% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-01-2015 11:49 ]

• pa2ra
Sorcerer8472 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:22:
Ik had juist het idee dat de snelheid hoger wordt. Laatst 100+ Mbps gehaald op een LTE1800-site :P
Downloadsnelheid kan evt. toch tegenvallen door gebruik/drukte soms.

Wat betreft 4G: ik zie bijna nergens meer iets anders. Soms zie ik een G'tje of E'tje staan als ik m'n telefoon uit m'n broekzak haal. Dit verandert daarna vrijwel onmiddellijk naar 4G dan. Ik kom blijkbaar niet vaak op plekken zonder 4G...

Overigens al bijna 2 maanden geen update van de dekkingskaart! Ben benieuwd naar de vorderingen, vooral voor LTE1800 en LTE-Advanced ook!
Kom dan eens in Twente. Bijna alleen 2G.
Was laatst in en rond Enschede (niet op het platteland), alleen maar 4G :?

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:05
In en rond Enschede is er inderdaad 4G dekking, maar zodra je ergens naar binnen gaat is het EDGE of UMTS. Daaraan merk je dat veel masten nog niet omgebouwd zijn.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Vandaag was ik weer op een locatie waar voorheen 1 streepje 3G binnenkwam (-110dBm) en nu na plaatsing van AIR's op - 100dBm binnenkomt en ook echt bruikbaar is, zelfs om over te bellen. Dit zijn echt merkbare verschillen, zou dat door de nieuwe antennes komen of doordat 3G minder wordt belast? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Raider095
MensionXL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:55:
Vandaag was ik weer op een locatie waar voorheen 1 streepje 3G binnenkwam (-110dBm) en nu na plaatsing van AIR's op - 100dBm binnenkomt en ook echt bruikbaar is, zelfs om over te bellen. Dit zijn echt merkbare verschillen, zou dat door de nieuwe antennes komen of doordat 3G minder wordt belast? :)
2100 is het actieve deel van de AIR, dus minder (geen) kabelverliezen. Dat zou iets mogen schelen en wellicht zijn de antennes iets anders geplaatst, hetzij qua richting, hetzij qua positie op het dak. Ook kan de tilting natuurlijk gewijzigd zijn :)

• Jo-W
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik heb sinds gisteren oppeens LTE toegang (in rotterdam). Ik heb daar geen speciaal abonnement voor, is dit nieuw?

Uploaden is thuis nu 16x sneller via tethering dan via de adsl.

• tcf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024

tcf

@Jo-W: Ben je prepaid gebruiker?

• pa2ra
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 08:51:
Was laatst in en rond Enschede (niet op het platteland), alleen maar 4G :?
Ik doelde (bijv.) op Nijverdal, waar Vodafone volgens de dekkingskaart prima 4G heeft, maar in de praktijk heb je alleen 2G en af en toe 3G. Zeker geen 4G.

En als je ze erop wijst, zegt Vodafone: "Ja, de dekking is niet optimaal". Pardon? Niet optimaal = niet aanwezig blijkbaar.

• pa2ra
tcf schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:53:
Vodafone prepaid gebruikers hebben tot (en met?) maart toegang tot 4G zonder dat het 5 Euro extra kost voor de 4G Blox. Wel moet je je bundeltje in de gaten houden! Dat vliegt er een stuk sneller doorheen met 4G als je een paar speedtests doet :-)

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48
Tijdens de onbeperkt data actie van vorig jaar kerst heb ik met de app rootmetrics het bereik in mijn
woonplaats in kaart gebracht:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2v7wl8i.jpg

Het rode kruisje is de T-mobile / Vodafone mast.
Het zwarte kruisje is de KPN mast.

Nu is het zo dat in het rode vlak het bereik van Vodafone in huis zeer slecht is.
Mijn ouders wonen in dit gebied en hebben een femotcel moeten aanschaffen om goed bereik te hebben.
Zelf heb ik 2 a 3 streepjes (4G) ontvangst.
(Respectievelijk -105dBm en -106dBm)
3G/H maar 1 a 2 streepjes. 2G ook ongeveer 3 streepjes ontvangst.

Nu is het zo dat T-mobile zowel in mijn huis als in dat van mijn ouders volledig bereik heeft,
zowel binnen als buiten. (3G/2G)

Nu heeft Vodafone al aangegeven dat de desbetreffende mast een T-Mobile mast is
en dat hun er gebruik van mogen maken.
Tevens kunnen factoren zoals hoogte en richting van de antenne's ervoor zorgen dat er een verschil in dekking is.

In mijn optiek zou de verschil in dekking nooit zo groot moeten zijn als dat het nu is.

Hieronder een foto van de desbetreffende mast deze staat hier
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/mhc2nc.jpg

Is het niet gewoon een kwestie van goed afstellen van de antenne's?
Kunnen mede tweakers mij vertellen wat bij welke provider hoort?

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-11 20:53
In de meeste gevallen is het zo dat de antenne's van de provider welke ook eigenaar is van de mast, helemaal bovenin zitten.
Dit is ook puur vanwege het feit dat hoe hoger de antenne's in de mast zitten, hoe beter het bereik er van wordt.
Natuurlijk is dit ook afhankelijk van meerdere factoren, zoals zendvermogen en eventuele tilting.

In dit geval zijn de antenne's helemaal bovenin van T-Mobile, de hoogste doen UMTS2100 én ook GSM1800.
De wat langere antenne's daaronder worden op het moment alleen gebruikt door T-Mobile voor GSM900.
Of deze ook geschikt zijn voor eventuele andere technieken durf ik niet te zeggen, de antenne's zelf zien er zelf niet echt uit alsof ze uit 2003 komen (jaar van plaatsing), maar ik kan het ook mis hebben.
Daarnaast is er meer nodig dan alleen geschiktheid van de antenne's. :)

In ieder geval, de drie kleine panelen (één na onderste) zijn van Vodafone en worden gebruikt voor UMTS2100.
De meest onderste wat langere antenne's zijn ook van Vodafone en zenden GSM900, maar ook LTE800 uit.

Daarnaast is het mij opgevallen dat er ook nog een (enkele) antenne hangt, tussen de onderste van T-Mobile en de bovenste van Vodafone.

Wellicht is deze voor GSM-R?
Of misschien toch van een van de twee providers, ik kan deze namelijk niet terugvinden in het Antenneregister.
Is deze foto heel recent gemaakt toevallig?

Het is in ieder geval zo dat het verschil in hoogte wel een verschil in ontvangst met zich mee brengt, echter is dit meestal niet een heel erg groot verschil en is dit meestal wel te compenseren met tilting (?) of anders in ieder geval door de vermogens op te schroeven.

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48
AlesT schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:04:

Is deze foto heel recent gemaakt toevallig?
Deze foto is gisteren gemaakt.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:02

robertwebbe

Robert Webbe

Ik was zojuist in Eindhoven en op de rondweg (nabij Vodafone kantoor) haalde ik een mooie snelheid in de speedtest:

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8583/16372414536_bcaf60e36a.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 29-01-2015 23:44 ]

• Jo-W
  • Laatst online: 11-11-2024
tcf schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:53:
nope, de vodafone app toont:

Sim Only Business Basic 100

200 MB, 75 Mbps
en 300 MB "datablox"

(dit abonnement heb ik al lang)

Ik ben nog nooit buiten mijn tegoed geweest :p

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:41

The Wizard

Moderator Mobile
Raider095 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 00:24:
Wat verder onderzoek gedaan en ik was ze inderdaad al eens eerder tegengekomen; Liander schijnt het netwerk over te hebben genomen :

http://www.trackto.nl/nl/...-private-wireless-network
http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2306
http://vimeopro.com/trackto/alliander

Ben alleen erg benieuwd hoe hun cellen dan exact werken, aangezien ik al meerdere opstelpunten heb gezien met slechts een enkele sector.

@mods; apart topic waardig?
Zeker, ga je gang ;)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Raider095
Wordt er hier niets afgesplitst dan? Aangezien we al offtopic zijn...
robertwebbe schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 23:43:
Ik was zojuist in Eindhoven en op de rondweg (nabij Vodafone kantoor) haalde ik een mooie snelheid in de speedtest:

[afbeelding]
Snelheden zijn de laatste tijd duidelijk hoger. Verschil met een tijdje terug is best wel groot, niet alleen te verklaren door overgang van 15 naar 20 MHz denk ik.

Ik was zojuist in Utrecht (niet zo heel ver van een zendmast), en daar haalde ik zonder 4G+ een mooie snelheid in de speedtest:

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/ei0ftg387/Screenshot_2015_01_30_11_56_35.png
;)

[ Voor 13% gewijzigd door Sorcerer8472 op 30-01-2015 13:18 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.