• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
sugarcube schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:15:
[...]

Is het effectief zo dat geen of nauwelijks tunen nodig is, out of the box direct goede prints van redelijke kwaliteit? Was dat bij jou ook zo?
Een beetje tweaken is prima, maar hele dagen zitten experimenteren om een nauwelijks bruikbaar resultaat te krijgen zie ik niet zitten.
Relatief weinig. Je zal wel je printbed en printerkop moeten afstellen, maar dat moet je bij elke printer doen. Maar na het afstellen kan je in princiepe direct beginnen met printen. Tussen het uitpakken van de doos en mijn eerste print zat ongeveer 2 uur tijd. Vind ik persoonlijk zeer snel. Ik lees hier soms verhalen dat mensen weken bezig zijn voordat ze kunnen printen.
sugarcube schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:15:
[...]

ik vond die printgrootte van deze printer ook al aan de kleine kant, als je toevallig een stuk wil printen van 2 cm breed en 15cm lang, dan lukt het al niet. Die ender-2 is iets groter (15x15x20), dat is misschien net iets minder beperkend.
Zoals jvanderneut terecht aangeeft: Je kan diagonaal printen. Maximale lengte is dan bijna 17 cm (stelling van Pythagoras )
Droxz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:31:
Goede morgen!

Zoals jullie misschien al hadden gelezen in mijn vorige bericht ben ik ook nieuw in deze wereld.
Nu heb ik na 2 weken eindelijk mijn Geeetech Prusa I3 in elkaar, maar helaas werkt mijn heat bed niet.
(hiervoor al contact gehad met Geeetech).

Nu is mijn vraag, printen jullie PLA zonder of met heat bed?
(Heat bed zelf werkt, alleen de heater niet)
Ik wil zo graag een testprint doen maar omdat ik nog geen ervaring heb durf ik deze niet te starten
zonder met heat bed, of kan ik dit alsnog gewoon doen?
(papiertje bij PLA zegt: Is niet nodig, als nodig, zet hem rond de 40C)

Nu lees ik ook veel over lijn/tape op het heat bed om de PLA beter te laten plakken, wat is jullie ervaring daar mee?
Heatbed op 35 graden icm met 3DLAC. Ik gebruik sinds kort 3DLAC en dat is toch wel wonderspul. Na 3 verschillende soorten haarlak te hebben gebruikt, met verschillende soorten schildertape te hebben getest is mijn conclusie dat 3DLAC verreweg het beste werkt. 8 euro voor een bus klinkt duur maar ik heb inmiddels het dubbele uitgegeven aan tape en haarlak wat niet altijd even goed werkte. :/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:55
grote_oever schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:26:
[...]

Zelf heb ik een paar keer een PLA afdruk gemaakt zonder heatbed te verwarmen, maar dat werkte ook prima. Had wel het idee dat dunne en hoge objecten met een verwarmt headbed iets beter bleven plakken aan het bed.

Hoogte afstellen is beetje gevoelsmatig. Ik gebruik een A4 papiertje en als ik hem onder de kop doorschuif voel ik weerstand en hoor ik het papier tegen de printer aan schuiven. Beetje zelfde idee als schuurpapier. Toch kan ik, zonder het heatbed in te drukken, het papiertje er weer onder krijgen. Je merkt het vanzelf bij je eerste printer... maar tis echt mm werk.
Doe je dit met een 1x gevouwen a4 papier of niet gevouwen?

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 15:53
KevinSetz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:06:
[...]

Doe je dit met een 1x gevouwen a4 papier of niet gevouwen?
Niet gevouwen a4 papier, of een voelermaat kan ook.
Je bed levelen is echt wel een must, komt ook zeer nauw. Heb mijn printer geupgrade gisteren, bed niet goed geleveld en dan komen de prints er alecht uit (lees: laag blijft niet een heatbed 'plakken')

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-02 02:33
Gisteren 2 lack tafeltjes gehaald. Ik kan bevestigen dat ze stevig genoeg zijn om te printen. :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:56

MsG

Forumzwerver

Ik heb vaak dat als ik met het papiertje voel en hij goed lijkt, toch dat als ik de nozzle weer van het bed afhaal en hem er weer opschuif hij toch tegen de zijkant van het glas aanknalt en dus eigenlijk zichzelf wat omhoog drukt.

Opzich levert dat bij mij geen problemen, mijn eerste laag wordt dan juist goed strak gedrukt is mijn ervaring. Blijf het wel irritant vinden dat deze hoogte toch wel wat blijft wijzigen, door warmteverschillen en bewegingen.

Zag ook nog wel goedkope Buildtak-clone stickers, maar ben bang dat dat toch minder strak is dan de onderkant die de printjes nu op kaal glas krijgen, dat lijkt wel gegoten zo strak.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• jbhc
Zijn er meer mensen die bij de A8 hebben dat de geleiderails van de z-as wat speling heeft (niet die met het schroefdraad) en daar een beugel voor gevonden hebben op thingiverse?

• zoeperman
jbhc schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:29:
Zijn er meer mensen die bij de A8 hebben dat de geleiderails van de z-as wat speling heeft (niet die met het schroefdraad) en daar een beugel voor gevonden hebben op thingiverse?
Hoe bedoel je speling? Hij moet er gewoon overheen gleiden, glijlager niet goed?

• zoeperman
Wat voor webcam gebruiken jullie met octopi?
Ik had nog een oude liggen maar die werkt dus blijkbaar niet...
Heb een pi zero w om mee te testen.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 19:24
zoeperman schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:35:
Ik gebruik zelf een specifieke raspberry pi zero camera die je direct op de raspberry kan aansluiten met de bijgeleverde flatkabel. Werkt direct met octoprint zonder iets te installeren. Je kunt ze al krijgen voor 10 euro uit China.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 13:49

Pixelmagic

Ubergeek

Ik gebruik deze: pricewatch: Logitech HD Webcam C270 (Zwart)

Werkt bij mij prima met een Pi versie 1

PVoutput van mijn 4950Wp

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hehe grappig, ik heb exact dezelfde. In ieder geval ziet ie er hetzelfde uit.

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:42
Is de Anet A8 nou één van de beste DIY 3D printers om mee te beginnen? Of is het nuttig om net wat meer uit te geven voor een betere ervaring?

Voor mij is het gewoon een 3D printer (lichtelijk impulsieve aankoop) om een beetje aan te rommelen en wat kleine simpele dingen te printen die ik nu steeds moet bestellen.

Om die reden wil ik het liever niet boven de €300 laten oplopen, maar liever iets meer geld uitgeven dan rommel kopen. Als het allemaal bevalt dan koop ik vanzelf een betere samen met een vriend van me dus ik wil vooral een leerzaam project waar ik ook wat kleine nuttige dingen mee kan maken.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:56

MsG

Forumzwerver

Voor iets meer dan 300 heb je nu de CR-10 die zonder gedoe wel meteen beter print dan een Anet. Mijn Anet A8 was 127 want ik wilde goedkoop instappen, maar je bent eerst wel even druk de printer zelf van verbeteringen te voorzien, ook leuk hoor, maar sommige mensen verwachten meteen perfecte prints na het bouwen, als je dat liever hebt zou ik eerder naar een CR-10 kijken.

offtopic:
@Radiance ik zie jou hier weer opduiken :), gestopt met de vliegerij?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• palko
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 12:21
Beakzz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:18:
Is de Anet A8 nou één van de beste DIY 3D printers om mee te beginnen? Of is het nuttig om net wat meer uit te geven voor een betere ervaring?

Voor mij is het gewoon een 3D printer (lichtelijk impulsieve aankoop) om een beetje aan te rommelen en wat kleine simpele dingen te printen die ik nu steeds moet bestellen.

Om die reden wil ik het liever niet boven de €300 laten oplopen, maar liever iets meer geld uitgeven dan rommel kopen. Als het allemaal bevalt dan koop ik vanzelf een betere samen met een vriend van me dus ik wil vooral een leerzaam project waar ik ook wat kleine nuttige dingen mee kan maken.
Anet a8 heeft teveel om naar te kijken voor een simpele printer denk hierbij aan mosfets bedrading en die je moet vervangen (een van de dingen die er niet bij worden verteld bij aanschaf), ga voor een Monoprice mini / Malyan m200
is een simpele printer die 12x12x12 cm kan printer.
Het enige wat je in feite hoeft de doen is het bed levelen voor de rest vrij weinig omkijk naar de printer.

Deze is rond de 200 euro op hobby king en als je in eu warehouse besteld heb je hem nog dezelfde week binnen.
(eu warenhuis zit in NL)

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
grote_oever schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:26:
[...]

Zelf heb ik een paar keer een PLA afdruk gemaakt zonder heatbed te verwarmen, maar dat werkte ook prima. Had wel het idee dat dunne en hoge objecten met een verwarmt headbed iets beter bleven plakken aan het bed.

Hoogte afstellen is beetje gevoelsmatig. Ik gebruik een A4 papiertje en als ik hem onder de kop doorschuif voel ik weerstand en hoor ik het papier tegen de printer aan schuiven. Beetje zelfde idee als schuurpapier. Toch kan ik, zonder het heatbed in te drukken, het papiertje er weer onder krijgen. Je merkt het vanzelf bij je eerste printer... maar tis echt mm werk.
Top!
Kan niet wachten om vanavond de eeste test print er uit te gooien, ookal verwacht ik geen wonderen.
Na 2 weken "bouwen" mag het toch wel eens tijd worden om te printen hahahaha.

Nu moet ik er bij zeggen dat ik er soms een uurtje, soms een half uurtje aan heb gewerkt.
Geweldig om nu de printer ook te begrijpen omdat je zelf alles in elkaar hebt staan knutselen :D

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• KevinSetz
Ik print met de vertex maar zit ook nog geen Heated bed op :) sommige dingen plakken prima sommige dingen vliegen er van af als veertjes

• jbhc
[...]

Hoe bedoel je speling? Hij moet er gewoon overheen gleiden, glijlager niet goed?
Ik bedoel dat de geleiderails zelf niet helemaal vast zit in het frame. Het is net of het gat in het frame 1/10e te groot is.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 19:08
Beakzz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:18:

Persoonlijk vind ik dat elke persoon die bezig wil gaan met een 3d printer een Anet printer moet kopen. Niet omdat het de beste printer is of omdat hij heel goedkoop is, maar omdat hij goedkoop is en volledig zelf in elkaar gezet moet worden. De kennis die je hebt over 3d printers is na het inelkaar zetten van een etiketprinter zo groot dat je makkelijk problemen kunt oplossen.

De kwaliteit van de printer ligt ook met name aan de instellingen. Zo heb ik betere afdrukken gezien op een Anet A8 ten opzichte van een hele dure printer.

• Beakzz
palko schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:47:
[...]

Anet a8 heeft teveel om naar te kijken voor een simpele printer denk hierbij aan mosfets bedrading en die je moet vervangen (een van de dingen die er niet bij worden verteld bij aanschaf), ga voor een Monoprice mini / Malyan m200
is een simpele printer die 12x12x12 cm kan printer.
Het enige wat je in feite hoeft de doen is het bed levelen voor de rest vrij weinig omkijk naar de printer.

Deze is rond de 200 euro op hobby king en als je in eu warehouse besteld heb je hem nog dezelfde week binnen.
(eu warenhuis zit in NL)
Die ziet er inderdaad wel heel bruikbaar uit. Ik heb niet het gevoel dat ik voorlopig niets groter zou willen printen dan die 12 x 12 x 12.
grote_oever schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:43:
[...]

Persoonlijk vind ik dat elke persoon die bezig wil gaan met een 3d printer een Anet printer moet kopen. Niet omdat het de beste printer is of omdat hij heel goedkoop is, maar omdat hij goedkoop is en volledig zelf in elkaar gezet moet worden. De kennis die je hebt over 3d printers is na het inelkaar zetten van een etiketprinter zo groot dat je makkelijk problemen kunt oplossen.

De kwaliteit van de printer ligt ook met name aan de instellingen. Zo heb ik betere afdrukken gezien op een Anet A8 ten opzichte van een hele dure printer.
Ja daar heb je ook een punt. Zal me eens inlezen over wat ik bij het bouwen kan verwachten. Niet dat ik een heel bouwpakket bestel om dan tijdens het bouwen op te geven terwijl je voor iets meer een direct bruikbare printer heb staan. Beide kanten hebben voordelen.

Hoe dan ook tnx voor alle snelle en bruikbare antwoorden. Vanavond eens even puzzelen en bekijken wat voor extra's ik nog nodig heb om een eerste printje te maken en op welk apparaat dat gaat gebeuren.

• zoeperman
Heb mijn printer geupgrade met andere belt en lagers, maar nu print hij slecht?
Iemand een idee wat hier mis is?
top laag print hij niet goed en zijkant laat los,
0.4mm nozzle
0.2 mm layer height
1.2 mm wall thickness
1.2 mm top/bottom thickness
35% infill Lines
75 mm/s print speed
120 mm/s travel speed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3KrFX5lFg1esR4Ye4NRq69Az/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NHBMJBBJMWjAZegtq9dPJYG5/thumb.jpg

en zojuist deze geprint, ook niet goed 8)7 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u4VIpGwVgumgybPM2z3mR3rH/thumb.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door zoeperman op 26-09-2017 19:47 ]

• palko
Beakzz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:49:
[...]

Die ziet er inderdaad wel heel bruikbaar uit. Ik heb niet het gevoel dat ik voorlopig niets groter zou willen printen dan die 12 x 12 x 12.

[...]

Hoe dan ook tnx voor alle snelle en bruikbare antwoorden. Vanavond eens even puzzelen en bekijken wat voor extra's ik nog nodig heb om een eerste printje te maken en op welk apparaat dat gaat gebeuren.
Graag gedaan, zelf gaf ik niet het antwoord om anet af te kraken (zelf eigenaar van 2) maar ik zie het niet als een beginner printer wat tot veel frustratie kan leiden.
Het mes snijd aan tweek kanten: ja je leert veel over je printer en dergelijke maar het kost je veel tijd om in te lezen en up te graden.

Je kan jezelf het beste de vragen stellen:
Kit ja / nee
Budget ja / nee
Welke print grote (dit kan meteen een juiste zijn om wat printers van de lijst weg te strepen)
En wat is het doel, denk hierbij aan hulpmiddelen voor thuis of ondersteuning van een andere hobby zoals modelbouw. of voor grof gezegt shits and giggles.

je kan natuurlijk ook langs je lokale hackerspace / makerspace / fablab gaan om meer info op te doen :)

• zoeperman
jbhc schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:07:
[...]

Ik bedoel dat de geleiderails zelf niet helemaal vast zit in het frame. Het is net of het gat in het frame 1/10e te groot is.
Ja ok, hij zit hier er ook niet strak in, en kan ook naar boven of beneden. Heb het alleen nog niet hinderlijk gevonden, zie er ook geen mods voor eerlijk gezegd.

• grote_oever
zoeperman schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:18:
Heb mijn printer geupgrade met andere belt en lagers, maar nu print hij slecht?
Iemand een idee wat hier mis is?
top laag print hij niet goed en zijkant laat los,
0.4mm nozzle
0.2 mm layer height
1.2 mm wall thickness
1.2 mm top/bottom thickness
35% infill Lines
75 mm/s print speed
120 mm/s travel speed

[afbeelding] [afbeelding]

en zojuist deze geprint, ook niet goed 8)7 8)7
[afbeelding]
Dit heb ik ook gehad. Zou je hetzelfde nog eens willen proberen, maar dan met printspeed 30mm/s? En outwalls zelfs 15mm/s? En wil je daarnaast nog even kijken hoe je hotbed geleveld hebt? Ik vermoed dat deze ook iets te hoog staat, waardoor de eerste laag niet goed hecht en je al een valse start hebt.

Zou je dit eens willen proberen en zelfde print nog een keer doen?

• jbhc
Zit je nozzle niet verstopt?

• ChojinZ
[...]

Mijn post op de vorige pagina gemist?
ChojinZ schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:16:
[...]

De PrimaCreator P120 word onder veel namen verkocht maar is oorspronkelijk van Malyan:
http://malyansys.com/en/product/m200/

Ik heb zelf deze ook (de Malyan versie) en ben hier dik tevreden over. Zoals ocf81 terecht aangeeft is dit wel een kant- en klaar printertje (zover dat kan met een 3D printer :P )en hoef je hier relatief weinig aan te tweaken en is het vooral testen van instellingen en printen maar.

De kwaliteit is goed en doet niet onder van printers in de 500 euro categorie. Echter, de kwaliteit van 3D prints is meer afhankelijk van de gebruiker dan de printer. De printer heeft een maximale potentie maar dat moet de gebruiker er wel uit weten te halen.

Wil je voor weinig geld snel aan de slag kunnen: dan is dit de printer. Wil je lekker knutselen, veel kennis op doen en veel tweaken, dan moet je een kit kopen.

Zijn er ook nadelen? Ja, hij is wel aan de trage kant, zeker als je kwaliteit wil. En de maximale oppervlakte is ook aan de kleine kant. Geen hele grote werkstukken dus, tenzij je wil gaan lijmen.

De mijne kwam van hobbyking en was bijna de helft goedkoper als in de Tweakers review:
https://hobbyking.com/en_...etal-3d-printer-m200.html
O-)
[...]

Hoor ik vaker maar ben ik het zelf niet helemaal mee eens. Vaak is het bij een kant- en klare 3D printer een kwestie van onderdelen simpelweg vervangen. Dat vervangen kan soms lastig zijn maar ook daar zijn weer zat instructie's en tutorials van te vinden. Het opdoen van kennis kan je ook in de loop der tijd doen.

Als je van knutselen en tweaken houd moet je zeker voor een kit gaan (wil het zelf ook ooit nog eens doen) maar er zijn mensen die geen tijd of zin hebben in zelf bouwen. Voor die doelgroep is een kant-en klaar ding geschikter.
[...]

Helemaal mee eens. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• jbhc
jbhc schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 00:57:
Ik heb wel grote problemen om de lagers netjes rollend te krijgen. Is dat normaal?
Om hier nog even op terug te komen, ik heb vandaag de kunstof Igus Drylin lagers ontvangen en ingebouwd en het probleem is compleet verdwenen. De orginele bij de A8 geleverde lagers zijn dus defect :X

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

[...]

Ja daar heb je ook een punt. Zal me eens inlezen over wat ik bij het bouwen kan verwachten. Niet dat ik een heel bouwpakket bestel om dan tijdens het bouwen op te geven terwijl je voor iets meer een direct bruikbare printer heb staan. Beide kanten hebben voordelen.

Ik heb een paar dagen geleden in een impuls en anet A8 besteld en er staan een aantal assembly filmpjes op YouTube en stelt vrij weinig voor het is wel ff werk, maar veel ingewikkelder dan een schroefje vastdraaien wordt het niet. :)

Ik heb hem voor 124€ besteld bij Gearbest overigens is nu 125 zag ik.

En de glasplaat, polymer lagers (@jbhc die Igus drylin dingen ja :) die werken dus echt d:)b ) , Mosfet board, autolevel switch ed zijn ook onderweg. En al een kleine 15 thingiverse files opgeslagen om de printer zelf te upgraden/opleuken. :+

Maar het in elkaar schroeven en upgraden is voor mij minstens zo Zen als het printen zelf denk ik. :)

En daarna de beste instellingen vinden wat verschillende materialen proberen en over 6 maanden staat ie stof te vangen hoogst waarschijnlijk Maar hey, da's geen geld voor 124€ ( en de rest O-) )

Ik heb hem overigens niet gekocht om leuke beeldjes en grappige telefoonhoesjes uit te printen, ik heb de afgelopen jaren iets te vaak gedacht "als ik nu een 3d printer had gehad dan..." voor allerlei kleine handige dingen.

Dekseltje van de ruitensproeiervloeistof is afgebroken en verdwenen bijvoorbeeld, en was altijd al een onhandig ding, straks zit er een handig nieuw zelfgeprint dekseltje op. :Y)

En ja die kan je vast ergens kopen voor veel geld bij een dealer, maar dan heb ik nog steeds een onhandig dekseltje. :)

Dus zal hem wellicht 10x per jaar gebruiken als het nieuwtje eraf is. Maar die 10x zal ik er wel blij mee zijn vermoed ik.

Voor mijn doel hoeven de prints ook niet 100% egaal en optisch nagenoeg perfect eruit te zien, het moet functioneel zijn en stevig. Dus eerst PLA onder de knie krijgen en dan zsm pet(t) of nylon gaan proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 26-09-2017 22:43 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• KevinSetz
Beste tweakers

voor mijn printer gebruik ik Vertex Reptier V1.6.2 en de slicer: CureEngine

Ik wil graag dat de fans de eerste 3 lagen niet aan gaan kan dat aan gepast worden? in de G-code?:
G28 ; Home extruder
G1 Z5 F{Z_TRAVEL_SPEED}
G1 Z0 F{Z_TRAVEL_SPEED}
M106 S165 ; Turn on fan
G90 ; Absolute positioning
M82 ; Extruder in absolute mode
; Activate all used extruder
{IF_EXT0}M104 T0 S{TEMP0}
{IF_EXT1}M104 T1 S{TEMP1}
G92 E0 ; Reset extruder position
; Wait for all used extruders to reach temperature
{IF_EXT0}M109 T0 S{TEMP0}
{IF_EXT1}M109 T1 S{TEMP1}
{IF_EXT0}T0
{IF_EXT1}T1
M83
G1 E10 F100
M82
G92 E0 ; Reset extruder position
M117 Vertex is printing
G1 F300 Z5

Met Slic3r kan het wel alleen krijg ik daar helemaal geen zuivere prints mee maar het plakt wel veel beter :o als ik de fans eerste 3 laag uit heb staan

• Droxz
  • Niet online
Hi,

Gisteren mijn eerste test print willen doen, maar dat ging helaas niet zo goed.
Hij begon met printen en de PLA bleef niet liggen op het printer bed and de PLA
begon rond de extruder samen te klonten (het ging om de extruder zitten).

Helaas reboot mijn computer ook nog op dat moment dus ik heb de printer hard uit moeten zetten.
Nu lijkt het alsnog de filimant vast zit in de print kop, als ik wat kracht zet op de PLA en die knop indruk, krijg ik die filament er gewoon niet meer uit. Moet ik nu mijn extruder op 200C zetten en kijken of ik hem er dan uit krijg? Ik baal hier gewoon als een stekker van en baal dat mijn kennis hier gewoon tekort schiet.

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Verwijderd

Ja, als de hotend niet heet is ga je het plastic er niet uit krijgen natuurlijk. Gewoon opwarmen en de troep rond de extruder weghalen. Dit is ons allemaal overkomen, en 3D printen is iets wat je moet leren. Als je hier al van baalt als een stekker, bereid je dan alvast maar voor... op nog 100 dit soort 'problemen' voordat je een beetje consistent en met goede kwaliteit kunt printen.

• jbhc
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:53:
.....
Dit is ons allemaal overkomen, en 3D printen is iets wat je moet leren. Als je hier al van baalt als een stekker, bereid je dan alvast maar voor... op nog 100 dit soort 'problemen' voordat je een beetje consistent en met goede kwaliteit kunt printen.
Afgelopen zaterdagavond, de 2e dag dat ik mijn a8 aan het printen had, raakte de nozzle deels geblokkeerd.
Zondag een halve dag bezig geweest om de blokkade te verhelpen (en er achter te komen dat je de nozzle nieuw uit doos beter even controleren op vervuiling :X Ik weet nu wel hoe de hele extruder in elkaar zit en dat er een ptfe buisje in het stalen buisje zit wat je er eigenlijk niet uit hoort te halen :X :X

Ik heb al bijna een week zeer veel lol aan mijn a8. Alleen dat is het geld al dubbel en dwars waard al beginnen de upgrades wel al aardig in de papieren te lopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 27-09-2017 10:10 ]

• Droxz
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:53:
Ja, als de hotend niet heet is ga je het plastic er niet uit krijgen natuurlijk. Gewoon opwarmen en de troep rond de extruder weghalen. Dit is ons allemaal overkomen, en 3D printen is iets wat je moet leren. Als je hier al van baalt als een stekker, bereid je dan alvast maar voor... op nog 100 dit soort 'problemen' voordat je een beetje consistent en met goede kwaliteit kunt printen.
Roger that!
Baalde er (meer) van dat mijn computer niets meer deed waardoor ik niet verder kon met mijn printer ;)
Toch maar eens die g-code op sd-kaart zetten hahahahaha. Dat het 3d printen niet gelijk perfect zou zijn verwacht ik ook zeker niet, ik heb juist gekozen voor zelfbouw om alles te leren.

Bedankt voor je uitleg.

• Beakzz
ChojinZ schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:10:
[...]

Mijn post op de vorige pagina gemist?

[...]

O-)

[...]

Hoor ik vaker maar ben ik het zelf niet helemaal mee eens. Vaak is het bij een kant- en klare 3D printer een kwestie van onderdelen simpelweg vervangen. Dat vervangen kan soms lastig zijn maar ook daar zijn weer zat instructie's en tutorials van te vinden. Het opdoen van kennis kan je ook in de loop der tijd doen.

Als je van knutselen en tweaken houd moet je zeker voor een kit gaan (wil het zelf ook ooit nog eens doen) maar er zijn mensen die geen tijd of zin hebben in zelf bouwen. Voor die doelgroep is een kant-en klaar ding geschikter.

[...]

Helemaal mee eens. :)
Lol blijkbaar had ik inderdaad je post gemist. Heb al besloten dat het deze printer wordt, maar wat bizar dat je €55,- voor verzending moet betalen als het uit Nederland verstuurt wordt. Verkeerde warehouse gekozen :+ 8)7

Als ik deze printer en een paar rolletjes bestel kan ik dan gelijk aan de slag of zijn er nog wat essentials om een goede(lees redelijke) print te maken?

• palko
Beakzz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:24:
[...]

Als ik deze printer en een paar rolletjes bestel kan ik dan gelijk aan de slag of zijn er nog wat essentials om een goede(lees redelijke) print te maken?
Deze printer is redelijk plug and play, je kan de meegeleverde software instaleren en via cura het printprofiel uit de meegeleverde cat.gcode halen
zo heb je vrijwel direct de juiste instellingen

• ChojinZ
Beakzz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:24:
[...]

Lol blijkbaar had ik inderdaad je post gemist. Heb al besloten dat het deze printer wordt, maar wat bizar dat je €55,- voor verzending moet betalen als het uit Nederland verstuurt wordt. Verkeerde warehouse gekozen :+ 8)7

Iets om op te printen. Bv schildertape. Zit er standaard al op maar moet op een gegeven ogenblik wel vervangen worden. Zelf heb ik op maat een stuk glas laten snijden en dat leg ik nu op mijn heatbed in combinatie met 3DLAC

Voor de rest is het een kwestie van je printbed afstellen en printen maar! :)

• Beakzz
ChojinZ schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:34:
[...]

Iets om op te printen. Bv schildertape. Zit er standaard al op maar moet op een gegeven ogenblik wel vervangen worden. Zelf heb ik op maat een stuk glas laten snijden en dat leg ik nu op mijn heatbed in combinatie met 3DLAC

Voor de rest is het een kwestie van je printbed afstellen en printen maar! :)
Goede tip. Was net aan het bestellen, maar nu hebben ze hem niet meer op voorraad bij Hobbykings in het EU warehouse (had vanmorgen gelijk moeten bestellen 8)7 ). En €50 extra betalen voor het verzenden gaat me net iets te ver. Dus nu maar hopen dat ik snel een notificatie krijg dat ze er weer zijn.

• ChojinZ
Beakzz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:51:
[...]

Goede tip. Was net aan het bestellen, maar nu hebben ze hem niet meer op voorraad bij Hobbykings in het EU warehouse (had vanmorgen gelijk moeten bestellen 8)7 ). En €50 extra betalen voor het verzenden gaat me net iets te ver. Dus nu maar hopen dat ik snel een notificatie krijg dat ze er weer zijn.
Das balen! Heb je de knoop door gehakt, word hij tijdelijk niet geleverd... :/

Hij word onder diverse namen verkocht. Je kan ook kijken naar Monoprice select mini of PrimaCreator P120 .
Aliexpress levert ook maar dat duurt een stuk langer en is weer lastiger met garantie claimen. Maar wellicht is het handiger om toch nog ff geduld te hebben. Persoonlijk vind ik hobbyking wat betrouwbaarder dan 1 of andere Chinees...

• grote_oever
Even een vraag tussen door. Heeft iemand hun printer gekoppeld met Domotica? En met name hierin Domoticz? Ik wil namelijk dat de printer automatisch stroomloos wordt één minuut na het printen. Ik zie dat octoprint veel plugins heeft, dus er zal vast wel een oplossing voor zijn.. maar welke? Er is in ieder geval geen plugin voor domoticz. En door domoticz het wattage te laten uitlezen vind ik niet zo betrouwbaar.
grote_oever schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:19:
Even een vraag tussen door. Heeft iemand hun printer gekoppeld met Domotica? En met name hierin Domoticz? Ik wil namelijk dat de printer automatisch stroomloos wordt één minuut na het printen. Ik zie dat octoprint veel plugins heeft, dus er zal vast wel een oplossing voor zijn.. maar welke? Er is in ieder geval geen plugin voor domoticz. En door domoticz het wattage te laten uitlezen vind ik niet zo betrouwbaar.
Ik geloof dat er in marlin wel een functie is voor het uitzetten van je printer via G code commando M81. Er zit ook een hardware kant aan dat verhaal. Deze instructable laat zien hoe je dat mogelijk aan kan pakken. Wellicht kan je het ook op een ATX voeding doen, maar daarvan weet ik niet welke pin je moet aansturen om dat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 27-09-2017 20:22 . Reden: Referenties en uitleg n.a.v. kleine zoekactie ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Radiance
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
grote_oever schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:19:
Home assistent heeft een component voor OctoPrint. Ik zelf gebruik ook Home Assistent als domotica platform maar heb nog geen Pi (Zero) voor OctoPrint. Ik zit momenteel ook in een verhuizing/verbouwing dus de komende tijd heb ik sowieso geen tijd om iets te doen met m'n printer.

In Home Assistent ziet het er zo uit. En doormiddel van een automation in Home Assistent moet jouw wens prima mogelijk zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.tsmithcreative.com/assets/blog/alexa-hass-octoprint/home-assistant.png
Je ziet daar een status printing 'on'. Met een simpele automation task moet je wel iets van een KaKu of sonnoff schakelaar uit kunnen schakelen op het moment dat die status naar 'off' veranderd met een vertraging van elke gewenste tijd.

Ik heb zelf ook heel even met Domoticz getest maar vond het persoonlijk niets. Ik vind Home Assistent veel prettiger werken. Doordat je met yaml scripts werk krijg ik het gevoel dat ik wat meer vrijheid heb om te doen wat ik wil maar ben nooit ver genoeg in Domoticz gedoken om te kijken wat daar allemaal mogelijk is. Ik vond ook de default interface van Home Assistent een stuk prettiger ogen maar dit alles is natuurlijk puur wat je zelf prettiger vindt werken.
Doet er verder ook niet echt toe in dit topic maar goed. :+

Als ik eenmaal verhuisd ben moet ik sowieso overstappen op OctoPrint omdat de printer dan niet meer bij mijn desktop in de buurt kan staan en ik Repetier Server niet prettig vind werken. Tegen die tijd zal ik wel eens een uitgebreid verslag maken van mijn ervaringen want ik wil dus ook zoiets als wat jij wilt. Ik wil dan bijvoorbeeld ook dat als de rookmelder afgaat hij automatisch de stroom uitschakeld. Ik moet me dan wel nog verdiepen in een betrouwbare rookmelder of sensor die ik kan koppelen.

@MsG ik vlieg nog wel maar nog steeds te weinig tijd om met enige regelmaat te vliegen.
Tot overmaat van ramp is mijn favoriete stek bouwterrein geworden waardoor ik nu vrij ver moet reizen en dus nog minder vaak kan vliegen. Maar heb de 3d printer aangeschaft mede om onderdelen te kunnen printen en vlak bij mijn nieuwe woning zit een aardig veld op loopafstand dus meer air time ;)

Youtube

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43
RonaldMeer schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 12:15:
Ga proberen met coast at end het beter te maken denk ik, of kan de snelheid nog omhoog?
Om te testen gebruik ik:
https://www.thingiverse.com/thing:15087

Met coast at end op 0.4 mm blijft het nog steeds zoals dit:

[afbeelding]
Bij mij geeft dat op een Geeetech i3 (vergelijkbaar met de anet a8) het volgende resultaat met een 0.4mm nozzle.
Retraction test

De printsnelheid lag belachelijk laag, omdat hij de tijd per laag op minimum 30s probeert te houden. Instellingen in Slic3r voor retraction: 1mm @ 40mm/s, extra length on restart 0.1mm, wipe while retracting aan.
160mm/s voor non-print moves.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43
Droxz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:10:
[...]
Maar zo te lezen mag dat dus net iets strakker zodat het a4tje iets meer weerstand heeft. Nogmaals bedankt! :9
Ik ga vaak bij het begin van de print, wanneer hij de rand nog aan het printen is, nog een beetje aan de Z-assen draaien om ze precies te krijgen zoals ik ze wil. Op die manier staat alles perfect eens hij aan zijn print begint.
Misschien moet ik mijn auto bed leveling toch eens installeren :-)

• Beakzz
ChojinZ schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:57:
[...]

Das balen! Heb je de knoop door gehakt, word hij tijdelijk niet geleverd... :/

Hij word onder diverse namen verkocht. Je kan ook kijken naar Monoprice select mini of PrimaCreator P120 .
Aliexpress levert ook maar dat duurt een stuk langer en is weer lastiger met garantie claimen. Maar wellicht is het handiger om toch nog ff geduld te hebben. Persoonlijk vind ik hobbyking wat betrouwbaarder dan 1 of andere Chinees...
Gelukkig was hij vandaag alweer verkrijgbaar dus mijn geduld is niet lang getest. Maar wat een vervelende winkel om PLA te zoeken zeg. In de EU is vrij weinig op voorraad en in de UK niet veel meer en zodra je 1 rolletje uit hun Asia? warehouse haalt dan heb je $50 + verzendkosten er bovenop. Had na lang zoeken eindelijk wat kleurtjes gevonden om te testen en besteld om er toen weer achter te komen dat er een 3mm rolletje door heen was geschoten bij het checken.

Gelukkig wel een goede online helpdesk die mijn order weer in store credits om heeft gezet om het nog eens te proberen. Maar nu zit ik met een paar leuke kleuren, maar geen rolletje zwart 1.75 PLA verkrijgbaar daar blijkbaar (EU en UK) 8)7

Dus heeft iemand een tip waar ik zwart en wit PLA het beste kan bestellen? Beetje redelijke prijs, maar geen zooi waar niet mee te printen valt. Na wat oefenen kan ik altijd nog voor high end gaan.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:30

DON PAPA

Tweaker-fan

Beakzz schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 01:31:
[...]Dus heeft iemand een tip waar ik zwart en wit PLA het beste kan bestellen? Beetje redelijke prijs, maar geen zooi waar niet mee te printen valt. Na wat oefenen kan ik altijd nog voor high end gaan.
Ik heb geen idee wat jij een redelijke prijs vind, maar Esun heeft goeie PLA voor 19,95 euro (1KG)

Zwart: https://reprapworld.nl/pr...art_spool_van_1kg_1_75mm/
Wit: https://reprapworld.nl/pr...wit_spool_van_1kg_1_75mm/

Ik zou ook niet te veel proberen te besparen op je filament, want mijn ervaring is dat goedkoop vaak duur koop is, omdat je die goedkopen zooi vaak zo de vuilnisbak in kan gooien...

[ Voor 13% gewijzigd door DON PAPA op 29-09-2017 08:16 ]

• Mar.tin
  • Laatst online: 19:15
Beakzz schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 01:31:
[...]
Dus heeft iemand een tip waar ik zwart en wit PLA het beste kan bestellen? Beetje redelijke prijs, maar geen zooi waar niet mee te printen valt. Na wat oefenen kan ik altijd nog voor high end gaan.
[tevredenklantstand] Ik koop al mijn filament bij 123-3D.nl. Zowel huismerk als het iets duurdere REAL. Beide printen uitstekend.

Het huismerk wordt geproduceerd door http://www.dutchfilaments.com/ welke ook filamenten maakt voor een heel aantal kleinere merkjes in Nederland zoals bijvoorbeeld Makerpoint.

Voor mij zijn de grote voordelen dat ik mijn voorraad van +- 80 rollen op bijna elk moment van de dag kan aanvullen als ik onverhoopt te weinig van een kleur dreig te hebben voor een opdracht. Immers kan je bestellen tot 23:59 > morgen in huis [/tevredenklantstand]

Verder met Reprapworld ook wel prima ervaringen, maar ze halen het qua leversnelheid niet met 123, plus dat ik destijds de PETG erg tegen vond vallen, moeilijk te printen, veel stringing.

Maargoed, dit jaar dan ook al bijna voor €6000 8)7 :X aan filament / anders besteld bij 123 O+ Misschien moeten ze een keer een groteklantendag organiseren :9

• jbhc
Afgelopen woensdag heb ik wat upgrades gedaan aan mijn A8:

- Lagers van de x-as vervangen
- Lagers van de y-as vervangen
- Snaarspanner voor de x-as geplaatst
- Snaarspanner voor de y-as geplaatst
- Kabelgeleider geplaatst
- Hotbed een kwartslag gedraaid
- Modificatie aan de hotbed bevestiging zodat ik deze nu kan stellen met de vleugelmoeren.

De printer leek op het eerste gezicht prima te werken en ik heb vervolgens een print van 5-uur gestart voor onderdelen van een kabelgeleider voor de z-as.
Na het printen leek het resultaat geweldig totdat ik de schakels van de kabelgeleider probeerde samen te voegen. De ronde nokken en gaten blijken niet meer netjes rond :X

Na het printen van een testblokje blijkt ook dat de cirkels ovaal geworden zijn.
Gisteravond een behoorlijke tijd gezocht naar de oorzaak. In eerste instantie dacht ik dat de gespannen snaren het probleem waren aangezien ik delen van het frame behoorlijk zie flexen maar het aanpassen van de snaarspanning had geen effect.

Uiteindelijk heb ik het probleem vermoedelijk gevonden:

Bij het aanpassen van het print bed heb ik andere m3 boutjes gebruikt omdat de originele boutjes niet van de beste kwaliteit zijn. De nieuwe boutjes zijn waarschijnlijk 5mm korter waardoor de veren veel meer gespannen worden. dit heeft tot gevolg dat de montageplaat met de lagers kromgetrokken wordt waardoor de boel veel te zwaar gaat lopen.

Uiteraard had ik geen langere boutjes meer in huis dus wordt vervolgd :X

• Mar.tin
  • Laatst online: 19:15
jbhc schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:49:

- Modificatie aan de hotbed bevestiging zodat ik deze nu kan stellen met de vleugelmoeren.

De printer leek op het eerste gezicht prima te werken en ik heb vervolgens een print van 5-uur gestart voor onderdelen van een kabelgeleider voor de z-as.
Na het printen leek het resultaat geweldig totdat ik de schakels van de kabelgeleider probeerde samen te voegen. De ronde nokken en gaten blijken niet meer netjes rond :X

Na het printen van een testblokje blijkt ook dat de cirkels ovaal geworden zijn.
Gisteravond een behoorlijke tijd gezocht naar de oorzaak. In eerste instantie dacht ik dat de gespannen snaren het probleem waren aangezien ik delen van het frame behoorlijk zie flexen maar het aanpassen van de snaarspanning had geen effect.

Bij het aanpassen van het print bed heb ik andere m3 boutjes gebruikt omdat de originele boutjes niet van de beste kwaliteit zijn. De nieuwe boutjes zijn waarschijnlijk 5mm korter waardoor de veren veel meer gespannen worden. dit heeft tot gevolg dat de montageplaat met de lagers kromgetrokken wordt waardoor de boel veel te zwaar gaat lopen.

Het kan natuurlijk ook nog een beetje zo zijn, dat er door het vervangen / aanpassen van de snaarspanning de steps / mm iets gewijzigd is. Hoewel je dit niet zou verwachten misschien direct, heb ik het meermaals meegemaakt dat door iets te wijzigen in het snaarpad (hoe klein ook) mijn calibratie niet meer goed was.

• Beakzz
Mar.tin schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:35:
[...]

[tevredenklantstand] Ik koop al mijn filament bij 123-3D.nl. Zowel huismerk als het iets duurdere REAL. Beide printen uitstekend.

Het huismerk wordt geproduceerd door http://www.dutchfilaments.com/ welke ook filamenten maakt voor een heel aantal kleinere merkjes in Nederland zoals bijvoorbeeld Makerpoint.

Voor mij zijn de grote voordelen dat ik mijn voorraad van +- 80 rollen op bijna elk moment van de dag kan aanvullen als ik onverhoopt te weinig van een kleur dreig te hebben voor een opdracht. Immers kan je bestellen tot 23:59 > morgen in huis [/tevredenklantstand]

Verder met Reprapworld ook wel prima ervaringen, maar ze halen het qua leversnelheid niet met 123, plus dat ik destijds de PETG erg tegen vond vallen, moeilijk te printen, veel stringing.

Maargoed, dit jaar dan ook al bijna voor €6000 8)7 :X aan filament / anders besteld bij 123 O+ Misschien moeten ze een keer een groteklantendag organiseren :9
Heb toen die Switch stands laten maken bij je en die zijn zo stevig als het maar kan dus dat moet (ruim) goed genoeg zijn voor me ;)

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-02 22:30
Mar.tin schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:21:
[...]

Het kan natuurlijk ook nog een beetje zo zijn, dat er door het vervangen / aanpassen van de snaarspanning de steps / mm iets gewijzigd is. Hoewel je dit niet zou verwachten misschien direct, heb ik het meermaals meegemaakt dat door iets te wijzigen in het snaarpad (hoe klein ook) mijn calibratie niet meer goed was.
De belts die bij de Anet A8 kit zitten zijn niet verstevigd met vezels en dus redelijk rekbaar, iets wat met een belt tensioner makkelijk te rekken is.
jbhc schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:49:

Inderdaad wat @Igor92 en @Mar.tin zeggen. Door de spanning op te voeren worden de steps/mm beïnvloed en zal je belt uitrekken. Sinds ik nieuwe GT2 banden heb geïnstalleerd gaat dat allemaal veel beter bij mijn A8. Sowieso zou ik voor de Y richting een brace printen om het frame intact te houden. (of je doet een upgrade naar een AM8)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• jbhc
Ik ben me er van bewust dat de standaard riemen niet al te best zijn alleen had ik ze niet zo heel strak getrokken juist om uitrekken te voorkomen.
Ondertussen heb ik het bed met iets langere boutjes vastgezet en loopt het nu super soepel. Het frame flext niet meer en de testprint ziet er veelbelovend uit.

Ik heb wel wat glasvezel-verstevigde riem besteld dus morgen zal ik de boel eens op spanning trekken :X

/edit:

De cirkels zijn bijna rond maar helaas niet perfect :X De riemen zijn kennelijk dus toch iets opgerekt.

[ Voor 12% gewijzigd door jbhc op 29-09-2017 19:39 ]

• zynex
jbhc schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:19:
Ik ben me er van bewust dat de standaard riemen niet al te best zijn alleen had ik ze niet zo heel strak getrokken juist om uitrekken te voorkomen.
Ondertussen heb ik het bed met iets langere boutjes vastgezet en loopt het nu super soepel. Het frame flext niet meer en de testprint ziet er veelbelovend uit.

Ik heb wel wat glasvezel-verstevigde riem besteld dus morgen zal ik de boel eens op spanning trekken :X

/edit:

De cirkels zijn bijna rond maar helaas niet perfect :X De riemen zijn kennelijk dus toch iets opgerekt.
Een perfecte cirkel bestaat niet. ;) Maar dat ze niet rond zijn heeft waarschijnlijk weinig te maken met opgerekte riemen. Nu heb ik niet direct ervaring met een Anet A8, maar wel met veel onversterkte riemen en het rekken is vaak miniem. Ik kan met niet voorstellen dat jouw riem nu in een paar dagen zoveel is opgerekt (vooral als je hem niet super strak had) dat je cirkels niet rond zijn.

Dit heeft eerder te maken met verkeerd afgestelde riemen. Je hebt waarschijnlijk de riem van je bed te los staan in verhouding met de riem van je x as. (of andersom). Riemen die ongelijk zijn afgesteld zorgen juist voor uitgerekte/niet ronde prints. Daar heeft een rekkende riem niet zoveel mee te maken. Gewoon gelijk strak aanspannen die dingen en gaan printen. Dat uitrekken is echt miniem en vaak alleen in het begin eventjes. Tevens vang je dit makkelijk op met de belt tensioners. Daar zijn die dingen immers voor.

(Met strak bedoel ik natuurlijk normaal en niet frame kromtrekkend strak. ;) Dus gewoon dat je de riem een beetje als een gitaarsnaar kan bespelen.)

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

jbhc schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:19:

/edit:

Heb je het frame onder het bed al "op de kop" gemonteerd? Begreep dat in de officiële handleiding de middelste plaat (waar de riem aan vast zit) aan de bovenkant zit terwijl hij een stuk beter zit andersom, dan zit de riem ook een stuk beter en rechter.

En heb je genoeg ruimte tussen de motoras en die z as zitten, de as van de motor mag maar 5mm de koppeling in en hetzelfde geldt voor de as, dan past ie ook beter boven in het frame met minder wobble.

Let op heb de printer zelf nog niet is voornamelijk YouTube voorkennis. :P

Edit Dit bedoelde ik zojuist heel onduidelijk duidelijk te maken.

Vanaf 4:45 YouTube: Anet A8 - Aufbau - Was die Anleitung nicht zeigt! \[Deutsch, Engl. Sub.]

En hier hebben ze het bed frame overigens ook op de kop gemonteerd. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Flagg op 29-09-2017 22:46 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• jbhc
@zynex Had gelijk. de snaarspanning mag niet te laag zijn want dat komt de circels zeker niet ten goede. Ik heb beide riemen op een redelijke spanning gezet en de printer print al de hele avond netjes en relatief stil.

Ik heb wel nog steeds dat als ik te veel loop te rommelen aan het heated bed dat deze dan het montage frame er onder zodanig misvormd dat deze niet lekker meer glijd. De truuk is dus om eerst alle stelmoeren los te draaien en dan pas de boel te levelen.

Ik heb nu wel een eenvoudig testprintje welke ik voortaan na een modificatie eerst maar even probeer voordat ik de printer 8 uur laat printen :X

@Flagg Ik heb inderdaad het bedframe al op zn kop gemonteerd. Ook heb ik gisteren de assen van de z motoren afgesteld. Dit maakt voor de hoogte van die as verder niet zoveel uit; hij komt nog steeds niet tot aan het gat.
De zogenaamde z-wobble is bij mij niet heel ernstig aanwezig en verder ook geen probleem. Dit is gewoon onderdeel van het ontwerp van de printer. De boel wordt op z'n plek gehouden door de geleiderails.

De printer begint er ondertussen een beetje op te lijken al gaat er een einde komen aan het snelle upgraden want ik begin commentaar van het thuisfront te krijgen. "Nu willen wij ook wel eens wat printen: :X
Morgen nog de mosfets monteren en dan moet er eerst maar eens even wat prullaria geprint worden :X

[ Voor 6% gewijzigd door jbhc op 30-09-2017 01:50 ]

• grote_oever
Even vraag, ik ben iets aan het afdrukken wat groot is. Maar ik loop tegen een klein probleempje aan. Wanneer ik een klein hoog object print merk ik dat hij na laag 50 opeens het plakband naar boven trekt, waardoor het object uiteindelijk aan de onderkant een beetje rond wordt. Ik gebruik op dit moment de schilders action tape, maar misschien ligt het ergens anders aan.

De hechting in het begin is goed. Maar na laag 50 lijkt het dat de hechting niet meer goed is. Object is er ook heel simpel af te halen, terwijl ik kleine objecten altijd met een spatel eraf moet halen.

Hotbedtemp: 50 graden
Filament: PLA

Hier voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KlTByo2MnPpnxW34EtPJ2M1W/thumb.jpg

De print is voor de rest prima. De koeling moet ook geen probleem zijn, want voordat hij het plakband los trekt is hij al bij laag 50. Ik zit te denken om duurder plakband te halen, maar toch even jullie ervaringen vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door grote_oever op 30-09-2017 09:25 ]

• jbhc
@grote_oever Ik had gisteravond exact hetzelfde. Gelukkig bleef het object voor de rest wel goed vast zitten. Bij mij staat het hotbed op 60 graden.
Misschien dat het aluminium van het bed op een gegeven moment wat vervormt.
grote_oever schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 09:21:
Even vraag, ik ben iets aan het afdrukken wat groot is. Maar ik loop tegen een klein probleempje aan. Wanneer ik een klein hoog object print merk ik dat hij na laag 50 opeens het plakband naar boven trekt, waardoor het object uiteindelijk aan de onderkant een beetje rond wordt. Ik gebruik op dit moment de schilders action tape, maar misschien ligt het ergens anders aan.

De hechting in het begin is goed. Maar na laag 50 lijkt het dat de hechting niet meer goed is. Object is er ook heel simpel af te halen, terwijl ik kleine objecten altijd met een spatel eraf moet halen.

Hotbedtemp: 50 graden
Filament: PLA

Hier voorbeeld:

[afbeelding]

De print is voor de rest prima. De koeling moet ook geen probleem zijn, want voordat hij het plakband los trekt is hij al bij laag 50. Ik zit te denken om duurder plakband te halen, maar toch even jullie ervaringen vragen.
Ik denk dat het te veel afkoelt en wellicht dat er te weinig oppervlak is om aan te hechten. Zelf print ik PLA met een HB temp van 56° à 57° C, afhankelijk van de kleur. (Ik gebruik altijd Real Filament, dus ik heb niet zo veel ervaring met andere merken). de ondergrens die ik zou aanhouden is 55° C, daaronder zit je te ver van de glastemperatuur van PLA af, welke op 60° C ligt.

Je kan ook je brim breder maken. (of er een instellen als je dat nog niet gedaan had) Zelf heb ik een brim van 5mm ingesteld. Dit werkt voor mij goed.
Soms kan enkel een brim wel lostrekken als de laag niet goed gelegd wordt of er simpelweg te veel aan getrokken wordt. Als dat zo is, kan je wellicht een Raft overwegen. Helaas betekent een Raft altijd snijwerk achteraf, omdat je een soort van bodemstructuur toevoegt die 3 lagen dik is. Meestal is een brede(re) brim voldoende bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 30-09-2017 18:00 ]

© ocf81 1981-infinity

• grote_oever
ocf81 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat het te veel afkoelt en wellicht dat er te weinig oppervlak is om aan te hechten. Zelf print ik PLA met een HB temp van 56° à 57° C, afhankelijk van de kleur. (Ik gebruik altijd Real Filament, dus ik heb niet zo veel ervaring met andere merken). de ondergrens die ik zou aanhouden is 55° C, daaronder zit je te ver van de glastemperatuur van PLA af, welke op 60° C ligt.

Je kan ook je brim breder maken. (of er een instellen als je dat nog niet gedaan had) Zelf heb ik een brim van 5mm ingesteld. Dit werkt voor mij goed.
Soms kan enkel een brim wel lostrekken als de laag niet goed gelegd wordt of er simpelweg te veel aan getrokken wordt. Als dat zo is, kan je wellicht een Raft overwegen. Helaas betekent een Raft altijd snijwerk achteraf, omdat je een soort van bodemstructuur toevoegt die 3 lagen dik is. Meestal is een brede(re) raft voldoende bij mij.
Ik zal 60 graden eens proberen. En zie dat er kortingsbonnen zijn voor bouwmarkt. Dus haal ook even wat tessa plakband. Rare is dat niet heb object loslaat, maar het plakband. Dit zal hoogstwaarschijnlijk komen doordat het object naar boven trekt en de plakband dit niet aankan.

• zynex
grote_oever schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:51:
[...]

Ik zal 60 graden eens proberen. En zie dat er kortingsbonnen zijn voor bouwmarkt. Dus haal ook even wat tessa plakband. Rare is dat niet heb object loslaat, maar het plakband. Dit zal hoogstwaarschijnlijk komen doordat het object naar boven trekt en de plakband dit niet aankan.
Als het echt alleen het plakband is dat loslaat zou ik eens iets anders proberen, zoals haarspray. (Of duurdere BuildTak). Het lijkt me dat de tape gewoon loslaat doordat deze voor een veel langere tijd warm wordt en dan ook nog steed meer druk krijgt van een het geprinte object door middel van hefboomwerking.

Maar als het niet de tape is, gewoon een bredere brim instellen zoals eerder gezegd werd. Zorg verder ook dat de temperatuur van je heat bed dadelijk niet te hoog is, want dan laat het gewoon los door warping.

Verder, als alles goed afgesteld is, maar hoge objecten nog loslaten, dan kun je ook de z offset verminderen. Op deze manier druk je het plastic meer op de glasplaat en laat het echt niet meer los totdat de plaat afgekoeld is. Dit zou echter niet hoeven, maar ik doe het wel eens als ik smalle hoge dingen print. (meer dan 15cm ofzo). Dit kan wel zorgen voor een object dat in de hoogte iets te laag is en voor een elephant feet. Het is dus maar net wat je print en wat je einddoelen zijn.

• grote_oever
zynex schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:47:
[...]

Als het echt alleen het plakband is dat loslaat zou ik eens iets anders proberen, zoals haarspray. (Of duurdere BuildTak). Het lijkt me dat de tape gewoon loslaat doordat deze voor een veel langere tijd warm wordt en dan ook nog steed meer druk krijgt van een het geprinte object door middel van hefboomwerking.

Maar als het niet de tape is, gewoon een bredere brim instellen zoals eerder gezegd werd. Zorg verder ook dat de temperatuur van je heat bed dadelijk niet te hoog is, want dan laat het gewoon los door warping.

Verder, als alles goed afgesteld is, maar hoge objecten nog loslaten, dan kun je ook de z offset verminderen. Op deze manier druk je het plastic meer op de glasplaat en laat het echt niet meer los totdat de plaat afgekoeld is. Dit zou echter niet hoeven, maar ik doe het wel eens als ik smalle hoge dingen print. (meer dan 15cm ofzo). Dit kan wel zorgen voor een object dat in de hoogte iets te laag is en voor een elephant feet. Het is dus maar net wat je print en wat je einddoelen zijn.
Net Tesa plakband gekocht. Stuk duurder dan de action tape, maar was even benieuwd naar het verschil. Inmiddels 3 print uren verder en meer dan 200 lagen gehad en het plakband blijft zeer strak op het hotbed liggen. Lijkt dus toch aan de cheapass Action plakband te liggen.

Dit had ik eerder moeten doen. Hoef ik niet twee van die grote torens weg te gooien omdat ze krom getrokken zijn :(

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:33
grote_oever schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:52:
[...]
Net Tesa plakband gekocht. Stuk duurder dan de action tape, maar was even benieuwd naar het verschil. Inmiddels 3 print uren verder en meer dan 200 lagen gehad en het plakband blijft zeer strak op het hotbed liggen. Lijkt dus toch aan de cheapass Action plakband te liggen.

Dit had ik eerder moeten doen. Hoef ik niet twee van die grote torens weg te gooien omdat ze krom getrokken zijn :(
Nou heeft de action nogal wat verschillende tape's liggen, net als dat de tesa een breed assortiment heeft Had je de paarse of de oranje/gele van de Action? En wat gebruik je nu dan van Tesa ?
Voor de originele functie van schilderstape is het natuurlijk niet echt een vereiste om bij 60+ graden ook nog te blijven plakken.

[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 30-09-2017 19:32 ]

• grote_oever
gekkie schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:30:
[...]

Nou heeft de action nogal wat verschillende tape's liggen. Had je de paarse of de oranje/gele ?
Oranje/gele ken ik niet. Heb tot nu toe alleen de paarse gebruikt.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:33
grote_oever schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:31:
[...]
Oranje/gele ken ik niet. Heb tot nu toe alleen de paarse gebruikt.
Ahh .. dat is de easy los laat tape, zou er volgens mij ook op moeten staan. Kun je zo ongeveer onmogelijk een oppervlak mee beschadigen :p

• jbhc
Vandaag de hele middag bezig geweest met de printer.

De mosfets waren gisteren binnen gekomen dus ik heb vanmorgen een bracket geprint.
Vervolgens heb ik meteen de kans aangegrepen om de bedrading er zo knap mogenlijk in te maken.

Uiteindelijk kostte de bedrading erg veel tijd maar ik doe op mijn werk iets met draadjes en ik kon het echt niet meer aanzien :X

Nadat ik klaar was en alles weer werkte heb ik voor de grap eens een multimeter op de voedende kant van de mosfet voor het heated-bed gezet. Als het bed aan wordt gezet dan zakt de spanning van 12.20 naar 12.04 Volt. (En ja, ik heb al een 29A Meanwell voeding gemonteerd en daar blijft de spanning gewoon strak 12.20 volt) Ik heb de mosfet voorzien van een stuk 1,5mm2 en dit blijkt dus niet dik genoeg om het bed van voldoende stroom te voorzien :X dit ga ik dus nog vervangen voor 2,5mm2. Dit houd automatisch ook in dat de standaard meegeleverde 1,5mm2 richting het heated bed dus ook echt niet dik genoeg is en ook dit zal ik dus gaan vervangen.

Ondertussen alweer 2 printjes gemaakt. Helaas begint de koelfan nu te overlijden :X

Ik blijf het een ontzettend leuk speeltje vinden alleen ondertussen beginnen de kosten aardig op te lopen. Ik gok dat tegen de tijd dat de printer helemaal is zoals ik hem wil dat ik dan kwa kosten net zo goed een CR-10 had kunnen kopen :)

• zoeperman
jbhc schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:30:

Ik blijf het een ontzettend leuk speeltje vinden alleen ondertussen beginnen de kosten aardig op te lopen. Ik gok dat tegen de tijd dat de printer helemaal is zoals ik hem wil dat ik dan kwa kosten net zo goed een CR-10 had kunnen kopen :)
Haha ja dat klopt, ligt er ook aan wat je koopt en waar...
Maar goed, dan heb je ook niet de ervaring met upgraden en dergelijke.
Het is natuurlijk ook een keuze, welke je hebt overwogen toen je hem kocht neem ik aan?

• zoeperman
grote_oever schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:56:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Zou je hetzelfde nog eens willen proberen, maar dan met printspeed 30mm/s? En outwalls zelfs 15mm/s? En wil je daarnaast nog even kijken hoe je hotbed geleveld hebt? Ik vermoed dat deze ook iets te hoog staat, waardoor de eerste laag niet goed hecht en je al een valse start hebt.

Zou je dit eens willen proberen en zelfde print nog een keer doen?
nou ik heb beide dus gedaan (wat is dat nozzle schoonmaken een geklooi zeg (2 uur bezig geweest er mee) 8)7 )
en print speed ook aangepast, maar geen succes.
deze settings heb ik gebruikt in cura
curacura1

maar dan geeft hij dit alsnog als resultaat:
fout1
fout2
fout3
fout4

omdat ik het gevoel de print ervoor had dat bed niet level was ben ik ook gelijk met deze print maar op een spiegel over gestapt. Dit was ook de eerste print op een spiegel trouwens, geleveld op 0,1 mm met een voelermaat.

Ik snap alleen niet wat er mis gaat dat de print niet goed wil 8)7 8)7

• Radiance
  • Registratie: April 2005
Ik herken dat ook, dat de kosten beginnen op te lopen. :P

Heb net toch maar een RAMPS bordje besteld omdat ik in mijn nieuwe woning toch een kast met Lack tafeltjes wil gaan maken en het mij dan handig lijkt om het scherm en de RAMPS buiten de kast te hebben.

Dit maakt ook het aansluiten van de E3D makkelijker en hoef ik geen stekkertjes te gaan knippen en aan elkaar solderen of stekkertjes bestellen en veranderen. Ook kan de 3D touch sensor dan direct aangesloten worden dus dat levert alleen maar voordelen op.

Ik zit ook te kijken naar een Pi Zero W maar twijfel nog of ik niet beter een Orange Pi kan bestellen.
Nu is de standaard image van Octoprint compatible met de Zero W maar een Orange Pi is weer een stuk sneller maar lastiger te installeren. Iemand hier toevallig ervaring met Octoprint i.c.m. een Orange Pi?
Ik lees wel enkele berichten dat een Pi Zero W toch wat aan de trade kant is maar ik was niet van plan om te gaan slicen met de Pi. Het is puur en alleen om de print opdrachten te ontvangen en misschien dat ik er een camera aan wil hangen in de toekomst. Die camera heb ik alleen nodig als ik de printkast heb voorzien van een deugdelijke rookmelder welke ik kan koppelen aan Home Assistant en de stroom uitschakelt bij rook want tot die tijd wil ik de printer niet onbeheerd laten printen. Ik heb helaas geen ruimte waar de printer redelijk veilig staat qua brandgevaar, hij komt gewoon in de woonkamer.

Ik heb me inmiddels ook geregistreerd bij Misumi. Ik ben ZZP'er maar ze activeerden mijn account niet met de standaard registratie. Pas nadat ik ze een mail verzond met kvk en btw gegevens werd ik geactiveerd dus misschien dat die truc met random bedrijfsnaam verzinnen niet meer werkt?

Ik wil dus uiteindelijk ook upgraden naar een AM8 in ieder geval. Maar gezien de kosten en de kwaliteit waarmee ie nu print wacht ik daar wel nog even mee.

Youtube

• jbhc
zoeperman schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:42:
[...]

Haha ja dat klopt, ligt er ook aan wat je koopt en waar...
Maar goed, dan heb je ook niet de ervaring met upgraden en dergelijke.
Het is natuurlijk ook een keuze, welke je hebt overwogen toen je hem kocht neem ik aan?
Het is inderdaad een keuze die ik gemaakt heb en inderdaad weloverwogen. Daarom heb ik ook de A8 genomen. Daar is namelijk verschrikkelijk veel voor te vinden.

Voor wat betreft je printproblemen: Lopen het bed en de extruder wel echt soepel? Ik print hier nu op 60mm/s en de prints komen er echt super uit.

Weet je zeker dat je nozzle nu vrij van troep is? Dus je hoort de stappenmotor van de extruder niet af en toe tikken?

Staan de beide kanten van de z-as ook nog even hoog?

Ik heb trouwens de flow wel op 105% staan

En je bed staat voor pla wel erg heet. 60graden is meer dan genoeg en ik zet hem tegenwoordig na een milimeter of 5 handmatig uit.

[ Voor 7% gewijzigd door jbhc op 01-10-2017 00:19 ]

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:49

Edd

zoeperman schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:50:
Ik snap alleen niet wat er mis gaat dat de print niet goed wil 8)7 8)7
Het lijkt toch wel heel erg op under-extrusion. Kloppen je steps/mm van je extruder wel?
Slipt deze niet door het filament heen? Of heeft deze geen grip genoeg op het filament?
Radiance schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:55:
Iemand hier toevallig ervaring met Octoprint i.c.m. een Orange Pi?
Ja, ik!
Ik gebruik een Orange Pi Wireless Zero icm OctoPrint op de VORON.
Het installeren van OctoPrint, nadat je een juiste linux-image hebt gevonden, is niet zo heel moeilijk.
Echter is de Wifi echt bagger. Ik krijg wel verbinding, maar onwijs traag en maakt het er gewoon niet beter op. Hierbij lijkt de interface gewoon traag en slecht werkend.
Ik ga, denk ik, binnenkort weleens kijken naar een Pi Zero W hiervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Edd op 01-10-2017 00:27 ]

-

• zoeperman
[quote]Edd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 00:26:
[...]

Het lijkt toch wel heel erg op under-extrusion. Kloppen je steps/mm van je extruder wel?
Slipt deze niet door het filament heen? Of heeft deze geen grip genoeg op het filament?

[...]

hmm, hoe test/check je dat makkelijk, qua steps/mm?
Dan kan ik dat morgen even kijken.

Ik zal morgen eens zonder fan op de zijkant printen, kijken of hij niet slipt.

• Edd

Edd

zoeperman schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 00:35:

hmm, hoe test/check je dat makkelijk, qua steps/mm?
Dan kan ik dat morgen even kijken.

Ik zal morgen eens zonder fan op de zijkant printen, kijken of hij niet slipt.
Je kunt de printer aan een PC hangen en dan het M503 commando geven.
Dit toont de printer instellingen. Hierin staat een regel beginnend met M92 en die moet je dan even bekijken. Het gaat om het getal wat begint met een E. Ik weet niet wat het moet zijn, maar dat zou je kunnen opzoeken.
De setting kun je ook via het display opvragen, in het Control menu als het goed is.

Je kunt tijdens het printen ook voelen aan het filemant. Of dat goed doorgaat. Als je deze lichtjes vasthoudt zou de extruder deze toch erdoorheen moeten trekken.
Zet je wel genoeg spanning met de arm om het filament door het tandwiel op te laten pakken? Dit mag best goed aangedraaid worden. Volgens mij had ik in het begin ook weleens gedaan. Niet genoeg spanning zetten met de schroeven van de extruder, waardoor er het tandwiel niet genoeg grip kreeg op het filament.

-

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:15
Heb je wel je filament opgemeten?
Ik print veel met 123-3d filament, en dat is eigenlijk gemiddeld 1.69mm dus dat vul ik ook in bij cura.
dan zie je ook je verbruik omhooggaan(niet dat dat echt accuraat is).
Ook Moet je je esteps calibreren, bijv. als ik mijn a8 100mm liet feeden was het maar 97mm in werkelijkheid.
Ik heb marlin geflashd en dan kan je het gewoon op de printer het zelf zien en veranderen.

• KevinSetz
ik ben eigenlijk opzoek naar 1 van de betere filament, wel in nederland tekoop:

PLA - 1.75mm

Heeft iemand idee welk merk het is?

Wil gewoon verschil even zien met eigen ogen :)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

KevinSetz schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:40:
ik ben eigenlijk opzoek naar 1 van de betere filament, wel in nederland tekoop:

PLA - 1.75mm

Heeft iemand idee welk merk het is?

Wil gewoon verschil even zien met eigen ogen :)
https://colorfabb.com
https://www.formfutura.com/shop

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-10-2017 11:29 ]

• GuusN
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 07:24
Hallo Tweakers,

Ik ben een newbie in het 3d printer gebeuren.
Ik heb al veel informatie zitten lezen maar zie soms door de bomen het bos niet meer.

Wat zoek ik:

Budget 3d printer kit( 150 Euro- 250 euro)
Doel: techniek beter leren begrijpen en zeker straks met de wintermaanden lekker kunnen knutselen/printen.

Ik heb twee printers die er bij mij uitspringen:

Anet A6 (opvolger van de A8)

https://www.gearbest.com/...inter-kits/pp_428456.html

Voordelen:

• “Makkelijke” printer om te leren en te begrijpen hoe 3D werkt
• prijs technisch interessant
• grote community back-up
• Upgrades makkelijk te krijgen

Nadeel:

• Power supply schijnt niet echt goed te zijn
• Standaard geen auto leveling
• Lagers niet echt goed?

Al met al een leuke printer waar nog wel wat extra geld ingestoken moet worden om te verbeteren.

Of de:

2017 Newest Tevo Tarantula Prusa I3 3D Printer DIY Kit

https://www.gearbest.com/...inter-kits/pp_671767.html?

Voordelen:

• Groter printerbed (20x20x28)
• Auto leveling
• Ondersteund meer filament type als de Anet: ABS,Flexible Filaments,Nylon,PETG,PLA,PVA,Wood
• Upgrades beschikbaar

Nadeel:

• Minder grote support community?
• ???

Graag jullie mening

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

GuusN schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:47:

2017 Newest Tevo Tarantula Prusa I3 3D Printer DIY Kit

https://www.gearbest.com/...inter-kits/pp_671767.html?

Nadeel:

• Minder grote support community?
• ???

Graag jullie mening
Hele grote community, waar men nog steeds respect voor n00bs heeft ;)
https://www.facebook.com/groups/TEVO.3dprinter.owners 35.000 leden :)

"Heb hem zelf ook" ;), leuke printer om mee te beginnen. Vele mods voor beschikbaar (zelf te printen).
Je krijgt echt het idee dat je iets van scratch bouwt. Je kunt er echt perfecte prints mee krijgen, maar wel na uren tweaken (o.a. layer fan is een must, en brackets om het frame strak te houden (te schroeven op een houten plaat).
Daardoor leer je veel over het mechanische aspect.
Tip, bestel bij een mede-tweaker upgrades van aluminium: https://taralu.net/ Daar wordt die printer meteen heel stevig van.

• GuusN
Super, bedankt voor de tip.

• Droxz
  • Niet online
GORby schreef op woensdag 27 september 2017 @ 23:23:
[...]

Ik ga vaak bij het begin van de print, wanneer hij de rand nog aan het printen is, nog een beetje aan de Z-assen draaien om ze precies te krijgen zoals ik ze wil. Op die manier staat alles perfect eens hij aan zijn print begint.
Misschien moet ik mijn auto bed leveling toch eens installeren :-)
Bedankt voor je tip!
Ik ben inmiddels 2 prints verder. De eerste moeten afbreken omdat deze niet op mijn bredbed bleef liggen, en de 2e print erna ging eigenlijk best ok! :D
Volgende print inderdaad eens met de z-assen spelen.

• zynex
Droxz schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:43:
[...]

Bedankt voor je tip!
Ik ben inmiddels 2 prints verder. De eerste moeten afbreken omdat deze niet op mijn bredbed bleef liggen, en de 2e print erna ging eigenlijk best ok! :D
Volgende print inderdaad eens met de z-assen spelen.
Dat lijkt me niet geheel verstandig. Je hebt dan kans dat je z as out of sync raakt. Oftewel de linker/rechter kant staat hoger/lager dan de andere kant. Dit levert enkel nadelige print resultaten op. Je zou nooit met je z as hoeven spelen. 1x instellen dat deze gelijk staat en verder niet meer aankomen.

Als je het gevoel hebt dat je wel met je z as moet spelen, dan raad ik aan je bed beter te leveren of je Z-offset aan te passen. Je kan in de console gewoon een M501 command geven en kijken wat je z offset is. Als je denkt dat deze lager/hoger moet: M851 Z-1.4 bijv. (Z waarde invullen naar wens). Tot slot schrijf je dan deze waarde naar jej EEPROM met een M500.

Dat is de juiste manier om het te doen als je het mij vraagt. 8) Verder zie ik ook mensen spelen met hun e steps. Je kan dan wel mooi je 20x20 test kubus kalibreren, maar vervolgens kloppen al je andere prints niet meer. De Esteps moeten altijd kloppen op basis van berekeningen. Dus bijvoorbeeld de pitch van je lead screw of het aantal graden van je motor en de tanden van je pulleys. Dit moet ervoor zorgen dat alles met een minimale tolerantie van 0.2mm klopt. Anders heb je andere problemen in je printer zitten die eerst opgelost moeten worden. :9

En met je slicer vervolgens gewoon de laatste kleine tweaks maken, zoals het compenseren van te dik/dun filament.

• Droxz
  • Niet online
zynex schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:26:
[...]

Dat lijkt me niet geheel verstandig. Je hebt dan kans dat je z as out of sync raakt. Oftewel de linker/rechter kant staat hoger/lager dan de andere kant. Dit levert enkel nadelige print resultaten op. Je zou nooit met je z as hoeven spelen. 1x instellen dat deze gelijk staat en verder niet meer aankomen.

Als je het gevoel hebt dat je wel met je z as moet spelen, dan raad ik aan je bed beter te leveren of je Z-offset aan te passen. Je kan in de console gewoon een M501 command geven en kijken wat je z offset is. Als je denkt dat deze lager/hoger moet: M851 Z-1.4 bijv. (Z waarde invullen naar wens). Tot slot schrijf je dan deze waarde naar jej EEPROM met een M500.

Dat is de juiste manier om het te doen als je het mij vraagt. 8) Verder zie ik ook mensen spelen met hun e steps. Je kan dan wel mooi je 20x20 test kubus kalibreren, maar vervolgens kloppen al je andere prints niet meer. De Esteps moeten altijd kloppen op basis van berekeningen. Dus bijvoorbeeld de pitch van je lead screw of het aantal graden van je motor en de tanden van je pulleys. Dit moet ervoor zorgen dat alles met een minimale tolerantie van 0.2mm klopt. Anders heb je andere problemen in je printer zitten die eerst opgelost moeten worden. :9

En met je vervolgens gewoon de laatste kleine tweaks maken, zoals het compenseren van te dik/dun filament.
Dat is nog eens een uitleg, en geeft me genoeg werk om uit te zoeken.
Z assen werken gewoon prima dus vanavond het bed maar weer opnieuw afstellen.
Misschien een domme vraag hoor, maar ik heb mijn hele bed afgesteld en wat prints geprobeerd.
Wil ik de volgende dag weer verder komt mijn print kop tegen mijn bed aan en
moet ik weer opnieuw afstellen O-)

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-02 11:33
Anet E10 vs Tevo Tarantula vs CR10

Als ik naar de build plate kijk steunt deze bij een tevo en een CR10 op een enkele midden geleiding waarbij een E10 een dubbele geleiding wordt gebruikt. Mij lijkt het dat de dubbele geleiding sterker en nauwkeuriger is.

Is mijn gedachte goed.?

Xiaomi 13T Pro

• GuusN
Btje schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:44:
Anet E10 vs Tevo Tarantula vs CR10

Als ik naar de build plate kijk steunt deze bij een tevo en een CR10 op een enkele midden geleiding waarbij een E10 een dubbele geleiding wordt gebruikt. Mij lijkt het dat de dubbele geleiding sterker en nauwkeuriger is.

Is mijn gedachte goed.?
Je zou denken van wel. Toch komt de "build quality" van deze printer niet best uit de test.

https://pevly.com/anet-e10-review/

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-02 11:33
Maar de print quality lijkt wel in orde. Idd jammer van die build stukjes.

Xiaomi 13T Pro

• zynex
Droxz schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 06:53:
[...]

Dat is nog eens een uitleg, en geeft me genoeg werk om uit te zoeken.
Z assen werken gewoon prima dus vanavond het bed maar weer opnieuw afstellen.
Misschien een domme vraag hoor, maar ik heb mijn hele bed afgesteld en wat prints geprobeerd.
Wil ik de volgende dag weer verder komt mijn print kop tegen mijn bed aan en
moet ik weer opnieuw afstellen O-)
Ik neem aan dat de stelschroeven van je bed niet los trillen? Het kan dan zijn dat je z as motor stappen verliest. Dit kan komen doordat er teveel weerstand in je z as zit of doordat je stepper drivers niet genoeg gekoeld worden of te weinig voltage krijgen.

Een ander en meer waarschijnlijke oorzaak is een probleem met je level sensor. Wat voor iets gebruik je? Een inductieve, capacitieve, ir sensor of een mechanische sensor? Een inductieve sensor werkt bijvoorbeeld erg goed met een aluminium bed. Echter geld dat voor een capacitieve sensor niet altijd. Ik gebruikte eerst ook een capacitieve sensor met een glazen plaat en de kans is dan aanwezig dat die sensor niet je glas detecteert, maar juist het pcb plaat eronder die nogal eens van vorm kan veranderen door hitte. Tevens is zo'n sensor veel gevoeliger voor hitte. Dus je moet je bed levelen als je bed is opgewarmd en vervolgens je auto level aan het begin van de print (als je dat doet) ook doen met een warm bed. (Dat staat standaard al zo als het goed is)

naja, weer een lang vaag verhaal, maar het komt erop neer dat het gewoon puzzelen en zoeken blijft totdat je printer helemaal in orde is. :9

• Droxz
  • Niet online
zynex schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:34:
[...]

Ik neem aan dat de stelschroeven van je bed niet los trillen? Het kan dan zijn dat je z as motor stappen verliest. Dit kan komen doordat er teveel weerstand in je z as zit of doordat je stepper drivers niet genoeg gekoeld worden of te weinig voltage krijgen.

Een ander en meer waarschijnlijke oorzaak is een probleem met je level sensor. Wat voor iets gebruik je? Een inductieve, capacitieve, ir sensor of een mechanische sensor? Een inductieve sensor werkt bijvoorbeeld erg goed met een aluminium bed. Echter geld dat voor een capacitieve sensor niet altijd. Ik gebruikte eerst ook een capacitieve sensor met een glazen plaat en de kans is dan aanwezig dat die sensor niet je glas detecteert, maar juist het pcb plaat eronder die nogal eens van vorm kan veranderen door hitte. Tevens is zo'n sensor veel gevoeliger voor hitte. Dus je moet je bed levelen als je bed is opgewarmd en vervolgens je auto level aan het begin van de print (als je dat doet) ook doen met een warm bed. (Dat staat standaard al zo als het goed is)

naja, weer een lang vaag verhaal, maar het komt erop neer dat het gewoon puzzelen en zoeken blijft totdat je printer helemaal in orde is. :9
Gisteren even een check gedaan op die stelschroeven, maar daar is niet snel zomaar beweging in te krijgen en ze staan ook nog netjes allemaal dezelfde kant op (vleugel moertjes).
Ik heb (helaas) geen level sensor hahahahahaha.

Waar ik inmiddels wel aan zit te denken, is het weer (vocht).
Ik woon dicht bij de kust en merk al aan mijn vloer (hout) als het vochtig is... mijn buro is ook van.... hout...
Daar staat mijn printer weer bovenop. |:(

Gisteren weer wezen printen, maar geen enkel printje bleef aan het bed plakken helaas.
Ook merk ik inmiddels dat als ik de extruder een beetje help met het naar binnen "duwen" van de PLA
dat de eerste lagen beduidend beter zijn.

1) Headbed heater werkt helaas niet (power connectie op GT2560 is afgebroken -> connectie naar headbed)
2) Ik ga toch maar eens naar die spray kijken (3dlac?)

Nogmaals thanks voor al je geduld en uitleg! :*)

• ChojinZ
Droxz schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Ik gebruik zelf 3DLAC en moet regelmatig mijn halve bed demonteren omdat ik de PLA werkstukken niet van mijn heatbed krijg. :+
Wat dat betreft is het zeker een aanrader! :P

• Droxz
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

Ik gebruik zelf 3DLAC en moet regelmatig mijn halve bed demonteren omdat ik de PLA werkstukken niet van mijn heatbed krijg. :+
Wat dat betreft is het zeker een aanrader! :P
Top! Maar gebruik jij een heated bed samen met die 3dLac, of alleen de 3dLac?

• zynex
Droxz schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Gisteren even een check gedaan op die stelschroeven, maar daar is niet snel zomaar beweging in te krijgen en ze staan ook nog netjes allemaal dezelfde kant op (vleugel moertjes).
Ik heb (helaas) geen level sensor hahahahahaha.

Waar ik inmiddels wel aan zit te denken, is het weer (vocht).
Ik woon dicht bij de kust en merk al aan mijn vloer (hout) als het vochtig is... mijn buro is ook van.... hout...
Daar staat mijn printer weer bovenop. |:(

Gisteren weer wezen printen, maar geen enkel printje bleef aan het bed plakken helaas.
Ook merk ik inmiddels dat als ik de extruder een beetje help met het naar binnen "duwen" van de PLA
dat de eerste lagen beduidend beter zijn.

1) Headbed heater werkt helaas niet (power connectie op GT2560 is afgebroken -> connectie naar headbed)

Nogmaals thanks voor al je geduld en uitleg! :*)
Ik had ook een GT2560 op mijn oude Geetech printer en dat was tegen het einde niet meer het netste bordje. De voeding zat erop gesoldeerd vanwege een doorgebrande connector en later ook nog de extruder en bed connector. (Al vond ik het verder wel een fijn bordje. Meer connecties dan een Ramps. ;) )

Ik zou dus gewoon proberen dat bordje te maken en een level sensor aan te schaffen als je weet dat je printer niet helemaal gelijk blijft door je bureau bijvoorbeeld.

3Dlac heb ik zelf geen ervaring mee. Alleen met de goedkope haarlak van de Kruidvat en Action. 3Dlac zou wel een stukje beter moeten zijn als ik het zo hoor. Van de haarlak weet ik in ieder geval dat je wel een heated bed moet gebruiken. Dat spul gaat juist ontzettend plakken door de hitte.

• ChojinZ
Droxz schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:05:
[...]

Top! Maar gebruik jij een heated bed samen met die 3dLac, of alleen de 3dLac?
Heated bed van 30 graden. Maar unheated moet ook goed werken. Zal ik anders is vanavond een test doen?
Ik zit trouwens wel op een glasbed. Van tape ben ik afgestapt omdat ik dan het object niet meer los krijg.

• Droxz
  • Niet online
zynex schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:11:
[...]

Ik had ook een GT2560 op mijn oude Geetech printer en dat was tegen het einde niet meer het netste bordje. De voeding zat erop gesoldeerd vanwege een doorgebrande connector en later ook nog de extruder en bed connector. (Al vond ik het verder wel een fijn bordje. Meer connecties dan een Ramps. ;) )

Ik zou dus gewoon proberen dat bordje te maken en een level sensor aan te schaffen als je weet dat je printer niet helemaal gelijk blijft door je bureau bijvoorbeeld.

3Dlac heb ik zelf geen ervaring mee. Alleen met de goedkope haarlak van de Kruidvat en Action. 3Dlac zou wel een stukje beter moeten zijn als ik het zo hoor. Van de haarlak weet ik in ieder geval dat je wel een heated bed moet gebruiken. Dat spul gaat juist ontzettend plakken door de hitte.
Precies mijn gedachten!
Dat terminal block waar die 2 stroom kabels uitkomen naar het headbed, die is stuk.
(zit nu met lijm vast, maar werkt dus gewoon niet)

Maar alleen de power terminal voor het headbet, die ernaast voor de extruder werkt wel gewoon prima.
Aan de achterkant van die GT2560 zitten precies die 2 soldeerpunten.
Waarom niet gelijk die 2 kabels gelijk daar solderen? (solderen is geen probleem, kom out de arduino hoek)

Die sensor ga ik zeker even naar kijken en zover ik even op de Geeetech pagina kon zien zijn ze niet eens zo heel duur, mooi!
ChojinZ schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:13:
[...]

Heated bed van 30 graden. Maar unheated moet ook goed werken. Zal ik anders is vanavond een test doen?
Ik zit trouwens wel op een glasbed. Van tape ben ik afgestapt omdat ik dan het object niet meer los krijg.
Als je zou willen, heel graag natuurlijk!
Mijn headbed heater werkt dus niet. Vandaar dat ik naar zaken als die 3dLac zit te kijken :)
Maar als dat amper lijkt te helpen zonder heat uit mijn headbed.... ;w

update:
Eindelijk contact met Geeetech voor mijn gebroken GT2560, hopelijk krijg ik snel een nieuwe! :9~

[ Voor 2% gewijzigd door Droxz op 04-10-2017 16:19 . Reden: update Geeetech story ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

https://www.reddit.com/r/...ts/747slw/3dhubs_is_dead/

Blijkbaar is 3DHubs aangepast, zodat als iemand bestelt er automatisch een hub geselecteerd wordt ipv dat er een keuze aangeboden wordt. Hub selecteren moet dan met de hand door de gebruiker overruled worden, wat in de praktijk weinigen doen..

@Mar.tin @KorneelB geldt dit ook voor jullie?

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-10-2017 17:29 ]

• zynex
Droxz schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:20:
[...]

Precies mijn gedachten!
Dat terminal block waar die 2 stroom kabels uitkomen naar het headbed, die is stuk.
(zit nu met lijm vast, maar werkt dus gewoon niet)

Maar alleen de power terminal voor het headbet, die ernaast voor de extruder werkt wel gewoon prima.
Aan de achterkant van die GT2560 zitten precies die 2 soldeerpunten.
Waarom niet gelijk die 2 kabels gelijk daar solderen? (solderen is geen probleem, kom out de arduino hoek)

Die sensor ga ik zeker even naar kijken en zover ik even op de Geeetech pagina kon zien zijn ze niet eens zo heel duur, mooi!

[...]

Mijn headbed heater werkt dus niet. Vandaar dat ik naar zaken als die 3dLac zit te kijken :)

update:
Eindelijk contact met Geeetech voor mijn gebroken GT2560, hopelijk krijg ik snel een nieuwe! :9~
Mooi zo. Als je een nieuwe krijgt van Geetech die oude niet weggooien, maar gewoon solderen inderdaad. Op die connectors na is het een prima ding.

Je kan trouwens allerlei level sensors gebruiken, maar met een glazen plaat werkt een BLtouch het beste naar mijn mening. Een capacitieve sensor zou goedkoper zijn, maar die bleven bij mij niet heel stabiel. Inductieve sensor is ook prima als je een aluminium bed hebt. Maar van die BLtouch sensor heeft Geetech volgens mij ook een clone. Zelf heb ik ook een niet originele bltouch van aliexpress voor rond de 15 euro als ik het me goed herinner en dat ding werkt nog steeds prima. Daar zou ik dus zeker naar kijken. ;)

• ChojinZ
Droxz schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:20:
[...]

Hobbyking huismerk PLA@ 215c. Unheated bed (sensor gaf 22 graden aan wat mijn huiskamer temp is)

Plakt perfect! Ik moet een paar keer rammen voordat ik er onder kan met het plamuur mes. Daarnaar hoor je aan het geluid dat het stuk goed vast geplakt zit. :)

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:11:

Blijkbaar is 3DHubs aangepast, zodat als iemand bestelt er automatisch een hub geselecteerd wordt ipv dat er een keuze aangeboden wordt. Hub selecteren moet dan met de hand door de gebruiker overruled worden, wat in de praktijk weinigen doen..

dit is momenteel US only zoals ik het begrepen heb..

60 TB can not be enough

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:11:

Ik ben blij dat ik mijn hub al maanden geleden gestopt heb, het werd steeds meer een onbegrijpbaar zooitje,
regels omtrent ranking in zoekresultaten was een onbegrijpbaar geheel, bij zoeken naar een hub, kwamen steeds meer hubs van ver weg als eerste in de lijst,
zelfs als ik precies de specificaties van mijn eigen hub invoerde 8)7

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
KorneelB schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:45:
[...]

dit is momenteel US only zoals ik het begrepen heb..
ik zit overigens momenteel in de US dus kan het niet checken..

zal vrijdag weer checken maar dit is idd alleen US zoals ik het begrepen heb..

60 TB can not be enough

• zynex
ChojinZ schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:43:
[...]

Hobbyking huismerk PLA@ 215c. Unheated bed (sensor gaf 22 graden aan wat mijn huiskamer temp is)
[video]

Plakt perfect! Ik moet een paar keer rammen voordat ik er onder kan met het plamuur mes. Daarnaar hoor je aan het geluid dat het stuk goed vast geplakt zit. :)
Dat plakt goed zo te zien. Misschien moet ik maar eens een keer zo'n busje proberen. Ik heb zelf gemerkt dat haarlak niet zoveel doet zonder heated bed. (Meestal print ik zo rond de 70 graden, maar het zou fijn zijn als dit omlaag kan)

• ChojinZ
zynex schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:41:
[...]

Dat plakt goed zo te zien. Misschien moet ik maar eens een keer zo'n busje proberen. Ik heb zelf gemerkt dat haarlak niet zoveel doet zonder heated bed. (Meestal print ik zo rond de 70 graden, maar het zou fijn zijn als dit omlaag kan)
Ik heb eerst ook flink geëxperimenteerd. 3 verschillende soorten haarlak, schilderstape... Ik had hele gevarieerde resultaten. Soms zat het muurvast, dan weer schoot het na de eerste laag los.

Wilde eerst via de goedkope weg wat plakmiddelen proberen maar dat heeft mee uiteindelijk meer gekost dan zo'n busje. :+

• Edd

Edd

Nu we het toch zo lekker over print surfaces hebben.. Wat gebruiken jullie voor PETG op glas? Want dat schijnt een beetje samen te kunnen smelten..
Nu gebruik ik gewoon tape, maar dat geeft natuurlijk niet zo'n mooie gladde ondergrond (en geeft af en toe af op wit PETG :+).

Hoe zijn de ervaringen met BuildTak, Lokbuild, PEI e.d.?
Nu lees ik ook iets over een gorilla glass screenprotector als print surface... Iemand daar ervaring mee?

-

Edd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:12:
Nu we het toch zo lekker over print surfaces hebben.. Wat gebruiken jullie voor PETG op glas? Want dat schijnt een beetje samen te kunnen smelten..
Nu gebruik ik gewoon tape, maar dat geeft natuurlijk niet zo'n mooie gladde ondergrond (en geeft af en toe af op wit PETG :+).

Hoe zijn de ervaringen met BuildTak, Lokbuild, PEI e.d.?
Nu lees ik ook iets over een gorilla glass screenprotector als print surface... Iemand daar ervaring mee?
Ik gebruik gewoon (Borosilicaat)glas en 3DLac. Als ik het los wil krijgen pulk ik het randje van de brim omhoog en week ik de rest los onder de kraan met lauw water (en een kleine dosis geduld). 3DLac lost gewoon op in water, dus als er eenmaal wat water bij komt, komt het wel los. Tot nu toe geen glassplinters gehad.

Een screen protector zou nog best eens interessant kunnen zijn, mits de ondergrond plat is. Normaal gebruik je glas just om een vlakke bodem te krijgen, maar als het glas zo dun is, dan kan je dat denk ik niet meer daarvoor gebruiken. Je krijgt dan een werking die vergelijkbaar is met de plaatjes van de nieuwe MK52 Heatbed. Je kan de plaat buigen om de print los te krijgen. Ik vraag me echter af hoe snel zon't plaat kan breken. Bij de MK52 is ie gemaakt van een legering. Dat is toch wel iets beter bestand tegen veel en vaak buigen dan een glasplaat. (o.a. door de moleculaire structuur van het materiaal)
In het artikel gaat ie helaas niet zo diep in op dat bepaalde aspect.

[ Voor 34% gewijzigd door ocf81 op 05-10-2017 00:00 ]

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 98 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.