• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-10 12:24
Dountill schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:22:
Na hier een poosje te hebben meegelurked van de week mijn Anet A8 in elkaar gezet. Ik moet zeggen dat ik niet ontevredenn was over de eerste print die uit de printer kwam zetten. Helaas ging het op 50% mis en wilde de nieuwe layer niet meer hechten. Iemand een idee hoe dat kan?

Hoe houden jullie de nozzle schoon alvorens de print?

Edit: Het lijkt er op dat de extruder niet meer op temperatuur komt, jammer weer :(

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Meestal is dan de layerheigt te hoog of is de temperatuur te laag. Wat ook kan (heb ik zelf gehad) is dat je tijdens het printen last hebt gehad van tocht. Tocht is funest voor je print... :(

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-10 11:48
ChojinZ schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:42:
[...]

Meestal is dan de layerheigt te hoog of is de temperatuur te laag. Wat ook kan (heb ik zelf gehad) is dat je tijdens het printen last hebt gehad van tocht. Tocht is funest voor je print... :(
Dan gok ik dat vanaf dat moment toch problemen zijn ontstaan in de temperatuur van de extruder. Preheaten komt hij ook niet op temperatuur (ik heb ook gevoeld)

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

• ChojinZ
Dountill schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:46:
[...]

Dan gok ik dat vanaf dat moment toch problemen zijn ontstaan in de temperatuur van de extruder. Preheaten komt hij ook niet op temperatuur (ik heb ook gevoeld)
Daar lijkt het wel op. Alstie geeneens meer warm word.... Alle bedrading zit wel goed?
Wellicht wel handig voor in de toekomst:
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Dountill
ChojinZ schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:03:
[...]

Daar lijkt het wel op. Alstie geeneens meer warm word.... Alle bedrading zit wel goed?
Wellicht wel handig voor in de toekomst:
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
Die link is zeker top. Ik heb ~50 paginas teruggelezen en deze in die verloop al gebookmarked. Het leek inderdaad op een losse connector van de extruder. Kan niet wachten tot mijn veiligheidsmaatregelingen binnen zijn. Drama...

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-10 12:44
Beste mede 3D Printers,

Sinds afgelopen zondag ben ik bezit van een Velleman Vertex K8400 Printer. Ik ben er erg tevreden over en hij print ook netjes en heeft verder geen afwijking.

Alleen nu heb ik 2 dingen geprint en laat de print aan de voorkant los van het bed. Achterop blijft hij wel goed zitten. want kan de oorzaak hier van zijn?

Ik print op een glasplaat met Vertex Folie er op.
Materiaal gebruik ik PLA op 210graden

Ik print op 20m/s ipv 45 standaard
Ook print ik met raft? een randje om het bouwwerk heen maar dit helpt niks

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10 21:00
KevinSetz schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:38:
Alleen nu heb ik 2 dingen geprint en laat de print aan de voorkant los van het bed. Achterop blijft hij wel goed zitten. want kan de oorzaak hier van zijn?
Misschien loopt je bed scheef van voren naar achteren? Opnieuw vlak uitlijnen?

• KevinSetz
pipo1000 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:45:
[...]

Misschien loopt je bed scheef van voren naar achteren? Opnieuw vlak uitlijnen?
Kan wezen ik heb de printer wel waterpas staan alleen het bed durf ik niet te zeggen ik haal straks een kleine waterpas. HIer over zal ik vanmiddag meer vertellen of dat het probleem was of die scheef zat.

Bedankt voor het mee denken :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:56

MsG

Forumzwerver

Dountill schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:22:
Na hier een poosje te hebben meegelurked van de week mijn Anet A8 in elkaar gezet. Ik moet zeggen dat ik niet ontevredenn was over de eerste print die uit de printer kwam zetten. Helaas ging het op 50% mis en wilde de nieuwe layer niet meer hechten. Iemand een idee hoe dat kan?

Hoe houden jullie de nozzle schoon alvorens de print?

Edit: Het lijkt er op dat de extruder niet meer op temperatuur komt, jammer weer :(

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Kan zonder verder info van alles zijn. Als ik kijk hoe losjes je brim erbij ligt lijkt het alsof je de nozzle veel te hoog hebt bij het printen. Ik heb hem in mijn glasbed juist aan de strakke kant, zodat die eerste layers er echt tegenaangeperst worden. Die eerste layers zijn cruciaal, als dat niet hecht laat hij vanzelf los.

Is de temperatuursensor niet uit het vierkante blokje gevallen? Probeer anders eens Marlin firmware en kijken of het dan nog steeds foute boel is?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:55

DON PAPA

Tweaker-fan

KevinSetz schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:38:
Beste mede 3D Printers,

Sinds afgelopen zondag ben ik bezit van een Velleman Vertex K8400 Printer. Ik ben er erg tevreden over en hij print ook netjes en heeft verder geen afwijking.

Ik print op een glasplaat met Vertex Folie er op.
Materiaal gebruik ik PLA op 210graden

Ik print op 20m/s ipv 45 standaard
Ook print ik met raft? een randje om het bouwwerk heen maar dit helpt niks
Hoe ver heb je de nozzle vanaf het printbed staan ?

Ik heb zelf ook een Velleman K8400 en print PLA op 195 graden en heb mijn printkop 0,25mm van het printbed af staan, en als de print weinig print-oppervlak op het bed heeft gebruik ik een brim van 5mm rond de print, en heb met deze instellingen eigenlijk nooit last van dat de print lost komt van het printbed.

• KevinSetz
EJSEJS schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:10:
[...]

Hoe ver heb je de nozzel vanaf het printbed staan ?

Ik heb zelf ook een Velleman K8400 en print PLA op 195 graden en heb mijn printkop 0,25mm van het printbed af staan, en als de print weinig print-oppervlak op het bed heeft gebruik ik een brim van 5mm rond de print, en heb met deze instellingen eigenlijk nooit last van dat de print lost komt van het printbed.
Hoe meet ik hoever de nozzle van me bed Is?

Bedankt

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

• KevinSetz
Dankjewel moet toch waterpas hebben ga direct heen

• ChojinZ
KevinSetz schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:11:
[...]

Hoe meet ik hoever de nozzle van me bed Is?

Bedankt
Voelermaat is natuurlijk de beste oplossing. Maar als je ff niets hebt:
https://www.google.nl/sea...AUICigB&biw=1920&bih=1065
8)

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

KevinSetz schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:16:
Dankjewel moet toch waterpas hebben ga direct heen
Graag gedaan, waterpas heb je niet echt nodig hoor, als je maar maakt dat de printkop op alle drie de plekken (waar je het printbed kan verstellen) dezelfde afstand (0,25mm) zit tussen de nozzle en het printbed.

En de kwaliteit van de eerste twee lagen is heel belangrijk (zeker omdat de K8400 geen verwarmt printbed heeft). Met de instellingen die Velleman gaf in de slider software kon ik ook geen goeie print uit de K8400 krijgen, maar nu ik de printer zelf helemaal goed heb afgesteld heb ik eigenlijk geen problemen meer.

Mijn first layer 0,2mm
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=kjUZ_GuRYao]

Mijn Second layer 0,2mm
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8P9vOgTZwNI&t=1s]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dountill
De aanhouder wint!

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/dNy1Pg3kTyyWmBlWuZkABA.png

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 16:53
Mooie print. Leuk begin. Welke temp print je? En heb je de belts goed aangespannen? Heb het idee dat je een lichte wobble in je printers heb, maar zou ook aan de foto kunnen liggen. Ik heb vaker dat ik een foto naar iemand op stuur en die lijkt echt lelijker dan het printje in het echt.

Print in ieder geval deze:

https://www.thingiverse.com/thing:1620630

Voorkomt veel ellende bij afdrukken die niet snel genoeg afkoelen.

[ Voor 11% gewijzigd door grote_oever op 14-09-2017 16:41 ]

• Dountill
grote_oever schreef op donderdag 14 september 2017 @ 16:40:
[...]

Mooie print. Leuk begin. Welke temp print je? En heb je de belts goed aangespannen? Heb het idee dat je een lichte wobble in je printers heb, maar zou ook aan de foto kunnen liggen. Ik heb vaker dat ik een foto naar iemand op stuur en die lijkt echt lelijker dan het printje in het echt.

Print in ieder geval deze:

https://www.thingiverse.com/thing:1620630

Voorkomt veel ellende bij afdrukken die niet snel genoeg afkoelen.
Klopt inderdaad. Belts kunnen zeker wel wat strakker, maar met de hand kreeg ik ze niet strakker. Temps waren 200/60. De fanconductor lag op de printer maar besloot om 50% te stoppen met filament feeden ;w

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@EJSEJS Wat een fantastische eerste lagen. Wat zijn je settings/afstelling (indien toepasbaar)?

Ik ben zelf een beetje aan het experimenteren met slicers.

Na een tijdje te hebben gewisseld tussen Cura en Simplify3D ben ik uiteindelijk bij Slic3r blijven hangen vanwege de fijne UI, maar het viel me op dat deze vaak een nogal vreemde toolpath kiest. Heel veel travel moves, veel puntjes "aanstippen" (wat vrij desastreus is met PETG en een bowden extruder).

Ik ben nu weer terug bij de nieuwste Cura en dat gaat werkelijk als een tierelier. Geen (voor mij) onverklaarbare travel moves meer en gewoon heel efficient in printen. Zelfs de geluidsproductie is afgenomen (vermoedelijk door minder plotselingen richtingsveranderingen).

Dikke kudos van mij voor de lui bij Ultimaker die Cura ontwikkelen :)

EDIT: Alleen hij lijkt de snelheidsinstellingen niet te honoreren. Ik heb zowel outlines als infill op 70 mm/s ingesteld staan, maar wat ik ook doe: hij blijft de infill 2x zo snel proberen te printen. Eigenwijze software...

[ Voor 12% gewijzigd door citruspers op 14-09-2017 22:52 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• grote_oever
citruspers schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:17:
@EJSEJS Wat een fantastische eerste lagen. Wat zijn je settings/afstelling (indien toepasbaar)?

Ik ben zelf een beetje aan het experimenteren met slic
Dat is inderdaad een droom om bij mijn Anet met z'n snelheid z'n mooie laag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
Ik ben bezig met mijn Anet A8 te upgraden, nu heb ik de mosfet binnen en die wil ik er tussen zetten. Ik heb ook nog een losse 13.8 Volt voeding met 10 ampere, is die geschikt voor enkel het heatbead te verwarmen?
Ik kan daar online niet echt wat over vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palko
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 20:18
zoeperman schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:46:
Ik ben bezig met mijn Anet A8 te upgraden, nu heb ik de mosfet binnen en die wil ik er tussen zetten. Ik heb ook nog een losse 13.8 Volt voeding met 10 ampere, is die geschikt voor enkel het heatbead te verwarmen?
Ik kan daar online niet echt wat over vinden namelijk.
De heatbed trekt gemiddeld 10 tot 13 amp dus de voeding die je hebt lijkt ondergeschikt jammer genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Geen oude voeding liggen? Daar kan je vaak wel wat meer uit trekken. Wel op max 12 volt. Hoeveel heeft het heatbed nodig?
En anders misschien een voeding uit V&A?

[ Voor 14% gewijzigd door ChojinZ op 15-09-2017 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiance
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-10 13:45
Ik ben inmiddels mijn eerste printje aan het printen. :)
De Box-1.75mm PLA-A8 test gcode file die op de stick staat die meegeleverd wordt met de A8.

Ik heb vanavond eerst bij de Action een spiegel gekocht, die ik hier voorbij zag komen in het topic hadden ze niet meer maar heb er eentje gevonden welke 22,5cm bij 22,5cm is. Deze zit vast met papierklemmen van de Big Bazar met een klein stukje antislip mat tussen de klem en de spiegel in.

Ook waren de rubberen GT2 met fiberglas belts binnen vandaag dus ook die er maar direct opgezet en direct het H frame omgedraaid. Ik had gewoon de handleiding gevolgd en schoot mij later pas te binnen dat ik ergens gelezen had dat het beter is om deze om te draaien.
Ik heb ook direct de schroefgaten in het H frame uitgeboord met een 3mm boortje zodat ik het bed kan levelen met de vleugelmoertjes ipv de schroeven. De spiegel ligt nu tenslotte ook over de schroeven heen.

De mosfet en bekabeling voor de voeding waren helaas nog niet binnen maar had geen zin meer om te wachten en had zoiets als het moederbord door brand dan hang ik er direct een RAMPS bordje aan.

De firmware is ook nog stock al ben ik wel al bezig geweest met een config file maken voor Marlin maar wil me hier eerst nog meer over inlezen voordat ik die ga flashen.

De draden van het heatbed heb ik vast gesoldeerd en de 16awg draad vervangen voor 14awg en beide connecties van de plus en min op het bed gebruikt.

Daarna heb ik ook de bekabeling maar direct wat beter weg gewerkt al is het rond het bord nog wel een zooitje.

Het zooitje ziet er nu zo uit. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a597b446b64833d1b81e36b22ce0513c.jpg

De volgende print wordt de Mistral 2 ducted cooler. Daarna ga ik eerst het frame verstevigen en filament guides printen, dan clamps voor Igus Drylin en alles wat nodig is voor de E3D met 3DTouch sensor.

Ik verwacht in de loop van aankomende week nog de laatste onderdelen voor die upgrades, momenteel heb ik alleen de lagers en de 3D Touch sensor.

Ben reuze benieuwd hoe die box er zo uitkomt, zal straks nog wel een fototje toevoegen maar hij hecht in ieder geval prima voor zover ik kan zien. :)

Oh ik was trouwens ook nog bezig met Cura 2.7 maar krijg telkens printer not connected en weet niet zo goed hoe ik dat werkend krijg. Had wat YouTube filmpjes gekeken en wat posts op Reddit gezien maar dat lijkt niet te werken. Ik gebruik nu een gekraakte versie van Simplify3D maar vind Cura er ook een stuk overzichtelijker uitzien en wilde eigenlijk geen 150e betalen voor die software...

En de eerste print is klaar, een compleet nutteloos bakje :P
Duurde erg lang en koste best wat filament maar de kwaliteit is best goed vind ik zelf.

De onderkant en de randen zijn mooi glad alleen aan het einde zit een klodder plastic. De printer ging ineens naar idle en lekte nog wat filament.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/47433f6ae3a15389d2c6441657d78308.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/5a0aa971496ef007258c5cec300c9fd8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/207a3a7e461f2a6b309c9f917227c40f.jpg

Inmiddels ben ik fan aan het printen maar weet niet helemaal of het goed gaat, de eerste layers waren wat slordig maar dat komt misschien omdat ik support en brim ingeschakeld heb, wat layers verder lijkt het wel aardig vorm aan te nemen al ziet het er wat slordig uit en lijkt ie soms lijnen te missen. We gaan even afwachten :)

Moet me wel nog veel inlezen over slicers want snap er de ballen nog van en heb nu maar gewoon wat settings van YouTube overgenomen in RepetierHost met de Cura engine. Zo print ie nu met de pre heat settings van de Anet terwijl ik in de slicer de temperaturen anders had ingesteld. Pre heat is hotend 190 graden en bed 60 maar had 200 en 50 ingesteld.

Heeft iemand trouwens een tip hoe ik restjes filament van de spiegel af krijg zonder deze te beschadigen.

[ Voor 27% gewijzigd door Radiance op 15-09-2017 23:59 ]

Youtube

• Dountill
Ik wil morgen maar de bouwmarkt om het 1 en de nodige zaken voor een complete rewiring voor mijn A8 te halen.

Wat ik denk nodig te hebben:
- kabelschoenen
- "huishoudsnoer" (is 0.75mm voldoende? Bijv. https://www.gamma.nl/asso...0-75-mm-5-meter/p/B456988)

Ik heb zelf nog Dean plugs liggen die ik wel gebruiken als connectie, als soort van quick-release voor het bed. Krimpkous en mesh ligt hier ook nog in overvloed. Iemand anders nog tips? Evt winkeladviezen?

Mosfet is onderweg en een goede atx voeding staan ook op de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:29
Radiance schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:48:
Ik ben inmiddels mijn eerste printje aan het printen. :)
De Box-1.75mm PLA-A8 test gcode file die op de stick staat die meegeleverd wordt met de A8.

Ik heb vanavond eerst bij de Action een spiegel gekocht, die ik hier voorbij zag komen in het topic hadden ze niet meer maar heb er eentje gevonden welke 22,5cm bij 22,5cm is. Deze zit vast met papierklemmen van de Big Bazar met een klein stukje antislip mat tussen de klem en de spiegel in.

Ook waren de rubberen GT2 met fiberglas belts binnen vandaag dus ook die er maar direct opgezet en direct het H frame omgedraaid. Ik had gewoon de handleiding gevolgd en schoot mij later pas te binnen dat ik ergens gelezen had dat het beter is om deze om te draaien.
Ik heb ook direct de schroefgaten in het H frame uitgeboord met een 3mm boortje zodat ik het bed kan levelen met de vleugelmoertjes ipv de schroeven. De spiegel ligt nu tenslotte ook over de schroeven heen.

De mosfet en bekabeling voor de voeding waren helaas nog niet binnen maar had geen zin meer om te wachten en had zoiets als het moederbord door brand dan hang ik er direct een RAMPS bordje aan.

De firmware is ook nog stock al ben ik wel al bezig geweest met een config file maken voor Marlin maar wil me hier eerst nog meer over inlezen voordat ik die ga flashen.

De draden van het heatbed heb ik vast gesoldeerd en de 16awg draad vervangen voor 14awg en beide connecties van de plus en min op het bed gebruikt.

Daarna heb ik ook de bekabeling maar direct wat beter weg gewerkt al is het rond het bord nog wel een zooitje.

Het zooitje ziet er nu zo uit. :)
[afbeelding]

De volgende print wordt de Mistral 2 ducted cooler. Daarna ga ik eerst het frame verstevigen en filament guides printen, dan clamps voor Igus Drylin en alles wat nodig is voor de E3D met 3DTouch sensor.

Ik verwacht in de loop van aankomende week nog de laatste onderdelen voor die upgrades, momenteel heb ik alleen de lagers en de 3D Touch sensor.

Ben reuze benieuwd hoe die box er zo uitkomt, zal straks nog wel een fototje toevoegen maar hij hecht in ieder geval prima voor zover ik kan zien. :)

Oh ik was trouwens ook nog bezig met Cura 2.7 maar krijg telkens printer not connected en weet niet zo goed hoe ik dat werkend krijg. Had wat YouTube filmpjes gekeken en wat posts op Reddit gezien maar dat lijkt niet te werken. Ik gebruik nu een gekraakte versie van Simplify3D maar vind Cura er ook een stuk overzichtelijker uitzien en wilde eigenlijk geen 150e betalen voor die software...

En de eerste print is klaar, een compleet nutteloos bakje :P
Duurde erg lang en koste best wat filament maar de kwaliteit is best goed vind ik zelf.

De onderkant en de randen zijn mooi glad alleen aan het einde zit een klodder plastic. De printer ging ineens naar idle en lekte nog wat filament.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Inmiddels ben ik fan aan het printen maar weet niet helemaal of het goed gaat, de eerste layers waren wat slordig maar dat komt misschien omdat ik support en brim ingeschakeld heb, wat layers verder lijkt het wel aardig vorm aan te nemen al ziet het er wat slordig uit en lijkt ie soms lijnen te missen. We gaan even afwachten :)

Moet me wel nog veel inlezen over slicers want snap er de ballen nog van en heb nu maar gewoon wat settings van YouTube overgenomen in RepetierHost met de Cura engine. Zo print ie nu met de pre heat settings van de Anet terwijl ik in de slicer de temperaturen anders had ingesteld. Pre heat is hotend 190 graden en bed 60 maar had 200 en 50 ingesteld.

Heeft iemand trouwens een tip hoe ik restjes filament van de spiegel af krijg zonder deze te beschadigen.
Dat stukje plastic aan het einde is waarschijnlijk doordat je printer niet de extruder gehomed heeft nadat de print klaar was. Dan blijft de extruder nog een beetje 'nalekken' op je print. Zoiets hoort aan het einde van je code te staan (instellen in je slicer):
G28 X0 Y0 ; home X axis and y axis
M104 S0 ; kill extruder temperature
M140 S0 ; kill bed temperature
M84 ; disable motors

Maar misschien klopt dat allemaal al en had je gewoon pech dat wat rotzooi net van je extruder afviel op het einde.

• zynex
Dountill schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:45:
Ik wil morgen maar de bouwmarkt om het 1 en de nodige zaken voor een complete rewiring voor mijn A8 te halen.

- kabelschoenen
- "huishoudsnoer" (is 0.75mm voldoende? Bijv. https://www.gamma.nl/asso...0-75-mm-5-meter/p/B456988)

Ik heb zelf nog Dean plugs liggen die ik wel gebruiken als connectie, als soort van quick-release voor het bed. Krimpkous en mesh ligt hier ook nog in overvloed. Iemand anders nog tips? Evt winkeladviezen?

Waar ga je die huishoudsnoer voor gebruiken? Dat is best stugge draad wat niet erg fijn is voor bewegende onderdelen. AWG14/16 siliconen snoer is voor een heatbed bijvoorbeeld een stuk fijner en kan het vermogen makkelijk aan. (En gebruik wel lasklemmen en niet knullige kroonsteentjes. :+ ) Al zou ik persoonlijk gewoon alles solderen als je toch bezig bent. Dit ziet er naar mijn mening een stuk netter uit.

• Radiance
zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:45:
[...]

Dat stukje plastic aan het einde is waarschijnlijk doordat je printer niet de extruder gehomed heeft nadat de print klaar was. Dan blijft de extruder nog een beetje 'nalekken' op je print. Zoiets hoort aan het einde van je code te staan (instellen in je slicer):
G28 X0 Y0 ; home X axis and y axis
M104 S0 ; kill extruder temperature
M140 S0 ; kill bed temperature
M84 ; disable motors

Maar misschien klopt dat allemaal al en had je gewoon pech dat wat rotzooi net van je extruder afviel op het einde.
Dat zal het wel zijn, ik heb niets aan de gcode aangepast.

De fan duct is net klaar en die had er geen last van en met de gcode die ik van YouTube had geplukt zat er aan het einde inderdaad een command om de extruder naar huis te sturen. :+

De fan duct zelf is echter mislukt, door de supports zit er binnenin een soort van honingraad structuur en die probeer ik er met een hobbymesje uit te krijgen maar dat is eigenlijk geen doen.

De kwaliteit is zeker aan de bovenkant trouwens best slordig maar ik vermoed aan de hand van wat ik gelezen heb dat dat komt waar de duct voor ontworpen is, het plastic wordt niet snel genoeg afgekoeld. :+

Morgen maar eens proberen of ik wat kan veranderen aan de settings.
Het gaat om deze duct: https://www.thingiverse.com/thing:2121279
Ik krijg Cura trouwens nog steeds niet aan de praat, ik kan wel verbinden en de heatbed pre heaten maar that's it.

[ Voor 7% gewijzigd door Radiance op 16-09-2017 00:52 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
Radiance schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:50:
[...]

Dat zal het wel zijn, ik heb niets aan de gcode aangepast.

De fan duct is net klaar en die had er geen last van en met de gcode die ik van YouTube had geplukt zat er aan het einde inderdaad een command om de extruder naar huis te sturen. :+

De fan duct zelf is echter mislukt, door de supports zit er binnenin een soort van honingraad structuur en die probeer ik er met een hobbymesje uit te krijgen maar dat is eigenlijk geen doen.

De kwaliteit is zeker aan de bovenkant trouwens best slordig maar ik vermoed aan de hand van wat ik gelezen heb dat dat komt waar de duct voor ontworpen is, het plastic wordt niet snel genoeg afgekoeld. :+

Morgen maar eens proberen of ik wat kan veranderen aan de settings.
Het gaat om deze duct: https://www.thingiverse.com/thing:2121279
Ik krijg Cura trouwens nog steeds niet aan de praat, ik kan wel verbinden en de heatbed pre heaten maar that's it.
Mijn eerste fanduct zag er ook half gaar uit, maar dat werkt vaak goed genoeg om een betere te printen. :+ En je hebt g code gekopieerd van youtube? Dat lijkt me niet echt handig, tenzij je toevallig exact dezelfde printer hebt, maar die kans is klein, want elke printer moet anders ingesteld worden. Als de bovenkant er niet zo netjes uitziet kan het ook zijn dat bridging niet helemaal lekker gaat. Kijk even of je de snelheid van het bridgen omlaag kan doen en of de fansnelheid op maximaal staat bij bridgen/overhangs.

• Radiance
Dountill schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:45:

- kabelschoenen

Ik heb dit draad besteld: https://www.vanallesenmeer.nl/14AWG-Silicone-Wire

Goedkoopste wat ik in NL kon vinden. :)
zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:58:
[...]

Mijn eerste fanduct zag er ook half gaar uit, maar dat werkt vaak goed genoeg om een betere te printen. :+ En je hebt g code gekopieerd van youtube? Dat lijkt me niet echt handig, tenzij je toevallig exact dezelfde printer hebt, maar die kans is klein, want elke printer moet anders ingesteld worden. Als de bovenkant er niet zo netjes uitziet kan het ook zijn dat bridging niet helemaal lekker gaat. Kijk even of je de snelheid van het bridgen omlaag kan doen en of de faxsnelheid op maximaal staat bij bridgen/overhangs.
Ik heb geen zin meer om nog een foto te uploaden maar de kant die aan de fan vast moet is helemaal dicht en daar achter zit dus die honingraad structuur waar ik het over had, Gaat hem dus niet worden. :P

Oke ik weet niet wat bridging is maar zal er eens op zoeken, ik vond de snelheid van de print sowieso al een stuk hoger liggen dan mijn eerste print.

Ik heb deze code gekopieerd van een YouTube filmpje omtrent de A8 i.c.m. Cura.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Startcode: 
G21 ;metric values
G90 ;absolute positioning 
M82 ;set extruder to absolute mode 
M107 ;start with the fan off 
G28 X0 Y0 ;move X/Y to min endstops 
G28 Z0 ;move Z to min endstops 
G1 Z15.0 F9000 ;move the platform down 15mm 
G92 E0 ;zero the extruded length 
G1 F200 E3 ;extrude 3mm of feed stock 
G92 E0 ;zero the extruded length again 
G1 F9000;Put printing message on LCD screen 
M117 Printing... 

Endcode: 
M104 S0 ;extruder heater off 
M140 S0 ;heated bed heater off (if you have it) 
G91 ;relative positioning 
G1 E-1 F300 ;retract the filament a bit before lifting the nozzle, to release some of the pressure 
G1 Z+0.5 E-5 X-20 Y-20 F9000 ;move Z up a bit and retract filament 
G28 X0 Y0 ;move X/Y to min endstops, so the head is out of the way 
M84 ;steppers off 

Tips zijn welkom! :)

[ Voor 55% gewijzigd door Radiance op 16-09-2017 01:05 ]

Youtube

• zynex
Radiance schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:59:
[...]

Dat is fijn spul ja. Heb het daar zelf ook gekocht voor mijn heated bed en daarna meteen meer besteld voor een project waarbij allerlei halogeen lampen werden omgebouwd naar grote led varianten.

• Radiance
zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 01:01:
[...]

Dat is fijn spul ja. Heb het daar zelf ook gekocht voor mijn heated bed en daarna meteen meer besteld voor een project waarbij allerlei halogeen lampen werden omgebouwd naar grote led varianten.
Ik gebruik dat draad ook altijd om batterij connecties te solderen voor mijn drones en bestel het meestal uit China maar had dit keer geen zin om te wachten. :) Heb het ooit een keer bij een hobby zaak hier in de buurt gekocht voor 6 euro de meter per draad 8)7

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
Radiance schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:59:
[...]

[...]

Ik heb geen zin meer om nog een foto te uploaden maar de kant die aan de fan vast moet is helemaal dicht en daar achter zit dus die honingraad structuur waar ik het over had, Gaat hem dus niet worden. :P

Oke ik weet niet wat bridging is maar zal er eens op zoeken, ik vond de snelheid van de print sowieso al een stuk hoger liggen dan mijn eerste print.

Ik heb deze code gekopieerd van een YouTube filmpje omtrent de A8 i.c.m. Cura.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Startcode: 
G21 ;metric values
M82 ;set extruder to absolute mode 
M107 ;start with the fan off 
G28 X0 Y0 ;move X/Y to min endstops 
G28 Z0 ;move Z to min endstops 
G1 Z15.0 F9000 ;move the platform down 15mm 
G92 E0 ;zero the extruded length 
G1 F200 E3 ;extrude 3mm of feed stock 
G92 E0 ;zero the extruded length again 
G1 F9000;Put printing message on LCD screen 
M117 Printing... 

Endcode: 
M104 S0 ;extruder heater off 
M140 S0 ;heated bed heater off (if you have it) 
G91 ;relative positioning 
G1 E-1 F300 ;retract the filament a bit before lifting the nozzle, to release some of the pressure 
G1 Z+0.5 E-5 X-20 Y-20 F9000 ;move Z up a bit and retract filament 
G28 X0 Y0 ;move X/Y to min endstops, so the head is out of the way 
M84 ;steppers off 
Oh haha volgens mij had ik je verkeerd begrepen. Je hebt dus alleen de start en endcode gekopieerd. Dat is natuurlijk geen probleem en ziet er prima uit zo. Het ging er mij meer om dat je het zelf gesliced had. ;)

Bridging is als je het plastic als het ware laat zweven tussen twee punten en als er geen ondersteuning is. Maarja dat geld dus alleen voor die punten en ik weet niet precies of dit nou wel van toepassing is jouw print, maar dat dacht ik even. Het is al laat haha. Ik print zelf liever gewoon wat langzamer aangezien ik meestal toch geen haast heb. Daar voorkom je heel veel problemen en gedoe mee. De faxsnelheid kan ook veel helpen. In slic3r stond die volgens mij standaard op maximaal 60 procent in de meeste gevallen. Dat mag naar mijn mening veel hoger. De eerste layers gewoon de fan uit of laag en daarna tussen de 60 en 100 procent laten schommelen.

[ Voor 5% gewijzigd door zynex op 16-09-2017 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiance
zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 01:07:
[...]

Oh haha volgens mij had ik je verkeerd begrepen. Je hebt dus alleen de start en endcode gekopieerd. Dat is natuurlijk geen probleem en ziet er prima uit zo. Het ging er mij meer om dat je het zelf gesliced had. ;)

Bridging is als je het plastic als het ware laat zweven tussen twee punten en als er geen ondersteuning is. Maarja dat geld dus alleen voor die punten en ik weet niet precies of dit nou wel van toepassing is jouw print, maar dat dacht ik even. Het is al laat haha. Ik print zelf liever gewoon wat langzamer aangezien ik meestal toch geen haast heb. Daar voorkom je heel veel problemen en gedoe mee.
Ik zal me wellicht verkeerd verworden omdat ik net kom kijken en ja het is al laat. :+

Ik heb gewoon de settings uit dat filmpje overgenomen en ben er van uitgegaan dat die oké zijn.
Morgen komt er een rol filament binnen dus dan kan ik wat meer testen aangezien de meegeleverde filament inmiddels bijna op is. Vond die eerste print best zonde omdat het een totaal nutteloos ding is maar ach, de print zelf was op die klodder na wel netjes. :D
De print speed was 60ms en de travel speed 120 ms dacht ik.

Ik moet die slicers sowieso nog even onder de knie krijgen want met de ene krijg ik het object niet geroteerd, met de ander niet geprint en met de volgende weet ik weer niet hoe ik de settings moet aanpassen en bij de laatste pas ik de settings wel aan maar worden die niet toegepast...

Denk ook dat 3d printen een hoop trial & error is maar dat maakt het ook wel weer leuk, zeker als je dan die 'perfecte' print krijgt.

Ik wil alleen wel z.s.m. die duct goed hebben dus mocht jij/iemand nog tips hebben hoe ik het beste supports kan instellen, graag! Ik lees overal dat die duct wel een verschil maakt en heb er nu geen.

Er stond in de part list wel een duct bij maar dit zat niet bij mij in de doos helaas.

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
Radiance schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 01:16:
[...]

Ik zal me wellicht verkeerd verworden omdat ik net kom kijken en ja het is al laat. :+

Ik heb gewoon de settings uit dat filmpje overgenomen en ben er van uitgegaan dat die oké zijn.
Morgen komt er een rol filament binnen dus dan kan ik wat meer testen aangezien de meegeleverde filament inmiddels bijna op is. Vond die eerste print best zonde omdat het een totaal nutteloos ding is maar ach, de print zelf was op die klodder na wel netjes. :D
De print speed was 60ms en de travel speed 120 ms dacht ik.

Ik moet die slicers sowieso nog even onder de knie krijgen want met de ene krijg ik het object niet geroteerd, met de ander niet geprint en met de volgende weet ik weer niet hoe ik de settings moet aanpassen en bij de laatste pas ik de settings wel aan maar worden die niet toegepast...

Denk ook dat 3d printen een hoop trial & error is maar dat maakt het ook wel weer leuk, zeker als je dan die 'perfecte' print krijgt.

Ik wil alleen wel z.s.m. die duct goed hebben dus mocht jij/iemand nog tips hebben hoe ik het beste supports kan instellen, graag! Ik lees overal dat die duct wel een verschil maakt en heb er nu geen.

Er stond in de part list wel een duct bij maar dit zat niet bij mij in de doos helaas.
Dat draaien ging in slic3r ook niet helemaal lekker bij mij, maar zo staat ie ideaal:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/e8nvur.png

Met een goede fan duct zou in dit geval support niet eens nodig zijn, maar in jouw geval zou ik onderstaande supports gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/xfrbzp.png

(Dus met een lage overhang treshold, zodat je niet onnodig veel support hebt op plekken waar je het niet weg kunt krijgen. De support die je nu aanmaakt zijn makkelijk met een klein tangetje te verwijderen.) Ook zou ik je snelheid iets beneden de 60mm/s zetten. Dit is een makkelijk haalbare snelheid, maar begin gewoon wat lager (40 ofzo) en voer het langzaam op. Tenminste dat is mijn tip.

En het blijft inderdaad gewoon een boel trial en error, maar dat is het leuke. ;) Succes. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door zynex op 16-09-2017 01:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 20:22
Als je begint zonder fan-duct, is het op zich niet ongebruikelijk dat je uiteindelijk twee print een eerste tijdelijke die niet zo mooi is, maar wel al aardig werkt. Met die fan-duct print je vervolgens een tweede betere :).

• Radiance
zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 01:47:
[...]

Dat draaien ging in slic3r ook niet helemaal lekker bij mij, maar zo staat ie ideaal:

[afbeelding]

Met een goede fan duct zou in dit geval support niet eens nodig zijn, maar in jouw geval zou ik onderstaande supports gebruiken:

[afbeelding]

(Dus met een lage overhang treshold, zodat je niet onnodig veel support hebt op plekken waar je het niet weg kunt krijgen. De support die je nu aanmaakt zijn makkelijk met een klein tangetje te verwijderen.) Ook zou ik je snelheid iets beneden de 60mm/s zetten. Dit is een makkelijk haalbare snelheid, maar begin gewoon wat lager (40 ofzo) en voer het langzaam op. Tenminste dat is mijn tip.

En het blijft inderdaad gewoon een boel trial en error, maar dat is het leuke. ;) Succes. 8)
Bedankt voor de hulp! :) Ik heb vanmorgen eerst de manual van Slic3r goed doorgelezen en Slic3r 1.3 gedownload. Die gekoppeld aan Repetier Host en de settings hier en daar aangepast.

Zo heb ik de snelheid nu op 40ms staan en de first layer op 20ms
Ik heb jouw support settings overgenomen en hij is nu weer aan het printen.

Er is inmiddels ook een spoel filament binnen dus ik vermaak me wel dit weekend!
gekkie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:00:
Als je begint zonder fan-duct, is het op zich niet ongebruikelijk dat je uiteindelijk twee print een eerste tijdelijke die niet zo mooi is, maar wel al aardig werkt. Met die fan-duct print je vervolgens een tweede betere :).
Dat was ik inderdaad al van plan ja. Ik print nu met de standaard witte filament die met de A8 mee kwam maar wil alle upgrades van de printer graag in het oranje hebben uiteindelijk. :)

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

Edd

Eindelijk heb ik mijn VORON printen zoals ik hem wil!
Het heeft wat voeten in de aarde gehad en geduurd, maar het is mij gelukt.

De aanpassingen die ik heb gedaan t.o.v. het origineel (V1.5):
  • Titan extruder (clone uit China)
  • BLTouch-kloon
  • MKS Gen-L V1.0 controller board (Met Smoothieware liep ik toch tegen problemen aan mbt z-probe en Bed Leveling, nu over naar Marlin v1.1.5)
  • X-Carriage uit de community (https://www.thingiverse.com/thing:2428746, betere BLTouch-mount + dubbele part fan)
  • Teruggegaan naar single hotend (voor nu, wil toch nog eens de dubbele hotend proberen)
Wat komt er nu uit aan prints:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zDJ7cKc1dRQVhiQmwI91N6ui/thumb.jpg
Ik moest de retraction nog aanpassen in Simplify3D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3han9lSPvt5Zs7NJNPYOzSLc/thumb.jpg
Sorry, filament was op :)

Nu bezig...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CjQV78b1OXPTWToNnlVz04ey/thumb.jpg
Kon het niet laten een benchy te printen op 200%.

In de komende dagen/week ga ik eens kijken hoe snel ik kan printen, voordat er stappen worden overgeslagen en wat de kwaliteit van de prints is.
Ik wil ook de dubbele hotend werkend zien te krijgen.
Op de langere termijn wil ik toch weer overstappen naar 32-bits. Maar daarvoor wacht ik wel even dat Marlin v2.0 officieel uitgeeft en er interessante bordjes hiervoor uitkomen.
Dan kan ik ook eens gaan kijken naar het gebruik van 4 motoren voor de Z-as, waar de originele maker nu mee bezig is.

-

• pipo1000
Edd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 12:08:
Eindelijk heb ik mijn VORON printen zoals ik hem wil!
Het heeft wat voeten in de aarde gehad en geduurd, maar het is mij gelukt.

De aanpassingen die ik heb gedaan t.o.v. het origineel (V1.5):
• Titan extruder (clone uit China)
Gefeliciteerd. Heb je toevallig een link naar een webshop welke Titan Extruder clone je hebt besteld? Ik ben nog opzoek naar een goede extruder.

Hou ons op de hoogte, leuk om te lezen. Ik denk er ook aan om een Voron of een Hypercube Evo te gaan bouwen.

• Edd

Edd

pipo1000 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:30:
[...]

Gefeliciteerd. Heb je toevallig een link naar een webshop welke Titan Extruder clone je hebt besteld? Ik ben nog opzoek naar een goede extruder.
Dat is deze :
https://m.aliexpress.com/s/item/32831080382.html

Niet de goedkoopste die je vind op AliExpress, maar had wel goede review.
Ik heb hem uit de app gehaald en zag net dat je via de app 20% korting krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Edd op 16-09-2017 14:24 ]

-

• Dountill
Bedankt voor de tips betreft de 14AWG. Geen enkele zaak in het centrum die begreep waar ik het over had, dus moet ik mijn rewire maar uitstellen. Vandaag wel een nieuwe spoel met PLA weten te bemachtigen, echter heb ik wat problemen met mijn print.

Ten eerste lijkt het er op dat ik kan stellen aan de hoeken van het bed wat ik wil, de afstand in het midden van het bed naar de extruder blijft groot. Echter vind ik het volgende beeld wat gek. Alle prints die ik afdruk komen er op deze manier uit. Het lijkt me iets waarschijnlijker dat er een reden achter zit dan dat het puur toeval is. Het is wel alsof hij af en toe wel/niet secties kan extruden.

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/pEWhofARSl2z29msl8-IXw.png

• zynex
Dountill schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:37:
Bedankt voor de tips betreft de 14AWG. Geen enkele zaak in het centrum die begreep waar ik het over had, dus moet ik mijn rewire maar uitstellen. Vandaag wel een nieuwe spoel met PLA weten te bemachtigen, echter heb ik wat problemen met mijn print.

Ten eerste lijkt het er op dat ik kan stellen aan de hoeken van het bed wat ik wil, de afstand in het midden van het bed naar de extruder blijft groot. Echter vind ik het volgende beeld wat gek. Alle prints die ik afdruk komen er op deze manier uit. Het lijkt me iets waarschijnlijker dat er een reden achter zit dan dat het puur toeval is. Het is wel alsof hij af en toe wel/niet secties kan extruden.

[afbeelding]
Dus in het midden van het bed is de afstand tussen je bed en extruder hoog, maar niet op andere plekken? Dan lijkt het me namelijk dat je bed krom is of je frame niet helemaal lekker in elkaar zit. Dit kan wel verklaren waardoor er soms wel of niet geextrude wordt. Dan zit je extruder namelijk soms te dicht op je bed en kan hij niks neer leggen en gaat hij skippen. Hoor je je extruder motor 'skippen' dus stappen overslaan? (Klinkt als een licht tikje telkens) Op het moment dat de afstand weer groter is, kan de extruder vrij zijn werk gaan en het plastic neerleggen zonder tegendruk.

(Het lijkt me niet dat er iets mis is met de extruder tensioning, want dan zou je het overal hebben. Al kun je er natuurlijk wel naar kijken)

Oh en AWG kennen ze waarschijnlijk niet in een bouwmarkt nee. Dat is american wire gauge en wordt niet veel gebruikt als term hier in Nederland. En sowieso weten de meesten in een bouwmarkt daar niet zoveel vanaf (Heb er zelf ook 5 jaar gewerkt tijdens mijn studententijd :+ ). Een betere elektro zaak verkoopt wel gewoon siliconen draad en dan moet je gewoon de dikte opgeven van de kern in mm2. 14awg komt volgens mij overeen met iets tussen de 1.6mm2 en 2mm2 zo uit mijn hoofd.

[ Voor 12% gewijzigd door zynex op 16-09-2017 15:56 ]

• Radiance
De fan duct van vanochtend was tamelijk mislukt maar genoeg om hem toch te kunnen mounten om hem daarna nog een keer uit te printen zonder supports en die is er heel erg netjes uitgekomen en zit nu op de printer. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/75a7c29be60c74379f324e04d2cbc643.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/0080dfb1f937a6c52cc2719a56534310.jpg

Ben nu eerst een spool adapter aan het printen zodat ik niet iedere keer de spoel handmatig hoef te draaien en daarna ga ik aan de andere upgrades beginnen.

Duurt wel heel erg lang, de bolt die ik nu print duurt bijna 7 uur en zag al dat de brace voor de onderkant van het frame bij elkaar ook zo'n 10 uur gaat duren.

Ik heb wel al wat zitten spelen met de snelheden die met de E3D realistisch zouden moeten zijn en dat scheelt wel enorm zeg. Die verwacht ik deze week dus ga eerst de upgrades maar printen zodat ik die kan mounten zodra ie binnen is voordat ik de versterkingen van het het frame ga printen.

Youtube

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:01
Edd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 12:08:

• MKS Gen-L V1.0 controller board (Met Smoothieware liep ik toch tegen problemen aan mbt z-probe en Bed Leveling, nu over naar Marlin v1.1.5)
Enig idee wat het verschil is qua board met een Gen V1.4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lennertvdkort schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 16:26:
[...]

Dit heb ik van een productpagina:
The MKS Gen-L 1.0 Controller Board is designed by Makerbase and is a combination of the Arduino Mega 2560 and the RAMPS 1.4 board in a smaller and more cost effective package than the MKS Gen 1.4 controller board.
Als ik kijk naar de features zie je zo 1-2-3 geen verschil, maar je ziet wel dat de headers een andere layout hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 16-09-2017 16:46 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd

Edd

lennertvdkort schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 16:26:
[...]

Zoals @ocf81 al aangeeft is er volgens mij niet zoveel verschil, anders dan misschien een andere pinout.
Ik zocht gewoon een goedkoop bordje welke de benodigde uitgangen had en waar ik stepper drivers op in kon pluggen. Daardoor kwam ik op deze uit, toen ik hem kocht was hij nog iets goedkoper dan dat hij nu voor wordt aangeboden.

De 200% Benchy is ook af.. Best groot nog ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OSkYV3NNt5qdLXeqFImq0eQH/thumb.jpg

-

• Dountill
zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:53:
[...]

Dus in het midden van het bed is de afstand tussen je bed en extruder hoog, maar niet op andere plekken? Dan lijkt het me namelijk dat je bed krom is of je frame niet helemaal lekker in elkaar zit. Dit kan wel verklaren waardoor er soms wel of niet geextrude wordt. Dan zit je extruder namelijk soms te dicht op je bed en kan hij niks neer leggen en gaat hij skippen. Hoor je je extruder motor 'skippen' dus stappen overslaan? (Klinkt als een licht tikje telkens) Op het moment dat de afstand weer groter is, kan de extruder vrij zijn werk gaan en het plastic neerleggen zonder tegendruk.

(Het lijkt me niet dat er iets mis is met de extruder tensioning, want dan zou je het overal hebben. Al kun je er natuurlijk wel naar kijken)

Oh en AWG kennen ze waarschijnlijk niet in een bouwmarkt nee. Dat is american wire gauge en wordt niet veel gebruikt als term hier in Nederland. En sowieso weten de meesten in een bouwmarkt daar niet zoveel vanaf (Heb er zelf ook 5 jaar gewerkt tijdens mijn studententijd :+ ). Een betere elektro zaak verkoopt wel gewoon siliconen draad en dan moet je gewoon de dikte opgeven van de kern in mm2. 14awg komt volgens mij overeen met iets tussen de 1.6mm2 en 2mm2 zo uit mijn hoofd.
Helaas zaten er toch wel een aantal "speciaalzaken" tussen. Too bad. Overigens heb ik mijn probleem opgelost. Ik dacht het toch maar eens bij de extruder te gaan zoeken. Als ik deze handmatig bediende, voelde ik op bepaalde momenten in zijn rotatie geen weerstand op het filament. Reden genoeg om hem eens open te maken en ja hoor. Daar zat het probleem.

Zoekplaatje, wat gaat er mis?
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/QzE10qNnQcyytAW1VzNxhA.png

Extruder motor los van de rest:
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/khi2VdXlTwa0R1srRNb9-A.png

Wat ging er mis?
Zoals je kan zien staat het tandwiel van de extruder motor helemaal naar achteren (blijbaar was deze gear bij mijn motor niet goed vast gedraaid. Dit resulteerde in het filament dat het kale (voorste gedeelte) van het tandwiel gebruikte om geleid te worden. Mijn vermoeden is dat dit vooral problemen gaf bij de imbussen die de gear vast houden (deze steken iets uit.

De oplossing was dan ook het tandwiel wat naar voren zetten en deze nu wél vastdraaien.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/CgZR3nc_SKC7FE3pBDFP7A.png

De eerste laagjes van mijn print zitten er vooralsnog top op. Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 20% gewijzigd door Dountill op 16-09-2017 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
Radiance schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 16:22:
De fan duct van vanochtend was tamelijk mislukt maar genoeg om hem toch te kunnen mounten om hem daarna nog een keer uit te printen zonder supports en die is er heel erg netjes uitgekomen en zit nu op de printer. :)
[afbeelding]
[afbeelding]

Ben nu eerst een spool adapter aan het printen zodat ik niet iedere keer de spoel handmatig hoef te draaien en daarna ga ik aan de andere upgrades beginnen.

Duurt wel heel erg lang, de bolt die ik nu print duurt bijna 7 uur en zag al dat de brace voor de onderkant van het frame bij elkaar ook zo'n 10 uur gaat duren.

Ik heb wel al wat zitten spelen met de snelheden die met de E3D realistisch zouden moeten zijn en dat scheelt wel enorm zeg. Die verwacht ik deze week dus ga eerst de upgrades maar printen zodat ik die kan mounten zodra ie binnen is voordat ik de versterkingen van het het frame ga printen.
Meerder spooladapter/houders geprobeerd... uiteindelijk is deze veruit de beste:

https://www.thingiverse.com/thing:2047554

Minimale ruimte en loopt soepel de printen in.

• pipo1000
grote_oever schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 17:38:
[...]

Meerder spooladapter/houders geprobeerd... uiteindelijk is deze veruit de beste:

Deze gebruik ik ook. Geen gedoe met spindels wisselen, moeren erop en eraf, draadenden etc. Gewoon rol uit de doos, en printen maar. Ik ben nog aan het broeden op een versie met twee rollers over de volledige breedte met lagers. Zodat ik de spoel daar zonder mikken op kan neerzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door pipo1000 op 16-09-2017 19:59 ]

• Edd

Edd

[...]

Thanks! Ben ze nu aan het printen op de Voron, meteen een goede test ;)
Nu alleen nog wat lagers, want ik heb er nog maar 2...
Ik had een spoelenhouder meegenomen bij mijn Kodama Obsidian via Kickstarter. Maar die heb ik dan niet meer nodig, dus ook maar uit de lijst gehaald.

-

• zynex
Ziet er goed uit @Edd ! Hopelijk werkt mijn hypercube evolution net zo goed. Ik gebruik een soortgelijke setup met een titan aero (clone) en BLtouch.

Verder gebruik ik een simpel ramps bordje aangesloten op een raspberry pi zero W met octoprint. De optische eindstops zijn ook wel leuk, maar intussen heb ik wel genoeg van al het soldeerwerk. Mijn build size is 300x300x420mm en bijna alle kabels heb ik moeten verlegen tot mijn ergernis. De mechanica werkt nu volledig, maar ik mis enkel nog een glazen plaat. Hopelijk heb ik dat volgende week geregeld en kan ik beginnen met printen.

Aanschouw hieronder de meest slechte foto ooit:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/vgogba.jpg

Maar het geeft jullie misschien wel een idee. ;) Op deze afbeelding zit het bed dus nog niet geïnstalleerd en missen er nog wat kleine dingen als de fanduct die ik nog niet gemonteerd heb.

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:01
zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:20:
Ziet er goed uit @Edd ! Hopelijk werkt mijn hypercube evolution net zo goed. Ik gebruik een soortgelijke setup met een titan aero (clone) en BLtouch.

Verder gebruik ik een simpel ramps bordje aangesloten op een raspberry pi zero W met octoprint. De optische eindstops zijn ook wel leuk, maar intussen heb ik wel genoeg van al het soldeerwerk. Mijn build size is 300x300x420mm en bijna alle kabels heb ik moeten verlegen tot mijn ergernis. De mechanica werkt nu volledig, maar ik mis enkel nog een glazen plaat. Hopelijk heb ik dat volgende week geregeld en kan ik beginnen met printen.

Aanschouw hieronder de meest slechte foto ooit:
[afbeelding]

Maar het geeft jullie misschien wel een idee. ;) Op deze afbeelding zit het bed dus nog niet geïnstalleerd en missen er nog wat kleine dingen als de fanduct die ik nog niet gemonteerd heb.
Lekker hoor!
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zo'n grote buildsize?
Vind 10uur printen al te lang(hoort erbij, maar vertrouw de a8 niet zolang :P ).

• zynex
lennertvdkort schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:25:
[...]

Lekker hoor!
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zo'n grote buildsize?
Vind 10uur printen al te lang(hoort erbij, maar vertrouw de a8 niet zolang :P ).
Thanks! Het is denk ik voornamelijk 'omdat het kan'. :+ Ik heb nu twee prusa clone printers gehad, waarvan ik er nog steeds 1 heb (en geen enkel onderdeel meer origineel van is). Verder heb ik een hele tijd een Ultimaker 2 van een vriend gebruikt die in het buitenland zat en daarmee een CNC machine gemaakt. Die printer ging helaas weer terug naar die vriend, dus wilde ik een nieuwe uitdaging door een printer te maken die in principe net zo goed of beter moet gaan presteren dan die Ultimaker. (hopelijk haha)

Verder wilde ik wel een printer met een groter bed dan de 20x20 van mijn Prusa en een steviger geheel, zodat ik gewoon meerdere dingen tegelijkertijd kan printen zonder ernaar om te kijken. Dus 30x30 ging het sowieso worden. De hoogte is gewoon een gimmick en zal ik zelden nodig hebben, maar het is gewoon fijn om wat speling te hebben en een hogere build levert bij dit soort corexy printers nauwelijks technische problemen op en kost ook haast niks extra's. Vandaar dus de keuze. Leuk om een keer een vaas te printen. :+

Oh en de tijd vind ik niet zo'n probleem. Ik heb dadelijk als het goed is dus twee werkende printers. Dan kan ik de Prusa voor alle snelle kleine dingen gebruiken en deze Hypercube voor alle leuke grote projecten. De langste print die ik tot nu toe heb gedaan is 38 uur en dat ging nog best goed, al werd het wel spannend met de hoeveelheid materiaal die ik nog over had. En tot slot mag een hobby best een beetje onpraktisch zijn he. :P

[ Voor 13% gewijzigd door zynex op 16-09-2017 21:46 ]

• Edd

Edd

zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:20:
Als glasplaat gebruik ik nu een spiegel van 300x300 bij de gamma vandaan. Kostte mij +/- €13 voor 4 stuks.
https://www.gamma.nl/asso...cm-4-stuks/p/B643132?sg=a

Op sommige foto's zie je ze met facet op andere niet.. Anders heb je altijd nog:
https://www.gamma.nl/asso...cm-4-stuks/p/B643140?sg=a

Ik moest bij mij ook kabels verlengen, dus heb ik (naar voorbeeld van de originele Voron) gebruik gemaakt van Cat5-kabel. Er lopen 2 naar de X-carriage en 1 voor iedere hoek met as-motor en extruder.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen straks met de Aero. Ten eerste omdat ik eraan zit te denken om er eentje voor mijn P3Steel te kopen, maar ook of je misschien nog last krijgt van het gewicht op je assen.

-

• zynex
Edd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 23:12:
[...]

Als glasplaat gebruik ik nu een spiegel van 300x300 bij de gamma vandaan. Kostte mij +/- €13 voor 4 stuks.
https://www.gamma.nl/asso...cm-4-stuks/p/B643132?sg=a

Op sommige foto's zie je ze met facet op andere niet.. Anders heb je altijd nog:
https://www.gamma.nl/asso...cm-4-stuks/p/B643140?sg=a

Ik moest bij mij ook kabels verlengen, dus heb ik (naar voorbeeld van de originele Voron) gebruik gemaakt van Cat5-kabel. Er lopen 2 naar de X-carriage en 1 voor iedere hoek met as-motor en extruder.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen straks met de Aero. Ten eerste omdat ik eraan zit te denken om er eentje voor mijn P3Steel te kopen, maar ook of je misschien nog last krijgt van het gewicht op je assen.
Thanks. Daar zat ik ook aan te denken, maar mijn heated bed is 327mmx327mm. De gaten vallen dus buiten het 300x300 oppervlak. Nu kan ik wel die klemmetjes gebruiken, maar ik heb liever gewoon een glasplaat op maat. Wat ik me eigenlijk afvroeg is of die spiegels snel krassen? Of valt dat wel mee? De glazen plaat die ik nu gebruik spray ik gewoon wat dasty ontvetter op en dan hupsakee met een plamuurmes binnen een minuutje weer schoon.

De aero weegt niet super veel, dus ik denk niet dat ik er problemen mee ga krijgen. Veel mensen maken zich daar zorgen om, maar ik denk dat dit weer een gevalletje overdrijven is, wat nogal vaak gedaan wordt in de 3d printer community. Mijn originele prusa had op die twee asjes een veel zwaardere extruder zitten en dat werkte ook prima. Verder kan ik altijd nog switchen naar 10mm of 12mm assen op de x as en anders ga ik gewoon weer naar bowden toe. Daar maar ik me dus niet zoveel zorgen over. :p Op de hypercube evolution Facebook hebben meerdere mensen filmpjes geplaatst van een titan aero extruder en die behalen daar bijzonder goede resultaten mee. Maar als het niet werkt zal ik het laten weten. ;) Ik kan soms een beetje eigenwijs zijn. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door zynex op 17-09-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
[...]

Daar heb ik ook naar zitten kijken maar heb geen lagers bij de hand en wilde wel graag een spoelhouder.
Deze ga ik in de toekomst zeker een keer printen!

Ik heb net Marlin geïnstalleerd en de extruder gekalibreerd. Ben nu een kalibratie kubus aan het printen om te kijken hoe dat gaat. :) De spoel adapter werkt in ieder geval goed al liep de print wel een uur uit met de verwachte printtijd die bij het starten werd opgegeven.
In de tussentijd een hoop gelezen en dan is het vervelend dat het nog zo lang duurt want dan wil je weer van alles en nog wat proberen. :D

Edit:
Het bridgen van de holle kubus ging mis en de print liet los van het bed helaas.
De X en Y as waren echter perfect volgens de schuifmaat. De Z as is zo goed al perfect maar die klopt sowieso niet omdat het bridgen dus fout ging. Morgen maar eens een massieve kubus printen om alles na te meten. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Radiance op 17-09-2017 00:21 ]

Youtube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edd

Edd

zynex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 23:27:
[...]

Thanks. Daar zat ik ook aan te denken, maar mijn heated bed is 327mmx327mm. De gaten vallen dus buiten het 300x300 oppervlak. Nu kan ik wel die klemmetjes gebruiken, maar ik heb liever gewoon een glasplaat op maat. Wat ik me eigenlijk afvroeg is of die spiegels snel krassen? Of valt dat wel mee? De glazen plaat die ik nu gebruik spray ik gewoon wat dasty ontvetter op en dan hupsakee met een plamuurmes binnen een minuutje weer schoon.
Naar het lijkt krassen de spiegels niet. Althans, ik gebruik deze al een tijdje met testen e.d. en deze heeft weinig tot geen krassen o.i.d. Wel heb ik hem voor mijn eerste goede prints weer even schoongemaakt met alcohol. Verder voor hechting van PLA gebruik ik de haarlak van de Action, maar zou op zich ook zonder kunnen.
Mijn aluminium plaat is ook precies 300x300. Dus daar passen de spiegels direct op. Ik gebruik nu geen klemmetjes en het lijkt goed te gaan. Dat het bed alleen maar naar beneden zakt, helpt daarbij denk ik. Ik hoef het niet te proberen zonder klemmen op een Prusa-stijl printer.
De aero weegt niet super veel, dus ik denk niet dat ik er problemen mee ga krijgen. Veel mensen maken zich daar zorgen om, maar ik denk dat dit weer een gevalletje overdrijven is, wat nogal vaak gedaan wordt in de 3d printer community. Mijn originele prusa had op die twee asjes een veel zwaardere extruder zitten en dat werkte ook prima. Verder kan ik altijd nog switchen naar 10mm of 12mm assen op de x as en anders ga ik gewoon weer naar bowden toe. Daar maar ik me dus niet zoveel zorgen over. :p Op de hypercube evolution Facebook hebben meerdere mensen filmpjes geplaatst van een titan aero extruder en die behalen daar bijzonder goede resultaten mee. Maar als het niet werkt zal ik het laten weten. ;) Ik kan soms een beetje eigenwijs zijn. 8)
Een beetje overdrijven is het ook wel, maar ik kan mij ook voorstellen dat je iets meer snelheid kan halen met minder massa. Morgen ga ik voor de grap eens kijken of ik een benchy met 100mm/s kan printen. Gewoon om te zien of het lukt en wat voor een kwaliteit dat oplevert :+
Ik weet dat er voor de Voron ook carriages zijn waar je de titan (aero) op kan zetten, maar heb hier niet voor gekozen. Dit voornamelijk omdat ik toch iets met dual extrusion wil gaan doen.

Ik zit er wel aan te denken om volgende maand mijn P3Steel te upgraden met een Titan Areo + BLTouch, nu de Voron goed draait.

Eigenwijs zijn kan je af en toe iets van leren.. Zoals dat het bed leveling voor Catesian machines in Smoothieware niet echt geweldig is.. ;)
Radiance schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:06:
Edit:
Het bridgen van de holle kubus ging mis en de print liet los van het bed helaas.
De X en Y as waren echter perfect volgens de schuifmaat. De Z as is zo goed al perfect maar die klopt sowieso niet omdat het bridgen dus fout ging. Morgen maar eens een massieve kubus printen om alles na te meten. :)
Die kalibratie kubussen heb ik tot nu toe (als ik ze print) met infill gedaan van ergens tussen de 10% en 20%.
Ik heb ze nooit laten bridgen. Maar je hebt wel een part cooling fan?
Als je dimensies goed zijn, zou je een benchy kunnen printen en zien wat daar misgaat..
Ja, sorry.. Benchy-gek hier :+

[ Voor 11% gewijzigd door Edd op 17-09-2017 00:58 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
Edd schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:55:
Die kalibratie kubussen heb ik tot nu toe (als ik ze print) met infill gedaan van ergens tussen de 10% en 20%.
Ik heb ze nooit laten bridgen. Maar je hebt wel een part cooling fan?
Als je dimensies goed zijn, zou je een benchy kunnen printen en zien wat daar misgaat..
Ja, sorry.. Benchy-gek hier :+
Ik had een holle kalibratie kubus gedownload vandaar het bridgen.

Ik zal van de week benchie eens printen, dat gaat me nu te lang duren. :)

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Edd schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:55:
[...]

Naar het lijkt krassen de spiegels niet. Althans, ik gebruik deze al een tijdje met testen e.d. en deze heeft weinig tot geen krassen o.i.d. Wel heb ik hem voor mijn eerste goede prints weer even schoongemaakt met alcohol. Verder voor hechting van PLA gebruik ik de haarlak van de Action, maar zou op zich ook zonder kunnen.
Mijn aluminium plaat is ook precies 300x300. Dus daar passen de spiegels direct op. Ik gebruik nu geen klemmetjes en het lijkt goed te gaan. Dat het bed alleen maar naar beneden zakt, helpt daarbij denk ik. Ik hoef het niet te proberen zonder klemmen op een Prusa-stijl printer.
He dat is een goede tip zeg. :o Het bed gaat inderdaad alleen maar naar beneden, dus waarom zou ik het vast gaan zetten met bouten? Misschien ben ik toch iets teveel gewend aan de prusa printers, omdat ik daar even niet aan gedacht had. :) Dan ga ik dat eerst maar eens proberen met zo'n spiegel van de bouwmarkt. (Laat dat trouwens wel een beetje goed de warmte door? Het zou in ieder geval een wel een stuk goedkoper zijn, want een glasplaat laten maken kost me toch weer snel 30 euro.

En ik gebruik de xxxxxxxtra strong huismerk haarlak van de kruidvat haha. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

zynex schreef op zondag 17 september 2017 @ 02:02:
[...]

He dat is een goede tip zeg. :o Het bed gaat inderdaad alleen maar naar beneden, dus waarom zou ik het vast gaan zetten met bouten? Misschien ben ik toch iets teveel gewend aan de prusa printers, omdat ik daar even niet aan gedacht had. :) Dan ga ik dat eerst maar eens proberen met zo'n spiegel van de bouwmarkt. (Laat dat trouwens wel een beetje goed de warmte door? Het zou in ieder geval een wel een stuk goedkoper zijn, want een glasplaat laten maken kost me toch weer snel 30 euro.

En ik gebruik de xxxxxxxtra strong huismerk haarlak van de kruidvat haha. 8)
Zo'n spiegel laat prima warmte door. Alhoewel ik nog wel even een testprint wil doen met ABS en PETG. Maar gevoelsmatig wordt de spiegel netjes warm.
Ik gebruikte in eerste instantie ook klemmen, maar merk gewoon dat de spiegel die niet nodig heeft. Op een of andere manier is het zelfs nog lastig om de spiegel eraf te halen als deze erop ligt. Soort van zuigwerking die het tegenhoudt. Gewoon proberen, eventueel kun je ze altijd nog klemmen.

De benchy op 100mm/s is goed gegaan. Kon het toch niet laten..
Het enige probleem wat ik zo snel even zie zijn de toplayers. Die zijn niet netjes.
Zal morgen even een foto posten, ga nu slapen ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:02
[...]

Ik ben zelf fan van deze. https://www.thingiverse.com/thing:1185076
Het principe is hetzelfde maar ik vind het prettig dat het als een complete unit neergezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Radiance schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:06:
[...]

Ik heb net Marlin geïnstalleerd en de extruder gekalibreerd. Ben nu een kalibratie kubus aan het printen om te kijken hoe dat gaat. :) De spoel adapter werkt in ieder geval goed al liep de print wel een uur uit met de verwachte printtijd die bij het starten werd opgegeven.
In de tussentijd een hoop gelezen en dan is het vervelend dat het nog zo lang duurt want dan wil je weer van alles en nog wat proberen. :D
Waar controleer je tijd resterend? Want veel van die timeleft zijn gebaseerd op commando's. Lange vlakken hebben weinig commando's, terwijl kleine rondjes veel commandos genereren.

De tijd in cura is voor mij het meest exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
grote_oever schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:13:
[...]

Waar controleer je tijd resterend? Want veel van die timeleft zijn gebaseerd op commando's. Lange vlakken hebben weinig commando's, terwijl kleine rondjes veel commandos genereren.

De tijd in cura is voor mij het meest exact.
Repetier Host geeft een ETA aan in zowel de software als op de printer. Of bedoel je dat niet?

De massieve kalibratie kubus staat inmiddels aan en heb de printer toch maar het dressoir verhuisd en gebruik nu Repetier Server op mijn laptop zodat ik hem toch vanaf mijn desktop kan gebruiken. Werkt best goed moet ik zeggen maar wil toch een Pi aanschaffen met Octoprint.

Edit: Mijn dressoir is dus niet helemaal waterpas. 8)7 Het is ook niet echt een dressoir maar 2 ladekasten met een plank van de Ikea er op waar al jaren mijn DJ gear op staat. Die plank is dus lichtjes doorgezakt zo lijkt het.

Probeerde tot 2x toe de kubus uit te printen en halverwege de X liet ie ineens los. Nu staat ie weer op de grond en gaat ie wel gewoon door.

Ook leek Repetier Server niet helemaal accuraat, ik kreeg de indruk dat de temperatuur van mijn bed meer schommelde en af en toe spring de ETA ineens naar 10+ uur om vervolgens weer naar de normale ETA te springen. Misschien van de week maar even een plank ergens op de kop tikken om te kijken of ik de bolling dan voorkomen waardoor het zooitje wel waterpas staat, voor nu maar weer even op de grond en lekker in de weg voor de versterker en TV. :P

[ Voor 36% gewijzigd door Radiance op 17-09-2017 11:07 ]

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Radiance schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:49:
[...]

Repetier Host geeft een ETA aan in zowel de software als op de printer. Of bedoel je dat niet?

De massieve kalibratie kubus staat inmiddels aan en heb de printer toch maar het dressoir verhuisd en gebruik nu Repetier Server op mijn laptop zodat ik hem toch vanaf mijn desktop kan gebruiken. Werkt best goed moet ik zeggen maar wil toch een Pi aanschaffen met Octoprint.
Ik gebruik al een hele tijd octoprint. Voorheen met een raspberry pi 2, maar voor mijn nieuwe printer heb ik een raspberry pi zero w gekocht en ik moet zeggen dat dit uitstekend werkt. Gewoon draadloos en voor 12 euro klaar. En octoprint zelf werkt ook erg fijn. Ik heb de raspberry pi op de 12v voeding aangesloten met een simpele buck converter naar 5v. Dus nut zit er ook nog maar 1 stekker aan mijn printer.

En bij mij staat ook altijd alles op de grond in de weg haha. Dan heb je een groot bureau, maar toch krijg ik het vol met rotzooi en gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
Ik zat ook al te kijken naar een Pi Zero W, slicen doe ik denk ik toch alleen op m'n desktop of laptop.

Ik ga een ATX voeding gebruiken dus die heeft zelf ook al een 5v. Zat er aan te denken die als load te gebruiken voor het booten van de ATX al las ik dat die niet genoeg load trekt. In dat geval moet ik dan toch een weerstand er tussen hangen maar die zijn nog best lastig te vinden. (10w 4,7ohm) De voeding boot wel door de blauwe draad met een grond te sluiten maar dan schijnt je 12v rail weer instabiel te zijn. Dat moet ik nog even verder uitzoeken in ieder geval.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

DerSteyn schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:32:
[...]

Nee, dan krijg je kortsluiting. Ik heb dezelfde oplossing gebruikt als Martin: ik heb 3 draadjes aan mijn endstop (zwart = min, groen = sense, rood = plus). De zwarte min draad aan je aluminium solderen en de groene sense draad aan je kop. Rood doe je niks mee, zodra deze contact maakt met de zwarte zonder enige grote weerstand krijg je kortsluiting en valt de boel uit, als je pech heb blaas je ook wat op.
Hoe heb jw dat draad aan de kop bevestigd? Probeerde het te solderen maar dat ias nog lastig :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Radiance schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:34:
Ik zat ook al te kijken naar een Pi Zero W, slicen doe ik denk ik toch alleen op m'n desktop of laptop.

Ik ga een ATX voeding gebruiken dus die heeft zelf ook al een 5v. Zat er aan te denken die als load te gebruiken voor het booten van de ATX al las ik dat die niet genoeg load trekt. In dat geval moet ik dan toch een weerstand er tussen hangen maar die zijn nog best lastig te vinden. (10w 4,7ohm) De voeding boot wel door de blauwe draad met een grond te sluiten maar dan schijnt je 12v rail weer instabiel te zijn. Dat moet ik nog even verder uitzoeken in ieder geval.
Ik zou m'n pi niet op de voeding aansluiten als ik jou was. Pi's houden er niet van om opeens stroomloos gemaakt te worden. En ik probeer zo min mogelijk m'n printer aan te laten staan.

Ik weet trouwens ook niet of je op een pi zero een webcam kan aansluiten. Is namelijk super handig bij een 3d printer. Naast timelaps kun je in octoprint ook de webcam gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
grote_oever schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:47:
[...]

Ik zou m'n pi niet op de voeding aansluiten als ik jou was. Pi's houden er niet van om opeens stroomloos gemaakt te worden. En ik probeer zo min mogelijk m'n printer aan te laten staan.

Ik weet trouwens ook niet of je op een pi zero een webcam kan aansluiten. Is namelijk super handig bij een 3d printer. Naast timelaps kun je in octoprint ook de webcam gebruiken.
Ik kan in Home Assistant een script schrijven welke eerst een shutdown command geeft alvorens hij de KaKu schakelaar uitzet. :) Maar wel goed dat je het zegt, had er zelf even niet aan gedacht en zal hier dus rekening mee moeten houden.

Van wat ik gelezen heb moet de laatste versie van Octoprint de Pi Cam ondersteunen.

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Radiance schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:51:
[...]

Ik kan in Home Assistant een script schrijven welke eerst een shutdown command geeft alvorens hij de KaKu schakelaar uitzet. :)
Daar is een plugin voor in octoprint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
Daar zal ik eens naar moeten kijken als ik de Pi in huis heb met Octoprint.

Er is sowieso een oplossing voor te vinden! :D

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
grote_oever schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:47:
[...]

Pi zero werkt prima met een webcam. (Alleen de flexkabel is anders, dus een langere kabel bestellen kan een probleem zijn.)

zo doe ik het:
Zodra de voeding aangaat springt de raspberry pi ook aan. Naast de uitknop van de voeding heb ik vervolgens een knop geïnstalleerd met een led lichtje erin. Die knop geeft licht als de raspberry pi aanstaat. Vervolgens gebruik ik die knop om de raspberry pi uit te schakelen (door middel van een python plugin). Zodra na enkele seconde de led van die knop uitgaat kan ik dan de hoofdschakelaar van de voeding omzetten. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 15:17
Waterkoker schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:38:
[...]

Hoe heb jw dat draad aan de kop bevestigd? Probeerde het te solderen maar dat ias nog lastig :p
In mijn geval geklemd tussen de E3D heat sink en de houder daarvoor. Indien nodig even opschuren. Aluminium heeft de neiging om een wat minder top geleidend oxidelaagje te krijgen na wat tijd in the open air.

Hier gister een "laatste" groot project afgerond en nu 2 / 4 hypercubes tijdelijk uit de roulatie gehaald om het één en ander te vervangen / upgraden / opnieuw opbouwen. Als die voorzien zijn van nieuwe onderdelen gaan de andere 2 onder het mes :) En daarna ga ik mijn laatste i3 ombouwen naar een HyperCube XL met een bouwplatform van 450x450x500

Wat gaat er gebeuren:

- Flanged ball bearings vervangen door pulleys. Was doordat het niet allemaal 100% recht staat al aan de 2e set belts "toe" op deze printers (en dat al na ±1000 uur printen :+), en mocht wekelijks een laagje belt-stof wegzuigen onder de printers vandaan :+ Ze zijn niet geknapt ofzo, maar werden rafelig aan de randen, en daardoor kwamen er onbetrouwbaarheden in mijn prints.
- Bekabeling naar de kop vervangen door 1 of 2 TPU kabels van industriële kwaliteit, hierdoor hopelijk nooit meer kabelbreukjes.
- Daarmee hoop ik direct de "problemen" op te lossen dat mijn kabels omlaag hangen op het build platform.
- Glijlagers vervangen op de X-As, standaard "onderhouds" dingetje
- Belts vervangen
- Locatie PSU aanpassen zodat deze onder het buildplatform zit, en niet meer aan de buitenkant van de printer.
- Heated bed isoleren
- Zijkanten printer dicht(er) maken en isoleren
- Deurtje aan de voorkant

Edit: Om dan ook eens te delen hoe het er bij mij bij stond toen het allemaal nog wat rommeliger was :+

Afbeeldingslocatie: http://www.mvdam.nl/wp-content/uploads/2017/09/IMG_8446.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 18-09-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Mar.tin schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:57:
[...]

In mijn geval geklemd tussen de E3D heat sink en de houder daarvoor. Indien nodig even opschuren. Aluminium heeft de neiging om een wat minder top geleidend oxidelaagje te krijgen na wat tijd in the open air.

Hier gister een "laatste" groot project afgerond en nu 2 / 4 hypercubes tijdelijk uit de roulatie gehaald om het één en ander te vervangen / upgraden / opnieuw opbouwen. Als die voorzien zijn van nieuwe onderdelen gaan de andere 2 onder het mes :) En daarna ga ik mijn laatste i3 ombouwen naar een HyperCube XL met een bouwplatform van 450x450x500

Wat gaat er gebeuren:

- Flanged ball bearings vervangen door pulleys. Was doordat het niet allemaal 100% recht staat al aan de 2e set belts "toe" op deze printers (en dat al na ±1000 uur printen :+), en mocht wekelijks een laagje belt-stof wegzuigen onder de printers vandaan :+ Ze zijn niet geknapt ofzo, maar werden rafelig aan de randen, en daardoor kwamen er onbetrouwbaarheden in mijn prints.
- Bekabeling naar de kop vervangen door 1 of 2 TPU kabels van industriële kwaliteit, hierdoor hopelijk nooit meer kabelbreukjes.
- Daarmee hoop ik direct de "problemen" op te lossen dat mijn kabels omlaag hangen op het build platform.
- Glijlagers vervangen op de X-As, standaard "onderhouds" dingetje
- Belts vervangen
- Locatie PSU aanpassen zodat deze onder het buildplatform zit, en niet meer aan de buitenkant van de printer.
- Heated bed isoleren
- Zijkanten printer dicht(er) maken en isoleren
- Deurtje aan de voorkant

Edit: Om dan ook eens te delen hoe het er bij mij bij stond toen het allemaal nog wat rommeliger was :+

[afbeelding]
Ik heb na een paar maand al moeite om te bedenken wat ik wil gaan printen... laat staan dat ik al die printesr up and running kan houden. Ik ben even benieuwd, wat print je allemaal? Ik struin thingiverse elke keer af om maar iets te vinden wat ik wil gaan printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
grote_oever schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:28:
[...]

Ik heb na een paar maand al moeite om te bedenken wat ik wil gaan printen... laat staan dat ik al die printesr up and running kan houden. Ik ben even benieuwd, wat print je allemaal? Ik struin thingiverse elke keer af om maar iets te vinden wat ik wil gaan printen.
Je kunt je wellicht voorstellen dat ik het één en ander licht bedrijfsmatig / voor klanten doe :). En dan heb je het over onderdelen voor een boel takken van sport.

Mijn laatste project is/was een maquette van 4 meter lang hiervoor:

https://prinsesbeatrixsluis.nl/default.aspx

Binnenkort zit deze helemaal in elkaar, en het schijnt, dat ik er dan zelfs een plaatje van mag delen O+

Verder natuurlijk voor familie, vrienden, mijn werkgever zo nu en dan een printje maken. En via 3Dhubs ook zo nu en dan een printje.

[ Voor 14% gewijzigd door Mar.tin op 18-09-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
Mar.tin schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:48:
[...]

Je kunt je wellicht voorstellen dat ik het één en ander licht bedrijfsmatig / voor klanten doe :). En dan heb je het over onderdelen voor een boel takken van sport.

Mijn laatste project is/was een maquette van 4 meter lang hiervoor:

https://prinsesbeatrixsluis.nl/default.aspx

Binnenkort zit deze helemaal in elkaar, en het schijnt, dat ik er dan zelfs een plaatje van mag delen O+

Verder natuurlijk voor familie, vrienden, mijn werkgever zo nu en dan een printje maken. En via 3Dhubs ook zo nu en dan een printje.
jij hebt ook gewoon een eenmanszaak hier nu voor he?
ben eigenlijk wel benieuwd hoe je aan klanten komt, doe je nog actieve acquisitie? ik laat het zelf een beetje op zijn beloop... en zit nu vol tot december...
maar kan altijd meer klanten aan :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KorneelB en @Mar.tin hebben jullie vaak verzoeken voor prints die een oppervlak groter dan 45 x 45 x 45cm vereisen? Ik vraag me af of er marktpotentieel zit in het exploiteren van een printer met een build volume van ca. 60x60x60 cm.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ocf81 schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:22:
@KorneelB en @Mar.tin hebben jullie vaak verzoeken voor prints die een oppervlak groter dan 45 x 45 x 45cm vereisen? Ik vraag me af of er marktpotentieel zit in het exploiteren van een printer met een build volume van ca. 60x60x60 cm.
ja en nee :)

ik heb zelf de beschikking over een 50X50X50 printer... maar 60X60X60 is gewoon te groot.
je kunt dan eigenlijk alleen nog betrouwbaar PLA printen. de rest is eigenlijk ondoenlijk met een heated bed..
een 50X50X50 printer om daar dan een grote print in te maken (heb grote lampen geprint voor een bedrijf) dan was je echt wel een maand aan het printen met een 0.8 nozzle.. naja dan werd zo'n lamp echt 800 euro ofzo.. dat is gewoon commercieel niet aantrekkelijk.
[edit]

ik vraag ongeveer 1 euro per uur.. daar komt het ruwweg op neem. dat is een gezonde marge om mijn farm aan de gang te houden..
maar een object van 55X55X55.. dan zit je echt al snel op een maand printen, dus 700 euro.. dat betalen mensen gewoon niet heb ik gemerkt.
plus ze moeten dan een maand wachten..
waar ik wel toekomst in zie zijn grote platte printers.. dus bijvoorbeeld 60X30X15.. dan kun je flink grote platte objecten printen.. en dan krijg een stabiele printer.

[ Voor 22% gewijzigd door KorneelB op 18-09-2017 16:31 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Mar.tin schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:57:
[...]

In mijn geval geklemd tussen de E3D heat sink en de houder daarvoor. Indien nodig even opschuren.
[afbeelding]
ty,

denk dat ik maar een gat in mijn heatblok boor, draad tap en d.m.v. schroefje de boel vastzet :) bij de Tevo niet zoveel mogelijkheden om het vast te klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
KorneelB schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:37:
[...]

waar ik wel toekomst in zie zijn grote platte printers.. dus bijvoorbeeld 60X30X15.. dan kun je flink grote platte objecten printen.. en dan krijg een stabiele printer.
+1
Met mijn Delta kan ik redelijk de hoogte in en ik merk dat de kans op print failure (door loslaten van het bed) exponentieel toeneemt des te hoger je gaat :+
Zelfs met een compleet stilstaand bed, haarspray en een dikke brim wil het nog steeds wel eens mis gaan.

Als het even kan print ik dan ook op zijn zijkant.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
KorneelB schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:37:
[...]

jij hebt ook gewoon een eenmanszaak hier nu voor he?
ben eigenlijk wel benieuwd hoe je aan klanten komt, doe je nog actieve acquisitie? ik laat het zelf een beetje op zijn beloop... en zit nu vol tot december...
maar kan altijd meer klanten aan :)
Yes, geen actieve aquisitie, voornamelijk netwerken / 3Dhubs. Wisselend qua drukte, maar da's ook wel prima, ben in de regel druk genoeg met een fulltimeXL job en de aanschaf van een huis. :9.

Hoe kom jij zo vol?
ocf81 schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:22:
Eigenlijk nooit, de mensen waar ik voornamelijk voor print weten de limieten van mijn machines :). Ik denk dat er wel iets van potentieel in zit, immers zijn er niet veel met een hele grote printer, maar dan moet je er ook direct een paar hebben anders verdien je er niks aan :9

[ Voor 35% gewijzigd door Mar.tin op 18-09-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
KorneelB schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:37:
[...]

ja en nee :)

ik heb zelf de beschikking over een 50X50X50 printer... maar 60X60X60 is gewoon te groot.
je kunt dan eigenlijk alleen nog betrouwbaar PLA printen. de rest is eigenlijk ondoenlijk met een heated bed..
een 50X50X50 printer om daar dan een grote print in te maken (heb grote lampen geprint voor een bedrijf) dan was je echt wel een maand aan het printen met een 0.8 nozzle.. naja dan werd zo'n lamp echt 800 euro ofzo.. dat is gewoon commercieel niet aantrekkelijk.
[edit]

ik vraag ongeveer 1 euro per uur.. daar komt het ruwweg op neem. dat is een gezonde marge om mijn farm aan de gang te houden..
maar een object van 55X55X55.. dan zit je echt al snel op een maand printen, dus 700 euro.. dat betalen mensen gewoon niet heb ik gemerkt.
plus ze moeten dan een maand wachten..
Een maand printen? Dan is het ook niet echt heel efficient ontworpen. Je kan makkelijk 50x50x50 dingen printen, maar inderdaad geen massieve dingen. Een kennis maakt voor van die hippe styling winkeltjes vaak grote vazen (ook richting de 50/60cm hoog en wel iets minder breed), maar zolang het geen uitermate sterk object hoeft te zijn, ben je met enkele dagen wel kaar.

Maarja ik snap je punt hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
zynex schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:30:
[...]

Een maand printen? Dan is het ook niet echt heel efficient ontworpen. Je kan makkelijk 50x50x50 dingen printen, maar inderdaad geen massieve dingen. Een kennis maakt voor van die hippe styling winkeltjes vaak grote vazen (ook richting de 50/60cm hoog en wel iets minder breed), maar zolang het geen uitermate sterk object hoeft te zijn, ben je met enkele dagen wel kaar.

Maarja ik snap je punt hoor. ;)
mjah, dan heb je het vaak over vazen en via een spiral printen..dat gaat prima, eens.. maar de meeste mensen die ik krijg die hebben niet zoveel verstand van printen, en dan gaat het toch al vaak om inefficient ontworpen dingen..
nee ik zie er de markt niet zo voor.. heb wel vaker verzoeken gehad bijvoorbeeld voor dashboards printen. en dat laat ik vaak doen door colorfabb.. die hebben grote printers staan.. maar niet genoeg om de kosten te rechtvaardigen voor mij.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mar.tin schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:24:
[...]

Yes, geen actieve aquisitie, voornamelijk netwerken / 3Dhubs. Wisselend qua drukte, maar da's ook wel prima, ben in de regel druk genoeg met een fulltimeXL job en de aanschaf van een huis. :9.

Hoe kom jij zo vol?
ik denk goed en goedkoop?

mijn gemiddelde vraagprijs is alles kosten + afschrijving *2.. vind ik wel een gezonde marge.. maar als ik dat vergelijk met anderen ben ik vaak 2 tot 3 keer zo goedkoop.. denk dat dat ook wel scheelt..
komt regelmatig binnen via 3d hubs (1000+ voltooide orders) maar dat zijn vaak kleine kutprojectjes.. wel een *4 marge dus dat is lekker.. maar dan ook een aantal bedrijven en zelfs 3d print bedrijven die outsourcen aan mij.. ik print vaak sneller en beter dan een tweetal printers die ze hebben staan :)

maar ik vind het netjes als jij een viertal "zelfbouw" printers aan de gang kunt houden.. ik heb een 8 ultimaker 3s en die houd ik vooral aan de gang omdat mensen op de UM3 afkomen.. en de daarbij geassocieerde kwaliteit..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
KorneelB schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:23:
[...]

ik denk goed en goedkoop?

mijn gemiddelde vraagprijs is alles kosten + afschrijving *2.. vind ik wel een gezonde marge.. maar als ik dat vergelijk met anderen ben ik vaak 2 tot 3 keer zo goedkoop.. denk dat dat ook wel scheelt..
komt regelmatig binnen via 3d hubs (1000+ voltooide orders) maar dat zijn vaak kleine kutprojectjes.. wel een *4 marge dus dat is lekker.. maar dan ook een aantal bedrijven en zelfs 3d print bedrijven die outsourcen aan mij.. ik print vaak sneller en beter dan een tweetal printers die ze hebben staan :)

maar ik vind het netjes als jij een viertal "zelfbouw" printers aan de gang kunt houden.. ik heb een 8 ultimaker 3s en die houd ik vooral aan de gang omdat mensen op de UM3 afkomen.. en de daarbij geassocieerde kwaliteit..
Mensen gaan inderdaad vaak af op het hele Ultimaker gebeuren, maar dat is in principe echt geen super speciaal iets en je moet er net zo goed verstand van hebben. Out of the box werkt dat ding natuurlijk wel, maar ik heb vreselijke dingen geprint zien worden met Ultimakers en ontzettend goede dingen met printers van 150 euro...(en andersom off course) Natuurlijk doet de kwaliteit printer er ook toe, maar naar mijn mening ligt het voornamelijk aan de gebruiker en het onderhoud/afstelling.

Wel gaaf trouwens zo je eigen printer business. Dacht persoonlijk niet dat er zoveel vraag was naar fdm prints door bedrijven en particulieren. De meeste dingen die ik print zijn toch voor particulieren die eens een keer iets leuks hebben ontworpen. De bedrijven waar ik ben geweest/persoonlijk ken zullen echt niet kiezen voor fdm prints en laten het vaak gewoon in nylon sls printen. Kwalitatief is dat toch echt een stuk beter en de prijzen zijn tegenwoordig niet eens zo extreem meer.

Normaal fdm ge3dprintte dingen worden (merk ik) vaak gezien als een knullige oplossing en bedrijven in de technische sector gebruiken daarom meestal wat meer geavanceerde technieken als sls en de HP multi fusion jets. Dat ziet er in je eind product toch net wat professioneler uit en is nog steeds tientallen keren goedkoper dan injectie mallen maken. Maar hopelijk vragen bedrijven mij ook nog ooit voor leuke technische opdrachten. Tot nu toe maak ik alleen voor mezelf functionele dingen en alles wat ik voor anderen maak zijn poppetjes/cosplay dingetjes of 'leuke' dingen voor het interieur. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
zynex schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:26:
[...]

Mensen gaan inderdaad vaak af op het hele Ultimaker gebeuren, maar dat is in principe echt geen super speciaal iets en je moet er net zo goed verstand van hebben. Out of the box werkt dat ding natuurlijk wel, maar ik heb vreselijke dingen geprint zien worden met Ultimakers en ontzettend goede dingen met printers van 150 euro...(en andersom off course) Natuurlijk doet de kwaliteit printer er ook toe, maar naar mijn mening ligt het voornamelijk aan de gebruiker en het onderhoud/afstelling.

Wel gaaf trouwens zo je eigen printer business. Dacht persoonlijk niet dat er zoveel vraag was naar fdm prints door bedrijven en particulieren. De meeste dingen die ik print zijn toch voor particulieren die eens een keer iets leuks hebben ontworpen. De bedrijven waar ik ben geweest/persoonlijk ken zullen echt niet kiezen voor fdm prints en laten het vaak gewoon in nylon sls printen. Kwalitatief is dat toch echt een stuk beter en de prijzen zijn tegenwoordig niet eens zo extreem meer.

Normaal fdm ge3dprintte dingen worden (merk ik) vaak gezien als een knullige oplossing en bedrijven in de technische sector gebruiken daarom meestal wat meer geavanceerde technieken als sls en de HP multi fusion jets. Dat ziet er in je eind product toch net wat professioneler uit en is nog steeds tientallen keren goedkoper dan injectie mallen maken. Maar hopelijk vragen bedrijven mij ook nog ooit voor leuke technische opdrachten. Tot nu toe maak ik alleen voor mezelf functionele dingen en alles wat ik voor anderen maak zijn poppetjes/cosplay dingetjes of 'leuke' dingen voor het interieur. :+
Het is best geestig, je komt wel een beetje in alle hoeken van de buisiness.

Ik heb al prothesen geprint, dingen voor een bedrijf dat iets met het spoor doet, dingen voor een bouwer, dingen voor een maker van potten.

En veel veel veel voor consumenten die inderdaad eens een leuk printje hebben. :).

"Gelukkig" niet al te druk, immers is een beetje rust ook wel zo chill :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Bij mijn vertex k8400 laat nog steeds de print los van het bed (PLA) Ik heb allerij afstellingen gedaan van 0.10mm t/m 0.35mm maar niks mocht baten tot zo ver.

Het bed is wel 100% recht maar als ik iets van 6x6cm print begint hij bij alle hoeken los te laten zelfs met brim :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

KevinSetz schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:00:
Bij mijn vertex k8400 laat nog steeds de print los van het bed (PLA) Ik heb allerij afstellingen gedaan van 0.10mm t/m 0.35mm maar niks mocht baten tot zo ver.

Het bed is wel 100% recht maar als ik iets van 6x6cm print begint hij bij alle hoeken los te laten zelfs met brim :/
Heated bed? Welk oppervlak? PEI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:19:
[...]

Heated bed? Welk oppervlak? PEI?
Geen Heated bed
Oppervlak is 20x19x19cm
Wat is pei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

KevinSetz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 06:59:
[...]

Geen Heated bed
Oppervlak is 20x19x19cm
Wat is pei?
Je zou een sticker kunnen overwegen. Probeer eens met schilderstape, of het dan wel hecht.
Het bed is wel goed schoongemaakt? Met alcohol of glasreiniger. Anders hecht het ook slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Oh dat zal ik nog eens kunnen proberen :) werkt glasex gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53
Nee geen glassex of saint marx oid. Dat laat weer een ander laagje achter.

Alcohol of spiritus.
KevinSetz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:49:
Oh dat zal ik nog eens kunnen proberen :) werkt glasex gewoon?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Btje schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:04:

Alcohol of spiritus.

[...]
Dankjewel gaan we mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Btje schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:04:

Alcohol of spiritus.

[...]
Ik heb ook goede ervaringen met de goedkope Dasty ontvetter. Meteen schoon en daarna weer wat goedkope haarlak eroverheen en de prints zitten muurvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Moet je na elke print weer ontvetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 22:15

Pixelmagic

Ubergeek

KevinSetz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:28:
Ik doe voor elke print met alcohol van de Etos de spiegel schoon vegen. Heated bed btw, probeer het schoonmaken te doen als het bed al warm is (65 graden voor pla)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
ik lees hier veel over een Anet A8 met een spiegel op het heatbed, omdat het dan vlakker is.
Maar hoe level je deze makkelijk, omdat de schroefjes dan onder de spiegel zitten.
En je heatbed moet dan op een graad of 70?
(en nog tips/tricks qua hechting/schoonmaken? :*) )
ik ben bezig de Anet te verbeteren dus kan ik wat uitzoeken :)
autolevel lijkt mij ook wel handig, maar moet ik mij ook eens in verdiepen

[ Voor 6% gewijzigd door zoeperman op 19-09-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:11:
ik lees hier veel over een Anet A8 met een spiegel op het heatbed, omdat het dan vlakker is.
Maar hoe level je deze makkelijk, omdat de schroefjes dan onder de spiegel zitten.
En je heatbed moet dan op een graad of 70?
(en nog tips/tricks qua hechting/schoonmaken? :*) )
ik ben bezig de Anet te verbeteren dus kan ik wat uitzoeken :)
autolevel lijkt mij ook wel handig, maar moet ik mij ook eens in verdiepen
Je boort de gaten voor de stelschroeven op het H-frame net wat uit zodat de schroefdraad niet meer aanwezig is en je gebruikt deze (of vergelijkbare van een andere verkoper) stelmoeren om de schroeven aan te draaien. Aan de onderkant van het bed zet je de stelschroeven vast met nylock moeren, zodat ze niet eindeloos ronddraaien. Let op, deze actie kan niet worden omgekeerd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
KevinSetz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:28:
Probeer eens de haarlak van Action. Wel de paarse bus Signum +plus extra hold 3.
2 dunne laagjes is voldoende.
En je hoeft het niet iedere keer weg te halen. Na een paar prints even een beetje bij spuiten (vooral als ze dezelfde vorm hebben) en 1 keer in de zoveel keer even met heet water verwijderen en opnieuw inspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Zo na het werk de winkel in gevlogen en Spiritus mee genomen thuis aan gekomen bed weer op nieuw op afgesteld op 0.25mm van de nozzle, Bed helemaal goed ontvet en in gespoten met de haarlak 2 laagjes.

om 23:00 is de print af ik laat jullie het weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
Ik maak mijn spiegel wel altijd schoon met glassex, oké heb dat ding pas een week maar bij mij plakken de prints goed vast. Ik krijg ze meestal pas los als het bed wat afgekoeld is.

Wat ik wel irritant vind is dat ik het bed vaak moet leveren maar heb dus geen moertjes onder het bed gedaan. Ik ga zo even van die tandwieltjes printer voor over de vleugel moeren en dan borg moeren onder het bed zetten. Handig dat alles op m'n drone ook 3m is dus heb nog honderden M3 moeren en boutjes liggen.

Het enigste wat ik nog niet helemaal lekker voor elkaar krijg is bridging en als ik die error guide van Simplify3D lees heb ik ook wat last van under extruding, kleine gaatjes aan de randen van de prints. Ik heb het overflow percentage al iets omhoog gegooid en de snelheid omlaag maar mag niet baten. Voor het bridgen heb ik al een andere fan duct geprint, die volledig rond om de nozzle heen gaat maar de boel zakt nog steeds wat in en word wat rommelig.

Ik wilde ook nog de Cura engine proberen in repetier host maar daar kan ik helemaal geen bridge settings vinden. Ik heb nu wel alles geconfigureerd voor Slic3r Prusa edition, die sliced in ieder geval wel gewoon in Repetier zelf ipv een heel nieuw programma openen.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Mijne heeft helaas geen verwarmd bed en zal mijn god niet weten wat ik daar voor nodig ben om het aan te passen.

Behalve een hortend bed

Helaas liep de printer vast en kon ik de print niet af maken ik vondt hem er nog wel aardig er los op zitten kon zo met de vingers er vanaf schuiven.

[ Voor 35% gewijzigd door KevinSetz op 19-09-2017 21:33 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.