Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:33:
Ik ben me bewust dat op RADDS geen smoothie draait. Maar zoals smoothie nu is, vind ik het persoonlijk te veel gebreken hebben. En of het huidige smoothiebord (en alle smoothie v1 boards) straks smoothie v2 kunnen draaien is afwachten.
[...]
Ik wist niet dat de DRV8825's zo goedkoop waren. Dan scheelt het toch al snel EUR50,- ten opzichte van de TMC2100's
Misschien de DRV8825's met een 24V voeding draaien. Ik meende gelezen te hebben dat ze dan die problemen met missende steps niet hebben?
Mijn electro skilzz zijn helaas niet zo denderend. Hier staat een redelijk technisch verhaal over het probleem van de DRV8825 steppers:
http://www.engineerinatio...rv8825-missing-steps.html
Ik ben er nog niet uit of ik dat verhaal helemaal begrijp. Kan iemand dat in leken termen uitleggen?
Hij heeft het probleem dat stappen overgeslagen worden en zet de drivers in fast decay modus als eerste oplossing en dit werkt. Het enigste probleem is een hoge piep bij sommige stappen. De piep is te wijten aan het feit dat de motor "subharmonic oscillation" krijgt (weet de NL-term niet zo snel). Dit is het probleem wat gebeurt met dit fenomeen:

Links is zoals het hoort, rechts is wat er gebeurd met een hogere duty-cycle.
Als je duty-cycle (de periode dat er een stroom wordt uitgezonden) hoger is dan 50% van de totale periode er subharmonic oscillation onstaat . In de fast-decay modus is dit het geval. Door dit fenomeen gaan de drivers de microsteps in 15kHz uitzenden ipv 30kHz wat die leuke hoge piep veroorzaakt (30kHz is niet te horen, 15 wel...).
Vervolgens wisselt hij naar de mixed decay die volgens de datasheet de kans op subharmonic oscillation flink verlaagd, omdat 25% van de PWM cycle de driver naar slow decay mode daalt waardoor de duty cycle onder de 50% blijft. Hij meet dat de sinus vorm die eigenlijk moet ontstaan geen sinus is maar vierkanten bevat (zie rode delen foto) en dit verklaart waarom de motor niet vloeiend loopt (de motor krijgt opeens een "schok" van in zijn geval 600mA, wat eigenlijk vloeiend moet gaan).
Hij meet vervolgens dat als hij inzoomt op de piek, hij tot de conclusie komt dat de driver in mixed decay mode geen lagere voltages aan kan dan 12% van de supply voltage, in zijn geval 12v. 12% van 12v is 1,44v die minimaal naar de motor moet gaan. Zijn motors zijn 3,1v, en 1,4v is ong de helft van 3,1v dus de maximale haalbare stappen zijn voor hem 1/2 microstepping (als ik 't goed heb). Dit betekent dat kleine amperages die nodig zijn voor microstepping niet haalbaar zijn.
Hij wil dus het voltage verlagen, zodat die 12% zo laag is dat de motor er geen last van heeft. Werkt niet, omdat de rest van de componenten dan niet werkt. Hij wil het oplossen door weerstandjes te plaatsen zodat de motors de 1,4v "omzetten" naar 100mA, maar dat betekent dat hij 12W moet stoppen (als hij zijn drivers op 1A heeft ingesteld) wat niet lukt. Uiteindelijk lost hij dit op door een circuit te maken net voor de motor dat er voor zorgt dat er bij 1,4v geen stroom loopt "in de motor", waardoor de driver juist het vereiste lage stroompje kan sturen. Dit circuit werkt.
De oplossing is twee circuits te plaatsen tussen de motor en de driver volgens deze layout:
http://2.bp.blogspot.com/...u_c/s1600/DRV8825-fix.png
De reacties melden dat de piep er op sommige momenten nog wel is, waarop de blogger reageert dat alleen de piep wordt geminimaliseerd maar nog steeds aanwezig is.
Al met al; hij voegt een circuitje tussen de motor en driver zodat de sinus vorm vloeiend is en microstepping goed haalbaar is. Ik heb het probleem zelf nog niet gehad met mijn DRV's, maar dat kan altijd nog komen. Ik heb zelf ook A4988's gebruikt omdat deze echt spotgoedkoop zijn (1 euro per stuk op aliexpress) maar ik heb zelf mijn motors vervangen en waren deze niet meer bruikbaar (te lage stroom!). Je levert in op microstepping en stroomtoevoer maar het werkt wel!
Hopelijk is het zo duidelijk, engelse termen zal ik zsm veranderen of je kan ze ff googlen.
[
Voor 0% gewijzigd door
DerSteyn op 06-06-2017 22:06
. Reden: engelse termen vervangen en taalvoutjes ]