Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mar.tin schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:17:
[...]

Bij 123-3D.nl vandaan,

Moet inderdaad wel goedkoper kunnen, maar ik heb een grote opdracht, dus de haast overstemde de noodzaak om te besparen haha :).

Ondertussen zoek ik binnen mijn netwerk rustigjes aan verder naar het profiel op lange lengten om het hier op de zaak te kunnen verwerken :)
stappenmotor.nl heeft het ook dit soort profielen tegen redelijk lage prijzen
spattex schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:45:
[...]

Ook ik gebruik een goedkoop spiegeltje van de action en werkt perfect. Ik denk dat diegene die er problemen mee hebben de hoeken te vast klemmen met papierklemmen. Ik doe het ook zoals hierboven beschreven met een paar stukjes schilderstape. Ik werk zelf met Cura en de eerste laag word geprint met 0,3mm, totaal geen problemen hiermee.

[video]
Dat is toch precies wat ik zeg? bij hogere laagdiktes kom je hiermee ook helemaal niet in de problemen, probeer eens 100 micron lagen en kijk dan eens of het nog zo makkelijk gaat :)
Mar.tin schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:09:
[...]

Van iemand die iets doet in de Aluminium.. 100% vlak bestaat niet. En tenzij je een dikke (5-6mm+), gevlakte alu plaat koopt is dat plaatje Aluminium niet vlakker dan een glasplaat.

Printproces van de onderdelen voor HyperCube #3
voor iemand die zegt dat ie veel met alu werkt zou je toch moeten weten dat een glasplaat echt niet vlakker is dan een alu plaatje (voor dat je het begint te bewerken). tenminste het alu wat bij ons binnen komt heeft een standaard tolerantie van 30micron oid (gemeten vlat vaak nog lager uit) op vlakheid en dat heeft glas echt totaal niet.

En nee 100% vlak bestaat niet net als 100% recht en weet ik veel wat. Maar als het binnen een halve micron valt noem ik dat vlak.

Maar het wijkt af van de discussie, het feit dat glas gewoon niet vlak is, KAN er voor zorgen dat je problemen hebt, maar zoals gezegd ik heb zelf ook prima op spiegels geprint en dat was voor de tijd van auto bedleveling :)

[ Voor 69% gewijzigd door WeeDzi op 01-06-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:51
WeeDzi schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:31:
[...]

stappenmotor.nl heeft het ook dit soort profielen tegen redelijk lage prijzen

[...]

voor iemand die zegt dat ie veel met alu werkt zou je toch moeten weten dat een glasplaat echt niet vlakker is dan een alu plaatje (voor dat je het begint te bewerken). tenminste het alu wat bij ons binnen komt heeft een standaard tolerantie van 30micron oid (gemeten vlat vaak nog lager uit) op vlakheid en dat heeft glas echt totaal niet.

En nee 100% vlak bestaat niet net als 100% recht en weet ik veel wat. Maar als het binnen een halve micron valt noem ik dat vlak.

Maar het wijkt af van de discussie, het feit dat glas gewoon niet vlak is, KAN er voor zorgen dat je problemen hebt, maar zoals gezegd ik heb zelf ook prima op spiegels geprint en dat was voor de tijd van auto bedleveling :)
Je hebt aluminium en aluminium, wij doen relatief veel voor de bouw, hebben een paar ton plaat liggen, en ik kan je verzekeren, dat is echt niet vlakker dan de gemiddelde glasplaat ;).

Wellicht zo lang het nog op een pallet ligt, maar zodra je het gepakt en geknipt hebt, durf ik wel te wedden dat er meer dan 100/200/300 micron kromheid in zit :9.

Zoals ik al zei, als je een dikke > 5mm gevlakte alu plaat / blok hebt, zal het vast gauw een stuk vlakker zijn dan glas indd. :) Daarover geen discussie.

offtopic:
Uit interesse, wat voor alu krijgen jullie dan binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mar.tin schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:47:
[...]

Je hebt aluminium en aluminium, wij doen relatief veel voor de bouw, hebben een paar ton plaat liggen, en ik kan je verzekeren, dat is echt niet vlakker dan de gemiddelde glasplaat ;).

Wellicht zo lang het nog op een pallet ligt, maar zodra je het gepakt en geknipt hebt, durf ik wel te wedden dat er meer dan 100/200/300 micron kromheid in zit :9.

Zoals ik al zei, als je een dikke > 5mm gevlakte alu plaat / blok hebt, zal het vast gauw een stuk vlakker zijn dan glas indd. :) Daarover geen discussie.

offtopic:
Uit interesse, wat voor alu krijgen jullie dan binnen?
Ja hahaha in de bouw kijk je ook niet op de micron, en daar is de gemiddelde schaar ook opgewassen voor een veel dikker spul, ja als je dan knipt dan gooi je er wel wat micronnetjes bij op.

Maar we hebben het hier in dit forum niet over macro maar over micro.

Ik weet het type zo even niet wat wij binnen krijgen (kan et wel even opzoeken), en dat komt ook niet per ton binnen. de platen die wij binnen krijgen zijn typisch ook niet groter dan 1.5m dus het is al een keer gesneden, maar dan nog valt het binnen de genoemde tolerantie. En met de machines die wij hier hebben staan voegen wij ook niet zoveel extra meer toe.....

Ik wilde meer aangeven dat glas gewoon niet vlak is, er spoken hier nogal wat verhalen op dit ( een hele boel anderen ook)forum die theoretisch fout zijn maar practisch wel goed komen ( dus nergens een man overboord). Ik probeer mensen soms wat te educeren. zelfde als dat mensen hier bijv met een schuifmaat gaan meten en dan 2 cijfers achter de komma gaan noemen. (niet persee de laatste schuifmaat die hier voorbij is gekomen) een schuifmaat is een tiendenmeetmiddel en ja het geeft een extra cijfer achter de komma maar dat kun je met alle meetfouten die je kan maken met een schuifmaat nooit zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door WeeDzi op 01-06-2017 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
We zijn het eens! :) (Ook wel eens leuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Mar.tin schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:04:
[...]

Nice! Die had ik in retrospect best wel kunnen weten.

Daar gaat het materiaal voor de volgende 4 vandaan komen :> Scheelt me bijna 50%
Wel even opletten ze hebben 2020 in type I en type B.

Ik had zelf de verkeerde besteld (type I geloof ik) waardoor de drop-in T-slot moertjes niet passen. Heb t nu wel opgelost op een andere manier maar kan achteraf niet even snel in t midden een moertje erin droppen. Dan moet eerst het een en ander los. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-10 07:24
Dat is toch precies wat ik zeg? bij hogere laagdiktes kom je hiermee ook helemaal niet in de problemen, probeer eens 100 micron lagen en kijk dan eens of het nog zo makkelijk gaat :)

Daar gaat het toch helemaal niet om. Waarom moeilijk doen als het heel makkelijk kan. Gewoon de eerste laag op 0,3mm en de rest op 0,1mm. wel of geen rechte spiegel het werkt gewoon.

Ps, ook ik heb jaren terug met zo'n Ikea spiegeltje geprint en da ging ook goed..lol :)

[ Voor 10% gewijzigd door spattex op 01-06-2017 15:20 ]

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spattex
Hoppa, alle onderdelen zijn klaar en het samen bouwen kan beginnen...
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/e0rhjl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-10 14:30

pposthoorn

Constructeur

spattex schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:33:
[afbeelding]
Damn jij hebt de vaart er lekker in zitten of niet? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25

Edd

spattex schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:33:
[afbeelding]
Enig idee wat de totale printtijd is geweest? Daar ben ik weleens benieuwd naar.
Nu komt het leuke stuk zeker? Alles in elkaar zetten ;)

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-10 14:30

pposthoorn

Constructeur

WeeDzi schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:34:
[...]

dat is dan meer geluk dan wijsheid :) ik heb vroegah bijv een aantal van die IKEA spiegels gekocht (destijds was dat populair) maar daar waren er 3 van de 4 niet vlak genoeg. tis ook maar net wat je vlak noemt.

En het hangt er natuurlijk een beetje van je print instellingen af voor de gradatie is vlak vlak genoeg Vandaar ook mijn laatste opmerking. beetje spiegel is zo 100 - xxx micron onvlak. als je dan lagen print van 200-400 micron dan merk je de onvlakheid niet of minder of is in ieder geval printbaar. Maar zodra je 100 micron lagen print, is dat het verschil tussen op de spiegel of boven de spiegel printen.

op die ene IKEA spiegel heb ik op mn mendel90 ook tijden naar tevredenheid geprint, niets mis met spiegels of glas ansig
IKEA spiegels != kwaliteitspiegel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Tja, je hebt je printer om te printen en nie om stof te happen.lol
Ik geloof in totaal zo'n 200 uur printen en laten we zeggen 1400 meter plastic gesmolten.

Het printen was al leuk om te doen, en het samenbouwen maakt het zeker af.
Er komt nog een afterparty van het bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
spattex schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:27:
Tja, je hebt je printer om te printen en nie om stof te happen.lol
Ik geloof in totaal zo'n 200 uur printen en laten we zeggen 1400 meter plastic gesmolten.

Het printen was al leuk om te doen, en het samenbouwen maakt het zeker af.
Er komt nog een afterparty van het bouwen...
welke motor ben je aan het gebruiken? ik gebruik dezelfde als met de subaru engine, maar die past dus niet hierin blijkbaar...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Dit is het project van Thingiverse, de originele maker van het moois.
https://www.thingiverse.com/thing:1911808

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik er uit ben voor wat betreft het MoBo dat ik ga gebruiken:
Arduino DUE R3 + RADDS + 6x TMC2100 stepperdrivers.
Dit komt op ongeveer EUR150,- (inclusief de stepperdrivers) of EUR120,- als ik voor een China clone van de DUE R3 ga. En dit is toch het absolute max wat ik aan electronics wil uitgeven.
Ik wacht dan verder met smart op Smoothie v2 en de eerste reviews daarvan. De huidige versie heeft (veel) te veel beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerSteyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-03 13:52
Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:43:
Dit komt op ongeveer EUR150,- (inclusief de stepperdrivers) of EUR120,- als ik voor een China clone van de DUE R3 ga. En dit is toch het absolute max wat ik aan electronics wil uitgeven.
Ik wacht dan verder met smart op Smoothie v2 en de eerste reviews daarvan. De huidige versie heeft (veel) te veel beperkingen.
Waarom heb je voor deze combi gekozen? Ik ben benieuwd naar je motivatie!

Ik heb besloten om te wachten op Smoothie v2, ze beloven veel mogelijkheden en met mn ramps kan ik het nog wel even uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kosten zijn mijn eerste overweging. Ik heb al besloten dat een DUETWifi VER boven mijn budget is. Zeker als ik ten minste 6 stepperdrivers wil gebruiken. Alle alternatieven komen voor een 32bit bord met stepperdrivers op EUR200,- of meer uit.
De TMC2100 stepperdrivers omdat deze naar mijn idee de beste prestaties leveren voor de prijs. Er zijn 2 alternatieven die naar mijn idee minder van kwaliteit zijn en daarbij ook nog eens een stuk duurder: de DRV8825 (met de nodige problemen) en de RAPS128 (die met zo'n EUR18,- bijna het dubbele kost van de TMC2100).
Daar komt bij dat de Arduino DUE en RADDS redelijk doorontwikkeld zijn en stabiel zijn gebleken, iets dat ik toch ook wel belangrijk vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2017 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerSteyn
Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:35:
De kosten zijn mijn eerste overweging. Ik heb al besloten dat een DUETWifi VER boven mijn budget is. Zeker als ik ten minste 6 stepperdrivers wil gebruiken. Alle alternatieven komen voor een 32bit bord met stepperdrivers op EUR200,- of meer uit.
De TMC2100 stepperdrivers omdat deze naar mijn idee de beste prestaties leveren voor de prijs. Er zijn 2 alternatieven die naar mijn idee minder van kwaliteit zijn en daarbij ook nog eens een stuk duurder: de DRV8825 (met de nodige problemen) en de RAPS128 (die met zo'n EUR18,- bijna het dubbele kost van de TMC2100).
Daar komt bij dat de Arduino DUE en RADDS redelijk doorontwikkeld zijn en stabiel zijn gebleken, iets dat ik toch ook wel belangrijk vind.
Waar bestel je alles? Aliexpress?

Zijn de TMC's het geld waard? Ik lees bijvoorbeeld uit deze blogpost dat de TMC's ook stappen overslaan. Dit is hetzelfde probleem als met de DRV's, en de TMC's zijn ook nog eens 5x zo prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:35:
waar je even op moet letten is dat verschillende reviews van de tmx2100 melden dat hij maar weinig motor vermogen levert in de verschillende modii die hij aan kan. Hij is wel lekker stil maar grote acceleratie kan hij niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:43:
Weet wel dat er op RADDS geen smoothie draait. Marlin4Due ligt stil omdat Marlin nu zelf 32 als doelstelling over heeft genomen, maar dat is nog in het alpha stadium, hoewel ze het zelf als vroege beta omschrijven (nog niet feature complete is alpha wat mij betreft). Wel zijn de RepRap firmware en Repetier beschikbaar. Toen ik hem kocht dacht ik na het lezen van de RADDS site dat de ontwikkeling van Marlin4Due nog onderweg was. Persoonlijk ben ik nu wel minder enthousiast over de RADDS omdat ik graag een Marlin based firmware had gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 06-06-2017 19:35 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben me bewust dat op RADDS geen smoothie draait. Maar zoals smoothie nu is, vind ik het persoonlijk te veel gebreken hebben. En of het huidige smoothiebord (en alle smoothie v1 boards) straks smoothie v2 kunnen draaien is afwachten.
DerSteyn schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:10:
[...]

Waar bestel je alles? Aliexpress?

Zijn de TMC's het geld waard? Ik lees bijvoorbeeld uit deze blogpost dat de TMC's ook stappen overslaan. Dit is hetzelfde probleem als met de DRV's, en de TMC's zijn ook nog eens 5x zo prijzig.
Ik wist niet dat de DRV8825's zo goedkoop waren. Dan scheelt het toch al snel EUR50,- ten opzichte van de TMC2100's
Misschien de DRV8825's met een 24V voeding draaien. Ik meende gelezen te hebben dat ze dan die problemen met missende steps niet hebben?
Mijn electro skilzz zijn helaas niet zo denderend. Hier staat een redelijk technisch verhaal over het probleem van de DRV8825 steppers: http://www.engineerinatio...rv8825-missing-steps.html
Ik ben er nog niet uit of ik dat verhaal helemaal begrijp. Kan iemand dat in leken termen uitleggen?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

WeeDzi schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:56:
[...]

Ja hahaha in de bouw kijk je ook niet op de micron, en daar is de gemiddelde schaar ook opgewassen voor een veel dikker spul, ja als je dan knipt dan gooi je er wel wat micronnetjes bij op.

Maar we hebben het hier in dit forum niet over macro maar over micro.

Ik weet het type zo even niet wat wij binnen krijgen (kan et wel even opzoeken), en dat komt ook niet per ton binnen. de platen die wij binnen krijgen zijn typisch ook niet groter dan 1.5m dus het is al een keer gesneden, maar dan nog valt het binnen de genoemde tolerantie. En met de machines die wij hier hebben staan voegen wij ook niet zoveel extra meer toe.....

Ik wilde meer aangeven dat glas gewoon niet vlak is, er spoken hier nogal wat verhalen op dit ( een hele boel anderen ook)forum die theoretisch fout zijn maar practisch wel goed komen ( dus nergens een man overboord). Ik probeer mensen soms wat te educeren. zelfde als dat mensen hier bijv met een schuifmaat gaan meten en dan 2 cijfers achter de komma gaan noemen. (niet persee de laatste schuifmaat die hier voorbij is gekomen) een schuifmaat is een tiendenmeetmiddel en ja het geeft een extra cijfer achter de komma maar dat kun je met alle meetfouten die je kan maken met een schuifmaat nooit zeggen.
Nog even hier op inhaken, ik zag laatst een test van 2 heated beds, waarbij de 2e geloof ik op 230v werkte. Die zag je door de warmte krom trekken zodra hij ging verwarmen. Stel dat je daar op print, is de ondergrond dus ook niet vlak, en zelfs bewegend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat was dan de dikte van het heatbed? Ik denk dat je minimaal 6mm aluminium (en liever 8mm) moet hebben als je er een 230V silicon heater aan plakt. Dan zal het kromtrekken een stuk minder zijn.

(slechts mijn gut-feeling, niet gebaseerd op ervaring of wat dan ook)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2017 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DerSteyn
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:33:
Ik ben me bewust dat op RADDS geen smoothie draait. Maar zoals smoothie nu is, vind ik het persoonlijk te veel gebreken hebben. En of het huidige smoothiebord (en alle smoothie v1 boards) straks smoothie v2 kunnen draaien is afwachten.

[...]

Ik wist niet dat de DRV8825's zo goedkoop waren. Dan scheelt het toch al snel EUR50,- ten opzichte van de TMC2100's
Misschien de DRV8825's met een 24V voeding draaien. Ik meende gelezen te hebben dat ze dan die problemen met missende steps niet hebben?
Mijn electro skilzz zijn helaas niet zo denderend. Hier staat een redelijk technisch verhaal over het probleem van de DRV8825 steppers: http://www.engineerinatio...rv8825-missing-steps.html
Ik ben er nog niet uit of ik dat verhaal helemaal begrijp. Kan iemand dat in leken termen uitleggen?
Hij heeft het probleem dat stappen overgeslagen worden en zet de drivers in fast decay modus als eerste oplossing en dit werkt. Het enigste probleem is een hoge piep bij sommige stappen. De piep is te wijten aan het feit dat de motor "subharmonic oscillation" krijgt (weet de NL-term niet zo snel). Dit is het probleem wat gebeurt met dit fenomeen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ajvgGnR.png
Links is zoals het hoort, rechts is wat er gebeurd met een hogere duty-cycle.

Als je duty-cycle (de periode dat er een stroom wordt uitgezonden) hoger is dan 50% van de totale periode er subharmonic oscillation onstaat . In de fast-decay modus is dit het geval. Door dit fenomeen gaan de drivers de microsteps in 15kHz uitzenden ipv 30kHz wat die leuke hoge piep veroorzaakt (30kHz is niet te horen, 15 wel...).

Vervolgens wisselt hij naar de mixed decay die volgens de datasheet de kans op subharmonic oscillation flink verlaagd, omdat 25% van de PWM cycle de driver naar slow decay mode daalt waardoor de duty cycle onder de 50% blijft. Hij meet dat de sinus vorm die eigenlijk moet ontstaan geen sinus is maar vierkanten bevat (zie rode delen foto) en dit verklaart waarom de motor niet vloeiend loopt (de motor krijgt opeens een "schok" van in zijn geval 600mA, wat eigenlijk vloeiend moet gaan).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/015Oj9x.png

Hij meet vervolgens dat als hij inzoomt op de piek, hij tot de conclusie komt dat de driver in mixed decay mode geen lagere voltages aan kan dan 12% van de supply voltage, in zijn geval 12v. 12% van 12v is 1,44v die minimaal naar de motor moet gaan. Zijn motors zijn 3,1v, en 1,4v is ong de helft van 3,1v dus de maximale haalbare stappen zijn voor hem 1/2 microstepping (als ik 't goed heb). Dit betekent dat kleine amperages die nodig zijn voor microstepping niet haalbaar zijn.

Hij wil dus het voltage verlagen, zodat die 12% zo laag is dat de motor er geen last van heeft. Werkt niet, omdat de rest van de componenten dan niet werkt. Hij wil het oplossen door weerstandjes te plaatsen zodat de motors de 1,4v "omzetten" naar 100mA, maar dat betekent dat hij 12W moet stoppen (als hij zijn drivers op 1A heeft ingesteld) wat niet lukt. Uiteindelijk lost hij dit op door een circuit te maken net voor de motor dat er voor zorgt dat er bij 1,4v geen stroom loopt "in de motor", waardoor de driver juist het vereiste lage stroompje kan sturen. Dit circuit werkt.

De oplossing is twee circuits te plaatsen tussen de motor en de driver volgens deze layout:http://2.bp.blogspot.com/...u_c/s1600/DRV8825-fix.png

De reacties melden dat de piep er op sommige momenten nog wel is, waarop de blogger reageert dat alleen de piep wordt geminimaliseerd maar nog steeds aanwezig is.

Al met al; hij voegt een circuitje tussen de motor en driver zodat de sinus vorm vloeiend is en microstepping goed haalbaar is. Ik heb het probleem zelf nog niet gehad met mijn DRV's, maar dat kan altijd nog komen. Ik heb zelf ook A4988's gebruikt omdat deze echt spotgoedkoop zijn (1 euro per stuk op aliexpress) maar ik heb zelf mijn motors vervangen en waren deze niet meer bruikbaar (te lage stroom!). Je levert in op microstepping en stroomtoevoer maar het werkt wel!

Hopelijk is het zo duidelijk, engelse termen zal ik zsm veranderen of je kan ze ff googlen.

[ Voor 0% gewijzigd door DerSteyn op 06-06-2017 22:06 . Reden: engelse termen vervangen en taalvoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:12

polthemol

Moderator General Chat
zo, na de aanschaf van de anet a6 loopt het zoals verwacht: ik kan de printer haast blind in en uit elkaar schroeven. Ondertussen een resem zaken vervangen (ter verduidelijking, dit was wat ik wilde ;) Heb er lol aan om het te doen en uit te zoeken hoe je iets beter krijgt. Zodra ik op de Anet ben uitgekeken denk ik wel dat het een Prusa i3 mk2 zal gaan worden):
- hoekjes gemaakt om glas op bed te houden. De klemmen zijn serieus irritant, blijkbaar heb ik een gave om dingen te printen waarbij altijd een klem van het bed wordt gebumped door de kop;
- cablechains liggen klaar, bij hoge prints komt de kabel van de printkop tegen de x-stop aan. De printer maakt het niet zo gek veel uit, die neemt blijkbaar automatisch aan dat dat het nieuwe 0 punt is en begint alle resterende plastic uit te spugen aan de rechterkant;
- spoolhouder gemaakt waarbij de rol los erop ligt. Dit scheelt serieus veel met filament wat zichzelf klem trekt. Blijkbaar helpt het redelijk goed als de rol wat waggelt;
- autobedlevel geinstalleerd (nieuw stukje geprint dus voor de printkop en omdat ik toch bezig was, ook de mounts voor het x/y stuk maar vervangen zodat ik de belt kon spannen;

So far so good, enige minpuntje is een erg stevige bedcrash vanwege een vage fout met ABL. Ik moet het nog nameten maar ik vermoed dat ik mijn rods een knal hebben gekregen erdoor en een beetje scheef zijn :( (al ga ik hiermee wachten tot ik al de rest goed heb zoals ik wil).

Alhoewel dat ABL goud is, zit ik wel nog met een klein issue: de printer gaat eerst alles verwarmen (wat logisch is) en daarna de ABL-modus doorlopen, het resultaat is echter dat er met name bij printen van PETG al wat filament uit de nozzle druipt. Net niet hard genoeg om eraf te vallen, maar genoeg om er bij de eerste layer problemen mee te krijgen. Zijn hier nog trucjes voor om het op te lossen, buiten wachten tot na de ABL-actie en het met kunst en vliegwerk van de nozzle af te halen?

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 06-06-2017 23:40 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp dat je Skynet firmware hebt geflashed? Bevalt dat ten opzichte van de originele firmware (behoudens de ABL natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:28
polthemol schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:39:
zo, na de aanschaf van de anet a6 loopt het zoals verwacht: ik kan de printer haast blind in en uit elkaar schroeven. Ondertussen een resem zaken vervangen (ter verduidelijking, dit was wat ik wilde ;) Heb er lol aan om het te doen en uit te zoeken hoe je iets beter krijgt. Zodra ik op de Anet ben uitgekeken denk ik wel dat het een Prusa i3 mk2 zal gaan worden):
- hoekjes gemaakt om glas op bed te houden. De klemmen zijn serieus irritant, blijkbaar heb ik een gave om dingen te printen waarbij altijd een klem van het bed wordt gebumped door de kop;
- cablechains liggen klaar, bij hoge prints komt de kabel van de printkop tegen de x-stop aan. De printer maakt het niet zo gek veel uit, die neemt blijkbaar automatisch aan dat dat het nieuwe 0 punt is en begint alle resterende plastic uit te spugen aan de rechterkant;
- spoolhouder gemaakt waarbij de rol los erop ligt. Dit scheelt serieus veel met filament wat zichzelf klem trekt. Blijkbaar helpt het redelijk goed als de rol wat waggelt;
- autobedlevel geinstalleerd (nieuw stukje geprint dus voor de printkop en omdat ik toch bezig was, ook de mounts voor het x/y stuk maar vervangen zodat ik de belt kon spannen;

So far so good, enige minpuntje is een erg stevige bedcrash vanwege een vage fout met ABL. Ik moet het nog nameten maar ik vermoed dat ik mijn rods een knal hebben gekregen erdoor en een beetje scheef zijn :( (al ga ik hiermee wachten tot ik al de rest goed heb zoals ik wil).

Alhoewel dat ABL goud is, zit ik wel nog met een klein issue: de printer gaat eerst alles verwarmen (wat logisch is) en daarna de ABL-modus doorlopen, het resultaat is echter dat er met name bij printen van PETG al wat filament uit de nozzle druipt. Net niet hard genoeg om eraf te vallen, maar genoeg om er bij de eerste layer problemen mee te krijgen. Zijn hier nog trucjes voor om het op te lossen, buiten wachten tot na de ABL-actie en het met kunst en vliegwerk van de nozzle af te halen?
Waarom zou je de nozzle opwarmen voor ABL ?
Alleen je bed temp. is nog relevant als je eenmaal de offset tussen nozzle en sensor hebt gecalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige wat ik kan bedenken is dat de nozzle ook iets uitzet en daardoor de afstand tussen punt en bed verkleind wordt als de nozzle warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
gekkie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Waarom zou je de nozzle opwarmen voor ABL ?
Alleen je bed temp. is nog relevant als je eenmaal de offset tussen nozzle en sensor hebt gecalibreerd.
Ik kan het opwarmen dus beter in de Cura gcode snipping achter het ABLstukje zetten maw.? Eigenlijk nog eens niet aan gedacht dat de oplossing zo simpel kon zijn :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:27:
Enige wat ik kan bedenken is dat de nozzle ook iets uitzet en daardoor de afstand tussen punt en bed verkleind wordt als de nozzle warm is.
Maar de lol is dat je daar met je ABL niets meer mee doet, je meet immers alleen nog de afstand sensor <-> bed. De afstand sensor <-> nozzle is in principe fixed (wellicht als je grote temp verschillen hebt in je te printen materiaal dat het nog uit kan maken en je voor die temp. de offset tussen sensor en nozzle zal moeten aanpassen, maar voor gangbare materialen zal dat wel meevallen denk ik).
polthemol schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:34:
[...]
Ik kan het opwarmen dus beter in de Cura gcode snipping achter het ABLstukje zetten maw.? Eigenlijk nog eens niet aan gedacht dat de oplossing zo simpel kon zijn :')
Opwarmen van de nozzle kan dus er na, opwarmen van bed dus wel voor de ABL doen.

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 07-06-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je offset wordt alleen een klein beetje anders als je koud vergelijkt met warm.... clear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:37:
Dus je offset wordt alleen een klein beetje anders als je koud vergelijkt met warm.... clear.
ik had ook jouw redenatie dat je de nozzle ook op temperatuur wilde ivm uitzetten, maar er niet helemaal bij stilgestaan dat het voor het opstellen van de mesh niets uit maakt als de sensor goed is vastgeschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:37:
Die offset bepaal je dus in principe eenmalig en op dat moment heb je wel je nozzle verwarmt (handigste is dus om je filament dan even een stukje terug te trekken en te werken met een schone nozzle).
Daarna staat dat gegeven vast (tot je weer eens aan je nozzle gaat zitten bijvb om hem schoon te maken, andere nozzle etc, dan moet je die offset weer controleren en eventueel aanpassen indien gewijzigd.

Lijkt me logisch als je er even over nadenkt ... wat je doet en wat je met ABL nou eigenlijk meet met je sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:20:
[...]

Nog even hier op inhaken, ik zag laatst een test van 2 heated beds, waarbij de 2e geloof ik op 230v werkte. Die zag je door de warmte krom trekken zodra hij ging verwarmen. Stel dat je daar op print, is de ondergrond dus ook niet vlak, en zelfs bewegend.
Ja dat soort ellende hoort er allemaal bij, kromtrekken komt vooral omdat de meeste verankeringen statisch en niet dynamisch zijn. Dat heb je eigenlijk met alles wat vast zit en verwarmt wordt.

een heatbed zou je idealiter willen verankeren op 1 punt en de rest slopgaten om speling op te vangen, Maar geod we hebben het over 3d thuisprinters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Op zich hebben de meeste heatbed constructies dat toch wel enigzins ?
(boutjes en veer constructie waarbij de handel afhankelijk van hoe strak je dat aandraait op zich kan wijken, nadeel is uiteraard dat dat ook in de hoogte kan en niet alleen zijdelings, nou trek je met strak aandraaien sowieso de gemiddelde acryl onderconstructie al eerste krom, daar niet van :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sommige wel (meer per ongeluk dan ontwerp technisch) maar heel veel ook niet. daar schroef je op 4 punten een boutje in een bus die dan weer op de onderplaat zit. Daarnaast heb je ook nog heatbeds waarbij een alu plaat zit gemonteerd op het plastic pcb of wat sommigen doen is er een soort lijm tussen. dan krijg je dus een soort bimetaal werking waarbij alu 23 micron per graad per meter uitzet en je pcb iets van 80. das dan al 60 micron per graad verschil.

en dan heb je het niet eens over materialen die al krom trekken als je er naar kijkt zoals inderdaad acryl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 23:39
Sinds kort heb ik weer m'n prusa i3 mega (40x40cm buildplate) van onder het stof gehaald. Vroeger had ik het probleem dat het bed (alu plaat 2mm) niet helemaal vlak was (is wat doorgebogen onder invloed van de zwaartekracht)...
Dus heb ik gewacht tot de bed leveling wat beter was.
Ik probeer nu UBL, maar ik heb het idee dat het niet helemaal lukt...

Ik gebruik de standaard marlin 1.1.2 (ik zie net dat er een 1.1.3 versie is uitgekomen, maar enkel verbeteringen voor delta bij de ubl?)
UBL aangezet in de config, z probe actief
commando's gebruikt:
G29 A
G29 P1 (dan doet hij de metingen op een aantal punten)
G29 S
Als ik dan de waarde meet in het center (x200 y 200) dan is de z waarde correct (gemeten met caliber tussen kop en printplaat - dit is juist gezet door in de firmware het verschil tussen zprobe en nozzle juist te zetten)
Als ik dan echter naar bv x100y100 ga dan klopt het niet meer (is iets minder). Bij het verschuiven past hij ook geen z waarde aan (de z assen bewegen niet).
Doe ik iets mis of zie ik iets over het hoofd? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Promy op 08-06-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik kom dichtbij en zeer mooi resultaat met PLA icm de xyz blok (20 infill, 50speed). Enige obstakel is het hebben van under-extrusion. De extruder heb ik gecalibreert en gooit netjes 100mm draad naar buiten als ik dit software-matig aanroep. De diameter van mijn filament is over lange stukken netjes 1.75mm.

Nu maak ik gebruik van slic3r en vroeg mij af welke stappen genomen kan worden om dit probleem te verminderen. Ik heb al gelezen dat ik de flow/extrusion multiplier dien aan te passen echter vroeg ik mij af in hoeverre ik dit dien aan te passen om zichtbaar effect te hebben?

[ Voor 34% gewijzigd door _ferry_ op 11-06-2017 15:52 . Reden: Edit ipv quote 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:45:
Ik begrijp dat je Skynet firmware hebt geflashed? Bevalt dat ten opzichte van de originele firmware (behoudens de ABL natuurlijk)?
skynet/marlin draait al ergens vanaf het begin zowat. De kwaliteit van de prints ging op sommige punten ietsie omhoog en de firmware was stabieler.

Een klein nadeel naar mijn mening is wel dat skynet hun documentatie nogal erhm summier is en de vele blogs lijken elkaar soms wat tegen te spreken/andere meningen te hebben. Maar met een beetje tijd investeren werkt het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Voor auto bed leveling is dit misschien ook wel een gaaf idee YouTube: Auto bed leveling using the nozzle.

Gewoon een paar stukjes aluminium folie op glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren ook skynet (2.3.2) op mijn A6 gezet. Ik merk wel dat als ik een 'preheat PLA' doe (bed 60 graden en hotend 200 graden) dat ik nu meerdere keren een 'thermal runaway' voor mijn kiezen krijg en de printer vastloopt. Ik moet dan de printer resetten en vanuit octoprint opnieuw verbinden.
Als ik eerst het bed opwarm en vervolgens de nozzle, dan lijkt het wel goed te gaan, maar tegelijk geeft vaak (altijd??) een probleem.
Is daar wat aan te doen, of moet ik dan bij de skynet dev zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Waterkoker schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:06:
Voor auto bed leveling is dit misschien ook wel een gaaf idee YouTube: Auto bed leveling using the nozzle.

Voordelen:
- simpel
- geen geklooi met offsets
- je meet altijd rechtstreeks onder de nozzle, zonder een x en y offset dus kunt alle plekken van je bed altijd bereiken.
- je hoeft geen z-offset meer opnieuw te bepalen nadat je aan je nozzle hebt gezeten.

Uiteraard is er geen systeem zonder naast de voordelen ook nadelen te hebben:
- Je kunt maar een paar plekken meten als je alufolie op glas gaat doen, met een geheel alu heatbed kun je uiteraard wel meer tussen punten meten.
- Als je nu filament ooze aan je nozzle hebt hangen kun je een probleem hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:47:
Ik heb gisteren ook skynet (2.3.2) op mijn A6 gezet. Ik merk wel dat als ik een 'preheat PLA' doe (bed 60 graden en hotend 200 graden) dat ik nu meerdere keren een 'thermal runaway' voor mijn kiezen krijg en de printer vastloopt. Ik moet dan de printer resetten en vanuit octoprint opnieuw verbinden.
Als ik eerst het bed opwarm en vervolgens de nozzle, dan lijkt het wel goed te gaan, maar tegelijk geeft vaak (altijd??) een probleem.
Is daar wat aan te doen, of moet ik dan bij de skynet dev zijn?
Volgens mij heeft dit meer te maken met de hoeveelheid ampère als beide opwarmen, de board of voeding kan het niet bijbenen en gaat het langzamer, dat zorgt dat firmware de te langzame opwarming detecteert en dan en thermal runaway (beveiliging) inschakelt.

Bij mij gebeurd het ook, als ik handmatig beide tegelijk doe, maar als ik een print start dan gaat altijd eerst de heated bed opwarmen, en dan pas de nozzle.

Om tijd te besparen voor het opwarmen, laat ik de printer meestal een pre-heat doen, terwijl ik de tekening slice en de G-code op de geheugenkaart zet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@absrnd thnx voor de uitleg. Wel raar dat met default Anet firmware dit niet optreedt. Ik heb overigens een Mosfet tussen bord en heatbed zitten zodat ik niet de crappy connectors op het bord hoef te gebruiken om het bed op te warmen. Ook heb ik dikkere koperdraden gebruikt voor de verbinding van Mosfet naar heatbed.
Ik zal preheat PLA eens vanaf de printer zelf starten in plaats van via octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:03:
@absrnd thnx voor de uitleg. Wel raar dat met default Anet firmware dit niet optreedt. Ik heb overigens een Mosfet tussen bord en heatbed zitten zodat ik niet de crappy connectors op het bord hoef te gebruiken om het bed op te warmen. Ook heb ik dikkere koperdraden gebruikt voor de verbinding van Mosfet naar heatbed.
Ik zal preheat PLA eens vanaf de printer zelf starten in plaats van via octoprint.
de originele anet firmware warmt trager op ook. Je kunt in skynet instellen met welke sprongen hij gaat opwarmen/in welk tempo. Het kan zijn dat het ietsie te agressief staat ingesteld voor je en dat je vaker die runaways krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waterkoker schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:32:
Ik kom dichtbij en zeer mooi resultaat met PLA icm de xyz blok (20 infill, 50speed). Enige obstakel is het hebben van under-extrusion. De extruder heb ik gecalibreert en gooit netjes 100mm draad naar buiten als ik dit software-matig aanroep. De diameter van mijn filament is over lange stukken netjes 1.75mm.

Nu maak ik gebruik van slic3r en vroeg mij af welke stappen genomen kan worden om dit probleem te verminderen. Ik heb al gelezen dat ik de flow/extrusion multiplier dien aan te passen echter vroeg ik mij af in hoeverre ik dit dien aan te passen om zichtbaar effect te hebben?
Die multiplier zet ik soms op 1.1, dus 10% extra. Dat is doorgaans voldoende voor een merkbaar verschil. Heb mijn extrusion eigenlijk nooit gecalibreerd, maar stel hem soms dus wel iets hoger in. Zolang ik maar zie dat het resultaat er goed uit ziet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Waterkoker schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:06:

Zo print ik al maanden, verspreid over inmiddels 4 printers, het vereist soms "iets" aan gemorrel, maar in 90-95% van de prints is het starten en gaan, ongeacht of je net je buildplatform gewisseld hebt / er net aan gekloot hebt / nozzle vervangen hebt / hotend vervangen hebt / hotend schoongemaakt hebt. Maakt allemaal niet uit.

Met gemorrel bedoel ik in dit geval dat het bij mij heel soms voorkomt dat er een punt op het bed vervuild is waardoor hij daar niet levelt. Een schuurpapiertje erlangs en opnieuw levelen verhelpt dit probleem altijd. Zo nu en dan de nozzle even schoonborstelen, maar dat eigenlijk enkel na het printen van PETG, da's nogal kleverig. Of eigenlijk zelfs enkel na de overgang van PETG > PLA vanwege het temperatuursverschil.

Zelf nu aan een leuk projectje bezig, 4 hypercubes bouwen voor eigen gebruik, met uitzicht op nog 4 volgende maand. :) Beetje capaciteit maken ^_^.

Afbeeldingslocatie: http://www.mvdam.nl/wp-content/uploads/2017/06/IMG_6332-1.jpg

3 / 4 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nozzle vervuild is, loop je dan niet enorm het risico dat je nozzle je heatbed in crasht?

Heb je nu 3 printers op elkaar gezet?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:59:
[...]

Zo print ik al maanden, verspreid over inmiddels 4 printers, het vereist soms "iets" aan gemorrel, maar in 90-95% van de prints is het starten en gaan, ongeacht of je net je buildplatform gewisseld hebt / er net aan gekloot hebt / nozzle vervangen hebt / hotend vervangen hebt / hotend schoongemaakt hebt. Maakt allemaal niet uit.

Met gemorrel bedoel ik in dit geval dat het bij mij heel soms voorkomt dat er een punt op het bed vervuild is waardoor hij daar niet levelt. Een schuurpapiertje erlangs en opnieuw levelen verhelpt dit probleem altijd. Zo nu en dan de nozzle even schoonborstelen, maar dat eigenlijk enkel na het printen van PETG, da's nogal kleverig. Of eigenlijk zelfs enkel na de overgang van PETG > PLA vanwege het temperatuursverschil.

Zelf nu aan een leuk projectje bezig, 4 hypercubes bouwen voor eigen gebruik, met uitzicht op nog 4 volgende maand. :) Beetje capaciteit maken ^_^.

[afbeelding]

3 / 4 :D
ik neem aan dat je ze toch los van elkaar hebt staan?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
KorneelB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:33:
[...]
ik neem aan dat je ze toch los van elkaar hebt staan?
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:44:
Als je nozzle vervuild is, loop je dan niet enorm het risico dat je nozzle je heatbed in crasht?

Heb je nu 3 printers op elkaar gezet?
Wegens ruimtebesparing tijdens het opbouwen staan ze eventjes op elkaar :) Wil wel even gaan testen hoe goed stapelen werkt, wel lekker efficiënt. Als deze af zijn staan er namelijk 4 Hypercubes 1 i3 en 1 eigen ontwerp in de garage. Dus hoe compacter het kan hoe beter. Nadat deze af zijn gaat de i3 en het eigen ontwerp ook nog eens omgebouwd naar 3 Hypercubes + 1 nieuwe, voor een totaal van 8 printers.

De nozzle kan inderdaad tegen het bed aan crashen, echter gebeurt het in de praktijk eigenlijk niet. Als het gebeurt is het tijdens het levelen, en dan gaan de Z-steppers snel genoeg slippen voor er schade is :)

Wellicht dat ik er in de toekomst nog wel wat op bedenk met een fysieke switch. Maar ik heb al honderden prints verspreid over duizenden uren verspreid over meerdere printers achter de rug, zonder grote problemen.

Voor de helderheid, ik print op platen aluminium, dus ik "breek" niks als ik daar tegen aan crash. In het ergste geval maak ik een kras in mijn bed. Maar voor die tijd beginnen alle steppers al te slippen. Het ergste dat ik gesloopt heb is een heatbreak (krom) van mijn E3D, maar dat is op mijn grote (450x450x450) printer die volledig aangedreven wordt door leadscrews en dus nogal wat kracht heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 12-06-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:59:
[...]

[...]

Wegens ruimtebesparing tijdens het opbouwen staan ze eventjes op elkaar :) Wil wel even gaan testen hoe goed stapelen werkt, wel lekker efficiënt. Als deze af zijn staan er namelijk 4 Hypercubes 1 i3 en 1 eigen ontwerp in de garage. Dus hoe compacter het kan hoe beter. Nadat deze af zijn gaat de i3 en het eigen ontwerp ook nog eens omgebouwd naar 3 Hypercubes + 1 nieuwe, voor een totaal van 8 printers.

De nozzle kan inderdaad tegen het bed aan crashen, echter gebeurt het in de praktijk eigenlijk niet. Als het gebeurt is het tijdens het levelen, en dan gaan de Z-steppers snel genoeg slippen voor er schade is :)

Wellicht dat ik er in de toekomst nog wel wat op bedenk met een fysieke switch. Maar ik heb al honderden prints verspreid over duizenden uren verspreid over meerdere printers achter de rug, zonder grote problemen.

Voor de helderheid, ik print op platen aluminium, dus ik "breek" niks als ik daar tegen aan crash. In het ergste geval maak ik een kras in mijn bed. Maar voor die tijd beginnen alle steppers al te slippen. Het ergste dat ik gesloopt heb is een heatbreak (krom) van mijn E3D, maar dat is op mijn grote (450x450x450) printer die volledig aangedreven wordt door leadscrews en dus nogal wat kracht heeft.
wilde je gewoon waarschuwen :) meerdere printers op elkaar gaat problemen opleveren, krijg je zebra prints enzo van.. dit trillingen geven ze gewoon door.. ik heb alles in een stevige kast staan maar alle printers staan op rubber pootjes ook om dat te voorkomen..

maar vanwaar eigenlijk zoveel printers? met alle respect, maar als ik je hub bekijk dan komen er volgens mij niet zoveel orders door :$ niet lullig bedoeld! ben wel benieuwd waar je ze dan voor gebruikt :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
KorneelB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:31:
[...]

wilde je gewoon waarschuwen :) meerdere printers op elkaar gaat problemen opleveren, krijg je zebra prints enzo van.. dit trillingen geven ze gewoon door.. ik heb alles in een stevige kast staan maar alle printers staan op rubber pootjes ook om dat te voorkomen..

maar vanwaar eigenlijk zoveel printers? met alle respect, maar als ik je hub bekijk dan komen er volgens mij niet zoveel orders door :$ niet lullig bedoeld! ben wel benieuwd waar je ze dan voor gebruikt :)
Ik heb nog een paar onderdeeltjes te printen, ruwweg nog 2000 uur machine tijd voor nodig, dus :9, er moest (en kon) een beetje capaciteit bij. Het bouwen is onderhand ook hobby.

Als jij die hub in houten bedient heb ik nog wel eens tegen je op moeten boksen qua projectprijzen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 12-06-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:35:
[...]

Ik heb nog een paar onderdeeltjes te printen, ruwweg nog 2000 uur machine tijd voor nodig, dus :9, er moest (en kon) een beetje capaciteit bij.

Ben jij de befaamde Korneel uit Houten? ;)
wat voor onderdeeltjes moet je printen dan?
voor de nieuwe printers?

waarom ben ik befaamd ;)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
KorneelB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:40:
[...]

wat voor onderdeeltjes moet je printen dan?
voor de nieuwe printers?

waarom ben ik befaamd ;)
Zie boven haha.

Onderdeeltjes zijn voor een klant buiten 3Dhubs om. Leuk projectje.

Onderdelen voor de nieuwe printers ben ik gelukkig maar zo'n 24 uur per printer aan kwijt :> Wat is het 3Dprint wereldje toch klein.

[ Voor 30% gewijzigd door Mar.tin op 12-06-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:41:
[...]

Zie boven haha.

Onderdeeltjes zijn voor een klant buiten 3Dhubs om. Leuk projectje.

Onderdelen voor de nieuwe printers ben ik gelukkig maar zo'n 24 uur per printer aan kwijt :> Wat is het 3Dprint wereldje toch klein.
oh haha, heel goed :)
ach, ik denk dat ik heel eerlijke prijzen heb. heb simpelweg afschrijving printer + werkelijke kosten X 1.5 .. niet zo heel spannend..

ik kan met gemak 5 ultimaker 3s draaien voor mijn vraagprijs en jaarlijks nieuw aanschaffen en er wat biertjes van drinken.. dan hoef je er qua prijs niet zoveel hoger naar te gaan zitten :)

maar je hebt het project dus gewonnen.. haha.. wist niet eens dat ik in de race was ;) en dan te bedenken dat je boven de 100 euro nog eens 15 procent korting bij me krijgt ;)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
KorneelB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:44:
[...]

oh haha, heel goed :)
ach, ik denk dat ik heel eerlijke prijzen heb. heb simpelweg afschrijving printer + werkelijke kosten X 1.5 .. niet zo heel spannend..

ik kan met gemak 5 ultimaker 3s draaien voor mijn vraagprijs en jaarlijks nieuw aanschaffen en er wat biertjes van drinken.. dan hoef je er qua prijs niet zoveel hoger naar te gaan zitten :)

maar je hebt het project dus gewonnen.. haha.. wist niet eens dat ik in de race was ;) en dan te bedenken dat je boven de 100 euro nog eens 15 procent korting bij me krijgt ;)
Haha, nou, je naam werd aangehaald in het prijsproces. Ik heb momenteel nog wat minder afname via 3Dhubs hoewel dat de laatste maanden ook flink gestegen is t.o.v. een jaar geleden (van 1 order per maand naar 2-3 per week). Dus ik zie groei :).

Verder is het allemaal hobby, naast een (meer dan) fulltime job, dus 't moet ook weer niet al te veel tijd gaan snoepen OF heel veel geld gaan opleveren haha.

Vooralsnog is het investeren in materiaal, maar de break-even komt zoetjes an in zicht op deze manier.

Jij hebt een mooie stapel reviews inderdaad :). (ik pas 25 :'( ) Wel wat meer orders gehad, maar het lukt me momenteel niet om tijd te vinden in het opleuken van de Hub.

#leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Haha, nou, je naam werd aangehaald in het prijsproces. Ik heb momenteel nog wat minder afname via 3Dhubs hoewel dat de laatste maanden ook flink gestegen is t.o.v. een jaar geleden (van 1 order per maand naar 2-3 per week). Dus ik zie groei :).

Verder is het allemaal hobby, naast een (meer dan) fulltime job, dus 't moet ook weer niet al te veel tijd gaan snoepen OF heel veel geld gaan opleveren haha.

Vooralsnog is het investeren in materiaal, maar de break-even komt zoetjes an in zicht op deze manier.

Jij hebt een mooie stapel reviews inderdaad :). (ik pas 25 :'( ) Wel wat meer orders gehad, maar het lukt me momenteel niet om tijd te vinden in het opleuken van de Hub.

#leuk
haha, no worries :)
voor mij is het ook hobby :) ik zou je overigens wel aanraden om alles netjes bij te houden en de belastingdienst aan t einde van t jaar te informeren.. ze houden t wel in de gaten en als je meer dan een 300 euro per maand ermee omzet, wordt t gezien als een inkomen cq een zaak..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
KorneelB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:44:
[...]

haha, no worries :)
voor mij is het ook hobby :) ik zou je overigens wel aanraden om alles netjes bij te houden en de belastingdienst aan t einde van t jaar te informeren.. ze houden t wel in de gaten en als je meer dan een 300 euro per maand ermee omzet, wordt t gezien als een inkomen cq een zaak..
Doe ik ook, voorlopig red ik dat nog niet (gelukkig / jammer genoeg) (doorhalen wat niet van toepassing is :9)

Het is leuke hobby, lekker knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:50

burgt

Starbass

sinds ik me aangemeld heb op 3d hubs nog geen enkele opdracht ontvangen :P

Ach ik maak er verder geen reclame voor en heb genoeg dingen om mezelf bezig te houden. Kosten dekkend wordt het zo niet snel.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
burgt schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:21:

Ach ik maak er verder geen reclame voor en heb genoeg dingen om mezelf bezig te houden. Kosten dekkend wordt het zo niet snel.
Is volgens mij ook een balletje dat moet gaan rollen. Ik kreeg na een paar maanden mijn eerste order, en toen bleef het weer een hele tijd stil. Sinds ik een grotere printer heb is dat wel versneld. En gaat het heul langzaam richting break-even, en dus de eigen projectjes er ook van kunnen betalen :)

Voorlopig is het nog een soort van gat waar ik nog +- 2000 euro achterloop op de uitgaven. :) (Wel met een voorraadje materiaal + een paar printers).

Als je eenmaal een beetje bekendheid hebt dan gaat het langzaaman iets sneller. Volgens mij helpt een goede locatie ook, Utrecht zal je meer bekendheid werven dan in Apeldoorn / een gat in het midden van nergens.

Zou het mogen om een 2e hub te openen in een andere stad?

[ Voor 31% gewijzigd door Mar.tin op 12-06-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
burgt schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:21:

mwah, ligt een beetje aan hoe je het aanpakt..
kostendekkend kan het snel zijn, maar om er nog tussenin te komen is moeilijk op dit moment..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:29:
[...]
Geen idee of ze (3DHubs) daar echt blij van worden. Je zal wel een echt adres in een andere stad moeten hebben vanwege de verificatie van het adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:57:
[...]

Geen idee of ze (3DHubs) daar echt blij van worden. Je zal wel een echt adres in een andere stad moeten hebben vanwege de verificatie van het adres.
Ja die heb ik dan natuurlijk ook. :) We hebben het immers ook over een echte afhaal locatie / printlocatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Terms of Use eens doorgebladerd, maar er staat nergens dat je max 1 maal mag registreren als HUB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:02:
Ik heb de Terms of Use eens doorgebladerd, maar er staat nergens dat je max 1 maal mag registreren als HUB.
Ik kon het ook niet vinden, heb ze voor de zekerheid een mailtje gestuurd :) Wil niet dat ik er mee dingen in de war schop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:04:
[...]

Ik kon het ook niet vinden, heb ze voor de zekerheid een mailtje gestuurd :) Wil niet dat ik er mee dingen in de war schop.
side note;
volgende keer dat je een grote order onderhandeling doet, mag je hem gewoon aan mij geven hoor. zo rol ik. :D

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar weten wat ze (3DHubs) er van vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
KorneelB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:08:
[...]

side note;
volgende keer dat je een grote order onderhandeling doet, mag je hem gewoon aan mij geven hoor. zo rol ik. :D
Als jij aan mij 15% afdraagt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:19:
[...]

Als jij aan mij 15% afdraagt :>
ik heb vaak genoeg in opdracht van geprint.. die ultimakers hebben honger ;)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Met de xyz test cube blijf ik tegen 2 punten aan lopen welke ik niet zo gauw opgelost krijg. De problemen waar ik tegen aanloop komt ook voor bij andere prints (naast de testcube)

foto's http://imgur.com/a/fNxTS

Probleem 1: Aan de zijkanten van de toplayer zit het filament los van elkaar. Er zit eigenlijk een spleet/gat tussen de zijkant van het object.
Probleem 2: bij de dunne punten van de X en Y zie je het filament beetje krullen.

Probleem 1 duid volgens de meeste 3d print problems guide op under extrusion. Ik heb de extrusion multiplier al op 1.1 getest en filament nagemeten en van 1.75 op 1.7 gezet. Extruder is ook gekalibreerd en dit alleen bood nog geen oplossing.

Probleem 2 duid op overheating(?) meen ik. Hierop heb ik de snelheid verlaagd op bridge delen, alleen weet ik niet of het gedeelte boven de X/Y ook bridge is maar tot zover geen verbetering

Zelf gebruik ik slic3r en hier staan al mijn settings. Ik hoop dat iemand hier een blik op werpen :)
http://imgur.com/a/jjJjP waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.

De nozzle die ik gebruik is 0.4mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10
Waarom een hypercube?
Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:59:
[...]

[...]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Waarom niet?

Mooi compact ontwerp dat later makkelijk dicht te maken is als ik dat nog wil. Door de extrusiedelen makkelijk te voorzien van aanpassingen en updates. En met een dubbele Z-As erg stabiel.

Daarnaast is het een relatief goedkoop concept, waarmee ik makkelijk capaciteit kan uitbreiden. Veel preciezer dan mijn i3. Eventueel nog schaalbaar naar groter, ik heb nog een 450x450mm build plate liggen waar ik ook nog een cube omheen ga bouwen.

Ik heb mijn eerste productiecube gister grotendeels afgemaakt, en deze kon na een half uurtje calibreren direct productie draaien. Zo snel heb ik nog NOOIT een printer in gebruik genomen. Vaak zijn er nog allerhande kleine betrouwbaarheidsprobleempjes.
Waterkoker schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:22:
Met de xyz test cube blijf ik tegen 2 punten aan lopen welke ik niet zo gauw opgelost krijg. De problemen waar ik tegen aanloop komt ook voor bij andere prints (naast de testcube)

foto's http://imgur.com/a/fNxTS

Probleem 1: Aan de zijkanten van de toplayer zit het filament los van elkaar. Er zit eigenlijk een spleet/gat tussen de zijkant van het object.
Probeer eens te spelen met de overlap van de top layers en de walls. Of het kan ook nog liggen aan je coasting. (Ik zie net dat deze opties niet in Slic3r staan)

Aan je snelheid kan het haast ook niet liggen als alles goed in elkaar zit.
Waterkoker schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:22:
Probleem 2: bij de dunne punten van de X en Y zie je het filament beetje krullen.

Zelf gebruik ik slic3r en hier staan al mijn settings. Ik hoop dat iemand hier een blik op werpen :)
http://imgur.com/a/jjJjP waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.

De nozzle die ik gebruik is 0.4mm
Ik denk eigenlijk dat je te kritisch bent. Als ik naar je print kijk zou ik zeggen: Enkel de bottom layers behoeven nog (behoorlijk) wat afstelling. En dan heb je echt wel een heule mooie print als ik zo om me heen kijk. ;)

Edit: heb je ook foto's zonder die lijntjes erop getekend? :).

Eventueel zou het ook nog speling kunnen zijn op je aandrijving. Dat hij de ene kant op aangeduwd wordt, en de andere kant op iets speling heeft.

[ Voor 48% gewijzigd door Mar.tin op 14-06-2017 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Mar.tin schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:05:
Probeer eens te spelen met de overlap van de top layers en de walls. Of het kan ook nog liggen aan je coasting. (Ik zie net dat deze opties niet in Slic3r staan)

Aan je snelheid kan het haast ook niet liggen als alles goed in elkaar zit

Ik denk eigenlijk dat je te kritisch bent. Als ik naar je print kijk zou ik zeggen: Enkel de bottom layers behoeven nog (behoorlijk) wat afstelling. En dan heb je echt wel een heule mooie print als ik zo om me heen kijk. ;)

Edit: heb je ook foto's zonder die lijntjes erop getekend? :).

Eventueel zou het ook nog speling kunnen zijn op je aandrijving. Dat hij de ene kant op aangeduwd wordt, en de andere kant op iets speling heeft.
Hier nieuwe foto's :)

Met welk programma kan je wel de settings aanpassen die ik zojuist genoemde?

Misschien ben ik inderdaad te kritisch maar het punt waar het niet aansluit zit het geheel echt los van elkaar :) je kan het gewoon indrukken waardoor ik bang ben dat met grote prints het erger zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Waterkoker schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:04:
[...]

Hier nieuwe foto's :)

Met welk programma kan je wel de settings aanpassen die ik zojuist genoemde?

Misschien ben ik inderdaad te kritisch maar het punt waar het niet aansluit zit het geheel echt los van elkaar :) je kan het gewoon indrukken waardoor ik bang ben dat met grote prints het erger zal zijn
Ik gebruik zelf Simplify3D. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Het heeft mijn printworkflow enorm vereenvoudigd!

Ik kan per printer een profiel selecteren, en alle instellingen zijn overzichtelijk gegroepeerd, met een duidelijke uitleg van wat het doet.

Edit2: Geen linkje? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 14-06-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simplify3D heeft misschien meer mogelijkheden, maar in Slic3r of Cura kan je ook net zoveel profielen aanmaken als je zelf wilt. Ik vind zelf Slic3r fijn werken, met name omdat ik via de octoprint API key gcode direct naar octoprint kan sturen en ik vind de honeycomb infill prettig. Geeft veel sterkte met relatief weinig materiaal. Slic3r heeft (voor mij) ruim voldoende opties voor finetuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:16:
Simplify3D heeft misschien meer mogelijkheden, maar in Slic3r of Cura kan je ook net zoveel profielen aanmaken als je zelf wilt. Ik vind zelf Slic3r fijn werken, met name omdat ik via de octoprint API key gcode direct naar octoprint kan sturen en ik vind de honeycomb infill prettig. Geeft veel sterkte met relatief weinig materiaal. Slic3r heeft (voor mij) ruim voldoende opties voor finetuning.
Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur :). Ik vond slic3r onoverzichtelijk en onstabiel op mijn systeem. Toendertijd had ik nog maar 1 printer dus was het allemaal niet zo spannend.

Inmiddels 3 typen staan, met voornamelijk verschillende topsnelheden en build volumes. Heerlijk om daar makkelijk tussen te kunnen switchen.

In mijn beleving een soort van Hybride tussen Cura en Slic3r. Ik ben er ooit bij terecht gekomen omdat het dual extruder verhaal er nogal uitgebreid en eenvoudig is. Maar inmiddels wel een beetje verliefd op de software. O+

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat er voldoende mensen zijn die Slic3r prettig vinden werken.

Edit: Overigens heeft Simplify3D ook gewoon honeycomb? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mvdam.nl/wp-content/uploads/2017/06/Screenshot_8.png

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 14-06-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:16:
met name omdat ik via de octoprint API key gcode direct naar octoprint kan sturen
Dat komt in Cura 2.6 (nu in beta).
https://ultimaker.com/en/blog/49492-announcing-cura-26-beta
OctoPrint plugin. Cura 2.6 beta allows users to send prints to OctoPrint.
Lijkt me ook handig. Zit nu steeds gcode heen en weer te uploaden naar Octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
vandaag de glasplaat gedumpt en ingeruild voor een buildtak sheet (glasplaat deed het an sich goed, maar de extra dikte zorgde af en toe voor problemen omdat de sensor natuurlijk ingesteld staat op de plaat eronder). Wat een genot, prints plakken perfect, zitten stevig op het bed vast, nauwelijks heating nodig. upgrade worth every penny :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-10 13:38
CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:39:
[...]

Dat komt in Cura 2.6 (nu in beta).
https://ultimaker.com/en/blog/49492-announcing-cura-26-beta

[...]

Lijkt me ook handig. Zit nu steeds gcode heen en weer te uploaden naar Octoprint.
Ik gebruik het in Cura 2.6, werkt perfect! Die plugin is trouwens ook al lang los te downloaden hoor. Had 'm in Cura 2.5 ook al in gebruik.

Zie ook in Cura de actuele status van het printen, de temperaturen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mar.tin schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:29:
[...]

Is volgens mij ook een balletje dat moet gaan rollen. Ik kreeg na een paar maanden mijn eerste order, en toen bleef het weer een hele tijd stil. Sinds ik een grotere printer heb is dat wel versneld. En gaat het heul langzaam richting break-even, en dus de eigen projectjes er ook van kunnen betalen :)

Voorlopig is het nog een soort van gat waar ik nog +- 2000 euro achterloop op de uitgaven. :) (Wel met een voorraadje materiaal + een paar printers).

Als je eenmaal een beetje bekendheid hebt dan gaat het langzaaman iets sneller. Volgens mij helpt een goede locatie ook, Utrecht zal je meer bekendheid werven dan in Apeldoorn / een gat in het midden van nergens.

Is het interessant om als thuisprinter er voor aan te melden? Bij mij in de gemeente zou ik wel de 1e zijn...
(wel met veel andere hubs op pakweg 5-10km afstand, in de grote stad)

Maar volgens mij zijn er veel mensen die heel snel kunnen leveren qua prints? En ik ben qua tijd wat beperkt, en zou hem bijvoorbeeld niet laten draaien wanneer ik niet thuis ben. Dan komt het aan op de avond, of weekend voor grote prints, waardoor je gauw een aantal dagen levertijd hebt.
Ervaren mensen dat als probleem? Zou op zich wel leuk zijn om op die manier wat kosten terug te verdienen, en meer ervaring op te doen qua printen zodat ze er zo goed mogelijk uit gaan zien. En om mensen te voorzien in de behoefte die er is.
Binnenkort wel voor een collega een printklusje doen... Een lightsaber voor zijn zoontje :P

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 15-06-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
_ferry_ schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:48:
[...]

Is het interessant om als thuisprinter er voor aan te melden? Bij mij in de gemeente zou ik wel de 1e zijn...
(wel met veel andere hubs op pakweg 5-10km afstand, in de grote stad)

Maar volgens mij zijn er veel mensen die heel snel kunnen leveren qua prints? En ik ben qua tijd wat beperkt, en zou hem bijvoorbeeld niet laten draaien wanneer ik niet thuis ben. Dan komt het aan op de avond, of weekend voor grote prints, waardoor je gauw een aantal dagen levertijd hebt.
Ervaren mensen dat als probleem? Zou op zich wel leuk zijn om op die manier wat kosten terug te verdienen, en meer ervaring op te doen qua printen zodat ze er zo goed mogelijk uit gaan zien. En om mensen te voorzien in de behoefte die er is.
Binnenkort wel voor een collega een printklusje doen... Een lightsaber voor zijn zoontje :P
aanmelden kan altijd he :)

qua groei.. er wordt gekeken naar kwaliteit, snelheid, mogelijkheden qua delivery, mogelijkheden qua printen etc.. ik denk dat als je niet laat printen als je er niet bent dat je dan al snel veel klanten mist.. je moet een beetje achterstand inlopen ;)
t kan nooit kwaad maar ik zou niet rekenen op 100+ euro in de maand :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

KorneelB schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:57:
[...]

aanmelden kan altijd he :)

qua groei.. er wordt gekeken naar kwaliteit, snelheid, mogelijkheden qua delivery, mogelijkheden qua printen etc.. ik denk dat als je niet laat printen als je er niet bent dat je dan al snel veel klanten mist.. je moet een beetje achterstand inlopen ;)
t kan nooit kwaad maar ik zou niet rekenen op 100+ euro in de maand :)
Ja, da's waar, kan het altijd eens proberen :)
Zou zelf ook zeker niet rekenen op 100+ in de maand, maar wekelijks 1 of meerdere printjes waar je een paar euro op pakt zou leuk zijn. Drukt de kosten weer iets ook.

(Als ik zie wat voor handige dingetjes ik al geprint heb, en de tijd die ik ermee bespaard heb tegenover bijvoorbeeld fabriceren uit metaal, heb ik zeker geen spijt van de aankoop :) Heb ook nog wat plannen op de plank liggen, maar nog even geen tijd gehad om te tekenen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
_ferry_ schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:08:
[...]

Zou zelf ook zeker niet rekenen op 100+ in de maand, maar wekelijks 1 of meerdere printjes waar je een paar euro op pakt zou leuk zijn. Drukt de kosten weer iets ook.

(Als ik zie wat voor handige dingetjes ik al geprint heb, en de tijd die ik ermee bespaard heb tegenover bijvoorbeeld fabriceren uit metaal, heb ik zeker geen spijt van de aankoop :) Heb ook nog wat plannen op de plank liggen, maar nog even geen tijd gehad om te tekenen. )
Ik ben een beetje afgeknapt op 3DHubs, veel van de opdrachten waren veel meer werk dan aanvankelijk de bedoeling was,
slechte tekeningen, verkeerde maat, meer werk verwijderen support materiaal, aanpassen opdracht na accepteren...enz
vooral onprintbare tekeningen met wanden van 0 dikte, non manifold surfaces.
Maar het afwijzen van opdrachten, ook is dat met een goede reden, wordt je ge-downranked, ook al spreken ze dat tegen |:(

Een deel van het probleem is dat klanten vaak totaal geen idee hebben waar een 3D tekening aan moet voldoen om deze geprint te krijgen.

Ook het vinden van je hub (ranglijst wordt door 3DHubs een zooitje gemaakt, als ik zoek op material, formaat locatie om de hoek, dan nog komen er hubs kilometers ver weg als eerste op de lijst 8)7
er zit totaal geen logica in.

Men verwacht ook met grote complexe prints, dat deze de volgende dag in handen te hebben ;w

De druppel was een klant die meer dan een week later betaalde om de opdracht in werking te stellen, waarna ik het object print, en dan 6 weken niets meer hoor, ik kon de opdracht niet afsluiten omdat deze opgehaald moest worden,
na die 6 weken heb ik de print als maar opgehaald gemarkeerd om aandacht van de klant te trekken (reageerde totaal niet op berichten en mail), wilde hij dat ik deze alsnog op zou sturen (onbetaald), en kreeg slechte feedback, ......voor een opdracht van € 5,-

Ik heb nu mij Hub op non actief gezet, zodat ik wel gebruik kan blijven maken van de 15% korting op Colorfabb filament :)

[ Voor 17% gewijzigd door absrnd op 15-06-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
absrnd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Ik ben een beetje afgeknapt op 3DHubs, veel van de opdrachten waren veel meer werk dan aanvankelijk de bedoeling was,
slechte tekeningen, verkeerde maat, meer werk verwijderen support materiaal, aanpassen opdracht na accepteren...enz
vooral onprintbare tekeningen met wanden van 0 dikte, non manifold surfaces.
Maar het afwijzen van opdrachten, ook is dat met een goede reden, wordt je ge-downranked, ook al spreken ze dat tegen |:(

Een deel van het probleem is dat klanten vaak totaal geen idee hebben waar een 3D tekening aan moet voldoen om deze geprint te krijgen.

Ook het vinden van je hub (ranglijst wordt door 3DHubs een zooitje gemaakt, als ik zoek op material, formaat locatie om de hoek, dan nog komen er hubs kilometers ver weg als eerste op de lijst 8)7
er zit totaal geen logica in.

Men verwacht ook met grote complexe prints, dat deze de volgende dag in handen te hebben ;w

De druppel was een klant die meer dan een week later betaalde om de opdracht in werking te stellen, waarna ik het object print, en dan 6 weken niets meer hoor, ik kon de opdracht niet afsluiten omdat deze opgehaald moest worden,
na die 6 weken heb ik de print als maar opgehaald gemarkeerd om aandacht van de klant te trekken (reageerde totaal niet op berichten en mail), wilde hij dat ik deze alsnog op zou sturen (onbetaald), en kreeg slechte feedback, ......voor een opdracht van € 5,-

Ik heb nu mij Hub op non actief gezet, zodat ik wel gebruik kan blijven maken van de 15% korting op Colorfabb filament :)
dat zijn echt de uitzonderingen dan hoor.. ik rond een 10 tot 20 orders per week af, een hele berg van de klachten die je noemnt zijn al een flinke tijd geleden opgelost.. het object wordt nu automatisch gesliced, en je kunt in een 3d viewer goed zien of dit goed geprint gaat worden of niet. ook kun je vrij makkelijk dingen vinden die niet goed gaan, zoals dunne wanden e.d., die worden nu automatisch geflagd.
als ik een print heb waar een klant niet op reageerd dan meld ik dat bij support en dan krijg ik het geld gewoon..

dus ik vrees dat je heel veel pech hebt gehad..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
_ferry_ schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:08:
[...]

uhm.. ik denk dat met de service die je gaat bieden zeker niet meerdere printjes per week gaat redden.. ik denk 1 per maand.. klanten zijn echt wel veeleisend..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Weer een stap verder met kalibreren :) thx voor alle tips. de bovenkant van de xyz cube is nu netjes dicht zonder gaps

Foto's:
http://imgur.com/a/Ew9DY

Met wat speurwerk erachter gekomen dat je in slic3r onder advanced bij print settings een aantal instellingen overeen moet laten komen met je nozzle diameter. Foto van settings http://imgur.com/a/mVD3u

Nu alleen bedleveling onder de knie krijgen wat niet erg lukt met een kromme plaat. Geen idee of het oorzaak van bedleveling is maar de xyz cube is telkens precies 0.4mm te laag. Iemand nog andere ideeën hierover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nu alleen bedleveling onder de knie krijgen wat niet erg lukt met een kromme plaat. Geen idee of het oorzaak van bedleveling is maar de xyz cube is telkens precies 0.4mm te laag. Iemand nog andere ideeën hierover
Kan je uitvogelen of deze afwijking recht evenredig met de geprinte hoogte is? Dus als je een blokje van 1cm hoog print dat de afwijking dan 0.2mm is en als je een blokje van 4cm hoog print, deze 0.8mm afwijkt?
Dan is het een kwestie van je Z stepper aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:44:
[...]

Kan je uitvogelen of deze afwijking recht evenredig met de geprinte hoogte is? Dus als je een blokje van 1cm hoog print dat de afwijking dan 0.2mm is en als je een blokje van 4cm hoog print, deze 0.8mm afwijkt?
Dan is het een kwestie van je Z stepper aanpassen.
Z-stepper aanpassen. Bedoel je hiermee het kalibreren van e-steps of de Z-offset ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Waterkoker schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:13:
[...]

Z-stepper aanpassen. Bedoel je hiermee het kalibreren van e-steps of de Z-offset ?
Beide kan een mogelijkheid zijn, afhankelijk van het type afwijking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Waterkoker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:31:
Weer een stap verder met kalibreren :) thx voor alle tips. de bovenkant van de xyz cube is nu netjes dicht zonder gaps

Foto's:

Met wat speurwerk erachter gekomen dat je in slic3r onder advanced bij print settings een aantal instellingen overeen moet laten komen met je nozzle diameter. Foto http://imgur.com/a/Ew9DY

probeer eens een raft eronder te printen van enkele lagen :) Stel je bed is zo krom als een hoepel en ABL doet zijn werk goed, zou de afwijking al een stuk minder moeten zijn.

Vandaag overgestapt hier op de slic3r-versie van Prusa zelf. De eerste test heeft me meteen een stuk van mijn buildtak gekost wel (nozzle afstand tot bed netjes ingesteld op -2.7, alleen met mijn stomme kop vergeten dat ik het ook al had ingesteld in de config van de firmware zelf, resultaat was dat de printer beide netjes deed optellen >.< Uiteindelijk heb ik een soort van CNC gemaakt, de nozzle was druk bezig door de buildtak heen te smelten).

Vooralsnog erg happy met deze versie, de reguliere slic3r beviel me niet echt, resultaat was vrij pover. Die van Prusa heeft in ieder geval al gezorgd voor een dramatische reductie van stringing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe cool is 3D printing: http://nos.nl/artikel/217...yo-uit-de-3d-printer.html :D :*)

(btw, ook als artikel op tweakers: nieuws: TU Eindhoven begint met 3d-printen van betonnen fietsbrug )

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 23:39
Waterkoker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:31:

Foto's:

Met wat speurwerk erachter gekomen dat je in slic3r onder advanced bij print settings een aantal instellingen overeen moet laten komen met je nozzle diameter. Foto http://imgur.com/a/Ew9DY

Ik heb een gelijkaardig probleem (de toplayer)...kan je wat toelichten wat je aangepast hebt? _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Promy schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:54:
[...]

Ik heb een gelijkaardig probleem (de toplayer)...kan je wat toelichten wat je aangepast hebt? _/-\o_
Oops, ik zie dat ik niet de juiste img in die post geupload heb. Ik heb deze settings over genomen http://imgur.com/a/mVD3u

Hier het volledige artikel http://www.extrudable.me/...aults-causing-qu-bd-woes/

Geen idee is de theorie daarin klopt maar ik heb de settings overgenomen en so far good

Daarnaast heb ik de temperatuur van de filament omhoog gegooid naar 200. Deze had ik eerder omlaag gebracht omdat ik dacht dat dat het probleem was.

[ Voor 17% gewijzigd door AOC op 17-06-2017 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Waterkoker Dat is nog eens een duidelijke uitleg. Die link gaat in de bookmarks voor printer calibreren! Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waterkoker schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 02:06:
[...]

Oops, ik zie dat ik niet de juiste img in die post geupload heb. Ik heb deze settings over genomen http://imgur.com/a/mVD3u

Hier het volledige artikel http://www.extrudable.me/...aults-causing-qu-bd-woes/

Geen idee is de theorie daarin klopt maar ik heb de settings overgenomen en so far good

Daarnaast heb ik de temperatuur van de filament omhoog gegooid naar 200. Deze had ik eerder omlaag gebracht omdat ik dacht dat dat het probleem was.
Met de breedte van je perimeters en infill kun je je print echt heel veel verbeteren heb ik al gemerkt. Zet ze dus niet gewoon op 0.4 en gaan... Soms heb je dan wat ruimte tussen 2 perimeters omdat de ruimte te klein is om er 3 neer te leggen, maar weer te groot om met 2 te vullen. Dan probeer je bijvoorbeeld 0.45 of 0.6 (kwestie van invullen en kijken hoe het uitpakt) en zie je dat de ruimte mooi dicht is.
Voor de (top)infill boeit de breedte wat minder, omdat hij doorgaans alles wel netjes opvult.

Edit: hier een uitleg met plaatjes:
http://richrap.blogspot.n...imeter-tuning-3d.html?m=1

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 17-06-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-10 22:50
Hehe, wat een avond, eindelijk meters kunnen maken met de printer.

Alles werkt, steps/mm ingesteld voor alle assen. Z-as homen geeft een lock-up van de steppers, ik moet de snelheid in de config-file nog aanpassen.

Uiteindelijk besloten om het heated bed met een 230-24V trafo te gaan doen via een SSR, lijkt me het veiligst. Een beetje trafo zit op 50 euro dus dat is goed te doen. Ik had netjes alles met 4mm^2 bedraad maar nu kom ik er achter dat dit niet op m'n RAMPS bordje gaat passen omdat de schroefterminals te klein zijn...

De kabels moet ik allemaan nog netjes wegwerken maar het schiet eindelijk eens op.. Binnenkort wat foto's plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Even een voorbeeld voor iedereen die zelf een printer aan het knutselen is,
het kan zomaar fout gaan.
Ik weet niet precies wat de oorzaak was, gelukkig zijn de stoppen doorgeslagen, en kon hij de brand tijdig blussen. :|

[Video: https://www.facebook.com/3DPrintingToday/videos/813316478851767/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
Damn, 230 volt op je buildplate. Dan ben je toch maar 1 kabelbreuk verwijderd van electrocutie (of in ieder geval een flinke klap) met een beetje pech? :/

Trouwens Looney, als ik het goed begrijp hoef je de verbinding tussen SSR (mosfet?) en RAMPS niet met dikke kabels te doen, daar gaat alleen een heel zwak signaal overheen als ik me niet vergis?

[ Voor 39% gewijzigd door citruspers op 18-06-2017 12:06 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[quote]citruspers schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:04:
Damn, 230 volt op je buildplate. Dan ben je toch maar 1 kabelbreuk verwijderd van electrocutie (of in ieder geval een flinke klap) met een beetje pech? :/
[quote]
12V met 20 a 30 ampere is ook geen aanrader hoor :+
Het blijft allemaal een aardig vermogen.
Trouwens Looney, als ik het goed begrijp hoef je de verbinding tussen SSR (mosfet?) en RAMPS niet met dikke kabels te doen, daar gaat alleen een heel zwak signaal overheen als ik me niet vergis?
Yups, tenzij je er kortsluiting in weet te krijgen, dan heb je weer een grote stroom lopen en ook weer kans op brand, die mosfet op je ramps zal in eerste instantie wel willen leveren, dus dan fikt als eerste je kabeltje op
(tenzij je je ramps heel licht gaat zekeren, maar dat zal wel lastig zijn aangezien je hotend en stepper motors bij elkaar ook nog wel enige amperes kunnen trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me toch de enige manier om een 300x300mm (of groter) printplatform met 230V op te warmen. Je hebt anders enorme opwarmtijden en niet te vergeten dat je Amperage enorm de hoogte in gaat als je op DC gaat zitten.
Mijn idee is toch om een 300x300x6 (of 8mm) alu plaat te nemen. Er bovenop een PEI sheet en er onder een 230V siloconen heater van 600W of iets in die richting. SSR ertussen em gaan.
Misschien bij aanschaf van de siliconen heater eerst flink wat reviews lezen. Ik zit er niet op te wachten om de goedkoopste chinese crap er onder te plakken die vervolgens alsnog na 5 minuten affikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Looney11 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 01:24:
Hehe, wat een avond, eindelijk meters kunnen maken met de printer.

Alles werkt, steps/mm ingesteld voor alle assen. Z-as homen geeft een lock-up van de steppers, ik moet de snelheid in de config-file nog aanpassen.

Uiteindelijk besloten om het heated bed met een 230-24V trafo te gaan doen via een SSR, lijkt me het veiligst. Een beetje trafo zit op 50 euro dus dat is goed te doen. Ik had netjes alles met 4mm^2 bedraad maar nu kom ik er achter dat dit niet op m'n RAMPS bordje gaat passen omdat de schroefterminals te klein zijn...

De kabels moet ik allemaan nog netjes wegwerken maar het schiet eindelijk eens op.. Binnenkort wat foto's plaatsen.
Ik gebruik ook een 24v trafo, gaat prima, met een beetje geluk kun je ze ook nog 2e hands vinden of uit een oud apparaat slopen. Ook handig als het er 1 is met meerdere aftakkingen (bijv. 22,24,28v uit, of 220,230,240 in) zodat je de spanning ietsjes kan verhogen en je verwarming dus meer power kan leveren.

Grr, net tot 2x toe een print op dezelfde plek mislukt. Uiteraard op een 90% ofzo...
Kwam geen PLA meer uit de extruder.
1e keer dacht ik... zal wel in de knoop hebben gezeten
2e keer dus wat verder gekeken, bleek dat de extruder stepper nogal heet was (graad of 55). Dus daardoor werd het waarschijnlijk zacht met als gevolg dat ie doorslipt.
Nu maar even een fan er op gericht, de retraction wat kleiner, en ik zal eens op zoek gaan naar een stukje aluminium heatsink om hem wat te koelen.
(had de stroom eerder eens wat hoger gezet, als die lager stond ging hij stappen missen.)

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 18-06-2017 18:38 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.