Inmiddels ben ik erachter dat voor ons materiaal 210 graden goed werkt. De basis is dan nog steeds 60 graden en volledig schoon. Al bleek later ook op lijm prima te werken.
absrnd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:46:
I ga er, van je reactie, vanuit dat je deze net hebt en nog niet geprint hebt ?
als je materiaal invoert in de UM2 zal deze vragen wat voor materiaal het is PLA of ABS, dan zal deze alle instellingen voor het materiaal zelf instellen, daar hoef je niets voor te doen, en kan je zelf de temp voor de hotend of heated bed aanpassen, en nog andere settings.
verder doe je alles met Cura, en als deze op Standaard staat ingesteld hoef je alleen te koezen voor: Lage, normale of hoge kwaliteit, en hoef je alleen de nozzle diameter aan te passen in de instellingen als je met 0.25mm gaat printen, standaard staat deze op 0.4mm
Inmiddels hebben we besloten om de nozzle van 0.25 te laten. Dit komt omdat dit veel lang duurt en het materiaal kroop omhoog langs de nozzle. Dit vergt dus extra insteltijd en die is er niet nu printen we met 0.6 en dat ging met de laatste print eigenlijk uitstekend. Dat is dan ook de eerste die goed gelukt is.
absrnd schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:45:
Let wel dat je altijd met lagen van 0.06mm kan printen, ongeacht wat voor nozzle je gebruikt,
wel is het zo dat de hoeken van de print met een 0.4mm nozzle een radius hebben van 0.2mm, en de 0.25 een radius van 0.125mm.
de hoeken zullen scherper zijn maar door het gebruik van de 0.25 nozzle zal je print tijd vele malen hoger worden

Om tijd te besparen hebben we nu de standaard settings van 0.6, dus met een hoogte van 0.15mm. Dit ging zelfs met de kleinste onderdeeltjes heel erg netjes. Natuurlijk hadden we ook in 0.4 kunnen printen, maar er was geen tijd om de nozzle te vervangen. Dus hebben we het zo gelaten als het was.
Ik heb zelf al vaker met de 0.25 nozzle geprint, maar je krijgt soms problemen met koeling, dat kleine details niet de tijd krijgen om af te koelen, en er uit gaan zien als een klont, ik printte er dan minimaal 2 tegelijk, of een torentje ernaast van dezelfde hoogte, hierdoor krijgt het materiaal tijd om te koelen alvorens er weer een laag opgelegd krijgt.
Dat is een handige tip voor de volgende keer. Het zal vast nog wel gebeuren dat we er weer mee moeten werken en dan heb ik al de ervaring van hoe het niet moet…

De volgende opdracht is het ontwerpen van een lampenkap voor in het nieuwe lokaal bij ons, maar daar zal geen nozzle van 0.25 voor nodig zijn.
Sepio schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:01:
Ik heb ook een Ultimaker 2+. In
deze en
deze post heb ik beschreven wat voor mij goed werkt.
Qua filament zou ik voor PLA filament gaan als beginner. Die van het Ultimaker merk werkt goed maar is erg duur. Exact hetzelfde filament, maar een stuk goedkoper, is ook verkrijgbaar onder de naam
Innofil3D premium.
Het
Real filament werkt ook prima. Dit zijn kilo rollen in plaats van de 750 gram rollen van Ultimaker of Innofil.
Flexibel filament wat goed werkt is
PolyFlex.
Ik gebruik ook ABS maar omdat dit makkelijk door temperatuurverschil vervormt heb ik hiervoor wel een deur en top cover aangeschaft. Ik gebruik die van Innofil.
PETG is ook fijn om mee te werken. Daar heb ik laatst een paar rollen van aangeschaft. Ik gebruik het Real filament hiervoor.
Maar om te beginnen zou ik dus voor PLA gaan.
Dat hebben we gedaan. Ik hoorde net dat er een materiaalwissel is gedaan en hierbij bestaat de kans dat er PET is gebruikt op de het eerste gedeelte van PLA. Verder hebben we ook nog leuke dingen als hout, maar dat is allemaal niet nodig nu. Ik weet niet zeker welk materiaal er nu in zit, dat is dus of PLA of PET, we begonnen met PLA. Ik bekijk dit morgen even.
absrnd schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:02:
Die 0.17 laag is je eerste laag, als die te dun is dan kan er slechte hechting ontstaan, de UM print de eerste laag ook wat vetter, om deze tegen het glas te persen.
Als op die pennetjes krachten komen te staan ben je afhankelijk van de laag sterkte of deze af kunnen breken,
te lage temp of te snel printen kan problemen geven, hogere temp is beter maar kan het uiterlijk beinvloeden.
ik vervang pennen bijna altijd een metalen insert van messing of zo, dat werkt altijd beter.
Let goed op met Sketchup, deze staat bekend dat deze geen goed gesloten volumes maakt, en dat kan in Cura problemen geven.
Op het Het lijkt erop dat in cura eigenlijk alles goed gaat. In sketchup zorg ik er altijd voor dat mijn volumes dicht zijn. Dus er zitten geen gaten meer in. We hebben de gaatjes 2 mm gemaakt. Later heb ik die iets uitgeboord tot 3 mm gaatjes waar een 3m boutje in past. Dat werkt prima. Staafjes bleven niet zitten. Daarom zo. Ik had die kleine dingetjes trouwens twee keer uitgeprint, dus even dubbel in een printopdracht, voor het geval er nog iets mee mis gaat, dan hebben we nog reserves.
KorneelB schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:08:
loop anders eerst even de basis stappen door;
1)glasplaat smetteloos schoon, vaatwasser is prima, onder de kraan met zeepsop, daarna met alcohol schoonvegen. daarna een klein laagje met 3DLAC. alternatief is een klein beetje Tesa ECO stick maar dat laagje is niet zo mooi op de print.
2)glasplaat calibreren via de bed leveling wizard. a4tje eronder leggen wat een klein beetje schuurt. wel eerst de kop verwarmen naar 120 graden en de glasplaat naar 60 graden.
3)waarmee slice je? gebruik de default settings van Cura voor de UM2+ moet genoeg zijn..
We printen nu op een schone glasplaat. Dat moet volgens andere genoeg zijn. Op lijm werkte ook prima. Glasplaat is gekalibreerd met een papiertje en een plaatje van 1 mm. Ik ga er vanuit dat het papiertje niet helemaal vast mocht zitten. Du met moeite een beetje beweegbaar.
Glasplaat hebben we gewoon met koud water afgespoeld onder de kraan (samen met soort keukenpapier en krabber schoongeboend).
Dat gaat niet echt. Ik zal even een uitleg geven:
Ik maak dit met een groepje voor school, ik ben van het 3d geprint. Op school krijgen we de mogelijkheid om de 3d printers te gebruiken. Helemaal prima! Dit is dus op kosten van school. Als ik het zelf laat printen bij iemand kost dat mij geld en dat is niet de bedoeling. Dus dat is dus geen optie. Dit hoort bij het vak O&O, we hebben als klas de opdracht van een chirurg gekregen om een nieuwe tool te ontwerpen voor het verwijderen en verplaatsen van iets. Door de kleine onderdelen die nodig zijn, werd ons aangeraden dit met de 3d printer te doen. Natuurlijk helemaal leuk. We zijn trouwens niet het enige groepje dat er moeite mee heeft. Wel ben ik nu diegene die er het meest vanaf weet en begint het te lukken en begin ik het apparaat te snappen.
[/quote]
xoniq schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:37:
Als het gewoon op de juiste plek is blijven liggen, zonder te verschuiven, dan ligt het (mede door de ruime brim) zeker niet aan het glas. Kan zijn dat het te klein is; of onder extrusie. Ik weet ook niet hoe het er uit had moeten zien of hoe groot het is. Ik print zonder problemen een 'Mavin' op glas, zonder brim of wat dan ook; en naderhand pak ik die eraf, en zijn zelfs de kleine details gewoon meer dan prima.
Ik heb nu een brim ingesteld tussen de 16 en 25 lijnen, dit om te zorgen dat twee objecten elkaar raakten en zo steviger lagen en makkelijker los te halen zijn. Dat werkt prima en er is op zich niets mis mee, toch?
absrnd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:05:
Het lijkt er op dat een laag verschoven is tijdens het printen,
wat was de snelheid van het printen ?
als je te snel print met een te lage (in verhouding) temperatuur dan kan dat problemen geven,
hoe hoger de snelheid hoe hoger de temp, de printer moet meer materiaal doorvoeren p/sec, en heeft niet genoeg tijd om te smelten.
Ook lijkt het of er geen top laag op gezet wordt, of was het losgekomen voordat het af was ?
Ik heb het even wat preciezer bekeken, het leek erop alsof de printer zelf verschoven in. Waarschijnlijk heeft dit gewoon vastgezeten, dus licht het echt aan dat de printkop ernaast verder ging… Hoe dat kan gebeuren weet ik niet, nu gebruiken we die printer niet meer totdat we weten dat ie goed werkt.
Gewoon met Cura, het advies van de docent die hier over gaat was om eens te spelen met de temperaturen, maar dat is was niet handig, bleek later. Gekgenoeg was een andere print met grondtemp van 25 graden en nozzle van 0.6 wel goed gegaan. Nu ga ik niet meer aan de temperaturen zitten voordat ik tijd heb om ermee te experimenteren.
/me Ik ben door je beetje boze toon wel een stuk vooruitgegaan, ik merk dat ik hierdoor even een stapje terug heb gedaan uit het onbekende en de printen een stuk beter zijn. Dus bedankt

al meerdere keren is er nu gezegd dat je echt even met de standaard settings moet beginnen, niet meer rommelen, eerst de prints goed krijgen.
die default settings zijn de juiste settings voor je printer.
zorg dat de glasplaat of brandschoon is of een klein laagje adhesie materiaal. dat kan dus die verdunde houtlijm zijn maar veel makkelijker is prittstift heel dun of het allermakkelijkste is 3dlac.
we geven je telkens advies maar er komt bijna geen feedback op de vragen. vervolgens gaat het printen nog steeds niet goed maar je blijft rommelen aan de settings..
dan gaat het nooit goed werken en als het wel goed werkt heb je geen idee waarom..
dus gewoon weer even bij 0 beginnen;
1)wat print je, nog steeds PLA? (en welk merk, niet alle PLA is hetzelfde..)
Merk is Innofil en PLA. We gebruikte ook Ultimaker zelf als merk.
2)is de glasplaat brandschoon? heb je er een adhesie materiaal op gedaan?
[...]
3)heb je de bed leveling procedures gevolgd?
[...]
4)je geeft aan dat de marvin perfect gaat, wil je daar dan eens goede foto's van laten zien? dan kunnenw e beoordelen of dat ook zo is.
[...]
je print zoals ik die zag had verschoven lagen. dat kan aan heel veel liggen maar omdat we niet weten wat je precies doet en je aan de default settings zit, is het moeilijk daar naar te kijken.
[...]
wat voor feeder zit er eigenlijk op die printer? een zwart blokje of een wit blokje?
kun je foto's van de printer posten?
Een zwart blokje, dacht ik.
Is er dan verschil tussen?
Iemand nog een goede tip om metaal op PLA te plakken en om PLA aan elkaar te plakken? Verder is het handig om de plaat wat te verwarmen bij het losmaken of sloop ik dan de boel?
Mochten er nog meer vragen zijn, dan hoor ik dat wel.
Nu bezig:
En de kleine tools net uit de printer: