absrnd schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:45:
[...]
Let wel dat je altijd met lagen van 0.06mm kan printen, ongeacht wat voor nozzle je gebruikt,
wel is het zo dat de hoeken van de print met een 0.4mm nozzle een radius hebben van 0.2mm, en de 0.25 een radius van 0.125mm.
de hoeken zullen scherper zijn maar door het gebruik van de 0.25 nozzle zal je print tijd vele malen hoger worden

Dat ga ik ook instellen met cura. Dat het langer duurt maakt niet echt uit. Liever langer, maar goed, dan snel en slecht. Zelfs met 0.25 nozzle en 0.6 mm hoogte is de printtijd maar 4.5 uur, dus valt allemaal erg mee.
Ik zag dat je bij 0.25 maar een profiel hebt. Hier staat in dat de eerste laag 0.17 mm moet zijn, en de rest daarboven 0.06. Waarom?
Ik heb zelf al vaker met de 0.25 nozzle geprint, maar je krijgt soms problemen met koeling, dat kleine details niet de tijd krijgen om af te koelen, en er uit gaan zien als een klont, ik printte er dan minimaal 2 tegelijk, of een torentje ernaast van dezelfde hoogte, hierdoor krijgt het materiaal tijd om te koelen alvorens er weer een laag opgelegd krijgt.
Het zijn 6 onderdeeltjes, dus ik denk dat dat wel goed gaat met afkoelen.
Ik heb even een plaatje van mijn model:

De tekst met mijn naam zal niet meegeprint worden.
De pinnetjes moeten in de gaatjes blijven en dan nog kunnen bewegen ook. Gaat dat lukken?
Sepio schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:01:
Ik heb ook een Ultimaker 2+. In
deze en
deze post heb ik beschreven wat voor mij goed werkt.
Qua filament zou ik voor PLA filament gaan als beginner. Die van het Ultimaker merk werkt goed maar is erg duur. Exact hetzelfde filament, maar een stuk goedkoper, is ook verkrijgbaar onder de naam
Innofil3D premium.
Het
Real filament werkt ook prima. Dit zijn kilo rollen in plaats van de 750 gram rollen van Ultimaker of Innofil.
Flexibel filament wat goed werkt is
PolyFlex.
Ik gebruik ook ABS maar omdat dit makkelijk door temperatuurverschil vervormt heb ik hiervoor wel een deur en top cover aangeschaft. Ik gebruik die van Innofil.
PETG is ook fijn om mee te werken. Daar heb ik laatst een paar rollen van aangeschaft. Ik gebruik het Real filament hiervoor.
Maar om te beginnen zou ik dus voor PLA gaan.
Zoals gezegd staat de printer bij op school en heb ik verder weinig inspraak over het materiaal. Al valt er vast wel iets de regelen, er liggen verschillende rollen met verschillende materialen.
Hier een
linkje naar de foto's van een wind turbine welke ik recent met PLA geprint heb. (Dit is afkomstig van
YouMagine). Ook dit was halve millimeter werk en ik was onder de indruk van de nauwkeurigheid van de Ultimaker 2+. Dit is allemaal geprint met de 0.4mm nozzle.
Aan de wind turbine heb ik ten opzichte van het originele ontwerp nog diverse zaken aangepast. Dat was een kwestie van ontwerpen in Fusion 360, exporteren naar STL en daarna afdrukken met de printer. De maten in Fusion 360 en het resultaat na printen kwamen exact overeen. Met een kleinere nozzle krijg je een hogere resolutie en duurt de print langer. Je ziet dan de lijntjes van de verschillende lagen minder goed. De maten zijn echter bij beide nozzles hetzelfde.
Ik heb een sketsup gemaakt, export naar STL en dan in cura alles voorbereid op de printer.
Sepio schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:43:
Ik zou geen ruitenreiniger gebruiken maar IPA spray of alcoholdoekjes om de glasplaat schoon te maken. Die doekjes waar ik eerder naar linkte zijn erg prettig omdat je elke keer een schoon doekje hebt met precies voldoende alcohol.
Ook die plaat maar eens schoonmaken. Dat was hij nou niet bepaald.
Ps. Deze
site is ook erg handig om printproblemen op te lossen.
En die ga ik er zeker bij nemen.
[
Voor 8% gewijzigd door
T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 11:36
]