Of ik nog iets nodig heb van Ebay. want mijn vriendin heeft nog een 20 euro voucher. Tips voor extra upgrades voor de Tevo?
Ik heb mij Tarantula tijden geleden voor het laatst geleveled (met de hand), terwijl alles warm was. Nu zet ik hem gewoon aan en na 5min opwarmen start ik een print en klaar.palko schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:50:
na een avond bouwen de a8 ook klaar nu mijn favoriete hobby beoefenen , het bet levelen (tot ik een sensor heb)
hierna staat nog andere 3d projectne op het programma:
Prusa i3 box frame afmaken voor de hackerspace
aansturing board vervangen van de printbot 1405
en dan klaar met heb bouwen voor nu
zo blijf je bezig
De autolevel sensor heb ik er na de eerste week alleen maar problemen vanaf gehaald en nooit meer achterom gekeken
Dual Z (oftewel extra stepper en setje leadscrews), mosfet, borosilicaatglasplaat of extra t-slot moeren (neem van die handige met veertje ipv die standaard erbij zitten en nooit goed willen draaien).Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:14:
Of ik nog iets nodig heb van Ebay. want mijn vriendin heeft nog een 20 euro voucher. Tips voor extra upgrades voor de Tevo?
Verwijderd
Mijn creditcardafschrijving is een vieze lange aliexpresslijst. mosfet, tslots zijn al onderweg. Glas is een goede! Haar voucher werkt alleen bij bezorging in Italie. ff kijken wat er rond Pasen in het rugtasje mee naar huis pastpposthoorn schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:20:
Dual Z (oftewel extra stepper en setje leadscrews), mosfet, borosilicaatglasplaat of extra t-slot moeren (neem van die handige met veertje ipv die standaard erbij zitten en nooit goed willen draaien).
thanks
auteleveling heeft bij de printrbot veel geholpen en met de hand levelen is geen ramp alleen ik spendeer er teveel tijd aanpposthoorn schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:20:
[...]
Ik heb mij Tarantula tijden geleden voor het laatst geleveled (met de hand), terwijl alles warm was. Nu zet ik hem gewoon aan en na 5min opwarmen start ik een print en klaar.
De autolevel sensor heb ik er na de eerste week alleen maar problemen vanaf gehaald en nooit meer achterom gekeken
Ach, de meest voorkomende falende items zijn op internet beschreven. Met suggesties voor goede componenten erbij. Zelf zet ik m in m'n garage, daar heb ik op dit moment een ATX voeding liggen voor het bouwen van een graveer laser. Echter ga ik de printer daarop aansluiten. Een ATX voeding is natuurlijk veiliger dan een Chinese voeding die er bij zit waarvan je niet weet wat de kwaliteit is.Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:33:
[...]
Ik ben misschien een beetje bang gemaakt met alle verhalen die ik in de Tevo en Anet facebookgroups lees.
Hij komt op de zolder. (die natuurlijk is uitgerust met gasblussystemen, overdrukluiken en directe link naar de plaatselijke brandweer.)
Veel van de brandgevaarlijke oorzaken kun je goedkoop oplossen na voldoende research.
Ga ik gewoon een sprinkler installatie in garage aansluiten op m'n domotica setup, rookmelder die een melding stuurt naar m'n telefoon, waarna ik de camera erbij kan pakken op afstand, en eventueel de stroom kan onderbreken + sprinkler aanzetten op afstand. Het is een idee, maar op zich wel overkill. Het voordeel van een DIY printer is dat je veel componenten kunt vervangen, er zijn al vele ervaringen/oorzaken + oplossing te vinden..dj__jg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:33:
[...]
Zou ik het toch zo instellen dat de sprinkler pas aan gaat als je dat hebt goedgekeurd op je telefoon, met een webcam erbij ofzo. Zijn de false positives iets minder dramatisch
[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 30-03-2017 08:51 ]
Wat voor systeem gebruik je daarvoor die remote de stroom kan onderbreken ?xoniq schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 00:58:
[...]
Ga ik gewoon een sprinkler installatie in garage aansluiten op m'n domotica setup, rookmelder die een melding stuurt naar m'n telefoon, waarna ik de camera erbij kan pakken op afstand, en eventueel de stroom kan onderbreken
Zelf heb ik de Tevo al een aantal maanden en hij heeft tot nu toe altijd perfect gedraaid,ook zonder toezicht. Hij staat op mijn kamer en staat als ik aan het werk ben, af aan het slapen ben ook nog vaak aan. Het enigste wat daarvoor moest gebeuren was een 120mm op de voeding monteren, maar bij het nieuwe model zit er al een voeding is.Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:33:
[...]
Ik ben misschien een beetje bang gemaakt met alle verhalen die ik in de Tevo en Anet facebookgroups lees.
Hij komt op de zolder. (die natuurlijk is uitgerust met gasblussystemen, overdrukluiken en directe link naar de plaatselijke brandweer.)
Als je er een beetje fatsoenlijk mee om gaat hoeft er niks mee mis te gaan. Of ik moet ongelooflijk geluk gehad hebben.
Verwijderd
Het probleem met die China moederbordjes is dat de connectoren waar de voedingsdraden op aangesloten worden vaak de stroom niet aankunnen. Door een mosfet van EUR5,- te gebruiken ben je van dat probleem af. Bij 10A+ zou ik ook even de dikte van de draden bekijken. Als deze minder dan 1,5mm² zijn dan zou ik die ook zeker vervangen. Je hebt vast nog wel wat ouden voedings kabels liggen die je hiervoor kan gebruiken. Anders voor een paar euro wat bij de bouwmarkt halen.
Ik denk dat ik gewoon een stekkerdoos aansluit op de muur waar ik nu een op afstand bestuurbare stopcontact heb zitten. Die kan ik via m'n domotica aansturen en dus alles wat in de stekkerdoos zit onderbreken. Dat is een eerste middel, zodra ik zie dat er wat mis gaat, stroom onderbreken, en dan maar even kijken wat er gebeurt is als ik thuis kom. (Stroom erop houden is het grootste probleem dat de boel escaleert, helemaal als je printer zichzelf niet meer kan afsluiten, dan maar een kill-switch)absrnd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:39:
[...]
Wat voor systeem gebruik je daarvoor die remote de stroom kan onderbreken ?
Klopt; dat is ook wat hier beschreven staat:Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:53:
Het probleem met die China moederbordjes is dat de connectoren waar de voedingsdraden op aangesloten worden vaak de stroom niet aankunnen. Door een mosfet van EUR5,- te gebruiken ben je van dat probleem af. Bij 10A+ zou ik ook even de dikte van de draden bekijken. Als deze minder dan 1,5mm² zijn dan zou ik die ook zeker vervangen. Je hebt vast nog wel wat ouden voedings kabels liggen die je hiervoor kan gebruiken. Anders voor een paar euro wat bij de bouwmarkt halen.
http://www.timothyhooglan...1-of-4-required-upgrades/
Die staat dus al als een 'required upgrade' voor je China printer.
Hier ook nog een lijstje met praktische upgrades:
https://pevly.com/anet-a8-upgrades/
[ Voor 39% gewijzigd door xoniq op 30-03-2017 11:18 ]
Maar welke op afstand bestuurbare stopcontact domotica stekker gebruik je dan nu ?xoniq schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:55:
[...]
Ik denk dat ik gewoon een stekkerdoos aansluit op de muur waar ik nu een op afstand bestuurbare stopcontact heb zitten. Die kan ik via m'n domotica aansturen en dus alles wat in de stekkerdoos zit onderbreken.
Op dit moment van die klik-aan-klik-uit dingen, en die heb ik gekoppeld aan domoticz middels eigen hardware. Zelf een app voor ontwikkeld om het e.e.a aan te sturen.absrnd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:01:
[...]
Maar welke op afstand bestuurbare stopcontact domotica stekker gebruik je dan nu ?
Ik kan overal het volgende aansturen via dezelfde app:
- Stroom hok
- Verlichting hok
- Stroom garage
- Verlichting garage
- Verlichting huiskamer + dimmen
- Temperatuur Nest thermostaat (+ aflezen actuele temperatuur)
- Temperatuur achtertuin
- Temperatuur elke ruimte in huis
Ahh, ok thanksxoniq schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:38:
[...]
Op dit moment van die klik-aan-klik-uit dingen, en die heb ik gekoppeld aan domoticz middels eigen hardware. Zelf een app voor ontwikkeld om het e.e.a aan te sturen.
Ik kan overal het volgende aansturen via dezelfde app:
ik hoopte op een kant en klaar setup die ik in het stopcontact kon stoppen, waarmee ik op afstand kon schakelen.
Ik probeer mijn FT5 zo veilig mogelijk te maken, en dit is nog iets wat ik zoek
Ik heb nu al een BlazeCut in de electra box gemonteerd, en op het FT5 forum is iemand met een soort safety chip bezig, met een aantal sensoren zoals rook, C02 e.d. die dan vervolgens de printer uitschakelt.
Verwijderd
Inderdaad, alle falen zijn al omschreven en op te lossen alsnog zie ik de paniek vaak terugkomen op de FB groups..xoniq schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 00:55:
[...]
Ach, de meest voorkomende falende items zijn op internet beschreven. Met suggesties voor goede componenten erbij. Zelf zet ik m in m'n garage, daar heb ik op dit moment een ATX voeding liggen voor het bouwen van een graveer laser. Echter ga ik de printer daarop aansluiten. Een ATX voeding is natuurlijk veiliger dan een Chinese voeding die er bij zit waarvan je niet weet wat de kwaliteit is.
Veel van de brandgevaarlijke oorzaken kun je goedkoop oplossen na voldoende research.
Ik ben zelf van plan om deze instructable te gaan plaatsen; onderbreking van de ATX bij gas/ rook. Maar zolang het kreng nog niet verscheept is... Afwachten.
Mijn Anet A8 wordt volgens DHL morgen tussen 2 en 6 afgeleverd, heb hem dinsdagmiddag besteld dus dat is wel lekker snel
Ben benieuwd hoe snel die van mij komt, heb immers gisteren dezelfde als jouw besteld uit 'Duitsland'dj__jg schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:21:
Mijn Anet A8 wordt volgens DHL morgen tussen 2 en 6 afgeleverd, heb hem dinsdagmiddag besteld dus dat is wel lekker snel
Zou mooi zijn als dat van 't weekend nog is; knutsel tijd.
Ik wil met flexibel filament aan de gang. Nu alvast colorfabb ngen flex besteld. Maar ik wil eigenlijk nog een 2e ter vergelijking. Ik overweg Ninjaflex (TPE) of TPU van 3Dfilamenten.nl Iemand ervaring?
Ik zoek iets wat soepel is, duurzaam, en niet vies is van vet of smeer. Vergelijkbaar met Polyurethaan, wat flexibel is als rubber maar lekker glad en slijtvast.
Tussen TPU en TPE zat ook nog wat verschil las ik, waarbij TPU beter bestand is tegen invloeden van buitenaf/chemicalen, maar wel wat minder flexibel. Sowieso lijkt het mij niet dat het TPE aangetast gaat worden door wat smeervet.
Uiteindelijk wil ik er hoezen voor fuseekogels mee maken. De reproductie rubberen versie scheurt steeds omdat de auto wat verlaagd is en de hoes daardoor aan de ene kant uitrekt en aan de andere kant samendrukt. Maar vooral; slechte kwaliteit rubber wat gewoon scheurt op den duur.
Ik zoek iets wat soepel is, duurzaam, en niet vies is van vet of smeer. Vergelijkbaar met Polyurethaan, wat flexibel is als rubber maar lekker glad en slijtvast.
Tussen TPU en TPE zat ook nog wat verschil las ik, waarbij TPU beter bestand is tegen invloeden van buitenaf/chemicalen, maar wel wat minder flexibel. Sowieso lijkt het mij niet dat het TPE aangetast gaat worden door wat smeervet.
Uiteindelijk wil ik er hoezen voor fuseekogels mee maken. De reproductie rubberen versie scheurt steeds omdat de auto wat verlaagd is en de hoes daardoor aan de ene kant uitrekt en aan de andere kant samendrukt. Maar vooral; slechte kwaliteit rubber wat gewoon scheurt op den duur.
Zou ik niet direct 3D printen.
Ik heb een klant gehad die voor zijn avant traxion een set verschillende rubbers nodig had. Geprint met SLA was het best OK, maar uiteindelijk hebben we gietmallen geprint en hier gietrubber in gegoten. De flexibiliteit en betrouwbaarheid hiervan was echt een stuk beter.
Ik heb een klant gehad die voor zijn avant traxion een set verschillende rubbers nodig had. Geprint met SLA was het best OK, maar uiteindelijk hebben we gietmallen geprint en hier gietrubber in gegoten. De flexibiliteit en betrouwbaarheid hiervan was echt een stuk beter.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat zou ook nog een mooie optie zijn
En qua vorm moet het wel te doen zijn om te gieten. Gelukkig heb ik nog effe de tijd tot APK om te testen wat werkt.
En sowieso is flexibel filament wel handig voor telefoon bumpers en dat soort prullaria
En sowieso is flexibel filament wel handig voor telefoon bumpers en dat soort prullaria
Na een aantal weken ploeteren is mijn FT5+ bijna klaar,
de printer is nu opgesloten met 3mm perspex en heb ik een custom electra box gemaakt, daarin zit het BlazeCut systeem als extra beveiliging.
ik moet nog wel het een en ander doen met de kwaliteit van de prints, zelfs na PID en E-step tuning, moet ik de flow terug brengen naar 80% en de temp een stuk lager dan ik gewend ben met printen.
maar de kwaliteit is nog niet wat ik zou wensen,
en ik weert dat nog nog even kan duren alvorens ik de settings goed heb
Mijn werkoppervlak is nu ong. 400X300X500mm
de printer is nu opgesloten met 3mm perspex en heb ik een custom electra box gemaakt, daarin zit het BlazeCut systeem als extra beveiliging.
ik moet nog wel het een en ander doen met de kwaliteit van de prints, zelfs na PID en E-step tuning, moet ik de flow terug brengen naar 80% en de temp een stuk lager dan ik gewend ben met printen.
Mijn werkoppervlak is nu ong. 400X300X500mm
Public Publieke map | ||
![]() | ![]() |
[ Voor 55% gewijzigd door absrnd op 01-04-2017 13:37 ]
Verwijderd
Heb je een stappenplan/howto hoe je de afstelling aanpakt?absrnd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:24:
PID is eenvoudig.
Ik heb deze howto gevonden: http://reprap.org/wiki/Triffid_Hunter%27s_Calibration_Guide
Zijn er nog meer/andere howto's?
Verwijderd
Ik kwam dit in de hypercube 3d printer FB groep tegen. Heeft iemand hier al mee gespeeld?
http://velocitypainting.webutu.com/Downloads/
Voorbeelden van velositypainting op twitter:
https://twitter.com/hashtag/VelocityPainting?src=hash
http://velocitypainting.webutu.com/Downloads/
Voorbeelden van velositypainting op twitter:
https://twitter.com/hashtag/VelocityPainting?src=hash
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 15:07 ]
Vandaag de trapeziumdraad voor de Z-as gemod, vanwege een lichte wobble die er in zat.
Van het uiteinde een stukje afgedraaid waardoor hij in een 5x5 koppeling past in plaats van een 8x5 koppeling:

Achterliggende gedachte is dat hij nu beter vast zit, want het trapeziumdraad liet zich niet zo mooi gecentreerd vastklemmen in de oude koppeling.
En net met Ngen_flex aan de gang gegaan, alleen last dat de hoeken loskomen van het telefoonhoesje wat ik ermee print. De 3dlac werkt er niet goed mee. Ze adviseren dan ook buildtak, en dat heb ik niet, ik weet ook niet wat ik mij daarbij moet voorstellen qua oppervlaktestructuur. Zal kijken of de print verder gewoon goed lukt (de rest is nog vlak) en anders heb ik nog schilderstape in huis.
Van het uiteinde een stukje afgedraaid waardoor hij in een 5x5 koppeling past in plaats van een 8x5 koppeling:

Achterliggende gedachte is dat hij nu beter vast zit, want het trapeziumdraad liet zich niet zo mooi gecentreerd vastklemmen in de oude koppeling.
En net met Ngen_flex aan de gang gegaan, alleen last dat de hoeken loskomen van het telefoonhoesje wat ik ermee print. De 3dlac werkt er niet goed mee. Ze adviseren dan ook buildtak, en dat heb ik niet, ik weet ook niet wat ik mij daarbij moet voorstellen qua oppervlaktestructuur. Zal kijken of de print verder gewoon goed lukt (de rest is nog vlak) en anders heb ik nog schilderstape in huis.
[ Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 01-04-2017 21:14 ]
ik haal goede resultaten met ngen flex in een afgesloten box voor de printer, tocht zwaar terugdringen, 3dlac, en een glasplaat van 95 graden.._ferry_ schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:28:
60 TB can not be enough
Verwijderd
Ik heb zelf lokbuild (vergelijkbaar oppervlak) en dat lijkt een beetje rubberachtig._ferry_ schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:28:
Ze adviseren dan ook buildtak, en dat heb ik niet, ik weet ook niet wat ik mij daarbij moet voorstellen qua oppervlaktestructuur.
Ik wacht nog op een nieuwe nozzle voor ik de lokbuild goed kan uitproberen. Ik vermoed dat ik mijn huidige nozzle wat vervormd heb toen deze wat hardhandig met de alu plaat in aanraking kwam. Als ik bijv een 100mm filament laat komen via G1 E100, dan komt dat niet netjes als 1 egale stroom eruit. Het lijkt wel gesplitst in 2 stromen. Wellicht een braam aan de tip van de nozzle?.
Vandaag mezelf een digitale schuifmaat kado gedaan. Duurt wel nog even voordat deze bezorgd wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 09:58 ]
Okee, de mijne is aan 3 kanten afgesloten (staat in een kast). Dan toch maar eens een deurtje of transparant folie ervoor fabriceren om het nog wat constanter te houden.KorneelB schreef op zondag 2 april 2017 @ 07:51:
[...]
ik haal goede resultaten met ngen flex in een afgesloten box voor de printer, tocht zwaar terugdringen, 3dlac, en een glasplaat van 95 graden..
Nu een brim van 3mm er omheen gelegd, op schilderstape, en laagdikte van 0.2 naar 0.3. Dat lijkt beter te gaan tot nu toe. (En dan hoef ik wat minder lang te wachten voor het resultaat
Verder wel mooi spul, print netjes, rekt niet zoals elastiek maar is wel soepel, een platte laag van ongeveer een milimeter kun je buigen tot een radius van pakweg 2mm zonder echt te moeten knijpen. Dus ook voor die fuseehoezen kan ik daar denk ik wel wat mee. Mits de lagen sterk aan elkaar hechten.
[ Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 02-04-2017 11:12 ]
Ik heb een probleempje met m'n 3dprinter; de geprinte onderdelen worden niet gekoeld. Hiervoor moet ik een oplossing verzinnen, maar ik kom er niet uit.
Ik heb 25 en 40mm fans hier liggen. Ik heb een dual hotend (deze: https://goo.gl/mDGg0t). Ik kan geen goed 3d-model maken of vinden zodat ik mijn fans het beste vast kan zetten, zodat ze naar beneden gericht zijn en mijn onderdeel gekoeld wordt. Heeft iemand een idee?
Ik heb 25 en 40mm fans hier liggen. Ik heb een dual hotend (deze: https://goo.gl/mDGg0t). Ik kan geen goed 3d-model maken of vinden zodat ik mijn fans het beste vast kan zetten, zodat ze naar beneden gericht zijn en mijn onderdeel gekoeld wordt. Heeft iemand een idee?
http://www.thingiverse.com/thing:1264477LittlePinkel schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:07:
Ik heb een probleempje met m'n 3dprinter; de geprinte onderdelen worden niet gekoeld. Hiervoor moet ik een oplossing verzinnen, maar ik kom er niet uit.
Zoiets zoek ik, maar deze is te groot (waar de lucht uitkomt, is net te breed) voor dual hotend. Het liefst zoek ik ook een model waar allebei de hotends in geimplementeerd zijn.
Het zijn 2 E3D knockoff's toch? Waarom plaats je niet aan een koeler aan beide hotends, gespiegeld natuurlijk. Dan zou in principe heel het printoopervlak goed gekoeld worden.LittlePinkel schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:16:
[...]
Zoiets zoek ik, maar deze is te groot (waar de lucht uitkomt, is net te breed) voor dual hotend. Het liefst zoek ik ook een model waar allebei de hotends in geimplementeerd zijn.
Ik heb deze koelers op m'n E3D zitten, ze koelen erg goed.
Hoi Allemaal,
Ik weet niet of ik dit hier mag vragen. Maar ik wil graag een 3D printerkit aanschaffen voor maximaal +-€600, en ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil liever niet alle onderdelen zelf sourcen. Is bijvoorbeeld de velleman vertex een goede optie? Is deze makkelijk upgradebaar naar een heated bed? Ik vind relatief weinig over deze printer online, dus dat maakt het minder aantrekkelijk om aan te schaffen door een gebrek aan support van een community.
Alle tips zijn welkom of als dit hier niet hoort, sorry, dan mag(moet) deze post natuurlijk verwijderd
Ik weet niet of ik dit hier mag vragen. Maar ik wil graag een 3D printerkit aanschaffen voor maximaal +-€600, en ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil liever niet alle onderdelen zelf sourcen. Is bijvoorbeeld de velleman vertex een goede optie? Is deze makkelijk upgradebaar naar een heated bed? Ik vind relatief weinig over deze printer online, dus dat maakt het minder aantrekkelijk om aan te schaffen door een gebrek aan support van een community.
Alle tips zijn welkom of als dit hier niet hoort, sorry, dan mag(moet) deze post natuurlijk verwijderd
Je zou eens hier naar kunnen kijken:oktoknopie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:27:
Hoi Allemaal,
https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.tZTJcX
180 euro en je bent klaar voor een basis printer. Anet A8 zijn ook heel veel communities voor te vinden, zo ook verbeterde onderdelen voor te vinden op Thingiverse. Incl. lijstjes met 'recommended upgrades'. Standaard heated bed, etc.
Verwijderd
Als je EUR600,- wil besteden dan zou ik zeker geen Anet nemen. Bespaar je het gefröbel en ga dan voor iets wat meer solide is. Bijv een i3Steel.
Het frame is zelfs meer solide dan de originele Prusa. Achteraf zou ik zelf ook voor een dergelijk ontwerp gekozen hebben en niet de meest goedkope. Aan de andere kant krijg je door de Anet wel een berg kennis over het troubleshooten bij 3D printen
Het frame is zelfs meer solide dan de originele Prusa. Achteraf zou ik zelf ook voor een dergelijk ontwerp gekozen hebben en niet de meest goedkope. Aan de andere kant krijg je door de Anet wel een berg kennis over het troubleshooten bij 3D printen
Zelf zou ik al puur voor een goedkope printer gaan omdat het gewoon leuk is om het systeem zelf om te bouwen tot een erg goede printer. Dus straks bezig met aluminium profielen etc.Verwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:36:
Als je EUR600,- wil besteden dan zou ik zeker geen Anet nemen. Bespaar je het gefröbel en ga dan voor iets wat meer solide is. Bijv een i3Steel.
Het zijn knockoff's, ik snap je idee en ga ff puzzelen! Thanks iig.PAPPLE schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:08:
[...]
Het zijn 2 E3D knockoff's toch? Waarom plaats je niet aan een koeler aan beide hotends, gespiegeld natuurlijk. Dan zou in principe heel het printoopervlak goed gekoeld worden.
Ik heb deze koelers op m'n E3D zitten, ze koelen erg goed.
Je kan ook kijken naar een TEVO Tarantula of Black Widow. Niet duur en grote community op facebook. Basis is goed maar je kan er toch nog zelf veel aan modden.oktoknopie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:27:
Hoi Allemaal,
En stukken minder acrylen onderdelen.pposthoorn schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:46:
[...]
Je kan ook kijken naar een TEVO Tarantula of Black Widow. Niet duur en grote community op facebook. Basis is goed maar je kan er toch nog zelf veel aan modden.
Heb een Zonestar P802QSU via ali besteld. Zou nu onderweg moeten zijn. Die is ook volledig metaal, alhoewel ik lees dat het metaal niet dik genoeg is om torsie volledig weg te nemen.
Gratis bier, topless bediening en oneerlijke marketing
Inderdaad. Er zit nog wel wat acryl in, maar het merendeel kan je vervangen door (betere) geprinte onderdelen
Zouden er hier mensen geïnteresseerd zijn in aluminium onderdelen voor de TEVO Tarantula ter vervanging van de acryl onderdelen?
Isaac Fankhauser is het bekende adres: http://www.fankhauser.me/...a-aluminum-parts-full-set
Maar ik denk dat ik het wel wat goedkoper moet kunnen regelen hier in Nederland, scheelt ook een hoop in verzendkosten.
Isaac Fankhauser is het bekende adres: http://www.fankhauser.me/...a-aluminum-parts-full-set
Maar ik denk dat ik het wel wat goedkoper moet kunnen regelen hier in Nederland, scheelt ook een hoop in verzendkosten.
Ik heb die Y-carriage van hem, duurde erg lang voor ik hem had (was in periode rond Kerst), kostte 30 euro incl shipping.pposthoorn schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:27:
Zouden er hier mensen geïnteresseerd zijn in aluminium onderdelen voor de TEVO Tarantula ter vervanging van de acryl onderdelen?
Is een zeer goede upgrade! Bed zit nu echt strak vast vergeleken met het acryl.
De rest van de onderdelen had ik niet nodig, heb alles met de bekende 'Thingirob' brackets vastgezet op een MDF plaat, printer zit nu echt strak vast en dat is te zien aan het resultaat.
Ik ben ook nieuw in deze hoek, en heb 2e hands een velleman vertex k8400 gekocht. voordeel was dat deze eigenlijk direct gebruiksklaar was, maar toch ruimte is om te veranderen.oktoknopie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:27:
Hoi Allemaal,
2e hands scheelde een hoop geld. Geld wat weer gebruikt kan worden voor vervolg stappen. De vorige eigenaar had zijn volgende printer ook weer geprint met deze printer.
Zo... Na een afgelopen weken lopen klungelen, vloeken en tieren is het mij dan eindelijk gelukt!
Mijn nieuwe printer spuugt plastic uit!

Eerst wilde het maar niet lukken om de ventilatoren naar mijn zin aan te kunnen sluiten en heb hierbij mijn controller (AZSMZ Mini) stukgemaakt. Er is wel al een nieuwe onderweg, maar draai nu tijdelijk op Marlin (Arduino Mega 2560 + RAMPS). Daarnaast ook nog behoorlijk lopen stoeien met het goed afgesteld krijgen van de Z-probe. Dit gebeurd dmv de nozzle op het bed te drukken, welke een switch activeert. Hiervoor was te veel kracht nodig. Dit kwam doordat de geprinte onderdelen net even teveel blobs en oneffenheden hadden. Na dit schoongemaakt te hebben ging dit goed.
Maar gelukkig heb ik nog genoeg te doen. Zo gezegd is er nog een nieuwe AZSMZ. Mini onderweg, waar ik de firmware (Smoothie) nog goed moet configureren, de 2e hotend moet ik nog toevoegen en uiteraard verder iets ontwerpen en printen voor de power supply.
Daarnaast wil ik nog een andere extruders printen en eigenlijk ook een 2e set onderdelen, maar dat wil ik dan allemaal in PETG gaan printen.
Ohja.. En ik moet de nozzle van de eerste hotend nog vervangen, want die heeft lekker over het bed lopen schrapen
Mijn nieuwe printer spuugt plastic uit!

Eerst wilde het maar niet lukken om de ventilatoren naar mijn zin aan te kunnen sluiten en heb hierbij mijn controller (AZSMZ Mini) stukgemaakt. Er is wel al een nieuwe onderweg, maar draai nu tijdelijk op Marlin (Arduino Mega 2560 + RAMPS). Daarnaast ook nog behoorlijk lopen stoeien met het goed afgesteld krijgen van de Z-probe. Dit gebeurd dmv de nozzle op het bed te drukken, welke een switch activeert. Hiervoor was te veel kracht nodig. Dit kwam doordat de geprinte onderdelen net even teveel blobs en oneffenheden hadden. Na dit schoongemaakt te hebben ging dit goed.
Maar gelukkig heb ik nog genoeg te doen. Zo gezegd is er nog een nieuwe AZSMZ. Mini onderweg, waar ik de firmware (Smoothie) nog goed moet configureren, de 2e hotend moet ik nog toevoegen en uiteraard verder iets ontwerpen en printen voor de power supply.
Daarnaast wil ik nog een andere extruders printen en eigenlijk ook een 2e set onderdelen, maar dat wil ik dan allemaal in PETG gaan printen.
Ohja.. En ik moet de nozzle van de eerste hotend nog vervangen, want die heeft lekker over het bed lopen schrapen
[ Voor 4% gewijzigd door Edd op 04-04-2017 23:33 ]
-
Euj .. that one is mineVerwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:29:
Eindelijk. De tevo verzending onderweg. Vrijdag in huis.
(valt niet mee geduldig te zijn, maar in theorie ook hier eentje op vrijdag in huis)
Moet hem eerst maar eens werkelijk in huis hebben, bouwen en wat mee experimenteren en wat basis upgrades doen , maar wie weet dat dit dan uiteindelijk ook wel ter tafel komt en interessant zou kunnen zijn.pposthoorn schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:27:
[ Voor 54% gewijzigd door gekkie op 04-04-2017 23:51 ]
Cool! Je zegt PETG, met welk materiaal heb je de huidige parts geprint?Edd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:29:
Zo... Na een afgelopen weken lopen klungelen, vloeken en tieren is het mij dan eindelijk gelukt!
Mijn nieuwe printer spuugt plastic uit!![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Benieuwd naar je ervaringen, de VORON staat nog steeds op mn wensenlijstje.
Momenteel zijn de onderdelen gewoon met ABS geprint. Ik was hier bekend mee, dus ben ik daarmee begonnen. Ik heb nog nooit geprint met PETG en zal dan eerst even wat probeersel printen om te zien hoe dat gaat.CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 april 2017 @ 01:22:
[...]
Cool! Je zegt PETG, met welk materiaal heb je de huidige parts geprint?
Benieuwd naar je ervaringen, de VORON staat nog steeds op mn wensenlijstje.
-
Heeft iemand een idee waar ik zoiets als dit Mosfet bord in Nederland kan kopen? Ik kan op amazon geen verkopers vinden die naar NL willen versturen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Is dit wat je zoekt: https://www.aliexpress.co...=3D+printer+mosfet+module?ocf81 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:15:
Heeft iemand een idee waar ik zoiets als dit Mosfet bord in Nederland kan kopen? Ik kan op amazon geen verkopers vinden die naar NL willen versturen.
Zoiets zou ook kunnen werken. Ik heb geen zin om weken te wachten, vandaar dat ik naar een verkoper in Nederland zoek.DurkVell schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:25:
[...]
Is dit wat je zoekt: https://www.aliexpress.co...=3D+printer+mosfet+module?
[EDIT] Ik zit er over te denken om in plaats daarvan een SSR te gebruiken. Ik heb ergens gelezen dat een SSR niet snel genoeg reageert om PID tuning te doen. Wat is daar eigenlijk van waar? Heeft iemand ervaring hiermee?
[ Voor 74% gewijzigd door ocf81 op 05-04-2017 11:33 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Verwijderd
Best een prijzig bordje. Kan je me iets vertellen over de meerwaarde van dit bord ten opzichte van een standaard ramps 1.4? Waarom zou iemand dit bord moeten willen?Edd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:29:
Eerst wilde het maar niet lukken om de ventilatoren naar mijn zin aan te kunnen sluiten en heb hierbij mijn controller (AZSMZ Mini) stukgemaakt.
Ik ken het gevoel. heb meteen maar een set van 8 nozzles besteld: 2 per maat van 0.2mm tot 0.5mm 0.1mm oplopend en een 1.0mm voor woodfill.Ohja.. En ik moet de nozzle van de eerste hotend nog vervangen, want die heeft lekker over het bed lopen schrapen
Verder een aardige build. Heb je de onderdelen ergens online? (thingiverse ofzo?)
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2017 11:51 ]
https://www.hobbyelectron...mosfet-power-control-kit/ niet echt goed alternatief.ocf81 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:29:
[...]
Zoiets zou ook kunnen werken. Ik heb geen zin om weken te wachten, vandaar dat ik naar een verkoper in Nederland zoek.
[EDIT] Ik zit er over te denken om in plaats daarvan een SSR te gebruiken. Ik heb ergens gelezen dat een SSR niet snel genoeg reageert om PID tuning te doen. Wat is daar eigenlijk van waar? Heeft iemand ervaring hiermee?
Lastig te vinden,
ebay heeft een paar europese opties http://www.ebay.ie/sch/i....=3&_trksid=p2045573.m1684
[ Voor 15% gewijzigd door Rmg op 05-04-2017 11:42 ]
Ik lees veel gesmolten onderdelen die uit China komenocf81 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:29:
[...]

Ik heb mijn SSR hier besteld,
https://www.vanallesenmee...24-380VAC-Fotek-SSR-40-DA
Let wel op of het de goede type SSR is, voor AC of DC
[ Voor 5% gewijzigd door absrnd op 05-04-2017 11:44 ]
Perfect!Rmg schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:35:
[...]
https://www.hobbyelectron...mosfet-power-control-kit/ niet echt goed alternatief.
Lastig te vinden,
ebay heeft een paar europese opties http://www.ebay.ie/sch/i....=3&_trksid=p2045573.m1684
© ocf81 1981-infinity
Goedemiddag,
Ik zit er aan te denken om een Anet A8 te bestellen. Nou las ik dat een enkeling hier dat recent heeft
gedaan. En nu vraag ik me af hoe het precies zit met de inklaringskosten/btw etc als ik hem
via aliexpress uit duitsland laat komen voor +-$200,-.
Alvast bedankt!
Brian
Ik zit er aan te denken om een Anet A8 te bestellen. Nou las ik dat een enkeling hier dat recent heeft
gedaan. En nu vraag ik me af hoe het precies zit met de inklaringskosten/btw etc als ik hem
Alvast bedankt!
Brian
Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.
Heeft iemand ervaring met die Prusa i3 Steel? Ik kan er weinig concreets over vinden online.Verwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:36:
40 euro hier. 6 dagen levering via fedex (was standaard en free)RoboticPro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:26:
Goedemiddag,
Alvast bedankt!
Brian
Als ie uit Duitsland komt heb je geen inklaringskosten en btw, alleen verzendkosten.RoboticPro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:26:
Goedemiddag,
Alvast bedankt!
Brian
Als toch uit china komt moet je rekenen op een 40-60 euro
In feite komt het erop neer dat de AZSMZ een 32-bit bordje is tegenover de 8-bit van de Arduino/RAMPS. Ik heb hier simpelweg voor gekozen, omdat ik niet tegen eventuele limieten wil aanlopen van het Arduino/RAMPS bordje. Alhoewel ik wel verschillende berichten lees of het nu wel of niet uitmaakt.Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:35:
Best een prijzig bordje. Kan je me iets vertellen over de meerwaarde van dit bord ten opzichte van een standaard ramps 1.4? Waarom zou iemand dit bord moeten willen?
Daarnaast was ik gewoon nieuwsgierig en benieuwd naar de Smoothieware firmware.
Ik had in de weken voor het bouwen van deze printer het probleem dat de nozzle in mijn P3Steel niet lekker was, maar wilde wel weer snel printen. Dus toen 1 nozzle besteld voor de hoofdprijs hier in NL en gelijktijdig ook maar een extra setje nozzles gekocht via Banggood.Ik ken het gevoel. heb meteen maar een set van 8 nozzles besteld: 2 per maat van 0.2mm tot 0.5mm 0.1mm oplopend en een 1.0mm voor woodfill.
Op github staan de onderdelen online:Verder een aardige build. Heb je de onderdelen ergens online? (thingiverse ofzo?)
https://github.com/mzbotreprap/VORON
Ik heb een Prusa i3 Steel (P3Steel) staan en zo zijn er volgens mij meer in dit topic. Als je even zoekt kun je wel wat ervaringen vinden.oktoknopie schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:31:
[...]
Heeft iemand ervaring met die Prusa i3 Steel? Ik kan er weinig concreets over vinden online.
-
Die van mij zou een dezer dagen aan moeten komen. Ik ga mijn Anet A8 ombouwen naar een P3Steel XL van Orballo. Helaas hebben ze nu last van leveringsproblemen en moet ik langer wachten. Maar volgens de support moet het geheel nog wel voor het einde van de week aankomen.oktoknopie schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:31:
[...]
Heeft iemand ervaring met die Prusa i3 Steel? Ik kan er weinig concreets over vinden online.
Ik heb al een 360W voeding in huis gehaald (vandaar ook de vraag over het gebruik van MOSFET/SSR)
Ik zal mijn bevindingen t.z.t. mededelen, indien daarvoor interesse is.
© ocf81 1981-infinity
Ik ben er 1 van. De mijne komt morgen binnen via de DHL Duitsland. De Anet A8. De andere Tweaker die 'm ook had besteld vanaf dezelfde shop heeft 'm al binnen én werkend.RoboticPro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:26:
Goedemiddag,
Alvast bedankt!
Brian
https://opencircuit.nl/Pr.../Heatbed-expansion-moduleRmg schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:35:
[...]
https://www.hobbyelectron...mosfet-power-control-kit/ niet echt goed alternatief.
Lastig te vinden,
Kan je gelijk nog wat andere componenten erbij doen.
Verwijderd
Als je snel een mosfet nodig hebt kan je die daar vandaan halen. Voor minder dan de helft haal je die bij ebay of alieexpress, maar dan duurt het wel even voordat je hem in huis hebt.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2017 18:03 ]
Aah netjes dan ga ik binnenkort ook de mijne bestellen, aangezien er geen extra kosten bij blijken te komen.xoniq schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:35:
[...]
Ik ben er 1 van. De mijne komt morgen binnen via de DHL Duitsland. De Anet A8. De andere Tweaker die 'm ook had besteld vanaf dezelfde shop heeft 'm al binnen én werkend.
Bedankt voor de info!
Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.
Ik zelf vind het een beetje raar om 5 euro te willen besparen op iets wat een grote oplosser is van 1 van de belangrijkste zaken van brand gevoeligheid bij Chinese printers. Het kost je 5 euro meer, maar wordt sneller geleverd (1 dag).Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:01:
Als je snel een mosfet nodig hebt kan je die daar vandaan halen. Voor minder dan de helft haal je die bij ebay of alieexpress, maar dan duurt het wel even voordat je hem in huis hebt.
Er zijn nu (ik incluis) 2 die daar besteld hebben, en beide snel binnenRoboticPro schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:07:
[...]
Aah netjes dan ga ik binnenkort ook de mijne bestellen, aangezien er geen extra kosten bij blijken te komen.
Bedankt voor de info!
Omdat ie vrij vlot binnen komt (binnen 5 dagen, max) deze ook ff bestellen:
https://opencircuit.nl/Pr.../Heatbed-expansion-module
Belangrijke tweak, om de printer veel minder brand gevaarlijk te maken.
Ja heb ik ook maar dan van van hta3d. Zeer behulpzame verkoper.oktoknopie schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:31:
[...]
Het is gewoon een prusa i3 maar dan met stalen frame.
Verwijderd
Iemand die met een Touch sensor wil experimenteren? Op Alieexpress is er een voor EUR18,- te koop:
https://nl.aliexpress.com...Shipping/32723240651.html
nope thnx, te duur en bied amper voordelen tegen de andere menieren van probing die al bekend zijnVerwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:11:
Iemand die met een Touch sensor wil experimenteren? Op Alieexpress is er een voor EUR18,- te koop:
Verwijderd
Amper voordelen? Als je met verschillende print ondergronden werkt is de Touch probe eigenlijk de enige degelijke optie.WeeDzi schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:45:
[...]
nope thnx, te duur en bied amper voordelen tegen de andere menieren van probing die al bekend zijn
Een capacitieve probe is niet betrouwbaar, zeker als er tempschommelingen zijn (en die zijn er)
Een inductieve probe gaat niet samen met glas.
En te duur: de officiele prijs is rond de EUR50,- voor een BT-Touch. Deze (knock-off) is wat dat betreft echt goedkoop.
Zie het probleem niet helemaal, een microswitch kost 20 cent en heeft (bijna) dezelfde een betere nauwkeurigheid bij herhaling.Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:59:
[...]
Amper voordelen? Als je met verschillende print ondergronden werkt is de Touch probe eigenlijk de enige degelijke optie.
Een capacitieve probe is niet betrouwbaar, zeker als er tempschommelingen zijn (en die zijn er)
Een inductieve probe gaat niet samen met glas.
En te duur: de officiele prijs is rond de EUR50,- voor een BT-Touch. Deze (knock-off) is wat dat betreft echt goedkoop.
het enige voordeel bij deze sensor is dat is na probing uit de weg blijft zodat je kan printen....waar je anders een servo nodig hebt....
[ Voor 11% gewijzigd door WeeDzi op 06-04-2017 12:23 ]
Hoi allemaal,
Na een tijdje dit hele topic doorgespit te hebben ga ik toch mijn vraag maar stellen.
Ik ben op zoek naar een 3d printer. Dit mag een kant & klaar geleverde zijn, maar ook zeker een bouwpakketje. Wanneer het een bouwpakket is zoek ik wel iets waar *alle* onderdelen inbegrepen zijn zodat ik met mijn beperkte kennis niet nog tientallen verschillende onderdelen moet gaan zoeken op Ali. De printer zal uiteindelijk op een school gebruikt gaan worden om techniek te combineren met kunst.
Het printoppervlak hoeft niet heel groot te zijn, het gaat er alleen om dat het principe achter 3d printen duidelijk kan worden voor de leerlingen. (En het is leuk speelgoed voor mij)
Ook zijn de looks van de printer niet heel belangrijk. Er mag uiteindelijk best een kast omheen geknutseld worden van mdf oid. voor het geval er met een verwarmd bed geprint gaat worden. De schoonheidsprijs hoeft het niet te winnen.
Wat wel leuk zou zijn, een mogelijkheid om een 2e extruder erbij te modden zodat met twee kleurtjes gewerkt kan worden.
Nu had ik zelf al wat gekeken naar de Anet A8. Ik had ook gezien dat hier relatief veel vervangen moet worden. Ik vraag me af of het dan nog veel in kosten scheelt met een Prusa I3 (of look-a-like). Wat zou in dit geval jullie advies zijn?
Zoals gezegd, een beetje knutselen is geen enkel probleem als min of meer alle onderdelen maar bijgesloten zijn. Het hoeft niet perse zo goedkoop mogelijk, maar geld voor een Ultimaker 3 oid is er ook niet helaas.
Na een tijdje dit hele topic doorgespit te hebben ga ik toch mijn vraag maar stellen.
Ik ben op zoek naar een 3d printer. Dit mag een kant & klaar geleverde zijn, maar ook zeker een bouwpakketje. Wanneer het een bouwpakket is zoek ik wel iets waar *alle* onderdelen inbegrepen zijn zodat ik met mijn beperkte kennis niet nog tientallen verschillende onderdelen moet gaan zoeken op Ali. De printer zal uiteindelijk op een school gebruikt gaan worden om techniek te combineren met kunst.
Het printoppervlak hoeft niet heel groot te zijn, het gaat er alleen om dat het principe achter 3d printen duidelijk kan worden voor de leerlingen. (En het is leuk speelgoed voor mij)
Ook zijn de looks van de printer niet heel belangrijk. Er mag uiteindelijk best een kast omheen geknutseld worden van mdf oid. voor het geval er met een verwarmd bed geprint gaat worden. De schoonheidsprijs hoeft het niet te winnen.
Wat wel leuk zou zijn, een mogelijkheid om een 2e extruder erbij te modden zodat met twee kleurtjes gewerkt kan worden.
Nu had ik zelf al wat gekeken naar de Anet A8. Ik had ook gezien dat hier relatief veel vervangen moet worden. Ik vraag me af of het dan nog veel in kosten scheelt met een Prusa I3 (of look-a-like). Wat zou in dit geval jullie advies zijn?
Zoals gezegd, een beetje knutselen is geen enkel probleem als min of meer alle onderdelen maar bijgesloten zijn. Het hoeft niet perse zo goedkoop mogelijk, maar geld voor een Ultimaker 3 oid is er ook niet helaas.
Check de original prusa is MK2 kit, zit alles bij en zeer goede handleiding. Goede comunity en zeer goede componenten. En er zijn als je wil nog talloze mods te vinden op thingiverse, er komt ook een multicolor upgrade kit aan (4 kleuren).
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
Ik zou gewoon een Ultimaker kopen als het van het schoolbudget gaat. Als je graag iets goedkopers wil zou ik idd voor de Prusa i3 MK2S gaan. Als je gaat modden denk ik dat je ook wat kennis op moet doen van de printer, anders kan je nooit de juiste afwegingen maken om het beoogde eindresultaat te behalen.Bijk schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:54:
Hoi allemaal,
© ocf81 1981-infinity
Verwijderd
@Bijk welkom in de maker familie.. 
Zoals je vast al gelezen hebt, heb ik zelf een Anet A6. In elkaar zetten is eenvoudig. Maar dat geldt denk ik voor alle complete DIY pakketten.
Achteraf zou ik voor een andere printer gekozen hebben. Er is gewoon teveel geknutsel nodig achteraf. Op zich is een Prusa style printer denk ik wel een goede beginners printer. Als je het geld er voor hebt, zou ik naar een originele Prusa i3Mk2 gaan. Anders een clone die een goede garantie geeft op direct printen na in elkaar zetten. Let dan vooral op een printer die een stabiel frame heeft en een goede, actieve online community.
Ik wil me zeker verder in de maker wereld verdiepen en ben al flink aangestoken met het virus. Mijn volgende project zal hoogstwaarschijnlijk een CoreXY-hypercube printer worden met aluminium extrusie elementen als frame. Andere printers in deze categorie zijn bijvoorbeeld de VORON en de FolgerTech FT5. Dit is wel een printer waar ik niet aan zou zijn begonnen zonder de ervaring die ik nu heb opgedaan met de Anet A6.
Zoals je vast al gelezen hebt, heb ik zelf een Anet A6. In elkaar zetten is eenvoudig. Maar dat geldt denk ik voor alle complete DIY pakketten.
Achteraf zou ik voor een andere printer gekozen hebben. Er is gewoon teveel geknutsel nodig achteraf. Op zich is een Prusa style printer denk ik wel een goede beginners printer. Als je het geld er voor hebt, zou ik naar een originele Prusa i3Mk2 gaan. Anders een clone die een goede garantie geeft op direct printen na in elkaar zetten. Let dan vooral op een printer die een stabiel frame heeft en een goede, actieve online community.
Ik wil me zeker verder in de maker wereld verdiepen en ben al flink aangestoken met het virus. Mijn volgende project zal hoogstwaarschijnlijk een CoreXY-hypercube printer worden met aluminium extrusie elementen als frame. Andere printers in deze categorie zijn bijvoorbeeld de VORON en de FolgerTech FT5. Dit is wel een printer waar ik niet aan zou zijn begonnen zonder de ervaring die ik nu heb opgedaan met de Anet A6.
Ik heb zelf recent de Prusa i3 MKII als bouwpakket aangeschaft (ca. €750 incl. verzending). Best wel een klusje om hem goed op te bouwen, lukte uiteindelijk goed en printte direct prima. Ik had die aanschaf lang uitgesteld, vanwege de kosten: beetje dubben "zal ik wel, zal ik niet".
Later zag ik dat je al voor zo'n € 300 een kant en klaar printertje hebt (bijv. Da Vinci mini): met beperkte mogelijkheden, maar voor dat geld m.i. prima waar voor z'n geld. (zie bijvoorbeeld http://3dprinter-kopen.nl/beste-3d-printer/). Als ik dat eerder had geweten (maar misschien waren ze eerder niet voor zo'n laag bedrag te koop) dan was ik voor de gein met zo'n klein printertje al veel eerder begonnen met 3D printen!
Succes met de keuze.
Als ik je verhaal zo lees zou ik zeker een Original Prusa i3 MK2 aanraden. Deze kost iets van €750, wat zo te horen prima in jou budget valt. Je hebt dan een bouwpakket met duidelijke handleiding (soort lego technic), maar na het bouwen heb je wel een uitstekende printer, vergelijkbaar met de Ultimaker qua print kwaliteit.Bijk schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:54:
Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar een 3d printer.
...
Je kan er naderhand nog van alles aan modden, maar dit is absoluut geen noodzaak. Veel van de goedkopere kits (Anet, Tevo etc) zullen ook redelijk goed printen na het in elkaar zetten, maar je zal al snel merken dat je toch geneigd bent om dingen te gaan verbeteren.
(Ik heb zelf een Tevo Tarantula, ik ben er super blij mee, maar ik vind het ook erg leuk om om de week dingen aan te passen en verbeteren)
Verwijderd
Ik heb me proberen in te houden met dat ongeduld. Uiteindelijk erg snel binnen, dinsdag vertrokken, gisteren voor het eerst aan de deur. 68 euro extra mogen aftikken.gekkie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:39:
[...]
Euj .. that one is mine![]()
![]()
(valt niet mee geduldig te zijn, maar in theorie ook hier eentje op vrijdag in huis)
En nu komt het; Ik was niet thuis dus mag hem ophalen bij het dichtstbijzijnde DHL express point. Of in Utrecht of in Breda. Geen alternatieve locatie of tijdschip beschikbaar.
Ff uurtje in de auto om hem op te halen dus.
Succes met je build! pak ff die arcadeds video's erbij. Het ringetje in de wielen is schijnbaar al opgelost.
Ja die ringetjes zijn al vrij snel opgelost, was vorig jaar juni alVerwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:45:
[...]
Ik heb me proberen in te houden met dat ongeduld. Uiteindelijk erg snel binnen, dinsdag vertrokken, gisteren voor het eerst aan de deur. 68 euro extra mogen aftikken.
En nu komt het; Ik was niet thuis dus mag hem ophalen bij het dichtstbijzijnde DHL express point. Of in Utrecht of in Breda. Geen alternatieve locatie of tijdschip beschikbaar.
Succes met je build! pak ff die arcadeds video's erbij. Het ringetje in de wielen is schijnbaar al opgelost.
Bij mij zit de motor voor de Y trouwens links van voren gezien.
Hangt van je firmware af en is met 1 setting aan te passen. Hand bij de uitknop/stekker in elk geval bij de eerste keer homen..
Hier zou die vandaag geleverd worden, maar de DHL houdt de spanning er in ...Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:45:
[...]
Ik heb me proberen in te houden met dat ongeduld. Uiteindelijk erg snel binnen, dinsdag vertrokken, gisteren voor het eerst aan de deur. 68 euro extra mogen aftikken.
Je hebt het nog niet getypt of ze staan aan de deur
Mjah DHL is bijna wel een garantie op lappen van invoer / BTW, wel balen als er geen DHL punt in de buurt is dan.
Die had ik al eens doorgekeken en wat mental notes gemaakt over de volgorde waar hij de mist in gingSucces met je build! pak ff die arcadeds video's erbij. Het ringetje in de wielen is schijnbaar al opgelost.
Jij ook succes met het knutselpakket !
Verwijderd
Nou, in de buurt. Ik dacht dat ik redelijk centraal woon. Tussen utr en Breda in. Maar 30km om een pakketje op te halen bij een pakketbezorger....gekkie schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:03:
[...]
wel balen als er geen DHL punt in de buurt is dan
Die had ik al eens doorgekeken en wat mental notes gemaakt over de volgorde waar hij de mist in ging
Jij ook succes met het knutselpakket !
Anyho, vandaag begonnen. Hekel gekregen aan de 't nuts, kunnen die niet rond zijn? Zodat ze altijd klemmen? Let ff op met je end stops op de rails. Korter maken, andersom monteren, doe je het zoals op tekening dan schrapen ze op je 20x20.
Succes.
Mjah bij mij was het meegevallen aan de andere kant van de stad, maar goed liever thuis, al duurde het even voordat z'n mobiele pin werkte voor de bijkomende kosten.Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 00:09:
[...]
Nou, in de buurt. Ik dacht dat ik redelijk centraal woon. Tussen utr en Breda in. Maar 30km om een pakketje op te halen bij een pakketbezorger....
Hahaha iedereen wordt nuts van de t-nutsAnyho, vandaag begonnen. Hekel gekregen aan de 't nuts, kunnen die niet rond zijn? Zodat ze altijd klemmen? Let ff op met je end stops op de rails. Korter maken, andersom monteren, doe je het zoals op tekening dan schrapen ze op je 20x20.
Succes.

Ik heb er nog geen last van gehad, maar goed komt omdat ik m'n frame nog niet in elkaar krijg omdat ik het gelijk met wat extra brackets wil doen (ipv de L'etjes), maar m'n boutjes met m5x12 net te lang zijn. Helaas pindakaas.
Achja kan ook m'n mosfet morgen pas ophalen bij de PostNL, dus vanavond zoveel mogelijk losse onderdelen geprepareerd zodat ik het morgen als het goed is vrij rap verder in elkaar moet kunnen zetten verder.
Maar tot nu toe valt het me niet tegen.
Vandaag voor het eerst met PETG gewerkt. Ik had eerst nog wat twijfels over de benodigde temperatuur en de reputatie tot overmatige stringing. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Ik kan zelfs beter overhangs printen dan met PLA als ik de koeling op max zet.
Nu alleen nog een support materiaal vinden dat niet zo duur is als HIPS+Limonene (vooral dat laatste goedje is teringduur)
© ocf81 1981-infinity
van https://www.3dhubs.com/ta...printing-pla-abs-supports :ocf81 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:54:
Vandaag voor het eerst met PETG gewerkt. Ik had eerst nog wat twijfels over de benodigde temperatuur en de reputatie tot overmatige stringing. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Ik kan zelfs beter overhangs printen dan met PLA als ik de koeling op max zet.Nu alleen nog een support materiaal vinden dat niet zo duur is als HIPS+Limonene (vooral dat laatste goedje is teringduur)
I would try PLA (as support) and Colorfabb XT (as main material).
XT and PLA don't stick together at all, so cleaning support is very easy. However since they don't stick together, you'll need to have all support structure attached to the build plate in any way. If the printer starts a new supporting pillar in the middle of the print, and it's printed on a layer of XT, then it won't stick and the chance, that it falls off during the print is very high.
I've used the XT & PLA combination to great success.
Hmm, dat kan ik wellicht nog eens uitproberen. Ik zou graag ook de supports op kunnen lossen zodat ik dingen kan printen met supports op lastig te bereiken plekken. Hoe los ik PLA op?dragon2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 01:38:
[...]
van https://www.3dhubs.com/ta...printing-pla-abs-supports :
I would try PLA (as support) and Colorfabb XT (as main material).
XT and PLA don't stick together at all, so cleaning support is very easy. However since they don't stick together, you'll need to have all support structure attached to the build plate in any way. If the printer starts a new supporting pillar in the middle of the print, and it's printed on a layer of XT, then it won't stick and the chance, that it falls off during the print is very high.
I've used the XT & PLA combination to great success.
© ocf81 1981-infinity
Oplossen weet ik niet, maar met heet water is het wel flink te vervormen geloof ik. Misschien dat je daar wat mee kunt?
Verwijderd
Wat is jullie ervaring met verschillende slice programma' s? Ik merk dat slic3r bij het maken van ronde vormen een veel natuurlijker ronding voor elkaar krijgt dan cura. Bij cura lijkt het net of een ronding een verzameling van rechte stukjes aan elkaar is.
Zie je de facetten in het print resultaat of op het scherm als grafisch plaatje van de geïmporteerde STL ?Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:32:
Wat is jullie ervaring met verschillende slice programma' s? Ik merk dat slic3r bij het maken van ronde vormen een veel natuurlijker ronding voor elkaar krijgt dan cura. Bij cura lijkt het net of een ronding een verzameling van rechte stukjes aan elkaar is.
Verwijderd
Ik zie die facetten niet als ik per laag in Cura kijk. Het lijkt dan toch aan de omzetting in GCode te liggen?
Eerder kans dat de slicers de STL mooier renderd dan wat deze werkelijk isVerwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:26:
Ik zie die facetten niet als ik per laag in Cura kijk. Het lijkt dan toch aan de omzetting in GCode te liggen?
Dit weekend mijn printer in elkaar gezet, de Anet A8. Helemaal functioneel, gecalibreerd, echter mis ik het messing aanvoer wieltje in de extruder. Dus deze nog ff los besteld en krijg deze dinsdag binnen.

Intussen nog maar even een Raspberry Pi Zero W aansluiten om AstroPrint of OctoPrint te installeren incl. Pi camera zodat ik kan printen via telefoon of op afstand. Heb het al zover dat ik 'm aan en uit kan zetten via Siri dan wel op afstand via een app. (Dus echt stroom onderbreken)

Ook heb ik al de nieuwe mosfet binnen dus die kan ik ook vast monteren, dan heb ik de grootste oorzaak van brandgevoeligheid aangepakt:

Printer zover; heb de extruder uit elkaar liggen:
Intussen nog maar even een Raspberry Pi Zero W aansluiten om AstroPrint of OctoPrint te installeren incl. Pi camera zodat ik kan printen via telefoon of op afstand. Heb het al zover dat ik 'm aan en uit kan zetten via Siri dan wel op afstand via een app. (Dus echt stroom onderbreken)
Ook heb ik al de nieuwe mosfet binnen dus die kan ik ook vast monteren, dan heb ik de grootste oorzaak van brandgevoeligheid aangepakt:

Printer zover; heb de extruder uit elkaar liggen:
En nu dus de braces en dergelijke uitprinten?
© ocf81 1981-infinity
Je doelt op mijn post? Zo ja; dan jaocf81 schreef op zondag 9 april 2017 @ 22:20:
En nu dus de braces en dergelijke uitprinten?
Dit is trouwens ook een nuttig filmpje om de firmware beter af te stellen.
YouTube: Anet A8 3D printer E3D V6 fine tuning in firmware for best results
Daar legt ie uit wat je moet aanpassen en berekenen om ervoor te zorgen dat als je handmatig vraagt om 50mm filament, de printer ook exact 50,0mm uitspuugt. Dit schijnt dus veel invloed te hebben op het resultaat. Nuttig om eens op te pakken, dan heb je dat maar vast goed afgesteld.
Verwijderd
Mij valt het toch ook niet tegen. Ik gooi echt overal washers tussen. Weinig schommeling op het bed dusver. maar dan ook geen enkel idee wat acceptabel is. Jouw voortgang?gekkie schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 00:20:
[...]
het morgen als het goed is vrij rap verder in elkaar moet kunnen zetten verder.
Maar tot nu toe valt het me niet tegen.
Een wat andere volgorde aangehouden (hotend als laatste geplaatst bijvb, waarom zou je dat als bijna eerste doen ?).Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:01:
[...]
Mij valt het toch ook niet tegen. Ik gooi echt overal washers tussen. Weinig schommeling op het bed dusver. maar dan ook geen enkel idee wat acceptabel is. Jouw voortgang?
Vanmiddag elektra eventjes verder afgemaakt (kreeg het meegeleverde dikke snoer niet eens fatsoenlijk in de mobo terminals, dus dat is een maatje dunner geworden aangezien ik toch een mosfet heb voor het heatbed. Ik blijk verder best goede vriendjes te zijn met de t-nuts, vond vooral die ultradunne draadjes van de fans irritant, moeten we nog maar eens wat nets voor verzinnen.
Wel aardig om te zien dat die chinezen toch ook wel wat kritiek ter harte nemen, ringetjes in de bearings, voeding met fan, flinke plak isolatie onder heatbed
Maar goed hij staat dus (op kabel management na), vanavond of morgen maar eens aanzetten en alles netjes uitlijnen.
Zit er nu isolatie onder het heatbed? Bij die van mij zat dat nog niet (februari besteld).gekkie schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:45:
[...]
...
Wel aardig om te zien dat die chinezen toch ook wel wat kritiek ter harte nemen, ringetjes in de bearings, voeding met fan, flinke plak isolatie onder heatbed
Maar goed hij staat dus (op kabel management na), vanavond of morgen maar eens aanzetten en alles netjes uitlijnen.
Kan je hier een foto van maken?
Ik ging er ook niet vanuit .. dus tussen china en nederland zweeft nog ergens een isolatie dekentje en kapton tape van Ali. Zal kijken of ik er een foto van kan maken, al zal het misschien moeten wachten tot het bed er weer eens af moet.pposthoorn schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:07:
[...]
Zit er nu isolatie onder het heatbed? Bij die van mij zat dat nog niet (februari besteld).
Kan je hier een foto van maken?
Verwijderd
Ik wacht nog op de mosfet. Naast de geisoleerde onderkant zit nu de bedrading ook al aan het bed gesoldeerd. Foto regel ik straks even voor je! Hij staat er bij mij nog niet op.gekkie schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:13:
[...]
Ik ging er ook niet vanuit .. dus tussen china en nederland zweeft nog ergens een isolatie dekentje en kapton tape van Ali. Zal kijken of ik er een foto van kan maken, al zal het misschien moeten wachten tot het bed er weer eens af moet.
Ook zijn er nu gebruikers, (echt enkele dagen verschil met mijn bestelling) die zwart plastic opvul delen voor in de 20x20 in de doos vinden.
Dan laat ik dat lekker aan jou over, thxVerwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:59:
[...]
Ik wacht nog op de mosfet. Naast de geisoleerde onderkant zit nu de bedrading ook al aan het bed gesoldeerd. Foto regel ik straks even voor je! Hij staat er bij mij nog niet op.
Wat bedoel je hier precies mee, opvuldelen voor wie, wat, waar ?Ook zijn er nu gebruikers, (echt enkele dagen verschil met mijn bestelling) die zwart plastic opvul delen voor in de 20x20 in de doos vinden.
Verwijderd
Vandaag mijn eerste onderdeel voor de Core X-Y Hypercube geprint. Nu de rest verzamelen. Het zal een maanden project worden, vanwege financien en de redelijk lange levertijden vanuit China. Maar de eerste stap is gezet.
Enige verschil met de originele versie zal het printvolume zijn: ik ga voor 300 x 300 x 500mm
Enige verschil met de originele versie zal het printvolume zijn: ik ga voor 300 x 300 x 500mm
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 21:45 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.