wat print je en op welke temp? bij mij werkt pla op 65 -68 graden met een goed geleveld bed op glas het besteVerwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:14:
Ik heb een glasplaat met (action) haarlak maar krijg er geen normale print uit... Ik heb al van alles geprobeerd, maar het blijft sukkelen.... Misschien terug naar de drawingboard en printersettings stap voor stap nalopen.
wow das hoog.
Ik print pla op 50 en petg 60
en dat zit echt MUURVAST, tot het bed tot 35 afgekoeld is is dan kan je het los 'breken'.
Bij 20 graden liggen ze los
Ik print pla op 50 en petg 60
en dat zit echt MUURVAST, tot het bed tot 35 afgekoeld is is dan kan je het los 'breken'.
Bij 20 graden liggen ze los
Verwijderd
Printbed op 60 en nozzle op 200 voor PLA.palko schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:17:
[...]
wat print je en op welke temp? bij mij werkt pla op 65 -68 graden met een goed geleveld bed op glas het beste
Levelen van het bed is wel enigszins lastig met de printer die ik heb (Anet A6, acrylic frame prusa i3 clone). Ik zit er over te denken om een inductive sensor toe te voegen zodat deze autoleveling heeft.
wat is er precies moeilijk aan als ik de anet a6 (geen sarcase gewoon intresse) zo als ik zie zitten er makkelijke moeren aan de onderzijde die het levelen makkelijker te makenVerwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:05:
[...]
Printbed op 60 en nozzle op 200 voor PLA.
Levelen van het bed is wel enigszins lastig
Zelf vond ik levelen ook erg lastig, tot ik een set nieuwe stelmoeren heb ontworpen.Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:05:
[...]
Printbed op 60 en nozzle op 200 voor PLA.
Levelen van het bed is wel enigszins lastig met de printer die ik heb (Anet A6, acrylic frame prusa i3 clone). Ik zit er over te denken om een inductive sensor toe te voegen zodat deze autoleveling heeft.
Mijn ontwerp staat hier maar er zijn nog wel meer ontwerpen.
Probeer zoiets eens voordat je aan autoleveling begint. Het scheelt een stuk load op je Z-as namelijk.
Verwijderd
Wat ik merk is dat het acrylic frame toch niet echt solide lijkt te zijn. ONdaks dat alle bouten en moeren goed zijn aangedraaid, heb ik het gevoel dat het frame wat 'werkt'.palko schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:42:
[...]
wat is er precies moeilijk aan als ik de anet a6 (geen sarcase gewoon intresse) zo als ik zie zitten er makkelijke moeren aan de onderzijde die het levelen makkelijker te maken
De M3 vleugelmoeren aan de onderkant van het printbed zijn gewoon een ramp om makkelijk rond te draaien. Ik heb wel stelmoeren gevonden die speciaal voor de Anet zijn ontworpen, maar deze zijn nog dusdanig klein dat ze heel lastig zijn om te printen.
De eerste is nu klaar, nog 3 te gaan.
Ondertussen ook een z-stop adapter aan het printen om de z-stop met een bout af te kunnen stellen. Zodra het bed level is, dan zal de hoogte afstellen met een enkele bout veel eenvoudiger zijn.
Verwijderd
Hechting op glas gaat nu met een iets groter object prima.
Volgende punt: het lijkt erop dat na enige lagen de nozzle door de vorige laag trekt. Ik heb de flow en de feed al drastisch verlaagt, maar nog hoopt er wat geëxtrudeerd filament op. Ook is het oppervlak na een dergelijke laag niet mooi glad. Is dit te wijten aan overextrusie?
Volgende punt: het lijkt erop dat na enige lagen de nozzle door de vorige laag trekt. Ik heb de flow en de feed al drastisch verlaagt, maar nog hoopt er wat geëxtrudeerd filament op. Ook is het oppervlak na een dergelijke laag niet mooi glad. Is dit te wijten aan overextrusie?
Het kan ook zijn dat je extruder temperatuur iets te hoog is, of te heet bed ?Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:11:
Hechting op glas gaat nu met een iets groter object prima.
vaak helpt het bij kleine onderdelen er meerdere tegelijk te printen dit omdat de hitte van de kop niet continu boven één onderdeel blijft hangenVerwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:08:
[...]
De M3 vleugelmoeren aan de onderkant van het printbed zijn gewoon een ramp om makkelijk rond te draaien. Ik heb wel stelmoeren gevonden die speciaal voor de Anet zijn ontworpen, maar deze zijn nog dusdanig klein dat ze heel lastig zijn om te printen.
Verwijderd
Nozzle temp te hoog bij 200 graden? Dat lijkt me onwaarschijnljk. De bed temp is nu op 60 graden. Ik zou deze iets kunnen verlagen. Zeker met iets groter contactoppervlak kan deze denk ik wel omlaag.absrnd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:16:
[...]
Het kan ook zijn dat je extruder temperatuur iets te hoog is, of te heet bed ?
Ik heb gisteren nog een print gedaan en (extreem) de flow verlaagd. Nu was er veel minder dat de nozzle door de vorige laag ging/over de vorige laag heen hobbelde, maar het eindresultaat was met erg veel stringing (retraction moet hoger) en toch te weinig flow. Het object was niet stevig. (het effect alsof je sliced met 3mm en print met 1,75mm filament)
Heb je een fan zitten op je printer om het geprinte onderdeel te laten koelen en gebruik je die?Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:03:
[...]
Nozzle temp te hoog bij 200 graden? Dat lijkt me onwaarschijnljk. De bed temp is nu op 60 graden. Ik zou deze iets kunnen verlagen. Zeker met iets groter contactoppervlak kan deze denk ik wel omlaag.
Ik heb gisteren nog een print gedaan en (extreem) de flow verlaagd. Nu was er veel minder dat de nozzle door de vorige laag ging/over de vorige laag heen hobbelde, maar het eindresultaat was met erg veel stringing (retraction moet hoger) en toch te weinig flow. Het object was niet stevig. (het effect alsof je sliced met 3mm en print met 1,75mm filament)
Al geprobeerd om langzamer te printen?
En anders proberen wat @palko aangeeft en meerdere onderdelen tegelijk printen, zodat je onderdeel tijd krijgt om te koelen.
-
Verwijderd
Ja ik heb een fan op de printhead (1 voor de nozzle/filament extrusie en 1 voor de koelvinnen boven de heatblock)Edd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:06:
[...]
Heb je een fan zitten op je printer om het geprinte onderdeel te laten koelen en gebruik je die?
Al geprobeerd om langzamer te printen?
En anders proberen wat @palko aangeeft en meerdere onderdelen tegelijk printen, zodat je onderdeel tijd krijgt om te koelen.
Deze staan aan tijdens printen. Ik heb ook geprobeerd om de nozzlefan niet te gebruiken, maar dat gaf een minder goed resultaat (meer 'rommel' doordat er restanten van plastic aan de nozzle bleven kleven.)
Heb je al een PID tuning gedaan van je hotend ?Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:03:
[...]
Nozzle temp te hoog bij 200 graden? Dat lijkt me onwaarschijnljk. De bed temp is nu op 60 graden. Ik zou deze iets kunnen verlagen. Zeker met iets groter contactoppervlak kan deze denk ik wel omlaag.
mijn FT5 was ook een ramp bij het printen, bleek de flow veel te hoog en de temp hoger dan wat deze aangaf, ik moest van 100% naar 80% flow, en temp naar 185c
Verwijderd
Dat had ik (nog) niet gedaan.absrnd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:28:
[...]
Heb je al een PID tuning gedaan van je hotend ?
mijn FT5 was ook een ramp bij het printen, bleek de flow veel te hoog en de temp hoger dan wat deze aangaf, ik moest van 100% naar 80% flow, en temp naar 185c
Net voor de nozzle:
Voor het bed ook maar meteen gedaan:Recv: ok T:201.32 @:6
Recv: bias: 134 d: 120 min: 196.05 max: 204.34
Recv: Ku: 36.86 Tu: 28.31
Recv: Classic PID
Recv: Kp: 22.12
Recv: Ki: 1.56
Recv: Kd: 78.28
Recv: PID Autotune finished! Put the last Kp, Ki and Kd constants from above into Configuration.h
Nu testen met deze waarden.Recv: bias: 100 d: 100 min: 59.79 max: 60.19
Recv: Ku: 647.11 Tu: 14.16
Recv: Classic PID
Recv: Kp: 388.27
Recv: Ki: 54.86
Recv: Kd: 687.04
Recv: PID Autotune finished! Put the last Kp, Ki and Kd constants from above into Configuration.h
Verwijderd
The opensource maker wereld blijft me verbazen:
http://www.seeker.com/ope...d-printer-2313142390.html
http://www.seeker.com/ope...d-printer-2313142390.html
Hey!
Ik heb na een aantal maanden flink werk mijn Delta 3d-printer af!
.
Er zit een hoop uur in. Een aantal specificaties:
- Hoogte: 1,03 meter
- bouwinhoud: 30 cm diameter en 38 cm hoog
- dubbele hotend
- nema 17 motoren
- ramps 1.4
- 1200w voeding
- MGN12h geleidingen
Op deze foto is de wiring nog erg rommelig en is een extruder nog niet aangesloten, dus hier werkt maar 1 hotend. Ondertussen is dit allemaal opgelost.
Enige vragen hoor ik graag, ik beantwoord ze met veel plezier!
Steyn

- dubbele hotend
- nema 17 motoren
- ramps 1.4
- 1200w voeding
- MGN12h geleidingen
Op deze foto is de wiring nog erg rommelig en is een extruder nog niet aangesloten, dus hier werkt maar 1 hotend. Ondertussen is dit allemaal opgelost.
Steyn
Na meer dan een jaar te hebben stilgelegen eindelijk terug verder gewerkt aan m'n printer...
Ik zit intussen aan de derde poging om iets te maken waarvan ik tevreden kan zijn.

Het bestaat uit stukken van die vorige probeersels en wat nieuw materiaal, de carriage is maar tijdelijk tot ik iets lichter kan printen. Huidig buildoppervlak is 25x28x30 ofzo.
Y-as is af, X-as moet waarschijnlijk omgedraaid worden en Z-as heeft een begin ...
Ik zit intussen aan de derde poging om iets te maken waarvan ik tevreden kan zijn.

Het bestaat uit stukken van die vorige probeersels en wat nieuw materiaal, de carriage is maar tijdelijk tot ik iets lichter kan printen. Huidig buildoppervlak is 25x28x30 ofzo.
Y-as is af, X-as moet waarschijnlijk omgedraaid worden en Z-as heeft een begin ...
2 vragenLittlePinkel schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:09:
Hey!
[afbeelding].
- dubbele hotend
- nema 17 motoren
- ramps 1.4
- 1200w voeding![]()
- MGN12h geleidingen
Steyn
1 waarom onbewerkt hout als je belangrijkste verbindings stukken
2 waarom 1200 w voeding of draait je combimagnetron er ook op?
1. Ik heb gekozen voor hout vanwege de snelheid en prijs. Het is makkelijk om te bewerken en het is vlug te assembleren. Het meeste hout had ik nog liggen dus dat drukt de prijs flink. De volgende stap is om de bovenste verbindingsstukken (hoekpunten en hout) te wijzigen in een aluminium frame, maar daarvoor moet ik iemand vinden die dat kan doen voor een leuke prijs.WeeDzi schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:24:
[...]
2 vragen
1 waarom onbewerkt hout als je belangrijkste verbindings stukken
2 waarom 1200 w voeding of draait je combimagnetron er ook op?
2. De voeding heb ik uit een oude server van mij gehaald, dus die keuze was makkelijk te maken. Ik had een kleinere voeding kunnen kiezen, maar deze zou ik dan weer moeten bestellen wat ook weer geld kost
Haahaha ja beter te veel dan te weinig power, zo ist natuurlijk ook!LittlePinkel schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:17:
[...]
1. Ik heb gekozen voor hout vanwege de snelheid en prijs. Het is makkelijk om te bewerken en het is vlug te assembleren. Het meeste hout had ik nog liggen dus dat drukt de prijs flink. De volgende stap is om de bovenste verbindingsstukken (hoekpunten en hout) te wijzigen in een aluminium frame, maar daarvoor moet ik iemand vinden die dat kan doen voor een leuke prijs.
2. De voeding heb ik uit een oude server van mij gehaald, dus die keuze was makkelijk te maken. Ik had een kleinere voeding kunnen kiezen, maar deze zou ik dan weer moeten bestellen wat ook weer geld kost
Je zou bij motodis kunnen kijken, die zagen van die aluextrusie profielen voor je op maat en het kost ook nog een keer geen drol (misschien haast nog wel goedkoper dan hout
Verwijderd
Ik heb deze leverancier in duitsland gevonden die 20-20 alu extrusie profielen verkoopt voor weinig.
http://www.ebay.nl/itm/150650616574
Er staat dat ze niet buiten Duitsland verzenden, maar bij navraag is me bevestigd dat deze zowel naar .nl als .be verzenden. Ik heb nog niet vernomen wat dan de verzendkosten gaan zijn, die vraag staat nog uit.
Er staat dat ze niet buiten Duitsland verzenden, maar bij navraag is me bevestigd dat deze zowel naar .nl als .be verzenden. Ik heb nog niet vernomen wat dan de verzendkosten gaan zijn, die vraag staat nog uit.
Zelf heb ik mijn 2020 bij motedis.nl besteld. Netjes op maat gezaagdVerwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:52:
Ik heb deze leverancier in duitsland gevonden die 20-20 alu extrusie profielen verkoopt voor weinig.
Verwijderd
Lijkt dat zij dezelfde profielen leveren als de Duitse website die ik postte.3dprintguy schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:32:
[...]
Zelf heb ik mijn 2020 bij motedis.nl besteld. Netjes op maat gezaagd
Prijzen zijn ook (vrijwel) gelijk.
Dan ga ik denk ik ook maar bij motedis bestellen als ik zover ben om aan mijn hypercube build te beginnen.
Ik zie dat ze ook filament verkopen. Heeft iemand dat filament al eens geprobeerd? EUR17,12 incl btw per kilo is niet te veel. Verzendkosten maken het misschien (te) duur?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2017 15:41 ]
Verzendkosten zijn iets van 16 euro bij Motedis.
De 2020 profielen, assen en hoekverbindingen voor mijn Voron komen hiervandaan.
Wel leek het bij mij wat langer te duren met verzending, vanwege de drukte naar het nieuwe jaar.
Maar het spul ziet er gewoon netjes uit en keurig op de opgegeven maat gemaakt.
Met het filament heb ik geen ervaring, maar als je toch daar gaat bestellen kun je altijd een rolletje erbij kopen..
Ik dacht dat ze hiervoor ook wat meer 3d gerelateerde onderdelen hadden, maar blijkbaar is dat nu van de site af.
De 2020 profielen, assen en hoekverbindingen voor mijn Voron komen hiervandaan.
Wel leek het bij mij wat langer te duren met verzending, vanwege de drukte naar het nieuwe jaar.
Maar het spul ziet er gewoon netjes uit en keurig op de opgegeven maat gemaakt.
Met het filament heb ik geen ervaring, maar als je toch daar gaat bestellen kun je altijd een rolletje erbij kopen..
Ik dacht dat ze hiervoor ook wat meer 3d gerelateerde onderdelen hadden, maar blijkbaar is dat nu van de site af.
-
Verwijderd
Ik heb vandaag een vel Lokbuild besteld. Ik heb zoveel problemen met hechting. Ik heb al een probleem met het frame opgelost: door het aandraaien van de stelschroeven van het heatbed, werd het frame vervormd.
Linksvoor kwam de printer iets omhoog. Hierdoor kon ik en het bed niet levelen en de hoogte afstelling van de nozzle was een ramp. Ik heb nu de printer vastgezet op een plaat hout, zodat de printer overal contact met de ondergrond maakt.
Nu het bed wel level is en de nozzle goed op hoogte gezet is heb ik nog steeds dat er zo goed als geen hechting is.
PLA, bed met glasplaat en action paars haarspray, nozzle op 200graden, bed op 60 graden. 0.1mm en 0.2mm tussen nozzle en bed geprobeerd, Snelheid van eerste laag al verlaagd, PID ingesteld, geprobeerd met brim, skirt en zonder, en met en zonder nozzlefan voor de eerste laag.
Ik hoop echt dat Lokbuild zijn werk gaat doen. Indien niet ben ik even uit mijn opties om een bruikbare print uit deze printer te krijgen.
Linksvoor kwam de printer iets omhoog. Hierdoor kon ik en het bed niet levelen en de hoogte afstelling van de nozzle was een ramp. Ik heb nu de printer vastgezet op een plaat hout, zodat de printer overal contact met de ondergrond maakt.
Nu het bed wel level is en de nozzle goed op hoogte gezet is heb ik nog steeds dat er zo goed als geen hechting is.
PLA, bed met glasplaat en action paars haarspray, nozzle op 200graden, bed op 60 graden. 0.1mm en 0.2mm tussen nozzle en bed geprobeerd, Snelheid van eerste laag al verlaagd, PID ingesteld, geprobeerd met brim, skirt en zonder, en met en zonder nozzlefan voor de eerste laag.
Ik hoop echt dat Lokbuild zijn werk gaat doen. Indien niet ben ik even uit mijn opties om een bruikbare print uit deze printer te krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2017 20:25 ]
PLA op glas met de Action haarspray werkt bij mij ook niet. Wel gewoon een kale glasplaat schoongemaakt met 96% Alcohol Ketatonus van de KruidvatVerwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:23:
PLA, bed met glasplaat en action paars haarspray
De Action werkt wel geweldig als hechtingsmiddel voor ABS op glas.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Lokbuild. Het lijkt mij ook wel wat namelijk.
-
Binnenkort ook weer eens het hobby-en met de printer op gaan pakken. Één van de dingen waar ik mij op een gegeven moment zo aan irriteerde dat ik het nu bijna voor een jaar maar links heb laten liggen is het geklooi met de hechting aan het printoppervlak.Edd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:31:
[...]
PLA op glas met de Action haarspray werkt bij mij ook niet. Wel gewoon een kale glasplaat schoongemaakt met 96% Alcohol Ketatonus van de Kruidvat
De Action werkt wel geweldig als hechtingsmiddel voor ABS op glas.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Lokbuild. Het lijkt mij ook wel wat namelijk.
Heb werkelijk ook al van alles geprobeerd om PLA te printen. Maar echt praktisch was het nooit. Zoals telkens opnieuw schilderstape plakken (welke onder het printen ook wel eens met print en al los van het bed wilde komen). En met sommige haarlakken had ik beter resultaat dan met anderen. Maar om na één of twee prints het glas weer schoon te maken, te ontvetten en weer in te spuiten met haarlak begon me ook te frustreren.
Buildtak is een soort van lokbuild alternatief, maar ook prijzig. En over buildtak zijn ook heel veel negatieve reviews te vinden. Een PEI-plaat als bouwplatform schijnt dan wel weer goed te werken. Alleen is dit een redelijk prijzig product. Dus als iemand verder nog een duurzaam wondermiddeltje weet, dan verneem ik dit graag.
BuildTak ken ik wel.. Heb er zelf ook een aantal sheets van aangeschaft, voordat ik deze hobby even in de ijskast had gezet. Het wilde mij ook gewoonweg niet erg goed lukken om daar lekker op te printen. Maar dat heeft er ook mee te maken dat mijn heatbed (MK3 kloon uit china) gewoon krom was. Ik had er een inductieve probe opzitten, maar de Marlin firmware was nog niet zover dat dit gecompenseerd kan worden. Dit schijnt tegenwoordig wel beter te gaan met Bilinear Mesh Bed Leveling.Rockel83 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:31:
Buildtak is een soort van lokbuild alternatief, maar ook prijzig. En over buildtak zijn ook heel veel negatieve reviews te vinden. Een PEI-plaat als bouwplatform schijnt dan wel weer goed te werken. Alleen is dit een redelijk prijzig product. Dus als iemand verder nog een duurzaam wondermiddeltje weet, dan verneem ik dit graag.
Nadat ik eind vorig jaar weer deze hobby heb opgepakt, heb ik het iets simpeler aangepakt allemaal. Gewoon een glasplaat vastgeklemd op het heatbed en een switch voor de Z-as. Na het goed levelen van het bed gaat het nu prima en hoef ik het bed niet vaak te levelen.
Voor mijn nieuwe printer die ik nu aan het bouwen ben, begin ik ook gewoon met een glasplaat. Maar ik zou later misschien wel iets van een Lokbuild of PEI sheet erop willen plakken. Echter hebben beide ook wel weer hun minpunten waarschijnlijk.
-
Zojuist ook weer eens zitten rondneuzen voor een PEI-plaat. Die dingen zijn nog aardig aan de prijs om zomaar maar even te testen.Edd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:38:
[...]
Maar ik zou later misschien wel iets van een Lokbuild of PEI sheet erop willen plakken. Echter hebben beide ook wel weer hun minpunten waarschijnlijk.
Weet ook niet tot in hoeverre het correct is, maar kom al op verschillende sites tegen dat PEI kennelijk een maximale thermische belasting van 170 graden Celsius heeft. Ik print al met minimaal 200 voor PLA. Dat maakt die eerste één of twee lagen wel extra spannend om te printen denk ik
Ik ben weer aan het hobbyen geslagen afgelopen zaterdag anet a8 besteld, word disndag geleverd
eerste upgrades zijn al binnen namelijk:
Een betrouwbare voeding
Een mosfet zodat het huis niet in as komt te liggen.
Spiegel (ook gebruikt bij mijn andere printers werkt heeflijk)
verder in de toekomst autobed leveling.
Maar zijn er mensen hier die specifiek nog zeggen ja dit zou er nog bij moeten of vergeet dit niet te doen zoals een fan duct?
Een betrouwbare voeding
Maar zijn er mensen hier die specifiek nog zeggen ja dit zou er nog bij moeten of vergeet dit niet te doen zoals een fan duct?
Ik gebruik sinds kort Magigoo (op borosilicaatglas) voor PLA en dit werkt echt geweldig. Super hechting bij eerste laag en als je het af laat koelen komt de print vanzelf los.Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:23:
Ik heb vandaag een vel Lokbuild besteld. Ik heb zoveel problemen met hechting. Ik heb al een probleem met het frame opgelost: door het aandraaien van de stelschroeven van het heatbed, werd het frame vervormd.
Voor de mensen hierboven met hechtingsproblemen, misschien dit eens proberen, voor €15 kan je je er ook geen buil aan vallen.
Nog goedkoper
veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)
Alleen die verzend kosten 
Bigfoot48 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:38:
[...]
Nog goedkoper(Ik ben niet voor niets een Nederlander
) http://www.motedis.de of http://www.motedis.nl
Xiaomi 13T Pro
Verwijderd
Er zijn voor de A8 echt heel veel aanpassingen mogelijk. Een andere fanduct kan maar dat is meer voor de looks dan dat het echt meerwaarde heeft in gebruik.palko schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:10:
Ik ben weer aan het hobbyen geslagen afgelopen zaterdag anet a8 besteld, word disndag geleverd
Een betrouwbare voeding
Ik zou dan eerder kijken naar een rpi met octoprint. Dan hoef je niet heen en weer te jongleren met een micro sd kaart. Ik heb een rpi2 met wifi dongle en dat werkt perfect.
Een aanrader is wel om zo snel mogelijk bed leveling knoppen te printen. Er zijn er diverse op thingiverse te vinden.
Verder zou ik, totdat je autolevel hebt, een Z-stop adapter maken. Zo kan je met een schroef je Z-stop hoogte instellen. Dat is veel eenvoudiger dan met 4 bed level schroeven de hoogte aanpassen.
Ik heb zelf de A6. Reken erop dat het frame bij aandraaien van de bed level schroeven iets kan vervormen. De oplossing die ik hiervoor heb gemaakt is een 18mm dikke houtplaat van 50x50 cm onder de printer plaatsen en de printer dmv tiewraps strak aan de plaat te bevestigen. Dit haalt alle mogelijke werking er wel uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 11:41 ]
ik ga je tips zeker meeenemen, zelf al wat voorbereidend werk gedaan door een map op thinigverse aan te maken met anet a8 upgrades, maar zelf met de fanduct heb ik merkt bij de printrbot 1405 dat de prints er wel mooier uitkwamen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:39:
[...]
Er zijn voor de A8 echt heel veel aanpassingen mogelijk.
voor de rest alle upgrades worden meegenomen
PLastic uit je nozzle zit direct onder die temp daar hoef je je niet echt zorgen over te makenRockel83 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 02:17:
[...]
Zojuist ook weer eens zitten rondneuzen voor een PEI-plaat. Die dingen zijn nog aardig aan de prijs om zomaar maar even te testen.
Weet ook niet tot in hoeverre het correct is, maar kom al op verschillende sites tegen dat PEI kennelijk een maximale thermische belasting van 170 graden Celsius heeft. Ik print al met minimaal 200 voor PLA. Dat maakt die eerste één of twee lagen wel extra spannend om te printen denk ik
Precies!Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:39:
[...]
Ik zou dan eerder kijken naar een rpi met octoprint. Dan hoef je niet heen en weer te jongleren met een micro sd kaart. Ik heb een rpi2 met wifi dongle en dat werkt perfect.
Ik gebruik zelf een Raspberry Pi met daarop Repetier-Server. Werkt ook prima!
Printer staat in een kamer hier naast. Op de laptop slicen, STL via netwerk uploaden in Repetier en printen maar
Grote voordeel hieraan is dat je je laptop of PC gewoon kunt blijven gebruiken als de printer met een uren durende print bezig is. Het is zo lullig als je halverwege met je print bent en je laptop/PC crashed omdat je weer eens een te zware applicatie open hebt staan
Repetier-Server heeft ook een gratis pakket. Maar is dan niet zo uitgebreid als octoprint geloof ik. De volledige versie is nu dacht ik wel in de aanbieding, dus dat kan nog interessant zijn!
[ Voor 16% gewijzigd door Rockel83 op 24-03-2017 17:24 ]
Heb je wel de juiste?Edd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:31:
[...]
PLA op glas met de Action haarspray werkt bij mij ook niet. Wel gewoon een kale glasplaat schoongemaakt met 96% Alcohol Ketatonus van de Kruidvat
Bij werkt PLA, PETG en ABS prima.
Je moet dus de Signum+plus, extra Hold 3 hebben. Ik had eerst een andere en die werkte ook niet goed. Deze echter wel.
Heb zelf ook eens 2 soorten haarlak van de Action geprobeerd. Één werkte inderdaad veel beter dan de ander. Die bus is al weer even leeg, dus kan het niet meer nakijken welke dat was helaas.jobr schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:11:
[...]
Je moet dus de Signum+plus, extra Hold 3 hebben. Ik had eerst een andere en die werkte ook niet goed.
Alleen jammer dat dat geklooi met haarlak telkens zo omslachtig is
Deze....jobr schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:11:
[...]
Heb je wel de juiste?
Bij werkt PLA, PETG en ABS prima.
Je moet dus de Signum+plus, extra Hold 3 hebben. Ik had eerst een andere en die werkte ook niet goed. Deze echter wel.

Maar ik bedacht me dat het misschien er ook mee te maken kan hebben dat ik de glasplaat niet eerst schoongemaakt had of dat de nozzle toch misschien iets te hoog stond.
Mijn nieuwe printer begint nu echt vorm te krijgen en ik ben bezig met de laatste loodjes.
Afgelopen week ben ik druk bezig geweest met de elektronica en alles aan te sluiten, maar heb nog wel tweetal issues:
- De 30mm fan die ik besteld had zijn 12v, ipv de bestelde 24v. Dus ik zet er tijdelijk maar even een converter tussen en bestel nieuwe fans.
- Mijn controller board (AZSMZ Mini) stopt ermee soms at random mee. Lijkt iets te maken te hebben met hitte oid, want hoe langer ik bezig ben hoe vaker het gebeurd. Ik vermoed dat de Polyfuses het probleem zijn en ga die dan ook vervangen door normale zekeringen

Ja, ik weet het... Ik moet de boel nog opruimen...
-
Moet zeggen dat ik zelf eigenlijk vrijwel nooit problemen ondervind van het printen van verschillende materialen als het aankomt op loslaten prints m.b.t. het print bed. Momenteel print ik zonder problemen de volgende materialen op mijn Ulimaker 2+ zonder modificaties.
PLA, ABS, Nylon, PC, PET-G, Wood, MP FLEX 45 & 65
* Plek van printer -> onderschat dit niet; tocht of een bepaalde windflow kan veel uitmaken!
Stappen die ik altijd neem
- Glasplaat goed schoonmaken ontvetten met isopropanol voor elke print.
- Calibrating the build plate met een Feeler Gauge van 0.10mm tussen print kop en glasplaat.
Afhankelijk van het materiaal
- Brim, Brim, Brim.... Moet zeggen dat dit grootste verschil bij sommigen materialen kan maken. Eigenlijk ondanks dat overdreven is vaak gewoon line count van gemiddeld 15 aanstaan.
- juiste print snelheid 1 ste laag vaak 30mm/s
- juiste bed temperatuur
Maar wellicht heb ik geluk?! Nooit haarspray of lijm hoeven te gebruiken, of de glasplaat hoeven opruwen.
of ging dit over niet verhitte buildplates
PLA, ABS, Nylon, PC, PET-G, Wood, MP FLEX 45 & 65
* Plek van printer -> onderschat dit niet; tocht of een bepaalde windflow kan veel uitmaken!
Stappen die ik altijd neem
- Glasplaat goed schoonmaken ontvetten met isopropanol voor elke print.
- Calibrating the build plate met een Feeler Gauge van 0.10mm tussen print kop en glasplaat.
Afhankelijk van het materiaal
- Brim, Brim, Brim.... Moet zeggen dat dit grootste verschil bij sommigen materialen kan maken. Eigenlijk ondanks dat overdreven is vaak gewoon line count van gemiddeld 15 aanstaan.
- juiste print snelheid 1 ste laag vaak 30mm/s
- juiste bed temperatuur
Maar wellicht heb ik geluk?! Nooit haarspray of lijm hoeven te gebruiken, of de glasplaat hoeven opruwen.
of ging dit over niet verhitte buildplates
[ Voor 8% gewijzigd door Macsylver op 25-03-2017 00:26 ]
The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears
Dat is een mooie printer die je aan het bouwen bent
Eigen ontwerp/productie? Of soort van bouwpakket?
Soort van bouwpakket. Gewoon een Open Source printer die iemand heeft ontworpen en deze online heeft gezet. Hij staat bekend als een Voron:Rockel83 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:35:
[...]
Dat is een mooie printer die je aan het bouwen bent
Eigen ontwerp/productie? Of soort van bouwpakket?
https://github.com/mzbotreprap/VORON/
https://www.reddit.com/r/voroncorexy/
Uiteraard heb ik wel bijna alle onderdelen gesourced van Ali/eBay/Banggood.
-
Gast... je luistert ook niet he.Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:23:
Ik heb vorige keer al gezegd dat je de RODE/ZWARTE bus moet hebben van de action!! Hier zit nylon in. In die paarse niet!!
Dus hup, naar de action.
Lokbuild kan je gelijk weg gooien dan.
Na afloop van mijn vorige printer ga ik er nog eentje bouwen, nu met betere, snellere etc functies. Ik heb de onderdelen besteld en binnen, maar ik loop tegen een probleem aan:
Ik maak weer gebruik van een Ramps 1.4, maar nu met andere motoren die meer A's vragen. Hierdoor ben ik verplicht om over te stappen naar de DRV8825 drivers, omdat de motoren anders niet genoeg ampere krijgen. Na het aansluiten van de configuratie draait het hele zooitje. Het probleem is als volgt; zodra ik jumpers onder mijn drv's aansluit om microstepping te proberen, doen de motoren niks meer. Er zit geen kracht op de motoren.
Ik heb alles al getest; de motoren zijn goed, kabels zijn goed, drivers werken gewoon, ramps is ook prima, voeding is prima. Ik heb de Vref op bijna elke mogelijke waarde gehad en nog steeds geen enkele beweging. Ik heb het met Repetier geprobeerd (die van mijn eerste printer en een compleet schone versie) en met verschillende ramps test codes. Ik snap het niet meer en ik weet niet waar het probleem te vinden is. Heeft iemand enig idee?
Ik maak weer gebruik van een Ramps 1.4, maar nu met andere motoren die meer A's vragen. Hierdoor ben ik verplicht om over te stappen naar de DRV8825 drivers, omdat de motoren anders niet genoeg ampere krijgen. Na het aansluiten van de configuratie draait het hele zooitje. Het probleem is als volgt; zodra ik jumpers onder mijn drv's aansluit om microstepping te proberen, doen de motoren niks meer. Er zit geen kracht op de motoren.
Ik heb alles al getest; de motoren zijn goed, kabels zijn goed, drivers werken gewoon, ramps is ook prima, voeding is prima. Ik heb de Vref op bijna elke mogelijke waarde gehad en nog steeds geen enkele beweging. Ik heb het met Repetier geprobeerd (die van mijn eerste printer en een compleet schone versie) en met verschillende ramps test codes. Ik snap het niet meer en ik weet niet waar het probleem te vinden is. Heeft iemand enig idee?
De motoren draaien helemaal niet? Of zit er een beetje beweging in, zonder kracht?LittlePinkel schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:41:
Het probleem is als volgt; zodra ik jumpers onder mijn drv's aansluit om microstepping te proberen, doen de motoren niks meer. Er zit geen kracht op de motoren.
Ik heb alles al getest; de motoren zijn goed, kabels zijn goed, drivers werken gewoon, ramps is ook prima, voeding is prima. Ik heb de Vref op bijna elke mogelijke waarde gehad en nog steeds geen enkele beweging.
De motoren zijn goed geef je aan. Heb je de motoren al draaiend gehad? Of heb je enkel de spoelen doorgemeten? De motoren eens los op de voeding aansluiten misschien een idee om te zien of ze met kracht draaien? Zo ja dan weet je in ieder geval of het aan de motoren ligt of dat er toch iets scheelt in de aansturing (RAMPS of drivers).
Vast een overbodige vraag, maar je stuurt alles b.v. aan op 12V? Of kan het misschien zijn dat de motoren b.v. 24V zijn?

Ik heb gehad dat connectoren niet overeen kwamen met de polariteit van de motor (zo'n steppen motor heeft 2 spoelen als ik mij niet vergis). Nadat ik 2 draadjes in de connectoren omgewisseld had deden ze het bij mij weer.
Ik denk dat ik hier iets te snel over heen gelezen had:

LittlePinkel schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:41:
Na het aansluiten van de configuratie draait het hele zooitje. Het probleem is als volgt; zodra ik jumpers onder mijn drv's aansluit om microstepping te proberen, doen de motoren niks meer.
[ Voor 12% gewijzigd door Rockel83 op 25-03-2017 23:07 ]
Microstepping voor die drivers is 1/32. Staat deze goed?LittlePinkel schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:41:
Na afloop van mijn vorige printer ga ik er nog eentje bouwen, nu met betere, snellere etc functies. Ik heb de onderdelen besteld en binnen, maar ik loop tegen een probleem aan:
Als het goed is, moet de jumper setting (per driver) yes no yes zijn.
Ik zou je eerder 1/16 aanraden. Daarmee moet je voldoende resolutie halen, me dunkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 25-03-2017 23:18 ]
Met volledige stappen draait de motor, na nader onderzoek denk ik toch met minder kracht dan mijn vorige printer motoren (kan ook aan motor liggen hoor). Na het instellen van de jumperconfiguratie draait de motor helemaal niet meer en staat er ook geen kracht op.Rockel83 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:04:
[...]
De motoren draaien helemaal niet? Of zit er een beetje beweging in, zonder kracht?
[...]
Motoren zijn rechtstreeks aangesloten op de ramps die op 12v draait; hier ligt het probleem niet.Rockel83 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:04:
[...]
Vast een overbodige vraag, maar je stuurt alles b.v. aan op 12V? Of kan het misschien zijn dat de motoren b.v. 24V zijn?![]()
[...]
Ik heb vier kabels; rood, zwart, blauw en groen. Deze zijn ook in de genoemde volgorde gesoldeerd op een 4-pins kabel. De spoelen zijn rood-blauw en groen-zwart. Als ik deze op voeding aansluit (een paar, dan het andere paar) draait de motor rond.Rockel83 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:04:
[...]
De motoren zijn goed geef je aan. Heb je de motoren al draaiend gehad? Of heb je enkel de spoelen doorgemeten? De motoren eens los op de voeding aansluiten misschien een idee om te zien of ze met kracht draaien? Zo ja dan weet je in ieder geval of het aan de motoren ligt of dat er toch iets scheelt in de aansturing (RAMPS of drivers).
[...]
Het kan zijn dat er een aansluitingsfout zit; paren ziten nu om en om (A-B-A-B) op de 4-pins. Maar waarom zou ik dan wel zonder microstepping de motor rond laten gaan?
Ik heb alle configuraties zoals gegeven in de datasheet geprobeerd. 1/16 werkt niet, alle jumpers erop (1/32) werkt ook niet. Alleen met een halve stap kan ik de motor laten draaien, alwel niet goed (weinig kracht + jamming).Point.Flare schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:16:
Microstepping voor die drivers is 1/32. Staat deze goed?
Als het goed is, moet de jumper setting (per driver) yes no yes zijn.
Ik zou je eerder 1/16 aanraden. Daarmee moet je voldoende resolutie halen, me dunkt.
Probeer eens a-a-b-b en a-b-b-a op de stepper wiring.LittlePinkel schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:10:
Ik heb vier kabels; rood, zwart, blauw en groen. Deze zijn ook in de genoemde volgorde gesoldeerd op een 4-pins kabel. De spoelen zijn rood-blauw en groen-zwart. Als ik deze op voeding aansluit (een paar, dan het andere paar) draait de motor rond.
Het kan zijn dat er een aansluitingsfout zit; paren ziten nu om en om (A-B-A-B) op de 4-pins. Maar waarom zou ik dan wel zonder microstepping de motor rond laten gaan?
Ik meen mij te herinneren dat je gewoon a-a-b-b aansluit.
EDIT:

en deze: http://reprap.org/mediawi...500px-Rampswire14.svg.png
en deze http://cdn.instructables....650U80I4J6T26X.MEDIUM.jpg
In alles vind ik gewoon aa-bb. Je pin zou dus rood-blauw en groen-zwart moeten zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Point.Flare op 26-03-2017 12:15 ]
Geweldig! ik heb de blauw en zwart omgedraaid en eindelijk werkt de hele boel. Ik voel me wel een beetje dom haha. Microsteppen werkt, tot 1/32 toe. Held!Point.Flare schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:10:
[...]
Probeer eens a-a-b-b en a-b-b-a op de stepper wiring.
Ik meen mij te herinneren dat je gewoon a-a-b-b aansluit.
In alles vind ik gewoon aa-bb. Je pin zou dus rood-blauw en groen-zwart moeten zijn.
Thanks en ik ga verder met bouwen.
Gisteren 24v AC trafo (26v uitgangsspanning) op het heated bed aangesloten, SSR er tussen, extra laagje isolatie. Haal nu 100 graden ipv iets in de 80. Mooi. De printer staat in een houten opbergkast, daar nog een plexiglas deurtje voor maken, en dan eens ABS proberen 
En een behuizing voor die trafo maken.
Ook nog nieuwe koppelingen besteld, trapeziumdraad klemt niet zo mooi gecentreerd in de normale 5x8 koppeling. Dus nu 5x5 koppeling besteld, en dan draai ik het laatste stukje van het draad af zodat het in die koppeling past.
En ik wil aan de gang met flexibel materiaal. Dus valt nog genoeg te knutselen en experimenteren
En een behuizing voor die trafo maken.
Ook nog nieuwe koppelingen besteld, trapeziumdraad klemt niet zo mooi gecentreerd in de normale 5x8 koppeling. Dus nu 5x5 koppeling besteld, en dan draai ik het laatste stukje van het draad af zodat het in die koppeling past.
En ik wil aan de gang met flexibel materiaal. Dus valt nog genoeg te knutselen en experimenteren
Even een vraagje omdat ik binnenkort toch wel een 3D printer wil gaan aanschaffen/bouwen. Ik heb al vele modellen zitten bekijken op AliExpress, maar gezien de BTW die er nog overheen komt en de import toeslagen, zat ik eens hier in NL te kijken:
https://www.123-3d.nl/123...printer-kit-i1781-t4.html
Wat vind men hier van deze? En later uitbreiden met betere nozzles en extruders enz, maar voor nu als basis, lijkt het mij persoonlijk niet verkeerd.
Wat vind men hier van deze? En later uitbreiden met betere nozzles en extruders enz, maar voor nu als basis, lijkt het mij persoonlijk niet verkeerd.
Waar ik persoonlijk niet zo kapot van ben bij het getoonde model is de ophanging van de X-as op de Y-as.xoniq schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:57:
Dit is net als de rest van de constructie opgebouwd uit acryl zo te zien. Acryl is nogal fragiel en de schroefbevestiging (lostrillen) werkt ook niet bepaald mee. Zeker de X-as is nogal onderhevig aan trillingen.
Dit valt natuurlijk wel op te lossen door uit voorzorg de desbetreffende onderdelen te printen wanneer deze operationeel is.
Verwijderd
@xoniq: Dit is GEEN Prusa i3!!! Het is een Prusa kloon en het model is de Anet A6. Deze heb ik zelf. Niet gekocht bij 123-3D, maar direct bij de fabrikant. Op zich een redelijke printer, maar ik heb er wel veel problemen mee. Bed leveling is nu wel opgelost, maar ik heb nog steeds problemen met hechting van de eerste laag aan het bed. Zelfs met lokbuild nog geen 100% hechting.
Wellicht moet ik de instellingen in Cura nog een keer onder de loep nemen.
Als je toch moet kiezen tussen een Anet A6 en A8, dan denk ik dat je beter af bent met de A8.
Het in elkaar zetten van een dergelijke printer is echt niet moeilijk. Ik zou zeggen, vergelijkbaar met in elkaar zetten van een pc uit onderdelen.
Hou er rekening mee dat het perspex frame niet 100% stijf is. Mijn printer werd pas stabiel toen ik er een 18mm spaanplaat onder plaatste en de printer strak tegen de plaat bevestigd had.
Ikzelf ben wel blij dat ik eerst een DIY pakket heb gekocht om vervolgens een volledig zelfbouw printer te gaan maken op basis van een aluminium extrusie stukken. http://www.thingiverse.com/thing:1752766
Wellicht moet ik de instellingen in Cura nog een keer onder de loep nemen.
Als je toch moet kiezen tussen een Anet A6 en A8, dan denk ik dat je beter af bent met de A8.
Het in elkaar zetten van een dergelijke printer is echt niet moeilijk. Ik zou zeggen, vergelijkbaar met in elkaar zetten van een pc uit onderdelen.
Hou er rekening mee dat het perspex frame niet 100% stijf is. Mijn printer werd pas stabiel toen ik er een 18mm spaanplaat onder plaatste en de printer strak tegen de plaat bevestigd had.
Ikzelf ben wel blij dat ik eerst een DIY pakket heb gekocht om vervolgens een volledig zelfbouw printer te gaan maken op basis van een aluminium extrusie stukken. http://www.thingiverse.com/thing:1752766
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2017 13:42 ]
Van het weekend mijn Anet A8 maar een upgrade gegeven met een 1000mW Laser 
Even snel een oplossing ervoor verzonnen maar werkt als een zonnetje
Alles vanaf de FAN2 port aangesloten naar een 12v down stepper naar de 5.0v gebracht.
Eerste testjes zijn veelbelovend, en dat alles voor 22 euro
Alles vanaf de FAN2 port aangesloten naar een 12v down stepper naar de 5.0v gebracht.
Public Publieke map | ||
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door Web-Brielle op 27-03-2017 16:48 ]
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Verwijderd
Maak ik hieruit op dat je graveert met die laser?Web-Brielle schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:45:
Public
Publieke map[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Graveren en Cutting.Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:55:
[...]
Maak ik hieruit op dat je graveert met die laser?
Cutting is alleen met 1 hele watt niet haalbaar, behalve met papier.
Engraving gaat goed uit plastic / plexiglas
filmpje als demo:
[YouTube: https://youtu.be/0XivqWIpwT8]
[ Voor 9% gewijzigd door Web-Brielle op 27-03-2017 17:02 ]
Linkje naar wat je waar gekocht hebt zou ik niet vervelend vinden, voor het genoemde bedrag ben ik ook wel in voor een experimentjeWeb-Brielle schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:45:
Public
Publieke map[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Dag medeknutselaars, volgens mij heb ik m'n gezicht nog niet echt laten zien in dit topic, maar ik lees al maanden, nee wat zeg ik, jaren geboeid mee.
Ooit lang geleden toen ik "jong" was ben ik verslaafd geraakt aan deze hobby, en ik heb me van de week een manier bedacht om betrouwbaar, en goedkoop mijn bed te auto-levellen.
Even voorstellen:
Basis:
Makerfarm Prusa i3 12", verder aangepast, met allerlei kleine tweaks, extra voeding, andere houder van de kop, dual extrusion enzovoort
.
Hiervoor printte ik altijd op een 30x30cm plak borosilicaat glas, maar met PET consistent problemen dat ik teveel hechting had. Met mijn Inductieve sensor problemen dat hij inconsistent home-de. Als ik van nozzle gewisseld was was het weer een kwartier prutsen om hem goed te laten homen.
En toen bedacht ik me: Waarom niet homen MET de nozzle? Immers werk ik bij een Aluminiumboer, en kan ik "zoveel platen als ik wil" mee naar huis nemen. Nu heeft een dunne alu plaat het nadeel dat het niet helemaal recht is, maar met de nieuwe bed-leveling features in Marlin is dat geen enkel probleem.
Ik maak een aardedraadje vast aan het bed, en een + / sense draad aan de kop. Zodoende als de kop het bed raakt = contact = 0.
Geen offsets (oké ik lieg, 0,25mm op de Z), altijd op de juiste plek, en ALTIJD op het 0-punt.
Ik heb nog nooit zo goed / consistent weten te printen, of tenminste zonder opstartgezeur dat je kop te hoog / laag zit.
Dus: Alu bed, klein laagje van de juiste hairspray, ABS / PLA en gaan! (PETG moet ik nog testen).
Alternatief heb ik in de eerste instantie geprobeerd met Kapton tape, met kleine gaatjes op de plekken waar hij probe'd. Dat werkt ook uitmuntend.
[YouTube: https://youtu.be/1g9ucjs7dng]
Ben ik de enige gek die dit verzonnen heeft?
Ooit lang geleden toen ik "jong" was ben ik verslaafd geraakt aan deze hobby, en ik heb me van de week een manier bedacht om betrouwbaar, en goedkoop mijn bed te auto-levellen.
Even voorstellen:
Basis:
Makerfarm Prusa i3 12", verder aangepast, met allerlei kleine tweaks, extra voeding, andere houder van de kop, dual extrusion enzovoort
Hiervoor printte ik altijd op een 30x30cm plak borosilicaat glas, maar met PET consistent problemen dat ik teveel hechting had. Met mijn Inductieve sensor problemen dat hij inconsistent home-de. Als ik van nozzle gewisseld was was het weer een kwartier prutsen om hem goed te laten homen.
En toen bedacht ik me: Waarom niet homen MET de nozzle? Immers werk ik bij een Aluminiumboer, en kan ik "zoveel platen als ik wil" mee naar huis nemen. Nu heeft een dunne alu plaat het nadeel dat het niet helemaal recht is, maar met de nieuwe bed-leveling features in Marlin is dat geen enkel probleem.
Ik maak een aardedraadje vast aan het bed, en een + / sense draad aan de kop. Zodoende als de kop het bed raakt = contact = 0.
Geen offsets (oké ik lieg, 0,25mm op de Z), altijd op de juiste plek, en ALTIJD op het 0-punt.
Ik heb nog nooit zo goed / consistent weten te printen, of tenminste zonder opstartgezeur dat je kop te hoog / laag zit.
Dus: Alu bed, klein laagje van de juiste hairspray, ABS / PLA en gaan! (PETG moet ik nog testen).
Alternatief heb ik in de eerste instantie geprobeerd met Kapton tape, met kleine gaatjes op de plekken waar hij probe'd. Dat werkt ook uitmuntend.
[YouTube: https://youtu.be/1g9ucjs7dng]
12v naar 5v: http://s.aliexpress.com/3maYJ3UN € 0,61Pixelmagic schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:14:
[...]
Linkje naar wat je waar gekocht hebt zou ik niet vervelend vinden, voor het genoemde bedrag ben ik ook wel in voor een experimentje
Laser zelf: http://s.aliexpress.com/uUZjYJz2 € 18,45
Tuimelschakelaartje had ik alweer een jaartje liggen (toen 5 stuks voor ongeveer 2 euro).
Verwijderd
Volgens mij vergelijkbaar met deze oplossing:Mar.tin schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:49:
[video]
Geweldig idee! Ik zit te denken om dit ook te implementeren in mijn systeem. Heb je een verhit bed? Ikzelf zit met een verhit bed van 280mm (veel buiging) maar dat geleidt geen stroom. Ik zou hier dan een aluminium plaat op moeten leggen, maar die heb ik niet bij de hand. Zal er binnenkort een klein stukje proberen om het te testen. Klinkt veelbelovend!Mar.tin schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:49:
Welke controller heb je? Ramps 1.4?
Ik heb inderdaad een heated bed. Het is een beetje een bij elkaar geraapt zooitje op het moment haha, maar er zijn wat plannen om een nieuwe printer te maken.LittlePinkel schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:23:
[...]
Geweldig idee! Ik zit te denken om dit ook te implementeren in mijn systeem. Heb je een verhit bed? Ikzelf zit met een verhit bed van 280mm (veel buiging) maar dat geleidt geen stroom. Ik zou hier dan een aluminium plaat op moeten leggen, maar die heb ik niet bij de hand. Zal er binnenkort een klein stukje proberen om het te testen. Klinkt veelbelovend!
Welke controller heb je? Ramps 1.4?
Van onder naar boven: Oude heated PCB. Kapton heating mat, geplakt op een glasplaat, en daarbovenop mijn alu plaatje
Ik print met een Rumba. Niet perfect, maar 't werkt primaah. Zeker sinds ik een beetje het tweaken van firmware onder de knie heb.
Buigt bijna niet, vervormt iets omdat het natuurlijk "maar" 2mm dik aluminium is. Binnenkort eens testen met 6 - 10mm plaat. Zou behoorlijk strakkere resultaten moeten geven.
Mocht je een plaatje op maat willen, schiet me ff een DM. Dan regelen we wat
[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 27-03-2017 22:34 ]
Misschien dat t plaatsen van aluminiumfolie een idee is? Ik zit er zelf ook over te denken om dot te gebruiken, echter print ik enkel op glas..
Niet de bedoeling om je reactie af te krakenPAPPLE schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 00:03:
Misschien dat t plaatsen van aluminiumfolie een idee is? Ik zit er zelf ook over te denken om dot te gebruiken, echter print ik enkel op glas..

Heb zelf ook even een momentje aan alu folie zitten denken voor eventuele bedleveling in de hoeken. Maar denk dat dat niet opschiet als ondergrond. Alu folie is maar kwetsbaar en men moet het denk ik al verlijmen om warping tegen te gaan (als de print er überhaupt al aan blijft hechten). Een meer handige en duurzamere oplossing blijft dan denk ik wel de genoemde alu plaat.
Die snap ik wel. Ik dacht meer om het alufolie enkel te gebruiken bij het levelen. Maar het is waarschijnlijk inderdaad niet de meest constructieve oplossing, om het folie compleet vlak neer te leggen telkens etc. Idee vergt nog wat ontwikkeling, maar ik zal het eens proberen. Als ik tijd heb..Rockel83 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 02:24:
[...]
Niet de bedoeling om je reactie af te kraken![]()
Heb zelf ook even een momentje aan alu folie zitten denken voor eventuele bedleveling in de hoeken. Maar denk dat dat niet opschiet als ondergrond. Alu folie is maar kwetsbaar en men moet het denk ik al verlijmen om warping tegen te gaan (als de print er überhaupt al aan blijft hechten). Een meer handige en duurzamere oplossing blijft dan denk ik wel de genoemde alu plaat.
Iemand een idee hoe je op een glasplaat een (tijdelijke) geleidende laag aanbrengt welk zo dun mogelijk is?
Wat betreft het levelen met die alu plaat, heb je nooit last van een restant plasic op de nozzle die het contact in de weg zit?
Hij gaat pas levellen als alles op temperatuur is, dus een eventueel restje plastic duwt ie doorheen. Natuurlijk is het wel zo dat het, net als met alles een klein beetje opletten blijft dat eea schoon is. En in het ergste geval ff een licht schuurpapiertje langs. Gelukkig is het wisselen van nozzles geen probleem meer waardoor ik als ik zou willen elke print zou kunnen wisselen, in werkelijkheid gaat elke nozzle (kwaliteitje china goedkoop €1 / 5 stuks) toch al gauw 2-3 kilo materiaal mee voor ik hem zat ben qua aangekoektheid.PAPPLE schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 07:00:
[...]
Die snap ik wel. Ik dacht meer om het alufolie enkel te gebruiken bij het levelen. Maar het is waarschijnlijk inderdaad niet de meest constructieve oplossing, om het folie compleet vlak neer te leggen telkens etc. Idee vergt nog wat ontwikkeling, maar ik zal het eens proberen. Als ik tijd heb..![]()
Iemand een idee hoe je op een glasplaat een (tijdelijke) geleidende laag aanbrengt welk zo dun mogelijk is?
Wat betreft het levelen met die alu plaat, heb je nooit last van een restant plasic op de nozzle die het contact in de weg zit?
Mocht je met een E3D printen, kan ik je die siliconen "sokjes" aanraden. Dan komt er helemaal geen zooi meer om je nozzle te zitten.Mar.tin schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 07:32:
[...]
Hij gaat pas levellen als alles op temperatuur is, dus een eventueel restje plastic duwt ie doorheen. Natuurlijk is het wel zo dat het, net als met alles een klein beetje opletten blijft dat eea schoon is. En in het ergste geval ff een licht schuurpapiertje langs. Gelukkig is het wisselen van nozzles geen probleem meer waardoor ik als ik zou willen elke print zou kunnen wisselen, in werkelijkheid gaat elke nozzle (kwaliteitje china goedkoop €1 / 5 stuks) toch al gauw 2-3 kilo materiaal mee voor ik hem zat ben qua aangekoektheid.
Die verkrachtte ik echt bij het leven toe ik m'n printer nog niet helemaal op orde had. misschien maar weer eens proberen indd.PAPPLE schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:17:
[...]
Mocht je met een E3D printen, kan ik je die siliconen "sokjes" aanraden. Dan komt er helemaal geen zooi meer om je nozzle te zitten.
Ik heb het anders gedaan. Ik heb eerst met mijn printer een MPCNC afgedrukt en vervolgens een 100w CO2 laser aangehangenPixelmagic schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:14:
[...]
Linkje naar wat je waar gekocht hebt zou ik niet vervelend vinden, voor het genoemde bedrag ben ik ook wel in voor een experimentje

Tot slot 8mm plexiglas
[Video: http://www.geengeduld.nl/Picz/Laser/Forum/43.mp4]
veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)
Voor die prijs zou ik geen Anet kopenxoniq schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:57:
Even een vraagje omdat ik binnenkort toch wel een 3D printer wil gaan aanschaffen/bouwen. Ik heb al vele modellen zitten bekijken op AliExpress, maar gezien de BTW die er nog overheen komt en de import toeslagen, zat ik eens hier in NL te kijken:
Een belangrijk punt dat je bij de Anet's (of bij iedere andere goedkope chinese printer) moet onthouden is dat je geen werkend, solide stuk gereedschap koopt maar een doorlopend knutselproject, omdat die dingen nou eenmaal zo goedkoop mogelijk gebouwd worden. Dingen als een vervangende, sterkere powersupply en extra (geprinte) verstevigingen zijn niet echt een overbodige luxe. Hier is een lijstje met 'noodzakelijke' mods.
Edit: Ik zal hier direct nog een vraagje bij ingooien: Ik kan voor 10 euro extra een compleet random rol extra filament krijgen van m'n Anet A8 leverancier, dat lijkt me niet zo'n geweldig idee aangezien ik dan sws een knalroze rol krijg, van dubieuze chinese kwaliteit, en waarschijnlijk ook nog eens ABS wat de Anet A8 out-of-the-box niet echt geweldig kan printen. Vandaar mijn vraag:
Waar kan ik het goedkoopst een kilo redelijk kwaliteit wit PLA vinden in NL? (of daarbuiten, maar zou het wel graag binnen een paar weken hebben)
[ Voor 14% gewijzigd door dj__jg op 28-03-2017 15:03 ]
Dat is het echte werk !Bigfoot48 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:38:
[...]
Ik heb het anders gedaan. Ik heb eerst met mijn printer een MPCNC afgedrukt en vervolgens een 100w CO2 laser aangehangen![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Tot slot 8mm plexiglas![]()
[video]
Heb je misschien een linkje naar wat meer info, zie een hoop fotos op je site staan, waaromder een aantal 3d geprinte onderdelen als ik het goed zie.
Verwijderd
Ik dacht ook goedkoop uit te zijn. Kreeg een rol wit PLA, maar hou er rekening me dat je een rol van 500 gram krijgt voor die 10 euro, ofwel: beter koop je je filament in .nl of .beIk kan voor 10 euro extra een compleet random rol extra filament krijgen van m'n Anet A8 leverancier,
Ik heb uiteindelijk nog 2 rollen PLA bijgekocht in .be (ik woon in .be) bij http://www.charlies3dt.com/ besteld.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2017 17:37 ]
Als het goed is komt er gewoon een flinke import toeslag overheen en nog belasting, omdat het boven de 130 euro (ofzo) is. Kom je alsnog tegen de 300 aan. Echter kan ik de eventuele btw wel weer bedrijfsmatig aftrekken. Drop t linkje hier naar, ga ik intussen m'n creditcard zoekendj__jg schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:48:
[...]
Voor die prijs zou ik geen Anet kopenIk ben op het moment aan het twijfelen over de Anet A8, denk dat ik die zo ga kopen. Er is op aliexpress op het moment een beschikbaar via Duitsland voor ~€180-190, daarbij zijn er (als het goed is) geen extra import/BTW kosten. Deze waren lange tijd niet beschikbaar, maar zijn nu eindelijk weer in stock. Gooi het linkje hier zo wel neer. Zelfs als je onverwachte douanekosten krijgt (wat niet zou moeten) is dat nog een stuk goedkoper dan die via 123-3D.
Een belangrijk punt dat je bij de Anet's (of bij iedere andere goedkope chinese printer) moet onthouden is dat je geen werkend, solide stuk gereedschap koopt maar een doorlopend knutselproject, omdat die dingen nou eenmaal zo goedkoop mogelijk gebouwd worden. Dingen als een vervangende, sterkere powersupply en extra (geprinte) verstevigingen zijn niet echt een overbodige luxe. Hier is een lijstje met 'noodzakelijke' mods.
Edit: Ik zal hier direct nog een vraagje bij ingooien: Ik kan voor 10 euro extra een compleet random rol extra filament krijgen van m'n Anet A8 leverancier, dat lijkt me niet zo'n geweldig idee aangezien ik dan sws een knalroze rol krijg, van dubieuze chinese kwaliteit, en waarschijnlijk ook nog eens ABS wat de Anet A8 out-of-the-box niet echt geweldig kan printen. Vandaar mijn vraag:
Waar kan ik het goedkoopst een kilo redelijk kwaliteit wit PLA vinden in NL? (of daarbuiten, maar zou het wel graag binnen een paar weken hebben)
// EDIT // boven de 150 heb je alleen invoer kosten buiten de EU, dus niet uit Duitsland, dan betaal je alleen BTW.
Wat betreft filament, ik heb bij 123D al meermaals hun huismerk gebruikt zonder problemen op een ultimaker 2 die ik te leen had. Zwart, wit en neutraal. Een dat voor iets minder dan 2 tientjes de kilo/300+m.
Dit is 1 van de goedkopere. Ik heb 1 rol PLA (van een tweaker overgenomen) en dat print prima.dj__jg schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:48:
https://www.filamentenmeer.nl
Ook het real filament is relatief goedkoop geprijsd. Hier heb ik ook goede ervaring mee.
https://www.123-3d.nl/Filament/Filamenttype-p440.html
[ Voor 66% gewijzigd door Sepio op 28-03-2017 17:01 ]
https://www.aliexpress.co...a-i3-DIY/32801305090.htmlxoniq schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:19:
[...]
Als het goed is komt er gewoon een flinke import toeslag overheen en nog belasting, omdat het boven de 130 euro (ofzo) is. Kom je alsnog tegen de 300 aan. Echter kan ik de eventuele btw wel weer bedrijfsmatig aftrekken. Drop t linkje hier naar, ga ik intussen m'n creditcard zoeken.
// EDIT // boven de 150 heb je alleen invoer kosten buiten de EU, dus niet uit Duitsland, dan betaal je alleen BTW.
Wat betreft filament, ik heb bij 123D al meermaals hun huismerk gebruikt zonder problemen op een ultimaker 2 die ik te leen had. Zwart, wit en neutraal. Een dat voor iets minder dan 2 tientjes de kilo/300+m.
Ik heb die van mij net besteld, nu maar hopen dat de verkoper geen grappen uit haalt, wordt toch altijd een beetje zenuwachtig zodra het geld van m'n rekening is
Met creditcard bestellen zit je altijd safe.dj__jg schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:12:
[...]
https://www.aliexpress.co...a-i3-DIY/32801305090.html
Ik heb die van mij net besteld, nu maar hopen dat de verkoper geen grappen uit haalt, wordt toch altijd een beetje zenuwachtig zodra het geld van m'n rekening is
Je kan vanuit Duitsland niet de variant krijgen met automatische afstelling.
[ Voor 7% gewijzigd door xoniq op 28-03-2017 17:18 ]
Misschien moet ik toch een keer kijken of ik een creditcard kan krijgen idd... Al heb ik tot nu toe bij problemen met producten bij Aliexpress altijd m'n zin gekregen, aangezien Aliexpress het geld vasthoud tot je het product krijgt (en het voor een goedlopende winkel zelfs op aliexpress vrij funest is om als fraudeleus bestempeld te worden)xoniq schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:14:
[...]
Met creditcard bestellen zit je altijd safe.
Dat klopt, al kan je dat setje altijd nog nabestellen. Voorzover ik weet is de automatische afstelling namelijk niet een kit/onderdeel dat van Anet zelf komt, maar gewoon een extra setje onderdelen dat de verkoper bij de doos in stopt. (zou ik fout kunnen hebben)
Edit: Ik had dit inderdaad fout. Het is een setje van de fabrikant zelf, maar je kan het nog steeds gewoon voor een tientje los bijbestellen.
Kan je ook gewoon voor 10 euro ofzo los bestellen. Je moet er wel rekening mee houden dat de sensorkit die je besteld werkt op de 5v die de Anet levert aan de sensor, er wil nog wel eens een probleem zijn met sensors bedoeld voor 12 volt.
Edit #2: https://3dprint.wiki/repr...provement/autobedleveling < Hier staat een lijstje met verschillende sensors en hoe goed ze wel/niet werken
[ Voor 20% gewijzigd door dj__jg op 28-03-2017 17:31 ]
Verwijderd
Auto bed leveling is op de Anet printers relatief eenvoudig (en goedkoop) er achteraf aan toe te voegen. Een inductieve sensor van EUR3,- en de houder ervoor printen. Dan hoef je alleen nog maar de firmware van je moederbord naar skynet Firmware te flashen om het te kunnen gebrjuiken. Een A8 heeft deze functionaliteit al wel in de firmware zitten meen ik.xoniq schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:14:
[...]
Ah oké. Maar die A8 is dus goed? Ga ik m zo bestellen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:40:
[...]
Auto bed leveling is op de Anet printers relatief eenvoudig (en goedkoop) er achteraf aan toe te voegen. Een inductieve sensor van EUR3,- en de houder ervoor printen. Dan hoef je alleen nog maar de firmware van je moederbord naar skynet Firmware te flashen om het te kunnen gebrjuiken. Een A8 heeft deze functionaliteit al wel in de firmware zitten meen ik.
Verwijderd
De A8 is denk ik voor een Chinese Acryl frame printer een goede. De support in de FB groep is meer dan goed. En er zijn op Thingiverse ook nog veel aanpassingen voor te vinden die het leven van een A8 bezitter een stuk aangenamer maken.
Ik ben redelijk tevreden met mijn A6, maar achteraf denk ik dat de A8 toch een betere keus is.
Voor mij is het in ieder geval een eerste stap naar een solide alu extrusie frame 3D printer.
Grootste verschillen tussen A6 en A8:
- A6 heeft een draaiknop voor de bediening van de printer, de A8 heeft 4 drukknoppen. De draaiknop geeft soms een minder goede feedback waardoor instellen soms niet in 1 keer lukt.
- Firmware van de A8 ondersteunt out-of-the-box een autobed level sensor. Nu is dat met Skynet firmware op de A6 ook eenvoudig in te stellen.
- Grootste verschil is de X-trein: de 2 geleide staven op de A6 zitten horizontaal ten opzichte van elkaar en de A8 verticaal. De A8 is hierdoor een stuk stabieler wat met name in het levelen van het bed en instellen van de nozzlehoogte duidelijk merkbaar is.
Ik ben redelijk tevreden met mijn A6, maar achteraf denk ik dat de A8 toch een betere keus is.
Voor mij is het in ieder geval een eerste stap naar een solide alu extrusie frame 3D printer.
Grootste verschillen tussen A6 en A8:
- A6 heeft een draaiknop voor de bediening van de printer, de A8 heeft 4 drukknoppen. De draaiknop geeft soms een minder goede feedback waardoor instellen soms niet in 1 keer lukt.
- Firmware van de A8 ondersteunt out-of-the-box een autobed level sensor. Nu is dat met Skynet firmware op de A6 ook eenvoudig in te stellen.
- Grootste verschil is de X-trein: de 2 geleide staven op de A6 zitten horizontaal ten opzichte van elkaar en de A8 verticaal. De A8 is hierdoor een stuk stabieler wat met name in het levelen van het bed en instellen van de nozzlehoogte duidelijk merkbaar is.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2017 18:05 ]
Die van 123 print komt anders wel met garantie en toevallig bij ons om de hoek 😇
Dat was mij dat "kleine" beetje geld extra wel waard.
Overigens is de Anet A6 de opvolger van de A8, als ik het googlism mag geloven....
Voor de A6, naar mijn ervaringen met printen van RC vliegtuigen van 3dlabprint.com, is enkel een nieuwe E3D set benodigd, zelfs zonder is het ding elke euro waard.
Standaard uit de doos is het een beetje freubelen met instellingen, maar eenmaal daar een beetje uitgekomen is het echt een aanrader.
Hier ook een Dremel/Flashforge printer, ook een topper, maar die Anet A6 is toch echt vele malen veelzijdiger.
Heb wel een 230v siliconen heated bed uit Duitsland besteld, want ABS en Nylon op het standaard bed is lastig..... ABS gaat nog net, nylon helaas niet gelukt.
Dat was mij dat "kleine" beetje geld extra wel waard.
Overigens is de Anet A6 de opvolger van de A8, als ik het googlism mag geloven....
Voor de A6, naar mijn ervaringen met printen van RC vliegtuigen van 3dlabprint.com, is enkel een nieuwe E3D set benodigd, zelfs zonder is het ding elke euro waard.
Standaard uit de doos is het een beetje freubelen met instellingen, maar eenmaal daar een beetje uitgekomen is het echt een aanrader.
Hier ook een Dremel/Flashforge printer, ook een topper, maar die Anet A6 is toch echt vele malen veelzijdiger.
Heb wel een 230v siliconen heated bed uit Duitsland besteld, want ABS en Nylon op het standaard bed is lastig..... ABS gaat nog net, nylon helaas niet gelukt.
Ik heb zojuist een berichtje gekregen dat mijn Anet A8 vanuit Tsjechië verzonden gaat worden, blijkbaar kregen ze de printers Duitsland niet meer binnen gesmokkeld 
Nog steeds binnen EU, en verkoper zei er nog een keertje bij dat er geen importkosten bij zouden komen, dus geen probleem. Aliexpress heeft volgensmij geen optie voor 'verzenden vanuit Tsjechië', alleen voor o.a. Spanje en Duitsland, dat zal wel de reden zijn voor het opgeven van Duitsland als verzendlokatie.
Nog steeds binnen EU, en verkoper zei er nog een keertje bij dat er geen importkosten bij zouden komen, dus geen probleem. Aliexpress heeft volgensmij geen optie voor 'verzenden vanuit Tsjechië', alleen voor o.a. Spanje en Duitsland, dat zal wel de reden zijn voor het opgeven van Duitsland als verzendlokatie.
Ik heb interesse in een ANET A2 (Tarantula Tevo). Vergelijkbaar met de A6 maar dan met Alu frame. Nu heeft Gearbest een flashsale voor de A2 met de LCD12864, welke niet compatibel zou zijn met auto-levelling. Als ik het goed zie heeft de A6 hetzelfde scherm.Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:00:
Betekent dit dat de A2 met LCD12864 en Skynet ook auto levelling ondersteunt?
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Verwijderd
Voor zover ik weet ondersteunt Skynet alle 3 de Anet printer types. Voor de zekerheid zou je dit in de skynet FB groep kunnen vragen: https://www.facebook.com/groups/937465723057387/
Ik ga 'm vandaag bestellen :-) levertijd max. 7 dagen. Beter dan die 40+ uit Chinadj__jg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:39:
Ik heb zojuist een berichtje gekregen dat mijn Anet A8 vanuit Tsjechië verzonden gaat worden, blijkbaar kregen ze de printers Duitsland niet meer binnen gesmokkeld
Ook mogelijk nuttig; collectie met A8 upgrades:
http://www.thingiverse.co...3-anet-a8-upgrades/page:1
Verwijderd
Ik lees al een tijdje mee. Toch maar eens even mijn account afgestoft.
Vorige week een Tevo Tarantula besteld. Net op het moment dat er een redelijk goede review op het internet verscheen.
Aangepaste atx voeding ligt klaar, assortiment aan m3, m4, m5 ringetjes is besteld. Cant wait.
Nu nog oefenen op het verbaasde gezicht als het pakketje aankomt
Vorige week een Tevo Tarantula besteld. Net op het moment dat er een redelijk goede review op het internet verscheen.
Aangepaste atx voeding ligt klaar, assortiment aan m3, m4, m5 ringetjes is besteld. Cant wait.
YES! Alle spullen nu binnen. In ieder geval die spullen die me in staat stellen de electronica aan te sluiten en te testen.
Ik mis nog een Hotend en Heatbed, eerst de electronica, steppers en drivers een beetje testen.
Heb nu een Re-ARM + RAMPS 1.4 met TMC2100 steppers. Het geheel wil ik op Smoothieware laten draaien.
Vandaag en morgen maar eens rustig er voor gaan zitten.
Ik mis nog een Hotend en Heatbed, eerst de electronica, steppers en drivers een beetje testen.
Heb nu een Re-ARM + RAMPS 1.4 met TMC2100 steppers. Het geheel wil ik op Smoothieware laten draaien.
Vandaag en morgen maar eens rustig er voor gaan zitten.
Nice! Hoe heb je de voeding aangepast? Staat nog op mijn lijstje om de standaard voeding te vervangen door een ATX en daar dan m'n Pi Zero op aan te sluiten om alles op afstand aan en uit te kunnen zetten.Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:58:
Ik lees al een tijdje mee. Toch maar eens even mijn account afgestoft.
Wat tips voor de Tarantula:
- Zet een streepje op de excentrische moertjes aan de dikke kant zodat je na montage nog kan zien hoe je hem moet draaien.
- Let op dat je de y-as motor aan de goede kant monteert (rechts als je van voren naar de printer kijkt).
- Soldeer de draden van het heated bed direct achterop de printplaat. Als je de groene schroefterminal gebruikt gaat het bijna gegarandeerd mis.
- Sluit de hot end fan en printplaat fan los aan op je voeding.
- Zodra hij een beetje werkt als eerste een fan duct printen (en vast ergens een fan kopen dus).
Verwijderd
Thanks voor je reactie.pposthoorn schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:24:
[...]
Nice! Hoe heb je de voeding aangepast? Staat nog op mijn lijstje om de standaard voeding te vervangen door een ATX en daar dan m'n Pi Zero op aan te sluiten om alles op afstand aan en uit te kunnen zetten.
Wat tips voor de Tarantula:
- Zet een streepje op de excentrische moertjes aan de dikke kant zodat je na montage nog kan zien hoe je hem moet draaien.
- Let op dat je de y-as motor aan de goede kant monteert (rechts als je van voren naar de printer kijkt).
- Soldeer de draden van het heated bed direct achterop de printplaat. Als je de groene schroefterminal gebruikt gaat het bijna gegarandeerd mis.
- Sluit de hot end fan en printplaat fan los aan op je voeding.
- Zodra hij een beetje werkt als eerste een fan duct printen (en vast ergens een fan kopen dus).
- Er zijn voldoende instructables. in het kort: PC voeding. Gele kabels van 1 rail bundellen en verlengen met fatsoenlijk dikke draad. Lelijk voorbeeld
- Check!
- Ga ik sowieso doen en mosfet is ook onderweg. (ik lees al ff mee in de tevo fb groep)
- Check!
- Fans zijn al onderweg. Duct is gekozen Link
Zo te zien ben je er helemaal klaar voorVerwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:32:
[...]
Thanks voor je reactie.
- Er zijn voldoende instructables. in het kort: PC voeding. Gele kabels van 1 rail bundellen en verlengen met fatsoenlijk dikke draad. Lelijk voorbeeld
- Check!
- Ga ik sowieso doen en mosfet is ook onderweg. (ik lees al ff mee in de tevo fb groep)
- Check!
- Fans zijn al onderweg. Duct is gekozen Link
Verwijderd
Ik zit al even te wachten op de verzending. Bij de ATX wil ik op de groene draad nog een arduino plaatsen met een rook en gasdetectie.pposthoorn schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:34:
[...]
Zo te zien ben je er helemaal klaar voor
En dan nog een sprinkler erboven.Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:36:
[...]
Ik zit al even te wachten op de verzending. Bij de ATX wil ik op de groene draad nog een arduino plaatsen met een rook en gasdetectie.
Rook gedetecteerd > stroom uit > sprinkler aan > melding op telefoon.
Zou ik het toch zo instellen dat de sprinkler pas aan gaat als je dat hebt goedgekeurd op je telefoon, met een webcam erbij ofzo. Zijn de false positives iets minder dramatischxoniq schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:24:
[...]
En dan nog een sprinkler erboven.
Verwijderd
Ik ben misschien een beetje bang gemaakt met alle verhalen die ik in de Tevo en Anet facebookgroups lees.xoniq schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:24:
[...]
En dan nog een sprinkler erboven.
Hij komt op de zolder. (die natuurlijk is uitgerust met gasblussystemen, overdrukluiken en directe link naar de plaatselijke brandweer.)
na een avond bouwen de a8 ook klaar nu mijn favoriete hobby beoefenen , het bet levelen (tot ik een sensor heb)
hierna staat nog andere 3d projectne op het programma:
Prusa i3 box frame afmaken voor de hackerspace
aansturing board vervangen van de printbot 1405
en dan klaar met heb bouwen voor nu
zo blijf je bezig
hierna staat nog andere 3d projectne op het programma:
Prusa i3 box frame afmaken voor de hackerspace
aansturing board vervangen van de printbot 1405
en dan klaar met heb bouwen voor nu
zo blijf je bezig
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.