Neee neee nee. Vul in: Kabellengte: 0.1m (10cm), Stroom: 15A. Dat ding geeft een kabeldiameter van 0.5mm^2. Een kabel van 0.5mm^2 en 15 Ampere gaat niet goed. Je huis gaat afbranden. Die tool is voor kabels van zonnepanelen, waar de stroom -ruim- onder de thermische capaciteit van de kabel zit. Dat ding dimensioneert aan de hand van de spanningsval op de kabel (aka. je vermogensverlies / efficientieverleis bij een zonnepaneel) en niet uit wat de kabel werkelijk (veilig) kan hebben. De spanningsval over de kabel is niet relevant voor een 3D printer heated bed (zie * beneden). Denk na voordat je random dingen en formules van internet gebruikt. Dát is wat ik in werkelijk iedere van mijn vorige posts gezegd heb.
Ik hoef geen linkjes te posten en heb geen zin om het op te zoeken. Ik word beschuldigd dat ik me 'in moet lezen', maar in werkelijkheid is dit middelbare school natuurkunde. Ik had verwacht dat met de opmerking "De maximale stroom door een draad is natuurlijk beperkt door wat een draad (thermisch) kan hebben..." het kwartje wel zou vallen en bovenstaande verhaal wel duidelijk zou zijn. Dat is eigenlijk waar het opgehouden zou moeten hebben. Maar vervolgens krijgen we 100 'argumenten' van irrelevante dingen waar ik dan omheen moet werken. Geen zin in. Maar post alsjeblieft geen dingen die potentieel gevaarlijk voor mensen zijn. Alleen daarom steek ik hier tijd in.Ik probeerde het simpel te houden zodat het ook voor anderen te begrijpen is. En ja ik kom met linkjes zodat hetgeen wat ik zeg ook onderbouwd wordt. Door andere te bevestigen is. En ook kunnen nalezen/toepassen.
Nog geen enkele link wederzijds gezien waar ik en andere profijt van kunnen hebben.
* Het laatste 'bewijs' (dit is wel leuk om te doen
Theorem 1: Als de kabelweerstand significant is ten opzichte van de weerstand van het heatbed, dan zal een lineair evenredig deel van de totale dissipatie van het heatbed + kabel systeem in de kabel plaatsvinden. (volgt uit P=U*I en U=I*R)
Theorem 2: Als er een significant deel van de totale dissipatie van het heatbed + kabel systeem in de kabel plaatsvind, dan zal de kabel doorbranden. (volgt uit het feit dat de dissipatie van het heatbed 100+Watt is, en een kabel van realistische lengte zal oplichten als een gloeilamp indien de kabel een significant deel hiervan zal dissiperen)
Theorem 3: Indien de kabel niet doorbrand, dan is de kabelweerstand niet significant ten opzichte van de weerstand van het heatbed. (volgt uit Theorem 1 + 2)
Theorem 4: Indien de kabel niet doorbrand, heeft de kabel geen significante invloed op de stroom die door het kabel + heatbed systeem loopt, en dus ook geen significante invloed op de dissipatie in het heatbed en/of de opwarmtijd van het heatbed. (volgt uit Theorem 3 en P=U*I en U=I*R)
Om het simpel te houden, en toch iets nuttigs toe te voegen:
Neem kabels van minimaal 2.5mm^2. Deze gebruik ik. Kost geen drol, geen enkele reden om het niet te doen.
Probeer je stroom onder de 10A te houden. 24V is beter; véél minder stroom, minder stress voor de voeding, minder stress voor je kabels, minder stress voor je electronica / mosfet / SSR.
Gebruik goede (molex) connectoren en vooral géén chinese electronica bordjes / mosfets en helemaal geen goedkope SSR's (daar gaat écht je huis van afbranden aangezien die in 'closed' positie kunnen blijven hangen). Als je een cheap-ass Ramps ofzo hebt die bij je Chinese i3 kloon zat: gebruik een break-out bordje met een goede relais.
Lijm een thermische zekering op de onderkant van het heatbed, en plaats die in serie met een van de aansluitdraden (of heb een andere backup / failsafe voor als je software / mosfet / electronica faalt).
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2016 01:38 ]