Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb enkele maanden geleden ook een 3d-printer gekocht en deze enkele weken geleden eindelijk werkend gekregen. Omdat ik nog wat sleeve overhad van een pc mod heb ik maar beslist om deze voor mijn printer te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V59z47m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YpTzkVx.jpg

Ik heb er 200 euro + 57 euro invoerkosten voor betaald, de onderdelen zijn niet van de beste kwaliteit maar dan heb ik ook een reden om hem te verbeteren. :) Het enige probleem waar ik tegen aanloop is dat de temperatuur van de extruder niet zo constant is en hij ook constant 2-3° lager licht dan de opgegeven temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:59:
Wie kan me een tip geven over lineaire lagers?
Ik heb nu ongeveer 1 kilo PLA opgeprint en nu blijkt het dat de lagers van de carriage al versleten zijn.
Dit zijn gewone SC10UU lagerblokken .
Ik heb ook gekeken naar het volgende lager : igus® drylin® R Vol Kunststof Lager, type RJMP-01-10
Dit lijkt me wel wat alleen kan ik nergens als particulier bestellen of met ontzettend hoge kosten
Tja goede lagering is gewoon duur dat ga je gewoon niet redden met die lmuu dingen uit china. Als je goede lagers uit europa/usa koopt ben je ook een 10tje et stuk kwijt.

Als ik je een tip mag geven kijk even naar gesinterde koperen lagers die werken over het algemeen beter en passen vaak ook beter dan die LMUU dingen. Robotdigg is een leverancier van deze lagers en heeft ze zelfs in varianten met koolstof/grafiet voor extra glijmiddel. Deze gebruik ik al een tijdje naar tevreden heid. Ook dit is wel de goedkopere variant dus als je besteld een paar extra bestellen, voor het geval je er een aantal hebt die niet mooi op maat zijn.

Snap sowieso niet waarom men afgestapt is van gesinterde koperen lagers, waarschijnlijk omdat die LMUU in een paar jaar tijd gewoon een stuk goedkoper zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
Voor mensen die zich vervelen en printen heerlijk vinden om naar te kijken heb ik een youtube livestream gemaakt van mijn printwerk:

Ik ben op dit moment een SmartRAP aan het printen, eigenlijk had ik het voor mezelf gemaakt zodat ik mijn printjes in de gaten te houden maar ik deel het nu met iedereen. Ik heb een nieuwe camera , en ik ga het verder uitbouwen dit kanaal met meerdere camera's ;P

Ik weet nog niet precies wanneer ik allemaal uitzend maar ik ga het voortaan aankondigen een dag van te voren :)

[ Voor 11% gewijzigd door terracide op 01-04-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 19:36
WeeDzi schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:13:
[...]

Als ik je een tip mag geven kijk even naar gesinterde koperen lagers die werken over het algemeen beter en passen vaak ook beter dan die LMUU dingen. Robotdigg is een leverancier van deze lagers en heeft ze zelfs in varianten met koolstof/grafiet voor extra glijmiddel. Deze gebruik ik al een tijdje naar tevreden heid. Ook dit is wel de goedkopere variant dus als je besteld een paar extra bestellen, voor het geval je er een aantal hebt die niet mooi op maat zijn.
Zijn deze lagers ook in Nederland verkrijgbaar ?
Ik ben al avonden aan het google-en maar de meeste bedrijven leveren niet aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bijntje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-02 14:22
als je bij elcee, igus lagers besteld krijg je korting boven 25stuks van het zelfde type.

ze helpen je daar graag.

heb mij spul daar ook vandaan met het oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-10 19:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Lekker is dat dan. Heb ik eindelijk m'n printer echt goed werkend, komen de buren klagen over het geluid van mijn printer :')
Hoewel, ze konden het geluid niet verklaren en dachten dat ik aan het gamen was. Maar dat doe ik dus haast nooit.

Maar ik moet ze gelijk geven, de LM8UU's lopen niet zo soepel meer en maken wel aardig wat kabaal.
Heeft iemand ervaring met de geprinte LM8UU's?

Op thingiverse lijken ze wel aardig te spreken erover: http://www.thingiverse.com/thing:24990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Psycho_Mantis schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:31:
Lekker is dat dan. Heb ik eindelijk m'n printer echt goed werkend, komen de buren klagen over het geluid van mijn printer :')
Hoewel, ze konden het geluid niet verklaren en dachten dat ik aan het gamen was. Maar dat doe ik dus haast nooit.

Maar ik moet ze gelijk geven, de LM8UU's lopen niet zo soepel meer en maken wel aardig wat kabaal.
Heeft iemand ervaring met de geprinte LM8UU's?

Op thingiverse lijken ze wel aardig te spreken erover: http://www.thingiverse.com/thing:24990
Ik heb dus deze lagers geprint met PLA ,wel het lm10uu type (zie bovenstaande reacties )
Deze heb ik geprint met de oude lagers waar speling op zat , ik heb ze er in gezet en weer iets geprint.
Dit kwam er perfect uit , ik weet alleen niet hoelang deze het vol gaan houden.
Als ik zie dat deze goed werken blijf ik ze gebruiken anders ga ik de originele igus lagers bestellen.
Ik heb eerst de as goed ontvet en daarna gesmeerd met teflonspray.

[ Voor 5% gewijzigd door 19roland70 op 03-04-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

Pixelmagic schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:48:
Even een vraagje aan de experts hier. ik heb sinds kort een Hephestops Prusa i3 en ik moet zeggen het geheel valt me totaal niet tegen, nette onderdelen, handleiding en op zich ook een prima eindresultaat.

Nu heb ik alleen af en toe bepaalde prints die niet zo netjes zijn zoals ik hoop, sommige gaan prima, zoals deze:

https://www.dropbox.com/s...06-13-37-29_0072.JPG?dl=0

Maar zojuist een quick-and-dirty kapje voor de Raspberry geprint en dan krijg ik dit:

https://www.dropbox.com/s...06-13-36-44_0070.JPG?dl=0

Ze zijn beide met 0.3mm layer geprint (ik heb een 0.4mm nozzle) en hetzelfde filament (Fomfutura Easyfil PLA) op 210/205 graden.

Ik begin het gevoel te krijgen dat het te maken heeft met de snelheid van printen maar weet het niet zeker.

Hebben jullie tips waar ik het kan zoeken ?
Heb ondertussen nog niet het bovenstaande probleem opgelost maar wel meer een gevoel waar het vandaan komt. Ik heb eerder een dun vlak stuk van 5 en 15cm lengte gemaakt zoals eerder aangegeven, prima kwaliteit, niks op aan te merken.

Nu was ik wat anders aan het printen met dikkere wanden en zie nu iets waar het verkeerd lijkt te gaan. Het lijkt alsof wanneer er vulling is (30% in dit geval) er te veel geëxtrudeerd word. Zie deze foto's:

Foto 1

Foto 2

Tijdens het printen gaat de printkop ook op en neer terwijl hij in een rechte lijn print. Het lijkt er dan ook op doordat er 'te veel' vulling geprint word dat daardoor de buitenranden ook niet goed zijn. Als ik de maten meet van dingen die wel juist zijn geprint kom ik helemaal goed uit en ook de lengte die door de extruder gaat bij een 5cm test is exact correct. Het lijkt me dus niet aan de printer te liggen maar aan iets wat de gcode berekent.

Ik gebruik Repetier-Host om de gcode te maken met Slic3r met deze settings waarna ze door Octoprint naar de printer worden gestuurd.

Heeft iemand hier de gouden tip ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:34
Pixelmagic schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:41:
[...]
Heeft iemand hier de gouden tip ?
Geen gouden tip,
Niet om te printen maar om zien of het fill-in is
Slicen met een aparte extruder (met andere kleur) voor fill-in om te zien of het geen extra perimeter is, je hebt deze aanstaan onder Quality (eerste screen), 2 perimeters geeft wel een goede print?

Dit staat inmiddels ook op mijn lijstje, ik heb het bij een paar onderdelen met 3 perimeters die ik bij/her printen moet , maar heb even geen werkende printer omdat ik bezig ben mijn 3in/1out voor een goede Benchy test print en tijdelijk wat onderdelen van mijn mono/dualhead heb geleent

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:49
Omdat we nog geen echt onderdeel hebben over 3D scannen, maar heeft indirect toch met 3D printen te maken, als ik alles ga printen :)

sinds en paar weken de eigenaar van een 3D scanner, om objecten te scannen om deze groter of kleiner te printen.
en ook om een 3D scan service te bieden voor mijn 3D-Hub.

Dit is een van de eerste resultaten, en bestaan uit meer dan 14 losse onderdelen.
de vingers moet ik nog scannen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8108870/Rancor%202.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 12:25
Beste allemaal, na het lezen van dit topic toch een beetje aangestoken door alle enthousiaste reacties hier. Ik heb nog wel enkele vragen waar ik antwoord op hoop te vinden.

Nu heb ik even zitten kijken en lijkt de volgende printer mij wel wat:
http://www.banggood.com/G...-5-Filament-p-998030.html

Is dit een verstandige keuze? Ik zag dat meerdere tweakers ook de Prusa I3 hebben. Of is er iets beters te krijgen voor rond deze prijs klasse (iets duurder is geen probleem).

Ik heb nog geen enkele ervaring met 3d printers maar ben wel vrij handig aangelegd. Is zn DIY pakket goed te doen? Hoe belangrijk is een eventuele autoleveling functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:29
Henkiscool schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:03:
Beste allemaal, na het lezen van dit topic toch een beetje aangestoken door alle enthousiaste reacties hier. Ik heb nog wel enkele vragen waar ik antwoord op hoop te vinden.

Is dit een verstandige keuze? Ik zag dat meerdere tweakers ook de Prusa I3 hebben. Of is er iets beters te krijgen voor rond deze prijs klasse (iets duurder is geen probleem).

Ik heb nog geen enkele ervaring met 3d printers maar ben wel vrij handig aangelegd. Is zn DIY pakket goed te doen? Hoe belangrijk is een eventuele autoleveling functie?
Zelf heb ik mijn printer ook van banggood vandaan gehaald. Ook een geeetech maar dan een delta printer. Dit was ook voor mij de eerste 3d printer. Het bouwen ervan was zeer goed te doen. Een PDF met uitleg en foto`s en op youtube ook nog complete instructie video's. Zelf gebruik ik de autoleveling functie niet dus daar heb ik geen ervaring mee.

Als je een idee wil hebben wat je te wachten staat met het bouwen dan kun je de filmpjes voor jouw gekozen printer bekijken. Dit heb ik ook gedaan voor ik mijn aankoop deed. https://www.youtube.com/p...GriiomwOYGZslsb_DPNh3KWgj

Bij banggood heb ik gekozen voor de goedkoopste verzending aangezien ik daar nog nooit douane kosten bij heb hoeven betalen >:) (geeft natuurlijk geen garantie dat jij ook dat geluk hebt O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absrnd schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:10:
sinds en paar weken de eigenaar van een 3D scanner, om objecten te scannen om deze groter of kleiner te printen.
Welke scanner gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_P
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 12:20
Ook ik ben mij aan het oriënteren voor een 3d Printer maar weet nog niet helemaal waar ik allemaal op moet letten.
Nu kwam ik de volgende printer tegen die mij wel interessant leek:
http://www.aliexpress.com...10208.99999999.264.oC6csQ
Er kan ook een hot bed bij besteld worden.

Zien de experts hier mogelijk redenen waarom dit wel of geen goede aankoop zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
Dat is geen goedkope 8)7 Maar het resultaat mag er dan ook wel zijn 8)
Ik heb hem op mijn kerstlijstje gezet maar ik ben bang dat de kerstman deze over gaat slaan 8)
Mister_P schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:51:
Ook ik ben mij aan het oriënteren voor een 3d Printer maar weet nog niet helemaal waar ik allemaal op moet letten.
Nu kwam ik de volgende printer tegen die mij wel interessant leek:
http://www.aliexpress.com...10208.99999999.264.oC6csQ
Er kan ook een hot bed bij besteld worden.

Zien de experts hier mogelijk redenen waarom dit wel of geen goede aankoop zou zijn?
Geen goede aankoop.... omdat..... hij beter en goedkoper is als de mijne? ;(
Ik kan niet zo 1-2-3 een minpunt verzinnen, het enige nadeel is dat er standaard geen heatbed bij zit.
Maar volgens de link van hun kost dat een tientje extra 8)

Misschien dat ik er ook 1 ga bestellen O-)

Ik heb wat problemen met mijn extruders, de hendel die het filament tegen het tandwieltje aandrukt breekt telkens af :'( Weet iemand nog een goede extruder? Ik heb momenteel deze in gebruik met 1,75 filament en een 0.3 mm hotend.

Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/fb/73/f9/06/bb/MixExtruder_1.0_preview_featured.jpg

Nu breekt elke keer het oogje van de hendel af waar de lager in moet.

[ Voor 15% gewijzigd door Bigfoot48 op 06-04-2016 11:23 ]

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-10 13:31

watercoolertje

Untertitel

Bigfoot48 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:17:
[...]

Ik heb wat problemen met mijn extruders, de hendel die het filament tegen het tandwieltje aandrukt breekt telkens af :'( Weet iemand nog een goede extruder? Ik heb momenteel deze in gebruik met 1,75 filament en een 0.3 mm hotend.
http://www.ebay.com/itm/N...48e7e5:g:csAAAOSwpIdW7mBw

Zoiets dan niet handiger? praktisch hetzelfde maar dan van niet met je vingers te breken materiaal?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
watercoolertje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:42:
[...]

http://www.ebay.com/itm/N...48e7e5:g:csAAAOSwpIdW7mBw

Zoiets dan niet handiger? praktisch hetzelfde maar dan van niet met je vingers te breken materiaal?
Je hebt volkomen gelijk! Had ik nog niet aan gedacht |:(

Ik denk dat ik voor deze optie ga, kan ik ze makkelijker bevestigen aan de 2020 alu balk.
3D Extruder Accessorie,MK8 all-metal remote extruder for 1.75mm filament
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/UZoAAOSwL7VWnyzi/s-l1600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-10 17:42
Hallo allemaal, ik heb een lange tijd niets van me laten horen maar mijn printer doet het nog steeds prima!

Ik heb vandaag wat onderdelen besteld voor mijn afstudeerproject op hobbyking.com, (waar ik al jaren bestel i.v.m. verschillende hobbies. Nu zag ik dat het 3D print assortiment daar aardig is uitgebreid, en een groot deel verkopen ze ook gewoon vanuit het EU warehouse (volgens mij zelfs NL)! Dat betekend dus geen invoerkosten, en toch aardig goedkope prijzen.

Nu hebben ze naast een hoop printers en onderdelen ook een hoop goed geprijsd filament. Heb vandaag een rol ESUN Luminous Blue PLA bij mijn bestelling gegooid voor slechts $18.96. Nu krijg je bij een hoop producten een buddycode waardoor andere mensen, maar ik ook, korting krijgen. Nu weet ik niet direct of het de bedoeling is om dat hier te plaatsen. Maar toch maar even doen (indien dit niet mag haal ik het graag weg!)

Hier 14 dagen lang korting op een rol (mijn account EU15.66!) ESUN 3D Printer Filament Luminous Blue 1.75mm PLA 1KG Roll (EU Warehouse)

Je moet hiervoor helaas wel een account hebben en ingelogd zijn. Maar misschien interessant om deze codes hier met elkaar te delen voor goedkoop filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Bigfoot48 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:57:
[...]

Je hebt volkomen gelijk! Had ik nog niet aan gedacht |:(

Ik denk dat ik voor deze optie ga, kan ik ze makkelijker bevestigen aan de 2020 alu balk.
Jah ik had de eerste de beste gepost, maar het idee is aangekomen :D Als je snel iets nodig hebt heb ik iig wel iets wat er op lijkt, heb nog 2 complete MK8 extruders liggen. Alleen dan zit je inderdaad met de bevestiging wat die jij poste wel makkelijk maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door watercoolertje op 06-04-2016 14:29 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Bigfoot48 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:57:
[...]

Ik heb deze ook , best wel een redelijke extruder , het enigste nadeel vind ik om het filament erin te krijgen, je moet dit precies in dat gaatje mikken langs het wieletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Igor92 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:01:
Hallo allemaal, ik heb een lange tijd niets van me laten horen maar mijn printer doet het nog steeds prima!

Ik heb vandaag wat onderdelen besteld voor mijn afstudeerproject op hobbyking.com, (waar ik al jaren bestel i.v.m. verschillende hobbies. Nu zag ik dat het 3D print assortiment daar aardig is uitgebreid, en een groot deel verkopen ze ook gewoon vanuit het EU warehouse (volgens mij zelfs NL)! Dat betekend dus geen invoerkosten, en toch aardig goedkope prijzen.

Nu hebben ze naast een hoop printers en onderdelen ook een hoop goed geprijsd filament. Heb vandaag een rol ESUN Luminous Blue PLA bij mijn bestelling gegooid voor slechts $18.96. Nu krijg je bij een hoop producten een buddycode waardoor andere mensen, maar ik ook, korting krijgen. Nu weet ik niet direct of het de bedoeling is om dat hier te plaatsen. Maar toch maar even doen (indien dit niet mag haal ik het graag weg!)

Hier 14 dagen lang korting op een rol (mijn account EU15.66!) ESUN 3D Printer Filament Luminous Blue 1.75mm PLA 1KG Roll (EU Warehouse)

Je moet hiervoor helaas wel een account hebben en ingelogd zijn. Maar misschien interessant om deze codes hier met elkaar te delen voor goedkoop filament?
Ik vind het een goed idee! Ik doe mee :) Ze hebben inderdaad lekker goedkoop filament :9~
watercoolertje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:29:
[...]
Jah ik had de eerste de beste gepost, maar het idee is aangekomen :D Als je snel iets nodig hebt heb ik iig wel iets wat er op lijkt, heb nog 2 complete MK8 extruders liggen. Alleen dan zit je inderdaad met de bevestiging wat die jij poste wel makkelijk maakt.
Hou die gedachte even vast, ik zal vanavond nog een poging ondernemen, het kan zijn dat ik een beroep op je doe :)
19roland70 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:47:
[...]

Ik heb deze ook , best wel een redelijke extruder , het enigste nadeel vind ik om het filament erin te krijgen, je moet dit precies in dat gaatje mikken langs het wieletje.
Ik herken het bij mijn andere printer, soms gaat het in 1 keer goed en doe ik altijd een klein dansje van vreugde :+

Misschien is het een idee om een passende moer uit te boren zodat deze een trechtervorm krijgt en die erop draaien. Zodra ze binnen zijn ga ik het proberen :)

Ik was nog even de handleiding door aan het lopen van de MK6 extruder maar heeft die persoon zijn heatbreak niet verkeerd om zitten?
Of heb ik het altijd verkeerd gedaan? 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.reprap.org/mediawiki/images/5/54/MK8_Extruder10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.reprap.org/mediawiki/images/b/b4/MK8_Extruder10.2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Bigfoot48 op 07-04-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-10 13:33
Dat mikken van het filament in het gaatje gaat bij mij bijna nooit goed. Ik haal altijd snel met 2 schroefjes de fan ervan af waardoor ik het op het oog erin kan duwen. Het is even paar minuutjes werk, maar werkt bij mij altijd goed.

Momenteel heb ik eindelijk mijn cable-management fatsoenlijk! Nu is het het weer tijd om mijn plastic carriage te gaan vervangen voor een ijzeren..het bed kalibreren is nu echt een ramp.

Hebben meerdere mensen hier ook dat het filament (PLA) 's nachts van de extruder afbreekt? Blijkbaar is dat zeer bros materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
pvink schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:05:
Dat mikken van het filament in het gaatje gaat bij mij bijna nooit goed. Ik haal altijd snel met 2 schroefjes de fan ervan af waardoor ik het op het oog erin kan duwen. Het is even paar minuutjes werk, maar werkt bij mij altijd goed.

Momenteel heb ik eindelijk mijn cable-management fatsoenlijk! Nu is het het weer tijd om mijn plastic carriage te gaan vervangen voor een ijzeren..het bed kalibreren is nu echt een ramp.

Hebben meerdere mensen hier ook dat het filament (PLA) 's nachts van de extruder afbreekt? Blijkbaar is dat zeer bros materiaal.
Kabelmanagement..... O-) Niet mijn favorietste klus en gaat veel tijd altijd inzitten :X Ik denk dat een felicitatie op zijn plaats is :P

's Nachts bij mij niet, maar ik merk wel dat het soms bros wordt en makkelijk afbreekt, ik heb het vermoeden dat het komt doordat ik de mijne altijd open en bloot laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Blijkbaar ben ik geoefend krijg het stokje altijd goed in het gaatje :+

Zorg er wel altijd voor dat mn filament recht gebogen is ipv de buiging van de spoel heeft...

Ik wissel het ook als mijn filament bijna op is (onder het printen), met een nieuwe spoel van dezelfde kleur, gaat altijd wel goed (uiteraard wel ff pauzeren).

[ Voor 3% gewijzigd door watercoolertje op 07-04-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke extruder (die van schufco) en ik klem het filament tussen het lagerwieltje en het tandwiel en vervolgens extrude ik het in de opgewarmde heatbreak. Nagenoeg nooit problemen met deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palko
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 20:18
pvink schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:05:

dan staat de pla erg onder spanning of is te strak opgespoold op de rol,het kan ook aan de kwaliteit van het plastic liggen, een tip laat dit spul niet in de volle zon liggen bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Is er nog iemand die mij een tip kan geven bij mijn eerder geposte probleempje ?

[ Voor 0% gewijzigd door Pixelmagic op 07-04-2016 15:57 . Reden: typo ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 11:58
Pixelmagic schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:56:
Is er nog iemand die mij een tip kan geven bij mijn eerder geposte probleempje ?
Weet je zeker dat je leveling goed is?
Weet je zeker dat je calibratie van de Z-as goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

thedon46 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 16:18:
[...]

Weet je zeker dat je leveling goed is?
Weet je zeker dat je calibratie van de Z-as goed is?
Dat is nu juist het vreemde, alles klopt bij de meeste prints gewoon, alleen zodra er wat dikkere wanden zijn dan gaat het op een bepaald moment niet goed, zeker als we de hoogte in gaan.

Bij een holle print eigenlijk totaal geen probleme en de maten zijn ook correct tov het ontwerp, vandaar dat ik richting instellingen aan het zoeken ben.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixelmagic schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:38:
[...]

Dat is nu juist het vreemde, alles klopt bij de meeste prints gewoon, alleen zodra er wat dikkere wanden zijn dan gaat het op een bepaald moment niet goed, zeker als we de hoogte in gaan.

Bij een holle print eigenlijk totaal geen probleme en de maten zijn ook correct tov het ontwerp, vandaar dat ik richting instellingen aan het zoeken ben.
Heb je al gecontroleerd of dat de temperatuur constant blijft bij deze printen? Die mislukte printen lijken op mijn printen bij een te lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand van jullie een Nederlandse leverancier van de prusa steel..
Ik kom telkens in Spanje uit, maar dat is niet handig om effe langs te rijden als ik adviezen nodig heb.

Ik zie dat sommige gasten hun kunstof onderdelen zelf printen..
Is er een internet locatie waar die ontwerpen te downloaden zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:14:
[...]

Heb je al gecontroleerd of dat de temperatuur constant blijft bij deze printen? Die mislukte printen lijken op mijn printen bij een te lage temperatuur.
Inderdaad ook naar gekeken, maar ook dat is stabiel...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 11:58
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 19:38:
Weet iemand van jullie een Nederlandse leverancier van de prusa steel..
Ik kom telkens in Spanje uit, maar dat is niet handig om effe langs te rijden als ik adviezen nodig heb.

Ik zie dat sommige gasten hun kunstof onderdelen zelf printen..
De prusa die hier staat komt ook uit spanje, en als je vragen hebt kan je ze toch kwijt in dit topic?
De handleiding die je erbij krijgt is goed genoeg om hem in elkaar te zetten, alleen voor alle firmware en calibraties moet je gewoon even op google zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 19:38:
http://www.thingiverse.com/

En er zijn er hier een aantal met een metal prusa (me included, hoewel die nog niet af is), dus vragen kan je hier ook wel kwijt, en zelfs de shop waar je hem besteld zal wel een redelijke support geven mag ik hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkiscool schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:03:

Benieuwd, besteld? Na jaren van lurken in dit topic besloten om zelf ook een 3D printer te kopen, dhz pakket, in China.

Benieuwd hoe het zit met de kwaliteit van het pakket, missende onderdelen, kromme rods ed en hoe de print kwaliteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deadbeef_ahc
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-02-2024
Beste Tweakers,
ben bezig met de P3Steel v4 met een 20x30 bed te bouwen.

Ik heb zelf een frame gemodificeerd en heb nu offerte lopen voor de snijkosten in nederland.

Twee vragen:
Weet iemand uit ervaring een prijsgunstig staalbedrijf in die dit kan snijden?
Of weet iemand een webshop waar het frame (XL met 20x30 bed) te koop is?

Voordeel van mijn tekening/zelf snijden is dat zowel het 20x20 als het 20x30 bed gesneden wordt.
En je kunt er je eigen Logo in kwijt.
Mijn versie krijgt geen lcd display, daar het niet via een Arduino, maar via Beaglebone met Replicape wordt aangestuurd.

Hier is de tekening:
http://www.kennethtan.nl/...essie_20x20_20x30_bed.png

Momenteel worden al de printed parts lokaal geprint. Het wordt de Toolson modificatie V2 en een directfeed extruder addition met een E3D hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
wie kan me een tip geven hoe ik mijn stringing probleem oplos?

Wat ik al geprobeerd heb: temperatuur gevarieerd tussen 200 en 180 graden.
Retraction length gewijzigd van 2 naar 4 naar 6.
Extruder gecontroleerd of er precies de goede hoeveelheid eruit komt.
Extruder snelheid verlaagd.
Bij een lagere temperatuur word het wel minder maar zien de lagen er niet meer mooi uit.
Edit :
materiaal is PLA

[ Voor 3% gewijzigd door 19roland70 op 08-04-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19roland70 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:02:

Bij een lagere temperatuur word het wel minder maar zien de lagen er niet meer mooi uit.
Welk materiaal, PETG, PLA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 21:56:
[...]

Welk materiaal, PETG, PLA?
PLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-10 09:24
Hallo Allemaal, sinds van de week heb ik ook een 3d Printer in het bezit. Een Reprap Prusa I3.
Na diverse calibraties print hij aardig. Maar de door voer van print materiaal gaat nog niet helemaal lekker.
Ben aan het printen met PLA (geen ABS liggen).
Maar tijdens het printen tikt hij. Als ik de door voer snelheid op 60% zet is het tikken voor 80% weg.
Hier een filmpje dan hoor je hem tikken, tijdens het tikken voert hij geen materiaal door. Waardoor de print mislukt.

Hebben jullie nog tips om dit op te lossen?

Zodra hij helemaal af is (kabel management) zal ik een foto maken voor topic start.

[ Voor 3% gewijzigd door klablabla op 09-04-2016 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan.Z
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10 21:18
Misschien moet je het lagertje wat het filament tegen de hobbed bolt aandrukt nog strakker ertegenop zetten?

Skoftig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klablabla schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 00:52:
Hallo Allemaal, sinds van de week heb ik ook een 3d Printer in het bezit. Een Reprap Prusa I3.
Na diverse calibraties print hij aardig. Maar de door voer van print materiaal gaat nog niet helemaal lekker.
Ben aan het printen met PLA (geen ABS liggen).
Maar tijdens het printen tikt hij. Als ik de door voer snelheid op 60% zet is het tikken voor 80% weg.
Hier een filmpje dan hoor je hem tikken, tijdens het tikken voert hij geen materiaal door. Waardoor de print mislukt.

Hebben jullie nog tips om dit op te lossen?

[video]

Zodra hij helemaal af is (kabel management) zal ik een foto maken voor topic start.
Extruder verstopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
Stefan.Z schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 06:19:
Misschien moet je het lagertje wat het filament tegen de hobbed bolt aandrukt nog strakker ertegenop zetten?
Zojuist geprobeerd. Te strak en het werkte helemaal niet meer.
Begin volgende week komt mijn extruder clean setje om dat eens te proberen.
Maar met de gedachte dat het net nieuw is, lijkt me dit onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

klablabla schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:49:
[...]

Ook geprobeerd om hem iets losser te draaien?
Ik heb dan weliswaar een andere extruder (Bulldog Lite kloon), maar als ik die te strak aandraai gaat mijn motor ook tikken. Nu heb er toch maar veertjes ingezet, ipv schroeven en gaat het beter.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
palko schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:23:
[...]

dan staat de pla erg onder spanning of is te strak opgespoold op de rol,het kan ook aan de kwaliteit van het plastic liggen, een tip laat dit spul niet in de volle zon liggen bakken :)
Het ligt denk ik inderdaad dat het te strak is opgerold op de spool. Als ik de extruder in het midden laat staan dan breekt hij niet af.
19roland70 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:02:

Edit :
materiaal is PLA
Welke slicer gebruik je? Ik heb tientallen instellingen aangepast in kisslicer en kreeg het stringing probleem niet weg. Toen ik simplify3d gebruikte was het probleem direct opgelost. _/-\o_

---

Zelf ben ik weer tegen een nieuw probleem opgelopen. Ze blijven maar komen :D

Ik ben sinds kort met antibacterieel PLA (van 123-3d) aan het printen aangezien ik voorwerpen gebruik die met voedsel in aanraking komen. Alleen heb ik één groot probleem..de lagen blijven niet goed aan elkaar plakken waardoor mijn voorwerp er of bij het van het heatbed afhalen al afbreekt of bij normaal gebruik. Met PETG had ik dit probleem niet en moest ik enorm veel kracht zetten uberhaubt iets te beschadigingen.

Ik heb gegoogled op 'PLA layers not sticking together', 'PLA delamination of layers' en met hun suggesties kwam ik er niet uit.

Wat ik heb gedaan:
- FAN uitgezet zodat de lager warm blijven voor de volgende laag
- Extruder temperatuur hoger gezet
- Meer infill gebruiken voor de wanden
- Dikkere extrusion width om zo het gat tussen de wanden te sluiten
- Klein beetje meer extruden dan gekalibreerd is

Wat ik nu nog kan doen is een kleinere laagdikte. Momenteel gebruik ik 0,2mm en dit wil ik aanhouden, anders duurt het printen mij te lang voor 'productie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
Edd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:18:
[...]

Ook geprobeerd om hem iets losser te draaien?
Ik heb dan weliswaar een andere extruder (Bulldog Lite kloon), maar als ik die te strak aandraai gaat mijn motor ook tikken. Nu heb er toch maar veertjes ingezet, ipv schroeven en gaat het beter.
Heb hem ook inderdaad losser gedraaid. geen verschil.
pvink schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:25:
[...]

Het ligt denk ik inderdaad dat het te strak is opgerold op de spool. Als ik de extruder in het midden laat staan dan breekt hij niet af.

[...]

Welke slicer gebruik je? Ik heb tientallen instellingen aangepast in kisslicer en kreeg het stringing probleem niet weg. Toen ik simplify3d gebruikte was het probleem direct opgelost. _/-\o_

---

Ik ben sinds kort met antibacterieel PLA (van 123-3d) aan het printen aangezien ik voorwerpen gebruik die met voedsel in aanraking komen. Alleen heb ik één groot probleem..de lagen blijven niet goed aan elkaar plakken waardoor mijn voorwerp er of bij het van het heatbed afhalen al afbreekt of bij normaal gebruik. Met PETG had ik dit probleem niet en moest ik enorm veel kracht zetten uberhaubt iets te beschadigingen.

Ik heb gegoogled op 'PLA layers not sticking together', 'PLA delamination of layers' en met hun suggesties kwam ik er niet uit.

Wat ik heb gedaan:

Wat ik nu nog kan doen is een kleinere laagdikte. Momenteel gebruik ik 0,2mm en dit wil ik aanhouden, anders duurt het printen mij te lang voor 'productie'.
Heb alleen met Slic3r geprobeerd. Zal eens met Cura proberen.
Om gelijk $ 150 uit te geven. Lukt het nog steeds niet zal ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik gebruik slic3r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
Er is een manier om simplify3d uit te proberen ;) Nadat het bij mij allemaal goed loopt schaf ik de goede slicer sowieso aan.
klablabla schreef op zondag 10 april 2016 @ 09:42:
[...]

Heb hem ook inderdaad losser gedraaid. geen verschil.

[...]

Heb alleen met Slic3r geprobeerd. Zal eens met Cura proberen.
Om gelijk $ 150 uit te geven. Lukt het nog steeds niet zal ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Van plan om m'n printer weer eens van onder het stof te halen (letterlijk) en dus oa een oplossing te maken voor het heated bed. Afmeting lijkt voorlopig 35x35 cm te worden (lees: dus groter dan pcb heaters)
Wat is beter?
-> Enkel een alu plaat met daaronder een silicone heating pad gekleefd
-> Alu plaat met daarop diezelfde pad en daarop glas
-> Iets anders?

Het eerste lijkt het éénvoudigste maar mogelijks is glas vlakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-10 12:06
craio schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:14:
Van plan om m'n printer weer eens van onder het stof te halen (letterlijk) en dus oa een oplossing te maken voor het heated bed. Afmeting lijkt voorlopig 35x35 cm te worden (lees: dus groter dan pcb heaters)
Wat is beter?
-> Iets anders?

edit: sorry verkeerd gelezen.

Tweede optie lijkt me de juiste keuze

[ Voor 8% gewijzigd door Breezz op 10-04-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
pvink schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:55:
Er is een manier om simplify3d uit te proberen ;) Nadat het bij mij allemaal goed loopt schaf ik de goede slicer sowieso aan.

[...]
Zojuist met cura twee prints gedaan zonder problemen. Zal eens kijken of ik simplify3d kan proberen. Werkt het idd erg goed koop ik hem gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-10 19:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

klablabla schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:49:
[...]

Extruder verstoppen gaat sneller dan je denkt. Heb het binnen 1,5 uur voor elkaar gekregen met een nieuwe extruder. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
craio schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:14:
Wat is beter?
-> Iets anders?

alu plaat is vlakker dan glas normaal gesproken

Ik print zelf direct op de plaat of neem een tweede plaatje alu en die met van die klemmen er op. maar glas werkt ook prima.... glas is qua hechting van PLA makkelijker, Maar ik smeer mn alu plaat in met pritstift en werkt prima.

De keuze is reuze en ieder heeft zn voorkeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Pixelmagic schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:56:
Even voor iemand die mogelijk een keer hetzelfde heeft:

Ik denk dat ik het gevonden heb, ik gebruik Repetier-host en daar zit standaard de laatste Slic3r versie 1.2.9 bij welke dit https://github.com/alexrj/Slic3r/issues/2960 probleem blijkbaar heeft. Ik heb nu versie 1.1.7 er bij gezet met exact dezelfde settings en hetzelfde printje gedaan zonder bobbels.

Enige wat ik nu heb is dat ik met deze settings blijkbaar toch nog net een andere maat krijg dus kan weer beginnen met calibreren.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkps1
  • Laatst online: 08-10 12:29
Ik ben sinds deze week in het bezit van een Geeetech Pruza i3 X printer.

Heb bij 123-3d.nl een rol met zwart ABS filament (https://www.123-3d.nl/REA...-ABS-1-kg-i504-t7369.html) en kapton stickers besteld. Probleem waar ik tegen aan loop is dat mijn werk niet op zijn plaats blift staan. Vooral de kleine onderdelen laten los.

Volgens 123-3d.nl moet mijn filament een bed-temp van 60 graden hebben. Maar op internet zie ik temperaturen voor ABS van 110 graden. Wat is nu de goede? Ik heb beide geprobeerd, mijn bed wordt max 103 graden. maar het gaat vaak fout. Ook als er grotere oppervlakten geprint worden gaat het fout. Dit lijkt vooral te komen doordat de ABS krom trekt.

Bij dit lego-blokje zie je wat er fout is gegeaan aan de onder kant.. de rondjes in die in het midden horen zijn verschoven.
Afbeeldingslocatie: http://www.kuijpers.nu/3dprinter/lego_onder_small.jpg
Iemand enig idee wat ik fout doe?

[ Voor 0% gewijzigd door peterkps1 op 10-04-2016 23:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-10 09:58
Voor ABS moet je heated bed véél heter zijn dan 60C, 100C-110C.

Een mogelijke oplossing is de nozzle iets dichter naar het bed brengen. Je print nu waarschijnlijk iets te ver "boven" het bed waardoor de eerste laag niet goed plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

peterkps1 schreef op zondag 10 april 2016 @ 23:32:
De bedtemp van 60 graden is naar mijn weten ook te laag.
Waar ik kleine succesjes mee heb op een P3Steel is het volgende:
- Bedtemp op +/- 110 en liever iets meer
- Kapton tape en schoonmaken met aceton (klein flesje bij het Kruidvat gehaald). ABS smelt in Aceton en daardoor blijft het ook iets beter zitten.
- Aan de onderkant van mijn heated bed isolatie geplakt, anders haalde ik ook maar iets van 105 graden. Ik heb hiervoor voor 5 euro bij de Xenos een silicone bakmat gekocht. Ja, ze hebben ook andere kleurtjes ;)
- Printen met een brim van 15 mm
- En zorg ervoor dat de fan om het plastic te koelen (als je die hebt) niet aangaat bij het printen.

Hiermee gingen kleine onderdelen bij mij aardig goed. De wat grotere onderdelen trokken nog steeds lichtelijk krom. Ik heb daarom een silicone heater (220v) gekocht, zodat ik hopelijk wat hogere temps kan bereiken en het geen 25 minuten duurt voordat het bed op temperatuur is.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuk je ABS in aceton oplossen en dat uitsmeren over je glas dun laagje is genoeg en inderdaad 110 graden voor je heatbed is wat je aan zou moeten houden voor ABS.

Kapton werkt volgens mij niet zo lekker met ABS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maak inderdaad wat abs Juice aan en smeer dat er op.... Aceton los op de kapton werkt niet ideaal en het verdampt binnen een seconde op 100 graden.

Pritstift werkt trouwens ook prima! Das een pva achtige verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 12:25
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:00:
[...]

Benieuwd, besteld? Na jaren van lurken in dit topic besloten om zelf ook een 3D printer te kopen, dhz pakket, in China.

Benieuwd hoe het zit met de kwaliteit van het pakket, missende onderdelen, kromme rods ed en hoe de print kwaliteit is.
Ik ben uiteindelijk voor de Duplicator I3 gegaan (een prusa I3 clone)
http://wanhaousa.com/products/duplicator-i3-steel-frame

Deze heb ik van de week besteld en is nog niet binnen. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkiscool schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:26:
[...]

Ik ben uiteindelijk voor de Duplicator I3 gegaan (een prusa I3 clone)
http://wanhaousa.com/products/duplicator-i3-steel-frame

Deze heb ik van de week besteld en is nog niet binnen. Ik hou jullie op de hoogte!
Zo die prijzen van hun losse producten zijn niet mals.... ze zien er uit als vrij standaard dus hoop voor je dat als er wat kapot gaat dat je het ergens anders sourced..... 215 dollar voor een bordje van die D5 printer is echt exorbitant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom-Z schreef op zondag 10 april 2016 @ 23:45:

Een mogelijke oplossing is de nozzle iets dichter naar het bed brengen. Je print nu waarschijnlijk iets te ver "boven" het bed waardoor de eerste laag niet goed plakt.
Ik print met 60gr maar met haarlak van de action. Warmer leidt bij mij tot meer warping.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:54:
Kapton werkt volgens mij niet zo lekker met ABS
Mijn ervaring met kapton en ABS/aceton juice zijn vrij vergelijkbaar, alleen nieuwe kapton goed schoon maken met aceton voor gebruik (print veelal ABS en altijd met paar mm brim)

Als WeeDzi al aangeeft de combinatie van ABS/aceton juice en pritt (de grijze/power versie dan) voor onderdelen met zeer klein print oppervlak in verhouding tot de hoogte (1:10) is ook een mogelijkheid
Wel spaarzaam inzetten als je combi rechtstreeks op glas doet, ik gebruik het zelf niet voor onderdelen met een iets grotere print oppervlak (>10-20cm2) want het is heel gevecht (eventueel incl vriezer) om het weer los te krijgen van het glas

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:08:
[...]

Ik print met 60gr maar met haarlak van de action. Warmer leidt bij mij tot meer warping.....
PLA neem ik aan dat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:17

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik heb vorig jaar een Prusa i3 van iemand overgekocht via Marktplaats zonder heatbed en zou deze nu graag daarmee willen uitbreiden. Het ding is prima gekalibreerd etc, maar ik ben bang dat ik nu toch echt bij de config op de Arduino moet komen om het heatbed te enablen.
Ik kan echter geen contact meer krijgen met de persoon die hem aan me heeft verkocht, en kan dus ook niet om de config bestanden vragen die hij naar de Arduino destijds heeft geupload.
Ik meen een keer ergens gelezen te hebben dat ik via een bepaalde host-software de betreffende config regels kon uitlezen van de printer, weet iemand of dat zo is en waar dat mee kan? En als ik dan toch vragen aan het stellen ben, is zo'n Marlin (wat ik aanneem dat het is) een beetje simpel in te stellen (size build plate etc) of komen er nog veel trial & error dingen bij kijken?

Edit: Ik zat al een tijdje met deze situatie maar vond net het 'M503' commando wat dergelijke informatie uitvoert in de console, ziet er goed uit. Nu nog even uitzoeken of dit alles is wat ik nodig heb.
Send: M503
Recv: echo:Steps per unit:
Recv: echo: M92 X80.00 Y80.00 Z4000.00 E130.00
Recv: echo:Maximum feedrates (mm/s):
Recv: echo: M203 X100.00 Y100.00 Z1.00 E30.00
Recv: echo:Maximum Acceleration (mm/s2):
Recv: echo: M201 X9000 Y9000 Z100 E10000
Recv: echo:Acceleration: S=acceleration, T=retract acceleration
Recv: echo: M204 S3000.00 T3000.00
Recv: echo:Advanced variables: S=Min feedrate (mm/s), T=Min travel feedrate (mm/s), B=minimum segment time (ms), X=maximum XY jerk (mm/s), Z=maximum Z jerk (mm/s), E=maximum E jerk (mm/s)
Recv: echo: M205 S0.00 T0.00 B20000 X20.00 Z0.40 E5.00
Recv: echo:Home offset (mm):
Recv: echo: M206 X0.00 Y0.00 Z0.00
Recv: echo:PID settings:
Recv: echo: M301 P22.20 I1.08 D114.00
Recv: ok

[ Voor 36% gewijzigd door -Tim- op 13-04-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Als je een scherm hebt kun je daar ook veel settings uitlezen, je kan namelijk heel veel instellen (helaas niet opslaan) op het scherm, en de waarde die in de config staat is de waarde die je standaard op het LCD schermpje ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

watercoolertje schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:19:
Als je een scherm hebt kun je daar ook veel settings uitlezen, je kan namelijk heel veel instellen (helaas niet opslaan) op het scherm, en de waarde die in de config staat is de waarde die je standaard op het LCD schermpje ziet staan.
Ik heb helaas geen scherm, maar dus wel toegang tot de terminal, daarmee zou ik hetzelfde kunnen uitlezen denk ik. Denk je dat het scherm meer informatie geeft dan de uitdraai die ik net postte? Want dan weet ik dat ik nog even verder moet zoeken met dingen uitlezen via de console :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

-Tim- schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:26:
[...]

Ik heb helaas geen scherm, maar dus wel toegang tot de terminal, daarmee zou ik hetzelfde kunnen uitlezen denk ik. Denk je dat het scherm meer informatie geeft dan de uitdraai die ik net postte? Want dan weet ik dat ik nog even verder moet zoeken met dingen uitlezen via de console :)
Ik weet niet hoe het uitlezen werkt via een terminal, mijn printer werkt stand alone en hangt enkel aan mijn PC als ik firmware flash. Hoewel het instellen daarvan best ff gedoe kan zijn is het ook fijn om te weten wat wat doet, en dat is wel wat je leert als je het zelf doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

watercoolertje schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:31:
[...]
Ik weet niet hoe het uitlezen werkt via een terminal, mijn printer werkt stand alone en hangt enkel aan mijn PC als ik firmware flash. Hoewel het instellen daarvan best ff gedoe kan zijn is het ook fijn om te weten wat wat doet, en dat is wel wat je leert als je het zelf doet...
Precies, volgens mij heb ik nu de meest ingewikkelde data wel gevonden (stappen van de motor etc) voor de rest is het het zeker waard om m'n printer eens wat beter te leren kennen ;) Bedankt in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
Psycho_Mantis schreef op zondag 10 april 2016 @ 19:10:
[...]

Extruder verstoppen gaat sneller dan je denkt. Heb het binnen 1,5 uur voor elkaar gekregen met een nieuwe extruder. :X
De kleine simpele prints gaan nu best goed zonder het probleem. Maar grotere iets complexere prints heb ik toch hetzelfde probleem weer.
Ben nu aan het proberen met Cura en Simplify3D maar beide geven het probleem.

Zal van het weekend de Extruder is bekijken en eventueel ontstoppen.

Iemand toevallig nog andere ideeen wat dit probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Tom-Z schreef op zondag 10 april 2016 @ 23:45:

Als je iets als 3Dlac gebruikt is 60-70 graden vaak prima. Op kapton moet je wel hoger, maar ja, wie gebruikt dat nog? ;)
klablabla schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:05:
[...]

Verkeerde temperatuur, waardoor het teveel kracht kost om het filament door te duwen. Als je het handmatig doorduwt, gaat het dan makkelijk?

[ Voor 29% gewijzigd door Brupje op 13-04-2016 16:31 ]

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
klablabla schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:05:
[...]

De kleine simpele prints gaan nu best goed zonder het probleem. Maar grotere iets complexere prints heb ik toch hetzelfde probleem weer.
Ben nu aan het proberen met Cura en Simplify3D maar beide geven het probleem.

Zal van het weekend de Extruder is bekijken en eventueel ontstoppen.

[video]
Niet echt bekend met i3, maar deze direct drive heeft dacht ik een losse nozzle, die je kunt verwijderen (veelal even hotend voor opwarmen om los te maken, daarna stappenmotor uitschakelen).
Controleer eens hoeveel kracht het met de hand kost voor paar verschillende stukjes filament (hotend weer laten afkoelen voor testen met uitgeschakelde stappenmotor of het geheel zonder stroom en zonder nozzle)

Belangrijk is om verschillende stukjes (verschillende kleuren als je die hebt) filament te testen, filament heeft al vaak een tolerantie 0,05-0,1mm en een te strakke afstelling van direct-drive (hoge veerdruk) wordt die ook nog wat vervormt en heatbreaks zijn ook niet altijd aan de maat en er zijn verschillende maten (voor 1.75/2,85/3.0 bijv Real is 2,85/Esun is 3.0) en dit geeft ook een indruk of alles in lijn gemonteerd is

Ben je goed begaan in electronica dan kan je A4988 stick-steps (DRV8825 zijn stuk moeilijker te rmeten) eens controleren op Vref en let vooral op welke sense weerstand je hebt (link)

Edit: ik gebruik laatste tijd vrijwel alleen slic3r 1.3.0-dev met autospeed en voor lastig filament voer ik in stappen deze op van 3-4 ul/seconde naar een hogere waarde met paar kleine prints, voor ik een grotere 50-500 cm3 start.

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 13-04-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:14:
[...]

PLA neem ik aan dat je bedoelt?
Nee, ABS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
[...]

[...]

---

Wat ik heb gedaan:

Ik ben erachter gekomen dat het in dit geval ligt aan het filament. _/-\o_ De kleur rood van het antimicrobieel PLA filament is erg slecht. Met de kleur wit van het antimicrobieel PLA filament heb ik geen problemen, hierbij moet ik erg veel kracht gebruiken om het voorwerp kapot te krijgen. _/-\o_ Mailtje naar 123-3d is al uit de deur om te kijken of ik zelf net pech heb met deze kleur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nosmo.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:48
Na een paar jaar met een Prusa Steel geprint te hebben en na bijna alles aan die printer te hebben aangepast en verbeterd ben ik nu eindelijk tevreden met het print resultaat. Maar dat haalt wel een beetje de lol er af. ;)

Dus het werd tijd voor een nieuwe printer en een beetje meer uitdaging deze keer. Bij mijn omzwervingen op het grote interweb kwam ik de G&C printer van Felipe Campos tegen. Dit is een core XY printer en Felipe heeft al zijn tekeningen gepubliceerd op thingiverse en het leek me wel wat om mijn versie van deze printer te gaan bouwen.

De lat ligt wel een beetje hoger dan bij de Prusa dus dit waren de eisen;

1 - Sneller maar wel een hoge print kwaliteit.
2 - Stabiliteit en betrouwbaarheid, ik ga deze printer gebruiken voor kleine productie runs dus zit ik niet te wachten op mislukte prints.
3 - Moet eenvoudig in het gebruik zijn zodat vrouw en kinderen hem ook kunnen gebruiken zonder hulp.
4 - Stiller.
5 - Moet er enigszins professioneel uitzien.
6 - Dichte zijwanden om warping door tocht tegen te gaan.

Ik besef dat het heel moeilijk gaat worden om al deze doelstellingen te verwezenlijken vandaar dat ik mijn printer "Unobtanium" genoemd heb. Mijn volledige buildlog staan hier.

De voorlopige specificaties zijn;

- Originele maat volgens Felippes ontwerp
- Afgesloten aan vijf zijdes, de bovenkant blijft open.
- MKS SBase 32bit contoller (Smoothieboard ripoff, ja ik weet het!)
- 3.2" color touchscreen
- Eén Bowden hotend, later misschien nog één.
- 200 x 200 mm Mk3 heated bed.

De printer is inmiddels bijna klaar, hij print en de kwaliteit is goed maar er zijn nog wel wat tweaks mogelijks denk ik. Ook zijn de zijwanden nog niet klaar.

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-34.jpg

Een paar foto's van de bouw;

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-19.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-23.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-24.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-26.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-27.jpg

Eerste testrun nadat ik de Chinese hotend vervangen had door een echte E3D V6;

Youtube video of the first test print with a genuine E3D hotend

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-30.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-31.jpg

"Unobtanium" start screen
Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-32.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-35.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-36.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-37.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/CoryXYBuild/CoreXYBuild-38.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Nosmo. op 14-04-2016 22:15 ]

Unobtanium 3D Printer Buildlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 16:32
Ziet er goed uit! Ik was ook een corexy aan het bouwen maar de afmetingen van het frame waren niet naar mijn smaak, niet iets wat je op je bureau zet (veel te groot).
Nu heb ik net spul besteld om hem om te bouwen naar een aluminium ultimaker 2 clone.

Ik ben nu wel op zoek naar een plek om mijn smooth rods vandaan te halen. Iemand enig idee waar ik goede kwaliteit rods voor een mooi prijsje kan halen/bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
stappenmotor.nl doet het altijd prima voor mij.

http://stappenmotor.nl/St...en/linearegeleidingen.htm

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
Ik ben een toyrep aan het bouwen maar ik weet niet waar ik gladde rods kan kopen iemand een suggestie behalve stappenmotor.nl ? Die threaded rods zijn overal maar de gladde zijn nergens! Is er een bepaald soort bedrijf dat deze dingen heeft?

[ Voor 19% gewijzigd door terracide op 15-04-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09
terracide schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:04:
Ik ben een toyrep aan het bouwen maar ik weet niet waar ik gladde rods kan kopen iemand een suggestie behalve stappenmotor.nl ? Die threaded rods zijn overal maar de gladde zijn nergens! Is er een bepaald soort bedrijf dat deze dingen heeft?
Ik heb de mijne voor een I3 bij conrad besteld. Ze hebben daar zilverstaal staf materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Zilverstaal is volgens mij boterzacht (23HRC). Als je het met lineaire lagers wil gebruiken (LM8UU) moet je geloof ik minstens 58-62 HRC hebben anders zitten er binnen no-time groeven in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
Ik heb de mijne bij motedis.com gekocht. Loeihard, en zeer redelijk qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Nosmo. schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:41:
Na een paar jaar met een Prusa Steel geprint te hebben en na bijna alles aan die printer te hebben aangepast en verbeterd ben ik nu eindelijk tevreden met het print resultaat. Maar dat haalt wel een beetje de lol er af. ;)

Dus het werd tijd voor een nieuwe printer en een beetje meer uitdaging deze keer. Bij mijn omzwervingen op het grote interweb kwam ik de G&C printer van Felipe Campos tegen. Dit is een core XY printer en Felipe heeft al zijn tekeningen gepubliceerd op thingiverse en het leek me wel wat om mijn versie van deze printer te gaan bouwen.
<knip>
Ja, je hebt het voor elkaar! Je hebt me jaloers gemaakt en ik wil er ook 1 ! :9~
Het ziet er goed uit. Petje af ! _/-\o_

Hoeveel uur heb je er inmiddels inzitten en wat heeft het allemaal gekost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Tom-Z schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:04:
Zilverstaal is volgens mij boterzacht (23HRC). Als je het met lineaire lagers wil gebruiken (LM8UU) moet je geloof ik minstens 58-62 HRC hebben anders zitten er binnen no-time groeven in.
Als dat de enige bottleneck is, je kan zelf ook vervangers ervoor printen met IGUS iglidur® l180-PF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Mede-tweakers, ik heb hier en daar eens zitten lezen en ben erg geinteresseerd geraakt in het maken/kopen van een 3D printer.

Nu heb je PLA en ABS, zo ver ik nu wijs ben geworden en de resultaten heb gezien neigt mijn voorkeur naar PLA. Resultaat op 0.1 of 0.2 (zelf 0.15) mm zijn behoorlijk groot! dat had ik echt niet verwacht.

Wel vraag ik mij af of er nu een groot verschil zit in de Nederlandse 3D klant en klare/zelfbouw kits printers of een chinese "el-cheapo" versie. El cheapo's gaan vanaf 200,- euro terwijl dit in Nederland 400,- euro is. Kan iemand mij het grote verschil vertellen?

Kan iemand mij overigens vertellen wat een benodigd gemiddeld budget is om mee te starten voor zelfbouwkits? Dat mis ik helaas een beetje in de start-post. Geen idee waar ik moet starten voor dat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkps1
  • Laatst online: 08-10 12:29
peterkps1 schreef op zondag 10 april 2016 @ 23:32:
Ik ben sinds deze week in het bezit van een Geeetech Pruza i3 X printer.

Heb bij 123-3d.nl een rol met zwart ABS filament (https://www.123-3d.nl/REA...-ABS-1-kg-i504-t7369.html) en kapton stickers besteld. Probleem waar ik tegen aan loop is dat mijn werk niet op zijn plaats blift staan. Vooral de kleine onderdelen laten los.

Volgens 123-3d.nl moet mijn filament een bed-temp van 60 graden hebben. Maar op internet zie ik temperaturen voor ABS van 110 graden. Wat is nu de goede? Ik heb beide geprobeerd, mijn bed wordt max 103 graden. maar het gaat vaak fout. Ook als er grotere oppervlakten geprint worden gaat het fout. Dit lijkt vooral te komen doordat de ABS krom trekt.

Bij dit lego-blokje zie je wat er fout is gegeaan aan de onder kant.. de rondjes in die in het midden horen zijn verschoven.
[afbeelding]
Ik heb nu een andere voeding aan het heatbed gehangen (13,8 volt / 20 amp) en nu wordt ie 120 graden en trekt 8 ampere aan stroom.

Als ik de capton schoonmaak met amoniak (geen aceton bij de hand) blijft het spul plakken als de neten.

Nu de eindstop van de op en neergaande as vervangen door een optisch model en dan moet het nog beter gaan. Dat mechanische ding is zo onzuiver als de ziekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:38

Kheos

FP ProMod
Tom-Z schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:04:
<metallurgy-nerd mode>
jij het het waarschijnlijk over zachtgegloeid zilverstaal.
eigenlijk zegt de term zilverstaal meer iets over de afwerking dan over de samenstelling van het staal maar het is meestal 115CrV3 en gehard kan dat een 58-62 HRC worden. dus zolang je gehard zilverstaal koopt is er niks aan de hand
</metallurgy-nerd mode>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
Bigfoot48 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:22:
[...]

Ja, je hebt het voor elkaar! Je hebt me jaloers gemaakt en ik wil er ook 1 ! :9~
Het ziet er goed uit. Petje af ! _/-\o_

Hoeveel uur heb je er inmiddels inzitten en wat heeft het allemaal gekost? :)
Tja, hoeveel uur? Ik denk dat het bouwen zelf ongeveer een uur of 80 is geweest, maar er gaat ook heel veel tijd zitten in het uitzoek werk en het printen van de onderdelen. Al met al ben ik ongeveer een maand bezig geweest.

Qua kosten zit ik nu net over de €550,-, maar er komen nog een paar upgrades aan dus ik denk dat ik zo rond de €600,- uitkom. De kosten waren minder geweest als ik geen Igus lagers en direct de juiste hot-end gekocht had.

Ik hoop dat ik met de verkoop van m'n Prusa Steel nog wat terugverdien. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nosmo. op 15-04-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Nosmo. schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:45:
[...]

Tja, hoeveel uur? Ik denk dat het bouwen zelf ongeveer een uur of 80 is geweest, maar er gaat ook heel veel tijd zitten in het uitzoek werk en het printen van de onderdelen. Al met al ben ik ongeveer een maand bezig geweest.

Qua kosten zit ik nu net over de €550,-, maar er komen nog een paar upgrades aan dus ik denk dat ik zo rond de €600,- uitkom. De kosten waren minder geweest als ik geen Igus lagers en direct de juiste hot-end gekocht had.

Ik hoop dat ik met de verkoop van m'n Prusa Steel nog wat terugverdien. ;)
Als je mij wat uitleg e.d. per DM kan sturen heb ik zeker interesse in je Prusa ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik ben ook aan het kijken voor andere assen, op de stalen assen zijn wat groeven in gekomen .
Ik heb een offerte aangevraagd bij THN en zit te twijfelen tussen 2 types, namelijk:
TS 010.00 h6 X46Cr13
Materiaal 1.4034
Gehard en geslepen rvs as
en
TS 010.00 h6 CF53 CHROME
Materiaal 1.1213 CHROOM
Gehard en geslepen as verchroomd
Welk type zou ik het beste kunnen nemen?
Nosmo. schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:45:
[...]

Was jij niet tevreden over de Igus lagers , ik wilde deze ook aanschaffen?
Wat zijn de nadelen dan en welke kan ik het best kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
[b][message=46538099,noline]

.......

Was jij niet tevreden over de Igus lagers , ik wilde deze ook aanschaffen?
Wat zijn de nadelen dan en welke kan ik het best kopen?
Het probleem met de Igus lagers is dat ze vervormen door het aanklemmen van de (kunsstof) behuizing waar ze inzitten. Zodra de lagers vervormen gaan ze zwaar lopen en krijg je ongewenste afwijkingen in de prints. Als je ze minder klemt krijg je speling tussen de behuizing en de lagers en dat wil je ook niet.

Ik denk dat Igus lagers het beste werken in een vormvaste metalen behuizing, dan kun je een zuivere passing creëren zonder dat de lagers vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:15
Ik heb gister deze geprint met pla.

http://www.thingiverse.com/thing:91389

direct na het printen waren ze te strak om over mijn assen te gaan. Een paar keer over een 8mm threaded rod halen maakt ze wat losser.

binnenkort even een andere x carriage printen en dan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Ik heb laatst met een wedstrijd een Tunell Monitor (double) gewonnen. Hij ligt hier al een tijdje stof te verzamelen, heeft er iemand anders misschien interesse in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:29
Standaard zat er een fan op mijn extruder terwijl ik een bowden setup heb. Zo ongeveer.
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/71WF4p1RYJL._SY355_.jpg

Kan het kwaad om deze weg te halen ? zie het nut van een fan op deze locatie namelijk niet echt. Het lijkt me beter te gebruiken bij de extruder zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roy--93 schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:27:
Standaard zat er een fan op mijn extruder terwijl ik een bowden setup heb. Zo ongeveer.
[afbeelding]

Kan het kwaad om deze weg te halen ? zie het nut van een fan op deze locatie namelijk niet echt. Het lijkt me beter te gebruiken bij de extruder zelf.
Het kan zijn dat die fan is om te voorkomen dat je filament te warm wordt door de motor en dan een prop vormt in je Bowden cable. Je kunt het uiteraard prima proberen - al het niet goed gaat zet je het ding gewoon weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ik ben zelf dus in het bezit van een prusa mendel en ben toe aan een nieuwe x carriage omdat mijn pla bushings te veel speling hebben en ik de eerdere geposte lm8uu formfactor pla bushings will plaatsen.

Echter merk ik dat de x as van een prusa mendel niet zo praktisch is ontworpen al bij de i3.

Zijn er mensen bekend met een upgrade voor de prusa mendel waarbij de x as meer lijkt op die van de i3 ?
Dus met de smooth rods boven elkaar ipv naast elkaar?

Ik kon er zelf niet iets over vinden omdat de i3 zo razend populair is en dat ongeveer alles lijkt te zijn waar men nog over rept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Jackxl schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:38:
Zijn er mensen bekend met een upgrade voor de prusa mendel waarbij de x as meer lijkt op die van de i3 ?
Misschien kun je kijken naar de reprappro mendel/TriColor Mendel welke wel bowden zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 18-04-2016 08:46 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jackxl schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:38:
Ik ben zelf dus in het bezit van een prusa mendel en ben toe aan een nieuwe x carriage omdat mijn pla bushings te veel speling hebben en ik de eerdere geposte lm8uu formfactor pla bushings will plaatsen.

Echter merk ik dat de x as van een prusa mendel niet zo praktisch is ontworpen al bij de i3.

Ik kon er zelf niet iets over vinden omdat de i3 zo razend populair is en dat ongeveer alles lijkt te zijn waar men nog over rept.
Ik heb daar wel eens over nagedacht maar dan verlies je veel printvolume in de Y-richting omdat de extruder dan 'uit het midden' geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:00:
[...]

*knip*...verlies je veel printvolume in de Y-richting omdat de extruder dan 'uit het midden' geplaatst is.
De afstand die je nozzle zich over de y as verplaatst (uit het center van je bed) kun je natuurlijk compenseren door je bed die zelfde afstand te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jackxl schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:09:
[...]

De afstand die je nozzle zich over de y as verplaatst (uit het center van je bed) kun je natuurlijk compenseren door je bed die zelfde afstand te verplaatsen.
Yep, maar voor mij was het teveel gedoe omdat dan ongeveer de hele printer omgebouwd moest worden. Dan is het makkelijker om gewoon ergens goedkoop een frame-kit van een i3 te kopen en de printer naar een i3 om te bouwen.
Pagina: 1 ... 71 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.