Na een paar jaar met een Prusa Steel geprint te hebben en na bijna alles aan die printer te hebben aangepast en verbeterd ben ik nu eindelijk tevreden met het print resultaat. Maar dat haalt wel een beetje de lol er af.
Dus het werd tijd voor een nieuwe printer en een beetje meer uitdaging deze keer. Bij mijn omzwervingen op het grote interweb kwam ik de G&C printer van Felipe Campos tegen. Dit is een core XY printer en Felipe heeft al zijn tekeningen gepubliceerd op
thingiverse en het leek me wel wat om mijn versie van deze printer te gaan bouwen.
De lat ligt wel een beetje hoger dan bij de Prusa dus dit waren de eisen;
1 - Sneller maar wel een hoge print kwaliteit.
2 - Stabiliteit en betrouwbaarheid, ik ga deze printer gebruiken voor kleine productie runs dus zit ik niet te wachten op mislukte prints.
3 - Moet eenvoudig in het gebruik zijn zodat vrouw en kinderen hem ook kunnen gebruiken zonder hulp.
4 - Stiller.
5 - Moet er enigszins professioneel uitzien.
6 - Dichte zijwanden om warping door tocht tegen te gaan.
Ik besef dat het heel moeilijk gaat worden om al deze doelstellingen te verwezenlijken vandaar dat ik mijn printer "Unobtanium" genoemd heb. Mijn volledige buildlog staan
hier.
De voorlopige specificaties zijn;
- Originele maat volgens Felippes ontwerp
- Afgesloten aan vijf zijdes, de bovenkant blijft open.
- MKS SBase 32bit contoller (Smoothieboard ripoff, ja ik weet het!)
- 3.2" color touchscreen
- Eén Bowden hotend, later misschien nog één.
- 200 x 200 mm Mk3 heated bed.
De printer is inmiddels bijna klaar, hij print en de kwaliteit is goed maar er zijn nog wel wat tweaks mogelijks denk ik. Ook zijn de zijwanden nog niet klaar.
Een paar foto's van de bouw;
Eerste testrun nadat ik de Chinese hotend vervangen had door een echte E3D V6;
Youtube video of the first test print with a genuine E3D hotend
"Unobtanium" start screen
[
Voor 34% gewijzigd door
Nosmo. op 14-04-2016 22:15
]