Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Aangezien ik nu een MK8 extruder heb besteld, vroeg ik mijzelf af welke print cooler aan te raden is.
Op Thingiverse staan zat designs, maar ik heb geen zin om er 5 uit te proberen als iemand al uit ervaring een goed design heeft gevonden.

Dus welke fan duct bevelen jullie aan om te printen voor de Prusa I3 + MK8 extruder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:31
Maar langzaam 0.3mm lagen printen kan ook een heel leuk textuur geven :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8108870/IMG_1059.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 00:03
Ik zie de link van de RepRap Calculator weleens voorbij komen, maar hebben jullie weleens naar het gedeelte van de optimale laaghoogte gekeken?
Gezien de laatste posts hier over laaghoogtes gaan wou ik het even aanhalen, want als je je z-as met een m5 draad (en 16-step drivers) aanstuurt dan gaat je z-as 0.004 mm per stap omhoog. Dit betekent dat het voor een 3D printer dus niet mogelijk is om op een hoogte van 0.25 mm (of elke hoogte van 0.x5 mm) te stoppen omdat dit een halve stap betekent. Als je een object van 100 mm hoog maakt met een laaghoogte van 0.25 dan zal je uiteindelijke print 99.2 mm zijn. Klinkt als een klein verschil maar is wellicht toch het vermelden waard. Ik zou dan voor de zekerheid gewoon 0.2 mm nemen.

Overigens is dit geen probleem als je 32 step drivers gebruikt zoals de DRV's maar een groter probleem met leadscrews.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
soulcrusher schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:41:
Ik zie de link van de RepRap Calculator weleens voorbij komen, maar hebben jullie weleens naar het gedeelte van de optimale laaghoogte gekeken?
Gezien de laatste posts hier over laaghoogtes gaan wou ik het even aanhalen, want als je je z-as met een m5 draad (en 16-step drivers) aanstuurt dan gaat je z-as 0.004 mm per stap omhoog. Dit betekent dat het voor een 3D printer dus niet mogelijk is om op een hoogte van 0.25 mm (of elke hoogte van 0.x5 mm) te stoppen omdat dit een halve stap betekent. Als je een object van 100 mm hoog maakt met een laaghoogte van 0.25 dan zal je uiteindelijke print 99.2 mm zijn. Klinkt als een klein verschil maar is wellicht toch het vermelden waard. Ik zou dan voor de zekerheid gewoon 0.2 mm nemen.

Overigens is dit geen probleem als je 32 step drivers gebruikt zoals de DRV's maar een groter probleem met leadscrews.
der zit wel een kern van waarheid in je verhaal maar in je berekening gaat wat mis denk ik :)
inderdaad een halve stap is niet te doen maar dat betekend dat een laag van 0.252 mm maakt, word namelijk naar boven afgerond naar mijn weten.

dus je bent per laag 2micron extra aan het printen wat op je 100mm uitkomt op 0.2mm :) Als jij die afwijking weet te bereiken op een printje van 100mm dan geef ik je op een presenteer blaadje dat je erg netjes bezig bent.

Maar inderdaad als je het echt netjes wilt doen houd je er rekening mee in je laagdikteinstelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
WeeDzi schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:52:
[...]

der zit wel een kern van waarheid in je verhaal maar in je berekening gaat wat mis denk ik :)
inderdaad een halve stap is niet te doen maar dat betekend dat een laag van 0.252 mm maakt, word namelijk naar boven afgerond naar mijn weten.

dus je bent per laag 2micron extra aan het printen wat op je 100mm uitkomt op 0.2mm :) Als jij die afwijking weet te bereiken op een printje van 100mm dan geef ik je op een presenteer blaadje dat je erg netjes bezig bent.

Maar inderdaad als je het echt netjes wilt doen houd je er rekening mee in je laagdikteinstelling :)
Mijn berekening klopt wel hoor:
100mm zijn (100/0.25=)400 lagen.
Per laag zit je 0.002 mm hoger, dus in totaal 400*0.002=0.8mm.
Toen ik met mijn post begon was ik in de veronderstelling dat dit verschil wel groter zou zijn moet ik toegeven :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
soulcrusher schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:56:
[...]

Mijn berekening klopt wel hoor:
100mm zijn (100/0.25=)400 lagen.
Per laag zit je 0.002 mm hoger, dus in totaal 400*0.002=0.8mm.
Toen ik met mijn post begon was ik in de veronderstelling dat dit verschil wel groter zou zijn moet ik toegeven :+
hahahaha idd ik zie dat ik zelf een rekenfout heb gemaakt hahaha is inderdaad 0.8mm hoger
maar dan nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

M8x1.25.. daarom had ik op m'n printer een laaghoogte van 0.15625 (1.25/8) ingesteld voor m'n nette prints, voor de "ruwe" prints gebruikte ik 0.25 (met een 0.4mm nozzle)

Voor andere draadtypes zijn dr andere optimale getallen, maar dat dus. :)

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 10-03-2016 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Nieuw projectje in aanbouw, ultimaker2 van alu extrusie.

Afbeeldingslocatie: http://i1105.photobucket.com/albums/h356/redmer_bootsma/IMG_20160311_233851_zps3oxobn3e.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door reddo op 12-03-2016 21:14 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:53:
Die flex koppeling is er juist voor bedoeld om overbepaaldheid en kleine uitlijnproblemen te verhelpen. Dat lijkt me juist het grootste probleem aan die motor met ingebouwde as; er is geen flex koppeling. Ik denk dat je je problemen beter op een andere manier kan oplossen..
Die uitlijnproblemen ontstaan ook juist doordat je met losse onderdelen werkt. Als je oplet dat je niet alles moervast zet en het zichzelf stuk laat draaien zou dit best prima moeten werken.

Zelf ben ik juist op zoek geweest naar een manier om een as direct aan een stappenmotor te zetten. Die koppelstukken introduceren vaak meer problemen dan ze oplossen (backlash en andere speling, ze kosten flink wat ruimte en zitten nooit echt recht).
Iemand ooit wel eens een kapotte stappenmotor gehad? Ik nog nooit in elk geval. En ik heb die motoren wel eens maanden laten draaien op een temperatuur dat ik ze niet aan kon raken...
Te heet om aan te raken is alles boven de 55 graden. Niet noodzakelijk indrukwekkend of veelzeggend :P
WeeDzi schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:00:
Nou das vrij simpel eigenlijk, de spoed op een metrische bout is er voor bedoeld om iets vast te zetten en niet om iets aan te drijven. Daarvoor gebruik je normaal gesproken een spindel voor.
Maar goed het werkt wel prima verder.
Afhankelijk van hoe en wat slijt je soms in alarmerend tempo door je draadeind heen. Ze zijn niet gemaakt om dergelijke krachten stelselmatig te absorberen. Soms gaat het, vaak ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2016 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
reddo schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:44:

[afbeelding]
Hij ziet er goed uit :) Ik zou het totaal niet erg vinden als je meer foto's van de ontwikkeling op dit forum zou plaatsen 8)

Ik zat er ook aan te denken om een soort gelijke variant te gaan maken.
Alleen ik twijfel over de aandrijving, die jij nu gebruikt of Cartesiaans.

Kan je daarover advies geven? :)

#############################

Even iets anders, ik voel me een beetje een noob maar kan iemand mij vertellen hoe je foto's van je google drive kan instellen zodat je een link hier in GOT kan gebruiken? Ik ben in dit topic al een paar foto's van mensen tegen gekomen die het wel voor elkaar hebben gekregen. Het is dus mogelijk 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Bigfoot48 op 14-03-2016 11:16 . Reden: nog een vraag toegevoegd :) ]

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 02:25:
[...]

[...]

Afhankelijk van hoe en wat slijt je soms in alarmerend tempo door je draadeind heen. Ze zijn niet gemaakt om dergelijke krachten stelselmatig te absorberen. Soms gaat het, vaak ook niet.
Dat klopt helemaal daarom zeg ik het is er niet voor gemaakt. ik heb zelf nooit problemen ondervonden met slijtage... Maar als het wat scheef allemaal zit dan is dat er inderdaad zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Bigfoot48 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:37:
[...]

Hij ziet er goed uit :) Ik zou het totaal niet erg vinden als je meer foto's van de ontwikkeling op dit forum zou plaatsen 8)

Ik zat er ook aan te denken om een soort gelijke variant te gaan maken.
Alleen ik twijfel over de aandrijving, die jij nu gebruikt of Cartesiaans.

Kan je daarover advies geven? :)
Beetje gesmokkeld deze keer, bestaand ontwerp een klein beetje aangepast....

http://www.thingiverse.com/thing:811271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Ik heb mijn diamond hotend met andere E3D Lite kloons aangesloten en deze blijven warempel goed werken _/-\o_
Zelfs na het compleet afkoelen van de hotend en een nieuwe printjob aan te zetten gaat hij vrolijk weer verder :D

Helaas had ik in mijn firmware nog staan dat de extruder een offset van 24mm had. De firmware dacht dat het 2 verschillende extruders waren terwijl het er maar 1 was :+

Zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/claWuty.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Rqd7EJb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nYTsyZn.jpg

Nu worstel ik met het volgende probleem, ik heb nu 3 verschillende kleuren erin zitten:
- Extruder0; rood
- Extruder1; zwart
- Extruder2; blauw

Nu wil iets afdrukken met alleen Extruder1; zwart, nu heb je voor Cura een plugin waar je een extruder naar willekeur kan kiezen.
Echter komt nu het probleem naar voren, mijn rumba heeft voor elke extruder een uitgang om de extruder te verwarmen, echter omdat het een 3-in-1 is alleen op de heater aangesloten op de uitgang voor extruder0.
Nu gaat hij op de uitgang voor extruder1 spanning zetten maar komt zo nooit op temperatuur.
Zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hXUME4d.jpg

Nu wil ik dat graag aanpassen in de firmware zoals het met de temperatuur sensor is gedaan. In het voorbeeld kan je zien dat hij voor elke extruder dezelfde temperatuur ziet.

Kort samengevat :) Firmware aanpassen dat wanneer hij heater0, heater1 of heater2 aanzet altijd heater0 pakt.

Nu heb ik al in de firmware zitten neuzen maar werkend heb ik het nog niet gekregen, wel niet-werkend. :?
Iemand ervaringen met de marlin firmware?

Hier is de mijne

Ik heb het idee dat het in de pins.h moet zitten, ik maak gebruik van een Rumba bord.
De pinsassignment voor Rumba begint van regel 1606 tot 1720.
Alleen daar staat op een gegeven moment #Define HEATER_0_PIN -1
Echter staat dit ook al bij de andere HEATER_1_PIN en HEATER_2_PIN

[ Voor 7% gewijzigd door Bigfoot48 op 14-03-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:34
Bigfoot48 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:36:
<knip>
Ik heb het idee dat het in de pins.h moet zitten, ik maak gebruik van een Rumba bord.
Kijk eens hier

Ik ga voor Ramps+expander/repetier met color-mixing 16 extruders

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 19:36
Ik heb een testblokje geprint van 20x20x20 op een layerdikte van 0,2.
Alles ziet er goed uit behalve de toplayer, ik denk dat dit te maken heeft met underextrusion.
Zit er in Slic3r de mogelijkheid om op de toplayer iets meer filament te gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0646kl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door 19roland70 op 15-03-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19roland70 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:41:
Ik heb een testblokje geprint van 20x20x20 op een layerdikte van 0,2.
Alles ziet er goed uit behalve de toplayer, ik denk dat dit te maken heeft met underextrusion.
Zit er in Slic3r de mogelijkheid om op de toplayer iets meer filament te gebruiken?
[afbeelding]
Ik zie niet veel dat me doet denken aan onderextrusie. Wel aan een te hoge temperatuur en/of overextrusie (golvende wanden en ronde hoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Domba schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:01:
[...]

Kijk eens hier

Ik ga voor Ramps+expander/repetier met color-mixing 16 extruders
Helaas werkt het niet. Ik ben nog even verder gaan stoeien met de firmware maar welke aanpassing ik ook doe, het wil niet werken.

Ik ben deze pagina tegen gekomen Cyclops/Chimera on Rigidbot

Bij het Rumba gedeelte heb ik alles aangepast naar dezelfde poort maar ook dat wil niet werken.
Wat ik wel vreemd vindt is dat het wel voor de temperatuur sensor werkt maar niet voor de heater.

Hier is mijn nieuwe code:
#if (TEMP_SENSOR_0==0)
#define TEMP_0_PIN -1
#define HEATER_0_PIN 2
#else
#define HEATER_0_PIN 2 // EXTRUDER 1
#if (TEMP_SENSOR_0==-1)
#define TEMP_0_PIN 6 // ANALOG NUMBERING - connector *K1* on RUMBA thermocouple ADD ON is used
#else
#define TEMP_0_PIN 15 // ANALOG NUMBERING - default connector for thermistor *T0* on rumba board is used
#endif
#endif

#if (TEMP_SENSOR_1==0)
#define TEMP_1_PIN -1
#define HEATER_1_PIN 2
#else
#define HEATER_1_PIN 2 // EXTRUDER 2
#if (TEMP_SENSOR_1==-1)
#define TEMP_1_PIN 6 // ANALOG NUMBERING - connector *K2* on RUMBA thermocouple ADD ON is used
#else
#define TEMP_1_PIN 15//14 // ANALOG NUMBERING - default connector for thermistor *T1* on rumba board is used
#endif
#endif

#if (TEMP_SENSOR_2==0)
#define TEMP_2_PIN -1
#define HEATER_2_PIN 2
#else
#define HEATER_2_PIN 2 // EXTRUDER 3
#if (TEMP_SENSOR_2==-1)
#define TEMP_2_PIN 6 // ANALOG NUMBERING - connector *K3* on RUMBA thermocouple ADD ON is used <-- this can not be used when TEMP_SENSOR_BED is defined as thermocouple
#else
#define TEMP_2_PIN 15//13 // ANALOG NUMBERING - default connector for thermistor *T2* on rumba board is used
#endif
#endif

Zit ik in het verkeerde bestand te kijken?

Kan ik ongestraft de uitgangen van heater_0, heater_1 en heater_2 aan elkaar knopen en dan naar de heater toe?
Theoretisch is het mogelijk dat de uitgangen tegelijkertijd aangaan. Nu is het lang geleden dat ik electrotechniek heb gehad maar dit moet toch kunnen?

[ Voor 5% gewijzigd door Bigfoot48 op 15-03-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:34
Bigfoot48 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:06:
[...]

Zit ik in het verkeerde bestand te kijken?
Ben niet thuis in Marlin, maar welke versie rumba of clone heb je.
Zitten de connector benaming EXP1 en EXP2 in de zelfde volgorde boven de 2560 of omgedraait zoals voor de "blue" versie,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Domba schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:15:
[...]

Ben niet thuis in Marlin, maar welke versie rumba of clone heb je.
Zitten de connector benaming EXP1 en EXP2 in de zelfde volgorde boven de 2560 of omgedraait zoals voor de "blue" versie,
Ik heb de blauwe versie :) Het was inderdaad even vogelen eerdat ik er achter was dat je de EXP1 en EXP2 moet opdraaien, maar die versie heb ik ;)

Even iets anders, ik loop al een tijdje met het idee rond(ik noem ze meestal brain-farts 8) ).
Maar is het een idee om een keer een GOT 3D Printer dag te organiseren?

[ Voor 14% gewijzigd door Bigfoot48 op 16-03-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:29
Gisteren mijn eerste 3d printer in ontvangst mogen nemen. :) :)
Gaat hier om een geeetech rostock g2s in kit vorm.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lDNc6n9.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
roy--93 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:36:

[afbeelding]
Welcome to the club ! ;)

Succes met de bouw, ennuh pictures or it didn't happened 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Laatst online: 21:15
roy--93 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:36:

[afbeelding]
Welkom, veel succes met het in elkaar zetten :)

Afgelopen nacht een blok van 80 x 80 x 80 met een 50% vulling wezen printen voor iemand anders (overkill maar hij wilde dat), kom ik later terug zit hij op 95% in de lucht aan het printen en trof ik deze bende aan, zo jammer dat hij dat pas deed na 70% toen ik hem even uit het oog verloor. Vanavond maar een rematch :)

Prusa i3 mislukte print 17-03-16

Note:
Beetje jammer dat ergens de PLA onder de printkop wist te komen en daardoor groot deel zo de prullenbak in kon.

Onderstaande moest het worden:

Print PJ

[ Voor 11% gewijzigd door lubbertkramer op 17-03-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
lubbertkramer schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:45:
[...]
<knip> trof ik deze bende aan, <knip>
Ik heb het probleem ook gehad, toen ik het zag deed ik spontaan een vreugde dansje :+

Je kan het probleem gedeelte tegen gaan door de spoel achter de printer te plaatsen zodat er altijd spanning op blijft staan. Ik heb een pvc-buis 60mm er door heen gestoken en het rolt als een trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
Het heeft een aantal uur geduurd maar dan heb je ook wat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oXPyZZ9.jpg?1

Het zelf bouwen is toch ook wel heel leuk om te doen, en zelfs voor een eerste printer goed te doen met de uitleg op internet.

Nu kan het afstellen en testen gaan beginnen.

Ik moet alleen nog filament kopen en dit had ik gezien bij 123-3d.nl.
Is dit iets of zouden jullie wat anders aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

roy--93 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:44:

[afbeelding]

Het zelf bouwen is toch ook wel heel leuk om te doen, en zelfs voor een eerste printer goed te doen met de uitleg op internet.

Ziet er goed uit, strak gebouwd.

Ik ben zelf ook weer net begonnen en gebruik Formfutura, bevalt prima alleen wel wat prijziger in vergelijk, het zijn rollen van 750g.

Vorige week bij de fabrikant besteld, met kortings code gevonden op internet, stond 10% maar in praktijk 15%, dus mooi meegenomen (CULTSFUTURA). Enige is dat de transporteur nog in 1998 leeft en bestelling van vrijdag om maandag levert, maar dat ter zijde :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
roy--93 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:44:

[afbeelding]

Ziet er goed uit _/-\o_

Het afstellen kan een hel zijn, ik hoop voor je dat het allemaal mee zit :*)

Ik haal mijn filament altijd zo goedkoop en soms zo snel mogelijk, het ligt eraan wat eerder komt 8)
123-3d heb ik geen klachten over en voor 22.00 uur besteld morgen in huis :D en anders bij reprapworld.

Ik ben nog even verder aan het stoeien gegaan met mijn firmware en het wordt steeds vreemder :'(

Ik heb de uitgangen van HE0, HE1 en HE2 aan elkaar geknoopt en verbonden met de Heater van de extruder.

Helaas gaf dit niet direct een oplossing dus ben ik in de firmware gedoken en heb de #if en #else verwijderd en aangepast naar:
#define HEATER_0_PIN 2
#define TEMP_0_PIN 15

#define HEATER_1_PIN 3
#define TEMP_1_PIN 15

#define HEATER_2_PIN 6
#define TEMP_2_PIN 15

En warempel dit werkt. Hij gaat nu netjes zijn heatbed verwarmen en vervolgens de heater van de extruder.
Ik zie ook dat het ledje bij de uitgang HE1 aangaat.
Maar..... wanneer hij op temperatuur komt 195 graden, springt hij opeens naar 0 en begint weer af te koelen.
In het display blijft Heating.... staan. Is dit een foutje in de gcode?

Maar ik heb me niet laten kennen en heb de firmware aangepast en hetzelfde truukje toegepast als dat ik bij temp_1_pin en temp_2_pin heb gedaan.

Het is als volgt:
#define HEATER_0_PIN 2
#define TEMP_0_PIN 15

#define HEATER_1_PIN 2
#define TEMP_1_PIN 15

#define HEATER_2_PIN 2
#define TEMP_2_PIN 15

Helaas werkt dit ook niet, nu wordt de heater van de extruder helemaal niet meer warm.
Ook niet wanneer ik een andere pin nummer gebruik.

[ Voor 44% gewijzigd door Bigfoot48 op 17-03-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgelaar
  • Laatst online: 03-12-2020
Bigfoot48 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 20:07:
[...]

Ik ben nog even verder aan het stoeien gegaan met mijn firmware en het wordt steeds vreemder :'(

Ik heb de uitgangen van HE0, HE1 en HE2 aan elkaar geknoopt en verbonden met de Heater van de extruder.

Helaas gaf dit niet direct een oplossing dus ben ik in de firmware gedoken en heb de #if en #else verwijderd en aangepast naar:
#define HEATER_0_PIN 2
#define TEMP_0_PIN 15

#define HEATER_1_PIN 3
#define TEMP_1_PIN 15

#define HEATER_2_PIN 6
#define TEMP_2_PIN 15

En warempel dit werkt. Hij gaat nu netjes zijn heatbed verwarmen en vervolgens de heater van de extruder.
Ik zie ook dat het ledje bij de uitgang HE1 aangaat.
Maar..... wanneer hij op temperatuur komt 195 graden, springt hij opeens naar 0 en begint weer af te koelen.
In het display blijft Heating.... staan. Is dit een foutje in de gcode?

Maar ik heb me niet laten kennen en heb de firmware aangepast en hetzelfde truukje toegepast als dat ik bij temp_1_pin en temp_2_pin heb gedaan.

Het is als volgt:
#define HEATER_0_PIN 2
#define TEMP_0_PIN 15

#define HEATER_1_PIN 2
#define TEMP_1_PIN 15

#define HEATER_2_PIN 2
#define TEMP_2_PIN 15

Helaas werkt dit ook niet, nu wordt de heater van de extruder helemaal niet meer warm.
Ook niet wanneer ik een andere pin nummer gebruik.
Ik heb mijn printer ook omgebouwd naar een diamond hotend, in combinatie met een Megatronics V2.

Na ook eerst Marlin geprobeerd te hebben ben ik toch overgestapt naar de Repetier firmware.

Dit voor de 16 virtuele extruders en de firmware-retract die hier ook aagepast is voor de diamond.

Ik heb nog wel problemen met Slicing, Cura kiest namelijk niet altijd de geselecteerde extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Burgelaar schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:18:
[...]

Ik heb mijn printer ook omgebouwd naar een diamond hotend, in combinatie met een Megatronics V2.

Na ook eerst Marlin geprobeerd te hebben ben ik toch overgestapt naar de Repetier firmware.

Dit voor de 16 virtuele extruders en de firmware-retract die hier ook aagepast is voor de diamond.

Ik heb nog wel problemen met Slicing, Cura kiest namelijk niet altijd de geselecteerde extruder.
Ik ga de repetier firmware dan ook maar eens proberen, gaat volgens mij wel een enorme klus zijn om het om te zetten. :'(

Het kiezen van de extruder doel je dan het mixen van de kleuren(16 virtuele extruders) of als je een werkstuk bijvoorbeeld in blauw wil afdrukken en bij Cura een specifieke extruder kiest?
Voor het laatste bestaat een plugin voor: Select Extruder plugin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgelaar
  • Laatst online: 03-12-2020
Bigfoot48 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:56:
[...]

Ik ga de repetier firmware dan ook maar eens proberen, gaat volgens mij wel een enorme klus zijn om het om te zetten. :'(

Het kiezen van de extruder doel je dan het mixen van de kleuren(16 virtuele extruders) of als je een werkstuk bijvoorbeeld in blauw wil afdrukken en bij Cura een specifieke extruder kiest?
Voor het laatste bestaat een plugin voor: Select Extruder plugin
Wat er gebeurt is dat ik in Repetier-Host 2 STL's inlaad en voor de eerste extruder 1 kies en voor de tweede extruder 5. En dit vervogens laat slicen met Cura (omdat die prime-towers ondersteund), dan zie ik in de gegenereerde code dan extruder 0 en 1 gekozen worden i.p.v. 0 en 4.
Dit is met een find/replace wel op te lossen, maar niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-10 20:00
Sinds een aantal weken heb ik zelf ook een 3D printer.

Betreft een Prusa i3 M-505 met Repetier firmware.

Tot nu toe alleen nog bezig met PLA en me bekend maken met alle instellingen/opties/mogelijkheden. Sinds kort PLA van RepRap (REAL) en hier erg tevreden over. Beter als de PLA die ik eerst had (onbekend merk).

Omtrent software gebruik ik nu Cura i.c.m. Pronterface, dit vind ik tot nu toe prettiger werken als Repetier Host/Server.

Tot nu toe al best wel wat leuke dingen afgedrukt. O.a. houder voor de ledstrips en een case voor de controller. Verder ook al wat onderdelen welke ik zelf heb gemaakt met Sketchup :9

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZQmihNO8KCDgPJPieF0PIdNM/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SHfABu89gKe9tnmemzSzJyn9/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EAi01zP6qgKxctgRCQNQCtXR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
Mooie printer zeg! En de prints zien er ook goed uit.

Ik heb mijn printer zojuist tussen 2 IKEA LACK tafeltjes geplaatst maar hij maakt nu een hoop meer herrie. Iemand een idee hoe ik hem wat stiller krijg?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
De eerste prints zijn gelukt, en ik moet zeggen dat het veel beter ging dan verwacht.
Eerst 3 blokjes op 3 verschillende temperaturen geprobeerd. Daarna kon ik het echter niet laten om zomaar wat te proberen dus pikachu van het internet geplukt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j1HNq0N.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

roy--93 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 12:33:
De eerste prints zijn gelukt, en ik moet zeggen dat het veel beter ging dan verwacht.
Eerst 3 blokjes op 3 verschillende temperaturen geprobeerd. Daarna kon ik het echter niet laten om zomaar wat te proberen dus pikachu van het internet geplukt.

[afbeelding]
Lijkt er op dat je iets te heet print en zonder fan?
En denk ook dat er er iets te veel wordt geextruded

ro3lie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:31:

Tot nu toe alleen nog bezig met PLA en me bekend maken met alle instellingen/opties/mogelijkheden. Sinds kort PLA van RepRap (REAL) en hier erg tevreden over. Beter als de PLA die ik eerst had (onbekend merk).

Omtrent software gebruik ik nu Cura i.c.m. Pronterface, dit vind ik tot nu toe prettiger werken als Repetier Host/Server.

Tot nu toe al best wel wat leuke dingen afgedrukt. O.a. houder voor de ledstrips en een case voor de controller. Verder ook al wat onderdelen welke ik zelf heb gemaakt met Sketchup :9

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit!
Ik heb dat niveau in kwaliteit helaas nog nooit gehaald met mijn printer. Zo te zien heb je ook een MK8 extruder.
Precies de reden waarom mijn printer vanmiddag uit elkaar gaat :9

Hoe zit die fan precies bevestigd? Was namelijk nog opzoek naar een oplossing daarvoor.

Edit 2:
MK8 extruder is geplaatst, maar kom er niet helemaal uit wat het juist aantal e-steps is. Zou volgens mij rond de 145 moeten liggen, maar heb echt gigantische over-extrusion.
Wat gebruiken jullie voor de MK8?

[ Voor 60% gewijzigd door Psycho_Mantis op 21-03-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31

watercoolertje

Untertitel

Psycho_Mantis schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:29:MK8 extruder is geplaatst, maar kom er niet helemaal uit wat het juist aantal e-steps is. Zou volgens mij rond de 145 moeten liggen, maar heb echt gigantische over-extrusion.
Geen idee waar je die 145 hebt gevonden of op bent gekomen, maar ik gebruik 95 en dat is voor mij perfect :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

watercoolertje schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:19:
[...]
Geen idee waar je die 145 hebt gevonden of op bent gekomen, maar ik gebruik 95 en dat is voor mij perfect :)
Calibration guides gaven aan dat het iets van 145 of 150 was voor MK8. Maar misschien hadden ze het over de mk8 van makerbot.

Jij had toch ook een extruder van Geeetech? Want dan zou ik waarschijnlijk dezelfde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Psycho_Mantis schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:24:
[...]

Calibration guides gaven aan dat het iets van 145 of 150 was voor MK8. Maar misschien hadden ze het over de mk8 van makerbot.

Jij had toch ook een extruder van Geeetech? Want dan zou ik waarschijnlijk dezelfde hebben.
Klopt en daar stond dit standaard in hun firmware. Waarschijnlijk heeft die van makerbot dan minder tanden oid...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
ro3lie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:31:

<knip>
Dat ziet er goed uit :) Mag ik vragen waar je de printer gekocht heb? Misschien dat ik mijn broertje kan aansporen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

watercoolertje schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:31:
[...]
Klopt en daar stond dit standaard in hun firmware. Waarschijnlijk heeft die van makerbot dan minder tanden oid...
Ok perfect thanks!
Dan ga ik vanavond eens kijken of het beter gaat op 95.

Moet wel zeggen dat deze extruder al veel beter werkt dan die oude die ik had.
Tijdens het testen zag ik al dat deze veel meer plastic erdoorheen weet te persen op een veel hogere snelheid. Ik heb eigenlijk nooit last gehad van over-extrusion met de oude omdat hij dan al begon over te slaan.

Dus waarschijnlijk kan ik dalijk ook nog eens een stuk sneller printen dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Psycho_Mantis schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:29:
[...]

[...]
Ziet er goed uit!
Ik heb dat niveau in kwaliteit helaas nog nooit gehaald met mijn printer. Zo te zien heb je ook een MK8 extruder.
Precies de reden waarom mijn printer vanmiddag uit elkaar gaat :9

Hoe zit die fan precies bevestigd? Was namelijk nog opzoek naar een oplossing daarvoor.
Moet je het nog weten omtrent de fan? Dan maak ik vanmiddag even foto's voor je. Wil je dit weten voor de fan welke op de print is gericht of degene op de heatsink?
Bigfoot48 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:34:
[...]

Dat ziet er goed uit :) Mag ik vragen waar je de printer gekocht heb? Misschien dat ik mijn broertje kan aansporen ;)
Aliexpress :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 07:31
Daar zijn ze wel heel erg goedkoop! Hoe had je het laten verzenden? En netjes BTW betaald? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Fusioxan schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:13:
[...]

Daar zijn ze wel heel erg goedkoop! Hoe had je het laten verzenden? En netjes BTW betaald? :+
Ik heb het samen met mijn zwager besteld, BTW betaald ja. Bezorging volgens mij standaard, in ieder geval rond de 4 weken geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 11:58
soulcrusher schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 23:20:
Mooie printer zeg! En de prints zien er ook goed uit.

Ik heb mijn printer zojuist tussen 2 IKEA LACK tafeltjes geplaatst maar hij maakt nu een hoop meer herrie. Iemand een idee hoe ik hem wat stiller krijg?
Kijk ook even de voltages van je driver na. als je het juiste voltage gebruikt gaat die ook minder herrie maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
thedon46 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:13:
[...]

Kijk ook even de voltages van je driver na. als je het juiste voltage gebruikt gaat die ook minder herrie maken
Bedankt, zal nog eens kijken of het wat minder kan.

Overigens heb ik er een stuk karton onder gelegd en dat scheelt al enorm.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
ro3lie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:30:
[...]

Ik heb het samen met mijn zwager besteld, BTW betaald ja. Bezorging volgens mij standaard, in ieder geval rond de 4 weken geloof ik..
Dat is spijtig. Je betaald al genoeg aan de overheid.
Modbreak:We gaan maar 's niet aanmoedigen tot belastingontduiking.

Dus een aanrader voor de anderen O-)

[ Voor 29% gewijzigd door SA007 op 22-03-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Bigfoot48 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:27:
[...]
Ik moest naast de €10 administratiekosten van dhl nog 20% invoerrechten betalen over de 20 euro _/-\o_
Lucky you, ik had 80 dollar er op laten zetten, dat is wat ik bijna ook aan DHL mocht betalen voor het importeren ;)

Website van mn printerfabrikant (de webshop) stond op de doos, en de productnaam ook, ik kreeg dus netjes het bedrag voor mn kiezen berekend op de prijs uit de webshop, wat helaas duurder was dan alieexpress. Blijkbaar zijn ze niet zo achterlijk daar als ik had verwacht/gehoopt :P

Maar goed die pijn voel ik al lang niet meer, al ruim een jaar print ik bijna dagelijks, dus imho is dan 60 euro importkosten ook niet superveel...

[ Voor 6% gewijzigd door watercoolertje op 21-03-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
Psycho_Mantis schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:29:

Klopt de fan staat omhoog gericht dus koelt het plastic niet. Ik ben nog bezig om hier een nieuwe beugel voor te maken. Pas daarna ga ik bezig met andere instellingen veranderen.

Ondertussen is er een snel beugeltje in gemaakt. Print kwaliteit is nou niet echt denderend maar hij werkt perfect. Test blokje gemaakt en duidelijk verschil.Nu word er een mooi beugeltje gemaakt die alles opvangt aan het einde van de print zodat het in de lucht blijft hangen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DT0VKEU.jpg?1

[ Voor 29% gewijzigd door roy--93 op 21-03-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 16:58
Na een tijdje weinig gedaan te hebben door drukte maar weer eens verder gegaan met 3d printen :).

Ik zit nog met een probleem wat mn extruder (prusa i3 van schufco) welke niet helemaal mee wilt werken.
Regelmatig slaat die over en hoor ik een tikkend geluid (alsof die de filament niet erdoor krijgt), dit is vooral bij solid layers. Foto voor duidelijkheid: https://dl.dropboxusercon...-03-16%2016%2024%2003.jpg

Bij infill heb ik dit ook gehad, maar dat heb ik dit opgelost door extrusion width op 90% te zetten.
Het aanpassen van extrusion width van solid infill heeft weinig resultaat verschil.

Wat ik nog meer geprobeerd heb, maar geen verschil heeft gemaakt (Slic3r):
- Temperatuur hoger zetten
- Snelheid aanpassen (nu 50mm/s voor solid infill) naar iets veel lagers (20mm/s bijv.)
- PID tuning gedraaid (temp schommelde wel eens)

Layer height is 0.2mm, nozzle is 0.4mm

Niemand suggesties waar ik nog naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 16:15
KennieNL schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:16:
Na een tijdje weinig gedaan te hebben door drukte maar weer eens verder gegaan met 3d printen :).

Ik zit nog met een probleem wat mn extruder (prusa i3 van schufco) welke niet helemaal mee wilt werken.
Regelmatig slaat die over en hoor ik een tikkend geluid (alsof die de filament niet erdoor krijgt), dit is vooral bij solid layers. Foto voor duidelijkheid: https://dl.dropboxusercon...-03-16%2016%2024%2003.jpg

Bij infill heb ik dit ook gehad, maar dat heb ik dit opgelost door extrusion width op 90% te zetten.
Het aanpassen van extrusion width van solid infill heeft weinig resultaat verschil.

Wat ik nog meer geprobeerd heb, maar geen verschil heeft gemaakt (Slic3r):
- Temperatuur hoger zetten
- Snelheid aanpassen (nu 50mm/s voor solid infill) naar iets veel lagers (20mm/s bijv.)
- PID tuning gedraaid (temp schommelde wel eens)

Layer height is 0.2mm, nozzle is 0.4mm

Niemand suggesties waar ik nog naar kan kijken?
Je zou kunnen proberen de Vref van je extruder stepper driver te verhogen, dan kan je motor meer vermogen leveren en zou hij minder snel moeten skippen. Bij mijn eigen printer moest ik dermate hoog gaan dat ik de driver actief moest gaan koelen omdat de driver anders te warm werd. Als je een ramps-boardje hebt zijn er iig talloze brackets voor diverse fangroottes te vinden op Thingiverse. Let wel echt goed op je koeling want anders riskeer je een aanzienlijke kortere levensduur van je drivers en/of ramps boardje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 16:58
Lorem_Ipsum schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:40:
[...]

Je zou kunnen proberen de Vref van je extruder stepper driver te verhogen, dan kan je motor meer vermogen leveren en zou hij minder snel moeten skippen. Bij mijn eigen printer moest ik dermate hoog gaan dat ik de driver actief moest gaan koelen omdat de driver anders te warm werd. Als je een ramps-boardje hebt zijn er iig talloze brackets voor diverse fangroottes te vinden op Thingiverse. Let wel echt goed op je koeling want anders riskeer je een aanzienlijke kortere levensduur van je drivers en/of ramps boardje
Ik heb al actieve koeling door kleine fan over de drivers :).
Suggesties hoeveel ik hem moet verhogen? Kwart slag eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 16:15
KennieNL schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:28:
[...]

Ik heb al actieve koeling door kleine fan over de drivers :).
Suggesties hoeveel ik hem moet verhogen? Kwart slag eens proberen?
Ik zou rustig beginnen, maximaal een kwart slag; ik zou eerder met stapjes van 1/8 gaan. Je kunt de boel prima zonder te meten tunen, maar ik zou zelf dan niet hoger gaan dan noodzakelijk voor het voorkomen van skippen. Sommige drivers kun je namelijk hoger instellen dan ze eigenlijk veilig aankunnen.Op de reprap wiki kun je voor de A4988 en de Drv8825 drivers vinden wat de aanbevolen en maximale Vref waarden zijn, ik zou daar voor de zekerheid even kijken. Daar kun je ook vinden over welke pin(nen) je de Vref waarde kunt meten. Meestal werkt het als je de draden van je stroommeter tegen de trimpot en de ground pin houdt. Kijk daarbij wel uit dat je niet per ongeluk twee pinnen kortsluit, dat heeft mij al eens een driver gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb een probleempje met de solid infill van een printje:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3NdhG95qMVfdiFtWPjiGS7u2/thumb.png

In het dunne gedeelte word op de rode lijn veelste veel geextruded en ik krijg het maar niet voorelkaar in slic3r om de infill dunner te krijgen. Als ik de extrusion with dunner instel, dan maakt hij wel dunnere lijntjes maar ook dichter op elkaar. Met het resultaat dat er even veel uit komt.

Weet iemand hoe ik dit oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:21
Hallo iedereen,

Als noob op het gebied van 3D printen heb ik mij eerst op internet geöriënteerd welke 3D-printerkit voor
een starter (low-budget) het meest geschikt zou zijn.
Hierbij dacht ik aan 2 modellen (beiden met heated printbed i.v.m. de grotere diversiteit van te gebruiken materialen en minder problemen met wrapping) zoals:
-1- HE3D Prusa Xi3 Kit (vanuit Engeland incl. belasting/transport 300 euro) ; n.b. Bij RepRapWorld.com 568 euro ???)
-2- He3D Delta DLT180 Kit (vanuit Engeland incl. belasting/transport 340 euro)

Wanneer ik echter ook op sites als http://www.aliexpress.com kijk, dan lijken de
prijzen nog een stuk goedkoper te kunnen. Zelfs als ik er Btw/invoerrechten/inklaringskosten erbij tel
(bron http://www.invoercalculator.nl/), dan kost bijv. de HE3D Prusa Xi3 Kit vanaf de 240 euro.
(200-250 dollar incl. shipping).

Ik heb geen 2 linkerhanden, maar wil teleurstellingen m.b.t. niet passende onderdelen voorkomen.
Daarom zoek ik naar een compleet DIY pakket.

Vragen:
-1- Heeft iemand ervaring met www.aliexpress.com? Zie ik iets (een addertje onder het gras?) over het hoofd?
-2- Heeft iemand ervaring met een van deze zelfbouwapparaten?
-3- Zijn er ook kwaliteitsverschillen tussen fabrikanten? Ervaringen?
-4- Zijn er verschillen in eenvoud van het in elkaar bouwen of kunnen jullie een DIY pakket adviseren?

[ Voor 0% gewijzigd door antoinevromen op 26-03-2016 17:43 . Reden: Groet toegevoegd. ]

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze onderkant wel goed krijg
test3d
Ik gebruik slic3r i.c.m Repetier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 12:29
19roland70, uw plaatje werkt niet. Komt omdat de directory waar de foto in zit beschermd is met een wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
r6turboextreme schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:44:
19roland70, uw plaatje werkt niet. Komt omdat de directory waar de foto in zit beschermd is met een wachtwoord.
als het goed is nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 20:47
antoinevromen schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:27:
Hallo iedereen,

Als noob op het gebied van 3D printen heb ik mij eerst op internet geöriënteerd welke 3D-printerkit voor
een starter (low-budget) het meest geschikt zou zijn.
Hierbij dacht ik aan 2 modellen (beiden met heated printbed i.v.m. de grotere diversiteit van te gebruiken materialen en minder problemen met wrapping) zoals:
-1- HE3D Prusa Xi3 Kit (vanuit Engeland incl. belasting/transport 300 euro) ; n.b. Bij RepRapWorld.com 568 euro ???)
-2- He3D Delta DLT180 Kit (vanuit Engeland incl. belasting/transport 340 euro)

Wanneer ik echter ook op sites als http://www.aliexpress.com kijk, dan lijken de
prijzen nog een stuk goedkoper te kunnen. Zelfs als ik er Btw/invoerrechten/inklaringskosten erbij tel
(bron http://www.invoercalculator.nl/), dan kost bijv. de HE3D Prusa Xi3 Kit vanaf de 240 euro.
(200-250 dollar incl. shipping).

Ik heb geen 2 linkerhanden, maar wil teleurstellingen m.b.t. niet passende onderdelen voorkomen.
Daarom zoek ik naar een compleet DIY pakket.

Vragen:
-1- Heeft iemand ervaring met www.aliexpress.com? Zie ik iets (een addertje onder het gras?) over het hoofd?
-4- Zijn er verschillen in eenvoud van het in elkaar bouwen of kunnen jullie een DIY pakket adviseren?
Ik heb wel ervaring met AliExpress maar dan met andere elektronica zoals arduino's gaat gewoon zoals alles uit china, je moet geduld hebben ;)

Was wel benieuwd welke UK winkels jij had gevonden. Voordeel van de UK is dat het invoerkosten vrij is.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-10 09:58
antoinevromen schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:27:
1) Nee, er zit geen addertje onder het gras. Het is een soort eBay, waarbij verschillende kopers goederen aanbieden via de site. De buyer protection is vrij goed, als je bestelt en iets komt niet aan/is niet goed kun je je geld terug krijgen. Ik haal er regelmatig losse onderdelen, nooit problemen mee. Met kleine zendingen hoef je niks te betalen, maar reken voor je printer 21% BTW erbij en twee tientjes inklaringskosten.

2) Ik niet. Het is een beetje het wilde westen, de aanbiedingen variëren nogal (maar er zitten zeker goede tussen).

3) Ja, natuurlijk. Dingen waarvoor je moet uitkijken zijn het materiaal van het frame (neem absoluut geen acryl en liever ook geen hout, metaal is het beste) en dat er een goed heated bed en extruder op zit. De HE3D waar je naar linkt ziet er eigenlijk niet geweldig uit, op aliexpress kun je zeker beter dingen vinden.

4) Voor ieder bouwpakket moet je redelijk technisch zijn. Neem geen delta, want die zijn moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Steefph schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:16:
[...]

Ik heb wel ervaring met AliExpress maar dan met andere elektronica zoals arduino's gaat gewoon zoals alles uit china, je moet geduld hebben ;)

Was wel benieuwd welke UK winkels jij had gevonden. Voordeel van de UK is dat het invoerkosten vrij is.
Hallo Steefph, ik had beide 3d-printers gevonden bij: https://www.3dprintmegast...ers/38-he3d-dlt-a180.html . zij zijn Uk-based en bij de prijzen komen alleen verzendkosten (55 euro) vind ik wel hoog.

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Tom-Z schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:19:
[...]

1) Nee, er zit geen addertje onder het gras. Het is een soort eBay, waarbij verschillende kopers goederen aanbieden via de site. De buyer protection is vrij goed, als je bestelt en iets komt niet aan/is niet goed kun je je geld terug krijgen. Ik haal er regelmatig losse onderdelen, nooit problemen mee. Met kleine zendingen hoef je niks te betalen, maar reken voor je printer 21% BTW erbij en twee tientjes inklaringskosten.

2) Ik niet. Het is een beetje het wilde westen, de aanbiedingen variëren nogal (maar er zitten zeker goede tussen).

3) Ja, natuurlijk. Dingen waarvoor je moet uitkijken zijn het materiaal van het frame (neem absoluut geen acryl en liever ook geen hout, metaal is het beste) en dat er een goed heated bed en extruder op zit. De HE3D waar je naar linkt ziet er eigenlijk niet geweldig uit, op aliexpress kun je zeker beter dingen vinden.

4) Voor ieder bouwpakket moet je redelijk technisch zijn. Neem geen delta, want die zijn moeilijker.
@Tom-Z bedankt voor de feedback. Na je opmerking over acryl/hout/metaal zie ik de verschillen bij de diverse aanbieders. Je schrijft ook een goed heated bed en een goed extruder. Heb je hier ook voorbeelden van waar ik op zou moeten letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Niet echt. Voor het heated bed is vooral belangrijk dat de voeding ook daadwerkelijk voldoende vermogen kan leveren. Met extruders is het volgens mij lastig te voorspellen wat je krijgt, maar die kan je later eventueel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Tom-Z schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:19:
Niet echt. Voor het heated bed is vooral belangrijk dat de voeding ook daadwerkelijk voldoende vermogen kan leveren. Met extruders is het volgens mij lastig te voorspellen wat je krijgt, maar die kan je later eventueel vervangen.
Bedankt Tom, Ik zie ook dat ze vragen stellen welke nozzle ze moeten meeleveren (0.3mm of 0.35mm of 0.4mm) . Is het zo dat een kleinere nozzle preciezere afdrukken kan maken of juist dat een grotere nozzle dikkere en dus stevigere prints maakt? Kunnen kleinere nozzles ook eerder verstoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Nozzles zijn lood om oud ijzer. Kleiner is niet noodzakelijker preciezer, maar geeft wel meer kans op verstoppen. Vergelijk het met een pen: met een hele kleine pen kun je kleinere lijntjes maken, maar hoe precies je een lijntje neer kan zetten hangt niet af van hoe dik de pen is. Ik zou gewoon 0.4mm nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 16:32
reddo schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:44:

[afbeelding]
Ik ben behoorlijk benieuwd naar de voortgang van je project.
Ik was bezig met een CoreXY build maar dat frame vond ik toch heel er groot (500*440*400) voor het uiteindelijke bouw oppervlak van 230*230*200.
Ik ben nu dus op zoek naar een wat compactere build en aangezien ik dus al aluminium profielen heb ben ik op zoek naar een andere alu build. En de alu ultimaker 2 die jij nu aan het bouwen bent heeft ook mijn interesse getrokken dus ik ben benieuwd wat je ervaringen tot nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19roland70 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:20:
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze onderkant wel goed krijg
[afbeelding]
Ik gebruik slic3r i.c.m Repetier.
Wat bevalt je niet aan deze onderkanten? Met name de linker ziet eruit zoals een vrij nette print eruit zou moeten zien. Het zal er nooit precies zo uitzien als de rest van de print vanwege het contact met de plaat, al zijn er wel wat trucs om het uiterlijk naar wens aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:45:
[...]

Wat bevalt je niet aan deze onderkanten? Met name de linker ziet eruit zoals een vrij nette print eruit zou moeten zien. Het zal er nooit precies zo uitzien als de rest van de print vanwege het contact met de plaat, al zijn er wel wat trucs om het uiterlijk naar wens aan te passen.
Ik zou met name een egaler oppervlak willen krijgen, dus dat het filament dichter tegen elkaar aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
19roland70 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 11:00:
[...]

Ik zou met name een egaler oppervlak willen krijgen, dus dat het filament dichter tegen elkaar aan ligt
Bed wat dichter op de nozzle, of de breedte van de eerste laag wat groter maar dat laatste is bestrijden van symptomen als gevolg van het eerste volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 15:04
Ik was net van plan om eindelijk mijn nieuwe extruder eens te plaatsen (omdat ik al van bijna aan het begin last heb van de originele, deze clogged voortdurend), maar nu merk ik dat de Chinezen mij een verkeerd hebben meegegeven... Deze is voor 3mm, en niet voor 1.75mm...

Ik heb gemerkt dat het invoer van de originele hotend blijkbaar ook voor 3mm was, maar dat de Chineze hier een mouw aan hebben gepast door er een klein plastic buisje in te stoppen, waardoor de breedte aangepast wordt naar 1.75mm.

Zou ik gewoon de Bowden connector kunnen afvijzen van de originele extruder, en op de nieuwe kunnen zetten? En dan dat buise uit de originele hotend in de nieuwe stoppen, en dan alles aansluiten?
Het enige dat dan verschil maakt is de binnendikte van de langwerpige buis van de extruder (heeft dat een naam? tussen hotend en bowden connector)

EDIT: ander vraagje: Kan ik de (first) layer height op één of andere manier veranderen, zonder dat de hoogte van de kop effectief veranderd? 0.3 is vééééél te hoog. Dit werkt nauwelijks. 0.1 blijkt de perfecte hoogte te zijn, maar dan extrude hij bijna niets. Ik moet dan de extrusion width tot 800% verhogen om nog effectief er iets uit te krijgen. Maarja... dan liggen de layers natuurlijk weer te ver uit elkaar...

[ Voor 19% gewijzigd door Opifex op 27-03-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:33
Afgelopen week ben ik eens mijn printer gaan modden nadat hij er een lange tijd slecht bijstond. De filament rol heb ik bovenop de printer geplaatst en vastgezet door 2 klipjes aan de zijkant. Door deze constructie rolde de rol veel te snel af en heb ik nog een anti-slip plakkertje moeten gebruiken. Vervolgens heb ik zelf een filament guide gemaakt om alles zo goed mogelijk te laten verlopen...ik moet er niet weer aan denken dat het plastic van de rol afgaat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Oh0s8eo.jpg?1

Gebruikte mods:
http://www.thingiverse.com/thing:1376412
http://www.thingiverse.com/thing:1185987
http://www.thingiverse.com/thing:1442131
En nog paar zelf gemaakte klipjes zodat de rol niet horizontaal schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Dankzij de tip van dit forum om geen frame van acryl maar van metaal te nemen denk ik dat ik een Tevo Tarantula Prusa ga aanschaffen. (http://nl.aliexpress.com/...ment-8GB/32596996503.html).

Mocht iemand mij nog willen behoeden voor een miskoop, dan is dit bericht waarschijnlijk je laatste kans hiervoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
antoinevromen schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:08:
Dankzij de tip van dit forum om geen frame van acryl maar van metaal te nemen denk ik dat ik een Tevo Tarantula Prusa ga aanschaffen. (http://nl.aliexpress.com/...ment-8GB/32596996503.html).

Mocht iemand mij nog willen behoeden voor een miskoop, dan is dit bericht waarschijnlijk je laatste kans hiervoor ;-)
kunststof wielen op alu groef :F En het bed lijkt me ook niet echt stabiel op die smalle ondersteuning.

Ik zou er een zoeken met fatsoenlijke geleiding; verchroomd, gehard en geslepen precisie assen met lineair lagers.

[ Voor 10% gewijzigd door reddo op 27-03-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

antoinevromen schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:08:

Geen idee welk bedrag je gaat uitgeven van de verschillende keuzes, maar ik heb sinds kort een Hephestos, gewoon besteld in Nl en de dag erna binnen. Spaans product met uitstekende handleiding en elke cent waard, kostte net geen €500.

Google er maar eens op ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Pixelmagic schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:35:
[...]

Geen idee welk bedrag je gaat uitgeven van de verschillende keuzes, maar ik heb sinds kort een Hephestos, gewoon besteld in Nl en de dag erna binnen. Spaans product met uitstekende handleiding en elke cent waard, kostte net geen €500.

Google er maar eens op ;)
Bedankt voor de tip, maar dat is 2x zoveel als ik voor een aluminum-frame-Prusa I3 (Tevo Tarantula) moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08-2020
@antoinevromen,
Heb sinds een maand de originele TEVO Tarantula, ben zeer te reden, een groot voordeel is dat de Facebook group nu al meer dan 800 leden telt en er b.v. 23 YouTube filmpjes zijn voor het bouwen. Er zijn een aantal ervaren 3D printer bouwers die veel goede tips geven, vele verbeterde onderdelen zijn zelf te printen. De groep is zeer actief , heel belangrijk. Ook de fabrikant zit bij de groep, ook een voordeel.

palmE2 i-pad HTC HD2 S4 xiron 8" ipad3 nexus7 nexus10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
antoinevromen schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:53:
[...]

Bedankt voor de tip, maar dat is 2x zoveel als ik voor een aluminum-frame-Prusa I3 (Tevo Tarantula) moet betalen.
catr schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:15:
@antoinevromen,
Heb sinds een maand de originele TEVO Tarantula, ben zeer te reden, een groot voordeel is dat de Facebook group nu al meer dan 800 leden telt en er b.v. 23 YouTube filmpjes zijn voor het bouwen. Er zijn een aantal ervaren 3D printer bouwers die veel goede tips geven, vele verbeterde onderdelen zijn zelf te printen. De groep is zeer actief , heel belangrijk. Ook de fabrikant zit bij de groep, ook een voordeel.
Ik was lid geworden van de FB groep maar lees er naast de positieve ook veel negatieve geluiden. Ook is het goed dat je je niet moet laten bedriegen door de prijs van de Tarantula, er komen namelijk nog kosten bovenop zodra hij NL binnenkomt (wat bij de Hephestos/Prusa i3 al inbegrepen zit, velen lijken dat niet te weten gezien de reacties in de FB groep en uiten daar in de in FB groep ook hun frustratie over dat er zo 70-100+ aan kosten bovenop komt).

Ik ben de FB groep gaan volgen om dat de prijs mij ook lokte maar heb uiteindelijk toch gekozen als basis voor de Prusa I3 waar ik zelf aan verder kan bouwen met de tijd. Elke printer heeft zo zijn voor- en nadelen maar ben achteraf wel blij deze gekozen te hebben dan de Taratula (volg de FB groep nog steeds namelijk, komen af en toe ook wel handige zaken voorbij voor 3D printen in het algemeen)

Edit:

Hier nog linkje naar de FB groep mocht je interesse hebben -> https://www.facebook.com/...3dprinter.owners/?fref=ts

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 28-03-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
catr schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:15:
@antoinevromen,
@catr,
Bedankt voor je antwoord. In elk geval iemand die zelf zo'n apparaat heeft en schrijft tevreden te zijn.
Ik heb me al aangemeld voor de Facebookgroup (die group had ik in dit forum gevonden via een link van Glenn123, die mij ook helpt met de bestelling en rechtstreeks contact heeft met de producent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
lubbertkramer schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:24:
[...]

[...]

Ik was lid geworden van de FB groep maar lees er naast de positieve ook veel negatieve geluiden. Ook is het goed dat je je niet moet laten bedriegen door de prijs van de Tarantula, er komen namelijk nog kosten bovenop zodra hij NL binnenkomt (wat bij de Hephestos/Prusa i3 al inbegrepen zit, velen lijken dat niet te weten gezien de reacties in de FB groep en uiten daar in de in FB groep ook hun frustratie over dat er zo 70-100+ aan kosten bovenop komt).

Ik ben de FB groep gaan volgen om dat de prijs mij ook lokte maar heb uiteindelijk toch gekozen als basis voor de Prusa I3 waar ik zelf aan verder kan bouwen met de tijd. Elke printer heeft zo zijn voor- en nadelen maar ben achteraf wel blij deze gekozen te hebben dan de Taratula (volg de FB groep nog steeds namelijk, komen af en toe ook wel handige zaken voorbij voor 3D printen in het algemeen)

Edit:

Hier nog linkje naar de FB groep mocht je interesse hebben -> https://www.facebook.com/...3dprinter.owners/?fref=ts
Hallo Lubbertkramer,

Gelukkig ben ik wel bekend met de aanvullende invoerrechten (zie een eerdere post van mij). Het gaat uiteindelijk om zo'n 60 euro die bovenop de 210 euro (239 dollar) komt. Dan heb ik nog steeds een Prusa based 3D printer met aluminium frame, heated bed voor ca. 270 euro. Voor een instapmodel om deze wereld te leren kennen lijkt me dat niet verkeerd en net als alle prusa based modellen is uiteindelijk veel zelf aan te passen wanneer je er 1 zelf in elkaar hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Een mogelijk nadeel van het ontwerp dat je gekozen hebt is dat de Z-as heel gebrekkig ondersteund wordt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je zou het liefst nog iets van ondersteuning willen hebben (iets diagonaals) zodat de Z-as niet in de Y-richting kan buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
antoinevromen schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:00:
[...]

Hallo Lubbertkramer,

Gelukkig ben ik wel bekend met de aanvullende invoerrechten (zie een eerdere post van mij). Het gaat uiteindelijk om zo'n 60 euro die bovenop de 210 euro (239 dollar) komt. Dan heb ik nog steeds een Prusa based 3D printer met aluminium frame, heated bed voor ca. 270 euro. Voor een instapmodel om deze wereld te leren kennen lijkt me dat niet verkeerd en net als alle prusa based modellen is uiteindelijk veel zelf aan te passen wanneer je er 1 zelf in elkaar hebt gezet.
Mooi, dan had ik daar overheen gelezen maar dacht vermeld het wel want @ de FB groep komen regelmatig boze berichten erover langs. Het is inderdaad dan een mooi instapmodel :) Zoals ik al zei elk heeft zijn voor en tegens en elke is inderdaad zelf verder uit te breiden. Ben benieuwd wat je keuze gaat worden / of je tot aankoop over gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Tom-Z schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:18:
Een mogelijk nadeel van het ontwerp dat je gekozen hebt is dat de Z-as heel gebrekkig ondersteund wordt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je zou het liefst nog iets van ondersteuning willen hebben (iets diagonaals) zodat de Z-as niet in de Y-richting kan buigen.
@Tom-Z,

De bestelling is geplaatst, dus misschien kan ik over een tijdje ervaringen delen.
Ik heb alle 22 bouwvideo's bekeken en het lijkt toch allemaal redelijk stabiel omdat het allemaal metalen onderdelen zijn die je aan elkaar schroeft en geen stevigheid/stijfheid van plastic onderdelen hoeft te komen, dankzij jouw tip :) .

Ik ben meer thuis in de ICT dan van werktuigbouw, dus begrijp ik je opmerking over de diagonaal en de z-as / y-as goed middels onderstaande in mijn eigen woorden:
- Ik was al van plan om de gehele printer op een houten of metalen plaat te bevestigen om hem tegen schuiven te zekeren en ervoor te zorgen dat hij horizontaal vlak staat.
- Daarnaast zou ik eventueel aluminium hoekprofielen vanaf de bovenkant van de "rechtopstaande palen" naar die plaat toe kunnen bevestigen, zodat ik de rechtop staande palen beter loodrecht kan fixeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
lubbertkramer schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:05:
[...]

Mooi, dan had ik daar overheen gelezen maar dacht vermeld het wel want @ de FB groep komen regelmatig boze berichten erover langs. Het is inderdaad dan een mooi instapmodel :) Zoals ik al zei elk heeft zijn voor en tegens en elke is inderdaad zelf verder uit te breiden. Ben benieuwd wat je keuze gaat worden / of je tot aankoop over gaat ;)
@Lubbertkramer,

Ja bedankt voor de tip. Ik had in het verleden reeds die ervaring over bijbetalen opgedaan bij een trafo uit de VS voor ons bankstel (toen was ik ook boos, maar als je het vooraf weet is het logisch ; hmmm zou Johan gezegd kunnen hebben).
Zoals je kunt lezen ben ik tot de koop overgegaan en met wat tips van hier en daar (Facebookgroup) en misschien wat custom-build kan ik hier wat uurtjes aan hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

antoinevromen schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:14:
[...]

@Tom-Z,

De bestelling is geplaatst, dus misschien kan ik over een tijdje ervaringen delen.
Ik heb alle 22 bouwvideo's bekeken en het lijkt toch allemaal redelijk stabiel omdat het allemaal metalen onderdelen zijn die je aan elkaar schroeft en geen stevigheid/stijfheid van plastic onderdelen hoeft te komen, dankzij jouw tip :) .

Ik ben meer thuis in de ICT dan van werktuigbouw, dus begrijp ik je opmerking over de diagonaal en de z-as / y-as goed middels onderstaande in mijn eigen woorden:
- Ik was al van plan om de gehele printer op een houten of metalen plaat te bevestigen om hem tegen schuiven te zekeren en ervoor te zorgen dat hij horizontaal vlak staat.
- Daarnaast zou ik eventueel aluminium hoekprofielen vanaf de bovenkant van de "rechtopstaande palen" naar die plaat toe kunnen bevestigen, zodat ik de rechtop staande palen beter loodrecht kan fixeren.
Het is geen volledige aluminium 3d printer. De Motor schroef je op plexiglas plaatjes, de wieltjes en de hotend schroef je ook op een plexiglas plaatje. Je ziet regelmatig mensen die de plexiglas plaatjes breken tijdens het in elkaar zetten van de 3d printer omdat ze de schroeven te strak hebben vast gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Ik moet een 3D model massief maken omdat Cura en Slic3r er nu niet goed mee om gaan, iemand enig idee hoe ik dat doe?

Heb op internet gezocht maar kan het niet vinden.

Het betreft een paleis van belle en het beest, maar 1 van de torens die krijgt maar wanden van 1 laag dik en geen infill ipv 2 die ik wil hebben. Waarschijnlijk zit er ergens een 'lek' maar geen idee hoe ik dit op kan sporen of verhelpen.

Het gaat om deze:
http://www.thingiverse.com/thing:388496

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 29-03-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
ATL schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:57:
[...]

Het is geen volledige aluminium 3d printer. De Motor schroef je op plexiglas plaatjes, de wieltjes en de hotend schroef je ook op een plexiglas plaatje. Je ziet regelmatig mensen die de plexiglas plaatjes breken tijdens het in elkaar zetten van de 3d printer omdat ze de schroeven te strak hebben vast gedraaid.
Bedankt voor de tip van het aandraaien. Het was mij in de instructiefilmpjes ook al op gevallen dat de schroeven niet aangedraaid worden zodat er een paard aan kan hangen.

Overigens is geen enkele printer volledig van aluminium (er zitten ook andere materialen zoals ijzer/koper/plastic-isolatie etc. aan (grapje) ;)
Maar in het ergste geval moet ik uit een plaat van de gamma een paar kleine aluminium plaatjes zagen.
Tot nu toe zie ik op de facebookgroup hele mooie prints met dit apparaat, waar ik als newby alleen maar kan dromen en waarschijnlijk nog de nodige rollen PLA/ABS etc. voor erdoor moet jassen om voldoende ervaring met het 3D-wereldje op te doen.

Ik had eigenlijk begrepen dat het constructieve probleem van Acryl t.o.v. metaal in de buigzaamheid/breekbaarheid van de grote staanders en platen zat, welke je wel goed moet kunnen bevestigen omdat anders alle steun voor de rest wegvalt.

Helaas komt je opmerking voor mij als de spreekwoordelijke mosterd, dus ik zie het wel als ik aan de slag ga.
Tot nu toe heb ik in elk geval 2 reacties gehad van mensen die het apparaat daadwerkelijk zelf hebben en tevreden zijn, dus zal het voor mij als instapmodel wel voldoen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
watercoolertje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:03:
Ik moet een 3D model massief maken omdat Cura en Slic3r er nu niet goed mee om gaan, iemand enig idee hoe ik dat doe?

Heb op internet gezocht maar kan het niet vinden.

Het betreft een paleis van belle en het beest, maar 1 van de torens die krijgt maar wanden van 1 laag dik en geen infill ipv 2 die ik wil hebben. Waarschijnlijk zit er ergens een 'lek' maar geen idee hoe ik dit op kan sporen of verhelpen.

Het gaat om deze:
http://www.thingiverse.com/thing:388496
Even de STL door Meshmixer halen (gratis) en even de inspector zijn werk laten doen (vanaf 0:45)
daarna weer exporteren als Binary STL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

absrnd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:12:
[...]

Even de STL door Meshmixer halen (gratis) en even de inspector zijn werk laten doen (vanaf 0:45)
daarna weer exporteren als Binary STL
[video]
Ah thanks! Had meshmixer hiervoor al wel gedownload, maar kwam er niet uit, met die video gaat dat vast lukken. Vanavond even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
Na een aantal prints met ronde vormen krijg ik dit nog steeds niet goed. De kwaliteit is zeer slecht en overal zitten "bulten" aan.

Vierkante stuk ziet er strak uit maar wanneer er een ronding in komt krijg ik een lelijk oppervlak. :?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FyizS6A.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Zojuist de volgende e-mail gekregen van Pinshape.

Pinshape Is Shutting Down March 31, 2016
To our Pinshape Community,

Sadly, today we are announcing the termination of Pinshape’s service effective March 31, 2016.

Together, we’ve built an incredible community of passionate makers and designers. Unfortunately, we couldn’t build a sustainable business to continue operations. Please read our blog post for more information.

We’ll be taking steps to wrap things up in the next few days, and the website will no longer be accessible as of March 31st. We will be paying out all amounts owing to designers. Please ensure your paypal information is correct. Additionally, please backup any files you own as they will be removed when the site is closed.

From our entire team, thank you for being a part of Pinshape and for all your support. We wish you all the very best,

Team Pinshape
Zonde.. Het is toch een website met vaak leuke designs.

edit:
Vrij korte aankondiging trouwens, zo 3 dagen van te voren..

[ Voor 3% gewijzigd door ro3lie op 29-03-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-10 12:19
ro3lie schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:44:
Zojuist de volgende e-mail gekregen van Pinshape.

Pinshape Is Shutting Down March 31, 2016

[...]

Zonde.. Het is toch een website met vaak leuke designs.

edit:
Vrij korte aankondiging trouwens, zo 3 dagen van te voren..
Iets met april en een kikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
roy--93 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:19:
Na een aantal prints met ronde vormen krijg ik dit nog steeds niet goed. De kwaliteit is zeer slecht en overal zitten "bulten" aan.

Vierkante stuk ziet er strak uit maar wanneer er een ronding in komt krijg ik een lelijk oppervlak. :?
[afbeelding]
Het lijkt op overextrusion. Je kan proberen een bestandje met een enkele wand te printen en te meten hoe dik die rand is. Die dikte zou overeen moeten komen met je nozzle diameter, mits je extrusion width op 100% staat in je slicer.

Welk type filament gebruik je en als je PLA gebruikt heb je dan een ventilator die het geprinte plastic koelt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
soulcrusher schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:21:
[...]

Het lijkt op overextrusion. Je kan proberen een bestandje met een enkele wand te printen en te meten hoe dik die rand is. Die dikte zou overeen moeten komen met je nozzle diameter, mits je extrusion width op 100% staat in je slicer.

Welk type filament gebruik je en als je PLA gebruikt heb je dan een ventilator die het geprinte plastic koelt?
Ik gebruik PLA van 123d.nl apollo serie. Deze print ik op 195 graden en gebruik een fan. In slicer verder niks aangepast voor de extrusion with. Wat ik echter zo raar vind is dat het alleen voorkomt bij ronde vormen. De rechte lijnen zien er gewoon heel strak uit zonder ook maar een oneffenheid.

In nog een andere test lijkt er ook nog een patroon in te zitten? Waar het vervolgens ook nog ineens ophoudt. Dan is in het bovenste stuk alleen nog zichtbaar dat de retraction nog niet goed staat.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N21jdeV.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
roy--93 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:24:
[...]

Ik gebruik PLA van 123d.nl apollo serie. Deze print ik op 195 graden en gebruik een fan. In slicer verder niks aangepast voor de extrusion with. Wat ik echter zo raar vind is dat het alleen voorkomt bij ronde vormen. De rechte lijnen zien er gewoon heel strak uit zonder ook maar een oneffenheid.

In nog een andere test lijkt er ook nog een patroon in te zitten? Waar het vervolgens ook nog ineens ophoudt. Dan is in het bovenste stuk alleen nog zichtbaar dat de retraction nog niet goed staat.
[afbeelding]
Dat ziet er uit als de "z-scar", de plek waar de nozzle even een fractie stopt alvorens met de volgende layer door te gaan.
in Cura hebben ze er een mooie oplossing voor bedacht als je cups of vazen wilt printen, door deze als een continue spiraal te printen, "spiralize outer contour"
ook je buitenste layer als 1e printen kan ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[afbeelding]
Die Z scar is inderdaad die rechte lijn die andere lijk lijkt me iets van backlash oid of daar haperd de geleiding oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
[...]

[afbeelding]
Lijkt me ook backlash zoals WeeDzi al zei. "Ronde" vormen zijn namelijk niet helemaal rond maar 20 hoekig oid. (hoe groter de diameter hoe meer hoeken)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:18
[...]

[afbeelding]
Al geprobeerd om een andere slicer te gebruiken? Zo kun je iig eerst software van 'hardware' oorzaken uitsluiten. In het verleden heb ik weleens gehad dat het puur aan het model of aan de slicer lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy--93
Bedankt voor alle reacties/tips. Heb als eerste geprobeerd met spiraal functie, zag dat deze ook aanwezig was in slic3r. Tijdens het printen zag ik onderaan gelijk al het zelfde probleem terug. Toen ben ik gaan spelen met de snelheid op de printer zelf. Uiteindelijk heb ik deze op 65% gezet en hierdoor kreeg ik een veel beter resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uTphH2j.jpg?1

Rechts is als eerste geprint met spiraal functie. Onderaan gespeeld met de snelheid en de rest laten printen op 65%. Vervolgens opnieuw geprint zoals het origineel maar dan ook op 65% om te kijken of het niet alleen aan de spiraal functie lag. Ook deze ziet er veel beter uit alleen is nog steeds duidelijk zichtbaar waar die van laag veranderd. Heb ondertussen al verschillende dingen geprobeerd qua retraction en wipe echter blijft dit nog steeds zichtbaar. Hoe zou ik dit kunnen verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Wie kan me een tip geven over lineaire lagers?
Ik heb nu ongeveer 1 kilo PLA opgeprint en nu blijkt het dat de lagers van de carriage al versleten zijn.
Dit zijn gewone SC10UU lagerblokken .
Ik heb ook gekeken naar het volgende lager : igus® drylin® R Vol Kunststof Lager, type RJMP-01-10
Dit lijkt me wel wat alleen kan ik nergens als particulier bestellen of met ontzettend hoge kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19roland70 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:59:
Wie kan me een tip geven over lineaire lagers?
Ik heb nu ongeveer 1 kilo PLA opgeprint en nu blijkt het dat de lagers van de carriage al versleten zijn.
Dit zijn gewone SC10UU lagerblokken .
Ik heb ook gekeken naar het volgende lager : igus® drylin® R Vol Kunststof Lager, type RJMP-01-10
Dit lijkt me wel wat alleen kan ik nergens als particulier bestellen of met ontzettend hoge kosten
Dat is wel hele snelle slijtage, wel geolied? Ik zou ook graag wat RJMP-01-08 willen inslaan maar fatsoenlijke prijzen vinden valt nog niet mee inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:15:
[...]

Dat is wel hele snelle slijtage, wel geolied? Ik zou ook graag wat RJMP-01-08 willen inslaan maar fatsoenlijke prijzen vinden valt nog niet mee inderdaad
Wat versta je onder een fatsoenlijke prijs? Ik ben wel benieuwd of een eventuele meerprijs t.o.v. een LM8UU of LM10UU het waard zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31

Edd

Splendid schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:44:
[...]

Wat versta je onder een fatsoenlijke prijs? Ik ben wel benieuwd of een eventuele meerprijs t.o.v. een LM8UU of LM10UU het waard zou zijn.
Ik heb er weleens naar gekeken, volgens mij iets van 25-30 euro voor 8 stuks.
Maar ten opzichte van de LM8UU is het natuurlijk een stuk prijziger, vooral als je het uit China haalt.

Alleen voor nu even geen interesse hierin, eerst maar de printer "upgraden" met een setje trapezium schroeven en silicone heater + alu bed.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:15:
[...]

Ik heb de prijs opgevragen voor de 10mm , deze is 4,39 euro .
Dit valt mee alleen zijn de verzendkosten 15 euro.
En een fatsoenlijke webwinkel vinden die dit verkoopt valt ook niet mee.

[ Voor 8% gewijzigd door 19roland70 op 31-03-2016 20:05 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.