Ik zit in Delft, dus als je zoekt op hubs in het westen van 't land, dan zou dat kunnen dat je me in de toekomst tegenkomt.

Mmja, filament kost relatief weinig, dus dat is maar een klein deel van de prijs voor kleine printjes. Als de hub dan ook weinig vraagt voor opstartkosten(/tijd/stroom/afschrijving), en de boel met een postzegel in een envelop gooit, dan kan het inderdaad voor <5 euro.

Als ie een paar 100 van dat soort opdrachten binnenhaalt, of af en toe een grote, dan is die printer op zich zo terugverdiend.

Heh, ja, dat heb ik ook geleerd. Het eerste wat ik doe als m'n printer werkend is, is een complete set replacement parts printen, want mijn vorige printer is (deels) overleden simpelweg doordat de plastic parts op allerlei plekken barsten kregen..
CRXDelSol schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:41:
Ik leest echter ook veel over verschillende type nozzles en extruders (veel hoor ik over bowden extruder etc). Welke nozzles en extruders zijn nou het beste dit moment voor het printen van PLA (en wanneer nodig ABS). Dan kan ik als ik mijn printer uiteindelijk ga bestellen, dit erbij doen.
Later wil ik er ook een nozzle bij doen voor hout filament, maar eerst gewoon plastic opdrachten, en later leuke creaties van hout erbij.
+1 voor de E3D V6 Lite, je kan dr eenvoudig extra nozzles bij bestellen, ik zou zelf denken aan de combinatie van 0.35mm voor "gewoon" printen met abs/pla, en een 0.5 voor woodfill.
Bowden betekent dat de motor van de extruder op de 'vaste wereld' staat, en alleen de hot-end beweegt. Hierdoor wordt het bewegende deel lichter, wat goed is voor de acceleratie en precisie bij hogere snelheden.
Het nadeel is als je flexibel spul probeert te printen, "probeer maar iets te duwen met een touw" zegmaar. Dan moet je echt zorgen dat het filament tussen je extruder gear en je hot-end nergens zijwaarts dr uit kan, want dan gaat het zijwaarts, ipv door de bowden tube.
Het andere nadeel is dat plastic een beetje als een springveer werkt, met een langer stuk wat ingedrukt wordt, heb je een fractie van een seconde vertraging wanneer je start en stopt met extruderen, maar dat kan je met instellingen in de slicer en firmware dr al heel goed uit halen tegenwoordig, dus dat is eigenlijk een non-issue.