Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:01:
[...]

Ai, die laserbuizen doen de fantasie prikkelen :P
Hahaha ja en je portomonee prikkelt dan ook :)
Net als de HF spindles trouwens.....

[ Voor 7% gewijzigd door WeeDzi op 15-01-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:48:
Ik heb mijn motoren bij www.stappenmotor.nl vandaan ook prima spul.... Maar met motoren kun je ook niet zoveel verkeerd doen eigenlijk. Heb (bijna) nog nooit iemand horen klagen over zijn motoren.

[...]

Ik zou hier toch echt kiezen voor de velleman, Die davincie heeft echt geen voordelen. Een heatbed koop je voor 6 euro of 12 als je em morgen wil hebben, dus daar zou ik het niet voor doen.
Behalve dat als een printer in eerste instantie niet geschikt is voor een heatbed je er niet zonder meer vanuit kunt gaan dat je voor 12 euro klaar bent. Je moet eerst kijken of de electronica geschikt is voor een heatbed, en de benodigde mosfets etc heeft of je zult zelf met een relais oid. aan de slag moeten. Vervolgens (en het belangrijkste) is de voeding, die moet ook zoveel stroom kunnen leveren (en dat is waaschijnlijk het punt waarop ze bezuinigd hebben door geen heated bed mee te leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 10:14
Rob2908 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:00:
[...]
Ik ben eens benieuwd naar je bevindingen :*) .

K8400: http://www.vertex3dprinter.eu/#specs
+ Opensource
+ Zelf te assembleren
+ Uit te breiden naar Dual head
- Geen heated bed
- Niet zelf levelend

Nog een vraag betreft de functies, en van specifiek het zelf levelen van het bed.
Is dit iets wat je normaal gesproken iedere print doet? Of pas weer als je het oppervlak waar je op print hebt verwijderd en weer terug hebt geplaatst?
Ik ben sinds drie dagen de trotse gebruiker van een vertex k8400 en ben er heel erg blij mee bed leveling doe je gewoon een keer (5 minuten werk). Ik weet alleen niet of ik zelf assembleren een plus punt vind dit is heeeeeel erg veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-10 20:31

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Matthijz98 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:01:
[...]

Ik ben sinds drie dagen de trotse gebruiker van een vertex k8400 en ben er heel erg blij mee bed leveling doe je gewoon een keer (5 minuten werk). Ik weet alleen niet of ik zelf assembleren een plus punt vind dit is heeeeeel erg veel werk.
Overdrijven is ook een vak. Ik heb mijn Prusa I3 zelf samengesteld, vond het eigenlijk wel meevallen.
Een bouwpakket kan alleen maar makkelijker zijn. En het is nog leuk om te doen ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:51

watercoolertje

Untertitel

Valt wel mee hoor, ik ben misschien 4 a 5 uur kwijt geweest verdeeld over 3 dagen, vond het zelf erg leuk om te doen, en daarnaast ook veel geleerd over de printer zelf (en de hardware) :)

Zou zo weer een zelfbouw kopen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:03:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Ik heb mijn Prusa I3 zelf samengesteld, vond het eigenlijk wel meevallen.
Een bouwpakket kan alleen maar makkelijker zijn. En het is nog leuk om te doen ook. :)
Ik dacht dat het een zaterdag werk zou zijn.
Maar het koste het hele weekend.
En dan heb je ook nog allemaal gereedschap nodig die lang niet iedereen heeft (inbus, moersleutel, driehoek schroevendraaier, kniptang) maar afgezien van dat was het inderdaad best leuk om te doen maar volgende keer kies ik toch voor iets wat helemaal in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matthijz98 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:09:
[...]

Ik dacht dat het een zaterdag werk zou zijn.
Maar het koste het hele weekend.
En dan heb je ook nog allemaal gereedschap nodig die lang niet iedereen heeft (inbus, moersleutel, driehoek schroevendraaier, kniptang) maar afgezien van dat was het inderdaad best leuk om te doen maar volgende keer kies ik toch voor iets wat helemaal in elkaar zit.
No offense, maar als je dat niet hebt denk ik dat je je moet afvragen of een 3D printer wel voor jou bedoeld is. Net zo als dat het volgens mij noodzakelijk is om met een CAD programma om te kunnen gaan. Waarvoor ga je de printer anders gebruiken? Alleen om poppetjes gedownload van thingiverse te printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:14:
[...]

No offense, maar als je dat niet hebt denk ik dat je je moet afvragen of een 3D printer wel voor jou bedoeld is. Net zo als dat het volgens mij noodzakelijk is om met een CAD programma om te kunnen gaan. Waarvoor ga je de printer anders gebruiken? Alleen om poppetjes gedownload van thingiverse te printen?
Ik kan zeer goed omgaan met blender3D en thinkerCAD.
Wat ik precies ga maken dat weet ik nog niet ik vind dingen die je in een keer print maar die dan toch bewegen heel erg gaaf maar dat is denk wel wat hoog gegrepen.
Maar ik ga zeker ook wel wat poppetjes printen hoort er toch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:14:
[...]Alleen om poppetjes gedownload van thingiverse te printen?
Is dat erg? O-) Nee doe ook zat andere (functionele) dingen printen, maar CAD heb ik geen kaas van gegeten, gebruik lekker simpel 123D Design, redelijk basic maar daardoor kom ik er wel mee uit de voeten en als ik iets nodig heb dan sleutel ik dat in een half uurtje in elkaar :D

Bij mijn printer zat al het gereedschap wat je nodig had er overigens bij, misschien niet de hoogste en beste kwaliteit maar het lukte er wel mee :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob2908
  • Laatst online: 25-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:12:
Geen heated bed is onacceptabel, voor wat voor printer uit wat voor prijsklasse dan ook.
Daarnaast zou het voor mij een groot nadeel zijn dat zulke printers geen gebruik maken van de 'standaard' open source firmwares (K8400 draait wel op Marlin...), hot-ends, etc...

[...]

Als het bed goed stijf is is het iets dat je 1x doet (of als je van temperatuur wisselt, bijvoorbeeld bed temp 60°C voor PLA en 110°C voor ABS). Autoleveling is dan ook iets wat in mijn ogen absoluut niet nodig is (en heeft ook als nadeel dat je Z-as continue 'aan het werk' is wat me ook niet echt bevordelijk lijkt...)
WeeDzi schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:48:

[...]

Ik zou hier toch echt kiezen voor de velleman, Die davincie heeft echt geen voordelen. Een heatbed koop je voor 6 euro of 12 als je em morgen wil hebben, dus daar zou ik het niet voor doen.

En bedleveling tja je hebt het echt neit nodig, ik gebruik het zelf wel omdat ik mn bed fysiek er af haal als ik het geprinte onderdeel wil verwijderen, maar zelfs dan hoeft het in principe niet. Maar het scheelt instellen en qua slijtage op de Z as valt het wel mee zeker als je een trapezium spindle gebruikt, met een M8 draad as kun je misschien wat slijtage aan je bout verwachten maar kan zeggen dat ik er nog niets van gemerkt heb. Ik heb er eigenlijk geen omkijken naar, printen ff bedlevelen kost misschien 30 sec oid dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Maar eindje besluit heb je het niet persee nodig
[...]

Thanks voor de reacties. Bed leveling is dus een nice to have en verwamd bed must have :)

Een zelfbouw kit lijkt mij juist wel voordelen te hebben omdat je dan weet hoe de machine in elkaar steekt en later gemakkelijker storingen kunt zoeken/verhelpen. Daarnaast is het (mijn mening dan) een leuke bezigheid.

Ik wil sowieso een complete kit kopen zodat ik alleen nog maar hoef te assembleren, dit is misschien iets duurder maar als ik alles bij elkaar moet gaan sprokkelen dan weet ik van mezelf dat het uiteindelijk op mn bureau blijft liggen.

Ben wat verder aan het kijken en toen kwam ik onderstaande kit tegen, staal of alu frame, "merk" hotend, verder opensource en heated bed. Ik ga nog even twijfelen over onderstaande of de velleman en die aanpassen met een verwarmd bed :).

http://www.kitprinter3d.c...ack-melamine-mdf-6mm-sale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 16:32
Rob2908 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 09:18:
[...]

[...]

[...]

Thanks voor de reacties. Bed leveling is dus een nice to have en verwamd bed must have :)

Een zelfbouw kit lijkt mij juist wel voordelen te hebben omdat je dan weet hoe de machine in elkaar steekt en later gemakkelijker storingen kunt zoeken/verhelpen. Daarnaast is het (mijn mening dan) een leuke bezigheid.

Ik wil sowieso een complete kit kopen zodat ik alleen nog maar hoef te assembleren, dit is misschien iets duurder maar als ik alles bij elkaar moet gaan sprokkelen dan weet ik van mezelf dat het uiteindelijk op mn bureau blijft liggen.

Ben wat verder aan het kijken en toen kwam ik onderstaande kit tegen, staal of alu frame, "merk" hotend, verder opensource en heated bed. Ik ga nog even twijfelen over onderstaande of de velleman en die aanpassen met een verwarmd bed :).

Ik heb mijn p3steel daar vandaan, is een mooi ding en heel stevig. Ik zou zeker voor de steel versie gaan, en dan eventueel zelfs de XL versie, als ik het zo zie is die ook al zwart gespoten, de standaard steel is gegalvaniseerd staal, dat is niet zo mooi. En zeker voor een E3D hotend gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door hardware.tom op 16-01-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

hardware.tom schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:44:
[...]

Ik heb mijn p3steel daar vandaan, is een mooi ding en heel stevig. Ik zou zeker voor de steel versie gaan, en dan eventueel zelfs de XL versie. En zeker voor een E3D hotend gaan.
Ik wou mijn acryle versie ombouwen naar steel (voor de looks, want dat ding staat nu als een huis), en wou dan meteen voor de XL gaan, helaas moet je dan dus de gewone set EN de XL set aankopen, waardoor je weer veer onderdelen voor niks koopt (immers zitten er in de XL kit een hoop dingen die de standaard versie ook al heeft maar dan kleiner). Heb toen gemaild of ze daar niet 1 set van konden maken zodat ik niet onnodig veel geld uit hoef te geven en onbruikbare spullen weg kon gooien, maar dat was helaas niet mogelijk...

Misschien over ene paar maanden nog eens over nadenken, voor nu een polijst trommel gekocht die ik zo binnen krijg :D

[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 16-01-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:53:
[...]

Behalve dat als een printer in eerste instantie niet geschikt is voor een heatbed je er niet zonder meer vanuit kunt gaan dat je voor 12 euro klaar bent. Je moet eerst kijken of de electronica geschikt is voor een heatbed, en de benodigde mosfets etc heeft of je zult zelf met een relais oid. aan de slag moeten. Vervolgens (en het belangrijkste) is de voeding, die moet ook zoveel stroom kunnen leveren (en dat is waaschijnlijk het punt waarop ze bezuinigd hebben door geen heated bed mee te leveren).
ja maar dat is ie dus wel http://edurobot.ch/forum/img/skitched-20141205-104117.jpg

en een voeding lijkt me toch niet echt een probleem? die haal je zo van het wereldwijde web voor 20 a 30 euri
zat lui die een heatbed hebben op hun velleman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het niet proberen... Dat bord is absoluut -niet- geschikt om een heatbed rechtstreeks aan te hangen.
Die connector gaat er binnen 5 minuten uitfikken en de main power connector zit aan de andere kant van het bord. Alle stroom loopt dus over het hele bord heen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rob2908 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 09:18:

Ik heb voor deze Prusa Steel gekozen.
Prima te bouwen met de spaanse uitgebreide video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:17:
[...]

Ik zou het niet proberen... Dat bord is absoluut -niet- geschikt om een heatbed rechtstreeks aan te hangen.
Die connector gaat er binnen 5 minuten uitfikken en de main power connector zit aan de andere kant van het bord. Alle stroom loopt dus over het hele bord heen... 8)7
ideaal is het niet al had ik op mn sanguinololu precies zon aansluitinkje en dat werkte prima.... alleen daar was de mosfet niet groot genoeg van...

Eensch een sjiekere oplossing is een relais. maar der zit iig aansluiting op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 13:32

auto660

1991 240 GL Brick

Zo, gisteren mijn chinese E3D V6 binnengekregen met bowden ombouwset waardoor ik niet meer zo'n zware extruder heb. Dit heeft al drastisch de printkwaliteit verbeterd maar nu zit ik met het volgende probleem. Ik print nu met REAL PETG van 123 maar ik heb enorm veel last van blobs.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DtnoWYxls0d7Z0uOaSJacU5N/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/U35QfM7ARe6guEAN11Lif162/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/phBuwrUcMsDCreM2ZZrNBJXa/medium.jpg

Mijn instellingen zijn:

Extruder temp: 240 graden
Bed temp: 80 graden (90 voor eerste laag)
extrusion width: 0.5mm
snelheid: 45mm/s
retraction: 2mm
infill: 20% (infill width: 0.6)
geen koeling

verder is alles redelijk standaard in Slic3r. Weten jullie waar het probleem zou kunnen zitten?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 19:36
Om een stappenmotor i.c.m.stepper driver af te stellen moet ik vref uitrekenen.
Wie kan me op weg helpen met uitrekenen van de Vref , ik heb deze nu afgesteld op 0,45 (wat wel werkt )
Maar hoe komt men aan die berekening?
Dit zijn de gegevens:
stepperdriver A4988
Rsense 0,1 ohm
Uref maximaal 0,5V

Stappenmotor :
Rcoil 1,25ohm
I 2,5 A
U 3,1 V

[ Voor 13% gewijzigd door 19roland70 op 17-01-2016 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

auto660 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:22:
Zo, gisteren mijn chinese E3D V6 binnengekregen met bowden ombouwset waardoor ik niet meer zo'n zware extruder heb. Dit heeft al drastisch de printkwaliteit verbeterd maar nu zit ik met het volgende probleem. Ik print nu met REAL PETG van 123 maar ik heb enorm veel last van blobs.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Mijn instellingen zijn:

Extruder temp: 240 graden
Bed temp: 80 graden (90 voor eerste laag)
extrusion width: 0.5mm
snelheid: 45mm/s
retraction: 2mm
infill: 20% (infill width: 0.6)
geen koeling

verder is alles redelijk standaard in Slic3r. Weten jullie waar het probleem zou kunnen zitten?
Ik heb dezelfde ervaring. De oorzaak ligt bij stringing (haartjes) dit gevormd worden bij bewegen. Wat bij mij hielp is de verplaatsingssnelheid (dus als er niet geprint wordt) bijna onder de printsnelheid zetten en geen z-hops bij verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-10 16:03
Is er een site waar verschillende print problemen en oplossingen worden uitgelegd? Zoals wat je moet doen bij blobs, warping, hourglass effect, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

pvink schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:29:
Is er een site waar verschillende print problemen en oplossingen worden uitgelegd? Zoals wat je moet doen bij blobs, warping, hourglass effect, etc.
De Print Quality Troubleshooting Guide van Simplify3D is erg handig.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. Er is een visual troubleshooting guide, geënt op Ultimaker, maar geschikt voor alle printers.

http://support.3dverkstan...ker-troubleshooting-guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-10 23:15

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

jobr schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:35:
[...]

Ik heb voor deze Prusa Steel gekozen.
Prima te bouwen met de spaanse uitgebreide video's.
Zo te zien exact hetzelfde ontwerp. Ik heb hem bij de andere winkel gekocht. Hou er rekening mee, dat wanneer je hiervoor je kiest je een hoop zal moeten afwerken. Het staal is gefreesd en heeft aan alle kanten nog een braam zitten. Als je hem gaat spuiten kan je schuren. Als je hem onafgewerkt wil laten, zorg er voor dat je een reaming knife op ebay bestelt. Kost geen drol, gaat absoluut je vingers redden.. Dremelen met een kopje kan ook, maar reaming knifes geven een consistenter resultaat. Geen happen en dergelijke. Al zijn kleine hoekjes wel moeilijker. Sowieso wil ik de chamber nog iets isoleren met een onderlaag. Waarschijnlijk iets van een rubber mat en van dat geluidsschuim tegen de wijwand. (bovenwand vrij, ivm. afzuiging).

[Ander onderwerp]
Even een vraagje voor mijn heated chamber. Waar hebben jullie voor gekozen om mee te verwarmen? Ik zat te denken aan een simpele gloeilamp (ja, valt nog wel te krijgen). Al maak ik me zorgen dat deze teveel één kan van het object zou verwarmen. Andere optie is om mijn heated bed eerst warm te laten draaien en het daarmee te doen. Alleen zou het opwarmen dan wel lang duren. Een extra heated bed in de kast installeren gaat niet lukken. Mijn voeding is het daar niet mee eens, naar alle waarschijnlijkheid. Een extra voeding is dan weer wat overkill. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Point.Flare op 18-01-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

...Dan doe je toch een meervoud gloeilampen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

AlexanderB schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:36:
...Dan doe je toch een meervoud gloeilampen? :)
jadag, dat is te simpel hoor..............

...ik voel me nu wel dom.. :F

Cheapo oplossing inderdaad. Dit wordt hem, tenzij ik iets eleganter bedenk.

[ Voor 13% gewijzigd door Point.Flare op 18-01-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het lampje ook een beetje afschermen zodat het licht niet direct op je werkstuk straalt. Als je dat al dan niet combineert met een fan die de lucht agiteert zou je nauwelijks een temperatuurgradiënt moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:34:
Je kunt het lampje ook een beetje afschermen zodat het licht niet direct op je werkstuk straalt. Als je dat al dan niet combineert met een fan die de lucht agiteert zou je nauwelijks een temperatuurgradiënt moeten krijgen.
Stralingswarmte is inderdaad mijn hoofdzorg. Daarom dat ik even na aan het denken was over een verwarmingselement. Maar licht moet er toch in. Dus ik ga kijken of ik iets kan fabriceren. Sowieso hoeft het niet constant te draaien. Als de kast op temperatuur is, wordt het toch wel aangevuld vanuit de warmte van het heated bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:07
Voor het verwarmen van mijn heated chamber ga ik vermogensweerstanden gebruiken, een 2 tal geschroefd op een heatsink, met desnoods een fan er nog op.
Weerstanden moeten vermoedelijk nog wel geregeld worden door een PID regeling.
Wat ik hiermee wil bereiken is dat ik de kast snel richting 40-50graden celsius heb dan als alleen met een heated bed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Onno_Devine schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:48:
Voor het verwarmen van mijn heated chamber ga ik vermogensweerstanden gebruiken, een 2 tal geschroefd op een heatsink, met desnoods een fan er nog op.
Weerstanden moeten vermoedelijk nog wel geregeld worden door een PID regeling.
Wat ik hiermee wil bereiken is dat ik de kast snel richting 40-50graden celsius heb dan als alleen met een heated bed :)
Die temperatuursregelaars zijn verrekte duur. Daarom zoek ik het even simpeler. Ik neig naar een halogeen staaflampje. Die maken genoeg warmte. Anders kan het later altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:07
Point.Flare schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:58:
[...]

Die temperatuursregelaars zijn verrekte duur. Daarom zoek ik het even simpeler. Ik neig naar een halogeen staaflampje. Die maken genoeg warmte. Anders kan het later altijd nog.
Nou gewoon een arduino, met mosfet en een NTC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Onno_Devine schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:05:
[...]

Nou gewoon een arduino, met mosfet en een NTC ;)
Daar ben ik dus geen held mee. Als ik dat eerst nog uit moet gaan vissen ben ik een jaar verder voor het kastje af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-10 16:03
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:35:
[...]

Ja. Er is een visual troubleshooting guide, geënt op Ultimaker, maar geschikt voor alle printers.

http://support.3dverkstan...ker-troubleshooting-guide
Bedankt! Dit zocht ik inderdaad! Ik ga de TS een berichtje sturen of hij deze links kan toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Ik heb net mijn aluminium kit in elkaar gezet en alles lijkt te werken. Ik zie alleen dat mijn LCD een Italiaanse tekst heeft (Salento 3D Pronta :+ ). En auto home gaat niet naar 0 0 0 (extruder kop ook niet boven heat bed).

Voor ik ga pielen met instellingen of er een 'frisse' Merlin op zet, hoe backup ik de huidige staat?

Heb al deze gedraaid:
code:
1
avrdude.exe -v -c stk500v2 -p m2560 -P COM3 -b 115200 -U flash:r:prusa.hex:i

Moet ik nog iets anders doen of kan ik met dit hex bestand altijd weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

xAndyx schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:39:
Ik heb net mijn aluminium kit in elkaar gezet en alles lijkt te werken. Ik zie alleen dat mijn LCD een Italiaanse tekst heeft (Salento 3D Pronta :+ ). En auto home gaat niet naar 0 0 0 (extruder kop ook niet boven heat bed).

Voor ik ga pielen met instellingen of er een 'frisse' Merlin op zet, hoe backup ik de huidige staat?

Heb al deze gedraaid:
code:
1
avrdude.exe -v -c stk500v2 -p m2560 -P COM3 -b 115200 -U flash:r:prusa.hex:i

Moet ik nog iets anders doen of kan ik met dit hex bestand altijd weer terug?
Is dat niet enkel de firmware dan die je nu hebt?

Hier zie ik een aantal commando's staan, geen idee welke waarvoor is :)
https://www.hackster.io/r...irmware-duplicator-115d8f

[ Voor 9% gewijzigd door watercoolertje op 18-01-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Nog 1: reprap.org/wiki/Print_Troubleshooting_Pictorial_Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Point.Flare schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:17:

Zo te zien exact hetzelfde ontwerp. Ik heb hem bij de andere winkel gekocht. Hou er rekening mee, dat wanneer je hiervoor je kiest je een hoop zal moeten afwerken. Het staal is gefreesd en heeft aan alle kanten nog een braam zitten. Als je hem gaat spuiten kan je schuren. Als je hem onafgewerkt wil laten, zorg er voor dat je een reaming knife op ebay bestelt. Kost geen drol, gaat absoluut je vingers redden.. Dremelen met een kopje kan ook, maar reaming knifes geven een consistenter resultaat. Geen happen en dergelijke. Al zijn kleine hoekjes wel moeilijker.
Ik moet zeggen dat ik daar vrijwel geen last van had. Het is dacht ik ook niet gefreesd maar lasercut.
Ik heb me niet gesneden en was me ook niet opgevallen.
Wel is het zo dat het eerst gegalvaniseerd is en daarna gesneden. Dus kunnen er wat roest vlekjes op de randen zitten aangezien deze niet zijn gegalvaniseerd. Even schuurpapier er langs en het is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

jobr schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:34:
[...]

Ik moet zeggen dat ik daar vrijwel geen last van had. Het is dacht ik ook niet gefreesd maar lasercut.
Ik heb me niet gesneden en was me ook niet opgevallen.
Wel is het zo dat het eerst gegalvaniseerd is en daarna gesneden. Dus kunnen er wat roest vlekjes op de randen zitten aangezien deze niet zijn gegalvaniseerd. Even schuurpapier er langs en het is weg.
Ik heb één van de eerste kits gehad. Misschien dat sindsdien het werkproces is verbeterd. Ik heb er uiteindelijk ook een soort frankenstein van gemaakt, door de originele carriage van de Josef Prusa te gebruiken. Ik had een kit van hem liggen, maar ik bleef kleinere geprinte onderdelen slopen. En zonder printer om die onderdelen te maken werd het een duur geintje. Dus toen heb ik de P3steel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
mocht iemand interesse hebben.. ik heb een van mijn Ultimaker 2s te koop staan aangezien ik een Um2 Extended+ wil aanschaffen..

1000 uur gedraait, inclusief custom feeder (orginele bijgeleverd), railsystem, fan op feeder (om deformatie van filament tegen te gaan), spare parts, Um2+ Fan Shroud, TFM coupler ipv PTFE coupler, Olsson Block.. nieuw aanscahffen zou nu tegen de 3000 aanlopen met alle spare parts en aanpassingen, mag weg voor 1800..
heb er geen haast mee en tis geen moetje.. maar misschien leuk voor wat die hards hier die fatsoenlijk willen printen ;)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KorneelB schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:44:
mocht iemand interesse hebben.. ik heb een van mijn Ultimaker 2s te koop staan aangezien ik een Um2 Extended+ wil aanschaffen..

1000 uur gedraait, inclusief custom feeder (orginele bijgeleverd), railsystem, fan op feeder (om deformatie van filament tegen te gaan), spare parts, Um2+ Fan Shroud, TFM coupler ipv PTFE coupler, Olsson Block.. nieuw aanscahffen zou nu tegen de 3000 aanlopen met alle spare parts en aanpassingen, mag weg voor 1800..
heb er geen haast mee en tis geen moetje.. maar misschien leuk voor wat die hards hier die fatsoenlijk willen printen ;)
Ik denk dat ie voor die prijs hier lang te koop staat :)

met alle spareparts die je hebt zul je in de ultimakershop idd wel op 3000 euro uitkomen,,, daar rekenen ze voor een heater cardridge 35 eur.... maar op ali of ebay koop je ze voor 2 eur. Vergeet niet dat je hier vooral in een zelfbouw topic zit, tenminste veel mensen hier hebben zelf hun printer gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
WeeDzi schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat ie voor die prijs hier lang te koop staat :)

met alle spareparts die je hebt zul je in de ultimakershop idd wel op 3000 euro uitkomen,,, daar rekenen ze voor een heater cardridge 35 eur.... maar op ali of ebay koop je ze voor 2 eur. Vergeet niet dat je hier vooral in een zelfbouw topic zit, tenminste veel mensen hier hebben zelf hun printer gebouwd.
ach.. bieden staat vrij.. en voor 1500 magtie ook wel weg ;) misschien heeft iemand er wel ineens veel interesse in.. je weet t niet.. sta er niet actief mee te leuren

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-10 19:24
Zo hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik ook aan het 3d printen geslagen. Heb een Geetech prusa i3 en na vele aanpassingen kan ik redelijk netjes printen. Heb al veel poppetjes en dingetjes gemaakt, maar nu wilde ik zelf wat gaan maken. Had dus kleine voetjes gemaakt voor een 3mm boutje en moertje. Ik dacht alleen dat pla haast niet zou krimpen. Echter moet ik zo'n beetje 3.6mm gaten maken in mijn ontwerp om er een 3m boutje doorheen te laten gaan. Weet iemand wat er hier mis gaat met mijn printer instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zynex schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:00:
Zo hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik ook aan het 3d printen geslagen. Heb een Geetech prusa i3 en na vele aanpassingen kan ik redelijk netjes printen. Heb al veel poppetjes en dingetjes gemaakt, maar nu wilde ik zelf wat gaan maken. Had dus kleine voetjes gemaakt voor een 3mm boutje en moertje. Ik dacht alleen dat pla haast niet zou krimpen. Echter moet ik zo'n beetje 3.6mm gaten maken in mijn ontwerp om er een 3m boutje doorheen te laten gaan. Weet iemand wat er hier mis gaat met mijn printer instellingen?
Zonder meer details is dat bijna niet te zeggen, maar wellicht dat je teveel materiaal aanvoert. Hoe zijn de buitenmaten van objecten? Hoe teken je ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
De buitenmaten kloppen wel. Ik gebruik een 0.4mm nozzle en print op 0.2mm De extrusion multiplier staat op 1. Ik gebruik trouwens wel een heated bed op 50 graden. En print met 123d print pla op 200 graden.

Ik teken met fusion 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-10 21:04
zynex schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:38:
De buitenmaten kloppen wel. Ik gebruik een 0.4mm nozzle en print op 0.2mm De extrusion multiplier staat op 1. Ik gebruik trouwens wel een heated bed op 50 graden. En print met 123d print pla op 200 graden.

Ik teken met fusion 360.
Welke slicer gebruik je? Ik gebruik zelf Cura, hiervan heb ik de indruk dat deze binnenmaten verkeerd sliced. Buitenmaten zijn altijd goed, maar binnenmaten zijn standaard ~0.6mm te klein. Mijn nozzle is 0.3mm, heb jij met jouw 0.4mm nozzle toevallig 0.8mm te kleine gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
eiPionezero schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:21:
[...]

Welke slicer gebruik je? Ik gebruik zelf cura, hiervan heb ik de indruk dat deze binnenmaten verkeerd sliced. Buitenmaten zijn altijd goed, maar binnenmaten zijn standaard ~0.6mm te klein. Mijn nozzle is 0.3mm, heb jij met jouw 0.4mm nozzle toevallig 0.8mm te kleine gaten?
Ik gebruik slic3r en het zit in veel gevallen inderdaad tegen de 0.8mm te kleine gaten aan. Kan het helaas niet zo precies meten, omdat ik geen digitale schuifmaat heb, maar een gat dat ik teken op 3.8mm, kan net een 3mm bout in. (Echt krap...) Terwijl de buitenmaten precies kloppen.

Dus ik denk dat we hier een beetje tegen hetzelfde probleem aanlopen. ik gebruik trouwens repetier host met slic3r op een macbook.

[ Voor 4% gewijzigd door zynex op 19-01-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is het eens proberen met Cura een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
watercoolertje schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:20:
[...]
Is dat niet enkel de firmware dan die je nu hebt?

Hier zie ik een aantal commando's staan, geen idee welke waarvoor is :)
https://www.hackster.io/r...irmware-duplicator-115d8f
Meer dan de firmware flash ik ook niet toch?

Bedankt voor je link maar denk niet dat ik die ga gebruiken, daar moet je een avr-isp programmer voor aanschaffen.

Ik heb de firmware van de leverancier gekregen, dus die kan ik nu gaan tweaken. Kan ik altijd terug mocht dat nodig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10
Ik heb de afgelopen tijd zitten overwegen om een 3D printer aan te schaffen. Ik ben op zoek naar een printer waar "laag" onderhoud aan is en welke makkelijk is op te bergen na gebruik (Klein appartement heeft zijn nadelen :)).

Waar ik op dit moment op uitgekomen ben is de Da Vinci Junior als instapmodel:
http://us.xyzprinting.com/us_en/Product/da-Vinci-1.0-Junior

De cartridge beveiliging van deze printer is afgelopen week gehacked:
http://hackaday.com/2016/...-on-the-da-vinci-printer/

Dit maakt het kopen van filament een stuk aantrekkelijker.

Reviews over de printer zijn echter erg wisselend. Heeft er iemand hier toevallig ervaring met deze printer? Of natuurlijk adviezen voor een andere 3D printer in de prijsklasse 300-500 euro welke na gebruik makkelijk opbergbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

xAndyx schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:41:
[...]

Meer dan de firmware flash ik ook niet toch?

Bedankt voor je link maar denk niet dat ik die ga gebruiken, daar moet je een avr-isp programmer voor aanschaffen.

Ik heb de firmware van de leverancier gekregen, dus die kan ik nu gaan tweaken. Kan ik altijd terug mocht dat nodig zijn. :)
Ik weet niet precies hoe zn ding werkt, maar je hebt volgens die link wel meerdere spaces/blocks die je kan backuppen, de vraag is dus of je de firmware moet hebben of dat er een losse programma-code block...

Een 2de arduino is ook bruikbaar als programmer he, misschien heb je die wel liggen?

Sowieso is het programma gecompiled dus helaas kan je het niet terug omzetten in code die je met de Arduino IDE kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Bloodhoundje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:07:
Of natuurlijk adviezen voor een andere 3D printer in de prijsklasse 300-500 euro welke na gebruik makkelijk opbergbaar is?
UP Mini. Zolang je bij ABS blijft een fijn printertje. 2e hands al vanaf 200 euro te vinden. Met een simpele mod ook gemakkelijk om gebruik te maken van ieder ander merk ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Je kan een aantal van je instellingen gewoon opvragen via M-codes..

Anyway, daarom gebruik ik zelf die functionaliteit niet, als ik iets wil veranderen, pas ik m'n settings file aan, compile en upload ik de hele code. Wellicht overdreven, maar dan weet ik zeker dat m'n settings file altijd overeenkomt met wat dr in m'n printer zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
Hebben mensen hier ervaring met het bestellen van 3D geprinte zilver gepolijste sieraden bij shapeways?

Ik wil daar namelijk een bedeltje voor een Pandora armband laten printen.
Echter ben ik benieuwd of de kwaliteit een beetje prima is? dus niet meteen kapot gaat en niet afgeeft.
Verder ben ik benieuwd of het er ook echt mooi uitziet als een normaal sieraad.

Het kost ongeveer €60, dus vandaar dat ik het hier even vraag voordat ik het echt ga bestellen.

PS Ik weet dat dit topic eigenlijk over open source printen gaat, maar kreeg op tweakers geen topic gevonden die dichter bij dit onderwerp kwam..

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Tinusvolkel schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:31:
Hebben mensen hier ervaring met het bestellen van 3D geprinte zilver gepolijste sieraden bij shapeways?

Echter ben ik benieuwd of de kwaliteit een beetje prima is? dus niet meteen kapot gaat en niet afgeeft.

Het kost ongeveer €60, dus vandaar dat ik het hier even vraag voordat ik het echt ga bestellen.

PS Ik weet dat dit topic eigenlijk over open source printen gaat, maar kreeg op tweakers geen topic gevonden die dichter bij dit onderwerp kwam..
Shapeways maakt mooi spul. Zonder meer. Enkel het is een kostbaar geintje. Dus als je dit ook maar enigzins premade kan bestellen. Doe dat. Als het echt een totaal uniek object betreft. Ga er voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Tinusvolkel schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:31:

Zolang je model goed in elkaar zit is het prima spul. Het wordt niet in zilver geprint maar in was, daar wordt een mal omheen gemaakt, de was wordt eruit gesmolten en vervolgens wordt er zilver in die mal gegoten. Het model wordt daarna met de hand gepolijst, hier kun je zelf kiezen voor een standaard of een uitgebreide polijst job die wat duurder is.
Zolang je model dus in orde is zal het net zo sterk zijn als eenzelfde model dat helemaal op een traditionele manier vervaardigd wordt.

Dit is een zilveren hanger die ook bij Shapeways vandaan komt:
Gewei Sterling Zilver

En hier samen met hetzelfde model maar dan van roestvrij staal.
Gewei Sterling Zilver

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bedankt voor de bevestiging en de uitleg :)

Maar het word een uniek object aangezien de namen van mijn kinderen erop staan (zie afbeelding)
Verder kosten de Pandora bedels ook al gauw €40 dus dan is het veel leuker om iets persoonlijks aan de vrouw te geven :)

Alleen ik ga denk ik hem wel eerst in goedkoper materiaal laten printen bij een collega of via 3dhubs.
Dan kan ik tenminste kijken hoe het eruit ziet en of het gaat passen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/pandora.png

PS wanden moesten minimaal 0.8mm dik zijn, maar heb ze 1.5 mm dik gemaakt.
Maar zou dit hem veel sterker maken? vind 1.5mm al best dun eigenlijk :)
De maten van de bedel zijn 15mmx15mm
PPS verdere tips hierover zijn altijd welkom, heb namelijk nog nooit iets gemaakt wat 3D geprint word.

[ Voor 21% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-01-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Hoe dikker hoe sterker inderdaad. Maar let er wel op dat als je dit in een ander materiaal print het er gewoon anders uit ziet. Qua afmetingen en afwerking.
Als je dit in PLA dan heb je iets dat er totaal anders uit zal zien, daar zul je printlijnen hebben, die je in zilver door het gebruik van een hoge resolutie printer en het polijsten niet/amper hebt, en het giet process laat het materiaal ook iets krimpen.
Als je een goede representatie wil kun je hem het beste bij Shapeways in hun Frosted Detail materiaal of ergens ander in een zelfde resin printer laten printen.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bedankt voor de tips.

Het testen is vooral bedoeld om te kijken hoe groot het daadwerkelijk is, en of de tekst dan nog goed leesbaar is en of het een beetje goed past om de armband.

Maar met Frosted Detail materiaal zou het nog redelijk betaalbaar zijn om een test versie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinusvolkel schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:54:
De maten van de bedel zijn 15mmx15mm
Let op dat dat de minimaal produceerbare dikte is, niet de dikte waarbij je werkstuk de krachten waaraan het blootgesteld wordt ook daadwerkelijk overleeft. Dat zal je zelf moeten inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenP72
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-06-2021
Tinusvolkel schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:54:
Denk eraan om de wanddikte een factor van de nozzle opening te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

RubenP72 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:05:
[...]

Denk eraan om de wanddikte een factor van de nozzle opening te maken!
Op een FDM printer wel. Niet bij de printers die Shapeways gebruikt om masters voor zilveren modellen te maken ;)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenP72
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-06-2021
Spike_wolf schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:09:
Op een FDM printer wel. Niet bij de printers die Shapeways gebruikt om masters voor zilveren modellen te maken ;)
Ik ben benieuwd dan welke techniek Shapeways gebruikt om het was model te printen.
Helaas kan ik het niet vinden na wat googlen.

Zelf heb ik een Velleman K8200, ik zal zo een berichtje posten om me te introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

RubenP72 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:04:
[...]

Ik ben benieuwd dan welke techniek Shapeways gebruikt om het was model te printen.
Helaas kan ik het niet vinden na wat googlen.

Zelf heb ik een Velleman K8200, ik zal zo een berichtje posten om me te introduceren.
Zoals ik een paar post eerder aangaf printen ze het model in was, wat ze gebruiken om een traditionele gietmal mee te maken.
Was wordt geprint met een Envisiontec Aureus, die heel anders werkt dan FDM printers.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:32
Dat is dus een form van dlp printen. Zijn wel erg mooie printers, maar zelf zou je zo iets ook kunnen met een atum3D, beginnen alleen wel wat hoger qua instap prijs dan fdm. Ik werk zelf wel regelmatig met een dlp printer. Mooie techniek zeer precies ook, helaas zijn die harsen nog wel vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op school hebben wij 2 3D printers, een Builder mono en een Prusa i3 V2, de Builder mono doet het goed en word veel gebruikt. De prusa is vorig jaar in elkaar gezet door een paar examenstudenten voor hun profielwerkstuk. Sinds dien is de printer niet meer gebruik en heeft die alleen in de weg gestaan. Nou heeft mijn leraar gevraagd of ik wil proberen de printer te repareren. Ik ben hier mee aan de slag gegaan en na een aantal uur werk doet die al weer wat. De printer was niet goed afgesteld, onderdelen waren krom en/of zaten niet vast en allerlei instellingen in Cura stonden verkeerd.

Om te proberen heb ik een dobbelsteen geprint, dit is het resultaat:
https://onedrive.live.com...9I&v=3&ithint=photo%2cjpg
Op zich wel mooie lagen, maar de printer zet de lagen niet mooi recht boven elkaar. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Doordat we ook nog de Builder hebben zijn we in staat onderdelen die vervangen moeten worden te printen als dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:12
Heb je de speling in de riemen nagekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Devler schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:52:
schroefjes van de pulleys aangedraaid? Riemen strak? En nog steeds een probleem?

De regelmaat in de verschuiving doet mij vermoeden dat de pulleys en riem niet bij elkaar horen.
GT2 riem, T2.5 pulleys of omgekeerd..... Oftewel passen de riemen goed op de pulleys?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2016 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Besloten om m'n oude Printrbot Original af te schrijven en 2 nieuwe printers te bouwen.

Printer #1 wordt een directe vervanger voor de printrbot op m'n bureau.
Bouwvolume gaat misschien zelfs iets omlaag, maar dat is geen probleem omdat ik het ding vooral wil bouwen voor precisie, met een 1.75mm hot end en de mogelijkheid om dr een superkleine nozzle in te draaien.

Printer #2 wordt een flink groter apparaat, ik zit te denken aan een bouwvolume van 50x50x50 of iets in die orde-grootte, waarmee het ding dus te groot wordt voor op m'n bureau. Ik weet nog niet precies waar ik 'm neerzet, maar niet in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De laatste tijd worden mijn printjes alleen maar slechter :(
In mijn perimeters ontstaat regelmatig stippellijntjes, maar er is geen touw aan vast te knopen. Een paar lagen gaan perfect en dan krijg je een stippellijn en vervolgens gaat het weer een paar lagen goed.
Ik heb altijd al dit probleem gehad, maar nu word het wel ernstiger.

En ik heb ook nog steeds een wrapping probleem waar ik ook niet vanaf kom, ik heb vorige week wel op ebay 2 nieuwe fans besteld om de printjes beter te koelen. Hoop dat het daarmee aardig oplost.

Iemand die mij wat gouden tips kan geven? :)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-C_PDwuTVhdM/VqIl0v-MWiI/AAAAAAAABiU/PBvy9LwPGYU/s800-Ic42/IMG_0848.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:57:
Deze al bekeken?
http://support.3dverkstan...ubleshooting-guide#z-drop

Daarnaast lijkt me het door de gaten in de print handiger om hem op zn kant te printen zodat de meeste gaten op het bed liggen, maar ik kan het mis hebben. (heeft natuurlijk geen invloed op die lijnen in je print)

[ Voor 29% gewijzigd door watercoolertje op 22-01-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paar dingen waar je naar kunt kijken en kunt proberen:

Temperatuur van nozzle niet stabiel -> PID regelaar van de heater afstellen
Nozzle verstopt -> Probeer de nozzle schoon te maken (met een "cold pull")
Fillament slipt- > Extruder te weinig grip -> Probeer het pinchwiel schoon te maken. Probeer een iets hogere temperatuur
Extruder motor slaat stappen over -> Afstellen stroom naar de stepper extruder (Te weinig stroom: te weinig kracht / Te veel stroom: driver oververhit waardoor deze in thermische protectie gaat)
Slechte kwaliteit / oud fillament -> Stop het in de oven of koop nieuw en betere kwaliteit fillament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Nog eentje: teveel druk op de spanrol waardoor het filament on-rond wordt gedrukt, waardoor het gaat klemmen in de hot-end, waardoor er meer kracht nodig is om te extruden, waardoor de boel gaat slippen.
Lang niet alle printers hebben dr last van, maar het is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
AlexanderB schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:00:
Besloten om m'n oude Printrbot Original af te schrijven en 2 nieuwe printers te bouwen.

Printer #1 wordt een directe vervanger voor de printrbot op m'n bureau.
Bouwvolume gaat misschien zelfs iets omlaag, maar dat is geen probleem omdat ik het ding vooral wil bouwen voor precisie, met een 1.75mm hot end en de mogelijkheid om dr een superkleine nozzle in te draaien.

Printer #2 wordt een flink groter apparaat, ik zit te denken aan een bouwvolume van 50x50x50 of iets in die orde-grootte, waarmee het ding dus te groot wordt voor op m'n bureau. Ik weet nog niet precies waar ik 'm neerzet, maar niet in de slaapkamer.
Grappig, vandaag ook besloten om mijn Kossel af te schrijven en te beginnen met een H-bot ontwerp. 400mm bouwhoogte is geinig, maar zal zeer zelden gebruikt gaan worden, en ik loop tegen een vreemde afwijking aan waardoor ik maar 50% van mn print oppervlak kan gebruiken. In het Y+ kwadrant loopt de kop door de tape, ook al heb ik alle drie torens level staan. Mijn kalibreer programma met een meetklokje was wat beperkt, en door wat extra meetpunten toe te voegen kom ik nu op punten soms een afwijking tegen van 1,5mm! Waar het in zit, mag joost weten, mn diagonal rods zijn allemaal even lang, mn platform en carriages zijn CNC gefreesd uit aluminium, het frame is zo nauwkeurig mogelijk in elkaar gezet (en van metaal) en het heated bed is binnen 0.1mm vlakheid gevlakt op de CNC. En dan nog vis ik er 1,5mm afwijking uit... :/

De lineair geleiding lijkt ideaal te zijn voor een H-bot, twee voor de X-as en 1 voor de Y-as. Voor de Z-as heb ik nog een stepper met trapeziumdraad en een kogelomloopje, (zou ooit nog een tantillus/ultimaker achtig ding bouwen, is nooit wat geworden) en ik heb de oude lineair assen van mn rostock nog liggen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:57:
De laatste tijd worden mijn printjes alleen maar slechter :(
In mijn perimeters ontstaat regelmatig stippellijntjes, maar er is geen touw aan vast te knopen. Een paar lagen gaan perfect en dan krijg je een stippellijn en vervolgens gaat het weer een paar lagen goed.
Ik heb altijd al dit probleem gehad, maar nu word het wel ernstiger.

En ik heb ook nog steeds een wrapping probleem waar ik ook niet vanaf kom, ik heb vorige week wel op ebay 2 nieuwe fans besteld om de printjes beter te koelen. Hoop dat het daarmee aardig oplost.

[afbeelding]
Dit herken ik. Gedeeltelijk verstopte nozzle. Ik had dit met PLA bij een all metal extruder.
Uiteindelijk de extruder aangepast zodat de teflon buis tot aan de nozzle doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Hm, en net voordat ik besloot dat m'n printrbot gesloopt gaat worden, had ik nog wat upgrades gedaan:
-Glazen bed dr op, en vlak gelegd, zodat de nozzle overal in de Y-richting even ver van het bed is.
-Betere Z-couplers en m'n prints zijn eindelijk niet meer geribbeld. Kan ik mooi de nieuwe parts voor m'n volgende printers printen. :)
Fan ductje dr op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 06:18
weet iemand eventueel een goede shop om iets simpels te laten printen?

ik zou graag een naam 3D willen laten printen, ongeveer 20x10 cm in wit ondoorzichtig plastic voor een klein projectje waar ik aan werk.

het is mogelijk om met papier zelf iets in elkaar te knutselen, maar ik zou ook graag willen weten of 3D printen een optie is, afhankelijk van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Yusunoha schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:37:

ik zou graag een naam 3D willen laten printen, ongeveer 20x10 cm in wit ondoorzichtig plastic voor een klein projectje waar ik aan werk.

het is mogelijk om met papier zelf iets in elkaar te knutselen, maar ik zou ook graag willen weten of 3D printen een optie is, afhankelijk van de prijs.
3dhubs.com
Verzamel site van vooral amateurs die thuis wat printen voor andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:50:
[...]

Dit herken ik. Gedeeltelijk verstopte nozzle. Ik had dit met PLA bij een all metal extruder.
Uiteindelijk de extruder aangepast zodat de teflon buis tot aan de nozzle doorloopt.
Blijkt inderdaad zo te zijn. Ik heb even een nieuwe nozzle erop gezet en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Misschien maar op eBay maar een voorraadje kopen, voor die 1 euro p/s ga ik geen moeite doen om ze schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Yusunoha schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:37:

Op marktplaats staan ook wel regelmatig advertenties voor printen 3D.
Kijk onder computers en dan 3d printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devler schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:52:
De Y-as net op nieuw gespannen, daar geen speling. Kan het ook zijn dat die TE strak zit?
De X-as zou ik moeten controleren
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 07:59:
[...]

schroefjes van de pulleys aangedraaid? Riemen strak? En nog steeds een probleem?

De regelmaat in de verschuiving doet mij vermoeden dat de pulleys en riem niet bij elkaar horen.
GT2 riem, T2.5 pulleys of omgekeerd..... Oftewel passen de riemen goed op de pulleys?
Lijkt me wel, aangezien het de bij geleverde spullen zijn. Ook heeft hij het eerder wel goed gedaan. Schroefjes zou ik na moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand hier iets zinnigs zeggen over ronde of vlakke lineaire geleidingen? Die laatste zijn erg duur en lastiger uit te lijnen, maar misschien zie ik relevante voordelen over het hoofd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Vlakke kan je om de paar cm vastschroeven aan een dikke balk, waar je met een ronde 8mm as dus alleen de eindpunten kan vastzetten (of zo'n open lager constructie gebruiken), en kan doorbuigen onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Vlak buigt ook. En met rond ben je preciezer. Geen gewiebel op het vlak ed.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor een plaat zouden jullie nemen op een 3D printer?
en wat zijn de voordelen van elk?

Alluminium, Plastic of Glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik zou glas nemen, maar vooral vanwege de prijs.

Aluminium:
+zeer vlak te krijgen
+geschikt voor contactloze inductie-probe
+gaatje boren om de temperatuursensor dr *in* te stoppen is eenvoudig.
-relatief duur
-?

Glas:
+goedkoop
+in allerlei maten als spiegels te krijgen bij de bouwmarkt, of op maat bij de glaszetter. Met een glassnijder eenvoudig verder op maat te maken indien nodig.
+redelijk vlak
+goede hechting diverse materialen
-niet altijd supervlak, kan beetje bol/hol zijn
-inductieve probe werkt niet
-kan breken

Plastic:
geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:51:
Vlakke kan je om de paar cm vastschroeven aan een dikke balk, waar je met een ronde 8mm as dus alleen de eindpunten kan vastzetten (of zo'n open lager constructie gebruiken), en kan doorbuigen onder belasting.
Ik heb het over open lagers en geleiderails die je vast kunt schroeven :)

Het lijkt me interessant om voorzichtig aan eens een CNC router te gaan bouwen, maar de informatie is erg versnipperd. Niemand die wat goede basisbeginselen netjes op een rij zet. Het lijkt erop dat iedereen maar wat doet :P

Het grootste probleem is eigenlijk de ruimte waar het ding moet staan. Erg stil zijn ze niet en als je er wat aan wilt hebben moet het ook niet al te klein zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:19:
Ik zou glas nemen, maar vooral vanwege de prijs.

Aluminium:
+zeer vlak te krijgen
+geschikt voor contactloze inductie-probe
+gaatje boren om de temperatuursensor dr *in* te stoppen is eenvoudig.
-relatief duur
-?

Glas:
+goedkoop
+in allerlei maten als spiegels te krijgen bij de bouwmarkt, of op maat bij de glaszetter. Met een glassnijder eenvoudig verder op maat te maken indien nodig.
+redelijk vlak
+goede hechting diverse materialen
-niet altijd supervlak, kan beetje bol/hol zijn
-inductieve probe werkt niet
-kan breken

Plastic:
geen idee.
Ik gebruik een spiegel op een aluminium heat bed (rond). Als print klaar is, kun je de spiegel verwijderen om af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn Prusa i3 v2 zit nu een plaat van plastic maar die is krom gebogen, zit op 3 punten bevestigd. Nu kan ik een plaat aluminium wel regelen bij mijn vader's bedrijf. Maar kun je zomaar een stuk alluminium gebruiken? of moet je daar iets speciaals voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:15:
Op mijn Prusa i3 v2 zit nu een plaat van plastic maar die is krom gebogen, zit op 3 punten bevestigd. Nu kan ik een plaat aluminium wel regelen bij mijn vader's bedrijf. Maar kun je zomaar een stuk alluminium gebruiken? of moet je daar iets speciaals voor hebben.
Misschien heb je meer aan deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob2908
  • Laatst online: 25-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:23:
[...]

Ik heb het over open lagers en geleiderails die je vast kunt schroeven :)

Het lijkt me interessant om voorzichtig aan eens een CNC router te gaan bouwen, maar de informatie is erg versnipperd. Niemand die wat goede basisbeginselen netjes op een rij zet. Het lijkt erop dat iedereen maar wat doet :P

Het grootste probleem is eigenlijk de ruimte waar het ding moet staan. Erg stil zijn ze niet en als je er wat aan wilt hebben moet het ook niet al te klein zijn.
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=7881

Hier staat best wel wat informatie verzameld met daarbij hele disucussies over afwegingen die zijn gemaakt :), zorgt er wel voor dat je veel leeswerk hebt maargoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over het algemeen heeft lineaire geleiding minder speling op de lagering (rail plus kar). Je bent met een ronde lagering vrijer in de manier van bevestigen en heeft qua constructie meer vrijheids graden... wat je kan oplossen door meer lagers wat de kans op overbepaaldheid toe laat nemen.

Een lineaire geleiding met een karretje heeft deze vrijeheidsgraden niet en heeft minder speling doordat het wegnemen van de vrijehieidsgraden in 1 constructie zit. Resulterend in minder spreiding op het karretje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

hardware.tom schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:38:
[...]

Voor die 26 euro per rol zou ik sowieso wel interesse hebben in 3 rollen denk ik
HomegrownBGP schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:47:
[...]

Ik heb ook wel interesse in 2, misschien 3 rollen (:
Door de geringe belangstelling voor een actie om samen een PLA/PHA VALUE PACK te kopen bij colorFabb, hierbij alsnog een overzicht, dit zijn de uiteindelijke prijzen, ik heb door een aantal orders bij 3Dhubs mijn korting bij colorFabb op laten lopen naar 15%, waardoor de prijzen nog iets lager zijn geworden!

https://docs.google.com/s...fLiEwghI/edit?usp=sharing

Als er verder niemand interesse heeft denk ik dat we het moeten laten gaan helaas. Mochten er nog wel mensen zijn die een rolletje of een paar mee willen pakken hoor ik dat graag, zet ik je er bij in de excel sheet :)

[ Voor 16% gewijzigd door watercoolertje op 26-01-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
watercoolertje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:56:
[...]

[...]

Door de geringe belangstelling voor een actie om samen een PLA/PHA VALUE PACK te kopen bij colorFabb, hierbij alsnog een overzicht, dit zijn de uiteindelijke prijzen, ik heb door een aantal orders bij 3Dhubs mijn korting bij colorFabb op laten lopen naar 15%, waardoor de prijzen nog iets lager zijn geworden!

https://docs.google.com/s...fLiEwghI/edit?usp=sharing

Als er verder niemand interesse heeft denk ik dat we het moeten laten gaan helaas. Mochten er nog wel mensen zijn die een rolletje of een paar mee willen pakken hoor ik dat graag, zet ik je er bij in de excel sheet :)
Volgens mij zit er een foutje in je sheet; bij je overzicht heb je bij 1 rol (1*E6 (prijs van de standaard PLA)) gedaan en bij alles daarboven (aantal rollen*E7(prijs van de PLA specials)). Aangezien er al boven staat dat de specials + 2,50 zijn ga ik er vanuit dat het overzicht de standaard PLA rollen (E6) betreft.

Misschien valt er ook nog wat te adrverteren op het nederlandse gedeelte van het Reprap forum?

[ Voor 4% gewijzigd door hardware.tom op 26-01-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

hardware.tom schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:21:
[...]
Volgens mij zit er een foutje in je sheet;
Scherp! Opgelost, alles is nu op basis van standaard PLA berekend O-) Per Special zou er 2,50 bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn123
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-06 11:23
Hoi!

Wegens veel vraag van andere leden in het China buy/sell topic graag even hier een discussie starten rond de TEVO I3 Prusa Tarantula printer. Ik had een topic gemaakt maar de admin daar raadde me aan hier de post te zetten ipv een topic te maken voor ervaringen.

Dit is een nieuwe printer die maar $239 momenteel is. De kit is blijkbaar voor zijn prijs een hele goede. Er is al een ware mod/support groep ontstaan waarin ook de ontwerpers en fabrikant in zitten. Deze maken on the go notities bij mogelijke veranderingen die gebruikers willen. Zo hebben leden ook al upgrade van de z-axis voorgesteld en zijn nu ontwerpen voor te downloaden om hem te verbeteren. Ik heb goed contact met de verkoper. Geïnteresseerde zou ik aanraden om me voor het kopen even een dm te sturen.

Ze doen nu wereldwijde gratis verzending + gratis SD kaart + 2 rollen gratis PLA.

Link : http://www.aliexpress.com...ment-8GB/32596996503.html

Kopers lijken zeer tevreden en ook de support en service is top. Er blijkt af en toe een onderdeeltje te ontbreken perongeluk maar dat sturen ze onmiddellijk achterna.
Bij een review (maakt niet uit of die positief of negatief is) geven ze je ook nog 5 dollar terug. Je kan betalen met paypal zonder probleem.

Standaard is de printer incl verwarmd bed voor ABS, bouwplatform is 20x20x20.

Er is mogelijkheid ook extra's te nemen zoals een groter bouwplatform, pla flex extruder, auto leveling. Voor vrij schappelijke prijzen.

Hier enkele foto's van prints (zwart bootje is een eerste print)/de kit en specs :

https://goo.gl/photos/EeZDt1VB4F8maTYD6

[ Voor 11% gewijzigd door glenn123 op 31-01-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
watercoolertje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:31:
[...]

Scherp! Opgelost, alles is nu op basis van standaard PLA berekend O-) Per Special zou er 2,50 bij komen.
Ik heb toch nog wel interesse in 4 rollen ipv 3 waarvan 1 XT clear, die telt als special dan zeker?

Misschien valt er trouwens ook nog wat te adverteren op het nederlandse gedeelte van het Reprap forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

hardware.tom schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:46:
[...]Misschien valt er trouwens ook nog wat te adverteren op het nederlandse gedeelte van het Reprap forum?
Dat is mogelijk, ik zal daar vanavond even een account maken, tevens heb ik een fablab in de buurt gevraagd of ze interesse hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht even, kosten specials op deze manier 25 euro? Want dan ben ik zeker wel geïnteresseerd :) Normaal PLA geloof ik wel, daarvoor heb ik een andere bron waar ik dik tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:02:
Wacht even, kosten specials op deze manier 25 euro? Want dan ben ik zeker wel geïnteresseerd :) Normaal PLA geloof ik wel, daarvoor heb ik een andere bron waar ik dik tevreden over ben.
Nou ja iets duurder (+3.75 en natuurlijk verzending maar dat ben je voor PLA ook kwijt) en enkel de specials die in een value-pack aangeboden worden, en per value-pack mogen er helaas maar 4 specials zijn ;) Oftewel wel heel goedkoop, maar een hoop randvoorwaarden!

Ik heb de prijs zojuist ietsjes aangepast in het voordeel van reguliere PLA en het nadeel van de Specials! Beide schelen nu iets meer dan 11 euro met de webshop. Maar de balans is nu wel wat eerlijker geworden.

Ik weet niet zo goed wat aylaH voor rollen wilt (2 a 3), als dat ook een special betreft dan zijn de specials al vergeven (mogelijk geef ik er dan zelf 1 op, maar dan zal ik denk ik ook een gewone PLA laten zitten), hoop dat hij dit kan verhelderen in een PM oid die ik hem zo ga versturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:29:
[...]
Nou ja iets duurder (+3.75 en natuurlijk verzending maar dat ben je voor PLA ook kwijt) en enkel de specials die in een value-pack aangeboden worden, en per value-pack mogen er helaas maar 4 specials zijn ;) Oftewel wel heel goedkoop, maar een hoop randvoorwaarden!

Ik heb de prijs zojuist ietsjes aangepast in het voordeel van reguliere PLA en het nadeel van de Specials! Beide schelen nu iets meer dan 11 euro met de webshop. Maar de balans is nu wel wat eerlijker geworden.

Ik weet niet zo goed wat aylaH voor rollen wilt (2 a 3), als dat ook een special betreft dan zijn de specials al vergeven (mogelijk geef ik er dan zelf 1 op, maar dan zal ik denk ik ook een gewone PLA laten zitten), hoop dat hij dit kan verhelderen in een PM oid die ik hem zo ga versturen!
Wanneer wilde je gaan bestellen?

En de korting die je krijgt is natuurlijk meer dan 25% ipv de 15% die in de sheet staat. Maar dat zal verder niet veel uitmaken....

Maareh al deze rollen komen bij jou binnen dan? en die 25 euro is dan inclusief verzending naar mijn adres?
Pagina: 1 ... 66 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.