Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
reddo schreef op zondag 20 september 2015 @ 18:27:
Na een hoop geklooi met ABS nu eindelijk goede prints zonder warping, delaminatie of insnoeren. Bed op 70°, nozzle 265° en de fan vanaf layer 2 op 20% constant.

Meer mensen met dit soort 'tegenstrijdige' settings ??
Bed op 70? Dan blijft er hier niks liggen...

heb eigenlijk nog geen een ding normaal geprint met ABS.

[ Voor 7% gewijzigd door warhamstr op 28-10-2015 14:36 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-10 15:57
Deadbeef_ahc schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:42:
Ik sta op het punt een 3d printer te kopen. Het zal een Prusa i3 worden. Eerste printer, leerproces, straks een duurdere kopen als het bevalt.
Er zijn veel versies I3 te koop, zie als beginner de bomen niet meer door het filament.

Zoals in bovenstaande link zie ik een extreem goedkope Prusa i3 kit staan op AliExpress, deze is ook in Nederland bij HobbyElectronica.nl te koop (€ 395,-).
Ik heb op youtube een serie videos gevonden over deze printer. Er staan er nog een paar op zijn kanaal, leuk om te kijken. Conclusie: zijn versie van het frame heeft wat fouten, zover ik aan de afbeeldingen op ebay kan zien zijn deze aangepast (en daarmee hopelijk verholpen). Het frame blijkt wel wat fragiel te zijn, hout of alu heeft nog steeds de voorkeur. Maar ik denk dat je met deze kit een heel eind komt, mogelijk kan je ergens goedkoop een houten frame op de kop tikken als je hem ooit nog wilt upgraden.

Ik ga deze nog een beetje verder onderzoeken, maar denk wel dat dit hem wordt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaasf schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:17:
Nou Klaas ik weet niet hoe jij zoekt maar toen ik importkosten in google tikte kwam ik dit tegen http://www.invoercalculator.nl/

lijkt me prima te voorspellen wat je moet gaan betalen
[/quote]

De invoorrechten staan standaard op 4,2 %
Weet iemand hoeveel procent het is voor een 3d printer?
Ik kan dat namelijk niet vinden.
Die 4.2 procent is een schatting waar eigenlijk alles zon beetje onder valt, er zijn een aantal goederen die hoger uitvallen zoals leer, gevaarlijke stoffen, alcohol, tabak denim en nog wat andere zaken.... alle andere zitten rond die 4.2%

dus die 4.2% kun je prima gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-11-2021
Oke prima dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Deadbeef_ahc schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:42:
Ik sta op het punt een 3d printer te kopen. Het zal een Prusa i3 worden. Eerste printer, leerproces, straks een duurdere kopen als het bevalt.
Er zijn veel versies I3 te koop, zie als beginner de bomen niet meer door het filament.
Ik zou maar gewoon lekker met PLA beginnen, zodra dat lukt kan je aan ABS beginnen.

filament bestel ik zelf altijd hier: http://www.petdirect.nl/catalogsearch/result/?q=filament
(Letop: Prijzen zijn zonder BTW)
Het is daar lekker goedkoop en leveren goede kwaliteit filament. Meeste is allemaal Real PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 17:22
Wie zou mij kunnen helpen met een doosje 8x2x1cm inwendig?
Liefst in de omgeving Raamsdonksveer
Ik kan 3D tekenen, maar niet printen en wil weten wat de mogelijkheden zijn
Stuur even een bp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-10 15:04
creon schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:42:
Wie zou mij kunnen helpen met een doosje 8x2x1cm inwendig?
Liefst in de omgeving Raamsdonksveer
Ik kan 3D tekenen, maar niet printen en wil weten wat de mogelijkheden zijn
Stuur even een bp
Ik kan iets voor je printen, kom zelf uit Sittard-Geleen. Bekijk anders eens mijn HUB.
https://www.3dhubs.com/maastricht/hubs/rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
F*ck, dacht ik gisteren middag ABS printen aardig onder de knie te hebben, is het vanmorgen een grote dradenzooi in onze UM2. Print is van het bed los gekomen enz... :(

Heb nu de nozzle op 260°, bed op 110° en ingesmeerd meet gleu/water en de fans uit, dat zou voldoende moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
warhamstr schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 08:13:
F*ck, dacht ik gisteren middag ABS printen aardig onder de knie te hebben, is het vanmorgen een grote dradenzooi in onze UM2. Print is van het bed los gekomen enz... :(

Heb nu de nozzle op 260°, bed op 110° en ingesmeerd meet gleu/water en de fans uit, dat zou voldoende moeten zijn toch?
En zorgen voor zo min mogelijk temperatuurschommelingen rondom de printer. Ik hoor verhalen van mensen die hun printer in een doos zetten o.i.d. :)

Je zou ook eens naar BuildTak kunnen kijken, sinds ik dat gebruik wil ik niets anders meer. Alle hechting problemen zijn voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Zonder fans en idd met panelen dicht gaat het wel goed. Probleem is dan dat overhangs als vloeibaar ABS omhoog krullen en zo alsnog je print verzieken.

Denk dat ik heel dat ABS in een hoek gooi en met PLA verder ga...

Goed toch nog een printje ABS gedaan, halverwege een 4u print breekt het spul weer van de glasplaat. ;( PRITT werkt dus niet afdoende. Morgen nog een poging doen met aceton-ABS soep...

[ Voor 30% gewijzigd door warhamstr op 29-10-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:05
Mijn ervaring is dat het heel erg verschilt wat voor lijmstift je gebruikt. Sommige stiften hebben nauwelijks positieve invloed op de hechting van de eerste laag en met andere stiften krijg je de print na afloop bijna niet losl. Dit tweede was het geval met de "pritt power" stift.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de stiften van de hema en de staples. Deze werken beide erg goed.

Het kan natuurlijk ook helpen om bij het slicen een raft toe te voegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 15:04
Ik heb één keer een lijmstift gebruikt, en ben achteraf 3 uur bezig geweest met m'n heatbed te kuisen...
Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 12:29

mymind*

A Beautiful Mind

Ik print eigenlijk alles op een IKEA spiegel met Kapton tape erop. PLA/ABS het blijft allemaal goed plakken. En sinds ik de printer heb voorzien van een (non-heated) chamber heb ik ook nooit meer last van warpen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 16:15
Waar halen jullie je 20x20 glasplaten vandaan? Ik ben bezig met het bouwen van een Prusa I3 maar het enige onderdeel wat ik nog niet heb is een geschikte glasplaat voor op het heatbed. Ik had met een andere printer namelijk erg goede ervaringen met het printen van PLA op een glasplaat icm. en de 3D-spray van 123inkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Ik haal spiegeltjes bij de Gamma en snij die zelf op maat.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
azziplekkus schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:02:
Ik heb één keer een lijmstift gebruikt, en ben achteraf 3 uur bezig geweest met m'n heatbed te kuisen...
Hoe doen jullie dit?
Gewoon water. Is water oplosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
warhamstr schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:59:
[...]

Gewoon water. Is water oplosbaar.
Ik heb er aceton op gegoten, en zelfs dat kreeg het niet deftig opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 20:30
Ik kreeg het eraf met een sopje warm water met dreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
note to self; nail-polish is geen aceton :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Lorem_Ipsum schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:03:
Waar halen jullie je 20x20 glasplaten vandaan? Ik ben bezig met het bouwen van een Prusa I3 maar het enige onderdeel wat ik nog niet heb is een geschikte glasplaat voor op het heatbed. Ik had met een andere printer namelijk erg goede ervaringen met het printen van PLA op een glasplaat icm. en de 3D-spray van 123inkt.
Ik bestel ze altijd bij Reprapworld
http://reprapworld.com/?p...2/cPath/1645#.VjM6sCsmy9Y

(Ik ben zelf te lui om de deur uit te gaan :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Zo weer back to PLA. ABS is officieel ruk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 07:33
Iemand nog een aanrader voor een goede extruder kit? Ik krijg mijn cold/hot end niet meer (fatsoenlijk) schoon nadat door convectie de hele boel in de soep is gelopen. Ik wil er niet langer tijd aan spenderen en gewoon een nieuwe extruder op zetten. De printer is een Prusa i3 en ik had er een officiele jhead 1,75/0,3 op zitten (zoals deze), maar misschien dat mensen hier andere kunnen aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 07:33
WeeDzi schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:36:
neem een E3D of een kloontje van ebay werken perfect.... wel eentje met een fan nemen of er zelf een fan op richten
Thanks. Ga ik daar even naar zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 16:15
reddo schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:07:
Ik haal spiegeltjes bij de Gamma en snij die zelf op maat.
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:40:
[...]

Ik bestel ze altijd bij Reprapworld
http://reprapworld.com/?p...2/cPath/1645#.VjM6sCsmy9Y

(Ik ben zelf te lui om de deur uit te gaan :+ )
Ik ga het denk ik eerst eens met een spiegelje proberen en anders via reprapworld of een dergelijke site. Bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

warhamstr schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:58:
Zo weer back to PLA. ABS is officieel ruk :D
Waarom?

* WFvN heeft net 5 kg ABS in 5 kleuren besteld

Ik begin het idee te krijgen dat ik aardig handig word met ABS. Warping is soms nog wel een probleem maar toch, ik ben best tevreden met de resultaten die ik behaal met ABS. Bovendien vind ik ABS qua eigenschappen een mooier materiaal dan PLA. Qua uiterlijk wint PLA het wel van ABS wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

WFvN schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:43:
[...]

Waarom?

Ik begin het idee te krijgen dat ik aardig handig word met ABS. Warping is soms nog wel een probleem maar toch, ik ben best tevreden met de resultaten die ik behaal met ABS. Bovendien vind ik ABS qua eigenschappen een mooier materiaal dan PLA. Qua uiterlijk wint PLA het wel van ABS wat mij betreft.
ASP vind ik ook wel een fijn materiaal.

Vreemdgenoeg heb ikzelf minder problemen gehad met het printen van ABS dan met het printen van PLA.

Als je de aanhechting en het warpen onder controle hebt dan is ABS echt fijn printen.

Vandaag een eerste testprint gedaan van een onderdeel van een Core XY printer (de variant van JanD). De eerste poging was meteen spot-on, precies op maat. :)

[ Voor 10% gewijzigd door mymind* op 30-10-2015 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
WFvN schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:43:
[...]

Waarom?

Post eens wat settings ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nozzle temperatuur: 255
Heat bed temperatuur: 110
Speed: 100 mm/s
Laaghoogte: 0,2
Fill bottom/top: 0,6
Platform: brim 10mm
Support: everywhere
Shell thickness: 0,8

In verband met krimpen na afkoelen print ik de onderdelen op 101% grootte
edit:

toch nog wel een belangrijk gegeven :+

Glasplaat voorbewerking:
Insmeren met Pritt
Daarna sprayen met Aceton-ABS oplossing (4g ABS per 100 mL aceton)

Ik heb ook de 'Prittstift' van Prusa zelf gebruikt. Die doet het ook uitstekend. Maar mij valt op dat de voorbewerking met echte Pritt een stuk eenvoudiger los komt van de glasplaat. Bij lange hoge dingen zal denk ik de Prusa prittstift beter zijn omdat die sterker hecht.

Terwijl ik trouwens de settings aan het oplepelen ben in dit bericht, zie ik dat ik mijn nozzle heb staan op 0,5 terwijl ik toch echt een 0,4 erin heb zitten :+ Dus heb ik die weer even goed gezet maar direct zijn de instellingen van bottom layer speed, infill speed, outer shell speed en inner shell speed gewist.

Ik heb trouwens net voor het eerst een glasplaat spaghetti geproduceerd. Het had een turkse knoop moeten worden. Maar de aanhechting was niet goed; ik had hem geprint op een raft. Raft zat netjes vast maar de turkse knoop zat niet netjes op het raft vast. Ik heb de indruk dat een brim toch beter werkt dan een raft.
ajampaniki schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:03:
De mendel spreekt me vooral aan omdat het me door de opbouw van het frame een stuk stabieler lijkt, vooral omdat hij bij mij geen vaste plaats kan krijgen.
Mijn Prusa kan ik vrij gemakkelijk verplaatsen en dat heb ik ook al een paar keer gedaan zonder tussendoor te calibreren.

In verband met contactgeluiden heb ik mijn printer staan op een dikke laag schuimrubber met daarop weer een vlakke plank. In die zin staat hij dus ook niet 'stabiel'.

Maar als ik hem wil verplaatsen, pak ik hem gewoon midden bovenaan het frame vast en til hem op; hij hangt dan vrij goed in evenwicht.
Dan kan ik hem gewoon ergens anders neerzetten.

Mijn Prusa heeft overigens een dik aluminium frame en geen kwetsbaar acryl ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 01-11-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
WFvN schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:43:
[...]
Maar als ik hem wil verplaatsen, pak ik hem gewoon midden bovenaan het frame vast en til hem op; hij hangt dan vrij goed in evenwicht.
Dan kan ik hem gewoon ergens anders neerzetten.

Mijn Prusa heeft overigens een dik aluminium frame en geen kwetsbaar acryl ofzo.
Ideaal zo'n apparaat, hier ook net zo, ding zou denk ik gewoon doorprinten als ik em op zijn kant hang :)

En bedankt voor je settings. Ik heb soms prima resultaten met ABS met abs juice op glas, maar nog wel wat warping bij de grotere werken. Zal eens kijken wat Pritt doet.

Afbeeldingslocatie: http://i1105.photobucket.com/albums/h356/redmer_bootsma/20151101_1200311_zps6wcxrh5a.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door reddo op 01-11-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Laat ik me ook maar weer eens melden... Tijd lang niet meer met de printer bezig geweest, en een paar weken terug ben ik toch maar weer verdergegaan met mn Rostock naar Kossel conversie.

Huidige staat van zaken:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ISs29pu7juu6BE1XqqDX7Bke/full.jpg

Alleen nog endstops monteren en ik kan beginnen met calibreren. :) De hotend wordt vervangen, op aanraden van een kennis ga ik nu met de E3D V6 Lite draaien inplaats van de gewone. Hij had net als ik vaak dat de boel vastliep in de heatbreak, en dat schijnt bij de Lite een stuk minder een issue te zijn. Gezien ik hoofdzakelijk materiaal print wat vaak niet warmer wordt dan 245 graden, is het een logische keuze om het eens te proberen. Plus ik had nog een 5 euro kortingscode bij 123-3D. :)

De printer bevat atm 0% printed parts, Alles is metaal op een aantal plaatjes acryl na.

Bed leveling probe moet nog, maar de bedrading is er, net als nog een beugel voor de koelfan.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-10 07:17

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Hmm, ik heb hier iets wazigs met m'n Prusa. Dat ding staat op m'n bureau en maakt met korte, snelle bewegingen de nodige herrie doordat hij dan nogal trilt. Die trillingen gaan lekker door m'n bureau heen waardoor ze aardig wat herrie veroorzaken.
Ik dacht dit op te lossen door de printer op een rubberen mat te zetten, dus ik heb een 0,8mm dikke rubberen mat gehaald die bedoeld is voor onder wasmachines, om daar het geluid en vibratie tegen te gaan.
Qua geluid werkt het uitstekend, hij is een stuk stiller en de printer "loopt" ook niet meer :)

Nu het probleem, als de printer op die mat staat verschuiven m'n layers om de [random aantal] layers.
Soms om de +-10 layers een stuk, soms ELKE layer een klein beetje waardoor de hele print scheef staat :P

Ik heb de mat net weer onder de printer vandaan gehaald en nu print hij weer als een zonnetje, maar dan met een hoop herrie -O-

Iemand een idee waarom m'n layers shiften en wat ik er tegen kan doen?
Mijn gevoel zegt dat doordat de printer zelf niet meer kan "lopen" door de trillingen, de printer zelf de trillingen heviger ondervindt waardoor het bed op de y as shift. Zou dat kunnen?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike_wolf schreef op zondag 01 november 2015 @ 21:07:
Hmm, ik heb hier iets wazigs met m'n Prusa. Dat ding staat op m'n bureau en maakt met korte, snelle bewegingen de nodige herrie doordat hij dan nogal trilt. Die trillingen gaan lekker door m'n bureau heen waardoor ze aardig wat herrie veroorzaken.
Ik dacht dit op te lossen door de printer op een rubberen mat te zetten, dus ik heb een 0,8mm dikke rubberen mat gehaald die bedoeld is voor onder wasmachines, om daar het geluid en vibratie tegen te gaan.
Qua geluid werkt het uitstekend, hij is een stuk stiller en de printer "loopt" ook niet meer :)

Nu het probleem, als de printer op die mat staat verschuiven m'n layers om de [random aantal] layers.
Soms om de +-10 layers een stuk, soms ELKE layer een klein beetje waardoor de hele print scheef staat :P

Ik heb de mat net weer onder de printer vandaan gehaald en nu print hij weer als een zonnetje, maar dan met een hoop herrie -O-

Iemand een idee waarom m'n layers shiften en wat ik er tegen kan doen?
Mijn gevoel zegt dat doordat de printer zelf niet meer kan "lopen" door de trillingen, de printer zelf de trillingen heviger ondervindt waardoor het bed op de y as shift. Zou dat kunnen?
Door die mat heb je ergens een resonantiefrequentie gemaakt waardoor je motoren stappen verliezen. De oplossing is de acceleratie (in de firmware) iets langzamer zetten of de stroom naar de stappenmotoren wat verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Wat is je printsnelheid, je acceleraties X, Y en de jerk setting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 21:21:
[...]

Door die mat heb je ergens een resonantiefrequentie gemaakt waardoor je motoren stappen verliezen. De oplossing is de acceleratie (in de firmware) iets langzamer zetten of de stroom naar de stappenmotoren wat verhogen.
Klinkt aannemelijk, daar zal ik eens naar kijken.
Ik heb daarnet nog wel even het een en ander aan ondergronden geprobeerd.

Direct op het bureau = Prima
Een plank Triplex tussen bureau en printer = Prima
Wasmachine rubber mat tussen bureau en printer = shifting
0.4mm foam tussen bureau en printer = shifting

Alle wat zachtere ondergronden lijken problemen te geven, een harde ondergrond is geen probleem, maar luidruchtig :P

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18
Spike_wolf schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:57:
[...]

Alle wat zachtere ondergronden lijken problemen te geven, een harde ondergrond is geen probleem, maar luidruchtig :P
Het zou kunnen dat je frame of platvorm ophanging een beetje flexibel is, misschien wat schroefjes los getrild ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Spike_wolf schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:57:

Je kan nog proberen wat ik heb gedaan: geen rubber maar schuimrubber. In mijn geval een centimeter of 7 dik (ik weet het, lomp dik maar ik had dat liggen). Daar een plank bovenop en dan pas de printer.

Werkt bij mij uitstekend. Geen contactgeluiden meer en m'n printer print gewoon netjes laag op laag (alleen bij een snelheid van 300 mm/s wil hij wel eens in de y-richting de laag een centimeter of 2 opschuiven dus dan maar geen 300 mm/s)

Maar eerst een simpele tussenstap: heb je al eens een plank (triplex?) op het rubber gehad en dan pas je printer?

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 02-11-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
WFvN wat voor printer is dat dan met 300mm/s........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

absrnd schreef op maandag 02 november 2015 @ 08:27:
[...]

Het zou kunnen dat je frame of platvorm ophanging een beetje flexibel is, misschien wat schroefjes los getrild ?
Nee dat is het niet, ik ben alles een paar keer nagelopen, maar alles zit goed vast :)
WFvN schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:19:
[...]

Je kan nog proberen wat ik heb gedaan: geen rubber maar schuimrubber. In mijn geval een centimeter of 7 dik (ik weet het, lomp dik maar ik had dat liggen). Daar een plank bovenop en dan pas de printer.

Werkt bij mij uitstekend. Geen contactgeluiden meer en m'n printer print gewoon netjes laag op laag (alleen bij een snelheid van 300 mm/s wil hij wel eens in de y-richting de laag een centimeter of 2 opschuiven dus dan maar geen 300 mm/s)

Maar eerst een simpele tussenstap: heb je al eens een plank (triplex?) op het rubber gehad en dan pas je printer?
Ik heb onder alle contactpunten nu zacht schuim gelegd, het schuim dat ook in koffers zit om apparatuur op z'n plek te houden).

schuim

Dat werkt tot dusver uitstekend, het geluid is een stuk minder, hij print als een zonnetje, en hij "loopt" niet of nauwelijks. Tot dusver ben ik even tevreden :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
mischien zoiets proberen ???

http://www.thingiverse.com/thing:84944
http://www.thingiverse.com/thing:94279

[ Voor 22% gewijzigd door Quepee op 02-11-2015 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Quepee schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:30:
WFvN wat voor printer is dat dan met 300mm/s........
Dat vraag ik me ook af..... Ik weet dat het een I3 is maar 300 mm/s....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

reddo schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:17:
[...]

Dat vraag ik me ook af..... Ik weet dat het een I3 is maar 300 mm/s....
Ik heb deze printer

Originele Prusa i3

Vrij simpel: In de slicersoftware stel ik de snelheid in. Ik zet hem doorgaans op 100 mm/s. Deze exporter ik naar gcode en zet die op een SD-kaartje. Printen doe ik vanaf SD-kaartje zodat ik m'n laptop niet nodig heb voor het printen als de printer aan de gang is.
Maar omdat ik de boel sneller klaar wilde hebben, heb ik de snelheid met de printer opgekrikt naar 300%, die mogelijkheid heeft de software (nog veel verder dan 300% overigens). Maar dat is dus toch wat teveel van het goede; de y-as doet dan niet goed z'n werk.

Dus heel concreet: print ik op 300 mm/s? Niet succesvol in ieder geval :o

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 03-11-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betwijfel ik ten zeerste uiteindelijk bepaald de waardes in je firmware de daadwerkelijke snelheid die je kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:49:
[...]

Ik heb deze printer

[afbeelding]

Vrij simpel: In de slicersoftware stel ik de snelheid in. Ik zet hem doorgaans op 100 mm/s. Deze exporter ik naar gcode en zet die op een SD-kaartje. Printen doe ik vanaf SD-kaartje zodat ik m'n laptop niet nodig heb voor het printen als de printer aan de gang is.
Maar omdat ik de boel sneller klaar wilde hebben, heb ik de snelheid met de printer opgekrikt naar 300%, die mogelijkheid heeft de software (nog veel verder dan 300% overigens). Maar dat is dus toch wat teveel van het goede; de y-as doet dan niet goed z'n werk.

Dus heel concreet: print ik op 300 mm/s? Niet succesvol in ieder geval :o
Meestal is de snelheid gelimiteerd door de acceleratie. Ofwel, met de acceleratie / deceleratie curves zul je nooit die maximale snelheid halen. Daarnaast is ook de tijd die een print nodig heeft voor een groot deel bepaald door de maximale acceleratie, niet door de 'topsnelheid'. Je kunt dus wel 300mm/s instellen, maar als hij 10cm nodig heeft om op die snelheid te komen zal dat dus in werkelijkheid nooit gebeuren omdat de features die je print te klein zijn. Acceleratie parameters zitten trouwens in de firmware.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:48:
[...]

Meestal is de snelheid gelimiteerd door de acceleratie. Ofwel, met de acceleratie / deceleratie curves zul je nooit die maximale snelheid halen. Daarnaast is ook de tijd die een print nodig heeft voor een groot deel bepaald door de maximale acceleratie, niet door de 'topsnelheid'. Je kunt dus wel 300mm/s instellen, maar als hij 10cm nodig heeft om op die snelheid te komen zal dat dus in werkelijkheid nooit gebeuren omdat de features die je print te klein zijn. Acceleratie parameters zitten trouwens in de firmware.
Plus daarbij heb je nog een firmware instelling voor de maximale snelheid. Dus als deze op 100mm/s staat ingesteld dan kun je wel de snelheid op 300% zetten, hij zal dan nog maar steeds op 100mm/s printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Splendid schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:06:
[...]

Plus daarbij heb je nog een firmware instelling voor de maximale snelheid. Dus als deze op 100mm/s staat ingesteld dan kun je wel de snelheid op 300% zetten, hij zal dan nog maar steeds op 100mm/s printen :)
Dat geloof ik best. Maar als ik op de printer het percentage voor de snelheid omhoog krik, gaat hij daadwerkelijk steeds sneller bewegen (ook te horen aan de hogere tonen van de stappen motors)

Maar goed, 300 mm/s printen is in ieder geval no go (of hij die snelheid nou haalt of niet)

Ik ben wel benieuwd waar de grens ligt van mijn printer. Cura geeft aan dat ik mogelijk filament slipping krijg. Maar dat is dus zeker niet het geval. 100 mm/s haalt hij met gemak. 150 trekt hij ook wel. Misschien maar eens gaan experimenteren.

Prusa zelf zegt dat mijn apparaat 200 mm/s kan halenen dat geloof ik trouwens ook wel..

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 04-11-2015 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
even voor de mensen hier ter vergelijking dit is een mendel 90 op 100mm/s

En 100mm/s is al best rap 150mm/s beschouw ik wel als evt haalbaar maar de rest en daar boven neuh niet echt. iig niet zonder massive overshoot en slippende gears :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mijn extruder kan dus echt niet sneller dan 80 mm/s. Dan gaat de boel al zitten slippen.
Misschien maar is kijken voor een ander chinees dingetje, was toch al niet echt tevreden met de huidige kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadbeef_ahc
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-02-2024
Hallo GOT's, ga mij aub niet af vlammen dat ik hier naar koopadvies vraag.

Ik zag de Prusa i3 Hephestos van BQ. daar is blijkbaar ook een groter hotbed voor (20x30).
Dit met een E3d V6 hotend. Uiteraard ook het display met SD kaart is belangrijk. Liefst het grafische ipv eenvoudige.
Goed hotbed, zodat ik vanaf de start meerdere materialen kan printen als ik dat wil.
Ik ben goed in staat om deze printer zelf te assembleren en te calibreren. (Nog nooit gedaan, maar ben technisch genoeg)

De keuze richting Hephestos was puur omdat ik de afwerking erg mooi vond, verder niets. Zwart aluminium met rode parts ->Mooi. Cableguides -> +++

Wil een goede Prusa i3 bouwen, verder niets. Met bovenstaande in het achterhoofd, kan iemand mij links posten naar kits voor frames, parts en electronica. Liefst in de Benelux of europa. Chinese parts kan ik altijd bestellen via Ebay, maar ik wil nu voor zekerheid en kwaliteit kiezen. heb geen zin terloops de halve printer te moeten vervangen.

Ik weet dat bovenstaande een niet geliefde vraag is, maar mogelijk dat jullie je BOM's willen posten/delen.
Target budget (€600-€800)

Oh, ja de printer wil ik graag aan de muur ophangen in een Ikea Besta kast.(YouTube: Prusa I3 IKEA BESTA boxed ;)) €50,-
Heb verder nog een Raspberry Pi B+ liggen met videocamera, dus de printer wordt gelijk draadloos gemaakt met octoprint. (http://octoprint.org/)

[ Voor 5% gewijzigd door Deadbeef_ahc op 05-11-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deadbeef_ahc schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:12:
Hallo GOT's, ga mij aub niet af vlammen dat ik hier naar koopadvies vraag.

dit soort vragen vlammen we hier helemaal niet af zolang je zelf maar een beetje onderzoek doet in wat je wil etc etc
That being said
http://lmgtfy.com/?q=Prusa_i3_Hephestos

geintje natuurlijk :P maar op de wiki staat de hele BOM van de hephestos wat een goeie prusa I3 variant is....En met je budget ga je het makkelijk redden

Eigenlijk kun je sowieso met de prusa I3 niet echt missen, je moet goed opletten naar de 3d onderdelen die zijn gebruikt en bevestigingen in het frame. Kijk op amazon en ebay, alyexpress etc naar Prusa I3 dan weet je vrijwel zeker dat je een kit te pakken hebt. Kijk dan vooral naar metalen varianten des te meer metaal des te minder onderhoud....

[ Voor 15% gewijzigd door WeeDzi op 05-11-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zo'n ikea kast helemaal geen slecht idee. Goedkope manier om een kast om de prusa te krijgen zonder al te veel moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadbeef_ahc
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-02-2024
Psycho_Mantis schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:18:
Zo'n ikea kast helemaal geen slecht idee. Goedkope manier om een kast om de prusa te krijgen zonder al te veel moeite :)
Ik denk dan ook gelijk aan geluidsdemping, temperatuurbeheersing en mooi verlicht een aanwinst voor de mancave.

Nu nog hulp krijgen voor de keuze bij het aanschaffen van de printer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Deadbeef_ahc schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:52:
[...]

Ik denk dan ook gelijk aan geluidsdemping, temperatuurbeheersing en mooi verlicht een aanwinst voor de mancave.

Nu nog hulp krijgen voor de keuze bij het aanschaffen van de printer :(
Ik heb mijn Prusa I3 Rework (Emotion-tech) ook zelf gebouwd, zie hier mijn BOM:
https://www.icloud.com/nu...WSbLt2QQ#Prusa%5Fi3%5FBOM

Nu ik deze heb gebouwd, heb ik wel geleerd dat je goed moet kijken naar de onderdelen die je moet hebben. Mijn printed parts waren niet helemaal goed omdat ik verkeerde STL files had aangeleverd.
E-motion heeft sinds kort een nieuw design die wat beter is ontworpen dan mijne en ik kan je wel aanbevelen om die te bouwen.

De Prusa I3 Rework 1.5 kan je hier vinden:
http://www.reprap-3d-printer.com/download-center
Mooie handleiding en kan je alle STL files vinden. Tevens heeft deze printer auto-calibratie, wat weer wat hoofdpijn scheelt.

Ik zou graag je onderdelen printen, maar helaas ivm verhuizen staat mijn Prusa ingepakt en zal denk ik pas half december weer operationeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 21:31
Ondertussen heb ik mij ook gewaagd aan een 3d printer: een MEGA Prusa i3 met een printvolume van 400x400x400 (iets minder door het gebruik van autolevel probe)
Ik heb er een chimera dual extruder opgezet met bowden extruders (Kuro's compact).
Ik probeer momenteel PLA en PETG te printen, maar ik heb vooral last van het lossen van de PTFE tubes (ze springen uit de extruder :( )
De eerste printjes zijn eruit gekomen (de 2e bowden), maar het wordt nog wat afstellen vrees ik >:)
Wat ik nu merk is dat m'n alu plaat (2mm) doorbuigt naar het midden toe, zodat er daar zeker een mm verschil opzit. ik vroeg me af of bed levelling dat wel zal oplossen, ik vermoed van niet?

Hieronder een actiefoto 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/kleine.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Promy op 06-11-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Heb m'n prusa een paar weken laten rusten, maar ben er vandaag weer mee aan de slag gegaan.
Om te beginnen heb ik m'n nozzle een tijdje laten weken in aceton, en daarna proper gebrand met een gasbrander, zodat hij zeker niet meer verstopt kan zijn (omdat hij ervoor soms gaten gaf in de print)

Nu... In de paar uur dat ik vanavond bezig ben geweest heb ik nog geen enkele laag kunnen printen. Het filament plakt gewoon weer niet op het bed, en krult op rondom de nozzle.
De oorzaak hiervan is denk ik weer dat de nozzle omhoog gaat bij het beginnen van de print...
Kan dit echt geen instelling ergens in Slic3r zijn? Want ik zit echt met m'n handen in het haar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Wat voor hotend ? Bed goed ge-leveld ? Eerste laag hoogte ? Eerst laag snelheid ? Wat voor materiaal ? E-steps van alle assen de extruder goed gakalibreerd ? Waar print je op en hoe heb je het oppervlak behandeld ? En ja, het kan daarnaast ook nog wel een slic3r setting zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
hotend: standaard van Sunhokey Prusa i3
bed goed geleveled: ben er uren mee bezig geweest, advies uit deze thread en op google gevolgd. Zou goed moeten zijn. Als ik hem op Z-home stuur, en ik alle hoeken apart controleer kan ik er met een beetje geklem een stukje papier van een reclame boekje doortrekken. (dun papier dus)
Eerste laag hoogte: oorspronkelijk 0.3mm (op aanraden van iemand in deze tread), heb daarnet ook 0.1 en 0.2 geprobeerd.
Eerste laag snelheid: standaard: 30% van 40mm/s, heb daarnet ook 10% geprobeerd (maar dat was al helemaal slecht, omdat het filament al koud was voor dat de kop weg was, waardoor het allemaal stuk getrokken werd)
Materiaal: PLA (van Charlies 3D)
E-steps: geen idee? denk het niet?
Waar print ik op: verwarmde alu plaat, oppervlak voor het printen met aceton afgekuist (geen haarspray, lijm of tape)

Nu... Na uren knoeien heb ik uiteindelijk toch nog een degelijk resultaat kunnen bereiken. Voor de eerste move (van home naar het midden van het bed) krast hij vrij hard in het bed, maar voorlopig zie ik geen andere oplossing...
Het printen verloopt dan super mooi, en eigenlijk zelfs foutloos.
Alleen het probleem dat ik enkele weken geleden al had, blijft.
Namelijk dat er gaten in de bovenkant zitten...

Enig idee hoe dat zou kunnen komen?

EDIT: heb het aantal top layers al proberen verhogen van 3 naar 4, maar dat blijkt niets te helpen.
(Bovendien is dat denk ik eerder symptoonbestrijding dan de oorzaak aanpakken)

[ Voor 6% gewijzigd door Opifex op 07-11-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Op Alu zelf printen is bijna onmogelijk , Ik heb zelf ook een alu bed en het blijft op een of andere manier vettig dat het niet plakt.

Ik zou toch eens wat kapton ofzo erop plakken. en de eerste 2,3 lagen de fan die het geprinte onderdeel print (dus niet je fan op je cold end) uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ik print ook PLA op alu, met tesa blauwe schilderstape erop. Werkt perfect! Je Z-hoogte is wel belangrijk, als je er net te hoog op begint wil het PLA niet goed pakken op de tape. Ben nu een printje aan het draaien die wel goed gaat, maar de eerste laag had beter gekund. Ik zal straks de boel 0.1mm lager zetten in de firmware.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

azziplekkus schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:39:
hotend: standaard van Sunhokey Prusa i3
bed goed geleveled: ben er uren mee bezig geweest, advies uit deze thread en op google gevolgd. Zou goed moeten zijn. Als ik hem op Z-home stuur, en ik alle hoeken apart controleer kan ik er met een beetje geklem een stukje papier van een reclame boekje doortrekken. (dun papier dus)
Eerste laag hoogte: oorspronkelijk 0.3mm (op aanraden van iemand in deze tread), heb daarnet ook 0.1 en 0.2 geprobeerd.
Eerste laag snelheid: standaard: 30% van 40mm/s, heb daarnet ook 10% geprobeerd (maar dat was al helemaal slecht, omdat het filament al koud was voor dat de kop weg was, waardoor het allemaal stuk getrokken werd)
Materiaal: PLA (van Charlies 3D)
E-steps: geen idee? denk het niet?
Waar print ik op: verwarmde alu plaat, oppervlak voor het printen met aceton afgekuist (geen haarspray, lijm of tape)

Nu... Na uren knoeien heb ik uiteindelijk toch nog een degelijk resultaat kunnen bereiken. Voor de eerste move (van home naar het midden van het bed) krast hij vrij hard in het bed, maar voorlopig zie ik geen andere oplossing...
Het printen verloopt dan super mooi, en eigenlijk zelfs foutloos.
Alleen het probleem dat ik enkele weken geleden al had, blijft.
Namelijk dat er gaten in de bovenkant zitten...

Enig idee hoe dat zou kunnen komen?

EDIT: heb het aantal top layers al proberen verhogen van 3 naar 4, maar dat blijkt niets te helpen.
(Bovendien is dat denk ik eerder symptoonbestrijding dan de oorzaak aanpakken)
Die gaten aan de bovenkant, komen die doordat de perimeters elkaar niet raken/overlappen? Dat lijkt mij namelijk op te weinig materiaal. Plaats eens een foto van (de bovenkant van) een printje.

Zijn je lagen misschien te hoog? Staat het aantal steps per mm voor de z-asxis correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azziplekkus schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:58:
Heb m'n prusa een paar weken laten rusten, maar ben er vandaag weer mee aan de slag gegaan.
Om te beginnen heb ik m'n nozzle een tijdje laten weken in aceton, en daarna proper gebrand met een gasbrander, zodat hij zeker niet meer verstopt kan zijn (omdat hij ervoor soms gaten gaf in de print)

Nu... In de paar uur dat ik vanavond bezig ben geweest heb ik nog geen enkele laag kunnen printen. Het filament plakt gewoon weer niet op het bed, en krult op rondom de nozzle.
De oorzaak hiervan is denk ik weer dat de nozzle omhoog gaat bij het beginnen van de print...
Kan dit echt geen instelling ergens in Slic3r zijn? Want ik zit echt met m'n handen in het haar...
Ik heb nu met 1 van m'n printers exact hetzelfde probleem. Eerder printe hij altijd wel goed, dus volgens mij is het een probleem met het filament. Het is mijn printer die met 3mm filament print en dat is heel oud en bros filament bij mij. Maar het kan volgens mij ook een probleem met de nozzle zijn; een halve verstopping of een braam net op de tip van de nozzle waardoor het opkrult.

Ik laat het je weten als en hoe ik het opgelost heb.
Zo'n kleine eerste laaghoogte is eigenlijk niet hoe hoe 'hoort', dus het lijkt me dat er nog wel iets fout zit. Maar mooi dat je in elk geval wat printjes kunt maken.

Edit: En nog even voor de duidelijkheid; als ik normaal 'in de lucht' wat extrude, dan komt het plastic er gewoon als een sliertje uit. Nu krult het direct op en vormt een bolletje onder de nozzle. Dat is echt een duidelijke indicatie van het probleem. Is dat bij jou ook zo?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

auto660

1991 240 GL Brick

Ik probeerde net een wat grotere print, namelijk een elastiek pistooltje, deze is 25cm lang en rond de 10cm hoog. Een redelijk grote print dus. Nu heb ik een nogal apart probleem, als ik dit print heb ik een extreme overextrusion. Zelfs als ik de flow snelheid verlaag naar 75% heb ik nog last van overextrusion. Als ik kleine objecten print dan gaat alles goed en krijg ik zelfs al underextrusion als ik de flow snelheid verander naar 95%... Hebben jullie hier ervaring mee?

Filament: PETG
Filament width: 1.75mm
Extrusion Multiplier: 0.9
Extruder temperature: 240 graden
Bed temperature: 90/80
Extrusion width: 0.5mm (uitgezonderd op de infill, deze staat op 0.8mm want PETG)
nozzle diameter: 0.4mm

(het gaat om een Prusa I3)

Dit is het "pistooltje":
http://www.thingiverse.com/thing:487065

[ Voor 5% gewijzigd door auto660 op 07-11-2015 15:45 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Quepee schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 09:00:
Op Alu zelf printen is bijna onmogelijk , Ik heb zelf ook een alu bed en het blijft op een of andere manier vettig dat het niet plakt.
Ga ik niet helemaal mee akkoord, want als ik die offset "bug" compenseer, dan blijft hij perfect kleven aan het alu...
(Alleen is dit geen blijvende oplossing omdat ik elkes keer een kras in mijn alu bijkrijg...)
Ik zou toch eens wat kapton ofzo erop plakken. en de eerste 2,3 lagen de fan die het geprinte onderdeel print (dus niet je fan op je cold end) uit te zetten.
Fan kan ik niet regelen om één of andere reden. Uitzetten werkt ook niet.
mymind* schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:47:

Die gaten aan de bovenkant, komen die doordat de perimeters elkaar niet raken/overlappen? Dat lijkt mij namelijk op te weinig materiaal. Plaats eens een foto van (de bovenkant van) een printje.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2pq1a4l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2hs5jd4.jpg
Zijn je lagen misschien te hoog? Staat het aantal steps per mm voor de z-asxis correct?
Eerste laag heb ik op 0.1, 0.2 en 0.3mm geprobeerd.
Steps per mm voor Z-axis weet ik niet waar ik dit kan instellen? Is dit in slic3r? of is dit in Merlin?
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:44:

Ik heb nu met 1 van m'n printers exact hetzelfde probleem. Eerder printe hij altijd wel goed, dus volgens mij is het een probleem met het filament. Het is mijn printer die met 3mm filament print en dat is heel oud en bros filament bij mij. Maar het kan volgens mij ook een probleem met de nozzle zijn; een halve verstopping of een braam net op de tip van de nozzle waardoor het opkrult.
Een verstopping dacht ik ook, daarom dat ik m'n nozzle er helemaal heb afgehaald, paar uurtjes in aceton laten weten, en daarna schoon geblazen met een kleine chalumeau. De verstopping zou nu wel wegmoeten zijn, maar het probleem blijft...
Edit: En nog even voor de duidelijkheid; als ik normaal 'in de lucht' wat extrude, dan komt het plastic er gewoon als een sliertje uit. Nu krult het direct op en vormt een bolletje onder de nozzle. Dat is echt een duidelijke indicatie van het probleem. Is dat bij jou ook zo?
Yep, is hier ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

azziplekkus schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 16:48:

Eerste laag heb ik op 0.1, 0.2 en 0.3mm geprobeerd.
Steps per mm voor Z-axis weet ik niet waar ik dit kan instellen? Is dit in slic3r? of is dit in Merlin?
De steps per mm configureer je in de Marlin firmware. Je kan makkelijk controleren of deze goed staan. Als je de z-as in de software bijvoorbeeld 40mm verplaatst moet de printer ook daadwerkelijk 40mm verschuiven. Even alle assen nameten op deze manier.

Heb je het aantal steps/mm voor de extruder wel correct gekalibreerd?

[ Voor 8% gewijzigd door mymind* op 07-11-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azziplekkus schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 16:48:
Een verstopping dacht ik ook, daarom dat ik m'n nozzle er helemaal heb afgehaald, paar uurtjes in aceton laten weten, en daarna schoon geblazen met een kleine chalumeau. De verstopping zou nu wel wegmoeten zijn, maar het probleem blijft...

[...]

Yep, is hier ook zo.
Ik heb nu de hele hotend vervangen (van een 3mm j-head naar een 1.75mm E3D) en daarmee werkt alles weer goed. Maar het filament is dus ook anders, dus ik kan niet uitsluiten of het nou door het filament of de nozzle komt. Op dit moment is m'n gut feeling dat het door de nozzle komt; want het laatste wat ik me kan herinneren is dat hij een aanvaring heeft gehad met 1 van de klemmen die het heatbed op z'n plaats houdt en dat daarna de problemen zijn ontstaan... Dus heb een nieuwe 3mm->0.5mm nozzle besteld en hoop daarmee m'n J-head weer aan de praat te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
mymind* schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:36:
[...]

De steps per mm configureer je in de Marlin firmware. Je kan makkelijk controleren of deze goed staan. Als je de z-as in de software bijvoorbeeld 40mm verplaatst moet de printer ook daadwerkelijk 40mm verschuiven. Even alle assen nameten op deze manier.

Heb je het aantal steps/mm voor de extruder wel correct gekalibreerd?
Geneen van deze instellingen heb ik aangepast, zal deze zo meteen dus even controleren.

Maar, als ik het goed begrijp klik ik dus in Repetier Host, onder de manuele bediening, bvb. Z + 10, en dan moet hij 10 mm stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

azziplekkus schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:44:
[...]

Geneen van deze instellingen heb ik aangepast, zal deze zo meteen dus even controleren.

Maar, als ik het goed begrijp klik ik dus in Repetier Host, onder de manuele bediening, bvb. Z + 10, en dan moet hij 10 mm stijgen?
Precies. Welke firmware gebruik je? Een zelf gedownloade Marlin?

Hier kun je trouwens informatie over de calibratie vinden: http://reprap.org/wiki/Calibration

Dit is wellicht betere informatie: http://reprap.org/wiki/Tr...unter's_Calibration_Guide

Het is belangrijk je printer goed te kalibreren. Neem er ook goed de tijd voor.

[ Voor 8% gewijzigd door mymind* op 07-11-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Eerste laag is nu dus goed maar de rest niet ? Als je nozzle krassen trekt in je heatbed staat ne nozzle zeker te laag.

Calibratie van de e-steps als in de link is erg belangrijk, vreemd dat je dat nooit hebt gedaan ? Maar vergeet vooral ook niet de e-steps te controleren van de extruder, ook erg belangrijk !

Overigens, met printen op alu heb ik ook geen goeie ervaring, werkte alleen met blauwe schilderstape. Op glas met PVA lijm gaat super, werkstukken zitten loeivast en komen er af na afkoelen, eventueel in de vriezer.

[ Voor 6% gewijzigd door reddo op 07-11-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
mymind* schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:50:
[...]

Precies. Welke firmware gebruik je? Een zelf gedownloade Marlin?
Eerst gebruikte ik de standaard firmware die er op zat, maar iemand in dit topic raadde me aan om er een andere op te zetten, om het probleem op te lossen.
[quote]
reddo schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:31:
Eerste laag is nu dus goed maar de rest niet ? Als je nozzle krassen trekt in je heatbed staat ne nozzle zeker te laag.
Je begrijpt het niet helemaal goed :)
Bij het instellen van het bed is de hoogte overal perfect, maar bij het beginnen van zijn print gaat de kop enkele mm naar boven, waardoor hij totaal niet plakt.

Om dit te compenseren heb ik hem extra laag gezet, waardoor hij bij zijn eerste move (van home naar begin print) een stevige kras trekt, maar voor de rest van de print wel op de juiste hoogte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

azziplekkus schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:30:
[...]

Eerst gebruikte ik de standaard firmware die er op zat, maar iemand in dit topic raadde me aan om er een andere op te zetten, om het probleem op te lossen.
[quote]

[...]

Je begrijpt het niet helemaal goed :)
Bij het instellen van het bed is de hoogte overal perfect, maar bij het beginnen van zijn print gaat de kop enkele mm naar boven, waardoor hij totaal niet plakt.

Om dit te compenseren heb ik hem extra laag gezet, waardoor hij bij zijn eerste move (van home naar begin print) een stevige kras trekt, maar voor de rest van de print wel op de juiste hoogte zit.
Heb je helemaal niets aan de firmware aangepast nadat je hem gedownload hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
mymind* schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:11:
[...]

Heb je helemaal niets aan de firmware aangepast nadat je hem gedownload hebt?
ls ik het me goed herinner niet neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

azziplekkus schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:12:
[...]

ls ik het me goed herinner niet neen.
Dat verklaart een hoop. Je zult de printer echt eerst goed moeten kalibreren. Zonder kalibratie zal je nooit een goed resultaat krijgen.

Eigenlijk vind ik het nog apart dat je al iets heb kunnen printen. Volgens mij zijn de standaard instellingen van de Marlin firmware meer geschikt voor een Ultimaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
mymind* schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:19:
[...]

Dat verklaart een hoop. Je zult de printer echt eerst goed moeten kalibreren. Zonder kalibratie zal je nooit een goed resultaat krijgen.

Eigenlijk vind ik het nog apart dat je al iets heb kunnen printen. Volgens mij zijn de standaard instellingen van de Marlin firmware meer geschikt voor een Ultimaker.
Ik zie verschillende formules in die link van jouw, maar waar vind ik al die variabelen terug? =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Die variabelen hangen af van de onderdelen waaruit je printer opgebouwd is. Wat voor belt, hoeveel tanden op de pulleys. Maakt je z-as gebruik van M8 draadeinden of van trapezium spindel? Als je de info uit de link goed doorneemt moet wel duidelijk worden hoe het in elkaar steekt.

Als je nu je assen opmeet. Hoeveel wijkt de daadwerkelijke beweging af van de beweging die je de pinter uit laat voeren?

Het wordt nu trouwens wel een slowchat. Als je nog hulp nodig hebt graag even verder via DM.

[ Voor 23% gewijzigd door mymind* op 07-11-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Na lezen van bovenstaande heb ik net weer ff mijn alu bed gemonteerd en afgesteld. Print op zich wel aardig met PLA maar hechting is (met en zonder PVA lijm) lang niet wat het met PVA lijm op glas is.

Heb ff snel een modelletje getekend die op iedere hoek een printje maakt van 1 laag dik (in mijn geval even 0,3 mm). Handig bij afstellen; printje maken, meten en corrigeren (en als je de spoed weet van de boutjes die het heatbed vasthouden gaat dat nog beter)

[ Voor 4% gewijzigd door reddo op 08-11-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de laatste tijd aan het rondkijken naar 3d printers en vroeg me af ofdat printers op aliexpress iets waard zijn?

http://www.aliexpress.com...its-High/32409800856.html

Ik kwam deze tegen en deze leek me van redelijke kwaliteit, volledig in metaal gemaakt en niet in acrylic zoals velen afraden. Is het de moeite om deze te komen of kan ik beter wat meer investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:15:
Ik ben de laatste tijd aan het rondkijken naar 3d printers en vroeg me af ofdat printers op aliexpress iets waard zijn?

Ik kwam deze tegen en deze leek me van redelijke kwaliteit, volledig in metaal gemaakt en niet in acrylic zoals velen afraden. Is het de moeite om deze te komen of kan ik beter wat meer investeren?
Beter lezen en kijken:
2015 New Upgraded Quality High Precision Reprap Prusa I3 -X DIY Full Acrylic 3d Printer Kits Free LCD
Je kan ook wel zien aan de glans dat dat géén metaal is en anders klopt de prijs niet want dan zou het metaal een fraaie behandeling gehad hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ansig is er niets mis met Ebay of Aliexpress of wat dan ook alleen meot je dan goed uitkijken wat er precies in de specs staat..... Nu stond hier in de link a full acrylic waar je het aan kan zien, maar het staat ook wel eens minder obvious vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Heeft er iemand een Ultimaker 2 staan en die even iets voor me op wil meten? Ik ben benieuwd naar de hartafstand tussen de twee 12mm smooth rods van de z-axis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
mymind* schreef op maandag 09 november 2015 @ 18:43:
Heeft er iemand een Ultimaker 2 staan en die even iets voor me op wil meten? Ik ben benieuwd naar de hartafstand tussen de twee 12mm smooth rods van de z-axis.
160mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Dank je. Het is net iets te breed om op m'n in aanbouw zijnde printer te passen. Misschien toch maar het frame iets verbreden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:58

watercoolertje

Untertitel

Buiten dat ik niet denk dat het een slechte deal is (in tegendeel), is deze natuurlijk niet volledig van metaal, alles wat glimmend zwart is is acryl! Ik lees ook nergens echt slechte verhalen over acryl, waar stevigheid een punt is worden ook gewoon 2 lagen acrylplaat gebruikt ipv 1.

Als je hem zou kopen zou ik dat mooi op de 11de doen (morgen dus), dat is echt een spotprijs (247 euro) als die net zo goed is als mijn Geeetech Prusa i3 B, hou wel rekening met invoerkosten van +-40 euro :)

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 10-11-2015 14:37 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan787
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-10 11:38
Ik heb nu 1,5 jaar me eerste printer, en het is tijd voor wat nieuws.

Ik heb op me huidige printer nauwelijks ruimte voor fans, en dat is toch wel must voor strakke prints.

Daarbij wilde ik ook de printer wat groot maken, heb nu 300X160X200 en wil graag naar ongeveer 500X500X500.

Ook leek het me vet om een tweede extruder er bij te nemen. Alleen is dit wel echt zo handig, om is het toch meer een leuk hebbe ding.
En als ik er dan één neem is het dan verstandig om een bowden of een direct drive te nemen. Zijn er ook mensen die hier mee ervaring hebben?

Dus mijn vraag is er of er toevalig ergens een printer te printen is die de maat heb die ik wil gaan maken. En is een tweede extruder handig er bij te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stefan787 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:51:
Ik heb nu 1,5 jaar me eerste printer, en het is tijd voor wat nieuws.

Ik heb op me huidige printer nauwelijks ruimte voor fans, en dat is toch wel must voor strakke prints.

Daarbij wilde ik ook de printer wat groot maken, heb nu 300X160X200 en wil graag naar ongeveer 500X500X500.

Ook leek het me vet om een tweede extruder er bij te nemen. Alleen is dit wel echt zo handig, om is het toch meer een leuk hebbe ding.
En als ik er dan één neem is het dan verstandig om een bowden of een direct drive te nemen. Zijn er ook mensen die hier mee ervaring hebben?

Dus mijn vraag is er of er toevalig ergens een printer te printen is die de maat heb die ik wil gaan maken. En is een tweede extruder handig er bij te doen?
Tja wat voor printer heb je nu.... in principe is elke printer gewoon op te schalen en de meeste onderdelen kun je hergebruiken of als je een tweede er bij wil dan moet je extra onderdelen printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je zinnen gezet op een Delta? :P

Ik ben van plan een uitgebreide bouwinstructie te schrijven van mijn Delta3030.
Deze is gebouwd met 3030 slot profielen.

Bijna alle onderdelen zijn via Ebay / AliExpress verkrijgbaar.....

Wel wil ik de aluminium hoekstukken door een bedrijf op maat laten maken, het benodigde gereedschap heb ik nl. niet in mijn knutselschuur staan.

Bij deze wil ik de interesse peilen of er mensen geïnteresseerd zijn in de hoekstukken, dan wil ik ze wel in een serie te laten vervaardigen. Ik verwacht dat ze tussen de 30 en 60 Euro per 6 kosten (afhankelijk van de grootte van de serie).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan787
WeeDzi schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:11:
[...]

Tja wat voor printer heb je nu.... in principe is elke printer gewoon op te schalen en de meeste onderdelen kun je hergebruiken of als je een tweede er bij wil dan moet je extra onderdelen printen
Ik heb nu zelf een zelfgemaakte ultimaker, maar ik wil gewoon een nieuwe machine, deze machine is als erg op gesleten en er zit een hoop speling in, ook wil ik graag dat ie een stuk stiller word
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:12:
Heb je je zinnen gezet op een Delta? :P

[afbeelding]

Ik ben van plan een uitgebreide bouwinstructie te schrijven van mijn Delta3030.
Deze is gebouwd met 3030 slot profielen.

Bijna alle onderdelen zijn via Ebay / AliExpress verkrijgbaar.....

Wel heb ik de aluminium hoekstukken door een bedrijf op maat laten maken, het benodigde gereedschap had ik nl. niet in mijn knutselschuur staan. Bij deze wil ik de interesse peilen of er mensen geïnteresseerd zijn om deze in een serie te laten vervaardigen. Ik verwacht dat ze tussen de 30 en 60 Euro per 6 kosten (afhankelijk van de grootte van de serie).
Ik denk dat een delta heel erg hoog word om de maten te halen die ik wil hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door stefan787 op 11-11-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stefan787 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:45:
[...]

Ik heb nu zelf een zelfgemaakte ultimaker, maar ik wil gewoon een nieuwe machine, deze machine is als erg op gesleten en er zit een hoop speling in, ook wil ik graag dat ie een stuk stiller word

[...]

Ik denk dat een delta heel erg hoog word om de maten te halen die ik wil hebben.
500x500 is wel erg groot maar niet onmogelijk.... dan zou ik voor een ontwerp gaan waar je gebruik kan maken van profiel delen, die kun je halen bij motodis of stappenmotor.nl etc.
Dan de onderdelen gebruiken van een boxed printer zoals bijv deze http://www.thingiverse.com/thing:811271

dan kun je de plastic parts gebruiken en alle andere delen opschalen naar je benodigde lengte. Denk alleen dat je heatbed het grootste probleem gaat worden.... erg lastig om zoietse vlak en warm te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan787
WeeDzi schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:38:
[...]

500x500 is wel erg groot maar niet onmogelijk.... dan zou ik voor een ontwerp gaan waar je gebruik kan maken van profiel delen, die kun je halen bij motodis of stappenmotor.nl etc.
Dan de onderdelen gebruiken van een boxed printer zoals bijv deze http://www.thingiverse.com/thing:811271

dan kun je de plastic parts gebruiken en alle andere delen opschalen naar je benodigde lengte. Denk alleen dat je heatbed het grootste probleem gaat worden.... erg lastig om zoietse vlak en warm te krijgen :)
Ik zat zelf aan zo`n machine te denken.
Afbeeldingslocatie: http://www.3ders.org/images2014/gmax-1_5-3d-printer-2.jpg

En het heated bed zou dan bv uit een plaat aluminium kunnen en dan deze laten afvlakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja probleem met zon opstellingen en de maatvoering die je aandraagt is dat je krachten nogal door gaan werken in je machine in vorm van doorbuiging of torsie. Maar je kan altijd zo beginnen en later verstevigen....

En je moet er dan in ieder geval voor zorgen dat de Z as motoren onderin de machine zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan787 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:45:
Nee hoor, met deze profielen / hoekstukken kun je met gemak een delta met een radius van 1 meter bouwen.
Sterker nog: Ik heb vorige week een Delta van meer dan 3 meter hoog gezien die gebouwd was met vergelijkbare hoekstukken van dezelfde materiaaldikte (4 mm).

Als je 50cm hoog wil printen, wordt je delta 1 meter hoog als je mijn ontwerp volgt.
BTW: Het ontwerp is parameteriseerbaar.

print diameter 20cm, printhoogte 20cm (profielen: 3x70cm+9x25cm)
print diameter 40cm, print hoogte 50cm (profielen: 3x100cm+9x50cm)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan787
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:04:
[...]

Nee hoor, met deze profielen / hoekstukken kun je met gemak een delta met een radius van 1 meter bouwen.
Sterker nog: Ik heb vorige week een Delta van meer dan 3 meter hoog gezien die gebouwd was met vergelijkbare hoekstukken van dezelfde materiaaldikte (4 mm).
Heb je toevallig een links waar ik zo'n machine met zo'n maat kan vinden. En heeft een delta nou nog groote voor/nadelen te op zich te van een normale machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan787 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:12:
[...]

Heb je toevallig een links waar ik zo'n machine met zo'n maat kan vinden. En heeft een delta nou nog groote voor/nadelen te op zich te van een normale machine?
Die printer van 3,5 meter was gebouwd door Tractus3d
De grootste uitdaging is om de nauwkeurigheid te behouden bij grotere afmetingen. Verder moet je nadenken wat je met zo'n groot printoppervlak / hoogte wil doen. Het gaat je wel filament kosten....

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan787
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:20:
[...]

Die printer van 3,5 meter was gebouw door Tractus3d
De grootste uitdaging is om de nauwkeurigheid te behouden bij grotere afmetingen. Verder moet ja nadenken wat je wil met zo'n groot printoppervlak / hoogte. Het gaat je wel filament kosten....
Ja 3,5m is wel erg groot

Ja gewoon omdat het kan eigenlijk om zo'n grote machine te hebben. Maar ik vind toch het ronde
Oppervlakte niet zo ideaal voor de onderdelen die ik ga maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
}:O Ik zit met een probleempje, ben bezig met de diamond hotend in elkaar te zetten en zit nu vast bij de motoren.

Ik heb inmiddels een extruder afgedrukt maar heb zo'n pneumatische snelfitting(is dit de juiste term?) nodig.
Nu heb ik bij reprapworld besteld en vanuit China maar heb de verkeerde.
Die ik heb, hebben aan de draadzijde een diameter van 9,5-10mm en ik moet de kleine hebben, 4mm.

Niet dat ik ongeduldig ben maar weet iemand een nederlandse winkel waar ik deze vanavond :) anders morgen kan bestellen halen, laten bezorgen?

Ik ben al zover dat de slang die er in moet, heeft een diameter van 4 mm
Zie hier het probleem:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3VsQzms.png

Ik heb al wel deze gevonden alleen weet niet of de diameter van de draad goed is.
Het gaat om deze:
E3D v6 Bowden koppeling 1,75 mm
https://www.123-3d.nl/E3D...g-1-75-mm-i1434-t386.html
Afbeeldingslocatie: https://www.123-3d.nl/image/E3D_v6_Bowden_koppeling_175_mm_DED00050_medium.jpg

Ik heb een work-around gevonden maar als iemand mijn vraag nog wil beantwoorden ben je mijn held _/-\o_
http://www.thingiverse.com/thing:835542
Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/a8/63/8d/f9/5f/20150518_223829_preview_featured.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Bigfoot48 op 11-11-2015 19:53 . Reden: Nog iets gevonden :) Nog nog iets gevonden :) ]

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:04:
[...]

Als je 50cm hoog wil printen, wordt je delta 1 meter hoog als je mijn ontwerp volgt.
BTW: Het ontwerp is parameteriseerbaar.

print diameter 20cm, printhoogte 20cm (profielen: 3x70cm+9x25cm)
print diameter 40cm, print hoogte 50cm (profielen: 3x100cm+9x50cm)
CnCzone dag geweest ? :P

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:45
Bigfoot48 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:26:
}:O Ik zit met een probleempje, ben bezig met de diamond hotend in elkaar te zetten en zit nu vast bij de motoren.

Ik heb inmiddels een extruder afgedrukt maar heb zo'n pneumatische snelfitting(is dit de juiste term?) nodig.
Nu heb ik bij reprapworld besteld en vanuit China maar heb de verkeerde.
Die ik heb, hebben aan de draadzijde een diameter van 9,5-10mm en ik moet de kleine hebben, 4mm.

Niet dat ik ongeduldig ben maar weet iemand een nederlandse winkel waar ik deze vanavond :) anders morgen kan bestellen halen, laten bezorgen?

Zie hier het probleem:
[afbeelding]

Ik heb al wel deze gevonden alleen weet niet of de diameter van de draad goed is.
Het gaat om deze:
E3D v6 Bowden koppeling 1,75 mm
https://www.123-3d.nl/E3D...g-1-75-mm-i1434-t386.html
[afbeelding]

Ik heb een work-around gevonden maar als iemand mijn vraag nog wil beantwoorden ben je mijn held _/-\o_
http://www.thingiverse.com/thing:835542
[afbeelding]
Bij een groothandel hebben ze dat wel, zijn standaard koppelingen, en die willen het gerust aan je verkopen. Een ERIKS of BRAMMER of iets soortsgelijk. Zoiets zit vast in de buurt. Meestal iets duurder als via het web maar wel snel. ;)

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Bigfoot48 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:26:
...

Zie hier het probleem:
[afbeelding]
...
Ik heb die nog liggen met draadzijde M5. Zijn dat degene die je moet hebben?

http://i.imgur.com/xHYoosI.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door mymind* op 12-11-2015 18:06 ]

Verwijderd

Inderdaad, ik was daar met mijn Delta3030 .....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 21:58 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Kan iemand mij hiermee helpen? Ik kan nog geen 2 draadjes aan elkaar solderen, vandaar een kant-en-klare printer. Of niet, in dit geval...

Ik zit hier met een Tinyboy waarvan de x-as het niet lekker doet. Af en toe beweegt ie een klein stukje, maar hij maakt vooral herrie.
2e hand MP ding, dus pech..?

Is dit een kaduuke stepper? video: https://dl.dropboxusercon...s/GoT/20151112_223325.mp4

Dit is de steppermotor die erin zit, mits hobbyking dezelfde gebruikt als tinyboy zelf (en dat is niet gezegd):
http://www.tinyboy.net/wp.../2015/06/stepper_28mm.jpg

Dit zou een vervanging kunnen zijn, of niet?
http://www.banggood.com/J...-CNC-Router-p-980606.html

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
mymind* schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:54:
[...]

Ik heb die nog liggen met draadzijde M5. Zijn dat degene die je moet hebben?

http://i.imgur.com/xHYoosI.jpg
Jazeker, dat zijn ze! _/-\o_ Weet je toevallig waar ik die kan bestellen of kan ik er een paar van je overnemen?

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Pagina: 1 ... 61 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.