Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:15
zeadope schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 02:13:
En ik heb een thing gevonden voor Z-axis dat backlash tegen gaat. http://www.thingiverse.com/thing:694575 23-02-2015.
Dat is echt een slecht idee. Ik heb ooit zo'n soort constructie op mijn z-as gehad (veer tussen twee moeren) en in combinatie met auto bed leveling zorgt dit ervoor dat je threaded rods binnen de kortste keren verslijten. Mijn z-as begon binnen de kortste keren vreselijk te piepen, skipte soms steps. Nadat ik dat anti-backlash ding er weer had afgehaald heb ik nog een tijdje kunnen printen, op gegeven moment de moeren moeten vervangen omdat ze versleten waren. Uiteindelijk wou mijn z-as helemaal niet meer omhoog komen, de draad op de threaded rods was gewoon weggesleten.

Zo'n anti-backlash constructie is nergens voor nodig. Het feit dat de z-as relatief zwaar is zorgt al voor de anti-backlash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47

chromeeh

the Gnome

Gister m'n glas plaatje binnen gekregen....
Wat een wereld van verschil met de eerste layers printen :o

Bed wordt echt veel gelijkmatiger warm en blijft ook beter warm _/-\o_
Ook al 100x minder last van warping in de eerste layers daardoor.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50
Tom-Z schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:53:
[...]
Dat is echt een slecht idee. Ik heb ooit zo'n soort constructie op mijn z-as gehad (veer tussen twee moeren) en in combinatie met auto bed leveling zorgt dit ervoor dat je threaded rods binnen de kortste keren verslijten. Mijn z-as begon binnen de kortste keren vreselijk te piepen, skipte soms steps. Nadat ik dat anti-backlash ding er weer had afgehaald heb ik nog een tijdje kunnen printen, op gegeven moment de moeren moeten vervangen omdat ze versleten waren. Uiteindelijk wou mijn z-as helemaal niet meer omhoog komen, de draad op de threaded rods was gewoon weggesleten.

Zo'n anti-backlash constructie is nergens voor nodig. Het feit dat de z-as relatief zwaar is zorgt al voor de anti-backlash.
Op mijn printer zit het ook. Dan wel icm m8 rvs. Dat heeft het bij de vorige eigenaar 2 jaar volgehouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
jantje112 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:02:
[...]

Op mijn printer zit het ook. Dan wel icm m8 rvs. Dat heeft het bij de vorige eigenaar 2 jaar volgehouden..
Ik denk dat mijn combinatie van m5 met auto bed leveling en aluminium couplings een beetje ongelukkig is. Maar ik blijf erbij: zo'n prusa i3 constructie heeft helemaal geen backlash, dus het is niet nodig om een anti-backlash ding toe te voegen. If it ain't broke, don't fix it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom-Z schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:53:
[...]

Daarnaast als je geen autobed level gebruikt of als het maar een klein gebied is heb je het helemaal niet nodig omdat je bed ubehaubt maar 1 kant op beweegt. Dan bestaat het fenomeen backlash helemaal niet

onze threaded rods zijn eigenlijk ook helemaal niet bedoeld voor motion control, de spoed is zo gekozen dat je dingen vast kan zetten zodat het juist niet meer beweegt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Weet er iemand een (liefst Nederlandse, maar in ieder geval met redelijke verzendkosten) leverancier van gehard stalen assen in de maten 8, 12 en 6mm? Ik heb voor die 6mm nog steeds geen leverancier kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ik ben nu druk bezig met mijn eerste printjes. Kan al het nodige plastic weggooien..

HELP

Het printen stopt midden in de print. Alles is "dood" en Repetier geeft geen enkele melding. Ook stopt tijdens het printen de print geregeld eventjes.. Als het niet vastloopt..

Vast een kleine tweak?

Toevoeging.. de print stopt, de extruder en heatbed blijven op temperatuur..

[ Voor 11% gewijzigd door jantje112 op 06-03-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
USB connectie waarschijnlijk..... Geef repetier een hogere status in taskmanager en zorg dat je zoveel mogelijk Rommel afsluit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
WeeDzi schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:23:
USB connectie waarschijnlijk..... Geef repetier een hogere status in taskmanager en zorg dat je zoveel mogelijk Rommel afsluit.....
Ik draai op een nieuwe windows 10 install, zonder andere dingen open. :( dus dingen afsluiten is lastig.

Nu kapt de print er dus ook mee, 9 minuten voor het eind..

Andere USB kabel al geprobeerd. Zijn er nog andere tweaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
nu ik een tijdje een 3dprinter heb, wil ik er graag een CNC frees bij. Heeft iemand al eens zon ding gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Hier http://www.cnczone.nl/portal.php zullen er wel mensen zijn met de nodige ervaring.

En staan er hier bruikbare steppers in? Ben meer gewonnen voor 4 steppers van 60mm of is dat overkill?
http://www.omc-stepperonl...tepper-motors-c-1_21.html

[ Voor 52% gewijzigd door SnelleD op 06-03-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
WeeDzi schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:56:
[...]

Daarnaast als je geen autobed level gebruikt of als het maar een klein gebied is heb je het helemaal niet nodig omdat je bed ubehaubt maar 1 kant op beweegt. Dan bestaat het fenomeen backlash helemaal niet

onze threaded rods zijn eigenlijk ook helemaal niet bedoeld voor motion control, de spoed is zo gekozen dat je dingen vast kan zetten zodat het juist niet meer beweegt :).
De M5 theaded rods worden uiteindelijk vervangen door TR8.
http://nl.aliexpress.com/...th-Copper/1752079253.html €11,04/st
http://www.thingiverse.com/thing:519391

[ Voor 3% gewijzigd door uname -r op 06-03-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
WeeDzi schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:58:
wat voor baudrate gebruik je? ga eens terug naar 115200
Nu op 115200 overgegaan. Ben benieuwd of dat het oplost. Overigens onder de mac os geen problemen, echter gaat daar iets fout met de filamentinstellingen. Ik krijg ongeveer een factor 2 teveel aan extrusie.. lekker drapje :(

Nu testrun 343443 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
De problemen met verbinding doen zich niet voor op o.a. mijn oude imac. Zou ik de eerste zijn met een "dedicated" imac printserver :)

Nu bezig met een bowden e3d mount voor de mendel (de andere printer), deze gaat in gebruik genomen worden met PLA en dan kan ik op deze de aanwezige rollen ABS opprinten.

Iemand nog leuke tips over "wat als eerste te printen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
WeeDzi schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 20:13:
ja een van de vele torture test das altijd een mooi middel om te zien hoe goed je printer print
Hij zakt al op mijn eerste grotere objectje .. Na pakweg 20 lagen is het object een paar lagen verschoven. Trapsgewijs dus een aantal lagen verschoven over de Y as. (van het heated bed)

Riem te slap, code niet goed of steppers die overslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 10:27
Of je pulley zit niet goed vast, is mij wel eens overkomen. Ben je uren aan het zoeken |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
WeeDzi schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:40:
[...]

je weet dat met een nut die dingen ook backlash hebben heh :P
Dat weet ik. Heb al anti backlash nuts bij robotdigg gezien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:41

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ploatjes van RapidPro waar ik gisteren aan het shoppen was voor SLS diensten of gelijkwaardige alternatieven voor m'n behuizingen:
https://www.facebook.com/...1029315156786?pnref=story

[ Voor 15% gewijzigd door ByteDelight op 06-03-2015 22:14 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeadope schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 22:07:
[...]

Dat weet ik. Heb al anti backlash nuts bij robotdigg gezien. :)
Koop ze alsjeblieft in 1 keer in elkaar. Die kogels die er in zitten zijn los als je die nut er af draait heb je de kogeltjes over de vloer..... Los is het dus ook haast niet in elkaar te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
WeeDzi schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 22:36:
[...]

Koop ze alsjeblieft in 1 keer in elkaar. Die kogels die er in zitten zijn los als je die nut er af draait heb je de kogeltjes over de vloer..... Los is het dus ook haast niet in elkaar te krijgen....
Ehm. Die jij bedoeld zijn toch ballscrew? Ik bedoel de leadscrew zoals ACME rods met 29º draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
Print al een tijdje met de Reprap x400 icm een 0.3 mm nozzle. en 3mm filament.
Temperatuur van de nozzle staat op 200 graden, en het bed op 70 graden. Hier heb ik al enkele grote prints mee gemaakt en ben tevreden over het resultaat.

Nu ben ik overgestapt op een 0.5 mm kop om de grotere objecten sneller klaar te hebben. En het printen gaat goed, ben ook bijna tevreden over het resultaat, alleen de print raakt nu vaak los van het bed.

Heb zelf het idee dat ik ergens de temperatuur omlaag moet schroeven, maar van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeadope schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 23:10:
[...]

Ehm. Die jij bedoeld zijn toch ballscrew? Ik bedoel de leadscrew zoals ACME rods met 29º draad.
ook de ACME rods en nuts hebben backlash, Eigenlijk alles wat niet een actief systeem heeft op de speling weg te drukken zal backlash hebben. Daarom zijn de ballscrew ideaal voor CNC bewegingen met trapezium/ of gerolled draad.

At hierboven
Al je de temperatuur naar beneden wil doen dan zou ik dat van de hotend moeten zijn. Maar heb eerder het idee dat je omhoog moet in temperatuur. Aangezien je sneller print heeft het filament minder tijd om op te warmen in je hotend. Dit zorgt er dan voor dat het geprinte plastic eerder over zijn krimp/glastransitie temperatuur komt.... Als je de temp van je hotend hoger zet zal het langer duren voor het afgekoeld is en gaat krimpen tegen die tijd hoop je dan je volgende laag er op gepleurd te hebben.

Je zou ook kunnen proberen om de hechting aan het bed beter te maken door bijv pritstift/lijm op je heatbed te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
WeeDzi schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 13:35:
[...]

ook de ACME rods en nuts hebben backlash, Eigenlijk alles wat niet een actief systeem heeft op de speling weg te drukken zal backlash hebben. Daarom zijn de ballscrew ideaal voor CNC bewegingen met trapezium/ of gerolled draad.
Ja ik heb de anti backlash nuts gezien op robotdigg. :)

Maar ik had al eerder gezocht naar ballscrew maar die zijn niet of niet goed verkrijgbaar in 8mm diameter. Alleen 12mm en 16mm zijn goed verkrijgbaar. En al zou ik de 8mm ballscrew vinden, zou de nut niet naast de smooth rod passen, de flange is dan te wijd.
Dus ik heb niet veel keus en moet de ACME met anti backlash nuts. Hoe dan ook beter dan draadstaal wat niet bedoeld is voor bewegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Mn Rostock draait weer. :) Na veel geklooi een calibratieprintje kunnen maken, nu even bezig met wat leuks, gewoon omdat het kan. De enigste geprinte delen aan de printer zijn nu nog de motor mounts, de rest is allemaal aluminium, cnc gefreesd. Extruder: Bulldog lite, hot end: E3D V6 met 0,4mm nozzle.

Gaat als een tiet! E-steps voor de extruder op 97 gezet (las op inet 107 maar da's iets te veel) en tijdens de eerste print wel veel last van stappen overslaan, maar dat is beter dan dat je extruder meteen een hoek uit je fillament haalt. _/-\o_ PLA op 190 graden gaat goed. (185 slipte de extruder nog door)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandaag es even drv8825's in mn setup gegooid, Maar er gaat nog iets niet goed . mn steppers maken echt een tering herrie en veel komen ze niet voorruit. heb wat aan de pots lopen draaien maar dat lost het niet echt op. kon ook maar een paar hits vinden op drv8825 whine maar kon de oplossing nog niet echt vinden.

morgen maar ff verder kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Nice. Doe jij al het freeswerk zelf? Dat is wel knap.

--
Ik probeerde vandaag een Dolce Gusto cup organizer te printen. http://www.thingiverse.com/thing:46599
Bij de eerste print ging het niet zo mooi qua randjes. Dus de E3D fan mount dat bij de i3 Rework E3D Extruder zat aangepast met een kniptang (ABS) zodat die onder een hoek van +- 45º staat. Een grove verbetering van print kwaliteit op 195º.
Ben nu de originele dual fan mount aan het printen. http://www.thingiverse.com/thing:257811/#files

--
En de nozzle temperatuur schommelt 3 graden onder tot 2 graden boven. Is daar iets aan te verbeteren?

--
Edit: Ik ben van de gluestick afgestapt. En ik heb bij de Action "fashion professional" extra strong hold gehaald voor €1,99. De grote zwarte spuitbus.
Werkt perfect. Waar ik bij de gluestick variërend succes had en dingen makkelijk van het bed getikt konden worden.
Met een gluestick heb ik gemerkt dat heel licht afdoen met een vochtig stukje keuken papier het weer activeert. Maar voor mij werkt hairspray beter.
Beide direct aangebracht op het glas trouwens.

--
Edit 2:
Ik weet niet of jullie dit al hebben ondervonden. Slic3r gcode zorgt voor een luidere printer dan de Cura gcode. Ik vindt alleen Slic3r fijner, zoals direct uploaden naar OctoPi en sneller een profile selecteren.

[ Voor 36% gewijzigd door uname -r op 08-03-2015 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
zeadope schreef op zondag 08 maart 2015 @ 01:32:
Nice. Doe jij al het freeswerk zelf? Dat is wel knap.
Nou, ja... Ik wordt betaald om CNC te frezen, dus ik mag hopen dat ik het een beetje kan. :+ Gelukkig mag ik van mn huidige baas buiten werktijd om ook nog met deze freesbank wat dingen voor mezelf maken. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TsaFwLFEcNbv1aTdGEKt9HEc/medium.jpg

Zo staat mn printer er nu bij. Het frame heb ik anderhalf jaar terug al gemaakt toen ik nog bij een andere werkgever zat, en had toen nog voor een groot deel printed parts. Alleen stoorde ik me er aan dat het het allemaal net niet was. Of het ging snel stuk, of het was te slap. Na een reeks tegenslagen heb ik de printer een jaartje aan de kant gezet omdat ik er helemaal klaar mee was... Totdat ik in november begon bij mijn huidige werkgever, en wel mogelijkheden zag om nieuwe betere delen te maken. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2ioW4ehXKIJrskSAtkOX8PGJ/medium.jpg

In solidworks heb ik het nodige uitgetekend, vervolgens thuis de CNC programma's gemaakt met Cimco Edit en op een USB stickje gezet (een freesbank met USB poort is een verademing)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Jqc5spRlvj1ThkeRpCQO5CBB/medium.jpg

Uiteindelijk krijg je dan zoiets als dit. ;) Ik heb zelfsmerende lagers van Robotdigg gebruikt en de karretjes lopen lekker soepel, (en lekker stil!) de diagonal rods zijn met bronzen lagers waar geen ruimte op zit. (ze hadden van mij wel wat lichter mogen draaien, maar dat komt denk ik wel)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3J4TFjiQsELz2UZrc558V2Cl/medium.jpg

Het platform of end effector is ook uit aluminium gefreesd (en getekend in solidworks) maar de mount voor de hot end is nog de oude die ik snel passend gemaakt heb met een ijzerzaag. :P Komt nog wel, gezien ik niet zeker was over de plaatsing van de hotend. Ik wil em zo hoog mogelijk om meer printhoogte te hebben, maar dat komt niet helemaal uit met de koelfan... De extruder zit er nu ook nog even tijdelijk aan met een hoek profieltje, daar moet ik ook nog wat voor maken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0jQPq63KECK1K1Zvz0wqdjyT/medium.jpg

Voor het vlakzetten van mijn print oppervlak ten opzichte van mijn eind schakelaars heb ik een meetklokje waar ik een beugel voor gemaakt heb. De tafel staat nu binnen 0,05mm vlak, alleen laat het klokje ook keihard zien waarom de Rostock verder ontwikkeld is naar de Kossel... De lineair assen van 8mm veren door/weg tijdens het bewegen waardoor je toch vreemde waardes ziet bij een omkerende beweging. (Backlash) Bij een mini rostock zal dat wel een beetje meevallen, maar mijn assen zijn meer dan 800mm lang.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l2kH5hKfomGs9MZfdTrHjLdt/medium.jpg

De laatste upgrade waren de idler ends. Tijdens het weer in bedrijf stellen van de rostock liep een snaar van het lager af, met als gevolg een hikkende stepper en iemand die de noodstop indrukt in repetier... Daar wou ik vanaf, net als het onhandige op spanning zetten van de snaar. Bij het originele ontwerp zaten de schroeven van onderaf door de idler end, en zat er schroefdraad in de bovenplaat. Dat heb ik omgedraaid zodat je van bovenaf de schroeven aan kan draaien, dat werkt prettiger. De snaar loopt over een dubbel gelagerde poelie die ik iets aangepast heb.

Straks maar weer verder met wat tests... De stepper van de extruder slaat soms stappen over tijdens het printen, nu is dat beter dan dat ie meteen een hoek uit je fillament draait, maar daar moet ik wel even naar kijken. Door de bowden setup heb ik iets meer frictie, en misschien is de korte Nema 17 motor die bij de extruder zat daar net te licht voor... Naja ik heb de oude extruder motor ook nog.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
WeeDzi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 01:27:
vandaag es even drv8825's in mn setup gegooid, Maar er gaat nog iets niet goed . mn steppers maken echt een tering herrie en veel komen ze niet voorruit. heb wat aan de pots lopen draaien maar dat lost het niet echt op. kon ook maar een paar hits vinden op drv8825 whine maar kon de oplossing nog niet echt vinden.

Ik heb ook wat zitten testen met die drv8825's maar ze maken hier ook teveel lawaai in vergelijking met de andere dat ik ze er terug afgehaald heb...

Zucht, probeer je eens een kleine aanpassing. Krijg je als resultaat dat ineens je Y-as totaal niet meer vlot beweegt en lukt het niet om terug in orde te krijgen... Joys of tinkering :p

[ Voor 13% gewijzigd door craio op 08-03-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Die drv8825 is dan ook nog niet alles blijkbaar, wou deze anders bestellen. Kan ik nog doen hoor heb hier nog de "gewone" liggen en deze werken op de huidige toch goed.

Voor de kenners zijn dit goede steppers? http://www.omc-stepperonl...12a-17hs241206s-p-20.html of is dit overkill.

[ Voor 32% gewijzigd door SnelleD op 08-03-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 09-10 20:53
WeeDzi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 01:27:

Gebruik je een mega en zijn het boardje en driver minder recent? kijk dan eens naar sleep-pin en decay

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Da's wel vreemd, gezien het beide redelijk recente hardware is... Ik zat er zelf ook aan te denken om de DRV8825 aan te schaffen als upgrade, maar das dus geen go op een Ramps 1.4 gok ik. :/

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 09-10 20:53
Geen ervaring met megatronics, mijn DRV8825's zijn van feb 2014 en hebben GE op de onderzijde staan verschillen minimaal met die van foto van fast decay/md20b en heeft 1 component (pull-up sleep) meer dan md20a

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 00:03
WeeDzi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:38:
ik gebruik een megatronics bordje http://reprap.org/wiki/Megatronics_2.0 die er in principe klaar voor zou moeten zijn...... but still :) noise
Heb je de stepping veranderd? Ik heb ook DRV8825's maar ik heb ze op 16th stepping ipv 32 en dat werkt beter dan de A4988's. Dit in combinatie met Ramps.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Die whine dat optreedt kan voorkomen worden door de driver in te stellen op fast decay dacht ik. Maar die pinnen zijn niet uitgebroken. Dus je moet een draadje op de pin van de chip solderen. Standaard draaien ze op mixed decay. Zou ook stepper noise moeten verminderen. In mijn geval had het geen invloed met 0.9 degree steppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Vandaag weer even wat nieuwe inspiratie gevonden om wat printjes te maken. De 2 printjes kwamen erg mooi van het bed af. Gelijk tot de conclusie gekomen dat als je PLA er te snel af wilt halen het definitief uit vorm is :)

Nu mijn vraag, de print komt qua afmetingen wat te kort. Wat is nou de beste oplossing om je afmetingen te gaan caliberen. Ik lees over het aanpassen van de esteps. Ik lees over het vooral NIET aanpassen van de esteps. Als ik de esteps niet aanpas, wat is er dan nog over aan mogelijkheden?

http://www.thingiverse.com/thing:633436 (deze heb ik op de printer)

Met dit als resultaat

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v164/jantje/IMG_3092.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Is verschalen ook een optie? Je kan schalen in slicer, als je het percentage krimp weet, kan je dat opschalen en dan ben je er ook.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
E-steps afstellen zodat een testprint exact de gewilde maten heeft. Nu is dat voor PLA en ABS anders... dus ik heb in mijn ABS startscript een correctie omdat dat meer krimpt en ik met PLA exact krijg wat ik wil met de ingestelde steps.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
FiXeL schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:03:
Is verschalen ook een optie? Je kan schalen in slicer, als je het percentage krimp weet, kan je dat opschalen en dan ben je er ook.
Dat kan ongetwijfeld, maar voor de toekomstige projecten is het wel handig als input=output als het gaat om de printjes.
reddo schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:11:
E-steps afstellen zodat een testprint exact de gewilde maten heeft. Nu is dat voor PLA en ABS anders... dus ik heb in mijn ABS script een correctie omdat dat meer krimpt en ik met PLA exact krijg wat ik wil met de ingestelde steps.
Ik lees in de reprap wiki dat deze methode niet meer gebruikt zou moeten worden, dit omdat je dan toewerkt naar een juist formaat testpatroon, maar dit kan dan weer elders afwijkingen veroorzaken.

[ Voor 42% gewijzigd door jantje112 op 08-03-2015 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
jantje112 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:11:
[...]

Dat kan ongetwijfeld, maar voor de toekomstige projecten is het wel handig als input=output als het gaat om de printjes.

[...]

Ik lees in de reprap wiki dat deze methode niet meer gebruikt zou moeten worden, dit omdat je dan toewerkt naar een juist formaat testpatroon, maar dit kan dan weer elders afwijkingen veroorzaken.
Volgens mij ontkom je er niet aan als je print met materialen met verschillende krimp....

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Voor wat het nu doet, de Bulldog lite extruder doet het bijzonder goed! :) Met de vorige greg's wade extruder had ik mega grote e-steps waardoor retracten gewoon niet bij te houden was door de stepper driver, nu met deze extruder heb ik retract op 4mm gezet voor een bowden setup (een delta printer) en de oozing waar ik altijd last van had is weg! Ding print als een malle atm, ondanks wat dingen waar ik minder blij mee ben qua nauwkeurigheid, (maar dat is het rostock printer platform) print ie best wel strak!

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jantje112 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:46:
Vandaag weer even wat nieuwe inspiratie gevonden om wat printjes te maken. De 2 printjes kwamen erg mooi van het bed af. Gelijk tot de conclusie gekomen dat als je PLA er te snel af wilt halen het definitief uit vorm is :)

Nu mijn vraag, de print komt qua afmetingen wat te kort. Wat is nou de beste oplossing om je afmetingen te gaan caliberen. Ik lees over het aanpassen van de esteps. Ik lees over het vooral NIET aanpassen van de esteps. Als ik de esteps niet aanpas, wat is er dan nog over aan mogelijkheden?

http://www.thingiverse.com/thing:633436 (deze heb ik op de printer)

Met dit als resultaat

[afbeelding]
hangt er vanaf als je esteps niet goed gecalibreerd zijn kun je afwijkingen krijgen. Als je met een schuifmaat meet dat hij 500mm beweegt als je vraagt om 500 te bewegen moet je inderdaad NIET je Esteps gaan tweaken naar dit product. maar verschalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
WeeDzi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:45:
[...]

hangt er vanaf als je esteps niet goed gecalibreerd zijn kun je afwijkingen krijgen. Als je met een schuifmaat meet dat hij 500mm beweegt als je vraagt om 500 te bewegen moet je inderdaad NIET je Esteps gaan tweaken naar dit product. maar verschalen
Helder, heb nu wat aanpassingen gedaan. Raam open gezet tegen de " lucht " en gelijk wat last van loslatende printjes.. :(

Even wat anders. Ik heb ongeveer dit hele topic doorgelezen en kwam ergens een e3d v6 bowden mount tegen voor de i2. Heeft iemand daar toevallig een linkje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LMTTFY
http://www.thingiverse.com/thing:291792

(Let Me Thingiverse That For You :) )
FiXeL schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:27:
Voor wat het nu doet, de Bulldog lite extruder doet het bijzonder goed! :) Met de vorige greg's wade extruder had ik mega grote e-steps waardoor retracten gewoon niet bij te houden was door de stepper driver, nu met deze extruder heb ik retract op 4mm gezet voor een bowden setup (een delta printer) en de oozing waar ik altijd last van had is weg! Ding print als een malle atm, ondanks wat dingen waar ik minder blij mee ben qua nauwkeurigheid, (maar dat is het rostock printer platform) print ie best wel strak!
Ik mag toch hopen dat je die niet gekocht hebt met al het CNC werk wat je aan je eigen printer hebt gedaan....... En anders Reverse engineering!! Hij ziet er wel interessant uit

Edit

Ik lees nu dat repetier veel minder tot geen last heeft van de motor whine van de drv88825's maar es kijken of ik die firmware kan installeren.....

[ Voor 90% gewijzigd door WeeDzi op 08-03-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
WeeDzi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:42:
LMTTFY
http://www.thingiverse.com/thing:291792

(Let Me Thingiverse That For You :) )

[...]

Ik mag toch hopen dat je die niet gekocht hebt met al het CNC werk wat je aan je eigen printer hebt gedaan....... En anders Reverse engineering!! Hij ziet er wel interessant uit

Edit

Ik lees nu dat repetier veel minder tot geen last heeft van de motor whine van de drv88825's maar es kijken of ik die firmware kan installeren.....
Dat was een simpele kosten/baten analyse... Natuurlijk kan ik zelf een direct drive extruder bedenken en frezen, maar voor $80 + $25 shipping ga ik daar de moeite niet voor doen (plus een setje hall sensors voor eventueel bed leveling)

Bulldog lite doet het iig erg goed, is het geld meer dan waard! De set zelf is ideaal voor niet bowden setups, ik heb zelf wat dingen aangepast, maar niks drastisch oid.

Edit:

Behold, terror oehoe!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LvdZErwHj4rVdvppXD4qTy3A/medium.jpg

De enigste oozing is het fijne sliertje wat ontstaat bij het terugtrekken na het printen door het G28 commando. Bij mn oude setup had er flink wat haartjes tussen de oren gezeten. PLA, 0,3mm layerheight, schaal van de STL is 0,8.

[ Voor 17% gewijzigd door FiXeL op 08-03-2015 21:32 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FiXeL schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:23:
[...]

Dat was een simpele kosten/baten analyse... Natuurlijk kan ik zelf een direct drive extruder bedenken en frezen, maar voor $80 + $25 shipping ga ik daar de moeite niet voor doen (plus een setje hall sensors voor eventueel bed leveling)

Bulldog lite doet het iig erg goed, is het geld meer dan waard! De set zelf is ideaal voor niet bowden setups, ik heb zelf wat dingen aangepast, maar niks drastisch oid.

Edit:

Behold, terror oehoe!

[afbeelding]

De enigste oozing is het fijne sliertje wat ontstaat bij het terugtrekken na het printen door het G28 commando. Bij mn oude setup had er flink wat haartjes tussen de oren gezeten. PLA, 0,3mm layerheight, schaal van de STL is 0,8.
105 dollar is anders 1/3 van de totale prijs van mn printer...... kun je es wat maten opmeten van de verschillende onderdelen. ik zou em zelf wel evt willen namaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
WeeDzi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:43:
[...]

105 dollar is anders 1/3 van de totale prijs van mn printer...... kun je es wat maten opmeten van de verschillende onderdelen. ik zou em zelf wel evt willen namaken
Voor die prijs moet je dat niet willen... Alleen de reverse engineering kost je al meer tijd dan gewoon eentje bestellen. Als ik kijk naar de tijd die ik kwijt was voor het tekenen, programeren en frezen van mijn alu delen voor de printer, dan kan dat echt niet uit.

Magoed, als je perse eentje na wilt maken, ik heb eentje en woon in de buurt dus je mag em best ff nameten. :)

Ik wou in de eerste instantie een kopie maken van de all metal extruder van reprapworld, maar die vond ik niet zo geweldig qua features en gebruiksgemak. De bulldog leek erg goed, en de prijs is ook wel ok dus toch maar besteld omdat ik meer dingen had om te frezen. Qua prijs is het ook geen slechte deal, als je hem na wilt maken ook niet. Deze extruder is direct drive maar vreet je draad niet op omdat bij een te hoge belasting de motor stappen overslaat. Dat kan een voor of nadeel zijn, maar met alle ellende die ik heb gehad met een greg's wade extruder vindt ik het alleen maar een voordeel. Hoezo je bed is niet level? Als de extruder het materiaal niet kan doorvoeren omdat de ruimte er niet is, dan slaat ie stappen over, en gaat gewoon door.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:58:
Voor die prijs moet je dat niet willen... Alleen de reverse engineering kost je al meer tijd dan gewoon eentje bestellen. Als ik kijk naar de tijd die ik kwijt was voor het tekenen, programeren en frezen van mijn alu delen voor de printer, dan kan dat echt niet uit.
Dit inderdaad. Zelf maken is leuk, maar mensen verliezen vaak totaal uit het oog wat zoiets daadwerkelijk kost aan materialen, experimenten en, niet in de laatste plaats, manuren. Zelfs als je die laatste wilt negeren is het niet zelden duurder. Ga je manuren erbij optellen, zelfs als je voor jezelf en minimumloon rekent, gaat het vaak helemaal nergens meer over.

Als je het leuk vindt om te doen of andere redenen hebt om je ergens in te verdiepen, sure, waarom niet. Hobby's mogen tijd en geld kosten. Maar als je iets zo goedkoop of goed mogelijk geregeld wilt hebben is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor m'n verjaardag verkleurend filament van Reprapworld gekregen. Vandaag maar eens een espressokopje geprint om het effect te testen. 0.1mm laaghoogte, 100% massief. Mocht zo'n 5,5 uur duren maar dan heb je wat. Print is vrij goed gelukt, alleen aan het oortje zitten hier en daar wat puntjes. Mag op zich niet klagen.

Hier een filmpje van het veranderen van kleur:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HomegrownBGP schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:50:
Voor m'n verjaardag verkleurend filament van Reprapworld gekregen. Vandaag maar eens een espressokopje geprint om het effect te testen. 0.1mm laaghoogte, 100% massief. Mocht zo'n 5,5 uur duren maar dan heb je wat. Print is vrij goed gelukt, alleen aan het oortje zitten hier en daar wat puntjes. Mag op zich niet klagen.
Is dat spul - en de gemiddelde printer - voedselveilig? Ik heb daar doorgaans toch wat twijfels bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ fixel
hehehe als ik alles op die manier zou behandelen zoals je hierboven beschrijfd dan zou ik zelfs voor het aanharken van de tuin een tuinman moeten laten komen want die is goedkoper dan mijn uurtarief :) (zelfs inclusief voorijkosten mocht hij geen VW rijden)
Toch hark ik mn tuin zelf
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:33:
[...]

Is dat spul - en de gemiddelde printer - voedselveilig? Ik heb daar doorgaans toch wat twijfels bij :P
tja kijk es ff in de eerste de beste supermarkt en kijk wat daar allemaal verpakt is in PLA (alle vers verpakkingen vlees bijv)
dat je het hier verhit boven 80 graden is dan een ander verhaal :) en daar zijn de meningen over verdeeld

[ Voor 56% gewijzigd door WeeDzi op 08-03-2015 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:33:
[...]

Geen idee. Ging me meer om het testen van het spul met iets waar je het ook daadwerkelijk voor kunt gebruiken, in plaats van iets wat je na twee keer proberen wel gooit.

Ook wel leuk om iemand anders koffie te laten halen en je mok mee te geven en vervolgens, als diegene terug komt, te claimen dat je een blauwe mok had in plaats van een witte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Lijkt mij niet heel handig, dat gaat toch vervormen na verloop van tijd...
Maar wel grappig dat dat ook bestaat, wist ik niks vanaf.
Ken dat nog van die autootjes met verkleuren lak, jeugd sentiment. :P

Edit:
Van de site.
Lauw/warm water is dus voldoende. Scheelt toch weer als je het wel wilt laten verkleuren maar niet vervormen. :+

[ Voor 49% gewijzigd door uname -r op 09-03-2015 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met het zelf tekenen van supports? Ik ben daar nu een beetje mee aan het modderen en kan er niet veel over terugvinden, maar ik kan me voorstellen dat daar toch al het nodige mee geëxperimenteerd moet zijn.
WeeDzi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:41:
@ fixel
hehehe als ik alles op die manier zou behandelen zoals je hierboven beschrijfd dan zou ik zelfs voor het aanharken van de tuin een tuinman moeten laten komen want die is goedkoper dan mijn uurtarief :) (zelfs inclusief voorijkosten mocht hij geen VW rijden)
Het is wel precies waarom mensen die ik ken de fiets om het minste of geringste naar de fietsenmaker brengen in plaats van het zelf te doen of een schoonmaker hebben - men kan het prima zelf, maar het loont voor geen meter en bovendien wil men de vrije tijd aan leukere zaken besteden. Zeker als je geen voeling hebt met wat er moet gebeuren kan ik me dat goed voorstellen.

Zelf vind ik het dan weer heerlijk om aan mijn fiets te sleutelen, ik wordt er altijd onredelijk vrolijk van als ik weer op mijn zelf gefixte fiets rondtrap. Bovendien, maar weinig fietsenmakers fabriceren een stevige spatbordbeugel en lassen die ook aan je fiets :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik denk dat je de gemiddelde nederlander overschat mbt tot kennis van fietsen :)

daarnaast kan dit printerforum alleen bestaan uit hobby, anders had je de tijd niet genomen om hier te lezen. En als je kijkt hoeveel tijd fixel al heeft besteed aan zn printer..... :P dan zou een extrudertje toch een koud kunstje moeten zijn

tja als je iets leukers kan bedenken dan 3d printen waarom heb je dan een 3d printer :)

met schoonmaken kan ik het me goed voorstellen daarintegen, maar bijv alle verbouwingen in mn huis heb ik zelf gedaan, ik heb 1000 euri uitgespaard door zelf mn keuken te plaatsen voor 2 dagen werk heb ik dat toch snel bespaard. Heb dagen dat ik minder verdien......

ok ik hou op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op maandag 09 maart 2015 @ 00:24:
daarnaast kan dit printerforum alleen bestaan uit hobby, anders had je de tijd niet genomen om hier te lezen. En als je kijkt hoeveel tijd fixel al heeft besteed aan zn printer..... :P dan zou een extrudertje toch een koud kunstje moeten zijn
Ik zeg ook niet dat je alles zo moet bekijken, dan is er geen lol meer aan, maar wel dat dit helemaal niet zo'n slechte keuze hoeft te zijn :)

Je ziet het bij extruders - hoeveel mensen al niet gedacht hebben dat ze zelf wel even een dagje de werkplaats in gaan om een extrudertje in elkaar te flansen. Maanden en tientallen experimenten later is er dan eindelijk resultaat - doorgaans dat men een echte extruder koopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heheh totally true! kopen is ook niet een slechte keuze, tis maar net waar je je tijd in wil steken. Zo draait mijn printer nog steeds niet hahah (blijf bezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Gisteren een analoge schuifmaat opgehaald van mijn vader. Toch iets meer zekerheid qua repeatability dan zo een cheap china made digitale variant (temperatuursverandering door vasthouden daargelaten).

Z-axis gecontroleerd. Zowel links als rechts waren al exact dezelfde hoogte.
De X beweegt binnen 2 cijfers achter de comma de exacte afstand.
Y niet gecontroleerd, maar de belt wel strakker gezet. Want de idler/tensioner was op max.
En zojuist kwam ik een ding tegen om het bed vlak te zetten met de schuifmaat. Zodat ik nu nog geen dial gauge of auto bed leveling hoeft te aan te schaffen/gebruiken: http://www.thingiverse.com/thing:115671
Scheelt ook gerommel met een blaadje/feeler gauge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Het in elkaar prutsen van een printer kan soms meer voldoening geven dan het printen zelf. Info zoeken in de verschillende forums totdat men niet meer weet wat te kiezen :) en dan toch uw eigen ding doen.
De spullen bij elkaar sprokkelen op het wijde web en sommige maken het nog extra spannend om te zoeken naar de goedkoopste stek (blijkbaar types Hollands :P ) al dan niet kan men hier een sport van maken.
Het geduldig wachten op de pakjes om deze dan met veel plezier open te scheuren en de inhoud te bewonderen en tegen ons zelf te zeggen "dat hebben we weer goed gedaan".
Foto nemen van ons tijdrovend monster en tentoon stellen voor miljoenen mensen.
En in veel gevallen kost dit veel tijd en geld, maar ja zal uw hobby maar zijn.

Nog een vraagje over de steppers (en dan zwijg ik hierover :X ) welke van de drie zou ik het best nemen wat amp betreft 0,64A 1,2A of 2.0A ?
Zou gaan voor een bowden opstelling met een MK8.
En dan deze steppers ook voor de zyx assen.

http://www.omc-stepperonl...tor-17hs240644s-p-19.html
http://www.omc-stepperonl...12a-17hs241206s-p-20.html
http://www.omc-stepperonl...21a-17hs242104s-p-21.html

[ Voor 27% gewijzigd door SnelleD op 09-03-2015 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:23:
[...]

Edit:

Behold, terror oehoe!

[afbeelding]

Ziet er goed uit Fixel, mooi dat je weer bezig bent met printen. Nette print, gebruik je de autocooling functie van slicr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 07-10 16:29
Hebben jullie nog tips om m'n prints los te krijgen van het printbed?

Eerst had ik altijd last van warping en prints die los kwamen tijdens het printen, dus nu heb ik mijn printbed met blauwe schilderstape beplakt, maar nu krijg ik de prints nog maar met moeite los. 8)7 Ik had gisteren een print die ik met een tang los moest breken, omdat deze zo vast zat.

Ik heb al gedaan:
  • het printbed nu niet meer verwarmd tijdens het printen.
  • de z-ass nauwkeuriger gekalibreerd (deze was eerste een tikkeltje te laag zodat de eerste laag goed aangedrukt wordt)
  • de first layer extrusion op 90% gezet (minder gaat niet, want dan blijft de eerste outline niet goed meer op z'n plek)
  • de eerste laag wordt nu ook op 100% snelheid geprint
  • expres met m'n vette handen het printbed ingesmeerd
Hebben jullie ook prints die zo vast zitten en hoe krijgen jullie die los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan het proberen in de vriezer neer te zetten.....

En ja met schilderstape had ik dit ook altijd maar dan kon ik altijd nog wel het schilderstape van het bed verwijderen en dan bleef het printje zitten met tape eronder, maar dan kon ik er wel makkelijker een plamuurmes onder krijgen. Ik weet niet wat voor printbed je hebt glas?

en anders hamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met tape kan je de boel toch makkelijk verwijderen? Het ding zit hooguit zo vast als wat tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
HomegrownBGP schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:50:

Hier een filmpje van het veranderen van kleur:

[video]
Dat is leuk spul! Misschien maar eens een rolletje van bestellen als mn voorraad wat uitdunt. :9
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:49:
[...]

Ziet er goed uit Fixel, mooi dat je weer bezig bent met printen. Nette print, gebruik je de autocooling functie van slicr?
Ik heb een 140mm koeler aan de printer die voor een koel briesje zorgt (is in slicer aangezet idd) maar die staat niet direct op de print, tis puur voor een beetje airflow zodat de PLA van de print iets sneller stolt zodat je geen warping krijgt op dunne overhangende delen. (botst de kop er tegenaan enzo, meestal niet goed)

Bedoelde je dat?
WeeDzi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:41:
@ fixel
Een tuin aanharken is (mits je niet over hectares grond begint) minder werk en je moet ergens gewoon een streep trekken... Ik had bijvoorbeeld ook de hotend helemaal zelf kunnen maken, maar waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als iemand anders dat al gedaan heeft?

Voor het frezen van 1 end effector/platform heb ik het volgende gedaan:

- Bestaand model aanpassen en in solidworks getekend
- 2D tekening gemaakt in Cimco edit zodat ik toolpaths kon genereren voor heidenhain CNC besturing
- Bewerkingsvolgorde bepalen en programma schrijven (4000 regels)
- Frezen in 4 opspanningen, en 1 voor een spanmal

En dan nog eens 3 carriages, het hele riedeltje weer opnieuw. Laat ik dan lui zijn door de extruder uit te besteden aan een chinees die er al flink wat uurtjes in gestoken heeft, de zijne werkt wel super! :P
Paul C schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:33:
Hebben jullie nog tips om m'n prints los te krijgen van het printbed?

Eerst had ik altijd last van warping en prints die los kwamen tijdens het printen, dus nu heb ik mijn printbed met blauwe schilderstape beplakt, maar nu krijg ik de prints nog maar met moeite los. 8)7 Ik had gisteren een print die ik met een tang los moest breken, omdat deze zo vast zat.

Ik heb al gedaan:
  • het printbed nu niet meer verwarmd tijdens het printen.
  • de z-ass nauwkeuriger gekalibreerd (deze was eerste een tikkeltje te laag zodat de eerste laag goed aangedrukt wordt)
  • de first layer extrusion op 90% gezet (minder gaat niet, want dan blijft de eerste outline niet goed meer op z'n plek)
  • de eerste laag wordt nu ook op 100% snelheid geprint
  • expres met m'n vette handen het printbed ingesmeerd
Hebben jullie ook prints die zo vast zitten en hoe krijgen jullie die los?
Wat print je? ABS of PLA? Ik gebruik nu zelf een plaatje aluminium met een laagje haarlak voor PLA, en een bed temperatuur van 65 graden. Als de plaat afgekoeld is, kan je de print er zo afpakken.

[ Voor 19% gewijzigd door FiXeL op 09-03-2015 17:39 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:36:
[...]

Dat is leuk spul! Misschien maar eens een rolletje van bestellen als mn voorraad wat uitdunt. :9

[...]

Ik heb een 140mm koeler aan de printer die voor een koel briesje zorgt (is in slicer aangezet idd) maar die staat niet direct op de print, tis puur voor een beetje airflow zodat de PLA van de print iets sneller stolt zodat je geen warping krijgt op dunne overhangende delen. (botst de kop er tegenaan enzo, meestal niet goed)

Bedoelde je dat?

[...]

Een tuin aanharken is (mits je niet over hectares grond begint) minder werk en je moet ergens gewoon een streep trekken... Ik had bijvoorbeeld ook de hotend helemaal zelf kunnen maken, maar waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als iemand anders dat al gedaan heeft?

Voor het frezen van 1 end effector/platform heb ik het volgende gedaan:

- Bestaand model aanpassen en in solidworks getekend
- 2D tekening gemaakt in Cimco edit zodat ik toolpaths kon genereren voor heidenhain CNC besturing
- Bewerkingsvolgorde bepalen en programma schrijven (4000 regels)
- Frezen in 4 opspanningen, en 1 voor een spanmal

En dan nog eens 3 carriages, het hele riedeltje weer opnieuw. Laat ik dan lui zijn door de extruder uit te besteden aan een chinees die er al flink wat uurtjes in gestoken heeft, de zijne werkt wel super! :P

[...]

Wat print je? ABS of PLA? Ik gebruik nu zelf een plaatje aluminium met een laagje haarlak voor PLA, en een bed temperatuur van 65 graden. Als de plaat afgekoeld is, kan je de print er zo afpakken.
De oren zien er erg netjes uit, meestal als je de zelfde snelheid en temperatuur houdt op dat soort kleine delen krijg je vervormingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:35:
Met tape kan je de boel toch makkelijk verwijderen? Het ding zit hooguit zo vast als wat tape.
ja dat dacht ik ook wel es maar ik heb dus ook wel gehad dat door de tape haast gewoon ingetrokken leek op mn heatbed na en printje.....alsof de lijm een verbinding was aangegaan met mijn alubed en het plastic door de tape heen. daarna vond ik het wel welletjes en heb ik alleen pva of pritt gebruikt

@fixel
ik zie nu pas dat er ook een stepper met gearing bij zit dat maakt de prijs al wel wat zachter. dacht eerst dat het alleen om het alu dingetje ging zon gearboxje is wat lastiger na te maken..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:58:
[...]

De oren zien er erg netjes uit, meestal als je de zelfde snelheid en temperatuur houdt op dat soort kleine delen krijg je vervormingen.
Misschien geluk, het printje ging erg goed, nu draait eentje voor een collega die ook eentje wou, maar die doe ik in witte PLA. Al het fillament wat ik nu door de printer draai, ligt hier nu al meer dan een jaar op de plank... de eerste loops waren bros, maar de rest lijkt wel ok... Fingers crossed... :P

De eerste indruk van mijn delta met een E3D V6 en Bulldog lite extruder: It works! _/-\o_
WeeDzi schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:45:
[...]

@fixel
ik zie nu pas dat er ook een stepper met gearing bij zit dat maakt de prijs al wel wat zachter. dacht eerst dat het alleen om het alu dingetje ging zon gearboxje is wat lastiger na te maken..... :)
Er zit bij:

- Bulldog extruder
- Nema 17 kleine stepper motor
- 40mm fan (ruk kwaliteit overigens)
- Beugel voor non-bowden setups
- Nippel van messing voor non-bowden setups
- Injection molded frame voor koelfan + bevestiging hot end
- een meter PTFE tube voor een bowden setup
- Schoonmaak borsteltjes

Je hebt gekeken naar de 3mm versie, die heeft idd een geared stepper, de bulldog lite heeft een gewone stepper omdat die 1,75mm fillament wel door kan voeren. (met moeite, maar het kan, en er kan altijd nog een zwaardere stepper op) Als jij 3mm fillament gebruikt, dan moet je zeker de geared versie hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door FiXeL op 09-03-2015 19:57 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat dacht ik ook wel es maar ik heb dus ook wel gehad dat door de tape haast gewoon ingetrokken leek op mn heatbed na en printje.....alsof de lijm een verbinding was aangegaan met mijn alubed en het plastic door de tape heen. daarna vond ik het wel welletjes en heb ik alleen pva of pritt gebruikt
Aluminium is erg onedel, dus in theorie is dat mogelijk. Op glas zou zoiets hoe dan ook niet kunnen gebeuren - specialistische verbindingsmaterialen daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Begrijpt iemand dit?
M'n Y-as wordt bewogen door twee steppers die in spiegelbeeld staan en elk een kant van de Y-as beweging voorzien mbv T2.5 belts.
Als ik enkel de rechterzijde verbindt werkt alles vlot en met weinig stroom, als ik er echter de andere kant van een belt voorzie gaat het ineens veel slechter en blokkeert heel de as nu en dan...
Stroom door drivers geleverd verhogen helpt niet. Enig idee wat dit kan veroorzaken?
De as lijkt niet stijf genoeg tov frame over z'n lengte (49cm) om maar aan één zijde een stepper te hebben. (lees: de andere kant komt een klein beetje achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vraag: hoeveel lagers heb je onder je y-as zitten? is het antwoord 3 dan zal waarschijnlijk de kant met 2 lagers goed werken en de kant met 1 enkele lager niet. waarschijnlijk trek je de boel krom en dat ligt niet zozeer aan je as maar meer aan de opbouw van het systeem

waarom wil je 2 motoren op je y as?
FiXeL schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:52:
[...]
Je hebt gekeken naar de 3mm versie, die heeft idd een geared stepper, de bulldog lite heeft een gewone stepper omdat die 1,75mm fillament wel door kan voeren. (met moeite, maar het kan, en er kan altijd nog een zwaardere stepper op) Als jij 3mm fillament gebruikt, dan moet je zeker de geared versie hebben.
ok misgekeken dan, maar dan heb ik wel genoeg aan mn plastic extrudertje denk ik, maar daar kan ik niet genoeg druk mee uit oefenen en slaat steeds over. maar heb ook mn wades al even omgebouwd en die krijgt het er ook niet door, dus ligt het aan mn nozzle. de orivice lengte is daar te lang denk ik.

[ Voor 76% gewijzigd door WeeDzi op 09-03-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Ik ga dit eens uitproberen http://reprap.me/heatbed/...dtaktm-adhesive-foil.html zie dat ze terug verkrijgbaar zijn eentje voor beide printers. En dan maar het heatbed 200x300 mee bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, ik geloof dat ik eindelijk een webshop heb gevonden die iedere mogelijke maat (6/8/10/12mm) geslepen assenstaal heeft tegen een redelijke prijs. Zou ik met deze assen het juiste spul te pakken hebben? Er staat niet bij of het gehard is, maar assenstaal betekent toch al dat het gehard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Tom-Z schreef op maandag 09 maart 2015 @ 23:06:
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, ik geloof dat ik eindelijk een webshop heb gevonden die iedere mogelijke maat (6/8/10/12mm) geslepen assenstaal heeft tegen een redelijke prijs. Zou ik met deze assen het juiste spul te pakken hebben? Er staat niet bij of het gehard is, maar assenstaal betekent toch al dat het gehard is?
Volgens deze site is het gehard staal als ik het goed lees.
http://www.metalravne.com/selector/steels/C45.html

--
Reprapper Royal Blue PLA & ABS, 1.75mm & 3mm filament in de aanbieding: http://filamentenmeer.nl/index.php?route=product/special
Zojuist zelf PLA 1.75 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 07-10 16:29
[...]

Ik ben er op zich wel blij mee dat alles zo goed blijft zitten nu. Heb altijd veel problemen gehad met prints die los kwamen van het glas of de haarlak. En in vergelijking met haarlak is dit heerlijk schoon en geurloos.

Ik had inmiddels ook al bedacht om mijn bed te verwarmen tot boven de glass transition temperature, maar heb het nog niet geprobeerd of dit ook echt helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 10:27
Wat voor lagers ga je voor die assen gebruiken? Als het materiaal zachter is dan hard verchroomde assen heb je denk ik meer kans dat je assen inslijten met LMxUU's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Interessant, dat het weer in originele vorm terug gaat. Maar nog wel een beetje duur.
Het al wel bookmarked. :)

--
Nog een ding van de printer opgelost lijkt wel, mbt de communicatie.
Ik heb nu meerdere prints via OctoPi geprint zonder checksum errors.
De powered voeding die ik voorheen had gekocht voor de Pi weer in gebruik genomen.
Deze powered de Pi via een µUSB kabel.
Een tweede kabel, USB-A/B, naar de Pi als hub.
En een derde voor de Arduino Due.
Nog 5 poorten over, dus een kan er nog webcam erbij.
De WiFi zit op te Pi en steekt met de antenne boven de printer uit. (Pi boven de Arduino geplaatst met USB naar boven gericht).
Ik las het ergens op het internet, het kan zijn dat de boel underpowered was.
Dus een powered hub misschien zou kunnen werken.
Nog even aanzien of het goed blijft werken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
M4ngler schreef op maandag 09 maart 2015 @ 23:39:
Wat voor lagers ga je voor die assen gebruiken? Als het materiaal zachter is dan hard verchroomde assen heb je denk ik meer kans dat je assen inslijten met LMxUU's
Op de XY bushings, dus geen LMUU spul. Op de Z-as wel LM..UU, maar die hoeft toch niet zoveel te bewegen dus dat zal niet erg snel slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Zo ze gevonden op eBay http://www.ebay.com/itm/H...s-OSM-Motor-/331392130254 met verzending vanuit Duitsland, dat betekend geen tax. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
@WeeDzi: Ik heb geen prusa i3 meer, de Y-as loopt over twee 2020 profielen met elke zijde 2 wielen onder en twee boven. De as beweegt vlot heen en weer met de ene stepper aan de ene kant maar aan de andere kant dus totaal niet. Het kan in principe niet aan de as liggen want dan zou het aan beide zijden zijn, denk ik.
SnelleD schreef op maandag 09 maart 2015 @ 23:58:
Zo ze gevonden op eBay http://www.ebay.com/itm/H...s-OSM-Motor-/331392130254 met verzending vanuit Duitsland, dat betekend geen tax. :)
Ik kan verkeerd lezen maar "Item location: Nanjing, China"...

[ Voor 30% gewijzigd door craio op 10-03-2015 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Ietsje verder lezen :)

Except for shipping from China by above methods, we have two warehouses located in USA and Germany each, the items shipped from USA/Germany warehouse are Customs Duty free. Please pay attention to the shipping location before purchasing them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
SnelleD schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 00:12:
Ietsje verder lezen :)

Except for shipping from China by above methods, we have two warehouses located in USA and Germany each, the items shipped from USA/Germany warehouse are Customs Duty free. Please pay attention to the shipping location before purchasing them.
Mja, ik zie nergens dat je dat kan aanpassen. 25$ shipping van Duitsland is ook niet weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r

Acties:
  • 0 Henk 'm!
craio schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 00:08:
@WeeDzi: Ik heb geen prusa i3 meer, de Y-as loopt over twee 2020 profielen met elke zijde 2 wielen onder en twee boven. De as beweegt vlot heen en weer met de ene stepper aan de ene kant maar aan de andere kant dus totaal niet. Het kan in principe niet aan de as liggen want dan zou het aan beide zijden zijn, denk ik.
Ik zei ook niet dat het aan de as lag, het schrankt ergens.....

of je ene motor zit niet op precies dezelfde plek verbonden waardoor hij scheef trekt, of je geleiding is niet recht. Aluminium extrusie staat niet echt bekend om zn rechtheid maar daar zou je wel overheen moeten komen. doe anders eens een foto

en je hebt de belangrijkste vraag niet beantwoord waarom wil je 2 motoren het werk laten doen. 1 is meerd dan genoeg, getuige de velen die ook maar 1 motor gebruiken, wat maakt die van jou anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Dat zijn de 2.1A en dacht dat de 1.2A aan te raden is?
De 0.64A hebben ze ook maar deze zullen waarschijnlijk niet zwaar genoeg zijn?

En dan nog een mailtje sturen of ze er 4 stuks willen opsturen ipv 3.

[ Voor 22% gewijzigd door SnelleD op 10-03-2015 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Hm, was blijkbaar al laat :p
WeeDzi schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 01:13:
[...]

Ik zei ook niet dat het aan de as lag, het schrankt ergens.....

of je ene motor zit niet op precies dezelfde plek verbonden waardoor hij scheef trekt, of je geleiding is niet recht. Aluminium extrusie staat niet echt bekend om zn rechtheid maar daar zou je wel overheen moeten komen. doe anders eens een foto

en je hebt de belangrijkste vraag niet beantwoord waarom wil je 2 motoren het werk laten doen. 1 is meer dan genoeg, getuige de velen die ook maar 1 motor gebruiken, wat maakt die van jou anders.
Twee steppers is omdat ik de indruk heb dat als er maar aandrijving is aan één zijde dat dan die andere zijde een beetje vertraging heeft (afhankelijk van de snelheid). Kan ook gewoon zijn doordat ik het niet goed gemaakt heb...
Foto's van mindere kwaliteit, probeer het vanavond beter te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A8OwYONb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LHJ3v4Xb.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door craio op 10-03-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Meh, vannacht een print aangezet van 5u en 14min. Raakt het filament in de spoel in de knoop bij ongeveer 50% van de print.
De printer bleef doorgaan totdat de spool opgetild aan de onderkant van de tafel vast hing.

Beetje zonde van het filament om opnieuw te printen, met de kans dat het weer in de knoop raakt.
Dus de print opgemeten met een schuifmaat en in netfabb gesneden. Filament flink uitgerold en weer op de spool gerold.
Het idee is dat de twee helften aan elkaar gelijmd worden.

Het is nu aan het printen. Hoop dat het goed blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
craio schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:04:
[...]

Hm, was blijkbaar al laat :p

[...]

Twee steppers is omdat ik de indruk heb dat als er maar aandrijving is aan één zijde dat dan die andere zijde een beetje vertraging heeft (afhankelijk van de snelheid). Kan ook gewoon zijn doordat ik het niet goed gemaakt heb...
Foto's van mindere kwaliteit, probeer het vanavond beter te krijgen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Hmmm dit had ik niet helemaal verwacht. in deze constructie zou je afwijkingen ook met de hand wel moeten voelen of als er maar 1 motor is. En ik kan in dit geval wel begrijpen dat je 1 motor niet handig vind.

Ik neem aan dat je de steppers beide goed hebt aangesloten. Heb je ook hetzelfde effect als je de steppers even loskoppeld van de as en even in de lucht laat bewegen. Misschien kan het dan inderdaad liggen aan het feit dat ze te weinig power krijgen. Ik mag aannemen dat je as op zich vrij soepel moet lopen met 2 van deze carriages.

Feit blijft dat met 1 motor er 1 lijdend karretje is en 1 volgend. met 2 motoren heb je 2 leidende karretjes wat eerder fout kan gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
WeeDzi schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:45:
[...]

Hmmm dit had ik niet helemaal verwacht. in deze constructie zou je afwijkingen ook met de hand wel moeten voelen of als er maar 1 motor is. En ik kan in dit geval wel begrijpen dat je 1 motor niet handig vind.

Ik neem aan dat je de steppers beide goed hebt aangesloten. Heb je ook hetzelfde effect als je de steppers even loskoppeld van de as en even in de lucht laat bewegen. Misschien kan het dan inderdaad liggen aan het feit dat ze te weinig power krijgen. Ik mag aannemen dat je as op zich vrij soepel moet lopen met 2 van deze carriages.

Feit blijft dat met 1 motor er 1 leidend karretje is en 1 volgend. met 2 motoren heb je 2 leidende karretjes wat eerder fout kan gaan..
Ze hebben elk hun eigen driver (stonden vroeger samen op één driver) en stroom verhogen helpt niet.
Ik kan de as idd zonder veel moeite met de hand bewegen.
Als ik aan de 'slechte' kant de belt loskoppel lijkt die vlot te draaien. Vanavond vervang ik eens de bekabeling van de stepper, dat is het enige dat ik nog kan bedenken.

Het liefst zou ik maar met één stepper werken maar dat lijkt me met huidige constructie niet haalbaar (op degelijke snelheid). Maar ik kan dit ook verkeerd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
en de vref van beide drivers staan op de zelfde waarde? en hoe heb je dat met je elektronica dan als je ze allebeide een apparte driver hebt gegeven?

je zou bij wijze van test ze even op 1 driver kunnen aansluiten om te kijken of het dan wel soepel beweegt. heb je de drivers van de 2 al eens verwisseld?

[ Voor 34% gewijzigd door WeeDzi op 10-03-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Beide stonden eerst op de driver die normaal z-as aanstuurt (ramps 1.4 heeft 2 headers voor z-as).
Dan gaf die ene stepper problemen, toen in repetier ingesteld dat de tweede extruder driver een tweede Y-as driver is. Zodoende kon ik twee drivers gebruiken voor de Y-as. Problemen veranderden niet.
Omwisselen van drivers hielp ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Als de stepper normaal draait wanneer onbelast, stroef loopt wanneer belast, dan betekend dat simpelweg dat de stepper te weinig torque produceert. Aangezien het dezelfde types zijn, kom dat waarschijnlijk door de aansturing.

Heb je de kleurcode van de draadjes in de juiste volgorde aangesloten (reverse in dit geval)?
Is de stepper driver ooit ge-hotplugged?
Zijn alle soldeerverbindingen van de stepper driver goed?
Zijn de soldeerverbindingen pinnen van de shield goed?
De Arduino I/O nog intakt?
In de firmware, klopt Pins.h met de daadwerkelijke pinout van de 2e stepper driver shoe?

Steppers op dezelfde drivers zorgt per motor voor een halvering in torque. Dus effectief heb je met twee steppers dezelfde torque als een enkele stepper motor op een enkele driver.

[ Voor 13% gewijzigd door uname -r op 10-03-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Heeft er iemand ervaring met die hele goedkope RAMPS/Arduino/A4988 setjes van Aliexpress?

Gezien de prijs zou ik het eigenlijk al moeten weten, maar wij zijn Hollanders hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Ben van plan om ook zo eentje te bestellen zal wel werken zeker.
Maar dan met DRV8825

[ Voor 16% gewijzigd door SnelleD op 10-03-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De 80mm fan holder die eerst niet verder dan 1,5 laag wilde printen, print nu prima.
Ik had het in NetFabb door de automatic repair gehaald, in sliced in Cura. Vervolgens de gcode op de SD kaart gezet. En via de lcd smart controller aan gezet, om zeker van te zijn dat er geen communicatie errors / buffer onderruns worden veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik ben met mijn Prusa P3Steel bezig...

Hij heeft zijn eerste printjes gedraait (printjes van 18min).
Vandaag voor het eerst een langere print. En dat ging mis

Na 1,5 uur printen stopte de Extruder stepper er mee, er werd geen filament meer doorgevoerd.
De motor is zo'n 60 graden aan de buitenkant, gemeten met een externe temp meter (K-probe)

Volgens de guide van de verkoper heb ik de stepper op 1V over de weerstand afgesteld.
Na dit probleem heb ik het voltage van de driver (DRV8825) verlaagd naar 0,5v, de stepper draait nog prima. Ik met eigenlijk bijna geen verschil, wel voltage ik deze ook zet (ik kan hem tussen 0 en 3,3V ongeveer afstellen).

Wat me ook op valt, is dat de weerstand oneindig is. Ik kan blijven draaien, het voltage gaat dan van 0 in 1 stap weer naar 3,3v, en dan weer naar beneden (counter clockwise).

Doe ik iets verkeerd? Of is mijn driver niet goed?

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De DRV8825 stepper driver pots zijn inderdaad bij mij ook zo.
Als je weet hoeveel ampere je stepper motoren zijn. Dan stel je VREF gewoon op Ampere / 2. Of lager.
De stepper drivers moéten actief gekoeld worden bij 1,5A per coil of hoger. En dat scheelt veel bij langere prints. Zelf ook last van gehad.
Pagina: 1 ... 43 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.