Of het verschil in dikte draad wat uitmaakt, zal de tijd moeten leren. Iig, 1,75mm heeft per diameter een kleiner oppervlak, dus qua lengte draad ook minder volume, dus in theorie makkelijker om nauwkeuriger te doseren. Ook heb je tussen verschillende rollen fillament soms wel eens wat dikteverschil, en 0,1mm verschil op een 1,75mm rol is minder erg dan op een rol van 3,0mm (volume) Al zal je waarschijnlijk toch wel moeten blijven tweaken, want er zit ook verschil tussen rolletje PLA merk X, en rolletje PLA merk Y wat betreft hoe goed het wil printen.
Waarom zou je verschillende diktes draad willen printen? Je kan ABS ook in 1,75mm krijgen, dus dat is het probleem niet. Swappen tussen diktes is teveel werk, naast dat je je hotend moet uitwisselen, moet je waarschijnlijk ook je extruder er op aanpassen.
Qua hotends... tja, er is te kust en te keur... Gezien je net begint, iets van een Jhead oid? (sorry ik begin ook net dus weet er ook niet het fijne van)
CAD is een must have skill... Domweg printjes van thingyverse af printen is niet een reden om een 3D-printer te bouwen. Als je een idee hebt, moet je het kunnen verwezelijken in CAD, en dan is de stap naar een fysiek object een stuk makkelijker als je de printer hebt.
Iig, Sketchup is redelijk eenvoudig om te leren (wel ff de STL plugin installeren) en solidworks schijnt ook redelijk makkelijk te zijn. (mijn CAD ervaring is beperkt, al loop ik er jaren mee om te klooien) Iig, zonder enige kennis van CAD heb je wel een machine wat iets voor je kan maken, maar als je niet zelf de tekening kan maken is het een beetje als vissen zonder een hengel.
Btw: had vandaag gehoopt om te beginnen met calibreren van mn rostock, kom ik tot de ontdekking dat het glasplaatje wat ik bij mn heatbed kreeg krom is.... en we hebben het niet over honderdsten, maar bijna een halve mm.
[
Voor 6% gewijzigd door
FiXeL op 02-10-2013 23:22
]