Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij zat er een ringetje bij gewoon een m3 wei. denk niet dat ie strikt noodzakelijk is maar een kleine barriere voor de hitte. En inderdaad het buisje moet iig aan de onderkant mooi vlak zijn....

Mvg

Wietse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Overkill is goed. Beter wat te stevig dan dat het alle kanten op wiebelt. :P Mn printer is ook van het formaatje overkill, maar hij is nog te tillen.

Ik heb dat ringetje er niet bij gekregen, en zit er dus ook niet in. (wist ik veel) Ik heb aan de hotend een zoekkantje gemaakt, en het PTFE buisje zo recht mogelijk afgesneden. Het invoeren van de draad is een beetje tricky, maar het gaat allemaal prima en heb al een stuk of wat printjes gedaan.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Splendid schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:15:
Zou, nagenoeg alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld en besteld. Nu rest enkel de hot end nog. Wat zouden jullie aanraden uit eigen ervaring, 0,3 mm, 0,4 mm of een 0,5 mm J-head? Is bijv. een 0.5 mm gemakkelijker om mee te beginnen voor een beginner zoals ik?
Ik zou zelf 0.4 nemen,
Beste van beide kante dus je kunt erg fijn werken, maar nog steeds ook 0.3 layerheight

Edit:
Ik moet wel zegge ABS stinkt wel wat inderdaad als je aan het printen bent.

Ik kan ook maar geen ABS printen,
Hij maakt altijd een groef in et fillement...

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen? :/

Edit: Het zat Clogged, Heb het met PLA eruit kunnen filtere (het oude abs)

Ik moet zeggen dat het veel preciezer is (ABS) En veel fijner qua layers, Imo erg proper in real ^^
Layer height 0.2 en het object is 2cm. Op de foto zie je de layers erg goed, Maar in het echt is het best fijn ^^

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/4LUyx.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Kan men nog minder dan 0.2 layer hoogte printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnelleD schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:45:
Kan men nog minder dan 0.2 layer hoogte printen?
Ja,

Ik heb met mijn Makerfarm al eens 0.05 layerheight gedaan,
Gewoon om eens te teste,

Ik denk niet dat de Step motoren lager zullen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
0.05 is denk ik toch wel het minimum, omdat je dan al vrij dicht tegen de repeteernauwkeurigheid aan gaat zitten en dan lagen op mekaar uit gaat zitten smeren in plaats van ze op te bouwen. Maar het moet kunnen idd. Tot nu toe ben ik tot 0.15mm laaghoogte gegaan, maar dat is ook omdat ik een 0.5mm nozzle heb, en printtijd (dunner duurt langer)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Roamor schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:58:
Ik snap al waarmee ik in de war ben. De normale Popolu A4988 heeft maar 1 potmeter, waarmee je Vref bepaald. De Gadgets3d v1 variant die ik heb, heeft ook een zgn OSC;
[afbeelding].
Heb ook zulke steppers vandaag binnengekregen, waar meet men de 0,4 volt?

VREF can be measured with a voltmeter between the metal top of the trimpot and GND.

Is VREF de 0,4V en GND is ergens op een minpool en de plus bovenop de trimweerstand ?

En kan men alle software installeren op het arduino bord als men dit enkel aansluit met USB op de PC?

[ Voor 8% gewijzigd door SnelleD op 10-10-2013 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dearn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:56
En de kit ligt bij de douane... *zucht

De track en trace van PostNL geeft iedere dag voor afleverdatum vandaag +1 werkdag aan.

Postal Product:
Priority Mail Express International™
Features:
$100 insurance included
PO to Addressee
October 8, 2013 , 12:26 pm
Incorrect Address - Scheduled for another delivery attempt today
AMSTERDAM INTERNATIONAL MAIL CENT, NETHERLANDS
October 8, 2013 , 12:25 pm
Processed Through Sort Facility
NETHERLANDS
October 5, 2013 , 7:25 pm
ISC SAN FRANCISCO (USPS)
Arrived at Sort Facility
ISC SAN FRANCISCO (USPS)
October 4, 2013
Electronic Shipping Info Received
October 4, 2013
Depart USPS Sort Facility
SALT LAKE CITY, UT 84199
October 3, 2013 , 11:19 pm
Processed at USPS Origin Sort Facility
SALT LAKE CITY, UT 84199
October 3, 2013 , 6:02 pm
Dispatched to Sort Facility
SOUTH JORDAN, UT 84095
October 3, 2013 , 4:48 pm
Acceptance - SOUTH JORDAN, UT 84095

[ Voor 4% gewijzigd door dearn op 10-10-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SnelleD schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 23:50:
[...]

Heb ook zulke steppers vandaag binnengekregen, waar meet men de 0,4 volt?
De positieve (rode) probe van je multimeter recht op die draaiknop zetten, de zwarte op een Ground, bijvoorbeeld waar je je voeding aansluit op de Arduino. Wel voorzichtig met die potmeter, is fragiel.
En kan men alle software installeren op het arduino bord als men dit enkel aansluit met USB op de PC?
Ja, zou ik de Arduino IDE voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over software
marlin is aan te raden als firmware...... of als je graag met repetier host gaat werken kan de repetier firmware een aanrader zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dearn schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:47:
En de kit ligt bij de douane... *zucht

De track en trace van PostNL geeft iedere dag voor afleverdatum vandaag +1 werkdag aan.

Postal Product:
Priority Mail Express International™
Features:
$100 insurance included
PO to Addressee
October 8, 2013 , 12:26 pm
Incorrect Address - Scheduled for another delivery attempt today
AMSTERDAM INTERNATIONAL MAIL CENT, NETHERLANDS
October 8, 2013 , 12:25 pm
NETHERLANDS
ISC SAN FRANCISCO (USPS)
Arrived at Sort Facility
ISC SAN FRANCISCO (USPS)
October 4, 2013
Electronic Shipping Info Received
October 4, 2013
Depart USPS Sort Facility
SALT LAKE CITY, UT 84199
October 3, 2013 , 11:19 pm
Processed at USPS Origin Sort Facility
SALT LAKE CITY, UT 84199
October 3, 2013 , 6:02 pm
Dispatched to Sort Facility
SOUTH JORDAN, UT 84095
October 3, 2013 , 4:48 pm
Acceptance - SOUTH JORDAN, UT 84095
Is toch normaal het bij de douane langs moet?
Ach jah,

Waarschijnlijk is het rond de 100 euro dat je moet bijbetalen (80-130 schat ik)
Ook verzending ging nog vrij snel bij jou :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
WeeDzi schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 15:09:
Over software
marlin is aan te raden als firmware...... of als je graag met repetier host gaat werken kan de repetier firmware een aanrader zijn
Marlin met Repertier werkt ook best aardig hoor... Al kan het best zijn dat ik later nog wel tegen wat issues aan ga lopen. Iig, Pronterface heb ik ook gebrobeerd, maar de software is me te "kaal" en ik vindt het eigenlijk wel fijn werken met Repertier.

Aangezien mijn collega's een stelletje smeerpijpen zijn, ben ik nu iets langs met 2 ballen aan het printen... Wel op schaal 1:2 want anders gaan ze em nog gebruiken ook. :P

Everything is on the internet these days.... :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja marlin met repetier werkt prima dat is het ook niet.....

Maar als je repetier gebruikt kun je er voor kiezen om ook repetier firmware te kiezen, bepaalde functies in het programma geven je directe controle over de firmware door naar de eprom te schrijven. Dan hoef je niet elke keer opnieuw je firmware te uploaden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ok... Misschien is dat toch het proberen waard. Iig, marlin werkt hier wel super. Btw, vandaag eindelijk een 2e hands laptop op de kop getikt, dus de printer staat nu in plaats van naast mn pc op een workmate in de huiskamer, eindelijk in de werkplaats op de werkbank. :)

Eindelijk weer rust in de tent. :P (en die PLA ruik je toch wel)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 12:49
zit me af te vragen wat beter is
het 3D printen zoals we op het moment doen (kunstof draadje warm maken en laagjes op elkaar plakken)
of stereolithography (bakje met vloeistof en een laser waardoor de vloeistof vast wordt)

kwa bewegende delen lijkt mij stereolithography beter, een laser kun je met draaibare spiegels richten
geen printkop die je heen en weer hoeft te bewegen

de Peachy printer is er nog niet maar ik vind het concept wel grappig

vandaar, waar zou je theoritisch gezien betere resultaten mee kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
creon schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:43:
zit me af te vragen wat beter is
het 3D printen zoals we op het moment doen (kunstof draadje warm maken en laagjes op elkaar plakken)
of stereolithography (bakje met vloeistof en een laser waardoor de vloeistof vast wordt)

kwa bewegende delen lijkt mij stereolithography beter, een laser kun je met draaibare spiegels richten
geen printkop die je heen en weer hoeft te bewegen

de Peachy printer is er nog niet maar ik vind het concept wel grappig

vandaar, waar zou je theoritisch gezien betere resultaten mee kunnen krijgen?
stereolithography is beter, maar vaak ook stukken duurder dan een FFF printer (los van de peachy).

Correct me i'm wrong

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peacy ziet er leuk uit als concept,

Al zou ik de eerste nog niet kopen eerlijk gezegt,

Lijkt wat op Darwin, Het begin is vrij flauw, Maar als ze het verbeteren kan het nog wel wat worde,

Ben benieuwd hoe snel zo 1 eigelijk kan printen momenteel, ze laten er nooit wat van zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Zo de Arduino software staat er op en ik denk dat het is gelukt om Marlin ook te plaatsen, hoe kan ik controleren of het erop staat?

[ Voor 58% gewijzigd door SnelleD op 12-10-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ben je wel al in de configuratie geweest om alles naar jou situatie aan te passen? Type Arduino, LCD etc?

Je kunt het checken door er een motor aan te hangen en met bv Pronterface kijken of hij reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Ben vandaag voor het eerst aan een grote print begonnen. Ik heb hiervoor http://www.thingiverse.com/thing:39851 gekozen. Ik had in het begin veel problemen met het aanhechten van het ABS aan het bed, maar na veel geprobeerd te hebben blijkt het gebruik van ABS goo direct op de glasplaat voor mij het beste te werken.

Tevens heb ik besloten om de printer compleet unattended te laten werken, ik zal er toch een keer aan moeten geloven dat ik er niet altijd bij kan zijn :-)

Nu de print ongeveer op de helft is (ongeveer 6 uur later, ben ik maar eens gaan kijken.. Waar de hechting op het bed nu goed is blijkt er toch erg slechte hechting te zijn tussen de lagen zelf :-( Op sommige plekken zijn de lagen wel heel erg kromgetrokken..

Ik heb nu de nozzle van 225 naar 230 graden gezet in de hoop dat het kunststof wat beter vloeit, tevens heb ik de snelheid iets terug gezet.. Al om al zal ik to wat opvul werkzaamheden moeten verichten:

Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0B5lM58CKXumpWjBrVmVzZUd0TlE/2013-10-12%2016.28.16.jpg

Wie heeft er nog wat tips voor me om dit te voorkomen? Hieronder staat mijn config file voor deze print:

# generated by Slic3r 0.9.10b on Sat Oct 12 16:31:32 2013
avoid_crossing_perimeters = 1
bed_size = 200,200
bed_temperature = 70
bottom_solid_layers = 2
bridge_acceleration = 0
bridge_fan_speed = 100
bridge_flow_ratio = 0.95
bridge_speed = 55
brim_width = 10
complete_objects = 0
cooling = 1
default_acceleration = 0
disable_fan_first_layers = 1
duplicate = 1
duplicate_distance = 6
duplicate_grid = 1,1
end_gcode = M104 S0 ; turn off temperature\nG28 X0 ; home X axis\nM84 ; disable motors
external_perimeter_speed = 70%
external_perimeters_first = 0
extra_perimeters = 1
extruder_clearance_height = 20
extruder_clearance_radius = 20
extruder_offset = 0x0
extrusion_axis = E
extrusion_multiplier = 1
extrusion_width = 0
fan_always_on = 0
fan_below_layer_time = 60
filament_diameter = 2.95
fill_angle = 45
fill_density = 0.2
fill_pattern = honeycomb
first_layer_bed_temperature = 110
first_layer_extrusion_width = 200%
first_layer_height = 0.3
first_layer_speed = 30%
first_layer_temperature = 225
g0 = 0
gap_fill_speed = 20
gcode_arcs = 0
gcode_comments = 0
gcode_flavor = reprap
infill_acceleration = 0
infill_every_layers = 1
infill_extruder = 1
infill_extrusion_width = 0
infill_first = 0
infill_only_where_needed = 0
infill_speed = 60
layer_gcode =
layer_height = 0.3
max_fan_speed = 100
min_fan_speed = 35
min_print_speed = 10
min_skirt_length = 0
notes =
nozzle_diameter = 0.5
only_retract_when_crossing_perimeters = 1
output_filename_format = [input_filename_base].gcode
perimeter_acceleration = 0
perimeter_extruder = 1
perimeter_extrusion_width = 0
perimeter_speed = 30
perimeters = 2
post_process =
print_center = 100,100
raft_layers = 0
randomize_start = 1
resolution = 0
retract_before_travel = 2
retract_layer_change = 1
retract_length = 1
retract_length_toolchange = 10
retract_lift = 0
retract_restart_extra = 0
retract_restart_extra_toolchange = 0
retract_speed = 30
rotate = 0
scale = 1
skirt_distance = 10
skirt_height = 0
skirts = 0
slowdown_below_layer_time = 30
small_perimeter_speed = 30
solid_fill_pattern = rectilinear
solid_infill_below_area = 70
solid_infill_every_layers = 0
solid_infill_extrusion_width = 0
solid_infill_speed = 50
spiral_vase = 0
start_gcode = G28 ; home all axes\nG1 Z5 F5000 ; lift nozzle
support_material =
support_material_angle = 0
support_material_enforce_layers = 0
support_material_extruder = 1
support_material_extrusion_width = 0
support_material_interface_layers = 0
support_material_interface_spacing = 0
support_material_pattern = rectilinear
support_material_spacing = 2.5
support_material_speed = 60
support_material_threshold = 60
temperature = 225
threads = 2
toolchange_gcode =
top_infill_extrusion_width = 110%
top_solid_infill_speed = 40
top_solid_layers = 2
travel_speed = 120
use_relative_e_distances = 0
vibration_limit = 0
wipe = 0
z_offset = 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Roamor schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:05:
Ben je wel al in de configuratie geweest om alles naar jou situatie aan te passen? Type Arduino, LCD etc?

Je kunt het checken door er een motor aan te hangen en met bv Pronterface kijken of hij reageert.
Heb gewoon nog maar de Arduino los aangesloten op de pc dan de IDE er op gezet en dat is gelukt dan Marlin op de pc gezet en hiervan ėėn bestand Marlin.pde op de Arduino geplaatst.

Install the arduino software IDE/toolset v22 http://www.arduino.cc/en/Main/Software. GEDAAN
For gen6 and sanguinololu the Sanguino directory in the Marlin dir needs to be copied to the arduino environment. copy Marlin\sanguino \hardware\Sanguino
Install Ultimaker's RepG 25 build http://software.ultimaker.com For SD handling and as better substitute (apart from stl manipulation) download the very nice Kliment's printrun/pronterface https://github.com/kliment/Printrun NIET GEDAAN
Copy the Ultimaker Marlin firmware https://github.com/ErikZalm/Marlin/tree/Marlin_v1 (Use the download button)
Start the arduino IDE. Select Tools -> Board -> Arduino Mega 2560 or your microcontroller Select the correct serial port in Tools ->Serial Port Open Marlin.pde GEDAAN
Click the Verify/Compile button
Click the Upload button If all goes well the firmware is uploading
Start Ultimaker's Custom RepG 25 Make sure Show Experimental Profiles is enabled in Preferences Select Sprinter as the Driver
Press the Connect button.

De regels met de vermelding GEDAAN heb ik uitgevoerd , maar dat zal onvoldoende zijn zeker. Ben beter dat ik eerst de printer bouw en dan de software er probeer op te plaatsen want blijkbaar is dat ook geen plug and play.

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
-DUS- schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:48:
Ben vandaag voor het eerst aan een grote print begonnen. Ik heb hiervoor http://www.thingiverse.com/thing:39851 gekozen. Ik had in het begin veel problemen met het aanhechten van het ABS aan het bed, maar na veel geprobeerd te hebben blijkt het gebruik van ABS goo direct op de glasplaat voor mij het beste te werken.
Nog geen ervaring met ABS hier, maar ik ben er onderhand wel achter dat je printer eerst goed gekalibreerd moet zijn voor dit soort producten. Als je weet op welke temperatuur het fillament goed wil printen, en je je printer qua settings en kalibratie helemaal goed hebt staan, dan moet het lukken. Mn eerste holle teethy tiki was ook een zelfde mislukking. :+

Iig, ben er nu wel achter dat het PLA wat ik heb, het beste op 190 graden print, maar er zijn toch nog wel best veel variabelen waar je rekening mee moet houden.

Met ABS speelt kromtrek door afkoeling een nog grotere factor, en is het lastiger om dunwandige producten te printen.

Even een andere vraag voor de delta printer eigenaren: Zo goed en zo kwaad als het lukt, ben ik mn printer aan het kalibreren, maar ik meet een afwijking in de Y-as. X en Z zijn qua maatvoering ok, maar in de Y- as print ie iets kleiner... De posities van de lineair assen moet geen issue zijn, de boven- en onderplaat zijn op een CNC freesbank gemaakt. De diagonal rods gelijmd op een mal. Het enigste wat ik kon bedenken is dat het printbed niet helemaal haaks staat ten opzichte van de lineair geleidingen, maar na wat stellen gaf dat ook geen soelaas... Iemand een idee?

Het proefstukje was een 20x20x10mm cube.... X en Z is de maat prima in orde, maar in Y is ie pak em beet 19,6mm.

[ Voor 23% gewijzigd door FiXeL op 13-10-2013 01:23 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DUS- schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:48:

Tevens heb ik besloten om de printer compleet unattended te laten werken, ik zal er toch een keer aan moeten geloven dat ik er niet altijd bij kan zijn :-)

Nu de print ongeveer op de helft is (ongeveer 6 uur later, ben ik maar eens gaan kijken.. Waar de hechting op het bed nu goed is blijkt er toch erg slechte hechting te zijn tussen de lagen zelf :-( Op sommige plekken zijn de lagen wel heel erg kromgetrokken..

Ik heb nu de nozzle van 225 naar 230 graden gezet in de hoop dat het kunststof wat beter vloeit, tevens heb ik de snelheid iets terug gezet.. Al om al zal ik to wat opvul werkzaamheden moeten verichten:

[afbeelding]

Wie heeft er nog wat tips voor me om dit te voorkomen? Hieronder staat mijn config file voor deze print:
Ik zou je gewoon adviseren om PLA te kopen en dat eerst te gebruiken zodat je familiar bent met je printer.

Want ABS is imo vrij makkelijk mee te werken als alles goed meewerkt :P
Maar er is bij ABS meer kans dat er gewoon wat mislukt imo.

Ik probeer nu ook voor de eerste keer ABS hier,
Lukt wel, als hij eens niet clogged en niet warped :P

Probeer tot nu toe gewoon als hij clogged is het eruit te duwe met erna dan PLA in te voeden, en zover is dat altijd al gelukt ^^

Het goeie van ABS vin ik wel dat het weinig strings heeft ^^ PLA tja, dat blijft hier toch.

Edit: Net nog ontdekt het ook een betere bridgebuilder is ^^

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:17:
[...]

Ik zou je gewoon adviseren om PLA te kopen en dat eerst te gebruiken zodat je familiar bent met je printer.

Want ABS is imo vrij makkelijk mee te werken als alles goed meewerkt :P
Maar er is bij ABS meer kans dat er gewoon wat mislukt imo.
Ben ik niet met je eens..... een slechte rol PLA kan je veel meer ellende opleveren. De kwaliteiten PLA die ik heb gehad zijn zo divers dat ik eigenlijk niet meer met PLA print. Dat is met ABS veel minder

De instellingen voor ABS zijn ook veel simpeler te vinden, daar je met PLA de sweet spot moet vinden is die bij ABS veel groter en zit je dus redelijk snel op een printbare temp. De warping is vrij simpel op te lossen en dat is dan ook het enige voordeel wat PLA heeft op ABS. ABS op thin walled objecten print net zo makkelijk als PLA alleen als je ABS in een blok print, massief geheel dan krijg je kans op cracks etc

de enige keren dat ik een verstopping heb gehad was dat met PLA omdat de temperatuur dan omhoog kruipt als het ware in je hotend. dan verslapt het boven in en daarna na afkoelen stolt het. Dat heb ik met ABS nog niet gehad. Lijkt me dat je de temp dan gewoon op moet hogen.

[ Voor 12% gewijzigd door WeeDzi op 13-10-2013 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn temp is op verstoppingen 230.

En ik heb nog nooit een verstopping gehad met PLA (180-210c)

En qua snelheden vin ik ook dat je met PLA meer kunt spelen wanneer je bij ABS vrij traag moet gaan (30-40mm/s), ga je te snel heb ik ook dan weer verstoppingen.

Dat zijn dan toch mijn persoonlijke ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hmm dan doe je toch wat verkeerd dunkt me..... als je de temp wat lager zet dan voor ABS. ik gebruik zelf 210 voor de meeste ABS soorten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
Beste Tweakers,

Ik volg de 3d print techniek nu al even en ben nu op het punt zelf een 3D printer te gaan bouwen.
Aangezien ik aardig thuis ben in elektrotechniek (waaronder arduino's) en ook wel werktuigbouwkunde (voor eventuele behuizing, metaalbewerking) wil ik gaan voor een zelfbouw model. Dit vanwege de optie in de toekomst nog upgrades toe te voegen (zoals dual extruder) wat bij veel kant-en-klaar 3d-printers lastig of heel duur is.

Ik heb enige tijd alle sites afgespeurd maar ik kan er nog niet echt wijs uit wat nou de handigste printer is om te gaan maken.
belangrijk voor mij:
- prijs (rond de 500 a 600 euro heb ik er wel voor over)
- uiterlijk van de printer (aangezien hij vast op mn bureau zal komen)
- optie tot uitbouwen voor de toekomst (dual extruder/ nauwkeurigheid enz)

Zo heb ik in dit topic de makerfarm i3 al voorbij zien komen en ook de kossel mini (welke heel mooi gedocumenteerd is). Is een van deze opties handig voor mij als beginnen in 3D printers?
en heeft of gaat de kossel mini optie hebben voor dual extruder?

Nu is mijn budget een richtlijn en besteed ik liever iets meer voor kwaliteit dan minder voor iets wat toch vervangen gaat worden in de toekomst. een budget van € 1000 gaat me dan weer wat te ver voor een hobby-project.

Zijn er hier tweakers die mij kunnen adviseren? Want ik zie door de enorme hoeveelheid informatie en sites niet echt de beste optie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timminater schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 00:06:
Beste Tweakers,

Ik volg de 3d print techniek nu al even en ben nu op het punt zelf een 3D printer te gaan bouwen.
Aangezien ik aardig thuis ben in elektrotechniek (waaronder arduino's) en ook wel werktuigbouwkunde (voor eventuele behuizing, metaalbewerking) wil ik gaan voor een zelfbouw model. Dit vanwege de optie in de toekomst nog upgrades toe te voegen (zoals dual extruder) wat bij veel kant-en-klaar 3d-printers lastig of heel duur is.

Ik heb enige tijd alle sites afgespeurd maar ik kan er nog niet echt wijs uit wat nou de handigste printer is om te gaan maken.
belangrijk voor mij:
- prijs (rond de 500 a 600 euro heb ik er wel voor over)
- uiterlijk van de printer (aangezien hij vast op mn bureau zal komen)
- optie tot uitbouwen voor de toekomst (dual extruder/ nauwkeurigheid enz)

Zo heb ik in dit topic de makerfarm i3 al voorbij zien komen en ook de kossel mini (welke heel mooi gedocumenteerd is). Is een van deze opties handig voor mij als beginnen in 3D printers?
en heeft of gaat de kossel mini optie hebben voor dual extruder?

Nu is mijn budget een richtlijn en besteed ik liever iets meer voor kwaliteit dan minder voor iets wat toch vervangen gaat worden in de toekomst. een budget van € 1000 gaat me dan weer wat te ver voor een hobby-project.

Zijn er hier tweakers die mij kunnen adviseren? Want ik zie door de enorme hoeveelheid informatie en sites niet echt de beste optie meer.
Wat ik wel kan zeggen is dat Colin van Makerfarm normaal gezien met Auto bed lvling bezig was,
Dit ook wanneer je bed 1cm scheef staat, dus niet aleen je Xcarriage die geregeld word.

Ook was hij bezig met een Dual extruder, Maar dit is allemaal nog erg experimenteel en hij is zelf nog niet zeker of dit ook zou uitkomen, Maar ik dacht dat de auto bed lvling toch al aardig dicht was ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daar vraagt hij toch helemaal niet om?
hij vraagt om advies voor een printer, welke aan zijn voorwaarden moet voldoen.

Een kossle ziet er mooi uit maar is niet echt een beginners apparaat en op dit moment zeker niet klaar voor een Dual extruder die zou ik dus even links laten liggen als ik jou was.

Een cartesisch model heeft de makkelijkste manier om een dual extruder in te bouwen en sommige software is er ook al voor klaar gemaakt. tis echter niet zo dat alles kant en klaar ervoor is, je zult daar dus heel veel moeten zoeken. Een (makerfarm) Prusa i3 is bv prima geschikt voor dual setup je zult alleen de onderdelen zelf moeten printen.

Maar goed als je werkbouwtuig bent kun je in principe elk model zelf maken voor een printer dus ik zou daar je eigen visie over uit laten (zo heb ik zelf gekozen voor een mendel90 alumendel i3 achtige) zolang het maar 3 assen heeft werkt het prima met de huidige software.
Als je zegt dat je er niet genoeg over kunt vinden doe je iets niet goed. Er is genoeg informatie over printers te vinden en welke modellen er zijn. Daarvoor verwijs ik je naar de Topic Start, het derde kopje geeft info over printer types

je budget is prima voor 500-600 euro kun je prima een printer samestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
WeeDzi schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:23:
Als je zegt dat je er niet genoeg over kunt vinden doe je iets niet goed. Er is genoeg informatie over printers te vinden en welke modellen er zijn. Daarvoor verwijs ik je naar de Topic Start, het derde kopje geeft info over printer types
De hoeveelheid informatie is juist enorm. Er is zoveel te vinden dat je als nieuweling niet meer weet welke keuzes nou handig zijn.

De Kossel mini is dus (zelfs met die nederlandse uitles) een afrader voor iemand die nieuw is? Vind hem namelijk wel mooier dan de prusa voor op mijn bureau namelijk. Al kan ik tot nu toe meer vinden voor toekomstige updates voor een prusa (zoals dual extruder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:23:
daar vraagt hij toch helemaal niet om?
hij vraagt om advies voor een printer, welke aan zijn voorwaarden moet voldoen.

Een kossle ziet er mooi uit maar is niet echt een beginners apparaat en op dit moment zeker niet klaar voor een Dual extruder die zou ik dus even links laten liggen als ik jou was.

Een cartesisch model heeft de makkelijkste manier om een dual extruder in te bouwen en sommige software is er ook al voor klaar gemaakt. tis echter niet zo dat alles kant en klaar ervoor is, je zult daar dus heel veel moeten zoeken. Een (makerfarm) Prusa i3 is bv prima geschikt voor dual setup je zult alleen de onderdelen zelf moeten printen.

Maar goed als je werkbouwtuig bent kun je in principe elk model zelf maken voor een printer dus ik zou daar je eigen visie over uit laten (zo heb ik zelf gekozen voor een mendel90 alumendel i3 achtige) zolang het maar 3 assen heeft werkt het prima met de huidige software.

je budget is prima voor 500-600 euro kun je prima een printer samestellen.
Hij vroegt toch of er nog upgrades konden gedaan worden met een printer?
Dus ik gaf een paar features waar MakerFarm mee bezig zou zijn.

Hij had gezegt (- optie tot uitbouwen voor de toekomst (dual extruder/ nauwkeurigheid enz))
timminater schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:54:
[...]

De hoeveelheid informatie is juist enorm. Er is zoveel te vinden dat je als nieuweling niet meer weet welke keuzes nou handig zijn.

De Kossel mini is dus (zelfs met die nederlandse uitles) een afrader voor iemand die nieuw is? Vind hem namelijk wel mooier dan de prusa voor op mijn bureau namelijk. Al kan ik tot nu toe meer vinden voor toekomstige updates voor een prusa (zoals dual extruder)
Ik zou eerst meer met een MakerFarm beginnen,
Ze zijn gewoon een beter instap model om te beginnen met een hobby zoals 3D printing,
Je leert er echt veel van en tegelijk heb je niet teveel moete prutse en is tegelijk met erg goeie support (Google chat met Colin van Makerfarm)

Ik vin Deltas ook mooier, maar het is gewoon niet praktisch dat als eerste printer te maken,
Je kan het doen en je zult er ook natuurlijk veel plezier aan hebben, Maar prusa is gewoon een beter en eenvoudiger instap model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/29njtco.jpg

Zo stilaan krijgt de printer wat vorm de Y wagen is geplaatst, nu de rest nog :)

Voor een 600@700€ bouw je een mooi exemplaar de mijne is gebaseerd op de prusa I3. Wat ABS onderdelen van de I3 en de rest is selfmade.
Sommige delen kunnen mooier afgewerkt worden maar dan moet ik eerst kunnen printen dan pas kan ik alles afstellen op de aluminium profielen.

[ Voor 77% gewijzigd door SnelleD op 14-10-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
timminater schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:54:
[...]

Alles is te vinden, maar idd, het staat niet hapklaar op internet. Je zult toch wel wat tijd moeten spenderen aan research voordat je een printer kan bouwen. Voor mij was de keuze simpel, ik zag een filmje van een rostock 3D printer en was verkocht. Iig, via google ben ik een hoop wijzer geworden. :)

Als beginner die sinds een goede week zijn rostock aan het printen heeft, wil ik je met klem afraden om direct met een delta type printer te beginnen. Geometrische nauwkeurigheid is heel erg belangrijk bij dit type printer, je torens moeten exact op 120 graden in een cirkel staan, en je diagonal rods moeten allemaal exact even lang zijn. Aan die voorwaarden heb ik voldaan, mijn boven- en onderplaat zijn CNC gefreesd uit aluminium, en de diagonal rods zijn gelijmd op een mal die ik ook op een machine gemaakt heb. (kolomboormachine met kruistafel en digitale uitlezing)

Maar mijn printer zit een afwijking in... X en Z print ie goed op maat, maar de maatvoering in Y klopt niet, en ronde gaten worden dus ovaal. Ik heb al een vermoeden waar het aan ligt.... Het platform met de printkop zit speling op, waardoor de PTFE slang waar het filament door loopt, en de bekabeling aan hangt, de printkop uit positie drukt of trekt. Het is maar een fractie, maar het is een meetbaar, en zichtbaar verschil.

Iig, back to the drawing board.... :(

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Zo mijn eerste stukje ABS gebroken bij het monteren :( mailtje gestuurd naar de leverancier hopelijk wil hij dit stukje opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indien hij ver woont kan altijd iemand van het forum eentje snel printen voor je ^^
Ik wil dit ook bijv doen,

Btw over welk stukje gaat het eigelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
De leverancier gaat mij eentje opsturen, dus dat zit goed.
Bedankt om mij te willen helpen, zelf zit ik hier in het zonnige België. Maar heb nog veel bouwwerk te verrichten. En die bolletjes uit de lager liggen hier overal :)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/108fg2f.jpg het onderdeel is omcirkeld. De staven gaan er moeilijk is volgende keer zeker wat vet aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
Heb je wel eerst een boor door het gat gehaald om het gat op maat te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Neen is dat dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 16:42
Dan hier toch ook maar eventjes mijn printer/prints laten zien.

Heb een self sourced MM1.5. Sinds vorige week aan het printen, na een aantal test printjes, calibratie blokjes etc verder komen er al heel aardige prints uit.

Hier is een imgur album :) Ik zal later nog wat fotos van de printer zelf uploaden, na deze iets gefatsoeneerd te hebben.

http://imgur.com/a/RkmtI

[ Voor 15% gewijzigd door Fragger123 op 15-10-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Mooie prints zeg, hoop dat deze hier ook zulk mooi werk zal leveren. Wacht in spanning op uw foto van de printer, moet daarvoor nog niet opgekuist zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
Ja je moet voorzichtig alle gaten controlleren of ze groot genoeg zijn en indien nodig groter maken met een boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
Hallo,

Vraagje, ik zie iets over het hoofd denk ik maar hoe open ik een nieuw topic op dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
uberhaubt niet de plek om dat te vragen..... maar ik zou die grote knop eens proberen in de rechterbovenhoek.... anders met ALT+F4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
Yes, ALT+F4 dat is hem ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 19:44
Weet iemand waar je deze 200x300MM heatbed kan kopen? Kan hem niet vinden op reprap.me.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8ICMD4M.jpg?1

Het mag ook een 300x300MM heatbed zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door LamSchaap op 16-10-2013 19:55 ]

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.makerfarm.com/...ics/10-x-10-heat-bed.html

10 op 10 inch dus ongeveer 25.4 cm op 25.4cm.

of
http://www.makerfarm.com/.../8-4-x-12-6-heat-bed.html

8.4 op 12.6 aka 21.3 x 32.004 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dearn
De kit is binnen :9 Invoer/ btw kosten rond de 120 euro. Nu even te tijd vinden om aan de slag te kunnen gaan.

Afbeeldingslocatie: http://i1099.photobucket.com/albums/g389/dearn19/MakerFarm%20i3%208%203D-Printer/makerfarm_i3_8_prusa2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1099.photobucket.com/albums/g389/dearn19/MakerFarm%20i3%208%203D-Printer/makerfarm_i3_8_prusa1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes ermee ^^

Als je 10 uurtjes eraan kunt werken moet hij ongeveer al bijna klaar zijn,

Dus begin eral maar aan haha ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
@LamSchaap, mogelijk is dit iets http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=29

@dearn, het plezier kan beginnen succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cardan64
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-07 05:01
@Dearn, Ik heb dezelfde printer 1 oktober besteld en deze is ook vandaag afgekomen. Ik moet wel zeggen dat die van u een stuk netter verpakt zit als die van mij was. Maar goed we kunnen de eind resultaten straks ook vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cardan64
Ah raar,

Bij mij was het net hetzelfde verpakt zoals bij Dearn,

Misschien gewoon wat door elkaar geschud in het vliegtuig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dearn
Tnxs :)

Ik weet niet of de shipping methode nog uitmaakt. Ik had de priority mail express levering aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah bij de ene is de doos wat meer beschadigd etc dan een ander heh ^^ Maakt niet echt uit qua methode,

Al denk ik wel dat UPS miss wat beter zal zijn, zeker qua snelheid,

Btw heeft iemand een idee hoe je ABS glue makkelijk van je glas kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
FiXeL schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:10:
Veelbelovend:

[video]

Al zijn er toch wel wat issues nog... Repeteer nauwkeurigheid is niet wat ik gewend ben van een CNC machine, en als de steppers een tijdje gedraaid hebben, gaan ze stappen overslaan waardoor het nulpunt niet meer geheel klopt. Waarschijnlijk moet ik mn rapid traverse moves wat knijpen, magoed, ben allang blij dat er beweging in zit.

Alot to tweak * FiXeL still has. :P

De glasplaat is een gewoon een stukkie glas bij de glaszetter weg, en daar zit ook wel de nodige afwijking in. Maar iig een stuk minder dan het stuk glas wat ik bij het hotbed gekregen heb, dus heb ik vandaag geprobeerd het zo vlak mogelijk te krijgen in de kinematica tabel die in de firmware zit.

Voor echt nauwkeurig afstellen heb ik een goed plaatje glas nodig... Helaas is het plaatje doorsnee glas niet nauwkeurig genoeg om op te kalibreren, gezien er toch wel +/- 0,3mm verschil in zit. Misschien maar eens kijken of ik een plaatje aluminium nauwkeurig vlak kan frezen, maar met die plaatdiktes is dat ook een hele opgave.

Er zit in de machine zelf ook wat afwijking, al heb ik het meeste al via de firmware kunnen bijstellen, maar de speling tussen de joints is wel een meetbare issue. Ik heb wat veren geplaatst tussen de diagonale armen, en daar is het wel iets beter van geworden... Maar zonder een zuiver vlak oppervlak is het helaas gokken. :/
Wat een gaaf ding!
Ben toevallig gisterenavond bezig geweest met het uitlijnen van mijn bed met glasplaat m.b.v. een meetklokje. Ook bij mij lijkt een kleine afwijking in het glas te zitten ..of zouden de klemmen van invloed kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
DIY3D schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:41:
Wat een gaaf ding!
Ben toevallig gisterenavond bezig geweest met het uitlijnen van mijn bed met glasplaat m.b.v. een meetklokje. Ook bij mij lijkt een kleine afwijking in het glas te zitten ..of zouden de klemmen van invloed kunnen zijn?
Ik krijg met mijn makerfarm het bed ook lastig afgesteld hoor. Ten eerste laat het ontwerp met de diverse houten delen wel wat te wensen over, hierdoor lijtkt het geheel wat op een puzzel, en hoe meer stukjes je hebt hoe groter de totale afwijking kan zijn. De lagers moeten ook wel heel erg strak worden vast gezet vindt ik, dit kan nooit bevordelijk zijn voor de lagers.

En dan was het bij mij ook zo dat de heatbed zelf enorm krom stond, iets wat vol
gens Collin van makerfarm geen kwaad kon, maar wat er wel voor zorgt dat er zelfs met klemmen nooit 100% contact is tussen heatbed en glasplaat. Ik heb er nu een siliconen mat onder liggen om het midden recht te houden, maar daardoor kan ik het bed niet meer afstellen met de schroeven op de hoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik ben er iig wel achter dat glas niet zo vlak is, als ik altijd gedacht had. Iig, ik overweeg om een printbed van aluminium te gaan frezen, een paar van deze jongens eronder en klaar. Ik moet alleen nog bedenken hoe ik de boel vast ga zetten, de plaat zet uit en moet niet kromtrekken door de warmte. De dikte van de plaat is ook een lastige... Te dik en de weerstanden kunnen de plaat niet heet genoeg stoken, maar te dun is bijna onmogelijk om fatsoenlijk vlak te frezen. (of de plaat trekt juist krom door het frezen)

Ook zal ik de plaat dan moeten anodiseren om hem een beetje krasbestendig te maken (heb thuis een kleine anodiseer setup) gezien het soms wel nodig is om ff het product los te peuteren, al gaat PLA met haarlak prima. Maar ik maak tussen prints door niet elke keer de plaat schoon, plamuurmes erover om de resten PLA af te steken, resprayen en weer gaan. :P

@ DIY3D: je klemmen hebben zeker wel invloed, zet het meetklokje maar eens vlak naast een klem, en haal die vervolgens eens los. Het kan slechts een paar honderdste zijn, maar ook tienden als je plaatje een beetje getordeerd is.

Iig, ik had bij reprapworld een heated bed kitje gehaald en de geleverde glasplaat was krom. (van rand-midden-rand zat bijna een mm ruimte in het midden) Iig, een mailtje met foto en een paar dagen later had ik een vervangende glasplaat. :) Alleen zit hier ook wel wat in, en dat is bij het printen van de eerste laag goed te zien. Vooral bij wat grotere dingen zie je dat de laag op sommige plekken iets dunner wordt, en hoor je het fillament slippen op de hobbed bolt. (ik doe de eerste laag op 0,3mm dik nu)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Wat heeft het als men de glasplaat opschuurt of mat glas neemt zou dan de hechting beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SnelleD schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:30:
Wat heeft het als men de glasplaat opschuurt of mat glas neemt zou dan de hechting beter zijn?
Kan me voorstellen dat je dan een té goede hechting krijgt. Als in: niet meer los te krijgen zonder schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Dan toch niet beter kapton tape nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cardan64
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-07 05:01
Ik heb in duitsland een vel carbon 3mm gekocht, ze gaven daar op dat dit perfect moet werken zowel voor abs als pla. ik zal mijn ervaringen hier nog wel laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
Ik print zelf momenteel op blauwe tape, Tesa Precision Outdoor. Werkt erg goed, hecht uitstekend, is echter wel redelijk prijzig. 5€ voor een rol. Gewoon bij de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Fragger123 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:25:
Ik print zelf momenteel op blauwe tape, Tesa Precision Outdoor. Werkt erg goed, hecht uitstekend, is echter wel redelijk prijzig. 5€ voor een rol. Gewoon bij de Gamma.
Met PLA of ABS? Ik begrijp dat ABS namelijk niet zo goed werkt met die blauwe tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
Inderdaad met PLA. Ik heb niets om warping tegen te gaan (geen bron van warmte buiten de hotend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Ik heb voor ABS ook van alles geprobeerd op mijn glasplaat, maar door al dat uittesten en daarna weer schoonmaken met aceton is de glasplaat zelf ook wat ruwer aan het worden, en dat werkt eigelijk wel goed kwa hechting moet ik zeggen :-) Gisteren een printje gemaakt kaal op het glas, en had alleen een klein puntje dat losliet, daar waar het glas wat ruwer is hecht de print gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
SnelleD schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:30:
Zou dus kunnen werken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Haarlak op verwarmd glas plakt echt wel!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ycb2mKhNzNItmtmNpBi51G9F/medium.jpg

Maakte me echt zorgen of het wel bleef zitten, maar het zat als een huis! Voorverwarmen naar 70 graden (zal wel niet de echte temp zijn, maar boeiend, het plakt) en tijdens het printen naar 65 graden. Als de plaat koeler is dan 40 graden na het printen kan je de werkstukken er vrij makkelijk afhalen.

Ik had dit deel horizontaal getekend, maar als ik em verticaal kon printen had ik geen support materiaal nodig... En gelukt ook nog. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein tipje als je ABS gebruikt,
Haarlak lukt, maar eens grote stukken warped het erg gemakkelijk,

Gebruik ABS glue als je wat grotere prints maakt ^^
Heb ik hier nu ook ondervonde dat nog best goed werkt ^^

Waarom de Glue bij mij er niet goed af ging in het begin was omdat het glas met wat Haarlak gecoat was ^^
Nu gaat het er best gemakkelijk af, Dus dat is een keeper voor mij qua plak techniek haha :P
Aleen nu jammer van de onderkant, de glue blijft daaraan plakken.

Bij PLA is inderdaad haarlak super ^^
Ik doe het erna gewoon naast een raam, en je hoort hem los kraken, een second erna en je kunt hem met je hand er gewoon afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
FiXeL schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:55:
Haarlak op verwarmd glas plakt echt wel!

[afbeelding]

Maakte me echt zorgen of het wel bleef zitten, maar het zat als een huis! Voorverwarmen naar 70 graden (zal wel niet de echte temp zijn, maar boeiend, het plakt) en tijdens het printen naar 65 graden. Als de plaat koeler is dan 40 graden na het printen kan je de werkstukken er vrij makkelijk afhalen.

Ik had dit deel horizontaal getekend, maar als ik em verticaal kon printen had ik geen support materiaal nodig... En gelukt ook nog. :)
Ik zweer ook bij haarlak.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
ABS Glue zal ik ook eens proberen, overigens het deel op de foto is van PLA, maar het vlak waar ie op vast zit is net zo groot als het bovenvlak. (printer was bezig met de laatste laag) Als het goed is, wordt er morgen op de zaak een rolletje ABS geleverd, ben benieuwd hoe dat gaat printen. :)

Iig, mn overkill koelfan is klaar!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qIptK3veKM1Dy3HGjLHsgrdk/medium.jpg

Het 40mm koelertje op de printkop had nog wel eens ruzie met mn klemmen, en ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk dingen aan de printkop hebben te hangen. De koeler had ik nog liggen (noctua 140mm) en ik had nog wat onderdeeltjes over die ik van Weedzi overgenomen had. De groene delen heb ik getekend in sketchup. Ik heb er ook een schakelaar bij gezet, zodat de koeler eventueel ook uitgezet kan worden tijdens het printen.

owja, let niet op de enorme berg mislukte onderdelen op de achtergrond. :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Dusss......

Ik melde eerder al dat mijn glasplaat zelf al wat ruwer werd door het vele gebruik, en dat dit al op zich al een goede hechting geeft.

Nu dacht ik gisteren, laat ik eens een vaasje proberen met de spiraal functie van slic3r. Ik heb voor de zekerheid wat ABS goo aangebracht voor het geval dat.

Het vaasje is echt geweldig gelukt... maar zodra ik het platte steekmes een centimeter onde de bodem had, brak het hele vaasje los, en man gelijk een grote lap glas mee uit de glasplaat.. Hoezo goede hechting :) / ;( Er moet toch aardig wat kracht voor nodig zijn om zo een stuk uit het glas te trekken....

Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0B5lM58CKXumpWjBrVmVzZUd0TlE/2013-10-20%2010.09.33%20%28Medium%29.jpg

Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0B5lM58CKXumpWjBrVmVzZUd0TlE/2013-10-20%2010.07.51%20%28Medium%29.jpg

Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0B5lM58CKXumpWjBrVmVzZUd0TlE/2013-10-20%2010.08.05%20%28Medium%29.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Hmm dat zou toch spreken voor een soort van wegwerp-hechtvlak.
Alleen hoe fixeer je zoiets op zo'n groot oppervlak, zodat het toch nog betaalbaar blijft?

Ik zat zonet te denken aan een fixture die we op 't werk voor onze meetmachines voor een klant gemaakt hebben... een vacuum fixture.
Nadeel is dan wel dat je toch wel een redelijk dikke plastic laag moet leggen om te voorkomen dat die niet gaat golven bij een vacuum-zuig-gaatje.

@ glasbreuk.
Waarschijnlijk was het glas daar al wat minder, misschien zelfs een belletje in 't glas. Door het verwarmen kan dat scheuren maken die je nog niet ziet en dan heb je op 'n gegeven moment helemaal niet zoveel kracht nodig om 't los te krijgen.
Ik heb zoiets ook al eens gezien bij het krabben van ijs van een ruit. Nu is het bij een autoruit sowieso al een gelaagd stuk glas, dus misschien de kans op een belletje oid. in het glas misschien groter?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Dat is zuur.... Die glasplaatjes zijn al niet goedkoop. :(

Ik vraag me af, je kan bij de bouwmarkt van dat 2mm dik acrylglas halen... Als je vlak voor gebruik het folie eraf trekt, heb je een mooi vetvrij oppervlak. Of, misschien op het folie printen, zodat de print makkelijker los is te halen. Het materiaal is redelijk flexibel, dus je zou het plaatje kunnen buigen zodat het werkstuk eraf plopt.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:36
Vaasje is erg mooi geworden inderdaad. Is dit op de "vase" instelling van slicer? Zo te zien niet en hoeveel lagen is de wand dan?

Je kan je glasplaat altijd nog aan de onderkant gebruiken natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoINC08 op 20-10-2013 12:19 ]

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
De wand lijkt idd best wel dik voor de "vase" instelling, maar misschien heeft ie de extrusion width wat hoger gezet.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Ja ik heb inderdaad de "spiral vase" instelling gebruikt met layer height 0.15 en een perimeter. En inderdaad, mijn wanddikte is net iets te dik merk ik, ik ben er alleen nog niet achter hoe ik die nu precies 0.5mm krijg die is nu iets breder (0.5mm nozzle). Extrusion width zei je? waar kan ik die precies vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Dat staat onder het kopje advanced. Je kan een percentage opgeven, of op 0 laten staan (automatisch)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enige ideeien voor Warping te voorkomen bij ABS?
Bij kleine stukjes valt dit erg mee of zelfs niet,
Maar bij grotere stukken (bijv 120x50x60) is dit best erg :P

Als de ABS glue sterk genoeg is, dan scheuren er gewoon layers gedeeltelijk van elkaar :P

Ik heb al gedacht voor een Heat chamber te maken maar heb daar eigelijk geen plaats voor,
Ik heb een verwarming naast de printer staan, had anders gedacht dat op een hogere temp te zette?

Ik vin ABS best nog een leuke fillement, maar bij grote formaten is het bij mij toch een mislukking :P

https://www.dropbox.com/s...2013-10-20%2014.11.08.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Als ik het goed begrijp moet men de warmte binnenin de printer houden om warping te voorkomen bij ABS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal hier ook weer is wat posten. 2 Maanden geleden is m'n nozzle gaan lekken waardoor alles onder het pla zat. Ik had alles wel los gehaald maar door tijd gebrek en de laatste weken GTA5 niks meer aan de printer gedaan.

Vandaag toch maar weer is begonnen en hij is weer up and running! Nu ff alle posts terug lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein probleempje. Ik heb een fan-mount geprint zodat de j-head gekoeld wordt aangezien ik met PLA print. Fannetje aangesloten, in Slic3r ingesteld dat deze altijd aan moet om te testen. Echter blijft de fan uit ook na 2 of 3 lagen printen. Toen handmatig de command verstuurd en ik zie het lampje oplichten dat de fan moeten draaien op de minitronics. Maar het fannetje blijft stilstaan. Toen maar even direct 12v eraan gehangen en toen draaide die prima.

Iemand enig idee. Moet ik in de firmware iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDVken
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11-2023
Op welke waarde staat de Fan speed min? Als deze te laag staat kan de fan niet starten.
Probeer eens uit te zoeken wat de laagste waarde is die je kan gebruiken. (of vul daar eens 80% in om te testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:32:
Ik heb een klein probleempje. Ik heb een fan-mount geprint zodat de j-head gekoeld wordt aangezien ik met PLA print. Fannetje aangesloten, in Slic3r ingesteld dat deze altijd aan moet om te testen. Echter blijft de fan uit ook na 2 of 3 lagen printen. Toen handmatig de command verstuurd en ik zie het lampje oplichten dat de fan moeten draaien op de minitronics. Maar het fannetje blijft stilstaan. Toen maar even direct 12v eraan gehangen en toen draaide die prima.

Meer info aub?
Welke printer heb je bijvoorbeeld?

Somige fans hebben het ook als je de kabels niet juist plaatst dat ze omgekeerd of niet draaien,
Probeer eens de kabels (+ en -) om te draaien anders?

Of probeer eventueel met een multimeter te meten of er wel wat stroom uitkomt?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@KDVken: zal het een proberen, hij staat standaard op 35. Dit lijkt me groot genoeg om het fannetje rond te krijgen maar zal hem inderdaad even verhogen naar 80 om te proberen.
Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:04:
[...]

Meer info aub?
Welke printer heb je bijvoorbeeld?

Somige fans hebben het ook als je de kabels niet juist plaatst dat ze omgekeerd of niet draaien,
Probeer eens de kabels (+ en -) om te draaien anders?

Of probeer eventueel met een multimeter te meten of er wel wat stroom uitkomt?
Lijkt me dat het zinloos is maar ik heb een Prusa i3, het is de controller (zoals vermeld een minitronics) die de fan aan moet sturen.

Voeding omdraaien werkte op een externe spanningsbron ook gewoon, alleen draait ie dan uiteraard de verkeerde kant op.

Multimeter zal waarschijnlijk weinig uit gaan halen aangezien het een pwm signaal is en een multimeter daar niet snel genoeg voor is, er zal vast iets uit te lezen zijn maar zeker geen 12v. Om pwm uit te lezen heb je een oscilloscoop nodig en die dingen zijn zo gruwelijk duur dat ik het zonde vind om er een te kopen voor die 5x per jaar dat ik hem gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

India Sierra

Learn by failure

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 14:12:
Iemand enige ideeien voor Warping te voorkomen bij ABS?
Bij kleine stukjes valt dit erg mee of zelfs niet,
Maar bij grotere stukken (bijv 120x50x60) is dit best erg :P

Als de ABS glue sterk genoeg is, dan scheuren er gewoon layers gedeeltelijk van elkaar :P

Ik heb al gedacht voor een Heat chamber te maken maar heb daar eigelijk geen plaats voor,
Ik heb een verwarming naast de printer staan, had anders gedacht dat op een hogere temp te zette?

Ik vin ABS best nog een leuke fillement, maar bij grote formaten is het bij mij toch een mislukking :P

https://www.dropbox.com/s...2013-10-20%2014.11.08.jpg
Koel je je filament of is er een briesje over het object heen oid? Ik had zelf ook erg veel last van warping met ABS totdat ik niet meer deed koelen met als resultaat dat mijn prints gewoon niet meer warpen, ongeacht de grootte. iig, mocht je een ventilator hebben gericht op je extrusion: uitzetten.

EDIT: En natuurlijk je heatbed goed warm hebben (mijne staat op 110)
Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:32:

Zal iets zijn met het % zoals al eerder is aangegeven; een fan heeft een bepaald starting voltage nodig waarop hij begint te draaien, dat kan sterk verschillen per fan. Mijn fan start bijvoorbeeld al op 5v terwijl anderen 10v nodig hebben. Meestal is het wel zo dat nadat de fan begint met draaien het voltage wat lager kan zodat dat hij stopt met draaien, ligt er maar net aan. iig: speel wat met de instelling kwa %

[ Voor 35% gewijzigd door India Sierra op 21-10-2013 16:24 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is opgelost! Had toch met de polarisatie te maken, deze dus omgedraaid en werkt als een trein! Nog iets erbij op de prusa wat naast de steppers geluid maakt :D

Thnx voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
Iemand deze al gezien?

http://www.kickstarter.co...ady-3d-print?ref=category

Voor 199$ + 44$ verzending 100x100x125mm build area.
Voor 279$ + 44$ verzending 175x175x125mm build area.
Inclusief elektronica

Lijkt me niet duur. Al lijkt mij de bevestiging van de lagers met tyraps wel een mogelijk zwak punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah had ik aleens op een andere forum gezien,
Ziet er een leuke PrintrBot concurrent uit, Maar het zal zeker niet snel draaien :P

Idd je ziet ook duidelijk waar ze op bespaard hebbe, al vin ik het goed dat ze toch iets nieuw probeerde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Okey, Heb vandaag wat lopen kloten met ABS, en de eerste conclusie was toch wel dat dit materiaal heel erg anders print dan PLA. En het trekt erg krom... Haarlak does not cut it wat betreft de grotere printjes. Maar, toch een hele mooie tree frog kunnen printen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rf2B12PC4muBSzxC8TKiAmBh/medium.jpg

Links in PLA, Wit, Rechts in ABS. De kikker was in ABS een stuk makkelijker te printen omdat het materiaal eerder stolt, bij de PLA versie moest ik echt flink terug in de voeding om het werkstuk tijd te geven om te koelen, maar bij de ABS kikker was dat niet echt een issue. Het resultaat is ook nog eens een stuk strakker. (0.2mm layers, voor beiden het zelfde programma gebruikt, alleen de temps aangepast voor ABS)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yXemysiymXpniGUGuo3KrVN5/medium.jpg

Zelfs zonder flits ziet de ABS kikker er beter uit! :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YX8shTmbLwqwA2F92rOha3MC/medium.jpg

En een overhang printen gaat ook stukken beter. :)

Ik ben verkocht... ABS it is... Nu alleen nog ff een flesje aceton scoren om wat ABS glue te maken. :9

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah overhang is minder,

Ik heb nooit problemen gehad met Stollen maarja,
maar is het ook duidelijk dat hij beter bridges kan maken doordat het stollen sneller gaat.
Ik vin ook wel dat de laagjes iets mooiere adhesion heeft,

Maar et Warpe is imo nog veel te hard, Ik dacht wel dat er Smart ABS bestond dat dit wat minder had maar betwijfel dat veel verschil zijn zijn,

ABS is leuk voor kleine dingen, maar na dat :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Je PLA-frog ziet er dan ook wel heel rommelig uit. Ik vermoed dat je geen koeler hebt die op het geextrueerde filament blaast?

Je zou de PLA print nog eens kunnen proberen op een 5 graden lagere temperatuur en een lagere snelheid. Ben er van overtuigd dat hij er hetzelfde als de ABS print uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:55

databeestje

Von PrutsHausen

Even een video online gezet van de 3D geprinte windmolen welke achter in de tuin op de schutting zit sinds het begin van het jaar.

Niet slecht voor een stukje PLA. De armpjes zijn slechts 20x3x192mm, de diameter is circa 38cm, en de hoogte circa 57 cm.

De midden as welke niet draait is M10 draadeind, en daar moet ik duidelijk iets beter voor zien te vinden. Gelukkig kan ik zonder al te veel heisa er gemakkelijk een M20 draadeind voor gebruiken zonder hem structureel anders te moeten bouwen.

Uiteraard wel andere bussen, lagers en top plate printen maar goed te doen. Eerdaags maar een nieuwe 2,3Kg reprapworld wit bestellen. Dat is vrijwel genoeg om de hele molen inclusief bladen en dergelijke te maken.

2 Meter CV buis 28mm voor de bladen as (~64cm)
1 Meter M10 draadeind
10 M10 moeren, 20 10mm ringen (gegalvaniseerd)
~30 M4 hex cap RVS boutjes
~30 4mm RVS ringen
1 Lager 35mm OD, 10mm ID deep groove (onder)
1 Lager 22mm OD, 10mm ID (midden in de CV buis)
1 Lager 32mm OD, 10mm ID (Boven)

Het hele ding staat op thingiverse met foto's hoe ik hem gebouwd heb. http://www.thingiverse.com/thing:99132

Edit: Video! YouTube: Lenz2 helical 3D printed windmill in autumn storm

[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 28-10-2013 11:47 . Reden: Video link vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WeeDzi schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:02:
dit weer is inderdaad een mooie testcase voor je molen :D
Maar even kijken of hij nog heel is als ik thuis kom! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Is er een generator op aangesloten?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SnelleD schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:18:
Is er een generator op aangesloten?:)
Helaas, nee. De ronde "ring" die je ziet draaien is de magneetschijf, de stator (spoelen) liggen nog binnen, deze zal ik waarschijnlijk moeten aanpassen zodat deze met minder magnetische weerstand draait (door de ijzeren kernen in de spoelen). Deze komen van een LG Direct Drive wasmachine. (~60 euro)

Zodra ik dat voor elkaar heb is meten en loggen een eitje, kan ik vast wel naar een PVoutput website toe krijgen. Het ziet er wel naar uit dat ik eerst naar een M20 draadeind ga upgraden, kost niet al te veel plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Gaaf ding!

Maar kan hij niet in 1 stuk geprint worden, danwel een heel stuk kleiner?
Of wordt hij dan zodanig klein dat hij te weinig wind vangt om er iets mee te kunnen?

Is de vorm van de wieken experimenteel en op basis van trial-en-error, of is dit zo berekend en echt de meest efficiënte vorm?

Aan de foto's te zien overigens zeer mooie prints! Zowel surface finish als de zijkanten _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door frickY op 28-10-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
frickY schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:13:
Je PLA-frog ziet er dan ook wel heel rommelig uit. Ik vermoed dat je geen koeler hebt die op het geextrueerde filament blaast?

Je zou de PLA print nog eens kunnen proberen op een 5 graden lagere temperatuur en een lagere snelheid. Ben er van overtuigd dat hij er hetzelfde als de ABS print uit kan komen.
Ik heb een 140mm fan erop staan, maar het PLA blijft te lang zacht. Ik print PLA nu op 190-192 graden, als ik lager ga dan delamineert het vrij snel. Maar ik zal vanavond eens een poging wagen op 185 graden.
databeestje schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:00:
Even een video online gezet van de 3D geprinte windmolen welke achter in de tuin op de schutting zit sinds het begin van het jaar.
Idd, gaaf ding! Ik hoop dat ie het overleefd heeft, onderweg naar huis was het een behoorlijke ravage met omgevallen bomen. (minstens 25 bomen over een afstand van 6km in leeuwarden) Misschien ga ik die molen ook eens printen. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Als men ziet dat koeling belangrijk is waarom dan geen gebruik maken van gekoelde lucht, bv: van een koelbox element of het volgende http://www.conrad.be/ce/n...VWarmtevermogen-max-104-W
En deze lucht 'gericht' op het stuk laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Harrie

NederVlaming

databeestje schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:49:
[...]

Helaas, nee. De ronde "ring" die je ziet draaien is de magneetschijf, de stator (spoelen) liggen nog binnen, deze zal ik waarschijnlijk moeten aanpassen zodat deze met minder magnetische weerstand draait (door de ijzeren kernen in de spoelen). Deze komen van een LG Direct Drive wasmachine. (~60 euro)

Zodra ik dat voor elkaar heb is meten en loggen een eitje, kan ik vast wel naar een PVoutput website toe krijgen. Het ziet er wel naar uit dat ik eerst naar een M20 draadeind ga upgraden, kost niet al te veel plastic.
Beetje off-topic, maar heb je al een idee hoe je de "magnetische weerstand" ga veranderen?
Ik denk dat het effect wat je ziet, het zogenoemde cogging torque is, en inherent is aan de gekozen verhouding tussen magneten en stator tanden.

Is het deze motor die je hebt?
http://www.ebay.com/itm/L...net-3-Phase-/151135446761

Wellicht dat door de breedte van de magneten te wijzigen dit effect geminimaliseerd kan worden. In jouw rotor lijkt de poolbedekking dicht bij 100% te zijn, voor reductie van cogging torque zou dit als ik het mij goed herinner rond 77% moeten zijn. (Met het nadeel dat de vermogendichtheid wat zakt, daarom dat ze dat in low-cost wasmachine motoren niet doen, cogging is daar niet zo belangrijk met een zware trommel).

Hier hebben ze een andere manier gebruikt om een vergelijkbare motor te "decoggen": http://www.cd3wd.com/cd3w...artdrive_wind_turbine.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door Harrie op 28-10-2013 20:05 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.