eeuhm dat bedoelde ik maakte een foutje bij de snelheid, hoe langzamer hij draait des te warmer hij wordt.....

kronkeltje.... sry voor de misinformation :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 10:06:
Ziet er al erg proper uit ^^
Kan niet wachte tot hij af is!

Btw ga jij ook proberen zo een Z auto calibiration erop te zetten?
Heb gewoon al de laatste tijd er een paar zien rondvliegen op het internet en die dingen zijn er best gaaf uit ^^

Sinds je vaak geen perfecte platte prints krijgt door niet goed te kalibreren.

En ja normaal kun je nog een 2de printer gebruiken met die PSU als hij werkelijk 34A geeft,
Een printer heeft normaal zo een 17 nodig dacht ik.

Btw leuke sleeving :P
Ik heb hier ook wat blauwe liggen, maar gwn veel te lui dit te doen lol.

Edit:

Weet iemand wat dit is ?

[afbeelding]

Volgens mij misschien de nozzle die te dicht is om het bed?

Die tearing die je daar een beetje ziet, spotjes waar geen plastic geprint was .
Ik wou nog efe zeggen dat het was due de tempratuur dat wat te laag was, De vorige layer en de nieuwe plakte waarschijnlijk niet goed aan elkaar waardoor hij niet goed printe.

Ik dacht eerst ik mijn printer wat te snel aan het zetten was (90 mm/s en 105mm/s infill)
Maar waarschijnlijk moet dat toch geen probleem zijn lijkt het.

Raar dat mijn stepper motoren dan altijd erg warm worden als ze net aan het draaien zijn in een print :P

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
rapsac schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:19:
Met een geared extruder moet je motor meer toeren maken dan bij een direct drive. Verder maakt het bij stappenmotoren niet uit of ze zwaar belast worden en/of veel toeren moeten draaien. Het heetste worden ze als ze stil staan (belast of niet) maar wel bekrachtigd zijn. De stroom door de windingen wordt juist minder als het toerental stijgt (helaas).
Andersom kun je natuurlijk ook redeneren dat je om 'm vast te zetten op een punt veel minder stroom door die spoeltjes hoeft te sturen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
Dat klopt, alleen kan je dat niet doen met de normale stappenmotordrivers.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 15:53
Zo, eindelijk ook aan de bouw van mn Prusa i3 begonnen. Na een tijd overal onderdelen vandaan te sprokkelen, heb ik maar besloten de rest (voornamelijk electronics etc) gewoon te bestellen. Misschien dat je met zoeken ergens anders een paar euro kan besparen op onderdelen, maar al die verzendkosten tikken ook leuk aan als je overal besteld.

Het was trouwens lastig een fatsoenlijke BOM te vinden van de prusa i3. En dan vooral wat betreft boutjes, moertjes enz. Komt waarschijnlijk ook omdat er zoveel varianten zijn, maar het betekent wel wat trial and error.
Zaterdag komt hopelijk de laatste bestelling binnen, laat het weekend maar komen :9

Bij de electronics ziten een aantal kleine heatsinkjes voor de stepper drivers. Moet daar ook een fan op, of is dat niet nodig?

Verwijderd

leenm schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:45:
Zo, eindelijk ook aan de bouw van mn Prusa i3 begonnen. Na een tijd overal onderdelen vandaan te sprokkelen, heb ik maar besloten de rest (voornamelijk electronics etc) gewoon te bestellen. Misschien dat je met zoeken ergens anders een paar euro kan besparen op onderdelen, maar al die verzendkosten tikken ook leuk aan als je overal besteld.

Het was trouwens lastig een fatsoenlijke BOM te vinden van de prusa i3. En dan vooral wat betreft boutjes, moertjes enz. Komt waarschijnlijk ook omdat er zoveel varianten zijn, maar het betekent wel wat trial and error.
Zaterdag komt hopelijk de laatste bestelling binnen, laat het weekend maar komen :9

Bij de electronics ziten een aantal kleine heatsinkjes voor de stepper drivers. Moet daar ook een fan op, of is dat niet nodig?
Ik heb er een deftige 120mm fan erop voor de zekerheid sinds ik al skipping heb gehad, en gewoon zodat ik zeker ben dat het probleem niet zou zijn heb ik die er altijd op blazen,

Je kan ook veel kleiner, maar die maken vaak een veel luidere herrie imo en minder koeling ^^
Ik had hem trouwens gewoon ook liggen, anders had ik wel wat kleiners gekocht dichter bij 60mm,

• leenm
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:53:
Ik heb er een deftige 120mm fan erop voor de zekerheid sinds ik al skipping heb gehad, en gewoon zodat ik zeker ben dat het probleem niet zou zijn heb ik die er altijd op blazen,
Ok, is misschien wel goed dan. Mn Megatronics bordje heeft 2 fan uitgangen, dus daar hoef ik het niet voor te laten. En een bak oude pc onderdelen heb ik ook nog wel ergens.
ik zou die uitgangen van je megatronics lekker gaan gebruiken waarvoor ze bestemd zijn en je megatronics koelen met een van op 5v oid. die pwm geregelde uitgangen heb je daar niet voor nodig.

nu heb ik een sanga maar ik heb nooit koeling nodig gehad....en ik heb ook geen koelvinnetjes erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Laatst online: 17-04 17:33
Dit is nice....

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/COerPQqGGRjLkfODqJdwVk1P/medium.jpg

Het programma wat ik thuis en op mn werk gebruik voor het tekenen/schrijven/editten/backplotten van CNC bestanden kan ook de .gcode bestanden lezen voor printers, en ze backplotten! (grafische simulatie) Vanmorgen had ik het er over met onze CAD/CAM programeur, en die liet me zien dat je ook STL bestanden kan laden! (links) :o

(ik had voor het gemak .gcode hernoemd naar .iso, maar je kan die extensie toekennen aan cimco edit, alleen nog niet gedaan)

Voor het printen heeft het niet zoveel meerwaarde, al kan je wel checken of er geen rare dingen in het programma zitten (dit komt met CAM soms wel eens voor) Je kan met toolpath statistics iig wel een tijd opvragen, als je alle parameters goed zet voor je printer (maximale ijlgang vooral) kan je vooraf redelijk accuraat zien hoe lang een programma draait.

Iig, back to the printer die we Hephaestus gaan noemen. (gezien de hoeveelheid metaal in deze printer, vond ik dat wel een toepasselijke naam)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QgQh83dDYATHOCFjlGOQDhzV/full.jpg

Vandeweek een malletje gemaakt om de armen van de printer te kunnen lijmen op de juiste steekmaat. Misschien moet ik de bovenplaat van de printer toch maar weer eens op de freesbank klappen om deze gaten er ook in te maken, zodat er niet nog een losse plaat nodig is voor het lijmen van de armen. (zal vast ooit wel eens stuk gaan, en dan is het handig dat je zo nieuwe kan lijmen)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YstIewcz7kjm9bqBqGiISM6b/full.jpg

Toen liepen we tegen een probleem aan.... Het platform is niet het standaard rostock deel, en waarschijnlijk bedoeld voor kogelkop verbindingen... Maar helaas passen de originele onderdelen dus niet. :( Iig, even een DM naar WeeDzi, en die gaat een originele voor me printen. _/-\o_

Een ander probleem wat me al een tijdje dwars zat, heb ik ook opgelost:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FjnFjCZULPTWaz2LhDysW5Eh/full.jpg

Bij de originele rostock zijn de eindschakelaars microswitches die eventueel stelbaar zijn met een boutje in de carriage. Alleen had ik voor optische eindschakelaars gekozen, en hoe maak je dat stelbaar?

Met een stukje bandstaal van 0,5mm, in een beugeltje gebogen. Eerst wou ik iets met een boutje en daar een plaatje aan maken, maar dit is veel simpeler en makkelijk te stellen. Dit is overigens versie 2.0.... Bij de eerste versie had ik het bandstaal gewoon plat omgevouwen, maar onstond er een scheur in het materiaal. :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pTzlUnbG2ijPxoWrHV9kVjLl/full.jpg

Vandaag op het werk nog een meevallertje... Van twee CNC bewerkingscentra moesten de kabels van het handwiel vervangen worden. Dat was bij eentje al gebeurd, maar was een tijdelijke reparatie. Nu 1 machine een nieuwe kabel heeft, (mijn machine moet nog, maar had de monteur geen tijd meer voor) bleef er een stuk van 2 meter aan 16-polige kabel over... Nou die kan ik wel gebruiken voor de printer! :P

Verder gisteren nog wat kurken onderzetters gehaald om iets van een thermal shield te maken voor het heated bed, magoed, daar ga ik morgen wel weer mee bezig, net als de mounts voor de optische eindschakelaars....

Mn 3D printer blogje..

• TD-er
Ziet er goed uit :)

Ga je ook een post (hier, of blogpost elders) maken met de hele bouwbeschrijving?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Dat ziet er zeker goed uit ja. Vele malen beter dan mijn oplossing: Hotglue toepassen, zooitje in de juiste positie zetten, stuk plastic in de hotglue duwen zodat ie goed zit. :+

Das het verschil tussen alleen functioneel zijn, en functioneel maar ook nog eens mooi zijn.

• FiXeL
Dankjewel :)

Zodra de printer klaar is, ga ik nog een post maken op het reprap.org forum, en komen de tekeningen en het CNC programma voor de boven/onderplaat beschikbaar. (heb de info in het programma al in het engels vertaald) Misschien is een tweakblog ook geen slecht idee, gezien er eigenlijk vrij weinig over dit type printer op internet staat, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Mn 3D printer blogje..

• leenm
Kom ik er net achter dat ik vergeten ben de y-motor-mount te laten printen |:( . Dus maar even de garage in en wat gefabriceerd.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-DB0AfbmwoeM/UjQqWQISX5I/AAAAAAAAALA/djqZj30qnoc/w600-no/DSC_0134.jpg
Gelijk de constructie verbeterd, bij de originele mount zit de motor maar aan 1 kant vast, dus meer ruimte voor trillingen. Met deze versie heb ik daar hopelijk minder last van.

• TD-er
Nou volgens mij had je dat met een 3D printer niet netter gekregen :)

• leenm
TD-er schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 12:05:
Nou volgens mij had je dat met een 3D printer niet netter gekregen :)
Dank u ;)

Bij de electronics zitten een 3-tal opto endstops. Hoe en waar hebben jullie die gemount? Heb wat rond zitten kijken, maar nog niet echt iets moois gezien voor de Prusa i3. Ik wil geen grote lappen als flag en de endstops liefst niet ergens uitstekend buiten het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb bij mijn RAMPS kit een stevige dikke draad (1M) gekregen, maar ik weet niet of deze alleen voor het heated bed is, of ook voor de bekabeling van de resistor in de extruder?

Als ik dit bijv. bekijk (vanaf 4 minuten):

Dan gebruikt hij een vrij dunne draad, kan dat geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Je heated bed is de grootste stroomslurper (7,5-9A) en de hotend neemt maximaal iets van 5A. Als je voldoende draad hebt, kan je de bedrading naar je heated bed ook dubbel uitvoeren (2 draden per pool) maar als je draad dik genoeg is, hoeft dat niet.

Let er ook op dat de draden van je PSU naar het RAMPS bordje ook dik genoeg zijn. Iig, als ze warm worden tijdens gebruik is het foute boel.

(edit) bedenk me net dat ik maar 1 +12v draad vanaf de PSU naar mn 15A ingang heb lopen.... 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door FiXeL op 15-09-2013 16:54 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naar je hotend gaat maar iets van 1,5 tot 2 A........
ik heb maar 2 hele dunne draden daar naar toe lopen en die worden ook niet echt warm. Heb zelf nooit echt de Stroom gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Volgens mij niet echt printen, maar toch aardig bedacht:
Nieuwe 3D-printdienst maakt objecten van papier

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, zal wel eens kijken.

Veel (nieuwe) ideeën:

Vooral het ontlastten van de Z motoren zie ik wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik heb momenteel een prusa i2, en ben er overigens ook al een tijdje niet meer mee bezig geweest.
Nu zag ik dat er een iteratie3 bestaat.

Bestaat er ergens een kit om deze te upgraden naar versie3? (Aan de onderdelen te zien wellicht niet :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48
Heb mijn i2 ook omgebouwd naar een i3 maar had ook nieuwe staf en draadeind liggen. Volgens mij moet het wel passen. De i2 heeft meer materiaal dan de i3. Vraag me alleen af of de staf voor het bed lang genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net efe me website trg opgezet en eens wat geprobeerd om die webcam eens werkend te krijgen ^^

Het is maar een ipodtouch 4 als webcam, maar heb gewoon niks anders hier liggen haha ;P

als je snel bent kun je het eventueel nog zien ^^
sinds het een vrij korte print is :P

http://luigisprinter.nl.ae/

(Staat bij control)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beOnt schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:02:
Ik heb momenteel een prusa i2, en ben er overigens ook al een tijdje niet meer mee bezig geweest.
Nu zag ik dat er een iteratie3 bestaat.

Bestaat er ergens een kit om deze te upgraden naar versie3? (Aan de onderdelen te zien wellicht niet :) )
in principe is er niet echt een ombouw kit voor het frame.... je kan waarschijnlijk wel wat onderdelen weer gebruiken. De plastic parts moet je opnieuw hebben en de andere frame onderdelen ook. dus denk dat je voor 70-90 euro wel klaar kan zijn
bv deze aanbieding, gewoon uit nederland

@luigi
je moet het licht ff aandoen of de camera wat dichterbij zetten :D

[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 16-09-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:22:
Net efe me website trg opgezet en eens wat geprobeerd om die webcam eens werkend te krijgen ^^

Het is maar een ipodtouch 4 als webcam, maar heb gewoon niks anders hier liggen haha ;P

als je snel bent kun je het eventueel nog zien ^^
sinds het een vrij korte print is :P

http://luigisprinter.nl.ae/

(Staat bij control)
Leuk om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:33:
[...]

in principe is er niet echt een ombouw kit voor het frame.... je kan waarschijnlijk wel wat onderdelen weer gebruiken. De plastic parts moet je opnieuw hebben en de andere frame onderdelen ook. dus denk dat je voor 70-90 euro wel klaar kan zijn

@luigi
je moet het licht ff aandoen of de camera wat dichterbij zetten :D
Tja von deze positie atm beste :P
Zie je alles wat, doe ik hem dichter zie je ook bijna niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
WeeDzi schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:33:
[...]

Dat frame heb ik gekocht ziet er wel goed uit. Ik heb alleen nog geen tijd om het geheel op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ernet een padlock 3d printed,
Nu gwn een ipod standje die misschien mijn ipod beter kan vastnemen om te recorde :P

Heb het nu ook wat op de website wat dichter gezet :P (http://luigisprinter.nl.ae/)
Ach jah, misschien ik eens een raspberry koop en daarop een website zet dan gaat dat beter ^^
Vin het aleen wat nutteloos wanneer je weet dat je al een schermpje hebt dat je kunt gebruiken :P

Btw hij gaat nu 100mm/s en bij infill een 120mm/s en travel 150mm/s

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Vanacht een unattended print geprobeerd van deze Despicable Me minion op de maximale schaal (~13cm hoog) op een replicator2.

Bleek ik vanochtend mooi spaghetti te hebben gemaakt :(
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mt8ibpIPWuZzUvPbBNb4xiCA/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2MqDldRZfJMOdxOwpPqL9G7h/medium.jpg

Spindle weer vastgelopen.
Heb dit vastlopen nu al met meerdere spindles van verschillende leveranciers gehad. Zo moeilijk is het toch niet zo een ding beetje netjes te winden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is bij mij ook irritatie nummer 1, continu in de gaten moeten houden en af en toe dat ding even helpen doordraaien. Terwijl mijn houder echt super smooth is, die draait zonder enige moeite door.

Maar wat ik eraan moet doen weet ik nog niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Het probleem lijkt mij juist dat hij té soepel draait. Daardoor komen de windingen los en kunnen over elkaar gaan schuiven, waardoor hij zichzelf vast kan trekken.
Idealiter is een spindel strak gewonden en blijft alles keurig op zijn plek liggen tot het wordt afgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frickY schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 09:43:
Het probleem lijkt mij juist dat hij té soepel draait. Daardoor komen de windingen los en kunnen over elkaar gaan schuiven, waardoor hij zichzelf vast kan trekken.
Idealiter is een spindel strak gewonden en blijft alles keurig op zijn plek liggen tot het wordt afgerold.
Dit dus, hier kwam ik ook al acht sinds die zit er op mijn spoelhouder een stukje karton dat als rem fungeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wou hier eens vragen of ABS echt zo slecht is qua Fumes,

Ik heb gehoord als je kamer niet goed geventileerd is dit toch wel slecht is :P

Zelfde als PLA dat kanker zou kunnen veroorzaken, maar dat neem ik met een korrel zout sinds je van zo goed als alles tegenwoordig kanker krijgt :P

Van ABS kan ik het al meer aannemen en ook hier vragen of het echt zo slecht is?
Sinds mijn printer op mijn slaapkamer staat zou ik toch dat graag weten voordat ik het zou kopen om te printen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

India Sierra

Learn by failure

Er komt inderdaad een geur vanaf maar ik heb nog niet meegemaakt dat het ondraaglijk wordt oid, je ruikt idd een plastic lucht maar dat is het dan ook.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Op het werk zijn ze op de afdeling engineering ook wat aan het stoeien met een 3D printer, en daar is me verteld dat ABS giftig zou zijn. Nu neem ik zelf dat nog wel met een grote korrel zout, als roker zijnde die in een machinefabriek van alles en nog wat aan het verspanen is... Die kobalt bevattende hardmetaalboor slijpt zichzelf niet, en al die koelvloeistof die verdampt tijdens het frezen zit alleen maar water in. :+

Vroeger deden lassers ook niet moeilijk over afzuiging, totdat het verplicht werd. Verzonken moeren op platen staal lassen.... Moet je nu eens mee aankomen.

En je ziet bij geen enkel benzinestation een bordje staan dat de dampen die vrijkomen tijdens het tanken ook kankerverwekkend zijn....

Maar iig, in de slaapkamer ABS printen lijkt me niet bepaald goed voor je gezondheid. Je brengt daar slapend een groot deel van de dag door. Het lijkt me beter dat je dan de printer naar een andere ruimte verplaatst die goed geventileerd wordt.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja dat wordt moeilijk ;P

Nu print ik enkel PLA sinds dat niet zo erg zou zijn?

Maar ik twijfel nog wat ABS te printen omdat het niet gezond zou zijn,

Een andere kamer, Tja dat kan niet denk ik.

Edit:
Met wat ik nu wel vaker doe is tijdens printen het raam wel open te houden,
al wordt dat moeilijker als het winter wordt natuurlijk :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik print zelf ook op mijn slaapkamer en ik heb tot nu toe nog geen klachten, en ik print al een tijdje. Ik print weliswaar geen kilos ABS per week, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Hmja, maar is het nemen van een gezondheidsrisico je dat waard? Nu heb ik in mijn kennissenkring weinig gevallen met kanker meegemaakt, maar wel op mijn werk. Een tijdje terug werd bij een lasser prostaatkanker geconstateerd, en is daar inmiddels aan behandeld. Voor zover ik weet gaat alles goed, en die persoon is ook per direct gestopt met roken. Een andere collega heeft laatst een check laten doen (CNC frezer) maar hier is gelukkig niks gevonden.

Een paar jaar geleden hoorde ik van een collega (die ook bij mijn vorige werkgever had gewerkt) dat een oud-collega plots overleden was op 44-jarige leeftijd. Deze oud-collega was werkzaam als spuitgieter bij mijn vorige werkgever, en heeft daar heel wat kunststof dampen mogen inademen, omdat die werkgever liever geld bespaart, dan zorgt voor een veilige werkomgeving met afdoende afzuiging. (het argument was vooral dat alle warmte in de winter ook de deur uit gezogen wordt, wat kost dat wel niet)

Iig, die collega die nu nog steeds mijn collega is, trof later een andere oud-collega in de stad, en die wist te vertellen dat het huidkanker was. Het slachtoffer voelde zich op een gegeven moment niet echt lekker in zijn vel, naja toch maar eens naar een dokter.... Maar voor hem helaas, was ie al te laat.

Kanker is een gemene rotziekte, die zich soms pas openbaart als het al te laat is. Neem het risico gewoon niet door doodleuk ABS te gaan printen op de slaapkamer, een slechtere ruimte om in te printen kan je je gewoon niet bedenken.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 09:43:
Dat zou kunnen inderdaad, maar als ie niet soepel draait dan trekt de rol als het plastic aan de ene kant zit teveel naar 1 kant en als het plastic aan de andere kant zit de andere kant op. Je ziet dan een duidelijk golfpatroon bij het printen.

Hij zit niet zo los dat ie in 1x afrolt en je allemaal losse lussen krijgt, dan loopt ie inderdaad heel snel vast. Je kan dan zelfs krijgen dat het plastic van de rol af springt en dan is het helemaal feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar PLA is normaal toch niet zo erg of wel?

Qua gevaarlijk zijn voor uw gezondheid,

Daarom ik die nu tijdelijk eerst ook printe omdat die beter zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dat PLA is ook niet verschrikkelijk gezond. Ze zeggen dan wel dat het biologisch is, als ik een uur naast mijn printer zit terwijl hij bezig is, begint de hoofdpijn aardig op te zetten.
Na een uur of 3 wordt dat een erg drukkende hoofdpijn, en wordt het echt tijd voor frisse lucht.

@TD-er
edit:
Ik vind de stappenmotoren eerlijk gezegd juist wel leuk klinken. Vooral als hij grotere circel-achtige vormen aan het maken is. Blieeehieeehuuuhieeehuup.. blup... blieeeeh...hiep... B)

[ Voor 26% gewijzigd door frickY op 17-09-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Niet om dampen van smeltend kunststof te bagatelliseren, maar vergeet niet dat je van monotone geluiden ook koppijn kunt krijgen.
En stappenmotoren klinken nu meestal niet echt als muziek in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Daar komt nog eens bij dat niemand precies weet wat er allemaal in een rolletje PLA, ABS of Nylon gepropt wordt tijdens productie. Ja, het is dat materiaal, maar toevoegingen? Voor het zelfde geld zit in dat rolletje USA made PLA een hele zooi weekmakers omdat ze het toch stiekem hebben laten produceren in china, en daar nemen ze het vaak niet zo nauw met productveiligheid.

The devil is in the details, voor het zelfde geld voegen ze een bepaald stofje toe waardoor het beter print, maar erg slecht is voor de gezondheid. Printers met toner ink zijn achteraf ook niet zo veilig als men vooraf dacht....

Better be safe than sorry denk ik dan maar.,,

Mn 3D printer blogje..

probleem van gevaarlijkheid zit em vooral ook in de temperatuur. Als je te warm extrudeerd begin je deels ook te verbranden en te smelten, das namelijk niet goed maar haast niet te voorkomen. Liefst verwarm je het plastic alleen maar totdat het in de fase komt dat het zacht wordt. Dit is dus niet een smeltfase en verbrandfase.

Ik heb zelf namelijk eigenlijk geen last van geur en ook niet last van koppijn en dergelijke. Als je koppijn van je printer krijgt dan gaat er iets niet goed. Nu is het PPM getal wat vrijkomt als je het plastic verwarmt haast te verwaarlozen , zodra je er boven komt dan neemt dat behoorlijk toe. Ik zal es kijken of ik dat artikel nog kan vinden, dat ging iig niet persee of homeuse 3d printing....

• frickY
Ik print op 235 graden, omdat het PLA dan mooier vloeit en steviger hecht. Dat zou best gerelateerd kunnen zijn aan de (sterke) geur die ik hier heb. Makerware (standaard slicer bij de Replicator2) hanteert overigens 230 als default.
Zal weer eens wat testjes op lagere temperaturen doen, maar in het verleden hechtte dat nooit goed

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 18-09-2013 13:14 ]

misschien moet je dan eens een lagere laagdikte proberen.
Ik print PLA standaard op 180 graden en heb geen last van lagen die niet goed hechten.

Hangt trouwens ook wel heel erg af van welk PLA je hebt hoor ik heb het ook wel dat op mijn machine al bij 150 graden zacht wordt.

235 graden is voor PLA ook gewoon veel te hoog, dan ben je het gewoon aan het verbranden. Niet gek dat je daar last van krijgt. Ook al is het biologisch afbreekbaar (industrieel dan wel te verstaan, in je composthoop gebeurd er niets mee) het blijft gewoon plastic.

• frickY
Dat is dan weer iets te kort door de bocht. Temperatuur is ook sterk afhankelijk van de extrusie snelheid. Ik print op 90mm/s. Dan heb je sowieso een hogere temperatuur nodig dan op 20-40mm/s.
Overigens staat het er bij het filament dat ik nu gebruik ook gewoon bij;
Melting temperature: 175 °C
Nozzle temperature: 190°C - 220°C
Maar ik ga sowieso weer eens wat lagere temps proberen. Dan krijg ik misschien ook een meer matte finish, in plaats van de glans die ik nu vaak heb.

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 18-09-2013 19:25 ]

Verwijderd

Hey,

Wou eens vragen of jullie zouden weten hoe dit komt?
Bij 0.1 - 0.15 kon ik makkelijk 100mm/s doen,

Nu bij 0.2 doe ik eens met 50mm/s en ik krijg dit: http://puu.sh/4uqdq.jpg

Net alsof ze niet goed aan elkaar plakke ofzo, eerste laag lijkt goed tho als de de squirt ziet.
Ik denk ik dit ook al had met 0.15 en 0.1, maar ben nietmeer zeker, Het is zo een 2-3 dagen geleden begonnen :/

Ik gebruik een Jhead mark4/PLA/205c
kort door de bocht? wel eens geprobeerd dan?? ik print zowel langzaam als snel op bijna dezelfde temperatuur.... die verhoging die je nodig hebt voor de snelheid is in graden niet in tientallen graden, in mijn geval is het verschil minder dan 10 graden. Meestal zoek ik de temp op die ik nodig heb met snel printen en die laat ik staan ook bij lagere snelheden

bij netjes gefabriceerd PLA licht de smelttemperatuur inderdaad bij 170-230 graden. en dat is een vrij ruim gebied. probleem is echter dat de ontbindingstemperatuur vlak bij die bovengrens ligt (volgens literatuur bij 240-250 graden). Door de toevoeging van bijv kleurstof ed liggen die 2 parameters evt nog dichte bij elkaar. bv dat de ontbindingstemperatuur als bij 230 graden ligt en dan ben je dus plastic aan het verbranden waarbij schadelijke stoffen vrij komen.

@luigi
op 0.1mm druk je de hele laag plat, waarschijnlijk heb je de extrusion width te klein staan voor 0.2mm en omdat je bij die hoogte de boel niet zo plat drukt legt hij nu nette lijnen neer

[ Voor 10% gewijzigd door WeeDzi op 18-09-2013 21:16 ]

Verwijderd

Ah kan het zijn omdat ik bij Shell thickness in Cura 2mm deed terwijl ik een 0.35 nozzle heb?
nee shell thickness zou de buitenste rand moeten zijn die hij gaat opvullen met contour lijnen. hij legt daar als het goed is 2/0.35=6 a7 lijnen in
tenzij je de shell lines gefixed op 2 of 3 hebt staan

Verwijderd

WeeDzi schreef op woensdag 18 september 2013 @ 22:16:
nee shell thickness zou de buitenste rand moeten zijn die hij gaat opvullen met contour lijnen. hij legt daar als het goed is 2/0.35=6 a7 lijnen in
tenzij je de shell lines gefixed op 2 of 3 hebt staan
Tja het lijkt me gewoon niet dat hij te hoog zit sinds hij de eerste laag de lijntjes plat drukte.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Wat moet ik überhaupt zien in die foto? Ik zie namelijk niet wat je bedoeld.

Verwijderd

Zie je niet dat je de lijntjes apart kunt zien en ze niet mooi samen vloeien? :P
Ik dacht het vrij duidelijk was xD
hij zit ook niet te hoog dat zeg ik niet.....

het heeft te maken met het feit dat je extrusion width te laag staat maar dat dit niet opvalt als je een kleine laagdikte gebruikt. zet je extrusion width eens op 0.4

Verwijderd

WeeDzi schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:29:
hij zit ook niet te hoog dat zeg ik niet.....

het heeft te maken met het feit dat je extrusion width te laag staat maar dat dit niet opvalt als je een kleine laagdikte gebruikt. zet je extrusion width eens op 0.4
Mhm, Ik gebruik Cura, ik denk niet dat die zo een optie heeft.
Gewoon omdat het vrij gemakkelijk en user friendly is en nog redelijk wat opties heeft,
Al hoop ik er wat meer komen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
volgens mij heeft Cura ook die optie, en probeer anders een je nozzle diameter te veranderen..... Beetje een paardemiddel want je hebt liever dat het op te lossen is in de GCode maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.......

Niet alle nozzle hebben precies de goede afmetingen, als je bv 0,4mm besteld kan het best zijn dat ie 0.42 is. Hier houd je gcode programma ook rekening mee. Meet bijv eens een stukje plastic dat je vrij in de lucht hebt geextrudeerd en vul dat in bij je nozzle diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ik zie het dan al denk ik,

Volgens mij als ik mijn anologe schuifmaat moet geloven die op 5 honderste juist zou moeten zijn is ie 0.3 (het geextrude plastic)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Dat meten van je extruded plastic werkt niet bepaald goed heb ik vernomen, de diameter die je meet is niet de diameter van je nozzle doordat je plastic krimpt/uitzet nadat hij de nozzle verlaat. Die-swell heette dat dacht ik.

Trouwens, probeer eens een single-wall calibration piece te printen. Lijkt er op dat je je extrusion multiplier (of je filament diameter) niet goed hebt staan.

[ Voor 26% gewijzigd door India Sierra op 21-09-2013 17:05 ]

Verwijderd

Tja ik heb mijn fillement gemeten met dezelfde schuifmaat dus 0.05 precies, en hij zou 2.9 moeten zijn,

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Kan ook zijn dat je e-steps niet helemaal kloppen

Verwijderd

Tja de maker heeft die ingesteld,

Hij zegt hij er een kilo had doorgejaagt en dit nummer uitkwam ofzo,

Ook me eerste laagjes kloppen, het is pas bij een hogere laag hij niet echt meer klopt lijkt het me

Maar het is wel zo als ik een streepje zet bij 10mm, ik doe in prontrface extrude 10mm, dat hij er nog 3mm van zit ofzo.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Als er maar 7 van de 10 mm uit komt klopt er toch iets niet. Maargoed, als alles klopt zou ik het ook niet weten.

Verwijderd

Net efe weer getest en het lijkt meer een 1.5 mm off, als ik hem zet op een bepaalde afstand zoals 12mm.

Maar dan vin ik het raar dat vb bij de eerste lagen hij juist genoeg fillement geeft,als die axis fout is, dan zou hij juist te weinig moete geven en niet net gepast volgens mij?

Ik ga straks kijke als ik hem retract of hij de goede maat terug gaat, kan zijn dat het friction is in de hotend ofzo.

Nog een klein vraagje:
http://puu.sh/4wOlp.jpg
Dit is iets ik vaak heb in mijn eerste layer,
Mijn skirts zie je van die golfjes,
En in mijn eerste layer ook, en heb ik ook iets raar dat als hij de ene helft van de blok proper glad print, en de andere kant met golfjes zoals je kunt zien,

Dit is btw PLA. (Bij deze laag viel het trouwens nog mee, heb soms dat het er vrij hoger gaat)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2013 21:49 ]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

het lijkt wel of je daar enorm veel aan het over-extruderen bent. Vooral als ik rechts naar je skirt kijk, daar zie ik waar je nozzle op het filament heeft gedrukt en eromheen is een randje dat omhoog staat waar je nozzle er niet op drukte (je nozzle hield daar op zeg maar).

Verwijderd

btw ik heb 3 lijnen skirt, gewoon dat je dat weet, ik deed dit zodat ik dan al kan zien of hij lvl is,

Ook heb ik die picture ernet nu geprint: http://puu.sh/4wR1v.jpg

Ziet eruit dat de retraction redelijk goed werkte of niet?

Ik heb nu ook mijn nozzle op 0.3 gezet, wanneer hij normaal 0.35 zou moeten zijn due de extruded plastic was 0.3
Kan dat zijn? dat het toch 0.35 is.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Dat weet ik niet precies, ligt aan de maker van je hotend (eerder het material wat gebruikt is). Zou kunnen maar ook weer niet.

Verder, in je plaatje is heel veel stringing. Dat kan liggen aan je retraction maar ook aan je temperatuur, probeer eens wat minder heet te printen (als dat mogelijk is, niet te koud printen).

Edit: Dat "geribbelde" kan dat niet een losse riem of iets anders in de constructie zijn? Lijkt me sterk dat hij dit echt zelf doet printen.

[ Voor 18% gewijzigd door India Sierra op 21-09-2013 22:56 ]

Verwijderd

Mhm, Tja het kan altijd maar de andere kant heeft hij dit totaal niet? Ook niet bij hogere lagen aleen bij de eerste laag,
Mijn X band is perfect, maar Y zou wat strakker kunnen, maar betwijfel dat het is om eerlijk te zijn.
Dan zou hij overal dit probleempje moete hebben toch?

Ook is mijn retraction atm 8mm op 10mm/s
En ik heb een Jhead Mk4, normaal zou die ook wat meer stringe en PLA heeft ook meer aanleiding om te stringe heb ik gelezen

klein tipje, gebruik gwn een lighter (klein gas brandertje) en brand die strings eraf met snel eens over te gaan zodat uw product niet beschadigd word, werkte super hier ^^

edit:
Heb de belts wat aangespannen en wat olie erop gesmeerd en me eerste skirts dat ik deed wat bijna heel mijn build oppervlakte gebruikte, leek erg goed, en geen golfjes meer,
Nu probeer ik snel die piramide weer te doen, aleen de skirt en eventueel eerste laag, hopelijk is het opgelost ^^

Nu zo ik aleen wel mijn retraction wat beter zien :P

Mijn skirt nu: http://puu.sh/4wVQI.jpg

Ben best blij, als je nu de eerste laag bekijkt die voorheen beetje vol zat met hills: http://puu.sh/4wW1L.jpg

normaal zullen de prints nu ook wel wat precieser zijn als de belt niet goed was voorheen/olie

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2013 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Juist niet overal een probleempje aangezien het (bijvoorbeeld) je Y riem is waardoor je in een bepaalde richting er last van zou kunnen hebben. Ik had eenzelfde iets met mijn Z-wobble, die was ook maar aan ee kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Dat ziet er idd al veel beter uit. :)

Vanuit hier ook wat verbeteringen, het bouwen van mijn printer is van dit topic vervuilen verhuisd naar een tweakblog, al gaat de voortgang een beetje traag atm. Iig, de link staat voortaan ook in mn sig. Have fun reading. :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
Inmiddels de prusa i3 gebouwd, maar nu loop ik toch tegen een probleempje aan. Aansturing loopt via Megatronics bordje. Wanneer ik de boel aansluit en pronterface/repetier-host opstart, kan ik via manual control de assen bewegen. Manual extruden (om extruder te testen) lukt echter niet, de motor blijft stil. Het volgende al geprobeerd:
  1. extruder heater aanzetten, anders zegt hij "cold extrusion prevented" :)
  2. stepper drivers omgewisseld, alle drivers werken gewoon
  3. stekker van extruder motor op x-mot uitgang: nu kan ik de extruder stappenmotor gewoon bedienen via manual control van de x-as.
Manual extrusion moet toch mogelijk zijn ivm wisselen filament etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik neem aan dat je marlin hebt, maar desondanks een raar iets. Ik heb zelf ook megatronics bordje (V2) en hier gaat dat wel gewoon. Staat er nergens in de firmware iets wat dit verhindert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Idd, firmware checken. Kan ook zijn dat de pronterface/repetier-host het wel aan wil spreken, maar dat je pins.h file niet helemaal klopt. (marlin) Ik kan je helaas ook niet verder helpen, heb Ramps 1.4.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
thehawk007 schreef op zondag 22 september 2013 @ 15:30:
Staat er nergens in de firmware iets wat dit verhindert?
FiXeL schreef op zondag 22 september 2013 @ 15:34:
maar dat je pins.h file niet helemaal klopt. (marlin)
De firmware is meegeleverd, dus ging er eigenlijk vanuit dat het gewoon goed zou zijn. Wanneer ik extrude of retract geklikt heb, gaat de extruder led op het bordje wel non-stop knipperen, weet niet of je daar wat aan af kan leiden?
iig bedankt voor de tips. ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan vinden in de firmware of pins.h.

EDIT: heb de firmware even gedownload, configuration.h ingevuld en opnieuw geupload naar de Megatronics. Nu kan ik inderdaad wel de extruder laten draaien oOo

[ Voor 10% gewijzigd door leenm op 22-09-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Haha mooi :)

Ik persoonlijk vind de megatronics een heel fijn bordje, vooral de leds zijn handig dat je kunt zien wat er allemaal aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed dat hij eindelijk dan werkt ^^

Ook heb ik hier nu een foto van nog een voorbeeld dat hij niet helemaal bij mij afsluit,
http://puu.sh/4xB5P.jpg

De laatste laag is het zo alsof het wat raftie achtig is. op somige plaatse meestal in het midde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Het eerste wat ik zie is dat je heatbed niet level is (boven is je skirt helemaal platgedrukt totdat hij doorzichtig is, rechts bijvoorbeeld niet). Je lijkt me daarnaast ook wat last te hebben van over-extrusion. Met raftie-achtig weet ik niet precies wat je bedoeld maar het zal denk ik wel te maken hebben met je over-extrusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://puu.sh/4xFdt.jpg dit bedoel ik met soort van raft,

Tja ik dacht dat het niet zo erg is met die skirt dat hij dat wel van zelf oplost na een layer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een kennis van me heeft eens de moeite genomen om een duidelijke handleiding te schrijven voor een Kossel printer

zie: http://kossel.stuifmail.nl/

Ben toch wel onder de indruk voor minder dan 500 euro.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
Ziet er goed uit! Een van de lastigste dingen bij het bouwen van een 3D printer vond ik tocht wel het vinden van goede handleidingen. Komt natuurlijk ook door de vele modellen en mogelijkheden, maar zo duidelijk heb ik het nog niet vaak gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B_FORCE schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:12:
Een kennis van me heeft eens de moeite genomen om een duidelijke handleiding te schrijven voor een Kossel printer

zie: http://kossel.stuifmail.nl/

Ben toch wel onder de indruk voor minder dan 500 euro.
Toch wel jammer dat hij de elektronica zo kort bekijkt Azteek en RAMPS? er zijn veel meer opties die van laag geprijst naar hoger. azteek is juist eentje die ik niet als favo zou bestempelen. Ook haalt hij veel dingen door elkaar qua namen wat weer voor verwarring kan leiden bij anderen.

Hij gaat veel uit van zijn eigen ideale situatie. Prima verder hoor maar een aantal opties had geen kwaad gekund. Bv openbeam ipv alu extrusie profielen, je hebt bv niet een direct een direct drive extruder nodig een geared had ook prima gekund en dan ben je weer een stuk minder kwijt. enz enz

maar dikke prima dat hij het online zet

Grootste minpunt aan zijn site vind ik wel dat je bij hem onderdelen kan bestellen.... maar alleen in PLA. Dat lijkt me helemaal geen fijne keuze voor onderdelen als de extruder en het hotendplatvorm.

[ Voor 9% gewijzigd door WeeDzi op 24-09-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
WeeDzi schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:01:
[...]

Toch wel jammer dat hij de elektronica zo kort bekijkt Azteek en RAMPS? er zijn veel meer opties die van laag geprijst naar hoger. azteek is juist eentje die ik niet als favo zou bestempelen. Ook haalt hij veel dingen door elkaar qua namen wat weer voor verwarring kan leiden bij anderen.

Hij gaat veel uit van zijn eigen ideale situatie. Prima verder hoor maar een aantal opties had geen kwaad gekund. Bv openbeam ipv alu extrusie profielen, je hebt bv niet een direct een direct drive extruder nodig een geared had ook prima gekund en dan ben je weer een stuk minder kwijt. enz enz

Grootste minpunt aan zijn site vind ik wel dat je bij hem onderdelen kan bestellen.... maar alleen in PLA. Dat lijkt me helemaal geen fijne keuze voor onderdelen als de extruder en het hotendplatvorm.
Kun je misschien iets meer vertellen over welke opties er nog zijn voor elektronica?
Evenals welke dingen hij precies door elkaar haalt?
Dan kan dat evt verbetert worden :)

Hij vertelde zelf dat de handleiding nog in de maak is, dus alle tips zijn welkom.
Uiteraard heeft hij voornamelijk beschreven hoe hij een werkend geheel heeft gekregen.
Hij is ook net begonnen, en vond het vooral jammer dat er nergens een duidelijke handleiding te vinden was. (volgens mij staat dat ook ergens in de handleiding)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:42
Ik heb zelf voor mijn Mendelmax 1.5 de extrusions bij http://www.motedis.com besteld. Komt uit Duitsland, korte levertijd en relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor elektronica heb je bijvoorbeeld
Sanguinololu
megatronics
minitronics
Brainwave
melzi
En zo zijn er echt nog wel meer te vinden

Zo heeft hij het bv over een Jhead hotend en dat hij de metalen versie heeft. Maar Jhead is juist een concept om PEEK heen gebouwd. Daar komen nu allemaal metalen hotends bij maar die heten ieder anders. De maten van de openbeam en zijn voorstel van misumi komen bv niet overeen. Openbeam welke heb je dan nodig 10x10xde maat of 15x15xdemaat

zo noemt hij nog een paar winkels op terwijl hij de nederlandse winkels gewoon overslaat.

Dat is gewoon research wat hij zelf kan doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dearn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:56
Sinds kort ben ik veel aan het lezen en serieus aan het kijken naar 3D printer. Ik wil er in eerste instantie hobbymatig mee aan de gang en op een later moment misschien wat parts printen voor mijn webshop in arcadeonderdelen. Nu zie ik het niet zo zitten om allemaal losse onderdelen overal vandaan te halen, het zal dus een kit moeten worden.

Nu zag ik in de openingspost een aantal modellen staan, waarbij de Makerfarm i3 8" mij het meeste aanspreekt vanwege de mogelijkheid om PLA en ABS te printen en deze een SD slot heeft. Daarnaast zie ik dat er nog een ander model beschikbaar komt, de Kossel Clear (@ kickstarter momenteel). Deze printer heeft een hele andere opzet. Is het de moeite waard hier op te wachten?

DrLuigi ik zie dat jij de MakerFarm in bezit hebt, bevalt deze? Mocht ik voor deze printer gaan, is het dan verstandig enkele spare parts bij te bestellen? Kun je dan ook aangeven welke en waarom?

Op het web zie ik vele soorten printkoppen als Magma en J-Heads. Kan mij iemand hier wat meer informatie over geven? Ik ben dan met name benieuwd waarom er 2 soorten diameters te verkrijgen zijn, 1,75/ 3mm. Heeft een kleinere diameter een beter resultaat?

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen :-)

[ Voor 0% gewijzigd door dearn op 24-09-2013 13:57 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
dearn schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:30:

Op het web zie ik vele soorten printkoppen als Magma en J-Heads. Kan mij iemand hier wat meer informatie over geven? Ik ben dan met name benieuwd waarom er 2 soorten diameters te verkrijgen zijn, 1,75/ 3mm. Heeft een kleinere diameter een beter resultaat?
Dat zijn de diameters van het filament, niet de printkop. Printkoppen komen in maten als 0.35, 04, 0.5mm etc.

Is die Kossel Clear niet gewoon een grap? Waarom via audio een printer aansturen, terwijl het hele concept met Gcode al uitgekristalliseerd is? Bovendien lijkt mij het ook een rotzooi geven met die vloeistoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dearn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:56
Roamor schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:54:
[...]

Dat zijn de diameters van het filament, niet de printkop. Printkoppen komen in maten als 0.35, 04, 0.5mm etc.

Is die Kossel Clear niet gewoon een grap? Waarom via audio een printer aansturen, terwijl het hele concept met Gcode al uitgekristalliseerd is? Bovendien lijkt mij het ook een rotzooi geven met die vloeistoffen.
Als ik het goed begrijp maakt de filament diameter dan niets uit? Heeft diameter van de printkop zelf nog invloed op de kwaliteit van de print?

De Kossel Clear heeft 3 verticaal bewegende assen (delta), ik doel op deze klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinculum
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2024
WeeDzi schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:01:
[...]

Ik ben degene die de handleiding aan het maken is. B_force had de link al geplaatst voor ik het wist. ;)
Dank voor je opmerking in ieder geval.
Je hebt gelijk, ik heb de keus beperkt gehouden. Er staat ook op de eerste pagina:
Dit is een beschrijving van mijn persoonlijke printer. Er zijn meerdere wegen naar Rome maar dit zijn de keuzes die ik gemaakt heb. Het doel was om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven.

Je commentaar van de extruder is correct maar zoals ik schreef was het doel om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Daarom de keus voor deze extruder. Wat electronica betreft zijn er idd veel alternatieven. Ik schrijf ook dat het een persoonlijke keus is en dat ik persoonlijk voor RAMPS of Azteeg zou kiezen.
PLA is de enige optie idd omdat ik geen heated bed heb. Maar in mijn mening is dat juist een voordeel. PLA vervormd veel minder dan ABS dus is het voor de extruder meer geschikt. Wat warmte betreft heb ik er eigenlijk geen problemen mee. Ook het platform niet. En je hoeft ook geen kit te kopen... ;) De ontwepen zijn poen source dus je kunt ze ook door iemand anders laten printen hoor.

Taalfouten en benamingen zijn goede punten. Pest is dat voor 90% van de termen geen goede NL vertaling is. Eigenlijk wilde ik helemaal geen NL doen, alleen engels. J-Head is net als Walkman en Asperine een merknaam maar in de praktijk word alles wat die vorm heeft een J-head of compatible genoemd.

Anyway, commentaar is altijd welkom en ik doe mijn best om er iets goeds van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snap ik en de poging is voor 95% de goede richting op alleen jammer dat er niet beter en eenduidiger instaat dat er voor meer dingen andere oplossingen zijn. Dat eerst heb ik blijkbaar dus gemist en vandaar dat het wat eenrichtings gevoel geeft.

en waarom heb je Boriumsilicaat glas terwijl je dat eigenlijk niet nodig hebt, dat wordt namelijk gebruikt als je een heatbed eronder wilt monteren. Maar ik neem aan dat je dat als optie gebruikt.

Verder weet ik dat de onderdelen opensource zijn ik heb ze namelijk al een paar keer geprintin 2012 van de originele kossel.

maar goed initiatief anyway, was dus ook niet een steek neer maar een steek op om het zo te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dearn schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:30:
Sinds kort ben ik veel aan het lezen en serieus aan het kijken naar 3D printer. Ik wil er in eerste instantie hobbymatig mee aan de gang en op een later moment misschien wat parts printen voor mijn webshop in arcadeonderdelen. Nu zie ik het niet zo zitten om allemaal losse onderdelen overal vandaan te halen, het zal dus een kit moeten worden.

Nu zag ik in de openingspost een aantal modellen staan, waarbij de Makerfarm i3 8" mij het meeste aanspreekt vanwege de mogelijkheid om PLA en ABS te printen en deze een SD slot heeft. Daarnaast zie ik dat er nog een ander model beschikbaar komt, de Kossel Clear (@ kickstarter momenteel). Deze printer heeft een hele andere opzet. Is het de moeite waard hier op te wachten?

DrLuigi ik zie dat jij de MakerFarm in bezit hebt, bevalt deze? Mocht ik voor deze printer gaan, is het dan verstandig enkele spare parts bij te bestellen? Kun je dan ook aangeven welke en waarom?

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen :-)
3.0 is standaard bij Makerfarm en zou niet veranderen,
Spare parts? waarom? Als er iets stuk is bij arrival zeg het efe en hij stuurt een nieuwe op,

Ik zou voor de Jhead zeker gaan, als je wilt erna kun je nog een magma of prusa nozzle kopen (full metal)
Maar Jhead kan PLA wat full metal nozzles nog wat last met durven te hebben.

Ik zou later eventueel voor de prusa nozzle gaan gewoon sinds hij in redelijk wat winkels te koop is. en relatief goedkoop (70e)
Aleen wacht ik zelf nog tot er wat verbeteringen in zitten sinds het nu pas de tweede versie is,

Zelf ben ik tevreden van mijn makerfarm, aleen kun je ook altijd eens solidoodle bekijken, ook ong dezelfde prijs, Ik weet niet of hij echter beter is maar ik vermeld dit gewoon even.
Ik zou zelf voor 0.35 of 0.4 gaan, hoeken zijn fijner en ik wacht liever de 15min langer en een mooiere print krijgen.

erna kun je dan ook nog altijd abs of PLA kopen en een spare extrusion parts maken, ze gaan niet al te snel kapot bij mij, maar je weet nooit ^^

ps waarom geen magma? tja ik dacht ABS er nog redelijk mee ging, maar PLA is echt een merde,
en heb ook al mensen met ABS zien vloeken dus ik zou het zelf niet direct aanbevelen.
Ik heb er natuurlijk geen en weet dit niet zeker, maar uit andere mensen hun ervaring..

als je nog een vraag erover hebt ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Goed initiatief Vinculum! Er staat idd vrij weinig info op het net, en het is op dit moment voor een beginner (ik ook) best wel zoeken om alle juiste informatie te vinden. Het staat overal wel op het net, maar een duidelijke bouwbeschrijving is er niet bij. Zelf heb ik voor mn printer in aanbouw ook Ramps genomen, maar later las ik dat Megatronics ook compatible is met de Marlin firmware voor delta printers, dus had ik achteraf beter voor megatronics kunnen gaan.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:53:
Goed initiatief Vinculum! Er staat idd vrij weinig info op het net, en het is op dit moment voor een beginner (ik ook) best wel zoeken om alle juiste informatie te vinden. Het staat overal wel op het net, maar een duidelijke bouwbeschrijving is er niet bij. Zelf heb ik voor mn printer in aanbouw ook Ramps genomen, maar later las ik dat Megatronics ook compatible is met de Marlin firmware voor delta printers, dus had ik achteraf beter voor megatronics kunnen gaan.
Enige reden waarom?
Sinds ik niet direct een reden kan vinden waarom die zoveel beter zou zijn om eerlijk te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ben aan mijn 1e printje toe. Gaat allemaal prima, alleen extrude er niets....

Moet je het filament helemaal tot onderin de printkop duwen bij het 'laden'? Ik heb hem laten voorverwarmen, maar toen ik hem er net weer uit trok, was er nog niets gesmolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:15:
Ben aan mijn 1e printje toe. Gaat allemaal prima, alleen extrude er niets....

Moet je het filament helemaal tot onderin de printkop duwen bij het 'laden'? Ik heb hem laten voorverwarmen, maar toen ik hem er net weer uit trok, was er nog niets gesmolten.
Ik doe hem meestal er een deel in (wanneer het warm is)(tot hij zeker in het gat zit)
En dan extrude ik tot dat er wat uitkomt,
Vaak doe ik ook met potlood wat streepjes op de fillement gwn zodat ik zeker ben het naar beneden vlotjes gaat.

Soms moet je eens je fillement afknippe op een hoek, dan gaat hij vaak er makkelijker tot het einde in van de eerste keer ipv extrude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:06:
[...]

Enige reden waarom?
Sinds ik niet direct een reden kan vinden waarom die zoveel beter zou zijn om eerlijk te zijn :P
Hmja, als ik dit verhaal mag geloven dan heeft Megatronics iets meer features dan Ramps, maar met en beetje knutselen kom je in feite op het zelfde uit.

Idd, er zit niet zoveel verschil in, alleen heeft megatronics wel standaard een SD kaart slot, (bij ramps moet je die bijbestellen, externe print) standaard ondersteuning voor thermocouples, (voor als je richting nylon/polycarbonaat wilt, is bij Ramps ook een externe print) LCD moet je zelf op ramps solderen, Megatronics heeft een connector, en Megatronics heeft een speakertje voor foutmeldingen en Ramps weer niet... Maar idd, zoveel meerwaarde heeft het eigenlijk niet gezien beide boardjes hetzelfde doen. Alleen is de megatronics iets goedkoper als je wel een aantal features wilt die standaard niet op Ramps zitten.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mhm ik heb niks hier moete solderen voor die LCD erop te krijge, maar da komt miss door makerfarm dat zij dat het al geïnstalleerd hadden.

Ach jah ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Bedankt, probleem was dat de extruder idler niet hard genoeg drukte. Nu zowaar een 1e print geslaagd. Nu calibreren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:01:
[...]

Bedankt, probleem was dat de extruder idler niet hard genoeg drukte. Nu zowaar een 1e print geslaagd. Nu calibreren. :)
Super, Welke printer had je weer prusa i3 zeker?

succes met je printer ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Zelfgebouwde i3 idd, kostte ongeveer 450. En een hoop uren..... ;)
Pagina: 1 ... 4 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.