eeuhm dat bedoelde ik maakte een foutje bij de snelheid, hoe langzamer hij draait des te warmer hij wordt.....
kronkeltje.... sry voor de misinformation
kronkeltje.... sry voor de misinformation
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Ik wou nog efe zeggen dat het was due de tempratuur dat wat te laag was, De vorige layer en de nieuwe plakte waarschijnlijk niet goed aan elkaar waardoor hij niet goed printe.Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 10:06:
Ziet er al erg proper uit ^^
Kan niet wachte tot hij af is!
Btw ga jij ook proberen zo een Z auto calibiration erop te zetten?
Heb gewoon al de laatste tijd er een paar zien rondvliegen op het internet en die dingen zijn er best gaaf uit ^^
Sinds je vaak geen perfecte platte prints krijgt door niet goed te kalibreren.
En ja normaal kun je nog een 2de printer gebruiken met die PSU als hij werkelijk 34A geeft,
Een printer heeft normaal zo een 17 nodig dacht ik.
Btw leuke sleeving
Ik heb hier ook wat blauwe liggen, maar gwn veel te lui dit te doen lol.
Edit:
Weet iemand wat dit is ?
[afbeelding]
Volgens mij misschien de nozzle die te dicht is om het bed?
Die tearing die je daar een beetje ziet, spotjes waar geen plastic geprint was .
Andersom kun je natuurlijk ook redeneren dat je om 'm vast te zetten op een punt veel minder stroom door die spoeltjes hoeft te sturen.rapsac schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:19:
Met een geared extruder moet je motor meer toeren maken dan bij een direct drive. Verder maakt het bij stappenmotoren niet uit of ze zwaar belast worden en/of veel toeren moeten draaien. Het heetste worden ze als ze stil staan (belast of niet) maar wel bekrachtigd zijn. De stroom door de windingen wordt juist minder als het toerental stijgt (helaas).
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR
Verwijderd
Ik heb er een deftige 120mm fan erop voor de zekerheid sinds ik al skipping heb gehad, en gewoon zodat ik zeker ben dat het probleem niet zou zijn heb ik die er altijd op blazen,leenm schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:45:
Zo, eindelijk ook aan de bouw van mn Prusa i3 begonnen. Na een tijd overal onderdelen vandaan te sprokkelen, heb ik maar besloten de rest (voornamelijk electronics etc) gewoon te bestellen. Misschien dat je met zoeken ergens anders een paar euro kan besparen op onderdelen, maar al die verzendkosten tikken ook leuk aan als je overal besteld.
Het was trouwens lastig een fatsoenlijke BOM te vinden van de prusa i3. En dan vooral wat betreft boutjes, moertjes enz. Komt waarschijnlijk ook omdat er zoveel varianten zijn, maar het betekent wel wat trial and error.
Zaterdag komt hopelijk de laatste bestelling binnen, laat het weekend maar komen
Bij de electronics ziten een aantal kleine heatsinkjes voor de stepper drivers. Moet daar ook een fan op, of is dat niet nodig?
Ok, is misschien wel goed dan. Mn Megatronics bordje heeft 2 fan uitgangen, dus daar hoef ik het niet voor te laten. En een bak oude pc onderdelen heb ik ook nog wel ergens.Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:53:
Ik heb er een deftige 120mm fan erop voor de zekerheid sinds ik al skipping heb gehad, en gewoon zodat ik zeker ben dat het probleem niet zou zijn heb ik die er altijd op blazen,
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Dank uTD-er schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 12:05:
Nou volgens mij had je dat met een 3D printer niet netter gekregen
[ Voor 11% gewijzigd door FiXeL op 15-09-2013 16:54 ]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 20:23 ]
in principe is er niet echt een ombouw kit voor het frame.... je kan waarschijnlijk wel wat onderdelen weer gebruiken. De plastic parts moet je opnieuw hebben en de andere frame onderdelen ook. dus denk dat je voor 70-90 euro wel klaar kan zijnbeOnt schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:02:
Ik heb momenteel een prusa i2, en ben er overigens ook al een tijdje niet meer mee bezig geweest.
Nu zag ik dat er een iteratie3 bestaat.
Bestaat er ergens een kit om deze te upgraden naar versie3? (Aan de onderdelen te zien wellicht niet)
[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 16-09-2013 20:34 ]
Leuk om te zienVerwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:22:
Net efe me website trg opgezet en eens wat geprobeerd om die webcam eens werkend te krijgen ^^
Het is maar een ipodtouch 4 als webcam, maar heb gewoon niks anders hier liggen haha ;P
als je snel bent kun je het eventueel nog zien ^^
sinds het een vrij korte print is
http://luigisprinter.nl.ae/
(Staat bij control)
Verwijderd
Tja von deze positie atm besteWeeDzi schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:33:
[...]
in principe is er niet echt een ombouw kit voor het frame.... je kan waarschijnlijk wel wat onderdelen weer gebruiken. De plastic parts moet je opnieuw hebben en de andere frame onderdelen ook. dus denk dat je voor 70-90 euro wel klaar kan zijn
bv deze aanbieding, gewoon uit nederland
@luigi
je moet het licht ff aandoen of de camera wat dichterbij zetten
Dat frame heb ik gekocht ziet er wel goed uit. Ik heb alleen nog geen tijd om het geheel op te bouwen.WeeDzi schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:33:
[...]
in principe is er niet echt een ombouw kit voor het frame.... je kan waarschijnlijk wel wat onderdelen weer gebruiken. De plastic parts moet je opnieuw hebben en de andere frame onderdelen ook. dus denk dat je voor 70-90 euro wel klaar kan zijn
bv deze aanbieding, gewoon uit nederland
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 21:07 ]
Verwijderd
Dit dus, hier kwam ik ook al acht sinds die zit er op mijn spoelhouder een stukje karton dat als rem fungeerdfrickY schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 09:43:
Het probleem lijkt mij juist dat hij té soepel draait. Daardoor komen de windingen los en kunnen over elkaar gaan schuiven, waardoor hij zichzelf vast kan trekken.
Idealiter is een spindel strak gewonden en blijft alles keurig op zijn plek liggen tot het wordt afgerold.
Verwijderd
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 17:25 ]
Verwijderd
Dat zou kunnen inderdaad, maar als ie niet soepel draait dan trekt de rol als het plastic aan de ene kant zit teveel naar 1 kant en als het plastic aan de andere kant zit de andere kant op. Je ziet dan een duidelijk golfpatroon bij het printen.frickY schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 09:43:
Het probleem lijkt mij juist dat hij té soepel draait. Daardoor komen de windingen los en kunnen over elkaar gaan schuiven, waardoor hij zichzelf vast kan trekken.
Idealiter is een spindel strak gewonden en blijft alles keurig op zijn plek liggen tot het wordt afgerold.
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door frickY op 17-09-2013 21:58 ]
[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 18-09-2013 13:14 ]
Maar ik ga sowieso weer eens wat lagere temps proberen. Dan krijg ik misschien ook een meer matte finish, in plaats van de glans die ik nu vaak heb.Melting temperature: 175 °C
Nozzle temperature: 190°C - 220°C
[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 18-09-2013 19:25 ]
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door WeeDzi op 18-09-2013 21:16 ]
Verwijderd
Verwijderd
Tja het lijkt me gewoon niet dat hij te hoog zit sinds hij de eerste laag de lijntjes plat drukte.WeeDzi schreef op woensdag 18 september 2013 @ 22:16:
nee shell thickness zou de buitenste rand moeten zijn die hij gaat opvullen met contour lijnen. hij legt daar als het goed is 2/0.35=6 a7 lijnen in
tenzij je de shell lines gefixed op 2 of 3 hebt staan
Verwijderd
Verwijderd
Mhm, Ik gebruik Cura, ik denk niet dat die zo een optie heeft.WeeDzi schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:29:
hij zit ook niet te hoog dat zeg ik niet.....
het heeft te maken met het feit dat je extrusion width te laag staat maar dat dit niet opvalt als je een kleine laagdikte gebruikt. zet je extrusion width eens op 0.4
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door India Sierra op 21-09-2013 17:05 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2013 21:49 ]
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door India Sierra op 21-09-2013 22:56 ]
Verwijderd
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2013 00:21 ]
thehawk007 schreef op zondag 22 september 2013 @ 15:30:
Staat er nergens in de firmware iets wat dit verhindert?
De firmware is meegeleverd, dus ging er eigenlijk vanuit dat het gewoon goed zou zijn. Wanneer ik extrude of retract geklikt heb, gaat de extruder led op het bordje wel non-stop knipperen, weet niet of je daar wat aan af kan leiden?FiXeL schreef op zondag 22 september 2013 @ 15:34:
maar dat je pins.h file niet helemaal klopt. (marlin)
[ Voor 10% gewijzigd door leenm op 22-09-2013 19:49 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ziet er goed uit! Een van de lastigste dingen bij het bouwen van een 3D printer vond ik tocht wel het vinden van goede handleidingen. Komt natuurlijk ook door de vele modellen en mogelijkheden, maar zo duidelijk heb ik het nog niet vaak gezien!
Toch wel jammer dat hij de elektronica zo kort bekijkt Azteek en RAMPS? er zijn veel meer opties die van laag geprijst naar hoger. azteek is juist eentje die ik niet als favo zou bestempelen. Ook haalt hij veel dingen door elkaar qua namen wat weer voor verwarring kan leiden bij anderen.B_FORCE schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:12:
Een kennis van me heeft eens de moeite genomen om een duidelijke handleiding te schrijven voor een Kossel printer
zie: http://kossel.stuifmail.nl/
Ben toch wel onder de indruk voor minder dan 500 euro.
[ Voor 9% gewijzigd door WeeDzi op 24-09-2013 12:04 ]
Kun je misschien iets meer vertellen over welke opties er nog zijn voor elektronica?WeeDzi schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:01:
[...]
Toch wel jammer dat hij de elektronica zo kort bekijkt Azteek en RAMPS? er zijn veel meer opties die van laag geprijst naar hoger. azteek is juist eentje die ik niet als favo zou bestempelen. Ook haalt hij veel dingen door elkaar qua namen wat weer voor verwarring kan leiden bij anderen.
Hij gaat veel uit van zijn eigen ideale situatie. Prima verder hoor maar een aantal opties had geen kwaad gekund. Bv openbeam ipv alu extrusie profielen, je hebt bv niet een direct een direct drive extruder nodig een geared had ook prima gekund en dan ben je weer een stuk minder kwijt. enz enz
maar dikke prima dat hij het online zet
Grootste minpunt aan zijn site vind ik wel dat je bij hem onderdelen kan bestellen.... maar alleen in PLA. Dat lijkt me helemaal geen fijne keuze voor onderdelen als de extruder en het hotendplatvorm.
[ Voor 0% gewijzigd door dearn op 24-09-2013 13:57 . Reden: typos ]
Dat zijn de diameters van het filament, niet de printkop. Printkoppen komen in maten als 0.35, 04, 0.5mm etc.dearn schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:30:
Op het web zie ik vele soorten printkoppen als Magma en J-Heads. Kan mij iemand hier wat meer informatie over geven? Ik ben dan met name benieuwd waarom er 2 soorten diameters te verkrijgen zijn, 1,75/ 3mm. Heeft een kleinere diameter een beter resultaat?
Als ik het goed begrijp maakt de filament diameter dan niets uit? Heeft diameter van de printkop zelf nog invloed op de kwaliteit van de print?Roamor schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:54:
[...]
Dat zijn de diameters van het filament, niet de printkop. Printkoppen komen in maten als 0.35, 04, 0.5mm etc.
Is die Kossel Clear niet gewoon een grap? Waarom via audio een printer aansturen, terwijl het hele concept met Gcode al uitgekristalliseerd is? Bovendien lijkt mij het ook een rotzooi geven met die vloeistoffen.
Ik ben degene die de handleiding aan het maken is. B_force had de link al geplaatst voor ik het wist.WeeDzi schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:01:
[...]
Toch wel jammer dat hij de elektronica zo kort bekijkt Azteek en RAMPS? er zijn veel meer opties die van laag geprijst naar hoger. azteek is juist eentje die ik niet als favo zou bestempelen. Ook haalt hij veel dingen door elkaar qua namen wat weer voor verwarring kan leiden bij anderen.
Hij gaat veel uit van zijn eigen ideale situatie. Prima verder hoor maar een aantal opties had geen kwaad gekund. Bv openbeam ipv alu extrusie profielen, je hebt bv niet een direct een direct drive extruder nodig een geared had ook prima gekund en dan ben je weer een stuk minder kwijt. enz enz
maar dikke prima dat hij het online zet
Grootste minpunt aan zijn site vind ik wel dat je bij hem onderdelen kan bestellen.... maar alleen in PLA. Dat lijkt me helemaal geen fijne keuze voor onderdelen als de extruder en het hotendplatvorm.
Verwijderd
3.0 is standaard bij Makerfarm en zou niet veranderen,dearn schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:30:
Sinds kort ben ik veel aan het lezen en serieus aan het kijken naar 3D printer. Ik wil er in eerste instantie hobbymatig mee aan de gang en op een later moment misschien wat parts printen voor mijn webshop in arcadeonderdelen. Nu zie ik het niet zo zitten om allemaal losse onderdelen overal vandaan te halen, het zal dus een kit moeten worden.
Nu zag ik in de openingspost een aantal modellen staan, waarbij de Makerfarm i3 8" mij het meeste aanspreekt vanwege de mogelijkheid om PLA en ABS te printen en deze een SD slot heeft. Daarnaast zie ik dat er nog een ander model beschikbaar komt, de Kossel Clear (@ kickstarter momenteel). Deze printer heeft een hele andere opzet. Is het de moeite waard hier op te wachten?
DrLuigi ik zie dat jij de MakerFarm in bezit hebt, bevalt deze? Mocht ik voor deze printer gaan, is het dan verstandig enkele spare parts bij te bestellen? Kun je dan ook aangeven welke en waarom?
Op het web zie ik vele soorten printkoppen als Magma en J-Heads. Kan mij iemand hier wat meer informatie over geven? Ik ben dan met name benieuwd waarom er 2 soorten diameters te verkrijgen zijn, 1,75/ 3mm. Heeft een kleinere diameter een beter resultaat?
Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen :-)
Verwijderd
Enige reden waarom?FiXeL schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:53:
Goed initiatief Vinculum! Er staat idd vrij weinig info op het net, en het is op dit moment voor een beginner (ik ook) best wel zoeken om alle juiste informatie te vinden. Het staat overal wel op het net, maar een duidelijke bouwbeschrijving is er niet bij. Zelf heb ik voor mn printer in aanbouw ook Ramps genomen, maar later las ik dat Megatronics ook compatible is met de Marlin firmware voor delta printers, dus had ik achteraf beter voor megatronics kunnen gaan.
Verwijderd
Ik doe hem meestal er een deel in (wanneer het warm is)(tot hij zeker in het gat zit)Roamor schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:15:
Ben aan mijn 1e printje toe. Gaat allemaal prima, alleen extrude er niets....
Moet je het filament helemaal tot onderin de printkop duwen bij het 'laden'? Ik heb hem laten voorverwarmen, maar toen ik hem er net weer uit trok, was er nog niets gesmolten.
Hmja, als ik dit verhaal mag geloven dan heeft Megatronics iets meer features dan Ramps, maar met en beetje knutselen kom je in feite op het zelfde uit.Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:06:
[...]
Enige reden waarom?
Sinds ik niet direct een reden kan vinden waarom die zoveel beter zou zijn om eerlijk te zijn
Verwijderd
Bedankt, probleem was dat de extruder idler niet hard genoeg drukte. Nu zowaar een 1e print geslaagd. Nu calibreren.
Verwijderd
Super, Welke printer had je weer prusa i3 zeker?Roamor schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:01:
[...]
Bedankt, probleem was dat de extruder idler niet hard genoeg drukte. Nu zowaar een 1e print geslaagd. Nu calibreren.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq