Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-08 15:38
Mijn budget is ook niet zo groot maar ik heb echt een groter print bereik nodig.
Ik heb deze http://reprap.org/wiki/Cartesio tegen gekomen. Als ik nu gewoon mijn alu profielen verleng is dit niet zo een probleem toch? Alleen moet ik dan nog een oplossing vinden voor het heated bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stijnb_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:30:
Mijn budget is ook niet zo groot maar ik heb echt een groter print bereik nodig.
Ik heb deze http://reprap.org/wiki/Cartesio tegen gekomen. Als ik nu gewoon mijn alu profielen verleng is dit niet zo een probleem toch? Alleen moet ik dan nog een oplossing vinden voor het heated bed.
Heated bed kun je bijv gewoon meerdere gebruiken niet?
Maar ik weet niet of je dan voor dat budget een grotere kunt maken.
sinds ik denk dat het onder de 1000 is (jouw budget) sinds je het nog nooit echt hebt verteld hoeveel je bereid bent te spenderen?

die delta kickstarter is iets van 650 euro incl verzending en dat schermpje en aluminium armen.
Ik vin die er best goed uitzien, en je hebt verschillende opties etc. en vin deltas te gek ^^ zeker als hij dan automatisch calibireerd. ze zien er gwn super uit ^^ http://www.kickstarter.co...ed-delta-3d-prin?ref=live
Als je de delta wilt, moet je wel snel zijn want het is nog 6 dagen open.
dan zul je een tijdje moet wachte tot ze een website met preorder hebben

en die cartesio als je snel wat googled staat erop dat hij 1750 euro kost ofzo,
Dus zelfs haal je alles zelf denk ik niet je hem voor onder 1000e kunt maken,
Ben daar natuurlijk niet zeker van, maar ik denk je miss te veel verwacht van je budget dat volgens mij rond 700 euro is?

(http://www.mauk.cc/store.html cartesio sellers.)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Milosonator schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:17:
[...]

Meeste printers kunnen 20x20x15 printen, Delta printers kunnen vaak wel hoger, maar niet groter (x en y). Dit zou dus te beperkt zijn voor jouw doeleinden.
Vergeet niet dat het ontwerp van de rostock parametrisch is, en ik geloof dat ze standaard zelfs nog wel iets groter kunnen printen, maar het heated bed is de beperkende factor voor de eerste lagen. In theorie zou je de printer zo groot kunnen maken als je wilt, maar zoals al aangegeven zijn de heated beds standaard 20x20cm, (een custom heatbed verwarmd met vermogensweerstanden zou wel kunnen) gaat stijfheid van de constructie parten spelen, en als je snaar aandrijving hebt, heb je langere snaren nodig waar meer rek in zit. (meer afwijking)
DIY3D schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:56:
[...]

Mooi om hoe je zoiets aanpakt, bedankt voor het delen en ga vooral door met posten :)
Thnx! :) Als iemand belangstelling heeft voor de tekeningen (tis helaas wel in cimco edit getekend) en het CNC programma (voor heidenhain) laat maar weten.

@ DrLuigi: Die printer op kickstarter waar je op duidt, is de Kossel, right? Erg mooi ding idd, maar ik wou er iig niet op wachten. Het is min of meer de opvolger van de rostock, maar deze keer met lineair geleiding en betere delen.

[ Voor 8% gewijzigd door FiXeL op 23-08-2013 18:09 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:07:
[...]

Vergeet niet dat het ontwerp van de rostock parametrisch is, en ik geloof dat ze standaard zelfs nog wel iets groter kunnen printen, maar het heated bed is de beperkende factor voor de eerste lagen. In theorie zou je de printer zo groot kunnen maken als je wilt, maar zoals al aangegeven zijn de heated beds standaard 20x20cm, (een custom heatbed verwarmd met vermogensweerstanden zou wel kunnen) gaat stijfheid van de constructie parten spelen, en als je snaar aandrijving hebt, heb je langere snaren nodig waar meer rek in zit. (meer afwijking)

[...]

Thnx! :) Als iemand belangstelling heeft voor de tekeningen (tis helaas wel in cimco edit getekend) en het CNC programma (voor heidenhain) laat maar weten.

@ DrLuigi: Die printer op kickstarter waar je op duidt, is de Kossel, right? Erg mooi ding idd, maar ik wou er iig niet op wachten. Het is min of meer de opvolger van de rostock, maar deze keer met lineair geleiding en betere delen.
Jep idd erg mooi, en vin de switch ook leuk naast het schermpje, ik zou het ook wel willen, maar dan moet ik mijn makerfarm screen dock helemaal veranderen van ontwerp, nu heb ik gewoon een draadje dat de ATX voeding bypassed, je kent het trucje wel,

Ik zou deze ook erg leuk vinden gewoon omdat hij auto calibiratie heeft, iets wat somige geprobeerd hebben, maar je vindt er erg weinig van op het internet vin ik,
en het is een erg scherpe prijs, ik zou hem gekocht kunnen hebben als ik mijne nog niet had ^^
Natuurlijk wachte is wel iritant, al is het bij deze nog vrij redelijk, november is in mijn opinie vrij snel, voor een kickstarter al sinds.

Als hij die delta (kossel) niet wilt denk ik dat hij meer geld zal moeten betalen, of met minder moete doen qua build oppervlakte, ik vin zelf 8x8x7.2 inch meer dan genoeg, maar ja ^^ (20.31x20.31x18.4 cm +-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:57:
[...]

Heated bed kun je bijv gewoon meerdere gebruiken niet?
Maar ik weet niet of je dan voor dat budget een grotere kunt maken.
sinds ik denk dat het onder de 1000 is (jouw budget) sinds je het nog nooit echt hebt verteld hoeveel je bereid bent te spenderen?

die delta kickstarter is iets van 650 euro incl verzending en dat schermpje en aluminium armen.
Ik vin die er best goed uitzien, en je hebt verschillende opties etc. en vin deltas te gek ^^ zeker als hij dan automatisch calibireerd. ze zien er gwn super uit ^^ http://www.kickstarter.co...ed-delta-3d-prin?ref=live
Als je de delta wilt, moet je wel snel zijn want het is nog 6 dagen open.
dan zul je een tijdje moet wachte tot ze een website met preorder hebben

en die cartesio als je snel wat googled staat erop dat hij 1750 euro kost ofzo,
Dus zelfs haal je alles zelf denk ik niet je hem voor onder 1000e kunt maken,
Ben daar natuurlijk niet zeker van, maar ik denk je miss te veel verwacht van je budget dat volgens mij rond 700 euro is?

(http://www.mauk.cc/store.html cartesio sellers.)
Ik denk dat die delta wel goed is mss dat ik deze zal nemen. De prijs valt ook nog mee.
Alleen heb je veel keuzes wat je wilt komen en daar kom ik even niet uit.
Welke zou ik het best nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stijnb_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:00:
[...]

Ik denk dat die delta wel goed is mss dat ik deze zal nemen. De prijs valt ook nog mee.
Alleen heb je veel keuzes wat je wilt komen en daar kom ik even niet uit.
Welke zou ik het best nemen?
Tja,
Moet jij beetje weten,
Je kunt een batch kopen met de kit, of een complete die getest is etc, maar ik denk die niet zal overleven eens hij de lucht in gaat? :P

maar tja, soms heb ik al pakketjes gehad van US dat niks had, en somige die juist breekbaar waren dat het leek ze ermee zaten te gooien :P

Als je een kit neemt, de ABS kit zodat je toch wat keuze hebt, gewoon als je abs wilt proberen ipv PLA soms.
Dus 650 + 120 shipping = 770 dollar voor je kit,
Ik zou wel ook alle upgrades misschien nemen (http://puu.sh/490wQ.jpg)
en dat is 60dollar voor de lcd controller en alluminium armen misschien?
Sinds ik die plastice arme miss niet zo erg zou betrouwen en aluminium wel duurzamer is.
en de derde sinds het een upgrade is van 20e en als die dan veel beter is ^^

dat is 880 dollar, dus ongeveer 650 euro. (www.xe.com)
ze gaan een video instructies maken dus dat zou ook erg makkelijk zijn ^^
Maar dat moet jij weten hoeveel geld je ervoor over hebt, anders kun je voor wat meer ook een samengestelde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik vind dat toch nog wel een hoop geld voor een delta... Maar ok, het is een kit. Zelf samenstellen kan voordeliger zijn, maar daar gaat ook een hoop tijd in zitten, en ook een hoop geklooi omdat je ook wat in de firmware zal moeten duiken omdat je net iets andere poelies hebt, etc.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:16:
[...]

Tja,
Moet jij beetje weten,
Je kunt een batch kopen met de kit, of een complete die getest is etc, maar ik denk die niet zal overleven eens hij de lucht in gaat? :P

maar tja, soms heb ik al pakketjes gehad van US dat niks had, en somige die juist breekbaar waren dat het leek ze ermee zaten te gooien :P

Als je een kit neemt, de ABS kit zodat je toch wat keuze hebt, gewoon als je abs wilt proberen ipv PLA soms.
Dus 650 + 120 shipping = 770 dollar voor je kit,
Ik zou wel ook alle upgrades misschien nemen (http://puu.sh/490wQ.jpg)
en dat is 60dollar voor de lcd controller en alluminium armen misschien?
Sinds ik die plastice arme miss niet zo erg zou betrouwen en aluminium wel duurzamer is.
en de derde sinds het een upgrade is van 20e en als die dan veel beter is ^^

dat is 880 dollar, dus ongeveer 650 euro. (www.xe.com)
ze gaan een video instructies maken dus dat zou ook erg makkelijk zijn ^^
Maar dat moet jij weten hoeveel geld je ervoor over hebt, anders kun je voor wat meer ook een samengestelde hebben.
Ja ik denk dat ik de abs kit zal bestellen en alle upgrades.

[ Voor 4% gewijzigd door Stijnb_ op 23-08-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:22:
Ik vind dat toch nog wel een hoop geld voor een delta... Maar ok, het is een kit. Zelf samenstellen kan voordeliger zijn, maar daar gaat ook een hoop tijd in zitten, en ook een hoop geklooi omdat je ook wat in de firmware zal moeten duiken omdat je net iets andere poelies hebt, etc.
Vin je? :P
Ik had voor mijn prusa i3 makerfarm ong 550 euro, en dan nog 120 euro invoerrechte,
En als je met andere vergelijkt valt het nog altijd erg mee :P

Ook heeft deze dan een scherm, misschien beter uitgewerkt dan jouwe (weet ik niet sinds hij nog niet af is ^^)
en arduino firmware zo al klaar moeten zijn, meer support, en je hebt de auto calibiratie wat anders toch redelijk wat geknoei kan hebben bij deltas denk ik? :P
Stijnb_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:29:
[...]

Ja ik denk dat ik de abs kit zal bestellen en alle upgrades.
laat het ons weten als je hem besteld hebt en wanneer je hem binnen hebt ^^
ik ben erg benieuwd voor deze kit sinds hij er best leuk uitziet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ja ik heb net even gekeken hoe groot hij een vierkant kan printen en dit zou net geen 200mm zijn.
Dus dit zou net genoeg zijn voor mijn print dat ik in mijn gedachten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stijnb_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:20:
Ja ik heb net even gekeken hoe groot hij een vierkant kan printen en dit zou net geen 200mm zijn.
Je kunt ook altijd een prusa kopen ofzo,
de mijne is 20,32 x 20x32 x 18.2 cm

als je dan toch genoeg hebt met 200mm

Btw Fixel welk programma gebruik je voor je Gcode te generen?
Of schrijf je het manueel? voor je cnc machine op je werk.
Kan gewoon handig zijn voor als ik volgend jaar me eindwerk kan maken en een leuk programmatje heb :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik gebruik daar Cimco Edit V6 voor... Ik genereer er deels code mee, maar schrijf of copypaste ook delen uit andere programma's om een compleet programma te maken.

Het is eigenlijk meer een editor voor CNC bestanden, maar je kan er ook wat simpel 2-D tekenwerk mee doen en aan de hand daarvan CNC code genereren voor ISO (G-code) of Heidenhain besturingen. (ISO zowel voor draaien en frezen, heidenhain is alleen frezen)

Ik denk dat de backplot functie ook wel interesant is voor het 3D printen, omdat je dan een grafische weergave kan tonen van je toolpaths (in dit geval de te printen lijnen) maar ik heb nog niet geprobeerd om een Gcode bestand van een printer te bekijken.

Het programma maakt het bekijken van de code een stuk overzichtelijker, zo worden G0 (lineaire interpolatie in ijlgang) regels rood gemarkeerd, G1 (lineaire interpolatie in voeding) groen, en circulair (geloof G2 en G3) in blauw. Ook kunnen macro's gemaakt worden voor specifieke toepassingen, zoals custom cyclussen, etc.

Omzetten van ISO naar Heidenhain is ook mogelijk, maar bij versie 5 zaten er soms wel eens wat foutjes in, en ik heb het nog niet geprobeerd met versie 6. Iig, de beide programeertalen hebben voor bepaalde handelingen weer een net een andere aanpak, en dat vertaald zich niet altijd even correct.

ISO is het meest gebruikt, en de industrie standaard en wordt voor van alles gebruikt zoals frezen, draaien, lasersnijden, en 3D printen. :) Heidenhain is wat dat betreft een vreemde eend, al kunnen deze besturingen wel Gcode lezen, en ISO programeren kan ook, maar gebeurt vrijwel nooit.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:44:
Ik gebruik daar Cimco Edit V6 voor... Ik genereer er deels code mee, maar schrijf of copypaste ook delen uit andere programma's om een compleet programma te maken.

Het is eigenlijk meer een editor voor CNC bestanden, maar je kan er ook wat simpel 2-D tekenwerk mee doen en aan de hand daarvan CNC code genereren voor ISO (G-code) of Heidenhain besturingen. (ISO zowel voor draaien en frezen, heidenhain is alleen frezen)

Ik denk dat de backplot functie ook wel interesant is voor het 3D printen, omdat je dan een grafische weergave kan tonen van je toolpaths (in dit geval de te printen lijnen) maar ik heb nog niet geprobeerd om een Gcode bestand van een printer te bekijken.

Het programma maakt het bekijken van de code een stuk overzichtelijker, zo worden G0 (lineaire interpolatie in ijlgang) regels rood gemarkeerd, G1 (lineaire interpolatie in voeding) groen, en circulair (geloof G2 en G3) in blauw. Ook kunnen macro's gemaakt worden voor specifieke toepassingen, zoals custom cyclussen, etc.

Omzetten van ISO naar Heidenhain is ook mogelijk, maar bij versie 5 zaten er soms wel eens wat foutjes in, en ik heb het nog niet geprobeerd met versie 6. Iig, de beide programeertalen hebben voor bepaalde handelingen weer een net een andere aanpak, en dat vertaald zich niet altijd even correct.

ISO is het meest gebruikt, en de industrie standaard en wordt voor van alles gebruikt zoals frezen, draaien, lasersnijden, en 3D printen. :) Heidenhain is wat dat betreft een vreemde eend, al kunnen deze besturingen wel Gcode lezen, en ISO programeren kan ook, maar gebeurt vrijwel nooit.
Mijn school heeft momenteel HeidenHain als frees machine, maar je kunt het normaal gezien ook aflezen met Gcode.

Wij gebruikte vroeger alphacam om Gcodes te generen, maar ik dacht ze een andere software aan het zoeken waren momenteel.

ach jah dit is geen CNC fora ^^ Ik zal al maar zwijgen over CNC etc ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ernet nog een klein companion cube gemaakt,
Om eens te kijke of mijn printer 0.05 layerheight zou kunnen,

En ja het leek geen probleem, duurt wel wat langer maar ja,
(Btw als jullie liever hebben ik het gewoon in een link zet ipv als image in de forum zeg het, sinds door de images de post wel wat uitgerokken word)

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/4aUCC.jpg

Dit was dezelfde cube, maar op 0.1 denk ik (dat of 0.15)
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/40raW
Vin het een mooi verschil, maar niet mooi genoeg om echt het dubbele te laten printen :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Als je plaatjes in je Tweakers Fotoalbum zet, kun je eenvoudig klikbare thumbnails posten ;)

Voor 0,05mm vind ik de layers wel nog erg goed zichtbaar. Op welke snelheid en temperatuur heb je dit geprint?

En daar hoort natuurlijk nog een 1500 Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button bij!
Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production.s3.amazonaws.com/renders/04/93/7f/e0/69/IMG_00000040_thumb_large.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door frickY op 26-08-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:38:
Als je plaatjes in je Tweakers Fotoalbum zet, kun je eenvoudig klikbare thumbnails posten ;)

Voor 0,05mm vind ik de layers wel nog erg goed zichtbaar. Op welke snelheid en temperatuur heb je dit geprint?

En daar hoort natuurlijk nog een 1500 Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button bij!
[afbeelding]
Ik doe 200c, Print snelheid 50mm/s en infill 65mm/s

Dit dan op een prusa i3.
Hij maakt wel redelijk wat lawaai maar het geprinte model lijkt recht dus. denk ik het goed is? :P

Wat ik er nog bij moet zegge is dat het 2.4cm groot is, dus ik vin het nog vrij meevallen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
frickY schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:38:
Moet je wel voldoende karma voor hebben, en ik geloof dat dat best wel veel is om een foto album te krijgen op tweakers. Maar idd, tis wel ideaal. :) Printje ziet er ook netjes uit, maar zoveel verschilt ie niet met de eerste print, iig.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:36
Luigi,

Erg netjes hoor, 2,4cm is idd best klein, omdat de foto het niet goed laat zien lijkt het niet zo heel bijzonder maar is het natuurlijk wel. Maar hij maakte op die laaghoogte meer lawaai? Misschien dat dat de nozzle is die over het al neergelegde plastic schuift? Denk dat je dan aan de grens van je laaghoogte zit.

Wat nog leuker is, is op thingyverse de printjes van mensen zien met een Ultimaker van 2200 euro en te zien dat je op dat zelfde niveau zit met je zelfbouw printer.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoINC08 op 26-08-2013 20:04 ]

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij maakte volgens mij gewoon hetzelfde qua lawaai,

maar idd ik zal niet veel lager kunnen, miss beetje maar weet ik niet.

Tja ik vin wel dat je op de fotos ziet dat de rode zijn laagjes wel redelijk kleiner zijn,
Maar het maakt niet zoveel uit als je bijv van 0.3 met 0.2 vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strax
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02 07:28
Ik ben nieuw in de wereld van 3d printers en aan het kijken welke printer ik wil kopen 8) . Nu ben ik na lang zoeken aan het twijfelen tussen de Mendel90 kit van Nophead en de Prusa i3 van Makerfarm (of kan ik beter toch voor iets anders gaan). Nu heb ik wat vragen over deze printers.
  • Ik zie dat de i3 iets minder hoog kan printen dan de mendel90 (ongeveer 1,5cm), is dit iets waar je in de praktijk echt last van hebt? Ik denk dat je namelijk niet vaak zo hoog print?
  • Ik zie dat de mendel90 standaard een fan op de X-as heeft, is dit belangrijk en zo ja, is dit iets wat eenvoudig aan de i3 toe te voegen is (we zijn tenslotte aan het 3d printen toch ;) )?
  • Bij de i3 kun je standaard een magma nozzle bestellen, nu lijkt nylon en hout printen mij wel interressant alleen heb ik begrepen dat met deze nozzle PLA en ABS moeilijker te printen zijn dus wellicht niet zo'n verstandige keuze en neem ik beter een J-Head nozzle? En welke J-Head nozzle neem je .35mm of .50mm?
  • Het frame van de Mendel90 is aluminium en de i3 is hout, maakt dit verschil in de stijfheid van het frame?
  • De i3 heeft een LCD scherm om te printen zonder pc, is dit iets dat je veel gebruikt? Of wil je normaal toch via een pc printen?
  • Welke printer wordt het meest gebruikt en waar zijn dus makkelijker / meer toevoegingen, instellingen e.d. voor te vinden?
  • De i3 heeft een RAMPS bord en de Mendel90 een Melzi bord, maakt dit nog verschil voor firmware, compatibiliteit e.d. wat daar op te draaien is?
  • Zit er nog verschil in kwaliteit van de motoren en andere onderdelen die gebruikt worden?
  • Krijg je met beide kits een vergelijkbare print kwaliteit?
  • Dan is er uiteraard nog het prijsverschil tussen de 2 wat in overweging genomen moet worden, kan iemand bevestigen of de volgende prijzen in de buurt komen van de werkelijkheid? Mendel90 + tax + shipping = ~750 euro en de i3 + tax + shipping + voeding + glasplaat = ~675 euro
Zijn er verder nog dingen die ik over het hoofd zie maar wel belangrijk zijn om op te letten?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:17

Dogooder

dus...

Ik heb zelf de mendel90 van nophead, dus maar eenzijdige ervaring. Maar zie inline:
Strax schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:03:
Ik ben nieuw in de wereld van 3d printers en aan het kijken welke printer ik wil kopen 8) . Nu ben ik na lang zoeken aan het twijfelen tussen de Mendel90 kit van Nophead en de Prusa i3 van Makerfarm (of kan ik beter toch voor iets anders gaan). Nu heb ik wat vragen over deze printers.
  • Ik zie dat de i3 iets minder hoog kan printen dan de mendel90 (ongeveer 1,5cm), is dit iets waar je in de praktijk echt last van hebt? Ik denk dat je namelijk niet vaak zo hoog print?
    Dit maakt amper wat uit, de hoogte in kost namelijk heeel veel tijd (groter in x en y richting duurt niet zo heel veel langer, in de z richting gaat het ineens keer 3. logisch want het volume neemt toe). Verder kan het ook problemen meebrengen als warping, instabiliteit enz.
  • Ik zie dat de mendel90 standaard een fan op de X-as heeft, is dit belangrijk en zo ja, is dit iets wat eenvoudig aan de i3 toe te voegen is (we zijn tenslotte aan het 3d printen toch ;) )?
    De fan is leuk voor kleine dingentjes, maar bijna altijd overkill. bij mij zit hij er tegenwoordig niet meer op, met gewoon langzamer printen haal ik beter resultaat. Met de fan had ik nog wel regematig overshoot aan koeling. Hiervoor zelf nog de skeinforge plugin aangepast om dit te tunen. Maar blijft beetje grof.
  • Bij de i3 kun je standaard een magma nozzle bestellen, nu lijkt nylon en hout printen mij wel interressant alleen heb ik begrepen dat met deze nozzle PLA en ABS moeilijker te printen zijn dus wellicht niet zo'n verstandige keuze en neem ik beter een J-Head nozzle? En welke J-Head nozzle neem je .35mm of .50mm?
    mijn mendel90 van nophead kwam met een .4mm nozzle, maar wat je uiteindelijk wil printen is een persoonlijke keuze
  • Het frame van de Mendel90 is aluminium en de i3 is hout, maakt dit verschil in de stijfheid van het frame?
    Ik denk dat het weinig verschil maakt in stijfheid, wel kan hout gaan werken of kromtrekken als het niet goed is afgewerkt of in rare condities staat (vochtig, temperatuurschommelingen).
  • De i3 heeft een LCD scherm om te printen zonder pc, is dit iets dat je veel gebruikt? Of wil je normaal toch via een pc printen?
    Ik heb een speciale pc naast mijn printer, welke ik benader met remote desktop en een webcam. Is makkelijk want dan kan ik ook 9 uur durende prints starten vanaf me werk. Er naast staan is alleen in het begin leuk.
  • Welke printer wordt het meest gebruikt en waar zijn dus makkelijker / meer toevoegingen, instellingen e.d. voor te vinden? Ik denk dat beide printers al een een ver doorontwikkeld stadium zijn, wil je wat gaan toevoegen moet je flink wat ervaring hebben. De mendel is gewoon een leuke start set vind ik.
  • De i3 heeft een RAMPS bord en de Mendel90 een Melzi bord, maakt dit nog verschil voor firmware, compatibiliteit e.d. wat daar op te draaien is? weet ik niet
  • Zit er nog verschil in kwaliteit van de motoren en andere onderdelen die gebruikt worden?weet ik niet
    de Mendel90 van nophead maakt direct vrij strakke prints. Mechanish en firmware matig is alles vrij strak gecalibreerd. Met slicen kan je nog helemaal los.
  • Dan is er uiteraard nog het prijsverschil tussen de 2 wat in overweging genomen moet worden, kan iemand bevestigen of de volgende prijzen in de buurt komen van de werkelijkheid? Mendel90 + tax + shipping = ~750 euro en de i3 + tax + shipping + voeding + glasplaat = ~675 euro
    Ik heb mijn mendel90 gekocht voor 630 euro, maar dat was voordat nophead belasting moest betalen. Wel is de kit goed en goed gedocumenteerd.
Zijn er verder nog dingen die ik over het hoofd zie maar wel belangrijk zijn om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 11:19
  • Welke printer wordt het meest gebruikt en waar zijn dus makkelijker / meer toevoegingen, instellingen e.d. voor te vinden?
  • De i3 heeft een RAMPS bord en de Mendel90 een Melzi bord, maakt dit nog verschil voor firmware, compatibiliteit e.d. wat daar op te draaien is?
  • Zit er nog verschil in kwaliteit van de motoren en andere onderdelen die gebruikt worden?
Hier ook een Mendel90 eigenaar.

- De Mendel90 heeft 0,4mm nozzle, dus dat is de gulden middenweg?
- Die Fan kun je zelf toevoegen, maar dat is niet wat de Mendel90 nou duur maakt. Ik gebruik hem veel bij het printen van PLA, maar heb hem bij ABS gedemonteerd, want dan gebruik ik hem niet, minder gewicht en ik kan de nozzle tenminste zien. Voordeel van de FAN in de kit is dat hij helemaal geïntegreerd is, dus de kabels lopen mooi samen met alle andere draden via een cleane flat-cable.
- Verder kan ik je zeggen dat ik heel tevreden ben over de kwaliteit van de kit. Heb echt helemaal geen significante obstakels gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strax
Ik denk dat ik ook voor de standaard J-Head nozzle ga aangezien ik nog veel problemen m.b.t vastlopen van PLA zie met de full metal nozzles. Voornamelijk de opmerking over het hout dan kan gaan werken heeft mij aan het denken gezet, ik wil hem namelijk op zolder gaan zetten waar de temperatuur en vochtigheid nogal eens kan wisselen. En ik was inderdaad ook van plan om een aparte pc met webcam neer te zetten voor de printer zodat ik deze remote kan bedienen dus dan heeft het LCD scherm inderdaad niet veel toegevoegde waarde.

Blij om de positieve reacties over de Mendel90 te horen, ik denk dat hem dat gaat worden aangezien de "plus" punten van de i3 steeds meer lijken weg te vallen. Alleen de prijs is wat voordeliger maar daar laat ik het niet vanaf hangen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1:
Zoals hiervoor gezegt werd maakt dit weinig uit, Ook 1.5cm, wat is dat ^^ je hebt tegelijk in X en Y dan 0.32cm(20.35) meer als je kleine afmetingen belangrijk vind :P.

2. Ik heb zelf ook een fan voor mijn nozzle en PLA geprint, (http://www.thingiverse.com/thing:119061)
Aleen zelf wat aan veranderd qua afmetingen etc. een fan kost ook maar 2 euro ofzo.

3.Ik heb de Jhead gekocht en ben er tevreden van, ik heb een 0.35 nozzle, en heb er nooit problemen mee gehad en ik vin sinds 0.25-0.3 mijn max layerheight is dat ook zowat de enige zijn waarbij ik nog zou durven zeggen dat nog proper van kwaliteit is. Zelf durf ik later wel nog een prusa nozzle ofzo te kopen wanneer de bugs wat zijn uitgewerkt, nu zijn ze niet erg goed voor PLA en ABS and such.

4. Geen idee, hij is nog perfect recht etc,

5. Dit is 1 van de punten ik makerfarm erg goed von, ze haden een full option printer voor weinig geld,
Ik vin het schermpje erg leuk sinds soms kan je pc eens crashe (eergisteren nog gehad dat ik eens met mijn PC printe voor 7 uur+ en op het laatste kwartier crasht hij) Nochtans als je een raspberrypi koopt kun je altijd octoprint erop zetten en is dat eigelijk hetzelfde, maar die kost wat meer en dat zijn dan weer koste bovenop je printer die al redelijk wat heeft gekost ^^

6 Tja ik dacht eerst misschien Prusa i3 sinds die meer wordt gemaakt volgens mij, maar Mendel90 is ook wel vrij populair, Maar ik vin toch sinds je ook vrij nieuw bent dat de prusa misschien beter is sinds als je zijn instructies hebt gezien zijn dit allemaal filmpjes, waarbij hij tegelijk met jou stap per stap verder gaat,
Bij de mendel90 kan ik je best garanderen dat je wel een paar keer je stuk zult moeten disassembleren voordat hij goed is, sinds bij hun is het een foto en dan een hele boel tekst waarbij je dan durft te twijfelen wat bedoelt hij nu? (dat was 1 van de redenen waarom ik makerfarm koos)

7. dit is ook waarom ik mendel niet erg leuk von, omdat ramps het meest bekend is onder printers, en dat zei dan Melzi nomen, Ik ken er erg weinig van en dat is ook een reden waarom ik deze niet nam, dat die mening oprecht is dat Melzi minder goed is? kan zijn van niet, ik ken het gewoon niet goed en ramps is redelijk wat populairder/meer gebruikt.

8. Normaal gezien zullen die allemaal wel van hetzelfde chinese fabriek/merk komen.

9. Weet ik niet maar ik zal een paar links toevoegen van mijn makerfarm zijn prints als je ze nog niet had gezien in deze topic.

10. 675 euro? hoe kom je daaraan ? :P Kost die makerfarm normaal niet met shipping USPS zo een 500 euro?
Met voeding in mijn geval 30 euro (Gigabyte superb e470 c4) en glasplaat is zo een 3 euro = 535 euro,
Met doaune koste kan het uiteindelijk wel zijn dat het zo een 635 euro gaat kosten, maar dat is een gok, ik heb al mensen gehoord dat van makerfarm gekocht hebben dat het uiteindelijk niks extra koste bij de doaune en dan somige wel.

Btw hun support is ook superb, Ik heb ondertusse Colin de eigenaar van makerfarm in my google+ en je kunt er gewoon met chatte en hij respond zo goed als instant.

http://puu.sh/4aUCC
http://puu.sh/47Md5 http://puu.sh/47McG
http://puu.sh/44aRv
http://puu.sh/42Tuz
http://puu.sh/438lm

http://puu.sh/3ZzWJ
(de printer met de fan duct. ook kun je ervan achter die rol plastic zien? ik heb van die haken geprint die je op thingiverse kunt zien, werkt perfect.)

Jij moet het uiteindelijk weten, maar ik heb hem kunnen samensteken in zo een 10 uur (in 1 dag)
En vrijwel weinig problemen mee gehad, ik raad aleen wel vibiratie pads aan, die kosten maar 3 euro ofzo.
reduceerd het lawaai enorm, en kun je sneller werken,

Btw hoe snel kan een mendel90 printen? ben wat nieuwschierig of die veel sneller kan of dat het ongeveer hetzelfde is,

sidenote: ik wil hier echt niet mee zeggen dat mendel slecht is, maar volgens mij is prusa wel meer newbie friendly en iets meer compleet door de screen dat Mendel ook wel kon hebben als nophead het wou.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strax
Met wat ik allemaal lees wacht ik inderdaad ook maar even af voordat ik een full metal nozzle aanschaf.

Qua bouwen betreft ben ik daar niet heel bang voor, ben vrij handig al zeg ik het zelf 8).

Die 675 was inderdaad inclusief douanekosten, en ik had de voeding genomen zoals die beschreven staat bij Makerfarm (45 euro incl. verzendkosten) en het glas had ik gegokt wat dat zou kosten. Vandaar dat ik waarschijnlijk iets hoger uit kom dan het daadwerkelijk zal zijn (bij de mendel90 zal hij waarschijnlijk ook iets lager uitkomen dan die 750). Ik schat liever iets ruimer, kan het alleen maar meevallen toch? :P

Jouw prints had ik inderdaad al voorbij zien komen en ik moet zeggen die zien er strak uit!

Ps. Je brengt mij trouwens wel op ideeën, een RaspberryPi met Octoprint, dag geld ;w ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strax schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:47:
Met wat ik allemaal lees wacht ik inderdaad ook maar even af voordat ik een full metal nozzle aanschaf.

Qua bouwen betreft ben ik daar niet heel bang voor, ben vrij handig al zeg ik het zelf 8).

Die 675 was inderdaad inclusief douanekosten, en ik had de voeding genomen zoals die beschreven staat bij Makerfarm (45 euro incl. verzendkosten) en het glas had ik gegokt wat dat zou kosten. Vandaar dat ik waarschijnlijk iets hoger uit kom dan het daadwerkelijk zal zijn (bij de mendel90 zal hij waarschijnlijk ook iets lager uitkomen dan die 750). Ik schat liever iets ruimer, kan het alleen maar meevallen toch? :P

Jouw prints had ik inderdaad al voorbij zien komen en ik moet zeggen die zien er strak uit!

Ps. Je brengt mij trouwens wel op ideeën, een RaspberryPi met Octoprint, dag geld ;w ;)
Tja zoveel kost het nu ook weer niet, zo een 40-50 euro, (octoprint)
Hangt af of je wireless usb moet kopen of nog een LAN kabel hebt en of je een camera wilt,
maar het is wel een leuke alternatief als je geen scherm hebt en die niet wilt kopen maar liever een wireless systeem hebt.

Kun je die voeding van makerfarm wel kopen sinds die toch met een andere stekker en voltages werken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strax
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:53:
[...]

Tja zoveel kost het nu ook weer niet, zo een 40-50 euro, (octoprint)
Hangt af of je wireless usb moet kopen of nog een LAN kabel hebt en of je een camera wilt,
maar het is wel een leuke alternatief als je geen scherm hebt en die niet wilt kopen maar liever een wireless systeem hebt.

Kun je die voeding van makerfarm wel kopen sinds die toch met een andere stekker en voltages werken?
Zou dan inderdaad ook wireless moeten aangezien ik daar geen LAN kabel heb en wil ook een camera hebben, maar ik gebruik voorlopig wel een laptop, deze heeft een camera en die gebruik ik toch haast niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
Wat ik hier raar vind is dat er weinig links/tips zijn ivm filament ... ideetje dat iemand degene die hij gekocht heeft in een tabel zet met prijs, en subjectieve kwaliteit en mss een link naar object wat er mee geprint is?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:43:
Wat ik hier raad vind is dat er weinig links/tips zijn ivm filament ... ideetje dat iemand degene die hij gekocht heeft in een tabel zet met prijs, en subjectieve kwaliteit en mss een link naar object wat er mee geprint is?
http://www.faberdashery.co.uk/

En reprapworld.com zijn goede leveranciers van fillement,

aleen is faberdash vrij duur tegenover Reprapworld.
Zelf gebruik ik nu reprapworld, die verkopen de chinese variant en print gewoon goed :)

Ik heb zelf ook al bij Makibox gezien dat ze aan het werken zijn voor een pellet extruder,
Misschien als dat ooit uitkomt kun je u uw eigen fillement maken ^^
al heb ik gehoord dat die niet al te goed zijn die je zelf maakt, maar dat zijn misschien gewoon nog kinderziektes ^^
(dat ze makkelijk jamme bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Nadeel van Reprapworld vind ik de beperkte keus in kleur voor 1,75mm PLA. Voordeel is dan weer dat je het snel in huis hebt.
Met zowel Reprap als Faber heb ik prima ervaring.

Qua prijs verschillen ze niet veel. Prijzen op reprapworld zijn excl BTW, en de verzendkosten tikken ook hard aan.

[ Voor 26% gewijzigd door frickY op 27-08-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:05:
Nadeel van Reprapworld vind ik de beperkte keus in kleur voor 1,75mm PLA. Voordeel is dan weer dat je het snel in huis hebt.
Met zowel Reprap als Faber heb ik prima ervaring.

Qua prijs verschillen ze niet veel. Prijzen op reprapworld zijn excl BTW, en de verzendkosten tikken ook hard aan.
Tja ik dacht toch als je 2 kilo van elk merk koopt dat je bij faberdash dubbel aankwam hoor.

Dat van kleuren vin ik nu nog meevallen, 15 kleuren is toch genoeg? :P

Edit: efe een rekenen.

Faberdash (dit is dan nog de goedkoopste dat ze hebben. (wit 0.3 pond per meter))
1 meter is volgens hen 8.8 gram, dus 113.6meter heb je nodig voor 1 kilo.
dat is 34 pond, dat is dan 39.5 euro.
Shipping is dan wel weer ongeveer hetzelfde als Reprapworld een 10 euro

Reprapworld
Wanneer je dan weet dat bij reprapworld een kilo ongeveer 20 euro is?

Dus uiteindelijk betaal je bij faberdash 50 euro voor een kilo,
En bij reprapworld 30 euro.

Doe dat voor 2 kilo en je bent bij faberdash 40 euro kwijt waar je bij reprapworld 2 kilo meer kunt kopen, het dubbele dus.

Dus zoals al gezegt dit is dan de goedkoopste aka wit en zwart,
Wat als je dan met de andere kleuren begint te rekenen hoeveel geld je dan kwijt bent :P

Voor een paar keer voor een toffe kleur zal ik zeker aan faberdash eens denken, maar ik zal liever een alternatief zoeken.

/edit dit is de prijs van de 3mm diameters, die is iets hoger dan de kleinere 1.7
maar je zult zeker als je 2 kilo bij faberdash koopt, bij reprap eem kilo meer kunnen kopen :P

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Heb ik net weer even 1.75mm PLA .. ;-).

Maar wat ik soms irritant vind, is dat bv sommige 100meter verkopen en andere per kilo.. dat maakt het vergelijken er niet het makkelijker op..
Bv de 1Kilo is incl "houder".. of niet?

[ Voor 71% gewijzigd door Icekiller2k6 op 27-08-2013 18:43 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:42:
Heb ik net weer even 1.75mm PLA .. ;-).

Maar wat ik soms irritant vind, is dat bv sommige 100meter verkopen en andere per kilo.. dat maakt het vergelijken er niet het makkelijker op..
Bv de 1Kilo is incl "houder".. of niet?
Tja ik herinner me het niet super meer, maar ik heb het eens op een weegschaal gezet en het is wel wat over een kilo hoor. zo een 100-200 gram, wat ongeveer de houder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Ik ben op dit moment nog wat verschillende soorten plastic aan het testen, hoop er binnenkort een blogje over te schrijven.

Gebruik tegenwoorden een Raspberry P met Octoprint, gewoon met een usb wifi dongel. Het werk echt relaxed. Voor uber-betrouwbaarheid (ik vertrouw USB niet meer, vaak problemen gehad met de verbinding) heb ik de pi direct (op een voltage divider na) op mijn RAMPS aangesloten, verbinding is nog nooit weggevallen. Bestanden uploaden en printen via de webinterface ervaar ik als ideaal.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Spools van 1KG en 100m zijn, bij 1.75mm PLA, inderdaad redelijk vergelijkbaar.

@DrLuigi
Reprapworld 1KG 1,75mm PLA Yellow, incl verzendkosten, €28,73
Faberdashery, 100M 1.75mm PLA Cyber Yellow incl verzendkosten; £31.90 => €29,13

[ Voor 59% gewijzigd door frickY op 27-08-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@FrickY en is de ene merkwaardiger beter als de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik merk tot nu toe geen verschil, behalve dat die van Faber wellicht sterker ruikt. Maar dat kan ook komen door de kleur (zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:23:
Spools van 1KG en 100m zijn, bij 1.75mm PLA, inderdaad redelijk vergelijkbaar.

@DrLuigi
Reprapworld 1KG 1,75mm PLA Yellow, incl verzendkosten, €28,73
Jah 1.75 is iets goedkoper bij faberdash, bij reprap is hetzelfde of je 1.75 of 3.0 koopt,
en 100M is nog een 120gram minder,
ach jah dat is nu ook weer niet veel natuurlijk,

Vin het wel raar waarom niet iedereen gewoon met meters werkt of met een kilo als standaard :P
ach jah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Zag zojuist op Samenkopen dat er ook een actie is met rollen PLA en 2 kleuren ABS: http://samenkopen.net/action_products/153557/296464
Prijs 24,75 per kg.

Is trouwens wel 3 mm draad, dus weet niet of dat met alle printers werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door TD-er op 27-08-2013 21:37 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@TD-er hangt van je hot-end, voor mij dus pech :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

frickY schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:23:
Dat is wel een gunstig wisselkantoor, bij mij is £31,90 --> €37,05...

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

India Sierra

Learn by failure

Ik ben momenteel bezig om met een leverancier in China een dealtje te sluiten wat betreft filament spools, zowel 1,75 als 3mm filament. Ben nog het onderhandelen maar het lijkt $30 voor 1kg incl shipping te worden.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Let op dat er enorm veel kwaliteitsverschil zit in Chinees filament.

@JanPedaal
Dit krijg ik uit de koersconverter van het GWK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

frickY schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:03:
@JanPedaal
Die wil bij mij niet laden. Ik heb wisselkoersen.nl gebruikt (100 pond sterling = 116.1575 euro)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

frickY schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:03:
Let op dat er enorm veel kwaliteitsverschil zit in Chinees filament.

@JanPedaal
Reprapworld heeft naar mijn weten ook gewoon chinees filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lassieman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01 22:15
Ik wil zelf ook beginnen met 3d printen en ik heb besloten om er ook zelf een in elkaar te zetten. RepRap is een van de bekendere websites en ik wil daar dan ook een printen van (tenzij er betere alternatieven zijn natuurlijk).

De objecten hoeven niet heel groot te worden, en ook niet meerdere materialen of iets dergelijks. De printen wil ik het liefst wel zo goedkoop mogelijk.

Ik heb al wel wat rondgekeken in dit topic, maar kan niet echt de beste printer vinden.

In volgorde van belangrijk-minder

Kosten-precisie-grootte (van print)-snelheid.

Ik zat te denken aan bijvoorbeeld de mendel90 of de i3. Maar ik weet niet zeker of dit goede keuzes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Lassieman, wat noem je "goedkoop"? 600euro? 700euro?
Ik dacht dat de I3 iets goedkoper was, ik zou, persoonlijk, wel met aluminium plaat pakken ipv hout.
De mendel90 met plexi ziet er dan weer schitterend uit (http://tmonnot.free.fr/Fr...mages_pieces/Mendel90.jpg ).

weet je per toeval wat je gaat printen? Koppelstukjes, mannetjes, speelgoed,.. vazen,..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lassieman
Die is inderdaad erg mooi! Met goedkoop bedoel ik eerder goede prijs/kwaliteitsverhouding. Ik ben van plan om van alles en nog wat te printen. Zit daar nog veel verschil in per printer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Icekiller:
Die foto van de plexi Mendel90 is wel een beetje valsspelen hoor, want daar zijn alle kabels en nog wat dingen niet geplaatst, dus dat zal het geheel helaas nog wel wat rommeliger maken. Ik heb zelf de Mendel90 ook gekozen omdat hij esthetisch wat beter is dan veel andere printers (dat is natuurlijk persoonlijk), want hij staat hier wel in de woonkamer. Het zichtwerk bij een niet transparante Mendel90 zijn alleen flatcables, maar onder het platform en achter de gantry zitten wel nog wat losse draden.

Iemand dit trouwens gelezen:
http://qz.com/106483/3d-p...xpiration-of-key-patents/

Volgend jaar gaan we allemaal cheape laser sinter machines bouwen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lassieman
Dat had ik al gezien Paul. Maar die Mendel90 is dus wel een aanrader. Wat zou het ongeveer kosten om die te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Print er hier per toeval iemand met oranje PLA? (dm'tje ;))

http://reprapuniverse.com...t_info.php?products_id=90 Prusa I3 700euro

http://www.hydraraptor.blogspot.be/ verkoopt mendels vanuit UK is dan 34 pound verzendkosten mendel zelf kost 500 pound = > 534 => 620euro

Dan zou ik zelf opteren voor de mendel..

[ Voor 69% gewijzigd door Icekiller2k6 op 28-08-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strax
Icekiller2k6 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 14:49:

http://www.hydraraptor.blogspot.be/ verkoopt mendels vanuit UK is dan 34 pound verzendkosten mendel zelf kost 500 pound = > 534 => 620euro

Bij de Mendel90 komt nog 20% BTW bij als ik mij niet vergis zou dus 500 + 100 + 34 = 634 GBP => 735 euro zijn

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik heb de kit gekocht van Nophead à 500 pond ex btw ex verzending, wat Strax zegt dus ongeveer.

Als je 'm zelf bij elkaar sprokkelt zal dat best goedkoper kunnen...

Verder vind ik het zeker een aanrader, maar ik bezit geen andere printers, dus vergelijken kan ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Zo ik heb een deal met mijn leverancier over het filament. Het betreft 1,75mm en 3mm ABS filament spools van 1kg. De prijs is $35 per rol met max 2 rollen per keer (ivm verzending). Ik ga deze op emakershop verkopen met winst maar via een DM kunnen jullie ze gewoon voor $35 per rol via mij kopen. Vanavond upload ik de foto's voor kleuren en dergelijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 14:49:

Tja je vergelijkt het nu ook met een redelijke dure winkel heh,
Als je dan zelf een prusa in elkaar steekt met onderdelen die je zelf hebt gekocht zal dat onder 500 euro zijn,

Of zoals in Makerfarm een 500 euro incl verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lassieman
Strax schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 15:07:
[...]

Bij de Mendel90 komt nog 20% BTW bij als ik mij niet vergis zou dus 500 + 100 + 34 = 634 GBP => 735 euro zijn
Als het goed is zit dat al in die prijs.

http://forums.reprap.org/read.php?94,196585

Ik denk wel dat ik deze ga nemen. Iemand nog suggesties?

[ Voor 8% gewijzigd door lassieman op 28-08-2013 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lassieman schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 17:20:
[...]

Als het goed is zit dat al in die prijs.

http://forums.reprap.org/read.php?94,196585

Ik denk wel dat ik deze ga nemen. Iemand nog suggesties?
Neen de BTW zit niet in zijn prijs, in het einde zal het bij hem denk ik ongeveer een 700e koste vorige keer ik het berekende.

In zijn post staat er The price is £499 plus 20% VAT (in the EU), plus insured shipping as detailed below: -

edit:

500 bij een takse van 20 procent= 100.
dus 500+105+31.5 pond. (631.5 pond) = 735.1 euro (zoals Strax al had vermeld)

Dan nog wat plastic en je zit aan 800 euro in totaal (2-3 rollen 1kg)

Btw kan iemand met een mendel me even zeggen hoe snel hun printer eigelijk werkt voor gewoon dagelijkse prints?
Gewoon nieuwschierig of deze eigelijk sneller of trager zou gaan dan een prusa (alsinds die van makerfarm) s

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2013 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dit is wat ik gebruik, maar dit is redelijk veilig. Als ik voor snelheid zou gaan zou ik er wss straffeloos wat meer uit kunnen slepen:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/4dblz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lassieman
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 19:37:
[...]
In zijn post staat er The price is £499 plus 20% VAT (in the EU), plus insured shipping as detailed below:
Had dit even verkeerd gelezen in z'n post... 8)7 Dan vind ik het meteen wel weer heel erg duur worden btw. Zijn er nog goedkopere printers van RepRap.

[ Voor 15% gewijzigd door lassieman op 28-08-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Paul C schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:47:
[...]
Iemand dit trouwens gelezen:
http://qz.com/106483/3d-p...xpiration-of-key-patents/

Volgend jaar gaan we allemaal cheape laser sinter machines bouwen? :P
Er is niemand die je nu tegen gaat houden om er zo eentje te bouwen.
Verkopen is misschien een issue, maar gewoon home-made, zonder dat je het gaat publiceren kan zonder patentengeneuzel.
Zelfs commercieel bouwen kan gewoon, zolang je het maar niet op de markt brengt.
Hoe denk je anders dat er zo snel na het verstrijken van patenten producten op de markt komen die ervan gebruik maken?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lassieman schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 20:45:
[...]

Had dit even verkeerd gelezen in z'n post... 8)7 Dan vind ik het meteen wel weer heel erg duur worden btw. Zijn er nog goedkopere printers van RepRap.
von ik ook, daarom ik met de makerfarm ging,

Al heb je nu ook bij charlies3dtechnologies ook een kitje liggen voor een 580 euro,
aleen moet je nog redelijk wat extra kopen, maar still, het is in Belgie dus niet erg ver, en het is de aluminium versie als je die echt wilt hebben ipv makerfarm.
Ik von het omgekeerd dat ik liever hout had, dan overal plastic, het voordeel is wel dat je plastic zelf kun printen dus als er wat kapot gaat.

Paul:

Dat is vrij traag zou je zegge?
aleen bij bridges ga je opeens snel, ik dacht dat die juist trager moeste of ben ik mis?

Tja ik ben hem nu aan het versnelle kijke hoe snel hij ong kan en propere kwaliteit geeft,
Nu zit ik een 55 printer snelheid, en 75 infill, al vin ik hem nog vrij traag als ik hem dan zie printe, qua lawaai vin ik dat hij altijd hetzelfde blijft eigelijk, vroeger en nu,
hij staat wel op 5 sec layer cool down, en ik vergroot die bij somige printe iets voor de zekerheid.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:53
oke het is reclame maar samen met het tkkrlab (plaatselijke hackerspace in Enschede) houden we eind oktober weer een bouweekend. In één weekend bouwen alle deelnemers hun eigen alluminium plate prusa i3. Begeleiding en onderdelen zorg ik voor. Het tkkrlab faciliteerd de locatie(oude fabrieksschool in het centrum van Enschede)

De prusa i3 blijf ik een leuke maschine vinden om mee te starten. Mooi simpel te bouwen én simpel om om te bouwen mocht iemand dat willen. Prijzen voor het basismodel is slechts €450. Met heatbed maakt het €100 duurder. Die prijzen zijn inclusief 2 dagen begeleiding en inclusief btw! (prijzen liggen dus slechts iets hoger dan jullie in mijn SK's gewend waren)

http://tkkrlab.nl/wiki/Building_RepRap

Aanmelding loopt grotendeels via het tkkrlab. Let wel op dat de aantal plaatsen beperkt zijn! Meer dan 10 bouwers kan ik niet begleiden in mijn eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool! Dat soort initiatieven kunnen we alleen maar aanmoedigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazzzzzz schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:19:
oke het is reclame maar samen met het tkkrlab (plaatselijke hackerspace in Enschede) houden we eind oktober weer een bouweekend. In één weekend bouwen alle deelnemers hun eigen alluminium plate prusa i3. Begeleiding en onderdelen zorg ik voor. Het tkkrlab faciliteerd de locatie(oude fabrieksschool in het centrum van Enschede)

De prusa i3 blijf ik een leuke maschine vinden om mee te starten. Mooi simpel te bouwen én simpel om om te bouwen mocht iemand dat willen. Prijzen voor het basismodel is slechts €450. Met heatbed maakt het €100 duurder. Die prijzen zijn inclusief 2 dagen begeleiding en inclusief btw! (prijzen liggen dus slechts iets hoger dan jullie in mijn SK's gewend waren)

http://tkkrlab.nl/wiki/Building_RepRap

Aanmelding loopt grotendeels via het tkkrlab. Let wel op dat de aantal plaatsen beperkt zijn! Meer dan 10 bouwers kan ik niet begleiden in mijn eentje.
Dat is vrij goedkoop ^^
aleen 100e voor een heated bed is misschien wel wat aan de dure kant? ^^
Maar hej, de kit is erg goedkoop voor compleet te zijn dus tof van je dit te doen ^^

Als het gedaan is en je hebt foto's wees vrij om ze hier eens te poste :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2013 23:23 ]

• Paul C
TD-er schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 21:06:
[...]

Er is niemand die je nu tegen gaat houden om er zo eentje te bouwen.
Verkopen is misschien een issue, maar gewoon home-made, zonder dat je het gaat publiceren kan zonder patentengeneuzel.
Zelfs commercieel bouwen kan gewoon, zolang je het maar niet op de markt brengt.
Hoe denk je anders dat er zo snel na het verstrijken van patenten producten op de markt komen die ervan gebruik maken?
Ja er stond ook een ' :P ' smilie bij! :9

Maar het zou mij serieus wel gaaf lijken, alleen denk ik niet dat ik dat op dit moment alleen klaar gespeeld krijg. Misschien als er fabrikanten zijn die complete lasermodules gaan aanbieden dat het voor de hobbyisten wat laagdrempeliger wordt...
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 21:59:
[...]

Paul:

Dat is vrij traag zou je zegge?
aleen bij bridges ga je opeens snel, ik dacht dat die juist trager moeste of ben ik mis?

Tja ik ben hem nu aan het versnelle kijke hoe snel hij ong kan en propere kwaliteit geeft,
Nu zit ik een 55 printer snelheid, en 75 infill, al vin ik hem nog vrij traag als ik hem dan zie printe, qua lawaai vin ik dat hij altijd hetzelfde blijft eigelijk, vroeger en nu,
hij staat wel op 5 sec layer cool down, en ik vergroot die bij somige printe iets voor de zekerheid.
Ja? Geen idee eigenlijk. :)

Zoals ik al zei, niet met snelheid bezig geweest. Ik heb me tot nu toe alleen op kwaliteit gefocused qua printen betreft. Het leek mij het gemakkelijkst om de printsnelheid dan gewoon laag te houden. De laatste week heb ik een beetje met OpenScad leren werken en mijn eerste zelf ontworpen parts geprint. Heel leuk en werkt echt heerlijk intuïtief*. Onder andere deze heat-shields voor mijn printbed:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/4dr9I.jpg

Het doel is om het printbed meer egaal verwarmd te krijgen, want dat lukt standaard niet zo goed, maar dat ga ik nog wel even beschrijven binnenkort.

*voor een programmeur

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:53
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:03:[...]
Dat is vrij goedkoop ^^
aleen 100e voor een heated bed is misschien wel wat aan de dure kant? ^^
Maar hej, de kit is erg goedkoop voor compleet te zijn dus tof van je dit te doen ^^

Als het gedaan is en je hebt foto's wees vrij om ze hier eens te poste :)
Heatbed komt vooral door de dure voeding en extra kleine dingen als de relaisprint + temp sensor + siliconen draden + spiegel

Work in progress foto's van het eerste weekend heb ik wel voor je
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/IMG_2827_zpsa63c79f4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/IMG_2822_zpsfe840bc3.jpg

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Stijnb_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:20:
Voor de liefhebbers van een groter printbereik:
gMax 3D-printer op Kickstarter
Max build volume 40.6 x 40.6 x 22.8 cm

Verwijderd

JanPedaal schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:19:
[...]

Voor de liefhebbers van een groter printbereik:
gMax 3D-printer op Kickstarter
Max build volume 40.6 x 40.6 x 22.8 cm
Ziet er mooi uit ^^

En vrij vroege leverings datum,

Wel redelijk duur ipv andere kickstarters and such,
Maar ziet er behoorlijk stevig en vrij mooi uit bijv de zwarte met orange delen :)

Ook mooie pics Bazzz,
Komen juist te zien genoeg mensen naar :P

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Zo ik heb de listings aangemaakt voor mijn filaments.

1.75mm

3mm

Via DM kunnen jullie ze via mij bestellen voor $35 ipv de bovenstaande prijs :)

Verwijderd

klein vraagje,
Als je sneller print,
Heb ik nu weer van die strings zelfs staat retract aan op een instelling dat hij vroeger wel werkte,
(dat was 30 mm/s sec printen en 40 infill)
Nu is het 55 printen en 75 infill.

Mijn retract is nu een snelheid van 7.5mm/s en 4.5 afstand.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hey Bazzz al een tijdje niet gezien!
mooi initiatief en zal voor vele beginnelingen die hier komen kijken wel interessant zijn. verkoop je de kitjes ook los misschien is het dan een idee om het in de TS neer te zetten.

zo ik ben net weer terug van vakantie en het forum is weer lekker gevuld. goede zaak!

@luigi
die retract afstand maak na zon 2 mm niet zo gek veel uit, op mijn eigen printer zag ik geen verschil meer na 2 tot 2.5 mm in printen. maar die snelheid mag wel wat omhoog volgens mij retract die van mij op ongeveer 30mm/s. dus misschien is dat een optie om te proberen.
zal vanaaf eens even kijken hoeveel ik precies gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik ben begonnen met het verzamelen van spullen voor mijn Prusa i3 impoved versie. Als de spullen van ebay binnen zijn moet ik langs de bouwmarkt, metaalwinkel en langs reprapworld om het compleet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WeedDzi,

Tja wanneer hij trager ging werkte hij perfect op die snelheden,

Als ik hem sneller staan had, rond 50mm/s ofzo, dan was het niet goed en waren er veel draadjes,
Dus ik weet het efe niet :P
Misschien me travel snelheid wat hoger, en misschien iets snellere retract, Zo een 20mm/s 3.5mm ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Bij te veel stringing kan het ook zo zijn dat je temperatuur niet goed is ingesteld (meestal te heet). Zag ik een tijdje terug langskomen op de IRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zijn er eigenlijk nozzle te krijgen van 1 a 2 mm? Of moet je dan ook echt de hele extruder verbouwen en een veel groter hitte-element inbouwen? Iemand ervaring met juist grote nozzles? Hoe groot kun je eigenlijk reeel gezien met een reprap achtig formaat gaan? Ik kan er niet veel over vinden iedereen wil kleine nozzles :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@maratropa:
Dat zat ik pas ook te denken:
Het zou toch leuk zijn om een huidige printer gewoon op te schalen 5x of 10x zodat je complete meubels kunt printen. Dan hoeft de nauwkeurigheid ook minder groot te zijn en mag de nozzle ook een stuk groter, zodat je veel grovere structuren kunt printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan er altijd zelf een blanco nozzle boren met een 2mm boor? :P

Denk aleen dat dit dan wel voor 1 meubelstuk veel geld zou kunnen kosten, sinds je fillement er veel sneller erdoor zal zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul C schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:26:
@maratropa:
Dat zat ik pas ook te denken:
Het zou toch leuk zijn om een huidige printer gewoon op te schalen 5x of 10x zodat je complete meubels kunt printen. Dan hoeft de nauwkeurigheid ook minder groot te zijn en mag de nozzle ook een stuk groter, zodat je veel grovere structuren kunt printen.
Daar is het materiaal helaas niet geschikt voor, je kunt het plastic niet eenvoudig dusdanig verwarmen dat het geheel netjes vloeibaar wordt. De buitenkant zal compleet uitdrogen en verbranden terwijl de binnenkant nog niet eens zacht genoeg is. Afkoelen net zo, het koelt niet snel genoeg af waardoor je gewoon 1 grote blob krijgt ipv een gevormd iets.

Plus dat de afvoer van gassen ed dan ook een probleem gaat worden.

Misschien als je een magnetron integreert om het geheel te verwarmen dat het haalbaar is, en dan een vloeibare stikstof koeler om het geheel weer snel genoeg af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht wel dat ik nog een 0.7 nozzle heb gezien, maar ik dacht dat het grootste is dat ze verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:36
Waar je ook nog mee zit is het krijgen van filament met een grotere diameter. Denk dat als je een nozzle van 2mm hebt een 3mm filament niet genoeg zal zijn wil je het er voldoende snel en met de juiste hoeveelheid doorheen krijgen.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon andere gearing op je extruder....

De verwarming lijkt me het grootste struikelblok. De smeltruimte moet groot genoeg zijn om het volledig en snelgenoeg te kunnen laten smelten. Technisch gezien hoeft een 1 a 2 mm nozzle geen probleem te zijn. Een Nederlandse kunstenaar gebruikt er 1 van 5mm geloof ik. Wel een andrt type printer btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ja das dirk met z'n industriele robot:

YouTube: Creating an Endless Chair

Dat is zeker meer dan 1 mm :P

Als ik het zo kan zien zit er een extruder op waar je pellets in stopt. Het ziet er iig uit als een flink hitte element.

Je hoeft niet in 1 keer hele banken te maken he, kinderstoeltjes, krukjes, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 31-08-2013 16:08 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 21:45

bitflusher

flushed die *** pc

Voor grote nozzels/objecten zou ik kijken bij het kamermaker project (oa de ultimaker mensen). Volgens mij werden daar meerdere filament spoelen samengevoegd in een verhitte kamer en dat uit een grote nozzle geperst.
Heb de print gezien bij het 3d print event in Eindhoven. Het was niet heel mooi maar wel een indrukwekkende grootte (ongeveer een flinke band voor in het zwembad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Gisteren en vandaag eens lekker bezig geweest:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rPKEsquwbCo1b4l7OxKdCbUF/full.jpg

Eerst wou ik alle electronica aan de bovenzijde houden, maar uiteindelijk leek het me gemakkelijker om alles toch maar aan de onderzijde te houden, dus moest er een extra plaatje acrylglas gezaagd worden, omdat ik in de onderplaat toch wel een best gapend gat had gefreesd. :P Warmte isolatie tussen het heated bed en dit plaatje moet nog beter, ik gok dat een laagje kapton tape niet afdoende zal zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zjBUKXGmpsmMSDnLP9fyotxq/full.jpg

Omdat ik nog wat kabel sleeving over had, had ik iets van oh well, what the hell, en heb ik de kabels van de stappenmotoren gesleeved. Niet nodig, maar ziet er wel leuk uit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PvOaaTWOgSdVBo1yaMBfZOqL/full.jpg

Een extra ventilatortje voor koeling...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0mNVLWDooL3QgStKWumhznk4/full.jpg

En een helehoop kabels door een 16mm RVS buis proppen voor de bovenzijde van de printer...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JHZ5ZTPkxoYDz7VkgotNc158/full.jpg

De stroomvoorziening wordt gedaan door een Cooler Master 500W voeding. (34A op de 12V lijn is zwaar overkill, maar deze voeding had ik nog liggen) Iig, de ATX kabel is eraf gesloopt, en de voeding van de printer gebeurt via de PCI-E lijn, met eventueel nog wat lijntjes over... Er kan denk ik makkelijk nog een printer aan hangen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/I4AJzMq4AUZcyj4Tubk5xC5K/full.jpg

Hotbedje op zijn plek...

Tot zover maar weer...

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Damn, dat ziet er echt onwijs strak uit!

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er al erg proper uit ^^
Kan niet wachte tot hij af is!

Btw ga jij ook proberen zo een Z auto calibiration erop te zetten?
Heb gewoon al de laatste tijd er een paar zien rondvliegen op het internet en die dingen zijn er best gaaf uit ^^

Sinds je vaak geen perfecte platte prints krijgt door niet goed te kalibreren.

En ja normaal kun je nog een 2de printer gebruiken met die PSU als hij werkelijk 34A geeft,
Een printer heeft normaal zo een 17 nodig dacht ik.

Btw leuke sleeving :P
Ik heb hier ook wat blauwe liggen, maar gwn veel te lui dit te doen lol.

Edit:

Weet iemand wat dit is ?

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/4meGJ.jpg

Volgens mij misschien de nozzle die te dicht is om het bed?

Die tearing die je daar een beetje ziet, spotjes waar geen plastic geprint was .

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Slippende hobbed bolt lijkt mij het op, heb namelijk een keer precies hetzelfde gehad en toen was dat lager wat tegen je filament drukt afgebroken (ik had het misschien iets te strak aangedraaid ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah dat kan altijd wel dat er teveel vuil in zit of te hard aangedraait heb,

Ik dacht eerst misschien dat hij wat te snel ging sinds ik hem nu op 90mm/sec staan heb en nog vrij stil en erg nauwkeurig is dus volgende keer 100 proberen.

Ach jah eerst dat slip probleem eens oplosse :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:42
Waar hebben jullie de stappenmotoren vandaan?
En welke Nema17's. Ik zie door de bomen het bos niet meer, waar er zeer veel verschillende soorten Nema17's zijn.

Verschillende, torque, amperages, stap grote enz. Op de reprap wiki staat ook een hele lijst geschikte motoren wat de keuze niet makkelijker maakt http://reprap.org/wiki/NEMA_17_Stepper_motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik heb gewoon dit setje besteld: http://reprapworld.com/?p...products_id=95&cPath=1614 45 euro voor 4x nema 17 is op zich geen rare prijs.

@ DrLuigi: autocalibratie? Niet eens aan gedacht, straks maar ff kijken wat ik kan vinden. :) Btw de lineair assen zitten er ook in... Vanmorgen is er 6 meter lineair as geleverd op de zaak, dus meteen maar op lengte gemaakt en bij thuiskomst direct geplaatst. :P

Btw een andere vraag, ik zal binnenkort een keuze moeten maken qua maat fillament.. Ik heb van Weedzi een zelfbouw 3mm hotend gekregen, maar op de zaak gebruiken ze 1,75mm. De gedachte hierachter was dat variatie in dikte minder invloed zou hebben in het printproces, maar aan de andere kant zie ik 1,75mm ook sneller vastlopen, en 3mm wordt vaker gebruikt. Wat is nu wijsheid?

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik print zelf met 1.75mm PLA door een 0.4mm nozzle en dat gaat uitstekend.
Vastlopen is geen issue als je je buildplate op de juiste afstand, en je temperatuur goed afgeregeld hebt.

Omdat het aantal stappen bij 1.75mm groter is dan bij 3mm voor dezelfde hoeveelheid extrusie, kun je hier naar mijn idee ook nauwkeuriger mee printen.

[ Voor 77% gewijzigd door frickY op 09-09-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dan weer een 3.0 Jhead en ook niks mee ^^
Naar mijn weten is 3.0 wel een meer gebruikte maat,
Waarbij meeste stainless steel hotends die ook gebruiken als we aan Prusa denken en Magma etc etc.

Het kan wel goed zijn dat hij idd nauwkeuriger zou kunnen printen, maar dat betwijfel ik beetje dat het meer dan 0.1 tiende zal uitmaken :P

Uiteindelijk heb ik het gevoel het vrij weinig uitmaakt, al vin ik persoonlijk dat 3.0 wat meer standaard is, maar dat kan dat gewoon is omdat ik 3.0 heb en dus ook niet zoek achter 1.7 stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Laatst online: 31-08 10:14
Volgens mij gaat het juist steeds meer naar 1,75mm. De reden daarvoor is dat je 3mm filament niet met een direct drive extruder kan gebruiken (te weinig stappen/omwenteling om nog nauwkeurig aan te kunnen sturen, en dat probleem wordt groter naarmate je nozzle kleiner wordt). Verder zijn alle metalen hotends die ik gezien heb voor 1,75mm filament. Er zullen best ook 3mm versies zijn, maar die zijn waarschijnlijk minder efficient (de thermal break is ook van metaal, en die heeft een grotere oppervlakte als er een 3mm filament doorheen moet kunnen zodat je daar meer warmte verliest).
En als laatste reden; je kan met 1,75mm filament makkelijker een hogere snelheid halen met minder oozing. Het filament smelt in de hotend van buiten naar binnen. Het middelste van het filament smelt als laatste. Voer je de snelheid op dan pers je op een gegeven moment ongesmolten filament je nozzle in. Bij 1,75mm gebeurt dat later dan bij 3mm filament.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapsac schreef op maandag 09 september 2013 @ 21:53:
De reden daarvoor is dat je 3mm filament niet met een direct drive extruder kan gebruiken (te weinig stappen/omwenteling om nog nauwkeurig aan te kunnen sturen, en dat probleem wordt groter naarmate je nozzle kleiner wordt).
:?

Leg eens uit, mijn 3mm direct drive extruder kan niet werken? Hij werkt prima hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van ooze kan ik nog beetje aannemen,

Maar de Ultimaker is toch 3.0 net zoals de meeste printers je kunt kopen?
En die heef een direct drive extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
Het KAN wel, maar minder goed. Je verplaatst per micro step met 3mm filament snel teveel of te weinig plastic. (je kan het verschil met 1,75mm eenvoudig uitrekenen). Door de ruimte in je hotend waar je filament smelt groter te maken (en evt. je nozzle exit kanaal langer te maken) niveleer je de optredende druk verschillen (hoog na elke micro step, afnemend tot aan de volgende) waardoor je dat minder merkt. Nadeel daarvan is traag reagerende flow uit je nozzle + extra oozing.
Hot end design lijkt mij meer een kunst dan kunde. Ik begin net pas een beetje te begrijpen hoe het een en ander werkt en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Heel simpel gezegd, bij halvering van diameter van filament moet je 4x zoveel mm draad erdoor drukken voor dezelfde hoeveelheid (volume) aan plastic.
Dus als je doorvoer bijvoorbeeld 2 stapjes per mm draad is en je hebt bij 3 mm filament 10 mm draad nodig, dan heb je bij 1.5 mm filament maar liefst 40mm draad nodig.
Dat is 20 stapjes om 80 stapjes voor dezelfde hoeveelheid plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:42
FiXeL schreef op maandag 09 september 2013 @ 17:27:
Ik heb gewoon dit setje besteld: http://reprapworld.com/?p...products_id=95&cPath=1614 45 euro voor 4x nema 17 is op zich geen rare prijs.
Heb je de standaard stepper drivers? Deze leveren echter maar 1A tot 1.2A.
Deze motoren hebben een rating van 2.5A volgens mij lopen ze dan maar op minder dan 50%?
Ik zie juist de meeste fabrikanten meer 3mm draad produceren, tja waarom geen idee.

Heb zelf een 3 mm en heeft altijd prima gewerkt. theoretisch kun je met een 1.75 mm een hogere nozzle druk halen met een direct driver extruder. Maar goed das theoretisch. Als nadeel is 1.75 mm een stuk minder sterk en kan dus eerder knikken vooral met hogere snelheden. Tevens zijn hogere snelheden met een direct drive weer lastig omdat je motor dan op topsnelheid moet draaien wat ook weer veel hitte en stroom neemt bovendien is de max dus te behalen. Met een geared extruder zul je dat niet zo snel halen.

Over motoren kun je snel zijn er zijn eigenlijk helemaal niet veel types Nema 17 motoren (Nema is gewoon de maatvoering) je kan ze in 2 types krijgen namelijk unipolair en bipolair (makkelijkst is om een bipolaire te nemen (4 draden)) en ze zijn er in 3 sterktes te krijgen en dan gaat het vooral om de holding torque. deze is bij de meeste reprapmachines 0.39Nm.

• rapsac
Met een geared extruder moet je motor meer toeren maken dan bij een direct drive. Verder maakt het bij stappenmotoren niet uit of ze zwaar belast worden en/of veel toeren moeten draaien. Het heetste worden ze als ze stil staan (belast of niet) maar wel bekrachtigd zijn. De stroom door de windingen wordt juist minder als het toerental stijgt (helaas).

Pagina: 1 ... 3 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.