Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
zeadope schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:12:
Ik zou de FET er uit solderen, al dan niet meteen vervangen door een beter exemplaar.
Idd, heb ik dus ook gedaan. Was wel nogal prutswerk om die te vervangen...
Op het eerste zicht lijkt het probleem opgelost.
Volgende dat ik moet oplossen is dat het lijkt alsof m'n hotend te ver af van heated bed blijft en kleine zaken niet blijven kleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-07-2023
Hoi, volgensmij zit ik hier bij het goede topic...

Mijn beste vriend en ik hebben een project gekregen van school, omdat we ons verveelden tijdens de Kunst lessen mochten we (met geld van school) de meest cheap ass 3D printer bouwen, we hebben besloten om voor het bekende ontwerp van de prusa i3 te gaan. We zijn al redelijk ver met bouwen, het enige wat we nog nodig hebben is een rol plastic en 2 meter van dat GT2 band en dan hebben we alles, we zitten nu op 175 euro dus 200 is makkelijk haalbaar, ik heb 2 vragen

Omdat we compleet nieuw zijn in de werdeld van 3D printen, wat voor soort plastic kunnen we het best gebruiken en waar kunnen we dat het best vandaan halen?

Hebben we de goedkoopste prusa i3 ter wereld?? Of heeft iemand al een goedkopere gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Aangezien de keuze van het filament (plastic) oa gekoppeld is aan de hotend die je gebruikt is mijn vraag : welke hotend gebruiken jullie?

Soort plastic zak PLA moeten zijn want voor ABS heb je een verwarmd bed nodig.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil de pret niet drukken. Maar voor een rol plastic ben al snel 20 euro verder. Dus die 200 ga je niet halen.

Let op de dikte van je filament. Dat is 3 of 1.75mm en welke leverancier moet je de posts even doorlezen....

Maar weet je zeker dat je niet iets vergeten bent? 200 is namelijk wel erg goedkoop of je moet echt het goedkoopste van het goedkoopste genomen hebben. Waar je dan ben ik bang straks wat minder plezier van ondervind.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 10:40
zeadope schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:12:
Pagina 1 inderdaad. Hoe technisch ben je zelf? Zoek je een kit of een DIY build plan? Welke soort printer stijl trekt jou het meest aan? Zoek de volgende 3D printers eens op Cartesian (Mendel), CoreXY (K8400), H-belt drive, Delta.
Nu ben ik zelf nog aan het orienteren welke 3d printer er gaat komen en ook is de K8400 voorbij gekomen maar in hoeverre ben je daadwerkelijk gekoppeld aan Velleman onderdelen? Zo lees ik over beperkte levensduur van het printbed/folie daaroverheen. En als ik het niet verkeerd heb zit je ook nog vast aan Velleman filament. Ook kan ik er niet echt een goede review van vinden. Wellicht iemand hier wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
Een heatbed hebben we wel, Hotend is een j head 1.75 mm
vliegnerd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:20:
Aangezien de keuze van het filament (plastic) oa gekoppeld is aan de hotend die je gebruikt is mijn vraag : welke hotend gebruiken jullie?

Soort plastic zak PLA moeten zijn want voor ABS heb je een verwarmd bed nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

EastWarez schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:46:
Een heatbed hebben we wel, Hotend is een j head 1.75 mm

[...]
Een i3 incl heated bed voor minder dan 200 euro is erg netjes. Ik zou toch beginnen met PLA dat werkt prettig.

Ik heb zelf goede ervaring met pla van 123inkt.nl. Dat is wel een jaar geleden en het was 3mm. Jullie hebben natuurlijk 1.7mm nodig. Kortom : dat mijn bestelling beviel zegt niet heel veel.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
We hebben echt het goedkoopste van het goedkoopste uit china en dan voor de aankoop nog net even zeuren bij de verkoper voor korting, Ik hoop wel dat het spul het inderdaat lang volhoud, we hebben voor 30 euro die printed parts gekocht, al 2 stuks moeten secondelijmen, zijn moet 10% infill geprint ofzo, dus die moeten we iniedergeval zelf uitprinten als hij het doet.
WeeDzi schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:33:
Ik wil de pret niet drukken. Maar voor een rol plastic ben al snel 20 euro verder. Dus die 200 ga je niet halen.

Let op de dikte van je filament. Dat is 3 of 1.75mm en welke leverancier moet je de posts even doorlezen....

Maar weet je zeker dat je niet iets vergeten bent? 200 is namelijk wel erg goedkoop of je moet echt het goedkoopste van het goedkoopste genomen hebben. Waar je dan ben ik bang straks wat minder plezier van ondervind.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k3tzor
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-04 20:07
http://m.dx.com/p/heacent...ck-silver-110-220v-220815

Zou deze een goede oplossing zijn voor te beginnen met een xyz printer? Budget gezien en wat het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Als de printer het uiteindelijk niet doet kun je je ervaringen altijd nog indienen voor het vak Economie. Iets over hoe 'goedkoopste aanbieder' de mode is maar niet altijd het beste resultaat levert. Iets wat ze bij de overheid nog niet helemaal door hebben!

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k3tzor
RobV schreef op zondag 08 februari 2015 @ 20:50:
Als de printer het uiteindelijk niet doet kun je je ervaringen altijd nog indienen voor het vak Economie. Iets over hoe 'goedkoopste aanbieder' de mode is maar niet altijd het beste resultaat levert. Iets wat ze bij de overheid nog niet helemaal door hebben!
Welk alternatief zou je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
denk niet dat Rob op jou reageerde K3tzor maar meer op eastwarez met zn spotgoedkope onderdelen

maar nee die moet je eigenlijk niet hebben, dat is de prusa 2 en dat ontwerp is wel een beetje achterhaald, daarnaast is ie nog vrij duur voor het oude ontwerp. Je kan beter kijken naar een mendel90 of wat nu zeer populair is een prusa i3. Voor de I3 kun je veel vinden en der is omdat ie vrij populair isen daardoor ook veel support op verschillende fora. populairste elektronica is nu nog wel de RAMPS denk ik meerendeel van de forabezoekers hier hebben er 1. en als je dan net om de hoek komt kijken is het wel handig om wat support achter de hand te hebben

maar wat is je budget? en waar ben je naar op zoek? wat wil je er mee gaan printen?

[ Voor 18% gewijzigd door WeeDzi op 08-02-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k3tzor
WeeDzi schreef op zondag 08 februari 2015 @ 21:10:
denk niet dat Rob op jou reageerde K3tzor maar meer op eastwarez met zn spotgoedkope onderdelen

maar nee die moet je eigenlijk niet hebben, dat is de prusa 2 en dat ontwerp is wel een beetje achterhaald, daarnaast is ie nog vrij duur voor het oude ontwerp. Je kan beter kijken naar een mendel90 of wat nu zeer populair is een prusa i3. Voor de I3 kun je veel vinden en der is omdat ie vrij populair isen daardoor ook veel support op verschillende fora. populairste elektronica is nu nog wel de RAMPS denk ik meerendeel van de forabezoekers hier hebben er 1. en als je dan net om de hoek komt kijken is het wel handig om wat support achter de hand te hebben

maar wat is je budget? en waar ben je naar op zoek? wat wil je er mee gaan printen?
Bedankt voor het antwoord! Mijn budget is rond de 300-400€, het interesseert me gewoon dat je van alles kunt printen voor thuis, zelf kunt experimenteren met dingen maken. Ik heb zelf graag een klein projectje dat doenbaar is voor een leuke hobby er bij te hebben. Is er verder nog een soort van forum waar er nog meer uitleg is als hier en support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tja op je laatste vraag kan ik je dus alleen zeggen lees ff de topicstart door.

zou dan gaan voor een I3 kit die vind je rond de 400 euro wel
hier een voorbeeld http://www.3dprinters-sho...-prusa-i3-master-kit.html
volgens mij heeft iemand anders hier op het forum deze kit ook besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
<offtopic>
Ja, sorry voor mijn opmerking, ik had net een forum post gelezen over irritatie bij overheidsprojecten en waarom ze mislukken, dus ik dacht hey...
</offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
WeeDzi schreef op zondag 08 februari 2015 @ 21:26:
tja op je laatste vraag kan ik je dus alleen zeggen lees ff de topicstart door.

zou dan gaan voor een I3 kit die vind je rond de 400 euro wel
hier een voorbeeld http://www.3dprinters-sho...-prusa-i3-master-kit.html
volgens mij heeft iemand anders hier op het forum deze kit ook besteld?
Daar alleen weer het probleem van de stepper motors waarmee het geleverd wordt, de 42BYGHW811 ipv de 42BYGHW804. Er zitten geen externe stepper drivers bij zover ik kan zien, dus geheel nutteloos weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k3tzor
zeadope schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:08:
[...]

Daar alleen weer het probleem van de stepper motors waarmee het geleverd wordt, de 42BYGHW811 ipv de 42BYGHW804. Er zitten geen externe stepper drivers bij zover ik kan zien, dus geheel nutteloos weer.
En wat houd dat dan in? Niet kopen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De stepper drivers kunnen elk max 2A. De stepper motors kunnen elk max 2.4A aan.
De 42BYGHW804, hebben meer kracht bij de instelling van de stepper drivers dan de 811's.
Ik zou vragen of ze dus de 42BYGHW804 kunnen leveren ipv de 811's.

P.S. Kan dit niet in de TS? Dit onderwerp komt heel vaak voor. :)

Edit:
craio schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:04:

Ivm geluid, iemand al eens dit geprobeerd?

[ Voor 34% gewijzigd door uname -r op 08-02-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je kan vragen of ze de andere stepper motors er bij kunnen leveren maar denk niet dat ze dat doen. Die stappen motoren hebben ze vaak in bulk ingekocht. Maar met 4 kg.cm kun je ook prima uit de voeten hoor zeadope is een beetje een mierenneuker in de goede zin van het woord :) en wil het optimale. Daarnaast zit je stepperdriver waarschijnlijk tegen zn max aan wat ie op den duur niet zo leuk vind, wat dat betreft heeft ie eigenlijk wel gelijk.

een tweede optie is vragen of ze je zonder stappen motoren kunnen leveren en dan bestellen bij stappenmotor.nl daar krijg je deze kosten 12 euro exc btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:51
Heeft iemand tips voor de fill in speed in slic3r?

Ik heb momenteel het probleem dat als hij aan de derde-vierde laag bezig is dat mn bottom laag naar boven begint te "krullen" waardoor mn kop tegen de vorige laag aan zit te duwen.....
Het gaat overigens over PLA dus een heated bed is niet nodig ....

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Wat zijn de specs van je printer? En wat is de ondergrond waarop de print? Helpt het om een brim in te stellen om het beter te laten plakken? Een heated bed kan ook handig zijn met PLA voor de eerste pakweg 10 lagen 50º.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k3tzor
WeeDzi schreef op zondag 08 februari 2015 @ 23:25:
je kan vragen of ze de andere stepper motors er bij kunnen leveren maar denk niet dat ze dat doen. Die stappen motoren hebben ze vaak in bulk ingekocht. Maar met 4 kg.cm kun je ook prima uit de voeten hoor zeadope is een beetje een mierenneuker in de goede zin van het woord :) en wil het optimale. Daarnaast zit je stepperdriver waarschijnlijk tegen zn max aan wat ie op den duur niet zo leuk vind, wat dat betreft heeft ie eigenlijk wel gelijk.

een tweede optie is vragen of ze je zonder stappen motoren kunnen leveren en dan bestellen bij stappenmotor.nl daar krijg je deze kosten 12 euro exc btw
Ik heb het gevraagd en ik kan de stappen motors er uit te laten en dan krijg ik 30€ korting. Op die website kan ik nergens die "Nema 17" vinden met model 804? En is die prijs voor 5 stappen motors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lol heeft ie ze nog nie op de site gezet, ik heb vooral mail contact met hun. 12 euro is voor 1 stapen motor exc btw dus 15 euro incl en het zijn geen wantai's dus heeft een ander model nummer het model nummer staat in de post m1173041

even een mail sturen naar Harrie, zn email staat wel op de site en vragen om een offerte voor 5 stappen motoren. Dan ben je dus uiteindelijk wel 40 euri duurder uit prijs inclusief verz en btw ben je daar rond de 80 euri kwijt.

je kan ze ook bij Reprapworld kopen daar verkopen ze wantai's voor 10 exc btw maar goed dan heb je weer diezelfde 4 Kg.cm :) beetje kiezen of delen dus

eindje besluit kun je denk ik net zo goed gewoon die steppers bij de kit gewoon bestellen dan heb je minder vermogen op je steppers maar dat merk je denk ik in het dagelijks gebruik niet veel vn..... misschien het zeadope er nog wat nuttigs over te melden?
Icekiller2k6 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:40:
Heeft iemand tips voor de fill in speed in slic3r?

Ik heb momenteel het probleem dat als hij aan de derde-vierde laag bezig is dat mn bottom laag naar boven begint te "krullen" waardoor mn kop tegen de vorige laag aan zit te duwen.....
Het gaat overigens over PLA dus een heated bed is niet nodig ....
Dit lijkt me meer een hechtings probleem dan een infill speed probleem, iig ga je het met snelheid niet oplossen. je zou kunnen kijken of de temp van je hotend wat lager kan zetten. Of je bed inspuiten met haarlak of tape er op, PVA oplossing wil ook wel werken.
Als alleen de hoekjes omkrullen zonder dat de onderkant van je printsel los komt dan zit je te hoog in temperatuur.

[ Voor 31% gewijzigd door WeeDzi op 09-02-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k3tzor
WeeDzi schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:51:
lol heeft ie ze nog nie op de site gezet, ik heb vooral mail contact met hun. 12 euro is voor 1 stapen motor exc btw dus 15 euro incl en het zijn geen wantai's dus heeft een ander model nummer het model nummer staat in de post m1173041

even een mail sturen naar Harrie, zn email staat wel op de site en vragen om een offerte voor 5 stappen motoren. Dan ben je dus uiteindelijk wel 40 euri duurder uit prijs inclusief verz en btw ben je daar rond de 80 euri kwijt.

je kan ze ook bij Reprapworld kopen daar verkopen ze wantai's voor 10 exc btw maar goed dan heb je weer diezelfde 4 Kg.cm :) beetje kiezen of delen dus

eindje besluit kun je denk ik net zo goed gewoon die steppers bij de kit gewoon bestellen dan heb je minder vermogen op je steppers maar dat merk je denk ik in het dagelijks gebruik niet veel vn..... misschien het zeadope er nog wat nuttigs over te melden?
Dan heb ik nog 1 vraagje, bij de kit zijn 4 verschillende nozzles:
  • J-Head Hotend 3mm / 0.50mm nozzle
  • Buda-style HotEnd v1.2 - pre-assembled 0.4 &0.5 nozzle
  • J-Head Hotend 1.75mm / 0.35mm nozzle
  • E3D v6 - 1.75mm / 0.40mm nozzle
Het eerste getal is de vulling dat er in gaat, en het 2de is de vulling dikte die er uit komt. Hoe dunner het is, hoe meer detail je kan hebben? Welke is ook dan aan te raden van die 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Een andere, tevens goedkopere, optie is om de stepper drivers weg te laten en voor de DRV8825's te gaan.
The DRV8825 driver IC has a maximum current rating of 2.5 A per coil, but the current sense resistors further limit the maximum current to 2.2 A, and the actual current you can deliver depends on how well you can keep the IC cool.
Kleine berekening wederom:
(4800 g.cm / 2,4A) * 2,2A = 4400 g.cm

Dan zit je met de 811's nog maar een kleine 100 g.cm van de 804's af, oftewel 0,1 Kg.cm. Dus dat lijkt mij een betere optie.
Alleen zal je printer meer warmte genereren omdat het meer stoom opneemt. Dus ook meer geluid, want de stepper drivers moeten voldoende gekoeld worden boven de instelling van 1,5A per coil.

[ Voor 10% gewijzigd door uname -r op 09-02-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aja inderdaad das indd de beste oplossing ! niet eens aan gedacht :)

tja die hotends de E3D v6 zou ik nemen, waarschijnlijk is die Jhead een goedkope clone waar je geheid ellende mee krijgt

maar als tip kan ik je meegeven K3tzor, ga wat lezen, en daarna nog wat lezen. Ik wil je niet direct afschrikken maar de printer doet het waarschijnlijk niet fantastisch out of the box. En door de vragen die je stelt krijg ik een idee dat je dit koopt in opwelling (fantastisch hoor begrijp me niet verkeerd). Maar een beetje achtergrond info over hoe het allemaal een beetje werkt is straks wel handig......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ik zou ook een E3D kiezen als ik tss die drie moest kiezen. Maar als die J-head een kloon is, kan die E3D dat toch ook zijn?

Iemand dit als eens bekeken? Als dit effectief zo nauwkeurig is als ze beweren (te gebruiken voor auto-bed leveling) lijkt me het een stuk handiger dan een switch + servo. Alhoewel ik me afvraag als het wel degelijk werkt als je een glasplaat gebruikt.

[ Voor 62% gewijzigd door craio op 09-02-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Hm, even autotuning gedaan daar ik op andere voltages draai voor mijn bed en nozzle. Nozzle nu perfect.. bed tune-de prima maar wat ik nu ook doe, hij stabiliseert erg strak maar net een paar 10e onder setpoint ... krijg het er niet uit :( Print begint dus niet want hij haalt zijn temp niet...

Tips ?? Begrijp er niets van !

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Inderdaad. Maar ik denk ook dat de E3D de betere keus is. Gezien E3D de ontwerpen van hun hot-ends vrijgeeft. De afwerking zal dan nog te bezien zijn. Mocht de heatbreak niet goed gepolijst zijn, dan kan dat altijd nog zelf gedaan worden. :P

--
Handmatig de PID waarden aanpassen zodat die wat agressiever wordt. Zie wikipedia, daar staat een mooi tabelletje met wat je kunt aanpassen en wat het doet.

Edit:
Nog een duidelijkere link gevonden: http://ctms.engin.umich.e...uction&section=ControlPID

Edit2:
Ik zie zojuist hetzelfde probleem met #define FAST_PWM_FAN en de fan op +- >50%.
Met #define FAN_SOFT_PWM en #define SOFT_PWM_SCALE 1 blijft de temperatuur altijd rond het ingestelde. :)

Oh en fast pwm aan bouwde niet voor de Due, zojuist gefixt in mijn fork, voor anderen met een Due:
https://github.com/zeadope/Marlin-DUE

[ Voor 37% gewijzigd door uname -r op 10-02-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de ontwerpen van de Jhead zijn ook vrij gegeven maar probleem daar is dat het werkt met PEEK en een inner tubing en de aansluiting van al die drie delen komt nogal nauwkeurig. en iets wat ze in china niet doen is nauwkeurig maar vooral snel (rook uit de pijp)

vraag me af of inderdaad die fotocellen op glas reageren waarschijnlijk op de onderlaag van het glas, dat zou op zich nog geen problem opleveren als je in je instellingen maar de dikte van je glas meeneemt. als je een spiegel gebruikt zal het wat minder gaan werken denk ik.

ik heb zelf 2 van deze jongens gekocht voor als ik dat later wil implementeren

[ Voor 5% gewijzigd door WeeDzi op 09-02-2015 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
heb ik ook gehaald WeeDzi, en een plaat alu :)

Edit : Nu P naar 1500 en I10, D0 en hij gata weer :) Blijft vreemd, voorheen veel minder P, meer I en meer D en dat is 6 maanden goed geweest... en nu bleef ie er een paar 10e onder hangen...

[ Voor 67% gewijzigd door reddo op 10-02-2015 00:35 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:34
Ook maar de stoute schoenen aangetrokken en gisteravond de partlist voor een i3 gemaakt.

Mini in thebox heeft wat 50% acties lopen en daar voor ongeveer een scherpe prijs de eerste electronics kunnen scoren (arduino 6 euro, lcd controller en 3 endstops voor 12, Ramps 1.4 7 euro)

Als frame twijfel ik nog tussen mdf en alu (uit Spanje inclusief printed parts). Heeft iemand ervaring met een kant en klaar bouten pakketje of moet ik naar de gamma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 17:02
Ik heb op ebay een boutenpakketje besteld... nog geen ervaring mee, want het is nog onderweg ;) Maar leek me toch wat praktischer dan via de bouwmarkt.. Je hebt zo'n diversiteit aan boutjes en moertjes nodig dat je bij de bouwmarkt volgens mij tig verpakkingen mag halen waar je er dan maar 1 of 2 uit nodig heb. Wordt al snel een stuk prijziger dan...
Wat ik nog tekort kom eventueel haal ik wel gewoon in de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
Ook ik ben al weken aan het loeren naar een 3D printer en heb me helemaal suf gelezen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat je zware onderdelen zoals de draadstangen in Nederland moet bestellen , veel bedrijven maken die op maat voor je. Hier in Apeldoorn laat ik heb lokaal doen maar er zijn ook bedrijven als : http://www.rvsland.nl/draadstangen . Die het online verkopen, en op deze manier is veel goedkoper dan op eBay o.i.d.
Ik hou gewoon de BOM aan op: http://reprap.org/wiki/Prusa_i3_Rework_Bill_of_materials voor de reworked versie.

Verder zie ik eindeloos veel geprinte onderdelen te koop voor de prusa i3 die allemaal in PLA zijn geprint. Dit lijkt me niet handig, ABS lijkt me beter maar nog beter lijkt me gegoten. Ik las dat de Replikeo kit heel goed was. Alleen verzendkosten zijn veel te hoog uit China maar de gegoten delen zijn wel te doen als je die als set daar koopt : http://www.replikeo.com/e...ded-parts-prusa-i3-rework

Het frame laat ik als custom job door iemand op CNCzone.nl zagen als ik die niet voor een goede prijs kan vinden in Nederland in Aluminium. Veel mensen daar doen uit hobby oogpunt kleine opdrachten.

Voor mijn Ramp 1.4 en arduino etc kijk ik nu bij een verkoper op eBay : "Trade-spotter" .
Hij heeft een set zoals deze : http://www.ebay.com/itm/R...uino-RepRap-/301250557570 maar ik vraag me of of net de goede types Nema 17 zijn . Ik wil die van 2.5a anders worden ze volgend mij heel erg heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
L201 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:00:
Ik heb op ebay een boutenpakketje besteld... nog geen ervaring mee, want het is nog onderweg ;) Maar leek me toch wat praktischer dan via de bouwmarkt.. Je hebt zo'n diversiteit aan boutjes en moertjes nodig dat je bij de bouwmarkt volgens mij tig verpakkingen mag halen waar je er dan maar 1 of 2 uit nodig heb. Wordt al snel een stuk prijziger dan...
Wat ik nog tekort kom eventueel haal ik wel gewoon in de bouwmarkt.
Je moet ook in speciaalzaken kopen en geen bouwmarkten. Hier bij de Hoza betaal je per gewicht. Echt minstens 5 keer goedkoper dan een bouwmarkt als de gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sinds begin januari beschik ik over een Prusa i3. Mijn broertje is al lang bezig met het printen en heeft zijn Prusa i2 nagenoeg geperfectioneerd. Voor mij dus een goed moment om in te stappen en zijn kennis toe te passen.

Ik heb mijn kit besteld bij Schufco (www.schufco.com). Voor, in mijn ogen, een goede prijs. Volledig aluminium frame, alle benodigdheden er bij en een fijne extrudercombinatie.

Enige probleem wat ik op dit moment heb is dat mijn stepperdrivers het niet echt optimaal vinden, waardoor ik hier behoorlijk snel doorheen vreet. Heb nu een tiental DRV8225 drivers besteld, als vervanging van de A4988 drivers. Deze moeten een iets hogere stroom kunnen leveren en zijn verbeterd mbt warmteafvoer. Komen hopelijk deze week binnen, en dan kunnen we eindelijk weer printen :). Op dit moment print ik 1.75mm PLA met een spuitkop van 0.3mm in combinatie met Octoprint op de Raspberry Pi, die gekoppeld is aan RAMPS 1.4. Let overigens niet op het extra bordje bovenop de Pi, dit is een raspduino die ik her en der voor testdoeleinden gebruik.

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/96f5gk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 17:02
terracide schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:28:
Je moet ook in speciaalzaken kopen en geen bouwmarkten. Hier bij de Hoza betaal je per gewicht. Echt minstens 5 keer goedkoper dan een bouwmarkt als de gamma.
Dat is leuk als er zo'n speciaalzaak in de buurt is... Maar in een gemiddeld dorp is die niet te vinden en dan ben je met benzinekosten erbij alsnog duurder uit, zeker als het om een paar boutjes gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
@L201 das zeker waar :) alleen vind ik de kwaliteit van bouwmarkten vaak bedroevend, en veel te duur. Maar voor een paar boutjes zal het idd wel meevallen.

Edit: kent iemand deze printer : http://www.marnic3d.nl/marnic3d-basic
Een Marnic3d , is iemand hier in Apeldoorn en biedt die aan voor 480 Inc. Een samen bouwen sessie. Best leuk dat je in 6 uur een werkend ding hebt, en printer is gebaseerd op de prusa i3 alleen op alle fronten volgens Marten verbeterd. Heb even wat heen en weer gemaild met hem. Vraag me alleen af of hij zijn designs closed source mag houden aangezien het op opensource is gebaseerd. Dat laatste staat me wat tegen.

[ Voor 61% gewijzigd door terracide op 10-02-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat ziet er wel uit als een mooi dingetje.... tja op alle fronten verbeterd daar bedoeld hij dus mee waarschijnlijk het gebruik van de alu profielen. En ja hij mag daar voor kiezen om gewoon niet de tekeningen van vrij te geven.... Het is zijn ontwerp en hij is dus eigenaar. En dingen die opensource zijn zoals de Firmware etc zal hij denk ik geen aanspraak op doen, puur en alleen op ontwerp.

Dit wordt een interessante discussie maar volgens mij zit het zo: als hij nu niet onder een licentie de tekeningen vrij geeft en geen patent heeft (waar ik vanuit ga). Dan zou je dus de onderdelen Mogen kopen en reverse engineren en daarna vrij geven onder een CC licentie.

edit
deze zin vind ik wel mooi
Voeding: 20 Amp
Hotend: Volledig metalen hotend (30 Amp heater catridge)
:/

[ Voor 8% gewijzigd door WeeDzi op 10-02-2015 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
@WeeDzi ja maar dat zou niet zo aardig zijn :)

Toch vind ik het wel een mooi ding. Ook het feit dat je voor dat geld hem samen in elkaar zet in 6 uur is eigenlijk wel een goede deal. Alles van metaal Inc.een volledig metalen extruder.... Hmmm, misschien. Marten bood me aan het geld terug te geven als ik na een week niet tevreden zou zijn, hij is er helemaal van overtuigd. Dat maakt het wel aantrekkelijker dan lukraak willekeurige onderdelen te bestellen over de hele wereld en hopen dat het werkt.

Alleen gebruikt hij dus een clone arduino ... Wat opzich niet heel ernstig hoeft te zijn. En er zit standaard geen lcd bij maar die kan ik wel op eBay scoren. Ik vind het verleidelijk ☺️

Edit: ja die voeding en met een hot end van 30a moet ik eens eens navragen, lijkt me lastig voor de voeding ..

Edit2: zijn er mensen die een full metal prusa i3 hebben gebouwd voor veel minder dan 400? Heb net van alles opgeteld en kom al snel op 400 uit.

[ Voor 15% gewijzigd door terracide op 10-02-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sterker nog het is wel een mooi aanbod zeker als je als leek er in stapt. het packet is misschien 50 a 60 euro duurder dan als je het zelf zou samenstellen of als kit, maar je zult er veel leren. Daarnaast lijkt het ontwerp idd mooi stug

Ben alleen niet zon fan van die hotend, daar zit namelijk helemaal geen thermal barrier op, PLA printen wordt dan lasting. Denk dat de warmte daar behoorlijk in omhoog kruipt op een gegeven moment. Wees je daar even bewust van. Daar zal voor langere printjes een koelings elementje op moeten.
edit
ik zie dat hij zijn hotend mount waarschijnlijk gebruikt als thermal barrier of iig als koel element. Ben benieuwd of dat genoeg is.

[ Voor 11% gewijzigd door WeeDzi op 10-02-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Hij beweert dat het perfect werkt met de hot end op deze manier. Tja in het ergste geval moet je er een koeler op monteren, ook niet meteen einde van de wereld. En ik wil vooral abs printen zoals ik het nu kan inschatten.

Edit: ik vermoed dat ik die Marnic3D ga bouwen samen met Marten. Misschien kan ik dan een threadje maken van de bouwsessie. Het spreekt me aan dat ik 6 uur later een werkende printer heb en support heb als er iets niet werkt. Wat denken jullie ? Vind het namelijk nog wel een beetje spannend om het te doen dus kritische opmerkingen zijn welkom.

[ Voor 44% gewijzigd door terracide op 10-02-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45
Ik zit zelf met mijn I3 rond de 430,-, ik heb wel her en der betere onderdelen gekozen. Ik vindt het wel een goed aanbod vooral, omdat het echt werkend krijgen nog best veel tijd kost. Een printje eruit krijgen lukt vrij snel, maar dat je vrijwel iedere keer een geslaagde print krijgt kost best veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Stevige frame, alleen wel veel printed parts zeg. Maakt het er niet mooier op vind ik.
Wat me is opgevallen is dat die printer anti-backlash toepast op de Z-axis.

--
Ondertussen zitten er kurk dempers tussen de x en y motor en de mounts. Die ze verkopen op eBay voor de NEMA17 zijn 2mm dik. Ik heb ze uit 4mm gesneden.
Resultaat? Het scheelt bijna niks qua dB, door de schroeven zijn de motoren niet bepaald geïsoleerd van de mounts.

De stepper drivers (1,7A) zijn op het stilst ingesteld, dat de x en y motoren genoeg koppel hebben, maar niet "overclocked" worden. Want als het bijv. op 2-2,2A ingesteld is zijn ze wel heel stil, maar dat kan tot problemen lijden met missende stappen, etc.

Het zit em vooral in de infill paths en snelle korte bewegingen. Ook Cura lijkt de printer luider te maken. Dus ik hou het voorlopig bij Slic3r. En voornamelijk honeycomb infill vermijden :P.
Als de x van richting veranderd dan lijken de LM8UU te klikken in diezelfde mount. Zeer irritant. Trouwens aangegeven bij de verkoper van de set van 12 stuks LM8UU dat een deel van de bearings niet smooth lopen. En heeft zich verontschuldigd en $4 terug gestort op mijn PayPal account. :)

Dus ik ben weer in de markt voor LM8UU formaat bearings/bushings. Maar ik ga denk ik eerst PLA bearings proberen. IGUS LM8UU formaat is, net als een rol IGUS filament, te duur. Tenzij ik een sample weet te bemachtigen.

--
Ikzelf zit nu op iets meer dan €500 voor de i3. Ik begon met het goedkoopste, toen kwam ik uit op €340.
Kwam voornamelijk €120 duurder uit ivm met de Prometheus hot-end en de Due/12864 LCD/RAMPS-FD/DRV8825 elektronica kit en de 0.9º stepper motoren. En de rest van de +€40 aan allemaal kleinigheden, nog ex. filament.

[ Voor 10% gewijzigd door uname -r op 10-02-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
zeadope schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:16:
Stevige frame, alleen wel veel printed parts zeg. Maakt het er niet mooier op vind ik.
Wat me is opgevallen is dat die printer anti-backlash toepast op de Z-axis.
Wat betekent dat... Een anti-backlash..?

Edit: ik wil zelf ook een 12864 lcd , ik neem aan dat ik die er wel later naast kan prutsen... Ik hoop dat de hotend ok is, ik had liever een E3D V6 denk ik ...
Ik dacht zon kastje voor die lcd te printen: http://www.thingiverse.com/thing:302862

[ Voor 28% gewijzigd door terracide op 10-02-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
terracide schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:26:
[...]

Wat betekent dat... Een anti-backlash..?

Edit: ik wil zelf ook een 12864 lcd , ik neem aan dat ik die er wel later naast kan prutsen... Ik hoop dat de hotend ok is, ik had liever een E3D V6 denk ik ...
Hier een voorbeeld met wat z-axis anti-backlash (slop/play) voor je prints kan doen.
http://www.soliforum.com/...-level-2-techie-consumer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
@zeadope ok... Dus dat is goed denk ik. Minder slope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
hate to ask :) iemand hier die per toeval even via skype ofzo mn settings wilt overlopen? Feed rate van Z as is gewoon veel te hoog en zie niet meteen waar ik deze kan limiten in slic3r

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
minder slope :) backlash gaat om de ruimte die op de moer zit, hij draait anders wat moeilijk vooral omdat draadeind zoals wij dat gebruiken eigenlijk bedoeld is om iets vast te draaien en niet om aan te drijven.

dus de moer heeft speling omhoog en naar beneden maar ook naar links en naar rechts. links en rechts moet eigenlijk opgevangen worden door je assen in Z (zet je bijv de draadeindes ook vast krijg wat ze noemen wobble) Backlash in Z is vooral de ruimte die de moer heeft naar boven en beneden, dat lost men op door bijvoorbeeld 2bouten te nemen met een veer er tussen. Backlash is volgens mij ook iets wat je normaal in je constructie tegen komt op Z, is meer iets voor x en y die veel heen en weer bewegen. Het voorbeeld wat Zeadope aanhaalt gaat om een sooliddoodle die heeft 1 Zas aandrijving waardoor ze daar misschien meer last van hebben.......

At Icekiller
Dat kun je in je host software aanpassen of in je firmware Slicer geeft daar volgens mij geen settings voor Z voor. Welke host gebruik je? Repetier?

[ Voor 15% gewijzigd door WeeDzi op 10-02-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@WeeDzi,

Idd repetier met slicer.. maar tligt aan marlin fw denk ik.. net mn Z feedrate naar 4mm/sec verlaagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
@WeeDzi bedankt voor de uitleg. Klinkt allemaal wel lastig om op te lossen. Hoe meer ik lees hoe meer ik besef dat ik er bar weinig van weet :(

Edit: nu ik er wat meer over heb gelezen zou ik zelf een oplossing maken gebaseerd op een idee van iemand met een normale cnc router: https://m.youtube.com/watch?v=99q_1xiZcrE

[ Voor 38% gewijzigd door terracide op 10-02-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hehe hoeft niet gelijk hoor.... Z bewegen wij maar in 1 richting namelijk in de hoogte van de print. En x en y bewegen wij met tandriemen dan heb je weer andere problemen. Laat je niet ontmoedigen dat expert probleempjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De onderdelen van de printer zijn met een reden uitgekozen. Omdat het werkt :)
Gaande weg leer je vanzelf het een en ander wat relevant is.

--
Ik heb mijn z op 3mm/s staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren. Zal me even opnieuw introduceren. Bart is de naam en ik heb in 2013 een Portabee gekocht uit Hong Kong. Hier en daar (niet al te veel) ben ik actief geweest op tweakers met deze printer. Een hele lange tijd geen aandacht aan kunnen besteden aan 3d printen maar nu begin het toch wel weer te kriebelen.

Ik wil dan ook een nieuwe printer maken/aanschaffen. Ik ben nu al een aantal weken aan het scouten naar een geschikt ontwerp. Laat ik het kort houden:"Ik heb besloten om voor een k8400 van Velleman te gaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:34
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:57:
Heren. Zal me even opnieuw introduceren. Bart is de naam en ik heb in 2013 een Portabee gekocht uit Hong Kong. Hier en daar (niet al te veel) ben ik actief geweest op tweakers met deze printer. Een hele lange tijd geen aandacht aan kunnen besteden aan 3d printen maar nu begin het toch wel weer te kriebelen.

Ik wil dan ook een nieuwe printer maken/aanschaffen. Ik ben nu al een aantal weken aan het scouten naar een geschikt ontwerp. Laat ik het kort houden:"Ik heb besloten om voor een k8400 van Velleman te gaan".
Kun je aangeven wat je afwegingen zijn geweest? De velleman ziet er goed uit, maar ik zag de prusa als een beter " bouw alternatief" . UIteraard wel benieuwd wat voor afwegingen anderen maken die zich orienteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de k8400 is een mooie printer ultimaker style

denk dat de zelfbouwer daar ook prima mee overweg kan hoor als alternatief voor de i3

mooi wat zon tweakerfilmpje allemaal teweegbrengt, hele forum in 1 keer weer vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
WeeDzi schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:39:
......

mooi wat zon tweakerfilmpje allemaal teweegbrengt, hele forum in 1 keer weer vol :)
Had um gemist! Maar heb hem net gekeken en vond niet echt interessant. Ik denk zou wel een artikel over die 100 dollar printer willen zien http://www.peachyprinter.com

Dat ding is nu uit en ECHT revolutionair. Lijkt me echt heel goed als de printers 100 dollar kosten, en iedereen zon ding heeft.

Edit: voor €12.50 in NL een 0.9 graden 1.7A NEMA 17 lijkt me een prima ding : http://filamentenmeer.nl/...path=16_19&product_id=243

[ Voor 13% gewijzigd door terracide op 10-02-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
zeadope schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:16:

Ondertussen zitten er kurk dempers tussen de x en y motor en de mounts. Die ze verkopen op eBay voor de NEMA17 zijn 2mm dik. Ik heb ze uit 4mm gesneden.
Resultaat? Het scheelt bijna niks qua dB, door de schroeven zijn de motoren niet bepaald geïsoleerd van de mounts.
Kan men er geen rubberen ringetjes tussenplaatsen?

Denk dat ik mijn mijn printer aan ongeveer een 600€ zal komen. En dan wat mooi afwerken nog eens 60€.

[ Voor 13% gewijzigd door SnelleD op 10-02-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
terracide schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:25:
[...]

Had um gemist! Maar heb hem net gekeken en vond niet echt interessant. Ik denk zou wel een artikel over die 100 dollar printer willen zien http://www.peachyprinter.com

Dat ding is nu uit en ECHT revolutionair. Lijkt me echt heel goed als de printers 100 dollar kosten, en iedereen zon ding heeft.

Edit: voor €12.50 in NL een 0.9 graden 1.7A NEMA 17 lijkt me een prima ding : http://filamentenmeer.nl/...path=16_19&product_id=243
Die peach had ik inderdaad eerder gezien. Leuk ding inderdaad. Navulling vindt ik alleen wel redelijk duur.

Hier goedkoper: http://reprapworld.com/?p...roducts_id/667/cPath/1614
Had het eerder gepost, maar informatie verdwaalt makkelijk in al de pagina's.

--
SnelleD schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:43:
[...]

Kan men er geen rubberen ringetjes tussenplaatsen?

Denk dat ik mijn mijn printer aan ongeveer een 600€ zal komen. En dan wat mooi afwerken nog eens 60€.
Al aan gedacht. De schroefdraad maakt dan nog contact met de mounts, dus veel zal het niet schelen met rubberen ringetjes.

[ Voor 90% gewijzigd door uname -r op 11-02-2015 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jantje112 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:23:
[...]

Kun je aangeven wat je afwegingen zijn geweest? De velleman ziet er goed uit, maar ik zag de prusa als een beter " bouw alternatief" . UIteraard wel benieuwd wat voor afwegingen anderen maken die zich orienteren.
Mijn criteria zijn:

- Omsloten kabinet zodat deze niet misstaat in de studeerkamer en geen losse voeding etc.
- Cartesian printer opstelling
- Relatief kwalitatief ontwerp ( geen ge-emmer met tie wraps )
- Niet te duur
- Medium tot goede print kwaliteit
- Uitbreidingsmogelijkheden ( je kan er nog wat aan diy'en )
- Te koop in kitvorm of ready to go.
- Vrije keuze m.b.t. software
- Universele filament ( Geen spools met drm )

Wat ik heb gezien op internet is dat er prima prints uit de K8400 komen, de prijs is niet duur, het ontwerp zit prima in elkaar en hij heeft uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast zit je niet vast aan specifieke software of filament.

Ik was benieuwd of er iemand op tweakers een K8400 in bezit heeft en ervaringen kan delen.....

Ik weet dat de prusa i3 een goede keus is als je "alles" zelf in de hand wilt houden. Ik ben meer van het principe dat ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden als het resultaat goed is.

Er is altijd nog een mogelijkheid om verbeteringen aan te brengen. Wat ik kan opmerken is dat de basis van dit ontwerp goed is maar dat ik bijvoorbeeld wel nog een heated bed wil toevoegen. Er zullen ook nog zaken naar boven komen denk ik die wellicht wat beter kunnen maar dat is alleen maar leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:17:
Ik was benieuwd of er iemand op tweakers een K8400 in bezit heeft en ervaringen kan delen.....
Als je even terugleest (of in het starterstopic kijkt) dan kom je mij tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 10:40
Mijn keuze is inderdaad op de K8400 gevallen met de bovengenoemde zaken. Ik heb hem nog niet besteld maar ben dat wel van plan.

Ik begreep van RobV dat er voor zover bekend alleen mensen zijn die wat problemen hebben met de pullies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Hou verhoudt de printkwaliteit van de k8400 zich tot de Prusa i3? Is dat ongeveer het zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Als je een Prusa i3 gezien hebt, kan je beter van die ene een link plaatsen zodat het makkelijker vergeleken kan worden. :)

De ene Prusa i3 is de andere niet. Je kan ze zo duur maken als je zelf wilt.
Er zijn vele frame i3 types, mdf, staal plaat, aluminium plaat, aluminium extrusion. En dan nog M10 of M8 rods voor de Y-as. En M5 of M8 voor de Z-as. Printed parts of volledig aluminium X-as. Veel verschillen in extruders/LCD controllers. Aandrijving van X en Y met GT2 belts, fishline of zelfs ACME threaded rods. Etc, etc.
Omdat het opensource is kan dus ieder een eigen twist er aan geven en is er dus een grote diversiteit aan i3's. Die dan elk een andere naam hebben. i3 Einstein, P3Steel, i3 Rework, what have you. :P

Ik zou zeggen dat de K8400 meer potentie heeft om beter te printen dan de gemiddelde Prusa i3 kit.
Een omdat het een box frame is en dus meer rigide dan een single plate i3. En twee omdat de meest gangbare Prusa i3 kits verkocht worden met een hot-end clone van vaak mindere kwaliteit. Voordeel is wel dat de i3 zeer bekend is en er dus veel informatie/onderdelen/things beschikbaar is/zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
@zeadope bedankt voor de uitgebreide uitleg. Als een n00b heb ik echt nog te weinig inzicht wat een printer beter maakt. Sommige dingen kan ik wel raden zoals een stug frame of een betere extruder maar de maatvoering voor de draadstangen wist ik niet. En ik snap eigenlijk nog steeds niet wat dat er mee te maken heeft. Kan me voorstellen dat je met een dikker draad langzamer omhoog/omlaag/zijwaarts gaat , en zo misschien wat nauwkeuriger kan zijn omdat je meer stappen hebt uit je motor?

Belts is ook logisch, maar ook dat heeft denk ik een maximum door de detail van de stappenmotor..? Wat me bij de volgende vraag brengt, wat doet het aantal graden in de stappenmotor ? Ik zie 0.9 en 1.8 ... Snap dat het te maken heeft met nauwkeurigheid van de stappen maar hoe werkt dat precies?

Edit : zoals ik al had gezegd wil ik die Marnic3d gaan bouwen simpelweg omdat ik bang ben dat het eeuwig gaat duren als ik alles zelf moet gaan doen. Denk dat iemand die er verstand van heeft mij een vliegendestart kan geven. Maar ik heb dus niet echt een idee wat ik koop al heb ik er wel vertrouwen in. Daarom ga ik nog even door met kennis opdoen!

[ Voor 18% gewijzigd door terracide op 11-02-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heeft te maken met de maximale resolutie die je printer kan maken. Zoals de naam zegt maakt een stappen motor stappen en een normale stap is bij motor 1 1.8 grad en bij de ander 0.9 graad..... de uitslag die je pully dan maakt (hangt ook af van de diameter van je pully) is dan afstand X en je kan je voorstellen dat als de hoekverdraaiing van je stepper kleiner wordt de afstand ook kleiner wordt en je resolutie dan wordt verhoogd.

Dan heb je daarnaast nog zoiets als microstepping dus naast een volledige stap kan een stappen motor ook een halve stap of een halve van een halve stap maken. Hoe kleiner je hoekverdraaiing uiteindelijk wordt ho beter de resolutie. Dit heeft dan weer niets te maken met nauwkeurigheid en herhaalbaarheid daar zijn weer andere parameters van invloed zoals backlash, overshoot, holding torque, mechanische stijfheid, temperatuur, luchtvochtigheid, etc etc

Maar dat laatste ga je je pas mee bezig houden als je blij bent met een goed gecalibreerde printer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Hoe het allemaal precies werkt en waarom dat weet ik niet, want de K8400 is mijn eerste en enige printer. Ik heb dus geen ervaring met anderen. Wat ik wel kan vertellen is dat je met een goede calibreersessie geweldige resultaten kan bereiken met de Vertex K8400. Voor foto's kun je het beste op het velleman forum kijken bij Post Your Print of bijvoorbeeld op mijn 3dHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 11:36
net mijn delta printer voor ongeveer €15 voorzien van een laser module. Best leuk speelgoed, kan nu naast 3D printen dus ook wat laseren en graveren (stempel van 5cm rond duurt alleen wel een uur uit hobbyrubber, maar het resultaat is prima)
nu komende week nog een module ontvangen met een cnc snijmes om stikkers te snijden een een mooie effector daarvoor ontwerpen en dan krijg ik langzaam een all-in-one machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Ik wil eigenlijk puur een 3d printer om een opensource flipperkast te maken :)

@WeeDzi bedankt voor de uitleg. Maar dit is echt nog te moeilijk zonder hands-on ervaring.... Alles op z'n tijd ;)

[ Voor 43% gewijzigd door terracide op 11-02-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:27:
[...]

Als je even terugleest (of in het starterstopic kijkt) dan kom je mij tegen!
Ja,.. het was meer bedoel als ijsbreker. :)

Trouwens ik vroeg me al af of jij de gene was van die hub. Dan wonen we wel dicht bij elkaar! Ik woon in wijk Duinzicht in DH.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timminater schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:23:
net mijn delta printer voor ongeveer €15 voorzien van een laser module. Best leuk speelgoed, kan nu naast 3D printen dus ook wat laseren en graveren (stempel van 5cm rond duurt alleen wel een uur uit hobbyrubber, maar het resultaat is prima)
nu komende week nog een module ontvangen met een cnc snijmes om stikkers te snijden een een mooie effector daarvoor ontwerpen en dan krijg ik langzaam een all-in-one machine :)
Hey dat klinkt interessant, kun je vertellen welke onderdelen je daarvoor bested hebt en wat voor aanpassingen je daarvoor in de firmware hebt gemaakt? Ik al wel eens gekeken naar wat lasermodules maar had/heb me er nog niet genoeg in verdiept om een te bestellen/ implementeren. Aangezien jij dit al gedaan hebt ben ik dus wel geinteresseerd hoe je dat hebt gedaan.

heb je bepaalde how2's gebruik en zo ja welke? ook voor het CNC mes ben ik benieuwd of je daarvoor dan andere aanstuur software gebruik of gewoon dezelfde software waarmee je de 3dprinter bestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Iemand enig idee wat hier misloopt:
https://lh6.googleusercon...w318-h562-no/IMAG1046.jpg
https://lh5.googleusercon...w318-h562-no/IMAG1044.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Icekiller2k6 op 11-02-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2x dezelfde foto.....

Dit lijkt een extruder probleem, te weinig extrusie. Snelle check zou zijn om de extruder multiplyer naar een hoger waarde te zetten en kijken of het beter wordt. De onderkant lijkt ook wat hechtings problemen te hebben.

Als je nu hetzelfde beeld krijgt maar dan met meer plastic maar net zo onregelmatig dan ligt het waarschijnlijk aan de aanvoer. check of de hobbing van de bolt niet verstopt zit.

Hoor je ook geknetter tijdens extrusie?beetje plopgeluidjes.... dan kan je plastic wel eens vol vocht zitten als je 100mm extrudeerd komt er dan een mooi constante stroom uit.
En welke snelheden gebruik je met printen, zet de printsneheid eens de helft lager. wellicht dat je extruder niet de snelheid van extrusie aan kan door interne blokades of iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Hm ok extruder bolt paar keer bekeken zie ik niets raars aan.. Geen geknetter, Speed is dacht ik iets van 20mm ofzo.. Het rare is dat ik nu trager ga als ervoor waar door alles meer lijkt te "schokken".. wat me ook niet echt super lijkt.
foto geupdate btw

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 11-02-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:48:
Ja,.. het was meer bedoel als ijsbreker. :)

Trouwens ik vroeg me al af of jij de gene was van die hub. Dan wonen we wel dicht bij elkaar! Ik woon in wijk Duinzicht in DH.
Steenworp, als je hard gooit! Kom maar op met je vragen, ik zal kijken of ik ze kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-10 21:45
Lekker druk hier, sinds die videoreportage van Tweakers :p

Mijn bestelde printerkit is vandaag aankomen, paar foto's: (klik voor vergroting)
pakket
elektronica en stuff
frame
frame onderdelen
Excuus voor de slechte foto's, telefooncamera :p

De kit lijkt aardig compleet te zijn als ik vergelijk met de BOM van de reprapwiki. Wel een aantal dingen:
- De verschillende onderdelen van het frame zitten deels nog vast. Dit betekend dat ik ze los moet halen, bijvijlen/slijpen en opnieuw moet verven. Niet chill.
- De verf op het frame is iets te dik, hierdoor passen de verschillende onderdelen niet allemaal even goed. Soms moet ik eerst de verf verwijderen voordat het past, ook vrij karig.
- Stroomkabel voor het stopcontact ontbreekt, ik heb gelukkig nog wel een losse liggen.
- Geen geared extruder, wat ik verwacht had, maar een direct extruder (via bowden). Gaat dit wel werken, met 3mm plastic? Als ik het ding werkend krijg ga ik direct onderdelen voor een geared setup printen.
- Hoeveelheid boutjes en moeren heb ik niet nageteld :p

Frame en extruder valt mij tegen, hoewel ik voor de prijs natuurlijk ook niet te veel had moeten verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hmm dat valt me ook een beetje tegen inderdaad, dan haden ze het net zo goed niet hoeven te verven, Nu zitten de meeste deellijnen wel uit het zicht maar toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k3tzor
Ik ben nu al een paar dagen dingen aan het lezen en aan het opzoeken. Zou een kit kopen veel duurder zijn dan alles apart te kopen? Ik zou voor de prusa i3 gaan lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
k3tzor schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:05:
Ik ben nu al een paar dagen dingen aan het lezen en aan het opzoeken. Zou een kit kopen veel duurder zijn dan alles apart te kopen? Ik zou voor de prusa i3 gaan lijkt me
Tja... Nou ik ben al wat langer bezig met kijken maar ben tot de conclusie gekomen dat je als je alles los koopt je de zware dingen zoals de stappenmotor en de draadstangen in Nederland moet kopen. Het is niet super veel goedkoper, denk 50 tot 100 euro minder. Maar ja wat je dan allemaal hebt gekocht moet dan wel goed zijn want dat weet je dan natuurlijk niet .

Edit: dit zijn iig de goedkoopste onderdelen op eBay:

Partlist prusa i3

1 x iduino 2560 r3 :
http://www.ebay.com/itm/P...ain_0&hash=item339c261f6b

$12

1 x lcd display + controller 12864 :

http://www.ebay.com/itm/R...-3D-Printer-/310780907607

$15

1x Ramps 1.4 controller :

http://www.ebay.com/itm/3...ain_0&hash=item58b713f9bb

$6

5 x a8825 stepper
http://www.ebay.com/itm/5...ain_0&hash=item259f341574

$15

3 x Endstop

http://www.ebay.com/itm/3...ain_0&hash=item2ed3f2d276

$3.33

Set parts :

http://www.replikeo.com/e...ded-parts-prusa-i3-rework
Niet goedkoopst maar wel gegoten en niet geprint dus beter.
$40 (?)

Draadstangen bijv. hier maar kan overal:
http://www.rvsland.nl/draadstangen

Motoren 0.9 graden:
http://filamentenmeer.nl/...path=16_19&product_id=243

[ Voor 51% gewijzigd door terracide op 11-02-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Als je nog de volle 6$ wil sparen kun je deze arduino+ramps kit kopen... :+

Edit: Of toch niet, mislezen welke driver je naar verwees...
Om toch iets nuttigs te plaatsen drivers voor 12,5$

[ Voor 45% gewijzigd door craio op 11-02-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
craio schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:23:
Als je nog de volle 6$ wil sparen kun je deze arduino+ramps kit kopen... :+

Edit: Of toch niet, mislezen welke driver je naar verwees...
Om toch iets nuttigs te plaatsen drivers voor 12,5$
Deze hebben geen koelelement maar zijn idd goedkoper !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k3tzor
terracide schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:10:
[...]

Tja... Nou ik ben al wat langer bezig met kijken maar ben tot de conclusie gekomen dat je als je alles los koopt je de zware dingen zoals de stappenmotor en de draadstangen in Nederland moet kopen. Het is niet super veel goedkoper, denk 50 tot 100 euro minder. Maar ja wat je dan allemaal hebt gekocht moet dan wel goed zijn want dat weet je dan natuurlijk niet .

Edit: dit zijn iig de goedkoopste onderdelen op eBay:

Partlist prusa i3

1 x iduino 2560 r3 :
http://www.ebay.com/itm/P...ain_0&hash=item339c261f6b

$12

1 x lcd display + controller 12864 :

http://www.ebay.com/itm/R...-3D-Printer-/310780907607

$15

1x Ramps 1.4 controller :

http://www.ebay.com/itm/3...ain_0&hash=item58b713f9bb

$6

5 x a8825 stepper
http://www.ebay.com/itm/5...ain_0&hash=item259f341574

$15

3 x Endstop

http://www.ebay.com/itm/3...ain_0&hash=item2ed3f2d276

$3.33

Set parts :

http://www.replikeo.com/e...ded-parts-prusa-i3-rework
Niet goedkoopst maar wel gegoten en niet geprint dus beter.
$40 (?)

Draadstangen bijv. hier maar kan overal:
http://www.rvsland.nl/draadstangen

Motoren 0.9 graden:
http://filamentenmeer.nl/...path=16_19&product_id=243
Bedankt voor de part list! Ik ben hier al heel veel mee, wat ik precies allemaal zou moeten kopen. Hierbij moet ik dus nog de parts van "Bolts, springs, bearings, couples, belt, heatbed etc" uiteindelijk lijkt me het dan op het laatste toch iets duurder..

Ik heb even een prijsopgave gevraagd bij Replikeo (http://www.replikeo.com/en/KIT001) het is zo'n 390 € met verzending naar België (Zonder douane kosten, die kunnen soms 50€ zijn). Dit lijkt me een schappelijke prijs met wat je er voor krijgt.. Maar er is keuze tussen "Iron 3mm" of "Plexiglass 6mm", heeft de invloed van de dikte of materiaal van het frame invloed op iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
@k3tzor ik durf het je daar geen advies over te geven, ik ben geen expert maar hoe stugger hoe beter lijkt me. Ik wil zelf aluminium.

Die Replikeo zijn ook wat reviews van te vinden die zijn wel goed. Je zou alleen ook eens naar die Marnic3d.nl printer moeten kijken, die wil ik zelf kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door terracide op 11-02-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Hey, interessant die moulded parts. :)

--
De makerbot clone is nu in de sale voor de geïnteresseerden:
https://www.3dprintersonlinestore.com/mbot-cube-3d-printer

[ Voor 16% gewijzigd door uname -r op 11-02-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
zeadope schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:40:
Hey, interessant die moulded parts. :)

--
De makerbot clone is nu in de sale voor de geïnteresseerden:
https://www.3dprintersonlinestore.com/mbot-cube-3d-printer
Ja das de enige waar ik die moulded parts heb gevonden , lijkt me altijd beter, als je dan toch iets moet kopen.

Ik heb die die Makerbot (de echte) bij stom toeval vanmiddag in het FabLab gezien in de bieb hier toen ik met mijn kids wat boeken ging halen. Echt een super mooi ding. Als die clone het zelfde is dan is het een goede deal. Alleen wat zijn de verzendkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
terracide schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:30:
[...]

Deze hebben geen koelelement maar zijn idd goedkoper !
Jawel, zie part list onderaan (en als je goed kijkt zie je koelelement in zakje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Je bent beter af met een fan dan de koel elementen op de chip's package van de DRV8825's. De headers zitten aan de verkeerde zijde. Aan de kant waar de thermal pass bevind hoort eigenlijk boven. En daarop horen de koel elementen. De fabs hebben het alleen verkeerd begrepen. De clones hebben ook vaak de onderkant van de chip niet door gesoldeerd aan de thermal pass, heb je er nog niks aan.

Dan denk je nu, hey hoe stel ik de potentiometer dan in als het andersom hoort. Er hoort ook een gaatje in het printje te zitten met een pot die tweezijdig in te stellen is.
Zelf printjes/headers omdraaien heeft geen nut, de pinout klopt dan niet meer (spiegelbeeld).

You get your money's worth, zullen me maar zeggen. :P
Fan werkt prima, don't worry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Wat is eigenlijk het verschil tussen een 0,9° en 1.8° stappenmotor en wat zijn de voor en nadelen van beide (als er zijn)?

• terracide
@snelleD dat was een pagina terug WeeDzi uitgelegd :
WeeDzi schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:05:
Dat heeft te maken met de maximale resolutie die je printer kan maken. Zoals de naam zegt maakt een stappen motor stappen en een normale stap is bij motor 1 1.8 grad en bij de ander 0.9 graad..... de uitslag die je pully dan maakt (hangt ook af van de diameter van je pully) is dan afstand X en je kan je voorstellen dat als de hoekverdraaiing van je stepper kleiner wordt de afstand ook kleiner wordt en je resolutie dan wordt verhoogd.

Dan heb je daarnaast nog zoiets als microstepping dus naast een volledige stap kan een stappen motor ook een halve stap of een halve van een halve stap maken. Hoe kleiner je hoekverdraaiing uiteindelijk wordt ho beter de resolutie. Dit heeft dan weer niets te maken met nauwkeurigheid en herhaalbaarheid daar zijn weer andere parameters van invloed zoals backlash, overshoot, holding torque, mechanische stijfheid, temperatuur, luchtvochtigheid, etc etc

Maar dat laatste ga je je pas mee bezig houden als je blij bent met een goed gecalibreerde printer :)
wat er fout kan gaan met 0.9 degree steppers is als je daar ook 1/32 microstepping toe gaat passen de step zo klein worden dat je ook kans hebt dat je motor stappen overslaat (in jip en janneke taal)

daarnaast is het de vraag hoe ver je de resolutie kan opvoeren en tot waar het nuttig is. de breedte van de extrusie wordt namelijk dan een bepalende factor. Hoe constant kun je die houden naast alle ander positioneerfouten die je met onze huis tuin en keuken printers hebt, die fout wordt op een gegeven moment groter dan je resolutie en zie je dus amper/geen verschil in quality.

streven naar optima kost gewoon veel geld omdat je alles dan strakker moet gaan speccen (woord?). en hoe kleiner de spec/tolerantie hoe duurder het wordt. vandaar dat professionele machines al snel richting de ton gaan

[ Voor 16% gewijzigd door WeeDzi op 12-02-2015 00:28 ]

• uname -r
Ter aanvulling een 1.8º stappen motor maakt met een volledige rotatie 360º/1,8º = 200 stappen
De 0.9º stappen motor dus 2x zoveel stappen. En dus een 2x zo hogere resolutie.

Hierbij heb je dan nog microstepping inderdaad. Maar met de 0.9º stappenmotor zal je met een ATmega 2560 bord niet hoger dan 1/16 aankunnen met 4 a 5 steppers. Een 1.8º stappen motor op 1/32 geeft hetzelfde resultaat.
360º / 0.9º * 16 = 6400 µSteps
360 / 1.80 * 32 = 6400 µSteps

Let op! Een 0.9º stappen motor op 1/32 µStepping zal niet per direct betere resultaten opleveren. Het wordt hooguit stiller.

Er bestaan ook nog externe stepper drivers die 128/256/512 µStepping kan doen en meer ampere kunnen leveren. Die zijn dan ook vaak bedoel voor de grotere stepper motor varianten.

[ Voor 13% gewijzigd door uname -r op 12-02-2015 00:30 ]

• SnelleD
20 posts dat is wel ver scrollen hoor :+ bedankt voor de uitleg.

1. Nu een 0,9 of een 1,8 het maakt eigenlijk niet zo veel uit wat betreft de resolutie (gladder, afmetingen) van onze print omdat er zoveel andere factoren meespelen?
2. De prijs is hier doorslaggevend om een keuze te maken?
3. Een 1.8 kan men ook laten werken op 1/32 waardoor men hetzelfde resultaat verkrijgt dan een 0,9 op 1/16. ( moet men dit softwarematig instellen?)
4. Men zou hooguit met een 0,9 stiller te werk kunnen gaan?
5. Er is nog zoiets als die Amp 0,9 is bv 1,7 A en 1,8 is 2,5 A wat is het verschil daar?

En mag ik deze mooie verzameling van antwoorden posten bij de buren in een topic moet men niet te veel scrollen :).

Verwijderd

WeeDzi schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 00:23:
omdat je alles dan strakker moet gaan speccen (woord?).
Ik snap wat je bedoeld maar ik houd het op:"Toleranties verkleinen".

Verwijderd

RobV schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:15:
[...]

Steenworp, als je hard gooit! Kom maar op met je vragen, ik zal kijken of ik ze kan beantwoorden.
Wat me vooral opviel was de hoeveelheid moeren/bouten die gebruikt worden in het ontwerp. Hoe het je de bouw ervaren?

Ik heb daarnaast begrepen dat dit je eerst printer is. Kun je desondanks iets over het ontwerp vertellen? Bijvoorbeeld hoe bevalt de kwaliteit van de printer zelf. Zijn er punten die je zou verbeteren of inmiddels hebt verbeterd?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 08:45:
[...]

Wat me vooral opviel was de hoeveelheid moeren/bouten die gebruikt worden in het ontwerp. Hoe het je de bouw ervaren?

Ik heb daarnaast begrepen dat dit je eerst printer is. Kun je desondanks iets over het ontwerp vertellen? Bijvoorbeeld hoe bevalt de kwaliteit van de printer zelf. Zijn er punten die je zou verbeteren of inmiddels hebt verbeterd?
- Het zijn inderdaad een hoop moeren/bouten. 12 bouten per cornerpiece en 4 bouten voor een middenstuk voor de behuizing, en nog eens een heleboel voor de assen. ja dat loopt op.
- De bouw is leuk en neemt ongeveer 10 uur in beslag, afhankelijk van je skills.
- De instructies zijn helder, en als je de instructies volgt is het niet veel ingewikkelder dan een Lego Technics model.

Tip, houd de acrylaatplaten bijeen met wat plakband en gebruik een accutol met een inbus bitje of een ratelsleutel voor het snellere boutenwerk, want met een steeksleutel wordt je echt helemaal gek van het terugstellen (zo noem je dat geloof ik als je je sleutel opnieuw insteekt voor de volgende slag).

Zoals ik al schreef ben ik blij met de kwaliteit van de prints, maar moet je wel de nodige tijd nemen voor calibratie en leren omgaan met de verschillen tussen merken en soorten filament. Ik zit op OS X en de geadviseerde Repetier Host software is meer dan 6 maanden niet bijgewerkt (de Windows versie wél, vreemd genoeg), dus ik ben overgestapt op Cura. Dit betekende dat ik spelenderwijs de juiste settings bijeen moest graaien..

Verwijderd

Ik gebruikte ook altijd Repetier Host. ( Persoonlijk goede ervaringen mee) Jammer dat deze op 0.54 zit en Win en Linux al op 1.06 ( volgens de website ).

Als je gehecht bent aan Repetier zou je ook kunnen besluiten om een kleine distro van Linux te draaien in VirtualBox en die alleen voor het printen te gebruiken. Ik heb zelf een vm van windows 8.1N ( iets uitgekledere versie ) draaien op mijn mac om Netflix op mijn raspberry xmbc kastje te kunnen kijken. Tis niet ideaal maar het hele systeem met de VM werkt wel prima. Linux is daarnaast gratis en het hoeft dus niets te kosten. Natuurlijk is een andere optie bekijken ook leuk!

Bedankt voor de tip om een accutol te gebruiken met een inbus bitje.

Als ik terugkijk is het echt een hele grote spong geweest van de eerste print uit mijn Portabee naar wat ik later tevoorschijn toverde. Echter liep ik bij die printer al snel tegen het limiet aan van de printer. Om kort samen te vatten:"Als je hem in elkaar hebt gezet begint het eigenlijk pas".

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De printer staat aan de andere kant van het huis. Ook om het een beetje stil te houden. Hij maakt niet veel herrie maar met een beetje print is hij toch al gauw een paar uur bezig, dan is het lekker om een deur dicht te doen. Om die reden print ik vanaf SD kaart, en ik ben blij dat de Vertex standalone werken kan. Veel van de functionaliteit van Repetier komt dan te vervallen en heb ik eigenlijk genoeg aan een slicer. Cura biedt wat ik nodig heb en het slicen is echt seconde-werk met Cura.

Misschien dat ik in de toekomst er een rPI aan hang zodat ik hem draadloos kan bedienen/monitoren, maar ik acht de kans niet erg groot omdat het sowieso verstandig is om af en toe even te kijken of alles wel goed gaat.
Om kort samen te vatten:"Als je hem in elkaar hebt gezet begint het eigenlijk pas".
Couldn't agree more.

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 08:43:
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar ik houd het op:"Toleranties verkleinen".
In de spreektaal op ons bedrijf is het een legit word. Daar waar we al een soort Nenlish spreken krijg je dit soort woorden :) op gegeven moment weet je zo snel de nederlandse woorden gewoon niet meer.
Pagina: 1 ... 38 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.