Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta3dPrinter
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05-2018
Faaz0 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:36:
Ik denk dat ik de lagers maar even smeer vanavond met WD40 en kijken of ze dan wel soepel lopen, of heeft iemand nog een ander idee?
Teflon-olie! Een flesje van 25cc (doe je drie jaar mee) kost bij fietsweb.nl nog geen drie euro.
Ik gebruik het voor al mijn 3D-printers.

www.delta3dprinter.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:33
Leapfrog problemen opgelost hij print weer. Uiteindelijk een firmware gevonden op internet welke werkt. Support van Leapfrog is niet zo geweldig heb nog steeds geen bericht van ze ontvangen.

Wat voor printer zouden jullie adviseren welke voor een bedrag van zeg 500E te verkrijgen is? Zelf in elkaar zetten is geen probleem, maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een pakketje of zelf sprokkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Christiaan676 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 13:43:
Leapfrog problemen opgelost hij print weer. Uiteindelijk een firmware gevonden op internet welke werkt. Support van Leapfrog is niet zo geweldig heb nog steeds geen bericht van ze ontvangen.

Wat voor printer zouden jullie adviseren welke voor een bedrag van zeg 500E te verkrijgen is? Zelf in elkaar zetten is geen probleem, maar hoeft niet.
Ik zou zeggen, een I3. Voor dat geld bouw je een met goede onderdelen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:31

fdees

Trust me I'm an Engineer

Hier de leapfrog ook aan de praat gekregen, zat op de PC blijkbaar nog een Makerbot aangesloten ookal printen we altijd van sd-kaart, nu maar eens met de instellingen spelen.

Zijn er tips hoe je deze printer afstelt en is het aan te raden om een kap te maken om abs en andere materialen te printen met een hogere temperatuur van het heated bed

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
Uitgangspunt lijkt mij een bouwpakket het handigste gewoon omdat je dan niet al het gedoe hebt met het zoeken van de onderdelen en alle verschillende winkels. Al ben ik niet bang om zelf te knutselen.
reddo schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 18:36:
[...]
Ik zou zeggen, een I3. Voor dat geld bouw je een met goede onderdelen.
Interessante printer, frame van hout zou geen probleem moeten zijn om te maken heb de beschikking over professionele gereedschap daar voor.

De vraag is eigenlijk ontstaan na het rondkijken naar printers en door de bomen het bost niet meer te kunnen zien. Er zijn zo veel printers en varianten dat het niet makkelijk is om te zien wat nou een goede printer is en wat niet.
fdees schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 20:06:
Hier de leapfrog ook aan de praat gekregen, zat op de PC blijkbaar nog een Makerbot aangesloten ookal printen we altijd van sd-kaart, nu maar eens met de instellingen spelen.

Zijn er tips hoe je deze printer afstelt en is het aan te raden om een kap te maken om abs en andere materialen te printen met een hogere temperatuur van het heated bed
Kap maken beperkt de tocht en daardoor warmt het bed enzo wel sneller op. Op het werk hebben we een stuk plexiglas er voor geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_degr
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-08 13:22
Hey iedereen,

Ik doe momenteel een marktonderzoek voor de ontwikkeling van een nieuwe 3D printer. Wij vroegen ons dan ook af waar vraag naar is vanuit de gebruikers en daar heb ik jullie hulp bij nodig! We zijn van plan een printer te maken met met een maximale printhoogte van 405mm, die modulair opgebouwd kan worden. We bieden dus een printer aan die een goede basis heeft, maar door middel van modules beter kan worden gemaakt. De vraag dus: wat zouden jullie graag zien in een 3D printer? Opties waar wij over denken:

Verwarmbaar printbed
Warmte/klimaat kamer
Extrusiekop c.q. hotends die geschikt is voor het verwerken van kunststof bij hogere temperatuur
(Vier-)kleuren extruder
Dual extruder
Geharde nozzle voor glasvezelversterkt filament en carbon fibre-versterkt filament
Stand alone UI met optioneel touchscreen

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen een mooie printer op de markt te brengen en zien uit naar jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben_degr schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:41:
Hey iedereen,

Ik doe momenteel een marktonderzoek voor de ontwikkeling van een nieuwe 3D printer. Wij vroegen ons dan ook af waar vraag naar is vanuit de gebruikers en daar heb ik jullie hulp bij nodig! We zijn van plan een printer te maken met met een maximale printhoogte van 405mm, die modulair opgebouwd kan worden. We bieden dus een printer aan die een goede basis heeft, maar door middel van modules beter kan worden gemaakt. De vraag dus: wat zouden jullie graag zien in een 3D printer? Opties waar wij over denken:

Verwarmbaar printbed
Warmte/klimaat kamer
Extrusiekop c.q. hotends die geschikt is voor het verwerken van kunststof bij hogere temperatuur
(Vier-)kleuren extruder
Dual extruder
Geharde nozzle voor glasvezelversterkt filament en carbon fibre-versterkt filament
Stand alone UI met optioneel touchscreen

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen een mooie printer op de markt te brengen en zien uit naar jullie feedback.
Ik denk dat je te veel in 'features' denkt. De grootste issues die er volgens mij (voor het algemene publiek) zijn met 3D printers, is niet het gebrek aan features, maar meer het gebrek aan betrouwbaarheid. In het kort, er moet teveel getweaked en gecalibreerd worden voordat het allemaal soepel werkt. Ook het gebruikte fillament heeft (te) veel invloed op het eindresultaat, en voor nieuw fillament moet weer getweaked worden om een goed resultaat te krijgen. Daarnaast zouden de software toolchains zou nog veel verbeterd kunnen worden. Voor 'tweakers' misschien allemaal geen probleem, maar wel voor het 'algemeen' doorbreken van 3D printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf helemaal geen behoefte aan nog een FDM-printer op de markt. Zelfs dual of quad extrusion zijn slechts leuke extra's. Ik wil vooral eindelijk eens een betaalbare en fatsoenlijke printer die gedetailleerde en mechanisch bruikbare onderdelen print zonder dat het de hoofdprijs kost.

Als ik dan mag kiezen zijn het dus dual of quad extrusion in combinatie met andere gunstige eigenschappen zoals een stijf frame en een goede XYZ opstelling waarbij je zo min mogelijk bewegende massa hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 22:27
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:01:
Ik heb zelf helemaal geen behoefte aan nog een FDM-printer op de markt. Zelfs dual of quad extrusion zijn slechts leuke extra's. Ik wil vooral eindelijk eens een betaalbare en fatsoenlijke printer die gedetailleerde en mechanisch bruikbare onderdelen print zonder dat het de hoofdprijs kost.

Als ik dan mag kiezen zijn het dus dual of quad extrusion in combinatie met andere gunstige eigenschappen zoals een stijf frame en een goede XYZ opstelling waarbij je zo min mogelijk bewegende massa hebt.
Daarom dat de BotObjects er zo interessant uit ziet. Groot bouwoppervlak, dual extrusion & gesloten. Alleen cartridges bevallen me niet en de hoge prijs van het apparaat.

Zelf zitten we nog te twijfelen tussen Mankati XT, Leapfrog HS en ZMorph. Leapfrog zag er op zich wel de moeite uit, maar sjee, echt geweldig zijn hun printers tot nu toe niet echt...

[ Voor 10% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 04-11-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis nog de Filamentum webwinkel: http://www.3dfilamentum.com in het overzichtje in de topic start.
Heb ik prima ervaringen mee.
Ze zeggen het beste filament te verkopen (top grade zeggen ze zelf) en na toch wel een hoop gekloot met ander merk filament van o.a. Conrad en andere (chinese) import moet ik zeggen dat dit inderdaad goed spul is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een stel Medelanders wil via kickstarter een 3D printer ontwikkelen, die je brood kan 'beprinten' met beleg :
https://www.kickstarter.c...-the-bread-spread-machine

Het filmpje is echt hilarisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:36
Dat mag in http://tweakers.net/aanbod

[ Voor 101% gewijzigd door Sprite_tm op 28-11-2014 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Iemand enig idee hoe ik een mooie cirkel kan printen.
Momenteel teken ik met freecad en als ik daar een cirkel in maak zie je als ge deze vergroot dat dit in segmenten is.
http://Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/22yw7c.jpg

En als ik print ziet men deze segmenten ook.

[ Voor 4% gewijzigd door SnelleD op 25-11-2014 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dit kan meerder oorzaken hebben
of de firmware, maar uitgaande dat je de laatste marlin firmware hebt zit daar al de nieuwste functie al in.
of de rendering van je STL
of je tekening is niet rond

maar helemaal rond ga je het nooit krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door WeeDzi op 25-11-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Het is de tekening als men deze vergroot ziet men daar reeds de segmenten. Maar dacht dat dit aan te passen was in FreeCad maar kan geen parameters vinden in dat programma om het beter te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:57
in openscad kan ik hiervoor een extra variabele meegeven

circle(2, $fn=50);

misschien een beperking van freecad? Of nog even extra google'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Wel ondertussen reactie gekregen van het FreeCad forum en deze hebben bij gezegd welke parameters ik moet aanpassen. Ben momenteel met de nieuwe instellingen het stuk aan het printen.
[/img]http://Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/33c4zft.jpg[/img]http://Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6zwvex.jpg

Maar de print ziet er hetzelfde uit :'(

[ Voor 6% gewijzigd door SnelleD op 25-11-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:12
Op het tabblad staat ook "vormweergave" dat houd in dat de vorm strakker er uit ziet op het scherm,
je moet de instellingen van de STL aanpassen, dat deze met een hogere nauwkeurigheid opslaan,

heb je geen slider of numerieke waarde die je in kan voeren voordat je daadwerkelijk de STL opslaat ?

• SnelleD
Kan in FreeCad enkel een STL opslaan maar zie nergens iets waarmee ik de segmenten zou kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stel je vraag eens op het freecad forum zou ik zeggen....

gebruik zelf unigraphics die heeft een optie om het in te stellen dus zou me niets verbazen dat freecad ook wel zoiets heeft. En anders gaan ze misschien wel kijken aan de hand van je vraag om het toe te voegen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Wat voor steps voor je motoren gebruik je in je firmware ? 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:33
heb je nu serieus printscreen gedaan door pic te nemen van je scherm?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Yep :) gebruik deze foto's op de iPad voor nog andere zaken.

@reddo, moet nog een zien weinig tijd gehad.
@WeeDzi, heb ik gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de printer lijkt weer op een van de velen.

Maar buildtak lijkt wel interessant :) een sheetje wat je op je printbed plakt wat een goede bonding kan leveren http://www.buildtak.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 00:10
Vertex K8400, super tip man!
Zit er aan te denken deze mssn aan te schaffen.

Zeker als ik kijk naar andere 3d printers, dat je hier minimaal 300euro duurder mee uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
http://www.vertex-3dprint...rinter-5410329587918.html

Zo ben ik nog 3 anderen tegen gekomen die hem voor dezelfde prijs van 699 aanbieden.
Heb bij vertex gekeken naar retailers in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
Kunt die vertex kopen + aantal uitbreidingen, voor dezelfde prijs als een andere instap-3d-printer

Ik ga nog even doorzoeken/sparen, maar die vertex staat op het moment wel bovenaan 't lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta3dPrinter
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05-2018
Ik ben niet onder de indruk van die Vertex. Gewoon een van de velen zonder bijzondere specificaties. Zo te zien zelfs een bouwpakket. Voor € 699 heb je heel veel keuze in reeds gebouwde printers. Zie AliBaba.

www.delta3dprinter.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nee speciaal is hij zeker niet, gewoon een ultimaker kloontje met zelfde specs maar voor die prijs is het niet raar. via alibababababa kun je dezelfde soort printers de 700- 750 dollar range waarbij je dan echter nog wel wat BTW en inklarings kosten mag ophoesten. dus daarin is hij ietsje goedkoper...... en misschien wat betere support? want support via alibababbababa kun je wel uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Na lang ermee gestopt, besloten om een tweede poging te maken maar nu min of meer beginnen van nul (m'n i3 was meer ergernis dan fun).
Fotootje van huidige stand van zaken (met restanten i3 voor schaal :p )
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bpBiBGdl.jpg
Enkele gegevens:
- gebruikt v-rail voor constructie
- constructievolume 54x54x79cm
- Uiteindelijk geschat printvolume: 40x30x30 geschat met een sketchup mockup (vooral hoogte is nog niet zeker) bedoeling is dat alles binnen het frame blijft (voor mogelijks afzuiging in toekomst).

Eén van de gemaakte mockups in Sketchup
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PYqCxLNl.png
Was vooral om te zien wat het effect van de plaatsting van de stappenmotors was, het frame is daar met rails van 1m hoog en nu dus 75cm.

[ Voor 25% gewijzigd door craio op 07-12-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 21:16
Als je hotend dicht bij het bed staat hangt ie dan niet als een gewicht aan een touwtje heen en weer te zwaaien? Wat ga je met de lege ruimte boven de y-as doen?

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
rapsac schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:26:
Als je hotend dicht bij het bed staat hangt ie dan niet als een gewicht aan een touwtje heen en weer te zwaaien? Wat ga je met de lege ruimte boven de y-as doen?
Ik hoop dat de constructie stijf genoeg zal zijn dat het geen probleem is, hieronder hoe het verbindingspunt tss Y en Z eruit ziet. Waarschijnlijk wordt het een bowden extruder constructie voor minimum gewicht onderin.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qVWEFuWl.png

Veel lege ruimte zal er niet zijn gezien de Z-as relatief hoog komt, overgebleven ruimte zal waarschijnlijk voor ventilator ofzo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:35
Is voor deze groottes niet een delta design een stuk beter geschikt?

Bovendien zullen de print snelheden al snel een probleem gaan worden als je de inhoud van je bouw ruimte ook maar enigsinds een beetje probeert te vullen.

Verder ziet het er wel erg nice uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Robbiedobbie schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:01:
Is voor deze groottes niet een delta design een stuk beter geschikt?
Geen idee, zal ik wel merken. :P
Bovendien zullen de print snelheden al snel een probleem gaan worden als je de inhoud van je bouw ruimte ook maar enigsinds een beetje probeert te vullen.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waarom zou een delta beter zijn dan?
printsnelheden blijfen gelijk dus is recht evenredig met de inhoud die je print

enige designflaw die ik nu zie is dat je de z ass vast zet aan de x as waardoor als deze beweegt de massatraagheid van die enkele beam gaat meespelen zoals rapsac ook al aangeeft. bovendien kun je de ruimte daarboven niet meer benutten omdat die beam daarin loopt te bewegen als je in het bovenste gebied beweegt.

beter bouw je het design nog om zodat je tafel op en neer gaat ipv je hotend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Met die ruimte zit ik niet echt in, het is niet alsof ik het onder een bureau ofzo wil schuiven.
Nog niet zeker wat de lengte van de Z-as zal zijn, het zal idd een afweging zijn tss massa en nuttige lengte.

Het grote voordeel van met die rails werken is dat alle stukken herbruikbaar zijn. Dus als blijkt dat die z-as idd een probleem is, kan ik met een minimum verlies iets anders proberen zoals bewegende tafel. Maar dan moet ik meer materiaal kopen want momenteel niet genoeg om die tafel te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door craio op 07-12-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dan zou ik dat maar alvast doen als ik jou was... :P dit is namelijk niet handig in je ontwerp. je hebt er 2 keer last van niet alleen als je begint met printen omdat de z as dan helemaal beneden staat maar ook boven in omdat je dan de z as helemaal boven heb met daarbij nog een keer een stappenmotor die bovenaan bungelt.

wat ik bedoelde met de ruimte was de ruimte boven de sledes waarvan je evt een ventilatie systeem in wil zetten. die extra hoogte die je in de machine hebt zitten heb je wel nodig voor de z as die nu omhoog komt naarmate je hoger in je print komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je de traagste as die je het minst vaak gebruik als 'laatste' in de chain plaatst.. Dat voegt alleen maar veel massa toe aan de snelle assen. Als je al alle 3 assen stacked zou ik toch echt de Z-as aan het frame monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Grmbl, had beter de mockup gepost voor ik tot aankopen etc over ging :p
M'n budget is er momenteel al grotendeels doorgejaagd dus extra materiaal is niet voor direct (moet nog extruder kopen).
Dus ik zal het toch bouwen (want intussen profielen al op maat gezaagd) maar ook eens kijken hoe ik het ontwerp kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Hey allemaal. Ik wil bij deze even laten weten dat ik mij niet meer bezig houd met 3d-printen (al maanden niet) en ik zal dus geen actieve contributies meer maken (niet dat ik dat afgelopen maanden al deed) maar toch. Bij deze.
Happy printing!

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Draadstang van de Z as was defect, nou eigenlijk de moer. Deze vervangen terug gekalibreerd en gestart voor een print.
Hij gaat de eerste 20 cm goed dan versnelt hij plotseling (de X as) gaat naar de eindstops blijft doordraaien, ik grijp in met de noodstop knop.
Nu wil ik printen maar hij print buiten het bed en een cirkel is ovaal geworden.
Mijn Back-up van Configuration.h er op geplaatst maar dit mag niet helpen hij blijft buiten het bed printen en bij een cirkel doet hij een ovale beweging!

Na verschillende pogingen start hij plots op de juiste positie ik breek dit af om mijn gewenste STL file te printen en het gaat terug fout.
Zie wel dat de X as veel vlugger beweegt dan anders moet deze met de helft verminderen wil ik de originele snelheid hebben.

Iemand een idee. Moet voor het werk dringend een onderdeel printen en ge zult zien dat er dan iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
craio schreef op zondag 07 december 2014 @ 14:52:
Grmbl, had beter de mockup gepost voor ik tot aankopen etc over ging :p
M'n budget is er momenteel al grotendeels doorgejaagd dus extra materiaal is niet voor direct (moet nog extruder kopen).
Dus ik zal het toch bouwen (want intussen profielen al op maat gezaagd) maar ook eens kijken hoe ik het ontwerp kan aanpassen.
je hoeft eigenlijk helemaal niets erbij te kopen.... je plaats de bovenste balk gewoon in het midden op dezelfde hoogte als je y as (horizontaal) en de balk die je gebruikte voor de z as met gelijding plaats je daartussen. dan krijg je een soort liggende H dus de z as zit dan in je frame verwerkt en de tafel maak je vast aan je gelijding die je overhoud.

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/q4tomowz5/PYq_Cx_LNl.jpg

of je koopt enkel 1 nieuwe balk in het gehele verlengde en je plaats je x en y as gewoon naarboven

[ Voor 11% gewijzigd door WeeDzi op 07-12-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Mja, is één geleiding voldoende om die tafel deftig te dragen? Ik zat al te denken aan geleiding aan twee zijden.
Van de enkelvoudige profielen (groot frame) heb ik nog 2 meter liggen, dus dat het probleem niet. Verbindingsstukken daarintegen...

Poging tot begrijpen van je voorstel
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7V0GZHF.png

Twee 'wagentjes' op de X-as want nog niet zeker welke versie beter is.

[ Voor 28% gewijzigd door craio op 07-12-2014 23:49 . Reden: Andere screenshot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
in principe zou 2 beter zijn omdat je dan meer vrijheidsgraden vast legt (max is theoretisch 3 en bij 4 wordt het overbepaald). Maar als ik naar het ontwerp van je carriage kijk ben ik daar niet zo bang voor en is dat stevig genoeg voor de tafel. Er komt relatief weinig gewicht op d tafel en hij gaat alleen omhoog met een hele lage snelheid

En je hebt voor de kijker het plaatje net in een wat ongunstige hoek genomen maar ja zo dus zo ziet die van mij er ook uit.... in delen nu nog

En voor je x as carriage kies voor degene waarbij het zwaartepunt in het midden van de as ligt, of zover mogelijk. Daarnaast is het denk ik beter om je motoren van je y as in de constructie op te nemen ipv op de carriage te monteren, scheelt weer in gewicht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Relatief weinig gewocht op de tafel idd, maar tafel zelf is ook niet zo licht.
Closeup van achterzijde Z-as wagentje
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UUBTDRml.png

X-as: Voordeel van de linkse is dat de stepper niet in de weg zit voor filament feed. Rechts zit dichter op de as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begrijp ik het nou goed dat je avontuur met een reeds doorgetest ontwerp, de i3 niet geslaagd was, en dat je daarom nu helemaal vanaf nul begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2014 @ 08:22:
Begrijp ik het nou goed dat je avontuur met een reeds doorgetest ontwerp, de i3 niet geslaagd was, en dat je daarom nu helemaal vanaf nul begint?
Ja, alhoewel het idd mss niet logisch klinkt.
Ik had er gewoon constant problemen mee en was het op een gegeven moment beu. Kan zijn dat de oorzaak niet aan het ontwerp van de i3 lag maar aan de combinatie met extruder/hotend. Daarom ervoor gekozen om eens iets anders te proberen. Voordeel van die v-rails is ook dat ik minder vast hang aan een 3d printer maar je ook andere zaken er mee kan maken (lees: moderne mecano :p ).

Wat vinden jullie van deze manier van X-as? Moet wel nog iets maken voor de belt aan de linker zijde...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tIOB9E7l.png

[ Voor 12% gewijzigd door craio op 08-12-2014 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 21:46

verbraakje

🚦

Ik wilde beginnen met 3D printen en ben dus opzoek gegaan naar een prusa I3 printer kit. Nu wilde ik gewoon de goedkoopste nemen die ik tegen kwam en deze uiteindelijk updaten.

Nu zag ik deze kit
http://www.tinydeal.com/a...play-screen-p-140103.html

Ik heb hier enkele vragen over.

Is dit een beetje een leuke starters kit?

[ Voor 26% gewijzigd door verbraakje op 08-12-2014 18:22 ]

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Laatst online: 17-04 17:33
Laat ik me ook maar weer eens melden... Net als Craio heeft het 3D printen hier ook stil gestaan door tegenvaller op tegenvaller, en real life perikelen zoals van baan veranderen... Twice...

Iig, zit nu bij een werkgever waar ze vrij relaxed met de beunerij omgaan, en een collega hier is nu ook bezig met het bouwen van een prusa i3. Het heeft mijn interesse iig weer, maar ik ga voor de constructie nu voor full metal inplaats van printed parts.

Ik was vorig jaar al aan het klooien met lagertjes en andere ongein, maar om alles te lageren met zulke kleine lagers gaat aardig in de papieren lopen. Toen kwam ik deze toevallig tegen: https://www.reprapsource.com/en/show/7008 Gewoon besteld, en de kwaliteit is best wel ok! Toen de zelfsmerende glijlagers besteld die Weedzi noemde bij robotdigg.com omdat dit best een goede optie leek ten opzichte van LM8UU lagers.

Die lagers zijn vorige week binnen gekomen, en ik heb kostelijk gelachen tijdens het nameten.. De buitenmaat 12mm is bij alle lagers binnen 12,02-12,03mm wat leuk is als je ze in een passing wilt krimpen, maar dat was ik eigenlijk niet van plan... Magoed, ik heb op de zaak nog wel wat overmaatse ruimers gevonden, dus dat komt wel goed. Het asgat was een verhaal apart, het kaliber voor 8H7 past zeker, maar de afkeur zijde past bij de meeste lagers aan beide zijden erin.

Voor made in china zeker niet slecht, zeker voor de prijs van $2,00 per stuk. Ondanks de ruime as passing zit er denk ik minder ruimte op als met liniair lagers.

De afgelopen weken heb ik het 1 en ander uitgetekend in solidworks, en ik zal nog wel het nodige in Cimco edit uit moeten zetten voor het CAM gedeelte, maar er zit iig weer wat leven in mn delta printer. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
De A4988 Stepper Motor Drivers van de X-as is de boosdoener heb deze eens op de plaats van de Y- as geplaatst en dan begon de Y-as te versnellen..

Dus eentje bestellen, wel een stuk of vier dan is er hier nog wat reserve.

gadgets3d.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FiXeL schreef op maandag 08 december 2014 @ 19:10:

Ik was vorig jaar al aan het klooien met lagertjes en andere ongein, maar om alles te lageren met zulke kleine lagers gaat aardig in de papieren lopen. Toen kwam ik deze toevallig tegen: https://www.reprapsource.com/en/show/7008 Gewoon besteld, en de kwaliteit is best wel ok! Toen de zelfsmerende glijlagers besteld die Weedzi noemde bij robotdigg.com omdat dit best een goede optie leek ten opzichte van LM8UU lagers.

Die lagers zijn vorige week binnen gekomen, en ik heb kostelijk gelachen tijdens het nameten.. De buitenmaat 12mm is bij alle lagers binnen 12,02-12,03mm wat leuk is als je ze in een passing wilt krimpen, maar dat was ik eigenlijk niet van plan... Magoed, ik heb op de zaak nog wel wat overmaatse ruimers gevonden, dus dat komt wel goed. Het asgat was een verhaal apart, het kaliber voor 8H7 past zeker, maar de afkeur zijde past bij de meeste lagers aan beide zijden erin.

Voor made in china zeker niet slecht, zeker voor de prijs van $2,00 per stuk. Ondanks de ruime as passing zit er denk ik minder ruimte op als met liniair lagers.
ow raar dan heb je vast een wat moeilijke batch gekregen oid die van mij waren redelijk aan de maat scheelde 5 mu op de passing. nu gebruik ik ze in plastic dus zal me verder een rotzorg zijn wat de buitenmaat betreft ;) binnen maat hier ook niet een passingmaat maar redelijk dicht bij de tolerantie, maar goed wat wil je verwachten bij 2 dollar ps :P
Als we in onze protoshop allen al denken aan een passingmaat ben je al 50 euro achterop en vergeleken bij de chinese lineaire meuk gaat de vlieger al helemaal niet meer op. En ze zijn zo heerlijkstil :)

@ verbraakje
Tja voor het geld kun je niet veel miskopen. echt niet raar qua support zul je het verder zelf uit moeten zoeken denk ik als er iets mis is. Je kan altijd nog de onderdelen gebruiken voor een ander frame. Enig nadeel vind ik de elektronica wat een beetje een mengelmoesje lijkt van megatronics en melzi oid, als je er een keer een driver mee stuk hebt kun je het hele bordje weggooien (of je moet een soldeerkoning zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door WeeDzi op 08-12-2014 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje

verbraakje

🚦

@WeeDzi

Ah ok goed om te horen. Ik zag dat je een ramps 1.4 kit al voor 40 dollar op ebay hebt. dus mocht er iets stuk gaan kan ik deze toch snel veranderen? of is het niet zo slimpel als het lijkt?
Verder handig om te weten of je snel dingen sloopt die handig zijn om meteen mee te bestellen?

Verder support verwacht ik zo wie zo niet in china;)

[ Voor 27% gewijzigd door verbraakje op 09-12-2014 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn niet veel dingen echt kapot kunnen gaan behalve de drivers van de stappenmotoren, die gaan makkelijk stuk als je niet goed er mee omgaat (bevoorbeeld met spanning op het bord motoren verwijderen). de rest is vrij robuust en kan wel tegen een stootje.

Bij de meeste elektronica zit daarom losse stappenmotor drivers bij zodat ze makkelijk te vervangen zijn. Dus mocht je er straks eentje kapot hebben dan is het prettig om een bordje te kiezen waarbij deze drivers te vervangen zijn zoals idd RAMPS. En ja de elektronica systemen zijn onderling vrij makkelijk te veranderen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Bestel maar een driver meer vooralsnog er eentje de geest geeft. Heb hier eentje stuk en moet nu weer een tijdje wachten tot deze binnen is. Men kan beter een paar reserve onderdelen op stock hebben, toch van de goedkopere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
Ze staan ook geregeld op Marktplaats heb ik gezien, voor diegene die geen geduld hebben als er een is gestorven, zoals ik :P

Nu mijn Prusa i3 helemaal naar tevredenheid draait ben ik begonnen met een Rostock te bouwen. Ik ben ipv LM8UU's voor geprinte versies gegaan. Een stuk stiller kan ik je zeggen! Hebben hier toevallig mensen ervaring met de geprinte versies met betrekking tot slijtage op langer termijn? Aangezien ze verticaal bewegen verwacht ik een minimale slijtage, maar ik kan er volledig naast zitten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje

verbraakje

🚦

Wat is het voordeel van zoon Rostock tov een I3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51
SnelleD schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:28:
De A4988 Stepper Motor Drivers van de X-as is de boosdoener heb deze eens op de plaats van de Y- as geplaatst en dan begon de Y-as te versnellen..

Dus eentje bestellen, wel een stuk of vier dan is er hier nog wat reserve.

gadgets3d.eu
Heb je een ramps bordje? Dan moet je eens de onderkant van de ramps voorzien van isolatietape. Er kan sluiting ontstaan op diverse plekken als je dat niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Splendid schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:22:
Ze staan ook geregeld op Marktplaats heb ik gezien, voor diegene die geen geduld hebben als er een is gestorven, zoals ik :P

Nu mijn Prusa i3 helemaal naar tevredenheid draait ben ik begonnen met een Rostock te bouwen. Ik ben ipv LM8UU's voor geprinte versies gegaan. Een stuk stiller kan ik je zeggen! Hebben hier toevallig mensen ervaring met de geprinte versies met betrekking tot slijtage op langer termijn? Aangezien ze verticaal bewegen verwacht ik een minimale slijtage, maar ik kan er volledig naast zitten natuurlijk.
hangt er een beetje vanaf welk plastic je gebruikt hebt...... je moet er wel rekening mee houden dat ze wat warmer worden en daardoor wat sneller kunnen slijten.

verticaal of horizontaal maakt niet veel uit qua slijtage, de druk komt toch vaak op 1 kant van het lager te staan ook als ze verticaal staan.

voordelen van rostock ten opzichte van de i3? geen behalve dat het leuker eruit ziet. Tis een stuk moeilijker afstellen omdat je niet in een simpel xyz frame werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
wortelsoft schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:34:
[...]

Heb je een ramps bordje? Dan moet je eens de onderkant van de ramps voorzien van isolatietape. Er kan sluiting ontstaan op diverse plekken als je dat niet hebt.
Het bordje is gemonteerd met afstandsbussen op een PVC plaatje.
Als ik de driver uitmeet is dit 0,427 volt, maar blijkbaar moet er intern toch iets mis zijn aangezien de snelheid van de X as dubbel zo groot is en dat daardoor een cirkel een ovaal wordt.
Waarom hij plotseling de geest heeft gegeven????

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2q22yxl.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door SnelleD op 09-12-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
verbraakje schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:56:
Wat is het voordeel van zoon Rostock tov een I3?
Ik lees geregeld dat Delta printer sneller zouden zijn, maar daar is het mij niet om te doen. Ik vind het gewoon leuk om printers te bouwen en ik print ook in opdracht. Dan is het wel fijn om er een tweede bij te hebben voor de drukke momenten, of als ik zelf ook iets wil printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Z- verplaatsing is met een delta best wel eng als je vanaf de eindschakelaars naar Z+5 gaat met een voeding van 30.000mm/min en je je niet bedacht bent op de snelheid.. :P Maar in het X/Y vlak ontloopt het denk ik niet zoveel. Tis ook lastig te zeggen omdat de maximale snelheid in het midden van het printbare X/Y bereik ligt en langzamer wordt naar buiten toe.

Voor even erbij is een delta wel een geinig project, al gaat er wel een hoop tijd in zitten om hem goed te laten printen is mijn ervaring. Maar als ie het doet, dan doet ie het ook leuk. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
SnelleD schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 21:23:
[...]

Het bordje is gemonteerd met afstandsbussen op een PVC plaatje.
Als ik de driver uitmeet is dit 0,427 volt, maar blijkbaar moet er intern toch iets mis zijn aangezien de snelheid van de X as dubbel zo groot is en dat daardoor een cirkel een ovaal wordt.
Waarom hij plotseling de geest heeft gegeven????

[afbeelding]
Het gaat om de ruimte tussen ramps en arduino. De isp pinnen komen tegen het ramps bord aan met vage problemen tot gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje

verbraakje

🚦

Even vermelden dat ik een 3d printertje heb besteld om beetje te kloten!
uiteindelijk is het Klik is geworden 8)

Iemand die dezelfde toevallig heeft besteld?

[ Voor 8% gewijzigd door verbraakje op 10-12-2014 19:28 ]

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Ook ik ben begonnen met een 3D printer project, de i3 Rework. Alleen ga ik veel kit delen los bestellen. Zodat er vrijheid in keuze is van bepaalde delen. Een goedkoop i3 kit heeft bijv. soms minder sterke stepper motoren op sommige assen. Niet handig als er later drilling/routing erbij komt. En tegelijk de kosten laag houden. :Y)

• Christiaan676
Zelf een kit bij elkaar zoeken is waarschijnlijk een stuk goedkoper inderdaad al is het best wat zoek werk. Voor wel basis frame ga jij zeadope?

Persoonlijk vindt ik het Twelvepro frame wel mooi kwa constructie, alleen wordt dat zover ik weet alleen in hout aangeboden: http://www.makerwise.com/3d-printer/twelvepro/prusa-i3/

Speel zelf ook nog steeds met het idee om een i3 te bouwen.....

• uname -r
Als basisframe kies ik de Prusa i3 Rework (upgrade). Dat is dezelfde als van jouw link.
Deze frames zijn beschikbaar in o.a. plexiglas, MDF en melamine coated MDF. In aluminium en (roestvrije) staal heb ik ze nog niet gezien met de "upgrades".

Ik weet niet hoe het zit met contractie van MDF, maar mocht het door vocht opname uitzetten. Dan is het een goed idee om een coating aan te brengen, las ik ergens op de Box frame wiki van RepRapWiki.

Een HE3D kit gevonden voor €288. Incl. stainless steel frame, LCD en verzenden. Excl, heated bed.

[ Voor 40% gewijzigd door uname -r op 11-12-2014 19:16 ]

• wortelsoft
Ik heb de twelvepro in alu. Frame is gekocht op marktplaats. Op ebay heb ik ze ook al gezien. Let wel op dat je de juiste plastic set, ik had de verkeerde gekocht wat, voor wat problemen zorgde, maar met wat tweaken >:) lukte het en ik hen inmiddels de correcte onderdelen geprint.

• uname -r
Als het goed is staat het er meestal bij welke printed plastic kit het is.
i2, i3, i3 Rework, i3 Box frame, etc. Tenminste op eBay wel.

Ik vond delta 3D printers ook aantrekkelijk, zoals de rostock (-mini), kossel, he3d dt-180. Maar deze vallen duurder uit en kalibratie is lastiger las ik. De i3 (-rework) heeft meer support en grotere beschikbaarheid. Daarnaast is de i3 accurater in de Z-as, met 0.004mm vs 0.0125mm. Qua prijs kom ik ook lager uit. Dus daar is mijn keuze op gevallen.

• Christiaan676
Bij het twelvepro frame model heb je minder plastic onderdelen nodig, omdat de stappen motor bevestiging voor de z as bij het frame zit zeg maar. Daarnaast bevalt het me wel dat er die oren aan zitten om zo de Z en X as goed te fixeren ten opzichte van de Y as. Na deel is dat bij dit frame geen uitsparingen zijn voor de lager in de Y carriage en dat je daar weer plastic onderdelen voor nodig hebt.

Een houten frame moet je zeker schilderen, en ik denk dat de multiplex versie dan stabieler is dan de MDF versies van het frame. Vraag me alleen af of de Y as waar het heated bed op komt stabiel genoeg is. Aangezien je het bed naar >90 graden stookt wordt de y-as carriage ook wel warm, en ik ben dan bang dat die dan krom trekt.

Er is ook een Di-bond versie van de i3 met oren alleen dan zonder de stappen motor bevestiging. Kosten van zo een frame zijn wel een stuk hoger. Houten versie is te krijgen voor <50 DiBond word >100 zover ik kan vinden.

• SnelleD
Wel heb hier dank zij een alerte medelezer een tip gekregen om eens te kijken of er geen pinnen van de driver slecht zijn gesoldeerd.
En ja hoor er is een pin die NIET is gesoldeerd en daardoor is er soms geen goed contact waardoor de printer op dubbele snelheid werkte. :(
Pin gesoldeerd en de printer werkt weer prima :)

Bedankt aandachtige medelezer _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2v1rsht.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door SnelleD op 11-12-2014 19:55 ]

Christiaan676 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 19:27:
Bij het twelvepro frame model heb je minder plastic onderdelen nodig, omdat de stappen motor bevestiging voor de z as bij het frame zit zeg maar. Daarnaast bevalt het me wel dat er die oren aan zitten om zo de Z en X as goed te fixeren ten opzichte van de Y as. Na deel is dat bij dit frame geen uitsparingen zijn voor de lager in de Y carriage en dat je daar weer plastic onderdelen voor nodig hebt.

Een houten frame moet je zeker schilderen, en ik denk dat de multiplex versie dan stabieler is dan de MDF versies van het frame. Vraag me alleen af of de Y as waar het heated bed op komt stabiel genoeg is. Aangezien je het bed naar >90 graden stookt wordt de y-as carriage ook wel warm, en ik ben dan bang dat die dan krom trekt.

Er is ook een Di-bond versie van de i3 met oren alleen dan zonder de stappen motor bevestiging. Kosten van zo een frame zijn wel een stuk hoger. Houten versie is te krijgen voor <50 DiBond word >100 zover ik kan vinden.
die warmte naar je assen valt wel mee als je het bed aan de ondekant gaat isoleren en omdat de meeste warmte overdracht door middel van convectie is ipv geleiding gaat da wel goed.

de mdf versie zou ik zowiezo niet voor gaan als je kijkt naar de kosten, een blik verf en wat primer zit je zo weer op de kosten van een iets duurder framepje. Enig nadeel van al deze prefap frames vind ik dat het bed vaak komt met een vierpunts bevestiging van het heatbed waardoor het altijd overbepaald is. Er is niet echt ruimte voor een driepunts bevestiging in die plaatjes

[ Voor 11% gewijzigd door WeeDzi op 11-12-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Wel nog niet zeker hoe ik het heated bed er juist zal opzetten en indien het wel zal lukken met maar één tilpunt...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Kzeyjwgl.png
Het idee is dat er midden in die plaat op de Y-as een gat komt voor het hotend... (of twee)

[ Voor 19% gewijzigd door craio op 13-12-2014 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
craio schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 00:16:
Wel nog niet zeker hoe ik het heated bed er juist zal opzetten en indien het wel zal lukken met maar één tilpunt...
[afbeelding]
Het idee is dat er midden in die plaat op de Y-as een gat komt voor het hotend... (of twee)
Ik weet het niet zo met die plastic wieletjes in alu profielen...slijt als een dolle volgens mij. Waarom niet een xy setup als een ultimaker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
reddo schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 01:57:
[...]
Ik weet het niet zo met die plastic wieletjes in alu profielen...slijt als een dolle volgens mij. Waarom niet een xy setup als een ultimaker ?
- Ik wou eens iets anders proberen
- Wieltjes zijn gemaakt van Delrin en volgens wikipedia: De stof wordt veelal toegepast voor onderdelen in machines als vervanging van metaal. Het voordeel is dat het niet oxideert en dat er geen olie of kogellagers nodig zijn voor een soepele mechanische beweegbaarheid."
- Het zijn niet de standaard alu-profielen, maar met een kleine aanpassing zodat het wiel er beter in past.
Afbeeldingslocatie: http://cdn1.bigcommerce.com/server2300/itwgldve/product_images/uploaded_images/v-slot-v-ride-the-rail.jpg?t=1398725710
Moest het toch als een dolle slijten en binnen het jaar versleten zijn, probeer ik weer iets anders.

[ Voor 5% gewijzigd door craio op 13-12-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dit soort carriages zijn er al vrij lang hoor reddo......de plastic wieltjes hebben zich al wel bewezen. Makerbeam gebruikt dit ook bijv

zou alleen het ontwerp nog zo veranderen dat de 2 balken waar je nu de tafel op hebt liggen in een V staan ipv ll dan kun je de plaat waar je de heatbed (evt) op plaats altijd goed stellen met 3 schroeven. Daarnaast gaat het meer steun geven aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
WeeDzi schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:05:
zou alleen het ontwerp nog zo veranderen dat de 2 balken waar je nu de tafel op hebt liggen in een V staan ipv ll dan kun je de plaat waar je de heatbed (evt) op plaats altijd goed stellen met 3 schroeven. Daarnaast gaat het meer steun geven aan de zijkant.
Zoiets? Scherpe hoeken zijn nogal lastig met de standaard verbindingsstukken. De plaat ligt er niet noodzakelijk op, Telkens bij het eindpunt van een profiel een bout
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gWSfP4dl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Alles samengebracht... (bepaalde profielen hadden nog verkeerde afmeting)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xfele83l.png

[ Voor 21% gewijzigd door craio op 13-12-2014 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Zo de plastic parts zijn besteld. En ook een verbeterde extruder (op advies van de verkoper), voor de i3 Rework. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
@craio, dat ziet er zeer mooi uit, ben ook van plan om zo een type printer te maken.
Maar ik twijfel nog inverband met de extruder, welke is de beste directe aandrijving of niet?
En zijn beide toepasbaar op uw model?
Met welk tekenprogramma is dit getekend?

Zo weer een pak vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ SnelleD: Aan de screenshots te zien gok ik dat Craio gebruik maakt van Sketchup. Kan ik voor de beginnende CAD tekenaar ook wel aanraden omdat het vrij intuïtief werkt en je redelijk snel wat kan tekenen. (en sketchup heeft een plugin voor STL in/export wat handig is voor je 3D printjes)

Mede doordat een oud collega nu weer terug naar school is gegaan, en met solidworks bezig moest, me daar ook in verdiept. Ook een goed pakket, ook makkelijk te leren, en kan standaard opslaan in STL formaat. Iets lastiger te leren als sketchup, maar met de tutorials kom je een heel eind, en gaat het ook verder dan alleen een 3D modelletje tekenen. (2D tekening met maatvoering erbij enzo)

Qua functionaliteit zou ik voor solidworks gaan, ook omdat bepaalde dingen eenvoudiger te tekenen zijn in dat pakket. Sketchup is heerlijk om snel iets te tekenen, maar heeft als beperking dat het veranderen van je model niet altijd even makkelijk is. (heeft solidworks ook, maar op een andere manier)

Naja probeer beide eens, heb ze ook beide nog op de PC staan, maar doe nu een hoop in solidworks.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
SnelleD schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:22:
@craio, dat ziet er zeer mooi uit, ben ook van plan om zo een type printer te maken.
Maar ik twijfel nog inverband met de extruder, welke is de beste directe aandrijving of niet?
En zijn beide toepasbaar op uw model?
Met welk tekenprogramma is dit getekend?

Zo weer een pak vragen :)
Men raad bowden extruder aan omwille van minimum gewicht op carriage. Ik ga waarschijnlijk eerst eens proberen met de extruder van m'n i3 (nog niet zeker hoe) en dan mss Bowden's Maxstruder met een e3d hotend (wel nogal duur).
Voor montage extruder zal ik waarschijnlijk die plate op de x-as moeten aanpassen.

Met sketchup idd, op de site van v-rails kun je sketchup projecten downloaden met daarin de meeste componenten. Maar ik denk dat die ook bestaat voor solidworks.
Sketchup is idd nogal beperkt, maar ik had al wat ervaring met sketchup en geen solidworks op pc.

[ Voor 11% gewijzigd door craio op 14-12-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnelleD schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:22:
Er is geen beste extruder, direct en Bowden hebben allebei voordelen en nadelen. Direct ken minder rek bij retractie waardoor je in theorie minder ooze/stringing krijgt, maar kan door het extra gewicht doorgaans niet zo snel printen met dezelfde kwaliteit als bij Bowden.

Wat dan het beste is ligt helemaal aan de wensen. Met beide zijn erg nette prints te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Wat kan de oorzaak zijn dat een stepper maar in één richting wil draaien?
Ik heb de hardware endstops al uitgezet in firmware.
Edit: Nogmaals compileren hielp...
Om toch nog enig nut aan deze post te geven.
Huidige stand van zaken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cXUnRZIl.jpg
Nog te doen: vanalles :)

[ Voor 72% gewijzigd door craio op 15-12-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ben nog steeds niet fan van je stappen motoren voor de y as gemonteerd op de x as, maar verder ziet het er slick uit :) filmpje in action?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ik zou er een paar verstevigingkjes in zetten want volgen mij wordt ie wat slapjes zo groot ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar goede kruisdraden zouden al wonderen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
WeeDzi schreef op maandag 15 december 2014 @ 22:56:
ben nog steeds niet fan van je stappen motoren voor de y as gemonteerd op de x as, maar verder ziet het er slick uit :) filmpje in action?
Ik kon niets anders bedenken waarvoor er geen andere stukken nodig waren en het geheel binnen het frame blijft. Misschien met dit erbij was het mogelijk.
Ik zou er een paar verstevigingkjes in zetten want volgen mij wordt ie wat slapjes zo groot ??
De zijbalken zijn 75cm.
De Y-as zorgt voor versteviging aan de zijkanten, die balk voor de Z-as zorgt voor achterzijde.
Ik kan nog een zelfde balk aan voorzijde voorzien.
Ik ging ook nog dit mss aankopen of gelijkaardig maken met de printer.
Een paar goede kruisdraden zouden al wonderen moeten doen.
Tot op heden nog geen voorbeeld gezien van zelfde soort frame met kruisdraden. Maar als blijkt dat het effectief een probleem vormt, kan ik ervoor kijken.

Mijn oorspronkelijke opstelling was min of meer of kopie van dit.

Iemand ervaring met dergelijke kit?

[ Voor 54% gewijzigd door craio op 16-12-2014 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De printed parts voor mijn i3 Rework en extruder DIY build komen morgen binnen.
Hier het resultaat:
i3 Rework
Printed parts i3 Rework + Extruder

Hardware en electronica moeten nog besteld worden:

Hardware
  • Melamine MDF i3 improved (met de oortjes voor de shafts/motor mount)
  • Printed parts i3 Re. (ABS)
  • Printed parts Extruder (ABS)
  • Hobbed bolt M8 groove at 25mm
  • Extruder springs
  • Straight rods kit i3 Re.
  • Threaded rods kit i3 Re.
  • Hardware kit i3 Re. (Screws, nuts and washers)
  • LM8UU linear bearings (6x)
  • 608ZZ bearings per 2 (2x)
  • 624ZZ bearings per 2 (2x)
  • Shaft coupler 5x5mm per 3 (1x)
  • GT2 belts + pulleys kit
  • Bed clamps + springs
Electronics
  • Ramps 1.4 Ramps-FD (for Due)
  • Mega 2650 R3 Arduino Due
  • 128x64 LCD
  • Wantai 42BYGHW811 42BYGHM809 (5x)
  • DVR8825 Steppermotor driver (5x)
  • Heated bed MK2A MK2B
  • Mechanische end-stops, incl. draad (3x)
  • Gereguleerde switching power supply 12V/400W 33,3A 24V/400W 16,6A
  • E3D All metal J-Head extrusion kit (1.75mm / 0.3mm nozzle) 12V -> 24V
Dit heb ik allemaal bij elkaar gezocht en in een excel bestand gezet.

Voor ik bestel wilde ik dit lijstje graag even laten checken door iemand met meer ervaring hier.
Indien er iemand aanpassingen, tips of toevoegingen heeft hoor ik ze graag. :)

Ik ben voor de betere (stillere/krachtigere) stepper motor drivers gegaan.
En redelijk krachtige stepper motors voor alle assen en extruder (48N/cm, 1.8 degree).
Ook de All metal variant van de E3D met de koelvinnen ipv de dunnere variant.
Is een glazen bed, met of zonder kapton tape, noodzakelijk?

Als het goed is ben ik compleet, op filament na. Waar kopen jullie je filament?

En moet ik nog ergens echt op letten m.b.t. het in elkaar zetten? Gezien dit mijn eerste build is. :X

Edit: Andere stepper motors 0.9º icm de DRV8835 -> andere boards == mogelijkheid tot 24V -> dus andere heated bed 12V/24V + hot end 24V

[ Voor 10% gewijzigd door uname -r op 21-12-2014 04:31 . Reden: andere stepper/board setup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeadope schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 23:02:
Als het goed is ben ik compleet, op filament na. Waar kopen jullie je filament?
Reprapworld (Dutch PLA) en Colorfabb (alles), afhankelijk van of ik goed en goedkoop of heel goed en duur wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Filament 123inkt.nl.
Is de A4988 niet recenter?

[ Voor 41% gewijzigd door SnelleD op 16-12-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Volgens Polulu: "The driver has a pinout and interface that are nearly identical to those of our A4988 stepper motor driver carriers, so it can be used as a higher-performance drop-in replacement for those boards in many applications."
Volgens de specs kan die 0.5A continuous meer aan en ondersteuning voor 1/32 microstepping (A4988 max 1/16).

Ivm je steppers, de stang ervan (of hoe dat deel heet) is het volledig rond of D vorm? D-vorm is iets handiger om pulley te bevestigen.
Ik kan erover kijken maar geen ventilatoren? Kans is groot dat je je Ramps zal willen koelen.Ik veronderstel dat de j-head inclusief ventilator is?

[ Voor 40% gewijzigd door craio op 17-12-2014 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Bedankt voor de tips m.b.t. filament! Hoe is de kwaliteit van 123ink.nl filament in vergelijking tot Dutch PLA?
Van Colorfabb is dus van hoge kwaliteit, lees ik.

De shaft van de stepper motors zijn niet D-vormig. Zover ik kan zien aan de hand van de plaatjes overal van deze specifieke type. Deze worden veel gebruikt, dus ik verwacht niet te veel problemen. Desnoods zelf een stukje afvlakken waar de grub screw van de shaft koppelaar komt.

Klopt, ventilatoren heb ik nog liggen. Dus die had ik niet meegenomen in mijn aankoop lijst. De J-head komt exclusief ventilator. Ventilator mount komt met de plastic parts bestellingen mee.

Ik heb nu gekozen voor een cold end extruder, omdat het veel gebuikt wordt bij de Prusa. Of is een Bowden extruder dan toch beter? Ik lees een aantal voordelen, o.a. minder belasting op de Y en Z as, sneller printen, minder last van oscillatie, etc. (http://reprap.org/wiki/Erik%27s_Bowden_Extruder)
Pagina: 1 ... 33 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.