Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Thanks WeeDzi, hier originele alu pulleys.. denk dat de motor gewoon ff een paar stappen mist op dat moment. Was ook niet het fijnste PLA, nu weer een ander er in en die gaat volgens mij een stuk lekkerder, minder rommel op de print en ik hoop daardoor probleemloos.

@protheus

Sneek hier

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag vier plaatjes glas laten snijden voor de zeer schappelijke prijs van 10 euro. Met wat klemmetjes en haarlak erbij kan ik eens proberen of dat misschien beter gaat. Ik moet alleen de boel opnieuw calibreren en de endstop afstellen - niet mijn favoriete klusje.

Hoeveel haarlak moet je eigenlijk aan brengen en laat je het opdrogen of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:45:
Vandaag vier plaatjes glas laten snijden voor de zeer schappelijke prijs van 10 euro. Met wat klemmetjes en haarlak erbij kan ik eens proberen of dat misschien beter gaat. Ik moet alleen de boel opnieuw calibreren en de endstop afstellen - niet mijn favoriete klusje.

Hoeveel haarlak moet je eigenlijk aan brengen en laat je het opdrogen of juist niet?
Met de haarlijk er gewoon over gaan alsof je iets aan het spraypainten zou zijn - je kunt echt niet teveel sprayen. Ik spray meestal op een warm heatbed, dus veel laten opdrogen is er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ctrlaltdelbe schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:53:
Met de haarlijk er gewoon over gaan alsof je iets aan het spraypainten zou zijn - je kunt echt niet teveel sprayen. Ik spray meestal op een warm heatbed, dus veel laten opdrogen is er niet aan.
Ik heb geen heatbed. Maar goed, flink spuiten dus. Ik maak wel even een malletje zodat niet die hele printer vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Haarlak vond ik niks, gebruik altijd met water verdunde houtlijm, werkt prima (wel met heatbed overigens, geen idee of dat zonder ook goed werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:55:
[...]

Ik heb geen heatbed. Maar goed, flink spuiten dus. Ik maar wel even een malletje zodat niet die hele printer vol zit.
Juist, ik blijf het vergeten. Is het toch geen idee om wat te gaan experimenteren met ABS juice nu je glasplaten hebt? Het juice was je er zo weer af met wat aceton. Of wou je PLA gaan printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ctrlaltdelbe schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:36:
Juist, ik blijf het vergeten. Is het toch geen idee om wat te gaan experimenteren met ABS juice nu je glasplaten hebt? Het juice was je er zo weer af met wat aceton. Of wou je PLA gaan printen?
PLA :Y Zonder HPB ga ik niet aan ABS beginnen. Voor zover werkt het goed. Het grootste nadeel dat ik zie is dat de onderkant nu wel erg mooi glad wordt en dat het een beetje kan afsteken bij de rest :P

Maar eens zien hoe de lift is met deze opstelling. Verdunde houtlijm zie ik niet zo zitten, dat is zonder heatbed wel erg nat, maar als het nodig is meng ik wel wat van dat spul in een plantenspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:17
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al sinds het begin print op een heatbed met een ikea spiegeltje erop. Zonder enig ander spul. 60 graden heatbed werkt uitstekend.

Het gaat om deze spiegel: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60074007/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben zuur, de Jhead van de Mendel90 is net kapot gegaan, zal dus alsnog een nieuwe hotend moeten bestellen.

Het messing uiteinde is uit de zwarte barriere gekomen en het lijkt wel gesmolten, misschien dat ik hem nog uitelkaar kan krijgen. Zelfs als ik hem al uitelkaar krijg denk ik niet dat ie het dan nog goed gaat doen. Zal eens wat op het internet zoeken.

De E3Dv6 was circa 70 euro met shipping vanuit engeland, zou ook niet te lang moeten duren. keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ik zeg, E3D. Ik heb een V5, mijn eerste printer en eerste prints, ding werkt prima. Is alleen wel lang, V6 is wat korter.

[ Voor 83% gewijzigd door reddo op 21-06-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 11:36
eventueel een hexagon hotend iets voor je? scheelt je 10 euro en is ook bezorging in maximaal 4 werkdagen
http://www.ebay.nl/itm/Re...ain_2&hash=item2a3aca086a

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:25:
Ik ben zuur, de Jhead van de Mendel90 is net kapot gegaan, zal dus alsnog een nieuwe hotend moeten bestellen.

Het messing uiteinde is uit de zwarte barriere gekomen en het lijkt wel gesmolten, misschien dat ik hem nog uitelkaar kan krijgen. Zelfs als ik hem al uitelkaar krijg denk ik niet dat ie het dan nog goed gaat doen. Zal eens wat op het internet zoeken.

De E3Dv6 was circa 70 euro met shipping vanuit engeland, zou ook niet te lang moeten duren. keuzes.
of je koopt gewoon een nieuwe barrier van 14 euro hier in nl bij RRW is ie er morgen Maandag

je hebt de boel te hoog opgestookt en je PEEK is gesmolten.... PEEk er om weg breken en schroefdraad van je hotend ff schoonbranden en klaar voor de volgende.

als je die straks hebt, plak dan je hotend even goed in kapton, de meeste warmte komt van straling en niet van geleiding. Kapton tape verminderd dat aanzienlijk dan smelt het de volgende keer ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faaz0
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 08:14
Fragger123 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:13:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al sinds het begin print op een heatbed met een ikea spiegeltje erop. Zonder enig ander spul. 60 graden heatbed werkt uitstekend.

Verkopen ze die ook in NL ikea's? Ik kon hem zo snel niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WeeDzi schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:03:
[...]

of je koopt gewoon een nieuwe barrier van 14 euro hier in nl bij RRW is ie er morgen Maandag

je hebt de boel te hoog opgestookt en je PEEK is gesmolten.... PEEk er om weg breken en schroefdraad van je hotend ff schoonbranden en klaar voor de volgende.

als je die straks hebt, plak dan je hotend even goed in kapton, de meeste warmte komt van straling en niet van geleiding. Kapton tape verminderd dat aanzienlijk dan smelt het de volgende keer ook niet meer
Te hoog opgestookt? Ik print nooit heter dan 205 graden en enkel PLA. In mijn geval is de nozzle recht naar beneden eruit gekomen alsof deze niet meer in het schroefdraad zat, heel apart. Een tijdje geleden had een print zich om de kop heen gewikkeld tot een grote bal, het zal toen wel gebeurt zijn dat de warmte er doorheen gekomen was. Nophead leverde vulcaniserend tape mee voor de isolatie, moet ik even een rolletje van halen.

Goeie tip van de RRW, dat valt mee qua kosten ook. De nozzle zelf is verder intact, wel zo makkelijk. Een ander hotend past niet zo maar op de Mendel90, de E3D en de hexagon hebben alle aanpassingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe halen jullie je print van het bed af? Ben bezig met een huisje maar krijg hem niet los. Heb jet al met een plamuurmes geprobeert, zoals ik altijd doe maar met dit ben ik bang dat ie breekt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e4KRVLcNjGRe3aRJxOosqjoB/medium.jpg

Verder is de print redelijk gelukt. Beetje jammer van de slechte bogen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:50

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bed weer verwarmen helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Had het onverwarmd geprint. Maar ga het straks eens proberen.
Toevallig ook een tip voor de bogen?

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of juist in de koelkast, zo lang er maar een krimpverschil ontstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Dolf schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 18:06:
Had het onverwarmd geprint. Maar ga het straks eens proberen.
Toevallig ook een tip voor de bogen?
Beste imo is als je hem verwarmd naar 60c bij printen en erna dan gewoon laat afkoelen,
Popt hij er mooi af,

Nu kun je eventueel hem in de koelkast steken of een duster busjes kopen, omgekeerd is dat dan stikstof kun je ook altijd gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 20:17:
[...]

Beste imo is als je hem verwarmd naar 60c bij printen en erna dan gewoon laat afkoelen,
Popt hij er mooi af,

Nu kun je eventueel hem in de koelkast steken of een duster busjes kopen, omgekeerd is dat dan stikstof kun je ook altijd gebruiken.
Deed ik in het begin ook maar van er dan popt hij er niet zomaar vanaf. Ik gebruik trouwens haarlak als hechting. Werkt iets te goed.

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Met zo'n spuitbus om je computer / toetsenbord mee uit te blazen. Wel omgekeerd houden natuurlijk.
EDIT: maar dat is blijkbaar al gezegd :+

[ Voor 17% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 21-06-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Werkt super inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wow, wat een service van nophead, waarschijnlijk heb ik een PEEK barrier uit een slechte batch, hij stuurt kosteloos een nieuwe hotend op.

Dan krijg ik meer dan ik verwacht had, misschien ben ik te bitter geworden van het huidige internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Mooi voor je, databeestje!

Jongens, ik zat eens te denken. Zou je ABS warping kunnen voorkomen met een fan op je hot-end die warme lucht blaast op je print? Dus in een constructie met heatercartridge, thermistor en een fan die warme lucht blazen op je stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Of gewoon een Föhn.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ctrlaltdelbe schreef op zondag 22 juni 2014 @ 22:24:
Mooi voor je, databeestje!

Jongens, ik zat eens te denken. Zou je ABS warping kunnen voorkomen met een fan op je hot-end die warme lucht blaast op je print? Dus in een constructie met heatercartridge, thermistor en een fan die warme lucht blazen op je stuk.
Je kan ook gewoon warmte lampe erop laten gloeien,
Heb al van verschillende gehoord dat zoiets ook helpt,

Of een heat chamber zodat de temp constant blijft etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 23:45:
[...]

Of een heat chamber zodat de temp constant blijft etc.
Ja, een heat chamber is mijn volgende stap , maar ik dacht hier even te brainstormen ;) Voordeel van zo'n heat fan is dat het wel een stuk compacter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29
Faaz0 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:24:
[...]

Jup, hangen hier op de WC twee, andere twee liggen in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hey paul vast het verkeerde topic

een heatbed om je nozzle :) hahah

nee lampen kunnen werken maar ook maar beperkt, De print kamer op temperatuur houden is de enige goede manier zoals luigi zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
WeeDzi schreef op maandag 23 juni 2014 @ 00:15:

een heatbed om je nozzle :) hahah

nee lampen kunnen werken maar ook maar beperkt, De print kamer op temperatuur houden is de enige goede manier zoals luigi zegt
Niet echt om je nozzle, maar gericht op je print stuk zodat dat warm blijft en dus niet van het bed af komt. Maar goed, een heat chamber zal wel eenvoudiger zijn. Ik probeer het deze zomer misschien alsnog eens uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het glas dat ik precies op maat heb laten snijden kostte 2,50 per plaatje, dat is ook de hoofdprijs niet :)
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 23:45:
Zoiets wilde ik binnenkort juist eens proberen, volgens mij moet dat best mooi gaan :Y Een heated build chamber gaat wel mee in de planning als ik aan mijn eigen printer verder ga. Eigenlijk vind ik het raar dat je dat maar weinig ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
[...]

Ja hoor, ik heb ze in Eindhoven gekocht destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
WeeDzi schreef op maandag 23 juni 2014 @ 00:15:
Nope! :9

Dat ging over spiegeltjes van de Ikea die je kunt gebruiken als printend:

Ik heb twee van die printbedjes op WC aan de muur hangen boven het fonteintje! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faaz0
Paul C schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:46:
[...]

Nope! :9

Dat ging over spiegeltjes van de Ikea die je kunt gebruiken als printend:

Ik heb twee van die printbedjes op WC aan de muur hangen boven het fonteintje! ;)
Maar dat is de vlaamse site, als ik hetzelfde product op de nederlandse ikea site zoek bestaat hij niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faaz0
WeeDzi schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:26:
In nederland heb je de Lots iets ander spiegeltje. Dat rondere spiegeltje verkocht hier blijbaar niet genoeg....
Oja top, thanks. Kan je die in de winkel gewoon op 20x20 laten snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faaz0
WeeDzi schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:39:
euh in de ikea? dat denk ik niet.......
Oh dan heb ik de kreet op de ikea website verkeerd begrepen:
"Kan worden uitgebreid tot de gewenste vorm of afmeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:14
Je kunt natuurlijk altijd spiegels naast elkaar plaatsen voor de "gewenste vorm of afmeting" ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faaz0
wesleytjuh schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:21:
Je kunt natuurlijk altijd spiegels naast elkaar plaatsen voor de "gewenste vorm of afmeting" ;).
Ja dat bedacht ik me dus net ook hehe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Mijn 3D Printer doet het niet meer. Ik krijg dat alle lagen semi-random op elkaar worden geprint (versprongen dus).

Nu heb ik even zitten kijken, maar heeft hier al iemand meegemaakt dat zijn Timing Belts uitgerekt zijn geraakt? Als ik handmatig mijn X- en Y-carriage beweeg, dan zit er een punt waar dat heel stroef gaat. Als ik precies op dat punt naar de tandwieltjes kijk, dan zie ik dat de noppen van de timing belt op de tanden van de tandwieltjes liggen en niet ertussen.

Ik heb bij wijze van experiment een heated build volume om mijn printer gebouwd van karton. Hierdoor wordt het ongeveer 40-50 graden celsius rond de printer. Zou dit te warm kunnen zijn voor de timing belt?
De heat build volume is zonder actieve verwarming, alleen de restwarmte van de HBP, de extruder en de stepper motors. Dicht bij de HBP kan het dus wel warmer worden, maar ik heb de onderkant van HBP redelijk goed geïsoleerd, dus daarom is het vreemd dat het probleem zowel bij de X- als de Y-carriage zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Paul C schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:39:
Mijn 3D Printer doet het niet meer. Ik krijg dat alle lagen semi-random op elkaar worden geprint (versprongen dus).

Nu heb ik even zitten kijken, maar heeft hier al iemand meegemaakt dat zijn Timing Belts uitgerekt zijn geraakt? Als ik handmatig mijn X- en Y-carriage beweeg, dan zit er een punt waar dat heel stroef gaat. Als ik precies op dat punt naar de tandwieltjes kijk, dan zie ik dat de noppen van de timing belt op de tanden van de tandwieltjes liggen en niet ertussen.
Ik denk niet dat de temperatuur echt het probleem is, er zit tenslotte vezel in de riemen, en die rekt niet erg.

Wellicht moet je er iets meer spanning op zetten, de lange snaar moet als een bas snaar klinken. Heb je wellicht het probleem dat de riem zich via de flens van je pulley zich omhoog werkt en dan verspringt?

Nophead was overgestapt op de brecoflex riemen omdat deze flexibeler zouden zijn, wellicht een nieuw stukje riem bestellen om het gewoon te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final Frag
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 18:09
Hey allen,

Ik sta op het punt een 3D printer aan te schaffen, een ultimaker 2.

Tijdens mijn zoektocht naar goedkopere PLA en ABS komt eigenlijk 123inkt als beste uit de bus. Nu vroeg ik me af wat de juiste diameter is van het materiaal bij 123inkt. Ze zeggen 3mm, maar is dit effectief 3mm of de 2.85mm die ideaal is voor de ultimaker 2?

Indien het 3mm is, kan dit dan toch gebruikt worden of moet ik echt 2.85mm hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Dit varieert, je moet het na aankoop meten met een schuifmaat (een gemiddelde van 10 punten over 3 meter ofzo) en instellen in je slicingsoftware.

Je kunt het dus prima gebruiken - maar je moet de juiste afmetingen van je filament ingeven vooraleer je een stuk gaat printen.

[ Voor 4% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 23-06-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul C schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:39:

Ik heb bij wijze van experiment een heated build volume om mijn printer gebouwd van karton. Hierdoor wordt het ongeveer 40-50 graden celsius rond de printer. Zou dit te warm kunnen zijn voor de timing belt?
De heat build volume is zonder actieve verwarming, alleen de restwarmte van de HBP, de extruder en de stepper motors. Dicht bij de HBP kan het dus wel warmer worden, maar ik heb de onderkant van HBP redelijk goed geïsoleerd, dus daarom is het vreemd dat het probleem zowel bij de X- als de Y-carriage zit.
haal de timing belts er eens af en check of het dan nog zo stroef gaat, het zou namelijk ook kunnen dat een van je geleidingen niet meer goed staat. je printer fibreert en resoneerd namelijk nogal wat schroefjes kunnen los gaan etc.

en anders inderdaad een nieuw stukje riem.....als je wat goedkopere belt hebt kan natuurlijk wat van de vezels geknapt zijn.

ik weet niet wat voor belt je had t5 t2.5 of misschien gt2 maar de t5 en t2.5 zijn in feite minder geschikt voor dit soort kleinere pulleys en kunnen daardoor makkelijker slippen

@final 3 of 1.75 zijn de typeringen in feite is het vaak 2.8 of 2.9mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Databeestje, @WeeDzi, bedankt ik ga eens even met jullie opmerkingen aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firestarz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-09 16:55
Ik ben ook opzoek naar een 3d printer, helaas zijn er nogal wat opties, maar ik zoek vooral iets wat werkt.
Ik snap dat er altijd veel te tweaken is, zolang de basis (mechanisch) maar goed is :)

De printer zal gebruikt worden voor de modelbouw (quadcopter frames) en daarnaast voor al het leuke wat er nog meer te vinden is.

Nou heb ik de volgende printers op mijn shortlist staan:

* Leapfrog creatr dual
voordelen:
groot printvolume, ziet er stevig uit, dual extruders

nadelen:
veel negatieve reacties, vooral over service en kwaliteit, deze lijken wel allemaal wat ouder te zijn, en heb vernomen dat er wijzigingen in het design zijn aangebracht. Iemand ervaringen met de leapfrog?

*Ultimaker 2
voordelen:
Snelheid, goede prints out of the box

nadelen:
Prijs (hij is een stuk duurder dan de leapfrog)
Enkele extruder.
Kleiner build volume.
Problemen met de feeder (als ik het forum zo lees) en under extrusion.

Daarnaast zag ik nog de zmorph, ziet er ook stevig uit, maar lijkt wel een prusa variant en dan is 1750 euro veel geld. Kan wel oa ceramics printen en heeft een heated build chamber.

Maar vraag is dus voornamelijk, wat is een goede keuze? Toch de ultimaker 2? Of zie ik misschien een optie over het hoofd? Ik wil graag een geassembleerde printer hebben, dus zelfbouw is geen optie.

Beetje lange post, maar het is dan ook een behoorlijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik heb inmiddels een beetje met mijn printer gespeeld. Ik heb mijn bed een paar keer handmatig op en neer bewogen in de Y richting en nu loopt hij weer soepel. Het waren echt de tandjes van de riem die niet in correct om het tandwiel zitten, dan kon ik zien, maar inmiddels gaat het weer goed. De spanning op de riem is het probleem niet, daar komt een mooie bastoon uit.

De X-belt heb ik opnieuw gespannen. De spanner was op zijn max, maar de belt was nog steeds erg los, dus ik heb de belt twee tandjes korter gemonteerd en die zit nu weer netjes strak.

Nu ik dit schrijf... Waarom kan die belt überhaupt twee tandjes strakker... Heb even mijn printer goed van boven bekeken en het lijkt wel alsof mijn beide Z-carriage naar binnen gebogen staan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik weet niet precies uit mijn hoofd meer wat de constructie van de printer is, bij de Mendel90 zitten hier de 2 X-assen tussen dus die de kracht opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik heb een Mendel90 van Nophead, volgens mij heb jij dezelfde?

Maar het klopt dat die de kracht op zouden moeten vangen, maar misschien heb ik ze wel niet strak genoeg geklemd, ik weet echter dat Nophead in de nieuwe revisie van zijn printer assen voor de X-belt een klein beetje naar buiten heeft gebogen om te compenseren voor vervorming die ontstaat door de kracht van de X-belt. Misschien een keer nieuwe Z-carriages printen.

Heb trouwens inmiddels weer een succesvolle print gemaakt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
firestarz schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:23:

* Leapfrog creatr dual
voordelen:
groot printvolume, ziet er stevig uit, dual extruders

*Ultimaker 2
voordelen:
Snelheid, goede prints out of the box

nadelen:
Prijs (hij is een stuk duurder dan de leapfrog)
tja de vraag is even waar je de dual head voor wil gaan gebruiken. en daarnaast kun je ook op je ultimaker 2 een 2e hotend hangen. daar is in iedergeval wel ruimte voor er zit namelijk een 2e gat.

en prijs tja ik denk dat je vergeet dat bij de lepfrog nog btw moet betalen (exl vat) dan kom je dus op een slordige 2200 euro voor de leapfrog

de ruimte op het buildplatvorm tja ook heir moet je weer de vraag stellen heb je het nodig. ik heb altijd gedacht dat ik een groter build platvorm nodig had, ik heb mijn zelfbouw zo gemaakt dat ik er een groter bed op zou kunnen zetten. Je raad het al nooit weer over na gedacht....

als het mijn geld zou zijn zou ik voor de ultimaker gaan. Maar een ultimaker 1 kan ook gewoon tot je opties behoren......
daarnaast heb je nog wel een paar anderen
http://3dprinter4u.nl/pro...-3d-builder-incl-display/
http://www.ridix.nl/-wanh...ppen-twv-100-p-17004.html
http://www.3dprinterstore...er-20-3d-printer-compleet hier hoort men wel positieve berichten over
http://www.3dprinterstore.nl/up-mini-3d-printer-starterskit ook de up is wel een leuk printertje (we hebben er eentje op het werk) print best wel ok beetje weinig software opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Paul C schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 20:12:
Ik heb een Mendel90 van Nophead, volgens mij heb jij dezelfde?

Maar het klopt dat die de kracht op zouden moeten vangen, maar misschien heb ik ze wel niet strak genoeg geklemd, ik weet echter dat Nophead in de nieuwe revisie van zijn printer assen voor de X-belt een klein beetje naar buiten heeft gebogen om te compenseren voor vervorming die ontstaat door de kracht van de X-belt. Misschien een keer nieuwe Z-carriages printen.

Heb trouwens inmiddels weer een succesvolle print gemaakt! :)
Heb je de uiteinden van de assen goed schoon gemaakt? Deze moeten goed vetvrij zijn zodat deze niet verschuiven. Ik heb voor een euro of 30 een upgrade kit bestelt, dan krijg je de nieuwe X ends waarbij de klemconstructie anders is, deze is ook veel makkelijker te monteren. Als je iemand kan vinden die PLA kan printen en deze met Skeinforge sliced dan gaat het goed.

Ik had de verkeerde STL gepakt van de sturdy variant, die gebruikt ander maten as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ja, dat is inmiddels een jaar geleden dat ik mijn printer bouwde, maar dat weet ik wel zeker.

Maar zijn de X-ends van PLA dan? Ik dacht dat alle onderdelen van ABS waren? Als het PLA is, dan weet ik wel hoe het komt, want met mijn heated build volume kom ik vrij dicht bij de Tglass van PLA. Ik had zelf een fan mount geprint van PLA en deze hing boven het printend en heb ik ook al moeten vervangen door een ABS variant.

Btw. mijn printer doet het inmiddels weer. Ik weet niet waarom, dus echt gerust ben ik er niet over, maar als de nieuwe X-ends beter zijn, dan ga ik die printen!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
Ik zit momenteel met een probleempje. Ik heb mijn printer voorzien van probe en deze werkt prima (zoals ook al eerder gezegd in het filmpje. Alle punten worden netjes gemeten en zodra ik deze invoer in probeplotter krijg ik ook netjes een afwijking te zien die prima kan kloppen.
Nu is het alleen zo dat ik alsnog een afwijking heb met het printen

Als test heb ik mijn bed met opzet scheef gelegd en vervolgens een G28 en G29 uitgevoerd, hierna beweeg ik mijn printkop over mijn Y-as waarbij de afstand bij Y:-70 lager is dan bij Y70.
Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? want ik kan er niet echt meer over vinden

edit: zowel mijn X als Y verschillen 0.1 mm over een afstand van 140mm zodra ik de afstand tot mijn nozzle meet

[ Voor 7% gewijzigd door timminater op 25-06-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
krijg ik je vraag niet helemaal helder. na probeplotter heb je dus alsnog een verschil van 0.1mm?

heb je wel hetzelfde coordinaten systeem gebruikt in probeplotter en je printer. ik ken het systeem verder niet dus het is een beetje gissen

maar maak je je zorgen over die 0.1 mm over 140mm? das echt een verschil van niks dat is een afwijking van 10 micron over 14mm........

[ Voor 7% gewijzigd door WeeDzi op 25-06-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
WeeDzi schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 20:28:
krijg ik je vraag niet helemaal helder. na probeplotter heb je dus alsnog een verschil van 0.1mm?

heb je wel hetzelfde coordinaten systeem gebruikt in probeplotter en je printer. ik ken het systeem verder niet dus het is een beetje gissen

maar maak je je zorgen over die 0.1 mm over 140mm? das echt een verschil van niks dat is een afwijking van 10 micron over 14mm........
proplotter is om te visualiseren wat de printer gemeten heeft met zijn probe. Deze lijkt aardig te werken.

0.1 was een typfoutje, moet 1 mm zijn. En dat is mij dus te veel. In het midden van mijn printplaat komen de prints er prima uit, aan 1 kant hebben ze amper bodemplaathechting, en de andere kant worden ze zo vastgesmeerd dat ze nog amper los komen.
de 1mm verschil is voor mij dus onacceptabel. ondanks dat de kwaliteit van de prints in de hogere lagen herstelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Weet iemand of de grootte van de nozzle invloed heeft op ABS warp? M.a.w. is 0,35mm daar gevoeliger voor dan 0,5mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timminater schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 23:40:
[...]

proplotter is om te visualiseren wat de printer gemeten heeft met zijn probe. Deze lijkt aardig te werken.

0.1 was een typfoutje, moet 1 mm zijn. En dat is mij dus te veel. In het midden van mijn printplaat komen de prints er prima uit, aan 1 kant hebben ze amper bodemplaathechting, en de andere kant worden ze zo vastgesmeerd dat ze nog amper los komen.
de 1mm verschil is voor mij dus onacceptabel. ondanks dat de kwaliteit van de prints in de hogere lagen herstelt
Bij 1 mm is het een ander verhaal indd.

Maar die plotter doet verder toch niets met die uitkomst. Ergens zal in de gcode moeten staan dat je z as meebeweegd gebeurd dat wel dan? Als je z as tijdens het printen van een laag niet meebeweegd dan staat je autobedlevel uit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan787
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:20
Is er hier nog iemand die deze hot end heeft weten ze bemachtigen?

https://www.indiegogo.com/projects/prometheus-hot-end

Krijg hem als het goed is rond volgende maand binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tja lijkt een beetje op alle andere metal hotend die nu ontspruiten....

nadeel van deze metal hotends vind ik toch wel de opschroefbare tips. Dit is vragen om lekkage, verbrand plastic dat in de spleet blijft hangen en hierdoor de hotend kan blokkeren...... Daarnaast jammer dat je deze hotend geleverd krijgt met een heatresistor ipv een cardridge, niet dat er veel verschil in zit maar die cardridges zijn wat makkelijker te assembleren.

Jammer dat de earlybird hier maar een voordeel heeft gekregen van 1 dollar, tenminste dat is wat de site aangeeft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Laatst online: 02-10 21:16
stefan787 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 20:51:

Mijn gut feeling zegt dat er het een en ander niet klopt aan dat ontwerp, ik ben benieuwd of die je gaat bevallen.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
WeeDzi schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 20:00:
[...]

Bij 1 mm is het een ander verhaal indd.

Maar die plotter doet verder toch niets met die uitkomst. Ergens zal in de gcode moeten staan dat je z as meebeweegd gebeurd dat wel dan? Als je z as tijdens het printen van een laag niet meebeweegd dan staat je autobedlevel uit oid.
probeplotter doet inderdaad niets anders dan het alleen visualiseren van de data.
Aangezien het een delta printer is bewegen alles assen, en wat ik ook verstel of doe, na een G29 command stelt ie alles netjes af op de bodemplaat, maar wel met 1mm verschil van linksvoor (-70:-70) tot rechtsachter (70:70)

met printen is dit vervelend want mn eerste 3 lagen is dus ellende, aan de ene kant van het voorwerp smeert de extruder het zo plat dat ie zn plastic niet kwijt kan en het plastic niet meer los komt, aan de andere kant van het voorwerp liggen de draden nog net niet los op de plaat gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wat je in ieder geval kan doen is handmatig je bed even levelen dan heb je in ieder geval de boel een beetje recht. Dat moet je redelijk kunnen doen aan de hand van de plotter gegevens.

Verder gaat er blijkbaar iets mis met het doorvoeren in de Gcode, misschien is de offset te groot om er wat mee te doen. Tis met een rostock ook moeilijker om te zien of hij er wat mee doet. In een cartesisch systeem valt het gelijk op dat je Z as beweegd op momenten dat je dat niet verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Paul C schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 23:14:
Ja, dat is inmiddels een jaar geleden dat ik mijn printer bouwde, maar dat weet ik wel zeker.

Maar zijn de X-ends van PLA dan? Ik dacht dat alle onderdelen van ABS waren? Als het PLA is, dan weet ik wel hoe het komt, want met mijn heated build volume kom ik vrij dicht bij de Tglass van PLA. Ik had zelf een fan mount geprint van PLA en deze hing boven het printend en heb ik ook al moeten vervangen door een ABS variant.

Btw. mijn printer doet het inmiddels weer. Ik weet niet waarom, dus echt gerust ben ik er niet over, maar als de nieuwe X-ends beter zijn, dan ga ik die printen!??
Excuses, ik bedoelde dus ABS. En ik heb ze bij nophead vandaan gehaald, maar zelf printen werkt ook prima.

De bevestiging is geheel anders, de oude waren heel gevoelig voor scheuren. De nieuwe hebben ook de bronzen moer in de bovenzijde van de X-ends zitten waardoor deze veel minder banding geeft. Zeker een aanrader.
stefan787 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 20:51:

Zoals anderen zeggen lijkt deze veel op de andere metalen hotends. De E3D komt uit Engeland en is daardoor misschien een stuk beter bereiken.

Grootste nadeel van de metalen hotends is de geforceerde koeling. Zo vraag ik mijzelf al enige tijd af waarom we niet een hotend uit meerdere ringen van verschillend materiaal assembleren.

PEEK boven, een keramische ring midden, bronzen hotend, met een ptfe buis ertussen.
Afbeeldingslocatie: http://www.newark.com/productimages/standard/en_US/4308690.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door databeestje op 27-06-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:24
De e3D v6 heb ik er deze week op gezet bij mijn i2

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/IMG_5070_zpsfeaed31f.jpg Bevalt goed, eerste testjes op 0,1mm printen zien er erg goed uit(met mijn j-head viel dat eigenlijk tegen). Binnenkort maar eens nylon bestellen om daarmee te expirimenteren

Zijn er mensen hier die al een ge-expirimenteerd hebben met het bouwen van een hars printer met een DLP beamer? Waarschijnlijk wordt dat mijn zomerprojectje van dit jaar(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een mendel prusa en heb problemen.

Ik heb een testje gedaan. Met de hand doorvoeren lukt goed. Laat ik het even stilstaan dan wordt het steeds moeilijker met doorvoeren. (Ook met de hand)
Als ik vervolgens het filament terugtrek zie ik ook iets van een verdikking aan het einde. Ik heb geen koeling op mn nozzle en print met 3mm

Zou 1.75 abs beter gaan? Of wat zou ik moeten vervangen om m werkend te krijgen? Ik word er helemaal gek van. Ik heb genoeg ideeen om uig te printen maar geen ervaring met het oplossen van dit probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je vraag lijkt er op dat je nog niet veel hebt gelezen......

Een 3mm setup (extruder exc) kun je niet zomaar verwisselen , of je hebt een hele speciale hotend.

Wat meer informatie is dus wel handig in dit soort gevallen, wat voor hotend heb je, wat voor printer,wat voor filament (abs of pla). op welke temp heb je hotend staan? etc probeer dan zoveel mogelijk op te noemen.

maar in eerste instantie klinkt het alsof je waarschijnlijk de temp wat te hoog of te laag hebt staan (beide gevallen kun je eenzelfde symptonen hebben). wat gebeurd er dan als je gewoon de motor laat doorvoeren? probeer inderdaad eens een koelertje op je hotend te zeten en kijk wat er dan gebeurd, kun je nu het PEEK (aan name) aanraken in het bovenste gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54

m0nk

16-09-2003 15.15

Vraagje voor de kenners. Ik heb mijni3 inmiddels binnen. Gebruik hem zonder heatbed nog. Kan ik een 12v 5a laptop adapter gebruiken als voeding? Ik heb de kabel gestript en daar zitten 2 draden in, kan ik deze gewoon in de groen 5a plug steken van de ramps? Of kan ik beter wat anders regelen?

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
12V 5A is voldoende als je geen heatbed gebruikt. Wel even meten welke de draad de plus is en welke de min voordat je het inplugt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54

m0nk

16-09-2003 15.15

Thanks, het is gelukt. Loop tegen een probleem aan. Heb een Ramps bordje met de Marlin firmware en als ik via Pronterface connect kan ik de Y en Z as gewoon bedienen (beide kanten op). De X as als ik deze naar links -X beweeg gaat dat goed, als ik deze naar rechts beweeg gaat het een stap goed en dan stottert de motor, lijkt me iets in de Marlin firmware, want voordat ik een aangepaste versie uploade had ik dit niet. De Extruder heeft hetzelfde probleem. Als ik extrude begint ie goed, en dan stottert de motor ook, lijkt of ie even blijft hangen en gaat dan verder.. Iemand een idee?

Stroomtoevoer stepper driver.. :P Hij doet het nu goed!

[ Voor 4% gewijzigd door m0nk op 01-07-2014 23:29 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 16:23
Vandaag mijn E3D v6 binnen gekregen. En ja hoor, pootje van thermistor afgebroken :( Wat zijn het toch een ellendige dingen. Ik snap eigenlijk niet waarom je ze zou willen klemmen met die staafjes die ze erbij doen, solderen werkt toch zoveel beter (waarom heb ik dat dan ook niet gedaan! :9 )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 22:02
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een project waarbij het geprinte item veelvuldig blootgesteld zal worden aan regen en vuil. Mijn vraag is wat is het beste materiaal wat hier tegen bestand is. Ik heb veel gezocht over PLA en ABS, echter de meeste antwoorden gaan alleen over de materiaal eigenschappen voor het printen en niet na het printen.

De vraag is dus kan ABS/PLA of eventueel PC (PolyCarbonaat) 1-2 jaar worden belootgesteld aan vuil en regen zonder dat het de materiaaleigenschappen significant aanstast (verkleuring is geen probleem). Het moet echter wel weer schoongemaakt kunnen worden en niet gaan brokkelen of breken... Eventueel is het ook een optie om het materiaal na te bewerken met een primer of transparante lak. Ik kon echter niet ontdekken of je dit zomaar ongestraft kunt doen of dat bijvoorbeeld transparante autolak ook invloed heeft op de eigenschappen van ABS/PLA.

Alle reacties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Is ABS of PLA niet te koop met UV stabilisator?

Daarnaast kan bijna geen enkele kunststof in zuivere vorm tegen langdurig zonlicht. Bijna altijd is UV stabilisator nodig. Daarnaast heb je ook nog kunststoffen die veel vocht opnemen, zoals polyamide, dan trekt je hele product krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:34
Silvos schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:23:
Ik ben bezig met een project waarbij het geprinte item veelvuldig blootgesteld zal worden aan regen en vuil.
Voor een automatisch planten-bewaterings-systeem heb ik 'waterleidingen' geprint in PLA. Deze zijn allemaal binnen enkele weken bij de schroefverbindingen kapot gesprongen.
Weer en wind zijn niet goed voor PLA. Het is dan ook biologisch afbreekbaar.

De leidingen schroefde ik in elkaar met een rubber o-ringetje er tussen. Er stond dus wel wat kracht op. Als je voor een andere manier van verbinden kiest gaat het waarschijnlijk een heel stuk langer mee.

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 01-07-2014 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 22:02
frickY schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:33:
[...]
Voor een automatisch planten-bewaterings-systeem heb ik 'waterleidingen' geprint in PLA. Deze zijn allemaal binnen enkele weken bij de schroefverbindingen kapot gesprongen.
Weer en wind zijn niet goed voor PLA. Het is dan ook biologisch afbreekbaar.

De leidingen schroefde ik in elkaar met een rubber o-ringetje er tussen. Er stond dus wel wat kracht op. Als je voor een andere manier van verbinden kiest gaat het waarschijnlijk een heel stuk langer mee.
Interessant. Er zal weinig druk op komen te staan. Ik denk dat het noodzakelijk is het abs of pla te behandelen met een lak of primer om het te beschermen tegen vuil en vocht. Heeft iemand een inschatting of een blanke beschermlak bedoeld voor bijv. Autobumpers zou hechten met pla/abs of het materiaal zou kunnen aantasten?
Bartjuh schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:04:
Is ABS of PLA niet te koop met UV stabilisator?

Daarnaast kan bijna geen enkele kunststof in zuivere vorm tegen langdurig zonlicht. Bijna altijd is UV stabilisator nodig. Daarnaast heb je ook nog kunststoffen die veel vocht opnemen, zoals polyamide, dan trekt je hele product krom.
Ja ik zat zelf ook aan een uv stabilisator te denken. Maar ik weet niet of er filament met uv stabilisator te koop is. Verkleuring is voor mij echter een veel minder groot probleem dan vocht opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ fricky
even een kleine toevoeging PLA is biologisch afbreekbaar maar echt niet in je composthoop ofzo hoor. dan moet je echt een fabrieksmatige manier van composteren hebben en dan kun je het afbreken. Als je het nu in de grond stopt komt het er over 5 jaar gewoon als je geprinte object uit..... je kapotte leidingen hebben dus meer te maken warschijnlijk met druk of verkeerd ontwerp.

elk plastic heeft wel last van uv licht en zal daardoor degraderen (lees minder sterk worden. Maar iets meer info over wat je er precies mee wilt doen is wel handig? als je het ga lakken dan wordt de uv bestendigheid al een stuk beter en waarschijnlijk wel geschikt voor wat je wilt

dus doe gwoon niet zo vaag over de toepassing en leg het uit dan pas kunnen we goed informeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
soulcrusher schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:14:
Vandaag mijn E3D v6 binnen gekregen. En ja hoor, pootje van thermistor afgebroken :( Wat zijn het toch een ellendige dingen. Ik snap eigenlijk niet waarom je ze zou willen klemmen met die staafjes die ze erbij doen, solderen werkt toch zoveel beter (waarom heb ik dat dan ook niet gedaan! :9 )
Je e3D hot-end kan standaard tot 300 graden en theoretisch geloof ik tot 400 graden. Kortom te hoge temperaturen voor soldeer;)
De vraag is dus kan ABS/PLA of eventueel PC (PolyCarbonaat) 1-2 jaar worden belootgesteld aan vuil en regen zonder dat het de materiaaleigenschappen significant aanstast (verkleuring is geen probleem). Het moet echter wel weer schoongemaakt kunnen worden en niet gaan brokkelen of breken... Eventueel is het ook een optie om het materiaal na te bewerken met een primer of transparante lak. Ik kon echter niet ontdekken of je dit zomaar ongestraft kunt doen of dat bijvoorbeeld transparante autolak ook invloed heeft op de eigenschappen van ABS/PLA.
PLA wordt broos. Ik heb rollen die 2 jaar lang binnen hebben gelegen en waar ik ook al niet meer echt fijn mee kan printen. Kortom ABS is een betere optie zeker als verfen geen probleem is. De motip plastic primer+spuitbus vind ik erg fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 16:23
bazzzzzz schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:42:
[...]

Je e3D hot-end kan standaard tot 300 graden en theoretisch geloof ik tot 400 graden. Kortom te hoge temperaturen voor soldeer;)
Ah ja natuurlijk :) niet aan gedacht.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hardsolderen wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een project waarbij het geprinte item veelvuldig blootgesteld zal worden aan regen en vuil. Mijn vraag is wat is het beste materiaal wat hier tegen bestand is. Ik heb veel gezocht over PLA en ABS, echter de meeste antwoorden gaan alleen over de materiaal eigenschappen voor het printen en niet na het printen.

Alle reacties zijn welkom!
Mijn PLA windmolen staat al meer dan een jaar achter op de schutting in weer en wind. En zover ik mij kan herinneren is PLA niet gevoelig voor UV. Slechts 1 van de bladen was gebroken na de tombola van de molen met 2 meter 70 lariks paal over de schutting.

Wel is deze windmolen op een hogere temperatuur geprint van 205 graden voor een betere stevigheid. Als je deze met ~185 graden print is de verbinding tussen de lagen niet mechanisch sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Vandaag alle drivers vervangen door DRV8825's en voor het eerst krijg ik nu wat temperatuur in de motoren en trekken ze dus wat koppel. Nu na 35 minuten is de x-motor een graad of 38 met de IR thermo gemeten, lijkt dus prima !

Met de 4988's was me dat, ondanks veelvuldig afstellen, nog niet gelukt. Nu hopen dat ie eindelijk weer eens een print afmaakt en niet 'struikelt' over z'n eigen layers. So far so good.....

Alles draait nu trouwens op 1/32 steps ipv 1/16 voorheen.

Edit: Print perfect ! Nu ook met Cura 14.07 trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door reddo op 05-07-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
veel gehoord symptoon wat die nieuwere drivers tegn gaan is geluid..... maken je steppers nu minder geluid?

en wat bedoel je ik krijg er eindelijkwat warmte in..... je steppers wil je zo koel mogelijk houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Zijn wat stiller lijkt het. En de stepper drivers zelf blijven prima koel (zonder heatsinks maar met fan op de ramps) maar de motoren krijgen wat temperatuur, wat voorheen absoluut niet het geval was. Ach, dan werken ze in ieder geval. Heb ze een % of 10 onder max waarde van de motoren afgesteld.

Gek genoeg ook geen problemen meer met rimpelen van eerste layer :?

[ Voor 7% gewijzigd door reddo op 06-07-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vervelend probleem met m'n extruder.
Soms bij het starten van een nieuw baan, komt er de eerste millimeters geen ABS uit de nozzel.
Hierdoor krijg ik bij bijvoorbeeld kleine paaltjes, dat ik soms een gedeelte van een laag mis.
Ik heb verschillende abs soorten en temperaturen geprobeerd maar tot nu toe ben ik er niet in geslaagd het te verbeteren.
Zijn er mensen met vergelijkbare problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:36:
Ik heb een vervelend probleem met m'n extruder.
Soms bij het starten van een nieuw baan, komt er de eerste millimeters geen ABS uit de nozzel.
Hierdoor krijg ik bij bijvoorbeeld kleine paaltjes, dat ik soms een gedeelte van een laag mis.
Ik heb verschillende abs soorten en temperaturen geprobeerd maar tot nu toe ben ik er niet in geslaagd het te verbeteren.
Zijn er mensen met vergelijkbare problemen?
Misschien gebruik je retraction? Als je extruder motor niet goed gecalibreert is zou dit de oorzaak kunnen zijn.

Retraction draait het het filament een stukje terug om de druk te verlagen zodat het niet uit de hotend loopt bij sommige bewegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fragger123 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:36:
[...]

Misschien gebruik je retraction? Als je extruder motor niet goed gecalibreert is zou dit de oorzaak kunnen zijn.

Retraction draait het het filament een stukje terug om de druk te verlagen zodat het niet uit de hotend loopt bij sommige bewegingen.
Dank voor de tip maar ik gebruik geen retraction, ik heb wel met de optie zitten spelen maar het had geen verbeterend effect op het probleem.
Ik denk dat het problemen in de extruder zit omdat het niet consequent gebeurt.
Ook de lengte van het missen varieert van 0 tot wel 15mm.
Ik dacht eerst dat het filament wat zou slippen maar ik kan geen probleem ontdekken.
De stappenmotor van de extruder reageerd goed en het kartel wieltje is ook niet vol geslipt.

Update; retraction stond op 0 maar hij trok toch het filament terug.
Even firmware ge-update en slic3r terug naar de basis instellingen, retraction staat nu ook echt uit
Probleem is grotendeels opgelost alleen printen zonder retraction wordt een bende. |:(
Iemand tips?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Mag ik hier even showen? Mijn zomerprojectje: een SLA printer. Kortom 3D printen met een vloeistof.

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/IMG_5104_small_zps401d38f9.jpg

http://www.thingiverse.com/make:84412

Uiltjes van 30mm en 20mm. Details zijn in het echt mooier maar dit is enorm moeilijk te fotograveren. Materiaalkosten voor de 2 uitljes samen zijn €0,30.

Zodra de printer stabieler is overweeg ik kitjes samen te stellen. De hardware die je nodig hebt kost je grofweg €250. Daarbij komt nog een DLP beamer (via MP 2e hands gehaald voor €130)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:21
Ik volg al ruime tijd het topic. Nu wil ik een Reprap prusa i3 gaan bouwen.
Echter vind ik het print oppervlak van 20x20cm een beetje klein. Tegen welke problemen loop ik aan wanneer ik ga voor 30x30cm?
Het ontwerp dient uiteraard wat aangepast te worden. Verder worden er nu vooral M8 en M10 assen gebruikt. Dit lijkt mij over een afstand van 30cm nog steeds geen enkel probleem met betrekking tot doorbuiging.
Toch zie je eigenlijk niet echt Prusa modellen die 30x30cm kunnen printen. Mis ik iets 😄?
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk omdat een 20x 20 vaak wel volstaat. Ik had mijn printer ook voorbereid op een groter platvorm maar kwam erachter dat ik het weinig zou gebruiken.

Dingen waar je tegen aanloopt
Zelf heat bed maken al zijn er siliconen matten die 30 bij 30. En de stellage vergroten wat biet een groot probleem is. In de software en firmware moet je vervolgens de nieuwe maten instellen....

Dus probleem is het niet vraag is of je het nodig zal hebben. En warping is iets wat moeilijker wordt bij grotere objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 19:27:
Dus probleem is het niet vraag is of je het nodig zal hebben. En warping is iets wat moeilijker wordt bij grotere objecten.
Plus dat de printtijd exorbitant toeneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Onno_Devine schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:44:
Ik volg al ruime tijd het topic. Nu wil ik een Reprap prusa i3 gaan bouwen.
Echter vind ik het print oppervlak van 20x20cm een beetje klein. Tegen welke problemen loop ik aan wanneer ik ga voor 30x30cm?
Het ontwerp dient uiteraard wat aangepast te worden. Verder worden er nu vooral M8 en M10 assen gebruikt. Dit lijkt mij over een afstand van 30cm nog steeds geen enkel probleem met betrekking tot doorbuiging.
Toch zie je eigenlijk niet echt Prusa modellen die 30x30cm kunnen printen. Mis ik iets 😄?
Thanks.
Ik heb een 20x30 gemaakt, staat ff terug in dit topic. Heb nog een (niet gereed) ontwerp van een 30x30x30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazzzzzz schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:46:
Mag ik hier even showen? Mijn zomerprojectje: een SLA printer. Kortom 3D printen met een vloeistof.

[afbeelding]

http://www.thingiverse.com/make:84412

Uiltjes van 30mm en 20mm. Details zijn in het echt mooier maar dit is enorm moeilijk te fotograveren. Materiaalkosten voor de 2 uitljes samen zijn €0,30.

Zodra de printer stabieler is overweeg ik kitjes samen te stellen. De hardware die je nodig hebt kost je grofweg €250. Daarbij komt nog een DLP beamer (via MP 2e hands gehaald voor €130)
:o

Please do een actie op Samenkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:21
@WeeDzi en @Reddo, thanks voor jullie reacties, dat klinkt veel belovend, wellicht een goed punt dat 30x30x30cm te groot is. Reddo ik heb jou even een PM gestuurd 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 06-10 21:04
reddo schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 20:17:
[...]

Ik heb een 20x30 gemaakt, staat ff terug in dit topic. Heb nog een (niet gereed) ontwerp van een 30x30x30
Ik hou dit zeker in de gaten, 20x20x20 is voor mij ook nog de beperkende factor. 30x20 of 30x20 (op 20hoog) lijkt mij mooi. full A3 natuurlijk nog beter (40x30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:21
Hallo,

Een kameraad heeft net een nieuwe Ultimaker 2. Eerste print (wat op het kaartje staat) perfect strak.
Daarna bij de 2e print gaat het niet goed meer.Lijkt wel of die niet genoeg materiaal krijgt of verstopt raakt.

Materiaal uit de printer gehaald, nozzle schoongemaakt. Printer naar fabrieksinstellingen gezet. Setup compleet opnieuw doorlopen en alles goed afgesteld. Materiaal er in. En opnieuw printen. Maar weer hetzelfde, begint goed, alleen met een paar seconden lijkt dus dat die te weinig materiaal krijgt of misschien verstopt raakt?
Motortje loopt wel gewoon goed. Beetje met temp en snelheid stoeien, maar helpt ook niet.

Opnieuw materiaal er uit en alles schoongemaakt etc. Nu PLA er in ipv ABS, maar met nieuw print weer hetzelfde probleem.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Na een beetje googlen kom ik hier op uit :
https://www.ultimaker.com...-original-troubleshooting
Met als Atomic method dit:
https://www.ultimaker.com...maker_2_Atomic_Method.pdf

Alleen gaat het hier om een tweede print..... dus dit kan het toch niet zijn?!

[ Voor 16% gewijzigd door DeBaroN op 08-07-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer gewoon eens PLA met 210-220c en handmatig te voeden, dat lukt toch hoop ik?
Eventueel dat u Z te laag staat afgesteld waardoor hij niks of te weinig extrude waardoor hij in u plastic zaagt.

Heb zelf nog nooit met bowden extruders gewerkt, maar denk je anders eens met Ultimaker moet praten.

misschien ook eens een foto van u print kan ook altijd helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
baronruud schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 23:27:
Hallo,

Een kameraad heeft net een nieuwe Ultimaker 2. Eerste print (wat op het kaartje staat) perfect strak.
Daarna bij de 2e print gaat het niet goed meer.Lijkt wel of die niet genoeg materiaal krijgt of verstopt raakt.

Materiaal uit de printer gehaald, nozzle schoongemaakt. Printer naar fabrieksinstellingen gezet. Setup compleet opnieuw doorlopen en alles goed afgesteld. Materiaal er in. En opnieuw printen. Maar weer hetzelfde, begint goed, alleen met een paar seconden lijkt dus dat die te weinig materiaal krijgt of misschien verstopt raakt?
Motortje loopt wel gewoon goed. Beetje met temp en snelheid stoeien, maar helpt ook niet.

Opnieuw materiaal er uit en alles schoongemaakt etc. Nu PLA er in ipv ABS, maar met nieuw print weer hetzelfde probleem.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Na een beetje googlen kom ik hier op uit :
https://www.ultimaker.com...-original-troubleshooting
Met als Atomic method dit:
https://www.ultimaker.com...maker_2_Atomic_Method.pdf

Alleen gaat het hier om een tweede print..... dus dit kan het toch niet zijn?!
Check voor de zekerheid dat de fan achter de print kop ook permanent draait als de printer aan staat, het schijnt dat het stekkertje wel eens een beetje los kan komen tijdens transport.

probeer ook de doorvoer te controleren (achterzijde) of er materiaal doorgeduwd wordt, ook daar kan een verkeerd afgesteld bolt de boel invreten.

en ik raad je zeker aan om op het Ultimaker forum je probleem voor te leggen, daar zitten de experts en we kunnen je daar beter helpen :)
je kan gewoon posten in het Nederlands :)

http://umforum.ultimaker.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
absrnd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 09:31:
[...]

en ik raad je zeker aan om op het Ultimaker forum je probleem voor te leggen, daar zitten de experts en we kunnen je daar beter helpen :)
je kan gewoon posten in het Nederlands :)

http://umforum.ultimaker.com/
Wel een beetje arrogant..... Alsof er hier geen experts zitten. :)
Pagina: 1 ... 28 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.