Acties:
  • 0 Henk 'm!
bovendien is een schuifmaat een tiende meetmiddel en niet een honderdste meetmiddel ook al heeft het tegenwoordig vaak een 2e decimaal digitaal (vroeger nonius). Door abbefouten en afleesfouten blijft het naar mijn mening een tiende meetmiddel waarbij je kan zeggen het is groter dan 0.1 en kleiner dan 0,15 maar daar houd het eigenlijk wel op.

Wil je hondersten meten moet je een micrometer pakken......

Denk niet dat jou probleem direct met filament dikte te maken heeft maar das ook maar een gevoel, een fotootje kan hierbij wel erg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13
ice-T106 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:44:
Verwachten jullie dat zoiets te printen is met een filament printer?
http://www.mgxbymateriali...s/family/detail/detail/27
[afbeelding]
Dat is ook het verschil tussen filament printen en sls printers.
wat wil je printen, kunst, sier en onmogelijke figuren, of kunst, sier en gebruiks-objecten ?

de SLS printers gebruiken nog steeds materiaal wat geen belasting kan hebben, en puur voor uiterlijk is,
ABS en PLA zijn sterker en kunnen direct in gebruiks-objecten omgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absrnd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:11:
de SLS printers gebruiken nog steeds materiaal wat geen belasting kan hebben, en puur voor uiterlijk is,
Er bestaan ook SLS machines (nouja, DMLS of Direct Metal Laser Sintering) waarmee je Aluminium of Titanium kunt 'printen'.Dan praat je over een printer van een miljoen of meer, en de materiaaleigenschappen zijn ongeveer vergelijkbaar met 'normaal' Aluminium of Titanium. Dat soort dingen kun je ook bij shapeways bestellen (helemaal niet héél duur). Ik denk dat dat is waar ice-T106 naar op zoek is.
ice-T106 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:44:
Verwachten jullie dat zoiets te printen is met een filament printer?
http://www.mgxbymateriali...s/family/detail/detail/27
[afbeelding]
Als het perse met een 'filament' printer moet, schat ik je kansen het beste in met een Ultimaker 2 (dat is ongeveer de beste printer die nu op de markt is) met een dual-head met PLA + PVA.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het perse met een 'filament' printer moet, schat ik je kansen het beste in met een Ultimaker 2 (dat is ongeveer de beste printer die nu op de markt is) met een dual-head met PLA + PVA.
Waar halen jullie dit toch vandaan? dit is toch eccht een mening.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:19
absrnd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:11:
[...]

Dat is ook het verschil tussen filament printen en sls printers.
wat wil je printen, kunst, sier en onmogelijke figuren, of kunst, sier en gebruiks-objecten ?

ABS en PLA zijn sterker en kunnen direct in gebruiks-objecten omgezet worden.
Lol wat?

Als ik moet kiezen tussen nylon of pla weet ik wel, en dan in bijzonder PLA wat geprint is. Dat is gewoon echt niet zo sterk. Nylon wordt daarentegen voor zoveel toepassingen gebruikt, en kan indien SLS geprint prima belast worden. Nylon is juist de sterkere van de 3 hier.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 25-03-2014 10:41 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak je een 3D print van 20 uur, beslist Windows Update midden in de nacht dat het tijd is om opnieuw op te starten... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:40:
Maak je een 3D print van 20 uur, beslist Windows Update midden in de nacht dat het tijd is om opnieuw op te starten... 8)7
Ja leuk he, dat heb ik hier ook al keer meegemaakt. Stoom kwam uit mijn oren. :( Sindsdien geen updates meer op de pc die aangesloten is op de printer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 09:57
Ik ben nieuw met 3D printen, heb een ultimaker gekocht. Heb al wel wat dingen ontworpen en geprint, maar loop toch tegen wat zaken aan. De tape die op de tafel zat (blauwe 3M) was op, maar ik kon geen blauwe 3M tape vinden. Blauwe schilderstape van de karwei geprobeerd, maar die hecht te goed, de bovenste laag van het tape blijft aan het PLA plakken. Ik heb kapton tape besteld, die komt hopelijk volgende week binnen, maar dat is voor ABS, niet voor PLA. Waar kan ik goede tape voor PLA vinden? Ik had via google gevonden dat Oratape MT52 goed zou moeten werken, maar dat is nog lastiger te vinden :P

zijn er nog tweakers die zaterdag naar makersday in eindhoven gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Byte_Me op 28-03-2014 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-10 17:10
Even spammen hiero, maar Layered Prints is vanavond derde geworden op de ING Start Academy awards :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd! Ik neem aan dat hier een leuke investering bij hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 07:50:
Gefeliciteerd! Ik neem aan dat hier een leuke investering bij hoort?
Eeeeeeeuh :+ €500 8)7 Maar er staat nu wel een heel aantal consultancy-uren op de planning en een meet & greet met Gimv, een investeringsmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
ctrlaltdelbe schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 11:02:
[...]

Eeeeeeeuh :+ €500 8)7 Maar er staat nu wel een heel aantal consultancy-uren op de planning en een meet & greet met Gimv, een investeringsmaatschappij.
Wat is het verschil met 3D hubs?

Is dit niks voor jou? http://www.makerdays.nl/home

[ Voor 8% gewijzigd door Byte_Me op 28-03-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Groot, maar dat volgt later ;) De huidige homepage is overigens ook niet meer van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Byte_Me schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 01:50:
Ik ben nieuw met 3D printen, heb een ultimaker gekocht. Heb al wel wat dingen ontworpen en geprint, maar loop toch tegen wat zaken aan. De tape die op de tafel zat (blauwe 3M) was op, maar ik kon geen blauwe 3M tape vinden. Blauwe schilderstape van de karwei geprobeerd, maar die hecht te goed, de bovenste laag van het tape blijft aan het PLA plakken. Ik heb kapton tape besteld, die komt hopelijk volgende week binnen, maar dat is voor ABS, niet voor PLA. Waar kan ik goede tape voor PLA vinden? Ik had via google gevonden dat Oratape MT52 goed zou moeten werken, maar dat is nog lastiger te vinden :P

Ik bestel de tape bij Amazon.de
scotchblue 2090

http://www.amazon.de/s/re...x=scotch+blue%2Caps%2C210

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Byte_Me schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 01:50:

Die van de action schijnt te werken, de 3m kan je vinden bij bouwmarkten wel aan de prijs vind ik zelf tenminste voor stukje tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Heb een rol PLA aangeschaft (voor de eerste keer) en ga een proberen met de tape van den Aldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou nog fotos opsturen van mijn probleem, het lijkt er op dat de lagen in elkaar worden gedrukt. Ik heb al naar mijn belts gekeken en pid tuning van hotend en hotbed uitgevoerd en deze in de firmware gezet, maar ik heb er nog steeds last van.
Iemand een suggestie want ik vind de kwaliteit zo om te huilen en frustrerend dat ik het niet kan vinden waar het in zit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0F8cpXTs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pbilqigs.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 20:33:
Ik zou nog fotos opsturen van mijn probleem, het lijkt er op dat de lagen in elkaar worden gedrukt. Ik heb al naar mijn belts gekeken en pid tuning van hotend en hotbed uitgevoerd en deze in de firmware gezet, maar ik heb er nog steeds last van.
Iemand een suggestie want ik vind de kwaliteit zo om te huilen en frustrerend dat ik het niet kan vinden waar het in zit.

[afbeelding]
[afbeelding]
Kan het niet zo goed zien aan de plaatjes, maar een 'banding' patroon?

Kan komen door:
Overconstrained of (extreem) kromme z-assen of spindels, of een printer die niet met kromme z-assen/spindels om kan gaan, of slechte uitlijning van spindels vs assen (niet parallel).
En/of je moet als layer height een volledige aantal Z-step nemen; dus de pitch van de spindel delen door de Z-steps/mm, en dan als layer height een rond getal nemen zodat het een volledig aantal (gehele, geen micro!) steps per layer is.

Hier nog wat suggesties: http://forums.reprap.org/read.php?1,167193

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 20:43:
[...]

Kan het niet zo goed zien aan de plaatjes, maar een 'banding' patroon?

Kan komen door:
Overconstrained of (extreem) kromme z-assen of spindels, of een printer die niet met kromme z-assen/spindels om kan gaan, of slechte uitlijning van spindels vs assen (niet parallel).
En/of je moet als layer height een volledige aantal Z-step nemen; dus de pitch van de spindel delen door de Z-steps/mm, en dan als layer height een rond getal nemen zodat het een volledig aantal (gehele, geen micro!) steps per layer is.

Hier nog wat suggesties: http://forums.reprap.org/read.php?1,167193
Ja sorry ik heb ze nu gelinked ik had alleen de thumbs er staan beetje jammer.

Deze waren geprint op 0,2mm dat zou met 5mm threads goed moeten komen. Kan zijn dat er wat krom is, echter een andere printje op 0.2mm (calibratie print 5mm kubus) vertoond geen banding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 21:38:
[...]

Ja sorry ik heb ze nu gelinked ik had alleen de thumbs er staan beetje jammer.

Deze waren geprint op 0,2mm dat zou met 5mm threads goed moeten komen. Kan zijn dat er wat krom is, echter een andere printje op 0.2mm (calibratie print 5mm kubus) vertoond geen banding
Heb ook het gevoel dat dit door de filament kan komen,

Ik heb hier nu 2 verschillende (merken) liggen en bij de 1 heb ik het veel minder dan de andere,
Bij de ene is het bij dezelfde print om de 3-5mm, de ander om de 10mm, en kleiner.
Of het ligt aan et plastic, Of heb ik toevallig bij 1 van de twee 5 honderste van een mm teveel gelezen en dat hij daardoor meer extrude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 22:56:
[...]

Heb ook het gevoel dat dit door de filament kan komen,

Ik heb hier nu 2 verschillende (merken) liggen en bij de 1 heb ik het veel minder dan de andere,
Bij de ene is het bij dezelfde print om de 3-5mm, de ander om de 10mm, en kleiner.
Of het ligt aan et plastic, Of heb ik toevallig bij 1 van de twee 5 honderste van een mm teveel gelezen en dat hij daardoor meer extrude.
Nou dat begin ik ook te vermoeden dat het ligt aan het filament, ik heb nu ook rare putjes in de printen die ik nog nooit eerder gezien heb. Morgen ga ik geel eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm gisteren een print gedaan waarbij de base een rechthoek was en beeld erop bestond uit voornamelijk ovalen.

De base is echt zo strak dat je niet ziet dat het 0,2mm is, echter bij de ovalen heb ik weer duidelijk squashing.

Houd in dat het dus niet het filament is, z-wobble zou ik nu ook uitsluiten iemand een idee wat het wel zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan787
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 08:37
wat voor 3d printer gebruiken jullie?? Gewoon een RAMPS? Want ik zit te twijfelen tussen en RAMPS of en Megatronics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan787 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 15:38:
wat voor 3d printer gebruiken jullie?? Gewoon een RAMPS? Want ik zit te twijfelen tussen en RAMPS of en Megatronics.
Meeste gebruiken een ramps, niet dat het veel uitmaakt verder, voordeel van ramps vind ik persoonlijk dat die modulair is. Gaat er een driver stuk kan je die makelijk vervangen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 15:18:
Hm gisteren een print gedaan waarbij de base een rechthoek was en beeld erop bestond uit voornamelijk ovalen.

De base is echt zo strak dat je niet ziet dat het 0,2mm is, echter bij de ovalen heb ik weer duidelijk squashing.

Houd in dat het dus niet het filament is, z-wobble zou ik nu ook uitsluiten iemand een idee wat het wel zou kunnen zijn?
Je bent er dus zeker van de het 'patroon' niet overeenkomt met de pitch van de spindel (hou eens een onderdeel naast de spindel) en dat het dus niet aan de spindels ligt?

Ander idee: Misschien worden de drivers van de Z-as te heet dat ze stappen verliezen? Pololu's hebben een ingebouwde bescherming tegen oververhitting en schakelen uit als ze te heet worden (voor milliseconden) en zo kun je dus af en toe stappen verliezen. Heb je 1 of 2 Z-motoren? In serie of parallel? Probeer de stroombegrenzing op de driver eens wat terug te draaien, plak er een heatsink op en/of laat er een fan over blazen.

Post eens wat foto's van de printer en de elektronica..
stefan787 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 15:38:
Hier gebruik ik een Sanguinololu. De goedkoopste elektronica als je zelf wilt bouwen (PCB kost nu €2,50 op samenkopen) en je hoeft geen losse Arduino te kopen. Doet alles wat je nodig hebt voor een normale printer, en heeft ook een aux-interface om hem met van alles uit te breiden mocht je dat later willen. Heb hem nu uitgebreid met een printje met extra mosfet (om een fan te besturen), relais (voor het heatbed), interface naar LCD scherm en SD kaart (Panelolu 2, om autonoom te printen zonder computer) en besturing voor een servo (voor auto bed leveling).

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 16:47:
[...]

Je bent er dus zeker van de het 'patroon' niet overeenkomt met de pitch van de spindel (hou eens een onderdeel naast de spindel) en dat het dus niet aan de spindels ligt?

Ander idee: Misschien worden de drivers van de Z-as te heet dat ze stappen verliezen? Pololu's hebben een ingebouwde bescherming tegen oververhitting en schakelen uit als ze te heet worden (voor milliseconden) en zo kun je dus af en toe stappen verliezen. Heb je 1 of 2 Z-motoren? In serie of parallel? Probeer de stroombegrenzing op de driver eens wat terug te draaien, plak er een heatsink op en/of laat er een fan over blazen.

Post eens wat foto's van de printer en de elektronica..

De patronen komen niet eens overeen met prints die tegelijk geprint zijn 8)7 lijkt het, die is nu nog bezig zal er later fotos van toevoegen incl printer.

Ik weet echt niet meer waar ik het zou moeten zoeken ben er nu al week mee bezig namelijk.

Ik gebruik overigens G3Ddrivers met koelvinnen erop en een fan die op 100% draait. Als er wat verbogen zou zijn is dat mooi klote met blote oog kan je het ook nauwelijks zien.

Zie nu zelfs in het zelfde object waar een gat in zit dat aan de achterkant steekt die wat over en aan de andere kant lijnt het weer mooi uit/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2014 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan787
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 08:37
Hier gebruik ik een Sanguinololu. De goedkoopste elektronica als je zelf wilt bouwen (PCB kost nu €2,50 op samenkopen) en je hoeft geen losse Arduino te kopen. Doet alles wat je nodig hebt voor een normale printer, en heeft ook een aux-interface om hem met van alles uit te breiden mocht je dat later willen. Heb hem nu uitgebreid met een printje met extra mosfet (om een fan te besturen), relais (voor het heatbed), interface naar LCD scherm en SD kaart (Panelolu 2, om autonoom te printen zonder computer) en besturing voor een servo (voor auto bed leveling).
Vind de sanguinololu zo éénvoudig, ga denk ik toch maar voor de RAMPS, toch een stuk gebruiksvriendelijker als het gaat om reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 14:21
Zelf ben ik bezig met de Foldarap, en wil ik een heated bed gebruiken (kan door mijn schoon 'goedkoop" abs filament krijgen. http://reprap.org/wiki/FoldaRap

Maar loop ik nu tegen 2 kleine problemen aan. Kan ik in nederland Aluminium extrusie's kopen google werkt hier wat bij tegen, ik mis namelijk 1 staaf van 30cm, de andere heb ik besteld bij een bedrijf in duitsland maar die vragen 12 euro verzend kosten (de alu staaf is 20 cent..)

En voor het heated bed, zoek ik een 14cm aluminium plaat (4mm) maar kan dit niet vinden bij de lokale klus bedrijven. of alleen in te groot formaat wat ook weer te duur is.

Weten jullie een goed adres hier voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:40

P91

djneo-nl schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:43:
Zelf ben ik bezig met de Foldarap, en wil ik een heated bed gebruiken (kan door mijn schoon 'goedkoop" abs filament krijgen. http://reprap.org/wiki/FoldaRap

Maar loop ik nu tegen 2 kleine problemen aan. Kan ik in nederland Aluminium extrusie's kopen google werkt hier wat bij tegen, ik mis namelijk 1 staaf van 30cm, de andere heb ik besteld bij een bedrijf in duitsland maar die vragen 12 euro verzend kosten (de alu staaf is 20 cent..)

En voor het heated bed, zoek ik een 14cm aluminium plaat (4mm) maar kan dit niet vinden bij de lokale klus bedrijven. of alleen in te groot formaat wat ook weer te duur is.

Weten jullie een goed adres hier voor ?
Ik weet niet waar je woont. Als je heel toevallig in de buurt van Boxmeer woont, ga dan langs de firma Kelders. http://www.kelders-boxmeer.com/ Ik ga zelf als ik iets nodig heb met mijn OV naar station Boxmeer. Vanaf daar is het 5-10 min lopen.

Die hebben een hele grote loods waar op het gebied van metaal echt bijna alles ligt. Staal, aluminium en RVS. Koker, buis, strip, zeskant noem het maar op. Je betaalt voor aluminium geloof ik iets van €4,50 per kilo.
Enige nadeel is, is dat je het met de hand moet afzagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

wesleytjuh schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:39:
[...]

Lol wat?

Als ik moet kiezen tussen nylon of pla weet ik wel, en dan in bijzonder PLA wat geprint is. Dat is gewoon echt niet zo sterk. Nylon wordt daarentegen voor zoveel toepassingen gebruikt, en kan indien SLS geprint prima belast worden. Nylon is juist de sterkere van de 3 hier.
Ik vindt het wel meevallen, de windmolen op de schutting achter in de tuin staat er nog steeds ondanks dat deze volledig met PLA geprint is.

Zelfs de PLA voet voor de 48mm steigerbuis is nog niet kapot ondanks dat er pak em beet een strekkende meter windmolen in zit. De winterstormen waren geen probleem.

PLA kan prima, maar het moet niet warm worden, zo was de telefoon beugel in de auto zijn originele vorm wel kwijt!

Edit: de nieuwe onderdelen voor de Mendel90 op de printer geschroeft gisteren en dat ging zonder complicaties, wel de motor en endstop opnieuw moeten solderen ivm kabeldoorvoer.

De eerste print met 123Inkt.nl zilver plastic gemaakt. Deze warpte een klein beetje, maar toch een factor veel minder dan de wit rol van RRW. Print was succesvol. (25cm lange dunne wand)
http://www.thingiverse.com/thing:212133 en dan foto 2 of 4.

Ik zal er even een fototje van maken. Nu nog op zoek naar een mooi truggy wiel
http://www.thingiverse.com/thing:221104 of http://www.thingiverse.com/thing:39751

[ Voor 26% gewijzigd door databeestje op 31-03-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De witte filament rol die ik momenteel heb van rrw is echt zo slecht, niet leuk meer, de maten wijken serieus iedere meter af dan veel dikker dan weer veel dunner. Er is gewoon niks mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:19
databeestje schreef op maandag 31 maart 2014 @ 15:11:
[...]

Ik vindt het wel meevallen, de windmolen op de schutting achter in de tuin staat er nog steeds ondanks dat deze volledig met PLA geprint is.

Zelfs de PLA voet voor de 48mm steigerbuis is nog niet kapot ondanks dat er pak em beet een strekkende meter windmolen in zit. De winterstormen waren geen probleem.

PLA kan prima, maar het moet niet warm worden, zo was de telefoon beugel in de auto zijn originele vorm wel kwijt!

Edit: de nieuwe onderdelen voor de Mendel90 op de printer geschroeft gisteren en dat ging zonder complicaties, wel de motor en endstop opnieuw moeten solderen ivm kabeldoorvoer.

De eerste print met 123Inkt.nl zilver plastic gemaakt. Deze warpte een klein beetje, maar toch een factor veel minder dan de wit rol van RRW. Print was succesvol. (25cm lange dunne wand)
http://www.thingiverse.com/thing:212133 en dan foto 2 of 4.

Ik zal er even een fototje van maken. Nu nog op zoek naar een mooi truggy wiel
http://www.thingiverse.com/thing:221104 of http://www.thingiverse.com/thing:39751
Indien goed geprint is het ook zeker wel stevig, maar vergeleken met nylon is nylon op veel vlakken de betere keuze, zeker wanneer het SLS geprint is.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heeft er iemand toegang tot een lasersnijder voor het snijden van hout? ik wil graag het ultimaker2 frame laten uitsnijden..... natuurlijk tegen een billijke vergoeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Er zweeft iemand rond hier op electro die in zijn signature heeft staan dat die hout kan snijden. Pak even de laatste paar pagina's van de El kroeg en dan vindt je hem wel denk ik.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft die interresse om er 2te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Afhankelijk van wat zoiets kost wil ik ook wel een frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb de desbetreffende user gevonden en heb het hem gevraagd, ill report back when i have information

is er meer animo btw? en dan bedoel ik serieuze interesse anders maken we mensen blij met een dooie mus

Edit

elk 1ste setje kost ongeveer 55 euro waarbij de meeste kosten zitten in het aanmaken vande tekeningen a 30 euro (5euri per tekening) bij elke extra set hoeft deze niet betaald te worden. dus bij 2 setjes daalt de prijs naar 40 bij drie setjes naar 35 etc etc

dus roept u maar

[ Voor 75% gewijzigd door WeeDzi op 04-04-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20
Medetweakers,

Ik heb sinds een jaar een Prusa i2 en heb er eigenlijk nooit veel mee gedaan nadat ik hem gebouwd heb, nu wil er toch serieus wat mee gaan doen en loop ik tegen een vervelend probleem aan..
Als ik in repetier handmatig wil extruden (zonder filament) dan blijft de motor vibreren op één plek, dus hij gaat heel snel heen en weer..
Maar als ik extruder op de stepper van de X motor aansluit en de X motor op de extruder lopen ze allebei heel vloeiend.
Het bordje is trouwens een RAMPS 1.4
Wat doe ik fout of wat kan ik nog aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:26:
heb de desbetreffende user gevonden en heb het hem gevraagd, ill report back when i have information

is er meer animo btw? en dan bedoel ik serieuze interesse anders maken we mensen blij met een dooie mus

Edit

elk 1ste setje kost ongeveer 55 euro waarbij de meeste kosten zitten in het aanmaken vande tekeningen a 30 euro (5euri per tekening) bij elke extra set hoeft deze niet betaald te worden. dus bij 2 setjes daalt de prijs naar 40 bij drie setjes naar 35 etc etc

dus roept u maar
Count me in, ik zag de source paar dagen geleden online komen en zat er toen al aan te denken om deze te gaan maken maar dan helemaal zelf, dit scheelt veel werk en precisie is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DVR123 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:31:
Medetweakers,

Ik heb sinds een jaar een Prusa i2 en heb er eigenlijk nooit veel mee gedaan nadat ik hem gebouwd heb, nu wil er toch serieus wat mee gaan doen en loop ik tegen een vervelend probleem aan..
Als ik in repetier handmatig wil extruden (zonder filament) dan blijft de motor vibreren op één plek, dus hij gaat heel snel heen en weer..
Maar als ik extruder op de stepper van de X motor aansluit en de X motor op de extruder lopen ze allebei heel vloeiend.
Het bordje is trouwens een RAMPS 1.4
Wat doe ik fout of wat kan ik nog aanpassen?
dan moet je de Vref wat verder opschroeven, dat is dat kleine schroefje op je stepper driver, hij krijgt te weinig juice

teller voor ultimaker staat dan nu op 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:32

vliegnerd

Nintendo fan.

UM2 zelf snijden? Het frame is uit waterjet gesneden(?) trespa o.i.d. en de onderdelen spuitgegoten. Nabouwen is niet 1-2-3 te doen, denk ik. Dat wil zeggen: Ik zie bijvoorbeeld ingeperste lagers, waarvan ik denk: Lukt dat wel in multiplex? De oplossing van de UM1 lijkt handiger bij zelfbouw.

Ik zou eens kijken naar de Troublemaker: http://www.thingiverse.com/thing:263814
Dat lijkt op een UM-kloon niet je niet alleen echt 1-op-1 kunt nabouwen, maar waarvan de onderdelen ook makkelijk verkrijgbaar zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door vliegnerd op 04-04-2014 19:59 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waar zie je die ingeperste lagers dan? de spuitgegoten onderdelen kun je natuurlijk ook gewoon printen :)
de andere onderdelen van de UM2 kun je ook gewoon overal kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 01:29:
waar zie je die ingeperste lagers dan? de spuitgegoten onderdelen kun je natuurlijk ook gewoon printen :)
de andere onderdelen van de UM2 kun je ook gewoon overal kopen
en ook al zouden de onderdelen niet printbaar zijn, der zijn genoeg alternatieven te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

WeeDzi schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 01:29:
waar zie je die ingeperste lagers dan?
In de zijwanden. Daar draaien de stangen van de XY Assen in. De stangen die ronddraaien bij X of Y beweging. De UM1 heeft daar plaatjes op, maar in mijn UM2 zitten de lagers in het trespa geperst.

EDIT: Ik zie die dingen trouwens niet in afbeeldingen op Google en ook niet in de tekeningen op github. Zal maandag eens kijken hoe het in "mijn" UM2 (op het werk) eruit ziet en fotootje toevoegen.

[ Voor 22% gewijzigd door vliegnerd op 05-04-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
WeeDzi schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:33:
[...]

dan moet je de Vref wat verder opschroeven, dat is dat kleine schroefje op je stepper driver, hij krijgt te weinig juice

teller voor ultimaker staat dan nu op 2
Dat heb ik ook geprobeerd maar als ik de draden dus omwissel bestuur ik de extruder met de X stepper driver en daar verander ik ook niks aan de Vref.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ben benieuwd dan naar dat lager. maar er simpel wat op te maken natuurlijk

@DVR
wat gebeurde er dan toen je aan de potmeter draaide? de potmeter op je x stepper kan wel veel hoger staan

[ Voor 140% gewijzigd door WeeDzi op 05-04-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ehm, ik zie hier berichten over trespa zijwanden. Wij hebben op het werk een UM2 staan en die wanden zijn niet uit trespa. Het is een soort kunststof sandwich met 2 laagjes dun aluminium met een wit laagje erop. Lang niet zo hard als trespa. De zijpanelen zijn van melkwit plexi. Beide materialen die prima zelf te snijden zijn. Daarnaast hoef je het natuurlijk niet uit hetzelfde materiaal te maken. Het enige wat zelf wat lastiger te maken is is dat de lagers in de front blind bevestigd zijn. Aan de voorkant zie je deze niet. Maar voor zelfbouw is het natuurlijk geen probleem als dit wel te zien is.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

WeeDzi schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:26:

Edit

dus roept u maar
Ik ben wel geïnteresseerd. Wat voor een tekeningen moeten er nog worden gemaakt? Ik dacht dat ultimaker de tekeningen al had gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
DP Kunst schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 14:03:
Ehm, ik zie hier berichten over trespa zijwanden. Wij hebben op het werk een UM2 staan en die wanden zijn niet uit trespa. Het is een soort kunststof sandwich met 2 laagjes dun aluminium met een wit laagje erop. Lang niet zo hard als trespa. De zijpanelen zijn van melkwit plexi. Beide materialen die prima zelf te snijden zijn. Daarnaast hoef je het natuurlijk niet uit hetzelfde materiaal te maken. Het enige wat zelf wat lastiger te maken is is dat de lagers in de front blind bevestigd zijn. Aan de voorkant zie je deze niet. Maar voor zelfbouw is het natuurlijk geen probleem als dit wel te zien is.
Da's dibond, kun je zo kopen. Maar zelf snijden ? Ik neem aan laten snijden ? Maar een nauwkeurige klemmende passing voor een lager gaat niet lukken met bijvoorbeeld waterjet (ook niet met laser trouwens) en zal je moeten boren/frezen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Aha! Dibond. Ik ken het niet maar zou heel goed kunnen. Lastig is ook dat de gaten voor de lagers niet in de tekening van de frontplaat op github staan. Niet in de PDF althans. Weet niet waar er nog meer mist of ingewikkeld is. Nabouwen is echt niet eenvoudig, het wordt meer opnieuw ontwerpen. Vandaar mijn tip richting troublemaker = um1/2 kloon die je wel zo kan bouwen zonder veel herontworpen.

Het is maar wat je hobby is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein vraagje,

Wou eens vragen wie welke filament hier gebruikt?
Ik bedoel niet direct PLA of ABS, ik heb het op welk merk/winkel jij gebruikt?

Ik gebruikte nu meestal Reprapworld, maar hun aanbod wordt kleiner, en vin hun PLA veel te bros,
Heb al vaak gehoord dit per merk kan verschille dus wou ik het eens vragen,
Meestal begint het te breken eens dat de spool kleiner begint te worde, dus dat de PLA zich meer moet buigen om in de extruder te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reprapworld heeft aanbod weer verhoogd inmiddels, ben ook niet zo blij met hun pla, maar ze hebben nu bijna alle kleuren in pla van nederlandse bodem iets duurder.

Wil die binnenkort eens proberen. die van 123inkt.nl zijn overigens van zelfde merk als de oude pla van reprapworld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-V
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 16:13
Ik heb ook interesse, alleen voel ik meer voor geen hout maar inderdaad de organieke materialen.

Waar haal je de overige onderdelen vandaan??
reddo schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:33:
[...]

Da's dibond, kun je zo kopen. Maar zelf snijden ? Ik neem aan laten snijden ? Maar een nauwkeurige klemmende passing voor een lager gaat niet lukken met bijvoorbeeld waterjet (ook niet met laser trouwens) en zal je moeten boren/frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
WeeDzi schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:32:
ben benieuwd dan naar dat lager. maar er simpel wat op te maken natuurlijk

@DVR
wat gebeurde er dan toen je aan de potmeter draaide? de potmeter op je x stepper kan wel veel hoger staan
Potmeter van de X stepper staat net zo laag als die van de extruder, en als ik aan de extruder potmeter draai gaat ie alleen maar sneller "trillen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Als je op een heated bed print, wat is dan het beste/makkelijkste?

- direct op het metaal printen (met of zonder blauwe tape, kapton tape, abs juice, etc)
- een glazen plaat op het heated bed leggen en hierop printen (idem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het heated bed gebruik maakt van een PCB dan kun je hier niet rechtstreeks op printen, het verwijderen van het plastic zal er dan vrijwel zeker voor zorgen dat de PCB kapot getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boazkl0p schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:30:
[...]

Ik ben wel geïnteresseerd. Wat voor een tekeningen moeten er nog worden gemaakt? Ik dacht dat ultimaker de tekeningen al had gedeeld.
klopt maar probeer uit de pdfjes maar eens een duidelijk ontwerp te maken

hij moet uit de models (STEP) een dxf halen voor de lasersnijder,gcode maken etc etc daar rekend hij gewoon geld voor wat begrijpelijk is.....

@DVR
toch klinkt je probleem acht als te weinig stroom naar je motoren, heb je de potmeter al eens helemaal open gedraaid? Dat de x en extruder op dezelfde stand staan wil alleen maar zeggen dat de extrruder te laag staat die heeft namelijk wat meer kracht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:46:
Als het heated bed gebruik maakt van een PCB dan kun je hier niet rechtstreeks op printen, het verwijderen van het plastic zal er dan vrijwel zeker voor zorgen dat de PCB kapot getrokken wordt.
Dat heeft het bed inderdaad, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
dfx's uit step is een fluitje van een eurocent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-V
Idd zijn de panelen van dibond gemaakt en de zijkanten van een soort hard plexiglas..

Is er niemand die die bestanden zelf kan converteren naar dxf??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
reddo schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:31:
hier zijn alle Ultimaker 2 panelen in DXF,
https://dl.dropboxusercon...8108870/Ultimaker%202.dxf
(save links as)

[ Voor 3% gewijzigd door absrnd op 06-04-2014 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heren dat zal voor het start bedrag verder niet uitmaken.......
ja dxf halen uit steps prima te doen voor iedereen maar hij heeft gewoon opstart kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Opstartkosten is logisch. Die DXF's zijn trouwens een beetje apart... zijn niet echt goede snijfiles want er staan nog wat dubbele lijnen in...

Maar ik bouw m'n eigen ontwerp al dus niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-V
reddo schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:31:
Euh voor mijn leerproces... hoe dan??

Als je al die onderdelen 1 file kan proppen kan het waars uit 1plaat worden gehaald
WeeDzi schreef op zondag 06 april 2014 @ 20:15:
heren dat zal voor het start bedrag verder niet uitmaken.......
ja dxf halen uit steps prima te doen voor iedereen maar hij heeft gewoon opstart kosten....
Uit hout of uit dibond?

Hoe doe je dat met die andere onderdelen, de aluminium en plexi onderdelen?
Heb je adressen waar je alles kan bestellen dan wel maken?
Zo ja kun je daar een lijstje van delen?

Ik beb hem vandaag bij de mediamarkt zien staan, ziet er solide en strak uit..

[ Voor 5% gewijzigd door Mark-V op 06-04-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dit is hout en btw prijs voor 3 mm dus de prijs kan nog wel wat hoger liggen
zit er zelf nu aan te denken om hem uit aluTframes te maken met een eigen ontwerp er missen toch inderdaad wel wat onderdelen in de files van Ultimaker

en DXF kun je maken door in de step files een plane aan te maken en daar de lijnen naar te kopieren in autocad of solidworks oid. voor de leek is het niet een fluitje van een cent hoor

[ Voor 29% gewijzigd door WeeDzi op 06-04-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-V
WeeDzi schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:19:
dit is hout en btw prijs voor 3 mm dus de prijs kan nog wel wat hoger liggen
zit er zelf nu aan te denken om hem uit aluTframes te maken met een eigen ontwerp er missen toch inderdaad wel wat onderdelen in de files van Ultimaker

en DXF kun je maken door in de step files een plane aan te maken en daar de lijnen naar te kopieren in autocad of solidworks oid. voor de leek is het niet een fluitje van een cent hoor
Dan kan je hem toch net zo goed uit dibond maken??
Maar die prijs moet toch wel lager kunnen? Via een fablab of iets dergelijks..

Wat bedoel je met missend?
Heb je ze al gevraagd hoe dat komt en wat ze eraan willen gaan en kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

absrnd schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:06:
[...]
hier zijn alle Ultimaker 2 panelen in DXF,
https://dl.dropboxusercon...8108870/Ultimaker%202.dxf
(save links as)
Ik heb even de DXF vergeleken met de PDF. Staat dezelfde info in, dwz onvolledig; Je kunt de panelen vast wel laten snijden, maar de lagers zul je er achteraf moeten infrezen. Die informatie is er niet, of staat in een andere tekening die ik niet 1-2-3 kan vinden. Zul je goed moeten uitpluizen.

Wat ook interessant is om te zien is dat de tekeningen niet overeenkomen met mijn UM2:
EDIT: Doh! Verkeerde tekening vergeleken, het komt wel overeen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4CCxE6N.jpg
Je ziet wel duidelijke dat in de tekening alleen het gat voor de as in voorzien.Aan de binnenkant van het paneel is het lager ingefreesd, die info kan ik niet vinden in de tekening. Maar het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gLR5cd1.jpg
Dit is de binnenkant van de hoek die je in de eerste foto ziet. Vergelijk het lager en de tekeningen.

En de tekeningen zijn niet op schaal 1:1 !

[ Voor 29% gewijzigd door vliegnerd op 07-04-2014 11:48 . Reden: Verkeerde tekening! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mark-V schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:18:
[...]

Dan kan je hem toch net zo goed uit dibond maken??
Maar die prijs moet toch wel lager kunnen? Via een fablab of iets dergelijks..

Wat bedoel je met missend?
Heb je ze al gevraagd hoe dat komt en wat ze eraan willen gaan en kunnen doen?
dit zijn prijzen die ik van de betreffende user kreeg als jij via een fablab goedkoper kan meld het dan even..... op zich zijn zijn prijzen denk ik niet raar

Standaard kosten zijn 5 euro setup per tekening + kosten van het hout + snijkosten.
- de setup kosten kan ik bij meer dan twee stuks per tekening laten vervallen.
- kosten van 3mm berkentriplex is 12 euro per m2
- snijkosten zijn 0.00075 euro per mm. Bij een wat grotere totaal lengte zal dit achteraf berekend moeten worden, dat komt dan vaak wat lager uit.

voor plastic is zijn vierkante meter prijs wat hoog maar wie weet wat we daar zelf nog aan kunnen doen
Plexiglas snijden is een stuk trager proces. Kosten hiervan zijn 0.0022 euro/mm. Materiaalkosten van 3mm plexiglas komt al snel op zo'n 50 euro/m2. 5mm op 100 euro/m2.
En hier kun je zien dat het niet veel scheeld met wat hij verteld, Dibond zit btw ook om en naarbij de 80 euro de M2 voor 3mm dikte

en met missend bedoel ik dat er bepaalde onderdelen waarvan ik denk die heb je nodig niet in de BOM staan Bijv het aandrijfmechanisme van de de tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Was het niet zo dat alle UM2 panelen uit 6mm Dibond en Opaal perspex waren gesneden ?
niet 3mm,
daardoor vallen ook de 6mm lagers in de wand, de gaten zijn precies tot op de onderste alu laag van het Dibond gefreesd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

De panelen van de UM2 zijn inderdaad 6mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Weet iemand een bron voor LM8suu lagers in NL? De gebruikelijke webshops (zie startpost) hebben ze niet en ze zijn nodig voor een Tantillus die ik denk te gaan bouwen.

Ik zie wel amazon en aliexpress links, maar ik wil ze liever in NL bestellen ivm verzendkosten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vliegnerd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 10:04:
Weet iemand een bron voor LM8suu lagers in NL? De gebruikelijke webshops (zie startpost) hebben ze niet en ze zijn nodig voor een Tantillus die ik denk te gaan bouwen.

Ik zie wel amazon en aliexpress links, maar ik wil ze liever in NL bestellen ivm verzendkosten e.d.
Ik heb ze besteld via ebay, uit china geen verzendkosten. Ik had ze ook nodig voor de tantillus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@protheus: Dank. Heb jij de Tantillus gebouwd? In het topic lees ik dat je dat van plan bent of was.

Ik vind het concept van de Ultimaker geweldig en zou zelf wel een tussenmaatje willen. Maar eerst maar eens een tantillus nabouwen, denk ik dan. Als dat ook echt lukt kan ik altijd nog e.e.a. vergroten. First things first.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vliegnerd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:10:
@protheus: Dank. Heb jij de Tantillus gebouwd? In het topic lees ik dat je dat van plan bent of was.

Ik vind het concept van de Ultimaker geweldig en zou zelf wel een tussenmaatje willen. Maar eerst maar eens een tantillus nabouwen, denk ik dan. Als dat ook echt lukt kan ik altijd nog e.e.a. vergroten. First things first.
Ik ben nog aan verzamelen van de spullen, de case heb ik besteld via emakershop. Ik moet nog de bushings hebben voor de assen. Ik vind bushings van pla nou niet het meest geweldige idee. Dus ben nog op zoek naar alternatief van igus.

Lijkt er op dat ik moet gaan proberen om het rechtsstreeks te bestellen bij igus

Tantillus is geïnspireerd op de ultimaker en is eigenlijk een kleinere variant erop, 10x10x10(12) ipv 20x20x20 leuke aan de tantillus is dat wanneer je dat zou willen de case helemaal kan printen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Leuk, ik ben nu zelf een BOM in elkaar aan het puzzelen voor de metric versie van Willworkforplastic (https://github.com/willworkforplastic/Tantillus/). De PDF heeft een uitgebreide BOM.

Ik ga denk ik voor zelfgesneden case van 6mm populiermultiplex. (Heb de beschikking over lasersnijder, maar de 30W laser snijdt 6mm hout alleen in zacht populier).

Als je IGUS bussen vindt dan ben ik geinteresseerd in een setje om kosten te delen. Ik denk dat het ook met deze moet kunnen: http://robotdigg.com/prod...-Self-lubricating-Bearing Maar verzendkosten bij robotdigg zijn meestal vrij hoog. Dat kan alleen in combinatie met een grotere order. Eventueel bronzenbussen (sinterbrons) zoals deze: http://www.atd.nl/lagerbr...n-glijlagers-c-8_827.html

Enfin, ik ben nu vooral bezig met een excelsheet inelkaar te prutsen om eens te kijken wat ik waar moet gaan kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 08-04-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vliegnerd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:48:
Leuk, ik ben nu zelf een BOM in elkaar aan het puzzelen voor de metric versie van Willworkforplastic (https://github.com/willworkforplastic/Tantillus/). De PDF heeft een uitgebreide BOM.

Ik ga denk ik voor zelfgesneden case van 6mm populiermultiplex. (Heb de beschikking over lasersnijder, maar de 30W laser snijdt 6mm hout alleen in zacht populier).

Als je IGUS bussen vindt dan ben ik geinteresseerd in een setje om kosten te delen. Ik denk dat het ook met deze moet kunnen: http://robotdigg.com/prod...-Self-lubricating-Bearing Maar verzendkosten bij robotdigg zijn meestal vrij hoog. Dat kan alleen in combinatie met een grotere order. Eventueel bronzenbussen (sinterbrons) zoals deze: http://www.atd.nl/lagerbr...n-glijlagers-c-8_827.html

Enfin, ik ben nu vooral bezig met een excelsheet inelkaar te prutsen om eens te kijken wat ik waar moet gaan kopen.
bronsbussen kunnen ook goed inderdaad, de maatvoering moet ideal gezien overeen komen met die van de LM8UU. Raak niet in de verleiding om LM8UU ervoor te gebruiken, diverse gebruikers die dat hebben geprobeerd hebben al aangegeven dat ze erg snel slijten, ze zijn er gewoon niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat voor soort maximale afmetingen zou je kunnen hanteren als je de ultimaker constructie opschaalt?

Zou 30x30x30 mogelijk moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:00:
Wat voor soort maximale afmetingen zou je kunnen hanteren als je de ultimaker constructie opschaalt?

Zou 30x30x30 mogelijk moeten zijn?
Dat zou in princiepe mogelijk moeten zijn, waarschijnlijk moet je wel de x-carriage versterken, en ik zou niet langer meer gebruik maken van 8mm maar 10mm of grote smooth rods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91

P91

vliegnerd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:48:

Verzendkosten bij Robotdigg vallen wel mee hoor. Ik heb onlangs 6 meter GT2 tandriem (9mm breed) en nog wat spul besteld. Verzenden kwam uit op 6 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91

P91

Er begint iets vorm te krijgen :9

Deze twee plaatjes moeten op elkaar gaan lijken.

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/z0doknbob/image.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/89f0d0pwt/IMG_20140408_204002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Nog mensen die deze gebacked hebben op Kickstarter?

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/001/776/951/9db029f4d8a2c8d115bc24657b479f72_large.png?1395352949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:32
ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:12:

[afbeelding]
Wel over zitten denken en qua prijs ook erg interessant maar gezien de verwachtte levertijd incl de, voor mij, te beperkte bouwgrootte niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:12:

[afbeelding]
Prijs is mooi, Build space is te klein imo,

Waarschijnlijk gedaan voor de (average person) waarbij ze het liever ergens zette dat het niet zo erg opvalt zoals een delta , prusa of ultimaker.
Maar toch iets kunne printe.

Ach jah, ziet er wel proper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De constructie van de micro is wel leuk. Ogenschijnlijk is dit een H-bot of Core XY met een enkele riem. Het leuke is dat ze hier gebruik gemaakt hebben van vierkante assen om de riem te draaien in plaats van de motoren rechtstreeks op de gantry te monteren.

Op die manier blijft het printbed stil en gaat de XY in de hoogte. Dat zie je weinig bij huidige XY en H-bot opstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernet mijn Servo en nieuwe Z endstop geïnstalleerd op men Makerfarm,

Was wat werk voor het auto leveling systeem juist te zette maar eens het gelukt is, is alles nu wel perfect plat.

Ook als hij print heb ik geen (huiveltjes/onevenheden) meer.

Leuke upgrade! ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Laatst online: 05-10 16:23
Na een paar maanden bij elkaar sprokkelen van onderdelen voor een i3 heb ik vandaag dan eindelijk mijn laatste (nja een na laatste) onderdeel binnen en kan ik beginnen met bouwen. Ik wist in het begin niet of ik een box of plate versie wou, maar omdat er op ebay veelal printed parts voor een i3 Rework (plate) stonden heb ik besloten die maar te bestellen.

Echter vond ik de prijzen die ze voor 6mm gelaserd aluminium platen vragen best wel absurd :(. Dus ben ik een hele zoektocht gestart om iets vergelijkbaars te vinden voor een iets voordeligere prijs en via via heeft uiteindelijk iemand mij het verticale frame gesneden uit 3mm RVS :) . Nu moet ik nog iets verzinnen voor het bed; ik heb het binnenste stuk van het RVS frame wel, maar dit is lastig te bewerken en het zal wel erg zwaar/overkill worden. Ik dacht toen dat ik een zijpaneel van een oude pc wel op maat kon snijden maar dat is nog geen 1mm dik alu en dus weer erg zwak. Nog even verder zoeken dus. Hebben jullie suggesties voor een simpel/goedkoop y-frame?

Maar omdat ik geen geduld heb zal ik zometeen maar even iets a-la frankenstein in elkaar knutselen want ik wil nu onderhand wel eens iets functionelers dan 2 assen bewegen en sliertjes plastic printen :9

Foto volgt als hij klaar is!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soulcrusher schreef op woensdag 09 april 2014 @ 22:07:
Echter vond ik de prijzen die ze voor 6mm gelaserd aluminium platen vragen best wel absurd :(. Dus ben ik een hele zoektocht gestart om iets vergelijkbaars te vinden voor een iets voordeligere prijs en via via heeft uiteindelijk iemand mij het verticale frame gesneden uit 3mm RVS :) . Nu moet ik nog iets verzinnen voor het bed; ik heb het binnenste stuk van het RVS frame wel, maar dit is lastig te bewerken en het zal wel erg zwaar/overkill worden. Ik dacht toen dat ik een zijpaneel van een oude pc wel op maat kon snijden maar dat is nog geen 1mm dik alu en dus weer erg zwak. Nog even verder zoeken dus. Hebben jullie suggesties voor een simpel/goedkoop y-frame?
Printen, zoals http://www.thingiverse.com/thing:32427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Laatst online: 05-10 16:23
Ah mooi idee ja, maar ik heb geen toegang tot een printer en ik denk niet dat ik zoiets meteen kan printen op een tijdelijk bed.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 16:54
soulcrusher schreef op woensdag 09 april 2014 @ 23:54:
[...]

Ah mooi idee ja, maar ik heb geen toegang tot een printer en ik denk niet dat ik zoiets meteen kan printen op een tijdelijk bed.
Er zijn hier genoeg mensen die dit graag voor je willen printen, voor een kleine vergoeding natuurlijk...

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 14:24
De beveiliging van de cartridges van de $499 Da Vinci printer is gekraakt. http://hackaday.com/2014/...m-on-3d-printer-filament/

Maakt het nu misschien wel een voordelige (en goed uitziende) optie. http://us.store.xyzprinting.com/

Afbeeldingslocatie: http://us.xyzprinting.com/public/new_images/img_davinci.png

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de eerste reactie van de link naar hackaday zegt genoeg dunkt me....
op hun site geen enkele informatie over wat dan ook behalve dat ie een 0.4mm nozzle heeft en dat zn ultra speed 0.4mm dikke lijnen legt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-10 10:33
Hallo iedereen,

Nieuw in dit topic :-)

Heb m'n kossel clear van blue eagle labs (een delta printer) pas binnengekregen, lekker aan het knutselen geslagen!

Ben vanalles aan het upgraden, heb ook stappenmotor dempers (astrosyn) besteld. Ik heb er nog een aantal over omdat er een moq van 10 was.. Heeft er hier iemand interesse om er een paar over te nemen?

Groet,

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 15:32
Sinds een weekje in het bezit van een Wanhao Duplicator 4 printer :)
Inmiddels de ABS prints redelijk onder de knie qua hechten en de extrude feed en bewegingssneldheid, alleen het PLA werkt niet echt mee.
Eerste laag hecht moeizaam of extrude niet helemaal goed (te weinig invoer of te snelle beweging) waardoor die laag er zo uit ziet: ----- ---- -- - - -- - -----

We stoeien rustig verder, hele weekend weer de tijd voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Zo, snijwerk klaar... en alles past als gegoten en zonder de boutjes er in is het al verschrikkelijk stevig ! Nu nog de bramen er af en de gaten boren voor de boutjes en met de cnc frees de gaten voor de geleidestangen er in.

Afbeeldingslocatie: http://i1105.photobucket.com/albums/h356/redmer_bootsma/IMAG2381_zpsce8574b7.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door reddo op 11-04-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Zo! Dat is een prachtige stukje CNC werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kan je dat ding straks nog tillen of heb je een steekwagen nodig :)

Waarom eigenlijk de gaten niet meteen mee laten frezen? Weet je meteen dat ze op de juiste plek zitten. Ziet er wel erg gelikt uit moet ik zeggen. Maar mis ik nou de linker Z motor mount?

Ik ben benieuwd hoe deze er straks volledig uit komt te zien!

Zelf even verder aan het zoeken geweest voor het bouwen van de 300x300x300 printer en een controller board ervoor gevonden. Ik ga eerdaags een Smoothieboard 5XC bestellen voor het aansturen van deze zelfbouw printer. Deze ondersteunt o.a. 24 Volt en heeft een aparte power rail voor het aansturen van de heaters. Zo kan je dus de printer op 12 Volt laten draaien, maar het heated bed op 24 Volt aansturen.
http://robotseed.com/inde...troller=product&id_lang=2

Andere voordelen zijn een ethernet connector voor wat simpele aansturing via een webserver, het USB device ondersteunt mass storage modus wat veel sneller transfers mogelijk maakt. Je ziet de microsd dan als een schijf. Firmware is een bestand op de micro sd en instellingen staan in een config file. Woei

Het grootste deel van de constructie blijft simpel, gewoon bed op de Z-as, en X-Y bovenin zoals veel andere (kubus) printers hier ook al doen. Z met schroefdraad en bronzen moer, X en Y met riemen en pulleys. Zoveel mogelijk standaard hardware gebruiken die ook in andere printers gebruikt wordt, dat maakt het sourcen namelijk zoveel makkelijker.

Toch kom ik dan gauw op een 110 euro hardware exclusief e.e.a. aan lagers. Hopelijk kan ik deze onder de 600 euro houden, maar dat is krap aan.

Het grootste probleem is eigenlijk wel een knap heated bed. Ik zag o.a. de kapton heaters van 29x29 400 Watt van trinitylabs.com maar dat is relatief duur maar wel makkelijk. Alternatief is een solid state relay op de 230Vac met een paar verwarmingselementen. Maar daar ben ik niet echt een liefhebber van. Aan de andere kant is een 24 Volt 17 Ampere voeding ook niet echt makkelijk te sourcen :)

Eerst maar de mechanica in orde krijgen, dan wordt het makkelijker om sommige andere dingen in te vullen.

Heel even naar de constructie van de Micro3d gekeken maar dat is niet haalbaar voor grote afmetingen ben ik bang. Deze gebruikt namelijk de 4 Z assen tegelijkertijd als geleiderail. Dat is enkel werkbaar in dit kleine model waarbij ze carbon voor de gantry assen gebruikt hebben voor een extreem laag gewicht.

Uiteraard zou je dit op kunnen lossen met losse geleide rails parallel aan de Z-assen, niet onmogelijk. Enkel als je de volledige gantry in de Z as beweegt zou dat te rechtvaardigen zijn. Voor de compactheid van de printer is het een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Frame is gelaserd en dat is niet nauwkeurig genoeg voor de gaten voor de geleiding, die gaan we dus frezen. Het hele ding frezen was eerst de planning maar dat zou erg lang duren en een hoop gepriegel met freesjes van 1 mm en zo dus uiteindelijk gekozen voor laseren.

Z motor mount had ik nog niet er op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

reddo schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 10:56:
Frame is gelaserd en dat is niet nauwkeurig genoeg voor de gaten voor de geleiding, die gaan we dus frezen. Het hele ding frezen was eerst de planning maar dat zou erg lang duren en een hoop gepriegel met freesjes van 1 mm en zo dus uiteindelijk gekozen voor laseren.

Z motor mount had ik nog niet er op gezet.
Ik ben niet zo bekend met het laser procede, maar ik neem je woord aan. :)

Misschien heb ik het gemist, maar is dit 5mm aluminium of meer?
Pagina: 1 ... 24 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.