Kan je dat ding straks nog tillen of heb je een steekwagen nodig
Waarom eigenlijk de gaten niet meteen mee laten frezen? Weet je meteen dat ze op de juiste plek zitten. Ziet er wel erg gelikt uit moet ik zeggen. Maar mis ik nou de linker Z motor mount?
Ik ben benieuwd hoe deze er straks volledig uit komt te zien!
Zelf even verder aan het zoeken geweest voor het bouwen van de 300x300x300 printer en een controller board ervoor gevonden. Ik ga eerdaags een Smoothieboard 5XC bestellen voor het aansturen van deze zelfbouw printer. Deze ondersteunt o.a. 24 Volt en heeft een aparte power rail voor het aansturen van de heaters. Zo kan je dus de printer op 12 Volt laten draaien, maar het heated bed op 24 Volt aansturen.
http://robotseed.com/inde...troller=product&id_lang=2
Andere voordelen zijn een ethernet connector voor wat simpele aansturing via een webserver, het USB device ondersteunt mass storage modus wat veel sneller transfers mogelijk maakt. Je ziet de microsd dan als een schijf. Firmware is een bestand op de micro sd en instellingen staan in een config file. Woei
Het grootste deel van de constructie blijft simpel, gewoon bed op de Z-as, en X-Y bovenin zoals veel andere (kubus) printers hier ook al doen. Z met schroefdraad en bronzen moer, X en Y met riemen en pulleys. Zoveel mogelijk standaard hardware gebruiken die ook in andere printers gebruikt wordt, dat maakt het sourcen namelijk zoveel makkelijker.
Toch kom ik dan gauw op een 110 euro hardware exclusief e.e.a. aan lagers. Hopelijk kan ik deze onder de 600 euro houden, maar dat is krap aan.
Het grootste probleem is eigenlijk wel een knap heated bed. Ik zag o.a. de kapton heaters van 29x29 400 Watt van trinitylabs.com maar dat is relatief duur maar wel makkelijk. Alternatief is een solid state relay op de 230Vac met een paar verwarmingselementen. Maar daar ben ik niet echt een liefhebber van. Aan de andere kant is een 24 Volt 17 Ampere voeding ook niet echt makkelijk te sourcen
Eerst maar de mechanica in orde krijgen, dan wordt het makkelijker om sommige andere dingen in te vullen.
Heel even naar de constructie van de Micro3d gekeken maar dat is niet haalbaar voor grote afmetingen ben ik bang. Deze gebruikt namelijk de 4 Z assen tegelijkertijd als geleiderail. Dat is enkel werkbaar in dit kleine model waarbij ze carbon voor de gantry assen gebruikt hebben voor een extreem laag gewicht.
Uiteraard zou je dit op kunnen lossen met losse geleide rails parallel aan de Z-assen, niet onmogelijk. Enkel als je de volledige gantry in de Z as beweegt zou dat te rechtvaardigen zijn. Voor de compactheid van de printer is het een goede keuze.