Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
@FRANQ De foutmelding is "'CC' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file."; al die andere files en regels daaruit zijn niet van belang.

CC is de C/C++ compiler die dus kennelijk niet (goed) geïnstalleerd is. Je moet in vscode C/C++ support installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
Tom-Z schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:19:
@FRANQ De foutmelding is "'CC' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file."; al die andere files en regels daaruit zijn niet van belang.

CC is de C/C++ compiler die dus kennelijk niet (goed) geïnstalleerd is. Je moet in vscode C/C++ support installeren.
Ik heb er een heleboel geinatalleerd staan doordat ik dat extentions pack geïnstalleerd heb.
Echter zonder resultaat, hij blijft "'CC' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file." geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNf4VcK0dBiXIR9LHvWcxGGYo8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMkXP6kbLyEKE1fCs2a7fhv8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@ManIkWeet dat had ik in eerste instantie ook, die C/C++ extensie is standaard geïnstalleerd bij een schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@FRANQ je had een eigen topic kunnen aanmaken :+

hij vind cc.exe niet zoek eens op je c-schijf naar cc.exe en zie waar die staat als je die al vind.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft de cpp extensie eigenlijk wel een compiler meegeleverd, of is het slechts syntax highlighting?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Nou andere laptop gepakt en in een keer goed *O*

Maar qua installatieproces doe ik hetzelfde als bij de andere laptop.
Zelfde marlin map over gekopieerd.

Vreemd...

Nu ff uploaden oOo

Edit: menu reageert nog steeds nergens meer op als de sd kaart erin gaat.

Zou het de boudrate kunnen zijn?
Die staat in de firmware nu op 250000 maar zou 115200 moeten zijn.
Alleen verbond ik altijd repetier host op 250000.

[ Voor 37% gewijzigd door FRANQ op 16-01-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:52
Heeft iemand octopi met een rtsp stream werkend?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
@FRANQ Ik denk dat je het scherm / bord combi verkeerd hebt ingesteld, je hardware defect is of dat er de pin toewijzing in Marlin niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
jbhc schreef op maandag 18 januari 2021 @ 04:29:
@FRANQ Ik denk dat je het scherm / bord combi verkeerd hebt ingesteld, je hardware defect is of dat er de pin toewijzing in Marlin niet klopt.
Ik denk dat je gelijk hebt over de pinout.

Datasheet bord:
https://reprapworld.com/d...sheet%20megatronicsv3.pdf

In de pins_MEGATRONICS_3.h vind ik de volgende pinouts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNu5ja0vQknBE-x8W3Ue_rzwM9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4cNNldtv4v4V9sSUbJhK62UI.png?f=fotoalbum_large

In de datasheet hebben ze het over SD card detect support on A2/D57
In de firmware staat dit op pin 35

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tkdbA7IV826Z6mp9ASAhLKTWWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d8Qpwu5t5g2CGu22509hE9hA.png?f=user_large

Pinouts volgens de datasheet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfuIae7idmhod9KYeHsD9l_buWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rb35WroenHcaUDJyd68EhZbf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU3CTvt846zip8rtk66VGKZy1_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u0DMEKDhYwrzf8qvQ2BzEA6T.png?f=user_large

Vind het dan alleen vreemd dat A2 ineens A3 is geworden voor pin 57
En dat er X axis direction bij staat. :?

EDIT
In pins_MEGATRONICS_3.h staat 16 regels lager het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EheprGOPSGc6hRQ9hPg2mahAVUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d4c29m6AZKCedCl5M9QUbwVK.png?f=user_large
Maar dat is weer pin 56 :?

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 18-01-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Je hebt een V3.1? Dan lijkt het mij een typo. 56 en 57 liggen heel dicht bij elkaar. Ik zou het gewoon eens typefout kunnen zijn. Wijzig het in die regel 16 eens naar 57 en kijk wat er gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door jbhc op 18-01-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@jbhc Ja dat vermoed ik ook.
Ik heb inderdaad een V3.1

Vanavond ga ik het proberen.
Heb ik de tussentijd ook een ticket geopend bij reprapworld, hoop dat daar wat uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Ik denk dat er niet veel mensen meer zijn die via een SD kaartje printen en om eerlijk te zijn snap ik wel waarom. Octoprint is, zeker als je printer ergens anders staat, gewoon vele malen prettiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Heb mijn Prusa eindelijk in elkaar zitten. Had verwacht dat het in elkaar zetten vergelijkbaar met de Ender zou zijn. Verkeerd gedacht 8)7

Best nog wel een tijd bezig geweest met de first layer setting, maar uiteindelijk gelukt. Helaas ging een wat grotere print na 4 uur printen fout. Hij was in de lucht aan het printen, kwam geen PETG meer uit. Zojuist een nieuwe print gestart die op de vorige printer altijd goed ging en 2 prints van ieder 2 uur ging goed. Denk dat de temperatuur dan toch de laag was bij PETG. Al had ik op 230 graden geprint. Fabrikant geeft 220 - 250 op.

Volgende stap is hem stiller krijgen. Het kastje waar die op staat fungeert als klankkast, waardoor de stepper motoren goed hoorbaar zijn. Echter véél stiller dan de Ender.

Al met al erg tevreden over de printer tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
Thoit schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:55:
Heb mijn Prusa eindelijk in elkaar zitten. Had verwacht dat het in elkaar zetten vergelijkbaar met de Ender zou zijn. Verkeerd gedacht 8)7

Best nog wel een tijd bezig geweest met de first layer setting, maar uiteindelijk gelukt. Helaas ging een wat grotere print na 4 uur printen fout. Hij was in de lucht aan het printen, kwam geen PETG meer uit. Zojuist een nieuwe print gestart die op de vorige printer altijd goed ging en 2 prints van ieder 2 uur ging goed. Denk dat de temperatuur dan toch de laag was bij PETG. Al had ik op 230 graden geprint. Fabrikant geeft 220 - 250 op.

Volgende stap is hem stiller krijgen. Het kastje waar die op staat fungeert als klankkast, waardoor de stepper motoren goed hoorbaar zijn. Echter véél stiller dan de Ender.

Ik heb sinds dec 2020 een Prusa MK3s en print eigenlijk alleen maar op PETG. Hierbij enkele tips die ik inmiddels met PETG heb:
  • PETG bed temp eerste laag: 80 graden, volgende lagen 90 graden
  • PETG nozzle temp eerste laag: 240 graden, volgene lagen 250 graden
  • Dit verminderde enorm mijn Prusa geluid/resonanties. De printer op een (stoep) tegel zetten schijnt ook te werken.
  • Deze kabel clips zijn handig
  • Dit is ook een handige toevoeging: filament guide.
  • Draai je schroeven na 10 uur printen of zo nog even extra aan. Scheelt ook kwa geluid
Geen idee eigenlijk welke Prusa je hebt, de genoemde links zijn voor een MK3s. :P

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thoit 230°C voor PETG is redelijk normaal hoor, zelf print ik op 235°C.

Hangt wel een beetje van je thermister af, die zijn niet altijd super exact.

Temperatuur torentje kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straightsix
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
.

Stealth mode en een flinke tegel (met daaronder een foam-achtig iets) onder je printer. Hoor je alleen de fans nog :*)

[ Voor 4% gewijzigd door straightsix op 18-01-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 13:05

Heb je de mk3s+?
ik heb nu de ender 5 en heb de mk3s+ besteld, maar zit nog altijd te twijfelen of ik de koop moet doorzetten. (al hoor ik wel vele goede verhalen over de mk3s.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Stiller maken is bij mij met TPU erg goed gelukt met dit design: https://www.prusaprinters.org/prints/2233-tpu-feet-for-mk3s en mocht je bakjes aan de voorkant willen hangen dan dit aangepast ontwerp: https://www.prusaprinters.org/prints/44741-tpu-feet-slices

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
rejer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:44:
[...]

Heb je de mk3s+?
ik heb nu de ender 5 en heb de mk3s+ besteld, maar zit nog altijd te twijfelen of ik de koop moet doorzetten. (al hoor ik wel vele goede verhalen van de mk3s.)
Ik heb er onlangs ook een gekocht na een 2tal andere, ik heb sinds ik de Prusa heb nog nooit zoveel geprint én met succes. De vrouw merkte nog onlangs op dat het een goede aankoop was die veel gebruikt word, zeker in vergelijk met de eerdere. Vind vooral het verenstaal printbed ideaal, dat bevordert bij mij de eerste laag enorm heb ik gemerkt. Hierdoor durf ik tegenwoordig ook gewoon langdurige prints aan waar ik dat voorheen vanwege loskomen van de print niet aan begon.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straightsix
BigEagle schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:17:
[...]

• Draai je schroeven na 10 uur printen of zo nog even extra aan. Scheelt ook kwa geluid
[/list]
Deze ben ik helemaal vergeten tijdens het "inwerken " van de printer. Staat nu op 7 dagen en ik ging eens wat random schroefjes af......schokkend, hoeveel er ik moest aandraaien! Terwijl ik bij de bouw de meeste schroeven echt muurvast heb gezet!

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
ManIkWeet schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:17:
@Thoit 230°C voor PETG is redelijk normaal hoor, zelf print ik op 235°C.

Hangt wel een beetje van je thermister af, die zijn niet altijd super exact.

Temperatuur torentje kan geen kwaad.
Klopt, een temperatuur torentje moet ik nog eens proberen.
straightsix schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:29:
[...]

Stealth mode en een flinke tegel (met daaronder een foam-achtig iets) onder je printer. Hoor je alleen de fans nog :*)
True, had er al over gelezen, heb nog een oude tegel buiten liggen. Die moet ik maar eens schoonmaken en eronder leggen.
rejer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:44:
[...]

Heb je de mk3s+?
ik heb nu de ender 5 en heb de mk3s+ besteld, maar zit nog altijd te twijfelen of ik de koop moet doorzetten. (al hoor ik wel vele goede verhalen over de mk3s.)
Yes, van een Ender 3v2 naar de Mk3s+ gegaan. Is de prijs meer dan waard! Bij de Ender kan je alles aanpassen, maar ik wil op een gegeven moment geen gezeik hebben en me kunnen concenteren op printen ipv de printer.
Pixelmagic schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Stiller maken is bij mij met TPU erg goed gelukt met dit design: https://www.prusaprinters.org/prints/2233-tpu-feet-for-mk3s en mocht je bakjes aan de voorkant willen hangen dan dit aangepast ontwerp: https://www.prusaprinters.org/prints/44741-tpu-feet-slices
Is je printer daar stabiel op? Zag een filmpje waarbij de printer helemaal van links naar rechts ging op die pootjes.
straightsix schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:16:
[...]

Deze ben ik helemaal vergeten tijdens het "inwerken " van de printer. Staat nu op 7 dagen en ik ging eens wat random schroefjes af......schokkend, hoeveel er ik moest aandraaien! Terwijl ik bij de bouw de meeste schroeven echt muurvast heb gezet!

Dank!
Volgende keer maar wat blauwe Loctite eraan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Puur uit interesse.

Wat maakt een Prusa zo goed?

Ik zie eigenlijk alleen maar dingen waar ik bij mijn eigen printer vanaf zou willen.
-De ronde stangen in plaats van mgn12 geleiders.
-Metalen clips om de lagers, in plaats van aluminium blokken bij mijn kloon. (lijkt mij juist meer speling geven)
-Het frame uit plaat zonder omgezette randen.
-GEPRINTTE onderdelen.
-dun printbed

Vind hem er eigenlijk heel kwetsbaar uit zien.
(Meer dan mijn op het maylan m150 frame gebaseerde zelfbouw)

En dan de prijs, je kan daar makkelijk 6 clones voor kopen (waar je dan wel ff werk aan hebt)

Maar ik zit er graag naast (en blijkbaar is dat ook zo, het is niet voor niets de nummer 1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

FRANQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:34:
Puur uit interesse.

Ik zie eigenlijk alleen maar dingen waar ik bij mijn eigen printer vanaf zou willen.
-Metalen clips om de lagers, in plaats van aluminium blokken bij mijn kloon. (lijkt mij juist meer speling geven)
-GEPRINTTE onderdelen.
-dun printbed

En dan de prijs, je kan daar makkelijk 6 clones voor kopen (waar je dan wel ff werk aan hebt)

Maar ik zit er graag naast (en blijkbaar is dat ook zo, het is niet voor niets de nummer 1)
ik ben van een clone naar een echte gegaan en het grootste verschil? Het werkt gewoon. Bij de clone ben je constant aan het tweaken, aanpassen, bijstellen etc. Nu heb ik een prusa staan en ik zwengel de slicer aan, ga printen en kan weer 3 maanden wachten om exact hetzelfde te doen zonder problemen.

Hij is echt niet kwetsbaar hoor. Ik heb dan wel een bear upgrade, maar ook stock is het echt wel een stevig ding die je niet kapot maakt met normaal gebruik.

Het printbed is dun, dat klopt, omdat het verwijderbaar is. Tijdens het printer is het gewoon 1 geheel met het heatbed dus dat maakt echt niet meer uit.

en 6x is wel erg overdreven. Een chinese 1 op 1 kloon is de helft, een "inspired by" variant kan je er net aan 3 van kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bezulba op 19-01-2021 08:40 ]

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Thoit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:33:
[...]

[...]

Is je printer daar stabiel op? Zag een filmpje waarbij de printer helemaal van links naar rechts ging op die pootjes.
Jazeker, staat als een huis. Ik heb TPU van Amazon gebruikt. Ze zijn wel 4 cm lang dacht ik, dat heeft ook invloed denk ik. Ik heb de printer op een Ikea Kallax staan, dat maakte erg veel geluid door resonatie, dat is geheel weg met deze 4 pootjes.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Puur uit interesse.

-GEPRINTTE onderdelen.
-dun printbed

De vraag is waarom je van die dingen af zou willen en of de reden daarvan juist is. Kijk eens op YT naar mensen met een kleine printfarm. Je ziet daar erg veel mensen die alleen Prusas hebben staan omdat het werkpaarden zijn, betrouwbaar, stil en weinig tot geen onderhoud. Er zijn er zat die de printer 24/7 productie laten draaien en een jaar lang geen enkel onderhoud doen en nog steeds prima prints hebben.

Ik dacht voorheen ook zoals jou, had zelfs een 3/4 nieuwe printer gebouwd en deze staat nu te verstoffen. Nu de mk3s en wil alleen een andere printer erbij vanwege het plezier wat ik heb aan het bouwen 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Bezulba schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:38:
[...]

ik ben van een clone naar een echte gegaan en het grootste verschil? Het werkt gewoon. Bij de clone ben je constant aan het tweaken, aanpassen, bijstellen etc. Nu heb ik een prusa staan en ik zwengel de slicer aan, ga printen en kan weer 3 maanden wachten om exact hetzelfde te doen zonder problemen.

Hij is echt niet kwetsbaar hoor. Ik heb dan wel een bear upgrade, maar ook stock is het echt wel een stevig ding die je niet kapot maakt met normaal gebruik.

Het printbed is dun, dat klopt, omdat het verwijderbaar is. Tijdens het printer is het gewoon 1 geheel met het heatbed dus dat maakt echt niet meer uit.

en 6x is wel erg overdreven. Een chinese 1 op 1 kloon is de helft, een "inspired by" variant kan je er net aan 3 van kopen.
Ik heb dus ook een clone, heb in het begin veel getweakt.
E3D v6 Titan extruder.
Z braces
3mm dik Y frame
5mm dik printbed met 24v heater en borosilicaatglas.
Lagers vervangen voor betere kwaliteit.

Heeft jaren perfect gewerkt, hoefde ook maar zelden bed te levellen.
Heb er wel een paar duizend printuren op zitten denk ik.

Recent nog Closed loop steppers en bltouch
Ja nu zit ik door de bltouch even in de problemen omdat er een fout in de firmware zit.

Ik verwacht dan eigenlijk ook dat de kracht in de ondersteuning zit.
Pixelmagic schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:44:
[...]

De vraag is waarom je van die dingen af zou willen en of de reden daarvan juist is. Kijk eens op YT naar mensen met een kleine printfarm. Je ziet daar erg veel mensen die alleen Prusas hebben staan omdat het werkpaarden zijn, betrouwbaar, stil en weinig tot geen onderhoud. Er zijn er zat die de printer 24/7 productie laten draaien en een jaar lang geen enkel onderhoud doen en nog steeds prima prints hebben.

Ik dacht voorheen ook zoals jou, had zelfs een 3/4 nieuwe printer gebouwd en deze staat nu te verstoffen. Nu de mk3s en wil alleen een andere printer erbij vanwege het plezier wat ik heb aan het bouwen 8)
Nouja die stangen veren meer waardoor ze dus ook uit zichzelf al doorhangen en minder preces zijn.
Printed parts zou ik liever gewoon hebben van spuitgiet kunststof of aluminium.

ik denk dus dat een zelfbouw net zo betrouwbaar kan zijn.

Maar prusa zal inderdaad wel betere kwaliteit componenten gebruiken dan een chinese kloon van 150 euro.
Daar hebben ze out of the box een giga voorsprong.

Pak je een i3 kloon, zet je er goede lagers op en een titan v6 of bondtech extruder en eventueel een beter moederboard, dan heb je toch ook gewoon een super betrouwbare machine?

Kan de prijs van de prusa niet echt verklaren, het lijkt gewoon erg duur voor wat je krijgt.

[ Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 19-01-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Puur uit interesse.

-GEPRINTTE onderdelen.
-dun printbed

Voor mij maakt de Prusa het zo goed dat ik liever 1 printer heb die het echt goed doet, dan 6 printers die het maar half doen (die ervaring had ik met de Ender).

- Het dunne printbed vind ik juist erg praktisch. Bij de Ender heb ik al 2 glasplaten versleten omdat de print, de folie op de glasplat meenam. Moet zeggen dat ik wel netjes van Creality een nieuwe glasplaat kreeg. Maar door de flexibele plaat haal ik de prints er heel eenvoudig vanaf.
- Er zitten veel opties al direct op (dual Z motoren, bed levelling, stille ventilatoren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

FRANQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:46:
[...]

Ik heb dus ook een clone, heb in het begin veel getweakt.
E3D v6 Titan extruder.
Z braces
3mm dik Y frame
5mm dik printbed met 24v heater en borosilicaatglas.
Lagers vervangen voor betere kwaliteit.

Heeft jaren perfect gewerkt, hoefde ook maar zelden bed te levellen.
Heb er wel een paar duizend printuren op zitten denk ik.

Recent nog Closed loop steppers en bltouch
Ja nu zit ik door de bltouch even in de problemen omdat er een fout in de firmware zit.

Ik verwacht dan eigenlijk ook dat de kracht in de ondersteuning zit.

[...]

Nouja die stangen veren meer waardoor ze dus ook uit zichzelf al doorhangen en minder preces zijn.
Printed parts zou ik liever gewoon hebben van spuitgiet kunststof of aluminium.

ik denk dus dat een zelfbouw net zo betrouwbaar kan zijn.

Maar prusa zal inderdaad wel betere kwaliteit componenten gebruiken dan een chinese kloon van 150 euro.
Daar hebben ze out of the box een giga voorsprong.

Pak je een i3 kloon, zet je er goede lagers op en een titan v6 of bondtech extruder en eventueel een beter moederboard, dan heb je toch ook gewoon een super betrouwbare machine?

Kan de prijs van de prusa niet echt verklaren, het lijkt gewoon erg duur voor wat je krijgt.
als jij het voor elkaar krijgt om 8mm stangen te laten doorhangen moet je even langs bij de sterkste man. Die dingen zijn echt niet op een normale manier krom te krijgen.

En blijkbaar heb jij je mening al klaar. Dat is prima. Jij vind het blijkbaar niet waard. Genoeg mensen hier die het wel waard vinden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Thoit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:52:
[...]

Voor mij maakt de Prusa het zo goed dat ik liever 1 printer heb die het echt goed doet, dan 6 printers die het maar half doen (die ervaring had ik met de Ender).

- Het dunne printbed vind ik juist erg praktisch. Bij de Ender heb ik al 2 glasplaten versleten omdat de print, de folie op de glasplat meenam. Moet zeggen dat ik wel netjes van Creality een nieuwe glasplaat kreeg. Maar door de flexibele plaat haal ik de prints er heel eenvoudig vanaf.
Sorry bedoelde dun heated bed.
Misschien is het bij deze afmetingen niet zo'n issue maar aluminium verbuigt nogal als je het verhit.
De flexibele plaat is inderdaad erg praktisch, maar deze is er ook gewoon voor de ender3.

Zelf print ik op borosilicaatglas waar enkel een laagje haarlak op gespoten is voor de hechting, en ook dat je de print er weer eenvoudig af krijgt (als hij niet zelf los springt door middel van wat water.
- Er zitten veel opties al direct op (dual Z motoren, bed levelling, stille ventilatoren)
Ja dat is een voordeel ja.

Het is eigenlijk vooral dus dat je een printer koopt die bewezen werkt, en al uit de doos voorzien is van de juiste componenten die bij anderen "upgrades"zijn.

Voor wat betreft de ender 3 denk ik dat het grootste nadeel in de v-slot wielen zit.
Daar is veel meer kans op speling en slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

FRANQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:01:
[...]

Sorry bedoelde dun heated bed.
Misschien is het bij deze afmetingen niet zo'n issue maar aluminium verbuigt nogal als je het verhit.
De flexibele plaat is inderdaad erg praktisch, maar deze is er ook gewoon voor de ender3.

Zelf print ik op borosilicaatglas waar enkel een laagje haarlak op gespoten is voor de hechting, en ook dat je de print er weer eenvoudig af krijgt (als hij niet zelf los springt door middel van wat water.

[...]

Ja dat is een voordeel ja.

Het is eigenlijk vooral dus dat je een printer koopt die bewezen werkt, en al uit de doos voorzien is van de juiste componenten die bij anderen "upgrades"zijn.

Voor wat betreft de ender 3 denk ik dat het grootste nadeel in de v-slot wielen zit.
En daarom doe je je bedleveling nadat hij opgewarmd is. Dan is alle eventuele speling er al uit.

Ik hoef niets te sprayen, niets na te spoelen met water of wat dan ook. Trek de plaat eraf en de printjes springen mij om de oren.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Bezulba schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:57:
[...]

als jij het voor elkaar krijgt om 8mm stangen te laten doorhangen moet je even langs bij de sterkste man. Die dingen zijn echt niet op een normale manier krom te krijgen.
Krom is misschien weer een uiterste.
druk eens in het midden op zo'n stang, je ziet hem doorbuigen en als je het niet ziet weet ik zeker dat het meetbaar is.

Ik heb zelf het vermoeden dat er een paar honderdste of misschien wel een tiende "kromming" in mijn stangen zit. En dat is helemaal niet raar.
En blijkbaar heb jij je mening al klaar. Dat is prima. Jij vind het blijkbaar niet waard. Genoeg mensen hier die het wel waard vinden.
Was oprecht geïnteresseerd, was vooral benieuwd naar wat de redenen waren om zo'n printer aan te schaffen.
Snap het volledig dat je gewoon een printer wil uit de doos die doet wat het moet doen zonder dat je eigenlijk meteen al van alles moet upgraden.

Heb er zelf het geld nog niet voor gespaard, dus kan hem niet eens kopen.
Maar en me aan het orienteren op een tweede printer, en vandaar dus mijn vraag.

Eigenlijk wil ik een Hevort (of soortgelijk) bouwen, maar daar heb je ook een goede 3d printer bij nodig voor de onderdelen. En mijne zit echt wel aan het eind van zijn levensduur.

Sorry dat ik overkom alsof ik mijn mening klaar heb, maar zonder kritische vragen krijg je geen goede antwoorden.
Bezulba schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:06:
[...]

En daarom doe je je bedleveling nadat hij opgewarmd is. Dan is alle eventuele speling er al uit.

Ik hoef niets te sprayen, niets na te spoelen met water of wat dan ook. Trek de plaat eraf en de printjes springen mij om de oren.
Sorry ik print voornamelijk Petg en abs, in een verwarmd hokje.
Met Pla en abs ook nooit problemen gehad met vastzitten, maar Petg kan stukken uit je glas breken.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 19-01-2021 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Ik denk dat een deel van de kracht van de Prusa zit in de gebruikte onderdelen. Ik heb wel eens gezocht of bijvoorbeeld SKF of AKN de LM8UU lagers ook hebben en die hebben ze (alleen heten ze dan anders). Alleen zijn ze dan geen €0,25 meer maar ik dacht een euro of 10 per lager. Voor een printer ben je dan al €100 verder voor alleen de lagers.

Linkje van een fatsoenlijke nl leverancier voor kwaliteits spul: https://shop.eriks.nl/nl/...t=&itemFacet=&pageSize=10

Ik gok dat dit ook geldt voor de assen, wormwielen, venlitatoren, voeding, hotend (orgineel e3d is vrij prijzig), stappen motoren en dingen die ik nog vergeten ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 08:33

BiLo

PSN: toiletcleaner

sgouman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:49:
Ik heb net een voron gebouwd en heb nu problemen met printen.
Deze print met PLA bijvoorbeeld. Ziet er eigenlijk heel lelijk uit:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Print je met de zijkappen er op/aan? Aangezien de Voron primair voor ABS ontwikkelt is kan het nog wel is te warm zijn voor PLA

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• straightsix
Puur uit interesse.

• Niet bespaard op kwaliteitsonderdelen: Alleen het moederbord óf PSU óf de steppers kosten al meer dan een complete Chinese set
  • Community
  • EU product
  • Support
  • Geluid
  • Haribo's >:)
  • Set is volledig compleet
  • Wat al duizend keer is gezegd: het werkt!
Ik zit nu in week 6 met 170 printuren, waarvan een hoop 12hr+ prints. File selecteren, direct naar m'n auto lopen voor het werk en bij thuiskomst staat er een prachtige print op je te wachten.

Ik heb dus hélémaal geen zin in gezeik met printbed issues, calibraties of trucjes uithalen met lijm en bidden dat het goed komt.

[ Voor 14% gewijzigd door straightsix op 19-01-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
jbhc schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:20:
Ik denk dat een deel van de kracht van de Prusa zit in de gebruikte onderdelen. Ik heb wel eens gezocht of bijvoorbeeld SKF of AKN de LM8UU lagers ook hebben en die hebben ze (alleen heten ze dan anders). Alleen zijn ze dan geen €0,25 meer maar ik dacht een euro of 10 per lager. Voor een printer ben je dan al €100 verder voor alleen de lagers.

Linkje van een fatsoenlijke nl leverancier voor kwaliteits spul: https://shop.eriks.nl/nl/...t=&itemFacet=&pageSize=10

Ik gok dat dit ook geldt voor de assen, wormwielen, venlitatoren, voeding, hotend (orgineel e3d is vrij prijzig), stappen motoren en dingen die ik nog vergeten ben.
Kijk dat bedoel ik.
Ik hoop/verwacht dus bij prusa de goede en dure lagers.
En zo ook alle andere componenten.
Dan verklaart het de prijs ook wel :)
straightsix schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:29:
[...]
  • Niet bespaard op kwaliteitsonderdelen: Alleen het moederbord óf PSU óf de steppers kosten al meer dan een complete Chinese set
  • Community
  • EU product
  • Support
  • Geluid
  • Haribo's >:)
  • Set is volledig compleet
  • Wat al duizend keer is gezegd: het werkt!
Ik zit nu in week 6 met 170 printuren, waarvan een hoop 12hr+ prints. File selecteren, direct naar m'n auto lopen voor het werk en bij thuiskomst staat er een prachtige print op je te wachten.

Ik heb dus hélémaal geen zin in gezeik met printbed issues, calibraties of trucjes uithalen met lijm en bidden dat het goed komt.
_/-\o_

Heb je er dan nog een octoprint aan hangen met camera of ga je helemaal blind?
Deed ook wel eens prints van 12+ uur maar dan hield ik het altijd wel een klein beetje in de gaten.

[ Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 19-01-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straightsix
FRANQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:34:
[...]

[...]

_/-\o_

Heb je er dan nog een octoprint aan hangen met camera of ga je helemaal blind?
Deed ook wel eens prints van 12+ uur maar dan hield ik het altijd wel een klein beetje in de gaten.
Ik heb nog geen octoprint, maar daar ga ik nu misschien wel aan beginnen. Raspberry heb ik toch al liggen en ben nu wel klaar met iedere keer het SD-kaartje eruit te halen.

Zijn hier gebruikers die ervaring hebben met een Wi-Fi SD kaart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38
Het grootste nadeel van de originele Prusa's vind ik misschien wel de geprinte onderdelen, ja het werkt maar voor sommige onderdelen zoals de x-as motormount zou je liever wat sterkers willen dat je niet met het m3 stelschroefje alles kapot kan draaien :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
BiLo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Print je met de zijkappen er op/aan? Aangezien de Voron primair voor ABS ontwikkelt is kan het nog wel is te warm zijn voor PLA
Ja dat wel, deurtjes wel open. Veel mensen printen met alleen de deurtjes open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
FRANQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:01:

Klopt, je koopt inderdaad meer zekerheid. Met een Ender kan je ook goed printen, maar mij was het te wisselvallig. De Ender was echter mijn eerste printer en had ik gekocht om te kijken of ik het uberhaupt iets voor mij was. Een vriend van me heeft een bedrijf in 3D printen en die zei al direct koop een Prusa en je hebt geen gezeik. Dat vond ik als eerste aanschaf echter te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
Het is ook maar net wat je wil. Ik heb 2 AM8's staan en sinds kort de €25,- Sunlu welke alleen een benchy heeft geprint en sinds dien wacht op de zeecontainer uit China ;) en het is wel eens frustrerend als het niet werkt maar voor mij is dat ook onderdeel van de hobby.

Voor mij is het dan ook meer een hobby. In een 3d printer komt voor mij alles samen wat ik leuk vind; electronica, mechanica en computers :)

Als ik echt een betrouwbare printer nodig had zou ik een Prusa of misschien wel een Ultimaker kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Ik heb momenteel een zelfbouw Prusa MK3S met de mods:

Bear V2 frame
320mm Z-leadscrews
Misumi lagers en Smooth rods
E3D V6 Gold Edition
Verschillende buildplates
Nylock bed mod
Ik zal nog wel wat vergeten zijn

Dit is mijn 2de printer, hiervoor had ik een originele Prusa MK3. Ik merk dat ik er op uit gekeken ben en weer wat nieuws wil bouwen. In alle eerlijkheid vind ik het bouwen misschien wel leuker dan het printen, maar dat terzijde :)

Ik ga een Voron 2.4 bouwen, de 300x300. Vorige week de knoop doorgehakt en alle onderdelen op de kappen/deurtjes na besteld. Ik twijfel enkel nog aan de hot-end, gebruik ik mijn V6 weer of pak ik een Dragen HF.

Ik heb nog geen echt doel voor de Voron behalve eerst genieten van de bouw zelf. Mogelijk alle MK3S+ onderdelen uitprinten in ABS om de Prusa weer op te knappen. Zo blijf ik even aan de gang _/-\o_

Mede Voron bouwers/ gebruikers hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

Edd

BiLo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:50:
Mede Voron bouwers/ gebruikers hier?
Hier B-)

Na een hoop plezier aan de bouw en frustratie waarom het niet werkte, is het voor mij nu een machine geworden die ik gewoon aan kan zetten en direct mee kan printen. Ook al heeft deze een aantal maanden stil gestaan.

Vorige week heb ik de laatste puntjes op de i gezet, de kabel van de webcam netjes weggewerkt en de LED verlichting weer aangesloten, zodat ik ook wat kan zien in het donker.

Persoonlijk ben ik nu, nadat ik vorige week ook weer mijn Anycubic kossel werkend heb gekregen, wel een beetje klaar met het bouwen en wil wat meer gaan ontwerpen voor andere projectjes. Dat was mijn drijfveer om te beginnen met 3d printen ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Edd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Hier B-)

Na een hoop plezier aan de bouw en frustratie waarom het niet werkte, is het voor mij nu een machine geworden die ik gewoon aan kan zetten en direct mee kan printen. Ook al heeft deze een aantal maanden stil gestaan.

Vorige week heb ik de laatste puntjes op de i gezet, de kabel van de webcam netjes weggewerkt en de LED verlichting weer aangesloten, zodat ik ook wat kan zien in het donker.

Persoonlijk ben ik nu, nadat ik vorige week ook weer mijn Anycubic kossel werkend heb gekregen, wel een beetje klaar met het bouwen en wil wat meer gaan ontwerpen voor andere projectjes. Dat was mijn drijfveer om te beginnen met 3d printen ;)
Cool! Ben jij ook zover gegaan om een serial aan te vragen?

En wat voor hot-end heb jij erop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BiLo waar heb je de alu plaat vandaan?

Er schijnt niet zo veel verschil tussen een hf en normale dragon te zitten, heb je echt een hf nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

ManIkWeet schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:27:

Er schijnt niet zo veel verschil tussen een hf en normale dragon te zitten, heb je echt een hf nodig?
Ik ben voor een complete set gegaan van Trianglelab Funssor op AliExpress waar de Mi6 plaat al bij zit.

Ik wilde juiste de HF nemen door een filmpje van Nero 3dp: YouTube: Choosing a Hotend

Voor als ik met 'spoed' printen .6 nozzle eraan en printen in .3 layer height

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

Edd

BiLo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Cool! Ben jij ook zover gegaan om een serial aan te vragen?

En wat voor hot-end heb jij erop zitten?
Ik heb wel ergens een serial idd, maar dat was voor de V1.5 oid. Deze heb ik nu omgebouwd naar de 2.0, 2.2 en nu 2.4.
De V1 versies heb ik nooit echt goed werkend gekregen, omdat ik een 8mm 300x300 bed had gekocht en tijdens het level deze teveel bewoog. Met het vaste bed op de V2 heb je daar geen last meer van.

Ik gebruik gewoon een V6. De Dragon was er nog niet en heb ik niet overwogen om naar over te stappen.
Wel heb ik nog een volcano liggen. Misschien dat ik daar nog eens wat spul voor print om hem te kunnen swappen met de V6.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Vandaag voor het eerst sinds tijden een verstopte hotend gehad en ik had het kunnen voorkomen. Tijdens het laden van het fillament zag ik opeens een hele berg ellende voor het fillament uischuiven (Ik heb doorzichtige "ptfe" tubes) en natuurlijk stond ik erbij en keek ernaar :facepalm. Gelukkig heb ik het uit de heatbreak kunnen krijgen maar je moet wel weer de hele zooi uit elkaar halen.

Ik weet wel dat ik nooit meer een "oiler" toepas. Ik heb ze een tijdje geprobeerd in een poging om vastlopers te voorkomen (tip: haal gewoon een BMG extruder) maar wat een bende geeft het achteraf :X Ze zijn al een tijdje niet meer aanwezig maar het residu wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Edd Voor V2 mag je, als je wilt natuurlijk, een nieuwe serial aanvragen, ook als je een V1 omgebouwd hebt :)

@jbhc Da's iets wat ik altijd afvroeg van oilers, wat gebeurd er met die olie? Nu dus duidelijk. Gelukkig nooit zelf aan begonnen :P

[ Voor 7% gewijzigd door ManIkWeet op 19-01-2021 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
straightsix schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:29:

En dit was/is precies wat ik bedoelde, ik had altijd adhesion problemen en daardoor printte ik minder en geen lange prints. Alles geprobeerd, tape, lak, lijm, warmer, kouder alles en telkens weer wat nieuws.

Sinds de Prusa vrijwel geen issues meer, soms gaat het eens mis door een vette vinger of minder ontwerp (of niet nagedacht over extra parameters ofzo). Gewoon je object kiezen, standaard instelling voor je filament en gaaaan.

Overigens snap ik best dat mensen het veel geld vinden, dat vind ik ook maar ben in de gelukkige situatie dat ik het me kan veroorloven. Aanvullend mijn persoonlijke advies: als je het kan veroorloven én vrijwel probleemloos wilt printen, koop een Prusa of iets dergelijks. Wil je knutselen, upgraden en tunen, koop dan een goedkope printer en leef je helemaal uit (je zal waarschijnlijk wel moeten :+ )

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
straightsix schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Ik heb nog geen octoprint, maar daar ga ik nu misschien wel aan beginnen. Raspberry heb ik toch al liggen en ben nu wel klaar met iedere keer het SD-kaartje eruit te halen.

Zijn hier gebruikers die ervaring hebben met een Wi-Fi SD kaart?
Een Pi Zero met Octoprint kan je zo in de Prusa MK3S prikken, 1 setting veranderen en gaan. Werkt perfect hier en kost weinig,

Edit: huh, waarom voegt ii deze post niet meer samen met de vorige

[ Voor 6% gewijzigd door Pixelmagic op 19-01-2021 17:19 . Reden: Huh? Momentje ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Pixelmagic schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Een Pi Zero met Octoprint kan je zo in de Prusa MK3S prikken, 1 setting veranderen en gaan. Werkt perfect hier en kost weinig,
Werkt dat inderdaad een beetje vlot? Ik heb nu Pi 3B+s aan m'n printers hangen maar ik merk af en toe wel dat als ik de web interface open de printers tijdens het laten even afremmen. Dat lijkt me met een Pi Zero erger te worden, of niet?
Het is geen groot issue, maar geweldig is het ook niet :P

[Edit]
M'n andere printers draaien allemaal Marlin op een Arduino Mega met Ramps 1.4. Misschien dat een Pi minder issues heeft met een Prusa bord?

Postbode stond net met een doos Haribo voor de deur :)
Eens zien of ik vanavond en morgen tijd kan vinden om de Mk3s+ in elkaar te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P61SF1WsxdUY1RLqK2JlsfMpr5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIoQkEOFcfme0GTf6MBZkTze.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Spike_wolf op 19-01-2021 17:27 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38
Als je zomaar eens wilt kijken of 3D printen wat voor je is kan je ook nog de Monoprice Mini overwegen, wel gebruiksvriendelijke printer die zeer weinig ruimte inneemt.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straightsix
Spike_wolf schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Werkt dat inderdaad een beetje vlot? Ik heb nu Pi 3B+s aan m'n printers hangen maar ik merk af en toe wel dat als ik de web interface open de printers tijdens het laten even afremmen. Dat lijkt me met een Pi Zero erger te worden, of niet?

Eens zien of ik vanavond en morgen tijd kan vinden om de Mk3s+ in elkaar te zetten.
[Afbeelding]
Ik heb dus ook een Pi 3B+, hoop dat dat een beetje werkt. Heb her en der wel eens gelezen dat een Zero eigenlijk underpowered is?

Veel plezier met de build! Zou het graag nog een keer willen doen, was echt supertof, vooral de extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
[...]

[Edit]
M'n andere printers draaien allemaal Marlin op een Arduino Mega met Ramps 1.4. Misschien dat een Pi minder issues heeft met een Prusa bord?

[Afbeelding]
Opstarten is niet vlot, maar daarna werkt het gewoon, heb er ook nog een webcam aanhangen die ik stream naar een tablet. Ik moet wel vermelden dat ik de Prusa Octoprint image gebruik speciaal voor de Pi Zero en bewust niet update (naast het gezeur met verplicht inloggen).

Vind het echt perfect dat de Zero gewoon op de Einsy inprikt, dan alleen in de settings even aangeven dat de Zero aanwezig is en gaan.

Enige wat ik mis is dat het aantal printuren niet bijgehouden word, maar och.

Edit: let wel op dat je de Zero besteld zonder gesoldeerde pin headers, er moeten er maar een paar op en je hebt langere headers nodig !

[ Voor 4% gewijzigd door Pixelmagic op 19-01-2021 18:54 . Reden: Pin headers ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
straightsix schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:49:
[...]

Ik heb dus ook een Pi 3B+, hoop dat dat een beetje werkt. Heb her en der wel eens gelezen dat een Zero eigenlijk underpowered is?

Veel plezier met de build! Zou het graag nog een keer willen doen, was echt supertof, vooral de extruder.
Ik gebruik al een hele tijd Pi2's en die zijn meer dan geschikt voor de taak maar van de week gebruikte ik voor mijn nieuwe printer een Pi3 en dat vliegt gewoon _/-\o_

Dus die Pi 3B+ zal ook wel prima gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

straightsix schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:49:
Thanks, ik heb meerdere clones staan hier en die in elkaar zetten en verbouwen was ook altijd leuk. Met Haribo erbij kan het alleen maar beter zijn :+
Pixelmagic schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:46:
[...]

Opstarten is niet vlot, maar daarna werkt het gewoon, heb er ook nog een webcam aanhangen die ik stream naar een tablet. Ik moet wel vermelden dat ik de Prusa Octoprint image gebruik speciaal voor de Pi Zero en bewust niet update (naast het gezeur met verplicht inloggen).

Vind het echt perfect dat de Zero gewoon op de Einsy inprikt, dan alleen in de settings even aangeven dat de Zero aanwezig is en gaan.

Edit: let wel op dat je de Zero besteld zonder gesoldeerde pin headers, er moeten er maar een paar op en je hebt langere headers nodig !
Oh een specifiek image voor Prusa? Daar had ik nog niet van gehoord. Ik heb nog een Zero liggen, headers met wat geluk ook, dus zal eens zien hoe het werkt. Als het langzamer ervaart als de 3B+ modellen die aan de andere printers hangen gooi ik er gewoon nog zoeentje aan :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Octoprint raad een Pi Zero af voor gebruik.
Klipper firmware trouwens ook.
Zeker met een camera erbij, dat ding blijkt dan al snel moeite te krijgen.

Als je er al eentje hebt liggen kan het natuurlijk geen kwaad om te proberen :)

@Spike_wolf Ik denk niet dat de vertraging per se door Octoprint komt, eerder de bandbreedte van de USB bus, of de rekenkracht van een 8bit bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
ManIkWeet schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:13:
Octoprint raad een Pi Zero af voor gebruik.
Klipper firmware trouwens ook.
Zeker met een camera erbij, dat ding blijkt dan al snel moeite te krijgen.

Als je er al eentje hebt liggen kan het natuurlijk geen kwaad om te proberen :)

@Spike_wolf Ik denk niet dat de vertraging per se door Octoprint komt, eerder de bandbreedte van de USB bus, of de rekenkracht van een 8bit bord.
Dat ze het afraden heeft vooral te maken met dat ze geen support hiervoor willen geven. Het proberen is niet van echt noodzakelijk, het werkt gewoon prima en ook al heb je hem niet liggen kan ik aanschaffen zondermeer aanraden.

@Spike_wolf de pagina met instructies en download van Prusaprint : https://help.prusa3d.com/...ecessary-components_95536

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Ik heb 22 MK3Ssen draaien, allemaal via OctoPrint. Om het nog een beetje behapbaar te houden heb ik ze per 4 op een Raspberry 3B+ zitten en dat gaat prima. Heb zelf nog niet gezien dat ze langzamer gaan draaien als je de webinterface opent eerlijk gezegd. Nou gebruik ik de webinterface niet heel veel, heb de OctoPrint API ingesteld in PrusaSlicer en verder zelf een wrapper geschreven om van alle printers de status bij te kunnen houden en te kunnen preheaten e.d. Overigens schijnt Prusa zelf ook bezig te zijn met farm management software, hopelijk binnen een paar maanden iets van een beta...
Pixelmagic schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:46:
[...]
Dit vond ik ook vervelend, tot ik erachter kwam dat er begin dit jaar een print history plugin is uitgebracht waarmee je dat kunt bijhouden: https://plugins.octoprint.org/plugins/PrintJobHistory/

[ Voor 16% gewijzigd door Shapeshifter op 19-01-2021 20:23 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Shapeshifter schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:21:
[...]

Ik heb 22 MK3Ssen draaien, allemaal via OctoPrint. Om het nog een beetje behapbaar te houden heb ik ze per 4 op een Raspberry 3B+ zitten en dat gaat prima. Heb zelf nog niet gezien dat ze langzamer gaan draaien als je de webinterface opent eerlijk gezegd. Nou gebruik ik de webinterface niet heel veel, heb de OctoPrint API ingesteld in PrusaSlicer en verder zelf een wrapper geschreven om van alle printers de status bij te kunnen houden en te kunnen preheaten e.d. Overigens schijnt Prusa zelf ook bezig te zijn met farm management software, hopelijk binnen een paar maanden iets van een beta...

[...]

Dit vond ik ook vervelend, tot ik erachter kwam dat er begin dit jaar een print history plugin is uitgebracht waarmee je dat kunt bijhouden: https://plugins.octoprint.org/plugins/PrintJobHistory/
Thnx, die ga ik eens bekijken of die ook werkt bij mij op de Pi Zero !

En 22 stuks, dan heb je of een mega uit de hand gelopen hobby óf je bent behoorlijk professioneel bezig. Je hebt ze dan waarschijnlijk ook meer dan een paar uur per week aanstaan :+

Kan je wat delen over hoe lang ze actief zijn geweest en waar je slijtage ervaart. Mogelijk ook wat je aan preventief onderhoud doet enzo ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Pixelmagic schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Thnx, die ga ik eens bekijken of die ook werkt bij mij op de Pi Zero !

En 22 stuks, dan heb je of een mega uit de hand gelopen hobby óf je bent behoorlijk professioneel bezig. Je hebt ze dan waarschijnlijk ook meer dan een paar uur per week aanstaan :+

Kan je wat delen over hoe lang ze actief zijn geweest en waar je slijtage ervaart. Mogelijk ook wat je aan preventief onderhoud doet enzo ?
Euh ja, het begon ruim 2 jaar geleden toen ik tegen mijn vrouw zei dat ik een 3D printer wilde kopen om mee te spelen, toen ging er bij haar ook een lampje branden en nu zijn we hier :P Het is inderdaad wel een beetje uit de hand gelopen 8)

We proberen ze wel zoveel mogelijk aan te hebben staan ja, in principe printen we gewoon dag en nacht door, maar er is wel eens een dag dat ze stil staan. Tot dusverre heb ik denk ik een keer een heatbreak moeten vervangen (hoewel ik er pas achter kwam dat het enkel de heatbreak was toen ik de hele hot end vervangen had), twee keer een nozzle en twee keer een heatbed thermistor. Heb ook bij een aantal nog een extra fan erop gezet omdat ik de extruder motor zo heet vond worden en in de zomer we veel jams hadden, maar we zijn onlangs verhuisd omdat er geen printers meer in de woonkamer pasten en nu staan ze op een aparte bedrijfsvloer met airco en hebben we daar geen last meer van :+ Oh, ik heb op alle printers de nyloc bed levelling mod gedaan om er achter te komen dat de automatic bed levelling toch behoorlijke verschillen op kan vangen... Ach, het kan vast geen kwaad.

Verder valt het onderhoud mee, maak eens per week de bedden goed schoon met aceton en isopropanol (en verder gewoon schoon werken, dus geen vette vingers op het bed e.d.) en eens in de paar maanden poets ik het stof een beetje weg en druppel ik hier en daar wat olie in de lagers, dat is het wel. Ze hebben hun geld inmiddels al ruimschoots opgebracht in ieder geval :9

[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 19-01-2021 21:14 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

ManIkWeet schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:27:

https://www.aliexpress.co..._668%233468%2315609%23256

Dit ziet er ok uit. De reviews zijn allemaal prima. Free shipping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BiLo Interessant! Jammer dat er geen uitgebreide reviews zijn, paar sterretjes zegt niet zo veel natuurlijk :P

Ze beweren dat ie plat is, maar niemand die dat gevalideerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

ManIkWeet schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:05:
@BiLo Interessant! Jammer dat er geen uitgebreide reviews zijn, paar sterretjes zegt niet zo veel natuurlijk :P

Ze beweren dat ie plat is, maar niemand die dat gevalideerd heeft.
Die van mij komt bij dezelfde seller vandaan - hopelijk kan ik je het snel laten weten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
BiLo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:37:
[...]

https://www.aliexpress.co..._668%233468%2315609%23256

Dit ziet er ok uit. De reviews zijn allemaal prima. Free shipping :)
Wat is het voordeel van zo'n dikke plaat? Het minder snel krom trekken door de temperatuur wisselingen?

------

Zojuist de printer op geluidsniveau gekregen zodat die niet meer hoorbaar is in de woonkamer. Hij stond op mijn kantoor, dat boven de woonkamer is. Als je op de bank zat hoorde je hem duidelijk omdat de kast en houten vloer vrolijk als klankkast fungeerden.

Eerst wat dik vilt onder het kastje, ondervloer voor laminaat wat geluidsdempend is, vilt, stoeptegel, foam voor onder laminaat vloer. Nu hoor je hem niet meer als je niet in de ruimte bent *O*

Nu kan ik verdergaan met Octoprint op een RPI4. Die heb ik nog liggen en heeft Wifi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Thoit schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Wat is het voordeel van zo'n dikke plaat? Het minder snel krom trekken door de temperatuur wisselingen?

------
Dergelijke platen worden machinaal gevlakt onder bepaalde toleranties. Vergelijkbaar met hoe een cilinderkop van een auto wordt gevlakt (als dat je wat zegt).

Op de Voron 2.4 is het printbed hard-mounted, het bed beweegt dus niet. Dikte en gewicht doen er niet veel toe.

Voordelen naast dat het kaarsrecht zou moeten zijn durf ik je zo niet te noemen - kromtrekken zal idd niet snel gebeuren door de dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Zo'n Voron is wel erg prijzig zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Shapeshifter Wellicht dat je het niet wil vertellen maar wat voor bedrijfje heb je als je 22 printers vrijwel non stop kan laten printen? Wel erg gaaf als je dat kan!

Hoe heb je trouwens 4 printers op in pi gekregen? De pi support er tocht maar 1 of is dat simpel te doen?

Overigens ben ik benieuwd wanneer Prusa met haar MK4 komt en de grotere printer, want de MK3S is ook al relatief oud ondanks dat ie erg goed is. Weet iemand daar meer over?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jbhc 't is maar hoe je er naar kijkt...
Ze hebben goede features, zijn erg betrouwbaar als je ze goed hebt gebouwd, printen ABS, hebben snelle z-hops, etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
Kreeg vandaag de upgrade-kit binnen om van mijn Prusa MK3s naar een MK3s+ te upgraden. Zit zelfs 300gr zwart PETG filament bij zodat je zelf de onderdelen kan printen _/-\o_

Ik weet dat het eigenlijk niet nodig is, mijn MK3s werkt top. Maar ja, het kan nu eenmaal... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
BigEagle schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:08:
Kreeg vandaag de upgrade-kit binnen om van mijn Prusa MK3s naar een MK3s+ te upgraden. Zit zelfs 300gr zwart PETG filament bij zodat je zelf de onderdelen kan printen _/-\o_

Ik weet dat het eigenlijk niet nodig is, mijn MK3s werkt top. Maar ja, het kan nu eenmaal... :P
Had je die besteld ? En zit er ook de nieuwe bed level sensor bij ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
pwillemske schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Hoe heb je trouwens 4 printers op in pi gekregen? De pi support er tocht maar 1 of is dat simpel te doen?

[....]
Ik heb dat wel eens met 2 printers op een pi2 gedaan. Het ia niet heel moeilijk en daar zijn gewoon tutorials voor. Maar ik was daar niet echt kapot van ook niet omdat je in 1 klap 2 printers uit kunt laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Het lijkt wel of 123-3D.nl meekijkt in dit topic. Ik krijg vanmiddag een mail binnen over hun Buildtak assortiment:
https://www.123-3d.nl/3D-...tbed/BuildTak-p16125.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
Pixelmagic schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:32:
[...]

Had je die besteld ? En zit er ook de nieuwe bed level sensor bij ?
Ja, een week nadat het bekend werd, gelijk besteld met wat rollen filament. Filament werd al na enkele dagen geleverd en de upgrade-kit stond in backorder. Was ook netjes vermeld: verzending begin 2021.

In de kit zit:
  • 300gr PETG filament
  • fan shroud (ABS geprint)
  • IR sensorkabel
  • IR sensor
  • SuperPINDA
  • 2x PTFE tube
  • Zakje schroeven en magneet voor de E-as
  • Zakje schroeven voor de X-as
  • Zakje schroeven voor de Y-as incl. nieuwe beugels om de lagers vast te zetten
  • Sleeve voor kabel extruder naar RAMBO
  • Dikke pastic kabel om de kabel van de extruder naar de RAMBO omhoog te houden
Vrij uitgebreide kit voor een scherpe prijs naar mijn idee.

Binnenkort maar eens beginnen met het printen van de nieuwe onderdelen, die had ik al gedownload.

[ Voor 6% gewijzigd door BigEagle op 21-01-2021 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

pwillemske schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:37:
@Shapeshifter Wellicht dat je het niet wil vertellen maar wat voor bedrijfje heb je als je 22 printers vrijwel non stop kan laten printen? Wel erg gaaf als je dat kan!

Overigens ben ik benieuwd wanneer Prusa met haar MK4 komt en de grotere printer, want de MK3S is ook al relatief oud ondanks dat ie erg goed is. Weet iemand daar meer over?
Heb er hier al eens wat meer over gezegd: Shapeshifter in "OpenSource 3D Printing - Deel 2"

Overigens is 22 met vlagen ook aan de krappe kant, met Corona en de feestdagen is onze backlog alleen maar groter geworden. Misschien nog 10 erbij halen op termijn (ohja, fun fact, als je ernaar vraagt krijg je bij Prusa als je 10 MK3Ssen koopt er 1 gratis :+ )

Je kunt 4 printers op een Pi krijgen door octoprint 4 keer te draaien op verschillende poorten, er zijn genoeg guides te vinden, ik heb volgens mij deze gebruikt destijds: YouTube: Multiple 3D Printers All At Once - Raspberry Pi - Octoprint - Chris'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
BigEagle schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:12:
[...]

Ja, een week nadat het bekend werd, gelijk besteld met wat rollen filament. Filament werd al na enkele dagen geleverd en de upgrade-kit stond in backorder. Was ook netjes vermeld: verzending begin 2021.

In de kit zit:
  • 300gr PETG filament
  • fan shroud (ABS geprint)
  • IR sensorkabel
  • IR sensor
  • SuperPINDA
  • 2x PTFE tube
  • Zakje schroeven en magneet voor de E-as
  • Zakje schroeven voor de X-as
  • Zakje schroeven voor de Y-as incl. nieuwe beugels om de lagers vast te zetten
  • Sleeve voor kabel extruder naar RAMBO
  • Dikke pastic kabel om de kabel van de extruder naar de RAMBO omhoog te houden
Vrij uitgebreide kit voor een scherpe prijs naar mijn idee.

Binnenkort maar eens beginnen met het printen van de nieuwe onderdelen, die had ik al gedownload.
Ik ben benieuwd of je het als verbetering gaat ervaren. Ik meen gezien te hebben dat Prusa zelf de upgrade MK3S+ aanmerkte als "niet essentieel" en dat de gemiddelde gebruiker er niet veel voordeel bij heeft. Voor de Mini zou vooral de nieuwe sensor aan te raden zijn.

Hou ons op de hoogte zou ik zeggen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Shapeshifter schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Heb er hier al eens wat meer over gezegd: Shapeshifter in "OpenSource 3D Printing - Deel 2"

Overigens is 22 met vlagen ook aan de krappe kant, met Corona en de feestdagen is onze backlog alleen maar groter geworden. Misschien nog 10 erbij halen op termijn (ohja, fun fact, als je ernaar vraagt krijg je bij Prusa als je 10 MK3Ssen koopt er 1 gratis :+ )

Je kunt 4 printers op een Pi krijgen door octoprint 4 keer te draaien op verschillende poorten, er zijn genoeg guides te vinden, ik heb volgens mij deze gebruikt destijds: YouTube: Multiple 3D Printers All At Once - Raspberry Pi - Octoprint - Chris'...
Tof dat het zo goed loopt! Ik vind het meest lastige met printen nog altijd een tekening maken :+ Ik heb meestal iets in mijn hoofd, en weet dan net niet hoe ik bepaalde dingen moet doen in Fusion360. Je moet dan maar net weten hoe de functie heet die je wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
Pixelmagic schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:43:
[...]

Ik ben benieuwd of je het als verbetering gaat ervaren. Ik meen gezien te hebben dat Prusa zelf de upgrade MK3S+ aanmerkte als "niet essentieel" en dat de gemiddelde gebruiker er niet veel voordeel bij heeft. Voor de Mini zou vooral de nieuwe sensor aan te raden zijn.

Hou ons op de hoogte zou ik zeggen.
Zal ik zeker doen! Nu eerst even 16,5 uur wachten totdat alle nieuwe onderdelen geprint zijn... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Ok, ik geef het op. -O-

Ik krijg de SD kaart niet meer werkend met de nieuwe firmware.
Ik doe vast iets fout in de firmware, maar ik kan wel via de computer printen.

Dus een Pi4 besteld met touchscreen en behuizing.
Ga naar de 21e eeuw qua aansturing :D

Mijn printer is nog prima, maar ik print vaak ABS en af en toe petg.
En daar is hij niet helemaal voor geschikt.
En wil mijn huidige printer graag voor pla gaan gebruiken.

Dus ik was al op zoek naar een andere printer, vandaar ook mijn eerdere vraag over de prusa.

Maar omdat ik het bouwen ook super leuk vind, is een kant en klare printer toch niet helemaal mijn ding.

Heb daarom besloten een Voron 2.4 te bouwen.
Wilde eerst een HevOrt bouwen, maar die gaan echt te ver boven de 1000 euro. (eerder 2K)
En voor de Voron heb ik al een hoop onderdelen, wat aanzienlijk scheelt in kosten.

Als de Pi binnen is, mijn oude printer die ik afgelopen paar weken helemaal opnieuw heb opgebouwd kan die mooi beginnen met onderdelen printen voor de voron. *O*

Eens kijken of hij na 2 jaar stilstaan in de schuur nog betrouwbaar is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

FRANQ schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:47:
Ok, ik geef het op. -O-

Ik krijg de SD kaart niet meer werkend met de nieuwe firmware.
Ik doe vast iets fout in de firmware, maar ik kan wel via de computer printen.

Dus een Pi4 besteld met touchscreen en behuizing.
Ga naar de 21e eeuw qua aansturing :D

Mijn printer is nog prima, maar ik print vaak ABS en af en toe petg.
En daar is hij niet helemaal voor geschikt.
En wil mijn huidige printer graag voor pla gaan gebruiken.

Dus ik was al op zoek naar een andere printer, vandaar ook mijn eerdere vraag over de prusa.

Maar omdat ik het bouwen ook super leuk vind, is een kant en klare printer toch niet helemaal mijn ding.

Heb daarom besloten een Voron 2.4 te bouwen.
Wilde eerst een HevOrt bouwen, maar die gaan echt te ver boven de 1000 euro. (eerder 2K)
En voor de Voron heb ik al een hoop onderdelen, wat aanzienlijk scheelt in kosten.

Als de Pi binnen is, mijn oude printer die ik afgelopen paar weken helemaal opnieuw heb opgebouwd kan die mooi beginnen met onderdelen printen voor de voron. *O*

Eens kijken of hij na 2 jaar stilstaan in de schuur nog betrouwbaar is :X
Je weet dat je voor 300 euro minder ook een kit kunt bestellen van de Prusa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Shapeshifter schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Je weet dat je voor 300 euro minder ook een kit kunt bestellen van de Prusa?
Ik zou voor dat bedrag denk ik een mooie gewone Hevo bouwen. Een printer waarvan de Z-as alleen rustig naar beneden beweegt staat best wel hoog op mijn lijstje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik raad een HEVO af (tenzij je budget heel krap is)...

Stalen buizen zijn vaak krom, of buigen onder het gewicht van je hotend/y carriage.
Koolstofbuizen zijn een ramp en gezondheidsrisico (buizen glad schuren kan maar is een hoop moeite), daarbij duur (buizen, geleiders)
Bijna geen installatie videos/instructies, er zijn zoveel mods dat je door de bomen het bos niet meer kan zien.
Lineaire rails zijn aanzienlijk goedkoper geworden, je kan beter een ontwerp kiezen die dat ingebouwd heeft, dan het later aan het HEVO ontwerp plakken.
Geen goede ondersteuning voor ABS/enclosure (maar wel vierkant, dus zou je zelf kunnen ontwerpen).

Daarbij, de beste persoon heeft al aangegeven dat ie een aantal onderdelen voor een Voron 2.4 al heeft liggen, en graag beter ABS wilt kunnen printen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Eerste callibration cube van de MK3S+ (Real Filament PETG, met standaard Prusament PETG settings in prusaslicer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWilBw49tbyO0uFQpx_r9ZHryI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dD2tzPVg4jqOiOp35zd7eNa4.jpg?f=fotoalbum_large
Kan er mee door :P

Printjes zien er erg netjes uit to nu toe. Hij mag blijven :P

Humankind… be both.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Spike_wolf schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:12:
Eerste callibration cube van de MK3S+ (Real Filament PETG, met standaard Prusament PETG settings in prusaslicer)
[Afbeelding]
Kan er mee door :P

Printjes zien er erg netjes uit to nu toe. Hij mag blijven :P
pffft, showoff

* ocf81 is even heel jaloers ;)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@ManIkWeet
Ik zie er wel een mooie uitdaging in. Ik zou hem trouwens met lineaire rails maken opv stalen buizen.

Ik ben nu met de AM8-blv bezig en dat is ook al een draak kwa uitzoekwerk.

En zoals mijn Vader zegt: "soms is de reis belangrijker dan de bestemming" :)

[ Voor 17% gewijzigd door jbhc op 21-01-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:53:
@ManIkWeet
Ik zie er wel een mooie uitdaging in. Ik zou hem trouwens met lineaire rails maken opv stalen buizen.

Ik ben nu met de AM8-blv bezig en dat is ook al een draak kwa uitzoekwerk.

En zoals mijn Vader zegt: "soms is de reis belangrijker dan de bestemming" :)
Jouw vader is een wijs man :+
Ik heb inderdaad veel geleerd van mijn HEVO :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

* Steef schuift aan

Na jaren printen en spelen met steeds iets grotere printers gebruik ik het spul inmiddels zo veel voor de hobby dat het tijd is voor de volgende stap op de ladder.

Na een Malyan M200 en een Ender 3 ben ik nu bezig met sourcen van een Voron V1.8 :)

Ik heb gesnuffeld naar andere CoreXY machines, maar dit lijkt een mooie balans. De Voron 2.4 en HeVORT zien er ook zeer leuk uit, maar die kwamen budgettair toch wel stevig uit. Vooral het bed mechanisme van de HeVORT ziet er leuk uit, met mogelijke uitstapjes naar écht 3D printen.

Maar de euro's winnen het, al met al zal de V1.8 ook zo tegen de 1k aan gaan zitten.

To be continued!

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Zijn er hier mensen die een oude 3d touch metalen pen sensor gebruiken? Ik ervaar zo nu en dan een afwijking en vraag mij af of ik de enige ben die dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jbhc ik heb wel eens gelezen dat je een bltouch opnieuw kan magnetiseren als je een grote afwijking hebt, misschien dat even proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
ManIkWeet schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:27:
@jbhc ik heb wel eens gelezen dat je een bltouch opnieuw kan magnetiseren als je een grote afwijking hebt, misschien dat even proberen?
Het vreemde is juist dat het af en toe is. Dus ik kan mij niet voorstellen dat dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Het vreemde is juist dat het af en toe is. Dus ik kan mij niet voorstellen dat dat het probleem is.
Mwah 't is een poging waard toch?
Anders weet je in ieder geval wat meer, mogelijk een elektrisch probleem ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh het probleem met het homen van de Z blijft aanhouden, heb nu een single point gedaan zoals ik deed voor ik triple z ging en krijg nog altijd homing failed.

Nu zien ik wel dat op de bl touch het blauwe ledje brand, dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat ie niet homed :'( is normaal de blauwe led moet branden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 23-01-2021 14:14 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:00:
Mmmh het probleem met het homen van de Z blijft aanhouden, heb nu een single point gedaan zoals ik deed voor ik triple z ging en krijg nog altijd homing failed.

Nu zien ik wel dat op de bl touch het blauwe ledje brand, dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat ie niet homed :'( is normaal de blauwe led moet branden :)
Toen ik laatst je filmpje zag, leek het alsof de eerste ronde goed ging, maar daarna niet meer.
Ik vermoed dat ie tussendoor aanpassingen heeft gemaakt, en de tweede ronde gebruikt om de aanpassingen te valideren?
Als dat zo is, heeft ie misschien een beveiliging ingebouwd dat als de afwijking na de aanpassing niet overeenkomt hij zegt dat homing mislukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja dat zou wel kunnen maar zelfs single point zoals ik vroeger deed nam ie niet aan, maar nu met een reboot doet ie alles wel :/

Lijkt wel of duet niet alle waarde in het systeem vernieuwd?! Want voor de power off was de z-offset ook niet (0.70 verschil) aangepast, nu 0.0 verschil :)

Nu de G29 nog goed krijgen, om de 1 of andere reden gaat ie naar x8 y5 :/ terijl ik het volgende heb ingesteld: M557 X10:300 Y40:345 P20:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taT-KNZWAz2V59-uPw_FP-ck6jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PXttTTnM6EmjjSl2Jf8zDPns.png?f=user_large
Ik weet niet welke guide, of versie van RRF je gebruikt, maar uh...
Probeer eens opnieuw te beginnen XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Normaal zou dat RRF3 moeten zijn edit Firmware: RepRapFirmware for Duet 2 WiFi/Ethernet 3.1.1 (2020-05-19b2)

Ik gaan altijd hier kijken https://duet3d.dozuki.com...nt_or_define_probing_grid

[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 23-01-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:14:
Normaal zou dat RRF3 moeten zijn edit Firmware: RepRapFirmware for Duet 2 WiFi/Ethernet 3.1.1 (2020-05-19b2)

Ik gaan altijd hier kijken https://duet3d.dozuki.com...nt_or_define_probing_grid
Tsja, ik weet niet welke bron betrouwbaar is.
Blij dat ik geen RRF heb in ieder geval, wat een geneuzel om niks daarmee zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ok heb nu de P param weggedaan en de S gezet en nu doet ie het ook maar de Y blijft naar 8mm gaan :/ terwijl ik 40 vraag

Edit: WTF
M557 X10:300 Y100:345 P20:20
G29
Nu zit ie wel op mijn bed :/

Edit2: nog iets mis met de x/y start coördinaten wat betrefd de G29
M557 X10:300 Y70:345 P20:20 zit ik wel op het bed :/

Edit3: en daar gaat de Y sensor vlag, gantry went WOOOOOOOEEEEEEEI DOOOOEEEEEI *krak*

[ Voor 60% gewijzigd door Damic op 23-01-2021 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
Zo, ik heb net upgrade afgerond van mijn Prusa MK3s naar een MK3s+. Viel best mee, upgrade uitgevoerd in 2,5 uur of zo. Gelukkig paste alle eigen geprinten onderdelen perfect! :*)

Volgende zaken geupdate: Extruder onderdelen, SuperPINDA probe, IR sensor + kabel, Y-as lagerbeugels en de LCD knop. ;) Oh ja en de printfan vervangen, had van Prusa een nieuwe gehad na enkele malen een print fan error. Draad breuk...

Het extruder gedeelte is eigenlijk het meest veranderd. De PFTE tube moet je ook vervangen in het heatblock, die is iets korter met naar binnen lopende afgeschuinde kanten. De extruder maakt nu bij mij ook minder herrie tijdens het printen. Ik bleek achteraf al een SuperPINDA te hebben, ook de IR sensor was al van het nieuwe type bij mij. Toch beide vervangen en heb die nu dus ook reserve. Ik had achteraf al een onderdelenmix tussen een MK3s en een MK3s+ :P

Reden om de upgrade ook uit te voeren was wat irritant lager geluid als de printbed naar voren komt bij het printen. Dus gelijk de Y-as upgrade uitgevoerd en de 3 lagers flink in de SuperLube gezet. Schijnbaar bij de installatie niet voldoende erin geperst :X Die herrie is nu ook helemaal weg. *O*

Heb nu wel veel reserve schroeven en moeren, in de kit zaten bijna alle schroeven en moeren weer toegevoegd. :)

Net de calibratie afgerond en de MK3s MK3s+ staat alweer te printen... :D

Als de lagers van de X-as herrie gaan maken in de toekomst upgrade ik die ook nog naar een MK3s+. >:)

Verder blij met de update, maar zoals Prusa zelf ook al zegt: als je MK3s nu werkt heb je geen noodzaak om te upgraden naar een MK3s+. :)

Pagina: 1 ... 192 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.