Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnelleD schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:28:
Weet niet -DUS- of de vaste Z as geen problemen zal geven het minste slag op de draad kan voor vroegtijdige slijtage zorgen.
Hier is gisteren de moet van de Z as de geest gegeven doordat er wat slag op de stang zit en deze lijkt ook beschadigd en dat na 25 printjes.
En er zit onderaan zo een metalen flexibel ding.
Bij mij ook al last van slijtage inderdaad, gaat erg snel misschien te hoge snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Mocht dat blijken dan kan ik altijd nog even op zoek naar een kogelomloopspil, maar voorlopig probeer ik het even hiermee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DUS- schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:55:
Mocht dat blijken dan kan ik altijd nog even op zoek naar een kogelomloopspil, maar voorlopig probeer ik het even hiermee :-)
Wat gebruik je nu ? 8mm threaded rot?

Goed smeren helpt al veel natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Gewoon een m8 tapeind. Voor die paar euro wil ik dat wel proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DUS- schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:19:
Gewoon een m8 tapeind. Voor die paar euro wil ik dat wel proberen :-)
Die is ook alweer een stuk steviger dan een m5 draad, ik las ergens dat men rvs draadeind gebruikte met een gewone moer, dat zou nog beter zijn.

Mijn ervaring is dat RVS juist meestal nog zachter is, misschien iemand met kennis van zaken die daar toelichting op kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 21:38
gebruik je RVS draadeind met een RVS moer ? Niet goed tenzij je daar wat kopervet tussen zet anders kon dat wel eens gaan vreten.

Ik wil eigenlijk wel aan de trapeziumdraad maar kleinste is TR8 x 1.5 en 1.5mm spoed is een beetje teveel naar mijn zin, heb liever wat minder.

Ondertussen ga ik voor een 200x200 printer in plaats van de eerder ontworpen 300x300. De I3 Graber maar dan volledig aangepast en perfect passend gemaakt voor 6 mm alu en hier en daar nog wat kleine aanpassingen. Iemand die 2 sets motor en idler carier kan printen en een x-carriage ? Alu plaat wordt waarschijnlijk gefreesd :)

stappenmotoren zijn besteld, RAMPS 1.4 met arduino mega, stepsticks en 128x64 lcd ook onderweg.

Afbeeldingslocatie: http://i1105.photobucket.com/albums/h356/redmer_bootsma/aangepastontwerp_zpsb15c0c84.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door reddo op 06-02-2014 19:13 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02
reddo schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:35:
......
Ik wil eigenlijk wel aan de trapeziumdraad maar kleinste is TR8 x 1.5 en 1.5 spoed is een beetje teveel naar mijn idee, heb liever wat minder.
......
Je kan altijd nog 0.9o stappenmotoren (400steps/rev) gebruiken.

Ik gebruik op beide 3DP's (M8) standalones voor alle assen 0.9o stappenmotoren (42BYGHM808), leadscrew efficiëntie range 20-40% is vergelijkbaar , metrisch, ACME en trapezium)

Tot nu toe geen enkele beperking van ondervonden met A4988 G3D drives, de reserve drv8825's heb ik nog niet getest. Mijn printsnelheid is wel beperkt door de gekochte J-head clonen die het niet bijhouden vanaf 80-120mm/s (budget-ontwerpkwaliteit clones, hopelijk van het weekend tijd om te vervangen door zelfgemaakte fullmetals zodat het wat vlotter gaat, al 2x kleine visgraat tandwiel gebroken op te verafgekoelde smeltkamer in J-head)

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 06-02-2014 20:32 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Laatst online: 05-10 15:23
Me poesje is gelukt ! :P

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0424_zpscce63b10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie zijn weer lekker bezig geweest -DUS- en Quepee! _/-\o_ Meer foto's!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:23
reddo schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:35:
gebruik je RVS draadeind met een RVS moer ? Niet goed tenzij je daar wat kopervet tussen zet anders kon dat wel eens gaan vreten.

Ik wil eigenlijk wel aan de trapeziumdraad maar kleinste is TR8 x 1.5 en 1.5mm spoed is een beetje teveel naar mijn zin, heb liever wat minder.

Ondertussen ga ik voor een 200x200 printer in plaats van de eerder ontworpen 300x300. De I3 Graber maar dan volledig aangepast en perfect passend gemaakt voor 6 mm alu en hier en daar nog wat kleine aanpassingen. Iemand die 2 sets motor en idler carier kan printen en een x-carriage ? Alu plaat wordt waarschijnlijk gefreesd :)

stappenmotoren zijn besteld, RAMPS 1.4 met arduino mega, stepsticks en 128x64 lcd ook onderweg.

[afbeelding]
Ziet er goed uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik ben gestart met het bouwen van een delta printer.
Overigens is dit mijn eerste kennismaking met 3d printers en ben op dit gebied een noob.

Al wel veel gelezen en o.a. op dit forum deel 1 en 2 gevolgd.
Aangezien ik helemaal geen ervaring heb met 3d printers is de informatie voor mij nu nogal abstract maar ik verwacht dat zodra ik daadwerkelijk met de printer werk het e.a. duidelijker voor mij wordt.

Ik hoop dan ook dat ik voor raad en daad bij jullie terecht kan.

Mijn eerste vraag betreft de aanschaf van de 3d printer controller. Ik zag dat RepRapUniverse een Sanguinololu 1.3a DIY aanbied voor 49.95.
Zelf componenten op een board solderen is voor mij geen probleem.
Is een Sanguinololu 1.3a een goed bord om mee te starten of zijn er goede redenen waarom ik deze niet moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja het is een prima bordje om mee te beginnen, ik heb er zelf ook 1. Al denk ik wel dat je voor ietsje meer geld een beter bordje kan krijgen waar meer opties standaard op zitten. Sanguinololu was toen het uit kwam best bang for buck met een aantal beperkingen. Maar tegenwoordig kun je een RAMPS setje voor bijna hetzelfde geld vinden. sterker nog voor die 50 euro kun je een kant en klaar megatronics bordje vinden op ebay als je goed zoekt........

dus eigenlijk is het eind antwoord : het is best duur setje. Ik ga er vanuit dat de stepper drivers er namelijk nog niet bij zitten. Scharrel even een beetje op ebay rond en je vind betere aanbiedingen

just for compare

[ Voor 30% gewijzigd door WeeDzi op 08-02-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Whow... kijk ff een tijdje niet meer in dit topic en er staat kaakverzakkend goed spul tussen.... Sorry, mn printer is sinds de kerstdagen een frustratie magneet geworden, dus heb ik besloten om even niet met dat klote ding bezig te gaan, totdat ik er weer eens zin in heb. Op dit moment voel ik me niet zo masochistisch.. :+

@ Quepee: mooi poesje hoor! :P

[ Voor 7% gewijzigd door FiXeL op 08-02-2014 14:47 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:20
Ik heb de duik in het diepe genomen en de Makerfarm Prusa i3 besteld. Via massdrop €70 bespaard, totaal was €430 en zal nog €100 moeten betalen bij import.

Er zit geen voeding bij, daar moet ik zelf nog voor zorgen. Er is minstens 12V, 16A nodig. Een simpele oplossing is een gewone PC-voeding maar dat is een beetje rommelig omdat daar allemaal overbodige stekkers aan zitten.
Een andere optie is zo'n LED-voeding van ebay, maar dan moet ik zelf met 240V gaan rommelen en dat doe ik liever niet.
Het liefst zou ik een lekker compacte laptop-achtige voeding hebben. Ik heb gehoord dat het mogelijk is om een 203W xbox-voeding te gebruiken. Die geeft 16.5A dus dat is net op het randje. Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand een andere compacte voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je kan gewoon een voeding van ebay halen.....

maar als die stekkers het enige zijn wat je iriteert aan de atx voeding ddan knip je die er toch gewoon vanaf?
het is zowiezo aan te raden als je een atx voeding neemt om meerdere 12V draden bijelkaar te pakken.

er zijn wel filmpjes op youtube hoe je de voeding aan kan pakken naar een labvoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo voeding van ebay stelt echt niks voor zelfs met weinig kennis hoef je daar helemaal niet druk over te maken dat is echt heel eenvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt, hoewel de voeding voor gratis verzenden er wel heel snel was, na 7 dagen al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi WeeDzi, bedankt voor je antwoordt. Je hebt gelijk. Nu ik wat meer specifiek in de materie duik zie ik inderdaad betere aanbiedingen.

Als ik je voorbeeld zie dan hoeft kopen via ebay niet echt een probleem te zijn. Was daar in eerste instantie wel terughoudend in. Ga dus wat verder zoeken voor de electronica.

Kom ik meteen bij het volgende probleem. In bijna alle beschrijvingen wordt een Nema 17 als stepper opgegeven. Nu ik daadwerkelijk aan het zoeken ben voor de steppers blijkt deze omschrijving maar een deel van de specificatie te zijn.
Het geeft alleen de maatvoering van de stepper aan terwijl er tientallen verschillende steppers te krijgen zijn met Nema 17 als vorm factor.

Waar moet ik opletten bij een eventuele bestelling.
Ik heb de volgende specificaties kunnen disteleren maar weet niet of dit goed is.
Nominaal spanning: ca 4 v
Stroom / fase : ca 1 A
Holding torque : ca 4.8 kg-cm

Mocht iemand een type nummer kunnen aangeven dan kan ik dat als referentie aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gaat vooral om de holding torque..... de spec die je geeft is een goede, er zijn nog 2 types met lagere holding torque.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Tom-Z schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 17:01:
Ik heb de duik in het diepe genomen en de Makerfarm Prusa i3 besteld. Via massdrop €70 bespaard, totaal was €430 en zal nog €100 moeten betalen bij import.

Er zit geen voeding bij, daar moet ik zelf nog voor zorgen. Er is minstens 12V, 16A nodig. Een simpele oplossing is een gewone PC-voeding maar dat is een beetje rommelig omdat daar allemaal overbodige stekkers aan zitten.
Een andere optie is zo'n LED-voeding van ebay, maar dan moet ik zelf met 240V gaan rommelen en dat doe ik liever niet.
Het liefst zou ik een lekker compacte laptop-achtige voeding hebben. Ik heb gehoord dat het mogelijk is om een 203W xbox-voeding te gebruiken. Die geeft 16.5A dus dat is net op het randje. Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand een andere compacte voeding?
ik print met el cheapo voeding van 300w en 16A,

zakt beetje ineen (hoor je aan fannetje dat soms beetje terugvalt), maar print gewoon lekker O-)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 22:21:
Hi WeeDzi, bedankt voor je antwoordt. Je hebt gelijk. Nu ik wat meer specifiek in de materie duik zie ik inderdaad betere aanbiedingen.

Als ik je voorbeeld zie dan hoeft kopen via ebay niet echt een probleem te zijn. Was daar in eerste instantie wel terughoudend in. Ga dus wat verder zoeken voor de electronica.

Kom ik meteen bij het volgende probleem. In bijna alle beschrijvingen wordt een Nema 17 als stepper opgegeven. Nu ik daadwerkelijk aan het zoeken ben voor de steppers blijkt deze omschrijving maar een deel van de specificatie te zijn.
Het geeft alleen de maatvoering van de stepper aan terwijl er tientallen verschillende steppers te krijgen zijn met Nema 17 als vorm factor.

Waar moet ik opletten bij een eventuele bestelling.
Ik heb de volgende specificaties kunnen disteleren maar weet niet of dit goed is.
Nominaal spanning: ca 4 v
Stroom / fase : ca 1 A
Holding torque : ca 4.8 kg-cm

Mocht iemand een type nummer kunnen aangeven dan kan ik dat als referentie aanhouden.
De 'holding torque' is een simpele indicatie van hoeveel 'kracht' een motor geeft, en is is de torque die hij kan leveren om hem in dezelfde positie te houden (iets hoger dan de 'drive torque').
Wat ook belangrijk is is de 'detent torque'. Dit is de 'onbekrachtigde torque', door het permanente magneetveld en de ijzerkern. Over het algemeen geld: hoe lager de detent torque, hoe uniformer de 'microsteps' zijn maar hoe minder efficient de motor is (ofwel, hij wordt heet of levert minder 'driver torque' per ampere). Dus voor een hydrid stepper is het altijd een afweging -> hoge printresolutie = hete motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Als de toplaag op de ene plaats te dik is en op andere plaats gaten zijn, wat kan de oorzaak zijn?
De bovenste was eerst en duidelijk teveel filament gesmolten.
Vervolgens voor de onderste extrusie wat geminderd... op de ene plaats nog steeds te veel maar op de andere te weinig toplaag.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FVUARF0l.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door craio op 09-02-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 14:02

databeestje

Von PrutsHausen

craio schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:00:
Als de toplaag op de ene plaats te dik is en op andere plaats gaten zijn, wat kan de oorzaak zijn?
De bovenste was eerst en duidelijk teveel filament gesmolten.
Vervolgens voor de onderste extrusie wat geminderd... op de ene plaats nog steeds te veel maar op de andere te weinig toplaag.
[afbeelding]
Ik had iets vergelijkbaars met ongelijk filament, deze was over een paar meter erg verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben gepakt door het 3d print virus. Ben al een paar maanden rustig aan het inlezen en deze week begonnen aan de bouw (eigen ontwerp, renders/foto's van het ontwerp en bouwproces volgen later!).
Het enige onderdeel dat ik niet zelf ga maken is de extruder.
Het idee van het monteren van de totale cold end + hot end op een bewegende as van de printer staat me niet zo aan dus wil ik een bowden extruder gaan gebruiken. Op deze manier wil ik de hot end en bijbehorende as licht (en dus snel) maken.
Ik heb zelf geen 3d printer, dus is de vraag of een van de tweakers met een 3d printer mij kan helpen aan een setje printed parts voor een Airtrippers Bowden extruder V3? (uiteraard tegen betaling).

Natuurlijk zou je dit ook wel via emakershop oid kunnen regelen, maar het lijkt me wel leuk om het eerst binnen tweakers te proberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Ik wil ze wel printen voor je, Prevt. De Makerbot staat hier weer even voor het printen van mijn eigen onderdelen, die van jou kunnen er wel bij :) Heb wit, rood en zwart ABS liggen en cyaan komt deze week toe.

Heb je de STL's reeds staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou fantastisch zijn! _/-\o_
De STL's heb ik hier vandaan. Ik heb dus nog nooit een 3d print gemaakt, maar als ik het goed begrijp bevat het .SCAD bestand een logische stapeling van alle STL's, zodat die met 1 print mee kunnen?
De kleur maakt mij verder niets uit, esthetiek staat voorlopig nog op de laatste plaats :+
Heb je enig idee wat zo'n printje je gaat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Die feature ken ik persoonlijk niet, daar zal iemand met meer 3D-printing-ervaring je mee moeten helpen. Ik dacht dat SCAD gewoon een open-source modelling tool? Ik heb hier hier ook staan, volgens mij kan je er wel wat kekke dingen aangezien een aantal dingen nog gecompileerd moeten worden. Het zou mij dan ook niet verbazen dat er een mogelijkheid in zit om een STL te exporteren waarmee zoveel mogelijk op het build volume staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Qua prijs dacht ik aan €10, waarvan bijna alles verzendkosten is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had gisteren last van een falende jhead kloon, de kop is uit de houder gedrukt tijdens het printen, temperatuur was veilig onder de 200. Ik ben bang dat ik nu zowel de peek als de kop als afgeschreven kan beschouwen :(
Zou er garantie op de peek zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt zeer schappelijk, alvast bedankt! Ik zal je een pm sturen zodat we dit topic niet verder vervuilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:51:
Ik had gisteren last van een falende jhead kloon, de kop is uit de houder gedrukt tijdens het printen, temperatuur was veilig onder de 200. Ik ben bang dat ik nu zowel de peek als de kop als afgeschreven kan beschouwen :(
Zou er garantie op de peek zitten?
De kop kun je wel weer gebruiken, het PEEK is de falende factor niet het metaal. Je kan wel weer een losse PEEK body halen.... Echter de vraag blijft wat voor schroefdraad er in zit, met name dan even de kwaliteit.

Neu er zit geen garantie op je PEEK, maar goed wie niet waagt wie niet wint. Dus waag er eens een mailtje aan wie weet heb je geluk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Ik heb de launchsite van Layered Prints even aangevuld met een PDF'je met wat meer uitleg: http://www.nikolas.be/layeredprints/producer-info.pdf

Feedback welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
databeestje schreef op maandag 10 februari 2014 @ 08:45:
[...]

Ik had iets vergelijkbaars met ongelijk filament, deze was over een paar meter erg verschillend.
Hm, als dat de oorzaak is, kan ik daar weinig aan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de laatste tijd problemen met het afbreken van het filament terwijl ik de printer niet gebruik. Hij staat dan gewoon niets te doen met de rol er bovenop, de rol kan gewoon vrij draaien. Meestal na 1 dag breekt het filament dan door waardoor ik de kop moet opwarmen, het stukje wat nog in de head zit terugtrekken en opnieuw invoeren. Op zich geen probleem, maar na de 10e keer begint het toch een beetje irritant te worden. Daarnaast gooi ik continu wat filament weg, dat is natuurlijk zonde.

Iemand enig idee hoe dat kan komen?

Ik heb een aangepast Prusa Mendel i2, een foto staat in de startpost. Op de foto niet goed te zien zijn twee houders die bovenop zitten waartussen een rol zit. Op de foto zie je een grote rol welke bijna tegen de bovenkant van de printer komt, maar het gebeurt nu bij een kleine rol welke er minstens 5cm boven hangt. De rol kan gewoon los draaien, maar natuurlijk staat er zoals altijd wel wat lichte spanning op het plastic doordat deze de ronding die het had op de rol wil vormen.

Vermoedelijk heeft het iets met de temperatuur te maken, het kan flink koud worden daar waar de printer staat, richting de 12 graden is niet abnormaal. Als ik in de ruimte ben met de verwarming aan hou ik het normaal op 19 graden, staat de printer aan dan zal dat hoekje waarschijnlijk nog flink wat warmer worden. Het breekt altijd af wanneer ik er niet ben, dus wanneer de printer al minstens 8 uur niet aan heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:30:
Ik heb de laatste tijd problemen met het afbreken van het filament terwijl ik de printer niet gebruik. Hij staat dan gewoon niets te doen met de rol er bovenop, de rol kan gewoon vrij draaien. Meestal na 1 dag breekt het filament dan door waardoor ik de kop moet opwarmen, het stukje wat nog in de head zit terugtrekken en opnieuw invoeren. Op zich geen probleem, maar na de 10e keer begint het toch een beetje irritant te worden. Daarnaast gooi ik continu wat filament weg, dat is natuurlijk zonde.

Ik heb een aangepast Prusa Mendel i2, een foto staat in de startpost. Op de foto niet goed te zien zijn twee houders die bovenop zitten waartussen een rol zit. Op de foto zie je een grote rol welke bijna tegen de bovenkant van de printer komt, maar het gebeurt nu bij een kleine rol welke er minstens 5cm boven hangt. De rol kan gewoon los draaien, maar natuurlijk staat er zoals altijd wel wat lichte spanning op het plastic doordat deze de ronding die het had op de rol wil vormen.

Vermoedelijk heeft het iets met de temperatuur te maken, het kan flink koud worden daar waar de printer staat, richting de 12 graden is niet abnormaal. Als ik in de ruimte ben met de verwarming aan hou ik het normaal op 19 graden, staat de printer aan dan zal dat hoekje waarschijnlijk nog flink wat warmer worden. Het breekt altijd af wanneer ik er niet ben, dus wanneer de printer al minstens 8 uur niet aan heeft gestaan.
PLA is gewoon erg bros, Ik heb dit vaak ook,
Dit komt ook waarschijnlijk door uw temperatuur,
Ik had dit in de zomer bijna nooit, maar nu in de winter is het ook zo goed als dagelijks,

Bij mijn ABS heb ik dit nooit.

Dit kan ook afhangen van leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem SKYRE, echt precies zoals je het omschrijft. Meestal breekt het bij mij snachts dus de volgende ochtend weer een gebroken stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Arduino, ramps1.4, 5 st A4988 met koelblokkies, 12864 grafisch lcd scherm en kabels binnen (en al werkend met Marlin)
Afbeeldingslocatie: http://www.dhresource.com/albu_511058131_00-1.200x200/1pcs-mega-2560-r3-1pcs-ramps-1-4-controller.jpg
Steppermotoren onderweg
Tekeningen voor het snij/freeswerk gereed.. ff een plaat alu kopen en afspraakje met collega maken die achter de freesbank staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:30:

Nog maar 1 keer gehad hier, en dat was toen de filament onder enige spanning de nacht heeft doorgebracht, en als ik zo verhalen hier nu zo hoor dan zou ik denken dat het combi is van warmteverschil en onder spanning staan door de filament houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Ik wil mijn onderdelen gaan printen voor mijn Prusa. Ik dacht aan 50% infill, .27mm layer height en 3 shells? Is dat een beetje gangbaar? Wat zouden jullie nemen als feedrate (mm/s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:25:
Ik wil mijn onderdelen gaan printen voor mijn Prusa. Ik dacht aan 50% infill, .27mm layer height en 3 shells? Is dat een beetje gangbaar? Wat zouden jullie nemen als feedrate (mm/s)?
Ik heb nu reserve onderdelen op 35% infill dat zou meer dan genoeg moeten zijn, prusa zelf print geloof ik op 0,30mm en 0,66 width , als je de onderdelen uit github bouwt met openscad moet je even de opties aanpassen van layer height en extruson width in de configuration file, anders heb je kans dat sommige delen niet passen. Ik had 30mm/s als snelheid, maar mijn printer is dan ook niet super stabiel, de makerbot zou veel sneller moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Ik heb uit OpenSCAD een STL geëxporteerd en pas dan die dingen aan bij het maken van de .gcode met ReplicatorG, ik neem aan dat dat evenwaardig is? Of niet? Ik heb nl. 0,0 ervaring met OpenSCAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De scripts van prusa passen aantal waardes aan op basis van de configuration file, deze neemt die ook mee met de stl uiteraard, bedoeling is dat je dan die waardes ook gebruikt in je slicer.

Belangrijkste zijn denk ik

layer_height = 0.2;
width_over_thickness = 2.2;

zoek even naar het bestand configuration.scad of configuration.scad.dist en rename die. Staan nog meer opties in die handig kunnen zijn o.a. of het om een box of single plaat gaat

P.s. lukt het jou om de x-carriage te exporteren uit de scad? Elke keer als ik x-carriage.scad open crashed openscad

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Heb ik geen problemen mee? Wil je dat ik hem exporteer als STL voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:46:
Heb ik geen problemen mee? Wil je dat ik hem exporteer als STL voor je?
Weird, denk voor ik het je vraag probeer ik het nog eens en nu werkt het wel 8)7 Niet nodig meer dus :) gelijk snel een export gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Ik heb ook mijn .x3g-bestand voor de Makerbot gemaakt :) Morgen mijn filament bij het Kialapunt ophalen en dan nieuwe Kapton leggen...klotewerk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Kleine aanpassing heb de hot ends wat dichter bij gemaakt en het geheel meer in de X- zodat ik minder mm printbed verlies.

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0435_zps1b32a0c2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_

Meer kan ik er niet over zeggen, dit ziet er top uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Held! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ctrlaltdelbe schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 00:01:
Ik heb ook mijn .x3g-bestand voor de Makerbot gemaakt :) Morgen mijn filament bij het Kialapunt ophalen en dan nieuwe Kapton leggen...klotewerk :+
Kapton is overrated

@quepee

nice man! zelf gefreest of 3dfreesbankje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboticPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 11:34
Ik vroeg me af of ik hier ook terecht kan met vragen over mijn eigen ontwerp?
Ik en een maat van me willen namelijk ook een 3D printer maken alleen
willen hem zelf ontwerpen omdat onze opleiding mechatronica is lijkt ons
dat een leuk idee.

Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-10 21:11
Ja dat kan je hier prima vragen.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57
Vandaag mijn eerste 3d printje opgehaald, geprint via 3DHub. Ik moet zeggen, wat jullie uit jullie makerbots kunnen trekken is werkelijk briljant!

Nee ik heb zelf geen printer, maar wel in Solidworks het design gemaakt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Quepee
WeeDzi schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:27:
[...]

Kapton is overrated

@quepee

nice man! zelf gefreest of 3dfreesbankje?
Heb een paar kleine dremels :P

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0436_zps532a566d.jpg

Verwijderd

NASA belde net, ze willen hun mini-ruimteschip terug 8)

• craio
Op massdrop (iemand had eerder in dit topic aangegeven hier zn 3dprinter te kopen) 56$ incl shipping voor 5x deze motor:
Specs

Step Angle Accuracy: ±5%(full step, no load)
Resistance Accuracy: ±10%
Inductance Accuracy: ±20%
Temperature Rise: 80C deg Max.(rated current, 2 phase on)
Ambient Temperature: -10 C ~ +50 C
Insulation Resistance: 100MΩ Min.500VDC
Dielectric Strength: 500VAC for one minute
Shaft Radial Play: 0.02Max.(450 g-load)
Shaft Axial Play: 0.08Max.(450 g-load)
Certified CE and RoHS

More Specs

Mechanical Specs
Frame size 42 x 42mm
Body length 47mm
Shaft diameter Φ5mm
Shaft length 19.5mm
Double D-cut length 19.5mm
Number of Leads 4
Lead length 225mm

Technical Specs
Step Angle 1.8°
Step Accuracy 5%
Holding Torque 59Ncm(83.6oz.in)
Rated Current/phase 2.0A
Phase Resistance 1.4ohms
Voltage 2.8V
Inductance 3.0mH±20%(1KHz)
Weight 400g
Klinkt interessant? Die dingen wegen wel 120g meer dan m'n huidige steppers...
nice wij hebben hier 3 fehlman pico's staan. Helaas vaak vol met matrijzen en niet helemaal mijn expertise dus ik kan er helaas niet echt mee omgaan.... :D

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-10 15:35
iemand die weet welke nema motor as 3mm heeft? heb hier stuk of 10 couplings :) en zonde om ze niet te gebruiken

Kent iemand overigens Robotdigg?

[ Voor 13% gewijzigd door Icekiller2k6 op 13-02-2014 17:31 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

nee das voor mij een nieuwe maar zeker interessant :) jammer dat hier de verzendkosten waarschijnlijk vrij hoog zijn. Maar goed ik zet em in mijn favos

Verwijderd

WeeDzi schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 20:18:
nee das voor mij een nieuwe maar zeker interessant :) jammer dat hier de verzendkosten waarschijnlijk vrij hoog zijn. Maar goed ik zet em in mijn favos
Die is interresant kan helaas de verzendkosten niet zo snel terug vinden,

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Daar heb ik vandeweek ook besteld. Je moet ze na je bestelling een mailtje sturen met je adres en dan krijg je een mailtje terug met hoeveel verzendkosten je betaald en een paypal adres om het geld heen te sturen. Ik betaalde 7USD verzendkosten voor:

- 12x pulley
- 5m timing belt open end
- 2x 200mm timing belts
- 6x linear lagers 6mm
- 2x flexibele couplings
- zakje pulley boutjes

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Lol stat onder nieuws mja daar had ik het niet gezocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo dat is goed te doen die verzendkosten bij robotdigg, zeker met zulke nette prijzen qua filament!

Waarschijnlijk hier ook al eens voorbij gekomen, maar ook een aanrader voor 3d printer elektronica:
banggood.com. Op de naam na een prima DealExtreme kloon, geen shipping costs. Complete elektronica set (Arduino mega, RAMPS 1.4, 4 stepper drivers, en een heated bed voor ca. 40 euro :) )

Overigens, weet iemand waar ik zoiets hier in Nederland kan halen? Heb bij de lokale Gamma en ijzerhandel al gekeken, maar zoiets simpels als een kabelbeschermer lijkt niet meer hip te zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je standaard elektronica winkel heeft dit wel liggen...... zelfde als bijv krimpkous dat vind je ook niet in de gamma. Eigenlijk vind je in de gamma niets.

ik vind het van robodigg ook wel grapping dat ze je dit aanbieden :D
http://www.robotdigg.com/...-Filament-Production-Line

ff een quotje van de website over de verzendkosten..... voor filament dus niet echt uitkomst

To accomplish a Filament Order we suggest you Combine Order with other items or at least 15 Rolls filament only order at a time to save on shipping cost. 15 Rolls the gross weight is 22Kgs, to U.S. as example, shipping cost FedEx/UPS is 132USD.

das dus een 10tje de rol als je 15 rollen koopt

[ Voor 72% gewijzigd door WeeDzi op 14-02-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
http://www.benl.ebay.be/i...ain_0&hash=item35d211d7bb
is zo een peltier goed of?

Zou dan deze kopen:
http://www.benl.ebay.be/i...ain_0&hash=item35c68dbe91

[ Voor 32% gewijzigd door Icekiller2k6 op 14-02-2014 12:54 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Wat is de vraag/toepassing?
Op beide foto's zijn TEC1 12706's

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Als ik me goed herinner gebruikte sommige mensen hem hier om hun bed te verwarmen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
denk het niet......
men gebruikt wel gewoon 6R8 weerstanden maar peltier niet denk ik al zou het wel kunnen denk ik, maar beetje duur voor de toepassing normaal 6R8 weerstandje kost maar 1 a 2 euro en je hebt er 4-6 oid vannodig

http://revk.www.me.uk/2011_06_01_archive.html
http://www.elektronicawer...anden/weerstanden_50_watt

Edit
Bij nader kort onderzoek lijkt het dus wel vaker te gebeuren
http://www.reprap.org/med...atbed_step2.jpg&limit=500

[ Voor 19% gewijzigd door WeeDzi op 14-02-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Duur? 9 peltiers = 20 euro = 2,22 euro per stuk.... + geduld van leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
dus... :) bestellen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
http://gcodeprintr.dietzm.de/

Voor je printer aan android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
das aan jou :) ik heb een MK2a en die bevalt met prima die heeft voor mijn gevoel een wat uniformere warmte afgifte. Maar daar zit je vast aan bepaalde afmetingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je een peltier gebruiken? Een enorm nadeel lijkt me dat een peltier aan de andere kant koud zal worden waardoor je last van condens kunt krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14

P91

Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 16:10:
Waarom zou je een peltier gebruiken? Een enorm nadeel lijkt me dat een peltier aan de andere kant koud zal worden waardoor je last van condens kunt krijgen...
Dat lijkt mij ook. Daarnaast kun je, als je weerstanden gebruikt, deze over je plaat spreiden zodat de warmte bij voorbaat al beter verdeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Mja, ipv meerdere weerstanden gebruik je dan meerdere peltiers.
Mss als je waterkoeling gebruikt voor je hotend, kun je de andere zijde van de peltier gebruiken om het water te koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

craio schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:43:
Mja, ipv meerdere weerstanden gebruik je dan meerdere peltiers.
Mss als je waterkoeling gebruikt voor je hotend, kun je de andere zijde van de peltier gebruiken om het water te koelen...
Voor een heatbed heb je al snel een paar 100 Watt nodig. Waar moet je al die 'koude' laten? Niet in je hot-end... Je water zal dan bevriezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelblokje en een watergootje :)

bovendien wordt de koude kant niet zo koud als je hem niet aan een groter oppervlak vastmaakt dan overstemd de warmte gewoon (of is het andersom?).Dit benadeeld de effectiviteit van je peltier volgens mij behoorlijk.

zal echt wel een reden zijn dat meerdere mensen gewoon voor weerstanden enof heatbed gegaan zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Voor peltier kijk eens naar de datasheet (zie vorige posting), delta T (max 68 graden voor dit type) relatie versus Qcmax (watt), je hebt al snel een cascade nodig en een stevige ventilatie aan koude zijde, zeker voor ABS zal het niet zonder cascade gaan.

Wat basisuitleg voor koeling, voor verwarming kan ik zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Ik zal nog wat foto's online gooien van hoever ik nu ben met mijn printer, maar ik heb even een vraagje mbt de voeding.

Ik gebruik nu een aangepaste PC voeding, maar wil deze vervangen voor een Hype Powerhouse 350 voeding aangezien ik die via mijn zwagers modelbouw winkel kan krijgen.

Echter, deze geeft 13.8 volt ipv 12 volt. Zou dat problemen kunnen gaan opleveren (Ramps? of heatbead?)

Het gaat om deze (Ik weet niet of zo linken is toegestaan, zo niet, excuses)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ik ben geen electronica expert, maar mij lijkt het niet goed, al je motorenngaan sneller draaien dan bedoeld. Plus alles wordt net iets warmer. De echte electro specialisten zullen wel uitsluiting geven.

Kort door de bocht, mij is altijd bijgebleven, v moet correct zijn, a maakt niet uit,

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ik denk niet dat het iets zal uitmaken.
De stepperdrivers kunnen tot 35V verdragen.
De arduino verdraagt tot 20V (aangeraden <= 12V, maw dc converter wordt warmer)
Op en webpagina van de ramps:
Maximum Input Voltage
Power Supply without diode

There are three limiting factors to the maximum voltage that you can put into the RAMPS:

The Arduino Mega maximum input voltage
Filtering capacitor maximum voltages
PTC fuse maximum voltages

First, the 1N4004 diode connects the RAMPS input voltage to the Arduino Mega which has a recommended maximum input voltage of 12 volts. If your board does not have this diode soldered in (or if you cut it), you will need to power the Mega through the USB connector or through a separate 5v line, but this allows a higher RAMPS voltage.

Second, most boards use 25v or 35v aluminum electrolytic capactors (C2, C3, C4, C6, C7, C9, and C10). To be safe, you should only go to half of your rated maximum voltage -- thus if your board has 35v capacitors (code VZA) then you should use a maximum input of 17.5v. The absolute maximum voltage is determined by the pololu servo drivers, which themselves are limited to 35V.

Third, the MF-R500 (5A) PTC fuse is rated to 30V and the MF-R1100 (11A) PTC fuse is rated to 16V. They will need to be replaced with real fuses.
Power Supply with diode

If your board has a 1N4004 diode soldered in, do not apply more than 12 V to it. Original flavor Arduino Mega are rated to 12 V input. While Arduino Mega 2560 can take 20 V, it is not recommended.
Dus samengevat denk ik niet dat die 2V meer kwaad kan. (in de veronderstelling dat je een mega2560 etc hebt).

[ Voor 3% gewijzigd door craio op 15-02-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azz_kikr schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:09:
maar mij lijkt het niet goed, al je motorenngaan sneller draaien dan bedoeld.
Wat? Het zijn stappenmotoren...
-DUS- schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 08:57:
Ik zal nog wat foto's online gooien van hoever ik nu ben met mijn printer, maar ik heb even een vraagje mbt de voeding.

Ik gebruik nu een aangepaste PC voeding, maar wil deze vervangen voor een Hype Powerhouse 350 voeding aangezien ik die via mijn zwagers modelbouw winkel kan krijgen.

Echter, deze geeft 13.8 volt ipv 12 volt. Zou dat problemen kunnen gaan opleveren (Ramps? of heatbead?)

Het gaat om deze (Ik weet niet of zo linken is toegestaan, zo niet, excuses)
Nee, het zal niets uitmaken. Je heatbed en hot end zullen iets sneller opwarmen, maar 14 Volt lijkt me geen enkel probleem. Helemaal niet voor de stappenmotordrivers (ik draai zelf alles op 28 volt, maar het heatbed en hotend zijn wel daarvoor aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
WeeDzi schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:40:
volgensmij kan RAMPS een ingangs spanning aan van 18V als ik me niet vergis.
Nou, ik ben er inmiddels al achter dat mijn bord van Taurino.cc is, en dat deze tot 35 volt kan hebben. Dus 13.8v is geen probleem.

Ik dacht alleen al tegen ene probleem aan te zijn gelopen vanmiddag. Ik had snel even de X/Y/Z motoren aangesloten om te kijken of alle drie de assen werkten. Ik kwam er achter dat alle motoren alleen in de + richting bewogen, maar niet in de - richting... Dus ben ik drie kwartier bezig geweest alles te controleren en na te kijken, maar ik kon maar geen oorzaak vinden.. Dus ikke balen..

Zit ik net in de auto om nog even wat bekabeling te halen, en ga ik nog eens langs alle onderdelen in mijn hoofd om na te gaan hoeveel meter kabel ik nog nodig heb.. motors.. heatbed.. endstops.. hotend...

Euh.. endstops?? Och, die zaten helemaal niet aangesloten...!! Hij denkt dus dat die continu getriggerd worden... Lekker lomp...

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2cp9qti.jpg

Dus ja, probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
De Molex connector voor het hbp van mijn M2 blijft toch een zwak punt en is wederom doorgebrand.
Voorlopig opgelost door een tip van een forumlid.

Afbeeldingslocatie: http://i357.photobucket.com/albums/oo17/vliegvissers/DIY3D/WP_20140208_0182.jpg
...voedingsdraden aan de onderkant van connector vastgesoldeerd...

Afbeeldingslocatie: http://i357.photobucket.com/albums/oo17/vliegvissers/WP_20140215_0061.jpg
... en meteen vanmiddag getest ...

Afbeeldingslocatie: http://i357.photobucket.com/albums/oo17/vliegvissers/WP_20140215_0081.jpg
...tja wat moet dat nou zijn? een lampekap in een lampje? en dan op z'n kop . :) 8)7

Naja..ben weer "up and running" ...

[ Voor 5% gewijzigd door DIY3D op 16-02-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna klaar met het printen van broertje van mijn prusa i3, is de laatste box variant uit de github van prusa, x-carriage is heel anders weet niet zo goed hoe ik daar de gt2 belt moet bevestigen.

Weet iemand dat toevallig?

En weet iemand een goede fan mechanisme voor de prusa i3 single plate, want ik heb nu diverse geprobeerd maar geen van alle werken goed eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Zoals beloofd, hierbij weer wat foto's van de voortgang. ik ben inmiddels al wat verder, maar dit zijn de meest recente foto's.

Als het te veel foto's zijn, laat even weten, dan hou ik het de volgende keer wel bij links :)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/w06f6h.jpg

Een close-up van van de Y motor mount en de geleider hoek. Zoals ik al eerder vermelde heb ik alles in PLA geprint wat ik niet had moeten doen. dit kraakt en resoneert ontzettend en breekt bij de minste afwijkende beweging af. Dus zodra ik hem werkend heb print ik eerst alles nog eens in ABS.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/35jbk2v.jpg

De X motor mount en X idler. Zelfde probleem met het PLA. mischien slecht te zien iop de foto, maar boven de twee stalen assen heb ik al aardig wat secondelijm moeten gebruiken om de lagen weer te hechten. Gevolg; er lijk nu te veel flexibiliteit te zitten tussen de X motor mount links en X Idler rechts waardoor ik het idee heb dat bij snelle Y bewegingen de idler achter achter kan blijven op de motor mount... Dus die moeten zeker vervangen worden door ABS.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1zr0z9z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/28jvct5.jpg

Close up van een hoek. Is steviger dan ik verwacht.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/nmjfd5.jpg

De installatie van de Z Motor, assen en bed. Ik heb deze inmiddels al draaiende gehad en kwam er achter dat het koppelstuk tussen de motor en tapeinde snel loslaat waardoor het tapeind naar onder wordt gedrukt. Het tapeind is nu dus al een beetje verbogen :-( dus die moet ik zoiezo al vervangen..

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/14sjcdc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/25pmrlc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/egr6g8.jpg

Ik ben nu de boel aan het aansluiten en aan het testen. To be continued :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Erg Mooi !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-10 21:11
Nee is juist leuk om foto's te bekijken. Zolang het geen 40 hi res foto's zijn kan het prima, anders is het niet meer te doen voor de mobiele kijkers.

Ziet er zeer solide uit. Misschien eens kijken naar de temperatuur waarop je print? Dit kan er ook voor zorgen dat de lagen niet goed hechten.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DUS- schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:36:
Zoals beloofd, hierbij weer wat foto's van de voortgang. ik ben inmiddels al wat verder, maar dit zijn de meest recente foto's.

Als het te veel foto's zijn, laat even weten, dan hou ik het de volgende keer wel bij links :)

[afbeelding]

Een close-up van van de Y motor mount en de geleider hoek. Zoals ik al eerder vermelde heb ik alles in PLA geprint wat ik niet had moeten doen. dit kraakt en resoneert ontzettend en breekt bij de minste afwijkende beweging af. Dus zodra ik hem werkend heb print ik eerst alles nog eens in ABS.

[afbeelding]

De X motor mount en X idler. Zelfde probleem met het PLA. mischien slecht te zien iop de foto, maar boven de twee stalen assen heb ik al aardig wat secondelijm moeten gebruiken om de lagen weer te hechten. Gevolg; er lijk nu te veel flexibiliteit te zitten tussen de X motor mount links en X Idler rechts waardoor ik het idee heb dat bij snelle Y bewegingen de idler achter achter kan blijven op de motor mount... Dus die moeten zeker vervangen worden door ABS.

[afbeelding]

[afbeelding]

Close up van een hoek. Is steviger dan ik verwacht.

[afbeelding]

De installatie van de Z Motor, assen en bed. Ik heb deze inmiddels al draaiende gehad en kwam er achter dat het koppelstuk tussen de motor en tapeinde snel loslaat waardoor het tapeind naar onder wordt gedrukt. Het tapeind is nu dus al een beetje verbogen :-( dus die moet ik zoiezo al vervangen..

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ben nu de boel aan het aansluiten en aan het testen. To be continued :)
Ziet er super uit. ^^

Was ook al een tijdje van plan om iets zoals jou te maken met mijn onderdelen van mijn Prusa i3 makerfarm,

Makerfarm is best goed, aleen vin ik hem wat teveel trillingen hebben aka lawaai.
Ook kan het met zo een design als de jouwe wel wat rapper vermoed ik.

Ben benieuwd voor als ie af is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
-DUS- schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:36:

... Als het te veel foto's zijn, laat even weten, dan hou ik het de volgende keer wel bij links :)
Wat mij betreft ..laat maar komen. Leuk om te zen hoe het project vordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
-DUS- kwijl kwijl kwijl hier :9~ mooi zeg laat maar komen ben benieuwd hoe hoog je kan printen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Iemand die voor me in goede kwaliteit ABS een x-end motor, x-end idler en x-carrier + Y-belt houder van een I3 kan printen ?? Tegen vergoeding natuurlijk. Locatie Sneek

Rest van de printed parts heb ik niet nodig, wordt een alu special met 200x300 printbed, gebaseerd op een GraberI3 maar dan aangepast voor 6 mm aluminium en hier en daar wat veranderd.

Afbeeldingslocatie: http://i1105.photobucket.com/albums/h356/redmer_bootsma/200x300-2_zps073aa5ce.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door reddo op 17-02-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91

P91

@-DUS-
Jij had je profielen van motedis toch? Ik ben ook van plan ze daar te bestellen. Hoe nauwkeurig zijn ze gezaagd? En heb je evt een foto van een gezaagde kant? (als het niet teveel moeite is :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
P91 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:15:
@-DUS-
Jij had je profielen van motedis toch? Ik ben ook van plan ze daar te bestellen. Hoe nauwkeurig zijn ze gezaagd? En heb je evt een foto van een gezaagde kant? (als het niet teveel moeite is :P)
Ze zijn redelijk nauwkeurig afgezaagd. Ik heb alleen onderstaande foto's van de zaagkant.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/wipvq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/etbi35.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91

P91

-DUS- schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:22:
[...]

Ze zijn redelijk nauwkeurig afgezaagd. Ik heb alleen onderstaande foto's van de zaagkant.

[afbeelding]

[afbeelding]
Dankje dat ziet er redelijk netjes uit. Zo te zien hebben ze een zaag specifiek voor aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
reddo schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:19:
Iemand die voor me in goede kwaliteit ABS een x-end motor, x-end idler en x-carrier + Y-belt houder van een I3 kan printen ?? Tegen vergoeding natuurlijk. Locatie Sneek

Rest van de printed parts heb ik niet nodig, wordt een alu special met 200x300 printbed, gebaseerd op een GraberI3 maar dan aangepast voor 6 mm aluminium en hier en daar wat veranderd.

[afbeelding]
Ik doe donderdag normaal gezien de dingetjes voor prezt op de post, die van jou kunnen er wel bij. Bezorg je mij even de .STL-bestanden? Dan kan ik kijken wat ik voor je kan doen, ik stuur ze wel op :) Ik vraag niets voor het printen zelf (enkel materiaal en dat is 2x niets) dus dat moet best lukken.
Pagina: 1 ... 20 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.