Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Yes het pakje is binnen kunnen eindelijk verder.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/20zpvyp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 14:34
Een snoepjesprinter? :9

Mijn DXF voor het Prusa i3-frame is inmiddels onderweg naar de jetcutter en wordt daarna voorzien van een zwarte poedercoating :*) Beiden gratis en voor niets O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:33
Oei oei oei mooi mooi, ik zit ook te wachten op me 3 nieuwe stepper motors dan kan ik ook weer verder :D

Heb nu iig reserve parts genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0405_zps7750038c.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Quepee op 29-01-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeh jullie hebben weer mooie spulletjes _/-\o_

Vroeger waren we blij met Lego, nu met nozzle's en printen we het zelf 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Quepee schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:15:
Oei oei oei mooi mooi, ik zit ook te wachten op me 3 nieuwe stepper motors dan kan ik ook weer verder :D

Heb nu iig reserve parts genoeg.

[afbeelding]
Gesourced in China? :) En welk soort extruder bouw je daar precies mee?

[ Voor 6% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 29-01-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
ctrlaltdelbe schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:25:
[...]

Gesourced in China? :) En welk soort extruder bouw je daar precies mee?
Paar avondjes beunen ;) ik ben een dual direct extruder aan het maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Quepee op 29-01-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Zelf geCNC'd?
EDIT: oe, dual extruder, interessant, ik wil op mijn i3 ook een dual extruder zetten en ik zit voorlopig naar deze te kijken: http://www.thingiverse.com/thing:201184

[ Voor 34% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 29-01-2014 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb daar ook naar zitten kijken, maar het printoppervlak is al zo beperkt en door een dual extruder gaat er weer een paar cm af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Is het verstandiger om te beginnen met een single extruder en dan te upgraden naar een dual extruder? Of maakt het eigenlijk niet uit waarmee je begint?

Ik denk dan voornamelijk aan eventuele firmware-aanpassingen die nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Kwa firmware stelt het als het goed is niet zo veel voor (ben daar nog niet aan toe).

Wat ik mooi vind aan dual is dat je je support met oplosbaar pva kan printen, verschillende kleuren vind ik niet zo interessant.

als ik jouw was ging ik meteen voor dual extr. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Ja, ik wil hoe dan ook ooit dual extruder gaan om PVA te gaan printen voor de support structures. Ik heb net zitten kijken in RepRapMagazine en daar staat heel mooi in hoe je een dual extruder bouwt met twee J-Heads, dus daar ga ik voor :) Bedankt voor het extra duwtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom staat er geen linkje naar RepRapMagazine in de OP ctrlaltdelbe? :P

Wist van het hele magazine het bestaan niet af, gelijk ff downloaden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ctrlaltdelbe schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:46:
Is het verstandiger om te beginnen met een single extruder en dan te upgraden naar een dual extruder? Of maakt het eigenlijk niet uit waarmee je begint?

Als het goed is zal het niet zoveel extra afstellen meebrengen, retract kan een aandachtspunt zijn en inderdaad je print oppervlak word kleiner. Je hebt wat weer points of failure waar het mis kan gaan.

Dus ja keuze maken, in principe kan je later altijd redelijk makkelijk wisselen, alleen misschien handig om besluit te nemen voor je aankopen dat het allemaal gelijkwaardig materiaal is. Word er wel wat duurder op natuurlijk, 1 extra hotend, extra stepper motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:57:
En waarom staat er geen linkje naar RepRapMagazine in de OP ctrlaltdelbe? :P

Wist van het hele magazine het bestaan niet af, gelijk ff downloaden :Y
Dat doe ik na mijn examens in één keer goed :> Zal dan ook wat nieuwssites toevoegen enzo :)

[ Voor 6% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 29-01-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
ctrlaltdelbe schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:46:

Aanpassingen zijn beperkt, advies starten met 1 head te gebruiken tot deze een goede print en gevoel voor printsettings per object geeft.

Het is alleen zoeken naar een tekenprogramma waarmee je direct de dual-head kunt gebruiken, als je meer dan alleen support wilt printen bijv 2 kleuren wilt printen (object direct met kleur kunnen uitvoeren) of je moet wat omslachtiger 2 aparte STL's maken en weer combineren tot een AMF file in slic3r

Ik ben nog steeds opzoek naar een z'on CAD programma die gelijk kleur en/of materiaal met de STL opslaat (AMF-file export functie)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Iemand een idee wat er mis is met https://github.com/josefp.../master/src/alu-frame.dxf ? Blijkbaar staan de lijnen om het frame eruit te halen niet op die .DXF?

EDIT: lijkt erop dat die laag uitgeschakeld was wit had als kleur 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 29-01-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quepee schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:51:
Kwa firmware stelt het als het goed is niet zo veel voor (ben daar nog niet aan toe).

Wat ik mooi vind aan dual is dat je je support met oplosbaar pva kan printen, verschillende kleuren vind ik niet zo interessant.

als ik jouw was ging ik meteen voor dual extr. ;)
hahaha wel eens gekeken hoe duur dat spul is?? PVA kost ongeveer 100 Euri de kilo en omdat je nogal wat verbruikt als support lijkt het me niet echt feasable voor de thuisdoethetzelfert.....

beter kun je ABS met PLA support printen en het PLA dan gaan oplossen met gootsteen ontstopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
De zaak betaald me filament .. geen probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
WeeDzi schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:09:
[...]
hahaha wel eens gekeken hoe duur dat spul is?? PVA kost ongeveer 100 Euri de kilo en omdat je nogal wat verbruikt als support lijkt het me niet echt feasable voor de thuisdoethetzelfert.....

beter kun je ABS met PLA support printen en het PLA dan gaan oplossen met gootsteen ontstopper.
De prijs is al naar beneden aan het gaan.
Meer multi-head printers gewenst O-)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
In de BOM van de Prusa i3 staat een Mini Hyena, kan ik ook gewoon een MK7 drive gear gebruiken in de plaats? Ik neem aan van wel?

[ Voor 8% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 29-01-2014 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
WeeDzi schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:09:
[...]

PLA lost op in gootsteen ontstopper? Oftewel Natrium Hydroxide? Misschien eens een grap van hebben, ik heb mn strip bad nog staan van het anodiseren. :) Als je nog Natrium Hydroxide in poedervorm nodig hebt, ik heb nog plenty staan... Owja ik heb ook de prijsopgaaf gekregen voor die lineair geleiding.... Daar wordt je niet vrolijk van.... 45 euro voor een karretje en richting de 200 euro voor 800mm geleiding. :(

[ Voor 18% gewijzigd door FiXeL op 29-01-2014 17:58 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58
@Fixel yip..

Ik betaal 12euro voor een wagentje en 500mm = 5-6 euro... hiwin taiwan
15mm rails en wagens ofc...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
http://www.aliexpress.com...s-standard/892890071.html

Attn: We can cut different length, if you need the rail longer or shorter, pls contact us online or by email, thanks for your cooperation.

Helaaaas geen motors binnen vandaag dus niet knutselen :(

[ Voor 9% gewijzigd door Quepee op 29-01-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 18:25:
@Fixel yip..

Ik betaal 12euro voor een wagentje en 500mm = 5-6 euro... hiwin taiwan
15mm rails en wagens ofc...
das niet gek waar kunnen we bestellen??
schrijf mij maar neer voor 2 x karretje en 2 x 50cm

en ja natrium hydroxide lossen wij de PLA bij P. op, onze printers gebruiken namelijk PLA als support materiaal. Een 2x ultrasoon bad is dan wel aan te raden eentje voor oplossen en een voor schoonmaak

[ Voor 23% gewijzigd door WeeDzi op 29-01-2014 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Zeker geen gekke prijs... Kreeg de prijsopgaaf van eriks.nl via mn werk, maar dat is veel te duur voor de hobby. Iig, WeeDzi, ik heb hier nog ruim 400 gram Natrium Hydroxide liggen, dus als je nog wat voor thuis wilt, haal maar op. Denk er alleen wel aan dat je de korrels toevoegd aan water, en niet andersom, omdat de zooi dan samenklontert en door de reactie met het water wordt het warm. (zelfde verhaal met zwavelzuur toevoegen aan water)

Het reservoir met vloeistof moet of PVC, PP of PA zijn, andere kunststoffen zijn niet geschikt. (niet zeker of dit ook voor loog oplossingen geldt, maar voor zwavelzuur oplossingen zijn dit de kunststof reservoirs die je kan gebruiken voor opslag) Glas is iig NOT done, gezien de loog het glas aantast.

[ Voor 25% gewijzigd door FiXeL op 29-01-2014 19:44 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zal er zelf niet snel voor gaan, mijn printer ligt nog steeds uit elkaar :)........
wil straks wel over naar dual extruder, dan maar ff verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ok, mocht je die zooi toch nodig hebben, het ligt hier op de plank. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, eerste postje alhier.

Ik bouw een Mendel90 Sturdy voor zo laag mogelijke prijs.
Zoek dus alle componenten zelf bijeen.

Is er iemand die ervaring heeft met het printen van Mendel stukken.
Ik heb dus niet alle printstukken nodig waardoor een volledige kit bestellen zinloos is.

Zoek iemand die deze in ABS kan printen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ik ben es aan het kijken voor een kleine tantillus te printen. Er kan toch per toeval niemand hier voor een prijsje plexi snijden?? ^^

Kan hem ook printen maar de plexi versie is mooier :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Met een dual extruder kan men dan werken met 3mm filament en op de andere 1.75 ? Denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Met het risico op hoongelach onthaald te worden: http://www.benl.ebay.be/i...ash=item4acf6d78e2&_uhb=1

Die motor heeft een rated voltage van 12V, wil dat zeggen dat ik hem niet kan gebruiken met een 24V voeding? Ik wil deze nl. gebruiken in mijn dual extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

ctrlaltdelbe schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:22:
Met het risico op hoongelach onthaald te worden: http://www.benl.ebay.be/i...ash=item4acf6d78e2&_uhb=1

Die motor heeft een rated voltage van 12V, wil dat zeggen dat ik hem niet kan gebruiken met een 24V voeding? Ik wil deze nl. gebruiken in mijn dual extruder.
Regulatortje ertussen? Volgens mij werkt het (even) maar draait die tegen dubbele snelheid (wat me niet echt gezond lijkt)

[ Voor 9% gewijzigd door SadisticPanda op 29-01-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
azz_kikr schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:26:
[...]

Regulatortje ertussen? Volgens mij werkt het (even) maar draait die tegen dubbele snelheid (wat me niet echt gezond lijkt)
Zoiets dan? http://www.benl.ebay.be/i...ash=item2ebb8a11e3&_uhb=1

Zijn hier mensen die kunnen bevestigen / ontkennen dat het echt de moeite waard is om 24V te gebruiken boven 12V? Ik heb de indruk dat ik dan nogal moet opletten wat ik doe en gezien mijn beperkte electronicakennis begin ik te twijfelen of het wel zo'n goed idee is.

[ Voor 12% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 30-01-2014 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 15:53
azz_kikr schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:16:
Ik ben es aan het kijken voor een kleine tantillus te printen. Er kan toch per toeval niemand hier voor een prijsje plexi snijden?? ^^
Breng een bezoek aan het dichtsbijzijnde FabLab. Daar kan je het tegen materiaalkosten uit de lasercutter halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Laatst online: 06-02 19:51
Whoohoo, net te horen gekregen dat mijn sliderrails binnen zijn bij reprapworld, en dat mijn extrusieprofielen ook onderweg zijn. Dus met een beetje geluk kan ik van het weekend al gaan hobbyen :*)

Foto's volgen natuurlijk !

Edit:
Ook niet geheel onbelangrijk, met de laatste Marlin firmware werkt autobedleveling ook ineens zonder problemen _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door -DUS- op 30-01-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azz_kikr schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:16:

Kan hem ook printen maar de plexi versie is mooier :D
Ik heb er 1 besteld op emakershop.com 1 probleem de verkoper lijkt niet te reageren :'( Ik voel een paypal claim aankomen.

Maar als je de tantillus leuk vind er is ook een t-slot versie die is ook wel mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53

Dogooder

dus...

Hou rekening met het chinese nieuwjaar, heel ebay is dus ongeveer gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dogooder schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:51:
Hou rekening met het chinese nieuwjaar, heel ebay is dus ongeveer gesloten.
Ja lol dat viel me ook al op, echt niet normaal 8) , maar die gast van emakershop is een brit, laatste internet activiteit 14 dagen geleden

Net eindelijk bestelling binnen van rrw, jee samen met eerdere bestelling 123 inkt 1 km aan filament, nu nog printer weer up and running krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DUS- schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:11:
Whoohoo, net te horen gekregen dat mijn sliderrails binnen zijn bij reprapworld, en dat mijn extrusieprofielen ook onderweg zijn. Dus met een beetje geluk kan ik van het weekend al gaan hobbyen :*)

Foto's volgen natuurlijk !

Edit:
Ook niet geheel onbelangrijk, met de laatste Marlin firmware werkt autobedleveling ook ineens zonder problemen _/-\o_
Heb je nog plannen om je ontwerp openbaar te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:24:
[...]

Ja lol dat viel me ook al op, echt niet normaal 8) , maar die gast van emakershop is een brit, laatste internet activiteit 14 dagen geleden
Als het van Greg Colburn is, die kan je wel vertrouwen hoor! Heb al verschillende dingen van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:47:
[...]

Als het van Greg Colburn is, die kan je wel vertrouwen hoor! Heb al verschillende dingen van hem.
Dat weet ik, die is te vertrouwen inderdaad, daar kwam mijn prusa i3 kit ook weg, wat heb je nog meer gehaald bij hem dan :? Heeft alleen kits toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Net wat onderdelen besteld voor mijn Prusa bij Brupje :D Aardige kerel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ctrlaltdelbe schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 00:35:
[...]

Zoiets dan? http://www.benl.ebay.be/i...ash=item2ebb8a11e3&_uhb=1

Zijn hier mensen die kunnen bevestigen / ontkennen dat het echt de moeite waard is om 24V te gebruiken boven 12V? Ik heb de indruk dat ik dan nogal moet opletten wat ik doe en gezien mijn beperkte electronicakennis begin ik te twijfelen of het wel zo'n goed idee is.
Je elektronica is altijd 12V en stuurt altijd 12V naar je steppers naar mijn weten is er geen andere standaard.... je kan een 24V voeding nemen maar er zijn niet veel bordjes die dat aan kunnen sommige kunnen ze tot een volt of 19 aan max maar de meesten minder dus ik zou lekker gewoon12 V nemen 24V is geen meerwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:20
Als ik me het goed herinner was het voordeel van 24V dat dan de Amperes lager werden waardoor je bijvoorbeeld bij je heatbed dunnere snoeren kon gebruiken. Maar lees er nooit meer wat over eigenlijk.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:32:
[...]
Heb je nog plannen om je ontwerp openbaar te maken ?
Op zich niet zoveel problemen mee, maar ik wil 'm eerst zelf opgebouwd hebben om te kijken hoe hij werkt en of er nog aanpassingen nodig zijn. Als ik tevreden ben dan kijk ik wel ff waar ik de files online gooi.

Ik vind het op zich wel tof dat er mensen geintereseerd zijn in mijn ontwerp :*)

Ik zat nog te denken "zou ik het beestje een projectnaam moeten geven gezien andere ontwerpen dat ook hebben?" Dus ik vond onderstaande wel grappig gezien gezien het feit dat ie hoofdzakelijk rood wordt >:)

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2d14b5y.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ctrlaltdelbe schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:58:
Net wat onderdelen besteld voor mijn Prusa bij Brupje :D Aardige kerel :)
Ebay brupje of Bart van ReprapWorld of bij allebij of bijdezelfde...
Maar inderdaad aardige kerel die je altijd wel even wil helpen of advies kan geven, hij huist hier trouwens ook wel eens rond op dit forum

[ Voor 21% gewijzigd door WeeDzi op 31-01-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Yes yes yes yes yes hij werkt eindelijk :) :) :) :)

De E3d doet prima zijn werk van slippend filament ook geen probleem, hopelijk ben ik nu eens voorgoed weg en kan ik starten met de fijnafstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
WeeDzi schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:09:
[...]

Ebay brupje of Bart van ReprapWorld of bij allebij of bijdezelfde...
Maar inderdaad aardige kerel die je altijd wel even wil helpen of advies kan geven, hij huist hier trouwens ook wel eens rond op dit forum
Bart van RepRapWorld. Zijn e-mailadres kwam mij bekend voor en vond hem toen terug in dit topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Zo hier een paar printjes kunnen maken zodat de andere problemen bovenkomen :)

Eerst: de steps die verspringen.
Oplossing: de riem wat minder laten spannen door de metalen veer te plooien
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/fu5clk.jpg

Tweede: blazen onder de kapton tape.
Om de kapton tape te kunnen kleven had ik dreft op de plaat gesmeerd om de tape tegen elkaar te kunnen schuiven.
Had wel kunnen denken dat dit de kleefkracht zou verminderen.
Als men het stuk van de plaat trekt komt de tape los men kan die er wel uitstrijken (de meeste toch) maar tijdens het printen heb je terug de blazen waardoor dit zichtbaar is in de print en het stuk laat kromtrekken.
Dus dat wordt herleven.
Weten er iemand hoe men makkelijk de tape kan kleven en/of zijn er andere alternatieven voor ABS.
IMG]http://i61.tinypic.com/2eltvur.jpg[/IMG]
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/10pmyx1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja ABS glue..... echt al honderd keer voorbij gekomen :) een paar cm ABS oplossen in aceton en dat op je heatbed smeren

Ik zie de meerwaarde van de kapton totaal niet, het is dat ik een rol had gekocht in china voor weinig. Na de eerste print heb ik het er vanaf geklooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Kapton plaats ik door gebruik te maken van Glassex en oud (bank)pas in een aantal stappen met steeds meer druk erover te halen en zo strook voor strook te leggen.

Voor ABS gebruik ik geen kapton, alleen ABS-juice, (wat ABS opgelost in aceton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
...and back in business again!

Dankzij een behulpzaam forumlid _/-\o_ is de defecte connector van mijn Hbp vervangen en staat mijn printer weer lekker te snorren.

Afbeeldingslocatie: http://i357.photobucket.com/albums/oo17/vliegvissers/DIY3D/WP_20140201_003.jpg

... alweer een visje van de bakplaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
WeeDzi schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 20:05:
ja ABS glue..... echt al honderd keer voorbij gekomen :) een paar cm ABS oplossen in aceton en dat op je heatbed smeren
Weet ik maar mogelijk was er ondertussen iets nieuws op de markt.
Dan maar een paar liter aceton bestellen :+

[ Voor 7% gewijzigd door SnelleD op 01-02-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
SnelleD schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 23:36:
[...]

Weet ik maar mogelijk was er ondertussen iets nieuws op de markt.
Dan maar een paar liter aceton bestellen :+
Je zou mijn recept eens kunnen proberen, ik gebruik het voor PLA maar eht zou me niet verbazen als het ook voor ABS werkt. Ik gebruik het rechtstreeks op glas (geen kapton/tape)

- Doe wat witte houtlijm (in water oplosbaar) in een bakje/flesje/plastic spuit.
- Voeg zoveel water toe en roer/schud totdat het lijkt op lichte melk.
- Verwarm het bed, doe wat druppels op een geel vaatdoekje en wrijf een dun laagje op de glasplaat.
- Glasplaat is na paar keer gebruik weer makelijk onder warmwaterkraan schoon te spoelen

Afbeeldingslocatie: http://i357.photobucket.com/albums/oo17/vliegvissers/DIY3D/WP_20131130_0061.jpg
... in water oplosbare houtlijm ...

Let op niet te dikke laag aanbrengen want dan springen tijdens het afkoelen, de stukjes glas van je glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:20
Dat recept heet in de 3dprintwereld PVA juice. Staat ook in de OP.

Ik breng kaptoptape ook met zeepsop en water aan en dan de bankpasmethode om het water en lucht er uit te wrijven. Daarna leg ik hem op het heatbed en verwarm ik hem. En dan met een doek wrijf ik het lucht en het water er via de naden uit.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
DIY3D schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 20:58:
... alweer een visje van de bakplaat :)
Leuk, komt dit van thingiverse etc of eigen ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
craio schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:00:
[...]

Leuk, komt dit van thingiverse etc of eigen ontwerp?
.bmp gevonden op internet, daarna overgetekend in Autodesk Inventor. Vervolgens geschaald > extrude > geconverteerd naar .stl > geprint.
Staat als .stl op thingiverse

http://www.thingiverse.com/thing:228919

[ Voor 7% gewijzigd door DIY3D op 02-02-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Vrijdag zijn de profielen afgeleverd, en Zaterdag de geleiders en overige zaken, dus ik kan aan de slag :)

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/vyy3a9.jpg

Gisteren ben ik maar eens begonnen met de houten onderdelen te schuren en te kleuren. Ik heb er eerst een gespoten maar dat werd niet zo mooi als ik gedacht had, dus uiteindelijk heb ik de onderdelen voorzien van een laag sticker folie.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1yamo4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2hp8491.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/14mrke9.jpg

Nu ben ik bezig met het frame, en staan de printed parts te printen.

Wordt vervolgd... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboticPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 14:18
Welk model ben je aan het bouwen?

Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Ik ben met een eigen ontwerp bezig:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/10o4cgz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboticPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 14:18
Dat ziet er zeer goed uit! Succes ermee

Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Thanks, komt zeker goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit, maar vanwaar de keus om de X-as 'op' de Y-as te monteren? Lijkt me niet bevordelijk voor de snelheid (want meer massatraagheid). Lijkt me beter om 1 van de snelle assen op de Z-as te monteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
-DUS- ik ben jaloers.........gewoon prachtig. :9~

Hieronder mijn filament houder, er kunnen nog wat kleurtjes bij.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/9ier5u.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DUS- schreef op zondag 02 februari 2014 @ 16:52:
Vrijdag zijn de profielen afgeleverd, en Zaterdag de geleiders en overige zaken, dus ik kan aan de slag :)

[afbeelding]

Gisteren ben ik maar eens begonnen met de houten onderdelen te schuren en te kleuren. Ik heb er eerst een gespoten maar dat werd niet zo mooi als ik gedacht had, dus uiteindelijk heb ik de onderdelen voorzien van een laag sticker folie.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nu ben ik bezig met het frame, en staan de printed parts te printen.

Wordt vervolgd... 8)
Houten onderdelen zelf gezaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:14:
Ziet er goed uit, maar vanwaar de keus om de X-as 'op' de Y-as te monteren? Lijkt me niet bevordelijk voor de snelheid (want meer massatraagheid). Lijkt me beter om 1 van de snelle assen op de Z-as te monteren..
Met de gedachte dat als ik straks wat hogere objecten ga printen dat ik dan liever heb dat mijn object stilstaat. Tevens wil ik hierna toch gaan experimenteren met een bowden extruder, dus dan valt de meeste massa toch weg.
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:18:
[...]
Houten onderdelen zelf gezaagd?
Mijn Zwager heeft een CNC portaal, dus die heeft ze voor mij gemaakt :-)

Hier alvast even het onderstel opgebouwd, de top ligt nog los:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ibyekp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
-DUS- schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:39:
[...]

Met de gedachte dat als ik straks wat hogere objecten ga printen dat ik dan liever heb dat mijn object stilstaat. Tevens wil ik hierna toch gaan experimenteren met een bowden extruder, dus dan valt de meeste massa toch weg.

[...]

Mijn Zwager heeft een CNC portaal, dus die heeft ze voor mij gemaakt :-)

[afbeelding]
Goed bezig DUS! Dat wordt een fikse printer ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DIY3D op 02-02-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er schitterend uit -DUS-! Laat zo veel mogelijk foto's zien, volg altijd graag van zulke projectjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Aangezien ik nog maar een beperkte ervaring heb in het printen vraag ik mij af welke de grote verschillen er zijn tussen beide materialen.

Is de ene sterker dan de andere kan men met PLA mooiere prints maken dan met ABS of zit daar geen verschil in.
En welke is beter tegen hogere temperatuur en zonlicht.
enz.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DUS- schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:39:

[afbeelding]
Je T-slots komen die weg bij stappenmotor.nl of direct bij mitsumi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

SnelleD schreef op zondag 02 februari 2014 @ 20:20:
Aangezien ik nog maar een beperkte ervaring heb in het printen vraag ik mij af welke de grote verschillen er zijn tussen beide materialen.

Is de ene sterker dan de andere kan men met PLA mooiere prints maken dan met ABS of zit daar geen verschil in.
En welke is beter tegen hogere temperatuur en zonlicht.
enz.............
ABS = better temperatuur bestending en net iets flexibeler (niet dat je het kan plooien maar zal net iets minder snel breken) + het stinkt meer naar plastiek als het geprint wordt

PLA = kan "scherper" mee geprint (scherpere hoeken) worden en warpt minder snel, ruikt minder naar plastiek dus iets leuker voor in huis :D
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:35:
[...]

kan je als particulier bestellen bij mitsumi? kan best wel wat profielen en bouten gebruiken :D

[ Voor 23% gewijzigd door SadisticPanda op 02-02-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:35:
[...]
Nee, van Motedis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Niemand goede webshop waar je zulke dingen kan bestellen?

profielen , bouten, moeren, enzo

In de doe het zelver hebben ze zelfden of nooit alle maten voor de zeskant sleutel bouten (inbus)... zeker de kleine maatjes.

In china bestellen is mss wel optie, maar 2 a 3 weken wachten op enkele boutjes, is nogal stom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azz_kikr schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:42:

rofielen, bouten, moeren, enzo

In de doe het zelver hebben ze zelfden of nooit alle maten voor de zeskant sleutel bouten (inbus)... zeker de kleine maatjes.

In china bestellen is mss wel optie, maar 2 a 3 weken wachten op enkele boutjes, is nogal stom
reprapuniverse heeft nu heel veel inbus maten te koop, maar er zijn genoeg webshops die echt alle maten aanbieden, tegen redelijke prijzen.

Profielen op stappenmotoren.nl , mitsumi of Motedis.com dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
azz_kikr schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:42:

profielen , bouten, moeren, enzo

Echt gewoon 1 post boven je staan 2 alternatieven voor profielen en veel andere meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

yeah, over gelezen. SGS is net iets te klein voor me :p

btw, nog leuk modelletjeAfbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-yYoPeTeGWrs/UpydVPqf3uI/AAAAAAAABNw/4XVO7b5YdSo/s1600/rs-ormerod.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door SadisticPanda op 03-02-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Mooi ding, zeg! Is dat een opensource model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

lijkt me van niet, maar hij lijkt me niets echt moeilijk om na te maken? weinig ingewikkelde onderdelen en paar profielen....

Eens proberen na te tekenen ^^, ik moet wel zeggen, zo een single arm, lijkt me wel erg gevoelig voor trillingen

[ Voor 20% gewijzigd door SadisticPanda op 03-02-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
azz_kikr schreef op maandag 03 februari 2014 @ 15:04:
lijkt me van niet, maar hij lijkt me niets echt moeilijk om na te maken? weinig ingewikkelde onderdelen en paar profielen....

Eens proberen na te tekenen ^^, ik moet wel zeggen, zo een single arm, lijkt me wel erg gevoelig voor trillingen
Volgens onderstaande gegevens wel

Complete RepRapPro Ormerod 3D Print Kit

LET OP: U moet deze nog zelf in elkaar zetten (er wordt een handleiding bij geleverd).

Specifications:

Full open-source self-replicating RepRap
• New 32-bit Arduino-compatible Duet electronics enable control via a web-browser
• Wiring loom for simple plug-in connection – no soldering
• IR probing for self-aligned printing – no bed adjustment required
• Build volume: 210x190x140mm
• Overall size: 500x460x410mm
• Printing materials: ABS, PLA, 1.75mm diameter thermoplastic.
• Build surface: PCB-heated bed to reduce complexity of assembly and to ensure parts do not
warp.
• Computer interface: USB
• X-carriage: Three Z-adjustable deposition head mounts; one head supplied.
• Standard nozzle size: 0.5mm
• Accuracy: 0.1mm*
• Resolution: 0.0125mm*
• Building speed: 1,800 mm/min
• Moving speed: 12,000 mm/min
• Deposition rate: 33 cm3 / hr
• Motion: Linear ball bearings on X and Y axes, Igus low friction bushings on Z axis.
• Pre-soldered electronics with built-in microSD card slot for standalone printing.
• Enhancements to the printed parts to improve the ease of assembly of the X and Y axes
*The resolution is how fine a step the motors can make. The accuracy is how accurately the machine
can position things. So the resolution is finer than the accuracy because the accuracy is influenced by
other factors, for example how well the timing belt is manufactured. Contents include:
- All printed parts
- All hardware (threaded and smooth rods, screws, nuts, washers, belts, bearings etc)
- Pre-soldered and programmed electronics
- MicroSD card + adapter
- Heated PCB build surface (requires eight soldered joints)
- Motors
- Nozzle assembly and extruder drive mechanism
- 100m of 1.75mm diameter PLA filament (approx 300g) for printing with
- Power supply (EU, UK, US & AUS)
- Software to run the machine is also provided with both, including the firmware for the
electronics
- 1x reel of filament
The above contents are subject to improvement without notice. Complete kits will always be
provided with all components required to get you printing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

So it seems; straks ff kijken of ik geen plannen er van vind. Vraag me af hoe ze de slede op de z as stijf genoeg maken.

de modellen worden er nog gekker op.. na de simpson printers, ook de morgans tegengekomen (vind ik zelf heel leuk) ^^ (niet dat ze nieuw zijn, zijn gewoon nieuw voor mij :+)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-static.zdnet.com/i/r/story/70/00/016742/is-this-the-next-gen-reprap-620x465.jpg?hash=BQNmMTSxLz&upscale=1

[ Voor 7% gewijzigd door SadisticPanda op 03-02-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ctrlaltdelbe schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:56:
Mooi ding, zeg! Is dat een opensource model?
Wel open-source, maar je hebt een aantal belangrijke onderdelen nodig die alleen via lasercutten gemaakt kunnen worden, dat maakt het al weer een stuk minder toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
de eerste dual print is gelukt :D

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0416_zpsa3d8e6a4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0417_zpsda0ea7ba.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Netjes...... Ook bijna geen spil maar dat komt denk ik omdat je alleen de onderlaag van een andere kleur hebt voorzien en daarna de nozzle uit hebt gedaan

is dit dual material of dual color? feit dat het gelukt is top natuurlijk maar nu ff uitbreiden naar een iets ingewikkelder STLetje. Wat voor printer heb je daar een felix achtige? ik wacht eigenlijk op wat meer informatie :)

[ Voor 6% gewijzigd door WeeDzi op 04-02-2014 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Allebij pla waarvan de raft met donker grijs gedaan extruder 2 en het lichte met extruder 1.

Puur om te testen of het werkte en of de positie goed is,en dat is zo :D.

De printer was ooit een felix 1,5 toen een 2,0 en nu is het een 2.2124 denk ik.

heb de gehele x as uit aluminium gemaakt en het bed is ook vervangen door een vlake alu plaat.

Volgende aanpassing is onderweg dan ga ik de gehele zas veranderen met een kogelomloopspindel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren ook nog zo cal print gedaan maar die zag er bij lange na niet zo mooi uit als bij jouw, vooral het bridgen gaat niet lekker.

Wat me opviel tijdens het printen van de 2 calibratie printjes, was dat op 0.1mm ik meer last had van fijne draadjes (oozing) terwijl ik bij 0.2 mm laaghoogte totaal geen last heb van oozing, weet iemand waar dat aan kan liggen?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Heb je direct of bowden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry inderdaad belangrijk , ik gebruik direct , tenminste via gregs wade extruder, geen bowden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
En welke slicer gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de laatste versie van slic3r meegeleverd met de laatste repetier host, dat is slic3r 1.0rc2, met de laatste marlin firmware op de ramps board.

Retract staat nu op 3mm met een snelheid van 100mm/s op een max accelaration van 1500mm/s

Wat ik vreemd vind maar dat kan dus mijn onervarenheid zijn is dat bij 0.1mm last krijg van oozing en bij 0.2mm is het compleet verdwenen.

Overigens heb ik dit al eerder geconstateerd bij eerdere prints , bijvoorbeeld een vaas op 0,1 heeft last van fijne draadjes aan de binnenkant terwijl een vaas van 0,2 er totaal geen last van heeft. Deze vasen waren geprint met een oudere versie van slic3r maar wel de zelfde settings betreffende de retract settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Wat ik denk is dat met 0.1 laag hij zijn materiaal niet kwijt kan en daarom draadjes trekt en met 0.2 mm wel.

wat ik ook gemerkt heb is dat je e-steps gewoon echt goed afgesteld moet zijn dat helpt echt met oozing en stringing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quepee schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:54:
Wat ik denk is dat met 0.1 laag hij zijn materiaal niet kwijt kan en daarom draadjes trekt en met 0.2 mm wel.

wat ik ook gemerkt heb is dat je e-steps gewoon echt goed afgesteld moet zijn dat helpt echt met oozing en stringing.
Ja dat is wel een goede verklaring ervoor thx nog niet aangedacht , vanavond maar nog eens printen maar dan met bijna 100% infill en de esteps opnieuw fijn afstellen.

verkeerde esteps en oneven bed de grootste culprits in 3d printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Gisteren weer even bezig geweest met bouwen, maar nog niet heel veel kunnen doen gezien ik met mijn stomme kop PLA gebruikt heb voor de meeste printed parts, en dat scheurt en breekt al als je er naar kijkt... dus ik heb wat extra parts moeten printen..

Afijn.. hieronder weer wat foto's:

Dit is het onderste gedeelte van de Z as, en is stevig genoeg om de hele Z constructie te dragen:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/t99ytj.jpg

De Z constructie zelf even uitgetest. het gewicht van het bed, lagers, etc is ongeveer 1 kilo.. Zou geen probleem moeten zijn voor een motor denk ik..

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/tares4.jpg

En alvast de X-Y carriage alvast opgebouwd. Voorlopig gebruik ik mijn oude witte extruder maar even tot ik overga naar een bowden extruder:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2ed5gmr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Die Z as ziet er erg goed uit !!!!

Ik heb net even snel een upgradeje gemaakt voor me xas motor bracket :D

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0418_zps1f77c0f8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Das ook wel kwijlen zeg maar.... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58
@Qeuepee,
Is dat gemilled vanuit 1 stuk?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Icekiller2k6 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:53:
@Qeuepee,
Is dat gemilled vanuit 1 stuk?
Yeps , in 2 opspaningen. (had even een horizontale freesbank vrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Verdomme. Verkeerde rol filament besteld voor mijn printerbuild. Een medetweaker die geïnteresseerd is een rol Blauw ABS, 1.75mm voor €20? Verzendkosten zijn voor mijn rekening. Denk niet dat je ze goedkoper vindt :+

Ik heb ook nog 5xLM8UU (à 2.41 p/st, €10 voor de vijf) liggen voor erbij moest je willen.

[ Voor 26% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 06-02-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand wou geloof ik een tantillus gaan bouwen, er is nog 1 case beschikbaar op emakershop. De verkoper bestaat nog :p en verstuurd ze ook daadwerkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Weet niet -DUS- of de vaste Z as geen problemen zal geven het minste slag op de draad kan voor vroegtijdige slijtage zorgen.
Hier is gisteren de moet van de Z as de geest gegeven doordat er wat slag op de stang zit en deze lijkt ook beschadigd en dat na 25 printjes.
En er zit onderaan zo een metalen flexibel ding.
Pagina: 1 ... 19 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.