Quepee schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:19:
@Fixel , ik zou eens met je baas praten voor 1000e heb je een 5daagse inventor cursus inc inventor student en certificaat en je baas krijgt een hoop vergoed via stichting OOM.
Altijd handig en hoef je niet heel je leven bij een freesbank te staan

Not gonna happen... Zeurde al jaren geleden om een cursus CAD/CAM, net als een andere collega die een paar jaar geleden wel op cursus mocht. Einde van het verhaal: Hij kan er in de praktijk niks mee omdat ie daar de mogelijkheid niet voor krijgt. Dus weggegooid geld want hij weet er nu inmiddels niks meer van. Speelt ook mee dat de persoon die het CAD/CAM gedeelte voor zijn rekening neemt bij ons op de zaak zijn baantje een beetje beschermt, en liever niet ziet dat de frezers een deel van zijn werk overnemen.
Beetje wat simpele contourtjes en graveerprogramma's maken met Cimco wordt nog wel geduld, maar de rest? Dat doe je maar lekker thuis.
Maar ik krijg binnenkort wel cursus... Een hijs cursus voor de 4-10 tons bovenloop kranen die ik nu bijna 7 jaar zonder papieren bedien om zware werkstukken en andere zooi te hijsen.

Hmm, dat is wel interessant idd! Ik heb tijdens het bouwen van mn printer ook wel aan kogelomloop zitten denken, maar voor zulke prijzen wordt het zeker interessant om naar te kijken. Zeker met de lengtes aan drive belt die op een rostock zitten kan dit flink schelen in backlash.
Owja, wat je ook doet, haal NOOIT de moer van de spindel af, want je krijgt em niet meer inelkaar! Vorige week heeft de freesbank waar ik achter sta nieuwe lagers voor de X-as gekregen, en de monteur heeft ook de kogelomloop moer nagekeken aangezien de hele as eruit moest. Die wist te vertellen dat je nooit de moer eraf moet halen omdat de kogels er dan uit vallen, en dat krijg niet niet meer in elkaar.
Iig, de revisie van mn printer is al goed op weg, hopelijk dit weekend opnieuw kalibreren en mijn nieuwe J-head houder testen!
De originele deed het op zich wel, maar nu ik twee nozzles heb was het een hoop gekloot om even een kopje te wisselen. Dat moest echt anders, en wat me ook opviel was dat tijdens het printen de eerste layers vrijwel ooze-vrij waren, en de sliertenbende pas later begon. Met de gedachte dat het peek misschien te heet werd, een alu mount gemaakt:
Yep, met Zalman heat sink, die had ik nog liggen, en het leek me een leuk experiment om eens te kijken of ik wat warmte uit het peek kan zuigen om het oozen tegen te gaan. De werking van deze mount is als volgt:
Druk de J-head met peek isolator in de houder....
Schuif de heatsink erop die hem ook in vertikale richting klemt....
En schroef het borgboutje erin om lostrillen en verdraaien van de isolator tegen te gaan. Helaas moet ik nog een kleine aanpassing doen aan de heatsink, maar het is nu 1 schroefje los, heatsink schuiven, hotend wisselen in plaats van meerdere boutjes.
Of het werkt? Tja daar zal ik binnenkort wel achter komen. Het platform is iig ook van aluminium, dus dat zal ook wel wat warmte opnemen. De 140mm fan die aan de printer hangt zal de rest moeten doen.
[
Voor 4% gewijzigd door
FiXeL op 23-01-2014 18:19
]