Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hardy8 schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:07:
[...]

Bij deze meneer draaid een Ender3 inmiddels meer dan 10.000 uur out of the box zonder ook maar één aanpassing/upgrade/defect en 24/7, hij kan geen slijtage ontdekken, hij print nog als nieuw.
YouTube: Creality Ender 3 Langzeittest. Tipps und Tricks damit euer Drucker 1...
Dat is indrukwekkend, want ik zie toch regelmatig posts over versleten wieltjes en al dies.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:40
ocf81 schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:09:
Dat is indrukwekkend, want ik zie toch regelmatig posts over versleten wieltjes en al dies.
Dat vertelt hij hier ook, een goede afstelling is belangrijk en daar gaat het meestal dan ook fout, hij heeft alleen wat stof, maar geen slijtage, het ding staat daar in een ruimte waar ook gefreesd wordt en dus ook stoffig is.
Je kunt overigens ook wel veel verhalen vinden van versleten onderdelen bij b.v. Prusa's en Ultimakers, en dat wordt wel geaccepteerd omdat het veel gekost heeft en dus bij veel gebruik normaal is, terwijl dat bij een Ender direct gerelateerd wordt aan slechte kwaliteit.

[ Voor 24% gewijzigd door Hardy8 op 20-12-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartijnV03 schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:04:
Ik heb nu al een paar jaar een Anet-A6 met door de jaren heen verschillende upgrades, Alu-frame, nieuwe X-gantry geprint, Lack enclosure etc..
Maar ik begin me nu steeds meer te irriteren aan het lawaai wat hij produceert.
Een deel zit in de geleiding maar voornamelijk het geluid van de stepper drivers.
Zelf heb ik het idee om het moederbord te vervangen voor een SKR V1.4 met TMC2209.
Maar zijn er nog andere alternatieven die jullie aanraden? Ik wil wel gebruik blijven maken van Octoprint.
Lijkt me een prima keus, praktisch elke 3d printer moederbord werkt met Octoprint, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken./

Je zou nog kunnen kijken naar andere moederbordjes van Biqu (Big Tree Tech), er zijn goedkopere opties als bijvoorbeeld drop-in vervanging voor een ender 3, is ook voldoende voor je Anet A6 (met een nieuwe firmware flash, maar die moet je sowieso doen)

Tenzij je het natuurlijk leuk vind om je z-motoren elk een eigen stepper driver te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
MartijnV03 schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:04:
Ik heb nu al een paar jaar een Anet-A6 met door de jaren heen verschillende upgrades, Alu-frame, nieuwe X-gantry geprint, Lack enclosure etc..
Maar ik begin me nu steeds meer te irriteren aan het lawaai wat hij produceert.
Een deel zit in de geleiding maar voornamelijk het geluid van de stepper drivers.
Zelf heb ik het idee om het moederbord te vervangen voor een SKR V1.4 met TMC2209.
Maar zijn er nog andere alternatieven die jullie aanraden? Ik wil wel gebruik blijven maken van Octoprint.
Ik heb sinds kort ook een SKR V1.4 turbo. Ik vind het wel een aanrader. Drivers kun je zelf kiezen. Ik had al wat tmc2208's op de plank liggen. In theorie kunnen natuurlijk alle tmc's toegepast worden. Behalve de 2208 als je lineair advance wilt gebruiken.

Tmc's maken de printer in ieder geval veel stiller. Zonder die krijg ik hier ruzie als im de printer 's nachts aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:05
Is een smart filament sensor ook te doen op een SKR mini 2.0 in octoprint? Die skrmini 2.0 heeft een aparte poort voor een filament sensor, moet ik hierna ook nog dingen aanpassen op de printer firmware ?
Of moet ik 'm op een 3.3v slot hangen op de Pi?
De vraag is enkel dan, welke poort moet ie dan komen? Gezien het een draad is die aan elkaar vast zit en niet van die enkel slotters.

Afbeeldingslocatie: https://electronicsmith.com/wp-content/uploads/2020/04/Raspberry-pi-4-pinout-1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door rejer op 20-12-2020 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:44:
[...]

Lachu..
Mooi ding maar ook onder de 500 dus een project😇😂😂
Maar dit toch weer beter dan een ender?

@ocf.
Ik heb de ender pro 3 gehad. Was van plan om de v2 te kopen.
Ik ken de fora en de tweak opties die er zijn.
Alleen is al dat tweaken leuk maar niet mijn core.

Ik zie de a10m eigenlijk net als een bijna af printer.
Op YouTube zie ik een paar enthousiaste ender gebruikers die de a10m eigenlijk een clone noemen met de specs van een ender 3 pro v2

Voor mij zal de keuze toch project worden 😂😂

Ik snap alleen even de opensource borden nog niet.
Is er zoveel firmware voor printers? Of zit dezelfde firmware in bijna alle (project) printers
Als je iets wil hebben wat gewoon werkt en betrouwbaar en stil plus betaalbaar is, koop dan een Prusa mini. Ik heb als 3e printer een Prusa Mk3S gekocht na een echte zelfbouw héél lang geleden en BQ Hephestos (was ook niet echt goedkoop) en kan rustig zeggen dat ik dat veel eerder had moeten doen. Het werkt gewoon en ik zet nu probleemloos prints van 9 uur aan waar het bij de andere altijd een gok bleef of het na een uur allemaal nog goed bleef werken.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik sinds september, sinds ik de Prusa heb, meer geprint heb dan met de andere printers bij elkaar. Zeker als je een eerste printer koopt en zoals je aangeeft niet al te veel tijd hebt, dan wil je denk ik iets betrouwbaars.

Succes !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:32
Ik heb met de Prusa mk3 nu 1300 uur geprint en er is nog niks kapot gegaan.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
@Dylantje2

Aangezien het toch om "Open Source gaat" waarom overweeg je niet de Prusa MK3S clone van FyseTC? (Ali express)
Ik heb zelf 2 van deze machines in gebruik en hier in Duitsland waar ik woon zijn er enkele die 9+ stuks hebben draaien allen naar zeer volle tevredenheid

De kwaliteit doet het zeker niet onder van het origineel en je hebt gelijk een super ervaring met je printer vanwege het zelf bouwen.

De kale printer kost rond de 300 euro (Verzenden vanuit Spanje kiezen) en je heb dan nog de plastic delen nodig (40-60 Euro) en zo blijf je onder de 400 Euro voor een beest van een printer met Bed Level (Pinda sensor) en vele mooie opties.

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 20:10
Ik ben aan het stoeien met voor mij niet filament. Het is devil design petg filament. Ik print deze op 250 graden met een bed van 70.

Voor mijn gevoel wat hoger maar ik zag bij de eerste test print dat het filament er minder goed uit kwam. Wat under extrusion dus de flow wat hoger naar 110% in cura.

Het blijft echter een wat ruw oppervlak en nu zie ik bij een langere print ook wat los filament ontstaan rara

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tme-YX3XzomWHCmTg9qDXm0oDdc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1aiTJCPR1SYheNB8mVXwp2A.jpg?f=fotoalbum_small

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Btje Ik gok dat je 110% teveel is, je buildup krijgt en dat uiteindelijk op die manier zichtbaar wordt.
Hoe heb je 110% besloten?

Bijvoorbeeld:
  1. Filament diameter meten
  2. Object met 2 0.4mm muren printen en het verschil op meerdere plekken meten, gemiddelde nemen
  3. Willekeurig
Optie twee is waarschijnlijk de beste keuze.
Ook lijkt het alsof je twee dingen tegelijk doet, temperatuur en multiplier, kijk daarmee uit :+

Wat is je laaghoogte? Ziet er vrij groot uit op de foto, misschien eens proberen wat minder hoge lagen te printen? Misschien kan je hotend de temperatuur niet bijhouden.

En bij twijfel, cold pull :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
De laag hoogte is 0.2 Printsnelheid 40mm

Ik had gelezen dat je stapjes van 5% moest doen. Dus zonder aan de temp te draaien die stond op 240 eerst naar 105 wat iets beter leek met name na starten van een nieuwe laag daar zag ik het en de eerste lag lag niet dicht terwijl de nozzle dicht genoeg op het build oppervlak zit. Toen 110 en vervolgens naar 250. De print daarna was aardig. Naar mijn idee nog steeds een beetje ruw.

Volgende print was die van de foto waar je dat extra filament ziet. En een ruw oppervlak.

Printer is een cr10 met e3d hotend.
ManIkWeet schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:51:
@Btje Ik gok dat je 110% teveel is, je buildup krijgt en dat uiteindelijk op die manier zichtbaar wordt.
Hoe heb je 110% besloten?

Bijvoorbeeld:
  1. Filament diameter meten
  2. Object met 2 0.4mm muren printen en het verschil op meerdere plekken meten, gemiddelde nemen
  3. Willekeurig
Optie twee is waarschijnlijk de beste keuze.
Ook lijkt het alsof je twee dingen tegelijk doet, temperatuur en multiplier, kijk daarmee uit :+

Wat is je laaghoogte? Ziet er vrij groot uit op de foto, misschien eens proberen wat minder hoge lagen te printen? Misschien kan je hotend de temperatuur niet bijhouden.

En bij twijfel, cold pull :)

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Btje heb je de petg droog bewaard? Sommigen hebben daar meer last van dan anderen.

Zorg ook dat je geen tocht hebt, kan funest zijn voor layer adhesion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Het is nieuw filament net uit de zak.
ManIkWeet schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:13:
@Btje heb je de petg droog bewaard? Sommigen hebben daar meer last van dan anderen.

Zorg ook dat je geen tocht hebt, kan funest zijn voor layer adhesion.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 09:25
@Btje Nieuw uit de zak zegt niks, ik heb wel eens gelezen dat ze zo een hele nieuwe rol in de prullenbak konden gooien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4R71G3R
  • Laatst online: 04-09 16:39
Hoi,

Als je PLA/PETG/ABS van HotOrange heb niet op standaard instellingen !
https://www.prusa3d.nl/fa...len-hotorange3d-filament/

deze heb je nodig .. veranderen alleen de printer en dat andere ( dit is alleen filament profiel ) ik hoop dat dat help bij andere..

Ik print nu meerdere maar nog steeds per 1 jammer genoeg heb liever deze kleine producten meer op 1 maar dan gaan ze niet goed .. Het blad is gecentreerd na deze video https://rumble.com/vbbee5...-level-check-and-fix.html wat ook kan helpen bij andere denk ik . Iedergeval hoopt dat het iemand kan helpen !

Ook een algemene tip is je printer eerst laten voor verwarmen voor 5-10 min voordat je gaat printen !

[ Voor 7% gewijzigd door W4R71G3R op 23-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
Btje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:39:
Ik ben aan het stoeien met voor mij niet filament. Het is devil design petg filament. Ik print deze op 250 graden met een bed van 70.

Voor mijn gevoel wat hoger maar ik zag bij de eerste test print dat het filament er minder goed uit kwam. Wat under extrusion dus de flow wat hoger naar 110% in cura.

Het blijft echter een wat ruw oppervlak en nu zie ik bij een langere print ook wat los filament ontstaan rara

[Afbeelding]
Hoi, ik ben pas in de 3D printer Scene + me eerste klant met order :) maar buiten dat je kan paar dingen proberen . 1 Vraag bij verkoper welke tempraturen hij moet printern en 2 kijk of die instelling van filament ook op je slicer zit. Daarnaast je kan je design 45 graden draaien om dit te verkopen en zet aub je snelheid niet hoger dan 100% .. grote objecten kosten tijd daar heb ik ook een 2 deel van die 19 uur duurt en dan krijg je enkel wat seam openingen maar dat is op den tijd oplosbaar ..

mvg joe ik hoop deze 2-3 tips je kan helpen ! Patient is a Gift :)

Als onderkant niet zo goed gaat zet snelheid op 75% voor de eerste 2-4 lagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

Devil design petg heeft een bereik van 220-250 graden. Om dan te printen op 250 graden met een print snelheid van 40mm lijkt mij aan de hoge kant. Jouw printje bevestig dat ook, als je goed kijkt op de foto zie je een ruwe structuur en zeker is het laatste beetje fillament aan de bovenkant zie je fillament los hangen, daar zitten verdikkingen in en bubbels. Mijn mening is dat het fillament te lang in de nozzle zit mogelijk i.c.m. vocht en dat daardoor een ruwe print ontstaat. PETG kan met een iets hogere temp opeens heel erg vloeibaar worden, 110% lijkt mij aan de hoge kant.
Fillament nieuw uit de doos is zeker niet altijd goed droog.
wat je kunt proberen is :
1. petg "even" 8-12 uurtjes drogen in de oven op een lage temp (even checken wat je fillament aan kan en ook de spool)
2. pid autotune uitvoeren op de temp die je wilt printen om er zeker van te zijn dat je hotend een stabiele temp heeft
3. zorg dat je extruder voldoende grip heeft op het fillament maar dat deze er niet door heen eet.
4. temp verlagen naar 220 en hier starten als basis, merk je dat er geen layer adhesion is dan zeker even een bump geven, soms is 5 graden al genoeg.
5. doe een aantal calibratie printjes zoals een temp tower, calibration cube, extrusion test, retraction test om zo je profiel te fine tunen.
6. print een benchy of ander complex printje om te checken wat haalbaar is en waar evt. problems zitten.

Om je een idee te geven, ik gebruik zelf vaak colorfabb eco petg en print deze afhankelijk van model complexiteit, layerhoogte en snelheid tussen 190 en 260 graden. Dat eerste is met zeer lage layer lines (0,05) en lage snelheid 30mm, dat laatste is met hoge layerlines (0,24) en zeer hoge snelheid 120mm+.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Die temp tower was ik vandaag mee verder gegaan. Lijkt me dat ik zelfs lager kan als 220

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHrb4UqNcKFNfCtZED3Cr0kK6JY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZAtl0Cv0ODIIIq54rzj0TfP.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik speel eigenlijk nooit met de hoogte die heb ik altijd op 0.2 staan bij een 0.4 nozzle.

Ik had nu wel de versnelling eens wat terug gedraaid om ze zien wat voor effect dit heeft.

Een cube had ik ook geprobeerd die zag er op 250 goed uit, zegt dus niet altijd wat.
LyP0 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:11:
[...]

Devil design petg heeft een bereik van 220-250 graden. Om dan te printen op 250 graden met een print snelheid van 40mm lijkt mij aan de hoge kant. Jouw printje bevestig dat ook, als je goed kijkt op de foto zie je een ruwe structuur en zeker is het laatste beetje fillament aan de bovenkant zie je fillament los hangen, daar zitten verdikkingen in en bubbels. Mijn mening is dat het fillament te lang in de nozzle zit mogelijk i.c.m. vocht en dat daardoor een ruwe print ontstaat. PETG kan met een iets hogere temp opeens heel erg vloeibaar worden, 110% lijkt mij aan de hoge kant.
Fillament nieuw uit de doos is zeker niet altijd goed droog.
wat je kunt proberen is :
1. petg "even" 8-12 uurtjes drogen in de oven op een lage temp (even checken wat je fillament aan kan en ook de spool)
2. pid autotune uitvoeren op de temp die je wilt printen om er zeker van te zijn dat je hotend een stabiele temp heeft
3. zorg dat je extruder voldoende grip heeft op het fillament maar dat deze er niet door heen eet.
4. temp verlagen naar 220 en hier starten als basis, merk je dat er geen layer adhesion is dan zeker even een bump geven, soms is 5 graden al genoeg.
5. doe een aantal calibratie printjes zoals een temp tower, calibration cube, extrusion test, retraction test om zo je profiel te fine tunen.
6. print een benchy of ander complex printje om te checken wat haalbaar is en waar evt. problems zitten.

Om je een idee te geven, ik gebruik zelf vaak colorfabb eco petg en print deze afhankelijk van model complexiteit, layerhoogte en snelheid tussen 190 en 260 graden. Dat eerste is met zeer lage layer lines (0,05) en lage snelheid 30mm, dat laatste is met hoge layerlines (0,24) en zeer hoge snelheid 120mm+.

[ Voor 5% gewijzigd door Btje op 23-12-2020 19:22 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Btje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:20:
Die temp tower was ik vandaag mee verder gegaan. Lijkt me dat ik zelfs lager kan als 220

[Afbeelding]

Ik speel eigenlijk nooit met de hoogte die heb ik altijd op 0.2 staan bij een 0.4 nozzle.

Ik had nu wel de versnelling eens wat terug gedraaid om ze zien wat voor effect dit heeft.

Een cube had ik ook geprobeerd die zag er op 250 goed uit, zegt dus niet altijd wat.

[...]
Heb je op de printer gecontroleerd of de temp van de nozzle ook daadwerkelijk veranderd? dit ziet er uit alsof het op 1 temp geprint is. verwacht veel meer verschil tussen 260 en 220.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ja die veranderde inderdaad. Had ook een nieuwe nozzle geplaatst.
LyP0 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:45:
[...]

Heb je op de printer gecontroleerd of de temp van de nozzle ook daadwerkelijk veranderd? dit ziet er uit alsof het op 1 temp geprint is. verwacht veel meer verschil tussen 260 en 220.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Btje Heb je die nieuwe nozzle aangedraaid op 275C?
Heb je all-metal? (zo niet kan je beter niet op 250C printen!)
Is het een luxe nozzle of gewoon een simpele brass nozzle?

Temperatuur is leuk om te kijken maar het begint met extrusieproblemen bij jou, je ziet in die temperatuur toren bijna niks omdat het overschaduwd wordt door de waardeloze extrusie.

Zet je multiplier op 100% en print een holle kubus met 2 muren, temperatuur precies in het midden van de fabrikant specificatie, muur-dikte specifiek op 0.4mm zetten (Prusa/SuperSlicer doet standaard 0.46mm).
Als die kubus er enigszins goed uitziet dan kan je de muren meten (moet dus 0.8mm zijn) op meerdere punten, daarvan het gemiddelde nemen en je multiplier uitrekenen.

Als die kubus er niet uit ziet, doe een vase-mode print, dan weet je echt 100% zeker of er extrusieproblemen zijn, want dan heb je aanzienlijk minder retractions etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ik heb idd all metal en hem aangedraaid op 250. Het is een Brass nozzle. De gcode was van thingiverse daar zal de flow wel op 100% staan.
ManIkWeet schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:11:
@Btje Heb je die nieuwe nozzle aangedraaid op 275C?
Heb je all-metal? (zo niet kan je beter niet op 250C printen!)
Is het een luxe nozzle of gewoon een simpele brass nozzle?

Temperatuur is leuk om te kijken maar het begint met extrusieproblemen bij jou, je ziet in die temperatuur toren bijna niks omdat het overschaduwd wordt door de waardeloze extrusie.

Zet je multiplier op 100% en print een holle kubus met 2 muren, temperatuur precies in het midden van de fabrikant specificatie, muur-dikte specifiek op 0.4mm zetten (Prusa/SuperSlicer doet standaard 0.46mm).
Als die kubus er enigszins goed uitziet dan kan je de muren meten (moet dus 0.8mm zijn) op meerdere punten, daarvan het gemiddelde nemen en je multiplier uitrekenen.

Als die kubus er niet uit ziet, doe een vase-mode print, dan weet je echt 100% zeker of er extrusieproblemen zijn, want dan heb je aanzienlijk minder retractions etc.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Btje all metal moet je hoger dan 250 aandraaien, lees instructies van e3d.

Je gereedschap trekt al snel een hoop warmte weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

W4R71G3R schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:25:
[...]

Hoi, ik ben pas in de 3D printer Scene + me eerste klant met order :) maar buiten dat je kan paar dingen proberen . 1 Vraag bij verkoper welke tempraturen hij moet printern en 2 kijk of die instelling van filament ook op je slicer zit. Daarnaast je kan je design 45 graden draaien om dit te verkopen en zet aub je snelheid niet hoger dan 100% .. grote objecten kosten tijd daar heb ik ook een 2 deel van die 19 uur duurt en dan krijg je enkel wat seam openingen maar dat is op den tijd oplosbaar ..

mvg joe ik hoop deze 2-3 tips je kan helpen ! Patient is a Gift :)

Als onderkant niet zo goed gaat zet snelheid op 75% voor de eerste 2-4 lagen
Bij Devil Design zit een mooi kaartje met temperaturen voor hotend en bed in het Engels en Pools

@Btje
Ik en een maat van me, printen PET-G van DD maar op 230°C en bed op 70°C, prints komen/kwamen (printer is in ombouw) nog wel los maar dat zou eerder kunnen zijn door de grote DeltaT van bed en omgevingstemperatuur.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• straightsix
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
Waarom Prusa? Daarom Prusa!

Na de bestelbutton moest ik toch even aan m'n hoofd krabben of de "investering" niet te hoog was, om te ontdekken of het 3D printen hobbywaardig is. Daar durf ik nu volmondig nee op te zeggen. De consistentie en betrouwbaarheid ligt zo hoog, dat ik gewoon op print druk en niet eens de 1st layer monitor. Je weet gewoon dat ie gaat doen wat je hem opdraagt.

De Batman is geprint in 0.15mm (quality) mode. De box (extrudercover) die ik heb gemaakt was een test in 0.2mm (speed) mode. Apparaat geeft geen krimp en zelfs dat ziet er rete-strak uit.

Nu nog even experimenteren met PETG 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsX_8T8kAyhaFqH5f9tO_pVu38s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCwzArgpJGh4hca6Jq2hfmsI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAP0n9c25XlCy27H65OW7jtKRTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnS626sg1KA1kaHq6lPEcyck.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:08
straightsix schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:06:
Waarom Prusa? Daarom Prusa!
. . .
dat ik gewoon op print druk en niet eens de 1st layer monitor.
Dat is inderdaad indrukwekkend.

ik ben heel tevreden van mijn (stock) ender3, maar 1ste layer houd ik toch graag in het oog, vooral na filament wissels of ander "getweak" (manueel bed leveling op stock ender 3).

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

En toch zie ik ook op andere fora regelmatig problemen met prusa printers voorbijkomen, waarbij printkwaliteit om te huilen is, en mijn oude rammelende en wiebelende en ondervoede Tronxy x3a met hobbyking filament van 8,99 de kilo nog een beter resultaat gaf.

Over PETG gesproken,
Op de Tronxy printte ik hobbyking en 3djake Petg op 235-245 graden, bed op 50graden, met een snelheid van 30mms. Beetje harige stringing soms maar dat was zo dun en minimaal dat je dat zonder problemen mooi schoon en er af kreeg door met een ruwe doek over t object te wijven.

Op de Tronxy zat een kaal alu bed op, waar ik van die blauwe vellen op plakte. Nooit enige hechting problemen gehad (qua loslaten dan... T zat wel eens goed vast... maar met wat geduld en flossdraad altijd nog gelukt om de boel onbeschadigd van t bed te krijgen)

Op de Ender 3 Pro nog geen petg geprint, pla op t magnetisch bed gaat goed met 50 graden bed temperatuur.
Moet m wel vaak levellen, elke 5 prints zo’n beetje, momenteel veel redelijk klein spul aan t printen, dus dat is wel ff wennen. Heb wel van die gele springs besteld dus hoop dat dat beetje helpt.

Ook is t bed niet zo vlak dus dat is nog wel lastig af en toe met levellen om een mooie egale 1e laag te krijgen, dat is wel wennen tov de Tronxy.
Houd de 1e laag idd ook altijd ff in de gaten, heb t inderdaad al eens gehad dat dat niet lekker ging omdat de leveling verlopen was.

Magneet bed is wel handig met wat stevige hechting, door t buigen kan je t er dan toch nog redelijk makkelijk af krijgen.
Zal ook eens een glasplaat bestellen om dat te proberen. Lees daar nogal wisselende resultaten over.

[ Voor 4% gewijzigd door LoneWolf op 24-12-2020 11:38 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• LyP0

LyP0

Voor de gene die hier een printer hebben met een lerdge board zorg dat je firmware geüpdate is. Gister ontdekt dat ik ongeveer 1.5 jaar achter liep en direct geüpdate. Zorg er wel voor dat je de settings backupt. Het verschil is aanzienlijk, het printen gaat nu sneller met een mooier resultaat, minder stringing en blobbs, en een heel stuk stiller/vloeiender.

ik voel me lekkaah !!!

• W4R71G3R
Damic schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:14:
[...]

Bij Devil Design zit een mooi kaartje met temperaturen voor hotend en bed in het Engels en Pools

@Btje
Ik en een maat van me, printen PET-G van DD maar op 230°C en bed op 70°C, prints komen/kwamen (printer is in ombouw) nog wel los maar dat zou eerder kunnen zijn door de grote DeltaT van bed en omgevingstemperatuur.
ik heb van prusa engelse support begrepen en hier en daar dat een bepaalde lac ook goed voor is dat je prints goed blijven plakken aan het bed mijn omgevings tempratuur is gewoon kachel beetje hoger zetten want bij mij staat ie naast me als ik zit te gamen met mijn pc ondanks dat hij daar in buurt de warme lucht uitblaast blijven mijn prints goed hij is ook niet in een case.. maar als het erbij staat moet je het gewoon toevoegen in de slicer van die filament en dan moet het goed komen maar ga nooit boven 100% speed doen ( ja het is sneller ) want je verliest kwaliteit sowiso ( Beter kwaliteit en tijd dan geen kwaliteit en snelheid )

mvg Joe

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@W4R71G3R het zijn vooral de hoeken dat kunnen loskomen, grote vlakken plakken meestal wel tegen het bed met lijm.

Edit: grote opensource printer

[ Voor 39% gewijzigd door Damic op 25-12-2020 02:27 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:20
Damic schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:12:
@W4R71G3R het zijn vooral de hoeken dat kunnen loskomen, grote vlakken plakken meestal wel tegen het bed met lijm.

[YouTube: GIANT DIY 3D PRINTER FROM SCRATCH]
Waar zijn dan de bouwplannen te vinden voor deze printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

vincent_1971 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:25:
[...]

Waar zijn dan de bouwplannen te vinden voor deze printer?
Hij heeft wielbogen voor project Binky geprint

Ow wacht nog niet wakker, bouwplannen hij zei dat het op zijn website staat. jep >> https://ivanmiranda.com/pages/big-diy-3d-printer-mkii << blijkbaar wel in fusion 360 maar kan je downloaden in het juiste formaat

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 25-12-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ik wil niet heel negatief zijn, maar op die schaal moet je geen printer bouwen met bewegend bed.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@haarbal ja hij heeft zich daar een beetje in miszien want in het filmpje zelf zegt ie dat als hij de X as monteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@haarbal toch lijkt hij er niet veel last van te hebben, zolang je de acceleratie laat passen bij je motor is er niks aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
haarbal schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:47:
Ik wil niet heel negatief zijn, maar op die schaal moet je geen printer bouwen met bewegend bed.
En toch lijkt het goed (genoeg?) te werken, ik zie regelmatig dat hij ook prints voor anderen doet, pas nog een man-size lego stuk om een cart te maken waar een volwassen op kan zitten.

Hij heeft er zelf ook al hele grote items, tot en met een soort van tankje mee geprint. Ik meen wel dat hij er een redelijk grote nozzle in heeft om nog enigsinds snelheid te behouden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ja, als je je jerk en acceleration laag genoeg zet kan je idd printen met een heel zwaar bewegend bed waar de massa ver boven het aangrijpingspunt van de belts zit. Zelfs met een hele hoge zware print erop.

Dat betekent niet dat het een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
Damic schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:12:

[YouTube: GIANT DIY 3D PRINTER FROM SCRATCH]
komt bij mij niks los hoor als je dat bedoelde :) mijn Z axis staat ook op -,1000 ofzo bij mij werkt alles naar behoren maar ging om die andere persoon :) ( Btje profiel )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Pinky-H9 schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:23:
@Dylantje2

Aangezien het toch om "Open Source gaat" waarom overweeg je niet de Prusa MK3S clone van FyseTC? (Ali express)
Ik heb zelf 2 van deze machines in gebruik en hier in Duitsland waar ik woon zijn er enkele die 9+ stuks hebben draaien allen naar zeer volle tevredenheid

De kwaliteit doet het zeker niet onder van het origineel en je hebt gelijk een super ervaring met je printer vanwege het zelf bouwen.

De kale printer kost rond de 300 euro (Verzenden vanuit Spanje kiezen) en je heb dan nog de plastic delen nodig (40-60 Euro) en zo blijf je onder de 400 Euro voor een beest van een printer met Bed Level (Pinda sensor) en vele mooie opties.

Just my 2 cents
Ik heb zelf voor een originele Prusa gekozen omdat ik daar meer vertrouwen in de kwaliteit en de service heb maar ook is er een zekere gunfactor aangezien zij het ontwerp hebben gemaakt en vrijgegeven. Ik probeer als het even kan tevens niet met Chinese producenten in zee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

haarbal schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:16:
Ja, als je je jerk en acceleration laag genoeg zet kan je idd printen met een heel zwaar bewegend bed waar de massa ver boven het aangrijpingspunt van de belts zit. Zelfs met een hele hoge zware print erop.

Dat betekent niet dat het een goed idee is.
Dacht ik ook toen ik dat filmpje zag. De massa van een bewegende extruder+frame is veel lager dan dat bed. En dat bed vlak houden onder invloed van warmte zal ook niet meevallen.
Wel wat lastiger te bouwen lijkt mij. Waarschijnlijk meer een setup zoals een CNC freestafel, met lange geleiders langs het bed
Delta printer dan maar :P

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 27-12-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
sampoo schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:15:
[...]

Ik heb zelf voor een originele Prusa gekozen omdat ik daar meer vertrouwen in de kwaliteit en de service heb maar ook is er een zekere gunfactor aangezien zij het ontwerp hebben gemaakt en vrijgegeven. Ik probeer als het even kan tevens niet met Chinese producenten in zee te gaan.
Ja & Nee

Natuurlijk het is ten eerste super wat Prusa ontwikkeld heeft en ook Super dat ze het "Open" aan de community geven en dat de originele goed zijn zie je wel aan hun verkoop aantallen.

Neemt niet weg dat ook bepaalde clones zeer goed zijn en zelfs qua Support zeer goed zijn. Zo is FyseTC er 1 van als er maar iets is het eerste wat ze doen is simpelweg nieuwe part sturen veelal vanuit Spanje dus met 4 dagen in huis.

Ik heb zowel origineel als clone en beiden doen niet voor elkaar onder. Ok de lagers (LM8UU) zijn bei Prusa standaard gelijk de Misumi's maar print kwaliteit is absoluut goed van beide varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
Pinky-H9 schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:55:
[...]

Ja & Nee

Natuurlijk het is ten eerste super wat Prusa ontwikkeld heeft en ook Super dat ze het "Open" aan de community geven en dat de originele goed zijn zie je wel aan hun verkoop aantallen.

Neemt niet weg dat ook bepaalde clones zeer goed zijn en zelfs qua Support zeer goed zijn. Zo is FyseTC er 1 van als er maar iets is het eerste wat ze doen is simpelweg nieuwe part sturen veelal vanuit Spanje dus met 4 dagen in huis.

Ik heb zowel origineel als clone en beiden doen niet voor elkaar onder. Ok de lagers (LM8UU) zijn bei Prusa standaard gelijk de Misumi's maar print kwaliteit is absoluut goed van beide varianten.
Mocht ik een tweede 3D printer overwegen dan wil ik best kijken naar een kloon, zeker als de kwaliteit en support inderdaad niet onder doet, maar FyseTC sluit ik als Chinese fabrikant nog steeds uit. Ik vermoed alleen dat een niet-Chinese kloon een veel kleiner prijsverschil zal hebben dan een originele Prusa,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinky-H9
sampoo schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:28:
[...]

Mocht ik een tweede 3D printer overwegen dan wil ik best kijken naar een kloon, zeker als de kwaliteit en support inderdaad niet onder doet, maar FyseTC sluit ik als Chinese fabrikant nog steeds uit. Ik vermoed alleen dat een niet-Chinese kloon een veel kleiner prijsverschil zal hebben dan een originele Prusa,
Of zelfs duurder :+

Sort of clone:
https://zaribo.com/home/2...erm-e3d/142-carriage-mk52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
haarbal schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:47:
Ik zit mij af te vragen of bijvoorbeeld een H(EVO) dan een beter ontwerp is. Je X- en Y-as geleiders worden dan ook behoorlijk groot en zwaar en de Z wordt ook nogal een uitdaging om te bewegen denk ik zo......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Aangedraaid op 275. Wordt er helemaal piep van.

Ik ben die halve kubus aan het printen. De wanden zijn netjes 0.8 met een 0.4 nozzle. Maar de print ziet er niet uit. Dus ik denk wellicht ligt het aan de grijze devil rol. Ik heb ook nog een blauw transparant liggen. Die doet hetzelfde. Ik hoor ook wat van de pop geluidjes alsof er lucht in zit maar in 2 rollen?

Dus rol nummer drie. Basic filament van amazon ook pet g. Dien doet hetzelfde

Zo ziet de eerste laag er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cljGOqZue49hlKPTYzQMpPCePKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x3wjxb1sdqsWB0pslByK633B.jpg?f=user_large

Het is geen under extrusion omdat die wanden netjes 0.8 zijn als je hem door laat printen. Ook heb ik de e steps gemeten en die zijn ook goed.

De extruder skipt ook niet. Dat is geen standaard maar eentje die het tandwiel er sterker in drukt.

Alle drie de rollen waren nieuw. Lijkt me sterk dat dan in alle rollen vocht zit maar wat kan het dan zijn?
ManIkWeet schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:33:
@Btje all metal moet je hoger dan 250 aandraaien, lees instructies van e3d.

Je gereedschap trekt al snel een hoop warmte weg

[ Voor 4% gewijzigd door Btje op 27-12-2020 16:18 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Btje schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:17:
Aangedraaid op 275. Wordt er helemaal piep van.

Ik ben die halve kubus aan het printen. De wanden zijn netjes 0.8 met een 0.4 nozzle. Maar de print ziet er niet uit. Dus ik denk wellicht ligt het aan de grijze devil rol. Ik heb ook nog een blauw transparant liggen. Die doet hetzelfde. Ik hoor ook wat van de pop geluidjes alsof er lucht in zit maar in 2 rollen?

Dus rol nummer drie. Basic filament van amazon ook pet g. Dien doet hetzelfde

Zo ziet de eerste laag er uit.

[Afbeelding]

Het is geen under extrusion omdat die wanden netjes 0.8 zijn als je hem door laat printen. Ook heb ik de e steps gemeten en die zijn ook goed.

De extruder skipt ook niet. Dat is geen standaard maar eentje die het tandwiel er sterker in drukt.

Alle drie de rollen waren nieuw. Lijkt me sterk dat dan in alle rollen vocht zit maar wat kan het dan zijn?

[...]
Als je pop hoort dan kan het vocht zijn, wat voor materiaal is het ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Petg, maar dan zou het bij drie nieuwe rollen zijn die net uit de verpakking komen.
Pixelmagic schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:48:
[...]

Als je pop hoort dan kan het vocht zijn, wat voor materiaal is het ?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Btje Oké nu we weten dat je hotend goed vast zit, op naar het volgende :)

Je PETG is nat, die pop geluidjes die je hoort komen door het vocht in je PETG. Water kookt op 100°C dus je kan je voorstellen dat als je er 250°C tegenaan gooit dat vrij explosief/agressief gaat.

Je kan het goed zien in dat sliertje aan je eerste laag, ik tel daar 6 bubbels in.

Persoonlijk print ik mijn PETG rechtstreeks vanuit een dry-box, gaat vanuit de verpakking in die box en komt er via een bowden-gaatje uit. Zelf heb ik dan ook geen last van vocht in mijn PETG ;)

Je kan je PETG proberen op te drogen in je oven (of, waarschijnlijk beter want potentieel voedselonvriendelijke stoffen, een food-dehydrator), er is veel over te vinden op het internet, gaat wel een aantal uurtjes kosten, maar blijkbaar heb je 3 rollen die nat zijn dus 't is de moeite waard :)

Mijn dry-box is is een IKEA SAMLA doos met 1kg vochtvreter van de Gamma, een PTFE-coupler in de wand geschroefd (nouja, een klein printje eromheen) en gaat al 2 jaar goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Of je heated bed op 70 graden, rol erop, kartonnen doos er over heen met een gat bovenin. Nooit geprobeerd overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Btje Grappig, de DevilDesign Petg is hier een verademing ten opzicht van de 123-3d Petg.

Bij mij print het echt perfect op 240/70.

Ik gok dat er iets is met je extruder. Heb je die al eens nagekeken / schoongemaakt?

Dat Petg neemt wel water op maar niet zoveel om zo'n dramatisch resultaat te behalen. Dat gebeurd hier niet eens met rollen die al een jaar open liggen.

[ Voor 25% gewijzigd door jbhc op 27-12-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ja begrijp er ook echt niets van. Wel een verse nozzle de rest nog niet schoon gemaakt.
jbhc schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:57:
@Btje Grappig, de DevilDesign Petg is hier een verademing ten opzicht van de 123-3d Petg.

Bij mij print het echt perfect op 240/70.

Ik gok dat er iets is met je extruder. Heb je die al eens nagekeken / schoongemaakt?

Dat Petg neemt wel water op maar niet zoveel om zo'n dramatisch resultaat te behalen. Dat gebeurd hier niet eens met rollen die al een jaar open liggen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Je gebruikt zo'n e3d ding toch? Wat ik wel eens heb bij die e3d hotends is dat hij na een aantal nozzles wisselen niet meer goed zit, en dan draai je de nozzle vast op de heater block en heb je wat ruimte tussen je nozzle en je heatbreak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haarbal schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:28:
Je gebruikt zo'n e3d ding toch? Wat ik wel eens heb bij die e3d hotends is dat hij na een aantal nozzles wisselen niet meer goed zit, en dan draai je de nozzle vast op de heater block en heb je wat ruimte tussen je nozzle en je heatbreak.
Als het goed is, is dat 1 gat die helemaal doorloopt, dus als je nozzle niet tegen je heatbreak meer aan zit moet je ofwel je heatbreak wat verder erin draaien ofwel je heatbreak vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
ManIkWeet schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:51:
@Btje Oké nu we weten dat je hotend goed vast zit, op naar het volgende :)

Je PETG is nat, die pop geluidjes die je hoort komen door het vocht in je PETG. Water kookt op 100°C dus je kan je voorstellen dat als je er 250°C tegenaan gooit dat vrij explosief/agressief gaat.

Je kan het goed zien in dat sliertje aan je eerste laag, ik tel daar 6 bubbels in.

Persoonlijk print ik mijn PETG rechtstreeks vanuit een dry-box, gaat vanuit de verpakking in die box en komt er via een bowden-gaatje uit. Zelf heb ik dan ook geen last van vocht in mijn PETG ;)

Je kan je PETG proberen op te drogen in je oven (of, waarschijnlijk beter want potentieel voedselonvriendelijke stoffen, een food-dehydrator), er is veel over te vinden op het internet, gaat wel een aantal uurtjes kosten, maar blijkbaar heb je 3 rollen die nat zijn dus 't is de moeite waard :)

Mijn dry-box is is een IKEA SAMLA doos met 1kg vochtvreter van de Gamma, een PTFE-coupler in de wand geschroefd (nouja, een klein printje eromheen) en gaat al 2 jaar goed d:)b
Ik zit ook te twijfelen wat voor "dry-box" het bij mij gaat worden. Ik kwam een elektrische droger tegen die voor het printen de PETG zou kunnen opdrogen, maar als het vocht er niet in komt dan hoef je het ook niet uit te halen. Het lijkt mij ook voor de kwaliteit niet goed om het telkens weer opnieuw op te warmen voor gebruik

Ik dacht even aan vacuumzakken aangevuld met een silicagel zakje maar jouw oplossing is wellicht nog het meest praktische.

Het zal vast aan mij liggen maar ik begrijp alleen niet hoe een PTFE-coupler in de wand schroeven precies helpt met het voorkomen van vocht in je PETG. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sampoo @Btje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJeCiYwuEVYP6IfLegfoIFjrKMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snVOT38AkMVmIZfCvtHcqOxN.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn rol is omgevallen :( (niet mijn toedoen)
Maar je snapt het idee denk ik. Ik raad aan om een buis over de hele breedte van de doos te monteren waar je rol aan hangt.

Wees wel een beetje voorzichtig bij het boren van gaten in de doos, kan breken als je te hard duwt.

Ik heb zelf tochtstrip in de rand van het deksel geplakt, maar er zijn ook varianten die dat al hebben.
Ook wat tochtstrip tussen de bowden couplers.

Ja, die spoelhouder is van k'nex gemaakt ;)
Er zit ook een hygrometer in, die staat altijd op 19% (kan lager met silicagel denk ik), mijn kamer is vaak rond de 60%

[ Voor 6% gewijzigd door ManIkWeet op 28-12-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Zojuist de heatbreak heater blok en nozzle vervangen en hij print weer als een zonnetje. Ik snap niet waar het vandaan komt.

Zou het kunnen komen van wisselen tussen petg en pla?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ik zorg er idd voor dat.als je de nozzle vast draait er een klein beetje ruimte tussen zijn kraag en het heaterblok zit. Zo weet ik dat ik hem zonder tussenruimte vast draai.
ManIkWeet schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:07:
[...]

Als het goed is, is dat 1 gat die helemaal doorloopt, dus als je nozzle niet tegen je heatbreak meer aan zit moet je ofwel je heatbreak wat verder erin draaien ofwel je heatbreak vervangen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Het wordt steeds beter. Ik heb nu nog een artefact als hij travelt en opnieuw moet starten. Dan lijkt er wat weinig filament uit te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKhtYGjACVKn3W1EBi7TgmqRyAQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNhvcdTD8U2GKpxurmHccfPa.jpg?f=fotoalbum_medium

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
retraction staat aan in je slicer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ja op 4 mm, 60mm/s wellicht te veel voor petg dat hij niet lekker op gang komt.
haarbal schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:42:
retraction staat aan in je slicer?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Btje Wat ik merkte met PETG is dat 't geplet werd door het tandwiel van m'n extruder.

Een paar keer retract/extrude over hetzelfde stuk en je ziet dat de extrude opeens veel minder afstand geeft.

Je kan proberen je extruder tandwiel minder strak te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Btje schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:27:
Ja op 4 mm, 60mm/s wellicht te veel voor petg dat hij niet lekker op gang komt.

[...]
mss 5mm en 40mm/s proberen? In cura heb je ook de retraction extra prime amount oid, dat je na een retraction iets meer extrude om te compenseren wat er alsnog is weggelekt.

Ik print overigens zelden petg, dus ik zou vooral zelf dingen zoeken en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Flow op 105 en de retraction naar 2.5 mm was nu de trick. Print is nu heel mooi, gauw opslaan voor devil filament.
ManIkWeet schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:36:
@Btje Wat ik merkte met PETG is dat 't geplet werd door het tandwiel van m'n extruder.

Een paar keer retract/extrude over hetzelfde stuk en je ziet dat de extrude opeens veel minder afstand geeft.

Je kan proberen je extruder tandwiel minder strak te zetten...

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Boullie schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:13:
[...]

Het ontwerp van de HevORT is ook nog niet definitief voor zover ik weet. De basis is er maar hoe je bijvoorbeeld de enclosure doet is helemaal aan je zelf. Voron is wat dat betreft een meer uitgewerkt en compleet ontwerp.
Klopt wel dat de documentatie te wensen overlaat bij de HevORT, vooral de firmware configuratie.
Als je er niet uitkomt bij de hevORT dan moet je de vraag in de Facebook gooien. Genoeg hulpvolle mensen daar.
Jij print ondertussen zeker op je HevORT? Hoe doe je de kabels naar de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Laatst online: 18:35

Boullie

Da Bulster

Damic schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:43:
[...]

Jij print ondertussen zeker op je HevORT? Hoe doe je de kabels naar de controller?
Printer was idd aan het printen voor een paar proefprint
Bedoel je de kabels van de printhead naar de controller? Dat is bij mij nog een puntje. Heb nu eerst Hiwins besteld(en ondertussen binnengekregen) en heb nog geen "deksel" op de printer. Wil eerst die nieuwe rails erin hebben omdat daarvoor al de halve printer los moet. Denk aan iets dat half rond kan draaien oid aan de onderkant van het deksel.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja die tussen de koets en de controller. Dus bij jouw zijn het nog allemaal apart draden/kabels, mmh dat wil ik dus niet zo weinig mogelijk aparte kabels naar de koets. Bij de hevo had ik een hd audio kabel gebruikt naar een pcb maar nu wil ik daar de bl touch ook bij op, maar dan te weinig aders volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Damic misschien een kabel ketting? Ik zie een aantal anderen op Facebook dat ook hebben, en wil zelf uiteindelijk ook iets in die richting doen.

Voor de kabels zelf, siliconen of ptfe kabels schijnen goed te zijn, gewoon meters van kopen en zelf connectors crimpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ManIkWeet ik had al een deel geprint maar vind het niet zo'n succes.

Ik gaan morgen nog eens alles bekijken om het met max 2 kabels te kunnen doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straightsix
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik ben momenteel de bekende jet-engine aan het printen en ben toegekomen aan het spannendste deel, de turbofan.

Een volledige fan zou ruim 20hr duren, dus ik heb er voor gekozen om het in 2 delen te doen. De gok genomen door geen supports te nemen voor de volledige blades en hij is er superstrak uitgekomen. Alles voelt smooth aan, alleen nog een paar karteltjes wegvijlen. Toch weer mooi thuiskomen zo!

Zijn er meer mensen die deze engine hebben geprint?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWYFryVzR_OW5AJx62npdkS14n8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hNLqrRIYPlXPjcRHyvoHLl8x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeX7Tuu5KgQltu-jxWV8-c-aZ3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cWLWl7X1im7ThfR3mxcxdgjS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:03

spacy

+++

De Prusa MINI+ is binnen. De printer was al deels gemonteerd, dus het was verder een eenvoudige instructie om te volgen, en na het afstellen van de eerste laag, is het eerste proefprintje ook direct goed gelukt. Tot nu toe precies wat ik ervan verwacht had. De komende tijd eerst eens flink oefenen met PLA, want heb voorlopig alleen de smooth printsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Damic schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:09:
@ManIkWeet ik had al een deel geprint maar vind het niet zo'n succes.

Ik gaan morgen nog eens alles bekijken om het met max 2 kabels te kunnen doen :)
Ik hou je in de gaten ;) en als ik iets vind laat ik het ook weten natuurlijk

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
En dan is je kubusje perfect. Begin je een grotere print en die is toch niet helemaal lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjw6W2slRpRg-I40t3OyjXmBuN0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5Uti0frs2FWcwAz10t4Qfvh.jpg?f=fotoalbum_medium

Flow toch nog een beetje verhogen?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Btje nee, er is iets aan de hand waardoor het plastic er niet goed uit komt. Je probleem is nog steeds niet opgelost en de flow verhogen is geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ik heb een triangelabs e3dv6 met een bulldog extruder.

https://www.123-3d.nl/123...ompatible-i2169-t372.html

Hier zitten twee veren in die het filament tegen het wiel drukken. Ik heb dit verminderd naar een enkele veer nu omdat er echt flinke afdrukken kwamen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
Btje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:58:
Ik heb een triangelabs e3dv6 met een bulldog extruder.

https://www.123-3d.nl/123...ompatible-i2169-t372.html

Hier zitten twee veren in die het filament tegen het wiel drukken. Ik heb dit verminderd naar een enkele veer nu omdat er echt flinke afdrukken kwamen.

[...]
Ik had voorheen ook telkens gezeik met een dergelijke extruder.
Ben overgegaan op de E3D Titan, sinds dien geen problemen meer in de aanvoer.
Deze heeft aan beide zijden van het filament grip op het filament, en is instelbaar qua drukkracht.
De BMG extruder heeft dit ook, en zou ook op de V6 passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
apart ding, wel jammer dat hij zo te zien niet te stellen is door een schroef aan te draaien zoals de meeste aftermarket extruders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Wat betreft aanvoer is er denk ik geen probleem. Hij drukt hard genoegd en ik hoor hem nooit skippen

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Btje Raar ding, ik zou die veer die jij eruit hebt gehaald weer terug doen, hij is er niet voor niks...
Ja er komen groeven in je filament, maar dat heeft geen effect op je printresultaat (hooguit op de steps/mm)

Edit:
Kijk ook gelijk naar het tandwiel, is die versleten?

[ Voor 12% gewijzigd door ManIkWeet op 29-12-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Ik loop toch tegen mijn eerste problemen aan, ik ben de reden nog aan het uitzoeken maar het lijkt op een standaard probleem van de Mini, zodra ik switch van Prusament PLA naar Bandit PLA, heb ik al heel snel of pas na een paar minuten een verstopping/blob in de PTFE hotend tube en kan ik dit weer herstellen.
Het prusament PLA heeft er geen last van. Ik heb al even de dikte gemeten, maar die varieerde op dat stukje tussen 1,70 en 1,75, misschien moet ik nog meer delen meten.

En de eerste X-layer shifts gehad, maar goed dat zal wel kwestie van afstellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:40
spacy schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:21:
Ik loop toch tegen mijn eerste problemen aan, ik ben de reden nog aan het uitzoeken maar het lijkt op een standaard probleem van de Mini, zodra ik switch van Prusament PLA naar Bandit PLA, heb ik al heel snel of pas na een paar minuten een verstopping/blob in de PTFE hotend tube en kan ik dit weer herstellen.
Het prusament PLA heeft er geen last van. Ik heb al even de dikte gemeten, maar die varieerde op dat stukje tussen 1,70 en 1,75, misschien moet ik nog meer delen meten.

En de eerste X-layer shifts gehad, maar goed dat zal wel kwestie van afstellen zijn.
Bandit filament heeft een hogere print temp. nodig, ik gebruik het op 220 graden met intrek afstand afstand 6mm en intrek snelheid op 40mm/sec met m'n bowden extruder.
Print nu gewoon goed bij mij na eerst ook dezelfde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Hardy8 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:34:
[...]

Bandit filament heeft een hogere print temp. nodig, ik gebruik het op 220 graden met intrek afstand afstand 6mm en intrek snelheid op 40mm/sec met m'n bowden extruder.
Print nu gewoon goed bij mij na eerst ook dezelfde problemen.
Dankjewel, ik zal dit proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Btje
Ik dacht probeer het eens. Tandwiel is nog mooi.
ManIkWeet schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:21:
@Btje Raar ding, ik zou die veer die jij eruit hebt gehaald weer terug doen, hij is er niet voor niks...
Ja er komen groeven in je filament, maar dat heeft geen effect op je printresultaat (hooguit op de steps/mm)

Edit:
Kijk ook gelijk naar het tandwiel, is die versleten?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Na toch nog eens goed nagedacht te hebben over een filament droger en ook de DIY opties bekeken te hebben zat ik toch weer te kijken naar de Sunlu Filadryer S1. Nu is hij in de aanbieding voor ongeveer 42 euro met shipping uit Frankrijk/Tsjechië. Toch maar besteld en naar verwachting zal hij er begin januari zijn.
Pinky-H9 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:11:
[...]
Ik heb 2 van die Sunlu's en ben er zeer happy mee.
Drogen goed en heb er wel een fan in gemonteerd om circulatie te krijgen zodat ook de bovenkant goed op temperatuur komt.
Waar heb je deze fan weten te monteren? Lijkt mij een erg mooie mod voor een wat betere airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Luc45 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:49:
Na toch nog eens goed nagedacht te hebben over een filament droger en ook de DIY opties bekeken te hebben zat ik toch weer te kijken naar de Sunlu Filadryer S1. Nu is hij in de aanbieding voor ongeveer 42 euro met shipping uit Frankrijk/Tsjechië. Toch maar besteld en naar verwachting zal hij er begin januari zijn.
Bedankt voor de tip. Ook gelijk maar 1 besteld.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me wel af wat de maximale diameter en breedte van de rollen is die in die machine kan worden gedroogd. Dat staat helaas niet vermeld op de productpagina.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
ocf81 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:18:
Ik vraag me wel af wat de maximale diameter en breedte van de rollen is die in die machine kan worden gedroogd. Dat staat helaas niet vermeld op de productpagina.
De volgende afbeelding staat bij de kickstarter van de FilaDryer S1:
Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/029/847/651/7c06eead9d444f6783739374a954085d_original.jpg?ixlib=rb-2.1.0&w=680&fit=max&v=1594947662&auto=format&frame=1&q=92&s=7972e68233b311a90ede8ac14199c85c
De 1kg rollen van 123-3d passen hier dus in. Daarnaast zegt de pagina ook dat er twee rollen van 0,5kg naast elkaar zouden moeten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Luc45 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:25:
[...]

De volgende afbeelding staat bij de kickstarter van de FilaDryer S1:
[Afbeelding]
De 1kg rollen van 123-3d passen hier dus in. Daarnaast zegt de pagina ook dat er twee rollen van 0,5kg naast elkaar zouden moeten passen.
Ik zag onlangs een test op YT en daar paste de eerste rol niet in, leek me wel een ietwat grotere rol dan 1kg.
edit: YouTube: Testing SUNLU FilaDryer S1 - filament dryer unboxing and review net na de 4:00

[ Voor 8% gewijzigd door Pixelmagic op 29-12-2020 17:11 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luc45 Bedankt voor de info! Wel jammer dat dit niet in de store vermeld werd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow had ik die niet gepost :+ het is blijkbaar een wedstrijd aan't worden tussen een Voron en de HevOrt om ter snelste :)

YouTube: Fastest Benchy Yet! - Pushing the limits of 3D printing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zich indrukwekkend dat die er zo snel uit komt in de Voron. Ik denk dat ze bij Voron eens moeten kijken naar de koeloplossingen die MirageC heeft bedacht. Als ze de koeling op orde krijgen denk ik dat het Voron team vast een hele degelijke printkop (Afterburner 2?) kan afleveren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:08
Heeft iemand toevallig een foto van een print met Formfutura EasyPLA Wit?

Ik had de matte versie (stealth white) en hoewel die mooi is zijn de matte filamenten vaak een beetje fragiel, geen idee waarom.

Vroeg me af of de normale witte PLA ongeveer dezelfde kleur heeft? Soms heb je van die witte PLA die extreem wit is, als tandpasta, wat iets minder mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Altijd leuk als je een PID tuning doet en de software geeft een waarschuwing terug :+
M307 H1 A995.0 C384.5 D2.8 S1.00 V24.3 B0
Warning: M307: Heater 1 appears to be over-powered. If left on at full power, its temperature is predicted to reach 1020C
@ocf81 vandaag de voron eens opgezocht en dat is ook een open source design :o misschien als de hevort print een voron maken :D

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 03-01-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:19:
...

@ocf81 vandaag de voron eens opgezocht en dat is ook een open source design :o misschien als de hevort print een voron maken :D
Ik weet niet hoe veel duurder de HevORT is dan de Hevo, maar de Voron is wel een stuk duurder dan de Hevo.Ik ben wel benieuwd welke printer dan het beste uit de bus komt qua bang per buck in termen van TCO.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lange spindels zijn duur :+

Moest de duet nu zinnige fout meldingen geven in de plaats van generieke zou dat ook al veel oplossen in mijn geval.

[ Voor 68% gewijzigd door Damic op 03-01-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Damic schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:19:
Altijd leuk als je een PID tuning doet en de software geeft een waarschuwing terug :+
12V heater cartridge aan een 24V supply gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

haarbal schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:06:
[...]

12V heater cartridge aan een 24V supply gehangen?
Nee 24V/60W heater :D ik wist al dat ie sneller warm werd dan mijn vorige heater wat een 24V/40W was en die gaf ook al een waarschuwing, maar dat was nog niet in de 1000°C range

[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 03-01-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Losse mosfet ertussen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee 60W op 24V is maar 2.5A op vol vermogen en een mosfet kan meer aan :)

Edit: juist even de heater naar 200°C gezet en mijn vingers op de 2 mosfets gelegd, ik voel ze niet warm worden.

[ Voor 90% gewijzigd door Damic op 03-01-2021 14:02 ]

Pagina: 1 ... 190 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.