Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:25
spacy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:43:
[...]

Interessant artikel, ik begrijp eruit dat de filament zelf deels uit een soort plastic support materiaal bestaat wat na de print weggewassen wordt, en er dus enkel metaal of keramiek overblijft. Ik vraag me hierbij wel af hoe groot dat waste proces is, dat kon ik niet goed terug vinden. Maar dit klinkt wel veelbelovend ja!
Dit bestaat al een tijdje, ook buiten ESA. Google maar eens op BASF Ultrafuse filament.

Prints zijn gewoon op huis-tuin-en-keukenprinters te maken. Het uitbakken/annealen/sinteren moet alleen in specifiek equipment gebeuren. Dat kan BASF voor je doen, maar dan moet je je printje dus opsturen. EN het is niet bepaald goedkoop... (het filament zelf noch het uitbakken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-10 21:43

Pixelmagic

Ubergeek

tweegroenethee schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:49:
[...]

Als ze dit gebruiksvriendelijk en consistent kunnen maken wordt dat wel een instant buy idd
Lekker is dat, is mijn MMU net onderweg en dan dit.... 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:11
tweegroenethee schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:49:
[...]

Als ze dit gebruiksvriendelijk en consistent kunnen maken wordt dat wel een instant buy idd
Inderdaad, daar kijk ik ook naar uit. Ik vrees alleen de prijs een stuk hoger zal zijn dan die van een MK3s. Maar dat is nog even afwachten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Broodro0ster schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:56:
[...]

Inderdaad, daar kijk ik ook naar uit. Ik vrees alleen de prijs een stuk hoger zal zijn dan die van een MK3s. Maar dat is nog even afwachten.
Richtprijs was voorheen in de €1200-€1500 range, als ik het mij goed herinner. Maar voor een E3D tool changer betaal je 3x zo veel, dus als ze het weten te doen voor die prijs is het eigenlijk niet zo duur.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:11
ocf81 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:58:
[...]

Richtprijs was voorheen in de €1200-€1500 range, als ik het mij goed herinner. Maar voor een E3D tool changer betaal je 3x zo veel, dus als ze het weten te doen voor die prijs is het eigenlijk niet zo duur.
Klopt, maar toen was er volgens mij ook nog geen sprake over een toolchanger. Zoals ik het begrijp uit hun tekst, is het iets waar ze recent aan de slag zijn gegaan.
Misschien dat je de XL moet kopen en daarna de tool changer upgrade om er gebruik van te kunnen maken, zoals je nu de MK3S en MM2US apart moet kopen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Broodro0ster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:15:
[...]

Klopt, maar toen was er volgens mij ook nog geen sprake over een toolchanger. Zoals ik het begrijp uit hun tekst, is het iets waar ze recent aan de slag zijn gegaan.
Misschien dat je de XL moet kopen en daarna de tool changer upgrade om er gebruik van te kunnen maken, zoals je nu de MK3S en MM2US apart moet kopen.
De prijs blijft natuurlijk koffiedik kijken tot deze bekend wordt gemaakt.
De tool changer optioneel maken is een mogelijke optie, een ander is maar 1 tool meeleveren en de overige tools los moeten aanschaffen. Scheelt in firmware onderhoud.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik wil voor het eerst lithophane gaan printen, maar is/ zijn hier goede print settings voor? Wellicht een goed print profiel? (voor Cura)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In het nieuwsbericht van de nieuwe Pruisa gaat het over het leveren van het bed.
Maar hoe vaak doen jullie dat nou? En is automatisch dan echt zo boeiend?
Ik heb het tot nu toe alleen nodig gehad na verplaatsing van de printer en nozzle wissel. Verder nooit. Heb ik nou zo'n goeie printer (p3steel), of de rest zo'n slechte? :+

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 26-11-2020 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:33:
In het nieuwsbericht van de nieuwe Pruisa gaat het over het leveren van het bed.
Ik heb het tot nu toe alleen nodig gehad na verplaatsing van de printer en nozzle wissel. Verder nooit. Heb ik nou zo'n goeie printer (p3steel), of de rest zo'n slechte? :+
Mijn eerste 3d printer was een tevo tornado, en na die in elkaar gezet te hebben als beginner was het nogal een uitdaging om het bed te leverenen, wellicht begreep ik er gewoon te weinig van ;)
Bed levelen of er aan twijfelen bleef altijd wel een dingetje, elke keer als de print aan de wandel ging toch weer met die leveling spelen.

Nu een jaartje een Prusa MK3S, na in elkaar zetten (was eigenlijk veel te snel klaar, minstens de helft van de fun :+ ) werkt t gewoon, tuurlijk even kalibreren eenmalig maar zooooo gemakkelijk.

* itsme zweert bij z'n Prusa

Nothing to see here

_ferry_ schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:33:
Ik denk dat het veel te maken heeft met de stijfheid van het frame. Oudere Prusa's, dwz modellen die voor de MK3 werden uitgebracht, en Prusa klonen gebruiken draadeinden voor de Y-as. Die buigen relatief makkelijk, waardoor elk wissewasje aan de printer potentieel herijking vereist.
Een P3Steel is een stuk stijver, dus als je niks aanraakt zal je dus ook niet zo vaak hoeven te herijken. Althans, dat is de indruk die ik krijg als ik naar het frame kijk dat ik hier heb staan, waar ik nu toch ooit eens een werkende printer van moet maken maar waarvan ik het afbouwen steeds uitstel.
Met een verwisselbaar bed denk ik dat je wel te maken krijgt met een heel klein beetje variabiliteit, maar of dat significant genoeg is kan ik je niet zeggen.
[edit]
Ter illustratie: Mijn Anet A8 is zo slap als een vaatdoek en zelfs als je die niet (bewust) verplaatst kan je zonder ABL dezelfde print niet twee keer achter elkaar uitvoeren met hetzelfde resultaat. Met ABL wordt je leven een héél stuk aangenamer.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 26-11-2020 18:14 ]

© ocf81 1981-infinity

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ter illustratie: Mijn Anet A8 is zo slap als een vaatdoek
Ik heb een A6 maar die is van dezelfde "kwaliteit" :+
Tip: neem een plaat 18mm dik multiplex die groot genoeg is zodat de printer er volledig ondersteund op kan staan. Dan aan de voorkant en achterkant aan weerszijden langs de 2 horizontale rods 2 gaten boren. (dus 8 gaten in totaal) Vervolgens zet je het frame met zip-ties vast aan de plaat. Ik heb nooit last van een 'slappe printer'

[ Voor 4% gewijzigd door michielRB op 26-11-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adLngQ054rlCK5wp0uKxpu4MI6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkoXkP1CLyc0dafZZSD3xSjQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbkGoebOqIB6LDFkMjrDMiEtHt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DM5V3SSaLweCNGQIdYIcAs7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvZ_Q7gLlwjwDxcImJtjA3LUM9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y13MPCsqt7Wa9UYLp6NGzdwO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxJYqwjE3gMuu9RjHMRGTtLF6As=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVX9zMf4xA5LF34VQ9hmUjc2.jpg?f=fotoalbum_tile

Begint lekker.
Een lagerbus zit niet op de goede plek.
Een as steekt uit het lagerblok en zit er aan de andere nog maar net in.
Een hoek is kapot, lak is ook helemaal beschadigd.
Dit is gewoon bewust allemaal in de fabriek gebeurd, de doos is helemaal intact, en dan natuurlijk een waardeloze QC sticker er op plakken.

Gaat trouwens om een anycubic mega zero.

Gelukkig zijn dit geen problemen welke het printen belemmeren denk ik.
Kan iig vnv aan het printen gaan :) .

Edit:/ ohja en een los schroefje onder in de doos :+

Edit:// Uiteindelijk nog een deuk in het bed ook...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Even een update, de MMU2S is donderdag binnen gekomen, de unit zelf zit ondertussen in elkaar en ben nog even een upgrade aan het printen (deze) waarna de printer zelf aan de beurt is. Mooi stukje techniek met de gebruikelijke Prusa doordachte manieren van montage.

De upgrade word door veel mensen als "de oplossing" genoemd vanwege uitblijven van klemmen van het filament in de tube. Ik heb de originele setup 24 uur met de PTFE tubes geklemd en vanmorgen losgehaald en als je er een stukje filament in stopt dan klemt het aan de bewuste kant inderdaad. Wat nu met wat frommelen aan de PTFE nog op te lossen maar kan me goed voorstellen dat als dit er altijd inzit dat het vragen om problemen is vanwege de extra weerstand hierdoor.
De koppelingen zijn ondertussen ook binnen dus met wat geluk vanmiddag verder knutselen ermee.

Overigens zijn de 5 houders voor rollen filament en de buffer aardige ruimte vreters, daar gaat nog wel iets anders op verzonnen/geleend worden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alaintje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:51:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Begint lekker.
Dit is gewoon bewust allemaal in de fabriek gebeurd, de doos is helemaal intact, en dan natuurlijk een waardeloze QC sticker er op plakken.

Uit China verzonden zeker? Ze weten dat je zoiets niet terug gaat sturen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
ManIkWeet schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:27:
[...]

Uit China verzonden zeker? Ze weten dat je zoiets niet terug gaat sturen :+
Nee duitsland warehouse via Ali.
Van de week even kijken naar een nieuw bed, kan er zelf wel een PiD aan knutselen denk ik.
Gisteren al een hoop gespeeld en een lange print aan gezet. Maar het resultaat mag er wezen vibd ik zelf :) .
Had even moeite met het bed recht te krijgen, maar denk dat ik een goede spot heb om prints te beginnen.

En ik weet niet hoe ik op het idee kwam om eerst met wit te printen en vervolgens in grijs verder te printen. Maar dat ging geheel vlekkeloos. Toen het witte stukje op was in de extruder heb ik heel eventjes het grijze nog met de hand nageduwd, deze pakte meteen over :) .

Alleen het filament rolt niet lekker van de rol :/ .
Maar dit is op een esp doosje na de eerste print van dit apparaat.
Maar beginnen met uitzoeken hoe ik de print aan de 'onderkant' mooier krijg.
Alles wat in de lucht begint/overhangt begint een beetje slordig.

Het doosje was natuurlijk licht gewarped :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6bGqPTDUFV2vMCDGT8wGYdzy6k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MamSSMG2t0JFcyw6Om3u9Yov.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31JPHorz9e3AbW-YJzl8FsZze-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BajTAVquIl3XaIzjNsEGIdTI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf9itc5elAkt9uyY1ESjj-9YbCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEyCL7jCWqHViUM0tjgWoHY3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRTMNPkcYlGQf_ndil7TX6Q_aos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHaGr2cDovrixG7vCdrEtLWV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
ManIkWeet schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:03:
[...]

Dan had ik de printer gelijk terug gestuurd als ik jou was, 't is niet normaal dat een printer met zo'n schade binnenkomt...
Heb een bericht geopend, maar terug sturen naar duitsland is het waarschijnlijk nog steeds niet waard.
Het is gewoon geen goed product, pay peanuts... Behalve dat dit gewoon echt afkeur had moeten zijn op meerdere punten.
Maar verwacht eerlijk gezegd ook niet veel service daarentegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
alaintje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:51:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Begint lekker.

Gewoon een dispute indien. Krijg je wellicht een deel terug als je de printer wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-10 18:21
Het filament wat ik heb liggen begint ondertussen wat ouder te worden en ik merk dat oudere filamenten ook wat meer moeite hebben met adhesion. Daarom ben ik aan het kijken naar een dehydrator. Nu zie ik hier op het forum en online veel mensen die een voedseldroger ombouwen tot filamentdroger. Helaas heb ik hier de ruimte niet voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NibmHOZvWSiEk2PkGXW1Ly8MhVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kO62WTDmW6LAsH6LbrIhxQbu.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom was ik even bij ome Ali aan het kijken en daar kwam ik een eSun en een Sunlu. droger tegen. Deze zouden in mijn geval mooi naast de printer passen. Is er toevallig iemand die ervaringen heeft met zulke drogers? Het lijkt mij dat deze wat inefficienter zijn, omdat er weinig ruimte is om de lucht langs de rol te laten verplaatsen.

Zeker de eSun spreekt mij aan, het ziet er wel tof uit dat het ook mogelijk is om het filament te wegen als hij in de houder zit. Ik wil dan ook vanuit de houder gaan printen, eventueel met een PTFE tube richting de direct-drive extruder. Maar omdat ik er naast wat youtube video's weinig over zie/hoor vraag ik me af of het wel goede producten zijn, ze zijn immers wel wat duurder dan een voedseldroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-10 20:51

Sebazzz

3dp

Luc45 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:54:
Daarom was ik even bij ome Ali aan het kijken en daar kwam ik een eSun en een Sunlu. droger tegen. Deze zouden in mijn geval mooi naast de printer passen. Is er toevallig iemand die ervaringen heeft met zulke drogers? Het lijkt mij dat deze wat inefficienter zijn, omdat er weinig ruimte is om de lucht langs de rol te laten verplaatsen.
De SUNLU heb ik en ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Hij wordt niet warm aan de bovenkant. Ik weet niet of dat noodzakelijk is voor het droger, want hij lijkt het wel te doen. Daarnaast kan je je silicazakjes niet goed kwijt, dus ik heb maar iets geprint waardoor ik ze aan de deksel kan hangen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Luc45 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:54:
Het filament wat ik heb liggen begint ondertussen wat ouder te worden en ik merk dat oudere filamenten ook wat meer moeite hebben met adhesion. Daarom ben ik aan het kijken naar een dehydrator. Nu zie ik hier op het forum en online veel mensen die een voedseldroger ombouwen tot filamentdroger. Helaas heb ik hier de ruimte niet voor:
[Afbeelding]

Zeker de eSun spreekt mij aan, het ziet er wel tof uit dat het ook mogelijk is om het filament te wegen als hij in de houder zit. Ik wil dan ook vanuit de houder gaan printen, eventueel met een PTFE tube richting de direct-drive extruder. Maar omdat ik er naast wat youtube video's weinig over zie/hoor vraag ik me af of het wel goede producten zijn, ze zijn immers wel wat duurder dan een voedseldroger.
Voor dat geld koop je best wel wat filament, wanneer is dit daadwerkelijk economisch interessant ?
Ik heb hier ook filament van 4 jaar oud liggen (pla) en eigenlijk geen problemen mee, dus waar ligt het omslagpunt ? Zijn droogkorrels in een zip-lock zak een optie ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10 12:34
Van de week had ik een printje gestart. Toen ik na een uur of 2 eens de octoprint webcam bekeek zag ik een stilstaande printer en een communicatie foutmelding in octoprint dus kon ik weer naar zolder.
Daar aangekomen was het display van mijn AM8 uit terwijl de ventilatoren nog wel draaiden.

Toen eerst de drivers losgetrokken maar dit verhielp het probleem niet maar toen ik uiteindelijk bijna alles van mijn RAMPS bordje losgetrokken had kwam het display weer tot leven.

Vandaag had ik wat meer tijd en ook al wat dagen gehad om erover na te denken en wat blijkt; mij 3d-touch sensor heeft een volle kortsluiting. Bij het aansluiten op een labvoeding loopt er bij 5V 5A volgens de meter en hij wordt dan ook behoorlijk heet :[ dus die is echt overleden.

Nu was ik uiteraard altijd al benieuwd naar de inhoud van dat ding dus ik heb hem open gemaakt en bij deze de foto's. Best grappig, er zit veel meer logica in dan ik dacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlGXzlmp9IIZUKk3NwfoAqM7ePQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5UifnDMRZirj2JOJQ2zsji7.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFMQBWcgQchbbnxUp-_-pxHaJqg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL7CiYiTxxHf4rpvrpLkmM4p.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Iemand ervaring met BASICFIL filament? Ik heb blauw basicfil, maar eigenlijk altijd wel min of meer adhesion problemen met dit filament. Heel gek.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:41
jbhc schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:35:

Nu was ik uiteraard altijd al benieuwd naar de inhoud van dat ding dus ik heb hem open gemaakt en bij deze de foto's. Best grappig, er zit veel meer logica in dan ik dacht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt veel, maar stelt niet zoveel voor, een Atmel attiny microcontroler met een klein stukje sofware, een servodriver IC, en een HAL sensor, zou heel makkelijk zelf te bouwen zijn alleen niet voor de prijs voor wat het hele ding kost (clone), omdat het zo eenvoudig is, zit er ook eigenlijk geen verschil in een clone of een origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
Sebazzz schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:01:
[...]

De SUNLU heb ik en ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Hij wordt niet warm aan de bovenkant. Ik weet niet of dat noodzakelijk is voor het droger, want hij lijkt het wel te doen. Daarnaast kan je je silicazakjes niet goed kwijt, dus ik heb maar iets geprint waardoor ik ze aan de deksel kan hangen.
Hmm dat klinkt al wat minder goed inderdaad. Bedankt voor het delen :)
Pixelmagic schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:15:
[...]
Voor dat geld koop je best wel wat filament, wanneer is dit daadwerkelijk economisch interessant ?
Ik heb hier ook filament van 4 jaar oud liggen (pla) en eigenlijk geen problemen mee, dus waar ligt het omslagpunt ? Zijn droogkorrels in een zip-lock zak een optie ?
Zeker waar, goed punt om te overwegen. Kunnen droogkorrels ook vocht uit het filament halen wat er al in zit, naast het voorkomen dat er meer vocht in het filament terecht komt?
ManIkWeet schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:17:
En natuurlijk ook stroom kosten, aangezien zo'n ding ~6 uur per keer aan moet.
Ik zie dat de eSun 36 watt verbruikt, dus dat zou per droogsessie van 6 uur zo'n 5 cent zijn. Dat valt nog best wel mee. Ik zie wel dat voedseldrogers een vermogen van >200w hebben, dat gaat een stuk harder natuurlijk. Nu geeft dat ook wel aan dat de eSun een stuk minder snel zal drogen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Luc45 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:15:
[...]

Ik zie dat de eSun 36 watt verbruikt, dus dat zou per droogsessie van 6 uur zo'n 5 cent zijn. Dat valt nog best wel mee. Ik zie wel dat voedseldrogers een vermogen van >200w hebben, dat gaat een stuk harder natuurlijk. Nu geeft dat ook wel aan dat de eSun een stuk minder snel zal drogen denk ik.
Ik denk niet dat meer vermogen betekent dat je sneller droogt. Je kan toch de boel maar maximaal 50-55 graden maken anders gaat je filament eraan (zeker bij PLA).

Daarnaast heeft het verplaatsen van vocht ook simpelweg tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
Ik vraag mij wel heel erg af waar het vocht naartoe gaat, het zit immers in een gesloten behuizing. Gaat het vocht niet terug als je de droger uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat vocht gaat in de lucht zitten, het kost tijd om weer terug te gaan in het plastic, dus als je 'm uit zet kan je het beste de spoel verwijderen en in een droogbak te doen. Of een hele berg silicagel zakjes toevoegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Sebazzz schreef op maandag 30 november 2020 @ 00:04:
Iemand ervaring met BASICFIL filament? Ik heb blauw basicfil, maar eigenlijk altijd wel min of meer adhesion problemen met dit filament. Heel gek.
Ik heb basicfil petg en geen problemen daarmee. nu hecht petg over het algemeen ook wel (veel) beter dan pla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-09 16:39
Top! heb dus uiteindelijk de MK3s prusa gehaald uit tjechie in elkaar gezet voor het eerst ( duurde 19 uur maargoed :P hij werkt ) aangezet instructies gevolgt de fan werkte ff niet prima doosje geopend en opnieuw even gedrukt daar toen werkte het prima .. test programma gedaan super kwaliteit soms een lijntje van boven maar dat was alleen visual.. nu bezig met me eigen print en zo te zien gaat het super ! zijn 14 objecten doet hij 1 uur 30 min over en zijn ondermeer rond en met groeven ! Top en bedankt voor de hulp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gisteren voor de leut eens aan't kijken geweest naar speciaal filament,gelukkig zat ik al want anders was ik gevallen. Luvocom 3F PEKK 50082 Filament

In other news:

@W4R71G3R kijk ook even je dimensies na :) zoals een gat van 5mm dat 5mm moet zijn of een staaf van 5mm moet 5 mm zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 30-11-2020 17:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Damic schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:43:
Gisteren voor de leut eens aan't kijken geweest naar speciaal filament,gelukkig zat ik al want anders was ik gevallen. Luvocom 3F PEKK 50082 Filament

In other news:
[YouTube: Ultimate 3D printer Cooling fan - 5015 vs Berd-Air vs 300CFM Mega Cooling]
Met welke printer ga je dat printen op die temperatuur ? Ik vrees dat de "gewone tweakert" niet de doelgroep is :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Pixelmagic kwa temperatuur, ooit met de mijne maar echt printen gaan ik niet doen. Is wreed kostbaar

edit: zien juist dat die prijzen zonder btw is :o

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 30-11-2020 17:47 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
  • Laatst online: 04-09 16:39
Damic schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:43:

In other news:
[YouTube: Ultimate 3D printer Cooling fan - 5015 vs Berd-Air vs 300CFM Mega Cooling]

@W4R71G3R kijk ook even je dimensies na :) zoals een gat van 5mm dat 5mm moet zijn of een staaf van 5mm moet 5 mm zijn :)
zal ik doen alle 14 stukken zien er prima uit daarnaast de pyramides x4 gaan ook goed met symbolen erin 1x ging fout opnieuw gedaan en aantal pyramides verminderd met 50% ipv 8 naar 4 daar is hij nu nog mee bezig maar zo te zien gaat goed kwam een stukje boven verkeerd ff pause gedaan en vervolgends weg gehaald daarna is hij doorgegaan en heeft het uit eindelijk overlapt en je ziet er niks meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Je kan die luvocom filament tot 1 dec nog met een 20% korting bestellen... :+ Kost het alsnog EUR275,- voor 500 gram....
Laat ik het voorzichtig stellen: dat zit 'iets' boven het budget.

[ Voor 54% gewijzigd door michielRB op 30-11-2020 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:11

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Pixelmagic schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:15:
[...]

PLA filament hoef je eigenlijk niet te drogen, tenzij je echt een rol heb met problemen die bijvoorbeeld breekt tijdens het printen. Als je geen problemen hebt, hoef je ook geen oplossing te zoeken toch?

PETG trekt al iets meer vocht aan en heeft er al meer belang bij om goed droog te zijn, maar gewoon juist bewaren in een afgesloten doos met silica zakjes is voldoende. Pas als je rol al 2 jaar oud is zal je die misschien een keer moeten drogen.
ASA, NYLON, TPU moet je eigenlijk gewoon in een droger stoppen voor het printen, dit heeft wel flinke invloed op de print kwaliteit.

Als je een goedkope droger wilt, koop dan dit:
https://www.bol.com/nl/p/...e-lades/9200000050581208/
Knip de lagen eruit aan de binnenkant of gebruik een dremel en je hebt een prima filament droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Luc45 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:15:
[...]

Hmm dat klinkt al wat minder goed inderdaad. Bedankt voor het delen :)

[...]

Zeker waar, goed punt om te overwegen. Kunnen droogkorrels ook vocht uit het filament halen wat er al in zit, naast het voorkomen dat er meer vocht in het filament terecht komt?

[...]

Ik heb 2 van die Sunlu's en ben er zeer happy mee.
Drogen goed en heb er wel een fan in gemonteerd om circulatie te krijgen zodat ook de bovenkant goed op temperatuur komt.

Heb er ook een Temp / Hygro meter erin geknutseld en een gat gemaakt zodat met een koppeling er een bowdentube opzit (3mm ID)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
Pinky-H9 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:11:
[...]

Ik heb 2 van die Sunlu's en ben er zeer happy mee.
Drogen goed en heb er wel een fan in gemonteerd om circulatie te krijgen zodat ook de bovenkant goed op temperatuur komt.

Heb er ook een Temp / Hygro meter erin geknutseld en een gat gemaakt zodat met een koppeling er een bowdentube opzit (3mm ID)
Klinkt tof, hoe heb je die fan er in geplaatst ? Het lijkt me allemaal vrij krap namelijk, ik betwijfel ook of er rollen van 1kg in gaan passen als ik de foto's zo zie.
Psycho_Mantis schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:16:
[...]
Als je een goedkope droger wilt, koop dan dit:
https://www.bol.com/nl/p/...e-lades/9200000050581208/
Knip de lagen eruit aan de binnenkant of gebruik een dremel en je hebt een prima filament droger.
Is prijs technisch inderdaad wel interessant, echter heb ik niet zo veel ruimte (zie foto aantal posts terug). Zou het een optie zijn om zo'n voedseldroger verticaal te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

michielRB schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:23:
Je kan die luvocom filament tot 1 dec nog met een 20% korting bestellen... :+ Kost het alsnog EUR275,- voor 500 gram....
Laat ik het voorzichtig stellen: dat zit 'iets' boven het budget.
Ja dat had ik gezien maar je weet dat die prijzen zonder btw zijn :+

@Luc45 ik heb zo'n droger en je zou dan de verdeel trays aan elkaar moeten plakken, en iets maken zodoende dat niet alles valt ;) er zit nl geen slot mechanisme op.

[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 06-12-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zat vandaag door de recente video's van Maker's Muse te scrollen, en ik zag hier wel een leuke video over ontwerptechnieken voor zaken die je met een 3D Printer wil printen

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Aankoop advies gevraagd;

Ik heb op dit moment een Ender 3 Pro in gebruik (naar tevredenheid), maar ik zou graag een printer willen welke een groter bed heeft en auto bedlevel optie, ook moet de print kwaliteit beter zijn (kunnen) dan de Ender 3. Mooi zou zijn als er ook makkelijk een kabinet omheen gemaakt kan worden.
Ik zag den Ender 5 Plus voorbij komen, maar ik las dat deze niet de volledige bl touch optie kan benutten... ook heb ik begrepen dat de Ender eigenlijk een soort instap model is . Ook zo ik graag direct drive willen en als het dan toch ff kan, multi extruder (dit laatste is geen must)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
ManIkWeet schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:35:
@vwtune Geen budget genoemd, dus een Ultimaker ;)
leverd ook geen betere print dan een goed afgestelde ender ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder budget is de sky the limit.

Ik zeg EOS M300 kopen }:O

Kost ook wat, maar dan heb je ook wat. Kan zelfs metaal printen!

Bijkomend voordeel: Je kan je prints op 3DHubs verkopen :Y)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-10 19:00
Oke, ik ben op dit moment écht klaar met mijn kut printer. Het is ook altijd wat met die omgebouwde anet a8 dingen... Ik kan nooit normaal printen op die van mij dus ik zit nu op het punt dat ik na denk over de aanschaf van een nieuwe printer, één die wél normaal werkt. Aan dat klote ding van mij heb ik inmiddels al bijna alles veranderd en alsnog print hij niet soepel. Ik zou ook bijna beginnen te denken dat het aan mij ligt (onmogelijk natuurlijk :p ).

Wat is op dit moment de best buy? Nog steeds een Ender 3 (pro) met een budget van zo'n 200-250 euro? Ik ben opzich niet veeleisend, maar wil er qua oppervlak niet op achteruit gaan (ong 300x300mm) en het moet gewoon een robuust ding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niekserr schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:11:
Oke, ik ben op dit moment écht klaar met mijn kut printer. Het is ook altijd wat met die omgebouwde anet a8 dingen... Ik kan nooit normaal printen op die van mij dus ik zit nu op het punt dat ik na denk over de aanschaf van een nieuwe printer, één die wél normaal werkt. Aan dat klote ding van mij heb ik inmiddels al bijna alles veranderd en alsnog print hij niet soepel. Ik zou ook bijna beginnen te denken dat het aan mij ligt (onmogelijk natuurlijk :p ).

Wat is op dit moment de best buy? Nog steeds een Ender 3 (pro) met een budget van zo'n 200-250 euro? Ik ben opzich niet veeleisend, maar wil er qua oppervlak niet op achteruit gaan (ong 300x300mm) en het moet gewoon een robuust ding zijn.
Mag ik vragen waarom het niet wil lukken? Als je alles al hebt omgebouwd, dan neem ik aan dat je ook een ander frame hebt?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

ocf81 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:07:
Zonder budget is de sky the limit.

Ik zeg EOS M300 kopen }:O

Kost ook wat, maar dan heb je ook wat. Kan zelfs metaal printen!

Bijkomend voordeel: Je kan je prints op 3DHubs verkopen :Y)
Ok.... de enige overeenkomst met mijn Hypercube is dat ik ook een printvolume van 300 x 300 x 400mm heb.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielRB schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:20:
[...]

Ok.... de enige overeenkomst met mijn Hypercube is dat ik ook een printvolume van 300 x 300 x 400mm heb.... :X
Het was ook een grapje hè? Moet kunnen op zijn tijd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
ocf81 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:13:
[...]

Mag ik vragen waarom het niet wil lukken? Als je alles al hebt omgebouwd, dan neem ik aan dat je ook een ander frame hebt?
Het is een opstapeling van alles eigenlijk. Ik heb inderdaad alles gedaan, E3D V6 clone upgrade, alu frame, drylin bearings, ramps 1.4, mosfets, bltouch sensor, etc.

Het blijft voor mijn gevoel wat brandgevaarlijk, ook al heb ik mosfets en de kabels van het heated bed vastgesoldeerd. Ik durf hem dus nooit alleen te laten. Elke keer is er ook weer wat aan de hand. Vandaag weer de halve dag bezig geweest om belt skips te verhelpen van de y-as. Het gaat dan als volgt: belt skipped -> belt strakker zetten -> stepper motor skipt -> belt losser wat stap 1 weer herhaalt of meer vermogen geven aan de stepper motor die dan te heet wordt. Dit moet nu dus weer gefixt worden. Het blijft een constante struggle om hem aan de praat te krijgen, prints mislukken bijna altijd doordat er altijd iets anders is wat het verpest. Het is me misschien 3 keer gelukt om hem aan te zetten en dat er uren later een goede print uit rolt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niekserr schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:25:
[...]

Het is een opstapeling van alles eigenlijk. Ik heb inderdaad alles gedaan, E3D V6 clone upgrade, alu frame, drylin bearings, ramps 1.4, mosfets, bltouch sensor, etc.

Het blijft voor mijn gevoel wat brandgevaarlijk, ook al heb ik mosfets en de kabels van het heated bed vastgesoldeerd. Ik durf hem dus nooit alleen te laten.
Je hebt er inderdaad aardig wat moeite in gestoken als ik dit zo lees. Op zich is een goed vastgesoldeerde draad van voldoende dikte met trekontlasting wel veilig. Dus het kan zijn dat je jezelf een beetje te veel zorgen maakt.
Elke keer is er ook weer wat aan de hand. Vandaag weer de halve dag bezig geweest om belt skips te verhelpen van de y-as. Het gaat dan als volgt: belt skipped -> belt strakker zetten -> stepper motor skipt -> belt losser wat stap 1 weer herhaalt of meer vermogen geven aan de stepper motor die dan te heet wordt. Dit moet nu dus weer gefixt worden. Het blijft een constante struggle om hem aan de praat te krijgen, prints mislukken bijna altijd doordat er altijd iets anders is wat het verpest. Het is me misschien 3 keer gelukt om hem aan te zetten en dat er uren later een goede print uit rolt :P .
Ouch. Het lijkt er op dat je inderdaad ergens een probleem hebt met de aandrijving. Twee dingen die ik nog niet teruglees in je verhaal: Heb je al geprobeerd om de motor te verwisselen en heb je geprobeerd om de driver te verwisselen om zo te controleren of een van die onderdelen misschien niet goed is?

Als dat ook niks oplevert dan is het misschien verstandiger om gewoon lekker een kant-en-klare machine te kopen, zodat je er geen omkijken naar hebt. Met een Creality machine zit je wel weer vast aan een projectje, hoewel niet van hetzelfde kaliber zorgen als bij een A8. De Ender 3 V2 is dan misschien de goedkoopste machine met genoeg mogelijkheden.
Als je kwaliteit wil dan moet je voor een merk gaan dat gewoon out of the box goed werkt, maar dan zit je aan een Prusa, BCN3D of Ultimaker.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
ocf81 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:02:
[...]

Je hebt er inderdaad aardig wat moeite in gestoken als ik dit zo lees. Op zich is een goed vastgesoldeerde draad van voldoende dikte met trekontlasting wel veilig. Dus het kan zijn dat je jezelf een beetje te veel zorgen maakt.

[...]

Ouch. Het lijkt er op dat je inderdaad ergens een probleem hebt met de aandrijving. Twee dingen die ik nog niet teruglees in je verhaal: Heb je al geprobeerd om de motor te verwisselen en heb je geprobeerd om de driver te verwisselen om zo te controleren of een van die onderdelen misschien niet goed is?

Als dat ook niks oplevert dan is het misschien verstandiger om gewoon lekker een kant-en-klare machine te kopen, zodat je er geen omkijken naar hebt. Met een Creality machine zit je wel weer vast aan een projectje, hoewel niet van hetzelfde kaliber zorgen als bij een A8. De Ender 3 V2 is dan misschien de goedkoopste machine met genoeg mogelijkheden.
Als je kwaliteit wil dan moet je voor een merk gaan dat gewoon out of the box goed werkt, maar dan zit je aan een Prusa, BCN3D of Ultimaker.
Ik heb er wel eens wat aan gedaan ja, ik zit inmiddels ook al een paar jaar in dit topic... Ik heb er nu een TMC2207 op zitten uit mijn hoofd. De volgende stap zou zijn om er óf een nema stepper op te zetten of iets dat wat meer power heeft dan deze óf kijken of ik de grote hoeveelheid wrijving kan verlagen van het bed. Maarja dan vraag ik me af wat er daarna weer aan komt natuurlijk 8)7 .

De Ender 3 V2 ziet er wel goed uit, ik ga maar even over nadenken of ik die weg wil inslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielRB schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:20:
[...]

Je bent al halverwege!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Die drylin bearings zorgen voor je skippende steps. Die dingen zijn niet gemaakt voor 3d printers; die zijn gemaakt voor langdurige constante verschuivingen*, niet heen-en-weren wat met 3d printers veel voor komt.

Mosfets en goede firmware zal het meeste brandgevaar ontnemen. Alu frame helpt met het feit dat er minder brandbaar materiaal is :)

*las ik ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:07
Igus beweert anders dat het prima werkt voor 3d printers
YouTube: Video of the Week -- igus plastics in 3D printers | igus®

Maar wel zorgen dat het allemaal goed uitgelijnd en niet overconstrained is. Wellicht zijn kogellagers daar wat minder gevoelig voor.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haarbal schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:20:

Maar wel zorgen dat het allemaal goed uitgelijnd en niet overconstrained is. Wellicht zijn kogellagers daar wat minder gevoelig voor.
6 jaar geleden, toen printers nog niet zo goedkoop waren als nu en (vermoed ik) veel sterkere steppers hadden. Daarbij ook met lagere snelheden ;)

En inderdaad zijn kogellagers veel minder gevoelig voor uitlijningsproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10 17:59

LoneWolf

Just a Byte

vwtune schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:24:
Aankoop advies gevraagd;

Ik heb op dit moment een Ender 3 Pro in gebruik (naar tevredenheid), maar ik zou graag een printer willen welke een groter bed heeft en auto bedlevel optie, ook moet de print kwaliteit beter zijn (kunnen) dan de Ender 3. Mooi zou zijn als er ook makkelijk een kabinet omheen gemaakt kan worden.
Ik zag den Ender 5 Plus voorbij komen, maar ik las dat deze niet de volledige bl touch optie kan benutten... ook heb ik begrepen dat de Ender eigenlijk een soort instap model is . Ook zo ik graag direct drive willen en als het dan toch ff kan, multi extruder (dit laatste is geen must)
Het klinkt alsof je een Crealitiy CR-X pro wilt ..... (of een CR10s ProV2 single extruder)

Deze staat ook op mijn verlanglijstje ( als ik weer een vaste baan heb, voorlopig net een Ender 3 pro aangeschaft als tussenpaus)

Je kan natuurlijk elke printer in een kast zetten.... Ikea lack kabinet...

[ Voor 3% gewijzigd door LoneWolf op 09-12-2020 07:43 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
ManIkWeet schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:54:
[...]

Die drylin bearings zorgen voor je skippende steps. Die dingen zijn niet gemaakt voor 3d printers; die zijn gemaakt voor langdurige constante verschuivingen*, niet heen-en-weren wat met 3d printers veel voor komt.

Mosfets en goede firmware zal het meeste brandgevaar ontnemen. Alu frame helpt met het feit dat er minder brandbaar materiaal is :)

*las ik ergens
Makes sense, bij het van A naar B gaan gaat het 99% vd tijd wel goed, alleen als er wat heen en weer geslinger bij komt kijken vindt ie het minder leuk.
haarbal schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:20:

Ja ik ben een behoorlijke tijd bezig geweest het goed geassembleerd te krijgen, de H-brug die over de twee stangen heen glijdt was bijvoorbeeld eerst niet lekker haaks overal :P . Dat is nu grootendeels verholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10 12:34
Die drylin lagers heb ik ook nooit goed gekregen. Uiteindelijk heb ik gewoon een berg van die chinese kogellagers besteld en daar de beste uit gesorteerd. Ik heb ook wel eens gekeken naar diezelfde lagers van een fatsoenlijk merk zoals SKF want die heeft ze ook in het assortiment maar dan zijn ze zomaar €5,- per stuk of meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
ManIkWeet schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:35:
@vwtune Geen budget genoemd, dus een Ultimaker ;)
Inderdaad, beetje stom van me :)

Budget is zo tussen de 400 en max (met beetje rek) 1000 euro en het moet echt een verbetering (kunnen zijn) tov mijn huidige Ender 3 Pro. Mijn huidige Ender print echt uiterst goed, dus het is niet dat ik een nieuwe printer wil omdat ik nu een rot ding heb. Ik wil een nieuwe printer om een grotere prints (met meer snelheid) te kunnen maken en met meer materiaal te kunnen werken (Nylon, TPU, ABS)met de huidige technologie van tegenwoordig, dus bl touch/ self leveling, direct drive en liefst multi color printen.
En ik weet niet of corexy betere is?

[ Voor 50% gewijzigd door vwtune op 09-12-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 08:15

spacy

+++

vwtune schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:51:
[...]

Budget is zo tussen de 400 en max 1000 euro.
Ik weet niet op welke termijn je deze aanschaf wil doen, maar men wacht ook nog op een Prusa XL, als ik hun blogs en videos goed interpreteer is dat wachten totdat corona op retour is... maar misschien dat de Kit prijs net de max van je budget is ? Het lijkt me dat er vooral grotere onderdelen inzitten en niet persee duurdere componenten dan een i3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ManIkWeet schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:54:
[...]

...
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben. Wat ik zelf gemerkt heb is dat de lagers die ik gebruik enorm snel binden als ze vervormen of in een hoek op de geleider staan. Als je ervoor zorgt dat dit niet gebeurt is er niks aan de hand. Dat vereist dus lagers die goed worden ingekapseld door een stevige behuizing die ook zelf goed is gefixeerd zodat de stand ervan niet veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 09-12-2020 10:50 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spacy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:57:
[...]

Ik weet niet op welke termijn je deze aanschaf wil doen, maar men wacht ook nog op een Prusa XL, als ik hun blogs en videos goed interpreteer is dat wachten totdat corona op retour is... maar misschien dat de Kit prijs net de max van je budget is ? Het lijkt me dat er vooral grotere onderdelen inzitten en niet persee duurdere componenten dan een i3.
De Prusa XL had voorheen een richtprijs in het bereik van €1200-€1500. Dat was zonder toolchanger. Nu is aangekondigd dat deze printer een toolchanger zal krijgen is het denk ik waarschijnlijk dat dit iets hoger komt te liggen, dus minimaal €1500.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:51:
[...]

Budget is zo tussen de 400 en max (met beetje rek) 1000 euro en het moet echt een verbetering (kunnen zijn) tov mijn huidige Ender 3 Pro. Mijn huidige Ender print echt uiterst goed, dus het is niet dat ik een nieuwe printer wil omdat ik nu een rot ding heb. Ik wil een nieuwe printer om een grotere prints (met meer snelheid) te kunnen maken en met meer materiaal te kunnen werken (Nylon, TPU, ABS)met de huidige technologie van tegenwoordig, dus bl touch/ self leveling, direct drive en liefst multi color printen.
En ik weet niet of corexy betere is?
Misschien is een voron iets voor jou? Zit misschien wel boven je budget (met rek) maar ze schijnen zeer betrouwbaar te zijn. Vooral gemaakt voor ABS (en dus mogelijk wat slechtere koeling voor pla) maar kan ook alle andere filament en printen.
Alleen moet je dan wel even stoeien met je huidige printer om de voron onderdelen in abs te printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 08:15

spacy

+++

ocf81 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:55:
[...]

De Prusa XL had voorheen een richtprijs in het bereik van €1200-€1500. Dat was zonder toolchanger. Nu is aangekondigd dat deze printer een toolchanger zal krijgen is het denk ik waarschijnlijk dat dit iets hoger komt te liggen, dus minimaal €1500.
Dankje voor deze toelichting, en vrees dat je gelijk hebt. Ik vroeg me idd ook al af wat dat met de prijs zou gaan doen, het is bijvoorbeeld 3 extra koppen, als je het vergelijkt me bestaande XL modellen met toolchanger. Maar het zou mij ook niet verbazen dat Prusa het qua prijs bereikbaar wil houden en mogelijk een aantal koppen als optie gaat aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Niekserr schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:31:
Ja ik ben een behoorlijke tijd bezig geweest het goed geassembleerd te krijgen, de H-brug die over de twee stangen heen glijdt was bijvoorbeeld eerst niet lekker haaks overal :P . Dat is nu grootendeels verholpen
En je hebt aan de ene kant de "festlager" en aan de andere kant de "loslager"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Wat is de andere helft? De financiering? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
haarbal schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:57:
[...]

En je hebt aan de ene kant de "festlager" en aan de andere kant de "loslager"?
Nee natuurlijk niet :p. Gewoon netjes uitlijnen en de rest moet de stepper maar overkomen :+

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:22

BM

Moderator Spielerij
Hmm, ik begin een beetje het rambam te krijgen van mijn Prusa MK3S, zal wel aan mij liggen, maar toch :p

Voor de 2e keer nu dat de hotend lijkt te verstoppen. Eerste keer alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en toen ging het weer tijdje goed. Tot gister. Hij was uurtje of 4,5 bezig van een 6 uur durende print toen het weer mis ging... Was een print met (OWL) PETG, volgens een temp tower tijdje terug kon die beste op 220 graden. Print ervoor (van dik 10 uur) op dezelfde temperatuur ging ook prima.

Net hotend weer uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt naar eer en geweten, voor de zekerheid nieuw stukje PTFE tube gebruikt, maar zodra ik nu een print start is het na paar minuten weer 1 groot 'klik-festijn' van de Extruder, en een gefaalde print. (Dit keer met het meegeleverde Prusament PLA)

Dit is nu al de 2e keer sinds ik 'm heb dat me dit overkomt, en ik begin te twijfelen of ik iets ontzettend stoms over het hoofd zie, of dat ik gewoon pech heb. Als het ding werkt is ie briljant, maar dit soort geneuzel was nu precies de reden dat ik mijn Ender3 ingeruild heb voor een MK3S...

Iemand suggesties?

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• haarbal
Extruder zit helemaal goed in elkaar? Dus dat de nozzle vastdraait tegen de heat brake en niet de heater block?

Verder zou je een verse nozzle kunnen proberen, een iets grotere nozzle, warmer printen, langzamer printen, minder retracts, etc.

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Ik zou eens proberen om een cold pull te doen, daarna de temperatuur wat hoger te zetten (240 oid) en te kijken hoe het dan loopt. Draait je hotend fan gewoon zoals het zou moeten? P&ID gekalibreerd?

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

• BM

BM

Moderator Spielerij
haarbal schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:26:
[...]

Extruder zit helemaal goed in elkaar? Dus dat de nozzle vastdraait tegen de heat brake en niet de heater block?
[...]
Verder zou je een verse nozzle kunnen proberen, een iets grotere nozzle, warmer printen, langzamer printen, minder retracts, etc.
Nieuwe nozzle is nog een optie, warmer en langzamer printen lostte het probleem vorige keer niet op.
JoostvWillegen schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:33:
Ik zou eens proberen om een cold pull te doen, daarna de temperatuur wat hoger te zetten (240 oid) en te kijken hoe het dan loopt. Draait je hotend fan gewoon zoals het zou moeten? P&ID gekalibreerd?
Fans draaien zover ik kan beoordelen prima. PID calibratie zou ik nog wel eens kunnen proberen, ga ik gelijk doen :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Hardy8
BM schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:16:
Hij was uurtje of 4,5 bezig van een 6 uur durende print toen het weer mis ging... Was een print met (OWL) PETG, volgens een temp tower tijdje terug kon die beste op 220 graden. Print ervoor (van dik 10 uur) op dezelfde temperatuur ging ook prima.
Iemand suggesties?
220 graden voor PETG is toch wel erg laag, ik zelf print tussen 235gr tot 245gr afhankelijk van het merk, maar nooit lager, ook al lijkt een temp tower het mooiste met b.v. 220gr, dit kan zo lijken omdat het minder vloeibaar is en de lijntjes wat strakker op elkaar liggen, maar PETG moet wat meer vloeien en dan zou je daardoor ook minder last van verstopping kunnen krijgen, ik heb er in ieder geval nooit last van gehad met zowel bowden/teflon als DD all-metal (ik kan die snel wisselen).

• BM

BM

Moderator Spielerij
Ik ga vanavond de boel nog ff uit elkaar halen en schoonmaken, keep you posted :)

Xbox

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
BM schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:08:
[...]

[...]

Fans draaien zover ik kan beoordelen prima. PID calibratie zou ik nog wel eens kunnen proberen, ga ik gelijk doen :)
Verder nog wat informatie omtrent printsnelheden, laaghoogtes etc? Wellicht probeer je ook te veel flow er doorheen te jagen (+ 10 mm3/s). Handmatig loopt het filament er wel soepel doorheen? Dus idler even opendraaien en handmatig door de hotend heen voeren?

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

• BM

BM

Moderator Spielerij
JoostvWillegen schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:47:
[...]

Verder nog wat informatie omtrent printsnelheden, laaghoogtes etc? Wellicht probeer je ook te veel flow er doorheen te jagen (+ 10 mm3/s). Handmatig loopt het filament er wel soepel doorheen? Dus idler even opendraaien en handmatig door de hotend heen voeren?
- 0.2mm
- Printsnelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJpx0zZL3Pc6VRLV5evpRM8qtlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n2UqTKac5exsmqlQw9YuAoVv.png?f=user_large

Volgens mij loopt het verder vrij soepel. Nu niet meer uiteraard aangezien ding weer verstopt zit :p

Vanavond dus nogmaals schoonmaken, en met hogere temp (en lagere snelheid dan toch maar?) nog eens proberen.

Xbox

Ik zou inderdaad ook de nozzle - spuitmond in goed Nederlands - eens nakijken. Verder kan een temperatuurafwijking ook veroorzaakt worden door een kapotte thermistor. (Zie ook mijn avontuur waar ik eerder deze zomer over postte)
PETG op 220°C printen is wel aan de lage kant Ik print tussen de 238°C en 247°C, afhankelijk van de kleur en de fabrikant.

[ Voor 21% gewijzigd door ocf81 op 10-12-2020 14:57 ]

© ocf81 1981-infinity

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Is het niet een kwestie dat de tanden van je drivegear zijn afgesleten en te weinig grip hebben?

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

michielRB schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:27:
Is het niet een kwestie dat de tanden van je drivegear zijn afgesleten en te weinig grip hebben?
Met de combinatie van lage petg temperatuur zou dat aannemelijk zijn, minder vloeibaar is meer kracht op de tanden, meer slijtage enz.

PVoutput van mijn 4950Wp

• haarbal
Die gears zijn zo hard, je moet wel heel veel printen om die te verslijten.

• BM

BM

Moderator Spielerij
Printer is 2 maanden oud, neem aan dat dat niet genoeg is om te slijten :p

Net alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuwe nozzle erop. En dit keer extra op gelet dat de heatbreak en nozzle netjes tegen elkaar zaten.

Resultaat is dat is nu netjes begonnen is aan een print (PLA), en vooralsnog ziet het er goed uit. Misschien dat er vorige keer dan toch een (minimale) opening tussen heatbreak en nozzle zat. Geen idee waarom die ene print dan wel goed ging, en het daarna mis ging, maar goed.

*Fingers crossed* het lijkt weer te werken :)

Xbox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

@BM Zelfde issue hier gehad, soms een paar keer prima printen op een korte print, lange print failures. Uiteindelijk faalde ook de korte printjes. Veel frustratie. Temp omhoog gegooid en leek het probleem tijdelijk op te lossen, was maar van korte duur. Zelfs petg op 265 printe niet meer. Cold pull gedaan, complete hot end uit elkaar gehaald en alles netjes schoon gemaakt. Nozzle en heatbreak vervangen voor spare, loste de verstopping op maar ook daarmee was ik na een aantal printjes terug bij af.

De oorzaak bleek uiteindelijk (wederom) in de extruder te liggen. De eerste keer dat ik dit issue had was de gear die de fillament pusht versleten door het printen van CF materiaal. De grip was niet optimaal en door vele retractions was er letterlijk een groef in de gear gesleten. Deze keer was het nog niet zo ernstig, de slijtage was wel duidelijk te zien maar de rest van de teeth was clogged met fillament waardoor de extruder onvoldoende grip had. Na het cleanen werkte dit weer beter maar door de slijtage is het niet meer optimaal geworden. Uiteindelijk besloten om de extruder te vervangen door een bmg replica met geharde gears. Werkt vooralsnog als een zonnetje.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Vraagje, wat gebruiken jullie om je heatbed mee schoon te maken? Ipa alcohol of toch iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 17:12
Fladder80 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:19:
Vraagje, wat gebruiken jullie om je heatbed mee schoon te maken? Ipa alcohol of toch iets anders?
Ik gebruik bij een grondige schoonmaak lauw water met dreft. Tussendoor gebruik ik alcohol 96% kruidvat.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Voor mijn Prusa smooth sheet gebruik ik 99,9% IPA en om de zoveel prints met aceton zoals ze aangeven. Bij de textured sheet alleen IPA gebruiken en nooit aceton, daar sloop je hem mee,

Overigens maak ik voor elke print de sheet met IPA schoon, heb gemerkt dat ik met het verwijderen van prints toch ongemerkt veel van het bed aanraak. Better safe then sorry :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Pixelmagic schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:34:
[...]

Voor mijn Prusa smooth sheet gebruik ik 99,9% IPA en om de zoveel prints met aceton zoals ze aangeven. Bij de textured sheet alleen IPA gebruiken en nooit aceton, daar sloop je hem mee,

Overigens maak ik voor elke print de sheet met IPA schoon, heb gemerkt dat ik met het verwijderen van prints toch ongemerkt veel van het bed aanraak. Better safe then sorry :)
Dit inderdaad, wat ik doe is een keukenpapiertje doormidden scheuren en de twee delen gebruiken om het bed mee vast te pakken bij het verwijderen van een print, zo raak ik het bed niet aan. Vaak kan ik dan wel een week printen zonder tussendoor schoon te maken. Daarna weer goed met aceton en IPA en het keukenpapiertje vervangen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Heb mijn MMU2S ondertussen binnen en in elkaar gezet, wat ingeregeld en een aantal prints gemaakt met wisselend succes, voornamelijk vanwege het inregelen en de locatie van de filament rollen. Voor de loactie van die rollen moet ik duidelijk nog de sweet spot zien te vinden binnen de beschikbare ruimte die ik heb.

Deze week voor de kerstboom een 5tal van deze geprint, ging volledig goed zonder enige ingrijpen, dat viel niet tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VstHttFl.jpg

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55

Sabbi

je denkt aan mij.

Mijn PEI sheet doe ik gewoon met afwasmiddel en warm water. Net zoals ik de borden doe, alleen wel met een schone doek afdrogen en daarna niet meer aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BM Heb je ook de nozzle aangedraaid terwijl deze op temperatuur was? Dat is bij E3D hotends wel nodig.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fladder80
Thnx for de tips! Mag na en paar avondjes sleutelen mij de trotse eigenaar van een Prusa mk3s+ noemen.
Beetje aan het prutsen nog met het printen van petg. Blijft nog niet helemaal lekker hechten op de textuur sheet. pla is dan weer geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fladder80 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:07:
Thnx for de tips! Mag na en paar avondjes sleutelen mij de trotse eigenaar van een Prusa mk3s+ noemen.
Beetje aan het prutsen nog met het printen van petg. Blijft nog niet helemaal lekker hechten op de textuur sheet. pla is dan weer geen probleem
Bed 75c of hoger voor petg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Hij zet hem automatisch al op 85 en verhoogt hem na 2 lagen naar 90...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
is zo een PEI sheet echt beter dan een glasplaat of magnetisch bed (van mijn Ender 3) ?
Pei is ook magnetisch toch, maar je kan hem hoger verwarmen dus ook voor ABS gebruiken, heb ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:23
Voor mij gaat er echt niets boven glas.

Glas met haarlak of bij moeilijke printjes 3dlac.. komt echt Nooit los!
Bed voor pla op 30 en PETG 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mitchelll010 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:45:
Voor mij gaat er echt niets boven glas.

Glas met haarlak of bij moeilijke printjes 3dlac.. komt echt Nooit los!
Bed voor pla op 30 en PETG 50
Ik heb beide maar besteld.... glasplaat en PEI, dus kan dadelijk wisselen tussen 3 dingen... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fladder80 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:10:
Hij zet hem automatisch al op 85 en verhoogt hem na 2 lagen naar 90...
Ik weet niet wat jij met je instellingen hebt gedaan maar temperatuur hoger na eerste laag heb ik nog nooit van gehoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 15:51
ManIkWeet schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:24:
[...]

Ik weet niet wat jij met je instellingen hebt gedaan maar temperatuur hoger na eerste laag heb ik nog nooit van gehoord
Het is de standaard instelling van PrusaSlicer....

Kan meerdere redenen hebben, ik weet dat er wat problemen waren met sheets (vooral de gladde) die kapot gingen doordat PETG (en TPU) te goed vasthechten. De lagere temperatuur zorgt voor minder goede hechting wat soms dus wenselijk is.

Ook is de snelheid van de eerste laag vaak lager en zou het daarmee kunnen samenhangen

*dit zijn aannames

[ Voor 37% gewijzigd door Jampot007 op 11-12-2020 15:36 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
ManIkWeet schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:24:
[...]

Zoals gezegd, standaard instelling van de prusaslicer.
Is trouwens na de eerste laag heb ik op hun forum gelezen.
De redenen die ze hiervoor geven om te voorkomen dat de eerste laag te goed hecht en om later kromtrekken te voorkomen.
Frappante is trouwens wel dat ze in de materialen tabel gewoon 90 graden hebben staan.
Pagina: 1 ... 188 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.