Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@ManIkWeet Ik gebruik de originele E3D variant (die in de hotend zit) en heb daar nooit problemen mee gehad, dat aandrukken doe ik ook.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pwillemske de buis zit vast aan twee kanten en het kan geen kwaad om een clipje ertussen te doen. Daarbij is het ook mogelijk dat de buis na een tijdje wat vervormd bij de koppeling waardoor je een stukje eraf moet halen om 'm weer goed vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet De buis heb ik goed gemonteerd, met aan beiden kanten een clipje (op de hotend, en op de extruder). Zojuist een 3dBenchy gestart met Fillamentum PLA en dit gaat zonder problemen, dus het ligt aan de 3DJake EcoPLA helaas. Ik heb met zwart redelijk goed kunnen printen, en hun Matte variant print heel goed. Dus waarom bruin dan zoveel druk veroorzaakt in de hotend snap ik niet helemaal. De temperatuur flink omhoog gooien heeft geen nut.

Iemand die hier ook print met 3dJake EcoPLA?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ik vermoed een verstopte nozzle. Probeer eens wat fillament waarmee je eerdere prints gemaakt hebt. Als dat lukt zou ik eens wat langzamer proberen te printen.

Elke rol fillament is anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Afgelopen dagen gemaild met 3DJake (erg goede service btw!) en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat mijn extrusion width voor de bruine rol te hoog staat. De diameter van de bruine rol ligt voornamelijk tussen 1,75 en 1,80 waar de zwarte meer richting de 1,70 gaat. De zwarte print dan ook zonder problemen.

Zei gaven mij de tip om de extrusion width van 0,72 (0,6mm nozzle) naar 0,6 te zetten. Dit heeft het probleem verholpen gelukkig, want anders had ik 40 euro aan filament weg kunnen gooien gok ik. Als ook dit geen effect had lag het aan het filament zeiden ze, dus ook gewoon heel eerlijk.

Gelukkig zijn er gewoon bedrijven met een fatsoenlijke klantenservice :D

Edit; ook nu wordt ik er weer op gewezen dat iedere rol anders is, en eigenlijk iedere nieuwe rol een 'eigen' profiel in de slicer moet hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door pwillemske op 10-09-2020 14:35 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• jbhc
pwillemske schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:43:

.....

Edit; ook nu wordt ik er weer op gewezen dat iedere rol anders is, en eigenlijk iedere nieuwe rol een 'eigen' profiel in de slicer moet hebben.
Als je een paar dezelfde rollen tegelijk besteld zijn ze meestal wel hetzelfde (Ze komen dan over het algemeen uit dezelfde batch).

Maar zodra ze niet uit dezelfde batch komen zullen ze al anders zijn en zelfs de rollen zelf kunnen gaan veranderen onder invloed van de omgevingstemperatuur, licht, luchtvochtigheid, enz.

In de wereld van het 3d printen is nog steeds een vleugje zwatre magie een onderdeel van de ingredienten 8)

• pwillemske
  • Niet online
jbhc schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:36:
[...]

Als je een paar dezelfde rollen tegelijk besteld zijn ze meestal wel hetzelfde (Ze komen dan over het algemeen uit dezelfde batch).

Maar zodra ze niet uit dezelfde batch komen zullen ze al anders zijn en zelfs de rollen zelf kunnen gaan veranderen onder invloed van de omgevingstemperatuur, licht, luchtvochtigheid, enz.

In de wereld van het 3d printen is nog steeds een vleugje zwatre magie een onderdeel van de ingredienten 8)
Ja ik had een zwarte en bruine rol besteld, dus sowieso is dat een verschillende batch.

En ja, het blijft zwarte magie :o Iedere keer sta ik er van te kijken wat zo'n ding kan (en niet kan :P )

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasiek
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-08 17:08
Dag allen,

Ik heb me de laatste tijd wat ingelezen in het 3D printen, maar heb nog niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag: ik werk als architect en moet vrij regelmatig grote modellen maken. Nu gebruiken we daar piepschuim voor die we in de juiste vorm snijden.

3D printen zou een gebruiksvriendelijker alternatief KUNNEN zijn. Het betreft het printen van eenvoudige basisvormen. Heeft iemand hier ervaring mee ook qua uiterlijk? Een advies m.b.t. het juiste type printer etc. Soms moeten er bijvoorbeeld grotere maquettes gemaakt worden, maar waar ligt ergens de sweet spot tussen investering & de grootte van de printer?

Iemand met ervaring mag me graag de juiste richting uitwijzen :-)

Ik voeg nog een voorbeeld toe van zulke maquettes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqQ8-92TdYMDs46kjzN8S1aRckY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dewySeYNz6Q7En2qzoVNQYol.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik vermoed dat 3D printen daar niet echt snel genoeg voor is. Als je een dergelijk model zou moeten printen ben je zo een week non stop aan het printen. (als het niet langer is)
Ik zou het eerder zoeken in een lasersnijder en dan van plaatmateriaal de wanden van de objecten uitsnijden. Daarna deze in elkaar zetten. Het snelste is waarschijnlijk hotglue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:00
Een 3D printer lijkt me inderdaad helemaal niet effectief en veel te traag.

Wat misschien wel zou kunnen is als je een hele grote nozzle hebt (1.2mm ofzo)

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@klaasiek Zoals anderen aangeven is printen niet heel snel voor dit soort dingen.
Tegelijkertijd als je alles hol print en met grote laagdikten zou het nog best mee kunnen vallen (nog steeds wel dagwerk)

Ik zag een tijdje geleden wel een DIY machine om automatisch piepschuim mee te snijden, misschien is dat iets voor jouw doeleinde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:15
klaasiek schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:08:
Dag allen,

Ik heb me de laatste tijd wat ingelezen in het 3D printen, maar heb nog niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag: ik werk als architect en moet vrij regelmatig grote modellen maken. Nu gebruiken we daar piepschuim voor die we in de juiste vorm snijden.

3D printen zou een gebruiksvriendelijker alternatief KUNNEN zijn. Het betreft het printen van eenvoudige basisvormen. Heeft iemand hier ervaring mee ook qua uiterlijk? Een advies m.b.t. het juiste type printer etc. Soms moeten er bijvoorbeeld grotere maquettes gemaakt worden, maar waar ligt ergens de sweet spot tussen investering & de grootte van de printer?

Iemand met ervaring mag me graag de juiste richting uitwijzen :-)

Ik voeg nog een voorbeeld toe van zulke maquettes...

[Afbeelding]
Als je gebruiksvriendelijk wil zou je kunnen kijken naar de blackbelt printer, deze print op een transportband en daarmee kan je dus een hele serie aan kleine dingen in de queu zetten die dan automatisch worden geprint. https://blackbelt-3d.com/

Maar inderdaad printen is niet het snelste process, laser snijden of iets uit schuim is mogelijk wel handiger, maar niet vol automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasiek
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-08 17:08
Hm, interessante discussie. Ik dacht dat dit ondertussen wel kon. Die Blackbelt wil ik wel even onderzoeken, maar ik vrees dat die erg duur zal zijn. 's Nachts printen is op zich ook geen probleem, maar een week kunnen we wel niet wachten ;-)

Het nadeel van lasersnijden zijn de lelijke randjes. De foam cutter ziet er dan weer erg complex uit om simpele vormen uit te krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Die foamcutter is eigenlijk een versimpelde carthesian 3Dprinter.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:00
Die blackbelt is wel een leuk principe maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het daarmee niet mogelijk is een dag te printen zonder problemen. Zo'n band brengt weer wat extra variabelen met zich mee en normale 3D printers hebben maar een succes rate van 95% ofzo.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Nou een succes rate van 95% haal ik niet hoor :P Eerder 50% en ik denk dat ik niet de enige ben :+

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@pwillemske sinds ik mijn printer heb voorzien van die 0,5mm nozzle heb ik nog geen foute prints gehad met PETG, terwijl ik daarvoor een succesratio had dat zo rond de 80% lag. Ik denk dat het dus ook een kwestie is van goede onderdelen en het onder de knie krijgen van het printen met een bepaald materiaal.

@klaasiek Hoeveel geld mag het kosten en over welke schaal hebben we het precies? Moet de hele maquette in één keer uit de printer rollen of kan je het ook delen? Zo, ja, kan je de delen dan zo opdelen dat ze binnen het printvolume van bijv. een Prusa mini o.i.d. passen? Ik kan mij voorstellen dat je voor het terrein wellicht gebruik maakt van piepschuim of hout dat je met de hand of met een CNC machine in vorm brengt en dat je dan de gebouwen print. Bepaalde problemen zijn wel op te lossen door het te paralleliseren. Je kan natuurlijk ook 10 of 20 printers naast elkaar zetten en die een nachtje aan het werk zetten. Dat kost natuurlijk wel meer, maar wellicht kan het uit? Tevens is het wellicht ook een goed idee om niet alleen printen te overwegen, maar een combinatie van technieken die elkaar aanvullen.

Qua printers zijn er veel keuzes. Voor elke printer geldt dat je eerst goed moet worden in de kunst van het printen voor je er consistent goede resultaten uit kan krijgen. Voor sommige printers is dat een bijna onmogelijke opgave, omdat ze simpelweg de kwaliteit missen om dat te doen zonder aanpassingen. Als je erg hands-on bent ingesteld en zelf prutsen niet erg vindt kan je natuurlijk voor zelfbouw of budgetmerken zoals Creality gaan. Als je carefree wil printen zou ik voor een Prusa of Ultimaker o.i.d. gaan. Voor snelheid i.c.m. schaal is de CoreXY kinematiek interessant, maar er zijn niet veel printers met een CoreXY kinematiek welke van goede kwaliteit zijn die beschikbaar zijn als kant en klare printer. Prusa was begin dit jaar (voor COVID naar Europa kwam) wel bezig met een CoreXY met een bouwvolume van naar verluid 40x40x30cm, maar daar heb ik al een tijd niks meer over gehoord. Die beltprinter kan zeker wel een optie zijn denk ik.

Printen is eigenlijk alleen aan te raden voor dingen die niet op een andere manier met dezelfde kwaliteit kunnen worden gemaakt. Die boompjes kan je waarschijnlijk beter in bulk kopen, dat lijken mij meer standaarditems waar je wel een bakje van op voorraad kan aanhouden.

[ Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 12-09-2020 01:10 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 15-09 11:21
Zou simplify3D nu toch echt binnenkort komen. https://twitter.com/Simplify3D/status/1304153341807788033

Vindt het heel fijn werken maar het liep nu toch wel erg veel achter t.o.v. cura. Op de één of andere manier vind ik het wel heel fijn werken en de prints die er uit komen komen er ook wel mooi uit.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• sjaakwortel
  • Laatst online: 21:15
pwillemske schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:51:
Nou een succes rate van 95% haal ik niet hoor :P Eerder 50% en ik denk dat ik niet de enige ben :+
95% is prima te halen als je alleen simpele dingen print (zoals 50 van die huisjes), en als er 1 mislukt is het ook geen ramp zolang ie niet rest van de print meeneemt.

Ik zag trouwens laatst dit langskomen : https://colorfabb.com/lw-pla-black opschuimend pla, mocht een dat een acceptabele surface finish geven kan dat een iets zijn om mee te experimenteren om sneller die maquettes te printen.

[ Voor 3% gewijzigd door sjaakwortel op 12-09-2020 01:07 ]

@sjaakwortel CNC kitchen heeft daar geloof ik een review van. 3D printing nerd had laatst overigens ook een review van een PLA dat van zichzelf op zo'n manier samensmelt met de vorige laag dat je nauwelijks lagen kan onderscheiden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• jbhc
@ocf81
Volgens mij heb ik je er al vaker over gehoord maar is die .5 nozzle echt zo'n verbetering?

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 09:25
Daniel. schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:40:
Zou simplify3D nu toch echt binnenkort komen. https://twitter.com/Simplify3D/status/1304153341807788033

Vindt het heel fijn werken maar het liep nu toch wel erg veel achter t.o.v. cura. Op de één of andere manier vind ik het wel heel fijn werken en de prints die er uit komen komen er ook wel mooi uit.
Volgens mij zeiden ze precies het zelfde eind vorig jaar, comming soon...

Maar ik ben weer terug naar Cura gegaan, jammer van de licentie die ik heb aangeschaft waar je geen upgrade naar de volgende versie op krijgt. Ik ga het niet nog een keer aanschaffen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:01
Hebben jullie ervaring met de skr pro?

Krijg hem niet aan de gang, als ik firmware.bin files op de sdkaart zet lijkt hij wel te flashen en te renamen naar firmware.cur, maar als ik probeer te verbinden met pronterface zie ik hem niet bij de com poorts verschijnen.

cr10s bordje verschijnt wel en connect gewoon.

Nu maar proberen even helemaal opnieuw te beginnen, alle jumpers weer terug, geen stepperdriver, etc. Maar alle tips zijn welkom.

Mechwarrior Online: Flapdrol

haarbal schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:08:
Hebben jullie ervaring met de skr pro?

Krijg hem niet aan de gang, als ik firmware.bin files op de sdkaart zet lijkt hij wel te flashen en te renamen naar firmware.cur, maar als ik probeer te verbinden met pronterface zie ik hem niet bij de com poorts verschijnen.

cr10s bordje verschijnt wel en connect gewoon.

Nu maar proberen even helemaal opnieuw te beginnen, alle jumpers weer terug, geen stepperdriver, etc. Maar alle tips zijn welkom.
En hoe kom je aan die .bin? Zelf maken weet jij, en degenen die je helpen, wat je doet.

Maar goed probeer eens een andere baudrate

• haarbal
Had ik al geprobeerd, maar kan nog wel wat lager.

Was gewoon met vscode en marlin 2 bezig.

[ Voor 30% gewijzigd door haarbal op 12-09-2020 10:26 ]

• haarbal
Had hem al op -1 staan, 0 mag niet blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jbhc schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:21:
@ocf81
Volgens mij heb ik je er al vaker over gehoord maar is die .5 nozzle echt zo'n verbetering?
Dat kan ik door het lage aantal en de duur van de prints nog niet helemaal met zekerheid zeggen, maar het is voor mij tot nu toe zeker een verbetering gebleken.

Ik zal even het hele verhaal neerzetten:
Tijdens het verbouwen heb ik een thermistor kapot geknepen, dit werd duidelijk toen ik heel vaak thermal runaways kreeg en de printer PETG liet koken. Ook heb ik tijdens de kalibratiefase een paar keer een stallguard error voor de kiezen gekregen. Na het finetunen van de parameters in de firmware is dit sindsdien geen probleem meer. De prints die ik nodig had om de goede instellingen te vinden en de problemen op te lossen heb ik buiten beschouwing gelaten, want dat waren ook geen prints die tot doel hadden om een daadwerkelijk te gebruiken object te produceren, het waren testprints (kubussen en benchies).

Van de ca. 30 prints die ik daarna heb gedaan is er 1 mislukt, en dat lag m.i. niet aan de instellingen.
Qua prints moet een paar caveats bekennen:
  1. Al mijn prints waren tijdens de periode met warm weer in juli en augustus, ik heb de laatste 2 weken even wat anders aan mijn hoofd en dus niet geprint, ik heb de omgevingsfactor temperatuur dus nog niet goed kunnen meewegen
  2. ik heb nog geen heel lange printjobs (>12u) gedraaid die normaal vaker voor problemen zorgen. Ik geloof dat mijn langste printjob tot nu toe ca. 10 uur bedroeg
  3. die ene gefaalde print was een M112 halt en die wijt ik aan het weer en niet aan mijn printinstellingen. Ik denk dat dat fair game is om buiten beschouwing te laten in de telling, maar in het kader van transparantie vermeldt ik die nu wel
  4. m.u.v. 1 pri t met PLA waren dit allemaal prints met PETG, waardoor ik niet al te veel over andere materialen durf te zeggen
  5. mijn rebuild besloeg naast de nozzleupgrade ook een nieuwe controller+drivers en de vervanging van de inductieve probe met een BLTouch kloon die bij het testen van de nauwkeurigheid een SD van 2µm bleek te hebben (lucky draw?)
Daar stel ik tegenover:
  1. er zijn geen prints gefaald door PETG snotjes, die zijn in tegenstelling tot het verleden nauwelijks voorgekomen, zelfs niet met lagere prints. De reductie is echt significant te noemen
  2. Stringing is sinds het herbouwen van de printer nagenoeg afwezig, zoals ook getoond in het plaatje destijds. Eigenlijk zijn alle prints van vergelijkbare kwaliteit geweest
  3. Printsnelheden konden ca. 30% worden opgevoerd zonder de in het verleden met snelle PETG prints geassocieerde problemen zoals slechte bed hechting en laaghechting
Ik zou zeggen, oordeel zelf nu je alles weet.

© ocf81 1981-infinity

haarbal schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:33:
Had hem al op -1 staan, 0 mag niet blijkbaar.
Heb je al gekeken naar de voorbeelden op de BTT github? Simds ik BTT borden ben gaan gebruiken heb ik wel geleerd dat je het beste naar schema's en code vsn BTT kan kijken en dat je de handleidingen beter links kan laten liggen.

Ik had een SKR mini met vergelijkbare problemen. Die ligt nu in de elektrowaste bin omdat ik na het proberen van andere borden zonder problemen wél een connectie kreeg, maar dat die mini dat vertikte. Mijn conclusie was dat het ding gewoon af fabriek niet goed moet zijn geweest. Maar goed, ik heb er bijna niks voor betaald en terugsturen naar de Spaanse verkoper zou waarschijnlijk duurder zijn geweest dan incasseren van het verlies, dus heb ik het er bij gelaten.

© ocf81 1981-infinity

• haarbal
Bordje losgehaald en aan een desktop gehangen, verbindt gewoon... :?

@haarbal Waar had je m eerst aan hangen?
Heb je de 5V op intern of USB gezet (de meeste SKR bordjes hebben een jumper)

• haarbal
Jumper op usb, wil nog steeds niet met mn laptop verbinden, 2 andere pc's gaan prima. Laptop verbindt wel prima met cr10s bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
haarbal schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:34:
Jumper op usb, wil nog steeds niet met mn laptop verbinden, 2 andere pc's gaan prima. Laptop verbindt wel prima met cr10s bord.
Hmm lijkt bijna alsof je laptop niet genoeg stroom levert aan de usb poort. Heb je al andere usb poorten geprobeerd?
Je kan de jumper ook op intern 5V zetten, een powersupply eraan hangen en kijken of je laptop dan wel kan verbinden

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Of via een powered usb hub aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fusion360 gaat op de schop. Jammer voor degenen die nu opeens een ander pakket moeten leren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje jammer, maar we wisten allemaal dat 't vroeg of laat zou gaan gebeuren.
AutoDesk is en blijft een bedrijf dat winst maximaliseert. Ze kopen bedrijven op, passen de software aan (vaak slechter) en laten het dan afsterven zodat de duurdere variant verkocht wordt...

Misschien dat een paar van die 600000 gratis klanten wat verbeteringen bij FreeCAD kunnen doorvoeren. 't programma is een mooi idee maar staat nog erg in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
En vragen ze zich af waarom zoveel mensen met geckraakte versies werken.

Toch lijkt me het nog niet heel erg die limitaties of zie ik iets over het hoofd? Complexe modellen gaat niet meer lukken of grote assemblies,

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ManIkWeet Helaas heb je enigszins gelijk over de problemen van FreeCAD. Ik gebruik het zelf ook, en ik heb af en toe wat rare problemen.

Laatst wilde ik bijvoorbeeld een TR8 schroefdraad maken. Dit behelst de een solid die ik gemaakt heb met "loft along path" welke ik substract van een cilinder. Dit gaat goed bij een lengte van 100mm, maar bij een lengte van 295mm gaat dit niet goed? Allerlei van dat soort probleempjes komen steeds de kop op. Ook zijn er hier en daar solver probleempjes die gewoon erg irritant zijn. Maar je kan er toch wel leuke dingen mee maken uiteindelijk, het kost echter wel iets meer effort dan bij sommige andere pakketten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb vanmorgen heel even Freecad opgestart en het is net alsof je opnieuw moet leren lopen. Ik ben pas een klein jaartje bezig met 3D printen en het bijpassende modelleren. Ik ben begonnen met Fusion360 en ik kan mij herinneren dat ik binnen een paar minuten op z'n minst een kubus had getekend. in Freecad zou ik nu nog even echt niet weten hoe ik dat uberhaubt moet doen :) Daar zijn vast en zeker tutorials voor, maar ik wil maar aangeven dat Fusion360 best beginner friendly was. We gaan het zien het het na 1-10 is, eigenlijk hoop ik dat ik nog steeds mijn electronica doosjes etc. kan blijven tekenen in Fusion360. Ik zou het heel jammer vinden als ik weer helemaal van voren af aan zou moeten beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yukkie op 18-09-2020 12:20 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Mistacal schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:11:
Toch lijkt me het nog niet heel erg die limitaties of zie ik iets over het hoofd? Complexe modellen gaat niet meer lukken of grote assemblies,
Wat houdt project storage in? Is dat hoeveel modellen je kunt hebben? Dan is 10 wel erg weinig...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

Shapeshifter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:29:
[...]

Wat houdt project storage in? Is dat hoeveel modellen je kunt hebben? Dan is 10 wel erg weinig...
Actieve modellen in cloud storage.

Je kan nog steeds gewoon een project exporteren naar lokaal en vanaf daar werken. Je kan ook zoveel lokale modellen als je wil.

Maar als je op meerdere plekken fusion gebruikt zullen er maximaal 10 projecten tegelijkertijd cloud syncen.

De meest vervelende change is dat je met de gratis versie niet meer .step files kan exporteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 18-09-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ocf81 Jij hebt al meer met FreeCAD gewerkt toch?
Zou je misschien naar een paar (plaatjes) van je modellen kunnen linken? Ben toch wel benieuwd wat je er allemaal mee kan.
Ik heb er een keertje naar gekeken maar merkte al snel op dat de UI wat minder intuïtief is/lijkt dan F360.

Die cloud van F360 is echt ruk, dat weet iedereen. Het lokaal opslaan werkt ook niet, da's constant importeren/exporteren naar die cloud.

Ik denk wel dat er een workaround is voor .step files. Je kan je model via een webviewer bekijken, daarin kan je (als eigenaar van het model) een download knop beschikbaar stellen, daarin kan je step selecteren. Ik hoop stiekem dat ze dat dan over het hoofd zien ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHUoIpK3dI7czMNNbEYHkxSYSGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PbcYWGWgsiSPF78ZWO3baXGV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ManIkWeet Dat zal ik dit weekeinde doen. Ik ben momenteel redelijk druk met mijn master. Ik heb volgende week 2 deadlines. Maar ik zal wat plaatjes maken van modellen en evt. ook van workflow dingen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:52
Yukkie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:18:
Ik heb vanmorgen heel even Freecad opgestart en het is net alsof je opnieuw moet leren lopen. Ik ben pas een klein jaartje bezig met 3D printen en het bijpassende modelleren. Ik ben begonnen met Fusion360 en ik kan mij herinneren dat ik binnen een paar minuten op z'n minst een kubus had getekend. in Freecad zou ik nu nog even echt niet weten hoe ik dat uberhaubt moet doen :) Daar zijn vast en zeker tutorials voor, maar ik wil maar aangeven dat Fusion360 best beginner friendly was. We gaan het zien het het na 1-10 is, eigenlijk hoop ik dat ik nog steeds mijn electronica doosjes etc. kan blijven tekenen in Fusion360. Ik zou het heel jammer vinden als ik weer helemaal van voren af aan zou moeten beginnen.
Bij mij was het omgedraaid, ik ben begonnen met freecad en daar behoorlijk veel mee getekend, werk nu met fusion, is inderdaad sneller te leren, maar ik sla wel alle ontwerpen tevens op als .step file op mijn eigen computer, mocht autodesk het in hun hooft halen om met de free licence te willen stoppen dan ga ik gewoon weer verder met freecad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Rmg schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:33:
[...]

Je kan nog steeds gewoon een project exporteren naar lokaal en vanaf daar werken. Je kan ook zoveel lokale modellen als je wil.

Maar als je op meerdere plekken fusion gebruikt zullen er maximaal 10 projecten tegelijkertijd cloud syncen.

De meest vervelende change is dat je met de gratis versie niet meer .step files kan exporteren.
Ah check, hmm, dan verandert er voor mij weinig. STEP gebruik ik niet echt, STL zou vervelender zijn...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Shapeshifter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:48:
[...]

Ah check, hmm, dan verandert er voor mij weinig. STEP gebruik ik niet echt, STL zou vervelender zijn...
Inderdaad, en als we gewoon lokaal onbeperkt kunnen opslaan is er niks aan de hand lijkt me.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De volgende zaken zullen verdwijnen:
  • Probing, 3 + 2-axis milling (tool orientation), multi-axis milling, rapid moves, automatic tool changes
  • Multi-sheets, smart templates, output options for drawings (print only).
  • Download options from public share links
  • Cloud rendering
  • Export options including DWG, IGES, SAT, STEP, and DXF (Note: DXF can still be saved via sketch)
  • Simulation and generative design
  • Unlimited active and editable Fusion 360 documents (10 doc limit).
  • Fusion 360 extensions – Generative Design and Manufacturing Extensions
Van deze lijst zijn voor 3D printer ontwerpers de generatieve design opties, de simulatie opties en de exportformaten de vervelendste zaken die verdwijnen. Die eerste 2 zijn vooral voor de geavanceerdere gebruiker, maar het iswas toch fijn dat je ze kon gebruiken.

@klaasiek Ben je nog wat verder gekomen met je printervraagstuk? Jammer dat je er niet op terug gekomen bent.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel irritant, maar niet dat ik het programma er links voor moet laten liggen denk ik.
Het is alleen telkens weer een aanpassing, tijdje geleden ook al het student/startup model, je weet gewoon dat je vroeg of laat moet gaan dokken of een functie gaat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Als ze het maar een beetje betaalbaar houden, vind het niet erg om 50 euro ervoor te betalen maar geen zin een annual subscription

edit: Oh ik zie net al dat het gewoon 300 euro per jaar kost... net eindelijk alle illegale software eraf gegooid...

[ Voor 31% gewijzigd door Mistacal op 18-09-2020 15:46 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56
Rmg schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:33:
[...]

Ik heb op dit moment ook maar één project met daarin enkele tientallen voorwerpen, kan het zijn dat het concept net iets anders is ?

Edit: ik zie nu dat het om 10 documenten gaat, poep....

Anders zou je namelijk alles er af moeten halen wat je nu in je project hebt totdat je er maar 10 over hebt, met als resultaat dat als je niets doet alles kwijt bent...

[ Voor 14% gewijzigd door Pixelmagic op 18-09-2020 16:06 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

Pixelmagic schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:59:
[...]

Ik heb op dit moment ook maar één project met daarin enkele tientallen voorwerpen, kan het zijn dat het concept net iets anders is ?

Anders zou je namelijk alles er af moeten halen wat je nu in je project hebt totdat je er maar 10 over hebt, met als resultaat dat als je niets doet alles kwijt bent...
Dan loop je inderdaad tegen problemen aan en zou je naar F3Z moeten exporteren. Dat is t format met alle object referenties er ook in.

Ideaal is het zeker niet hoor, maar of het de fusion360apocalypse is, mwa.

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 18-09-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een mooi voorbeeld van hoe je genaaid kan worden door deze licentie wijziging:

Stel je wilt een HevORT bouwen, je vind het handig om het volledige CAD model te bekijken. De ontwerper van de HevORT heeft die CAD modellen beschikbaar op z'n forum. Dit is in .f3z formaat. Je moet 'm dus in F360 importeren. Oh en dan kom je erachter dat er 75+ verschillende modellen in zit (schroeven, veertjes, boutjes etc allemaal los)... oh jee dat gaat 'm dan niet worden zonder licentie. Oeps!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDzZiEtcx1HL1Fy4T1qDjNDCQqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAhN94ZBK190L2SCVfbU7OAb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

Boullie

Da Bulster

ManIkWeet schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:18:

Stel je wilt een HevORT bouwen, je vind het handig om het volledige CAD model te bekijken. De ontwerper van de HevORT heeft die CAD modellen beschikbaar op z'n forum. Dit is in .f3z formaat. Je moet 'm dus in F360 importeren. Oh en dan kom je erachter dat er 75+ verschillende modellen in zit (schroeven, veertjes, boutjes etc allemaal los)... oh jee dat gaat 'm dan niet worden zonder licentie. Oeps!

[Afbeelding]
De M134 is optioneel he :P

Ik ben dat stadium gelukkig al voorbij. Was wel interessant tijdens de coronatijd om te doen.
Hardwarematig is hij bijna klaar (nog wat electra en enclosure).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H70Dq5X2HJZG75Q0yvhvD_xp8Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2zCgrFlHd1Uje51yYqgWeO7.jpg?f=fotoalbum_large

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Jeetje, wat ben ik blij dat ik met Freecad begonnen ben en niet met F360.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Denk niet dat ik er nu al veel last van ga hebben, maar wel een wake up call. Nu je niet meer naar stp gaat kunnen exporteren heeft autodesk de projecten in gijzeling. De volgende keer ben ik wel de sjaak. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xer_00
  • Laatst online: 31-08 14:28
ManIkWeet schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:18:

[Afbeelding]
dit zou nog moeten kunnen, alleen er zullen maar 10 bestanden zijn die je direct kunt aanpassen de rest is read only (tot je een ander bestand archived en die unarchived.

voor step export kun je het als .ipt opslaan 》uploaden naar grabcad workbench 》downloaden als .step. krijg het tot nu toe alleen met losse onderdelen voor elkaar jammergenoeg

[ Voor 25% gewijzigd door xer_00 op 19-09-2020 04:46 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik heb gisteren voor het eerst eens met Sketchup gewerkt (nog geen 3D modeling ervaring) en ik moet zeggen dat dat heel simpel en intuïtief werkt. Al zal het voor complexe modellen wellicht niet toereikend zijn.
Ja, dat kan werken, maar ik werk liever met een parametrisch systeem, dat maakt het aanpassen van je model makkelijker. Helaas heeft FreeCAD wel wat problemen met references als je vlakken als referenties gebruikt. In 0.19 zou dit naar verluid verbeterd moeten worden door het gebruiken van een ander naamgevingsschema voor vlakken, maar dat moeten we eerst maar eens zien voordat ik het écht geloof.

[ Voor 59% gewijzigd door ocf81 op 19-09-2020 13:42 ]

© ocf81 1981-infinity

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Betreft Fusion 360 vind ik dit wel een hele genuanceerde video:

Natuurlijk heeft hij er wel belang bij als Fusion 360 instructeur, maar ala :P

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• jbhc
@Sebazzz Zonder te kijken: "Het valt allemaal wel mee, maak je geen zorgen"

* jbhc Gaat nu de video kijken.

/edit:

Video bekeken en precies wat ik dacht.

Uiteindelijk is het iets waarvan je kon verwachten dat het zou gaan gebeuren. Autodesk is een commercieel bedrijf en uiteindelijk moeten ze geld verdienen. Vooralsnog lijkt het allemaal mee te vallen maar je kunt erop wachten dat er nog een aantal keer van dit soort restricties gaan komen net zolang totdat er een vendor lockin gecreeerd is.

[ Voor 62% gewijzigd door jbhc op 19-09-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Voor 3d printen is er idd niet heel veel aan de hand. Maar als je een cnc frees hebt kan het wel vervelend zijn, je hebt geen rapid travels meer en je kan ook niet meer in het juiste formaat exporteren om een ander cam pakket te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22

thijsco19

KTM 990 SMT

Hier nog een video van Maker's Muse, dus voornamelijk 3d print georiënteerd.

Eigenlijk lijkt mij de beperkte export opties de grootste restrictie te zijn. De rest is niet relevant voor de 3d print wereld of minder groot een probleem.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt aan hoe je naar je projecten kijkt. Als je door wil gaan met F360, dan zijn de wijzigingen die ik heb genoemd denk ik vervelender. Als je de vrijheid wil om te kunnen stoppen met F360 is de export inderdaad het belangrijkst.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ik heb inmiddels al mijn ontwerpen weggeschreven als step files op m'n HDD en ga nu gewoon weer terug naar FreeCad, is wel even weer wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor degenen die dat nog niet nog niet gedaan hebben, er is iemand die een exporter script heeft gemaakt om alles in één keer uit fusion te exporteren: https://github.com/Jnesselr/fusion-360-total-exporter

Ik denk ook dat de links in deze tweet wel handig zijn om wegwijs te worden in FreeCAD.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou nog wat plaatjes maken en wat uitleg geven over FreeCAD. Bij deze een overview van twee van mijn projecten, welke op verschillende manieren in elkaar heb gezet.

De makkelijkste manier is denk ik met de Part workbench. Ik heb als voorbeeld een Chimera Semi Direct mount Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/20200920_FreeCAD_Post/20200920_Chimera_semi_direct_Front_rear1.jpgAfbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/20200920_FreeCAD_Post/20200920_Chimera_semi_direct_left1.jpg die ik met de Part workbench in elkaar heb geknutseld, maar nooit heb gebruikt. Dit onderdeel bestaat voor meer dan 95% uit booleaanse operaties op primitives. Het resultaat is een vorm. Vormen kunnen los van elkaar bestaan. Zoals in het plaatje van de workbench ziet, is het ook een hele bende qua structuur van het object.

Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/20200920_FreeCAD_Post/Part_Workbench.jpg

Part is in mijn hoofd het makkelijkst te gebruiken, omdat het gewoon parametrisch werkt en redelijk direct resultaten oplevert. Aanpassen van delen gaat met het assenstelsel van de bovenliggende bewerking, wat soms wat lastig kan zijn. Het is wel heel makkelijk om zo snel eenvoudige vormen uit te tekenen. Helaas zijn complexere bewerkingen lastiger of soms helemaal niet te doen in deze workbench. Vandaar dat ik toch de moeite heb gestoken in het werken met de PartDesign workbench, en dan krijg je dit:
BMG-X2 mount (WIP!) Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/20200920_FreeCAD_Post/20200920_BMX_X2_Front_right_1.png
die ik met de Part Design workbench in elkaar aan het prusten ben (carriage is klaar, de motor mount nog niet).

De Part Design workbench zit qua workflow net iets anders in elkaar. Je begint met een basisvorm en daar stapel je bewerkingen op. Deze hebben allemaal een referentie die gebruikt wordt om de plaats te bepalen t.o.v. de vorige bewerking. Je kan helaas geen bewerkingen doen die geheel buiten de originele vorm vallen.

Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/20200920_FreeCAD_Post/PartDesign_Workbench.jpg

Bij Part design maak je iets vaker gebruik van de Sketch workbench. Op zich kan je bij de Part workbench ook wel zaken met een sketch padden en daar mee verder werken, maar bij Part Design is dit je meest krachtige tool en je zal het ook vaker gebruiken dan bij de Part workbench.
Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/20200920_FreeCAD_Post/Sketch_Workbench.jpg

Het nadeel is dat je ook alles aan referentiepunten moet ophangen omdat je steeds een bewerking op de vorige bewerking stapelt. Dit kan soms tot hele frustrerende problemen leiden. Eigenlijk had ik in de sketch hierboven graag een extra cut toegevoegd. Helaas zorgde dat ervoor dat de referenties die bewerkingen hadden hierdoor in de soep liepen. Uiteindelijk opgelost zoals je ziet met een wedge die ik substract van de fanmount, maar eigenlijk is dat een subobtimale oplossing omdat je dan niet exact de afstanden goed kan instellen en de lijnen ook niet gegarandeerd parallel gemaakt kunnen worden.
Waarom dan toch PartDesign gebruiken? Omdat je heel makkelijk patronen kan toevoegen aan je werkstuk. De chimera in dit onderdeel heb ik zelf getekend, en het herhalen van de vinnen is een fluitje van een cent door het toepassen van een lineair patroon. Ook het plaatsen van schroefgaten etc. wordt zo veel makkelijker.

Een ander voordeel is dat je makkelijker meerdere parts kan in een opstelling aan je werk kan toevoegen (zoals de BMG, de BLTouch en de Chimera als externe onderdelen zijn toegevoegd aan het project) en zo in één keer een hele opstelling kan maken:
Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/20200920_FreeCAD_Post/20200920_BMX_X2_Front_Left_incl_BMG-etc.jpg

Op zich kan je gewoon STL, STEP en andere formaten toevoegen als parts in je project. Ik heb in dit project een aantal parts aangemaakt zodat ik wat lokale assenstelsels heb waarmee ik snel onderdelen als groep kan verplaatsen.
Verder kan je de functionaliteit uitbreiden met plug-ins

Voor het printen gebruik ik nu gewoon Cura's FreeCAD importer. Die werkt niet altijd even vlekkeloos, maar als het werkt, dan werkt het best goed.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-08 23:17
Ik denk er over om een ANYCUBIC Photon S aan te schaffen, maar zie dat er andere middelen zoals isopropyl alcohol, bakje om de alcohol in te doen en een UV-lamp nodig zijn. Is een resin 3D-printer op lange termijn alsnog goedkoper dan een FDM printer, voor de kwaliteit die je krijgt?
Dus met andere woorden: is een resin 3D printer na enkele jaren duurder of goedkoper dan een FDM printer die gelijkwaardige details kan printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Mark22 Resin is per kg 4x duurder dan FDM filament. Vaak print je ook massief ipv half hol van binnen, waardoor de prijs per printje nog eens een factuur duurder is. Voor kleine printjes valt het uiteindelijk nog steeds wel mee, maar FDM is een stuk goedkoper. Dan heb ik het nog niet over extra benodigdheden (uv lamp etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Mark22 schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:03:
Ik denk er over om een ANYCUBIC Photon S aan te schaffen, maar zie dat er andere middelen zoals isopropyl alcohol, bakje om de alcohol in te doen en een UV-lamp nodig zijn. Is een resin 3D-printer op lange termijn alsnog goedkoper dan een FDM printer, voor de kwaliteit die je krijgt?
Dus met andere woorden: is een resin 3D printer na enkele jaren duurder of goedkoper dan een FDM printer die gelijkwaardige details kan printen?
Ik heb de Elegoo Mars staan naast een normale 3d printer. Bij mij is de succes rate niet optimaal geweest en vooral het extra werk van het schoonmaken, zowel van print als materialen is echt een gedoe, handschoenen, bril, veel afval en schadelijke stoffen. En natuurlijk het harden na het printen niet vergeten. Gisteren toevallig sinds langere tijd weer wat geprint wat op beide printers goed mogelijk was en toch de BQ Hephestos (het oude beestje) weer aangezet en 4 perfecte prints achter elkaar na even op 1 plek levelen.

Details zijn wel beter met de Elegoo, als je modellen enzo wilt doen is het wel mooier. De toren die er als demo bij zit is wel erg netjes moet ik zeggen. Verder ben ik niet van de modellen, dus daar niet meer mee gedaan.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
pirke schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:15:
@Mark22 Resin is per kg 4x duurder dan FDM filament. Vaak print je ook massief ipv half hol van binnen, waardoor de prijs per printje nog eens een factuur duurder is. Voor kleine printjes valt het uiteindelijk nog steeds wel mee, maar FDM is een stuk goedkoper. Dan heb ik het nog niet over extra benodigdheden (uv lamp etc).
Mijn printjes zullen meestal klein zijn (hooguit een paar cm lang/breed), grotere vierkante objecten kunnen hol gemaakt worden. Ingewikkelde vormen die lastig hol te maken zijn, ga ik bijna nooit maken, dus in dat opzicht valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als je modellen zoals die op MyMiniFactory voortdurend voorbijkomen wilt gaan printen dan kan je bijna niet om een resin printer heen vanwege de details. Maar als het om meer constructieve zaken gaat of low-detail, dan lekker op FDM blijven. De moeite, kosten en rommel weegt dan niet op tegen een marginaal mooier resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
Hier nog een voorbeeldje van een object wat ik qua details ongeveer wil bereikenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APBiSvpHgkm1uQpab4Xm869WzUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4W4rVQtfwT1dw0n782GOzTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hp1i65fI1-k3qfwkIq9Ifm-iZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ya0btvh4fg1RH9E8JZwsNbo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik neem aan dat je de kleuren later met verf aanbrengt, Dan zou op die grootte je met FDM nog wel uit de voeten moeten kunnen.
Met high detail bedoel ik eerder gezichtsuitdrukkingen op poppetjes van een paar cm groot. Of kleding/uniforms etc... Dat wordt met FDM bijna onmogelijk om echt goed te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door michielRB op 20-09-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek93
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-08 16:26
In plaats van een apart topic te open, vraag ik het graag hier. Ik ben op zoek naar een Tweaker /hobbyist die graag twee "head unit removal tools" wil printen voor een mede-tweaker,https://www.thingiverse.com/thing:2900318 (natuurlijk tegen een vergoeding). In mijn directe kring ken ik helaas niemand en aangezien het enkel voor eenmalig persoonlijk gebruik is zijn online shops niet erg interessant. Ik hoor het graag, je kan me ook een dm sturen.

Edit: Ik zie nu ook de advertenties staan in v&a en bin inmiddels ook al geholpen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vaatdoek93 op 22-09-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe komen jullie aan extrusies?
Ik heb één 2020 extrusie van 431mm nodig, heel goedkoop te verkrijgen maar dan zit je al snel met €10 verzendkosten...

Ik zou best zelf bij een zaak op willen halen, maar ik zag zo snel geen Nederlandse winkels die dat leveren.
Ali is ook geen hulp, ik heb er nog geen 1 gevonden die op maat zaagt.

Kan natuurlijk ook zelf op maat zagen, moet ik wel een ijzerzaag kopen (€10 maarja gereedschap is altijd handig). Daarbij ook niet zeer precies (hoewel dat voor mijn usecase niet echt nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet Half jaar geleden bij aluxprofiel.nl besteld, misschien kan je ophalen maar is gewoon goed spul met nette zaagsnedes. Prijs is ook netjes zover ik nog weet.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:31:
@ManIkWeet Half jaar geleden bij aluxprofiel.nl besteld, misschien kan je ophalen maar is gewoon goed spul met nette zaagsnedes. Prijs is ook netjes zover ik nog weet.
Randje Nederland, 2 uur rijden is best veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Tja, weet ik veel waar jij woont :+ Je moet er iets voor over hebben he :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Reprapworld verkocht dat soort profielen op maat maar zo te zien verkopen ze nu alleen nog hele meters.
Je kan het natuurlijk altijd vragen.. :)

[ Voor 16% gewijzigd door AlexanderB op 22-09-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:44:
Tja, weet ik veel waar jij woont :+ Je moet er iets voor over hebben he :P
In de buurt van Rotterdam :+
AlexanderB schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:46:
Reprapworld verkocht dat soort profielen op maat maar zo te zien verkopen ze nu alleen nog hele meters.
Je kan het natuurlijk altijd vragen.. :)
In hun product beschrijving staat dat ze nog op maat maken, misschien inderdaad eens vragen. Is wel €15 als ze de volle mep vragen voor afgezaagde stukken. Dan is aluxprofiel.nl goedkoper met hun €10 verzendkosten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

aluxprofiel is zeker een aanrader. Ik heb daar ook mijn profielen besteld.
devil's advocat: Bestel meteen voor een nieuwe printer...
http://superjamie.github.io/hypercube/

Ik zou zeker kijken naar de HC-evolution
https://github.com/superj...hypercube-evolution-remix

[ Voor 55% gewijzigd door michielRB op 22-09-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:06
De kogel is door de kerk... Ik ga de Ender3 V2 preorderen!
Kan de verleiding gewoon niet weerstaan, en als je de tijd in rekening brengt dat ik met mijn huidige printer elkes keer loop de klooien, dan is het de investering zeker en vast waard.

Nu... ik vroeg me af: de bedleveling sensor voor de Ender3, werkt die ook op de V2? Want dan bestel ik die er ineens bij...

Is er iemand die dit weet?
michielRB schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:37:
aluxprofiel is zeker een aanrader. Ik heb daar ook mijn profielen besteld.
devil's advocat: Bestel meteen voor een nieuwe printer...
http://superjamie.github.io/hypercube/

Ik zou zeker kijken naar de HC-evolution
https://github.com/superj...hypercube-evolution-remix
Ik heb al zo'n HyperCube Evolution, die extrusie die ik erbij wil is voor een ombouwing naar rails :+ (HevORT)
Opifex schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:42:
De kogel is door de kerk... Ik ga de Ender3 V2 preorderen!
Kan de verleiding gewoon niet weerstaan, en als je de tijd in rekening brengt dat ik met mijn huidige printer elkes keer loop de klooien, dan is het de investering zeker en vast waard.

Nu... ik vroeg me af: de bedleveling sensor voor de Ender3, werkt die ook op de V2? Want dan bestel ik die er ineens bij...

Is er iemand die dit weet?
Komt de Ender3 V2 niet met een sensor?
Zo niet neem ik aan dat die van de V1 wel werkt op de V2, je kunt altijd vragen op het Ender draadje

• pwillemske
  • Niet online
Iemand ervaring met molex connectoren (de microfit of nanofit)? Wil eigenlijk naar deze connectoren overstappen vanwege panelmount etc.
Enige probleem is eigenlijk de verkrijgbaarheid (en de keuze uit tientallen verschillende pinnen) plus dat er een hele dure tang (€300,-) voor 'nodig' is.
Lijkt me met een normale amp tang ook gewoon te kunnen, zeker voor een 3d printertje?

Uiteraard als iemand anders een goede connector reeks heeft hoor ik dat graag natuurlijk :) Eisen zijn dat er 230V AC over moet kunnen (heatbed o.i.d.) en dat er een panelmount voor beschikbaar is. Ik beschik zelf over dupont connectoren (borgend en niet borgend).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zet mijn pluggen altijd vast met een gewone krimptang. Als ik naar de pinnen kijk zie ik geen reden waarom een generieke krimptang niet gaat werken.

Ik gebruik deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC3k8QKuCVa7xOWfRKDBWWPJWUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Tqrd6DLkpJynpW4AzOZY4ld.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door ocf81 op 24-09-2020 10:14 . Reden: tang -> krimptang ]

© ocf81 1981-infinity

@pwillemske Ik heb pas bij Amazon een tang besteld, als ik de afbeelding mag geloven kan ie ook jouw connectoren doen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61lEjm-5sYL._AC_SL1200_.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ManIkWeet op 24-09-2020 11:17 ]

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet Ziet er goed uit, ik heb nu 2 tangen van ome ali (prima tangen overigens) voor dupont en jst 2,54 connectoren. Misschien dat het daar al mee lukt en anders een gewone ouderwetse amp tang.

Heb je toevallig een linkje van die tang van amazon?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@pwillemske
Amazon.de
Amazon.nl

Wel wat duurder dan je gewend bent van Ali waarschijnlijk, maar goed ik heb al een keer zo'n tang teruggestuurd dus misschien de prijs waard.

(ik had een bliksem deal voor .de, €31,44)

[ Voor 40% gewijzigd door ManIkWeet op 24-09-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Na wat jaren geknutsel, eerst een redelijk brakke zelfbouw, daarna een BQ Hephestos (prima ding) en de poging zelf wat te maken (gestrand) heb ik gisteren na het lezen van ervaringen en kijken van de nodige youtube videos maar eens gek gedaan, ik heb een originele Prusa I3 MK3S gehaald. Was zowaar op voorraad waar Prusa zelf een backlog heeft van een aantal weken.
Gisteren middag en vandaag lekker rustig aan alles in elkaar geknutseld en zojuist de eerste calibratie tests doorstaan. Verder kalibreren en hopelijk wat printen.

Wat ik wel moet zeggen, wat een prachtig product. Ja het kost wat, maar echt overal is over nagedacht en zit heel erg mooi in elkaar. Alle gereedschap en onderdelen, twee uitgebreide boeken en een rol filament, je hebt alles in huis.
Na het aanzetten gaat hij netjes alles calibreren en testen, filament haalt hij zelf binnen met sensor en bed leveling is standaard.

Ik heb de optie gedaan voor beide printbedden, de stalen en de poedercoated. Ben benieuwd hoe dat gaat. Het plaatsen en verwijderen van het printbed is ook erg mooi.

Zodra er wat voorbeeldjes zijn zal ik wat foto's plaatsen.

De eerste indruk is meer dan positief, tot op heden kan ik het zeker aanraden.

PVoutput van mijn 4950Wp

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22

thijsco19

KTM 990 SMT

ocf81 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:14:
Voor degenen die dat nog niet nog niet gedaan hebben, er is iemand die een exporter script heeft gemaakt om alles in één keer uit fusion te exporteren: https://github.com/Jnesselr/fusion-360-total-exporter

Ik denk ook dat de links in deze tweet wel handig zijn om wegwijs te worden in FreeCAD.
Ik krijg die script niet gevonden / geopend in F360?
Ik heb het mapje geunzipt en daar vind ik o.a. een python script bestand in (die heb ik nodig toch?).
Maar in F360 via 'scripts and add-ins' via de groene + bij scripts kan ik dat python bestandje niet meer vinden.

Na de 10x opeens wel gevonden... :9

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Gisteravond heb ik de assemblage vd Prusa i3 afgerond. Het was een leuk klusje, heeft me zo'n 8 tot 10 uur gekost alles bij elkaar. Het was een zeer fijne handleiding om mee te werken!

De eerste printjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnFH60UwoOyC541PMBDtpIzRNnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5mDVXRznTcy5CCly1CKIRHy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XJPd6imjP7b97NkxJAh3ULgQYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/941VtiMETIGdHHKdjUndVMCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5chMqV-cnFTD-NOAIh7a-1eh_Ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/er4y5HlA5cBBXcgaFA8FnMwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rjfDOFYeM2jAzq6RK4I2RffR7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWRDFoIkk3iMfj5Qkg1rsG7v.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen specifieke afstelling gedaan, op de default calibratie en instellen first later height na.

Deze prints zijn vd meegeleverde SD card, ik heb nog niks zelf gesliced.

Op de benchie zie ik ietwat under extrusion op het dek, maar het resultaat is al beter dan wat ik had verwacht. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je eerste laag is wat aan de hoge kant (ik zou 'm 0.1-0.2mm lager zetten)
Inderdaad underextrusion, nou weet ik niet wat de instellingen van die sd-kaart modellen zijn maar standaard in PrusaSlicer is er een multiplier van 0.95 (95%) in de prusa profielen. Mooiere prints die beter passen ten koste van de top lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik vind de resultaten echt wel redelijk te noemen. Met enkele % de extrusie opvoeren ben je er al om de toplaag dicht te krijgen ipv de verspreidde gaatjes in de toplaag.
goed bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik zal dat logo zelf eens gaan slicen, het helpt inderdaad niet om niet te weten welke settings gebruikt zijn.

Wat betreft de first layer height: als ik hem 0,05-0,1 lager zet kreeg ik rafels op dat calibratie vierkantje. Ik ga dus eerst aan de extrusion knop draaien en niet aan alles tegelijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
Toch nog goed nieuws vanavond, step files export blijft toch in de beperking bij fusion actief.
YouTube: Changes to Fusion 360 Personal License - STEP is BACK & My Thoughts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel fijn om te horen. Jammer dat hij voor ons gaat bepalen wat wij nodig hebben als ze dat eerder anders zagen.

© ocf81 1981-infinity

Ik denk dat ze enorme backlash hebben gezien over die step export. Blij dat ze nog een soort van een beetje naar de community luisteren.

Was wel grappig ik had pas nog uitvoerig gebruik gemaakt van die step import export, een slice werkte niet in F360 maar wel in freecad

• Pixelmagic
pirke schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:19:
Gisteravond heb ik de assemblage vd Prusa i3 afgerond. Het was een leuk klusje, heeft me zo'n 8 tot 10 uur gekost alles bij elkaar. Het was een zeer fijne handleiding om mee te werken!

De eerste printjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb nog geen specifieke afstelling gedaan, op de default calibratie en instellen first later height na.

Deze prints zijn vd meegeleverde SD card, ik heb nog niks zelf gesliced.

Op de benchie zie ik ietwat under extrusion op het dek, maar het resultaat is al beter dan wat ik had verwacht. Wat denken jullie?
Leuk dat iemand vrijwel tegelijk een nieuwe MK3S heeft gebouwd. Ik heb ook het logo geprint, ook van de SD kaart af en dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ved2dT2l.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BUYcibHl.png

Ik ben er erg tevreden mee moet ik zeggen. Heb ook een Raspberry Pi Zero W er in geprikt, was al gewend om met Octoprint te werken dus dat beviel wel. De Zero is niet zo snel met starten, maar als het eenmaal draait werkt het prima zover.

Heb ook een bakje voor in het profiel geprint, zwart is PLA en oranje is PETG.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gkh0yh1l.png

Ik ben erg tevreden zover, had bij de vorige printer toch altijd wat terughoudendheid bij het printen van dingen langer dan 1-2 uur vanwege de kans dat het mis zou gaan (en ging!) en het bakje is 3 uur en liep vlekkeloos.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:06
ManIkWeet schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:34:

Komt de Ender3 V2 niet met een sensor?
Geen idee. De info die ik er over kan vinden is nogal vaag. Van wat ik er uit kan opmaken komt hij er niet bij, maar er wordt wel melding gemaakt van verbeterde interfacemogelijkheden.
Zo niet neem ik aan dat die van de V1 wel werkt op de V2, je kunt altijd vragen op het Ender draadje
Ik wist niet dat deze thread bestond! Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xer_00
  • Laatst online: 31-08 14:28
Hopelijk mag ik hier mijn eigen thingiverse ontwerp promoten. https://www.thingiverse.com/thing:4607516
Een dual layered doolhof ontworpen in fusion 360.
Pagina: 1 ... 183 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.