Als het nog hetzelfde is als toen ik bij Lpfrg werkte, zitten ze vast met stelschroefjes, ze 'horen' op exact dezelfde hoogte te zitten om dual extrusion te printen. als je veel met 1 print, is het gebruikelijk om die een klein beetje lager te zetten om wat clearance te hebben met de andere nozzle. Als ie in het bed geparkeerd wordt dan staat die nozzle gewoon te laag.Jampot007 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:53:
[...]
Dat is nu te laat, maar inderdaad ik raad het ook niet aan.
De Creatr versie heeft 7 verschillende versies die allemaal een eigen firmware hebben bv
De printer doet t nu wel en kan printjes maken maar maakt een enorme herrie en bij het begin van de print boort die zich eerst in het heatbedprintkwaliteit is zowaar goed.
Wat ik ook nietecht snap is de dual extruder, de 2e nozzle zit bijna een centimeter boven de eerste, dat lijkt me niet te kloppen?
Op Marktplaats kun je vaak wel oude serverkasten vinden voor een prikkie(<€50)city17 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:10:
[...]
Ja, die heb ik wel eens gezien, best een praktische oplossing, maar dan maak ik er liever zelf een uit plaatmateriaal, is denk ik een stuk steviger en meer geluidsdempend. Heb nu vuurvertragende MDF gevonden, dus daar ga ik waarschijnlijk voor tenzij ik nog ergens een metalen kast van de juiste afmetingen tegenkom.
Dit was het! Blijkbaar heb ik dus per ongeluk met de steps zitten kloten toen ik uit mn hoofd gcode zat te gebruikenManIkWeet schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:06:
[...]
Lijkt alsof ie veel te snel veel teveel steps doet...
Dan zou je steps/mm verkeerd zijn...
Probeer eens g0 z10 f10

Haha blij dat ik kon helpenNiekserr schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:08:
[...]
Dit was het! Blijkbaar heb ik dus per ongeluk met de steps zitten kloten toen ik uit mn hoofd gcode zat te gebruiken
Weet iemand nog een goed type lijm dat wel goed warmte geleid maar geen elektriciteit geleid? Ik moet wat heatsinks aan steppers lijmen en de lijm die bij een vorig setje zat had hard niet meer uit, dus ik moet iets anders hebben. Arctic silver thermal adhesive is aan de dure kant voor het lijmen van wat heatsinks op steppers.
[edit]
Toch maar Arctic Silver Thermal Adhesive gekocht.
[edit]
Toch maar Arctic Silver Thermal Adhesive gekocht.
[ Voor 25% gewijzigd door ocf81 op 10-07-2020 12:35 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Heeft iemand nog een goed advies over het drogen van filament? @Chrisje1983 heeft een super deluxe model, maar die kost ca €115. Ik zie ook drogers van ca de helft. Maakt het veel uit of betaal je voor de looks?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Je kan ook gewoon een normale oven gebruiken he als die temperatuur goed stabiel kan houden.
Ik gebruik een ronde (aangepaste) voedseldroger van 3 tientjes. Werkt perfect. Genoeg over te vinden op youtubeocf81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:50:
Heeft iemand nog een goed advies over het drogen van filament? @Chrisje1983 heeft een super deluxe model, maar die kost ca €115. Ik zie ook drogers van ca de helft. Maakt het veel uit of betaal je voor de looks?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Doe maar een pbBezulba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:37:
Ik ben bezig met de Bear upgrade voor m'n prusa i3 mk3 clone en ik ben dom geweest.
Ik ben vergeten de Z tops te printen... kom ik natuurlijk achter als de printer voor 95% in elkaar zit en ik hem niet meer uit elkaar kan halen (of athans, geen zin daarin heb om het helemaal opnieuw te doen)
Heeft 1 van jullie tijd voor mij om deze te printen?
https://github.com/gregsa...nted_parts/stl/z_tops.stl
Liefst in zwart pla, maar zolang het functioneel is boeit mij het materiaal/kleur niet heel erg.
Ik betaal uiteraard materiaal-,arbeids- en verzendkosten.
blup
Ik zou dat alleen niet doen met een oven die je ook gebruikt voor voedsel. Lijkt me niet erg gezond.Jampot007 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:51:
Je kan ook gewoon een normale oven gebruiken he als die temperatuur goed stabiel kan houden.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het aansluiten van TMC 2208's 2209's op een SKR mini v1.1?
Ik heb er nu een op de plank liggen en je zou er 2208's in UART mode op moeten kunnen draaien. 2209's moeten dus ook wel lukken lijkt me. Helaas is de documentatie schaars op dit punt.
Ik heb er nu een op de plank liggen en je zou er 2208's in UART mode op moeten kunnen draaien. 2209's moeten dus ook wel lukken lijkt me. Helaas is de documentatie schaars op dit punt.
© ocf81 1981-infinity
@ocf81 ik heb er geen ervaring mee maar bij de meeste skr bordjes zitten jumpers die je kan wisselen, de rest doe je via marlin (waarvan de pins al goed staan zolang je het juiste bord kiest)
Ook ik ben een tijdje geleden begonnen met 3d-printen en heb toen deze printer gekocht:
:strip_exif()/f/image/EPYV8NQtO4Zyel2NxVpfRegv.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een Prusa I3-kloon volgens mij. Print lekker maar ik wil wel een stap beter gaan dan deze: Marlin V2, betere extruder, beter controller board etc. Ik heb het idee dat deze printer niet echt een type is waar veel mods voor te vinden zijn en die ik zelf makkelijk kan upgraden dus wil ik iets anders kopen.
Is een Creality Ender 3 Pro of Ender 3 V2 een goede keuze om door te groeien? Of een Ender 5? Ik wil wel graag onder de €300 blijven als het even kan ;-) Is zelfbouw een optie?
:strip_exif()/f/image/EPYV8NQtO4Zyel2NxVpfRegv.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een Prusa I3-kloon volgens mij. Print lekker maar ik wil wel een stap beter gaan dan deze: Marlin V2, betere extruder, beter controller board etc. Ik heb het idee dat deze printer niet echt een type is waar veel mods voor te vinden zijn en die ik zelf makkelijk kan upgraden dus wil ik iets anders kopen.
Is een Creality Ender 3 Pro of Ender 3 V2 een goede keuze om door te groeien? Of een Ender 5? Ik wil wel graag onder de €300 blijven als het even kan ;-) Is zelfbouw een optie?
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Hij lijkt op een Anet A8, daar zijn wel redelijk wat mods voor te vinden. Ik heb de A6, waar ik ook een nieuwere Marlin op heb gezet, inclusief bltouch.
Waarschijnlijk ga je voor een Ender wel iets meer kant en klare mods kunnen vinden, maar de basis die je nu al hebt is al redelijk hetzelfde natuurlijk. Zelf zou ik deze printer verder modden om er iets tofs van te maken, scheelt een hoop geld en is erg leerzaam
Waarschijnlijk ga je voor een Ender wel iets meer kant en klare mods kunnen vinden, maar de basis die je nu al hebt is al redelijk hetzelfde natuurlijk. Zelf zou ik deze printer verder modden om er iets tofs van te maken, scheelt een hoop geld en is erg leerzaam
Een ander moederbord en Marlin als firmware gaat natuurlijk prima lukken met deze printer. Alleen voor een andere extruder is het misschien even kijken naar een juiste mount (vinden of zelf ontwerpen). Is de plaat waarop de extruder nu is gemonteerd heel exotisch qua afmetingen / gaten? Grote kans dat daar ook een standaard iets voor 'geleend' is, dat is namelijk eenvoudiger en goedkoper dan custom iets ontwerpen en fabricerenRincewind schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:50:
Het is een Prusa I3-kloon volgens mij. Print lekker maar ik wil wel een stap beter gaan dan deze: Marlin V2, betere extruder, beter controller board etc.
Je hele printer vervangen vanwege het extrudervraagstuk lijkt mij wat extreem.Is een Creality Ender 3 Pro of Ender 3 V2 een goede keuze om door te groeien? Of een Ender 5?
Als je een andere extruder op je huidige printer zetten teveel gedoe vindt, dan zou ik in het geheel een eigen printer bouwen even laten zittenIs zelfbouw een optie?
edit: als het inderdaad een Anet A8 is zie je bijvoorbeeld hier hoe je daar een andere extruder op monteert. Een Hemera in dit geval.
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 19-07-2020 12:02 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Een van de overwegingen waarmee ik 'worstel' is dat ik inderdaad deze printer kan uitbouwen/aanpassen met mods maar dat dit weer een Anycubic variant is waardoor mods voor de A8 waarschijnlijk net niet goed gaan passen maar inderdaad wel een leuke uitdaging om te gaan beginnen. Ik zal daar eens induiken. Kan ik simpelweg het controllerboard (nu een TriGrolla) nog aanpassen dan? Volgens mij is het een 8-bits bordje en past Marlin 2.0 daar niet bij/op/in.Luc45 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:56:
Hij lijkt op een Anet A8, daar zijn wel redelijk wat mods voor te vinden. Ik heb de A6, waar ik ook een nieuwere Marlin op heb gezet, inclusief bltouch.
Dat is ook de redenatie achter het aanschaffen van een Ender 3: het is een betere printer om op door te bouwen denk ik. Ik kan nu inderdaad geld en moeite steken in deze printer maar als de basis al wat minder user-supported is als de Ender dan is het misschien beter om deze te verkopen en wat geld erbij om een Ender 3 te kopen. Zoals je merkt: een beginner in 3d-printer-modding :-)
Daar twijfel ik over: wel bord dan? Kan ik willekeurig iets kopen?Gizz schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:58:
[...]
Een ander moederbord en Marlin als firmware gaat natuurlijk prima lukken met deze printer.
[...]
Ik denk wel dat ik handig genoeg ben om een extruder te vervangen dus Neuh, dat is zeker niet de hoofdreden: onderliggende vraag is of deze printer qua platform goed genoeg is om door te bouwen of is het niet beter om een andere printer te kopen die (bijv.) beter user supported is en al een geschikt MB heeft (bijvoorbeeld). Zie mijn antwoord hierboven ook ;-)[...]
Je hele printer vervangen vanwege het extrudervraagstuk lijkt mij wat extreem.
[...]
Je huidige board heeft gewoon sensor en stappenmotor aansluitingen, die zullen op veel andere boards gewoon werken. Wellicht dat het display wel een ander verhaal kan zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Op internet zijn wel wat upgrades te vinden, waarbij er onder andere gesproken wordt over een upgrade naar een UltiMachine Rambo board.
Op internet zijn wel wat upgrades te vinden, waarbij er onder andere gesproken wordt over een upgrade naar een UltiMachine Rambo board.
Marlin 2.0 heeft gewoon ondersteuning voor 8 bit bordjes hoor.Rincewind schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:13:
Volgens mij is het een 8-bits bordje en past Marlin 2.0 daar niet bij/op/in.
Wat wel mogelijk is, is dat de hoeveelheid flash ruimte op je bord wat aan de lage kant is. Je kan dan nog steeds Marlin 2.0 erop zetten (met BLTouch) maar misschien dat je dan SD-kaart ondersteuning of zo iets uit moet zetten (wat makkelijk kan als je bijvoorbeeld Octoprint hebt)
Ah. Kijk. Weer wat geleerd. Er zwerft hier nog ergens een Pi3 rond dus die kan ik dan gebruiken denk ik. Ik heb nu ook geen autoleveling geïnstalleerd dus dan is Marlin een goede vooruitgang om dat voor elkaar te krijgen. Kan ik dan wel zo'n sensor aan mijn bordje koppelen?.ManIkWeet schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:11:
[...]
Marlin 2.0 heeft gewoon ondersteuning voor 8 bit bordjes hoor.
Wat wel mogelijk is, is dat de hoeveelheid flash ruimte op je bord wat aan de lage kant is. Je kan dan nog steeds Marlin 2.0 erop zetten (met BLTouch) maar misschien dat je dan SD-kaart ondersteuning of zo iets uit moet zetten (wat makkelijk kan als je bijvoorbeeld Octoprint hebt)
Aanvulling: ik zit nu even bij Marlin te lezen wat je allemaal moet weten over de HW van je printer:
- Printer style, such as Cartesian, Delta, CoreXY, or SCARA
- Driver board, such as RAMPS, RUMBA, Teensy, etc.
- Number of extruders
- Steps-per-mm for XYZ axes and extruders (can be tuned later)
- Endstop positions
- Thermistors and/or thermocouples
- Probes and probing settings
- LCD controller brand and model
- Add-ons and custom components
[ Voor 29% gewijzigd door Rincewind op 19-07-2020 15:40 ]
om het nog leuker te maken, als je een rpi hebt kun je de pi ook alle berekeningen e.d. laten doen met klipper en het printerbordje alleen de aansturing.
Andere vraag: als ik mijn perspex-frame wil vervangen door een aluminium zoals er in diverse posts wordt aanbevolen waar kan ik dat het beste kopen?
https://www.aluminiumopmaat.nl/, heb hier mijn platen vandaan.Rincewind schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:22:
Andere vraag: als ik mijn perspex-frame wil vervangen door een aluminium zoals er in diverse posts wordt aanbevolen waar kan ik dat het beste kopen?
https://www.aluxprofiel.nlwally1987 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:06:
[...]
https://www.aluminiumopmaat.nl/, heb hier mijn platen vandaan.
Nadeel is wel ruim 20 euro verzendkosten daar.wally1987 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:06:
[...]
https://www.aluminiumopmaat.nl/, heb hier mijn platen vandaan.
@Rincewind Je kan vanalles doen. Als de afstand tussen de geleidestangen voor de X-as 45mm is, dan moet in principe alles wat voor de X-as van een prusa i3 kloon ontworpen is ook op jouw printer werken.
Het makkelijkste is iets van een AM8 te maken. Alles van plastic kan geprint worden. De lengtes van de profielen kan bij jouw printer wel afwijken van de A8, dus dat moet je even nameten en corrigeren voor de maten van jouw printer.
Het TriGorilla bord is een tamelijk basaal bord. Er zijn geen AUX aansluitingen. Drivers met SPI vereisen dat je het scherm opgeeft. Drivers die UART gebruiken zijn denk ik uitgesloten. Sensorless homing gaat dus lastig worden. Je kan er wel een BLTouch op aansluiten denk ik. Het is denk ik een prima bord om bijv een LV8729 op zetten als je klipper als firmware gebruikt. (Met marlin is de CPU te langzaam)
Het makkelijkste is iets van een AM8 te maken. Alles van plastic kan geprint worden. De lengtes van de profielen kan bij jouw printer wel afwijken van de A8, dus dat moet je even nameten en corrigeren voor de maten van jouw printer.
Het TriGorilla bord is een tamelijk basaal bord. Er zijn geen AUX aansluitingen. Drivers met SPI vereisen dat je het scherm opgeeft. Drivers die UART gebruiken zijn denk ik uitgesloten. Sensorless homing gaat dus lastig worden. Je kan er wel een BLTouch op aansluiten denk ik. Het is denk ik een prima bord om bijv een LV8729 op zetten als je klipper als firmware gebruikt. (Met marlin is de CPU te langzaam)
© ocf81 1981-infinity
Aan de andere kant, als je het frame, moederbord en extruder allemaal wil vervangen is een Ender 3 V2 misschien nog niet zo'n gek idee. Dat is gelijk al een nette printer.
Op zich denk ik dat je gelijk hebt. Echter ben ik persoonlijk nu op het punt aangeland dat ik liever zelf iets maak. Als ik iets kant en klaar koop moet het gewoon echt goed zijn en zou ik dan liever voor een Prusa MK3S gaan.Jampot007 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:10:
Aan de andere kant, als je het frame, moederbord en extruder allemaal wil vervangen is een Ender 3 V2 misschien nog niet zo'n gek idee. Dat is gelijk al een nette printer.
© ocf81 1981-infinity
Hoe doen jullie het met het schoonmaken van de isopropylalcohol?
Mijn situatie is nadat ik klaar ben met een print doe ik 'm in de anycubic Wash & Cure, daarna haal ik m er uit en doe 'm onder de UV lamp van de Anycubic W&C, maar wat daarna komt is mij nog wat lastig.
Moet ik het ipa in die plastic bak laten staan, buiten neerzetten zodat er UV op komt.
Wachten tot het ipa weer helder is en de resin de bodem heeft bereikt, daarna de ipa in een andere bak doen en de resin volledig laten curen en dan er uit halen?
(zodat ik de ipa weer kan gebruiken)
Mijn situatie is nadat ik klaar ben met een print doe ik 'm in de anycubic Wash & Cure, daarna haal ik m er uit en doe 'm onder de UV lamp van de Anycubic W&C, maar wat daarna komt is mij nog wat lastig.
Moet ik het ipa in die plastic bak laten staan, buiten neerzetten zodat er UV op komt.
Wachten tot het ipa weer helder is en de resin de bodem heeft bereikt, daarna de ipa in een andere bak doen en de resin volledig laten curen en dan er uit halen?
(zodat ik de ipa weer kan gebruiken)
en dat is nou precies waarmee ik worstelde. Ik wil een iets steviger frame en ander MB. Als ik dat los ga aanschaffen kom ik uit bij min-of-meer dezelfde prijs van een Pro/V2 schat ik.Jampot007 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:10:
Dus lijkt het mij dan beter om een nieuwe te kopen en de huidige te verkopen. Toch?
Zelfbouwframe inclusief kost je ~€60, €20 voor een modern moederbord (en €25 voor trinamic drivers als je die niet van je huidige kan halen)Rincewind schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:10:
[...]
en dat is nou precies waarmee ik worstelde. Ik wil een iets steviger frame en ander MB. Als ik dat los ga aanschaffen kom ik uit bij min-of-meer dezelfde prijs van een Pro/V2 schat ik.
Dus lijkt het mij dan beter om een nieuwe te kopen en de huidige te verkopen. Toch?
...
Yep dan zit je al redelijk in de buurt van een Ender3, maar niet een pro/v2
En als je geen 2 linker handen hebt is zelfbouw toch ook veel leuker, ik zelf heb overigens een MKS SgenL 32bits board in gebruik, is een top ding voor veel minder nog dan €20,=ManIkWeet schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:18:
[...]
Zelfbouwframe inclusief kost je ~€60, €20 voor een modern moederbord (en €25 voor trinamic drivers als je die niet van je huidige kan halen)
...
Yep dan zit je al redelijk in de buurt van een Ender3, maar niet een pro/v2
Hmm, een kleine tip voor de mensen hier die nog op zoek zijn naar een middeltje voor bed adhesion:
Urethan 71
Ik heb zelf een aluminium bed op mijn Prusa I3. Tegenwoordig weet iedereen dat vrijwel niks daaraan hecht maar ja, ik zit er nog mee opgescheept. En de autoleveling met zo'n afstandssensor werkt dan wel weer goed op alu.
Nu heb ik altijd een velletje lokbuild gebruikt voor het printen, maar het probleem met zo'n vel is dat het PETG daar té goed aan hecht en ik dus regelmatig het velletje kapot heb getrokken bij het verwijderen van een geprint onderdeel. (ja, met spatel enzo)
Alleen aluminium met wat haarlak deed ook de truuc niet, zelfs niet met PETG. Je kon de eerste laag zo van het bed af vegen... Nu is het zo dat ik een soort van plasticspray gebruik voor het coaten van pcb's tegen vocht/condens. Nu heb ik dat direct op mijn alu printbed gespoten en de laaghechting is tot nu perfect. Niet te vast en niet te los.
Het voordeel is ook dat het waarschijnlijk met wat remmenreiniger of aceton er af valt te halen en het printbed desnoods even in de straalkast kan om hem weer helemaal als nieuw te hebben in plaats van dat je een uur lang met stickeroplosser bezig bent om die plaklaag los te krijgen van het plakvel.
Het enige nadeel is volgens mij wel dat die plastic spray niet zo goed voor je is als je het inademt. Mijn ervaring is dan ook helaas: Hoe slechter het voor je is, hoe beter het werkt.
Urethan 71
Ik heb zelf een aluminium bed op mijn Prusa I3. Tegenwoordig weet iedereen dat vrijwel niks daaraan hecht maar ja, ik zit er nog mee opgescheept. En de autoleveling met zo'n afstandssensor werkt dan wel weer goed op alu.
Nu heb ik altijd een velletje lokbuild gebruikt voor het printen, maar het probleem met zo'n vel is dat het PETG daar té goed aan hecht en ik dus regelmatig het velletje kapot heb getrokken bij het verwijderen van een geprint onderdeel. (ja, met spatel enzo)
Alleen aluminium met wat haarlak deed ook de truuc niet, zelfs niet met PETG. Je kon de eerste laag zo van het bed af vegen... Nu is het zo dat ik een soort van plasticspray gebruik voor het coaten van pcb's tegen vocht/condens. Nu heb ik dat direct op mijn alu printbed gespoten en de laaghechting is tot nu perfect. Niet te vast en niet te los.
Het voordeel is ook dat het waarschijnlijk met wat remmenreiniger of aceton er af valt te halen en het printbed desnoods even in de straalkast kan om hem weer helemaal als nieuw te hebben in plaats van dat je een uur lang met stickeroplosser bezig bent om die plaklaag los te krijgen van het plakvel.
Het enige nadeel is volgens mij wel dat die plastic spray niet zo goed voor je is als je het inademt. Mijn ervaring is dan ook helaas: Hoe slechter het voor je is, hoe beter het werkt.
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
@auto660 Interessante vonst, hoewel ik nog niet helemaal overtuigd ben. Ik denk dat het gemak en de veiligheid van 3DLac mij meer aanstaat. 3DLAc werkt verder prima op alu bij mij.
© ocf81 1981-infinity
Een update van mijn kant in navolging van mijn eerdere posts: dankzij de discussie met jullie heb ik besloten een Ender 3 Pro te kopen. Dank voor het meedenken
En die staat ondertussen te snorren naast mij op mijn bureau. Wat een verademing: veel stiller. Kwaliteit is nu al beter maar daar moet ik nog aan werken om dat nog te verhogen.
Wat mij nu al opvalt is dat de eerste paar lagen van elke print wat dikker zijn. Ik print altijd een x-y-z-testcubus om te kijken hoe de afstelling is en ik zi nu dat de kubus een paar millimeter lager is dan een kubus van mijn vorige printer en dat de onderste paar mm dus wat dikker zijn (soort bolling). Enig idee hoe ik dat kan verhelpen?
Wat mij nu al opvalt is dat de eerste paar lagen van elke print wat dikker zijn. Ik print altijd een x-y-z-testcubus om te kijken hoe de afstelling is en ik zi nu dat de kubus een paar millimeter lager is dan een kubus van mijn vorige printer en dat de onderste paar mm dus wat dikker zijn (soort bolling). Enig idee hoe ik dat kan verhelpen?
Alleen de onderste lagen?Rincewind schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:15:
Een update van mijn kant in navolging van mijn eerdere posts: dankzij de discussie met jullie heb ik besloten een Ender 3 Pro te kopen. Dank voor het meedenkenEn die staat ondertussen te snorren naast mij op mijn bureau. Wat een verademing: veel stiller. Kwaliteit is nu al beter maar daar moet ik nog aan werken om dat nog te verhogen.
Elephant's foot, je zit te dicht op je bouwplaat (of je plaat is krom, komt nogal vaak voor)
ManIkWeet schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:26:
[...]
Alleen de onderste lagen?
Elephant's foot, je zit te dicht op je bouwplaat (of je plaat is krom, komt nogal vaak voor)
:strip_exif()/f/image/pJm9urifZC01JT3yImz56w78.jpg?f=fotoalbum_large)
Links is op de oude printer, rechts op de Ender.
Dus iets meer/beter levellen? Is dat de oplossing? Er is zo'n testprint met 5 kruizen/vlakken erop geloof ik. Eens kijken hoe die er uit komt..
[ Voor 36% gewijzigd door Rincewind op 22-07-2020 10:57 ]
Nee er is iets anders aan de hand.Rincewind schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:47:
[...]
[Afbeelding]
Links is op de oude printer, rechts op de Ender.
Dus iets meer/beter levellen? Is dat de oplossing? Er is zo'n testprint met 5 kruizen/vlakken erop geloof ik. Eens kijken hoe die er uit komt..
Kijk of je z-as soepel verloopt (binding z-axis) over de gehele lengte
Begrijp ik je nu goed dat je bedoelt dat de eerste paar mm van de z-as wat stroever/minder soepel verlopen dan de overige cm's? Hoe kan ik dat oplossen? Wat ik zo op de diverse fora lees is elephant foot een level-issue van inderdaad de Z-as maar kan het ook een instellingsprobleem zijn van Cura. Straks even naar kijken..ManIkWeet schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:15:
[...]
Nee er is iets anders aan de hand.
Kijk of je z-as soepel verloopt (binding z-axis) over de gehele lengte
Ja dat bedoel ik, schijnt wel eens een probleem te zijn. Je kan misschien beter even bij de buren vragen (de Ender/Creality thread op Tweakers)Rincewind schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:51:
[...]
Begrijp ik je nu goed dat je bedoelt dat de eerste paar mm van de z-as wat stroever/minder soepel verlopen dan de overige cm's? Hoe kan ik dat oplossen? Wat ik zo op de diverse fora lees is elephant foot een level-issue van inderdaad de Z-as maar kan het ook een instellingsprobleem zijn van Cura. Straks even naar kijken..
Ok! Er is een specifieke Ender-thread? Wist ik niet. Ga ik daar even hulp vragen.ManIkWeet schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:54:
[...]
Ja dat bedoel ik, schijnt wel eens een probleem te zijn. Je kan misschien beter even bij de buren vragen (de Ender/Creality thread op Tweakers)
Jazeker, die is erRincewind schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:56:
[...]
Ok! Er is een specifieke Ender-thread? Wist ik niet. Ga ik daar even hulp vragen.
(Mocht je het nog niet kunnen vinden)
Argh, Zojuist 3 TMC2130's opgeblazen en wellicht nog meer stuk gemaakt door een paar pinnen op de D8 van mijn RAMPS 1.6+ te shorten. Ik schoot uit met het meten van de spanning over het verlengsnoertje dat ik voor mijn fan gemaakt had. Ik dacht dat ik dat wel even snel kon doen.
Weer een hoop leergeld betaald vandaag
Weer een hoop leergeld betaald vandaag

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 23-07-2020 14:11 ]
© ocf81 1981-infinity
Kent iemand een bedrijf die de phrozen sonic mini in Nederland levert voor minder dan 150 euro bovenop de normale prijs? 3Djake heeft m wel maar daar is de printer €350. Dat terwijl de printer in het buitenland voor €200 te vinden is.
Ik heb ook rond gezocht en niks gevonden helaas, ik gok dat je of door de zure appel moet bijten of wachten tot hij beter leverbaar is.Jampot007 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:58:
Kent iemand een bedrijf die de phrozen sonic mini in Nederland levert voor minder dan 150 euro bovenop de normale prijs? 3Djake heeft m wel maar daar is de printer €350. Dat terwijl de printer in het buitenland voor €200 te vinden is.
https://www.3djake.nl/phr...6BEws2261YyhoCUgUQAvD_BwEJampot007 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:58:
280 nu
oogjes open, snaveltjes dicht
O ja, dat is wel interessant! Wel pas over ruim een maand binenn dan
Heb zojuist de radiale fan van mijn Anet A8 vervangen door een axiale fan van 40mm, maar deze (pricewatch: Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm) heeft wel beduidend minder luchtverplaatsing dan de standaard radiale fan die al op de printer zat. Respectievelijk 4.83CFM en (ongeveer, ik lees verschillende specs..) 15CFM.
Voor de duidelijkheid, het gaat dus om de lucht die op de filament geblazen wordt bij het printen.
Ik vroeg me af of die capaciteit zoveel uitmaakt voor het printen. Iemand ervaring mee?
Eigenlijk had ik dit voor aanschaf moeten uitzoeken, ik weet 't.. maar ja..
Voor de duidelijkheid, het gaat dus om de lucht die op de filament geblazen wordt bij het printen.
Ik vroeg me af of die capaciteit zoveel uitmaakt voor het printen. Iemand ervaring mee?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Je kan een schaaltje water onder je nozzle zetten, dan zie je wat het verschil is tussen de fans.Scipionyx schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:54:
Heb zojuist de radiale fan van mijn Anet A8 vervangen door een axiale fan van 40mm, maar deze (pricewatch: Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm) heeft wel beduidend minder luchtverplaatsing dan de standaard radiale fan die al op de printer zat. Respectievelijk 4.83CFM en (ongeveer, ik lees verschillende specs..) 15CFM.
Het zal waarschijnlijk invloed hebben op overhangs en bridges.
Dat is dus waarom de noctua's zo lekker stil zijn, ze verplaatsen gewoon minder luchtScipionyx schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:54:
Heb zojuist de radiale fan van mijn Anet A8 vervangen door een axiale fan van 40mm, maar deze (pricewatch: Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm) heeft wel beduidend minder luchtverplaatsing dan de standaard radiale fan die al op de printer zat.
De noctua's zullen mischien mechanisch wat beter zijn, maar voor minder geluid hoef je ze niet te nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hardy8 op 29-07-2020 13:44 ]
Als het om fan ducts gaat zit je ook nog met het feit dat radiale fans véél beter met statische druk kunnen omgaan. Ik blijf gewoon lekker bij mijn radiale fan.
© ocf81 1981-infinity
Ja, denk ik ook. Straks 's wat testen.ManIkWeet schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:40:
[...]
Je kan een schaaltje water onder je nozzle zetten, dan zie je wat het verschil is tussen de fans.
Het zal waarschijnlijk invloed hebben op overhangs en bridges.
Oude fan is stuk. Geeft hoge piep en stopt af en toe helemaal met draaien. Als je er met iets tegenaan zit dan draait ie weer even, of helemaal niet.Hardy8 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:41:
[...]
Dat is dus waarom de noctua's zo lekker stil zijn, ze verplaatsen gewoon minder lucht, je zou op de oude fan iets minder spanning kunnen zetten, dan wordt die net zo stil, maar ook met minder luchtverplaatsing .
De noctua's zullen mischien mechanisch wat beter zijn, maar voor minder geluid hoef je ze niet te nemen.
Het gaat om een fan duct idd.ocf81 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:19:
Als het om fan ducts gaat zit je ook nog met het feit dat radiale fans véél beter met statische druk kunnen omgaan. Ik blijf gewoon lekker bij mijn radiale fan.
Dan toch maar weer op zoek naar een andere fan. Een stille radiale fan schijnt nog best lastig te zijn. Ik ga me er 's in verdiepen (Delta, Sunon). Mocht iemand tips hebben dan hoor ik graag.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
@Scipionyx Ik heb ook Noctua's gehad (40x20) als fans. Voor de hotend (E3D V6, origineel) gebruik ik er nog steeds een maar sinds een tijdje toch overgestapt naar Sunon 5015, alleen al vanwege de keuze in fanducts en de compactheid.
https://nl.mouser.com/Pro...ByVXjxyhtXJZe5vMuSHK2U%3D
Je hebt ze in verschillende toerentallen, ik meen dat ik toen gewoon de stilste (met dus de minste toeren) had gekocht en ze bevallen goed, tuurlijk blazen ze niet als een malle, maar ze doen wel stil hun werk. Ik heb er 2 op zitten want met 1 vindt ik het af en toe net te weinig als er gedetailleerd geprint moet worden.
https://nl.mouser.com/Pro...ByVXjxyhtXJZe5vMuSHK2U%3D
Je hebt ze in verschillende toerentallen, ik meen dat ik toen gewoon de stilste (met dus de minste toeren) had gekocht en ze bevallen goed, tuurlijk blazen ze niet als een malle, maar ze doen wel stil hun werk. Ik heb er 2 op zitten want met 1 vindt ik het af en toe net te weinig als er gedetailleerd geprint moet worden.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik zou niet weten waarom je er niet een klein beetje support onder hebt gezet dan
| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix
Wat kost/waar kan ik vinden een platte aluminium plaat van 300x300 (of wellicht 328x328) met gaten erin?
Ik heb nu een MK2A bed op mijn HEVO zitten maar die is blijkbaar krommer dan een banaan. Ik had er vroeger een spiegel op zitten maar heb sindsdien een flexplaat gekocht... die wil ik graag blijven gebruiken.
Of heel misschien een goede bron die mk2a bedden levert die betaalbaar en recht zijn? Ik had zo'n €25 neergelegd voor de huidige...
(hoe krom? 0.6mm krom bij de hoeken...)
Ik heb nu een MK2A bed op mijn HEVO zitten maar die is blijkbaar krommer dan een banaan. Ik had er vroeger een spiegel op zitten maar heb sindsdien een flexplaat gekocht... die wil ik graag blijven gebruiken.
Of heel misschien een goede bron die mk2a bedden levert die betaalbaar en recht zijn? Ik had zo'n €25 neergelegd voor de huidige...
(hoe krom? 0.6mm krom bij de hoeken...)
Ik vind dat de overhang wel meevalt van dat model. Wat ik mij wel afvraag is of het niet sterker zou zijn als je het liggend zou printen gezien je layers dan anders komen in het model.GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:33:
Sinds een ruime week in het bezit van nummer 3, dit keer een Prusa Mini en deze printer doet werkelijk alles wat ik er tegen aan gooi zelfs een model wat duidelijk supports nodig had..
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik ben zelf een printer aan het bouwen een cube, met een print oppervlakte van ca 40x40 cm.
Ik heb een siliconen 40x40 print mat gekocht.
Ik had als ondergrond een vlakke aluminium plaat van 8mm dik gekocht bij https://www.aluminiumopmaat.nl/ .Helaas is deze zo krom als een hoepel 4mm op 40 cm... (er stond wel bij niet geschikt voor 3d printers) maar ik leg er een GFK plaat op waar ik op te ga printen.
Ik had dagen gezocht hoe anderen een printer bed maken, maar ik kom meestal terecht bij waar je op print en niet het bed waar je je verwarmingselement onder hebt zitten. Of ze gebruiken ook aluminium ...
Heeft iemand nog een idee?
Ik had als ondergrond een vlakke aluminium plaat van 8mm dik gekocht bij https://www.aluminiumopmaat.nl/ .Helaas is deze zo krom als een hoepel 4mm op 40 cm... (er stond wel bij niet geschikt voor 3d printers) maar ik leg er een GFK plaat op waar ik op te ga printen.
Ik had dagen gezocht hoe anderen een printer bed maken, maar ik kom meestal terecht bij waar je op print en niet het bed waar je je verwarmingselement onder hebt zitten. Of ze gebruiken ook aluminium ...
Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat sommigen een alu plaat met een cnc machine volledig afgaan (dus de hele toplaag eraf frezen). Maar ik heb geen idee wat dat kost en wie dat in Nederland doet...kmichael schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:42:
Daarom wordt ook altijd aanbevolen om gegoten aluminium te gebruiken en niet gewalst, maar eventueel vlakfrezen zou alsnog kunnen, hoeft volgens mij ook niet zo duur te zijn, misschien eens bij een motoren revisie bedrijf vragen, waar ze ook aluminium cilinderkoppen vlakken.kmichael schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:42:
Ik ben zelf een printer aan het bouwen een cube, met een print oppervlakte van ca 40x40 cm.
@kmichael Je moet inderdaad een gegoten gefreesde plaat zoeken. Het nadeel is dat ik zelf nog geen gegoten platen heb kunnen vinden die ook op maat gemaakt zijn. Als ik het goed begrepen heb moet je die doorgaans zelf laten snijden bij een ander bedrijf dan de leverancier.
[ Voor 61% gewijzigd door ocf81 op 03-08-2020 19:59 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik meldt me ook weer in dit topic. Ik had weer een print klusje, maar dat zou weer met een paar proef afdrukken moeten en 3dhub is gekapt dus ik zat een beetje in dubio.
In de aanbieding net een Ender 3 gekocht voor nog geen 170 euro, samen met wat PLA. Daar ga ik eens lekker mee stoeien en langzaam uitbreiden en upgraden.
In de aanbieding net een Ender 3 gekocht voor nog geen 170 euro, samen met wat PLA. Daar ga ik eens lekker mee stoeien en langzaam uitbreiden en upgraden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik zou het ding eerst onder de hydraulische pers leggen om te kijken of ie binnen 1mm te krijgen is voordat je de halve plaat wegfreest.
Ik zie dat de opzichter het printen scherp in de gaten houdtGewoonWatSpulle schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:33:
Sinds een ruime week in het bezit van nummer 3, dit keer een Prusa Mini en deze printer doet werkelijk alles wat ik er tegen aan gooi zelfs een model wat duidelijk supports nodig had..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn Prusa is een maand eerder dan gepland op de post gegaan
Het is best frustrerend. Na 2,5KG zonder noemenswaardige problemen, krijg ik mijn AM8 maar niet meer aan het printen. Tijdens het testen lijkt alles prima te verlopen totdat ik een printje start. Dan heb ik last van naar wat lijkt enorme under extrusion.
Ondertussen heb ik al veel geprobeerd;
- Andere extrudermotor
- Andere extruder
- PTFE tubes vervangen
- Andere hotend
Ondertussen beginnen mijn ideeën een beetje op te raken maar vanavond maar eens een andere stepperdriver proberen.....
- Andere extrudermotor
- Andere extruder
- PTFE tubes vervangen
- Andere hotend
Ondertussen beginnen mijn ideeën een beetje op te raken maar vanavond maar eens een andere stepperdriver proberen.....
Stepperdriver defect heb ik ook gehad, na lang zoeken bleek dat hij soms één/twee stappen oversloeg dus even een moment geen kracht (TMC2208), als hem met de hand probeerde tegen te houden lukte dat bijna niet, maar soms viel de kracht toch een moment weg, waardoor ik ook een heel onregelmatig print oppervlak had.jbhc schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:32:
ondertussen heb ik al veel geprobeerd;
- Andere extrudermotor
- Andere extruder
- PTFE tubes vervangen
- Andere hotend
Vanmiddag de flow gekalibreerd. Deze stond al op 95 % maar het gaf nog niet het gewenste resultaat.
Na een kalibratie, dmv het printen van een Cube zonder infill en top (dus alleen de walls) en de walls te meten, de flow gecorrigeerd naar 90 %.
Daarna gelijk een paar printjes gemaakt, 2 beugeltjes om een stekkerdoos onder een bureau te maken, en het resultaat was op het eerste gezicht goed.
Van de week denk ik wat grotere printjes maken. Toch altijd weer leuk om gewoon iets te kunnen printen.
Na een kalibratie, dmv het printen van een Cube zonder infill en top (dus alleen de walls) en de walls te meten, de flow gecorrigeerd naar 90 %.
Daarna gelijk een paar printjes gemaakt, 2 beugeltjes om een stekkerdoos onder een bureau te maken, en het resultaat was op het eerste gezicht goed.
Van de week denk ik wat grotere printjes maken. Toch altijd weer leuk om gewoon iets te kunnen printen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Gegoten tooling plate op maat kun je o.a. bij CMD aluminium kopen. Ik heb daar laatst een plaatje laten maken voor mijn HEVO. Je moet dan nog wel zelf gaatjes boren.ocf81 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:37:
@kmichael Je moet inderdaad een gegoten gefreesde plaat zoeken. Het nadeel is dat ik zelf nog geen gegoten platen heb kunnen vinden die ook op maat gemaakt zijn. Als ik het goed begrepen heb moet je die doorgaans zelf laten snijden bij een ander bedrijf dan de leverancier.
Keenovo heater eronder voor de verwarming.
Kant en klaar oplossing zou je kunnen kijken bij Clever3D solutions. Zitten in Duitsland maar verzenden ook naar NL.
Stepper driver vervangen en de printer werkt weer naar behoren. Al heb ik nu last van over extrusion. Dit blijkt te kloppen omdat ik (veel) te veel steps/mm voor de extruder blijk te hebben ingesteld. (440 ipv 420).jbhc schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:32:
Het is best frustrerend. Na 2,5KG zonder noemenswaardige problemen, krijg ik mijn AM8 maar niet meer aan het printen. Tijdens het testen lijkt alles prima te verlopen totdat ik een printje start. Dan heb ik last van naar wat lijkt enorme under extrusion.
- Andere extrudermotor
- Andere extruder
- PTFE tubes vervangen
- Andere hotend
Bizar. Hier ben ik echt lang naar opzoek geweest.
Zoals @Hardy8 al schreef leek de driver gewoon te werken. Het fillament was met de hand niet tegen te houden en als ik een proef extrusie van 10cm deed werkte dit naar behoren.
Nu heb ik gisteren voor niks een SKR 1.4 en een BMG extruder besteld.... Vervelend
Hoe dik had je besteld en wat was je kwijt?daniel75 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:56:
[...]
Gegoten tooling plate op maat kun je o.a. bij CMD aluminium kopen. Ik heb daar laatst een plaatje laten maken voor mijn HEVO. Je moet dan nog wel zelf gaatjes boren.
Keenovo heater eronder voor de verwarming.
Kant en klaar oplossing zou je kunnen kijken bij Clever3D solutions. Zitten in Duitsland maar verzenden ook naar NL.
Ik had begrepen dat dikkere platen betere tolerantie hebben, wat is de afwijking bij die van jou?
Kan je bij CMD aluminium gewoon particulier bestellen?
begin van je volgende zelfbouw 3Dprinter...Nu heb ik gisteren voor niks een SKR 1.4 en een BMG extruder besteld.... Vervelend
ik zal vanavond wat foto's plaatsen van het eindresultaatManIkWeet schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:48:
[...]
Hoe dik had je besteld en wat was je kwijt?
Ik had begrepen dat dikkere platen betere tolerantie hebben, wat is de afwijking bij die van jou?
Ik heb de afwijking niet na kunnen meten, want daar heb ik de middelen niet voor. Maar net een staken lineaal en tegen het licht inkijken heb ik geen afwijking kunnen vaststellen.
Ik heb uiteindelijk volgens mij 8mm dik besteld , 320x320mm, en was daar uit mijn hoofd iets van 50-60 euro voor kwijt inclusief btw en verzenden. En ik heb gewoon als particulier besteld inderdaad.
Ik heb ze gewoon een berichtje gestuurd via het contactformulier met de maten, dikte en materiaalsoort. Uurtje later had ik een offerte in mijn mailbox staan en 2 dagen later werd ie bezorgd.ManIkWeet schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:48:
[...]
Boullie
Welke dikte had jij gekozen? Weet je de afwijkingen?Boullie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:07:
[...]
Ik heb ze gewoon een berichtje gestuurd via het contactformulier met de maten, dikte en materiaalsoort. Uurtje later had ik een offerte in mijn mailbox staan en 2 dagen later werd ie bezorgd.
Ik heb 6mm toolingplate aangeschaft van 490*490mm voor €84,04 inclusief verzenden(en dat verzenden is al €22,50).ManIkWeet schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:08:
[...]
Welke dikte had jij gekozen? Weet je de afwijkingen?
De afwijkingen staan geloof ik per materiaalsoort op de site aangegeven als ik het mij goed herinner.
Effe snel gechecked en hier staat een overzicht
https://cmd-aluminium.nl/...083_toolingplate_elox.pdf
[ Voor 18% gewijzigd door Boullie op 05-08-2020 16:17 ]
Boullie
Ik weet niet zo goed hoe ik die toleranties moet interpreteren, er is een vlakheid van <= 0.4mm en een dikte tolerantie van +-0.1mmBoullie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:13:
[...]
Ik heb 6mm toolingplate aangeschaft van 490*490mm voor €84,04 inclusief verzenden(en dat verzenden is al €22,50).
De afwijkingen staan geloof ik per materiaalsoort op de site aangegeven als ik het mij goed herinner.
Effe snel gechecked en hier staat een overzicht
https://cmd-aluminium.nl/...083_toolingplate_elox.pdf
Als ik het goed begrijp zal er dus tussen twee punten nooit meer dan 0.4mm aan een concaaf/convex tussen zitten?
Dat klinkt niet veel beter dan wat ik op dit moment heb (0.6mm convex)
Die tolerantie is sowieso per meter. Die eenheid staat niet op hun website, maar volgens mij wel in een pdf. Dus bij je bed van 300x300mm hou je nog maar ongeveer 0.1mm over.
Ik had wat plaatjes beloofd
:strip_exif()/f/image/9VjwHnxmMG9e8fsnwirRmQGr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de onderzijde met de heater erop. Het zwarte is temperatuurbestendige siliconenkit. Dat wordt door Keenovo aangeraden om de randen van de heater mee af te plakken. Ik heb ook ooit ergens gelezen dat als je dit niet doet, de kans groter is dat de heater langs de randen begint los te komen.
De 'klodders' op de heatermat zijn om twee thermal fuses vast te zetten (en een extra thermistor). Ik heb o.a. ook tape geprobeerd hiervoor, maar dat blijft niet plakken op de siliconenmat.
Er zit een flinke lengte aan aansluitdraad aan de heater, maar die was net een beetje te kort. Die draden moesten dus sowieso verlengd worden. Om het bed los te kunnen halen heb ik de heater met een xt60 aangesloten en de thermistors met een Molex microfit. Op die manier kan ik de kabelboom aan het bed-frame vastmaken en het bed zelf eenvoudig losmaken
:strip_exif()/f/image/aQLfeTHA6UoXxChE5wTkd4jm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6RlIQL7wYk9P50qherz05usO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bevestiging is driepunts, een zogenaamde kinematische koppeling. Het bed ligt op drie bolkopmoeren. Een moer ligt in een gat, dit is de referentie. In lijn met dat gat ligt de tweede moer in een sleuf. Deze staat toe dat het bed een beetje uitzet, maar fixeert wel een eventuele rotatie. Het derde punt (niet op de foto) is rechtstreeks contact met de vlakke plaat. Deze bepaalt dan alleen de hoogte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qcwl7vIsTBEcdbrhy6IUz1rl.jpg?f=user_large)
Met een veertje wordt het bed op zijn plaats gehouden. Maar dit is niet strikt noodzakelijk.
:strip_exif()/f/image/8nEFQ0MfL2MYxYmCtiTsAmbN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een extra thermistor in het aluminium geboord. Dit is eigenlijk een thermistorcartridge van een hot-end, maar past door het cilindrische huis prima in een potgat.
Tot slot een afbeelding van mijn aanstuurelectronica. De heater is 24V en ik heb ervoor gekozen om dit met 24V te doen. Ik heb alleen niet mijn hele printer omgebouwd naar 24V maar een extra voeding gemonteerd alleen voor het bed. Aansturen van de heater loopt niet via het Duet bord, maar via een externe mosfet. Theoretisch kan het wel, maar de stroom bij deze heater (15A) zit dicht tegen de max aan van de Duet Wifi. Ook gebruik ik het ps_on signaal van de Duet om de extra voeding in- en uit te kunnen schakelen. Allemaal voor wat extra veiligheid
Ik had wat plaatjes beloofd
:strip_exif()/f/image/9VjwHnxmMG9e8fsnwirRmQGr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de onderzijde met de heater erop. Het zwarte is temperatuurbestendige siliconenkit. Dat wordt door Keenovo aangeraden om de randen van de heater mee af te plakken. Ik heb ook ooit ergens gelezen dat als je dit niet doet, de kans groter is dat de heater langs de randen begint los te komen.
De 'klodders' op de heatermat zijn om twee thermal fuses vast te zetten (en een extra thermistor). Ik heb o.a. ook tape geprobeerd hiervoor, maar dat blijft niet plakken op de siliconenmat.
Er zit een flinke lengte aan aansluitdraad aan de heater, maar die was net een beetje te kort. Die draden moesten dus sowieso verlengd worden. Om het bed los te kunnen halen heb ik de heater met een xt60 aangesloten en de thermistors met een Molex microfit. Op die manier kan ik de kabelboom aan het bed-frame vastmaken en het bed zelf eenvoudig losmaken
:strip_exif()/f/image/aQLfeTHA6UoXxChE5wTkd4jm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6RlIQL7wYk9P50qherz05usO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bevestiging is driepunts, een zogenaamde kinematische koppeling. Het bed ligt op drie bolkopmoeren. Een moer ligt in een gat, dit is de referentie. In lijn met dat gat ligt de tweede moer in een sleuf. Deze staat toe dat het bed een beetje uitzet, maar fixeert wel een eventuele rotatie. Het derde punt (niet op de foto) is rechtstreeks contact met de vlakke plaat. Deze bepaalt dan alleen de hoogte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qcwl7vIsTBEcdbrhy6IUz1rl.jpg?f=user_large)
Met een veertje wordt het bed op zijn plaats gehouden. Maar dit is niet strikt noodzakelijk.
:strip_exif()/f/image/8nEFQ0MfL2MYxYmCtiTsAmbN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een extra thermistor in het aluminium geboord. Dit is eigenlijk een thermistorcartridge van een hot-end, maar past door het cilindrische huis prima in een potgat.
Tot slot een afbeelding van mijn aanstuurelectronica. De heater is 24V en ik heb ervoor gekozen om dit met 24V te doen. Ik heb alleen niet mijn hele printer omgebouwd naar 24V maar een extra voeding gemonteerd alleen voor het bed. Aansturen van de heater loopt niet via het Duet bord, maar via een externe mosfet. Theoretisch kan het wel, maar de stroom bij deze heater (15A) zit dicht tegen de max aan van de Duet Wifi. Ook gebruik ik het ps_on signaal van de Duet om de extra voeding in- en uit te kunnen schakelen. Allemaal voor wat extra veiligheid
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VhJBupOJN6NEBbaye14mcQk3.jpg?f=user_large)
Marlin heeft een nieuwe stable release: 2.0.6
© ocf81 1981-infinity
Zoals ik de PDF interpreteer is het zelfs per plaat van 1520*3020mm de max waarde over de hele plaat.daniel75 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:21:
Die tolerantie is sowieso per meter. Die eenheid staat niet op hun website, maar volgens mij wel in een pdf.
/f/image/uy8wHtddDS3oIap1CkRqf5Pk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Boullie op 05-08-2020 23:36 ]
Boullie
alleen maar beter dan.Boullie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:35:
[...]
Zoals ik de PDF interpreteer is het zelfs per plaat van 1520*3020mm de max waarde over de hele plaat.
[Afbeelding]
Ik had de algemene productbrochure gezien, Daarin staat voor de toolingplate de tolerantie in mm/m. Maar hoe dan ook behoorlijk vlak.
@daniel75 Ik ben een beetje verbaasd dat je geen 220V heater gebruikt. Zeker vanwege het oppervlak en de dikte van je alu plaat. Duurt het niet enorm lang om je heatbed op temperatuur te krijgen? En wat voor max temp kan je deze krijgen?
Valt mee hoor, ik heb een PCB heated bed van 400w en dat kost 5-6 minuten voor 50°C.michielRB schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:19:
@daniel75 Ik ben een beetje verbaasd dat je geen 220V heater gebruikt. Zeker vanwege het oppervlak en de dikte van je alu plaat. Duurt het niet enorm lang om je heatbed op temperatuur te krijgen? En wat voor max temp kan je deze krijgen?
Een aardige reden om geen 220v te gebruiken is... de 220v.
Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld geen randaarde in de buurt van mijn printer (heel oud huis, weinig stopcontacten die het wel hebben) dus dan heb ik liever een gecertificeerde powersupply die de 220v afhandeld.
Inderdaad, paar minuten tot 60 graden. Gaat erg snel. Uiteindelijk is een 400W heater bij 24V natuurlijk net zo snel als een 400W heater bij 230V
Sommigen vinden een extra voeding om alleen een heater aan te sturen onzinnig. Dat snap ik ook. Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat ik geen 230V bekabeling door mijn printer wil hebben lopen, en de extra veiligheidsmogelijkheid om de voeding remote uit te kunnen zetten. Tegenargument is (naast de kosten van de extra voeding) de hoge stromen die ik nu heb lopen.
Sommigen vinden een extra voeding om alleen een heater aan te sturen onzinnig. Dat snap ik ook. Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat ik geen 230V bekabeling door mijn printer wil hebben lopen, en de extra veiligheidsmogelijkheid om de voeding remote uit te kunnen zetten. Tegenargument is (naast de kosten van de extra voeding) de hoge stromen die ik nu heb lopen.
Ja, helemaal mee eens, 230 op een bewegend deel van een redelijk diy apparaat vind ik helemaal geen goed idee. Ik heb ook een aparte voeding die met een aparte ssr aan het bed zit, en voor de zekerheid aan 230v kan een NO relais welke aan mijn duet hangt (de ssr is een keer kort gesloten gefaald).daniel75 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:04:
Inderdaad, paar minuten tot 60 graden. Gaat erg snel. Uiteindelijk is een 400W heater bij 24V natuurlijk net zo snel als een 400W heater bij 230V
Zolang je gewoon de juiste kabel dikte gebruikt ben ik niet zo bang voor die hoge stromen, ik gebruik nu zwaar speakerdraad.
Ik ben alleen nog op zoek naar een rookmelder die mijn smartswitch kan uitzetten, iemand daar ervaring mee (ik heb een sonoff schakelaar die ik nu alleen met de app bedien).
[ Voor 5% gewijzigd door sjaakwortel op 06-08-2020 13:16 ]
Zojuist mijn eerste 'grote' print gestart. Print van (volgens cura) ~5 uur.
Het object is niet bijzonder groot, 75mm in het vierkant en 66mm hoog waarbij er in het midden een rond gat zit van ~68mm.
Ben benieuwd.
Het object is niet bijzonder groot, 75mm in het vierkant en 66mm hoog waarbij er in het midden een rond gat zit van ~68mm.
Ben benieuwd.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Gisteren sprak ik een collega (instrumentmaker) over dat mijn bestelde Prusa dit weekend binnen zou komen (maakt vreugdedansje). Hij nam me gelijk mee naar de opslag waar nog een oude kapotte UP Plus 2 stond samen met een behoorlijke lading aan ABS. Een aantal rollen in verpakking (FormFutura) en een 15-tal half gebruikte rest rollen.
Nu denk ik die UP plus 2 wel aan de praat te krijgen met een nieuwe nozzle en nieuwe y-belt, maar ik maak me een beetje zorgen over het ABS. Hoe lang is zoiets houdbaar? Vocht en ABS viel volgens mij nog wel mee, maar het ligt er schijnbaar al een jaar of 5.
Nu denk ik die UP plus 2 wel aan de praat te krijgen met een nieuwe nozzle en nieuwe y-belt, maar ik maak me een beetje zorgen over het ABS. Hoe lang is zoiets houdbaar? Vocht en ABS viel volgens mij nog wel mee, maar het ligt er schijnbaar al een jaar of 5.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Als ikVoronwë schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:27:
Gisteren sprak ik een collega (instrumentmaker) over dat mijn bestelde Prusa dit weekend binnen zou komen (maakt vreugdedansje). Hij nam me gelijk mee naar de opslag waar nog een oude kapotte UP Plus 2 stond samen met een behoorlijke lading aan ABS. Een aantal rollen in verpakking (FormFutura) en een 15-tal half gebruikte rest rollen.
https://www.ptonline.com/...vs-non-hygroscopic-resins
lees, lijkt het erop dat ABS wel gevoelig is voor vocht.
Je kan het natuurlijk gewoon proberen (desnoods in je Prusa straks) en kijken wat er gebeurd. Als het allemaal niet werkt kan je proberen de ABS te drogen (in de oven (niet voor voedsel gebruiken...), een food-dehydrator of vergelijkbaar)
ABS kan prima gedroogd worden. Hou wel rekening dat ABS nogal wat minder gezonde gassen verspreid bij smelten. Een (zeer) goed geventileerde ruimte is aan te bevelen. Beter een printer in een afgesloten kast met filters zetten. Dan voorkom je ook het risico op warping waar ABS nagal gevoelig voor is. Als er maar een beetje tocht is dan heb je al het risico op warping. Zelfs een flinke fan op je print kan dat al veroorzaken.
Als je ABS gratis krijgt dan is het een no-brainer het te gebruiken. Als je moet kopen zou ik toch echt voor PETG gaan.
Als je ABS gratis krijgt dan is het een no-brainer het te gebruiken. Als je moet kopen zou ik toch echt voor PETG gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door michielRB op 07-08-2020 12:56 ]
Thnx voor de reacties.
Ik had al wat PETG besteld, voordat ik wist van dat ABS. Ik was al van plan om eerst zo'n Lack tafel kast te bouwen met PETG voordat ik uberhaupt aan ABS zou beginnen.
Ik ga het gewoon proberen als ik er aan toe ben. Eerst maar even het printen zelf onder de knie krijgen. (en een oven zoeken waarin ik geen voedsel hoef te bereiden...)
Het is al met al zeker een 15 kg ABS, dus het zou idd zonde zijn om niet te gebruiken.
Ik had al wat PETG besteld, voordat ik wist van dat ABS. Ik was al van plan om eerst zo'n Lack tafel kast te bouwen met PETG voordat ik uberhaupt aan ABS zou beginnen.
Ik ga het gewoon proberen als ik er aan toe ben. Eerst maar even het printen zelf onder de knie krijgen. (en een oven zoeken waarin ik geen voedsel hoef te bereiden...)
Het is al met al zeker een 15 kg ABS, dus het zou idd zonde zijn om niet te gebruiken.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Zelfs al heb je geen warping of layer splitting hebt lijkt mij sowieso dat je een print met interne stress blijft houden?michielRB schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:55:
Dan voorkom je ook het risico op warping waar ABS nagal gevoelig voor is. Als er maar een beetje tocht is dan heb je al het risico op warping.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Kan je altijd weer eruit annealen in de oven als het een probleem is voor je doeleinde.Sebazzz schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:21:
[...]
Zelfs al heb je geen warping of layer splitting hebt lijkt mij sowieso dat je een print met interne stress blijft houden?
Ik weet niet meer wie het hier gezegd had (2-3 jaar geleden geloof ik), maar degene die de suggestie heeft gedaan om 0,5mm nozzles te gebruiken met PETG krijgt van mij een dikke
. Weg haartjes! 
:strip_exif()/f/image/Aru764SSdHiZERvvD8qS7LJc.jpg?f=fotoalbum_large)
(ok, er zitten nog 2 haartjes op, maar die komen van de snotjes PETG die zich op de nozzle ophopen)

:strip_exif()/f/image/Aru764SSdHiZERvvD8qS7LJc.jpg?f=fotoalbum_large)
(ok, er zitten nog 2 haartjes op, maar die komen van de snotjes PETG die zich op de nozzle ophopen)
[ Voor 61% gewijzigd door ocf81 op 08-08-2020 17:55 ]
© ocf81 1981-infinity
Heeft iemand toevallig ervaring met deze verkoper op marktplaats die ABS Filament voor een 'zeer' scherpe prijs verkoopt? https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr. Wat betreft verkoper als kwaliteit van het ABS Filament.
Zelf ben ik nog niet bezig geweest met ABS en vond dit wel een prima idee eigenlijk om te testen. Daarbij wil ik ook een enclosure voor mijn Ender 3 maken met wellicht een temperatuur regelaar.
De reden dat ik ABS wil printen is eigenlijk dat ik meer constructie onderdelen print en daarbij is PLA niet echt geschikt.
Zelf ben ik nog niet bezig geweest met ABS en vond dit wel een prima idee eigenlijk om te testen. Daarbij wil ik ook een enclosure voor mijn Ender 3 maken met wellicht een temperatuur regelaar.
De reden dat ik ABS wil printen is eigenlijk dat ik meer constructie onderdelen print en daarbij is PLA niet echt geschikt.
Kun je misschien beter eerst een PETG proberen. Print wel beter. ABS krimpt en bij wat grotere onderdelen snel kans op "scheuren".Bob-B schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:05:
Heeft iemand toevallig ervaring met deze verkoper op marktplaats die ABS Filament voor een 'zeer' scherpe prijs verkoopt? https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr. Wat betreft verkoper als kwaliteit van het ABS Filament.
Voor die prijs heb ik wel mijn vraagtekens. Je vraag je af wat er mee aan de hand zou (kunnen) zijn. Misschien vocht erin.
Dit en ook valt mij verder op dat deze meneer na 5 reviews al een slechte review aan de broek heeft en verder ook mondkapjes probeert te slijten. I smell a rat... (misschien ben ik wat te sceptisch, maar het blijft wat raar)jobr schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:20:
[...]
Kun je misschien beter eerst een PETG proberen. Print wel beter. ABS krimpt en bij wat grotere onderdelen snel kans op "scheuren".
Voor die prijs heb ik wel mijn vraagtekens. Je vraag je af wat er mee aan de hand zou (kunnen) zijn. Misschien vocht erin.
© ocf81 1981-infinity
Als het tè goed is om waar te zijn...
Ben bezig met een mini-site die automatisch voor de populairste printers bijhoudt wat hun populariteit, user rating, en laatste hardware update zijn.
Kwam op het idee doordat ik het nogal lastig vond om het verschil te zien tussen al die verschillende (vooral Chinese) printers die aangeboden worden. Zeker met de extra onduidelijke type numbers (Ender 3, 3 Pro, 3 V-2), die het extra lastig maken voor beginners.
Is nog een WIP, alle feedback is erg welkom!
Kwam op het idee doordat ik het nogal lastig vond om het verschil te zien tussen al die verschillende (vooral Chinese) printers die aangeboden worden. Zeker met de extra onduidelijke type numbers (Ender 3, 3 Pro, 3 V-2), die het extra lastig maken voor beginners.
Misschien kan je wat toevoegen over de levertijd, vooral bij Prusa is dat wel een dingetjecity17 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:22:
Ben bezig met een mini-site die automatisch voor de populairste printers bijhoudt wat hun populariteit, user rating, en laatste hardware update zijn.
Handige website!city17 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:22:
Er gaat wel iets mis met een breedte van 2560
/f/image/JCdD2i9kpKc3YuCZ6Kh5ADZ4.png?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.