@
HaerdenCliff Op zich een sympatieke gedachte dat je een eigen printer wil bouwen. Niets dan lof daarvoor. Op zich is alles te bouwen, maar ik denk dat je toch nog eens moet kijken of een printer van die omvang kostentechnisch ook zinnig is.
In de praktijk is het praktischer om kleinere dingen te printen. Het is overigens ook mogelijk om grotere objecten in onderdelen op te splitsen en deze vervolgens te verlijmen waarbij de onderdelen zo worden opgesplitst dat ze ook stevig in elkaar zitten. (bijv. met zwaluwstaartverbindingen) Daar is ook software voor, maar ik weet niet meer welke.
Zelf heb ik ooit ook het plan gehad om een grote printer te bouwen. Ik heb bedacht dat in de praktijk een printer van 60cm in het vierkant eigenlijk wel voldoende is. Uit zo'n printer kan je bijna alle onderdelen halen die je voor zowat elk huiselijk object nodig hebt, vooral als je het combineert met verbindingsstukken uit algemeen verkrijgbare materialen zoals houten balken of plaatmateriaal zoals multiplex. Maar zelfs zo'n printer is al een beest van een ding dat kostentechnisch niet per se nog redelijkerwijs te verantwoorden is.
Mocht je echt zo'n printer willen maken, dan is dit wat
minimaal het kost om een printer met een printvolume van 100cm in het vierkant te maken:
- Qua frame ben je ca. €600 kwijt aan extrusies (6060 voor de box en 2020 voor het frame dat de printkop geleidt) en hoekjes etc.
- Geleiding op basis van 12mm gehard stalen stangen: €80 (dit is een budget optie, je wil eigenlijk MGN12 bij een printer van deze grootte, maar dat kost op zich zelf al zo'n €500)
- Voor de plaat ben je ca. €185 kwijt
- Voor de heater ben je (ex import en verzending) ook ca €185 kwijt voor een siliconen heater mat
- Voor de elektronica zou ik dan uitgaan van een goed bord, het zou zonde zijn om een dure printer te voorzien van een slecht bord. Duet 3 kost zo'n €180 gooi daar wat draad en krimpmateriaal bij à €30 en een BLTouch à €40. (de drivers hebben al sensorless homing, dus dat zit wel ok) Daarnaast moet er nog een SSR à €20+ bij
- Krachtige motoren voor de AB en standaard motoren voor de rest. Ca. €100 lijkt me redelijk.
- Verder heeft en printer van die grootte ook zeker een enclosure nodig. Prints van die grootte trekken geheid krom als je de ruimte niet verhit. Als je uitgaat van 5mm plexiglas dan zit je voor 5 platen van 1160*1160 op ca. €250
- riemen en tandwielen: €30
- schroeven en andere bindingen €60
- high flow hotend €180 (mosquito magnum)
- filament voor onderdelen, ca. 2 rollen ASA: €50
- Verder is nagenoeg noodzakelijk om de kast van een vorm van klimaatbeheersing te voorzien. Hiervoor heb je een arduino, een fan en een termistor nodig, bij elkaar zo'n 30 euro. Een HEPA filter van ca €20 is geen overbodige luxe (bracket printen)
totaal kom je op een geschatte aanschafprijs van minimaal ca. €2040.
N.B. Ik ga voor het gemak even uit van een kubusvormige CoreXY met vast bed, omdat dit ontwerp een relatief makkelijk ontwerp is dat toch nog op enige snelheid een object kan laten ontstaan.
Maar de grap is dat je heater een vermogen heeft van 4KW. Helaas dat is geen getal dat makkelijk te verlagen is. Het vermogen is een functie van de oppervlakte van het printbed en om deze op temperatuur te brengen zal je er een bepaalde hoeveelheid warmte in moeten stoppen. Er is een ondergrens en hoewel lagere vermogens mogelijk zijn hebben deze wel een impact op de maximale temperatuur en de snelheid waarmee het bed opwarmt.
Je zal dus ook een extra groep moeten aanleggen om deze printer te kunnen gebruiken. Er zijn vast ook wel heaters te vinden die op krachtstroom kunnen draaien, dit zou de bekabeling wat minder belasten. Als je een object van deze grootte gaat maken is een printtijd van een week geen ondenkbaar verhaal. Het kost dan dus alleen aan stroom al een beste duit om een printje te maken. Een object van deze grootte zal ook minimaal een paar kilo filament opslokken. (er vanuit gaande dat het in één keer lukt, wat geen gegeven is)
Maar bovenal: tenzij je altijd zulke grote dingen print zal de meeste energie van het printbed verloren gaan in het verhitten van ongebruikte printbedoppervlakte.
Kortom, een printer van deze grootte is een industrieel apparaat en geen speelgoed. De kosten die aan het gebruik van een dergelijk apparaat verbonden zijn, zijn ook geen kinderachtige bedragen meer. Mijns inziens is het praktischer en kostenefficiënter om te kijken of je niet beter een ontwerp kan maken dat gebruik maakt van onderdelen die je uit bestaande materialen kan maken, zoals ik in de eerste alinea's al heb uitgelegd.
[
Voor 7% gewijzigd door
ocf81 op 14-01-2020 09:41
]