Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
pwillemske schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:14:
Ik denk dat je iets te simpel denkt :P 4 matten aansturen is best wel lastig, tevens wil je een heatbed wat minimaal 80 graden aan kan voor andere materialen dan PLA. Mijn Tevo Tornado heeft een 550W 220V heatbed van 30x30cm welke geschakeld wordt door een SSR (niet heel duur).

Voor dat je begint zou ik eerst beter en heel veel meer inlezen, want het is niet zo simpel als je denkt, weet je ook al hoe de firmware (Marlin) aangepast moet worden en hoe je dat moet doen? Ik ben zelf ook bezig met een eigen ontworpen printer maar het valt niet mee kan ik je zeggen :+
Ik probeer te volgen ... 4 matten aansturen is best lastig dat snap ik niet goed op zich is daar volgens mij weinig lastig aan. In het midden van de plaat een temperatuur sensor, vervolgens kan ik manueel de matten regelen met de knopjes tot de gewenste temperatuur. 12 Volt voeding kan via een atx voeding van een computer en levert voldoende stroom. Of je nu 1 paneel aanstuurt of 4 als ze dezelfde temperatuur moeten halen lijkt me dat niet bepaald lastig. Aan de andere kant 4 matten op 220 volt kan ook. Wat mis ik? 550 watt matten op basis van gloeidraadje kan je volgens mij zelfs gewoon met een dimmer aansturen. Ik zou dus gewoon een thermometertje voorzien in het midden van de plaat met een display en manueel de matten regelen met een regelunit. Ik snap echt niet wat daar lastig aan aan te sturen is. Kan je dat wat verduidelijken? Ik wil graag bijleren.

Verder voor de software ... ik dacht van endstops te gebruiken op basis van micro switches maar het bed is gewoon in te stellen toch:

ik dacht aan zo iets:

#define X_BED_SIZE 500
#define Y_BED_SIZE 500
#define X_MIN_POS 0
#define Y_MIN_POS 0
#define Z_MIN_POS 0
#define X_MAX_POS X_BED_SIZE
#define Y_MAX_POS Y_BED_SIZE
#define Z_MAX_POS 500

dat het niet een out of de box oplossing is ben ik wel ondertussen achter.

Kans bestaat overigens dat ik eerder voor de Vertex software zou gaan daar kan je gewoon de bed groodte in ingeven :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je groter gaat dan 300x300 moet je een siliconen mat kopen (Ali heeft vast wel op maat gemaakte opties) die rechtstreeks op 220V aansluiten.

300x300 kan je nog met een 24V psu doen, MK2A zou 400W moeten zijn dus dan heb je een 500W voeding nodig.

Zelf had ik de mijne hier gekocht:
https://www.aliexpress.com/item/32811352753.html

Edit:
Het nadeel van zo'n mat is natuurlijk dat je met hoog voltage aan het rommelen bent. Je kan een elektricien inhuren als je daar niet comfortabel mee bent, en als je wel comfortabel ermee bent raad ik ten sterkste aan op z'n minst een geaard stopcontact te gebruiken, mocht er ooit kortsluiting komen.

Zeker met een aluminium frame heeft die 220V niet zo veel moeite om je te bereiken, maar als je je PSU op het frame hebt met een geaarde verbinding dan loop je een stuk minder risico.

[ Voor 42% gewijzigd door ManIkWeet op 13-01-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-07 13:34
ManIkWeet schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:32:
Als je groter gaat dan 300x300 moet je een siliconen mat kopen (Ali heeft vast wel op maat gemaakte opties) die rechtstreeks op 220V aansluiten.

300x300 kan je nog met een 24V psu doen, MK2A zou 400W moeten zijn dus dan heb je een 500W voeding nodig.

Zelf had ik de mijne hier gekocht:
https://www.aliexpress.com/item/32811352753.html

Edit:
Het nadeel van zo'n mat is natuurlijk dat je met hoog voltage aan het rommelen bent. Je kan een elektricien inhuren als je daar niet comfortabel mee bent, en als je wel comfortabel ermee bent raad ik ten sterkste aan op z'n minst een geaard stopcontact te gebruiken, mocht er ooit kortsluiting komen.

Zeker met een aluminium frame heeft die 220V niet zo veel moeite om je te bereiken, maar als je je PSU op het frame hebt met een geaarde verbinding dan loop je een stuk minder risico.
Een geaard stopcontact doet niks tegen kortsluiting daar is een zekering voor, wat je wel kan doen als je een metalen frame hebt is die aan de aarde hangen, dan schakelt de aardlek mocht er ergens een draad los zitten. Verder zou ik wel een SSR (of een normaal relais) gebruiken om een 230v bed vanuit je controller te regelen, mocht er dan toch iets gebeuren waardoor hij te heet word (of te koud) dan kan die zichzelf uitschakelen.
Ik heb een 30*30 bed op 24v, en dat is inderdaad wel redelijk te doen, behalve dat de mosfet voor regeling het nogal zwaar heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door sjaakwortel op 13-01-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@HaerdenCliff Naar mijn mening kun je nooit 4 verschillende matten exact dezelfde temperatuur laten afgeven, vanwege de onderlinge verschillen. Je krijgt dus een groot vierkant waar eigenlijk 4 vakken zijn met ieder een eigen temperatuur. Eigenlijk zou je iets moeten hebben waar je 4 matten ieder een eigen PID controller kunt geven, zodat er 4 sensoren hun werk doen en alles precies afgeregeld kan worden. Zover ik weet kun je maar één mat op een bordje aansluiten (en via Marlin aansturen). Vanwege kosten is het al snel interessant om een 220V mat te gebruiken, want die zijn niks duurder dan een 12/24V versie, en kunnen met een €20,00 SSR (Solid State Relay) aangestuurd worden, je hebt dus geen enorme en dure voeding nodig. Je moet er uiteraard wel comfortabel mee zijn.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 01:14
ManIkWeet schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:54:
[...]

Bubbels betekend dat je filament nat is, dat kan zo'n beetje al je problemen verklaren.

Dat je die bubbels niet ziet bij lagere temperatuur betekend niet dat ze er niet zijn en geen invloed hebben op je printkwaliteit.

Heb je je PETG in een afgesloten doos met silica/vochtvreter?
Hier de foto's
de rechterkant is van 260 naar 200
de linker kant van 240 naar 200
En dan zie je bij beide dat met 225 het er goed uit gaat zien.
Wat denken jullie dat het is. Toch vocht?
Heat Tower PETG 1
Heat Tower PETG 2

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjaakwortel schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:17:
[...]

Een geaard stopcontact doet niks tegen kortsluiting daar is een zekering voor, wat je wel kan doen als je een metalen frame hebt is die aan de aarde hangen, dan schakelt de aardlek mocht er ergens een draad los zitten. Verder zou ik wel een SSR (of een normaal relais) gebruiken om een 230v bed vanuit je controller te regelen, mocht er dan toch iets gebeuren waardoor hij te heet word (of te koud) dan kan die zichzelf uitschakelen.
Ik heb een 30*30 bed op 24v, en dat is inderdaad wel redelijk te doen, behalve dat de mosfet voor regeling het nogal zwaar heeft.
Kortsluiting tussen de fasedraad en randaarde via jou :+
Dat is wat de aardedraad doet, als er spanning op je frame komt te staan slaat je aardlekschakelaar om, in plaats van dat het via jou gaat mocht je het frame aanraken.
Ik moet zeggen dat mijn mosfet totaal geen moeite heeft met mijn 400W 24V heatbed, maar misschien komt dat omdat ik isolatie aan de onderkant heb waardoor die minder vaak aan/uit gaat.
Daniel. schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:54:
[...]

Hier de foto's
de rechterkant is van 260 naar 200
de linker kant van 240 naar 200
En dan zie je bij beide dat met 225 het er goed uit gaat zien.
Wat denken jullie dat het is. Toch vocht?
[Afbeelding: Heat Tower PETG 1]
[Afbeelding: Heat Tower PETG 2]
Ik ben geen expert van de gevolgen van nat filament omdat ik het zelf nog niet ervaren heb, maar dat ziet er wel heel erg uit als nat filament (afgaande op andere plaatjes van het internet).
Valt me ook op dat jouw temp toren uit elkaar breekt (layer separation) wat niet echt zou moeten kunnen, zeker niet op hogere temperaturen.
En wauw die strings :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:16:
[...]

Kortsluiting tussen de fasedraad en randaarde via jou :+
Dat is wat de aardedraad doet, als er spanning op je frame komt te staan slaat je aardlekschakelaar om, in plaats van dat het via jou gaat mocht je het frame aanraken.
Ik moet zeggen dat mijn mosfet totaal geen moeite heeft met mijn 400W 24V heatbed, maar misschien komt dat omdat ik isolatie aan de onderkant heb waardoor die minder vaak aan/uit gaat.

[...]

Ik ben geen expert van de gevolgen van nat filament omdat ik het zelf nog niet ervaren heb, maar dat ziet er wel heel erg uit als nat filament (afgaande op andere plaatjes van het internet).
Valt me ook op dat jouw temp toren uit elkaar breekt (layer separation) wat niet echt zou moeten kunnen, zeker niet op hogere temperaturen.
En wauw die strings :D
Nou vanaf 215 breek je hem heel makkelijk. was om te testen waar die nog stevig zou zijn. Ik ga denk ik een filament box kopen van printdry:X Amazon klik bol klik
En dan moet het een stuk beter gaan hoop ik. Mocht het toch niet nodig zijn dan heb ik hem wel al :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij amazon staat in in de warehouse voor iets minder dan 26€ snel snel snel :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Damic schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:52:
Bij amazon staat in in de warehouse voor iets minder dan 26€ snel snel snel :+
Ik heb één keer zoiets besteld bij Amazon en daar miste gewoon echt onderdelen bij. Het was een moederbord waar gewoon de backplate en nog een paar dingen bij miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja dat kun je wel hebben. Je kan altijd klagen dat er iets hoog nodig niet bij zit. Maar vermits je de droger toch gaat aanpassen is dat niet echt een punt.
Wat wel een punt kan zijn:
Grote vlekken aan de bovenkant of voorkant of aan de zijkanten van het item. Het artikel wordt geleverd in de originele verpakking, de verpakking is beschadigd

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Damic schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:56:
Ja dat kun je wel hebben. Je kan altijd klagen dat er iets hoog nodig niet bij zit. Maar vermits je de droger toch gaat aanpassen is dat niet echt een punt.
Wat wel een punt kan zijn:

[...]
Ja dat stond er bij die andere ook, maar dat was een moederbord.

Ik heb er inmiddels een andere rol op liggen kijken hoe dat gaat. Ik zie in 1 van mijn nieuwe rollen vocht in de afgesloten zak. Komt die droger toch goed uit, maar het lijkt mij niet te horen. Ook zitten ze niet heel mooi strak. Had ik bij de eerste paar rollen wel. Zal de wel de batch zijn de eerste 2 bestelling bij het bedrijf waren wel goed. Het gaat om OWL filament. Hartstikke goedkoop, maar nog nooit problemen mee gehad tot deze batch helaas. Het is wel vers filament de datum staat erop. 28 december 2019.

Print toren nieuwe is nu op 235 graden, begon bij 240, met standaard setup wordt 250 of hoger niet aangeraden maar ik maak er max 240 van, maar zoals het nu lijkt is 235 de mooiste layer. En weinig last van stringing. En ik print in een case. Hij is niet mooi, maar werkt prima. Een IKEA Lack case.

Heat tower gestopt.

Van 240 tot 225 ik vind 225 toch weer het mooist maar het ziet er nu ook mooi uit op 235. Ik denk da tik hem op 230 zet, hoe heter hoe sterker. Met 3mm retraction @40mm
Nieuwe Heat Tower

[ Voor 30% gewijzigd door Daniel. op 13-01-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er zeker uit als een verbetering!
Jammer dat filament bedrijven gewoon niet betrouwbaar zijn over verschillende batches :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:13:
Ziet er zeker uit als een verbetering!
Jammer dat filament bedrijven gewoon niet betrouwbaar zijn over verschillende batches :/
Helaas is niet anders.

Fotootje van setup.

Case

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@HaerdenCliff Op zich een sympatieke gedachte dat je een eigen printer wil bouwen. Niets dan lof daarvoor. Op zich is alles te bouwen, maar ik denk dat je toch nog eens moet kijken of een printer van die omvang kostentechnisch ook zinnig is.
In de praktijk is het praktischer om kleinere dingen te printen. Het is overigens ook mogelijk om grotere objecten in onderdelen op te splitsen en deze vervolgens te verlijmen waarbij de onderdelen zo worden opgesplitst dat ze ook stevig in elkaar zitten. (bijv. met zwaluwstaartverbindingen) Daar is ook software voor, maar ik weet niet meer welke.

Zelf heb ik ooit ook het plan gehad om een grote printer te bouwen. Ik heb bedacht dat in de praktijk een printer van 60cm in het vierkant eigenlijk wel voldoende is. Uit zo'n printer kan je bijna alle onderdelen halen die je voor zowat elk huiselijk object nodig hebt, vooral als je het combineert met verbindingsstukken uit algemeen verkrijgbare materialen zoals houten balken of plaatmateriaal zoals multiplex. Maar zelfs zo'n printer is al een beest van een ding dat kostentechnisch niet per se nog redelijkerwijs te verantwoorden is.

Mocht je echt zo'n printer willen maken, dan is dit wat minimaal het kost om een printer met een printvolume van 100cm in het vierkant te maken:
  • Qua frame ben je ca. €600 kwijt aan extrusies (6060 voor de box en 2020 voor het frame dat de printkop geleidt) en hoekjes etc.
  • Geleiding op basis van 12mm gehard stalen stangen: €80 (dit is een budget optie, je wil eigenlijk MGN12 bij een printer van deze grootte, maar dat kost op zich zelf al zo'n €500)
  • Voor de plaat ben je ca. €185 kwijt
  • Voor de heater ben je (ex import en verzending) ook ca €185 kwijt voor een siliconen heater mat
  • Voor de elektronica zou ik dan uitgaan van een goed bord, het zou zonde zijn om een dure printer te voorzien van een slecht bord. Duet 3 kost zo'n €180 gooi daar wat draad en krimpmateriaal bij à €30 en een BLTouch à €40. (de drivers hebben al sensorless homing, dus dat zit wel ok) Daarnaast moet er nog een SSR à €20+ bij
  • Krachtige motoren voor de AB en standaard motoren voor de rest. Ca. €100 lijkt me redelijk.
  • Verder heeft en printer van die grootte ook zeker een enclosure nodig. Prints van die grootte trekken geheid krom als je de ruimte niet verhit. Als je uitgaat van 5mm plexiglas dan zit je voor 5 platen van 1160*1160 op ca. €250
  • riemen en tandwielen: €30
  • schroeven en andere bindingen €60
  • high flow hotend €180 (mosquito magnum)
  • filament voor onderdelen, ca. 2 rollen ASA: €50
  • Verder is nagenoeg noodzakelijk om de kast van een vorm van klimaatbeheersing te voorzien. Hiervoor heb je een arduino, een fan en een termistor nodig, bij elkaar zo'n 30 euro. Een HEPA filter van ca €20 is geen overbodige luxe (bracket printen)
totaal kom je op een geschatte aanschafprijs van minimaal ca. €2040.

N.B. Ik ga voor het gemak even uit van een kubusvormige CoreXY met vast bed, omdat dit ontwerp een relatief makkelijk ontwerp is dat toch nog op enige snelheid een object kan laten ontstaan.

Maar de grap is dat je heater een vermogen heeft van 4KW. Helaas dat is geen getal dat makkelijk te verlagen is. Het vermogen is een functie van de oppervlakte van het printbed en om deze op temperatuur te brengen zal je er een bepaalde hoeveelheid warmte in moeten stoppen. Er is een ondergrens en hoewel lagere vermogens mogelijk zijn hebben deze wel een impact op de maximale temperatuur en de snelheid waarmee het bed opwarmt.
Je zal dus ook een extra groep moeten aanleggen om deze printer te kunnen gebruiken. Er zijn vast ook wel heaters te vinden die op krachtstroom kunnen draaien, dit zou de bekabeling wat minder belasten. Als je een object van deze grootte gaat maken is een printtijd van een week geen ondenkbaar verhaal. Het kost dan dus alleen aan stroom al een beste duit om een printje te maken. Een object van deze grootte zal ook minimaal een paar kilo filament opslokken. (er vanuit gaande dat het in één keer lukt, wat geen gegeven is)
Maar bovenal: tenzij je altijd zulke grote dingen print zal de meeste energie van het printbed verloren gaan in het verhitten van ongebruikte printbedoppervlakte.

Kortom, een printer van deze grootte is een industrieel apparaat en geen speelgoed. De kosten die aan het gebruik van een dergelijk apparaat verbonden zijn, zijn ook geen kinderachtige bedragen meer. Mijns inziens is het praktischer en kostenefficiënter om te kijken of je niet beter een ontwerp kan maken dat gebruik maakt van onderdelen die je uit bestaande materialen kan maken, zoals ik in de eerste alinea's al heb uitgelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 14-01-2020 09:41 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-07 17:20
Je kunt je rook sensor beter boven de printer tegen het dak monteren. Rook stijgt op.
Daniel. schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:16:
[...]

Helaas is niet anders.

Fotootje van setup.

[Afbeelding: Case]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Hebben sommige van jullie ook dat de 5015 fan erg rateld als de X-as een bepaalde snelheid maakt? Mijn printer is erg stil, maar dan komt er ineens een enorm geratel vanaf. Als ik mijn vinger op het draaiend gedeelte van de fan leg is het geluid een heel eind weg. Ik gebruik een originele Sunon 5015 Maglev fan :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die van mij maakt altijd herrie ;)
Maar ik heb wel begrepen dat die fans niet heel erg blij zijn met het feit dat ze zoveel en zo agressief bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb nou een andere mount geprobeerd en lijkt al redelijk te helpen :) Die van mij maakt net zoveel herrie als een Noctua fannetje, dus lekker stil.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Btje schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:43:
Je kunt je rook sensor beter boven de printer tegen het dak monteren. Rook stijgt op.

[...]
Action heeft van daar een handige plak magneet voor. Ligt bij de rookmelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 12:49
Misschien een gekke vraag, na her en der wat wat advies (o.a. dit topic) te vragen heb ik besloten voor een Ender 3 te gaan. Ik zie dat deze op 123-3d.nl ongeveer evenveel kost als op Ali Express. Iemand ervaring met de Ender 3 via 123-3d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peligro2k schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:55:
Iemand ervaring met de Ender 3 via 123-3d?
Niet specifiek, hun support is wel goed... maar tegelijkertijd kan er niet zo heel veel fout gaan.
Zo had ik bij mijn ANET A6 een kapotte SD kaar (8gb?) en ik kreeg 'slechts' 1GB ter vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
ManIkWeet schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:58:
[...]

Niet specifiek, hun support is wel goed... maar tegelijkertijd kan er niet zo heel veel fout gaan.
Zo had ik bij mijn ANET A6 een kapotte SD kaar (8gb?) en ik kreeg 'slechts' 1GB ter vervanging.
Thanks! Vond het gek dat ze het aanbieden voor dezelfde prijs als in de Chinese webshops. Ik dacht dat het misschien om een ouder versie ging o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:12
Mwa voor hun is dat ook een stukje klantbinding, ze hoeven op zo'n printer niet veel winst te maken. Dat pakken ze wel op filament en accesoires.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

peligro2k schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:55:
[...]

Thanks! Vond het gek dat ze het aanbieden voor dezelfde prijs als in de Chinese webshops. Ik dacht dat het misschien om een ouder versie ging o.i.d.
Ik denk dat de meeste mensen die voor een Ender 3 gaan de 3 pro kiezen voor die paar tientjes meer. Kan me voorstellen dat ze bij 123-3D.nl om van hun 3 non-pro voorraad af te komen laag inzetten en vooral proberen te verdienen aan alle andere producten die je er meteen bij besteld. Of in de toekomst zult bestellen :)

Moet trouwens wel lachen om deze quote op de productpagina:
Deze semi-geassembleerde printer is snel in elkaar zetten (+- 30 min)
Ongeveer 30 minuten, uhuh :z Alleen al de filmpjes op youtube waar ze het laten zien (en waar flink in geknipt is!) duren 30 minuten en dat zijn mensen die al veel vaker een printer in elkaar hebben gezet. Maak er maar gerust anderhalf tot twee uur van. Echt geen idee hoe ze bij dat halfuurtje komen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Dat het langer kost om in elkaar te zetten moet je als een voordeel zien. 3D printen in het budgetsegment is geen plug n play. Later ga je dr veel profijt van hebben als je elk onderdeel al eens in je handen hebt gehad wanneer je wat moet gaan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
[...]

zelfs filament is goedkoop bij hun en niks te klagen over om eerlijk te zijn. Ik merk geen verschil met mijn polaroid meegeleverd spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb net de bestellingen gedaan voor mijn nieuwe printer. Aluminium extrusie bij alux.nl
De rest via aliexpress, dus het lange wachten is begonnen. Ik hoop dat de boel eind februari binnen is.
Misschien maar wat vastleggen voor een buildlog... ;)
Ondertussen maakt m'n Anet A6 weer overuren met het printen van de plastic onderdelen...
De kosten vielen me eigenlijk nog wel tegen.
Inclusief aluminium en verzendkosten kom ik op bijna EUR450,-
Dit voor een printer met printvolume van 300 x 300 x 400

[ Voor 19% gewijzigd door michielRB op 15-01-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
michielRB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:05:
Ik heb net de bestellingen gedaan voor mijn nieuwe printer. Aluminium extrusie bij alux.nl
De rest via aliexpress, dus het lange wachten is begonnen. Ik hoop dat de boel eind februari binnen is.
Misschien maar wat vastleggen voor een buildlog... ;)
Ondertussen maakt m'n Anet A6 weer overuren met het printen van de plastic onderdelen...
De kosten vielen me eigenlijk nog wel tegen.
Inclusief aluminium en verzendkosten kom ik op bijna EUR450,-
Dit voor een printer met printvolume van 300 x 300 x 400
Welke printer ga je maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:44
@peligro2k ik heb de ender 3 via 123-3d.nl een 3 mnd geleden gekocht. Prima printer! En hun 123 huismerk filament vind ik ook prima. Ik heb geen ervaring met ander soorten filament nog.
Voor die prijs zou ik zeker via 123-3d bestellen! Goedkoop en nog snel in huis ook.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Peter spijker schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:21:
@peligro2k ik heb de ender 3 via 123-3d.nl een 3 mnd geleden gekocht. Prima printer! En hun 123 huismerk filament vind ik ook prima. Ik heb geen ervaring met ander soorten filament nog.
Voor die prijs zou ik zeker via 123-3d bestellen! Goedkoop en nog snel in huis ook.
Ik vraag me af hoe het zit met de garantie als je allerlei upgrades uit ga voeren (wat je zeker wel ga doen)...

[ Voor 33% gewijzigd door kmf op 15-01-2020 15:42 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
HaerdenCliff schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:40:
[...]

zelfs filament is goedkoop bij hun en niks te klagen over om eerlijk te zijn. Ik merk geen verschil met mijn polaroid meegeleverd spul.
Ik merk wel heel veel verschil (in vergelijking met Innofil).

Laten we voorop stellen dat de 123d filament zeker niet slecht is. It gets the job done.

Maar ik print nu met Innofill en daarvan zijn de resultaten gewoon een stuk beter. Resultaten zijn strakker, minder problemen met overhang/stringing bij moeilijke objecten, settings CURA zijn wat vergevelijker, etc.

Nu is elke dure rol filament niet meteen beter. Maar ik merk soms best wel grote verschillen tussen filament. Bij PLA valt het nog mee maar vooral bij PETG merk ik grote verschillen in de resultaten.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Het wordt de Hypercube Evolution van Scott3D
https://www.thingiverse.com/thing:2254103
Maar wel met een bowden drive zoals in de originele hypercube.

Misschien nog wat afwerken met details uit de modificatie van HenryArnold:
https://www.thingiverse.com/make:272257
In ieder geval heb ik voldoende ruimte onder de Z-assen om daar de voeding en moederbord weg te werken.
De donkere plexiglas afwerking vind ik ook erg mooi, Wellicht ga ik die bij een volgende zo uitvoeren. Nu heb ik zilverkleuring alu extrusies besteld. Met een donkere plexiglas bodem is het mooier als deze met zwarte extrusies wordt gebruikt. (of ik moet de extrusies zwart gaan spuiten... keuzes... keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
michielRB schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:13:
[...]

Het wordt de Hypercube Evolution van Scott3D
https://www.thingiverse.com/thing:2254103
Maar wel met een bowden drive zoals in de originele hypercube.

Misschien nog wat afwerken met details uit de modificatie van HenryArnold:
https://www.thingiverse.com/make:272257
In ieder geval heb ik voldoende ruimte onder de Z-assen om daar de voeding en moederbord weg te werken.
De donkere plexiglas afwerking vind ik ook erg mooi, Wellicht ga ik die bij een volgende zo uitvoeren. Nu heb ik zilverkleuring alu extrusies besteld. Met een donkere plexiglas bodem is het mooier als deze met zwarte extrusies wordt gebruikt. (of ik moet de extrusies zwart gaan spuiten... keuzes... keuzes...
Leuk! Ben benieuwd naar je buildlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Gisteren eindelijk de knoop doorgehakt en een Ender 3 Pro besteld bij de Endershop op Aliexpress. Ik denk dat het een prima printer is om mee te beginnen, mocht ik het veel gaan doen upgrade ik wellicht naar een Prusa, dat zie ik dan wel weer.

Mocht iemand ergens een goede deal weten voor filament hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peligro2k schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:10:
Gisteren eindelijk de knoop doorgehakt en een Ender 3 Pro besteld bij de Endershop op Aliexpress. Ik denk dat het een prima printer is om mee te beginnen, mocht ik het veel gaan doen upgrade ik wellicht naar een Prusa, dat zie ik dan wel weer.

Tsja wat valt onder een goede deal?
Goedkoop is vaak hit or miss, duur is vaak wel oké maar soms ook niet...
Goedkoop zou ik AmazonBasics aanraden, ik heb er zelf geen problemen mee gehad. Kwam ook in een vacuum hersluitbare zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
ManIkWeet schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Tsja wat valt onder een goede deal?
Goedkoop is vaak hit or miss, duur is vaak wel oké maar soms ook niet...
Goedkoop zou ik AmazonBasics aanraden, ik heb er zelf geen problemen mee gehad. Kwam ook in een vacuum hersluitbare zak.
Ja ik begin liever met iets waar de community enthousiast over is. Dan weet ik in ieder geval dat het niet aan de filament ligt als ik een blunder bega :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@peligro2k heb je ook rekening gehouden met het risico (waarschijnlijkheid) dat je bij levering nog 21% BTW moet aftikken? Of wordt het pakket vanuit een europees depot verstuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peligro2k schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:27:
[...]

Ja ik begin liever met iets waar de community enthousiast over is. Dan weet ik in ieder geval dat het niet aan de filament ligt als ik een blunder bega :*)
Tsja als je zeker wilt zijn dat het niet aan je filament ligt dan moet je voor iets als Prusament gaan, kost meer en je krijgt ook verzendkosten maar dan heb je wel zekerheid.

Vaak genoeg gezien dat 'goede' leveranciers slechte batches hebben/hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik ben zelf erg tevreden over FormFutura, als je formfuturaforless code gebruikt heb je 15% korting. Fillamentum print ook wel goed (als je aparte kleurtjes wil).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ik heb het al eerder gezegd maar hier heb ik al meerdere keren naar alle tevredenheid filament besteld: https://www.filamentenmeer.nl/1.75mm-filament

Tot nu toe werd het steeds op de dag dat ik bestelde nog verzonden, het is goed vacuum gesealt, vrij breed aanbod, heel goedkoop (PLA vanaf 15 euro per kilo) en print bij mij goed. Denk alleen niet dat ze ook zelf produceren, kartonnen doos om elke rol ziet eruit alsof het rechtstreeks uit china komt. Maarja als t verder goed is, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
michielRB schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:36:
@peligro2k heb je ook rekening gehouden met het risico (waarschijnlijkheid) dat je bij levering nog 21% BTW moet aftikken? Of wordt het pakket vanuit een europees depot verstuurd?
Het pakket komt uit Duitsland. Heb nu 160 euro betaald voor de Ender 3 Pro met een of andere coupon. Hij is al verzonden lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 16:54
peligro2k schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:10:
FormFutura heeft gerecycleerd filament (van hun eigen waste streams) dat naast milieuvriendelijker ook goedkoper is, het Zweedse Add:North heeft PLA waarbij afval van hun eigen PLA, en de rollen, gewoon gratis teruggestuurd kan worden waarna zij er nieuw PLA van maken.

[ Voor 12% gewijzigd door bertware op 16-01-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
bertware schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:55:
[...]

FormFutura heeft gerecycleerd filament (van hun eigen waste streams) dat naast milieuvriendelijker ook goedkoper is, het Zweedse Add:North heeft PLA waarbij afval van hun eigen PLA, en de rollen, gewoon gratis teruggestuurd kan worden waarna zij er nieuw PLA van maken.
Mooie initiatieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
bertware schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Via welke seller zie je 18 euro per kilo? Ik zie 25 euro staan in de link die je deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 16:54
Jampot007 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Via welke seller zie je 18 euro per kilo? Ik zie 25 euro staan in de link die je deelt.
Ik zat met 18 euro in mijn hoofd van de laatste keer toen ik kocht, maar dat was gecombineerd met andere acties. Hun website helpt ook niet echt door alles exclusief btw weer te geven, nu zie ik ook enkel 25 euro (al zou er volgens een eerdere post een kortingscode zijn voor 15%, formfuturaforless, nog niet getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
bertware schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:18:
[...]

Ik zat met 18 euro in mijn hoofd van de laatste keer toen ik kocht, maar dat was gecombineerd met andere acties. Hun website helpt ook niet echt door alles exclusief btw weer te geven, nu zie ik ook enkel 25 euro (al zou er volgens een eerdere post een kortingscode zijn voor 15%, formfuturaforless, nog niet getest)
A voila, ik blijf wel sceptisch. tof dat ze je mislukte prints innemen om filament van te maken maar inprincipe is al het filament op de markt al voor een flink percentage gerecycled dat moet alleen nog ff volledig uitgebuit worden door hun terwijl het vrij normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Mijn octoprint geeft in de navbar een knipperend witte bliksem aan, hoort dit zo te zijn want op google krijg ik niet echt iets gevonden, tenzij het rood is :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:39
pwillemske schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:03:
Mijn octoprint geeft in de navbar een knipperend witte bliksem aan, hoort dit zo te zijn want op google krijg ik niet echt iets gevonden, tenzij het rood is :P
Normaal gezien is dat een power shortage, als witte bliksem in octoprint heb ik hem nog niet gezien.

Beste is de originele 5v 2.5 amp raspberry voeding te gebruiken, alle andere usb adapters geven bij mij ook al snel dat bliksempje.

Wil niet zeggen dat de boel niet goed draait, ik heb een tijdje een raspberry pi 3 met pi-hole en 4 x een nodemcu op een 5v 1 amp usb adapter gedraait en dat ging prima, dat draait inmiddels op een meanwell lrs-75-5.

[ Voor 17% gewijzigd door Chrisje1983 op 16-01-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 17:14
Chrisje1983 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Normaal gezien is dat een power shortage, als witte bliksem in octoprint heb ik hem nog niet gezien.

Beste is de originele 5v 2.5 amp raspberry voeding te gebruiken, alle andere usb adapters geven bij mij ook al snel dat bliksempje.

Wil niet zeggen dat de boel niet goed draait, ik heb een tijdje een raspberry pi 3 met pi-hole en 4 x een nodemcu op een 5v 1 amp usb adapter gedraait en dat ging prima, dat draait inmiddels op een meanwell lrs-75-5.
Heb je wel je +5v afgeplakt op je USB A? dit wil namelijk nog wel eens voor dit soort problemen zorgen.

Je LCD blijft dan ook aan als je printer uit is.

Bron: https://www.reddit.com/r/...tched_turned_to/?sort=top

En ikzelf :)

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:43
Ik heb daar een relais tussen gezet. Als de printer uit gaat verbreekt de usb verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
zou het een goed idee zijn om een soort houder te bouwen waar ik verschillende kleuren filament in naast elkaar zou kunnen hangen of is dat echt een vreselijk slecht idee? Ik dacht net boven mijn printer een soort bak te maken in mdf met daar binnenin allemaal gelagerde asjes waar ik dan een rol of 5 ... 10 ... kan hangen met verschillende kleuren. Dus wel donker voor de duidelijkheid. Verder ... wat is jullie idee over voorverwarmen van filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk kan dat, er zijn ook al kant-en-klare oplossingen daarvoor die actief je filament droog houden.
De grootste vraag is hoe vaak je een rol wisselt, want dat wordt dan omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
ManIkWeet schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:19:
Natuurlijk kan dat, er zijn ook al kant-en-klare oplossingen daarvoor die actief je filament droog houden.
De grootste vraag is hoe vaak je een rol wisselt, want dat wordt dan omslachtig.
ik dacht een systeem te maken met een asje per rol zodat ik ze individueel kan wisselen. Meer concreet dus 1 bak met tussenschotten per rol. Dan een blokje 3D printen waar een kogellagertje in kan met een as om de rollen te ondersteunen dat je in een uitsparing kan leggen. Plexi glas vooraan zodat je de rol kan bekijken. Eventueel gewichts sensor onder de rolhoudertjes die zijn zo duur niet als je voor dit soort kits gaat:

https://nl.banggood.com/4pcs-DIY-50KG-Body-Load-Cell-Weight-Strain-Sensor-Resistance-With-HX711-AD-Module-p-1326815.html

Dat droog houden is iets wat ik niet goed snap eigenlijk. Mijn 3D printer staat in een droge ruimte in huis die tevens verwarmd is op 23 graden constant. Kan er dan toch nog vocht in het filament zitten? Sorry voor de noob vragen. Electronica en zo ben ik wel handig mee maar 3D printen is relatief nieuw voor me. Mijn huidige 3D printer heeft ook gewoon filament er tegen hangen en nooit problemen mee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
HaerdenCliff schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:12:
[...]

ik dacht een systeem te maken met een asje per rol zodat ik ze individueel kan wisselen. Meer concreet dus 1 bak met tussenschotten per rol. Dan een blokje 3D printen waar een kogellagertje in kan met een as om de rollen te ondersteunen dat je in een uitsparing kan leggen. Plexi glas vooraan zodat je de rol kan bekijken. Eventueel gewichts sensor onder de rolhoudertjes die zijn zo duur niet als je voor dit soort kits gaat:

https://nl.banggood.com/4pcs-DIY-50KG-Body-Load-Cell-Weight-Strain-Sensor-Resistance-With-HX711-AD-Module-p-1326815.html

Dat droog houden is iets wat ik niet goed snap eigenlijk. Mijn 3D printer staat in een droge ruimte in huis die tevens verwarmd is op 23 graden constant. Kan er dan toch nog vocht in het filament zitten? Sorry voor de noob vragen. Electronica en zo ben ik wel handig mee maar 3D printen is relatief nieuw voor me. Mijn huidige 3D printer heeft ook gewoon filament er tegen hangen en nooit problemen mee eigenlijk.
Ik zou het niet zo ingewikkeld maken met kogellagers, wat weerstand is niet echt erg. Bij de meeste printers is de meegeleverde filament houder ook gewoon een stuk buis waar je de rol oplegt.

Hoe groot het vochtprobleem is hangt van verschillende factoren af, sommige ruimtes zijn vochtiger dan andere en sommige filamenten (bijvoorbeeld Nylon) zijn heel gevoelig voor vochtopname. PLA kan wel maand(en) in de open lucht liggen in een relatief vochtarme ruimte voor je het gaat merken met printen.

Ik zou een soort wasrekje maken met draadstang als assen die je eruit kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HaerdenCliff schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:16:
zou het een goed idee zijn om een soort houder te bouwen waar ik verschillende kleuren filament in naast elkaar zou kunnen hangen of is dat echt een vreselijk slecht idee?
Dat is een idee, of het een goed of slecht idee is hangt af van wat je doel is. Dat mis ik een beetje in je post :P

Op (o.a.) Thingiverse kun je zien hoe anderen dozen voor filament hebben gemaakt. Wat voorbeelden:

https://www.thingiverse.com/thing:1371130
https://www.thingiverse.com/thing:3381577
https://www.thingiverse.com/thing:3362723
Verder ... wat is jullie idee over voorverwarmen van filament?
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Bedoel je dat je de hotend al op temperatuur brengt voor het levelen of iets dergelijks?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
Gizz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Dat is een idee, of het een goed of slecht idee is hangt af van wat je doel is. Dat mis ik een beetje in je post :P

Op (o.a.) Thingiverse kun je zien hoe anderen dozen voor filament hebben gemaakt. Wat voorbeelden:

https://www.thingiverse.com/thing:1371130
https://www.thingiverse.com/thing:3381577
https://www.thingiverse.com/thing:3362723

[...]

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Bedoel je dat je de hotend al op temperatuur brengt voor het levelen of iets dergelijks?
Ik verduidelijk beide punten ... We willen niet altijd in dezelfde kleur printen (ik print overigens uitsluitend PLA) dus ik zit nu met 3 rollen die ik afwissel. Ik zoek een oplossing dus om de open rollen makkelijk en netjes te stockeren kort bij mijn printer. Ik dacht een omkisting te bouwen omdat ik begrepen had dat je ze om te beginnen best donker bewaart ... dat staat toch op de verpakking (ja ik lees die dingen). Ik zou perfect daar ook een verwarmingselementje in kunnen bouwen om het geheel constant te voorzien van een rustige licht verwarmde airflow.

Voorverwarmen van het filament is beetje in dat verlengde ... PLA drogen kan je met een droger tussen de 35 en 60 graden. pakweg 40 graden luchtstroom is vrij eenvoudig te maken waardoor het filament dus constant gedroogd wordt. Daardoor zou het filament dan ook verwarmd de printer in gaan aangezien het constant op die temperatuur gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Voorverwarmen zou ik absoluut niet doen lol, je wil juist dat je filament pas zo laat mogelijk warm wordt anders heeft je extruder tandwiel geen grip. Buiten dat het gewoon niet nuttig zou zijn. Een luchtdichte box met vochtvreters is veel effectiever.

Donker word meer mee bedoelt niet in direct zonlicht dus achter je raam zetten is niet zo handig maar kan echt wel een transparante behuizing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
Jampot007 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:45:
Voorverwarmen zou ik absoluut niet doen lol, je wil juist dat je filament pas zo laat mogelijk warm wordt anders heeft je extruder tandwiel geen grip. Buiten dat het gewoon niet nuttig zou zijn. Een luchtdichte box met vochtvreters is veel effectiever.

Donker word meer mee bedoelt niet in direct zonlicht dus achter je raam zetten is niet zo handig maar kan echt wel een transparante behuizing zijn.
ok dus gewoon een luchtdichte behuizing doet al veel dat is duidelijk daar kan ik wel iets mee. Nu had ik ze al in een bak liggen die ook volledig sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HaerdenCliff schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:42:
[...]
We willen niet altijd in dezelfde kleur printen (ik print overigens uitsluitend PLA) dus ik zit nu met 3 rollen die ik afwissel. Ik zoek een oplossing dus om de open rollen makkelijk en netjes te stockeren kort bij mijn printer. Ik dacht een omkisting te bouwen
Een aparte kist maken kan, maar je rollen gewoon in een (eventueel bestaande) kast rechtop stapelen zal minder ruimte innemen dan een extra kast / bak waarin je de rollen direct wil laten draaien. Je hebt dan meer onderdelen nodig en ruimte tussen de rollen.

Verder klinkt dit als een prima plan met 3 rollen maar.. blijft het ook daarbij? Ik heb nu iets van 15 rollen die gewoon in een ikea-kastje opgestapeld liggen. Ga je straks voor rol 4 t/m 6 nog een bak timmeren? Of ga je dan toch een andere manier verzinnen die wellicht nu ook al prima werkt voor je eerste rollen :)
Voorverwarmen van het filament is beetje in dat verlengde ... PLA drogen kan je met een driger tussen de 35 en 60 graden. pakweg 40 graden luchtstroom is vrij eenvoudig te maken waardoor het filament dus constant gedroogd wordt. Daardoor zou het filament dan ook verwarmd de printer in gaan aangezien het constant op die temperatuur gehouden wordt.
Ik vraag me af welk probleem je probeert op te lossen. Ja, filament moet je droog bewaren (zeker bij TPU en nylon), maar er gebeurt echt niks geks als je een rol PLA in een normale ruimte in je huis bewaart. Je geeft in een andere post ook aan dat die ruimte altijd verwarmd is.

Heb het gevoel dat je preventief maatregelen treft tegen een probleem dat je nooit zult ondervinden. Mijn advies: Gooi je rollen in een kast, eventueel een zelfgemaakt iets als je dat mooi of handig vindt. Gooi er de silica-zakjes bij die toch al bij elke rol zitten. Maak je niet druk over warme luchtstromen en andere zaken die onnodig energie gaan verspillen (zowel letterlijk de elektriciteit als de energie die in het bouwen gaat zitten terwijl het geen probleem oplost). En ga vooral lekker dingen ontwerpen en printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Actieve verwarming is echt wel overkill zoals de anderen ook vermelden.
PETG/TPU kan je beter in een silica gedroogde ruimte bewaren, de rest zal niet zo snel een probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmmh ik heb een delaminatie probleem, ik heb nog niet gevonden hoe ik dat moet oplossen. De meeste gaan over horizontale delaminatie, ik heb verticale :(

Damic in "[3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Verticaal? Ik zie een horizontale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hoi mede Tweakers,

Zouden jullie mij misschien van wat advies kunnen voorzien? Mijn hobby projectjes waar ik mee bezig was zijn allemaal afgerond, dus tijd voor een nieuwe.

Een 3D printer staat al heel lang op mijn lijst en heb zitten rond kijken wat een mooie printer zou zijn. Ik zit te twijfelen tussen een Ender 5 pro of toch te wachten op de Prusa XL. Zal de Prusa het wachten waard zijn of zie ik nog een andere CoreXY/Cartesian variant over het hoofd?

Het moet een FDM printer zijn en wil er ABS mee kunnen printen. Ik heb geen twee linker handen en bouwen mag wat tijd/geld kosten, maar moet wel te doen zijn. De Voron zag er ook veelbelovend uit?

Alvast heel erg bedankt!

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jampot007 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:13:
Verticaal? Ik zie een horizontale
Het loopt van onder tot boven. Die 1 shift is door eigen toedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:20:
Hoi mede Tweakers,

Zouden jullie mij misschien van wat advies kunnen voorzien? Mijn hobby projectjes waar ik mee bezig was zijn allemaal afgerond, dus tijd voor een nieuwe.

Een 3D printer staat al heel lang op mijn lijst en heb zitten rond kijken wat een mooie printer zou zijn. Ik zit te twijfelen tussen een Ender 5 pro of toch te wachten op de Prusa XL. Zal de Prusa het wachten waard zijn of zie ik nog een andere CoreXY/Cartesian variant over het hoofd?

Het moet een FDM printer zijn en wil er ABS mee kunnen printen. Ik heb geen twee linker handen en bouwen mag wat tijd/geld kosten, maar moet wel te doen zijn. De Voron zag er ook veelbelovend uit?

Alvast heel erg bedankt!
Er zijn eigenlijk geen redenen waarom je met ABS zou willen printen, zou dat nogeens heroverwegen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Bowen_HAFX De Ender 5 pro en de Prusia XL zijn twee behoorlijk verschillende printers. Eigenlijk niet heel logisch om tussen die twee te twijfelen :)

1: De Ender 5 pro maakt prints van 22x22x30cm. De Prusia XL 40x40x40cm, een heel verschil.

2: De prijs van de Prusia XL kan ik nog nergens vinden, maar zijn 'normale' broertje (de I3 MK3S) die 21x21x25cm print kost €769. De XL zal dan minimaal €999 kosten gok ik. Een Ender 5 pro kost €340.

Of je beter af bent met een budgetmerk dat 22x22x30cm print of een premiummerk, grotere prints en met 24/7 support hangt totaal af van wat je ermee wilt doen.

Voor ABS zul je bij beide printers een behuizing moeten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 17:17

thijsco19

KTM 990 SMT

Damic schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:25:
[...]

Het loopt van onder tot boven. Die 1 shift is door eigen toedoen.
Maar op layer basis is dat natuurlijk een horizontale delaminatie probleem, al spreek je dan niet meer van horizontaal of verticaal.
Dus eigenlijk hecht je wall niet met je infill, of natuurlijk andersom afhankelijk welke eerst geprint word.

Zie je dit dan ook als de printer aan het printen is?

Lijkt mij trouwens meer op onder-extrusion of iets soortgelijks. Ik heb dit geloof ik ook enkel keren gehad met het testen toendertijd.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@thijsco19 hazo ja dat is weer waar :) ik zou ook denken aan onder extrusie maar dan moet mijn nozzle verstopt zijn want ik hoor de extruder af en toe tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@Damic Denk toch een vorm van onderextrusion, je ziet het namelijk overal in je toplayers. En in de walls van de Z.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
@Gizz Ik wil wel graag een printer die een Cube frame heeft. Misschien heb ik me vergist, maar ik dacht dat de Prusa XL tegelijkertijd werd aangekondigd tijdens de presentatie van de mini en een CoreXY machine moet gaat worden.

Over de behuizing heb ik al nagedacht en kan de dampen afvoeren via het mechanisch ventilatiesysteem van het huis. De printer komt op zolder te staan. Uiteraard rookmelder en overige beveiliging inbouwen in de behuizing.

Maar dan blijft de vraag open, denken jullie dat de coreXY van Prusa revolutionair gaat worden?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 15:18
Ik ben bezig om een ikea lack enclosure te maken voor mijn prusa mk3s.
Nu heb ik bijna alle onderdelen geprint (in PLA) maar zit te twijfelen over de heatbed cable cover https://www.thingiverse.com/thing:2890592
Kan deze ook gewoon in PLA geprint worden of moet ik hier toch echt een rol PETG voor gaan halen?

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
puntje013 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:36:
Nu heb ik bijna alle onderdelen geprint (in PLA) maar zit te twijfelen over de heatbed cable cover https://www.thingiverse.com/thing:2890592
Kan deze ook gewoon in PLA geprint worden of moet ik hier toch echt een rol PETG voor gaan halen?
Op hoe warm zet je je bed en beslis dan welk materiaal je nodig hebt.

Ik raad wel PETG of Nylon aan. Mocht je PETG willen gaan printen dan doe je je bed ook een stukje warmer. Plus in de Case wordt het warm en sommige onderdelen van mij van PLA werden al zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 15:18
Daniel. schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:59:
[...]

Op hoe warm zet je je bed en beslis dan welk materiaal je nodig hebt.

Ik raad wel PETG of Nylon aan. Mocht je PETG willen gaan printen dan doe je je bed ook een stukje warmer. Plus in de Case wordt het warm en sommige onderdelen van mij van PLA werden al zacht.
Ik print nu eigenlijk alleen PLA met het bed op 60°

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Heeft er iemand ervaring met het zelf maken van een heatbed?
En dan bedoel ik ook daadwerkelijk zelf maken, dus niet een kant en klare silicon heat pad maar door bijvoorbeeld Nichrome of kanthal draad te gebruiken, inductie of van die heater cartridges die al in de hotends gebruikt worden?

Heeft er ook iemand ervaring met het printen op kaal aluminium?
Je ziet namelijk altijd dat er gebruik word gemaakt van tape, glas of andere ondergronden maar eigenlijk nooit op een kaal aluminium bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 11:57
thijsco19 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:19:
En dan bedoel ik ook daadwerkelijk zelf maken, dus niet een kant en klare silicon heat pad maar door bijvoorbeeld Nichrome of kanthal draad te gebruiken, inductie of van die heater cartridges die al in de hotends gebruikt worden?
Daar ben ik ook nog steeds naar opzoek, omdat ik op m'n zelfbouw cube een print bed van max 25 x 30 kwijt kan, ik heb er nu tijdelijk gewoon een 20x20 opzitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hardy8 op 18-01-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@thijsco19 & @Jampot007 ik had mijn extruder uit elkaar gehaald om die eens na te kijken 1 van de vorige keren maar de spanrol was ik vergeten aan te draaien, ding skipte gelijk zot eens er wat tegen druk opstaat. Alsook de temperatuur heeft nogal een grote offset als ik 215 instel op de duet krijg ik 200°C (dit gemeten met een thermokoppel op multimeter). Dan wat gezocht en blijkbaar kun je die bij regelen met de L-parameter op de M305 g-code. Nu nog maar 4°C :)

Ondertussen is benchy aan't printen tegen euhm ja waarom ook niet, FULL SEND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:01:
want ik hoor de extruder af en toe tikken.
Uhm... yeah dan heb je dus onderextrusie hè 8)7
Ik weet niet of je fancy drivers hebt maar misschien de stroom verhogen (binnen het limiet van je motor!).
Kijk ook of je steppers/drivers (te) warm worden, kan ermee te maken hebben.
puntje013 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:36:
PLA wordt zacht vanaf 50°C, dus het kan gaan vervormen. Ik denk niet dat er hele sterke krachten op zoiets komen te staan dus je kan het allicht gewoon proberen. Als ie eraf valt/breekt dan kan je altijd nog PETG gaan.
Ja dat heb ik ;)
Lukt niet, tenzij je lijm gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ManIkWeet ondertussen opgelost ;)

Edit: nog niet 100% goed maar ik kan Benchy al niet meer tussen een paar vingers vermorzelen *O* *O* *O* *O* *O* *O*

[ Voor 63% gewijzigd door Damic op 18-01-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

ManIkWeet schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:36:
[...]

Ja dat heb ik ;)
Lukt niet, tenzij je lijm gebruikt.
En wat voor oppervlak heeft jouw aluminium bed dan? Met welk materiaal print je?

Het gekke is, wat je sowieso altijd heb bij alle type ondergronden, dat je zoveel verschillende reacties lees..
Geeft toch nog wel aan dat FDM home 3d printen nog best in de 'kinderschoenen' staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.

Je ziet namelijk altijd dat er gebruik word gemaakt van tape, glas of andere ondergronden maar eigenlijk nooit op een kaal aluminium bed?
Ik ben er mee bezig. Heb een 3mm aluminium plaat gekocht. 4 gaten in geboord en een heatpad eronder geplakt. Moet hem nog alleen instellen in de tronxy x1 dat het een heatbed aan kan maar het lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:25:
[...]

En wat voor oppervlak heeft jouw aluminium bed dan? Met welk materiaal print je?

Het gekke is, wat je sowieso altijd heb bij alle type ondergronden, dat je zoveel verschillende reacties lees..
Geeft toch nog wel aan dat FDM home 3d printen nog best in de 'kinderschoenen' staan.
Gewoon 'standaard' oppervlakte wat je bij alle aluminium bedden van 3d printers ziet. Waarschijnlijk geanodiseerd, met een licht groevenpatroon in één richting.

Dat probeerde ik toen met PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-07 17:27
Heeft iemand een ender3 i.c.m met een BTT e3 mini en octoprint? Werkt dit een beetje goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja dat heb ik en ja dat werkt goed. Waarom zou het niet goed werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Gizz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:34:
Ja dat heb ik en ja dat werkt goed. Waarom zou het niet goed werken? :)
Geen idee eigenlijk :) hoe snel kan je nu ongeveer printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@sgouman Dat heb ik niet uitgebreid getest. Af en toe print ik een prototype op 75mm/s, maar meestal laat ik het gewoon op de default waarde van 50mm/s staan.

Ik print vooral met een 0,6mm nozzle en bij functionele / sterke prints met een laagdikte van 0,4mm. Dat betekent dat ik per mm 3x zoveel volume print als iemand die met een 0,4mm nozzle lagen van 0,2mm print. Ik kan dan wel de snelheid opvoeren, maar de extruder kan het dan al snel niet meer bijbenen met alle nadelige gevolgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
Gizz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:52:
[...]

Een aparte kist maken kan, maar je rollen gewoon in een (eventueel bestaande) kast rechtop stapelen zal minder ruimte innemen dan een extra kast / bak waarin je de rollen direct wil laten draaien. Je hebt dan meer onderdelen nodig en ruimte tussen de rollen.

Verder klinkt dit als een prima plan met 3 rollen maar.. blijft het ook daarbij? Ik heb nu iets van 15 rollen die gewoon in een ikea-kastje opgestapeld liggen. Ga je straks voor rol 4 t/m 6 nog een bak timmeren? Of ga je dan toch een andere manier verzinnen die wellicht nu ook al prima werkt voor je eerste rollen :)

[...]

Ik vraag me af welk probleem je probeert op te lossen. Ja, filament moet je droog bewaren (zeker bij TPU en nylon), maar er gebeurt echt niks geks als je een rol PLA in een normale ruimte in je huis bewaart. Je geeft in een andere post ook aan dat die ruimte altijd verwarmd is.

Heb het gevoel dat je preventief maatregelen treft tegen een probleem dat je nooit zult ondervinden. Mijn advies: Gooi je rollen in een kast, eventueel een zelfgemaakt iets als je dat mooi of handig vindt. Gooi er de silica-zakjes bij die toch al bij elke rol zitten. Maak je niet druk over warme luchtstromen en andere zaken die onnodig energie gaan verspillen (zowel letterlijk de elektriciteit als de energie die in het bouwen gaat zitten terwijl het geen probleem oplost). En ga vooral lekker dingen ontwerpen en printen :)
Daarom dat ik even een advies kwam vragen. Een bekisting boven de printer bouwen is op zich niet zo heel veel werk of er onder kan ook aangezien mijn printer op een open kast staat. Een rol heeft een breedte van 8 cm, tel daar 18 mm mdf bij dan kom je op een 10 cm. op een meter kan je dus 10 rollen hangen ongeveer ruw geschat. Als je er 2 boven elkaar voorziet zelfs 20. Dat zou voor mij zeker wel voldoende zijn.

Dan over het probleem dat er niet is oplossen ... ik las gewoon op internet hopen verhalen over de vochtopname en zag mensen die voedseldrogers ombouwden, impact hadden op resultaat, vandaar dat ik dacht als ik een soort permanente droger maakt heeft dat mss voordelen. Als ik toch een behuizing ben aan het maken is het een kleine moeite om dat te voorzien. er zijn voldoende kleine electrische verwarmings opties die je in temperatuur kan instellen. Het is me niet geheel duidelijk hoeveel vocht er in de lucht moet zijn vooraleer je filament er last van krijgt. De verhalen vind ik enigszins verbazingwekkend. Ik las van mensen dat je een knetterend geluid hoort bij het printen als je filament vocht heeft opgenomen maar dat lijkt me dan toch best al veel vocht.

Ik had ook al naar commerciele oplossingen gekeken zoals deze:
http://www.3dprinthings.be/ebox-esun-filament-droogbox-met-geintegreerde-weegfunctie.html

Vandaar ook mijn idee dus ... deze kan je ook verwarmen om zo het filament zo goed mogelijk te bewaren. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat dit ook allemaal behoorlijk energie gebruikt en dan is maar de vraag of dat loont.

Enfin naar aanleiding van de antwoorden hier plan ik dus van geen verwarming te voorzien maar de behuizing zo te maken dat ze wel luchtdicht is en lichtarm. Vervolgens een bakje voorzien zodat ik silicazakjes of ongekookte rijst er in kan leggen voor de zekerheid.

Als basis ben ik aan het denken bij Ikea een Kallax kast te halen met 4 open vakken. Daar kan je een inzetstuk voor krijgen en deurtjes.

https://www.ikea.com/be/nl/p/kallax-open-kast-wit-00275848/
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/be/nl/images/products/kallax-shelving-unit-white__0545863_PE655748_S5.JPG
deze maar dan in de lengte opgehangen. Onderaan gaatjes maken om het filament door te voeren naar de printer en dicht te maken als de bepaalde rol niet in gebruik is.

Er kunnen 3 rollen naast mekaar in per vak dus in totaal kom je dan op 12 rollen. Een andere optie is dit tussenstukje er bij kopen en dan 2 rollen per vak

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/be/nl/images/products/kallax-insert-with-1-shelf__0627487_PE693406_S5.JPG

Dan is echt iedere rol gescheiden maar beperk ik het wel tot 8 rollen.

Dit is de inzet met deurtjes:
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/be/nl/images/products/kallax-insert-with-door-white__0640668_PE699973_S5.JPG

luchtdicht maken kan daarmee al redelijk goed. Ik zou rondom kunnen afkitten binnen in met witte kit en dan de deurtjes voorzien van een luchtdichte sluiting.

de meeste rollen heb een een diameter van 20 cm dus er is zeker nog plaats om een kanje te zetten met silica of droge rijst. Binnen in een paar ledjes voorzien en in de deurtjes kan ik een rondje maken met de gatenboor en een stukje plexi er tegen aan de binnen kant voor visuele inspectie van de individuele rollen.

Kost een 80 euro bij de ikea, dan paar rolhouders printen waar ik een buis kan inleggen waar het filament dan op kan, wat stukjes buis, wat kit, beetje plexi. In totaal rond de 100 euro voor een houder van 12 rollen. Lijkt me wel doenbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door HaerdenCliff op 20-01-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff

Over die heatbeds is veel te doen heb ik de indruk ik had er ook laatst indirect hier naar gevraagd ... mijn persoonlijk idee was als je enkel PLA print dat 60 graden genoeg is. Je kan op amazon een setje kopen met matjes om auto zetels te verwarmen en daar kan je de draden makkelijk uit halen op foto te zien.
- komen met regelunit
- werken op 12 volt
- kosten weinig
- worden tot 60 graden
- 46 x 23 cm dat is een vrij aangename maat (35 watt per matje)
- je zou ze dubbel kunnen leggen ook aangezien ze flinterdun zijn
- Ik denk als ik goed zie op de afbeelding en hoe de gloeidraden lopen dat ze ook eventueel bij te knippen zijn of de stof los doen en zelf tegen een glasplaat lijmen

Heel het watt / warmte ding ligt aan een paar dingen. Ik heb een volledig gesloten printer dus daar zal de warmte beter in blijven hangen. Wat me niet heel duidelijk is ... stel dat het bed nu 50 graden zou worden ipv 60 hoe veel slechter print dat dan en hoe veel beter dan op een kamertemperatuur bed? Ik kan er eigenlijk weinig concrete dingen over vinden.

https://www.amazon.de/dp/B0064TJNCC/

Ze verbruiken een 70 watt op 12 volt is dat dus een 6 ampere. Daar kan je vrij makkelijk voeding voor vinden.

als je deze tussen bv 3 glasplaten zou installeren of inderdaad aluminium (wel isolatie voorzien denk ik) dan zou dat op zich perfect moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
voor PLA heb je geen heatbed nodig. Kan wel helpen tegen warping enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
Jampot007 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:18:
voor PLA heb je geen heatbed nodig. Kan wel helpen tegen warping enz
Dat is de theorie maar ik heb toch de indruk dat het zeker geen kwaad kan wel een verwarmd bed te hebben. Ik merk zelfs met dubbelzijdige plakkende folie specifiek voor mijn printer gemaakt dat grotere objecten zelfs met brim aan opkrullen. Thuis is het altijd rond de 25 graden. Ik denk dus dat als ik het zou kunnen warmen tot 50 a 60 graden dat echt wel een voordeel kan zijn. (puur persoonlijke mening uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Voor een vage reden blijft vande 1 op andere dag mijn pla niet meer vastplakken aan mijn glazen bed. Wat raden jullie aan? gewoon willekeruige haarlak pakken en dit erop spuiten of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
HaerdenCliff schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:00:

Dan over het probleem dat er niet is oplossen ... ik las gewoon op internet hopen verhalen over de vochtopname en zag mensen die voedseldrogers ombouwden, impact hadden op resultaat, vandaar dat ik dacht als ik een soort permanente droger maakt heeft dat mss voordelen. Als ik toch een behuizing ben aan het maken is het een kleine moeite om dat te voorzien. er zijn voldoende kleine electrische verwarmings opties die je in temperatuur kan instellen. Het is me niet geheel duidelijk hoeveel vocht er in de lucht moet zijn vooraleer je filament er last van krijgt. De verhalen vind ik enigszins verbazingwekkend. Ik las van mensen dat je een knetterend geluid hoort bij het printen als je filament vocht heeft opgenomen maar dat lijkt me dan toch best al veel vocht.
Ik heb er gewoon een Pingi vochtvreter in liggen. Ik heb een bakje voor 1 spoel.
Is herbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

sgouman schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:44:
Voor een vage reden blijft vande 1 op andere dag mijn pla niet meer vastplakken aan mijn glazen bed. Wat raden jullie aan? gewoon willekeurige haarlak pakken en dit erop spuiten of iets anders?
Goed reinigen met IPa/ acetone :D

Ik heb trouwens een nadeel gevonden van mijn MSLA printer. De hars stukken zijn kei hard en breken dus gemakkelijk :(

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 20-01-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Damic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:44:
[...]

Ik heb trouwens een nadeel gevonden van mijn MSLA printer. De hars stukken zijn kei hard en breken dus gemakkelijk :(
Dit heb ik al gedaan maar heeft helaas geen effect gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Goedkoopste haarlak kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:44:
[...]

Ligt waarschijnlijk niet aan de printer maar aan de hars :+
Zeker als je meegeleverde hars gebruikt dat is meestal slechte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het hars dat ik heb is +80D hardheid :( en lage flexibiliteit <15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
@Damic

Zijn er naast miniatures enz ook andere dingen die je liever met resin print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Laatst online: 02-07 08:59
niet opensource maar hebben er hier mensen ervaring met felix printers (tec 4 om precies te zijn) online niet heel veel informatie over te vinden wat te vinden is is redelijk positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-07 07:55
Dit. Heb een bus van de action, het bed voorverwarmen op +60 graden, en dan vanaf 50 centimeter eroverheen nevelen, dus niet een natte plakkaat, maar nevelen zodat je bed mat wordt, werkt perfect. En daarna als ie weer afgekoeld is laat de print weer netjes los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
xoniq schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Dit. Heb een bus van de action, het bed voorverwarmen op +60 graden, en dan vanaf 50 centimeter eroverheen nevelen, dus niet een natte plakkaat, maar nevelen zodat je bed mat wordt, werkt perfect. En daarna als ie weer afgekoeld is laat de print weer netjes los.
En moet dit bij elke print? of om de zoveel prints?
Pagina: 1 ... 170 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.